ITV+ DK 20. juli 1983

WEBVTT

1
00:01:24.650 --> 00:01:26.630
Det var 31,50 kroner.

2
00:01:26.830 --> 00:01:27.950
Ja, det tæller ikke med dig meget.

3
00:01:29.530 --> 00:01:30.330
Så er det spændt.

4
00:01:31.890 --> 00:01:33.030
Men det var da hyggeligt.

5
00:01:34.310 --> 00:01:35.050
Vi siger tak.

6
00:01:35.610 --> 00:01:35.710
Ja.

7
00:01:36.970 --> 00:01:37.710
Det siger vi også.

8
00:01:37.850 --> 00:01:39.030
Jo, mange tak.

9
00:01:39.330 --> 00:01:40.850
Og på fredag, så kommer vi og henter

10
00:01:40.850 --> 00:01:40.970
dem.

11
00:01:41.150 --> 00:01:41.250
Ja.

12
00:01:44.090 --> 00:01:44.730
Mange tak.

13
00:01:46.250 --> 00:01:48.110
Hvis man vil færdes på gader og veje

14
00:01:48.110 --> 00:01:50.370
i en bil, må man erhverve sig et

15
00:01:50.370 --> 00:01:50.950
førebevis.

16
00:01:51.790 --> 00:01:53.310
Der kan du se, der fik vi vores

17
00:01:53.310 --> 00:01:54.050
ønsker opfyldt.

18
00:01:54.130 --> 00:01:54.790
Var det ikke dejligt?

19
00:01:55.830 --> 00:01:57.030
Ja, tak skal du have.

20
00:01:57.190 --> 00:01:58.370
Men hvad med kørekortet?

21
00:01:59.190 --> 00:01:59.570
Kørekortet?

22
00:01:59.990 --> 00:02:01.930
Det klarer jeg hen i automaten.

23
00:02:02.450 --> 00:02:03.090
Kom du med mig.

24
00:02:08.870 --> 00:02:09.830
Nu skal du bare se her.

25
00:02:11.030 --> 00:02:12.250
Du putter den op her.

26
00:02:19.450 --> 00:02:21.410
Jamen, jeg sagde jo også, at det var

27
00:02:21.410 --> 00:02:22.730
noget, man skulle erhverve sig.

28
00:02:23.390 --> 00:02:25.670
For at kunne det, skal vi bl.a.

29
00:02:25.810 --> 00:02:27.570
vide, hvad det giver ret til at køre

30
00:02:27.570 --> 00:02:27.830
med.

31
00:02:28.210 --> 00:02:31.270
Det førebevis, vi skal beskæftige os med her,

32
00:02:31.770 --> 00:02:33.230
er et, der giver ret til at køre

33
00:02:33.230 --> 00:02:34.570
med almindelig motorvogn.

34
00:02:34.710 --> 00:02:38.490
Altså motorvogn med 8 sædepladser foruden førens.

35
00:02:38.850 --> 00:02:40.410
I alt 9 pladser.

36
00:02:43.050 --> 00:02:47.010
Også lastvogn, når den tilladte totalvægge ikke overstiger

37
00:02:47.010 --> 00:02:47.950
3,5 tops.

38
00:02:49.430 --> 00:02:51.810
Samt en 3-hjulet kabinescooter, som denne her,

39
00:02:51.810 --> 00:02:53.810
som ellers må køres på motorcykelkort.

40
00:02:56.630 --> 00:03:01.170
Eller traktor, som højst må medføre to påhængsvogne,

41
00:03:01.690 --> 00:03:03.750
og højst må køre 30 km i tiden.

42
00:03:16.020 --> 00:03:18.000
Det må også køre med campingvogn eller anden

43
00:03:18.000 --> 00:03:22.600
påhæng, når bare det samlede vogntogs totalvægge ikke

44
00:03:22.600 --> 00:03:24.380
overstiger 3,5 kilo.

45
00:03:26.140 --> 00:03:29.300
Og selve påhænget, altså i det her tilfælde

46
00:03:29.300 --> 00:03:34.280
campingvognen, må ikke have en totalvægge, der overstiger

47
00:03:34.280 --> 00:03:38.080
90 procent af det trækkende køretøjs tjenestevægt.

48
00:03:45.500 --> 00:03:49.220
På alle disse steder gælder færdselsloven, og jo

49
00:03:49.220 --> 00:03:51.720
flere der overholder dem, desto bedre bliver der

50
00:03:51.720 --> 00:03:52.260
færdigs.

51
00:03:53.420 --> 00:03:55.840
Det gælder både for kørende og for gående

52
00:03:55.840 --> 00:03:56.240
færdsel.

53
00:03:57.640 --> 00:04:00.020
Først når der er lukket for almindelig færdsel,

54
00:04:00.740 --> 00:04:01.860
så gælder færdselsloven ikke.

55
00:04:02.440 --> 00:04:03.920
Som for eksempel her.

56
00:04:09.520 --> 00:04:12.320
Vi skal være hensynsfulde i trafikken med særlig

57
00:04:12.320 --> 00:04:13.720
henblik på andres sikkerhed.

58
00:04:19.760 --> 00:04:22.540
Det her ser ikke så hensynsfuldt ud, så

59
00:04:22.540 --> 00:04:24.480
lad os se det én gang til rigtigt.

60
00:04:26.940 --> 00:04:30.040
Så kan vi allesammen være her, uden at

61
00:04:30.040 --> 00:04:31.100
være til fare for hinanden.

62
00:04:33.400 --> 00:04:36.600
Denne hensynspligt gælder også over for mennesker, der

63
00:04:36.600 --> 00:04:38.640
bor og opholder sig ved vejen.

64
00:04:45.550 --> 00:04:47.230
Vi skal selvfølgelig også vide, hvem der har

65
00:04:47.230 --> 00:04:48.610
ansvaret for køretøjet stand.

66
00:04:49.290 --> 00:04:50.930
Og det er både ejeren og føreren, der

67
00:04:50.930 --> 00:04:51.690
har ansvaret.

68
00:04:52.590 --> 00:04:54.030
Nå, du ville godt låne bilen.

69
00:04:55.410 --> 00:04:56.890
Jamen, det kan det da sagtens nu.

70
00:04:56.990 --> 00:04:58.070
Det er vel ikke sådan, du er spiritus

71
00:04:58.070 --> 00:04:58.710
påvirket, hva?

72
00:04:58.770 --> 00:04:59.850
Nej, overhovedet ikke.

73
00:05:00.530 --> 00:05:01.910
Og ikke taget has eller noget?

74
00:05:02.630 --> 00:05:04.110
Og du har et bilt i kørekort?

75
00:05:04.190 --> 00:05:04.750
Ja, det har jeg.

76
00:05:09.830 --> 00:05:10.870
Ja, det er i orden.

77
00:05:10.870 --> 00:05:12.290
Tag du bare bilen.

78
00:05:12.750 --> 00:05:13.450
Den står der.

79
00:05:14.830 --> 00:05:17.510
Ejeren har derfor uden pligt til at kontrollere

80
00:05:17.510 --> 00:05:20.250
om låneren er ædru, og ikke på anden

81
00:05:20.250 --> 00:05:21.050
måde påvirke.

82
00:05:21.610 --> 00:05:25.370
Og endelig, at der er et gyldigt kørekort.

83
00:05:30.640 --> 00:05:32.320
Ja, god tur.

84
00:05:33.040 --> 00:05:33.300
Nej.

85
00:05:40.880 --> 00:05:42.080
Hey, stop lige.

86
00:05:42.700 --> 00:05:44.660
Jeg havde nærglemt, at vi to jo har

87
00:05:44.660 --> 00:05:46.460
ansvaret for vognens stand.

88
00:05:46.460 --> 00:05:48.240
Og derfor har vi også pligt til at

89
00:05:48.240 --> 00:05:49.280
undersøge, om den er i orden.

90
00:05:49.840 --> 00:05:53.780
Både med hensyn til bremser, styretøjer, lygter, signal

91
00:05:53.780 --> 00:05:56.280
- og tankgivningsapparater, og dækkene.

92
00:05:57.540 --> 00:05:58.780
Så lad os gøre det.

93
00:06:00.920 --> 00:06:02.420
Så vi kommer ikke ud at køre lige

94
00:06:02.420 --> 00:06:02.800
med det samme.

95
00:06:03.800 --> 00:06:05.720
Vi vil starte med at undersøge bremserne.

96
00:06:07.060 --> 00:06:07.920
Først fodbremsen.

97
00:06:12.060 --> 00:06:14.500
Først ser vi, om væskebeholderen er fyldt rigtigt

98
00:06:14.500 --> 00:06:14.680
op.

99
00:06:15.640 --> 00:06:17.200
Den skal være omtrent fuld.

100
00:06:23.620 --> 00:06:25.460
Vi skal prøve at træde hårdt på fodbremsen.

101
00:06:26.420 --> 00:06:28.060
Den må ikke gå længere ned end højst

102
00:06:28.060 --> 00:06:31.160
to tredjedele af hele vandringen, og så skal

103
00:06:31.160 --> 00:06:32.120
den føles hård.

104
00:06:33.420 --> 00:06:36.000
Og er det nye bremser, altså to-kreds

105
00:06:36.000 --> 00:06:39.540
-bremsesystem, eller der er skivebremser på, så må

106
00:06:39.540 --> 00:06:42.160
pedalen højst kunne trædes halvdelen ned.

107
00:06:43.920 --> 00:06:46.200
Så skal vi lige se, om fodbremsen har

108
00:06:46.200 --> 00:06:46.620
frigang.

109
00:06:47.480 --> 00:06:50.240
Den skal have en centimeters frigang.

110
00:06:50.880 --> 00:06:53.460
Så sikrer vi os, at bremserne ikke slæber

111
00:06:53.460 --> 00:06:55.540
på under kørselen.

112
00:06:56.740 --> 00:07:00.220
Hvis bremsen virker fjederne, så er der luft

113
00:07:00.220 --> 00:07:00.880
i systemet.

114
00:07:03.260 --> 00:07:06.100
Hvis den kan pumpes, det vil sige, at

115
00:07:06.100 --> 00:07:09.920
man træder flere gange, før den virker, så

116
00:07:09.920 --> 00:07:10.800
er det slittebremser.

117
00:07:15.800 --> 00:07:19.260
Hvis den synker langsomt ned, helt i bund,

118
00:07:19.900 --> 00:07:22.140
så er systemet utæt.

119
00:07:28.340 --> 00:07:31.100
Håndbremsen må ikke kun trædes mere end højst

120
00:07:31.100 --> 00:07:34.520
2 tredjedele, også af hele den frie vandring.

121
00:07:35.460 --> 00:07:37.040
Og så skal den kunne blive stående i

122
00:07:37.040 --> 00:07:37.740
tilspændstand.

123
00:07:41.450 --> 00:07:43.270
Det kan vi undersøge ved at prøve at

124
00:07:43.270 --> 00:07:44.350
slå på håndbremsen.

125
00:07:48.740 --> 00:07:51.300
Den virker normalt på baghjulene.

126
00:07:57.160 --> 00:07:59.720
Her ser vi en situation, hvor håndbremsen ikke

127
00:07:59.720 --> 00:08:02.320
er blevet betjent rigtigt, altså hvor tænderne er

128
00:08:02.320 --> 00:08:05.140
slidt, og hvor chaufføren ikke har prøvet efter,

129
00:08:05.540 --> 00:08:07.840
om den kan blive stående i tilspændstand.

130
00:08:20.610 --> 00:08:22.530
Vi skal nu ud og se, om bremserne

131
00:08:22.530 --> 00:08:24.190
opfylder lovens krav på vejen.

132
00:08:25.270 --> 00:08:27.070
Men inden vi kører, træder vi lige på

133
00:08:27.070 --> 00:08:30.330
fodbremsen og trækker håndbremsen, for at se, om

134
00:08:30.330 --> 00:08:31.250
de overhovedet virker.

135
00:08:31.809 --> 00:08:33.669
Så finder vi en stille sovnevej og et

136
00:08:33.669 --> 00:08:35.890
fast punkt, som vi kan bruge ved vores

137
00:08:35.890 --> 00:08:36.929
bremseprøve.

138
00:08:36.929 --> 00:08:39.770
For eksempel et skilt som det her.

139
00:08:41.010 --> 00:08:43.850
Vi kommer nu kørende med 30 km i

140
00:08:43.850 --> 00:08:46.850
timen, og når førerens plads er lige ud

141
00:08:46.850 --> 00:08:49.230
fra skiltet, træder vi hårdt på bremsen.

142
00:08:49.510 --> 00:08:49.690
Nu!

143
00:08:51.730 --> 00:08:54.050
Og når så vognen standser, står vi ud

144
00:08:54.050 --> 00:08:57.170
og måler fra førerens plads til skiltet.

145
00:08:58.290 --> 00:08:59.930
Og så må der højst være 6 meter.

146
00:09:02.110 --> 00:09:04.850
Men er bremserne gode, så kan det gøres

147
00:09:04.850 --> 00:09:06.330
på måske det halve.

148
00:09:06.950 --> 00:09:09.750
4 og en halv, det er meget godt.

149
00:09:10.930 --> 00:09:13.610
Vi laver nu den samme prøve med håndbremsen.

150
00:09:18.810 --> 00:09:22.610
Og så må bremselængden højst være 12 meter.

151
00:09:23.990 --> 00:09:26.670
Men er det gode bremser, kan vi igen

152
00:09:26.670 --> 00:09:27.710
gøre det på det halve.

153
00:09:32.030 --> 00:09:35.510
12, 13, 14 og en lille smule.

154
00:09:37.670 --> 00:09:40.330
Vi skal også huske, at bremsesporerne skal være

155
00:09:40.330 --> 00:09:41.630
lige lange parvis.

156
00:09:43.590 --> 00:09:46.490
De forreste bremsespor lidt længere end de bagerste.

157
00:09:47.790 --> 00:09:50.790
En bil er konstrueret sådan, at den skal

158
00:09:50.790 --> 00:09:52.750
bremse på forhjulene først.

159
00:09:53.130 --> 00:09:55.370
Så vil den altid holde sin fremadretning.

160
00:10:03.060 --> 00:10:05.580
Så kommer turen til styrtøjet, som vi jo

161
00:10:05.580 --> 00:10:06.740
også skal sørge for er i orden.

162
00:10:08.580 --> 00:10:10.960
Rettet skal kunne bevæges let, sikkert og hurtigt

163
00:10:10.960 --> 00:10:13.240
fra den ene yderstilling til den anden og

164
00:10:13.240 --> 00:10:15.220
uden at det går tungere nogen steder end

165
00:10:15.220 --> 00:10:17.460
andre og også uden der er nogen mislyning.

166
00:10:18.300 --> 00:10:20.340
Og det skal kunne gøres med én hånd.

167
00:10:22.100 --> 00:10:24.260
Vi skal nu måle, om der er noget

168
00:10:24.260 --> 00:10:25.260
ret slør i styrtøjet.

169
00:10:26.280 --> 00:10:27.880
Og det gør os bedst, når hjulene står

170
00:10:27.880 --> 00:10:28.660
i lige udstilling.

171
00:10:29.760 --> 00:10:31.160
Da det jo er den stilling, vi kører

172
00:10:31.160 --> 00:10:33.560
mest i, og det også er derfor, vi

173
00:10:33.560 --> 00:10:35.200
har det største slid her.

174
00:10:37.600 --> 00:10:40.380
Vi drejer først til venstre på rettet, indtil

175
00:10:40.380 --> 00:10:41.220
hjulene bevæger sig.

176
00:10:42.220 --> 00:10:44.360
Så sætter vi en finger ud for retteeren

177
00:10:44.360 --> 00:10:47.000
og drejer så til den anden side, til

178
00:10:47.000 --> 00:10:48.160
hjulene bevæger sig igen.

179
00:10:49.540 --> 00:10:52.920
Måler så fra fingeren til retteeren, og der

180
00:10:52.920 --> 00:10:56.200
må højst være fem centimeter på et normalt

181
00:10:56.200 --> 00:10:56.380
ret.

182
00:10:58.960 --> 00:11:01.800
For at et eventuelt ret slør er lovligt,

183
00:11:02.920 --> 00:11:04.940
skal det være ligeligt fordelt på alle styrtøjets

184
00:11:04.940 --> 00:11:05.180
bevægelser.

185
00:11:06.980 --> 00:11:09.260
Det er det man her i Randenstenen er

186
00:11:09.260 --> 00:11:10.100
ved at kigge efter.

187
00:11:15.470 --> 00:11:18.190
Det er disse steder, der skal være lige

188
00:11:18.190 --> 00:11:20.150
meget slør, eller lige lidt.

189
00:11:21.590 --> 00:11:24.170
Lad os nu undersøge forhjulene, om de er

190
00:11:24.170 --> 00:11:24.530
i orden.

191
00:11:25.610 --> 00:11:26.130
Forhjulsslør.

192
00:11:28.590 --> 00:11:30.490
Det gør man ved at hæve vognen op

193
00:11:30.490 --> 00:11:46.590
med en dundkraft, og

194
00:11:46.590 --> 00:11:47.370
så rusker vi til.

195
00:11:48.770 --> 00:11:50.910
Ja, jeg sagde for oven og for neden.

196
00:11:51.510 --> 00:11:53.230
Nu drejer vi jo bare af styrtøjet, og

197
00:11:53.230 --> 00:11:55.090
det har vi jo lige undersøgt, og det

198
00:11:55.090 --> 00:11:55.830
er i orden.

199
00:11:57.210 --> 00:11:58.950
Ja, sådan skal det gøres.

200
00:11:59.730 --> 00:12:01.050
Og så må der ingen slør være.

201
00:12:03.450 --> 00:12:05.810
Skulle der være slør, så kan det være

202
00:12:05.810 --> 00:12:07.830
mødtrækkerne, som ikke er ordentligt fastspændt.

203
00:12:15.080 --> 00:12:16.760
Ja, det var vist en god idé at

204
00:12:16.760 --> 00:12:18.780
få spændt mødtrækkerne ordentligt fast her.

205
00:12:20.740 --> 00:12:24.040
Skulle der nu stadig være slør, så er

206
00:12:24.040 --> 00:12:25.200
der to muligheder.

207
00:12:25.860 --> 00:12:28.980
Enten er det forhjulslejerne, der er slidt, eller

208
00:12:28.980 --> 00:12:30.540
også er det styreboltene.

209
00:12:34.080 --> 00:12:36.960
Vi skal også se, hvad krav låen stiller

210
00:12:36.960 --> 00:12:38.080
til lyset på en bil.

211
00:12:39.680 --> 00:12:43.540
Foran skal der være mindst to løgter, og

212
00:12:43.540 --> 00:12:50.080
de skal indeholde tre lysstyrker, nemlig positionslys, nærlys

213
00:12:50.560 --> 00:12:55.700
og fjernlys, også kaldet parkeringslys, det korte lys

214
00:12:55.700 --> 00:12:56.840
og det lange lys.

215
00:12:57.820 --> 00:13:00.280
Positionslyset skal være vidt og kunne ses på

216
00:13:00.280 --> 00:13:04.160
en afstand af mindst 300 meter, og det

217
00:13:04.160 --> 00:13:05.640
skal bruges på følgende steder.

218
00:13:07.320 --> 00:13:09.420
Man kan bruge det, når man kører på

219
00:13:09.420 --> 00:13:11.080
en fuldt oplyst gade.

220
00:13:13.940 --> 00:13:16.960
Og man skal bruge det, når man holder

221
00:13:16.960 --> 00:13:20.580
foran en jernbaneoverskæring og venter på tog, for

222
00:13:20.580 --> 00:13:22.940
ikke at blande de modkørende.

223
00:13:23.300 --> 00:13:26.060
Og når man holder på en mørk landevej,

224
00:13:26.620 --> 00:13:29.320
og ikke bilen i forvejen er oplyst af

225
00:13:29.320 --> 00:13:30.040
gadeløgter.

226
00:13:33.120 --> 00:13:36.300
Nærlyset skal være vidt eller gulligt, og skal

227
00:13:36.300 --> 00:13:40.200
kunne oplyse vejen mindst 30 meter, og det

228
00:13:40.200 --> 00:13:42.360
skal falde en centimeter per meter.

229
00:13:43.820 --> 00:13:47.340
Vi skal på 30 meters afstand, foran vognen,

230
00:13:47.900 --> 00:13:50.500
kunne læse de almindelige typer, for eksempel i

231
00:13:50.500 --> 00:13:52.780
en teoribog eller en avistekst.

232
00:13:53.260 --> 00:13:55.800
Så lyser nærlyset, som det skal.

233
00:13:56.220 --> 00:13:58.140
Vi skal nu se, om nærlyset falder den

234
00:13:58.140 --> 00:14:00.480
ene centimeter per meter, som det skal.

235
00:14:02.200 --> 00:14:04.340
Det gør man ved at måle fra vejbanen

236
00:14:04.340 --> 00:14:06.720
op til lygtens midte, og her er der

237
00:14:06.720 --> 00:14:08.420
65 centimeter.

238
00:14:09.520 --> 00:14:10.860
Så går vi 10 meter ud.

239
00:14:11.820 --> 00:14:14.120
Lad øjnene følge stokken ned, indtil vi bliver

240
00:14:14.120 --> 00:14:14.520
blændet.

241
00:14:15.360 --> 00:14:18.680
Så skal den være faldet 10 centimeter, altså

242
00:14:18.680 --> 00:14:21.060
nu være på 55 centimeter.

243
00:14:23.740 --> 00:14:26.900
På de fleste biler i dag er der

244
00:14:26.900 --> 00:14:32.340
asymmetrisk lys, og hvis der er det, så

245
00:14:32.340 --> 00:14:35.600
skal disse asymmetriske felter dækkes til, hvis man

246
00:14:35.600 --> 00:14:37.020
kører et eller andet med venstre kørsel.

247
00:14:38.860 --> 00:14:41.120
Nærlyset skal bruges på følgende steder.

248
00:14:41.620 --> 00:14:46.560
Når vi møder modgående færdsel, når vi kører

249
00:14:46.560 --> 00:14:49.260
lige bag et andet køretøj, for ikke at

250
00:14:49.260 --> 00:14:53.320
blinde i bakspejlet, på gader, der er halvt

251
00:14:53.320 --> 00:14:59.260
oplyst og i usigtbart vejr om dagen.

252
00:15:00.220 --> 00:15:03.160
Fjernlyset skal kunne oplyse vejen tydeligt, på en

253
00:15:03.160 --> 00:15:07.120
afstand af mindst 100 meter, og det kontrolleres

254
00:15:07.120 --> 00:15:10.180
på samme måde som nærlyset, altså vi skal

255
00:15:10.180 --> 00:15:14.080
kunne læse almindelige avistyper på en afstand af

256
00:15:14.080 --> 00:15:15.420
100 meter foran vognen.

257
00:15:16.380 --> 00:15:19.060
Fjernlyset bruges, når man kører alene på mørke

258
00:15:19.060 --> 00:15:19.340
vej.

259
00:15:20.440 --> 00:15:22.180
Vi skal også have lys bag på vognen,

260
00:15:22.960 --> 00:15:24.880
og det første vi skal se på her

261
00:15:24.880 --> 00:15:26.140
er baglygterne.

262
00:15:27.340 --> 00:15:29.720
De skal være røde og kunne ses på

263
00:15:29.720 --> 00:15:33.260
en afstand af 300 meter, altså ligesom parkeringslyset

264
00:15:33.260 --> 00:15:35.920
foran, og de skal virke sammen med det

265
00:15:35.920 --> 00:15:36.560
øvrige lys.

266
00:15:37.500 --> 00:15:39.440
Der skal også være reflekser på bilen.

267
00:15:42.190 --> 00:15:44.590
De eneste krav, der stilles til dem, er

268
00:15:44.590 --> 00:15:48.510
at de skal være godkendte, og de skal

269
00:15:48.510 --> 00:15:51.090
være trekantede, hvis det er påhængs køretøjer.

270
00:15:52.090 --> 00:15:53.870
Vi skal også have nummerpladelygter.

271
00:15:53.870 --> 00:15:56.930
De skal være hvide, og de skal lyse

272
00:15:56.930 --> 00:15:59.550
så kraftigt på nummerpladen, at man kan læse

273
00:15:59.550 --> 00:16:01.650
pladen på en afstand af 20 meter.

274
00:16:04.580 --> 00:16:08.780
Blinklysene er tegngivningsapparater, og der skal normalt være

275
00:16:08.780 --> 00:16:10.860
seks stykker på bilen.

276
00:16:11.600 --> 00:16:14.880
To foran, en på hver side, og to

277
00:16:14.880 --> 00:16:15.300
bagpå.

278
00:16:16.140 --> 00:16:19.540
Og de skal blinke mellem 60 og 120

279
00:16:19.540 --> 00:16:22.080
blink i minutten, eller hvis du bedre kan

280
00:16:22.080 --> 00:16:25.320
huske, mellem 1 og 2 blink hvert sekund.

281
00:16:25.320 --> 00:16:28.220
Og lys- og mørkperioderne skal være lige

282
00:16:28.220 --> 00:16:28.520
lange.

283
00:16:30.060 --> 00:16:33.820
Blinklyset skal bruges i tre tilfælde.

284
00:16:34.600 --> 00:16:37.420
Når man sætter i gang fra en kantstil,

285
00:16:38.260 --> 00:16:41.940
når man svinger til højre eller venstre, og

286
00:16:41.940 --> 00:16:43.660
når man kører ind og stanser ved en

287
00:16:43.660 --> 00:16:44.120
kantstil.

288
00:16:47.170 --> 00:16:49.810
Det andet tegngivningsapparat, vi har, er stoplygterne.

289
00:16:50.810 --> 00:16:51.810
Der skal også være to.

290
00:16:54.330 --> 00:16:56.490
De skal være røde, og kunne ses i

291
00:16:56.490 --> 00:16:58.790
klart solskin, ligesom blinklygterne.

292
00:16:59.530 --> 00:17:01.550
Og så skal de virke ved et let

293
00:17:01.550 --> 00:17:02.990
tryk på bremsepedalen.

294
00:17:05.770 --> 00:17:08.530
Vi skal også kontrollere vores signalapparater.

295
00:17:09.650 --> 00:17:10.510
Det er dem, vi ser her.

296
00:17:11.089 --> 00:17:12.290
Det er overhalingslyset.

297
00:17:13.310 --> 00:17:15.310
Det er fjernlyset, man blinker med.

298
00:17:16.270 --> 00:17:18.230
Og det må bruges i to tilfælde.

299
00:17:19.450 --> 00:17:22.510
Hvis man skynder, det er nødvendigt ved en

300
00:17:22.510 --> 00:17:25.650
overhaling, kan vi gøre den forendkørende opmærksom på,

301
00:17:25.730 --> 00:17:27.970
at vi ønsker at overhale, og altså blinke

302
00:17:27.970 --> 00:17:29.770
til ham med overhalingslyset.

303
00:17:32.950 --> 00:17:35.430
Og til at afvære eventuelle farer med.

304
00:17:37.110 --> 00:17:37.710
Hornet.

305
00:17:42.080 --> 00:17:43.520
Det skal også være i orden.

306
00:17:44.640 --> 00:17:47.160
Det skal have en enslydende tone, så man

307
00:17:47.160 --> 00:17:49.380
ikke kan forveksle det med et udviklingskøretøj.

308
00:17:53.800 --> 00:17:56.840
Det må gerne have flere toner, når de

309
00:17:56.840 --> 00:18:00.260
bare er sammenkoblet til den samme kontakt, så

310
00:18:00.260 --> 00:18:02.000
vi får en enslydende tone.

311
00:18:03.000 --> 00:18:05.600
Her er hornet korrekt monteret.

312
00:18:07.760 --> 00:18:10.640
For at være sikre i trafikken, skal vi

313
00:18:10.640 --> 00:18:12.220
også have rigtige dæk på bilen.

314
00:18:13.380 --> 00:18:15.980
Og de skal også være korrekt monteret.

315
00:18:16.880 --> 00:18:19.900
Der skal være mindst en millimeter slidbanemønster på

316
00:18:19.900 --> 00:18:20.720
hele dækket.

317
00:18:21.340 --> 00:18:22.480
Hele vejen rundt.

318
00:18:23.020 --> 00:18:23.760
Ikke som her.

319
00:18:26.220 --> 00:18:27.940
Her har vi to dæk med et meget

320
00:18:27.940 --> 00:18:28.760
fint mønster.

321
00:18:29.920 --> 00:18:32.340
De kan bare ikke bruges på samme bil.

322
00:18:33.300 --> 00:18:36.320
Da dækkene skal være ens på alle fire

323
00:18:36.320 --> 00:18:36.600
hjul.

324
00:18:38.920 --> 00:18:41.900
Hvis vi skal køre på pickdæk, skal det

325
00:18:41.900 --> 00:18:43.160
være på alle fire hjul.

326
00:18:44.520 --> 00:18:46.120
Og så må man kun køre med dem

327
00:18:46.120 --> 00:18:48.940
fra den første i tiende til den første

328
00:18:48.940 --> 00:18:49.600
i femte.

329
00:18:50.060 --> 00:18:51.420
Altså i vinterhalvåret.

330
00:18:52.560 --> 00:18:55.240
Da de forøger bremselængden på almindelig tør vej

331
00:18:55.240 --> 00:18:58.060
med cirka 10-20 procent.

332
00:19:06.240 --> 00:19:08.940
Ligeså svært det kan være at anskaffe sig

333
00:19:08.940 --> 00:19:09.560
et kørekort.

334
00:19:10.020 --> 00:19:11.580
Ligeså nemt kan man komme af med det

335
00:19:11.580 --> 00:19:11.820
igen.

336
00:19:12.700 --> 00:19:14.240
Vi ser her nogle af de ting, der

337
00:19:14.240 --> 00:19:15.940
kan være årsag til, at man mister sit

338
00:19:15.940 --> 00:19:16.480
førerbevis.

339
00:19:17.740 --> 00:19:28.560
Nemlig pillemisbrug, overdreven spiritus, narkotika, sygdom, træthed og

340
00:19:28.560 --> 00:19:31.900
derfor uden er der groft uforsvaret i kørselen.

341
00:19:32.440 --> 00:19:35.380
Vi skal til slut i dette afsnit lige

342
00:19:35.380 --> 00:19:37.860
minde om pligten til at bruge sikkerhedssele.

343
00:19:38.700 --> 00:19:41.400
Denne pligt har alle, der er fyldt 15

344
00:19:41.400 --> 00:19:43.600
år og er en og en halv meter

345
00:19:43.600 --> 00:19:44.880
høj eller derover.

346
00:19:45.300 --> 00:19:47.680
I afsnittet her skal vi se på nogle

347
00:19:47.680 --> 00:19:49.460
af de ting, som er nødvendige for, at

348
00:19:49.460 --> 00:19:51.280
vi kan begå os rigtige i trafikken.

349
00:19:51.540 --> 00:19:54.760
Det er bl.a. hastigheden om hvordan vi

350
00:19:54.760 --> 00:20:00.340
skal afpasse den efterforholdende overhaling og hvordan det

351
00:20:00.340 --> 00:20:12.380
skal foregå stansning og parkering og

352
00:20:12.380 --> 00:20:15.900
til sidst, men ikke mindst hvordan og overfor

353
00:20:15.900 --> 00:20:19.300
hvem vi skal holde tilbage nemlig hvilke vigepligter

354
00:20:19.300 --> 00:20:19.660
vi har.

355
00:20:27.380 --> 00:20:29.060
Men vi vil begynde med at se på

356
00:20:29.060 --> 00:20:29.700
hastigheden.

357
00:20:30.600 --> 00:20:33.340
For at kunne færdes rigtigt i trafikken skal

358
00:20:33.340 --> 00:20:35.480
vi lære at afpasse hastigheden efterforholdende.

359
00:20:36.460 --> 00:20:39.920
Og vi må selvfølgelig aldrig køre hurtigere end

360
00:20:39.920 --> 00:20:42.040
at føreren kan bevare det fulde herredømme over

361
00:20:42.040 --> 00:20:42.700
køretøjet.

362
00:20:43.160 --> 00:20:47.720
Aldrig over 60 inden for bebygget område 80

363
00:20:47.720 --> 00:20:50.580
udenfor og 100 på motorveje.

364
00:20:52.020 --> 00:21:05.220
Hastigheden skal altid afpasses efter vejens beskaffenhed efter

365
00:21:05.220 --> 00:21:22.900
lyset og værforholdende efter

366
00:21:22.900 --> 00:21:27.520
vognens stand og førerens rutine efter køretøjets belæsning

367
00:21:32.900 --> 00:21:34.420
og efter udsynet.

368
00:21:44.770 --> 00:21:48.630
Når vi afpasser hastigheden efter lysforholdende gælder det

369
00:21:48.630 --> 00:21:51.210
også vognens egne lygter hvor langt de lyser

370
00:21:51.210 --> 00:21:51.490
frem.

371
00:21:53.790 --> 00:21:57.490
Til sidst skal vi også afpasse hastigheden efter

372
00:21:57.490 --> 00:22:07.460
bebyggelsen Husk det er sikkerheden til andre

373
00:22:07.460 --> 00:22:09.300
som kommer i første regn.

374
00:22:09.840 --> 00:22:11.680
En ting vi skal huske når det har

375
00:22:11.680 --> 00:22:14.960
regnet og der ligger pytter på vejen er

376
00:22:14.960 --> 00:22:18.480
at vi nedsætter hastigheden så vi ikke tilstænker

377
00:22:18.480 --> 00:22:19.440
andre vejfarerne.

378
00:22:23.700 --> 00:22:26.580
Der er ingen tvivl om at hvis fodgængeren

379
00:22:26.580 --> 00:22:28.820
får nummeret på den bil her så kommer

380
00:22:28.820 --> 00:22:31.060
føreren til at betale både rensningen af tøjet

381
00:22:31.060 --> 00:22:32.900
og en ordentlig bøde.

382
00:22:34.100 --> 00:22:39.300
Ved alle faresituationer hold passende lav hastighed.

383
00:22:46.320 --> 00:22:49.980
Når vi mødes med andre køretøjer skal vi

384
00:22:49.980 --> 00:22:52.040
trække godt ud til højre.

385
00:22:55.860 --> 00:22:58.820
Er der en forhindring i vores sidervej så

386
00:22:58.820 --> 00:23:01.320
er det os der skal stanse for den

387
00:23:01.320 --> 00:23:02.920
modkørende.

388
00:23:05.140 --> 00:23:07.820
Men i lygtetændingstiden så skal vi huske i

389
00:23:07.820 --> 00:23:11.640
god tid f.eks. 3-400 meter før

390
00:23:11.640 --> 00:23:13.760
vi møder den anden og blande ned til

391
00:23:13.760 --> 00:23:14.240
nærlys.

392
00:23:16.220 --> 00:23:19.300
Skal vi foretage overhaling så skal det gøres

393
00:23:19.300 --> 00:23:21.300
efter reglerne og ikke som her.

394
00:23:22.800 --> 00:23:25.040
Lad os derfor se lidt nærmere på hvorledes

395
00:23:25.040 --> 00:23:29.080
en korrekt overhaling foretages og hvilke pligter der

396
00:23:29.080 --> 00:23:31.000
påviler de implicerede parter.

397
00:23:32.880 --> 00:23:35.060
Det første vi skal sikre os når vi

398
00:23:35.060 --> 00:23:38.320
foretager overhaling er at der er frit bagfra.

399
00:23:39.320 --> 00:23:40.600
At vi ikke selv er ved at blive

400
00:23:40.600 --> 00:23:41.240
overhalede.

401
00:23:42.540 --> 00:23:45.000
Først ser vi spejlet og så over venstre

402
00:23:45.000 --> 00:23:46.460
skulder for at se om der er nogen

403
00:23:46.460 --> 00:23:47.280
på siden af os.

404
00:23:48.860 --> 00:23:50.100
Når vi er sikre på at der er

405
00:23:50.100 --> 00:23:52.260
frit bagfra kan vi trække ud og se

406
00:23:52.260 --> 00:23:53.380
om der også er frit forfra.

407
00:23:54.700 --> 00:23:57.080
Så kan vi overhale hvis der også er

408
00:23:57.080 --> 00:23:58.780
plads til at komme ind.

409
00:23:59.980 --> 00:24:01.840
Og når vi er kommet så langt frem

410
00:24:01.840 --> 00:24:03.560
at vi kan se ham ved at overhale

411
00:24:03.560 --> 00:24:06.380
bagspejlet ja, så skal vi trække ind på

412
00:24:06.380 --> 00:24:06.940
plads igen.

413
00:24:09.060 --> 00:24:11.460
Overhaling skal normalt altid foregå venstre om.

414
00:24:13.060 --> 00:24:17.460
Der er dog en undtagelse og det er

415
00:24:17.460 --> 00:24:20.700
når den foran kørende svinger til venstre så

416
00:24:20.700 --> 00:24:22.480
skal vi overhale ham højre om.

417
00:24:25.820 --> 00:24:28.800
Der er noget andet som minder om overhaling

418
00:24:28.800 --> 00:24:30.520
det er forbikørt.

419
00:24:32.640 --> 00:24:37.140
Når trafikken fremføres i to eller flere rækker

420
00:24:37.140 --> 00:24:40.460
med tæt trafik som her så følger man

421
00:24:40.460 --> 00:24:42.680
bare den række man er i og det

422
00:24:42.680 --> 00:24:45.300
hedder forbikørsel og så er det ligegyldigt om

423
00:24:45.300 --> 00:24:48.220
man kommer højre eller venstre omkring hinanden.

424
00:24:49.940 --> 00:24:53.100
Når vi møder tavlen her så må der

425
00:24:53.100 --> 00:24:56.380
slet ikke overhales men der er andre steder

426
00:24:56.380 --> 00:24:59.100
hvor overhaling også er forbudt og hvor tavlen

427
00:24:59.100 --> 00:24:59.820
ikke er opsat.

428
00:25:01.520 --> 00:25:03.340
At følge en sted hvor der er overhaling

429
00:25:03.340 --> 00:25:05.560
forbudt kan vi lære ved at følge med

430
00:25:05.560 --> 00:25:08.980
i tegningen her illustreret ved den første streg

431
00:25:08.980 --> 00:25:11.920
det er en bakketop hvor der er overhaling

432
00:25:11.920 --> 00:25:15.360
forbudt en streg mere på så har vi

433
00:25:15.360 --> 00:25:18.880
et vejsving hvor der er overhaling forbudt lidt

434
00:25:18.880 --> 00:25:22.860
svæller på så har vi en jernbane hvor

435
00:25:22.860 --> 00:25:26.160
der er overhaling forbudt og lidt streger på

436
00:25:26.160 --> 00:25:29.040
den anden led så er det et tydeligt

437
00:25:29.040 --> 00:25:32.740
fodgængerfelt hvor der også er overhaling forbudt og

438
00:25:32.740 --> 00:25:34.980
det bedste og det sikreste er når vi

439
00:25:34.980 --> 00:25:37.160
har visket det hele ud igen så kan

440
00:25:37.160 --> 00:25:39.360
vi ingenting se og når ingenting man kan

441
00:25:39.360 --> 00:25:43.080
se så er der også overhaling forbudt.

442
00:25:45.540 --> 00:25:48.060
Vi skal lige til slut se hvorfor der

443
00:25:48.060 --> 00:25:50.200
aldrig må overhales når vi ikke har fri

444
00:25:50.200 --> 00:25:50.700
oversigt.

445
00:25:59.410 --> 00:26:00.210
Husk det.

446
00:26:01.230 --> 00:26:04.130
Alle steder hvor der er dårlig oversigt er

447
00:26:04.130 --> 00:26:06.110
der overhaling forbudt.

448
00:26:08.220 --> 00:26:09.900
Skal vi se om vi så fik fat

449
00:26:09.900 --> 00:26:10.880
i meningen med det.

450
00:26:11.960 --> 00:26:13.040
Må du overhale her?

451
00:26:14.320 --> 00:26:14.840
Ja.

452
00:26:15.460 --> 00:26:16.660
Hvis der er fri oversigt.

453
00:26:18.020 --> 00:26:19.380
Må du overhale her?

454
00:26:20.700 --> 00:26:21.140
Ja.

455
00:26:21.860 --> 00:26:23.200
Også hvis der er fri oversigt.

456
00:26:25.320 --> 00:26:26.760
Må du overhale her?

457
00:26:28.540 --> 00:26:29.060
Nej.

458
00:26:32.520 --> 00:26:34.040
Nu er du kommet med ud at køre.

459
00:26:35.720 --> 00:26:37.780
Og følgeren her har besluttet sig til at

460
00:26:37.780 --> 00:26:38.220
overhale.

461
00:26:38.940 --> 00:26:39.860
Er det lovligt?

462
00:26:43.290 --> 00:26:45.470
Ja, hvis der er plads ud til linjerne

463
00:26:45.470 --> 00:26:49.510
og begge linjerne er fuldt optrukne så virker

464
00:26:49.510 --> 00:26:50.430
de som midterrabat.

465
00:26:53.190 --> 00:26:54.890
Hvad så i denne her situation?

466
00:26:58.440 --> 00:26:59.460
Her er det forbudt.

467
00:27:00.380 --> 00:27:02.000
Da det kun er den ene streg der

468
00:27:02.000 --> 00:27:05.440
er fuldt optrukne så kan de modkørende overskride

469
00:27:05.440 --> 00:27:05.940
midten.

470
00:27:08.580 --> 00:27:10.800
Det er ikke nok at man kan køre

471
00:27:10.800 --> 00:27:11.620
bilen rigtigt.

472
00:27:14.980 --> 00:27:17.320
Der er også regler for stansning og parkering

473
00:27:17.320 --> 00:27:20.380
som nøje må følges selvom det til sydenladende

474
00:27:20.380 --> 00:27:21.820
ikke er alle der kender dem.

475
00:27:23.040 --> 00:27:25.520
Alt stansning og parkering skal normalt foregå i

476
00:27:25.520 --> 00:27:29.280
vejens højre side og det skal være helt

477
00:27:29.280 --> 00:27:30.200
tæt til kanten.

478
00:27:32.320 --> 00:27:34.160
Det må dog foregå i venstre side i

479
00:27:34.160 --> 00:27:38.380
to tilfælde som her i en ensrette gade

480
00:27:41.040 --> 00:27:42.840
og på stille hvileveje.

481
00:27:46.430 --> 00:27:49.510
På cykelstiger er det derimod altid forbudt at

482
00:27:49.510 --> 00:27:49.830
stanse.

483
00:27:53.150 --> 00:27:56.030
Men på fortorv hvor der er god plads

484
00:27:56.030 --> 00:27:58.390
og hvor der ikke i forvejen er en

485
00:27:58.390 --> 00:28:01.930
politibekendtgørelse der forbyder det der er det tilladt

486
00:28:01.930 --> 00:28:02.670
at stanse.

487
00:28:04.530 --> 00:28:06.910
Du vil måske spørge hvad er en stansning

488
00:28:06.910 --> 00:28:09.390
og hvad forstår man egentlig ved en parkering?

489
00:28:13.150 --> 00:28:16.970
Jo, en stansning er et frivilligt holdt af

490
00:28:16.970 --> 00:28:17.910
højst tre minutter.

491
00:28:18.810 --> 00:28:20.290
Man kan foretage sig hvad man vil.

492
00:28:29.940 --> 00:28:31.880
En stansning er også alt hvad der kommer

493
00:28:31.880 --> 00:28:33.300
ind under ære pålæsning.

494
00:28:34.440 --> 00:28:37.080
Ligegyldigt hvor lang tid det tager for eksempel

495
00:28:37.080 --> 00:28:39.660
at aflæse hele denne her Tuborg bil.

496
00:28:41.760 --> 00:28:43.860
En parkering er når man holder i længere

497
00:28:43.860 --> 00:28:46.460
tid end tre minutter og det ikke har

498
00:28:46.460 --> 00:28:48.340
noget med ære pålæsning at gøre.

499
00:28:49.920 --> 00:28:53.980
For eksempel hvis man skal nyde ølet eller

500
00:28:53.980 --> 00:28:56.240
når Tuborgmanden holder fyreaften.

501
00:28:58.500 --> 00:29:01.860
Hvis der er tidsbegrænset parkering skal vi anvende

502
00:29:01.860 --> 00:29:02.880
P-skiven.

503
00:29:04.320 --> 00:29:07.880
Skiven skal stilles fremad til det nærmeste kvarter

504
00:29:07.880 --> 00:29:10.200
på ankomsttidspunktet.

505
00:29:10.200 --> 00:29:19.900
Her klokken 12 og her

506
00:29:19.900 --> 00:29:24.420
12.30. Vi skal nu se på de

507
00:29:24.420 --> 00:29:26.700
steder hvor der ikke må stanses.

508
00:29:27.460 --> 00:29:29.940
Altså totalt stopforbud.

509
00:29:31.800 --> 00:29:34.320
På motorveje og motortrafikveje.

510
00:29:37.080 --> 00:29:39.800
På uoverskuelige bakketoppen.

511
00:29:43.330 --> 00:29:45.310
Uoverskuelige vejsving.

512
00:29:51.620 --> 00:29:53.340
Vi må ikke stanse nærmere end 5 meter

513
00:29:53.340 --> 00:29:54.680
fra et fodgængerfelt.

514
00:30:02.080 --> 00:30:05.520
Nærmere end 5 meter fra en cykelstis nedkørsel

515
00:30:05.520 --> 00:30:06.140
eller ophør.

516
00:30:08.820 --> 00:30:11.160
Og vi må heller ikke stanse nærmere end

517
00:30:11.160 --> 00:30:12.480
5 meter fra et vejkryds.

518
00:30:15.140 --> 00:30:18.960
5 meter fra en spærrelinjes ved en opmarskbos.

519
00:30:22.170 --> 00:30:24.090
Og ikke nærmere end 12 meter på et

520
00:30:24.090 --> 00:30:24.810
busstopsted.

521
00:30:25.330 --> 00:30:26.150
Både før og efter.

522
00:30:33.740 --> 00:30:36.140
På taxaholdpladser er det helt forbudt.

523
00:30:40.880 --> 00:30:42.760
Og det er det også i viadukter og

524
00:30:42.760 --> 00:30:43.140
tungler.

525
00:30:48.880 --> 00:30:56.530
Og på krybbespor og på jernbaner der krydser

526
00:30:57.630 --> 00:30:58.390
en vej.

527
00:31:08.500 --> 00:31:11.400
Eller på en sådan måde at tavler og

528
00:31:11.400 --> 00:31:14.640
anden afmærkning dækkes så det kan være til

529
00:31:14.640 --> 00:31:15.880
fare for den øvrige færdsel.

530
00:31:22.010 --> 00:31:24.710
Hvis der er spærrelinjer skal der være mindst

531
00:31:24.710 --> 00:31:27.950
3 meter fra vognens kant til spærrelinjen.

532
00:31:43.520 --> 00:31:46.940
Når den gule kant er fuldt optrukket så

533
00:31:46.940 --> 00:31:48.180
er det også forbudt at stanse.

534
00:31:53.380 --> 00:31:55.360
De følgende steder vi nu skal se på

535
00:31:55.360 --> 00:31:58.440
der er det forbudt at parkere men altså

536
00:31:58.440 --> 00:32:00.140
tilladt at stanse.

537
00:32:03.180 --> 00:32:05.340
Inden for en afstand af 30 meter fra

538
00:32:05.340 --> 00:32:06.460
en jernbaneoverkørsel.

539
00:32:08.300 --> 00:32:11.920
Der er det forbudt at parkere men vi

540
00:32:11.920 --> 00:32:12.740
må gerne stanse.

541
00:32:23.360 --> 00:32:26.680
Vi skal flytte bilen hvis det bliver nødvendigt.

542
00:32:32.610 --> 00:32:37.990
På en hovedvej uden for bebygget område er

543
00:32:37.990 --> 00:32:39.020
der parkering forbudt.

544
00:32:39.890 --> 00:32:41.390
Altså gerne stanse.

545
00:32:43.270 --> 00:32:45.890
Som her ved siden af et andet køretøj

546
00:32:45.890 --> 00:32:48.190
parkering forbudt.

547
00:32:51.010 --> 00:32:53.770
Er det tohjulede køretøjer så må du gå

548
00:32:53.770 --> 00:32:54.650
i stanse og parkere.

549
00:32:55.730 --> 00:32:56.850
Og det vil ikke genere noget.

550
00:32:57.450 --> 00:33:00.390
Man vil kunne trække de tohjulede køretøjer ud

551
00:33:00.390 --> 00:33:00.730
imellem.

552
00:33:09.410 --> 00:33:11.430
Du må heller ikke parkere så tæt på

553
00:33:11.430 --> 00:33:13.090
et andet køretøj at du hindrer dem i

554
00:33:13.090 --> 00:33:14.070
at komme væk fra vognen.

555
00:33:14.990 --> 00:33:15.510
Som her.

556
00:33:28.920 --> 00:33:31.740
Når kandstensafmærkningen er punkteret er det forbudt at

557
00:33:31.740 --> 00:33:34.040
parkere men stadig gerne stanse.

558
00:33:42.680 --> 00:33:45.580
Og her hvor du gerne stanser på sporene

559
00:33:46.460 --> 00:33:49.240
men skal du parkere bilen skal du være

560
00:33:49.240 --> 00:33:51.760
mindst to meter væk.

561
00:33:53.040 --> 00:33:55.200
Vil du have et par situationer for at

562
00:33:55.200 --> 00:33:57.160
se om du nu kan huske hvor du

563
00:33:57.160 --> 00:34:00.100
må stanse eller hvor du må parkere eller

564
00:34:00.100 --> 00:34:02.200
om du overhovedet må nogle af delene.

565
00:34:05.180 --> 00:34:07.679
Vi kan tage det første eksempel med det

566
00:34:07.679 --> 00:34:08.040
samme.

567
00:34:08.820 --> 00:34:10.360
Hvor lang skal du være fra sådan et

568
00:34:10.360 --> 00:34:10.980
busstopsted?

569
00:34:20.540 --> 00:34:25.139
12 meter fra busstopstedet skal du være på

570
00:34:25.139 --> 00:34:27.699
hver side så der er 24 meter frit.

571
00:34:29.440 --> 00:34:31.239
Og hvor lang skal du så være fra

572
00:34:31.239 --> 00:34:34.320
en spærrelinje ved begyndelsen af en opmarskbogs?

573
00:34:43.130 --> 00:34:45.429
5 meter skal du være væk.

574
00:34:50.139 --> 00:34:51.420
Holder bilen lovligt her?

575
00:34:53.219 --> 00:34:54.480
Kig nu godt på det.

576
00:34:57.700 --> 00:35:01.000
Ja hvis den er stanset så holder den

577
00:35:01.000 --> 00:35:03.620
lovligt men er den parkeret, så holder den

578
00:35:03.620 --> 00:35:04.680
forkert.

579
00:35:09.620 --> 00:35:12.440
Hvordan var så reglerne med stansning og parkering

580
00:35:12.440 --> 00:35:13.180
på en hovedvej?

581
00:35:15.840 --> 00:35:18.320
Ja det er rigtigt hvis du skal parkere

582
00:35:18.320 --> 00:35:21.720
skal det være inden for bebygget område men

583
00:35:21.720 --> 00:35:25.520
stansning er tilladt uden for bebygget område og

584
00:35:25.520 --> 00:35:26.180
kun stansning.

585
00:35:29.030 --> 00:35:31.890
Hvis du havde dem rigtigt så er vi

586
00:35:31.890 --> 00:35:33.290
klar til at gå videre og så skal

587
00:35:33.290 --> 00:35:36.110
vi nu se på vigereglerne.

588
00:35:38.610 --> 00:35:41.610
Når vi kører og især deltid, når vi

589
00:35:41.610 --> 00:35:44.350
krydser hinanden i trafikken så gælder der visse

590
00:35:44.350 --> 00:35:44.730
regler.

591
00:35:46.230 --> 00:35:49.070
Dem er det pinligt nødvendigt at vi kender

592
00:35:49.730 --> 00:35:50.710
og at vi overholder.

593
00:35:51.510 --> 00:35:52.290
Lad os se på dem.

594
00:35:53.350 --> 00:35:56.050
Vi har to vigepligter det vi kalder for

595
00:35:56.050 --> 00:35:59.730
ubetændelig vigepligt og almindelig vigepligt og vi kan

596
00:35:59.730 --> 00:36:06.250
illustrere dem sådan Ubetændelig vigepligt som betyder at

597
00:36:06.250 --> 00:36:07.930
vi skal holde tilbage fra både højre og

598
00:36:07.930 --> 00:36:12.610
venstre altså alt fra højre og alt fra

599
00:36:12.610 --> 00:36:18.390
venstre og almindelig vigepligt som vi kan illustrere

600
00:36:18.390 --> 00:36:20.630
med et A hvor vi kun skal holde

601
00:36:20.630 --> 00:36:24.590
tilbage fra højre altså sådan men lige være

602
00:36:24.590 --> 00:36:27.510
opmærksom på den trafik der kommer fra venstre

603
00:36:27.510 --> 00:36:29.510
det illustrerer vi med den lille pil.

604
00:36:30.450 --> 00:36:32.030
Det er vigtigt når vi kører frem imod

605
00:36:32.030 --> 00:36:34.150
et kryds hvor vi har vigepligt at vi

606
00:36:34.150 --> 00:36:35.630
kører frem på en sådan måde at den

607
00:36:35.630 --> 00:36:38.730
tværgående færdsel kan se at vi vil overholde

608
00:36:38.730 --> 00:36:39.430
vores vigepligt.

609
00:36:39.990 --> 00:36:41.550
Men lad os nu køre ud i naturen

610
00:36:41.550 --> 00:36:43.510
og se på nogle af stederne.

611
00:36:45.350 --> 00:36:49.670
Vi har ubetændelig vigepligt følgende steder ved en

612
00:36:49.670 --> 00:36:54.470
stoptavl Først har vi stoptpligt og når vi

613
00:36:54.470 --> 00:36:55.890
sætter i gang har vi pligt til at

614
00:36:55.890 --> 00:36:58.590
holde tilbage fra færdsel fra både højre og

615
00:36:58.590 --> 00:37:03.250
venstre side og alle biler skal holde helt

616
00:37:03.250 --> 00:37:04.790
stille ved linjen.

617
00:37:08.420 --> 00:37:10.240
Inden vi kører ud på vejen skal vi

618
00:37:10.240 --> 00:37:13.800
sikre os at de tværgåendes fart og afstand

619
00:37:14.440 --> 00:37:16.500
vi skal nemlig kunne nå op i samme

620
00:37:16.500 --> 00:37:18.940
hastighed som dem før vi har opfyldt vores

621
00:37:18.940 --> 00:37:23.720
vigepligt og det gik jo fint.

622
00:37:25.920 --> 00:37:28.400
Vi har også ubetændelig vigepligt hvor der er

623
00:37:28.400 --> 00:37:31.740
opstillet trekanttavlen på spidsen og hvor der er

624
00:37:31.740 --> 00:37:35.700
malet hegtænder på vejen Her behøver vi ikke

625
00:37:35.700 --> 00:37:38.000
at stanse hvis der altså er fri oversigt

626
00:37:38.000 --> 00:37:39.480
og fri bane.

627
00:37:41.340 --> 00:37:44.960
Men vi skal stadig vurdere de tværgående og

628
00:37:44.960 --> 00:37:46.460
vi skal nå at komme op i samme

629
00:37:46.460 --> 00:37:49.200
hastighed som dem før vi har opfyldt vores

630
00:37:49.200 --> 00:37:50.060
ubetændelige vigepligt.

631
00:37:52.600 --> 00:37:55.400
Indvidere har vi den samme ubetændelige vigepligt når

632
00:37:55.400 --> 00:38:06.850
vi kører ud fra markveje ejendomme

633
00:38:07.690 --> 00:38:22.910
offentlige eller private benzinstationer parkeringspladser

634
00:38:33.880 --> 00:38:35.960
og altid når vi kører ud over fortog

635
00:38:35.960 --> 00:38:43.010
eller cykelsti Så det var altså de steder

636
00:38:43.010 --> 00:38:44.970
vi havde den ubetændelige vigepligt.

637
00:38:46.430 --> 00:38:48.030
Og vi skal nu se på de steder

638
00:38:48.030 --> 00:38:52.650
der er almindelig vigepligt eller retter højere vigepligt

639
00:38:53.490 --> 00:38:55.650
Vi skal se på de steder der er

640
00:38:55.650 --> 00:39:00.270
almindelig vigepligt og almindelig vigepligt er der alle

641
00:39:00.270 --> 00:39:03.430
de steder hvor ikke der forekommer ubetændeligt altså

642
00:39:03.430 --> 00:39:06.970
ligegyldigt vejenes størrelse for eksempel i et kryds

643
00:39:06.970 --> 00:39:09.510
som her hvis ikke der er opsat afmærkninger

644
00:39:09.870 --> 00:39:13.070
til ubetændelig vigepligt også i et kryds som

645
00:39:13.070 --> 00:39:17.750
det her uanset krydses udformning almindelig vigepligt når

646
00:39:17.750 --> 00:39:22.330
ikke der er andre afmærkninger Så skal vi

647
00:39:22.330 --> 00:39:23.510
se om du fik fat i meningen?

648
00:39:24.190 --> 00:39:28.590
Det gør vi Hvilken vigepligt har du så

649
00:39:28.590 --> 00:39:28.810
her?

650
00:39:34.220 --> 00:39:38.540
Almindelig eller retter højere vigepligt Her har du

651
00:39:38.540 --> 00:39:42.600
så tre biler som har højere vigepligt Hvem

652
00:39:42.600 --> 00:39:43.460
skal køre først?

653
00:39:51.130 --> 00:39:55.430
Ja, sådan Den som har fri fra højre

654
00:39:58.410 --> 00:40:00.970
Her bliver vi også enige om at der

655
00:40:00.970 --> 00:40:05.570
var højere vigepligt hvilken rækkefølge skal de så

656
00:40:05.570 --> 00:40:06.070
køre i?

657
00:40:17.340 --> 00:40:19.720
Det var så de almindelige vigepligter men vi

658
00:40:19.720 --> 00:40:21.420
har jo også andre pligter hvor vi skal

659
00:40:21.420 --> 00:40:27.440
holde tilbage for vores medtrafikanter Når vi svinger

660
00:40:27.440 --> 00:40:29.560
til højre af en anden vej så skal

661
00:40:29.560 --> 00:40:32.500
vi altid holde tilbage for den ligeudkørende på

662
00:40:32.500 --> 00:40:41.760
vores højre side for eksempel cyklister Når vi

663
00:40:41.760 --> 00:40:44.260
svinger til venstre er det altid os der

664
00:40:44.260 --> 00:40:51.230
skal holde for de modkørende Ved fodgængerfelter skal

665
00:40:51.230 --> 00:40:54.570
vi holde tilbage for fodgængerne så snart de

666
00:40:54.570 --> 00:40:58.670
bare er på vej ud i fodgængerfelten Tavlen

667
00:40:58.670 --> 00:41:00.550
her betyder ikke at vi skal holde tilbage

668
00:41:00.550 --> 00:41:03.970
for nogen men at vi skal vise gentsidig

669
00:41:03.970 --> 00:41:06.770
hensyn til hinanden Det er den vi kalder

670
00:41:11.290 --> 00:41:13.390
flættereglen og det er altså den der er

671
00:41:13.390 --> 00:41:17.390
længst fremme der kører først Hvis to vognbaner

672
00:41:17.390 --> 00:41:21.830
bliver til en og vognbanelinjen er ophørt så

673
00:41:21.830 --> 00:41:25.970
er der flætteregel Den forreste kører først Her

674
00:41:25.970 --> 00:41:32.690
er der altså flætteregel I hvilken rækkefølge skal

675
00:41:32.690 --> 00:41:33.710
bilerne så køre?

676
00:41:43.970 --> 00:41:45.270
Er der stadig flætteregel?

677
00:41:48.900 --> 00:41:50.640
I hvilken rækkefølge skal de nu køre?

678
00:41:55.900 --> 00:41:59.000
Ja, da vognbanelinjen ikke er ophørt skal denne

679
00:41:59.000 --> 00:42:04.600
række foretage vognbaneskift og må vise fornøden hensyn

680
00:42:04.600 --> 00:42:15.780
til de andre før de skifter I

681
00:42:15.780 --> 00:42:17.960
hvilken rækkefølge skal bilerne så køre?

682
00:42:17.960 --> 00:42:31.820
Så skulle

683
00:42:31.820 --> 00:42:33.640
vi også have klaret alle de problemer der

684
00:42:33.640 --> 00:42:35.500
kan opstå når vi skal mødes med vores

685
00:42:35.500 --> 00:42:39.200
medtrafikanter Der er mange gode grunde til ikke

686
00:42:39.200 --> 00:42:41.480
alene at lære dem men også forstå dem

687
00:42:42.260 --> 00:42:44.820
Så fortsat god fornøjelse men nu har du

688
00:42:44.820 --> 00:42:47.800
fortjent en pause Vi er nået cirka halvvejen

689
00:42:47.800 --> 00:43:19.130
igennem stoffet En

690
00:43:19.130 --> 00:43:21.850
anden form for færdselsuhed er hvis vi har

691
00:43:21.850 --> 00:43:25.610
påkørt dyr eller ødelagt noget af nogen værdi

692
00:43:32.490 --> 00:43:35.470
er det tilfældet så har vi pligt til

693
00:43:35.470 --> 00:43:42.270
at melde det til ejeren og hvis ejeren

694
00:43:42.270 --> 00:44:01.630
ikke er hjemme eller

695
00:44:01.630 --> 00:44:03.290
vi på anden måde ikke kan finde ejeren

696
00:44:03.290 --> 00:44:13.020
skal det meldes til politiet Ja, det

697
00:44:13.020 --> 00:44:18.880
er Knud Hansen Jeg holder hernede i Asperger

698
00:44:19.820 --> 00:44:22.100
og jeg er desværre kommet til at bakke

699
00:44:22.100 --> 00:44:24.240
ind i et plankeværk Vi er kørt ind

700
00:44:24.240 --> 00:44:27.040
i et plankeværk Jeg ved ikke hvor meget

701
00:44:27.040 --> 00:44:28.480
der er sket, men der er knækket nogle

702
00:44:28.480 --> 00:44:35.990
enkelte planker Det er på Jernbanalæ nr.

703
00:44:36.070 --> 00:44:44.060
17 Jeg hedder Knud Hansen Det er JT

704
00:44:44.700 --> 00:44:52.280
35, 135 Ja Det skal jeg nok Ja,

705
00:44:53.320 --> 00:44:59.360
farvel Den tredje form for færdselsuhed er hvis

706
00:44:59.360 --> 00:45:01.880
man kører ind i tavler eller vejafmærkninger eller

707
00:45:01.880 --> 00:45:09.600
andre regulerende foranstaltninger Skulle det være tilfældet så

708
00:45:09.600 --> 00:45:12.060
har vi pligt til efter evne at rette

709
00:45:12.060 --> 00:45:16.390
skaden op igen Kan vi rette skaden op

710
00:45:16.390 --> 00:45:17.150
100%?

711
00:45:17.790 --> 00:45:20.070
Ja, så må vi køre videre Hvis ikke

712
00:45:20.610 --> 00:45:31.580
så skal det anmeldes til politiet Hvis

713
00:45:31.580 --> 00:45:34.480
der er sket personskade skal vi også her

714
00:45:34.480 --> 00:45:36.060
yde den hjælp vi er i stand til

715
00:45:36.640 --> 00:45:39.940
og vi må ikke flytte bilen fra stedet

716
00:45:39.940 --> 00:45:41.920
hvis den der ikke ligefrem står til fare

717
00:45:41.920 --> 00:45:49.400
for trafikken Hvis bilen står til fare for

718
00:45:49.400 --> 00:45:52.260
den øvrige færdsel så skal den selvfølgelig flyttes

719
00:45:54.860 --> 00:45:57.740
men inden vi flytter den skal vi så

720
00:45:57.740 --> 00:46:01.580
afmærke hvordan den stod altså slå nogle streger

721
00:46:01.580 --> 00:46:05.180
langs med hjulene så kan politiet optage en

722
00:46:05.180 --> 00:46:09.960
fornuftig og korrekt rapport Politi og ambulance skal

723
00:46:09.960 --> 00:46:12.800
altid tilkaldes når der er personskade ved et

724
00:46:12.800 --> 00:46:22.330
færdselsuhed Når vi færdes i

725
00:46:22.330 --> 00:46:26.490
trafikken kan der opstå mange kritiske situationer og

726
00:46:26.490 --> 00:46:29.570
er de først opstået er det for sent

727
00:46:29.570 --> 00:46:31.610
at spekulere på hvordan man skal løse dem

728
00:46:34.010 --> 00:46:37.790
opstår en kritisk situation handler man per refleks

729
00:46:38.510 --> 00:46:41.210
derfor er det vigtigt at reflekserne er rigtige

730
00:46:42.150 --> 00:46:44.030
det kan de kun være hvis de bliver

731
00:46:44.030 --> 00:46:49.520
opøvet til det det er dog ikke en

732
00:46:49.520 --> 00:46:52.740
betænkelse for at få kørekort men det burde

733
00:46:52.740 --> 00:47:01.930
det være det er vigtigt også under opbremsning

734
00:47:01.930 --> 00:47:04.030
at vi har den fulde kontrol over køretøjet

735
00:47:04.030 --> 00:47:08.230
det gælder ikke mindst de katastrofesituationer hvor hver

736
00:47:08.230 --> 00:47:12.450
eneste meter skal bruges bedst muligt det gørs

737
00:47:12.450 --> 00:47:16.070
ved at bremse med en sådan kraft eller

738
00:47:16.070 --> 00:47:19.430
sådan tryk på bremsen så vi lige netop

739
00:47:19.430 --> 00:47:23.330
ikke blokerer hjulene sådan som det gørs her

740
00:47:24.390 --> 00:47:28.190
det giver den bedste friktion og samtidig fuld

741
00:47:28.190 --> 00:47:32.430
kontrol over vognen hvis vi bremser så hårdt

742
00:47:32.430 --> 00:47:36.350
at hjulene blokeres som her så bliver friktionen

743
00:47:36.350 --> 00:47:39.950
dårligere og bremselængden længere og det er helt

744
00:47:39.950 --> 00:47:44.870
umuligt at styre øvelsen her skulle hjælpe os

745
00:47:44.870 --> 00:47:47.730
til at betjene rettet rigtigt hvis vi kommer

746
00:47:47.730 --> 00:47:51.210
ud i nogle hurtige undvige manøvre det er

747
00:47:51.210 --> 00:47:53.470
vigtigt at vi altid retter vognen op til

748
00:47:53.470 --> 00:47:57.390
lige udkørsel mellem to krængninger det vil sige

749
00:47:58.450 --> 00:48:01.890
drej aldrig vognen direkte fra en højre krængning

750
00:48:01.890 --> 00:48:05.970
til en venstre krængning men lad vognen stabilisere

751
00:48:05.970 --> 00:48:09.750
sig ved lige udkørsel på den måde får

752
00:48:09.750 --> 00:48:17.020
vi små krængninger og en stabil kørsel vi

753
00:48:17.020 --> 00:48:19.800
vil nu kede øvelsen sammen i en bremse

754
00:48:19.800 --> 00:48:24.400
og undvige manøvre vi har nu så meget

755
00:48:24.400 --> 00:48:25.880
fart på at vi ikke kan nå at

756
00:48:25.880 --> 00:48:29.160
stanse inden for hindringen og er derfor nødt

757
00:48:29.160 --> 00:48:35.310
til at slippe bremsen og styre udenom sådan,

758
00:48:36.010 --> 00:48:39.690
hold øje med stopløgten den skal slukke inden

759
00:48:39.690 --> 00:48:42.410
vi styrer udenom og vognen skal være i

760
00:48:42.410 --> 00:48:45.190
balance inden vi igen kobler til for at

761
00:48:45.190 --> 00:48:50.010
køre videre vi kan også vælge at bremse

762
00:48:50.010 --> 00:48:52.950
igen efter vi har undviget og det må

763
00:48:52.950 --> 00:48:55.170
så heller ikke gøres før at bilen har

764
00:48:55.170 --> 00:48:57.350
den ønskede kurs og hjulene er i lige

765
00:48:57.350 --> 00:49:02.210
udstilling skulle der være modkørende og vi skal

766
00:49:02.210 --> 00:49:04.350
ind på plads i egen vognbane igen kan

767
00:49:04.350 --> 00:49:07.010
det også lade sig gøre bare du holder

768
00:49:07.010 --> 00:49:09.550
koblingen nede og foden væk fra bremsen til

769
00:49:09.550 --> 00:49:12.350
du har den ønskede kurs så kan du

770
00:49:12.350 --> 00:49:14.510
koble til og køre videre eller du kan

771
00:49:14.510 --> 00:49:20.750
stanse hvis du vil friktionscirklen lad det også

772
00:49:20.750 --> 00:49:25.030
være helt klart at det vi kalder centrifugalkraften

773
00:49:25.750 --> 00:49:28.090
har en meget stor indflydelse på styringen af

774
00:49:28.090 --> 00:49:32.300
vognen og det vil altid være sådan at

775
00:49:32.300 --> 00:49:34.380
jo hurtigere du kører ind i en kurve

776
00:49:34.380 --> 00:49:38.200
jo længere vil centrifugalkraften presse dig ud af

777
00:49:38.200 --> 00:49:42.920
den det gælder både for forhjulstrukne og baghjulstrukne

778
00:49:42.920 --> 00:49:50.740
køretøjer lige så sikkert er det at bilen

779
00:49:50.740 --> 00:49:53.240
trækker meget skarpt ind i kurven så snart

780
00:49:53.240 --> 00:49:57.770
du slipper gassen det er i nøjagtigt de

781
00:49:57.770 --> 00:50:00.350
samme principper der gælder på en glat kørebane

782
00:50:00.350 --> 00:50:03.210
som på en tør vej her er friktionen

783
00:50:03.210 --> 00:50:06.650
bare meget dårligere og det ses tydeligt i

784
00:50:06.650 --> 00:50:09.770
denne her situation de to biler kører med

785
00:50:09.770 --> 00:50:12.090
samme fart og de træder begge to så

786
00:50:12.090 --> 00:50:15.310
hårdt på bremsen når hjulene låses altså blokeres

787
00:50:16.150 --> 00:50:18.750
det er forkert i begge tilfælde men det

788
00:50:18.750 --> 00:50:20.890
er langt det værste på en glat vej

789
00:50:22.520 --> 00:50:24.940
det vi kan lære af den situation er

790
00:50:26.140 --> 00:50:28.480
at hvis det er vigtigt at bremse rigtigt

791
00:50:28.480 --> 00:50:31.080
på en tør vej er det meget meget

792
00:50:31.080 --> 00:50:33.320
vigtigere at gøre det rigtigt på en glat

793
00:50:33.320 --> 00:50:35.920
vej her ser vi de to biler igen

794
00:50:35.920 --> 00:50:39.440
med samme fart og samme dårlige friktion altså

795
00:50:39.440 --> 00:50:42.580
begge to på glat vej den ene bremser

796
00:50:42.580 --> 00:50:46.600
sådan at hjulene ikke blokerer altså korrekt den

797
00:50:46.600 --> 00:50:51.160
anden bremser for hårdt så hjulene vælter bilen

798
00:50:51.160 --> 00:50:53.160
får så en glidende friktion som er langt

799
00:50:53.160 --> 00:50:56.280
dårligere end den rullende og egner heller ikke

800
00:50:56.280 --> 00:50:58.680
nogen som helst mulighed for at styre bilen

801
00:50:58.680 --> 00:51:01.780
her ser vi en korrekt bremse for at

802
00:51:01.780 --> 00:51:05.480
skyde og styre manøver på glat vej det

803
00:51:05.480 --> 00:51:09.180
gør som på tør vej husk at slippe

804
00:51:09.180 --> 00:51:16.210
bremsen når du styrer prøv at lægge mærke

805
00:51:16.210 --> 00:51:18.330
til hvor lidt der skal til for at

806
00:51:18.330 --> 00:51:23.230
miste herredømmet overbilen her løfter føreren koblingen for

807
00:51:23.230 --> 00:51:25.670
tidligt og det er nok til at baghjulene

808
00:51:25.670 --> 00:51:28.390
blokerer og vognen kommer ud i en baghjulsudskridning

809
00:51:29.670 --> 00:51:31.170
det eneste der nu er at gøre er

810
00:51:31.170 --> 00:51:33.950
at træde på koblingen ned i bund og

811
00:51:33.950 --> 00:51:36.830
styre til samme side som vognen skrider og

812
00:51:36.830 --> 00:51:39.190
han nåede det men han har også øvet

813
00:51:39.190 --> 00:51:43.990
sig når man har øvet sig og det

814
00:51:43.990 --> 00:51:46.390
er blevet en bane ja så er der

815
00:51:46.390 --> 00:51:48.710
næsten ingen grænser for hvad man kan klare

816
00:51:48.710 --> 00:51:51.350
både på tør vej og på glat vej

817
00:51:51.350 --> 00:51:53.990
nu skal du få et par situationer og

818
00:51:53.990 --> 00:52:27.770
nyde dem værsgo ja

819
00:52:27.770 --> 00:52:30.730
vi nåede så igennem den sidste lektion og

820
00:52:30.730 --> 00:52:32.630
vi skal se om du både kan huske

821
00:52:32.630 --> 00:52:34.850
tingene og om du også har forstået dem

822
00:52:35.590 --> 00:52:37.770
vi starter med det samme og ser på

823
00:52:37.770 --> 00:52:41.970
problemerne i denne her lektion hvad er en

824
00:52:41.970 --> 00:52:51.260
stancelængde og hvad skal den bruges til det

825
00:52:51.260 --> 00:52:53.720
er den længde fra vi ser forhindringen og

826
00:52:53.720 --> 00:52:56.760
indtil bilen holder stille eller sagt på en

827
00:52:56.760 --> 00:53:01.900
anden måde det er reaktionslængden og bremselængden eller

828
00:53:01.900 --> 00:53:04.240
det er den længde vi altid skal have

829
00:53:04.240 --> 00:53:11.380
fri foran os hvad er det her for

830
00:53:11.380 --> 00:53:24.040
en slags jernbane en ubevogtede hvem

831
00:53:24.040 --> 00:53:25.920
var det så vi skulle vise særlig hensyn

832
00:53:31.780 --> 00:53:37.640
ja her har du dem hvem skulle vi

833
00:53:37.640 --> 00:53:48.450
så give fri passage ja to grupper nemlig

834
00:53:48.450 --> 00:53:55.510
udrykningskøretøjer og sluttede optog hvad er det for

835
00:53:55.510 --> 00:53:57.770
et køretøj der aldrig må komme ud i

836
00:53:57.770 --> 00:54:06.420
vognbane 3 på en motorvej det er et

837
00:54:06.420 --> 00:54:14.170
vogntog hvis længde overstiger 7 meter hvor hurtigt

838
00:54:14.170 --> 00:54:15.810
må man køre når man trækker et andet

839
00:54:15.810 --> 00:54:27.300
køretøj 30 kilometer i timen man

840
00:54:27.300 --> 00:54:29.640
må kun bruge sit haveribling når vognen er

841
00:54:29.640 --> 00:54:32.040
havereret og den står til scene for den

842
00:54:32.040 --> 00:54:35.840
øvrige trafik men det er ikke nok vi

843
00:54:35.840 --> 00:54:39.140
skal også opsætte en advarselstrækant og hvor langt

844
00:54:39.140 --> 00:54:46.880
skal den opstilles bag ved vognen på almindelige

845
00:54:46.880 --> 00:54:52.280
veje og på motorveje 50 meter på almindelige

846
00:54:52.280 --> 00:55:02.400
veje og 100 meter på motorveje og

847
00:55:02.400 --> 00:55:03.920
her har vi så en ulykke hvor der

848
00:55:03.920 --> 00:55:07.140
er personskade så må vi ikke flytte vognen

849
00:55:08.340 --> 00:55:11.320
fra stedet medmindre den står til fare for

850
00:55:11.320 --> 00:55:14.640
den øvrige færdsel men hvad skal vi gøre

851
00:55:14.640 --> 00:55:23.580
inden vi flytter den vi skal tydeligt afmærke

852
00:55:23.580 --> 00:55:26.580
hvor vognens hjul står altså slå en streg

853
00:55:26.580 --> 00:55:36.480
langs med alle 4 hjul her ser du

854
00:55:36.480 --> 00:55:39.420
en bil komme frem mod en forhindring han

855
00:55:39.420 --> 00:55:42.880
prøver at undgå forhindringen ved først at bremse

856
00:55:42.880 --> 00:55:45.200
og så at dreje på rattet men det

857
00:55:45.200 --> 00:55:47.120
lykkes ikke for ham hvad skal han gøre

858
00:55:49.700 --> 00:55:53.920
han skal slippe bremsen når hjulene ruller så

859
00:55:53.920 --> 00:56:08.170
kan de også styre hvis

860
00:56:08.170 --> 00:56:10.510
du efter at have set disse 4 lektioner

861
00:56:10.510 --> 00:56:13.290
synes at der stadig mangler noget for at

862
00:56:13.290 --> 00:56:16.190
du føler dig sikker i trafikken eller at

863
00:56:16.190 --> 00:56:17.970
du føler dig sikker på at kunne bestå

864
00:56:17.970 --> 00:56:20.430
en teoriprøve så er der ikke noget underligt

865
00:56:20.430 --> 00:56:23.470
i det her har vi prøvet på at

866
00:56:23.470 --> 00:56:25.870
undervise dig i færdselsloven på en nem og

867
00:56:25.870 --> 00:56:28.510
en god måde og vi er overbeviste om

868
00:56:28.510 --> 00:56:32.370
at du er godt rustet når man bliver

869
00:56:32.370 --> 00:56:35.930
undervist som her kan man ikke stille spørgsmål

870
00:56:35.930 --> 00:56:39.090
og derfor heller ikke få dem besvaret det

871
00:56:39.090 --> 00:56:43.530
kan give nogle uløse ender skriv dem ned

872
00:56:43.990 --> 00:56:46.850
og tal med din kørelærer om dem han

873
00:56:46.850 --> 00:56:50.090
vil med største fornøjelse samle alle disse løse

874
00:56:50.090 --> 00:56:54.170
ender op for dig vi ved at jo

875
00:56:54.170 --> 00:56:58.710
bedre undervisning og jo større forståelse det er

876
00:56:58.710 --> 00:57:03.580
ens betydende med større glæde i trafikken så

877
00:57:03.580 --> 00:57:07.040
vi ønsker dig mange gode oplevelser som en

878
00:57:07.040 --> 00:59:18.680
af vore med trafikanter ...

879
00:59:18.680 --> 00:59:22.500
på glat vej det gør som på tør

880
00:59:22.500 --> 00:59:26.780
vej husk at slippe bremsen når du styrer

881
00:59:30.910 --> 00:59:33.290
prøv at lægge mærke til hvor lidt der

882
00:59:33.290 --> 00:59:37.410
skal til for at miste herredymmet overbygning kan

883
00:59:37.410 --> 00:59:40.450
en løfter føre en kobling for tidligt og

884
00:59:40.450 --> 00:59:42.670
det er nok til at baghjulene blokerer og

885
00:59:42.670 --> 00:59:46.330
vognen kommer ud i en baghjulsudskridning det eneste

886
00:59:46.330 --> 00:59:47.630
der nu er at gøre er at træde

887
00:59:47.630 --> 00:59:50.490
på koblingen ned i bund og styre til

888
00:59:50.490 --> 00:59:53.410
samme side som vognen skrider og han nåede

889
00:59:53.410 --> 00:59:57.870
det men han har også øvet sig når

890
00:59:57.870 --> 01:00:00.330
man har øvet sig og det er blevet

891
01:00:00.330 --> 01:00:03.130
en bane ja, så er der næsten ingen

892
01:00:03.130 --> 01:00:05.710
grænser for hvad man kan klare både på

893
01:00:05.710 --> 01:00:08.110
tør vej og på glat vej nu skal

894
01:00:08.110 --> 01:00:10.570
du få et par situationer og nyde dem

895
01:00:10.570 --> 01:00:43.850
værsgo ja,

896
01:00:43.950 --> 01:00:46.810
vi nåede så igennem den sidste lektion og

897
01:00:46.810 --> 01:00:48.730
vi skal se om du både kan huske

898
01:00:48.730 --> 01:00:50.930
tingene og om du også har forstået dem

899
01:00:51.630 --> 01:00:53.850
vi starter med det samme og ser på

900
01:00:53.850 --> 01:00:58.070
problemerne i denne her lektion hvad er en

901
01:00:58.070 --> 01:01:07.340
stancelængde og hvad skal den bruges til det

902
01:01:07.340 --> 01:01:09.820
er den længde fra vi ser forhindringen og

903
01:01:09.820 --> 01:01:12.840
indtil bilen holder stille eller sagt på en

904
01:01:12.840 --> 01:01:17.980
anden måde det er reaktionslængden og bremselængden eller

905
01:01:17.980 --> 01:01:20.300
det er den længde vi altid skal have

906
01:01:20.300 --> 01:01:27.480
fri foran os hvad er det her for

907
01:01:27.480 --> 01:01:36.550
en slags jernbane en ubevogtede

908
01:01:39.140 --> 01:01:41.560
hvem var det så vi skulle vise særlig

909
01:01:41.560 --> 01:01:53.330
hensyn ja, her har du dem hvem

910
01:01:53.330 --> 01:02:01.800
skulle vi så give fri passage ja, to

911
01:02:01.800 --> 01:02:11.340
grupper nemlig udrykningskøretøjer og sluttede optog hvad er

912
01:02:11.340 --> 01:02:13.320
det for et køretøj der aldrig må komme

913
01:02:13.320 --> 01:02:22.280
ud i vognbanen 3 på en motorvej det

914
01:02:22.280 --> 01:02:25.040
er et vogntog hvis længde overstiger 7 meter
  • Trafikteori på video
Serie
Dato udgivet
Emneord
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 852 6
Varighed tidskode
00:59:43:00
Varighed sekunder
3583
Båndnummer
1649
DK5
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer