Denmark to Day 06. juni 1986

WEBVTT

1
00:01:38.300 --> 00:01:38.900
Danske tekster af Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper

2
00:01:38.900 --> 00:01:49.390
Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl,

3
00:01:52.880 --> 00:01:56.880
Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl,

4
00:01:56.880 --> 00:02:00.480
Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl,

5
00:02:00.480 --> 00:02:00.580
Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl,

6
00:02:00.780 --> 00:02:06.420
Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl,

7
00:02:06.420 --> 00:02:10.320
Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl,

8
00:02:10.320 --> 00:02:34.660
Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper

9
00:02:34.660 --> 00:02:37.540
Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper

10
00:02:37.540 --> 00:02:38.560
Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper Buhl, Jesper

11
00:02:38.560 --> 00:03:54.550
Jeg vil fortælle om i denne udsendelse, at

12
00:03:54.550 --> 00:03:57.610
Viggo Christensen, 62 år, har sin båd og

13
00:03:57.610 --> 00:04:00.550
sine fiskegrejer liggende her ved Mejlager på Strynø

14
00:04:00.550 --> 00:04:02.510
i det sydfynske ø-havn nu.

15
00:04:03.190 --> 00:04:05.190
Han er født her, indfødt Strynbo.

16
00:04:35.040 --> 00:04:37.680
Hans far boede også på Strynø og brugte

17
00:04:37.680 --> 00:04:38.980
vand, men som sømand.

18
00:04:39.720 --> 00:04:42.020
Han sejlede med skånerter fra Turø og Marstal

19
00:04:42.020 --> 00:04:44.940
og endte som styrmand på en marstalder, der

20
00:04:44.940 --> 00:04:48.060
gik i Atlantahorsfart på Nifongland over ved Kanada.

21
00:04:48.920 --> 00:04:52.100
Havets gråtbord kaldte man de skib, for de

22
00:04:52.100 --> 00:04:54.820
var mange og ikke særlig store, og livet

23
00:04:54.820 --> 00:04:56.800
ombord på dem var måske også lidt gråt.

24
00:04:57.440 --> 00:04:58.300
Men ikke for Viggo.

25
00:04:58.840 --> 00:05:01.620
Som nykonfirmeret dreng ville han absolut til søs.

26
00:05:02.300 --> 00:05:04.080
Så kan du komme med på Nifongland, sagde

27
00:05:04.080 --> 00:05:04.940
gamle Christensen.

28
00:05:05.320 --> 00:05:06.220
Må du så ikke få nok.

29
00:05:07.000 --> 00:05:07.880
Fik Viggo nok.

30
00:05:07.880 --> 00:05:09.280
Nej, nej, nej.

31
00:05:10.100 --> 00:05:11.500
Jeg kunne som godt lide, jeg kunne godt

32
00:05:11.500 --> 00:05:12.840
lide sælskivene, eller hvad kan vi sige.

33
00:05:12.940 --> 00:05:15.240
Det var jo altså skive med hjælpemotor, ikke

34
00:05:15.240 --> 00:05:15.440
sandt.

35
00:05:16.260 --> 00:05:17.580
Men jeg kunne godt lide den sælads.

36
00:05:18.400 --> 00:05:19.600
Hvad var det, ville du godt kunne lide?

37
00:05:20.980 --> 00:05:22.800
Det er det her rolige tempo deraf, som

38
00:05:22.800 --> 00:05:25.260
en fart, som den der, ikke sandt.

39
00:05:26.360 --> 00:05:27.120
Det er ikke som nu.

40
00:05:27.480 --> 00:05:29.320
Vi er tit til alting.

41
00:05:30.620 --> 00:05:32.040
Bortset fra, at det skal gå stærkt, hvis

42
00:05:32.040 --> 00:05:33.160
det er dårlig vej, ikke sandt.

43
00:05:33.380 --> 00:05:34.880
Det er noget, vi bliver kommanderet til at

44
00:05:34.880 --> 00:05:35.380
lave, ikke.

45
00:05:35.820 --> 00:05:37.800
Når vi skal ræve, eller vi skal bjerge

46
00:05:37.800 --> 00:05:38.700
sale, eller sådan noget.

47
00:05:39.580 --> 00:05:40.740
Så skal det være med at samle.

48
00:05:44.100 --> 00:05:44.920
Var dyrene gode?

49
00:05:46.120 --> 00:05:46.660
Nej, ja.

50
00:05:47.520 --> 00:05:48.780
Det ved jeg ikke, hvad jeg skal sige.

51
00:05:49.640 --> 00:05:51.160
Vi fik 25 kroner om måneden, når vi

52
00:05:51.160 --> 00:05:52.080
startede.

53
00:05:55.310 --> 00:05:56.570
Så havde jeg været ude de første tre

54
00:05:56.570 --> 00:05:58.110
måneder, som det var lagt 5 kroner på.

55
00:06:00.720 --> 00:06:01.440
Det blev kaldt godt.

56
00:06:01.960 --> 00:06:03.320
Så var vi oppe på 30 jo, så

57
00:06:03.320 --> 00:06:04.200
havde vi en krone hver dag.

58
00:06:06.440 --> 00:06:07.600
Jeg har aldrig først, jeg kom ud med,

59
00:06:07.620 --> 00:06:08.580
men det var en 300-kroner.

60
00:06:08.580 --> 00:06:10.900
Det var jo Østersø fra de første par

61
00:06:10.900 --> 00:06:11.220
rejser.

62
00:06:12.700 --> 00:06:14.360
Vi gik lige til Danzig allerførst.

63
00:06:14.980 --> 00:06:15.720
Allerførste tur.

64
00:06:16.520 --> 00:06:18.700
Så var vi i Sølvesborg i Sverige og

65
00:06:18.700 --> 00:06:21.680
Rønneborg, Bornholm og op til Rønners.

66
00:06:22.820 --> 00:06:24.980
Så fik vi ellers en last krone lidt

67
00:06:24.980 --> 00:06:25.880
senere til England.

68
00:06:26.880 --> 00:06:28.040
Til den var næsten i Skotland.

69
00:06:28.360 --> 00:06:29.780
Til viskefabrikkerne.

70
00:06:31.100 --> 00:06:32.480
Og så var der nemt kroneland til.

71
00:06:33.500 --> 00:06:34.360
Det var godt lige det der.

72
00:06:36.880 --> 00:06:38.340
Hjernskiven har jeg aldrig haft så meget til

73
00:06:38.340 --> 00:06:38.740
at oversvare.

74
00:06:40.160 --> 00:06:41.560
Det er jo en mere dødt skive i

75
00:06:41.560 --> 00:06:43.160
søen, jo, den der dårlig vejr, end som

76
00:06:43.160 --> 00:06:44.020
en træskive var jo.

77
00:06:44.820 --> 00:06:46.220
Det siger sig selv jo, der er jo

78
00:06:46.220 --> 00:06:48.140
ikke den opdrift i hjern, som der er

79
00:06:48.140 --> 00:06:48.680
i træ.

80
00:06:49.800 --> 00:06:51.280
En træskive, det er jo det, vi kalder

81
00:06:51.280 --> 00:06:52.580
meget blødere i søen.

82
00:06:54.200 --> 00:06:56.500
Det erfar vi jo, altså, de par år,

83
00:06:56.560 --> 00:06:57.840
da vi sejlede med på den her kroneland,

84
00:06:57.900 --> 00:06:59.800
hvor vi boede i skivene der, ikke sangen.

85
00:06:59.920 --> 00:07:01.300
Det var jo kultsalt, som de skive, de

86
00:07:01.300 --> 00:07:02.500
kunne klart have med dårlig vejr.

87
00:07:03.660 --> 00:07:06.600
Vi kunne jo lægge underdrevet, sådan en skive,

88
00:07:06.720 --> 00:07:08.120
jo, og det gik på jo tit i

89
00:07:08.120 --> 00:07:09.620
flere døgn i hvert fald, at du lå

90
00:07:09.620 --> 00:07:10.020
stødt.

91
00:07:10.800 --> 00:07:12.540
Med en klodsrevet storsejl at drive.

92
00:07:13.340 --> 00:07:15.680
For en røgstorm, de klartagte kolossalt.

93
00:07:15.800 --> 00:07:18.480
Kun de småskånerne der, de småskånerne der, på

94
00:07:18.480 --> 00:07:20.600
200 ton, som de var på cirka i

95
00:07:20.600 --> 00:07:20.820
snit.

96
00:07:23.600 --> 00:07:24.980
Har du lyst til at komme med ud

97
00:07:24.980 --> 00:07:26.000
på en skåner igen?

98
00:07:28.080 --> 00:07:29.180
Ja, ja.

99
00:07:29.180 --> 00:07:32.460
Jo, altså lige sådan for en løstur, kan

100
00:07:32.460 --> 00:07:34.180
vi nærmest kalde det, ikke sandt.

101
00:07:34.840 --> 00:07:36.980
For ellers, hun var sejl nu.

102
00:07:38.500 --> 00:07:40.220
Det kunne da rigtig passe sig mere, jo.

103
00:07:40.880 --> 00:07:42.240
Jamen hvis du skulle gøre dit liv om

104
00:07:42.240 --> 00:07:42.440
igen?

105
00:07:42.940 --> 00:07:44.800
Ja, så ville jeg godt.

106
00:07:49.150 --> 00:07:54.250
Fra 1942, der omkring det, og til 1955,

107
00:07:54.530 --> 00:07:55.910
der levde jeg eneste af at fiske.

108
00:07:57.230 --> 00:07:58.670
Men det var jo, man sagde, det var

109
00:07:58.670 --> 00:08:01.110
sådan, at vi kunne leve af at slæbe

110
00:08:01.110 --> 00:08:02.590
ole på og sætte krog, ikke sandt.

111
00:08:02.650 --> 00:08:03.930
Og have rejeruser med sine af.

112
00:08:18.840 --> 00:08:20.660
Vi var jo en, to, tre, fire, fem

113
00:08:20.660 --> 00:08:23.160
stykker, da jeg startede med det der at

114
00:08:23.160 --> 00:08:23.700
slæbe det på.

115
00:08:24.020 --> 00:08:24.820
Støt hver nat.

116
00:08:25.740 --> 00:08:27.020
Og så var der jo da nogle ældre

117
00:08:27.020 --> 00:08:28.680
bjoller, der endte det liv af, at de

118
00:08:28.680 --> 00:08:30.240
også kunne have rejeruser, ikke sandt.

119
00:08:30.260 --> 00:08:31.740
Og lidt oleruser og sætte krog.

120
00:08:32.720 --> 00:08:34.740
Og det holdt sig op cirka midt i

121
00:08:34.740 --> 00:08:35.260
50'erne.

122
00:08:36.640 --> 00:08:38.340
Men så, det gik mere og mere ned.

123
00:08:53.630 --> 00:08:56.350
I dag har tiderne gjort Nico Christensen til

124
00:08:56.350 --> 00:08:57.110
deltidsfisker.

125
00:08:57.490 --> 00:08:59.410
Da han er vejen ting og antenne, som

126
00:08:59.410 --> 00:09:01.730
afløser for færgen mellem Udkøbing og Strynø.

127
00:09:07.620 --> 00:09:09.640
Men han er blandt de aller sidste i

128
00:09:09.640 --> 00:09:12.640
arbejdsførere, som har været med i den sejlskibstid,

129
00:09:13.080 --> 00:09:15.240
der skabte helt nye bybilleder på øer som

130
00:09:15.240 --> 00:09:17.560
Turø, Ærø og Strynø her.

131
00:09:33.880 --> 00:09:36.380
Før den tid var Strynø en ren bonde

132
00:09:36.380 --> 00:09:39.120
ø, med fælles drevende marker omkring en klump

133
00:09:39.120 --> 00:09:40.240
gårde og småhuse.

134
00:09:40.240 --> 00:09:43.500
Men her, som overalt i landet, begyndte folketallet

135
00:09:43.500 --> 00:09:45.860
at vokse, og hvad skulle tilvæksten leve af?

136
00:09:46.780 --> 00:09:49.480
Skal vi sætte et skæringspunkt i øens nyere

137
00:09:49.480 --> 00:09:53.620
historie, så må det være året 1803, da

138
00:09:53.620 --> 00:09:55.300
der er et par unge strynboer, som for

139
00:09:55.300 --> 00:09:57.600
første gang nogensinde tager hyre på et par

140
00:09:57.600 --> 00:10:00.400
skudder i Marsdal, og altså er væk hjemmefra

141
00:10:00.400 --> 00:10:02.440
en del af året og kommer hjem i

142
00:10:02.440 --> 00:10:03.100
vintermånederne.

143
00:10:03.540 --> 00:10:05.420
Det næste år er der igen flere, der

144
00:10:05.420 --> 00:10:08.060
gør det heroverfra, og næste år igen endnu

145
00:10:08.060 --> 00:10:08.340
flere.

146
00:10:08.340 --> 00:10:10.640
Og for at gøre en lang historie kort,

147
00:10:10.760 --> 00:10:13.000
så op igennem 1800-tallet, der er der

148
00:10:13.000 --> 00:10:15.760
flere og flere unge folk på Strynø, der

149
00:10:15.760 --> 00:10:16.540
tager til søfarten.

150
00:10:17.520 --> 00:10:21.180
Den gamle bondeby, se her på Strynø, den

151
00:10:21.180 --> 00:10:24.040
blev selvfølgelig i lighed med Danmarks andre landsbyer,

152
00:10:24.480 --> 00:10:27.600
udskiftet og udflyttet i løbet af 1800-tallet.

153
00:10:28.220 --> 00:10:30.360
Men her er det specielle, at de gamle

154
00:10:30.360 --> 00:10:35.520
gårdstomter aldeles omgående bliver bebygget, fordi den stigende

155
00:10:35.520 --> 00:10:38.380
antal mennesker, der lever i søfarten, står på

156
00:10:38.380 --> 00:10:39.740
arbejde og har behov for nye hjem.

157
00:10:40.820 --> 00:10:44.680
Det er muligt at tidsfeste flere forskellige byggeperioder

158
00:10:44.680 --> 00:10:49.640
i den der etableringsfase, hvor byen skifter ansigt.

159
00:10:50.520 --> 00:10:53.720
Den ældste af dem, det er de huse,

160
00:10:53.840 --> 00:10:55.620
som er bygget af Øens bager.

161
00:10:56.620 --> 00:10:58.880
Øen havde en bager, som hed Per, og

162
00:10:58.880 --> 00:11:00.640
han kunne mere end bare bage Obrød og

163
00:11:00.640 --> 00:11:02.200
hvad han nu ellers tog sig for.

164
00:11:02.200 --> 00:11:04.580
I dag har han nemlig bygget huse.

165
00:11:07.080 --> 00:11:09.500
I sin fritid fra bageriet, så tog han

166
00:11:09.500 --> 00:11:13.200
ud og byggede disse små skiberhuse, små huse

167
00:11:13.200 --> 00:11:14.360
af kladratisk grundplan.

168
00:11:15.000 --> 00:11:17.360
Ikke på nogen måde prangende, men dog, synes

169
00:11:17.360 --> 00:11:20.660
vi i dag, er en sådan net og

170
00:11:20.660 --> 00:11:22.200
ganske forfængsløs skønhed.

171
00:11:23.420 --> 00:11:25.900
I huset sidder der i regel, som sidder

172
00:11:25.900 --> 00:11:30.220
stadigvæk endda, en gangdør med en lille rude

173
00:11:30.220 --> 00:11:32.360
i begge sider, og i ruden sidder der

174
00:11:32.360 --> 00:11:35.060
en sprosse, udformet som et træ eller en

175
00:11:35.060 --> 00:11:35.460
blomst.

176
00:11:36.100 --> 00:11:38.420
Man kalder det her på Øen for livstræde.

177
00:11:40.620 --> 00:11:42.620
Per Bager, han var ikke alene om arbejdet.

178
00:11:42.700 --> 00:11:45.480
Han havde en murarbejdsmand, og de dele af

179
00:11:45.480 --> 00:11:47.520
arbejdet, så den ved traditionen i hvert fald

180
00:11:47.520 --> 00:11:49.780
vide det, på den måde at Per, Per

181
00:11:49.780 --> 00:11:52.920
Bager, han murede hjørner og stik og sådan

182
00:11:52.920 --> 00:11:55.340
alt det komplicerede, og så fyldte arbejdsmanden alle

183
00:11:55.340 --> 00:11:57.640
de glatte flader ud, mens bageren gik hjem

184
00:11:57.640 --> 00:11:58.780
og fortsatte ved ovnen.

185
00:11:58.780 --> 00:12:01.180
Og i løbet af den periode, der steg

186
00:12:01.180 --> 00:12:03.780
folketallet, man kan næsten godt sige eksplosivt.

187
00:12:04.500 --> 00:12:07.620
I slutningen af forrige århundrede, da vi har

188
00:12:07.620 --> 00:12:14.660
kulminationen omkring 1890-1900, der boede der 770,

189
00:12:15.280 --> 00:12:18.000
næsten 800 mennesker herovre, og det var jo

190
00:12:18.000 --> 00:12:21.220
væsentligt flere end et normalt dansk landsovn af

191
00:12:21.220 --> 00:12:22.340
den størrelse kunne ernære.

192
00:12:23.780 --> 00:12:26.120
Strøene var på det tidspunkt den tættest befolkede

193
00:12:26.120 --> 00:12:27.500
ø i Danmark efter Amager.

194
00:12:28.380 --> 00:12:31.720
Og i den periode, der skete der naturligvis

195
00:12:31.720 --> 00:12:32.740
mange forbedringer.

196
00:12:32.840 --> 00:12:34.760
Det her kan man godt kalde Strøenysk landsperiode.

197
00:12:35.400 --> 00:12:37.660
Der blev bygget en ny skole til afløsning

198
00:12:37.660 --> 00:12:38.300
for den gamle.

199
00:12:39.440 --> 00:12:42.060
En meget stor skole med plads til en

200
00:12:42.060 --> 00:12:43.000
halvanden hundrede børn.

201
00:12:43.640 --> 00:12:44.760
Den er så stor, så den er en

202
00:12:44.760 --> 00:12:45.920
mindre købstad værdig.

203
00:12:49.980 --> 00:12:52.340
Der gik altså i hvert fald over hundrede

204
00:12:52.340 --> 00:12:54.380
børn alternerende mellem hinanden.

205
00:12:55.300 --> 00:12:57.000
Man gik i skole hver dag dengang.

206
00:12:57.960 --> 00:13:01.100
Og man opfødte en ny kirke i 1867

207
00:13:01.100 --> 00:13:02.720
med plads til 300 mennesker.

208
00:13:02.940 --> 00:13:04.040
Det er jo også flere end der bor

209
00:13:04.040 --> 00:13:06.460
her i dag, hvor øens folketal er 240

210
00:13:06.460 --> 00:13:07.480
-50 stykker.

211
00:13:09.000 --> 00:13:11.580
Men på husene kan man se, at opgangen

212
00:13:11.580 --> 00:13:13.800
fortsatte ind i den nye århundrede.

213
00:13:14.600 --> 00:13:17.240
Per Baers huse var skamgod nok, men så

214
00:13:17.240 --> 00:13:18.840
de ikke ud af for lidt efterhånd.

215
00:13:21.980 --> 00:13:24.880
Så kom murmester Heide med tegninger, der skulle

216
00:13:24.880 --> 00:13:27.020
vise Gud og hver mand, at her boede

217
00:13:27.020 --> 00:13:29.320
der sandelige folk med penge og styr på

218
00:13:29.320 --> 00:13:29.820
sagerne.

219
00:13:58.360 --> 00:14:00.460
I det hele taget begyndte der igen at

220
00:14:00.460 --> 00:14:03.560
ske noget i farvandene omkring øerne her, efter

221
00:14:03.560 --> 00:14:06.840
at hansestederne med deres krokker havde slået danskerne

222
00:14:06.840 --> 00:14:09.260
ud af fjernhandlet mellem øst og vest i

223
00:14:09.260 --> 00:14:11.620
vikingetid og tidlig middelalder.

224
00:14:11.800 --> 00:14:14.580
Gråsborgerne brændte farver og leg med hjem igen.

225
00:14:25.000 --> 00:14:27.080
Det er fra slutningen af 1700-tallet, der

226
00:14:27.080 --> 00:14:28.300
begynder at komme fart i det.

227
00:14:28.300 --> 00:14:30.900
Da et andre land ødelagde deres handel og

228
00:14:30.900 --> 00:14:34.100
søfolk med krig, satte Danmark skibe i søen.

229
00:14:38.180 --> 00:14:41.180
Kvillingen Danmark-Norge var så godt som ene

230
00:14:41.180 --> 00:14:43.640
om at være neutralt, og chancen blev udnyttet.

231
00:14:44.240 --> 00:14:48.460
Flåden voksede, og 700 kofordiskæbe, altså handelsskæbe, i

232
00:14:48.460 --> 00:14:51.500
begyndelsen af 1700-tallet til over 1000, med

233
00:14:51.500 --> 00:14:52.500
slutningen af åbningen.

234
00:14:52.960 --> 00:14:54.080
Tornasjen er tridommel.

235
00:14:59.970 --> 00:15:01.920
Og en stor del af denne tornasje blev

236
00:15:01.920 --> 00:15:04.960
rejst, beglædt og søsat fra strandene på øerne

237
00:15:04.960 --> 00:15:05.320
her.

238
00:15:13.620 --> 00:15:16.640
Det var især disse enmastede træskæbe med fyldigt

239
00:15:16.640 --> 00:15:20.100
rundet forskin og hjertetformet aftelspejl, jagter.

240
00:15:33.220 --> 00:15:34.800
Det er landets ældste skib.

241
00:15:35.340 --> 00:15:36.540
Den er bygget i 1852.

242
00:15:38.060 --> 00:15:42.300
Den blev bygget i Aalborg, men det er

243
00:15:42.300 --> 00:15:43.500
nærmest en Marsdal-type.

244
00:15:44.230 --> 00:15:47.940
For bygmesteren J.V. Ries Aalborg kom fra

245
00:15:47.940 --> 00:15:50.500
Marsdal og byggede så en jagt.

246
00:15:52.600 --> 00:15:53.900
Det er ikke nok med, at det er

247
00:15:53.900 --> 00:15:54.780
landets ældste skib.

248
00:15:55.180 --> 00:15:57.260
I og for sig er også type-mæssigt

249
00:15:57.260 --> 00:16:03.220
betydeligt ældre, fordi Jensines type faktisk var gået

250
00:16:03.220 --> 00:16:05.140
en lille smule imod, da Jensinen blev bygget

251
00:16:05.140 --> 00:16:05.860
i 1852.

252
00:16:10.050 --> 00:16:13.930
Vi har forsøgt at forske lidt i Jensines

253
00:16:13.930 --> 00:16:15.890
fortsig, og det er meget vanskeligt at gå

254
00:16:15.890 --> 00:16:19.610
længere tilbage end omkring begyndelsen af 1900-tallet

255
00:16:19.610 --> 00:16:20.870
og slutningen af 1800-tallet.

256
00:16:21.270 --> 00:16:24.070
Men vi ved, at den har sejlet blandt

257
00:16:24.070 --> 00:16:27.090
andet fra Lohals og har sejlet som rigtig

258
00:16:27.090 --> 00:16:28.510
pæreskude med frugt.

259
00:16:29.170 --> 00:16:30.650
Og vi ved også, at den har sejlet

260
00:16:30.650 --> 00:16:34.150
lidt som kabelskib, også ud fra Lohals, hvor

261
00:16:34.150 --> 00:16:35.530
den lagde kabel ud for post-telegrafvæsenet.

262
00:16:36.130 --> 00:16:37.330
Det var sådan lige i begyndelsen af 1900

263
00:16:37.330 --> 00:16:37.850
-tallet.

264
00:16:39.790 --> 00:16:41.350
Så fik I fat i den, og det

265
00:16:41.350 --> 00:16:42.630
vil sige spejdunger fra Havslev?

266
00:16:43.330 --> 00:16:46.650
Ja, vi havde et par vikingskibe på det

267
00:16:46.650 --> 00:16:48.430
tidspunkt, og så syntes vi, at vi ville

268
00:16:48.430 --> 00:16:49.450
se os om efter noget nyt.

269
00:16:50.290 --> 00:16:52.650
Og vi gik og kiggede på gamle galeaser,

270
00:16:52.850 --> 00:16:57.030
skånerter, og fik så kontakt med ejeren af

271
00:16:57.030 --> 00:16:59.650
Jensine, som dengang nærmest lignede en træsko.

272
00:17:00.350 --> 00:17:04.569
Den havde været i forfald i cirka 20

273
00:17:04.569 --> 00:17:06.849
-30 år, og den var faktisk meget, meget

274
00:17:06.849 --> 00:17:07.150
ringe.

275
00:17:07.690 --> 00:17:10.670
Vi købte det i København i 1969, fik

276
00:17:10.670 --> 00:17:12.810
det hjem i 1970, og så har vi

277
00:17:12.810 --> 00:17:13.970
så arbejdet på det siden.

278
00:17:15.270 --> 00:17:18.210
Altså, jagttypen, betegnelsen ligger dels i sprog og

279
00:17:18.210 --> 00:17:20.470
dels i rækning.

280
00:17:21.150 --> 00:17:22.910
Og det er tydeligst at se på rækningen,

281
00:17:23.250 --> 00:17:25.849
fordi vi har et skib, et stort skib,

282
00:17:26.109 --> 00:17:29.750
med en mast, som står lidt fremme på

283
00:17:29.750 --> 00:17:34.650
skibet, og lidt foroverstaget, ret karakteristisk, og en

284
00:17:34.650 --> 00:17:37.870
meget lang bump, og dermed også et meget

285
00:17:37.870 --> 00:17:41.210
langt bogsprud for at få balance i sejlen.

286
00:17:51.250 --> 00:17:54.490
Vi har det meget, meget store storsejl, som

287
00:17:54.490 --> 00:17:55.810
er meget, meget vanskelig at manøvrere.

288
00:17:55.990 --> 00:17:57.430
Vi skal helst være 6-band til at

289
00:17:57.430 --> 00:17:58.050
sætte storsejl.

290
00:17:59.210 --> 00:18:00.110
Sæt skoene!

291
00:18:07.470 --> 00:18:10.150
Og efterhånden som mandskabet blev mindre og mindre

292
00:18:10.150 --> 00:18:13.090
forbrudende, så kunne man ikke selv styre sådan

293
00:18:13.090 --> 00:18:13.870
et storsejl.

294
00:18:13.870 --> 00:18:15.310
Og så skete der det for de fleste

295
00:18:15.310 --> 00:18:18.230
jagter, at de blev rækket om til galeasser,

296
00:18:18.750 --> 00:18:20.870
med en stormast og en sandmast, som var

297
00:18:20.870 --> 00:18:22.310
noget mindre.

298
00:18:23.990 --> 00:18:26.650
Og så er vi klar over, at skibet

299
00:18:26.650 --> 00:18:28.090
her er meget, meget tungt at arbejde med.

300
00:18:29.590 --> 00:18:32.150
Vi er som sagt 2 mand på hvert

301
00:18:32.150 --> 00:18:33.550
fald, det vil sige 4 mand til at

302
00:18:33.550 --> 00:18:35.350
hive sejlet op.

303
00:18:35.950 --> 00:18:37.210
Så skal der være en ved roret, og

304
00:18:37.210 --> 00:18:38.150
der skal der være en ved skødet.

305
00:18:39.250 --> 00:18:40.250
Og de har nok at gøre.

306
00:18:46.450 --> 00:18:47.870
Hold lidt af publikken.

307
00:18:48.050 --> 00:18:49.450
Ræk op på skoene.

308
00:18:51.850 --> 00:18:52.650
Sæt skoene.

309
00:18:52.750 --> 00:18:53.790
Hvor er det for det, mand?

310
00:18:53.950 --> 00:18:54.890
Hvor er det for det, mand?

311
00:18:55.030 --> 00:18:56.010
Hvor er det for det, skødde?

312
00:18:56.510 --> 00:18:57.610
Hvor er det for det, skødde?

313
00:18:57.850 --> 00:18:58.490
Sæt skoene.

314
00:19:09.250 --> 00:19:10.630
Vi gør klart det, mand.

315
00:19:10.750 --> 00:19:11.070
Jaer.

316
00:19:11.910 --> 00:19:12.670
Klart i hvert fald.

317
00:19:12.930 --> 00:19:13.470
Klart i hvert fald.

318
00:19:13.470 --> 00:19:14.550
Og jaer, skødde.

319
00:19:14.750 --> 00:19:15.390
Jaer, skoene.

320
00:19:15.690 --> 00:19:16.330
Sæt jæren.

321
00:19:30.830 --> 00:19:31.590
Skød, mand.

322
00:19:33.650 --> 00:19:34.210
Det er vildt.

323
00:19:41.100 --> 00:19:42.820
Det er helt fantastisk at sejle med et

324
00:19:42.820 --> 00:19:43.680
skib, der er så gammelt.

325
00:19:44.600 --> 00:19:46.720
Og det er helt fantastisk at prøve, hvordan

326
00:19:46.720 --> 00:19:51.960
det er at have et stort ansvar både

327
00:19:51.960 --> 00:19:54.060
for skibet og for den besætning, der bor

328
00:19:54.060 --> 00:19:54.360
her.

329
00:19:54.360 --> 00:19:56.220
Det er sjovt at prøve noget, der rigtig

330
00:19:56.220 --> 00:19:56.860
sker for alvor.

331
00:19:56.860 --> 00:20:00.900
Og så er det jo helt fantastisk også

332
00:20:00.900 --> 00:20:02.460
at komme ind i havnene.

333
00:20:02.540 --> 00:20:05.040
Specielt hernede, hvor Jensina er der hjemmehørende.

334
00:20:05.760 --> 00:20:08.180
Og se de gamle skibere, som kommer på

335
00:20:08.180 --> 00:20:10.300
kajen og kender dem fra dengang.

336
00:20:10.640 --> 00:20:13.200
Og siger, at det var nu lavet sådan

337
00:20:13.200 --> 00:20:13.700
tidlig.

338
00:20:14.000 --> 00:20:16.720
Og vi får nogle skrødner og nogle historier.

339
00:20:16.800 --> 00:20:19.560
Og vi får også mange virkelig gode, sanfærdige

340
00:20:19.560 --> 00:20:22.160
historier om, hvordan det hele har foregået.

341
00:20:33.150 --> 00:20:35.390
Især er der mennesker på kajen i Marstal

342
00:20:35.390 --> 00:20:37.310
på Ærø, når Jensine ligger til.

343
00:20:37.990 --> 00:20:40.050
For har man sagt jagter, har man også

344
00:20:40.050 --> 00:20:40.670
sagt Marstal.

345
00:20:41.510 --> 00:20:44.150
Byen ligger i den yderste, østlige ende af

346
00:20:44.150 --> 00:20:44.510
Ærø.

347
00:20:45.010 --> 00:20:48.310
Indtil midten af 1600-tallet var Ærøskøbing den

348
00:20:48.310 --> 00:20:50.410
eneste by på øen, der havde privilegium på

349
00:20:50.410 --> 00:20:50.890
at drive hav.

350
00:20:51.550 --> 00:20:55.050
Men i 1634 blev Ærø delt imellem den

351
00:20:55.050 --> 00:20:56.670
sønderjyske herthus Fyresønder.

352
00:20:56.670 --> 00:20:59.550
Og det betød, at Marstals ende af øen

353
00:20:59.550 --> 00:21:01.090
blev sit eget lille herthusdømme.

354
00:21:01.430 --> 00:21:03.110
Og dermed blev fri for at skule om

355
00:21:03.110 --> 00:21:05.550
Ærøskøbing, når der skulle sælges eller købes.

356
00:21:07.510 --> 00:21:10.430
Indtil da havde Marstalerne været indvist til at

357
00:21:10.430 --> 00:21:11.310
leve af fiskeri.

358
00:21:11.910 --> 00:21:13.550
Nu kunne de også begynde at handle på

359
00:21:13.550 --> 00:21:17.070
Nordtyskland og især Holsten og Slesvig ved Ærøkorn.

360
00:21:17.970 --> 00:21:21.950
100 år senere var Ærøskøbing stadig under herthusdømmerne,

361
00:21:22.350 --> 00:21:24.830
mens Marstal kom under den danske kone.

362
00:21:24.830 --> 00:21:27.910
Det gav bedre vilkår tålmæssigt og mere medvind

363
00:21:27.910 --> 00:21:28.410
til Marstal.

364
00:21:29.170 --> 00:21:32.770
Marstalerne sejlede og handlede ud og bygede hjemme.

365
00:21:34.960 --> 00:21:38.180
Finehuset rejste sig, og over et halvt hundrede

366
00:21:38.180 --> 00:21:40.700
store jagter sejlede ikke blot korn fra Ærø,

367
00:21:41.100 --> 00:21:43.340
men også fra Lolland, hvor de slog nakskov

368
00:21:43.340 --> 00:21:45.000
ud som korn eksporterende hav.

369
00:21:46.360 --> 00:21:49.300
Når alle andre byers skibe er aftaklet for

370
00:21:49.300 --> 00:21:52.960
vinteren, løber Marstalernes for fuld sejl, plagede en

371
00:21:52.960 --> 00:21:53.520
nakskovit.

372
00:21:54.820 --> 00:21:56.720
Så kom krigen med England.

373
00:22:04.960 --> 00:22:07.840
København blev bombarderet, Marstal forresten også.

374
00:22:08.360 --> 00:22:12.000
Han gik i stå, og efter krigen statsbankerånden

375
00:22:12.000 --> 00:22:12.980
i 1813.

376
00:22:13.900 --> 00:22:16.580
For at være en rig by og en

377
00:22:16.580 --> 00:22:18.360
by med gang i, så bliver det pludselig

378
00:22:18.360 --> 00:22:21.340
til en fattig by, og folk de liger

379
00:22:21.340 --> 00:22:22.960
meget i nød her, der bliver mange tækkere.

380
00:22:23.380 --> 00:22:25.860
Mange unge søfolk, de uvandrer for aldrig nogensinde

381
00:22:25.860 --> 00:22:27.700
mere og kommer tilbage her til landet, og

382
00:22:27.700 --> 00:22:31.280
finder beskæftigelse i andre lande.

383
00:22:32.360 --> 00:22:34.400
Og ja, som sagt, så må de gå

384
00:22:34.400 --> 00:22:35.820
rundt og tække flere af dem, og de

385
00:22:35.820 --> 00:22:36.660
synger virkelig ned.

386
00:22:37.120 --> 00:22:38.800
Marstalerne, de har nu altid hjulpet hinanden.

387
00:22:38.960 --> 00:22:41.160
De har været meget til, at hvis der

388
00:22:41.160 --> 00:22:42.500
var en, der lagde nød, så hjalp de

389
00:22:42.500 --> 00:22:43.220
andre borgere.

390
00:22:44.540 --> 00:22:46.660
Og det har altid været sådan, at alle

391
00:22:46.660 --> 00:22:47.640
folk var lige her jo.

392
00:22:47.740 --> 00:22:51.140
Alle havde mulighed for at blive sømand, og

393
00:22:51.140 --> 00:22:53.500
blive styrmand og skipper, og selvfølgelig få sig

394
00:22:53.500 --> 00:22:53.880
et skiv.

395
00:22:55.280 --> 00:22:56.920
Lige meget af hvilken stand han kom.

396
00:22:57.540 --> 00:22:59.260
Og det så man aldrig nogensinde på her,

397
00:22:59.500 --> 00:23:01.700
der har altid været mange lige her i

398
00:23:01.700 --> 00:23:02.600
den her scene.

399
00:23:05.560 --> 00:23:07.060
Men når der ikke var rigtig nogen, der

400
00:23:07.060 --> 00:23:09.460
kunne hjælpe hinanden, for det var jo alle,

401
00:23:09.600 --> 00:23:10.060
der blev ramt.

402
00:23:10.840 --> 00:23:13.560
Så kommer der en lang hård periode, og

403
00:23:13.560 --> 00:23:16.980
først i slutningen af 1840'erne, der begynder

404
00:23:16.980 --> 00:23:18.060
det at gå lidt fremad igen.

405
00:23:20.680 --> 00:23:23.060
Fremgang betød netbyggeri i Marstal.

406
00:23:23.740 --> 00:23:25.480
Her ved molen ligger en ovn.

407
00:23:26.880 --> 00:23:30.840
Det er kalkoven, den såkaldte kalkoven, hvor man

408
00:23:30.840 --> 00:23:33.700
har brændt kalk for ca.

409
00:23:33.800 --> 00:23:35.360
40-50 år senere.

410
00:23:35.360 --> 00:23:38.400
Og tidligere var der en brug her, hvor

411
00:23:38.400 --> 00:23:41.500
de små skibe kom med kalksten fra Faxeladeplads

412
00:23:41.500 --> 00:23:42.360
og lignende pladser.

413
00:23:43.600 --> 00:23:46.380
Og det blev så forarbejdet her på kalkovenen

414
00:23:46.380 --> 00:23:47.840
til byggeri.

415
00:23:48.000 --> 00:23:49.080
Til byggeri, ja.

416
00:23:50.600 --> 00:23:52.680
Molen har også sin egen historie.

417
00:23:53.020 --> 00:23:55.000
Ja, det er jo nok det største klinudie,

418
00:23:55.060 --> 00:23:55.660
vi har her.

419
00:23:56.320 --> 00:23:58.520
Og den er jo ved at være verdensberømt

420
00:23:58.520 --> 00:24:00.960
med de mange, mange turister, vi får til

421
00:24:00.960 --> 00:24:01.860
Marstal og Ærø.

422
00:24:01.860 --> 00:24:03.960
Og den er jo kilometer lang.

423
00:24:04.720 --> 00:24:09.680
Og op påbegyndt i 1825 er Marstal-skiberne,

424
00:24:10.200 --> 00:24:15.500
som samlede stenene i vintertiden og bragte her

425
00:24:15.500 --> 00:24:16.060
til molen.

426
00:24:16.160 --> 00:24:18.040
Og hvis man vil se rigtigt på den,

427
00:24:18.080 --> 00:24:19.980
så kan man jo tydeligt se, at det

428
00:24:19.980 --> 00:24:21.160
er et ingeniørværk.

429
00:24:21.220 --> 00:24:23.760
Og det ville være helt umuligt at bygge

430
00:24:23.760 --> 00:24:25.280
en sådan i dag, i hvert fald for

431
00:24:25.280 --> 00:24:27.600
det penge, der bor Danmark over over.

432
00:24:29.870 --> 00:24:32.010
Det tog 15 år at bygge molen.

433
00:24:32.670 --> 00:24:35.290
Samtidig tog krisen marstalerne ud på de større

434
00:24:35.290 --> 00:24:38.030
have nu omkring England og i Vesteuropa.

435
00:24:38.590 --> 00:24:39.450
Og de fik hæld med det.

436
00:24:40.150 --> 00:24:43.470
I 1850 er der 200 fartøjer i Marstal.

437
00:25:14.840 --> 00:25:17.320
Stadig jagter, men det blev for små til

438
00:25:17.320 --> 00:25:17.960
den trillads.

439
00:25:24.720 --> 00:25:26.800
Så skar man dem over på midten og

440
00:25:26.800 --> 00:25:32.850
satte et nyt stykke ind der og der

441
00:25:32.850 --> 00:25:34.230
kom også en ekstra mast.

442
00:25:38.800 --> 00:25:42.060
Bag den udvikling ligger også, at englænderne måtte

443
00:25:42.060 --> 00:25:44.040
have mad ind til de mange månede i

444
00:25:44.040 --> 00:25:47.200
landets nye industribyer, og derfor sænkede tollet på

445
00:25:47.200 --> 00:25:48.540
indført korn drastisk.

446
00:25:49.120 --> 00:25:52.460
Skibsfart og skibbyer på Danmarks hører blomstrede igen.

447
00:26:00.320 --> 00:26:02.860
De blomstrede med nye og især endnu større

448
00:26:02.860 --> 00:26:03.940
skibstykker.

449
00:26:03.980 --> 00:26:06.000
Nu er det skånerter, der bygges, to-

450
00:26:06.000 --> 00:26:09.280
og tremastede lange og slante fartøjer, især bygget

451
00:26:09.280 --> 00:26:11.700
til udenrigsfart i Østersøen og Nordatlanten.

452
00:26:11.700 --> 00:26:15.620
Hyggelige som fluger og flittige som bier er

453
00:26:15.620 --> 00:26:16.340
der sagt om dem.

454
00:26:23.730 --> 00:26:25.850
De sejler som endnu nogen af dem.

455
00:26:26.510 --> 00:26:28.450
Blandt andet Marstal-skånerten Fulton.

456
00:26:42.680 --> 00:26:45.200
Fulton er virkelig et skib, der kunne gå

457
00:26:45.200 --> 00:26:47.840
i uendskrænket fart, som man sagde, uden for

458
00:26:47.840 --> 00:26:49.220
de danske indhave.

459
00:26:49.240 --> 00:26:50.440
Med klipfrisk fra Norden.

460
00:27:06.980 --> 00:27:10.160
Fulton er en tremastede skånert, der er bygget

461
00:27:10.160 --> 00:27:14.600
i 1915 i Marstal af en tømmermester, Johansen,

462
00:27:15.260 --> 00:27:17.740
som fået at have part i skibet.

463
00:27:18.320 --> 00:27:20.060
Og den blev bygget til at sejle på

464
00:27:20.060 --> 00:27:27.020
Newfoundland og skulle så sejle fisk til Europa.

465
00:27:27.760 --> 00:27:30.820
Og skulle så have sejlt med op til

466
00:27:30.820 --> 00:27:33.080
bage til Newfoundland.

467
00:27:34.100 --> 00:27:39.220
Og den sejlede faktisk helt op til efterkrigen

468
00:27:39.220 --> 00:27:40.380
til 1923.

469
00:27:40.620 --> 00:27:44.800
Sejlede den og indbralt faktisk en god fortjeneste.

470
00:27:46.400 --> 00:27:50.600
Og på et eller andet tidspunkt omkring 1966,

471
00:27:50.600 --> 00:27:54.520
omkring 1970, der falder Måns Frohn Nielsen over

472
00:27:54.520 --> 00:27:57.040
skibet og får en idé med at det

473
00:27:57.040 --> 00:27:59.500
kunne anvendes til det formål der er nu.

474
00:27:59.500 --> 00:28:03.800
Nemlig med at sejle med, hvad skal vi

475
00:28:03.800 --> 00:28:06.120
sige, elever som har haft en meget hård

476
00:28:06.120 --> 00:28:09.560
baggrund, har en vanskelig start hjemmefra i skolen

477
00:28:09.560 --> 00:28:10.700
og forældermæssigt.

478
00:28:11.300 --> 00:28:13.220
Og det er altså det, det kører som

479
00:28:13.220 --> 00:28:13.480
nu.

480
00:28:41.320 --> 00:28:42.840
Det er et meget fint søskib.

481
00:28:43.880 --> 00:28:45.780
Den går meget fint i søen.

482
00:28:45.900 --> 00:28:47.160
Det er ikke sådan en, der går lige

483
00:28:47.160 --> 00:28:48.380
igennem bølgerne.

484
00:28:48.780 --> 00:28:51.160
Så den ruller ikke, som man nok kommer

485
00:28:51.160 --> 00:28:52.440
ud fra med mange andre skib.

486
00:28:52.440 --> 00:28:54.720
Og man ryger godt over den.

487
00:28:55.700 --> 00:28:58.260
Det er 65 år siden Fulton forlod sin

488
00:28:58.260 --> 00:28:59.120
beding i Marsdal.

489
00:29:02.660 --> 00:29:06.640
Der havde byen syv træskibsværster og to stålskibsværster,

490
00:29:07.080 --> 00:29:09.100
og indbyggertallet var nu krybet op over de

491
00:29:09.100 --> 00:29:12.280
2.000. Alle på en eller anden måde

492
00:29:12.280 --> 00:29:15.240
indirekte eller direkte med i Søfart.

493
00:29:15.800 --> 00:29:18.780
Af skibsværster er der i dag kun det

494
00:29:18.780 --> 00:29:19.080
ene.

495
00:29:19.540 --> 00:29:21.660
Men ellers ligner Marsdal sig selv godt nok.

496
00:29:22.480 --> 00:29:25.200
Søfartsbyen, hvor skibene går lige op i gaden,

497
00:29:25.620 --> 00:29:26.520
når de tages på beding.

498
00:29:29.220 --> 00:29:33.740
Rigtige skibstypper var nødvendige i konkurrencen på verdenshavene.

499
00:29:34.300 --> 00:29:37.400
Sejl blev sat ovenover sejl i disse vældige

500
00:29:37.400 --> 00:29:41.020
og større og større vindmaskiner, som viftede hen

501
00:29:41.020 --> 00:29:42.400
over oceanet.

502
00:29:43.300 --> 00:29:45.520
Med en skrog som en kniv og en

503
00:29:45.520 --> 00:29:48.120
sejlflade, der gav en topfart på 17,5

504
00:29:48.120 --> 00:29:52.220
knop, rundede fuldrigeren og klipperen Kodisak, Kap Horn

505
00:29:52.220 --> 00:29:55.320
fra Kina til England med T, bygget i

506
00:29:55.320 --> 00:29:57.760
sidste halvdel af 1800-tallet til Kinafart.

507
00:29:58.720 --> 00:30:00.940
En til deres tid også var ude, og

508
00:30:00.940 --> 00:30:02.800
det blev kukket op eller brædt i dok.

509
00:30:06.210 --> 00:30:08.810
Nåen og 20 mands besætning, inklusive skiber.

510
00:30:10.410 --> 00:30:11.870
Klipperne var fartmaskiner.

511
00:30:12.410 --> 00:30:15.790
Kodisaks sejlføring svarede til effekten af en maskine

512
00:30:15.790 --> 00:30:19.130
på 3.000 hk, et halvt hundrede mellemstore

513
00:30:19.130 --> 00:30:19.550
bilers.

514
00:30:26.500 --> 00:30:28.680
Og den kraft var der også brug for.

515
00:30:29.440 --> 00:30:31.280
For en helt ny slags skibe var begyndt

516
00:30:31.280 --> 00:30:33.860
at vise sig på havene og presse sejlskibene.

517
00:30:34.440 --> 00:30:38.000
Her Danmarks første dammskib, Caledonia, var allerede i

518
00:30:38.000 --> 00:30:38.660
1819.

519
00:30:39.480 --> 00:30:42.340
Farten var kun til halve af Kodisaks, men

520
00:30:42.340 --> 00:30:43.960
stabil, også i venstre.

521
00:30:53.080 --> 00:30:56.420
I 1843 løb en skib af jern af

522
00:30:56.420 --> 00:30:57.980
stablen i Bristol, England.

523
00:30:58.840 --> 00:31:01.860
Indenbords stod en maskine, der ikke trak skovlbladet,

524
00:31:02.040 --> 00:31:03.940
men det nye, en seksbladet skrue.

525
00:31:05.960 --> 00:31:08.600
Det er det første skruedrevende skib, som går

526
00:31:08.600 --> 00:31:09.260
over Atlanten.

527
00:31:09.740 --> 00:31:12.360
Ikke med nogen voldsomt imponerende fart, en hastisk

528
00:31:12.360 --> 00:31:12.720
knop.

529
00:31:13.260 --> 00:31:16.440
Med god vind sejlede gråsborvene damperne akta ud,

530
00:31:16.760 --> 00:31:18.860
men i vindstillet lå det lammet i døgn

531
00:31:18.860 --> 00:31:21.000
og uger, mens damperne bare fortsatte.

532
00:31:21.600 --> 00:31:24.440
Passagerer, og ikke mindst defragtere, kunne ståle på

533
00:31:24.440 --> 00:31:25.400
dampernes fartplan.

534
00:31:29.420 --> 00:31:31.180
Nu kunne der også lægges faste ruter ud

535
00:31:31.180 --> 00:31:32.410
mellem byerne i indenrigsfarten.

536
00:31:33.210 --> 00:31:36.630
Ræder og dammskibsselskaber kunne love afgang og ankomst

537
00:31:36.630 --> 00:31:37.410
på klokkeslæt.

538
00:31:59.970 --> 00:32:12.230
Det betød

539
00:32:12.230 --> 00:32:14.710
især noget for dem, der skulle have letfordervelige

540
00:32:14.710 --> 00:32:27.310
varer frem til et

541
00:32:27.310 --> 00:32:29.990
Europa, hvor industrien og byerne blev ved med

542
00:32:29.990 --> 00:32:30.390
at vokse.

543
00:32:37.470 --> 00:32:40.290
Det var alt dette, som drev marstaller og

544
00:32:40.290 --> 00:32:43.210
turiner og mange andre sejlende folk til at

545
00:32:43.210 --> 00:32:46.130
udvikle deres fartøjer frem mod hurtige og store

546
00:32:46.130 --> 00:32:47.170
skib som fuldtang.

547
00:32:48.030 --> 00:32:50.610
Korneksporten hørte jo op, og sejlskibene kunne ikke

548
00:32:50.610 --> 00:32:52.870
stå sig i konkurrencen om frakterne med de

549
00:32:52.870 --> 00:32:56.550
nye og anderledes letfordervelige varer før køleteknikkens tid.

550
00:32:57.010 --> 00:32:58.970
Men, siger man jo, hvor der er en

551
00:32:58.970 --> 00:33:00.330
vilje, er der også en vej.

552
00:33:00.850 --> 00:33:02.470
De slog sig på salats med træ fra

553
00:33:02.470 --> 00:33:05.570
svenske og finske havne til franske og engelske.

554
00:33:05.570 --> 00:33:07.550
I den nordlige del af Østersøen og langs

555
00:33:07.550 --> 00:33:10.550
den botniske bugt, hvor træet står, fryser havet

556
00:33:10.550 --> 00:33:12.750
i midlertid til om vinteren og lukker havnen.

557
00:33:13.350 --> 00:33:15.890
Der var marstallere, som gik i vinterlag hjemme,

558
00:33:15.970 --> 00:33:17.590
og turiner, som lagde sig ind i tur

559
00:33:17.590 --> 00:33:19.430
i bunden, men der var også dem, der

560
00:33:19.430 --> 00:33:21.210
gav sig i lag med salat på Atlanten

561
00:33:21.210 --> 00:33:24.090
og på Island, Kanada og Newfoundland om vinteren.

562
00:33:24.650 --> 00:33:27.210
For at opgive farten med deres sejlskib, det

563
00:33:27.210 --> 00:33:28.070
drømte de ikke om.

564
00:33:28.410 --> 00:33:29.590
I hvert fald ikke marstallerne.

565
00:33:30.130 --> 00:33:32.170
De bestilte nye skib og byggede flere.

566
00:33:32.650 --> 00:33:35.550
Alene overom 1900 havde de 28 bestilling på

567
00:33:35.550 --> 00:33:36.150
deres værster.

568
00:33:36.630 --> 00:33:39.030
De arbejdede videre og nægtede at tro på,

569
00:33:39.190 --> 00:33:40.770
at det nogensinde kunne få en ende, og

570
00:33:40.770 --> 00:33:42.150
hvorfor skulle de også tro på det?

571
00:33:42.930 --> 00:33:45.070
Ud af de små jagter og galeaser havde

572
00:33:45.070 --> 00:33:48.930
skibsbyggerne nu skabt fartøjer, der arbejdede perfekt sammen

573
00:33:48.930 --> 00:33:49.350
med Vindersøen.

574
00:33:50.010 --> 00:33:52.890
Det havde taget generationers erfaringer og slid af

575
00:33:52.890 --> 00:33:53.370
udviklet.

576
00:34:08.630 --> 00:34:11.670
For eksempel begyndte en ung skibsbyggemester med to

577
00:34:11.670 --> 00:34:13.710
skåner, der her på Åbent Strand på Turø

578
00:34:13.710 --> 00:34:15.409
i 1862-63.

579
00:34:15.909 --> 00:34:17.150
Han hed Jan Ring Andersen.

580
00:34:19.610 --> 00:34:22.050
Ring Andersen rejste til Skenskøer på Sjælland og

581
00:34:22.050 --> 00:34:24.909
byggede, også på Åbent Strand der, skåneren Anna

582
00:34:24.909 --> 00:34:25.310
Harbo.

583
00:34:25.969 --> 00:34:27.190
Værkstedet havde han i kufferten.

584
00:34:28.110 --> 00:34:31.510
Men i 1867 vendte Ring Andersen hjem og

585
00:34:31.510 --> 00:34:34.050
indrettede et værst på Frederiksøen i Svendborgsund.

586
00:34:34.790 --> 00:34:37.110
Han havde lært skibsbyggeri i England og været

587
00:34:37.110 --> 00:34:38.830
med til at bygge kineklipper og deler.

588
00:34:39.429 --> 00:34:41.530
De erfaringer tog han med hjem til Frederiksøen.

589
00:34:41.530 --> 00:34:44.030
I sidste år byggede han sammen med sønden

590
00:34:44.030 --> 00:34:45.170
Johans Ring Andersen.

591
00:34:45.650 --> 00:34:49.389
Tredje generation kom til i 1928 og arbejdede

592
00:34:49.389 --> 00:34:51.270
efter de samme principper og i de samme

593
00:34:51.270 --> 00:34:51.830
arbejdsgange.

594
00:34:52.290 --> 00:34:54.810
Skib rejste sig ved siden af skib, ofte

595
00:34:54.810 --> 00:34:55.690
flere samtidig.

596
00:34:56.430 --> 00:34:57.530
Det blev til mange skib.

597
00:35:00.080 --> 00:35:03.960
Først taler byggeren om, at Vestlund gjorde op

598
00:35:03.960 --> 00:35:05.400
sådan en størrelse og det er det at

599
00:35:05.400 --> 00:35:06.960
blive enige med en eller anden type.

600
00:35:07.380 --> 00:35:09.780
Det begynder vel allerede med, at man finder

601
00:35:09.780 --> 00:35:10.260
træet.

602
00:35:11.320 --> 00:35:13.780
Når vi ved størrelsen, så må vi jo

603
00:35:13.780 --> 00:35:14.260
begynde at...

604
00:35:15.340 --> 00:35:17.760
Normalt har vi jo en del træ liggende.

605
00:35:20.160 --> 00:35:22.200
Men i disse tider her, der ligger vi

606
00:35:22.200 --> 00:35:22.400
ikke.

607
00:35:22.780 --> 00:35:25.460
Hvis der kommer et større skib, så må

608
00:35:25.460 --> 00:35:26.720
vi jo i skoven og finde noget.

609
00:35:27.600 --> 00:35:28.580
Ja, hvordan gør I det?

610
00:35:29.700 --> 00:35:31.760
Normalt er det med skovene.

611
00:35:31.780 --> 00:35:34.040
Når de hukker igennem, så kommer vi ud

612
00:35:34.040 --> 00:35:35.240
og ser, hvad for noget er det, vi

613
00:35:35.240 --> 00:35:38.280
bliver interesseret i.

614
00:35:38.900 --> 00:35:40.780
Men skal det så lidt specielt, så må

615
00:35:40.780 --> 00:35:42.160
vi sørge for, at de skal ryge og

616
00:35:42.160 --> 00:35:44.320
se på det på roen og få lov

617
00:35:44.320 --> 00:35:45.400
til at tage et eller andet.

618
00:35:45.760 --> 00:35:46.780
Ja, for det er jo ikke hver træ.

619
00:35:47.040 --> 00:35:47.900
Nej, ja.

620
00:35:50.580 --> 00:35:53.180
Men med akterstøvlen eller forestøvlen, så når vi

621
00:35:53.180 --> 00:35:55.720
må ud og få lov til at tage

622
00:35:55.720 --> 00:35:56.900
et specielt træ ned.

623
00:35:58.500 --> 00:36:01.540
Nået så vidt, kunne hverstedsfolk strække kølen ud

624
00:36:01.540 --> 00:36:02.860
til det skib, der var bestilt.

625
00:36:03.580 --> 00:36:05.460
Kølen var som oftest et stykke bøg.

626
00:36:05.460 --> 00:36:07.520
Når det bare ikke kommer op af vandet

627
00:36:07.520 --> 00:36:08.980
og af bøgetræet, så er de så godt

628
00:36:08.980 --> 00:36:09.280
som en.

629
00:36:12.790 --> 00:36:15.350
Ude på pladsen skar savskærerne det træ op,

630
00:36:15.630 --> 00:36:16.350
der blev valgt ud.

631
00:36:17.010 --> 00:36:18.850
Der blev lavet en skabelon til hvert spand.

632
00:36:19.430 --> 00:36:21.210
Træet blev bredt ud over pladsen.

633
00:36:21.610 --> 00:36:24.330
Skibsbyggerne gik omkring med sine skabeloner og lavede

634
00:36:24.330 --> 00:36:26.370
dem ud over stykkerne til det hele passet,

635
00:36:26.710 --> 00:36:28.630
og de kunne begynde at save spanderne ud

636
00:36:28.630 --> 00:36:29.510
og skære dem til.

637
00:36:31.370 --> 00:36:33.590
Andre svænder har imens fået støvlen op.

638
00:36:34.310 --> 00:36:35.350
Spandværket bliver rejst.

639
00:36:35.350 --> 00:36:39.410
Plankerne skibes ved klædning af bøg under vandlinjen,

640
00:36:39.570 --> 00:36:43.870
og helst 100 mand bliver i gang.

641
00:36:45.050 --> 00:36:47.290
Flere nybygninger var i gang samtidig på sådan

642
00:36:47.290 --> 00:36:48.530
et værkt i de gode tider.

643
00:36:50.650 --> 00:36:52.670
Og der kom skibet ind til eftersyn og

644
00:36:52.670 --> 00:36:53.270
reparation.

645
00:36:54.130 --> 00:36:55.970
Det hæng ikke i dok, men blev krænget

646
00:36:55.970 --> 00:36:57.830
om på siden, så bog og køl kom

647
00:36:57.830 --> 00:36:59.110
fri og kunne gås efter.

648
00:36:59.570 --> 00:37:03.610
Renses for dyre, skaller, plante, filter og udbedres.

649
00:37:03.610 --> 00:37:07.010
Så den byggede og arbejdede rundt omkring på

650
00:37:07.010 --> 00:37:09.330
det ene træskibsværk ved siden af det andet

651
00:37:09.330 --> 00:37:10.110
i ubrudt.

652
00:37:12.810 --> 00:37:14.490
Alt det sker efter en tegning nu?

653
00:37:14.750 --> 00:37:16.970
Jo, men det er jo noget forholdsvis nyt.

654
00:37:17.670 --> 00:37:21.670
Jo, men Vestfører har aldrig haft det efter

655
00:37:21.670 --> 00:37:22.350
tegninger.

656
00:37:23.390 --> 00:37:25.390
Men også i helt gamle tider bygde de

657
00:37:25.390 --> 00:37:27.190
jo sådan på klamp, som der blev sagtstillet

658
00:37:27.190 --> 00:37:27.590
op over.

659
00:37:29.310 --> 00:37:30.670
Og det kom til at passe alligevel?

660
00:37:30.690 --> 00:37:32.510
Ja, det har det jo da gjort.

661
00:37:39.610 --> 00:37:42.870
Ja, faktisk lige ind til det sidste store

662
00:37:42.870 --> 00:37:45.830
skib er den slags leverstaben fra Ring Andersens

663
00:37:45.830 --> 00:37:47.990
værk, så sent som i 1951.

664
00:37:48.510 --> 00:37:51.850
Den tomastede skommert Lilladag, bygget som skoleskib.

665
00:38:28.250 --> 00:38:50.020
Mange af

666
00:38:50.020 --> 00:38:52.360
de her skib, de er jo bygget og

667
00:38:52.360 --> 00:38:53.720
ejet af partræerier.

668
00:38:54.360 --> 00:38:57.480
Partræerierne, de startede i omkring 1880'erne, hvor

669
00:38:57.480 --> 00:38:59.000
en masse mennesker slog sig sammen.

670
00:38:59.320 --> 00:39:02.180
Købmanden, der uprovianterede den, han havde penge i

671
00:39:02.180 --> 00:39:02.480
skibet.

672
00:39:02.560 --> 00:39:04.000
Sejlmæreren havde penge i skibet.

673
00:39:04.400 --> 00:39:05.360
Skibhånd havde selvfølgelig.

674
00:39:05.500 --> 00:39:08.320
Styrmanden, selv tjenestepiger havde penge i skibene her.

675
00:39:08.760 --> 00:39:11.120
Bønderne rundt på øen havde også penge i

676
00:39:11.120 --> 00:39:11.460
skibene.

677
00:39:11.900 --> 00:39:13.080
Alle var simpelthen med.

678
00:39:14.640 --> 00:39:15.940
Især er der virkelig gang i det.

679
00:39:16.180 --> 00:39:17.960
I år 1900, der blev der bestilt ikke

680
00:39:17.960 --> 00:39:20.320
færre end 28 skib her til byen.

681
00:39:20.960 --> 00:39:23.120
Og i år 1904, der er der i

682
00:39:23.120 --> 00:39:26.140
alt 414 partræer hjemmehørende her.

683
00:39:26.640 --> 00:39:27.860
Men der skal vi altså også regne med,

684
00:39:27.940 --> 00:39:29.220
der er dem under 20 tons brugt til

685
00:39:29.220 --> 00:39:29.380
os.

686
00:39:29.480 --> 00:39:30.640
Der er alle målte skib med.

687
00:39:31.380 --> 00:39:32.380
Og der er der vi kommet op på,

688
00:39:32.700 --> 00:39:35.620
at Mørstald har den største flåde i landet.

689
00:39:36.160 --> 00:39:37.360
Også København i beregnet.

690
00:39:38.040 --> 00:39:39.120
Hvor langt begyndte det så at gå den

691
00:39:39.120 --> 00:39:39.500
anden vej?

692
00:39:40.220 --> 00:39:42.880
Det gjorde det efter 1.

693
00:39:43.080 --> 00:39:43.640
verdenskrig.

694
00:39:44.620 --> 00:39:46.880
I begyndelsen af 20'erne, der begyndte det

695
00:39:46.880 --> 00:39:48.060
drastiske fald at komme.

696
00:39:48.360 --> 00:39:51.760
Skibene blev solgt angvas til f.eks. Sverige.

697
00:39:54.480 --> 00:39:57.500
Og Mørstald har måske ikke rigtig forstået at

698
00:39:57.500 --> 00:40:02.820
indkøbe dammskib eller andet lignende moderne tonage.

699
00:40:03.300 --> 00:40:05.300
Og det gik altså stærkt ned ad bakke.

700
00:40:05.300 --> 00:40:10.520
Men orsagen var jo dog, at frakterne og

701
00:40:10.520 --> 00:40:14.460
uguer, efterspørgsel som bestemmer frakten, det var ikke

702
00:40:14.460 --> 00:40:15.200
hvad det havde været.

703
00:40:16.080 --> 00:40:17.980
Havnen her lå fuldstændig pakket.

704
00:40:18.180 --> 00:40:19.780
Og som man kan se derude, der er

705
00:40:19.780 --> 00:40:20.400
disse duk.

706
00:40:20.440 --> 00:40:21.700
Det er alber, som man kalder dem i

707
00:40:21.700 --> 00:40:21.860
dag.

708
00:40:22.220 --> 00:40:25.300
Men da de blev bygget og opført, der

709
00:40:25.300 --> 00:40:26.840
kaldte man det en jagtpæl.

710
00:40:27.320 --> 00:40:29.760
Det kommer antageligt af de små jagte til

711
00:40:29.760 --> 00:40:31.220
at begynde med at sveje ved dem.

712
00:40:31.800 --> 00:40:32.920
Men der blev de fortørret.

713
00:40:32.920 --> 00:40:35.420
Der har været 170 af disse pæl.

714
00:40:35.680 --> 00:40:37.100
Og man vil kunne se billeder fra den

715
00:40:37.100 --> 00:40:39.640
tid, hvor havnen har været fuldstændig spækket af

716
00:40:39.640 --> 00:40:39.920
skibe.

717
00:40:40.900 --> 00:40:41.660
Møndinge ved lønning.

718
00:40:41.900 --> 00:40:42.860
10 uger på hinanden.

719
00:40:43.760 --> 00:40:44.920
Kan du huske fyldet?

720
00:40:45.500 --> 00:40:48.020
Ja, jeg kan huske fra sidst i 20

721
00:40:48.020 --> 00:40:49.720
'erne og i begyndelsen af 30'erne.

722
00:40:49.820 --> 00:40:51.940
Der kan jeg huske endnu, hvor der lå

723
00:40:51.940 --> 00:40:54.700
måske mellem 30 og 40 skåner der.

724
00:40:55.740 --> 00:40:57.940
Var det mærkbart for Mørstald by?

725
00:40:58.380 --> 00:40:58.940
Det er klart.

726
00:40:58.940 --> 00:41:00.480
Det er klart, for her har jo på

727
00:41:00.480 --> 00:41:03.760
et vist tidspunkt været 28 træskibsvedaftere.

728
00:41:04.400 --> 00:41:05.940
Og lige så mange sejlmærere.

729
00:41:06.320 --> 00:41:07.920
Og det er jo klart, at det kunne

730
00:41:07.920 --> 00:41:09.500
jo mærkes i allerhøjeste grad.

731
00:41:10.600 --> 00:41:13.460
Dette gamle Mørstald nåede lige at komme med

732
00:41:13.460 --> 00:41:15.540
i de moderne massemediers tidsalder.

733
00:41:18.040 --> 00:41:20.740
Fotografen Christian Bøge fangede det på denne strimmel

734
00:41:20.740 --> 00:41:22.060
fra 1935.

735
00:41:22.060 --> 00:41:30.240
Mens der stadig var rigger, som kunne bevikle

736
00:41:30.240 --> 00:41:33.820
klevanter og togværk på, inden fartøjerne skulle ud

737
00:41:33.820 --> 00:41:35.080
i saltvandet og vejret.

738
00:41:38.850 --> 00:41:41.570
Og lugten fra bejgruderne bredte sig stadig ud

739
00:41:41.570 --> 00:41:43.830
over havnen, som den havde gjort i mere

740
00:41:43.830 --> 00:41:44.470
end 100 år.

741
00:41:53.460 --> 00:41:58.150
I store sjældenheder nu.

742
00:41:59.990 --> 00:42:01.730
Sejlskibsæren var ved at være forbi.

743
00:42:07.890 --> 00:42:09.810
Hvad der kom og gik under sejl i

744
00:42:09.810 --> 00:42:12.070
Mørstald havn, skulle snart høre historien til.

745
00:42:16.890 --> 00:42:19.690
De levede snart kun i erindringen og i

746
00:42:19.690 --> 00:42:22.610
snakken mellem de gamle skibere og styrmænd, der

747
00:42:22.610 --> 00:42:25.330
ikke ville røre jernskib og dampere, som de

748
00:42:25.330 --> 00:42:26.390
ikke følte sig trygge ved.

749
00:42:27.010 --> 00:42:29.310
Som spyrede røg og larm og forurening fra

750
00:42:29.310 --> 00:42:29.590
sig.

751
00:42:30.010 --> 00:42:34.050
Kløvede sig igennem elementerne, mens sejlskibene arbejdede sammen

752
00:42:34.050 --> 00:42:34.830
med vind og hav.

753
00:42:35.470 --> 00:42:36.570
Dem var de trygge ved.

754
00:42:37.230 --> 00:42:39.350
Og velstanden de sejlede hjem til deres små

755
00:42:39.350 --> 00:42:41.830
øer og skibbyer gav også dem selv baggrund

756
00:42:41.830 --> 00:42:42.450
og tryghed.

757
00:42:42.450 --> 00:42:45.550
Her er de på bøjesvin, som han nåede

758
00:42:45.550 --> 00:42:48.110
at tage, inden han som sømand selv blev

759
00:42:48.110 --> 00:42:50.050
mindspringt i begyndelsen af 2.

760
00:42:50.230 --> 00:42:53.770
verdenskrig, den som definitivt stansede sejlskibsfarten.

761
00:43:01.360 --> 00:43:02.380
De var konservative.

762
00:43:02.960 --> 00:43:06.200
Ikke fordi de var særligt velbeslåede NC-kapitalister,

763
00:43:06.740 --> 00:43:08.260
men fordi de mente, at man var bedst

764
00:43:08.260 --> 00:43:09.280
tændt med at have sit eget.

765
00:43:09.920 --> 00:43:11.840
Det langt fra at være ude fik også

766
00:43:11.840 --> 00:43:14.040
Gud, konge og fædre at være hjemme til

767
00:43:14.040 --> 00:43:15.600
at stå i et særligt lys for dem.

768
00:43:16.100 --> 00:43:17.560
Forresten var kongen jo også sømand.

769
00:43:17.560 --> 00:43:20.000
Var Danmark ikke skabt af sejlfolk?

770
00:43:20.440 --> 00:43:21.180
Visst var det så.

771
00:43:21.820 --> 00:43:23.440
Og inden er der en Gud for øen,

772
00:43:23.780 --> 00:43:24.280
hvad ellers?

773
00:43:28.960 --> 00:43:32.620
Marsdal er stadig en søfridsby med ridderier og

774
00:43:32.620 --> 00:43:35.200
maskibere, der både ejer og sejler deres skib.

775
00:43:35.780 --> 00:43:37.580
I dag er der godt et halvt hundrede

776
00:43:37.580 --> 00:43:39.080
hjemmehørende skib i Marsdal.

777
00:43:39.960 --> 00:43:42.620
Og en af Danmarks fire navigationskoler ligger her

778
00:43:42.620 --> 00:43:44.840
også og tegner Marsdal som søfridsby.

779
00:43:45.440 --> 00:43:48.000
Men skibene ligger ikke længere lønning ved lønning

780
00:43:48.000 --> 00:43:50.020
inden for den store lægmole, og der er

781
00:43:50.020 --> 00:43:51.920
færre i gaderne mellem skib og hund.

782
00:43:53.730 --> 00:43:55.890
Det gælder i endnu højere grad også Strynø.

783
00:43:56.670 --> 00:43:59.370
For traditionen var her den, at strynboerne tog

784
00:43:59.370 --> 00:44:01.710
hyre på skibet fra Marsdal og Svendborg.

785
00:44:02.590 --> 00:44:04.810
Der har aldrig været ret mange hjemmehørende skib.

786
00:44:05.370 --> 00:44:07.550
Så Strynø blev igen det den var før

787
00:44:07.550 --> 00:44:10.730
den store tid med langfarterne, altså en landbrugsø.

788
00:44:11.810 --> 00:44:13.270
I dag bor der kun en tredjedel af

789
00:44:13.270 --> 00:44:14.890
de mennesker, som boede her for 100 år

790
00:44:14.890 --> 00:44:15.170
siden.

791
00:44:15.170 --> 00:44:18.790
Der er ikke så mange arbejdspladser tilbage, og

792
00:44:18.790 --> 00:44:21.430
de, der er, giver langt fra alt det,

793
00:44:21.830 --> 00:44:23.030
man over i land vil.

794
00:44:32.580 --> 00:44:34.640
Det danske ø-rige affolkes.

795
00:44:35.560 --> 00:44:38.580
Øfolk sejlede, gik i land fra skibene og

796
00:44:38.580 --> 00:44:41.000
drev landbrug til ejede parter i skibet.

797
00:44:41.620 --> 00:44:42.980
Men skibene blev for små.

798
00:44:43.840 --> 00:44:45.960
Til sidst kunne de ikke finde flere fragter.

799
00:44:46.660 --> 00:44:48.580
Hvor langt afsiddes de så ind, hvor vilje

800
00:44:48.580 --> 00:44:49.480
til at gå efter dem?

801
00:44:50.160 --> 00:44:51.760
Øerne blev også for små.

802
00:44:57.170 --> 00:45:00.670
Kapital og produktion koncentrerer sig, hvor der er

803
00:45:00.670 --> 00:45:03.070
flere mennesker og mere arbejds- og købekraft.

804
00:45:03.810 --> 00:45:06.430
Ender det med, at Danmarks øer springer i

805
00:45:06.430 --> 00:45:06.750
busk?

806
00:45:07.490 --> 00:45:09.770
Det vender vi tilbage til i den næste

807
00:45:09.770 --> 00:45:26.360
og sidste af udslaget.

808
00:47:04.330 --> 00:47:08.290
Historien har mange beskrivelser, som fortæller en, at

809
00:47:08.290 --> 00:47:11.710
kristendommen har gjort det nemmere for mennesker at

810
00:47:11.710 --> 00:47:12.690
både leve og dø.

811
00:47:12.690 --> 00:47:15.790
Men den fortæller ikke, jeg tror ikke det

812
00:47:15.790 --> 00:47:17.470
er meningen, at man skal forstå kristendommen sådan,

813
00:47:17.590 --> 00:47:19.050
at det er noget, der gør det nemmere

814
00:47:19.050 --> 00:47:20.530
at leve eller nemmere at dø.

815
00:47:21.290 --> 00:47:23.270
Det er da pokkersvært både at leve og

816
00:47:23.270 --> 00:47:24.610
givetvis endnu sværere at dø.

817
00:47:25.930 --> 00:47:31.150
Men det er noget, der ikke gør, at

818
00:47:31.150 --> 00:47:32.510
vi står alene med det hele.

819
00:47:33.610 --> 00:47:39.210
Kristendommen er en fortælling om, at en gik

820
00:47:39.210 --> 00:47:40.730
ind i vores tilværelse.

821
00:47:41.590 --> 00:47:43.390
Nemlig sådan, at han også er døde af

822
00:47:43.390 --> 00:47:44.950
det, ligesom vi andre skal.

823
00:47:47.630 --> 00:47:48.930
Det har jo med til, at livet er,

824
00:47:49.010 --> 00:47:49.750
at man dør af det.

825
00:47:51.270 --> 00:47:52.770
Det er de hårde fortællinger.

826
00:47:59.010 --> 00:48:01.290
Den dag man skal dø, så er det

827
00:48:01.290 --> 00:48:03.850
vi givetvis ikke spurgt omortomt.

828
00:48:03.850 --> 00:48:04.810
Men man står ikke alene med det.

829
00:48:05.770 --> 00:48:06.590
Det er min overbevisning.

830
00:48:10.240 --> 00:48:12.540
Nu har vi ganske vidst en del gange

831
00:48:12.540 --> 00:48:14.760
vendt tilbage til deres nytårstal, men vi har

832
00:48:14.760 --> 00:48:15.920
stadig lov til at gøre det bare én

833
00:48:15.920 --> 00:48:16.380
gang til.

834
00:48:16.740 --> 00:48:18.620
For når de slutter og siger, at Gud

835
00:48:18.620 --> 00:48:21.560
bevare Danmark, så ser de altid så bevægende

836
00:48:21.560 --> 00:48:21.840
ud.

837
00:48:22.440 --> 00:48:24.020
Er det noget ganske bestemt, at det er

838
00:48:24.020 --> 00:48:27.040
nogle associationer, de får hvert år, når de

839
00:48:27.040 --> 00:48:27.400
siger det?

840
00:48:32.360 --> 00:48:34.600
Jeg har det som de fleste danskere, at

841
00:48:34.600 --> 00:48:37.220
det er svært at tage de allerstørste ord

842
00:48:37.220 --> 00:48:37.660
i sin mund.

843
00:48:38.240 --> 00:48:39.500
Uden, som jeg plejer at kalde det, at

844
00:48:39.500 --> 00:48:40.400
få røde pletter på halsen.

845
00:48:41.420 --> 00:48:42.820
Og det er skræmmeskærende.

846
00:48:42.820 --> 00:48:46.420
Og så synes jeg, at den fornemmelse, at

847
00:48:46.420 --> 00:48:49.060
man virkelig sidder overfor en forfærdelig masse mennesker

848
00:48:49.060 --> 00:48:51.200
i Danmark, som man siger godt nytår til,

849
00:48:51.940 --> 00:48:54.720
og som man sammen skal ind i det

850
00:48:54.720 --> 00:48:56.640
nye år med, i det ukendte nye år,

851
00:48:57.260 --> 00:48:58.300
at det er altså på en eller anden

852
00:48:58.300 --> 00:49:00.760
måde madbevægende at stå i den situation.

853
00:49:01.320 --> 00:49:03.260
Det bliver så konkret for en på en

854
00:49:03.260 --> 00:49:05.940
måde, som det i regel ikke gør, når

855
00:49:05.940 --> 00:49:08.600
man fejrer nytårsaften i en gruppe venner sammen.

856
00:49:09.780 --> 00:49:11.960
Er ordet Danmark, er det også et ord,

857
00:49:12.080 --> 00:49:13.800
der giver dem flere røde pletter på halsen,

858
00:49:13.840 --> 00:49:15.120
end måske de fleste andre danskere?

859
00:49:16.120 --> 00:49:16.840
Nej, forstår de.

860
00:49:16.900 --> 00:49:17.920
Der tror jeg nok, at jeg har lidt

861
00:49:17.920 --> 00:49:19.240
mindre svært til at tage det i munden,

862
00:49:19.340 --> 00:49:20.140
end så mange andre.

863
00:49:20.820 --> 00:49:22.520
Så der er faktisk meget røde pletter, men

864
00:49:22.520 --> 00:49:23.380
det betyder noget for mig.

865
00:49:23.620 --> 00:49:24.100
Det er ikke rigtigt.

866
00:49:24.420 --> 00:49:26.380
Kan de det her definere på en måde?

867
00:49:26.480 --> 00:49:28.500
Hvad er det, der går i gang, når

868
00:49:28.500 --> 00:49:29.120
de hører det ord?

869
00:49:30.280 --> 00:49:33.760
Det er jo en geografisk betegnelse på det

870
00:49:33.760 --> 00:49:34.760
land, som vi lever i her.

871
00:49:35.640 --> 00:49:39.900
Men det er jo også den betegnelse, vi

872
00:49:39.900 --> 00:49:41.840
har brugt om dette samme land i så

873
00:49:41.840 --> 00:49:42.960
hårdtfærdigt mange år.

874
00:49:43.680 --> 00:49:45.220
Og det er noget, der er vævet sammen

875
00:49:45.220 --> 00:49:49.240
med både godt og ondt, og med store

876
00:49:49.240 --> 00:49:50.380
ting og med små ting.

877
00:49:50.540 --> 00:49:53.020
Det er vævet sammen med landets udseende og

878
00:49:53.020 --> 00:49:53.720
beskaffenhed.

879
00:49:53.920 --> 00:49:56.220
Det er vævet sammen med landets historie, med

880
00:49:56.220 --> 00:49:58.260
dets politik i dag, med dets politik i

881
00:49:58.260 --> 00:49:58.460
går.

882
00:49:59.120 --> 00:50:02.620
Det er jo en del af de tråde,

883
00:50:02.800 --> 00:50:04.740
som binder os sammen, vi der kalder os

884
00:50:04.740 --> 00:50:08.060
danskere, og som enten bor inden for landets

885
00:50:08.060 --> 00:50:09.720
grænser, eller godt ved, at det er der,

886
00:50:09.980 --> 00:50:11.460
vores rødder hører hjemme.

887
00:50:13.120 --> 00:50:16.760
Hvem af deres aner er den, der fascinerer

888
00:50:16.760 --> 00:50:17.100
dem mest?

889
00:50:18.120 --> 00:50:19.500
Det er meget svært, for de har så

890
00:50:19.500 --> 00:50:20.580
mange forskellige facetter.

891
00:50:21.520 --> 00:50:23.120
Den ene gang er det det ene, man

892
00:50:23.120 --> 00:50:25.540
lægger og tænker på, som er specielt fascinerende,

893
00:50:25.540 --> 00:50:26.840
og den anden gang noget andet.

894
00:50:28.040 --> 00:50:29.980
Christian Notten er vel en meget spændende person.

895
00:50:30.680 --> 00:50:32.120
Jeg tror, han har været en af de

896
00:50:32.120 --> 00:50:34.420
mest begavede, der har siddet på den danske

897
00:50:34.420 --> 00:50:36.900
tro, i hvert fald som vi kender noget

898
00:50:36.900 --> 00:50:37.380
ordentligt til.

899
00:50:40.240 --> 00:50:42.840
Han blev jo konge så sent, og det

900
00:50:42.840 --> 00:50:44.220
har givet være en stor ulykke for ham

901
00:50:44.220 --> 00:50:46.000
på mange måder, fordi han var netop en

902
00:50:46.000 --> 00:50:50.720
meget begavet menneske, og havde nok kunnet tilføre

903
00:50:50.720 --> 00:50:53.940
stillingen mange kvaliteter, som han aldrig nåede at

904
00:50:53.940 --> 00:50:56.140
give udtryk for, og han blev nok også

905
00:50:56.140 --> 00:50:59.280
noget miskendt, fordi han ikke straks ville give

906
00:50:59.280 --> 00:51:00.400
en fri forfatning.

907
00:51:01.400 --> 00:51:03.040
Mange vil jo måske have troet, at de

908
00:51:03.040 --> 00:51:05.100
ville sige Margrethe den første.

909
00:51:05.240 --> 00:51:08.160
Det er så forfærdeligt, at hun har været

910
00:51:08.160 --> 00:51:09.200
en gevaldig kone.

911
00:51:09.340 --> 00:51:11.080
Det er der altså ikke nogen tvivl om.

912
00:51:11.320 --> 00:51:12.740
Og en meget spændende personlighed.

913
00:51:12.800 --> 00:51:14.120
Det ville jo være frygteligt spændende, hvis vi

914
00:51:14.120 --> 00:51:14.680
vidste mere.

915
00:51:14.840 --> 00:51:15.780
Det er der ingen tvivl om.

916
00:51:16.300 --> 00:51:18.400
Tror du, det er rigtigt, at hun myrtede

917
00:51:18.400 --> 00:51:18.780
sin søn?

918
00:51:18.840 --> 00:51:20.040
For det synes jeg særlig også er spændende.

919
00:51:20.220 --> 00:51:21.720
Ja, det er jo mega spændende, hvis hun

920
00:51:21.720 --> 00:51:22.080
gjorde det.

921
00:51:22.080 --> 00:51:24.440
Jeg har godt set teorien, og jeg har

922
00:51:24.440 --> 00:51:26.580
også set en begrundelse for den, men jeg

923
00:51:26.580 --> 00:51:33.060
synes ikke personligt, at der er så meget

924
00:51:33.060 --> 00:51:36.780
hold i teorien, at man kan gøre den

925
00:51:36.780 --> 00:51:38.320
til en...

926
00:51:38.320 --> 00:51:39.280
Jeg vil kendt gerne, at den ikke kan

927
00:51:39.280 --> 00:51:41.080
blive, men at man kan regne den til

928
00:51:41.080 --> 00:51:41.460
på nogen måder.

929
00:51:44.810 --> 00:51:46.390
For det første er det jo nemt at

930
00:51:46.390 --> 00:51:47.470
sige, at det gjorde hun selvfølgelig ikke.

931
00:51:47.910 --> 00:51:48.990
For det er jo en nemlig ting, at

932
00:51:48.990 --> 00:51:49.790
hun skulle have gjort det.

933
00:51:50.110 --> 00:51:51.250
Men nu må man jo ikke glemme, at

934
00:51:51.250 --> 00:51:53.570
folk døde veldig hurtigt og nemt på de

935
00:51:53.570 --> 00:51:55.430
tider, hvor de ikke havde samme adgang til

936
00:51:55.430 --> 00:51:57.890
læge, som vi har nu, og samme muligheder

937
00:51:57.890 --> 00:51:59.330
for at forstå sig på sygdom.

938
00:52:00.570 --> 00:52:03.490
Så der findes uendelig mange eksempler i historien

939
00:52:03.490 --> 00:52:05.070
på folk, der er døde pludselig, uden at

940
00:52:05.070 --> 00:52:05.970
der var nogen, der skubbede på.

941
00:52:06.270 --> 00:52:07.370
Så det vil gerne tro det bedste?

942
00:52:07.430 --> 00:52:08.590
Jeg vil helst tro det bedste om konen.

943
00:52:08.690 --> 00:52:09.610
Det vil jeg altså helst.

944
00:52:10.090 --> 00:52:11.010
For ellers synes jeg, at det bliver sådan

945
00:52:11.010 --> 00:52:13.410
en vemmelig afgrund i damen.

946
00:52:14.050 --> 00:52:16.090
Men synes det, det vil have været spændende

947
00:52:16.090 --> 00:52:19.310
at være en dronning Margrethe på hendes egen

948
00:52:19.310 --> 00:52:21.030
tid, altså på de muligheder, hun havde, både

949
00:52:21.030 --> 00:52:22.930
for at samle og sprede Norden, som hun

950
00:52:22.930 --> 00:52:24.690
nu havde lyst til at regere i det

951
00:52:24.690 --> 00:52:25.350
hele taget.

952
00:52:28.630 --> 00:52:31.010
Det er jo over de forskellige tider meget

953
00:52:31.010 --> 00:52:32.430
svært at sætte sig ind i, så helt

954
00:52:32.430 --> 00:52:34.890
andre forudsætninger hun har haft, fra hvad jeg

955
00:52:34.890 --> 00:52:35.110
har.

956
00:52:35.890 --> 00:52:38.270
Men hvis du tænker på den aktivitet, hun

957
00:52:38.270 --> 00:52:42.730
udfordrede, den initiativrigdom og den politiske tæft, hun

958
00:52:42.730 --> 00:52:45.090
har haft, så føler jeg, at der er

959
00:52:45.090 --> 00:52:46.450
meget stor forskel på hende og mig.

960
00:52:46.970 --> 00:52:48.670
Jeg kan slet ikke forestille mig selv i

961
00:52:48.670 --> 00:52:49.450
en politisk rolle.

962
00:52:50.910 --> 00:52:52.830
Det kan selvfølgelig i høj grad skyldes den

963
00:52:52.830 --> 00:52:55.070
opdragelse, jeg har fået, som har gået ud

964
00:52:55.070 --> 00:52:56.870
på, at politik, det blander man sig under

965
00:52:56.870 --> 00:52:58.150
ingen omstændigheder i.

966
00:52:58.270 --> 00:53:00.030
Det er al for omægt.
  • Danmark under Sejl, en fortælling af forfatteren Erik Ålbæk Jensen
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 121 7
Varighed tidskode
00:51:20:00
Varighed sekunder
3080
Båndnummer
1891
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer