- Direkte udsendelse om Kommune valget 1989, om Bymidten, Busstationen, prisen for Roskilde Kommune er 25 millioner, og den skal stå færdig i 1994
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:03.620 --> 00:00:05.800 Atmosfære i vores bymidte, så er det område 2 00:00:05.800 --> 00:00:08.200 omkring Domkirken, så hvis man fik ødelagt det 3 00:00:08.200 --> 00:00:10.280 med en bilvej, det kan jeg simpelthen ikke 4 00:00:10.280 --> 00:00:12.280 forstå filosofien i, det må jeg altså indrømme. 5 00:00:12.660 --> 00:00:13.960 Og så mener jeg jo, med hensyn til 6 00:00:13.960 --> 00:00:16.780 parkeringspladser af stjernforretningerne, har jeg jo lavet et 7 00:00:16.780 --> 00:00:18.400 godt oplæg om, hvordan man kommer ind til 8 00:00:18.400 --> 00:00:19.540 byen og ud igen. 9 00:00:19.840 --> 00:00:21.840 Og der mener jeg, i vores videre strategi 10 00:00:21.840 --> 00:00:23.940 omkring det med parkeringspladser, der må man lige 11 00:00:23.940 --> 00:00:26.580 bygge videre på samme idé, at man kommer 12 00:00:26.580 --> 00:00:30.720 ind til Roskilde i udkanten af bygherdenen, får 13 00:00:30.720 --> 00:00:32.460 parkeret sin bil og kommer ind i bymidten. 14 00:00:32.460 --> 00:00:34.760 Og at det er det system, der i 15 00:00:34.760 --> 00:00:36.200 og for sig skal bygges videre, og så 16 00:00:36.200 --> 00:00:37.960 må man diskutere, hvad det er muligt at 17 00:00:37.960 --> 00:00:40.740 placere af parkeringspladser i forbindelse med de forskellige 18 00:00:40.740 --> 00:00:42.740 indgange til Roskilde, samtidig med at man vil 19 00:00:42.740 --> 00:00:44.840 frediggøre dele af bymidten, som i dag er 20 00:00:44.840 --> 00:00:45.220 parkering. 21 00:00:46.020 --> 00:00:46.720 Og Nesko Reik? 22 00:00:47.260 --> 00:00:49.100 Ja, jeg kunne godt tænke mig at vide 23 00:00:49.100 --> 00:00:49.200 det. 24 00:00:49.200 --> 00:00:50.280 Vi har snakket så meget på kryds og 25 00:00:50.280 --> 00:00:51.820 tværs, og jeg har været til mange møder 26 00:00:51.820 --> 00:00:53.360 og hørt en hel masse om det her. 27 00:00:54.580 --> 00:00:55.900 Hvor er visionerne henne? 28 00:00:56.000 --> 00:00:58.800 Hvad har man tænkt sig at gøre ved 29 00:00:58.800 --> 00:01:00.460 alle de her informationer, man får ind? 30 00:01:00.460 --> 00:01:02.500 Der må jo være nogen, der skal konkretisere 31 00:01:02.500 --> 00:01:03.620 det her på et eller andet tidspunkt. 32 00:01:05.320 --> 00:01:08.300 Jamen, er det meningen, at det bliver sådan 33 00:01:08.300 --> 00:01:10.220 en kamp mellem jer oppe i byrådet, der 34 00:01:10.220 --> 00:01:12.700 sådan set skal kæmpe en vild plan om, 35 00:01:12.760 --> 00:01:15.080 om vi skal have et busholdested der, og 36 00:01:15.080 --> 00:01:16.860 cykelparkering og cykelstier og det ene og det 37 00:01:16.860 --> 00:01:16.960 andet? 38 00:01:17.280 --> 00:01:18.820 Er der ikke nogen, der skal konkretisere de 39 00:01:18.820 --> 00:01:21.760 her visioner om, der måske kom lidt udefra 40 00:01:21.760 --> 00:01:23.520 og kiggede op for den her luftballon, vi 41 00:01:23.520 --> 00:01:25.680 snakkede om før, og kunne sige, her har 42 00:01:25.680 --> 00:01:29.380 vi en tre-fire forskellige konkrete forslag, som 43 00:01:29.380 --> 00:01:30.620 der så skal tage stilling til? 44 00:01:31.400 --> 00:01:32.500 Eller hvad har man tænkt sig med alt 45 00:01:32.500 --> 00:01:32.740 det her? 46 00:01:33.380 --> 00:01:35.380 Og mens vi lige holder været, og jeg 47 00:01:35.380 --> 00:01:36.600 har noteret alle dem, der gerne vil sige 48 00:01:36.600 --> 00:01:37.840 noget om det her, så har vi en 49 00:01:37.840 --> 00:01:39.620 seer, som gerne vil have stillet et spørgsmål. 50 00:01:39.800 --> 00:01:41.900 Det er sådan set besvaret allerede, men det 51 00:01:41.900 --> 00:01:44.240 jeg vil indføre, det var jo, at du 52 00:01:44.240 --> 00:01:45.520 sagde, der kommer en plan. 53 00:01:45.900 --> 00:01:47.700 Plan 205, det er den her busstation. 54 00:01:48.260 --> 00:01:49.780 Den kræver en masse ting. 55 00:01:50.180 --> 00:01:52.200 Den kræver en masse inspirationer, den kræver en 56 00:01:52.200 --> 00:01:52.720 masse ting. 57 00:01:53.080 --> 00:01:54.340 Det har I ikke kommet længere med, og 58 00:01:54.340 --> 00:01:55.680 den har nu trods alt eksisteret i nogle 59 00:01:55.680 --> 00:01:55.860 år. 60 00:01:57.540 --> 00:02:00.100 Hvis jeg lige skal gøre det med meget 61 00:02:00.100 --> 00:02:02.100 konkret det med busstation, så er det jo 62 00:02:02.100 --> 00:02:04.680 sådan, at den er klar til stort set 63 00:02:04.680 --> 00:02:06.680 at lægge frem som lokalplanforslag. 64 00:02:07.199 --> 00:02:08.639 Så har vi igen det her økonomiske grund, 65 00:02:08.699 --> 00:02:11.560 det må vi erkende, trukket vejret lidt, men 66 00:02:11.560 --> 00:02:14.860 nu er det lykkedes at få DSB ud 67 00:02:14.860 --> 00:02:16.280 af busken, må man sige. 68 00:02:16.280 --> 00:02:19.320 Og der ligger nu et oplæg, som er 69 00:02:19.320 --> 00:02:21.260 ved at blive forklaret også til byrådet om 70 00:02:21.260 --> 00:02:21.440 det. 71 00:02:21.860 --> 00:02:23.660 Og vi har sat penge af på budgettet 72 00:02:23.660 --> 00:02:25.460 i 1990 til busstationen. 73 00:02:25.620 --> 00:02:27.260 Og jeg mener, at det, der er enige 74 00:02:27.260 --> 00:02:30.140 med Bjørn Dag, det er en bunden opgave 75 00:02:30.140 --> 00:02:32.900 for det kommende byråd, at skaffe penge til 76 00:02:32.900 --> 00:02:35.740 den busstation i de næste fire år. 77 00:02:36.400 --> 00:02:36.860 Hvor mange penge? 78 00:02:37.600 --> 00:02:41.500 Ja, det bliver til forårskede kommunes vedkommende 25 79 00:02:41.500 --> 00:02:45.060 millioner, cirka, i første omgang. 80 00:02:45.520 --> 00:02:47.520 Resten regner vi stadigvæk med, at vi kan 81 00:02:47.520 --> 00:02:50.020 lånefinansere, og det bliver så fordelt over de 82 00:02:50.020 --> 00:02:54.960 næste 20 år, at finansiering kan spredes over 83 00:02:54.960 --> 00:02:55.140 det. 84 00:02:55.620 --> 00:02:57.420 Og der er, hvis I kan huske meget 85 00:02:57.420 --> 00:03:00.200 galt, sat 2 millioner af i 1990. 86 00:03:01.200 --> 00:03:03.120 Men det vil sige, at i 1994 står 87 00:03:03.120 --> 00:03:04.820 der en busstation. 88 00:03:05.700 --> 00:03:06.180 Hvad bliver det? 89 00:03:06.580 --> 00:03:06.940 Sydforstationen? 90 00:03:07.260 --> 00:03:08.440 Ja, jeg mener ikke, at vi skal ryste 91 00:03:08.440 --> 00:03:09.520 på hånden med helt sygt til, hvor vi 92 00:03:09.520 --> 00:03:10.140 skal have en busstation. 93 00:03:10.320 --> 00:03:13.240 Det er fastlagt ved sidste kommuneplan, og det 94 00:03:13.240 --> 00:03:15.800 er en absolut forudsætning for meget af alt 95 00:03:15.800 --> 00:03:17.200 det, vi har hørt snakke om her, at 96 00:03:17.200 --> 00:03:18.520 busstationen ligger fast. 97 00:03:19.000 --> 00:03:19.560 Og Jan-Jorgen? 98 00:03:20.740 --> 00:03:22.380 Det vil jeg nemlig også gerne have slået 99 00:03:22.380 --> 00:03:23.120 fuldstændig fast for. 100 00:03:23.180 --> 00:03:26.580 Vi fremlagde her før sommer en plan for, 101 00:03:26.740 --> 00:03:28.560 hvordan der kunne placeres den på den anden 102 00:03:28.560 --> 00:03:29.780 side af banen, der hvor den er i 103 00:03:29.780 --> 00:03:31.140 dag, med noget forbedret forhold. 104 00:03:31.400 --> 00:03:32.660 Fordi vi syntes, at det trækker så længe 105 00:03:32.660 --> 00:03:33.960 ud, at vi var i tvivl om, om 106 00:03:33.960 --> 00:03:35.040 det overhovedet blev til noget. 107 00:03:35.340 --> 00:03:36.420 Og så fremlagde vi den her plan, netop 108 00:03:36.420 --> 00:03:40.520 af økonomiske årsager, dels for at styrke den 109 00:03:40.520 --> 00:03:43.040 kollektive trafik inden i Bykant, men også fordi 110 00:03:43.040 --> 00:03:44.040 vi kunne koste det halve. 111 00:03:45.960 --> 00:03:47.300 Og det vil vi godt vide ved forhold 112 00:03:47.300 --> 00:03:48.340 til, om vi skal køre videre med den 113 00:03:48.340 --> 00:03:49.420 plan, og om det er huk og stik. 114 00:03:50.340 --> 00:03:53.660 Det bliver den løsning, og den bliver til 115 00:03:53.660 --> 00:03:54.880 noget, som vi har fået ud i livet. 116 00:03:55.060 --> 00:03:55.640 Og Jørgen Slinder? 117 00:03:55.860 --> 00:03:57.760 Jeg vil også sige, at nu stikter vores 118 00:03:57.760 --> 00:03:59.960 mester lidt til os, fordi vi har fremtaget 119 00:03:59.960 --> 00:04:02.300 en mindretalsforslag om, at man skulle lave en 120 00:04:02.300 --> 00:04:03.760 anden løsning på busterminalen. 121 00:04:04.280 --> 00:04:05.440 Og det er egentlig ikke, fordi vi er 122 00:04:05.440 --> 00:04:08.300 uenige i de tanker, der ligger bag placeringen 123 00:04:08.300 --> 00:04:09.340 syd for banen. 124 00:04:09.340 --> 00:04:11.200 Men det er simpelthen et forslag, vi har 125 00:04:11.200 --> 00:04:14.620 sat frem for at have en alternative mulighed, 126 00:04:14.900 --> 00:04:16.660 hvis økonomien bliver så stramt, at det ikke 127 00:04:16.660 --> 00:04:18.600 kan lade sig gøre at gennemføre den ideelle 128 00:04:18.600 --> 00:04:19.060 løsning. 129 00:04:19.700 --> 00:04:20.500 Og når jeg siger, at det er så, 130 00:04:20.519 --> 00:04:21.860 det er fordi, det har vist sig, at 131 00:04:21.860 --> 00:04:23.760 forhandlingerne med DSB har været meget vanskelige. 132 00:04:24.180 --> 00:04:26.320 Og vi kan se i dette plangrundlag, der 133 00:04:26.320 --> 00:04:28.420 er lavet til diskussionen her, at tæller man 134 00:04:28.420 --> 00:04:30.720 de tal sammen, der ligger omkring den ideelle 135 00:04:30.720 --> 00:04:32.260 løsning syd for banen, så er vi oppe 136 00:04:32.260 --> 00:04:33.300 i 160 millioner. 137 00:04:33.760 --> 00:04:35.520 Hvor er DSB alene gået i krav på 138 00:04:35.520 --> 00:04:37.380 at få omkring de 25 millioner? 139 00:04:37.380 --> 00:04:38.460 Og det vil vi godt tage en del 140 00:04:38.460 --> 00:04:38.720 fra. 141 00:04:38.720 --> 00:04:40.500 Og hvis man kan løse det problem der, 142 00:04:40.800 --> 00:04:42.060 og man kan komme ned på et langt 143 00:04:42.060 --> 00:04:43.900 lavere tanke, som er nævnt her, så er 144 00:04:43.900 --> 00:04:45.680 vi da ikke imod den løsning, der ligger 145 00:04:45.680 --> 00:04:46.420 syd for banen. 146 00:04:46.720 --> 00:04:47.920 Vi har blot mente det er rigtigt, at 147 00:04:47.920 --> 00:04:51.120 man har et alternativ, hvis økonomien stadigvæk strammer 148 00:04:51.120 --> 00:04:53.180 til, så vi har noget andet at arbejde 149 00:04:53.180 --> 00:04:55.600 med, der på stort set lige så god 150 00:04:55.600 --> 00:04:56.680 måde kan løse problemerne. 151 00:04:56.940 --> 00:04:57.720 Jeg skal lige have den der. 152 00:04:57.800 --> 00:04:59.480 Vil du sige, at DSB har reveret sit 153 00:04:59.480 --> 00:04:59.740 krav? 154 00:05:00.500 --> 00:05:01.960 Det har vi ikke skriftet endnu, men det 155 00:05:01.960 --> 00:05:03.340 har vi mundtet, og jeg regner med, at 156 00:05:03.340 --> 00:05:04.500 en af dagene, vi har det skriftet. 157 00:05:05.100 --> 00:05:07.180 Og man er sikker på, hvor den skal 158 00:05:07.180 --> 00:05:07.520 lidt nu? 159 00:05:07.580 --> 00:05:08.960 Er der helt enighed om, hvor den skal 160 00:05:08.960 --> 00:05:09.140 være? 161 00:05:09.260 --> 00:05:11.020 Det er den plads, den hele tiden har 162 00:05:11.020 --> 00:05:14.000 været placeret på, faktisk som et ekstra sted 163 00:05:14.000 --> 00:05:15.040 på Roskilde station. 164 00:05:15.660 --> 00:05:17.660 Og faktisk det sted, hvor Roskilde festivalen har 165 00:05:17.660 --> 00:05:18.480 deres parkeringsplads. 166 00:05:18.640 --> 00:05:19.300 Bare lige udenheden. 167 00:05:19.720 --> 00:05:21.120 Det er jo inde på DSB-højde. 168 00:05:21.580 --> 00:05:22.280 Fuldstændig, ja. 169 00:05:22.600 --> 00:05:24.580 Men jeg spurgte før, er der fuldstændig enighed 170 00:05:24.580 --> 00:05:24.840 om det? 171 00:05:25.060 --> 00:05:26.640 Henrik Storgaard, du er markeret i den forbindelse. 172 00:05:27.020 --> 00:05:29.480 Ja, altså, det var en ting, der var 173 00:05:29.480 --> 00:05:30.200 lidt ny for mig. 174 00:05:30.320 --> 00:05:32.780 Det var, at Venstre så klart melder ud 175 00:05:32.780 --> 00:05:34.600 nu, at der er placeringen der. 176 00:05:35.060 --> 00:05:39.120 100 procent sikker, og den skal effektueres nu. 177 00:05:39.640 --> 00:05:42.560 Meget glad for at høre, fordi der er 178 00:05:42.560 --> 00:05:45.300 vi ikke enige med Sol og Konservativ i, 179 00:05:45.440 --> 00:05:50.280 at det er nogen løsning at fastholde en 180 00:05:50.280 --> 00:05:51.980 placering, der er nordlig. 181 00:05:51.980 --> 00:05:54.220 Altså, det er inde i bymidten, og man 182 00:05:54.220 --> 00:05:57.060 har simpelthen brug for den brigt for at 183 00:05:57.060 --> 00:05:59.960 kunne løse de trafikale problemer ordentligt i bymidten. 184 00:06:00.460 --> 00:06:03.860 Få den smule luft inde i byen ved 185 00:06:03.860 --> 00:06:06.960 at få busstationen væk. 186 00:06:09.180 --> 00:06:11.160 Og det er jo konservativt, at det nu 187 00:06:11.160 --> 00:06:11.800 bare er enige. 188 00:06:11.800 --> 00:06:17.520 Jo, men det man løser ved at lave 189 00:06:17.520 --> 00:06:20.880 noget andet deroppe, det er kun i gåseøjne. 190 00:06:21.760 --> 00:06:25.180 Man løser ikke bussernes problemer, man løser ikke 191 00:06:25.180 --> 00:06:26.320 de trafikale problemer. 192 00:06:27.040 --> 00:06:29.120 Og så er vi altså inde på, at 193 00:06:29.120 --> 00:06:30.600 det er noget, der ikke er noget, at 194 00:06:30.600 --> 00:06:33.360 man skal opfinde den dybste lærken 17 gange. 195 00:06:33.800 --> 00:06:37.520 Altså, det her med busstationen, det er analyseret 196 00:06:37.520 --> 00:06:40.400 forfra og bagfra så mange gange. 197 00:06:40.880 --> 00:06:42.360 Og argumenterne er på plads, og det er 198 00:06:42.360 --> 00:06:43.900 ikke fordi man har besluttet sig, at man 199 00:06:43.900 --> 00:06:44.580 skal holde fast med det. 200 00:06:44.620 --> 00:06:46.640 Det er fordi argumenterne er vandfaste. 201 00:06:47.640 --> 00:06:53.160 Altså, en busterminal skal ligge umiddelbart nær ved 202 00:06:53.160 --> 00:06:55.980 jernbanen, for at den kollektive trafik kan hænge 203 00:06:55.980 --> 00:06:56.500 sammen. 204 00:06:56.920 --> 00:06:58.640 Og den skal ligge... 205 00:06:59.380 --> 00:07:01.680 Vores mor siger, at Skrændfaderklokken har lige slået 206 00:07:01.680 --> 00:07:02.540 halv 11. 207 00:07:03.060 --> 00:07:04.060 Hvad er spørgsmålet? 208 00:07:04.660 --> 00:07:06.200 Det er angående det, I er sidde og 209 00:07:06.200 --> 00:07:08.060 diskutere med at få bilerne ud af byen. 210 00:07:08.740 --> 00:07:10.260 Og jeg har læst så meget om det 211 00:07:10.260 --> 00:07:11.340 her øre, der holdt sig ud. 212 00:07:12.200 --> 00:07:15.540 Jeg tror, at bilerne følger ganske automatisk med 213 00:07:15.540 --> 00:07:16.400 derud af at investere. 214 00:07:16.500 --> 00:07:17.960 Og det øjeblik, at Ørebroen kommer op og 215 00:07:17.960 --> 00:07:20.380 står, og så man laver en underjordisk garage 216 00:07:20.380 --> 00:07:22.320 og en 2F-parkeringsplads på taget. 217 00:07:22.400 --> 00:07:23.580 Ligesom de har en i Glostrup. 218 00:07:23.760 --> 00:07:25.340 Nu tror jeg næsten, at Bore Hyttehøj er 219 00:07:25.340 --> 00:07:26.620 det samme, som har smidt en håndgranat ned 220 00:07:26.620 --> 00:07:27.300 lidt i studiet. 221 00:07:28.440 --> 00:07:29.620 Det er jo ikke noget, vi tager op 222 00:07:29.620 --> 00:07:29.760 på. 223 00:07:29.840 --> 00:07:31.300 Næste onsdag, det er nær det hænger i 224 00:07:31.300 --> 00:07:33.080 centerstrukturen og erhvervspolitikken. 225 00:07:33.180 --> 00:07:34.460 Og der skal vi nok tage det op. 226 00:07:35.740 --> 00:07:37.200 Og der kommer vi selvfølgelig nok også ind 227 00:07:37.200 --> 00:07:38.960 på det med bilerne. 228 00:07:38.960 --> 00:07:40.920 Jeg tror, at bilerne følger med i det 229 00:07:40.920 --> 00:07:44.000 øjeblik, at alle de discountbutikker, de flytter hjem. 230 00:07:45.040 --> 00:07:45.660 Det kan der være noget om. 231 00:07:46.360 --> 00:07:47.640 Vi tager os videre på næste onsdag. 232 00:07:47.960 --> 00:07:48.160 Tak. 233 00:07:48.920 --> 00:07:50.860 Ja, vi vender tilbage til det spørgsmål. 234 00:07:51.120 --> 00:07:52.260 Men der er mange, der har holdt vejret. 235 00:07:52.300 --> 00:07:53.040 Blandt andet Jensen. 236 00:07:53.720 --> 00:07:56.540 Ja, altså, når vi taler om busstationen, så 237 00:07:56.540 --> 00:07:58.780 synes jeg simpelthen, det er et område, hvor 238 00:07:58.780 --> 00:08:00.280 vi skal holde op med at tale. 239 00:08:00.400 --> 00:08:01.960 Jeg ved ikke, om jeg siger, at nu 240 00:08:01.960 --> 00:08:04.220 skal debatten køre, og den skal bære, og 241 00:08:04.220 --> 00:08:04.840 den skal vise. 242 00:08:05.800 --> 00:08:08.300 Busstationen, der skal handling til nu. 243 00:08:08.860 --> 00:08:10.680 Og hvis ikke vi kan tage den på 244 00:08:10.680 --> 00:08:12.940 en gang, så må vi tage den etablervis. 245 00:08:13.220 --> 00:08:14.960 Og så må vi planlægge det sådan, at 246 00:08:14.960 --> 00:08:16.740 de kan skrive frem ad. 247 00:08:17.100 --> 00:08:19.320 Men busstationen, den må op og stå nu. 248 00:08:19.400 --> 00:08:20.780 Er det også, selvom det kommer til at 249 00:08:20.780 --> 00:08:23.220 kræve nogle erhvervstrivende deres liv derude? 250 00:08:23.620 --> 00:08:25.800 Selvom der bliver taget haver fra folk og 251 00:08:25.800 --> 00:08:26.320 alt muligt? 252 00:08:26.440 --> 00:08:28.300 Er det også det kristelige Folkeparti's rige? 253 00:08:28.520 --> 00:08:29.620 Men der er jo ikke talt om, at 254 00:08:29.620 --> 00:08:30.280 der skal... 255 00:08:30.280 --> 00:08:31.340 Østergade skal laves om. 256 00:08:31.880 --> 00:08:33.020 Hedborgsvej skal laves om. 257 00:08:33.659 --> 00:08:35.000 Der er jo ikke talt om, at man 258 00:08:35.000 --> 00:08:35.580 skal... 259 00:08:36.200 --> 00:08:38.940 Det skal ikke koste livet, det er der 260 00:08:38.940 --> 00:08:39.600 jo ikke talt om. 261 00:08:40.240 --> 00:08:41.820 Men herre Ers Linder? 262 00:08:42.059 --> 00:08:44.760 Det er fordi, jeg lige nævnte det med 263 00:08:44.760 --> 00:08:47.620 vor holdning til det omkring økonomien i det. 264 00:08:47.960 --> 00:08:48.940 Og der vil jeg godt sige, at 17 265 00:08:48.940 --> 00:08:50.540 års arbejde i byrådet har lært mig en 266 00:08:50.540 --> 00:08:52.500 vis form for skepsis over for visse ting. 267 00:08:53.100 --> 00:08:54.500 Og jeg vil altså gerne se på tryk, 268 00:08:54.900 --> 00:08:56.400 hvad der egentlig kommer ud af des forhandlinger 269 00:08:56.400 --> 00:09:00.340 omkring en bedre økonomi med DSB. 270 00:09:02.520 --> 00:09:04.260 Det tror jeg nok er meget klogt at 271 00:09:04.260 --> 00:09:06.060 gøre, for ellers så risikerer jeg mig at 272 00:09:06.060 --> 00:09:08.200 sige ja til noget, som man absolut ikke 273 00:09:08.200 --> 00:09:08.980 senere kan stå ved. 274 00:09:09.220 --> 00:09:10.420 Ved man nu, hvornår man kan få det 275 00:09:10.420 --> 00:09:10.820 på tryk? 276 00:09:11.900 --> 00:09:13.640 Ja, altså vi har i forhold til bemødet 277 00:09:13.640 --> 00:09:15.840 en referat frem, hvor de har lovet, at 278 00:09:15.840 --> 00:09:16.640 det kommer frem. 279 00:09:17.140 --> 00:09:17.900 Det er den ene ting. 280 00:09:18.780 --> 00:09:21.220 Og det andet er, at udover det med 281 00:09:21.220 --> 00:09:23.340 DSB, er der nogle andre ting, der også 282 00:09:23.340 --> 00:09:24.480 skal falde i hak nu. 283 00:09:24.900 --> 00:09:28.460 Nemlig spørgsmålet, om vi vil have lånefinanseret halvdelen 284 00:09:28.460 --> 00:09:29.300 af busstationen. 285 00:09:30.140 --> 00:09:34.000 Det er en forudsætning for, at det så 286 00:09:34.000 --> 00:09:35.060 kan finansieres på den måde, som jeg har 287 00:09:35.060 --> 00:09:35.280 beskrevet. 288 00:09:35.400 --> 00:09:37.180 Det er, at halvdelen kan lånefinanseres af Hovedstatsfonden. 289 00:09:37.640 --> 00:09:41.140 Og der falder klokken i slag med seneste 290 00:09:41.140 --> 00:09:42.440 udgangen af næste år. 291 00:09:42.840 --> 00:09:44.000 Hvis ikke vi har det på plads der, 292 00:09:44.260 --> 00:09:45.140 så får vi ikke de penge. 293 00:09:45.540 --> 00:09:47.120 Og så vil jeg igen sige, som Henrik 294 00:09:47.120 --> 00:09:47.560 Storgaard. 295 00:09:47.980 --> 00:09:50.400 Der har været undersøgt nogle af 40-20 296 00:09:50.400 --> 00:09:53.700 forskellige løsninger på, hvordan man skulle placere busstationen 297 00:09:53.700 --> 00:09:54.140 i Roskilde. 298 00:09:54.760 --> 00:09:56.420 Alle de andre forslag, som kommer frem nu, 299 00:09:56.840 --> 00:09:58.380 det har vist sig de andre gange også. 300 00:09:58.540 --> 00:10:00.260 Det ender næsten med de samme beløb igen. 301 00:10:00.540 --> 00:10:02.120 Det koster mange penge at lave den første 302 00:10:02.120 --> 00:10:02.560 busstation. 303 00:10:03.020 --> 00:10:05.260 Enten du laver den helt eller delt. 304 00:10:05.420 --> 00:10:06.860 Laver du den delt, så har det jo 305 00:10:06.860 --> 00:10:08.620 ikke nogen løsning for den kollektive trafik som 306 00:10:08.620 --> 00:10:09.500 knudpunkt i Roskilde. 307 00:10:09.760 --> 00:10:11.000 Så skal folk jo, der skal bruge en 308 00:10:11.000 --> 00:10:13.140 kollektiv trafik, styrt fra den ene busstation til 309 00:10:13.140 --> 00:10:14.020 den anden. 310 00:10:14.060 --> 00:10:15.960 Ligesom i London, når de lander på en 311 00:10:15.960 --> 00:10:18.300 jernbagestation og skal overbo en anden over den 312 00:10:18.300 --> 00:10:18.860 anden ende af byen. 313 00:10:18.980 --> 00:10:21.280 Det er Roskilde, der ikke er bygget til, 314 00:10:21.360 --> 00:10:22.060 det må jeg sige. 315 00:10:22.060 --> 00:10:24.440 Nej, det er den ikke. 316 00:10:25.560 --> 00:10:27.900 Jeg kan overveje, at et af forslagene, som 317 00:10:27.900 --> 00:10:31.600 Solen fremlagde i sin tid, det var som 318 00:10:31.600 --> 00:10:33.460 alternativ til, at der faktisk ikke blev nogen 319 00:10:33.460 --> 00:10:34.320 løsning. 320 00:10:34.640 --> 00:10:36.900 Men at det var bedre end ingen løsning. 321 00:10:37.220 --> 00:10:39.200 Fordi vi på det tidspunkt syntes, at det 322 00:10:39.200 --> 00:10:40.960 havde trunget lige rigeligt langt ud. 323 00:10:41.060 --> 00:10:44.120 For det er klart, at en løsning i 324 00:10:44.120 --> 00:10:47.080 en større størrelsesorden, som er på længere sigt 325 00:10:47.080 --> 00:10:48.600 end den, det ville vi også gå ind 326 00:10:48.600 --> 00:10:48.740 for. 327 00:10:48.740 --> 00:10:51.980 Kan vi nu konkludere, at den kommer? 328 00:10:52.320 --> 00:10:53.060 I 1994. 329 00:10:56.080 --> 00:10:59.860 Det kommer jo før, fordi den sidste, det 330 00:10:59.860 --> 00:11:01.740 er en femårig fase, men den sidste er 331 00:11:01.740 --> 00:11:06.120 jo forarbejderne i forbindelse med forpladsen på stationen. 332 00:11:06.220 --> 00:11:06.640 Det er det sidste. 333 00:11:06.760 --> 00:11:08.180 Så er det altså stadigværende så at sige, 334 00:11:08.300 --> 00:11:09.080 at I er enige om, at den bare 335 00:11:09.080 --> 00:11:09.500 værer, ikke? 336 00:11:10.180 --> 00:11:12.080 Så vi kan altså godt begynde i stedet. 337 00:11:12.640 --> 00:11:13.980 Det er lidt sådan, som Jens siger. 338 00:11:14.400 --> 00:11:15.760 På et tidspunkt så det faktisk ud, som 339 00:11:15.760 --> 00:11:16.280 om den ikke kom. 340 00:11:16.500 --> 00:11:17.460 Og der var heller ikke vilje til at 341 00:11:17.460 --> 00:11:18.200 sætte penge af til den. 342 00:11:18.600 --> 00:11:21.000 Og så kom vores overvejelse om, hvordan gør 343 00:11:21.000 --> 00:11:21.360 man så? 344 00:11:21.780 --> 00:11:23.540 Og der var noget med at få sparket 345 00:11:23.540 --> 00:11:24.680 de private biler væk, jeg skal sige. 346 00:11:24.780 --> 00:11:27.040 Så var pladsen lige nord fra stationen. 347 00:11:27.100 --> 00:11:28.360 Det må så have været forholdt busserne. 348 00:11:28.580 --> 00:11:30.200 Nu er der så pludselig åbent mulighed for, 349 00:11:30.380 --> 00:11:33.700 at den bedste, største og samlede løsning kan 350 00:11:33.700 --> 00:11:33.980 komme. 351 00:11:34.300 --> 00:11:34.980 Så må vi køre den. 352 00:11:35.400 --> 00:11:35.880 Det er oplagt. 353 00:11:37.440 --> 00:11:38.340 Men det er nemlig nyt. 354 00:11:38.520 --> 00:11:39.720 Det er faktisk kommet ind fra det sidste 355 00:11:39.720 --> 00:11:40.020 måned. 356 00:11:40.960 --> 00:11:43.100 Da vi satte budget, der var der ikke 357 00:11:43.100 --> 00:11:44.460 rigtig vilje til at sætte penge på. 358 00:11:44.620 --> 00:11:45.980 Nå, nu kan vi lige vente og se 359 00:11:45.980 --> 00:11:46.280 andre. 360 00:11:48.500 --> 00:11:49.440 Det er ret at blive overrasket. 361 00:11:49.900 --> 00:11:51.560 Ja, det er faktisk på det har kommet 362 00:11:51.560 --> 00:11:51.920 budget. 363 00:11:52.860 --> 00:11:54.220 Og det er altså lige ved svaret til, 364 00:11:54.360 --> 00:11:56.360 hvad vi får fra bækken. 365 00:11:58.040 --> 00:11:59.460 En busstation nord fra banen. 366 00:11:59.780 --> 00:12:01.140 Ja, det tager endda tid til at vende 367 00:12:01.140 --> 00:12:01.240 tilbage. 368 00:12:03.140 --> 00:12:04.480 Nord fra banen, syd for banen. 369 00:12:04.840 --> 00:12:05.920 Syd for banen, syd for banen. 370 00:12:06.600 --> 00:12:09.300 Ja, og tilbage skal man køre. 371 00:12:09.380 --> 00:12:10.480 Jeg vil godt vende tilbage til noget af 372 00:12:10.480 --> 00:12:12.020 det, Niels Borello var inde på, som jeg 373 00:12:12.020 --> 00:12:15.100 synes var meget centralt i hele den diskussion. 374 00:12:15.220 --> 00:12:17.340 Vi sidder og diskuterer en masse om fysisk 375 00:12:17.340 --> 00:12:17.920 planlægning. 376 00:12:18.560 --> 00:12:20.080 Og det er jo egentlig ikke fordi, hans 377 00:12:20.080 --> 00:12:22.280 opgave var at foretage den fysiske planlægning. 378 00:12:22.400 --> 00:12:24.100 Det er der andre, som heldigvis har døbt 379 00:12:24.100 --> 00:12:24.420 sig til. 380 00:12:25.160 --> 00:12:27.820 Det Borello berørte, det var den strategiske planlægning, 381 00:12:27.900 --> 00:12:30.680 hvor man beslutter, hvad det er, hvor stærke 382 00:12:30.680 --> 00:12:31.080 sidder. 383 00:12:31.080 --> 00:12:32.940 Hvis de skal fremmes, om der skal være 384 00:12:32.940 --> 00:12:35.220 vækst i samfundet eller det hele. 385 00:12:35.300 --> 00:12:36.700 Det skal bare have lov at stagne mere. 386 00:12:37.360 --> 00:12:40.000 Og der håber jeg, at vi meget hurtigt 387 00:12:40.000 --> 00:12:42.600 kan finde tilbage til det punkt og begynde 388 00:12:42.600 --> 00:12:44.780 at diskutere strategier. 389 00:12:45.460 --> 00:12:48.760 Begynde at analysere, hvor vi har vores stærke 390 00:12:48.760 --> 00:12:49.940 sider og vores svage sider. 391 00:12:50.300 --> 00:12:52.560 Et af områderne, hvor vi har stærke sider, 392 00:12:52.720 --> 00:12:54.080 mener jeg, er afgjort af handel. 393 00:12:54.620 --> 00:12:57.640 Og derfor er det en total utopi, hvis 394 00:12:57.640 --> 00:12:59.420 vi vil have bilerne ud af byen. 395 00:12:59.420 --> 00:13:03.360 Vi må søge at lave nogle trafikløsninger. 396 00:13:03.760 --> 00:13:06.080 Jeg kender godt den fra Göteborg også, og 397 00:13:06.080 --> 00:13:07.800 den virker udmærket. 398 00:13:09.040 --> 00:13:13.720 Men vi må søge at fremme og give 399 00:13:13.720 --> 00:13:16.120 vægt for det forretningsliv, vi har i byen. 400 00:13:16.420 --> 00:13:18.380 Jeg kan se her i, der står der 401 00:13:18.380 --> 00:13:20.820 i 85, der havde vi 1,8 milliarder 402 00:13:20.820 --> 00:13:21.980 i omsætning i Roskilde. 403 00:13:22.760 --> 00:13:25.380 Nu forstår jeg ikke, at omsætningen i Roskilde 404 00:13:25.380 --> 00:13:28.260 frem til over 2.000 stiger med 100 405 00:13:28.260 --> 00:13:28.940 millioner. 406 00:13:29.760 --> 00:13:30.840 Altså cirka 5 procent. 407 00:13:31.200 --> 00:13:34.040 Men selvfølgelig er der pessimister i alle lejre. 408 00:13:34.580 --> 00:13:36.660 Jeg håber virkelig, at den stiger med mindst 409 00:13:36.660 --> 00:13:37.420 15 procent. 410 00:13:37.740 --> 00:13:39.640 Men hvis bilerne bliver smidt ud af byen, 411 00:13:39.980 --> 00:13:41.360 så er det ikke et spørgsmål om at 412 00:13:41.360 --> 00:13:43.040 gøre al gade til en god gade. 413 00:13:43.400 --> 00:13:45.020 Så er det et spørgsmål om, at der 414 00:13:45.020 --> 00:13:45.980 ikke engang kører biler. 415 00:13:45.980 --> 00:13:47.340 For der er sgu ikke nogen, der gider 416 00:13:47.340 --> 00:13:50.120 at komme ind i byen og handle i 417 00:13:50.120 --> 00:13:52.100 de forretninger, og forretningslivet dør. 418 00:13:52.740 --> 00:13:54.520 Så er det 30 procent tilbagegang. 419 00:13:56.160 --> 00:13:58.460 Derfor synes jeg meget mere, at vi skal 420 00:13:58.460 --> 00:14:00.420 i stedet for det der at slå streger 421 00:14:00.420 --> 00:14:03.960 og sige syd for banen og nord for 422 00:14:03.960 --> 00:14:06.160 banen, så skal vi begynde at gå tilbage 423 00:14:06.160 --> 00:14:07.240 til det helt essentielle. 424 00:14:07.720 --> 00:14:10.380 Og strategien, det er det politikere er valgt 425 00:14:10.380 --> 00:14:10.640 til. 426 00:14:12.380 --> 00:14:13.780 Og Henning Mikkelsen må tilføje. 427 00:14:13.880 --> 00:14:16.200 Jeg vil godt, at man skal prøve at 428 00:14:16.200 --> 00:14:22.760 få politikeren til at tage stilling til, hvad 429 00:14:22.760 --> 00:14:24.500 man gør, når busstationen kommer. 430 00:14:25.060 --> 00:14:27.020 Fordi det der er kvaliteten ved den busstation, 431 00:14:27.180 --> 00:14:28.040 vi har nu, er jo, at der er 432 00:14:28.040 --> 00:14:29.560 en sammenhæng mellem busstation og by. 433 00:14:30.740 --> 00:14:33.220 Den sammenhæng bliver jo lidt fjernere, når vi 434 00:14:33.220 --> 00:14:34.420 lægger den over på den anden side af 435 00:14:34.420 --> 00:14:34.760 banen. 436 00:14:35.500 --> 00:14:37.960 Dels skal de, der skal mixe fra tog 437 00:14:37.960 --> 00:14:40.100 til bus, de skal have en indkøbsmulighed, som 438 00:14:40.100 --> 00:14:41.080 ikke må ligge for langt væk. 439 00:14:41.980 --> 00:14:43.920 Og de skal også helst have en adgang 440 00:14:43.920 --> 00:14:47.340 til byen, hvor de har adgang til udvalgtsvarer 441 00:14:47.340 --> 00:14:47.680 forretningen. 442 00:14:47.760 --> 00:14:49.720 Jeg synes, at jeg igen vil pege på 443 00:14:49.720 --> 00:14:52.600 Handstandsforeningens markedsundersøgelse, der siger, at når folk tager 444 00:14:52.600 --> 00:14:54.780 til Roskilde og handler, så er det selvfølgelig 445 00:14:54.780 --> 00:14:56.680 på grund af udvalgtsvarer politikerne, som Nesporello talte 446 00:14:56.680 --> 00:14:57.060 om før. 447 00:14:57.260 --> 00:14:58.640 Men vi skal også være mere opmærksomme på, 448 00:14:59.320 --> 00:15:01.000 at det har vi faktisk ikke haft vækst 449 00:15:01.000 --> 00:15:01.760 i den seneste periode. 450 00:15:01.760 --> 00:15:02.900 Men der, hvor vi har haft vækst, det 451 00:15:02.900 --> 00:15:06.080 er faktisk på detaljhandelsområdet. 452 00:15:06.540 --> 00:15:07.760 Og jeg synes, at det er vigtigt, at 453 00:15:07.760 --> 00:15:12.400 vi får afbalanceret udvalgtsvarer- og detaljbutikker på 454 00:15:12.400 --> 00:15:15.300 en måde, så vi fastholder det kunderunderlag, vi 455 00:15:15.300 --> 00:15:15.460 har. 456 00:15:15.900 --> 00:15:17.260 Jeg mener, at det er væsentligt for byens 457 00:15:17.260 --> 00:15:17.500 vækst. 458 00:15:17.900 --> 00:15:18.840 Jeg synes, det er væsentligt, at vi prøver 459 00:15:18.840 --> 00:15:21.040 at se på, er der nogle muligheder for, 460 00:15:21.100 --> 00:15:23.740 at vi kunne give den nogle servicemuligheder og 461 00:15:23.740 --> 00:15:25.120 give den byens nærhed. 462 00:15:25.240 --> 00:15:26.260 Jeg mener, der er behov for at se 463 00:15:26.260 --> 00:15:26.860 på begge dele. 464 00:15:27.960 --> 00:15:28.580 Henrik Jenum? 465 00:15:28.860 --> 00:15:30.060 Det der med strategi. 466 00:15:30.620 --> 00:15:32.500 Jeg er meget enig i, at byrådet har 467 00:15:32.500 --> 00:15:33.520 diskuteret for lidt strategi. 468 00:15:33.820 --> 00:15:34.820 Og det er specielt det, som har været 469 00:15:34.820 --> 00:15:36.440 vores grundlæggende kritik af det oplæg, der er 470 00:15:36.440 --> 00:15:38.060 kommet til kommunenplanen. 471 00:15:38.160 --> 00:15:40.820 Men så vil jeg godt trække det, der 472 00:15:40.820 --> 00:15:43.060 er det centrale i de kommende år inden 473 00:15:43.060 --> 00:15:44.600 og sige, at vi skal løse nogle miljøproblemer, 474 00:15:44.680 --> 00:15:45.820 som er uafviselige. 475 00:15:46.260 --> 00:15:48.540 Og en af de helt, helt uafviselige ting, 476 00:15:48.640 --> 00:15:50.320 det er, at energiforbruget skal halveres. 477 00:15:50.700 --> 00:15:53.340 Og det får sgu konsekvenser for vores trafikmønster. 478 00:15:53.340 --> 00:15:55.760 Og det er det, man prøver at springe 479 00:15:55.760 --> 00:15:58.740 over og lukke øjnene for at ignorere. 480 00:15:58.860 --> 00:15:59.660 Og det kan man ikke. 481 00:16:00.000 --> 00:16:01.340 Vi er nødt til at arbejde med at 482 00:16:01.340 --> 00:16:04.000 indrette byen, så den kan fungere med en 483 00:16:04.000 --> 00:16:06.580 helt, en langt, langt mindre privatbilisme. 484 00:16:06.980 --> 00:16:12.000 Fordi miljøhensynet kræver, at vi reducerer privatbilismen. 485 00:16:12.240 --> 00:16:12.900 Der er ingen vej udenom. 486 00:16:13.140 --> 00:16:14.100 Alt andet er uansvarligt. 487 00:16:14.260 --> 00:16:15.160 Og det må jeg så sige, det er 488 00:16:15.160 --> 00:16:17.620 en del af forsamlingen, der er uansvarlig, fordi 489 00:16:17.620 --> 00:16:18.440 de er ligeglade med det problem. 490 00:16:19.380 --> 00:16:21.360 Henrik Jenum, du nævner miljøpolitikken. 491 00:16:21.360 --> 00:16:23.280 Den har vi oppe på onsdag, så jeg 492 00:16:23.280 --> 00:16:24.060 synes, at vi skal gemme den. 493 00:16:24.060 --> 00:16:26.200 Du kan ikke snakke bymedie uden at tage 494 00:16:26.200 --> 00:16:29.580 sådan en meget overordnet strategisk betragtning som den, 495 00:16:29.760 --> 00:16:29.860 ikke? 496 00:16:29.860 --> 00:16:31.580 Fordi det er sgu hovedproblemet i de kommende 497 00:16:31.580 --> 00:16:31.760 år. 498 00:16:32.400 --> 00:16:34.060 Men vi vender tilbage til den næste onsdag, 499 00:16:34.140 --> 00:16:36.140 og der kan komme mange spørgsmål for lyttere 500 00:16:36.140 --> 00:16:36.760 og for seere videre. 501 00:16:36.880 --> 00:16:38.420 Og en del spørgsmål tager vi meget gerne 502 00:16:38.420 --> 00:16:38.640 op. 503 00:16:39.980 --> 00:16:41.820 Preben Thomsen, du havde bedt om, at du 504 00:16:41.820 --> 00:16:42.340 frafalder. 505 00:16:42.860 --> 00:16:44.600 Og så er der Henrik Storborg-Petersen. 506 00:16:44.820 --> 00:16:46.160 Jamen, Henrik Jenum har sagt. 507 00:16:46.500 --> 00:16:47.520 Henrik Jenum har da sagt. 508 00:16:47.520 --> 00:16:48.860 Så er vi kommet så langt i programmet, 509 00:16:48.940 --> 00:16:50.120 at vi efterhånden skal til at slutte. 510 00:16:50.240 --> 00:16:51.360 Men der er dog en ting, vi måske 511 00:16:51.360 --> 00:16:52.820 lige skal tale om i forbindelse med bymiddel. 512 00:16:53.260 --> 00:16:55.340 Og det er, at i disse timer, der 513 00:16:55.340 --> 00:16:57.660 samles der folk ude på Tætskandik, fra hele 514 00:16:57.660 --> 00:16:59.220 Danmark, turistjæberne. 515 00:16:59.320 --> 00:17:01.620 De kommer her alle sammen, netop til Roskilde. 516 00:17:01.820 --> 00:17:02.880 Og det må man så sige, det er 517 00:17:02.880 --> 00:17:06.619 en af dette siddende byråds resultater, at man 518 00:17:06.619 --> 00:17:07.880 har fået på Tætskandik derude. 519 00:17:07.940 --> 00:17:09.700 Og dermed har fået samlet disse turistjæber. 520 00:17:10.480 --> 00:17:13.200 Men Roskilde bymiddel er allerhøjeste grad turisme. 521 00:17:13.660 --> 00:17:15.319 Hvorfor har I vægt det med her? 522 00:17:16.560 --> 00:17:17.280 Martin Stegen. 523 00:17:17.500 --> 00:17:18.800 Ja, der var det, jeg ikke fik lov 524 00:17:18.800 --> 00:17:19.319 at komme ind derfør. 525 00:17:19.800 --> 00:17:21.240 Det var en af de ting, som jeg 526 00:17:21.240 --> 00:17:22.579 synes er helt centralt. 527 00:17:22.619 --> 00:17:25.819 Hvis vi får en busholdeplads eller buscentral syd 528 00:17:25.819 --> 00:17:28.180 for banen, så må vi have en bybus. 529 00:17:28.720 --> 00:17:30.700 Eller, som jeg ser ud fra et turistmæssigt 530 00:17:30.700 --> 00:17:32.800 synpunkt, kunne det være ideelt, hvis vi kunne 531 00:17:32.800 --> 00:17:34.680 få for eksempel en sporvogn, eller noget andet 532 00:17:34.680 --> 00:17:38.460 interessant til at køre rundt i de forretningsskader, 533 00:17:38.800 --> 00:17:40.920 så man hvem kan komme uden sin private 534 00:17:40.920 --> 00:17:42.720 bil, fra den ene ende af gågaden til 535 00:17:42.720 --> 00:17:44.580 den anden, uden nødvendigvis at slæbe råd på 536 00:17:44.580 --> 00:17:45.400 sine store parkedebiler. 537 00:17:46.660 --> 00:17:48.260 Og Henrik Christiansen. 538 00:17:48.400 --> 00:17:50.720 Jeg synes lige det med strategien, og hvordan 539 00:17:50.720 --> 00:17:53.560 man kommer videre i forbindelse med debatten om 540 00:17:53.560 --> 00:17:54.240 bykernen. 541 00:17:54.880 --> 00:17:57.340 Der er jo i forbindelse med kommuneplanen flere 542 00:17:57.340 --> 00:17:57.680 faser. 543 00:17:57.780 --> 00:17:59.480 Den første fase er jo, at man nu 544 00:17:59.480 --> 00:18:01.680 tager den brede diskussion, hvor man faktisk fra 545 00:18:01.680 --> 00:18:04.960 byrådssiden har stillet spørgsmål op, og så håber 546 00:18:04.960 --> 00:18:07.460 på, at der så kommer forskellige, forhåbentlig også 547 00:18:07.460 --> 00:18:10.460 nogle sammenhængende indlæg og forløb, og så er 548 00:18:10.460 --> 00:18:12.540 der jo også kommet nogle fra forskellige sider, 549 00:18:12.960 --> 00:18:14.760 som siger, hvad man kunne forestille sig med 550 00:18:14.760 --> 00:18:15.260 bymitten. 551 00:18:15.700 --> 00:18:17.880 Ud fra det bliver der så udarbejdet et 552 00:18:17.880 --> 00:18:22.300 eller flere konkrete oplæg til en enlig kommuneplan, 553 00:18:22.660 --> 00:18:24.700 som tager konkret stilling til, hvad det er, 554 00:18:24.780 --> 00:18:29.120 man vil med bymitten, som igen bliver fremlagt 555 00:18:29.120 --> 00:18:30.200 til diskussion. 556 00:18:30.520 --> 00:18:32.020 Så det var mere for at få bagt 557 00:18:32.020 --> 00:18:34.060 ind i den sammenhæng, at det er første 558 00:18:34.060 --> 00:18:35.920 fase, vi diskuterer nu. 559 00:18:36.340 --> 00:18:37.900 Og så er jeg enig med Henning Mikkelsen 560 00:18:37.900 --> 00:18:40.540 i, at når vi så får den busstation 561 00:18:40.540 --> 00:18:43.380 til at være på sydsiden af banen, så 562 00:18:43.380 --> 00:18:45.320 skal vi samtidig med alt det andet, vi 563 00:18:45.320 --> 00:18:47.580 har nævnt i dag, interessere os for, hvordan 564 00:18:47.580 --> 00:18:50.500 kan vi så yderligere for at forstærke linjen 565 00:18:50.500 --> 00:18:53.860 fra Køgevej over til Hersedgade, og på den 566 00:18:53.860 --> 00:18:55.360 måde sige, at nu skal vi måske, det 567 00:18:55.360 --> 00:18:58.680 der har været Roskildes problem i årtier, at 568 00:18:58.680 --> 00:19:01.640 vi har byen skilt af jernbanen, som er 569 00:19:01.640 --> 00:19:03.860 det måske en ekstra, nu nævnte også det 570 00:19:03.860 --> 00:19:08.000 med hotellet, en ekstra inspiration til, opfordring til, 571 00:19:08.000 --> 00:19:10.540 at vi får gjort noget ved overgangen eller 572 00:19:10.540 --> 00:19:13.900 undergangen af Roskilde, så man på en eller 573 00:19:13.900 --> 00:19:15.860 anden måde får et strøg tilbage, som føles 574 00:19:15.860 --> 00:19:17.420 behageligt at færdes på. 575 00:19:19.780 --> 00:19:21.120 Turismen kommer vi frem til, og jeg vil 576 00:19:21.120 --> 00:19:23.640 godt kaste en ting mere ud der. 577 00:19:24.020 --> 00:19:25.120 Man har hele tiden sagt, at det er 578 00:19:25.120 --> 00:19:27.040 knudepunkt og knudepunkt og knudepunkt. 579 00:19:27.800 --> 00:19:31.840 Ved den der tunnelplan, man snakker om, mellem 580 00:19:31.840 --> 00:19:35.240 Hunested og Rørvik og over til Sverige, den 581 00:19:35.240 --> 00:19:37.720 vil jo føre en masse udenom Roskilde, og 582 00:19:37.720 --> 00:19:39.720 der er nogen indflydelse, hvis det giver sådan 583 00:19:39.720 --> 00:19:39.840 noget. 584 00:19:40.460 --> 00:19:41.620 Det er en luftbombe. 585 00:19:44.920 --> 00:19:46.340 Jeg synes, at jeg vil svare på den 586 00:19:46.340 --> 00:19:48.020 der, først ud fra sådan et overordnet beskytningspunkt. 587 00:19:48.680 --> 00:19:50.720 Der vil aldrig nogensinde blive bygget en tunnel 588 00:19:50.720 --> 00:19:51.600 fra Hunested til Rørvik. 589 00:19:51.680 --> 00:19:53.180 Der er overhovedet ikke noget befolkningsunderlag. 590 00:19:53.820 --> 00:19:55.220 Der findes ikke et menneske her på jorden, 591 00:19:55.320 --> 00:19:56.060 der vil investere i den. 592 00:19:56.260 --> 00:19:59.320 Det tror jeg, at jeg er 100 procent 593 00:19:59.320 --> 00:20:00.740 sikker på, så det kan vi godt aflige 594 00:20:00.740 --> 00:20:00.880 ud. 595 00:20:01.460 --> 00:20:03.100 De tunneller ville komme et andet sted, hvis 596 00:20:03.100 --> 00:20:04.580 der kommer nogen, hvor der er en byfortætning, 597 00:20:04.660 --> 00:20:05.520 der har noget bedre kraft. 598 00:20:05.660 --> 00:20:06.620 Det er der for mig overhovedet ikke nogen 599 00:20:06.620 --> 00:20:08.420 tvivl om, og det har Hunested og Rørvik 600 00:20:08.420 --> 00:20:08.900 altså ikke. 601 00:20:09.360 --> 00:20:10.860 De har nogle andre kvaliteter, som de må 602 00:20:10.860 --> 00:20:11.280 bygge på. 603 00:20:12.440 --> 00:20:13.340 Men tilbage til det med turisme. 604 00:20:13.400 --> 00:20:14.900 Turismen har vi talt om, men vi har 605 00:20:14.900 --> 00:20:15.940 ikke brugt ordet turisme. 606 00:20:16.320 --> 00:20:19.280 Det er så heldigt, at det byens borgere 607 00:20:19.280 --> 00:20:23.020 elsker i Roskilde, og det oplandskunderne elsker ved 608 00:20:23.020 --> 00:20:26.640 Roskilde, og såment også det københavnere og beboere 609 00:20:26.640 --> 00:20:28.180 i Københavns Vestegn elsker ved Roskilde. 610 00:20:28.340 --> 00:20:30.000 Det er præcis det samme som turisterne. 611 00:20:30.000 --> 00:20:31.820 Så når vi gør det, vi er blevet 612 00:20:31.820 --> 00:20:33.040 enige om, vi gerne vil gøre her i 613 00:20:33.040 --> 00:20:35.180 dag, så har vi opprioriteret nogle af de 614 00:20:35.180 --> 00:20:38.700 kvaliteter, vi har, og tilbydet turisterne, og hvis 615 00:20:38.700 --> 00:20:40.500 vi gør det godt og grundigt, og giver 616 00:20:40.500 --> 00:20:43.000 dem nogle steder, hvor de kan være, og 617 00:20:43.000 --> 00:20:45.260 får mange mennesker til byen, og opprioriterer boligerne 618 00:20:45.260 --> 00:20:47.640 i bycentret, så der bliver noget liv efter 619 00:20:47.640 --> 00:20:49.700 lukketid, så kommer turisterne også. 620 00:20:50.060 --> 00:20:53.420 Jeg synes, vi mangler måske et indsynsvinkel her. 621 00:20:53.740 --> 00:20:55.660 Hvordan får vi liv i byen efter lukketid? 622 00:20:55.720 --> 00:20:56.560 Det er der ikke nogen, der har talt 623 00:20:56.560 --> 00:20:56.740 om. 624 00:20:56.740 --> 00:20:58.440 Men bare et væsentligt element i en bys 625 00:20:58.440 --> 00:21:00.060 kulturliv, det er, at der skal være liv 626 00:21:00.060 --> 00:21:01.100 i byen efter lukketid. 627 00:21:01.420 --> 00:21:02.860 Et stort, godt kulturhus. 628 00:21:03.040 --> 00:21:04.680 Ja, og inden vi snakker om det, så 629 00:21:04.680 --> 00:21:05.780 synes jeg lige, vi skal gøre opmærksom på, 630 00:21:05.920 --> 00:21:08.620 at vi skal lukke her inden klokken 23, 631 00:21:08.800 --> 00:21:10.560 og at de mange spørgsmål, der bliver rejst 632 00:21:10.560 --> 00:21:12.340 her, vi vender tilbage igen med det næste 633 00:21:12.340 --> 00:21:13.760 gang, men vi har lige en talerægt, vi 634 00:21:13.760 --> 00:21:14.440 skal gøre færdig. 635 00:21:14.860 --> 00:21:16.400 Ja, det vil jeg nævne, og det er 636 00:21:16.400 --> 00:21:19.200 et spørgsmål om turisme, og ligesom antydet, vi 637 00:21:19.200 --> 00:21:21.740 ikke har haft det med i debatten, men 638 00:21:21.740 --> 00:21:24.040 det emne, I skal diskutere næste gang, indeholder 639 00:21:24.040 --> 00:21:26.440 et spørgsmål om byens erhvervsliv, og der har 640 00:21:26.440 --> 00:21:28.480 man taget med, som en af de muligheder 641 00:21:28.480 --> 00:21:31.580 for, at udbygge byens erhvervsliv, netop turismen. 642 00:21:32.580 --> 00:21:34.040 Så det er noget, der kommer ind i 643 00:21:34.040 --> 00:21:34.440 debatten. 644 00:21:34.820 --> 00:21:36.040 Så var det jo rigtigt, man kunne også 645 00:21:36.040 --> 00:21:38.120 godt have taget med diskussionen i aften, men 646 00:21:38.120 --> 00:21:40.660 nu er det altså anpasset et andet sted, 647 00:21:40.780 --> 00:21:42.960 men det er selvfølgelig noget, der berører begge 648 00:21:42.960 --> 00:21:44.800 de emner, man skal diskutere både i aften 649 00:21:44.800 --> 00:21:46.020 og næste onsdag. 650 00:21:46.480 --> 00:21:48.020 Og jeg vil også godt nævne her, sådan 651 00:21:48.020 --> 00:21:50.380 bare som et kuriosum, der har lidt at 652 00:21:50.380 --> 00:21:51.840 gøre også med, men det er noget, der 653 00:21:51.840 --> 00:21:55.120 Fang startede med at sige, at Roskilde jo 654 00:21:55.120 --> 00:21:56.960 i dag, udover at være en handelsby, også 655 00:21:56.960 --> 00:21:59.080 at blive en uddannelsesby, er et af de 656 00:21:59.080 --> 00:22:01.200 områder, hvor man satte sig i fremtiden på, 657 00:22:01.580 --> 00:22:04.440 at få også en form for turisme, ærgernelle 658 00:22:04.440 --> 00:22:07.160 videreuddannelsen og kursusvirksomheden. 659 00:22:07.480 --> 00:22:08.660 For det regner med, at man kommer til 660 00:22:08.660 --> 00:22:10.520 at snakke mere om næste onsdag. 661 00:22:10.620 --> 00:22:11.400 Og Aksel Fisker? 662 00:22:12.040 --> 00:22:13.520 Ja, det kan vi egentlig godt vinde tilbage 663 00:22:13.520 --> 00:22:14.700 til, men det går mesteren at ringe på 664 00:22:14.700 --> 00:22:20.120 før med, hvordan selve I forvalter, hvad hedder 665 00:22:20.120 --> 00:22:21.460 det, debatopvæg og så videre. 666 00:22:22.140 --> 00:22:25.980 Og jeg falder over Socialistisk Folkeparti's mindretalsudtalelse. 667 00:22:26.680 --> 00:22:27.760 Nu er det så sjældent, at jeg har 668 00:22:27.760 --> 00:22:30.660 legenhed til at rose Socialistisk Folkeparti. 669 00:22:30.720 --> 00:22:31.860 Det bliver nok også sidste gang i år. 670 00:22:32.540 --> 00:22:36.660 Men her har de virkelig lavet et meget, 671 00:22:36.920 --> 00:22:41.160 meget fint stykke arbejde, som helt køler efter 672 00:22:41.160 --> 00:22:42.080 systematikken. 673 00:22:42.180 --> 00:22:44.100 En forslag til en målsætning, hvor man beskriver 674 00:22:44.100 --> 00:22:44.920 sin målsætning. 675 00:22:44.920 --> 00:22:47.320 Hvad vil vi, før man går over og 676 00:22:47.320 --> 00:22:48.640 taler om handlingsforslag? 677 00:22:49.060 --> 00:22:51.280 Det er jo det, vi overhovedet ikke beskæftiger 678 00:22:51.280 --> 00:22:54.180 os tilstrækkeligt meget med her. 679 00:22:56.180 --> 00:22:58.580 Der kom det enkelte lille spæde pip fra 680 00:22:58.580 --> 00:23:01.880 Borello, som straks blev kvalgt i nye planer, 681 00:23:01.980 --> 00:23:03.100 nye streger osv. 682 00:23:03.240 --> 00:23:04.820 Det er ikke vores opgave. 683 00:23:04.960 --> 00:23:07.160 Vores opgave er at sige, hvad skal denne 684 00:23:07.160 --> 00:23:08.460 by udvikles sig til? 685 00:23:10.260 --> 00:23:13.800 SF starter med, at Roskildes befolkningstal skal fastholde 686 00:23:13.800 --> 00:23:16.100 på 45.000-50.000 indbyggere. 687 00:23:16.640 --> 00:23:18.140 Det kan godt være, at de skriver det. 688 00:23:18.200 --> 00:23:19.100 Det er deres mening. 689 00:23:19.600 --> 00:23:21.820 Jeg ryger uenig, men det er noget helt 690 00:23:21.820 --> 00:23:22.100 andet. 691 00:23:22.540 --> 00:23:23.580 Jeg ved, hvad de vil. 692 00:23:24.100 --> 00:23:26.820 Og der synes jeg i høj grad, at 693 00:23:26.820 --> 00:23:28.640 jeg føler mig efterladt. 694 00:23:29.140 --> 00:23:33.520 Uden en klar holdning, uden en klar stillingtagning. 695 00:23:33.520 --> 00:23:34.120 Hvad vil vi? 696 00:23:34.220 --> 00:23:37.620 Vil vi lade byen syne hen? 697 00:23:37.760 --> 00:23:39.200 Vil vi lade den vokse? 698 00:23:39.420 --> 00:23:41.360 Er det vækst samfundet, vi vil deltage i? 699 00:23:41.600 --> 00:23:43.180 Jeg synes, vi mangler svar på de ting 700 00:23:43.180 --> 00:23:43.360 der. 701 00:23:44.300 --> 00:23:46.460 Men jeg synes, at vi skal større talerækken 702 00:23:46.460 --> 00:23:47.320 her, hvor vi har den nu. 703 00:23:47.540 --> 00:23:48.600 Og jeg vil sige, at vi fortsætter næste 704 00:23:48.600 --> 00:23:48.760 gang. 705 00:23:48.860 --> 00:23:50.020 Sidste to jeg er på, det er Henrik 706 00:23:50.020 --> 00:23:51.180 Egerlund og Karl Sørensen. 707 00:23:51.580 --> 00:23:52.020 Henrik Egerlund. 708 00:23:53.300 --> 00:23:55.440 Jeg har skitseriet nogle af vores målsætninger. 709 00:23:55.540 --> 00:23:57.400 Det er at leve op til en helt 710 00:23:57.400 --> 00:23:58.300 anderledes miljøsituation. 711 00:23:58.800 --> 00:24:01.420 Og det betyder også, at du har gentalt 712 00:24:01.420 --> 00:24:02.440 en gang snakket om vækst. 713 00:24:02.860 --> 00:24:06.300 Vi er imod hovedløs vækst, som alene satser 714 00:24:06.300 --> 00:24:08.760 på en hastig økonomisk vækst og en hastig 715 00:24:08.760 --> 00:24:09.800 vækst i profiter osv. 716 00:24:10.560 --> 00:24:11.920 Uden tanke for, hvad det fører med så 717 00:24:11.920 --> 00:24:13.920 miljømæssigt. 718 00:24:14.220 --> 00:24:15.940 Og jeg tror, at vi kan godt begynde 719 00:24:15.940 --> 00:24:16.860 at indstilles på det nu. 720 00:24:17.060 --> 00:24:19.080 Og så har vi nogle år til en 721 00:24:19.080 --> 00:24:21.440 omstilling til en ansvarlig miljøholdning. 722 00:24:22.440 --> 00:24:23.080 Vi kan også lade være. 723 00:24:23.380 --> 00:24:24.800 Vi kan gøre det, som de konservative fx 724 00:24:24.800 --> 00:24:26.360 har slået benhånd på i aftenen. 725 00:24:26.420 --> 00:24:27.500 Vi skal bare køre derudad. 726 00:24:28.120 --> 00:24:29.380 Og så får vi problemerne på en anden 727 00:24:29.380 --> 00:24:29.860 måde. 728 00:24:29.860 --> 00:24:31.340 Så får vi nogle 10-15 år som 729 00:24:31.340 --> 00:24:31.820 et brag. 730 00:24:32.660 --> 00:24:33.520 Og så er der ikke mulighed for at 731 00:24:33.520 --> 00:24:33.880 stille om. 732 00:24:34.580 --> 00:24:35.840 Så er der ikke mulighed for at vælge 733 00:24:35.840 --> 00:24:40.960 og diskutere, hvordan vi fx får en god 734 00:24:40.960 --> 00:24:43.060 by med nogle andre miljømodsætninger. 735 00:24:43.520 --> 00:24:44.320 Og det er det, jeg har slået på. 736 00:24:44.420 --> 00:24:46.340 Vi skal have dem ind nu, og vi 737 00:24:46.340 --> 00:24:47.880 skal begynde at lave en by, som kan 738 00:24:47.880 --> 00:24:49.800 fungere på de andre præmisser. 739 00:24:52.240 --> 00:24:53.800 Man sagde da, at man skal have folk 740 00:24:53.800 --> 00:24:55.220 ind til byen om aftenen. 741 00:24:55.420 --> 00:24:56.880 Men folk tør jo ikke komme ind til 742 00:24:56.880 --> 00:24:58.020 Roskilde om aftenen. 743 00:24:58.020 --> 00:24:59.320 Alt det vold, der er jo her ved 744 00:24:59.320 --> 00:25:01.160 Roskilde, det er jo helt uhyggeligt. 745 00:25:04.860 --> 00:25:06.460 Vi kan gå ud og kigge om det. 746 00:25:07.680 --> 00:25:10.040 Og mens vi tænker over det, så synes 747 00:25:10.040 --> 00:25:10.900 jeg, at vi skal stoppe her. 748 00:25:11.020 --> 00:25:13.020 For jeg tror, at diskussionen kunne fortsætte meget 749 00:25:13.020 --> 00:25:13.660 lang tid endnu. 750 00:25:14.000 --> 00:25:17.640 Men næste uge, altså næste onsdag, der vender 751 00:25:17.640 --> 00:25:18.360 vi tilbage igen. 752 00:25:18.560 --> 00:25:21.300 Og der er nogle friske nuværende og kommende 753 00:25:21.300 --> 00:25:22.460 politikere i studiet igen. 754 00:25:22.940 --> 00:25:24.920 Og nogle erhvervsfolk, som har lyst til at 755 00:25:24.920 --> 00:25:25.860 beindtage debatten. 756 00:25:25.860 --> 00:25:29.080 Næste gang drejer det sig om erhvervspolitik, beskæftigelse 757 00:25:29.080 --> 00:25:29.900 og miljøpolitik. 758 00:25:30.220 --> 00:25:31.020 Og så må vi jo sige, at der 759 00:25:31.020 --> 00:25:32.780 måske er her nogle løse tråde, som vi 760 00:25:32.780 --> 00:25:34.040 kan tage op igen næste gang. 761 00:25:34.700 --> 00:25:37.300 Og vi har stadigvæk mange spørgsmål fra lyttere. 762 00:25:37.440 --> 00:25:39.220 Og der kommer sikkert også mange spørgsmål fra 763 00:25:39.220 --> 00:25:40.380 seerne i næste uge. 764 00:25:40.440 --> 00:25:41.760 Vi vil nok i næste uge se, om 765 00:25:41.760 --> 00:25:43.440 vi i lidt højere grad kan få svar 766 00:25:43.440 --> 00:25:45.300 på nogle af vores lyttere- og seerspørgsmål. 767 00:25:45.480 --> 00:25:46.880 End det har lykkes også i aften. 768 00:25:47.720 --> 00:25:50.060 Fra Roskilde Lokaltv og Roskilde Offensen siger vi 769 00:25:50.060 --> 00:25:51.800 tak, fordi I deltog i debatten. 770 00:25:52.240 --> 00:25:54.880 Ja, vi siger selvfølgelig mange tak, fordi I 771 00:25:54.880 --> 00:25:55.120 var med. 772 00:25:55.200 --> 00:25:56.360 Der er én ting, I skal huske, som 773 00:25:56.360 --> 00:25:57.020 er meget vigtigt. 774 00:25:57.140 --> 00:25:58.840 Og det er, husk at stemme den 21. 775 00:25:59.080 --> 00:25:59.360 november.
Kategori
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer