- Trafikteori på video
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:24.650 --> 00:01:26.630 Det var 31,50 kroner. 2 00:01:26.830 --> 00:01:27.950 Ja, det tæller ikke med dig meget. 3 00:01:29.530 --> 00:01:30.330 Så er det spændt. 4 00:01:31.890 --> 00:01:33.030 Men det var da hyggeligt. 5 00:01:34.310 --> 00:01:35.050 Vi siger tak. 6 00:01:35.610 --> 00:01:35.710 Ja. 7 00:01:36.970 --> 00:01:37.710 Det siger vi også. 8 00:01:37.850 --> 00:01:39.030 Jo, mange tak. 9 00:01:39.330 --> 00:01:40.850 Og på fredag, så kommer vi og henter 10 00:01:40.850 --> 00:01:40.970 dem. 11 00:01:41.150 --> 00:01:41.250 Ja. 12 00:01:44.090 --> 00:01:44.730 Mange tak. 13 00:01:46.250 --> 00:01:48.110 Hvis man vil færdes på gader og veje 14 00:01:48.110 --> 00:01:50.370 i en bil, må man erhverve sig et 15 00:01:50.370 --> 00:01:50.950 førebevis. 16 00:01:51.790 --> 00:01:53.310 Der kan du se, der fik vi vores 17 00:01:53.310 --> 00:01:54.050 ønsker opfyldt. 18 00:01:54.130 --> 00:01:54.790 Var det ikke dejligt? 19 00:01:55.830 --> 00:01:57.030 Ja, tak skal du have. 20 00:01:57.190 --> 00:01:58.370 Men hvad med kørekortet? 21 00:01:59.190 --> 00:01:59.570 Kørekortet? 22 00:01:59.990 --> 00:02:01.930 Det klarer jeg hen i automaten. 23 00:02:02.450 --> 00:02:03.090 Kom du med mig. 24 00:02:08.870 --> 00:02:09.830 Nu skal du bare se her. 25 00:02:11.030 --> 00:02:12.250 Du putter den op her. 26 00:02:19.450 --> 00:02:21.410 Jamen, jeg sagde jo også, at det var 27 00:02:21.410 --> 00:02:22.730 noget, man skulle erhverve sig. 28 00:02:23.390 --> 00:02:25.670 For at kunne det, skal vi bl.a. 29 00:02:25.810 --> 00:02:27.570 vide, hvad det giver ret til at køre 30 00:02:27.570 --> 00:02:27.830 med. 31 00:02:28.210 --> 00:02:31.270 Det førebevis, vi skal beskæftige os med her, 32 00:02:31.770 --> 00:02:33.230 er et, der giver ret til at køre 33 00:02:33.230 --> 00:02:34.570 med almindelig motorvogn. 34 00:02:34.710 --> 00:02:38.490 Altså motorvogn med 8 sædepladser foruden førens. 35 00:02:38.850 --> 00:02:40.410 I alt 9 pladser. 36 00:02:43.050 --> 00:02:47.010 Også lastvogn, når den tilladte totalvægge ikke overstiger 37 00:02:47.010 --> 00:02:47.950 3,5 tops. 38 00:02:49.430 --> 00:02:51.810 Samt en 3-hjulet kabinescooter, som denne her, 39 00:02:51.810 --> 00:02:53.810 som ellers må køres på motorcykelkort. 40 00:02:56.630 --> 00:03:01.170 Eller traktor, som højst må medføre to påhængsvogne, 41 00:03:01.690 --> 00:03:03.750 og højst må køre 30 km i tiden. 42 00:03:16.020 --> 00:03:18.000 Det må også køre med campingvogn eller anden 43 00:03:18.000 --> 00:03:22.600 påhæng, når bare det samlede vogntogs totalvægge ikke 44 00:03:22.600 --> 00:03:24.380 overstiger 3,5 kilo. 45 00:03:26.140 --> 00:03:29.300 Og selve påhænget, altså i det her tilfælde 46 00:03:29.300 --> 00:03:34.280 campingvognen, må ikke have en totalvægge, der overstiger 47 00:03:34.280 --> 00:03:38.080 90 procent af det trækkende køretøjs tjenestevægt. 48 00:03:45.500 --> 00:03:49.220 På alle disse steder gælder færdselsloven, og jo 49 00:03:49.220 --> 00:03:51.720 flere der overholder dem, desto bedre bliver der 50 00:03:51.720 --> 00:03:52.260 færdigs. 51 00:03:53.420 --> 00:03:55.840 Det gælder både for kørende og for gående 52 00:03:55.840 --> 00:03:56.240 færdsel. 53 00:03:57.640 --> 00:04:00.020 Først når der er lukket for almindelig færdsel, 54 00:04:00.740 --> 00:04:01.860 så gælder færdselsloven ikke. 55 00:04:02.440 --> 00:04:03.920 Som for eksempel her. 56 00:04:09.520 --> 00:04:12.320 Vi skal være hensynsfulde i trafikken med særlig 57 00:04:12.320 --> 00:04:13.720 henblik på andres sikkerhed. 58 00:04:19.760 --> 00:04:22.540 Det her ser ikke så hensynsfuldt ud, så 59 00:04:22.540 --> 00:04:24.480 lad os se det én gang til rigtigt. 60 00:04:26.940 --> 00:04:30.040 Så kan vi allesammen være her, uden at 61 00:04:30.040 --> 00:04:31.100 være til fare for hinanden. 62 00:04:33.400 --> 00:04:36.600 Denne hensynspligt gælder også over for mennesker, der 63 00:04:36.600 --> 00:04:38.640 bor og opholder sig ved vejen. 64 00:04:45.550 --> 00:04:47.230 Vi skal selvfølgelig også vide, hvem der har 65 00:04:47.230 --> 00:04:48.610 ansvaret for køretøjet stand. 66 00:04:49.290 --> 00:04:50.930 Og det er både ejeren og føreren, der 67 00:04:50.930 --> 00:04:51.690 har ansvaret. 68 00:04:52.590 --> 00:04:54.030 Nå, du ville godt låne bilen. 69 00:04:55.410 --> 00:04:56.890 Jamen, det kan det da sagtens nu. 70 00:04:56.990 --> 00:04:58.070 Det er vel ikke sådan, du er spiritus 71 00:04:58.070 --> 00:04:58.710 påvirket, hva? 72 00:04:58.770 --> 00:04:59.850 Nej, overhovedet ikke. 73 00:05:00.530 --> 00:05:01.910 Og ikke taget has eller noget? 74 00:05:02.630 --> 00:05:04.110 Og du har et bilt i kørekort? 75 00:05:04.190 --> 00:05:04.750 Ja, det har jeg. 76 00:05:09.830 --> 00:05:10.870 Ja, det er i orden. 77 00:05:10.870 --> 00:05:12.290 Tag du bare bilen. 78 00:05:12.750 --> 00:05:13.450 Den står der. 79 00:05:14.830 --> 00:05:17.510 Ejeren har derfor uden pligt til at kontrollere 80 00:05:17.510 --> 00:05:20.250 om låneren er ædru, og ikke på anden 81 00:05:20.250 --> 00:05:21.050 måde påvirke. 82 00:05:21.610 --> 00:05:25.370 Og endelig, at der er et gyldigt kørekort. 83 00:05:30.640 --> 00:05:32.320 Ja, god tur. 84 00:05:33.040 --> 00:05:33.300 Nej. 85 00:05:40.880 --> 00:05:42.080 Hey, stop lige. 86 00:05:42.700 --> 00:05:44.660 Jeg havde nærglemt, at vi to jo har 87 00:05:44.660 --> 00:05:46.460 ansvaret for vognens stand. 88 00:05:46.460 --> 00:05:48.240 Og derfor har vi også pligt til at 89 00:05:48.240 --> 00:05:49.280 undersøge, om den er i orden. 90 00:05:49.840 --> 00:05:53.780 Både med hensyn til bremser, styretøjer, lygter, signal 91 00:05:53.780 --> 00:05:56.280 - og tankgivningsapparater, og dækkene. 92 00:05:57.540 --> 00:05:58.780 Så lad os gøre det. 93 00:06:00.920 --> 00:06:02.420 Så vi kommer ikke ud at køre lige 94 00:06:02.420 --> 00:06:02.800 med det samme. 95 00:06:03.800 --> 00:06:05.720 Vi vil starte med at undersøge bremserne. 96 00:06:07.060 --> 00:06:07.920 Først fodbremsen. 97 00:06:12.060 --> 00:06:14.500 Først ser vi, om væskebeholderen er fyldt rigtigt 98 00:06:14.500 --> 00:06:14.680 op. 99 00:06:15.640 --> 00:06:17.200 Den skal være omtrent fuld. 100 00:06:23.620 --> 00:06:25.460 Vi skal prøve at træde hårdt på fodbremsen. 101 00:06:26.420 --> 00:06:28.060 Den må ikke gå længere ned end højst 102 00:06:28.060 --> 00:06:31.160 to tredjedele af hele vandringen, og så skal 103 00:06:31.160 --> 00:06:32.120 den føles hård. 104 00:06:33.420 --> 00:06:36.000 Og er det nye bremser, altså to-kreds 105 00:06:36.000 --> 00:06:39.540 -bremsesystem, eller der er skivebremser på, så må 106 00:06:39.540 --> 00:06:42.160 pedalen højst kunne trædes halvdelen ned. 107 00:06:43.920 --> 00:06:46.200 Så skal vi lige se, om fodbremsen har 108 00:06:46.200 --> 00:06:46.620 frigang. 109 00:06:47.480 --> 00:06:50.240 Den skal have en centimeters frigang. 110 00:06:50.880 --> 00:06:53.460 Så sikrer vi os, at bremserne ikke slæber 111 00:06:53.460 --> 00:06:55.540 på under kørselen. 112 00:06:56.740 --> 00:07:00.220 Hvis bremsen virker fjederne, så er der luft 113 00:07:00.220 --> 00:07:00.880 i systemet. 114 00:07:03.260 --> 00:07:06.100 Hvis den kan pumpes, det vil sige, at 115 00:07:06.100 --> 00:07:09.920 man træder flere gange, før den virker, så 116 00:07:09.920 --> 00:07:10.800 er det slittebremser. 117 00:07:15.800 --> 00:07:19.260 Hvis den synker langsomt ned, helt i bund, 118 00:07:19.900 --> 00:07:22.140 så er systemet utæt. 119 00:07:28.340 --> 00:07:31.100 Håndbremsen må ikke kun trædes mere end højst 120 00:07:31.100 --> 00:07:34.520 2 tredjedele, også af hele den frie vandring. 121 00:07:35.460 --> 00:07:37.040 Og så skal den kunne blive stående i 122 00:07:37.040 --> 00:07:37.740 tilspændstand. 123 00:07:41.450 --> 00:07:43.270 Det kan vi undersøge ved at prøve at 124 00:07:43.270 --> 00:07:44.350 slå på håndbremsen. 125 00:07:48.740 --> 00:07:51.300 Den virker normalt på baghjulene. 126 00:07:57.160 --> 00:07:59.720 Her ser vi en situation, hvor håndbremsen ikke 127 00:07:59.720 --> 00:08:02.320 er blevet betjent rigtigt, altså hvor tænderne er 128 00:08:02.320 --> 00:08:05.140 slidt, og hvor chaufføren ikke har prøvet efter, 129 00:08:05.540 --> 00:08:07.840 om den kan blive stående i tilspændstand. 130 00:08:20.610 --> 00:08:22.530 Vi skal nu ud og se, om bremserne 131 00:08:22.530 --> 00:08:24.190 opfylder lovens krav på vejen. 132 00:08:25.270 --> 00:08:27.070 Men inden vi kører, træder vi lige på 133 00:08:27.070 --> 00:08:30.330 fodbremsen og trækker håndbremsen, for at se, om 134 00:08:30.330 --> 00:08:31.250 de overhovedet virker. 135 00:08:31.809 --> 00:08:33.669 Så finder vi en stille sovnevej og et 136 00:08:33.669 --> 00:08:35.890 fast punkt, som vi kan bruge ved vores 137 00:08:35.890 --> 00:08:36.929 bremseprøve. 138 00:08:36.929 --> 00:08:39.770 For eksempel et skilt som det her. 139 00:08:41.010 --> 00:08:43.850 Vi kommer nu kørende med 30 km i 140 00:08:43.850 --> 00:08:46.850 timen, og når førerens plads er lige ud 141 00:08:46.850 --> 00:08:49.230 fra skiltet, træder vi hårdt på bremsen. 142 00:08:49.510 --> 00:08:49.690 Nu! 143 00:08:51.730 --> 00:08:54.050 Og når så vognen standser, står vi ud 144 00:08:54.050 --> 00:08:57.170 og måler fra førerens plads til skiltet. 145 00:08:58.290 --> 00:08:59.930 Og så må der højst være 6 meter. 146 00:09:02.110 --> 00:09:04.850 Men er bremserne gode, så kan det gøres 147 00:09:04.850 --> 00:09:06.330 på måske det halve. 148 00:09:06.950 --> 00:09:09.750 4 og en halv, det er meget godt. 149 00:09:10.930 --> 00:09:13.610 Vi laver nu den samme prøve med håndbremsen. 150 00:09:18.810 --> 00:09:22.610 Og så må bremselængden højst være 12 meter. 151 00:09:23.990 --> 00:09:26.670 Men er det gode bremser, kan vi igen 152 00:09:26.670 --> 00:09:27.710 gøre det på det halve. 153 00:09:32.030 --> 00:09:35.510 12, 13, 14 og en lille smule. 154 00:09:37.670 --> 00:09:40.330 Vi skal også huske, at bremsesporerne skal være 155 00:09:40.330 --> 00:09:41.630 lige lange parvis. 156 00:09:43.590 --> 00:09:46.490 De forreste bremsespor lidt længere end de bagerste. 157 00:09:47.790 --> 00:09:50.790 En bil er konstrueret sådan, at den skal 158 00:09:50.790 --> 00:09:52.750 bremse på forhjulene først. 159 00:09:53.130 --> 00:09:55.370 Så vil den altid holde sin fremadretning. 160 00:10:03.060 --> 00:10:05.580 Så kommer turen til styrtøjet, som vi jo 161 00:10:05.580 --> 00:10:06.740 også skal sørge for er i orden. 162 00:10:08.580 --> 00:10:10.960 Rettet skal kunne bevæges let, sikkert og hurtigt 163 00:10:10.960 --> 00:10:13.240 fra den ene yderstilling til den anden og 164 00:10:13.240 --> 00:10:15.220 uden at det går tungere nogen steder end 165 00:10:15.220 --> 00:10:17.460 andre og også uden der er nogen mislyning. 166 00:10:18.300 --> 00:10:20.340 Og det skal kunne gøres med én hånd. 167 00:10:22.100 --> 00:10:24.260 Vi skal nu måle, om der er noget 168 00:10:24.260 --> 00:10:25.260 ret slør i styrtøjet. 169 00:10:26.280 --> 00:10:27.880 Og det gør os bedst, når hjulene står 170 00:10:27.880 --> 00:10:28.660 i lige udstilling. 171 00:10:29.760 --> 00:10:31.160 Da det jo er den stilling, vi kører 172 00:10:31.160 --> 00:10:33.560 mest i, og det også er derfor, vi 173 00:10:33.560 --> 00:10:35.200 har det største slid her. 174 00:10:37.600 --> 00:10:40.380 Vi drejer først til venstre på rettet, indtil 175 00:10:40.380 --> 00:10:41.220 hjulene bevæger sig. 176 00:10:42.220 --> 00:10:44.360 Så sætter vi en finger ud for retteeren 177 00:10:44.360 --> 00:10:47.000 og drejer så til den anden side, til 178 00:10:47.000 --> 00:10:48.160 hjulene bevæger sig igen. 179 00:10:49.540 --> 00:10:52.920 Måler så fra fingeren til retteeren, og der 180 00:10:52.920 --> 00:10:56.200 må højst være fem centimeter på et normalt 181 00:10:56.200 --> 00:10:56.380 ret. 182 00:10:58.960 --> 00:11:01.800 For at et eventuelt ret slør er lovligt, 183 00:11:02.920 --> 00:11:04.940 skal det være ligeligt fordelt på alle styrtøjets 184 00:11:04.940 --> 00:11:05.180 bevægelser. 185 00:11:06.980 --> 00:11:09.260 Det er det man her i Randenstenen er 186 00:11:09.260 --> 00:11:10.100 ved at kigge efter. 187 00:11:15.470 --> 00:11:18.190 Det er disse steder, der skal være lige 188 00:11:18.190 --> 00:11:20.150 meget slør, eller lige lidt. 189 00:11:21.590 --> 00:11:24.170 Lad os nu undersøge forhjulene, om de er 190 00:11:24.170 --> 00:11:24.530 i orden. 191 00:11:25.610 --> 00:11:26.130 Forhjulsslør. 192 00:11:28.590 --> 00:11:30.490 Det gør man ved at hæve vognen op 193 00:11:30.490 --> 00:11:46.590 med en dundkraft, og 194 00:11:46.590 --> 00:11:47.370 så rusker vi til. 195 00:11:48.770 --> 00:11:50.910 Ja, jeg sagde for oven og for neden. 196 00:11:51.510 --> 00:11:53.230 Nu drejer vi jo bare af styrtøjet, og 197 00:11:53.230 --> 00:11:55.090 det har vi jo lige undersøgt, og det 198 00:11:55.090 --> 00:11:55.830 er i orden. 199 00:11:57.210 --> 00:11:58.950 Ja, sådan skal det gøres. 200 00:11:59.730 --> 00:12:01.050 Og så må der ingen slør være. 201 00:12:03.450 --> 00:12:05.810 Skulle der være slør, så kan det være 202 00:12:05.810 --> 00:12:07.830 mødtrækkerne, som ikke er ordentligt fastspændt. 203 00:12:15.080 --> 00:12:16.760 Ja, det var vist en god idé at 204 00:12:16.760 --> 00:12:18.780 få spændt mødtrækkerne ordentligt fast her. 205 00:12:20.740 --> 00:12:24.040 Skulle der nu stadig være slør, så er 206 00:12:24.040 --> 00:12:25.200 der to muligheder. 207 00:12:25.860 --> 00:12:28.980 Enten er det forhjulslejerne, der er slidt, eller 208 00:12:28.980 --> 00:12:30.540 også er det styreboltene. 209 00:12:34.080 --> 00:12:36.960 Vi skal også se, hvad krav låen stiller 210 00:12:36.960 --> 00:12:38.080 til lyset på en bil. 211 00:12:39.680 --> 00:12:43.540 Foran skal der være mindst to løgter, og 212 00:12:43.540 --> 00:12:50.080 de skal indeholde tre lysstyrker, nemlig positionslys, nærlys 213 00:12:50.560 --> 00:12:55.700 og fjernlys, også kaldet parkeringslys, det korte lys 214 00:12:55.700 --> 00:12:56.840 og det lange lys. 215 00:12:57.820 --> 00:13:00.280 Positionslyset skal være vidt og kunne ses på 216 00:13:00.280 --> 00:13:04.160 en afstand af mindst 300 meter, og det 217 00:13:04.160 --> 00:13:05.640 skal bruges på følgende steder. 218 00:13:07.320 --> 00:13:09.420 Man kan bruge det, når man kører på 219 00:13:09.420 --> 00:13:11.080 en fuldt oplyst gade. 220 00:13:13.940 --> 00:13:16.960 Og man skal bruge det, når man holder 221 00:13:16.960 --> 00:13:20.580 foran en jernbaneoverskæring og venter på tog, for 222 00:13:20.580 --> 00:13:22.940 ikke at blande de modkørende. 223 00:13:23.300 --> 00:13:26.060 Og når man holder på en mørk landevej, 224 00:13:26.620 --> 00:13:29.320 og ikke bilen i forvejen er oplyst af 225 00:13:29.320 --> 00:13:30.040 gadeløgter. 226 00:13:33.120 --> 00:13:36.300 Nærlyset skal være vidt eller gulligt, og skal 227 00:13:36.300 --> 00:13:40.200 kunne oplyse vejen mindst 30 meter, og det 228 00:13:40.200 --> 00:13:42.360 skal falde en centimeter per meter. 229 00:13:43.820 --> 00:13:47.340 Vi skal på 30 meters afstand, foran vognen, 230 00:13:47.900 --> 00:13:50.500 kunne læse de almindelige typer, for eksempel i 231 00:13:50.500 --> 00:13:52.780 en teoribog eller en avistekst. 232 00:13:53.260 --> 00:13:55.800 Så lyser nærlyset, som det skal. 233 00:13:56.220 --> 00:13:58.140 Vi skal nu se, om nærlyset falder den 234 00:13:58.140 --> 00:14:00.480 ene centimeter per meter, som det skal. 235 00:14:02.200 --> 00:14:04.340 Det gør man ved at måle fra vejbanen 236 00:14:04.340 --> 00:14:06.720 op til lygtens midte, og her er der 237 00:14:06.720 --> 00:14:08.420 65 centimeter. 238 00:14:09.520 --> 00:14:10.860 Så går vi 10 meter ud. 239 00:14:11.820 --> 00:14:14.120 Lad øjnene følge stokken ned, indtil vi bliver 240 00:14:14.120 --> 00:14:14.520 blændet. 241 00:14:15.360 --> 00:14:18.680 Så skal den være faldet 10 centimeter, altså 242 00:14:18.680 --> 00:14:21.060 nu være på 55 centimeter. 243 00:14:23.740 --> 00:14:26.900 På de fleste biler i dag er der 244 00:14:26.900 --> 00:14:32.340 asymmetrisk lys, og hvis der er det, så 245 00:14:32.340 --> 00:14:35.600 skal disse asymmetriske felter dækkes til, hvis man 246 00:14:35.600 --> 00:14:37.020 kører et eller andet med venstre kørsel. 247 00:14:38.860 --> 00:14:41.120 Nærlyset skal bruges på følgende steder. 248 00:14:41.620 --> 00:14:46.560 Når vi møder modgående færdsel, når vi kører 249 00:14:46.560 --> 00:14:49.260 lige bag et andet køretøj, for ikke at 250 00:14:49.260 --> 00:14:53.320 blinde i bakspejlet, på gader, der er halvt 251 00:14:53.320 --> 00:14:59.260 oplyst og i usigtbart vejr om dagen. 252 00:15:00.220 --> 00:15:03.160 Fjernlyset skal kunne oplyse vejen tydeligt, på en 253 00:15:03.160 --> 00:15:07.120 afstand af mindst 100 meter, og det kontrolleres 254 00:15:07.120 --> 00:15:10.180 på samme måde som nærlyset, altså vi skal 255 00:15:10.180 --> 00:15:14.080 kunne læse almindelige avistyper på en afstand af 256 00:15:14.080 --> 00:15:15.420 100 meter foran vognen. 257 00:15:16.380 --> 00:15:19.060 Fjernlyset bruges, når man kører alene på mørke 258 00:15:19.060 --> 00:15:19.340 vej. 259 00:15:20.440 --> 00:15:22.180 Vi skal også have lys bag på vognen, 260 00:15:22.960 --> 00:15:24.880 og det første vi skal se på her 261 00:15:24.880 --> 00:15:26.140 er baglygterne. 262 00:15:27.340 --> 00:15:29.720 De skal være røde og kunne ses på 263 00:15:29.720 --> 00:15:33.260 en afstand af 300 meter, altså ligesom parkeringslyset 264 00:15:33.260 --> 00:15:35.920 foran, og de skal virke sammen med det 265 00:15:35.920 --> 00:15:36.560 øvrige lys. 266 00:15:37.500 --> 00:15:39.440 Der skal også være reflekser på bilen. 267 00:15:42.190 --> 00:15:44.590 De eneste krav, der stilles til dem, er 268 00:15:44.590 --> 00:15:48.510 at de skal være godkendte, og de skal 269 00:15:48.510 --> 00:15:51.090 være trekantede, hvis det er påhængs køretøjer. 270 00:15:52.090 --> 00:15:53.870 Vi skal også have nummerpladelygter. 271 00:15:53.870 --> 00:15:56.930 De skal være hvide, og de skal lyse 272 00:15:56.930 --> 00:15:59.550 så kraftigt på nummerpladen, at man kan læse 273 00:15:59.550 --> 00:16:01.650 pladen på en afstand af 20 meter. 274 00:16:04.580 --> 00:16:08.780 Blinklysene er tegngivningsapparater, og der skal normalt være 275 00:16:08.780 --> 00:16:10.860 seks stykker på bilen. 276 00:16:11.600 --> 00:16:14.880 To foran, en på hver side, og to 277 00:16:14.880 --> 00:16:15.300 bagpå. 278 00:16:16.140 --> 00:16:19.540 Og de skal blinke mellem 60 og 120 279 00:16:19.540 --> 00:16:22.080 blink i minutten, eller hvis du bedre kan 280 00:16:22.080 --> 00:16:25.320 huske, mellem 1 og 2 blink hvert sekund. 281 00:16:25.320 --> 00:16:28.220 Og lys- og mørkperioderne skal være lige 282 00:16:28.220 --> 00:16:28.520 lange. 283 00:16:30.060 --> 00:16:33.820 Blinklyset skal bruges i tre tilfælde. 284 00:16:34.600 --> 00:16:37.420 Når man sætter i gang fra en kantstil, 285 00:16:38.260 --> 00:16:41.940 når man svinger til højre eller venstre, og 286 00:16:41.940 --> 00:16:43.660 når man kører ind og stanser ved en 287 00:16:43.660 --> 00:16:44.120 kantstil. 288 00:16:47.170 --> 00:16:49.810 Det andet tegngivningsapparat, vi har, er stoplygterne. 289 00:16:50.810 --> 00:16:51.810 Der skal også være to. 290 00:16:54.330 --> 00:16:56.490 De skal være røde, og kunne ses i 291 00:16:56.490 --> 00:16:58.790 klart solskin, ligesom blinklygterne. 292 00:16:59.530 --> 00:17:01.550 Og så skal de virke ved et let 293 00:17:01.550 --> 00:17:02.990 tryk på bremsepedalen. 294 00:17:05.770 --> 00:17:08.530 Vi skal også kontrollere vores signalapparater. 295 00:17:09.650 --> 00:17:10.510 Det er dem, vi ser her. 296 00:17:11.089 --> 00:17:12.290 Det er overhalingslyset. 297 00:17:13.310 --> 00:17:15.310 Det er fjernlyset, man blinker med. 298 00:17:16.270 --> 00:17:18.230 Og det må bruges i to tilfælde. 299 00:17:19.450 --> 00:17:22.510 Hvis man skynder, det er nødvendigt ved en 300 00:17:22.510 --> 00:17:25.650 overhaling, kan vi gøre den forendkørende opmærksom på, 301 00:17:25.730 --> 00:17:27.970 at vi ønsker at overhale, og altså blinke 302 00:17:27.970 --> 00:17:29.770 til ham med overhalingslyset. 303 00:17:32.950 --> 00:17:35.430 Og til at afvære eventuelle farer med. 304 00:17:37.110 --> 00:17:37.710 Hornet. 305 00:17:42.080 --> 00:17:43.520 Det skal også være i orden. 306 00:17:44.640 --> 00:17:47.160 Det skal have en enslydende tone, så man 307 00:17:47.160 --> 00:17:49.380 ikke kan forveksle det med et udviklingskøretøj. 308 00:17:53.800 --> 00:17:56.840 Det må gerne have flere toner, når de 309 00:17:56.840 --> 00:18:00.260 bare er sammenkoblet til den samme kontakt, så 310 00:18:00.260 --> 00:18:02.000 vi får en enslydende tone. 311 00:18:03.000 --> 00:18:05.600 Her er hornet korrekt monteret. 312 00:18:07.760 --> 00:18:10.640 For at være sikre i trafikken, skal vi 313 00:18:10.640 --> 00:18:12.220 også have rigtige dæk på bilen. 314 00:18:13.380 --> 00:18:15.980 Og de skal også være korrekt monteret. 315 00:18:16.880 --> 00:18:19.900 Der skal være mindst en millimeter slidbanemønster på 316 00:18:19.900 --> 00:18:20.720 hele dækket. 317 00:18:21.340 --> 00:18:22.480 Hele vejen rundt. 318 00:18:23.020 --> 00:18:23.760 Ikke som her. 319 00:18:26.220 --> 00:18:27.940 Her har vi to dæk med et meget 320 00:18:27.940 --> 00:18:28.760 fint mønster. 321 00:18:29.920 --> 00:18:32.340 De kan bare ikke bruges på samme bil. 322 00:18:33.300 --> 00:18:36.320 Da dækkene skal være ens på alle fire 323 00:18:36.320 --> 00:18:36.600 hjul. 324 00:18:38.920 --> 00:18:41.900 Hvis vi skal køre på pickdæk, skal det 325 00:18:41.900 --> 00:18:43.160 være på alle fire hjul. 326 00:18:44.520 --> 00:18:46.120 Og så må man kun køre med dem 327 00:18:46.120 --> 00:18:48.940 fra den første i tiende til den første 328 00:18:48.940 --> 00:18:49.600 i femte. 329 00:18:50.060 --> 00:18:51.420 Altså i vinterhalvåret. 330 00:18:52.560 --> 00:18:55.240 Da de forøger bremselængden på almindelig tør vej 331 00:18:55.240 --> 00:18:58.060 med cirka 10-20 procent. 332 00:19:06.240 --> 00:19:08.940 Ligeså svært det kan være at anskaffe sig 333 00:19:08.940 --> 00:19:09.560 et kørekort. 334 00:19:10.020 --> 00:19:11.580 Ligeså nemt kan man komme af med det 335 00:19:11.580 --> 00:19:11.820 igen. 336 00:19:12.700 --> 00:19:14.240 Vi ser her nogle af de ting, der 337 00:19:14.240 --> 00:19:15.940 kan være årsag til, at man mister sit 338 00:19:15.940 --> 00:19:16.480 førerbevis. 339 00:19:17.740 --> 00:19:28.560 Nemlig pillemisbrug, overdreven spiritus, narkotika, sygdom, træthed og 340 00:19:28.560 --> 00:19:31.900 derfor uden er der groft uforsvaret i kørselen. 341 00:19:32.440 --> 00:19:35.380 Vi skal til slut i dette afsnit lige 342 00:19:35.380 --> 00:19:37.860 minde om pligten til at bruge sikkerhedssele. 343 00:19:38.700 --> 00:19:41.400 Denne pligt har alle, der er fyldt 15 344 00:19:41.400 --> 00:19:43.600 år og er en og en halv meter 345 00:19:43.600 --> 00:19:44.880 høj eller derover. 346 00:19:45.300 --> 00:19:47.680 I afsnittet her skal vi se på nogle 347 00:19:47.680 --> 00:19:49.460 af de ting, som er nødvendige for, at 348 00:19:49.460 --> 00:19:51.280 vi kan begå os rigtige i trafikken. 349 00:19:51.540 --> 00:19:54.760 Det er bl.a. hastigheden om hvordan vi 350 00:19:54.760 --> 00:20:00.340 skal afpasse den efterforholdende overhaling og hvordan det 351 00:20:00.340 --> 00:20:12.380 skal foregå stansning og parkering og 352 00:20:12.380 --> 00:20:15.900 til sidst, men ikke mindst hvordan og overfor 353 00:20:15.900 --> 00:20:19.300 hvem vi skal holde tilbage nemlig hvilke vigepligter 354 00:20:19.300 --> 00:20:19.660 vi har. 355 00:20:27.380 --> 00:20:29.060 Men vi vil begynde med at se på 356 00:20:29.060 --> 00:20:29.700 hastigheden. 357 00:20:30.600 --> 00:20:33.340 For at kunne færdes rigtigt i trafikken skal 358 00:20:33.340 --> 00:20:35.480 vi lære at afpasse hastigheden efterforholdende. 359 00:20:36.460 --> 00:20:39.920 Og vi må selvfølgelig aldrig køre hurtigere end 360 00:20:39.920 --> 00:20:42.040 at føreren kan bevare det fulde herredømme over 361 00:20:42.040 --> 00:20:42.700 køretøjet. 362 00:20:43.160 --> 00:20:47.720 Aldrig over 60 inden for bebygget område 80 363 00:20:47.720 --> 00:20:50.580 udenfor og 100 på motorveje. 364 00:20:52.020 --> 00:21:05.220 Hastigheden skal altid afpasses efter vejens beskaffenhed efter 365 00:21:05.220 --> 00:21:22.900 lyset og værforholdende efter 366 00:21:22.900 --> 00:21:27.520 vognens stand og førerens rutine efter køretøjets belæsning 367 00:21:32.900 --> 00:21:34.420 og efter udsynet. 368 00:21:44.770 --> 00:21:48.630 Når vi afpasser hastigheden efter lysforholdende gælder det 369 00:21:48.630 --> 00:21:51.210 også vognens egne lygter hvor langt de lyser 370 00:21:51.210 --> 00:21:51.490 frem. 371 00:21:53.790 --> 00:21:57.490 Til sidst skal vi også afpasse hastigheden efter 372 00:21:57.490 --> 00:22:07.460 bebyggelsen Husk det er sikkerheden til andre 373 00:22:07.460 --> 00:22:09.300 som kommer i første regn. 374 00:22:09.840 --> 00:22:11.680 En ting vi skal huske når det har 375 00:22:11.680 --> 00:22:14.960 regnet og der ligger pytter på vejen er 376 00:22:14.960 --> 00:22:18.480 at vi nedsætter hastigheden så vi ikke tilstænker 377 00:22:18.480 --> 00:22:19.440 andre vejfarerne. 378 00:22:23.700 --> 00:22:26.580 Der er ingen tvivl om at hvis fodgængeren 379 00:22:26.580 --> 00:22:28.820 får nummeret på den bil her så kommer 380 00:22:28.820 --> 00:22:31.060 føreren til at betale både rensningen af tøjet 381 00:22:31.060 --> 00:22:32.900 og en ordentlig bøde. 382 00:22:34.100 --> 00:22:39.300 Ved alle faresituationer hold passende lav hastighed. 383 00:22:46.320 --> 00:22:49.980 Når vi mødes med andre køretøjer skal vi 384 00:22:49.980 --> 00:22:52.040 trække godt ud til højre. 385 00:22:55.860 --> 00:22:58.820 Er der en forhindring i vores sidervej så 386 00:22:58.820 --> 00:23:01.320 er det os der skal stanse for den 387 00:23:01.320 --> 00:23:02.920 modkørende. 388 00:23:05.140 --> 00:23:07.820 Men i lygtetændingstiden så skal vi huske i 389 00:23:07.820 --> 00:23:11.640 god tid f.eks. 3-400 meter før 390 00:23:11.640 --> 00:23:13.760 vi møder den anden og blande ned til 391 00:23:13.760 --> 00:23:14.240 nærlys. 392 00:23:16.220 --> 00:23:19.300 Skal vi foretage overhaling så skal det gøres 393 00:23:19.300 --> 00:23:21.300 efter reglerne og ikke som her. 394 00:23:22.800 --> 00:23:25.040 Lad os derfor se lidt nærmere på hvorledes 395 00:23:25.040 --> 00:23:29.080 en korrekt overhaling foretages og hvilke pligter der 396 00:23:29.080 --> 00:23:31.000 påviler de implicerede parter. 397 00:23:32.880 --> 00:23:35.060 Det første vi skal sikre os når vi 398 00:23:35.060 --> 00:23:38.320 foretager overhaling er at der er frit bagfra. 399 00:23:39.320 --> 00:23:40.600 At vi ikke selv er ved at blive 400 00:23:40.600 --> 00:23:41.240 overhalede. 401 00:23:42.540 --> 00:23:45.000 Først ser vi spejlet og så over venstre 402 00:23:45.000 --> 00:23:46.460 skulder for at se om der er nogen 403 00:23:46.460 --> 00:23:47.280 på siden af os. 404 00:23:48.860 --> 00:23:50.100 Når vi er sikre på at der er 405 00:23:50.100 --> 00:23:52.260 frit bagfra kan vi trække ud og se 406 00:23:52.260 --> 00:23:53.380 om der også er frit forfra. 407 00:23:54.700 --> 00:23:57.080 Så kan vi overhale hvis der også er 408 00:23:57.080 --> 00:23:58.780 plads til at komme ind. 409 00:23:59.980 --> 00:24:01.840 Og når vi er kommet så langt frem 410 00:24:01.840 --> 00:24:03.560 at vi kan se ham ved at overhale 411 00:24:03.560 --> 00:24:06.380 bagspejlet ja, så skal vi trække ind på 412 00:24:06.380 --> 00:24:06.940 plads igen. 413 00:24:09.060 --> 00:24:11.460 Overhaling skal normalt altid foregå venstre om. 414 00:24:13.060 --> 00:24:17.460 Der er dog en undtagelse og det er 415 00:24:17.460 --> 00:24:20.700 når den foran kørende svinger til venstre så 416 00:24:20.700 --> 00:24:22.480 skal vi overhale ham højre om. 417 00:24:25.820 --> 00:24:28.800 Der er noget andet som minder om overhaling 418 00:24:28.800 --> 00:24:30.520 det er forbikørt. 419 00:24:32.640 --> 00:24:37.140 Når trafikken fremføres i to eller flere rækker 420 00:24:37.140 --> 00:24:40.460 med tæt trafik som her så følger man 421 00:24:40.460 --> 00:24:42.680 bare den række man er i og det 422 00:24:42.680 --> 00:24:45.300 hedder forbikørsel og så er det ligegyldigt om 423 00:24:45.300 --> 00:24:48.220 man kommer højre eller venstre omkring hinanden. 424 00:24:49.940 --> 00:24:53.100 Når vi møder tavlen her så må der 425 00:24:53.100 --> 00:24:56.380 slet ikke overhales men der er andre steder 426 00:24:56.380 --> 00:24:59.100 hvor overhaling også er forbudt og hvor tavlen 427 00:24:59.100 --> 00:24:59.820 ikke er opsat. 428 00:25:01.520 --> 00:25:03.340 At følge en sted hvor der er overhaling 429 00:25:03.340 --> 00:25:05.560 forbudt kan vi lære ved at følge med 430 00:25:05.560 --> 00:25:08.980 i tegningen her illustreret ved den første streg 431 00:25:08.980 --> 00:25:11.920 det er en bakketop hvor der er overhaling 432 00:25:11.920 --> 00:25:15.360 forbudt en streg mere på så har vi 433 00:25:15.360 --> 00:25:18.880 et vejsving hvor der er overhaling forbudt lidt 434 00:25:18.880 --> 00:25:22.860 svæller på så har vi en jernbane hvor 435 00:25:22.860 --> 00:25:26.160 der er overhaling forbudt og lidt streger på 436 00:25:26.160 --> 00:25:29.040 den anden led så er det et tydeligt 437 00:25:29.040 --> 00:25:32.740 fodgængerfelt hvor der også er overhaling forbudt og 438 00:25:32.740 --> 00:25:34.980 det bedste og det sikreste er når vi 439 00:25:34.980 --> 00:25:37.160 har visket det hele ud igen så kan 440 00:25:37.160 --> 00:25:39.360 vi ingenting se og når ingenting man kan 441 00:25:39.360 --> 00:25:43.080 se så er der også overhaling forbudt. 442 00:25:45.540 --> 00:25:48.060 Vi skal lige til slut se hvorfor der 443 00:25:48.060 --> 00:25:50.200 aldrig må overhales når vi ikke har fri 444 00:25:50.200 --> 00:25:50.700 oversigt. 445 00:25:59.410 --> 00:26:00.210 Husk det. 446 00:26:01.230 --> 00:26:04.130 Alle steder hvor der er dårlig oversigt er 447 00:26:04.130 --> 00:26:06.110 der overhaling forbudt. 448 00:26:08.220 --> 00:26:09.900 Skal vi se om vi så fik fat 449 00:26:09.900 --> 00:26:10.880 i meningen med det. 450 00:26:11.960 --> 00:26:13.040 Må du overhale her? 451 00:26:14.320 --> 00:26:14.840 Ja. 452 00:26:15.460 --> 00:26:16.660 Hvis der er fri oversigt. 453 00:26:18.020 --> 00:26:19.380 Må du overhale her? 454 00:26:20.700 --> 00:26:21.140 Ja. 455 00:26:21.860 --> 00:26:23.200 Også hvis der er fri oversigt. 456 00:26:25.320 --> 00:26:26.760 Må du overhale her? 457 00:26:28.540 --> 00:26:29.060 Nej. 458 00:26:32.520 --> 00:26:34.040 Nu er du kommet med ud at køre. 459 00:26:35.720 --> 00:26:37.780 Og følgeren her har besluttet sig til at 460 00:26:37.780 --> 00:26:38.220 overhale. 461 00:26:38.940 --> 00:26:39.860 Er det lovligt? 462 00:26:43.290 --> 00:26:45.470 Ja, hvis der er plads ud til linjerne 463 00:26:45.470 --> 00:26:49.510 og begge linjerne er fuldt optrukne så virker 464 00:26:49.510 --> 00:26:50.430 de som midterrabat. 465 00:26:53.190 --> 00:26:54.890 Hvad så i denne her situation? 466 00:26:58.440 --> 00:26:59.460 Her er det forbudt. 467 00:27:00.380 --> 00:27:02.000 Da det kun er den ene streg der 468 00:27:02.000 --> 00:27:05.440 er fuldt optrukne så kan de modkørende overskride 469 00:27:05.440 --> 00:27:05.940 midten. 470 00:27:08.580 --> 00:27:10.800 Det er ikke nok at man kan køre 471 00:27:10.800 --> 00:27:11.620 bilen rigtigt. 472 00:27:14.980 --> 00:27:17.320 Der er også regler for stansning og parkering 473 00:27:17.320 --> 00:27:20.380 som nøje må følges selvom det til sydenladende 474 00:27:20.380 --> 00:27:21.820 ikke er alle der kender dem. 475 00:27:23.040 --> 00:27:25.520 Alt stansning og parkering skal normalt foregå i 476 00:27:25.520 --> 00:27:29.280 vejens højre side og det skal være helt 477 00:27:29.280 --> 00:27:30.200 tæt til kanten. 478 00:27:32.320 --> 00:27:34.160 Det må dog foregå i venstre side i 479 00:27:34.160 --> 00:27:38.380 to tilfælde som her i en ensrette gade 480 00:27:41.040 --> 00:27:42.840 og på stille hvileveje. 481 00:27:46.430 --> 00:27:49.510 På cykelstiger er det derimod altid forbudt at 482 00:27:49.510 --> 00:27:49.830 stanse. 483 00:27:53.150 --> 00:27:56.030 Men på fortorv hvor der er god plads 484 00:27:56.030 --> 00:27:58.390 og hvor der ikke i forvejen er en 485 00:27:58.390 --> 00:28:01.930 politibekendtgørelse der forbyder det der er det tilladt 486 00:28:01.930 --> 00:28:02.670 at stanse. 487 00:28:04.530 --> 00:28:06.910 Du vil måske spørge hvad er en stansning 488 00:28:06.910 --> 00:28:09.390 og hvad forstår man egentlig ved en parkering? 489 00:28:13.150 --> 00:28:16.970 Jo, en stansning er et frivilligt holdt af 490 00:28:16.970 --> 00:28:17.910 højst tre minutter. 491 00:28:18.810 --> 00:28:20.290 Man kan foretage sig hvad man vil. 492 00:28:29.940 --> 00:28:31.880 En stansning er også alt hvad der kommer 493 00:28:31.880 --> 00:28:33.300 ind under ære pålæsning. 494 00:28:34.440 --> 00:28:37.080 Ligegyldigt hvor lang tid det tager for eksempel 495 00:28:37.080 --> 00:28:39.660 at aflæse hele denne her Tuborg bil. 496 00:28:41.760 --> 00:28:43.860 En parkering er når man holder i længere 497 00:28:43.860 --> 00:28:46.460 tid end tre minutter og det ikke har 498 00:28:46.460 --> 00:28:48.340 noget med ære pålæsning at gøre. 499 00:28:49.920 --> 00:28:53.980 For eksempel hvis man skal nyde ølet eller 500 00:28:53.980 --> 00:28:56.240 når Tuborgmanden holder fyreaften. 501 00:28:58.500 --> 00:29:01.860 Hvis der er tidsbegrænset parkering skal vi anvende 502 00:29:01.860 --> 00:29:02.880 P-skiven. 503 00:29:04.320 --> 00:29:07.880 Skiven skal stilles fremad til det nærmeste kvarter 504 00:29:07.880 --> 00:29:10.200 på ankomsttidspunktet. 505 00:29:10.200 --> 00:29:19.900 Her klokken 12 og her 506 00:29:19.900 --> 00:29:24.420 12.30. Vi skal nu se på de 507 00:29:24.420 --> 00:29:26.700 steder hvor der ikke må stanses. 508 00:29:27.460 --> 00:29:29.940 Altså totalt stopforbud. 509 00:29:31.800 --> 00:29:34.320 På motorveje og motortrafikveje. 510 00:29:37.080 --> 00:29:39.800 På uoverskuelige bakketoppen. 511 00:29:43.330 --> 00:29:45.310 Uoverskuelige vejsving. 512 00:29:51.620 --> 00:29:53.340 Vi må ikke stanse nærmere end 5 meter 513 00:29:53.340 --> 00:29:54.680 fra et fodgængerfelt. 514 00:30:02.080 --> 00:30:05.520 Nærmere end 5 meter fra en cykelstis nedkørsel 515 00:30:05.520 --> 00:30:06.140 eller ophør. 516 00:30:08.820 --> 00:30:11.160 Og vi må heller ikke stanse nærmere end 517 00:30:11.160 --> 00:30:12.480 5 meter fra et vejkryds. 518 00:30:15.140 --> 00:30:18.960 5 meter fra en spærrelinjes ved en opmarskbos. 519 00:30:22.170 --> 00:30:24.090 Og ikke nærmere end 12 meter på et 520 00:30:24.090 --> 00:30:24.810 busstopsted. 521 00:30:25.330 --> 00:30:26.150 Både før og efter. 522 00:30:33.740 --> 00:30:36.140 På taxaholdpladser er det helt forbudt. 523 00:30:40.880 --> 00:30:42.760 Og det er det også i viadukter og 524 00:30:42.760 --> 00:30:43.140 tungler. 525 00:30:48.880 --> 00:30:56.530 Og på krybbespor og på jernbaner der krydser 526 00:30:57.630 --> 00:30:58.390 en vej. 527 00:31:08.500 --> 00:31:11.400 Eller på en sådan måde at tavler og 528 00:31:11.400 --> 00:31:14.640 anden afmærkning dækkes så det kan være til 529 00:31:14.640 --> 00:31:15.880 fare for den øvrige færdsel. 530 00:31:22.010 --> 00:31:24.710 Hvis der er spærrelinjer skal der være mindst 531 00:31:24.710 --> 00:31:27.950 3 meter fra vognens kant til spærrelinjen. 532 00:31:43.520 --> 00:31:46.940 Når den gule kant er fuldt optrukket så 533 00:31:46.940 --> 00:31:48.180 er det også forbudt at stanse. 534 00:31:53.380 --> 00:31:55.360 De følgende steder vi nu skal se på 535 00:31:55.360 --> 00:31:58.440 der er det forbudt at parkere men altså 536 00:31:58.440 --> 00:32:00.140 tilladt at stanse. 537 00:32:03.180 --> 00:32:05.340 Inden for en afstand af 30 meter fra 538 00:32:05.340 --> 00:32:06.460 en jernbaneoverkørsel. 539 00:32:08.300 --> 00:32:11.920 Der er det forbudt at parkere men vi 540 00:32:11.920 --> 00:32:12.740 må gerne stanse. 541 00:32:23.360 --> 00:32:26.680 Vi skal flytte bilen hvis det bliver nødvendigt. 542 00:32:32.610 --> 00:32:37.990 På en hovedvej uden for bebygget område er 543 00:32:37.990 --> 00:32:39.020 der parkering forbudt. 544 00:32:39.890 --> 00:32:41.390 Altså gerne stanse. 545 00:32:43.270 --> 00:32:45.890 Som her ved siden af et andet køretøj 546 00:32:45.890 --> 00:32:48.190 parkering forbudt. 547 00:32:51.010 --> 00:32:53.770 Er det tohjulede køretøjer så må du gå 548 00:32:53.770 --> 00:32:54.650 i stanse og parkere. 549 00:32:55.730 --> 00:32:56.850 Og det vil ikke genere noget. 550 00:32:57.450 --> 00:33:00.390 Man vil kunne trække de tohjulede køretøjer ud 551 00:33:00.390 --> 00:33:00.730 imellem. 552 00:33:09.410 --> 00:33:11.430 Du må heller ikke parkere så tæt på 553 00:33:11.430 --> 00:33:13.090 et andet køretøj at du hindrer dem i 554 00:33:13.090 --> 00:33:14.070 at komme væk fra vognen. 555 00:33:14.990 --> 00:33:15.510 Som her. 556 00:33:28.920 --> 00:33:31.740 Når kandstensafmærkningen er punkteret er det forbudt at 557 00:33:31.740 --> 00:33:34.040 parkere men stadig gerne stanse. 558 00:33:42.680 --> 00:33:45.580 Og her hvor du gerne stanser på sporene 559 00:33:46.460 --> 00:33:49.240 men skal du parkere bilen skal du være 560 00:33:49.240 --> 00:33:51.760 mindst to meter væk. 561 00:33:53.040 --> 00:33:55.200 Vil du have et par situationer for at 562 00:33:55.200 --> 00:33:57.160 se om du nu kan huske hvor du 563 00:33:57.160 --> 00:34:00.100 må stanse eller hvor du må parkere eller 564 00:34:00.100 --> 00:34:02.200 om du overhovedet må nogle af delene. 565 00:34:05.180 --> 00:34:07.679 Vi kan tage det første eksempel med det 566 00:34:07.679 --> 00:34:08.040 samme. 567 00:34:08.820 --> 00:34:10.360 Hvor lang skal du være fra sådan et 568 00:34:10.360 --> 00:34:10.980 busstopsted? 569 00:34:20.540 --> 00:34:25.139 12 meter fra busstopstedet skal du være på 570 00:34:25.139 --> 00:34:27.699 hver side så der er 24 meter frit. 571 00:34:29.440 --> 00:34:31.239 Og hvor lang skal du så være fra 572 00:34:31.239 --> 00:34:34.320 en spærrelinje ved begyndelsen af en opmarskbogs? 573 00:34:43.130 --> 00:34:45.429 5 meter skal du være væk. 574 00:34:50.139 --> 00:34:51.420 Holder bilen lovligt her? 575 00:34:53.219 --> 00:34:54.480 Kig nu godt på det. 576 00:34:57.700 --> 00:35:01.000 Ja hvis den er stanset så holder den 577 00:35:01.000 --> 00:35:03.620 lovligt men er den parkeret, så holder den 578 00:35:03.620 --> 00:35:04.680 forkert. 579 00:35:09.620 --> 00:35:12.440 Hvordan var så reglerne med stansning og parkering 580 00:35:12.440 --> 00:35:13.180 på en hovedvej? 581 00:35:15.840 --> 00:35:18.320 Ja det er rigtigt hvis du skal parkere 582 00:35:18.320 --> 00:35:21.720 skal det være inden for bebygget område men 583 00:35:21.720 --> 00:35:25.520 stansning er tilladt uden for bebygget område og 584 00:35:25.520 --> 00:35:26.180 kun stansning. 585 00:35:29.030 --> 00:35:31.890 Hvis du havde dem rigtigt så er vi 586 00:35:31.890 --> 00:35:33.290 klar til at gå videre og så skal 587 00:35:33.290 --> 00:35:36.110 vi nu se på vigereglerne. 588 00:35:38.610 --> 00:35:41.610 Når vi kører og især deltid, når vi 589 00:35:41.610 --> 00:35:44.350 krydser hinanden i trafikken så gælder der visse 590 00:35:44.350 --> 00:35:44.730 regler. 591 00:35:46.230 --> 00:35:49.070 Dem er det pinligt nødvendigt at vi kender 592 00:35:49.730 --> 00:35:50.710 og at vi overholder. 593 00:35:51.510 --> 00:35:52.290 Lad os se på dem. 594 00:35:53.350 --> 00:35:56.050 Vi har to vigepligter det vi kalder for 595 00:35:56.050 --> 00:35:59.730 ubetændelig vigepligt og almindelig vigepligt og vi kan 596 00:35:59.730 --> 00:36:06.250 illustrere dem sådan Ubetændelig vigepligt som betyder at 597 00:36:06.250 --> 00:36:07.930 vi skal holde tilbage fra både højre og 598 00:36:07.930 --> 00:36:12.610 venstre altså alt fra højre og alt fra 599 00:36:12.610 --> 00:36:18.390 venstre og almindelig vigepligt som vi kan illustrere 600 00:36:18.390 --> 00:36:20.630 med et A hvor vi kun skal holde 601 00:36:20.630 --> 00:36:24.590 tilbage fra højre altså sådan men lige være 602 00:36:24.590 --> 00:36:27.510 opmærksom på den trafik der kommer fra venstre 603 00:36:27.510 --> 00:36:29.510 det illustrerer vi med den lille pil. 604 00:36:30.450 --> 00:36:32.030 Det er vigtigt når vi kører frem imod 605 00:36:32.030 --> 00:36:34.150 et kryds hvor vi har vigepligt at vi 606 00:36:34.150 --> 00:36:35.630 kører frem på en sådan måde at den 607 00:36:35.630 --> 00:36:38.730 tværgående færdsel kan se at vi vil overholde 608 00:36:38.730 --> 00:36:39.430 vores vigepligt. 609 00:36:39.990 --> 00:36:41.550 Men lad os nu køre ud i naturen 610 00:36:41.550 --> 00:36:43.510 og se på nogle af stederne. 611 00:36:45.350 --> 00:36:49.670 Vi har ubetændelig vigepligt følgende steder ved en 612 00:36:49.670 --> 00:36:54.470 stoptavl Først har vi stoptpligt og når vi 613 00:36:54.470 --> 00:36:55.890 sætter i gang har vi pligt til at 614 00:36:55.890 --> 00:36:58.590 holde tilbage fra færdsel fra både højre og 615 00:36:58.590 --> 00:37:03.250 venstre side og alle biler skal holde helt 616 00:37:03.250 --> 00:37:04.790 stille ved linjen. 617 00:37:08.420 --> 00:37:10.240 Inden vi kører ud på vejen skal vi 618 00:37:10.240 --> 00:37:13.800 sikre os at de tværgåendes fart og afstand 619 00:37:14.440 --> 00:37:16.500 vi skal nemlig kunne nå op i samme 620 00:37:16.500 --> 00:37:18.940 hastighed som dem før vi har opfyldt vores 621 00:37:18.940 --> 00:37:23.720 vigepligt og det gik jo fint. 622 00:37:25.920 --> 00:37:28.400 Vi har også ubetændelig vigepligt hvor der er 623 00:37:28.400 --> 00:37:31.740 opstillet trekanttavlen på spidsen og hvor der er 624 00:37:31.740 --> 00:37:35.700 malet hegtænder på vejen Her behøver vi ikke 625 00:37:35.700 --> 00:37:38.000 at stanse hvis der altså er fri oversigt 626 00:37:38.000 --> 00:37:39.480 og fri bane. 627 00:37:41.340 --> 00:37:44.960 Men vi skal stadig vurdere de tværgående og 628 00:37:44.960 --> 00:37:46.460 vi skal nå at komme op i samme 629 00:37:46.460 --> 00:37:49.200 hastighed som dem før vi har opfyldt vores 630 00:37:49.200 --> 00:37:50.060 ubetændelige vigepligt. 631 00:37:52.600 --> 00:37:55.400 Indvidere har vi den samme ubetændelige vigepligt når 632 00:37:55.400 --> 00:38:06.850 vi kører ud fra markveje ejendomme 633 00:38:07.690 --> 00:38:22.910 offentlige eller private benzinstationer parkeringspladser 634 00:38:33.880 --> 00:38:35.960 og altid når vi kører ud over fortog 635 00:38:35.960 --> 00:38:43.010 eller cykelsti Så det var altså de steder 636 00:38:43.010 --> 00:38:44.970 vi havde den ubetændelige vigepligt. 637 00:38:46.430 --> 00:38:48.030 Og vi skal nu se på de steder 638 00:38:48.030 --> 00:38:52.650 der er almindelig vigepligt eller retter højere vigepligt 639 00:38:53.490 --> 00:38:55.650 Vi skal se på de steder der er 640 00:38:55.650 --> 00:39:00.270 almindelig vigepligt og almindelig vigepligt er der alle 641 00:39:00.270 --> 00:39:03.430 de steder hvor ikke der forekommer ubetændeligt altså 642 00:39:03.430 --> 00:39:06.970 ligegyldigt vejenes størrelse for eksempel i et kryds 643 00:39:06.970 --> 00:39:09.510 som her hvis ikke der er opsat afmærkninger 644 00:39:09.870 --> 00:39:13.070 til ubetændelig vigepligt også i et kryds som 645 00:39:13.070 --> 00:39:17.750 det her uanset krydses udformning almindelig vigepligt når 646 00:39:17.750 --> 00:39:22.330 ikke der er andre afmærkninger Så skal vi 647 00:39:22.330 --> 00:39:23.510 se om du fik fat i meningen? 648 00:39:24.190 --> 00:39:28.590 Det gør vi Hvilken vigepligt har du så 649 00:39:28.590 --> 00:39:28.810 her? 650 00:39:34.220 --> 00:39:38.540 Almindelig eller retter højere vigepligt Her har du 651 00:39:38.540 --> 00:39:42.600 så tre biler som har højere vigepligt Hvem 652 00:39:42.600 --> 00:39:43.460 skal køre først? 653 00:39:51.130 --> 00:39:55.430 Ja, sådan Den som har fri fra højre 654 00:39:58.410 --> 00:40:00.970 Her bliver vi også enige om at der 655 00:40:00.970 --> 00:40:05.570 var højere vigepligt hvilken rækkefølge skal de så 656 00:40:05.570 --> 00:40:06.070 køre i? 657 00:40:17.340 --> 00:40:19.720 Det var så de almindelige vigepligter men vi 658 00:40:19.720 --> 00:40:21.420 har jo også andre pligter hvor vi skal 659 00:40:21.420 --> 00:40:27.440 holde tilbage for vores medtrafikanter Når vi svinger 660 00:40:27.440 --> 00:40:29.560 til højre af en anden vej så skal 661 00:40:29.560 --> 00:40:32.500 vi altid holde tilbage for den ligeudkørende på 662 00:40:32.500 --> 00:40:41.760 vores højre side for eksempel cyklister Når vi 663 00:40:41.760 --> 00:40:44.260 svinger til venstre er det altid os der 664 00:40:44.260 --> 00:40:51.230 skal holde for de modkørende Ved fodgængerfelter skal 665 00:40:51.230 --> 00:40:54.570 vi holde tilbage for fodgængerne så snart de 666 00:40:54.570 --> 00:40:58.670 bare er på vej ud i fodgængerfelten Tavlen 667 00:40:58.670 --> 00:41:00.550 her betyder ikke at vi skal holde tilbage 668 00:41:00.550 --> 00:41:03.970 for nogen men at vi skal vise gentsidig 669 00:41:03.970 --> 00:41:06.770 hensyn til hinanden Det er den vi kalder 670 00:41:11.290 --> 00:41:13.390 flættereglen og det er altså den der er 671 00:41:13.390 --> 00:41:17.390 længst fremme der kører først Hvis to vognbaner 672 00:41:17.390 --> 00:41:21.830 bliver til en og vognbanelinjen er ophørt så 673 00:41:21.830 --> 00:41:25.970 er der flætteregel Den forreste kører først Her 674 00:41:25.970 --> 00:41:32.690 er der altså flætteregel I hvilken rækkefølge skal 675 00:41:32.690 --> 00:41:33.710 bilerne så køre? 676 00:41:43.970 --> 00:41:45.270 Er der stadig flætteregel? 677 00:41:48.900 --> 00:41:50.640 I hvilken rækkefølge skal de nu køre? 678 00:41:55.900 --> 00:41:59.000 Ja, da vognbanelinjen ikke er ophørt skal denne 679 00:41:59.000 --> 00:42:04.600 række foretage vognbaneskift og må vise fornøden hensyn 680 00:42:04.600 --> 00:42:15.780 til de andre før de skifter I 681 00:42:15.780 --> 00:42:17.960 hvilken rækkefølge skal bilerne så køre? 682 00:42:17.960 --> 00:42:31.820 Så skulle 683 00:42:31.820 --> 00:42:33.640 vi også have klaret alle de problemer der 684 00:42:33.640 --> 00:42:35.500 kan opstå når vi skal mødes med vores 685 00:42:35.500 --> 00:42:39.200 medtrafikanter Der er mange gode grunde til ikke 686 00:42:39.200 --> 00:42:41.480 alene at lære dem men også forstå dem 687 00:42:42.260 --> 00:42:44.820 Så fortsat god fornøjelse men nu har du 688 00:42:44.820 --> 00:42:47.800 fortjent en pause Vi er nået cirka halvvejen 689 00:42:47.800 --> 00:43:19.130 igennem stoffet En 690 00:43:19.130 --> 00:43:21.850 anden form for færdselsuhed er hvis vi har 691 00:43:21.850 --> 00:43:25.610 påkørt dyr eller ødelagt noget af nogen værdi 692 00:43:32.490 --> 00:43:35.470 er det tilfældet så har vi pligt til 693 00:43:35.470 --> 00:43:42.270 at melde det til ejeren og hvis ejeren 694 00:43:42.270 --> 00:44:01.630 ikke er hjemme eller 695 00:44:01.630 --> 00:44:03.290 vi på anden måde ikke kan finde ejeren 696 00:44:03.290 --> 00:44:13.020 skal det meldes til politiet Ja, det 697 00:44:13.020 --> 00:44:18.880 er Knud Hansen Jeg holder hernede i Asperger 698 00:44:19.820 --> 00:44:22.100 og jeg er desværre kommet til at bakke 699 00:44:22.100 --> 00:44:24.240 ind i et plankeværk Vi er kørt ind 700 00:44:24.240 --> 00:44:27.040 i et plankeværk Jeg ved ikke hvor meget 701 00:44:27.040 --> 00:44:28.480 der er sket, men der er knækket nogle 702 00:44:28.480 --> 00:44:35.990 enkelte planker Det er på Jernbanalæ nr. 703 00:44:36.070 --> 00:44:44.060 17 Jeg hedder Knud Hansen Det er JT 704 00:44:44.700 --> 00:44:52.280 35, 135 Ja Det skal jeg nok Ja, 705 00:44:53.320 --> 00:44:59.360 farvel Den tredje form for færdselsuhed er hvis 706 00:44:59.360 --> 00:45:01.880 man kører ind i tavler eller vejafmærkninger eller 707 00:45:01.880 --> 00:45:09.600 andre regulerende foranstaltninger Skulle det være tilfældet så 708 00:45:09.600 --> 00:45:12.060 har vi pligt til efter evne at rette 709 00:45:12.060 --> 00:45:16.390 skaden op igen Kan vi rette skaden op 710 00:45:16.390 --> 00:45:17.150 100%? 711 00:45:17.790 --> 00:45:20.070 Ja, så må vi køre videre Hvis ikke 712 00:45:20.610 --> 00:45:31.580 så skal det anmeldes til politiet Hvis 713 00:45:31.580 --> 00:45:34.480 der er sket personskade skal vi også her 714 00:45:34.480 --> 00:45:36.060 yde den hjælp vi er i stand til 715 00:45:36.640 --> 00:45:39.940 og vi må ikke flytte bilen fra stedet 716 00:45:39.940 --> 00:45:41.920 hvis den der ikke ligefrem står til fare 717 00:45:41.920 --> 00:45:49.400 for trafikken Hvis bilen står til fare for 718 00:45:49.400 --> 00:45:52.260 den øvrige færdsel så skal den selvfølgelig flyttes 719 00:45:54.860 --> 00:45:57.740 men inden vi flytter den skal vi så 720 00:45:57.740 --> 00:46:01.580 afmærke hvordan den stod altså slå nogle streger 721 00:46:01.580 --> 00:46:05.180 langs med hjulene så kan politiet optage en 722 00:46:05.180 --> 00:46:09.960 fornuftig og korrekt rapport Politi og ambulance skal 723 00:46:09.960 --> 00:46:12.800 altid tilkaldes når der er personskade ved et 724 00:46:12.800 --> 00:46:22.330 færdselsuhed Når vi færdes i 725 00:46:22.330 --> 00:46:26.490 trafikken kan der opstå mange kritiske situationer og 726 00:46:26.490 --> 00:46:29.570 er de først opstået er det for sent 727 00:46:29.570 --> 00:46:31.610 at spekulere på hvordan man skal løse dem 728 00:46:34.010 --> 00:46:37.790 opstår en kritisk situation handler man per refleks 729 00:46:38.510 --> 00:46:41.210 derfor er det vigtigt at reflekserne er rigtige 730 00:46:42.150 --> 00:46:44.030 det kan de kun være hvis de bliver 731 00:46:44.030 --> 00:46:49.520 opøvet til det det er dog ikke en 732 00:46:49.520 --> 00:46:52.740 betænkelse for at få kørekort men det burde 733 00:46:52.740 --> 00:47:01.930 det være det er vigtigt også under opbremsning 734 00:47:01.930 --> 00:47:04.030 at vi har den fulde kontrol over køretøjet 735 00:47:04.030 --> 00:47:08.230 det gælder ikke mindst de katastrofesituationer hvor hver 736 00:47:08.230 --> 00:47:12.450 eneste meter skal bruges bedst muligt det gørs 737 00:47:12.450 --> 00:47:16.070 ved at bremse med en sådan kraft eller 738 00:47:16.070 --> 00:47:19.430 sådan tryk på bremsen så vi lige netop 739 00:47:19.430 --> 00:47:23.330 ikke blokerer hjulene sådan som det gørs her 740 00:47:24.390 --> 00:47:28.190 det giver den bedste friktion og samtidig fuld 741 00:47:28.190 --> 00:47:32.430 kontrol over vognen hvis vi bremser så hårdt 742 00:47:32.430 --> 00:47:36.350 at hjulene blokeres som her så bliver friktionen 743 00:47:36.350 --> 00:47:39.950 dårligere og bremselængden længere og det er helt 744 00:47:39.950 --> 00:47:44.870 umuligt at styre øvelsen her skulle hjælpe os 745 00:47:44.870 --> 00:47:47.730 til at betjene rettet rigtigt hvis vi kommer 746 00:47:47.730 --> 00:47:51.210 ud i nogle hurtige undvige manøvre det er 747 00:47:51.210 --> 00:47:53.470 vigtigt at vi altid retter vognen op til 748 00:47:53.470 --> 00:47:57.390 lige udkørsel mellem to krængninger det vil sige 749 00:47:58.450 --> 00:48:01.890 drej aldrig vognen direkte fra en højre krængning 750 00:48:01.890 --> 00:48:05.970 til en venstre krængning men lad vognen stabilisere 751 00:48:05.970 --> 00:48:09.750 sig ved lige udkørsel på den måde får 752 00:48:09.750 --> 00:48:17.020 vi små krængninger og en stabil kørsel vi 753 00:48:17.020 --> 00:48:19.800 vil nu kede øvelsen sammen i en bremse 754 00:48:19.800 --> 00:48:24.400 og undvige manøvre vi har nu så meget 755 00:48:24.400 --> 00:48:25.880 fart på at vi ikke kan nå at 756 00:48:25.880 --> 00:48:29.160 stanse inden for hindringen og er derfor nødt 757 00:48:29.160 --> 00:48:35.310 til at slippe bremsen og styre udenom sådan, 758 00:48:36.010 --> 00:48:39.690 hold øje med stopløgten den skal slukke inden 759 00:48:39.690 --> 00:48:42.410 vi styrer udenom og vognen skal være i 760 00:48:42.410 --> 00:48:45.190 balance inden vi igen kobler til for at 761 00:48:45.190 --> 00:48:50.010 køre videre vi kan også vælge at bremse 762 00:48:50.010 --> 00:48:52.950 igen efter vi har undviget og det må 763 00:48:52.950 --> 00:48:55.170 så heller ikke gøres før at bilen har 764 00:48:55.170 --> 00:48:57.350 den ønskede kurs og hjulene er i lige 765 00:48:57.350 --> 00:49:02.210 udstilling skulle der være modkørende og vi skal 766 00:49:02.210 --> 00:49:04.350 ind på plads i egen vognbane igen kan 767 00:49:04.350 --> 00:49:07.010 det også lade sig gøre bare du holder 768 00:49:07.010 --> 00:49:09.550 koblingen nede og foden væk fra bremsen til 769 00:49:09.550 --> 00:49:12.350 du har den ønskede kurs så kan du 770 00:49:12.350 --> 00:49:14.510 koble til og køre videre eller du kan 771 00:49:14.510 --> 00:49:20.750 stanse hvis du vil friktionscirklen lad det også 772 00:49:20.750 --> 00:49:25.030 være helt klart at det vi kalder centrifugalkraften 773 00:49:25.750 --> 00:49:28.090 har en meget stor indflydelse på styringen af 774 00:49:28.090 --> 00:49:32.300 vognen og det vil altid være sådan at 775 00:49:32.300 --> 00:49:34.380 jo hurtigere du kører ind i en kurve 776 00:49:34.380 --> 00:49:38.200 jo længere vil centrifugalkraften presse dig ud af 777 00:49:38.200 --> 00:49:42.920 den det gælder både for forhjulstrukne og baghjulstrukne 778 00:49:42.920 --> 00:49:50.740 køretøjer lige så sikkert er det at bilen 779 00:49:50.740 --> 00:49:53.240 trækker meget skarpt ind i kurven så snart 780 00:49:53.240 --> 00:49:57.770 du slipper gassen det er i nøjagtigt de 781 00:49:57.770 --> 00:50:00.350 samme principper der gælder på en glat kørebane 782 00:50:00.350 --> 00:50:03.210 som på en tør vej her er friktionen 783 00:50:03.210 --> 00:50:06.650 bare meget dårligere og det ses tydeligt i 784 00:50:06.650 --> 00:50:09.770 denne her situation de to biler kører med 785 00:50:09.770 --> 00:50:12.090 samme fart og de træder begge to så 786 00:50:12.090 --> 00:50:15.310 hårdt på bremsen når hjulene låses altså blokeres 787 00:50:16.150 --> 00:50:18.750 det er forkert i begge tilfælde men det 788 00:50:18.750 --> 00:50:20.890 er langt det værste på en glat vej 789 00:50:22.520 --> 00:50:24.940 det vi kan lære af den situation er 790 00:50:26.140 --> 00:50:28.480 at hvis det er vigtigt at bremse rigtigt 791 00:50:28.480 --> 00:50:31.080 på en tør vej er det meget meget 792 00:50:31.080 --> 00:50:33.320 vigtigere at gøre det rigtigt på en glat 793 00:50:33.320 --> 00:50:35.920 vej her ser vi de to biler igen 794 00:50:35.920 --> 00:50:39.440 med samme fart og samme dårlige friktion altså 795 00:50:39.440 --> 00:50:42.580 begge to på glat vej den ene bremser 796 00:50:42.580 --> 00:50:46.600 sådan at hjulene ikke blokerer altså korrekt den 797 00:50:46.600 --> 00:50:51.160 anden bremser for hårdt så hjulene vælter bilen 798 00:50:51.160 --> 00:50:53.160 får så en glidende friktion som er langt 799 00:50:53.160 --> 00:50:56.280 dårligere end den rullende og egner heller ikke 800 00:50:56.280 --> 00:50:58.680 nogen som helst mulighed for at styre bilen 801 00:50:58.680 --> 00:51:01.780 her ser vi en korrekt bremse for at 802 00:51:01.780 --> 00:51:05.480 skyde og styre manøver på glat vej det 803 00:51:05.480 --> 00:51:09.180 gør som på tør vej husk at slippe 804 00:51:09.180 --> 00:51:16.210 bremsen når du styrer prøv at lægge mærke 805 00:51:16.210 --> 00:51:18.330 til hvor lidt der skal til for at 806 00:51:18.330 --> 00:51:23.230 miste herredømmet overbilen her løfter føreren koblingen for 807 00:51:23.230 --> 00:51:25.670 tidligt og det er nok til at baghjulene 808 00:51:25.670 --> 00:51:28.390 blokerer og vognen kommer ud i en baghjulsudskridning 809 00:51:29.670 --> 00:51:31.170 det eneste der nu er at gøre er 810 00:51:31.170 --> 00:51:33.950 at træde på koblingen ned i bund og 811 00:51:33.950 --> 00:51:36.830 styre til samme side som vognen skrider og 812 00:51:36.830 --> 00:51:39.190 han nåede det men han har også øvet 813 00:51:39.190 --> 00:51:43.990 sig når man har øvet sig og det 814 00:51:43.990 --> 00:51:46.390 er blevet en bane ja så er der 815 00:51:46.390 --> 00:51:48.710 næsten ingen grænser for hvad man kan klare 816 00:51:48.710 --> 00:51:51.350 både på tør vej og på glat vej 817 00:51:51.350 --> 00:51:53.990 nu skal du få et par situationer og 818 00:51:53.990 --> 00:52:27.770 nyde dem værsgo ja 819 00:52:27.770 --> 00:52:30.730 vi nåede så igennem den sidste lektion og 820 00:52:30.730 --> 00:52:32.630 vi skal se om du både kan huske 821 00:52:32.630 --> 00:52:34.850 tingene og om du også har forstået dem 822 00:52:35.590 --> 00:52:37.770 vi starter med det samme og ser på 823 00:52:37.770 --> 00:52:41.970 problemerne i denne her lektion hvad er en 824 00:52:41.970 --> 00:52:51.260 stancelængde og hvad skal den bruges til det 825 00:52:51.260 --> 00:52:53.720 er den længde fra vi ser forhindringen og 826 00:52:53.720 --> 00:52:56.760 indtil bilen holder stille eller sagt på en 827 00:52:56.760 --> 00:53:01.900 anden måde det er reaktionslængden og bremselængden eller 828 00:53:01.900 --> 00:53:04.240 det er den længde vi altid skal have 829 00:53:04.240 --> 00:53:11.380 fri foran os hvad er det her for 830 00:53:11.380 --> 00:53:24.040 en slags jernbane en ubevogtede hvem 831 00:53:24.040 --> 00:53:25.920 var det så vi skulle vise særlig hensyn 832 00:53:31.780 --> 00:53:37.640 ja her har du dem hvem skulle vi 833 00:53:37.640 --> 00:53:48.450 så give fri passage ja to grupper nemlig 834 00:53:48.450 --> 00:53:55.510 udrykningskøretøjer og sluttede optog hvad er det for 835 00:53:55.510 --> 00:53:57.770 et køretøj der aldrig må komme ud i 836 00:53:57.770 --> 00:54:06.420 vognbane 3 på en motorvej det er et 837 00:54:06.420 --> 00:54:14.170 vogntog hvis længde overstiger 7 meter hvor hurtigt 838 00:54:14.170 --> 00:54:15.810 må man køre når man trækker et andet 839 00:54:15.810 --> 00:54:27.300 køretøj 30 kilometer i timen man 840 00:54:27.300 --> 00:54:29.640 må kun bruge sit haveribling når vognen er 841 00:54:29.640 --> 00:54:32.040 havereret og den står til scene for den 842 00:54:32.040 --> 00:54:35.840 øvrige trafik men det er ikke nok vi 843 00:54:35.840 --> 00:54:39.140 skal også opsætte en advarselstrækant og hvor langt 844 00:54:39.140 --> 00:54:46.880 skal den opstilles bag ved vognen på almindelige 845 00:54:46.880 --> 00:54:52.280 veje og på motorveje 50 meter på almindelige 846 00:54:52.280 --> 00:55:02.400 veje og 100 meter på motorveje og 847 00:55:02.400 --> 00:55:03.920 her har vi så en ulykke hvor der 848 00:55:03.920 --> 00:55:07.140 er personskade så må vi ikke flytte vognen 849 00:55:08.340 --> 00:55:11.320 fra stedet medmindre den står til fare for 850 00:55:11.320 --> 00:55:14.640 den øvrige færdsel men hvad skal vi gøre 851 00:55:14.640 --> 00:55:23.580 inden vi flytter den vi skal tydeligt afmærke 852 00:55:23.580 --> 00:55:26.580 hvor vognens hjul står altså slå en streg 853 00:55:26.580 --> 00:55:36.480 langs med alle 4 hjul her ser du 854 00:55:36.480 --> 00:55:39.420 en bil komme frem mod en forhindring han 855 00:55:39.420 --> 00:55:42.880 prøver at undgå forhindringen ved først at bremse 856 00:55:42.880 --> 00:55:45.200 og så at dreje på rattet men det 857 00:55:45.200 --> 00:55:47.120 lykkes ikke for ham hvad skal han gøre 858 00:55:49.700 --> 00:55:53.920 han skal slippe bremsen når hjulene ruller så 859 00:55:53.920 --> 00:56:08.170 kan de også styre hvis 860 00:56:08.170 --> 00:56:10.510 du efter at have set disse 4 lektioner 861 00:56:10.510 --> 00:56:13.290 synes at der stadig mangler noget for at 862 00:56:13.290 --> 00:56:16.190 du føler dig sikker i trafikken eller at 863 00:56:16.190 --> 00:56:17.970 du føler dig sikker på at kunne bestå 864 00:56:17.970 --> 00:56:20.430 en teoriprøve så er der ikke noget underligt 865 00:56:20.430 --> 00:56:23.470 i det her har vi prøvet på at 866 00:56:23.470 --> 00:56:25.870 undervise dig i færdselsloven på en nem og 867 00:56:25.870 --> 00:56:28.510 en god måde og vi er overbeviste om 868 00:56:28.510 --> 00:56:32.370 at du er godt rustet når man bliver 869 00:56:32.370 --> 00:56:35.930 undervist som her kan man ikke stille spørgsmål 870 00:56:35.930 --> 00:56:39.090 og derfor heller ikke få dem besvaret det 871 00:56:39.090 --> 00:56:43.530 kan give nogle uløse ender skriv dem ned 872 00:56:43.990 --> 00:56:46.850 og tal med din kørelærer om dem han 873 00:56:46.850 --> 00:56:50.090 vil med største fornøjelse samle alle disse løse 874 00:56:50.090 --> 00:56:54.170 ender op for dig vi ved at jo 875 00:56:54.170 --> 00:56:58.710 bedre undervisning og jo større forståelse det er 876 00:56:58.710 --> 00:57:03.580 ens betydende med større glæde i trafikken så 877 00:57:03.580 --> 00:57:07.040 vi ønsker dig mange gode oplevelser som en 878 00:57:07.040 --> 00:59:18.680 af vore med trafikanter ... 879 00:59:18.680 --> 00:59:22.500 på glat vej det gør som på tør 880 00:59:22.500 --> 00:59:26.780 vej husk at slippe bremsen når du styrer 881 00:59:30.910 --> 00:59:33.290 prøv at lægge mærke til hvor lidt der 882 00:59:33.290 --> 00:59:37.410 skal til for at miste herredymmet overbygning kan 883 00:59:37.410 --> 00:59:40.450 en løfter føre en kobling for tidligt og 884 00:59:40.450 --> 00:59:42.670 det er nok til at baghjulene blokerer og 885 00:59:42.670 --> 00:59:46.330 vognen kommer ud i en baghjulsudskridning det eneste 886 00:59:46.330 --> 00:59:47.630 der nu er at gøre er at træde 887 00:59:47.630 --> 00:59:50.490 på koblingen ned i bund og styre til 888 00:59:50.490 --> 00:59:53.410 samme side som vognen skrider og han nåede 889 00:59:53.410 --> 00:59:57.870 det men han har også øvet sig når 890 00:59:57.870 --> 01:00:00.330 man har øvet sig og det er blevet 891 01:00:00.330 --> 01:00:03.130 en bane ja, så er der næsten ingen 892 01:00:03.130 --> 01:00:05.710 grænser for hvad man kan klare både på 893 01:00:05.710 --> 01:00:08.110 tør vej og på glat vej nu skal 894 01:00:08.110 --> 01:00:10.570 du få et par situationer og nyde dem 895 01:00:10.570 --> 01:00:43.850 værsgo ja, 896 01:00:43.950 --> 01:00:46.810 vi nåede så igennem den sidste lektion og 897 01:00:46.810 --> 01:00:48.730 vi skal se om du både kan huske 898 01:00:48.730 --> 01:00:50.930 tingene og om du også har forstået dem 899 01:00:51.630 --> 01:00:53.850 vi starter med det samme og ser på 900 01:00:53.850 --> 01:00:58.070 problemerne i denne her lektion hvad er en 901 01:00:58.070 --> 01:01:07.340 stancelængde og hvad skal den bruges til det 902 01:01:07.340 --> 01:01:09.820 er den længde fra vi ser forhindringen og 903 01:01:09.820 --> 01:01:12.840 indtil bilen holder stille eller sagt på en 904 01:01:12.840 --> 01:01:17.980 anden måde det er reaktionslængden og bremselængden eller 905 01:01:17.980 --> 01:01:20.300 det er den længde vi altid skal have 906 01:01:20.300 --> 01:01:27.480 fri foran os hvad er det her for 907 01:01:27.480 --> 01:01:36.550 en slags jernbane en ubevogtede 908 01:01:39.140 --> 01:01:41.560 hvem var det så vi skulle vise særlig 909 01:01:41.560 --> 01:01:53.330 hensyn ja, her har du dem hvem 910 01:01:53.330 --> 01:02:01.800 skulle vi så give fri passage ja, to 911 01:02:01.800 --> 01:02:11.340 grupper nemlig udrykningskøretøjer og sluttede optog hvad er 912 01:02:11.340 --> 01:02:13.320 det for et køretøj der aldrig må komme 913 01:02:13.320 --> 01:02:22.280 ud i vognbanen 3 på en motorvej det 914 01:02:22.280 --> 01:02:25.040 er et vogntog hvis længde overstiger 7 meter
Kategori
Serie
Dato udgivet
Emneord
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 852 6
Varighed tidskode
00:59:43:00
Varighed sekunder
3583
Båndnummer
1649
DK5
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet
Kommentarer