Kommunevalget 1989 25. oktober 1989

WEBVTT

1
00:00:03.620 --> 00:00:05.800
Atmosfære i vores bymidte, så er det område

2
00:00:05.800 --> 00:00:08.200
omkring Domkirken, så hvis man fik ødelagt det

3
00:00:08.200 --> 00:00:10.280
med en bilvej, det kan jeg simpelthen ikke

4
00:00:10.280 --> 00:00:12.280
forstå filosofien i, det må jeg altså indrømme.

5
00:00:12.660 --> 00:00:13.960
Og så mener jeg jo, med hensyn til

6
00:00:13.960 --> 00:00:16.780
parkeringspladser af stjernforretningerne, har jeg jo lavet et

7
00:00:16.780 --> 00:00:18.400
godt oplæg om, hvordan man kommer ind til

8
00:00:18.400 --> 00:00:19.540
byen og ud igen.

9
00:00:19.840 --> 00:00:21.840
Og der mener jeg, i vores videre strategi

10
00:00:21.840 --> 00:00:23.940
omkring det med parkeringspladser, der må man lige

11
00:00:23.940 --> 00:00:26.580
bygge videre på samme idé, at man kommer

12
00:00:26.580 --> 00:00:30.720
ind til Roskilde i udkanten af bygherdenen, får

13
00:00:30.720 --> 00:00:32.460
parkeret sin bil og kommer ind i bymidten.

14
00:00:32.460 --> 00:00:34.760
Og at det er det system, der i

15
00:00:34.760 --> 00:00:36.200
og for sig skal bygges videre, og så

16
00:00:36.200 --> 00:00:37.960
må man diskutere, hvad det er muligt at

17
00:00:37.960 --> 00:00:40.740
placere af parkeringspladser i forbindelse med de forskellige

18
00:00:40.740 --> 00:00:42.740
indgange til Roskilde, samtidig med at man vil

19
00:00:42.740 --> 00:00:44.840
frediggøre dele af bymidten, som i dag er

20
00:00:44.840 --> 00:00:45.220
parkering.

21
00:00:46.020 --> 00:00:46.720
Og Nesko Reik?

22
00:00:47.260 --> 00:00:49.100
Ja, jeg kunne godt tænke mig at vide

23
00:00:49.100 --> 00:00:49.200
det.

24
00:00:49.200 --> 00:00:50.280
Vi har snakket så meget på kryds og

25
00:00:50.280 --> 00:00:51.820
tværs, og jeg har været til mange møder

26
00:00:51.820 --> 00:00:53.360
og hørt en hel masse om det her.

27
00:00:54.580 --> 00:00:55.900
Hvor er visionerne henne?

28
00:00:56.000 --> 00:00:58.800
Hvad har man tænkt sig at gøre ved

29
00:00:58.800 --> 00:01:00.460
alle de her informationer, man får ind?

30
00:01:00.460 --> 00:01:02.500
Der må jo være nogen, der skal konkretisere

31
00:01:02.500 --> 00:01:03.620
det her på et eller andet tidspunkt.

32
00:01:05.320 --> 00:01:08.300
Jamen, er det meningen, at det bliver sådan

33
00:01:08.300 --> 00:01:10.220
en kamp mellem jer oppe i byrådet, der

34
00:01:10.220 --> 00:01:12.700
sådan set skal kæmpe en vild plan om,

35
00:01:12.760 --> 00:01:15.080
om vi skal have et busholdested der, og

36
00:01:15.080 --> 00:01:16.860
cykelparkering og cykelstier og det ene og det

37
00:01:16.860 --> 00:01:16.960
andet?

38
00:01:17.280 --> 00:01:18.820
Er der ikke nogen, der skal konkretisere de

39
00:01:18.820 --> 00:01:21.760
her visioner om, der måske kom lidt udefra

40
00:01:21.760 --> 00:01:23.520
og kiggede op for den her luftballon, vi

41
00:01:23.520 --> 00:01:25.680
snakkede om før, og kunne sige, her har

42
00:01:25.680 --> 00:01:29.380
vi en tre-fire forskellige konkrete forslag, som

43
00:01:29.380 --> 00:01:30.620
der så skal tage stilling til?

44
00:01:31.400 --> 00:01:32.500
Eller hvad har man tænkt sig med alt

45
00:01:32.500 --> 00:01:32.740
det her?

46
00:01:33.380 --> 00:01:35.380
Og mens vi lige holder været, og jeg

47
00:01:35.380 --> 00:01:36.600
har noteret alle dem, der gerne vil sige

48
00:01:36.600 --> 00:01:37.840
noget om det her, så har vi en

49
00:01:37.840 --> 00:01:39.620
seer, som gerne vil have stillet et spørgsmål.

50
00:01:39.800 --> 00:01:41.900
Det er sådan set besvaret allerede, men det

51
00:01:41.900 --> 00:01:44.240
jeg vil indføre, det var jo, at du

52
00:01:44.240 --> 00:01:45.520
sagde, der kommer en plan.

53
00:01:45.900 --> 00:01:47.700
Plan 205, det er den her busstation.

54
00:01:48.260 --> 00:01:49.780
Den kræver en masse ting.

55
00:01:50.180 --> 00:01:52.200
Den kræver en masse inspirationer, den kræver en

56
00:01:52.200 --> 00:01:52.720
masse ting.

57
00:01:53.080 --> 00:01:54.340
Det har I ikke kommet længere med, og

58
00:01:54.340 --> 00:01:55.680
den har nu trods alt eksisteret i nogle

59
00:01:55.680 --> 00:01:55.860
år.

60
00:01:57.540 --> 00:02:00.100
Hvis jeg lige skal gøre det med meget

61
00:02:00.100 --> 00:02:02.100
konkret det med busstation, så er det jo

62
00:02:02.100 --> 00:02:04.680
sådan, at den er klar til stort set

63
00:02:04.680 --> 00:02:06.680
at lægge frem som lokalplanforslag.

64
00:02:07.199 --> 00:02:08.639
Så har vi igen det her økonomiske grund,

65
00:02:08.699 --> 00:02:11.560
det må vi erkende, trukket vejret lidt, men

66
00:02:11.560 --> 00:02:14.860
nu er det lykkedes at få DSB ud

67
00:02:14.860 --> 00:02:16.280
af busken, må man sige.

68
00:02:16.280 --> 00:02:19.320
Og der ligger nu et oplæg, som er

69
00:02:19.320 --> 00:02:21.260
ved at blive forklaret også til byrådet om

70
00:02:21.260 --> 00:02:21.440
det.

71
00:02:21.860 --> 00:02:23.660
Og vi har sat penge af på budgettet

72
00:02:23.660 --> 00:02:25.460
i 1990 til busstationen.

73
00:02:25.620 --> 00:02:27.260
Og jeg mener, at det, der er enige

74
00:02:27.260 --> 00:02:30.140
med Bjørn Dag, det er en bunden opgave

75
00:02:30.140 --> 00:02:32.900
for det kommende byråd, at skaffe penge til

76
00:02:32.900 --> 00:02:35.740
den busstation i de næste fire år.

77
00:02:36.400 --> 00:02:36.860
Hvor mange penge?

78
00:02:37.600 --> 00:02:41.500
Ja, det bliver til forårskede kommunes vedkommende 25

79
00:02:41.500 --> 00:02:45.060
millioner, cirka, i første omgang.

80
00:02:45.520 --> 00:02:47.520
Resten regner vi stadigvæk med, at vi kan

81
00:02:47.520 --> 00:02:50.020
lånefinansere, og det bliver så fordelt over de

82
00:02:50.020 --> 00:02:54.960
næste 20 år, at finansiering kan spredes over

83
00:02:54.960 --> 00:02:55.140
det.

84
00:02:55.620 --> 00:02:57.420
Og der er, hvis I kan huske meget

85
00:02:57.420 --> 00:03:00.200
galt, sat 2 millioner af i 1990.

86
00:03:01.200 --> 00:03:03.120
Men det vil sige, at i 1994 står

87
00:03:03.120 --> 00:03:04.820
der en busstation.

88
00:03:05.700 --> 00:03:06.180
Hvad bliver det?

89
00:03:06.580 --> 00:03:06.940
Sydforstationen?

90
00:03:07.260 --> 00:03:08.440
Ja, jeg mener ikke, at vi skal ryste

91
00:03:08.440 --> 00:03:09.520
på hånden med helt sygt til, hvor vi

92
00:03:09.520 --> 00:03:10.140
skal have en busstation.

93
00:03:10.320 --> 00:03:13.240
Det er fastlagt ved sidste kommuneplan, og det

94
00:03:13.240 --> 00:03:15.800
er en absolut forudsætning for meget af alt

95
00:03:15.800 --> 00:03:17.200
det, vi har hørt snakke om her, at

96
00:03:17.200 --> 00:03:18.520
busstationen ligger fast.

97
00:03:19.000 --> 00:03:19.560
Og Jan-Jorgen?

98
00:03:20.740 --> 00:03:22.380
Det vil jeg nemlig også gerne have slået

99
00:03:22.380 --> 00:03:23.120
fuldstændig fast for.

100
00:03:23.180 --> 00:03:26.580
Vi fremlagde her før sommer en plan for,

101
00:03:26.740 --> 00:03:28.560
hvordan der kunne placeres den på den anden

102
00:03:28.560 --> 00:03:29.780
side af banen, der hvor den er i

103
00:03:29.780 --> 00:03:31.140
dag, med noget forbedret forhold.

104
00:03:31.400 --> 00:03:32.660
Fordi vi syntes, at det trækker så længe

105
00:03:32.660 --> 00:03:33.960
ud, at vi var i tvivl om, om

106
00:03:33.960 --> 00:03:35.040
det overhovedet blev til noget.

107
00:03:35.340 --> 00:03:36.420
Og så fremlagde vi den her plan, netop

108
00:03:36.420 --> 00:03:40.520
af økonomiske årsager, dels for at styrke den

109
00:03:40.520 --> 00:03:43.040
kollektive trafik inden i Bykant, men også fordi

110
00:03:43.040 --> 00:03:44.040
vi kunne koste det halve.

111
00:03:45.960 --> 00:03:47.300
Og det vil vi godt vide ved forhold

112
00:03:47.300 --> 00:03:48.340
til, om vi skal køre videre med den

113
00:03:48.340 --> 00:03:49.420
plan, og om det er huk og stik.

114
00:03:50.340 --> 00:03:53.660
Det bliver den løsning, og den bliver til

115
00:03:53.660 --> 00:03:54.880
noget, som vi har fået ud i livet.

116
00:03:55.060 --> 00:03:55.640
Og Jørgen Slinder?

117
00:03:55.860 --> 00:03:57.760
Jeg vil også sige, at nu stikter vores

118
00:03:57.760 --> 00:03:59.960
mester lidt til os, fordi vi har fremtaget

119
00:03:59.960 --> 00:04:02.300
en mindretalsforslag om, at man skulle lave en

120
00:04:02.300 --> 00:04:03.760
anden løsning på busterminalen.

121
00:04:04.280 --> 00:04:05.440
Og det er egentlig ikke, fordi vi er

122
00:04:05.440 --> 00:04:08.300
uenige i de tanker, der ligger bag placeringen

123
00:04:08.300 --> 00:04:09.340
syd for banen.

124
00:04:09.340 --> 00:04:11.200
Men det er simpelthen et forslag, vi har

125
00:04:11.200 --> 00:04:14.620
sat frem for at have en alternative mulighed,

126
00:04:14.900 --> 00:04:16.660
hvis økonomien bliver så stramt, at det ikke

127
00:04:16.660 --> 00:04:18.600
kan lade sig gøre at gennemføre den ideelle

128
00:04:18.600 --> 00:04:19.060
løsning.

129
00:04:19.700 --> 00:04:20.500
Og når jeg siger, at det er så,

130
00:04:20.519 --> 00:04:21.860
det er fordi, det har vist sig, at

131
00:04:21.860 --> 00:04:23.760
forhandlingerne med DSB har været meget vanskelige.

132
00:04:24.180 --> 00:04:26.320
Og vi kan se i dette plangrundlag, der

133
00:04:26.320 --> 00:04:28.420
er lavet til diskussionen her, at tæller man

134
00:04:28.420 --> 00:04:30.720
de tal sammen, der ligger omkring den ideelle

135
00:04:30.720 --> 00:04:32.260
løsning syd for banen, så er vi oppe

136
00:04:32.260 --> 00:04:33.300
i 160 millioner.

137
00:04:33.760 --> 00:04:35.520
Hvor er DSB alene gået i krav på

138
00:04:35.520 --> 00:04:37.380
at få omkring de 25 millioner?

139
00:04:37.380 --> 00:04:38.460
Og det vil vi godt tage en del

140
00:04:38.460 --> 00:04:38.720
fra.

141
00:04:38.720 --> 00:04:40.500
Og hvis man kan løse det problem der,

142
00:04:40.800 --> 00:04:42.060
og man kan komme ned på et langt

143
00:04:42.060 --> 00:04:43.900
lavere tanke, som er nævnt her, så er

144
00:04:43.900 --> 00:04:45.680
vi da ikke imod den løsning, der ligger

145
00:04:45.680 --> 00:04:46.420
syd for banen.

146
00:04:46.720 --> 00:04:47.920
Vi har blot mente det er rigtigt, at

147
00:04:47.920 --> 00:04:51.120
man har et alternativ, hvis økonomien stadigvæk strammer

148
00:04:51.120 --> 00:04:53.180
til, så vi har noget andet at arbejde

149
00:04:53.180 --> 00:04:55.600
med, der på stort set lige så god

150
00:04:55.600 --> 00:04:56.680
måde kan løse problemerne.

151
00:04:56.940 --> 00:04:57.720
Jeg skal lige have den der.

152
00:04:57.800 --> 00:04:59.480
Vil du sige, at DSB har reveret sit

153
00:04:59.480 --> 00:04:59.740
krav?

154
00:05:00.500 --> 00:05:01.960
Det har vi ikke skriftet endnu, men det

155
00:05:01.960 --> 00:05:03.340
har vi mundtet, og jeg regner med, at

156
00:05:03.340 --> 00:05:04.500
en af dagene, vi har det skriftet.

157
00:05:05.100 --> 00:05:07.180
Og man er sikker på, hvor den skal

158
00:05:07.180 --> 00:05:07.520
lidt nu?

159
00:05:07.580 --> 00:05:08.960
Er der helt enighed om, hvor den skal

160
00:05:08.960 --> 00:05:09.140
være?

161
00:05:09.260 --> 00:05:11.020
Det er den plads, den hele tiden har

162
00:05:11.020 --> 00:05:14.000
været placeret på, faktisk som et ekstra sted

163
00:05:14.000 --> 00:05:15.040
på Roskilde station.

164
00:05:15.660 --> 00:05:17.660
Og faktisk det sted, hvor Roskilde festivalen har

165
00:05:17.660 --> 00:05:18.480
deres parkeringsplads.

166
00:05:18.640 --> 00:05:19.300
Bare lige udenheden.

167
00:05:19.720 --> 00:05:21.120
Det er jo inde på DSB-højde.

168
00:05:21.580 --> 00:05:22.280
Fuldstændig, ja.

169
00:05:22.600 --> 00:05:24.580
Men jeg spurgte før, er der fuldstændig enighed

170
00:05:24.580 --> 00:05:24.840
om det?

171
00:05:25.060 --> 00:05:26.640
Henrik Storgaard, du er markeret i den forbindelse.

172
00:05:27.020 --> 00:05:29.480
Ja, altså, det var en ting, der var

173
00:05:29.480 --> 00:05:30.200
lidt ny for mig.

174
00:05:30.320 --> 00:05:32.780
Det var, at Venstre så klart melder ud

175
00:05:32.780 --> 00:05:34.600
nu, at der er placeringen der.

176
00:05:35.060 --> 00:05:39.120
100 procent sikker, og den skal effektueres nu.

177
00:05:39.640 --> 00:05:42.560
Meget glad for at høre, fordi der er

178
00:05:42.560 --> 00:05:45.300
vi ikke enige med Sol og Konservativ i,

179
00:05:45.440 --> 00:05:50.280
at det er nogen løsning at fastholde en

180
00:05:50.280 --> 00:05:51.980
placering, der er nordlig.

181
00:05:51.980 --> 00:05:54.220
Altså, det er inde i bymidten, og man

182
00:05:54.220 --> 00:05:57.060
har simpelthen brug for den brigt for at

183
00:05:57.060 --> 00:05:59.960
kunne løse de trafikale problemer ordentligt i bymidten.

184
00:06:00.460 --> 00:06:03.860
Få den smule luft inde i byen ved

185
00:06:03.860 --> 00:06:06.960
at få busstationen væk.

186
00:06:09.180 --> 00:06:11.160
Og det er jo konservativt, at det nu

187
00:06:11.160 --> 00:06:11.800
bare er enige.

188
00:06:11.800 --> 00:06:17.520
Jo, men det man løser ved at lave

189
00:06:17.520 --> 00:06:20.880
noget andet deroppe, det er kun i gåseøjne.

190
00:06:21.760 --> 00:06:25.180
Man løser ikke bussernes problemer, man løser ikke

191
00:06:25.180 --> 00:06:26.320
de trafikale problemer.

192
00:06:27.040 --> 00:06:29.120
Og så er vi altså inde på, at

193
00:06:29.120 --> 00:06:30.600
det er noget, der ikke er noget, at

194
00:06:30.600 --> 00:06:33.360
man skal opfinde den dybste lærken 17 gange.

195
00:06:33.800 --> 00:06:37.520
Altså, det her med busstationen, det er analyseret

196
00:06:37.520 --> 00:06:40.400
forfra og bagfra så mange gange.

197
00:06:40.880 --> 00:06:42.360
Og argumenterne er på plads, og det er

198
00:06:42.360 --> 00:06:43.900
ikke fordi man har besluttet sig, at man

199
00:06:43.900 --> 00:06:44.580
skal holde fast med det.

200
00:06:44.620 --> 00:06:46.640
Det er fordi argumenterne er vandfaste.

201
00:06:47.640 --> 00:06:53.160
Altså, en busterminal skal ligge umiddelbart nær ved

202
00:06:53.160 --> 00:06:55.980
jernbanen, for at den kollektive trafik kan hænge

203
00:06:55.980 --> 00:06:56.500
sammen.

204
00:06:56.920 --> 00:06:58.640
Og den skal ligge...

205
00:06:59.380 --> 00:07:01.680
Vores mor siger, at Skrændfaderklokken har lige slået

206
00:07:01.680 --> 00:07:02.540
halv 11.

207
00:07:03.060 --> 00:07:04.060
Hvad er spørgsmålet?

208
00:07:04.660 --> 00:07:06.200
Det er angående det, I er sidde og

209
00:07:06.200 --> 00:07:08.060
diskutere med at få bilerne ud af byen.

210
00:07:08.740 --> 00:07:10.260
Og jeg har læst så meget om det

211
00:07:10.260 --> 00:07:11.340
her øre, der holdt sig ud.

212
00:07:12.200 --> 00:07:15.540
Jeg tror, at bilerne følger ganske automatisk med

213
00:07:15.540 --> 00:07:16.400
derud af at investere.

214
00:07:16.500 --> 00:07:17.960
Og det øjeblik, at Ørebroen kommer op og

215
00:07:17.960 --> 00:07:20.380
står, og så man laver en underjordisk garage

216
00:07:20.380 --> 00:07:22.320
og en 2F-parkeringsplads på taget.

217
00:07:22.400 --> 00:07:23.580
Ligesom de har en i Glostrup.

218
00:07:23.760 --> 00:07:25.340
Nu tror jeg næsten, at Bore Hyttehøj er

219
00:07:25.340 --> 00:07:26.620
det samme, som har smidt en håndgranat ned

220
00:07:26.620 --> 00:07:27.300
lidt i studiet.

221
00:07:28.440 --> 00:07:29.620
Det er jo ikke noget, vi tager op

222
00:07:29.620 --> 00:07:29.760
på.

223
00:07:29.840 --> 00:07:31.300
Næste onsdag, det er nær det hænger i

224
00:07:31.300 --> 00:07:33.080
centerstrukturen og erhvervspolitikken.

225
00:07:33.180 --> 00:07:34.460
Og der skal vi nok tage det op.

226
00:07:35.740 --> 00:07:37.200
Og der kommer vi selvfølgelig nok også ind

227
00:07:37.200 --> 00:07:38.960
på det med bilerne.

228
00:07:38.960 --> 00:07:40.920
Jeg tror, at bilerne følger med i det

229
00:07:40.920 --> 00:07:44.000
øjeblik, at alle de discountbutikker, de flytter hjem.

230
00:07:45.040 --> 00:07:45.660
Det kan der være noget om.

231
00:07:46.360 --> 00:07:47.640
Vi tager os videre på næste onsdag.

232
00:07:47.960 --> 00:07:48.160
Tak.

233
00:07:48.920 --> 00:07:50.860
Ja, vi vender tilbage til det spørgsmål.

234
00:07:51.120 --> 00:07:52.260
Men der er mange, der har holdt vejret.

235
00:07:52.300 --> 00:07:53.040
Blandt andet Jensen.

236
00:07:53.720 --> 00:07:56.540
Ja, altså, når vi taler om busstationen, så

237
00:07:56.540 --> 00:07:58.780
synes jeg simpelthen, det er et område, hvor

238
00:07:58.780 --> 00:08:00.280
vi skal holde op med at tale.

239
00:08:00.400 --> 00:08:01.960
Jeg ved ikke, om jeg siger, at nu

240
00:08:01.960 --> 00:08:04.220
skal debatten køre, og den skal bære, og

241
00:08:04.220 --> 00:08:04.840
den skal vise.

242
00:08:05.800 --> 00:08:08.300
Busstationen, der skal handling til nu.

243
00:08:08.860 --> 00:08:10.680
Og hvis ikke vi kan tage den på

244
00:08:10.680 --> 00:08:12.940
en gang, så må vi tage den etablervis.

245
00:08:13.220 --> 00:08:14.960
Og så må vi planlægge det sådan, at

246
00:08:14.960 --> 00:08:16.740
de kan skrive frem ad.

247
00:08:17.100 --> 00:08:19.320
Men busstationen, den må op og stå nu.

248
00:08:19.400 --> 00:08:20.780
Er det også, selvom det kommer til at

249
00:08:20.780 --> 00:08:23.220
kræve nogle erhvervstrivende deres liv derude?

250
00:08:23.620 --> 00:08:25.800
Selvom der bliver taget haver fra folk og

251
00:08:25.800 --> 00:08:26.320
alt muligt?

252
00:08:26.440 --> 00:08:28.300
Er det også det kristelige Folkeparti's rige?

253
00:08:28.520 --> 00:08:29.620
Men der er jo ikke talt om, at

254
00:08:29.620 --> 00:08:30.280
der skal...

255
00:08:30.280 --> 00:08:31.340
Østergade skal laves om.

256
00:08:31.880 --> 00:08:33.020
Hedborgsvej skal laves om.

257
00:08:33.659 --> 00:08:35.000
Der er jo ikke talt om, at man

258
00:08:35.000 --> 00:08:35.580
skal...

259
00:08:36.200 --> 00:08:38.940
Det skal ikke koste livet, det er der

260
00:08:38.940 --> 00:08:39.600
jo ikke talt om.

261
00:08:40.240 --> 00:08:41.820
Men herre Ers Linder?

262
00:08:42.059 --> 00:08:44.760
Det er fordi, jeg lige nævnte det med

263
00:08:44.760 --> 00:08:47.620
vor holdning til det omkring økonomien i det.

264
00:08:47.960 --> 00:08:48.940
Og der vil jeg godt sige, at 17

265
00:08:48.940 --> 00:08:50.540
års arbejde i byrådet har lært mig en

266
00:08:50.540 --> 00:08:52.500
vis form for skepsis over for visse ting.

267
00:08:53.100 --> 00:08:54.500
Og jeg vil altså gerne se på tryk,

268
00:08:54.900 --> 00:08:56.400
hvad der egentlig kommer ud af des forhandlinger

269
00:08:56.400 --> 00:09:00.340
omkring en bedre økonomi med DSB.

270
00:09:02.520 --> 00:09:04.260
Det tror jeg nok er meget klogt at

271
00:09:04.260 --> 00:09:06.060
gøre, for ellers så risikerer jeg mig at

272
00:09:06.060 --> 00:09:08.200
sige ja til noget, som man absolut ikke

273
00:09:08.200 --> 00:09:08.980
senere kan stå ved.

274
00:09:09.220 --> 00:09:10.420
Ved man nu, hvornår man kan få det

275
00:09:10.420 --> 00:09:10.820
på tryk?

276
00:09:11.900 --> 00:09:13.640
Ja, altså vi har i forhold til bemødet

277
00:09:13.640 --> 00:09:15.840
en referat frem, hvor de har lovet, at

278
00:09:15.840 --> 00:09:16.640
det kommer frem.

279
00:09:17.140 --> 00:09:17.900
Det er den ene ting.

280
00:09:18.780 --> 00:09:21.220
Og det andet er, at udover det med

281
00:09:21.220 --> 00:09:23.340
DSB, er der nogle andre ting, der også

282
00:09:23.340 --> 00:09:24.480
skal falde i hak nu.

283
00:09:24.900 --> 00:09:28.460
Nemlig spørgsmålet, om vi vil have lånefinanseret halvdelen

284
00:09:28.460 --> 00:09:29.300
af busstationen.

285
00:09:30.140 --> 00:09:34.000
Det er en forudsætning for, at det så

286
00:09:34.000 --> 00:09:35.060
kan finansieres på den måde, som jeg har

287
00:09:35.060 --> 00:09:35.280
beskrevet.

288
00:09:35.400 --> 00:09:37.180
Det er, at halvdelen kan lånefinanseres af Hovedstatsfonden.

289
00:09:37.640 --> 00:09:41.140
Og der falder klokken i slag med seneste

290
00:09:41.140 --> 00:09:42.440
udgangen af næste år.

291
00:09:42.840 --> 00:09:44.000
Hvis ikke vi har det på plads der,

292
00:09:44.260 --> 00:09:45.140
så får vi ikke de penge.

293
00:09:45.540 --> 00:09:47.120
Og så vil jeg igen sige, som Henrik

294
00:09:47.120 --> 00:09:47.560
Storgaard.

295
00:09:47.980 --> 00:09:50.400
Der har været undersøgt nogle af 40-20

296
00:09:50.400 --> 00:09:53.700
forskellige løsninger på, hvordan man skulle placere busstationen

297
00:09:53.700 --> 00:09:54.140
i Roskilde.

298
00:09:54.760 --> 00:09:56.420
Alle de andre forslag, som kommer frem nu,

299
00:09:56.840 --> 00:09:58.380
det har vist sig de andre gange også.

300
00:09:58.540 --> 00:10:00.260
Det ender næsten med de samme beløb igen.

301
00:10:00.540 --> 00:10:02.120
Det koster mange penge at lave den første

302
00:10:02.120 --> 00:10:02.560
busstation.

303
00:10:03.020 --> 00:10:05.260
Enten du laver den helt eller delt.

304
00:10:05.420 --> 00:10:06.860
Laver du den delt, så har det jo

305
00:10:06.860 --> 00:10:08.620
ikke nogen løsning for den kollektive trafik som

306
00:10:08.620 --> 00:10:09.500
knudpunkt i Roskilde.

307
00:10:09.760 --> 00:10:11.000
Så skal folk jo, der skal bruge en

308
00:10:11.000 --> 00:10:13.140
kollektiv trafik, styrt fra den ene busstation til

309
00:10:13.140 --> 00:10:14.020
den anden.

310
00:10:14.060 --> 00:10:15.960
Ligesom i London, når de lander på en

311
00:10:15.960 --> 00:10:18.300
jernbagestation og skal overbo en anden over den

312
00:10:18.300 --> 00:10:18.860
anden ende af byen.

313
00:10:18.980 --> 00:10:21.280
Det er Roskilde, der ikke er bygget til,

314
00:10:21.360 --> 00:10:22.060
det må jeg sige.

315
00:10:22.060 --> 00:10:24.440
Nej, det er den ikke.

316
00:10:25.560 --> 00:10:27.900
Jeg kan overveje, at et af forslagene, som

317
00:10:27.900 --> 00:10:31.600
Solen fremlagde i sin tid, det var som

318
00:10:31.600 --> 00:10:33.460
alternativ til, at der faktisk ikke blev nogen

319
00:10:33.460 --> 00:10:34.320
løsning.

320
00:10:34.640 --> 00:10:36.900
Men at det var bedre end ingen løsning.

321
00:10:37.220 --> 00:10:39.200
Fordi vi på det tidspunkt syntes, at det

322
00:10:39.200 --> 00:10:40.960
havde trunget lige rigeligt langt ud.

323
00:10:41.060 --> 00:10:44.120
For det er klart, at en løsning i

324
00:10:44.120 --> 00:10:47.080
en større størrelsesorden, som er på længere sigt

325
00:10:47.080 --> 00:10:48.600
end den, det ville vi også gå ind

326
00:10:48.600 --> 00:10:48.740
for.

327
00:10:48.740 --> 00:10:51.980
Kan vi nu konkludere, at den kommer?

328
00:10:52.320 --> 00:10:53.060
I 1994.

329
00:10:56.080 --> 00:10:59.860
Det kommer jo før, fordi den sidste, det

330
00:10:59.860 --> 00:11:01.740
er en femårig fase, men den sidste er

331
00:11:01.740 --> 00:11:06.120
jo forarbejderne i forbindelse med forpladsen på stationen.

332
00:11:06.220 --> 00:11:06.640
Det er det sidste.

333
00:11:06.760 --> 00:11:08.180
Så er det altså stadigværende så at sige,

334
00:11:08.300 --> 00:11:09.080
at I er enige om, at den bare

335
00:11:09.080 --> 00:11:09.500
værer, ikke?

336
00:11:10.180 --> 00:11:12.080
Så vi kan altså godt begynde i stedet.

337
00:11:12.640 --> 00:11:13.980
Det er lidt sådan, som Jens siger.

338
00:11:14.400 --> 00:11:15.760
På et tidspunkt så det faktisk ud, som

339
00:11:15.760 --> 00:11:16.280
om den ikke kom.

340
00:11:16.500 --> 00:11:17.460
Og der var heller ikke vilje til at

341
00:11:17.460 --> 00:11:18.200
sætte penge af til den.

342
00:11:18.600 --> 00:11:21.000
Og så kom vores overvejelse om, hvordan gør

343
00:11:21.000 --> 00:11:21.360
man så?

344
00:11:21.780 --> 00:11:23.540
Og der var noget med at få sparket

345
00:11:23.540 --> 00:11:24.680
de private biler væk, jeg skal sige.

346
00:11:24.780 --> 00:11:27.040
Så var pladsen lige nord fra stationen.

347
00:11:27.100 --> 00:11:28.360
Det må så have været forholdt busserne.

348
00:11:28.580 --> 00:11:30.200
Nu er der så pludselig åbent mulighed for,

349
00:11:30.380 --> 00:11:33.700
at den bedste, største og samlede løsning kan

350
00:11:33.700 --> 00:11:33.980
komme.

351
00:11:34.300 --> 00:11:34.980
Så må vi køre den.

352
00:11:35.400 --> 00:11:35.880
Det er oplagt.

353
00:11:37.440 --> 00:11:38.340
Men det er nemlig nyt.

354
00:11:38.520 --> 00:11:39.720
Det er faktisk kommet ind fra det sidste

355
00:11:39.720 --> 00:11:40.020
måned.

356
00:11:40.960 --> 00:11:43.100
Da vi satte budget, der var der ikke

357
00:11:43.100 --> 00:11:44.460
rigtig vilje til at sætte penge på.

358
00:11:44.620 --> 00:11:45.980
Nå, nu kan vi lige vente og se

359
00:11:45.980 --> 00:11:46.280
andre.

360
00:11:48.500 --> 00:11:49.440
Det er ret at blive overrasket.

361
00:11:49.900 --> 00:11:51.560
Ja, det er faktisk på det har kommet

362
00:11:51.560 --> 00:11:51.920
budget.

363
00:11:52.860 --> 00:11:54.220
Og det er altså lige ved svaret til,

364
00:11:54.360 --> 00:11:56.360
hvad vi får fra bækken.

365
00:11:58.040 --> 00:11:59.460
En busstation nord fra banen.

366
00:11:59.780 --> 00:12:01.140
Ja, det tager endda tid til at vende

367
00:12:01.140 --> 00:12:01.240
tilbage.

368
00:12:03.140 --> 00:12:04.480
Nord fra banen, syd for banen.

369
00:12:04.840 --> 00:12:05.920
Syd for banen, syd for banen.

370
00:12:06.600 --> 00:12:09.300
Ja, og tilbage skal man køre.

371
00:12:09.380 --> 00:12:10.480
Jeg vil godt vende tilbage til noget af

372
00:12:10.480 --> 00:12:12.020
det, Niels Borello var inde på, som jeg

373
00:12:12.020 --> 00:12:15.100
synes var meget centralt i hele den diskussion.

374
00:12:15.220 --> 00:12:17.340
Vi sidder og diskuterer en masse om fysisk

375
00:12:17.340 --> 00:12:17.920
planlægning.

376
00:12:18.560 --> 00:12:20.080
Og det er jo egentlig ikke fordi, hans

377
00:12:20.080 --> 00:12:22.280
opgave var at foretage den fysiske planlægning.

378
00:12:22.400 --> 00:12:24.100
Det er der andre, som heldigvis har døbt

379
00:12:24.100 --> 00:12:24.420
sig til.

380
00:12:25.160 --> 00:12:27.820
Det Borello berørte, det var den strategiske planlægning,

381
00:12:27.900 --> 00:12:30.680
hvor man beslutter, hvad det er, hvor stærke

382
00:12:30.680 --> 00:12:31.080
sidder.

383
00:12:31.080 --> 00:12:32.940
Hvis de skal fremmes, om der skal være

384
00:12:32.940 --> 00:12:35.220
vækst i samfundet eller det hele.

385
00:12:35.300 --> 00:12:36.700
Det skal bare have lov at stagne mere.

386
00:12:37.360 --> 00:12:40.000
Og der håber jeg, at vi meget hurtigt

387
00:12:40.000 --> 00:12:42.600
kan finde tilbage til det punkt og begynde

388
00:12:42.600 --> 00:12:44.780
at diskutere strategier.

389
00:12:45.460 --> 00:12:48.760
Begynde at analysere, hvor vi har vores stærke

390
00:12:48.760 --> 00:12:49.940
sider og vores svage sider.

391
00:12:50.300 --> 00:12:52.560
Et af områderne, hvor vi har stærke sider,

392
00:12:52.720 --> 00:12:54.080
mener jeg, er afgjort af handel.

393
00:12:54.620 --> 00:12:57.640
Og derfor er det en total utopi, hvis

394
00:12:57.640 --> 00:12:59.420
vi vil have bilerne ud af byen.

395
00:12:59.420 --> 00:13:03.360
Vi må søge at lave nogle trafikløsninger.

396
00:13:03.760 --> 00:13:06.080
Jeg kender godt den fra Göteborg også, og

397
00:13:06.080 --> 00:13:07.800
den virker udmærket.

398
00:13:09.040 --> 00:13:13.720
Men vi må søge at fremme og give

399
00:13:13.720 --> 00:13:16.120
vægt for det forretningsliv, vi har i byen.

400
00:13:16.420 --> 00:13:18.380
Jeg kan se her i, der står der

401
00:13:18.380 --> 00:13:20.820
i 85, der havde vi 1,8 milliarder

402
00:13:20.820 --> 00:13:21.980
i omsætning i Roskilde.

403
00:13:22.760 --> 00:13:25.380
Nu forstår jeg ikke, at omsætningen i Roskilde

404
00:13:25.380 --> 00:13:28.260
frem til over 2.000 stiger med 100

405
00:13:28.260 --> 00:13:28.940
millioner.

406
00:13:29.760 --> 00:13:30.840
Altså cirka 5 procent.

407
00:13:31.200 --> 00:13:34.040
Men selvfølgelig er der pessimister i alle lejre.

408
00:13:34.580 --> 00:13:36.660
Jeg håber virkelig, at den stiger med mindst

409
00:13:36.660 --> 00:13:37.420
15 procent.

410
00:13:37.740 --> 00:13:39.640
Men hvis bilerne bliver smidt ud af byen,

411
00:13:39.980 --> 00:13:41.360
så er det ikke et spørgsmål om at

412
00:13:41.360 --> 00:13:43.040
gøre al gade til en god gade.

413
00:13:43.400 --> 00:13:45.020
Så er det et spørgsmål om, at der

414
00:13:45.020 --> 00:13:45.980
ikke engang kører biler.

415
00:13:45.980 --> 00:13:47.340
For der er sgu ikke nogen, der gider

416
00:13:47.340 --> 00:13:50.120
at komme ind i byen og handle i

417
00:13:50.120 --> 00:13:52.100
de forretninger, og forretningslivet dør.

418
00:13:52.740 --> 00:13:54.520
Så er det 30 procent tilbagegang.

419
00:13:56.160 --> 00:13:58.460
Derfor synes jeg meget mere, at vi skal

420
00:13:58.460 --> 00:14:00.420
i stedet for det der at slå streger

421
00:14:00.420 --> 00:14:03.960
og sige syd for banen og nord for

422
00:14:03.960 --> 00:14:06.160
banen, så skal vi begynde at gå tilbage

423
00:14:06.160 --> 00:14:07.240
til det helt essentielle.

424
00:14:07.720 --> 00:14:10.380
Og strategien, det er det politikere er valgt

425
00:14:10.380 --> 00:14:10.640
til.

426
00:14:12.380 --> 00:14:13.780
Og Henning Mikkelsen må tilføje.

427
00:14:13.880 --> 00:14:16.200
Jeg vil godt, at man skal prøve at

428
00:14:16.200 --> 00:14:22.760
få politikeren til at tage stilling til, hvad

429
00:14:22.760 --> 00:14:24.500
man gør, når busstationen kommer.

430
00:14:25.060 --> 00:14:27.020
Fordi det der er kvaliteten ved den busstation,

431
00:14:27.180 --> 00:14:28.040
vi har nu, er jo, at der er

432
00:14:28.040 --> 00:14:29.560
en sammenhæng mellem busstation og by.

433
00:14:30.740 --> 00:14:33.220
Den sammenhæng bliver jo lidt fjernere, når vi

434
00:14:33.220 --> 00:14:34.420
lægger den over på den anden side af

435
00:14:34.420 --> 00:14:34.760
banen.

436
00:14:35.500 --> 00:14:37.960
Dels skal de, der skal mixe fra tog

437
00:14:37.960 --> 00:14:40.100
til bus, de skal have en indkøbsmulighed, som

438
00:14:40.100 --> 00:14:41.080
ikke må ligge for langt væk.

439
00:14:41.980 --> 00:14:43.920
Og de skal også helst have en adgang

440
00:14:43.920 --> 00:14:47.340
til byen, hvor de har adgang til udvalgtsvarer

441
00:14:47.340 --> 00:14:47.680
forretningen.

442
00:14:47.760 --> 00:14:49.720
Jeg synes, at jeg igen vil pege på

443
00:14:49.720 --> 00:14:52.600
Handstandsforeningens markedsundersøgelse, der siger, at når folk tager

444
00:14:52.600 --> 00:14:54.780
til Roskilde og handler, så er det selvfølgelig

445
00:14:54.780 --> 00:14:56.680
på grund af udvalgtsvarer politikerne, som Nesporello talte

446
00:14:56.680 --> 00:14:57.060
om før.

447
00:14:57.260 --> 00:14:58.640
Men vi skal også være mere opmærksomme på,

448
00:14:59.320 --> 00:15:01.000
at det har vi faktisk ikke haft vækst

449
00:15:01.000 --> 00:15:01.760
i den seneste periode.

450
00:15:01.760 --> 00:15:02.900
Men der, hvor vi har haft vækst, det

451
00:15:02.900 --> 00:15:06.080
er faktisk på detaljhandelsområdet.

452
00:15:06.540 --> 00:15:07.760
Og jeg synes, at det er vigtigt, at

453
00:15:07.760 --> 00:15:12.400
vi får afbalanceret udvalgtsvarer- og detaljbutikker på

454
00:15:12.400 --> 00:15:15.300
en måde, så vi fastholder det kunderunderlag, vi

455
00:15:15.300 --> 00:15:15.460
har.

456
00:15:15.900 --> 00:15:17.260
Jeg mener, at det er væsentligt for byens

457
00:15:17.260 --> 00:15:17.500
vækst.

458
00:15:17.900 --> 00:15:18.840
Jeg synes, det er væsentligt, at vi prøver

459
00:15:18.840 --> 00:15:21.040
at se på, er der nogle muligheder for,

460
00:15:21.100 --> 00:15:23.740
at vi kunne give den nogle servicemuligheder og

461
00:15:23.740 --> 00:15:25.120
give den byens nærhed.

462
00:15:25.240 --> 00:15:26.260
Jeg mener, der er behov for at se

463
00:15:26.260 --> 00:15:26.860
på begge dele.

464
00:15:27.960 --> 00:15:28.580
Henrik Jenum?

465
00:15:28.860 --> 00:15:30.060
Det der med strategi.

466
00:15:30.620 --> 00:15:32.500
Jeg er meget enig i, at byrådet har

467
00:15:32.500 --> 00:15:33.520
diskuteret for lidt strategi.

468
00:15:33.820 --> 00:15:34.820
Og det er specielt det, som har været

469
00:15:34.820 --> 00:15:36.440
vores grundlæggende kritik af det oplæg, der er

470
00:15:36.440 --> 00:15:38.060
kommet til kommunenplanen.

471
00:15:38.160 --> 00:15:40.820
Men så vil jeg godt trække det, der

472
00:15:40.820 --> 00:15:43.060
er det centrale i de kommende år inden

473
00:15:43.060 --> 00:15:44.600
og sige, at vi skal løse nogle miljøproblemer,

474
00:15:44.680 --> 00:15:45.820
som er uafviselige.

475
00:15:46.260 --> 00:15:48.540
Og en af de helt, helt uafviselige ting,

476
00:15:48.640 --> 00:15:50.320
det er, at energiforbruget skal halveres.

477
00:15:50.700 --> 00:15:53.340
Og det får sgu konsekvenser for vores trafikmønster.

478
00:15:53.340 --> 00:15:55.760
Og det er det, man prøver at springe

479
00:15:55.760 --> 00:15:58.740
over og lukke øjnene for at ignorere.

480
00:15:58.860 --> 00:15:59.660
Og det kan man ikke.

481
00:16:00.000 --> 00:16:01.340
Vi er nødt til at arbejde med at

482
00:16:01.340 --> 00:16:04.000
indrette byen, så den kan fungere med en

483
00:16:04.000 --> 00:16:06.580
helt, en langt, langt mindre privatbilisme.

484
00:16:06.980 --> 00:16:12.000
Fordi miljøhensynet kræver, at vi reducerer privatbilismen.

485
00:16:12.240 --> 00:16:12.900
Der er ingen vej udenom.

486
00:16:13.140 --> 00:16:14.100
Alt andet er uansvarligt.

487
00:16:14.260 --> 00:16:15.160
Og det må jeg så sige, det er

488
00:16:15.160 --> 00:16:17.620
en del af forsamlingen, der er uansvarlig, fordi

489
00:16:17.620 --> 00:16:18.440
de er ligeglade med det problem.

490
00:16:19.380 --> 00:16:21.360
Henrik Jenum, du nævner miljøpolitikken.

491
00:16:21.360 --> 00:16:23.280
Den har vi oppe på onsdag, så jeg

492
00:16:23.280 --> 00:16:24.060
synes, at vi skal gemme den.

493
00:16:24.060 --> 00:16:26.200
Du kan ikke snakke bymedie uden at tage

494
00:16:26.200 --> 00:16:29.580
sådan en meget overordnet strategisk betragtning som den,

495
00:16:29.760 --> 00:16:29.860
ikke?

496
00:16:29.860 --> 00:16:31.580
Fordi det er sgu hovedproblemet i de kommende

497
00:16:31.580 --> 00:16:31.760
år.

498
00:16:32.400 --> 00:16:34.060
Men vi vender tilbage til den næste onsdag,

499
00:16:34.140 --> 00:16:36.140
og der kan komme mange spørgsmål for lyttere

500
00:16:36.140 --> 00:16:36.760
og for seere videre.

501
00:16:36.880 --> 00:16:38.420
Og en del spørgsmål tager vi meget gerne

502
00:16:38.420 --> 00:16:38.640
op.

503
00:16:39.980 --> 00:16:41.820
Preben Thomsen, du havde bedt om, at du

504
00:16:41.820 --> 00:16:42.340
frafalder.

505
00:16:42.860 --> 00:16:44.600
Og så er der Henrik Storborg-Petersen.

506
00:16:44.820 --> 00:16:46.160
Jamen, Henrik Jenum har sagt.

507
00:16:46.500 --> 00:16:47.520
Henrik Jenum har da sagt.

508
00:16:47.520 --> 00:16:48.860
Så er vi kommet så langt i programmet,

509
00:16:48.940 --> 00:16:50.120
at vi efterhånden skal til at slutte.

510
00:16:50.240 --> 00:16:51.360
Men der er dog en ting, vi måske

511
00:16:51.360 --> 00:16:52.820
lige skal tale om i forbindelse med bymiddel.

512
00:16:53.260 --> 00:16:55.340
Og det er, at i disse timer, der

513
00:16:55.340 --> 00:16:57.660
samles der folk ude på Tætskandik, fra hele

514
00:16:57.660 --> 00:16:59.220
Danmark, turistjæberne.

515
00:16:59.320 --> 00:17:01.620
De kommer her alle sammen, netop til Roskilde.

516
00:17:01.820 --> 00:17:02.880
Og det må man så sige, det er

517
00:17:02.880 --> 00:17:06.619
en af dette siddende byråds resultater, at man

518
00:17:06.619 --> 00:17:07.880
har fået på Tætskandik derude.

519
00:17:07.940 --> 00:17:09.700
Og dermed har fået samlet disse turistjæber.

520
00:17:10.480 --> 00:17:13.200
Men Roskilde bymiddel er allerhøjeste grad turisme.

521
00:17:13.660 --> 00:17:15.319
Hvorfor har I vægt det med her?

522
00:17:16.560 --> 00:17:17.280
Martin Stegen.

523
00:17:17.500 --> 00:17:18.800
Ja, der var det, jeg ikke fik lov

524
00:17:18.800 --> 00:17:19.319
at komme ind derfør.

525
00:17:19.800 --> 00:17:21.240
Det var en af de ting, som jeg

526
00:17:21.240 --> 00:17:22.579
synes er helt centralt.

527
00:17:22.619 --> 00:17:25.819
Hvis vi får en busholdeplads eller buscentral syd

528
00:17:25.819 --> 00:17:28.180
for banen, så må vi have en bybus.

529
00:17:28.720 --> 00:17:30.700
Eller, som jeg ser ud fra et turistmæssigt

530
00:17:30.700 --> 00:17:32.800
synpunkt, kunne det være ideelt, hvis vi kunne

531
00:17:32.800 --> 00:17:34.680
få for eksempel en sporvogn, eller noget andet

532
00:17:34.680 --> 00:17:38.460
interessant til at køre rundt i de forretningsskader,

533
00:17:38.800 --> 00:17:40.920
så man hvem kan komme uden sin private

534
00:17:40.920 --> 00:17:42.720
bil, fra den ene ende af gågaden til

535
00:17:42.720 --> 00:17:44.580
den anden, uden nødvendigvis at slæbe råd på

536
00:17:44.580 --> 00:17:45.400
sine store parkedebiler.

537
00:17:46.660 --> 00:17:48.260
Og Henrik Christiansen.

538
00:17:48.400 --> 00:17:50.720
Jeg synes lige det med strategien, og hvordan

539
00:17:50.720 --> 00:17:53.560
man kommer videre i forbindelse med debatten om

540
00:17:53.560 --> 00:17:54.240
bykernen.

541
00:17:54.880 --> 00:17:57.340
Der er jo i forbindelse med kommuneplanen flere

542
00:17:57.340 --> 00:17:57.680
faser.

543
00:17:57.780 --> 00:17:59.480
Den første fase er jo, at man nu

544
00:17:59.480 --> 00:18:01.680
tager den brede diskussion, hvor man faktisk fra

545
00:18:01.680 --> 00:18:04.960
byrådssiden har stillet spørgsmål op, og så håber

546
00:18:04.960 --> 00:18:07.460
på, at der så kommer forskellige, forhåbentlig også

547
00:18:07.460 --> 00:18:10.460
nogle sammenhængende indlæg og forløb, og så er

548
00:18:10.460 --> 00:18:12.540
der jo også kommet nogle fra forskellige sider,

549
00:18:12.960 --> 00:18:14.760
som siger, hvad man kunne forestille sig med

550
00:18:14.760 --> 00:18:15.260
bymitten.

551
00:18:15.700 --> 00:18:17.880
Ud fra det bliver der så udarbejdet et

552
00:18:17.880 --> 00:18:22.300
eller flere konkrete oplæg til en enlig kommuneplan,

553
00:18:22.660 --> 00:18:24.700
som tager konkret stilling til, hvad det er,

554
00:18:24.780 --> 00:18:29.120
man vil med bymitten, som igen bliver fremlagt

555
00:18:29.120 --> 00:18:30.200
til diskussion.

556
00:18:30.520 --> 00:18:32.020
Så det var mere for at få bagt

557
00:18:32.020 --> 00:18:34.060
ind i den sammenhæng, at det er første

558
00:18:34.060 --> 00:18:35.920
fase, vi diskuterer nu.

559
00:18:36.340 --> 00:18:37.900
Og så er jeg enig med Henning Mikkelsen

560
00:18:37.900 --> 00:18:40.540
i, at når vi så får den busstation

561
00:18:40.540 --> 00:18:43.380
til at være på sydsiden af banen, så

562
00:18:43.380 --> 00:18:45.320
skal vi samtidig med alt det andet, vi

563
00:18:45.320 --> 00:18:47.580
har nævnt i dag, interessere os for, hvordan

564
00:18:47.580 --> 00:18:50.500
kan vi så yderligere for at forstærke linjen

565
00:18:50.500 --> 00:18:53.860
fra Køgevej over til Hersedgade, og på den

566
00:18:53.860 --> 00:18:55.360
måde sige, at nu skal vi måske, det

567
00:18:55.360 --> 00:18:58.680
der har været Roskildes problem i årtier, at

568
00:18:58.680 --> 00:19:01.640
vi har byen skilt af jernbanen, som er

569
00:19:01.640 --> 00:19:03.860
det måske en ekstra, nu nævnte også det

570
00:19:03.860 --> 00:19:08.000
med hotellet, en ekstra inspiration til, opfordring til,

571
00:19:08.000 --> 00:19:10.540
at vi får gjort noget ved overgangen eller

572
00:19:10.540 --> 00:19:13.900
undergangen af Roskilde, så man på en eller

573
00:19:13.900 --> 00:19:15.860
anden måde får et strøg tilbage, som føles

574
00:19:15.860 --> 00:19:17.420
behageligt at færdes på.

575
00:19:19.780 --> 00:19:21.120
Turismen kommer vi frem til, og jeg vil

576
00:19:21.120 --> 00:19:23.640
godt kaste en ting mere ud der.

577
00:19:24.020 --> 00:19:25.120
Man har hele tiden sagt, at det er

578
00:19:25.120 --> 00:19:27.040
knudepunkt og knudepunkt og knudepunkt.

579
00:19:27.800 --> 00:19:31.840
Ved den der tunnelplan, man snakker om, mellem

580
00:19:31.840 --> 00:19:35.240
Hunested og Rørvik og over til Sverige, den

581
00:19:35.240 --> 00:19:37.720
vil jo føre en masse udenom Roskilde, og

582
00:19:37.720 --> 00:19:39.720
der er nogen indflydelse, hvis det giver sådan

583
00:19:39.720 --> 00:19:39.840
noget.

584
00:19:40.460 --> 00:19:41.620
Det er en luftbombe.

585
00:19:44.920 --> 00:19:46.340
Jeg synes, at jeg vil svare på den

586
00:19:46.340 --> 00:19:48.020
der, først ud fra sådan et overordnet beskytningspunkt.

587
00:19:48.680 --> 00:19:50.720
Der vil aldrig nogensinde blive bygget en tunnel

588
00:19:50.720 --> 00:19:51.600
fra Hunested til Rørvik.

589
00:19:51.680 --> 00:19:53.180
Der er overhovedet ikke noget befolkningsunderlag.

590
00:19:53.820 --> 00:19:55.220
Der findes ikke et menneske her på jorden,

591
00:19:55.320 --> 00:19:56.060
der vil investere i den.

592
00:19:56.260 --> 00:19:59.320
Det tror jeg, at jeg er 100 procent

593
00:19:59.320 --> 00:20:00.740
sikker på, så det kan vi godt aflige

594
00:20:00.740 --> 00:20:00.880
ud.

595
00:20:01.460 --> 00:20:03.100
De tunneller ville komme et andet sted, hvis

596
00:20:03.100 --> 00:20:04.580
der kommer nogen, hvor der er en byfortætning,

597
00:20:04.660 --> 00:20:05.520
der har noget bedre kraft.

598
00:20:05.660 --> 00:20:06.620
Det er der for mig overhovedet ikke nogen

599
00:20:06.620 --> 00:20:08.420
tvivl om, og det har Hunested og Rørvik

600
00:20:08.420 --> 00:20:08.900
altså ikke.

601
00:20:09.360 --> 00:20:10.860
De har nogle andre kvaliteter, som de må

602
00:20:10.860 --> 00:20:11.280
bygge på.

603
00:20:12.440 --> 00:20:13.340
Men tilbage til det med turisme.

604
00:20:13.400 --> 00:20:14.900
Turismen har vi talt om, men vi har

605
00:20:14.900 --> 00:20:15.940
ikke brugt ordet turisme.

606
00:20:16.320 --> 00:20:19.280
Det er så heldigt, at det byens borgere

607
00:20:19.280 --> 00:20:23.020
elsker i Roskilde, og det oplandskunderne elsker ved

608
00:20:23.020 --> 00:20:26.640
Roskilde, og såment også det københavnere og beboere

609
00:20:26.640 --> 00:20:28.180
i Københavns Vestegn elsker ved Roskilde.

610
00:20:28.340 --> 00:20:30.000
Det er præcis det samme som turisterne.

611
00:20:30.000 --> 00:20:31.820
Så når vi gør det, vi er blevet

612
00:20:31.820 --> 00:20:33.040
enige om, vi gerne vil gøre her i

613
00:20:33.040 --> 00:20:35.180
dag, så har vi opprioriteret nogle af de

614
00:20:35.180 --> 00:20:38.700
kvaliteter, vi har, og tilbydet turisterne, og hvis

615
00:20:38.700 --> 00:20:40.500
vi gør det godt og grundigt, og giver

616
00:20:40.500 --> 00:20:43.000
dem nogle steder, hvor de kan være, og

617
00:20:43.000 --> 00:20:45.260
får mange mennesker til byen, og opprioriterer boligerne

618
00:20:45.260 --> 00:20:47.640
i bycentret, så der bliver noget liv efter

619
00:20:47.640 --> 00:20:49.700
lukketid, så kommer turisterne også.

620
00:20:50.060 --> 00:20:53.420
Jeg synes, vi mangler måske et indsynsvinkel her.

621
00:20:53.740 --> 00:20:55.660
Hvordan får vi liv i byen efter lukketid?

622
00:20:55.720 --> 00:20:56.560
Det er der ikke nogen, der har talt

623
00:20:56.560 --> 00:20:56.740
om.

624
00:20:56.740 --> 00:20:58.440
Men bare et væsentligt element i en bys

625
00:20:58.440 --> 00:21:00.060
kulturliv, det er, at der skal være liv

626
00:21:00.060 --> 00:21:01.100
i byen efter lukketid.

627
00:21:01.420 --> 00:21:02.860
Et stort, godt kulturhus.

628
00:21:03.040 --> 00:21:04.680
Ja, og inden vi snakker om det, så

629
00:21:04.680 --> 00:21:05.780
synes jeg lige, vi skal gøre opmærksom på,

630
00:21:05.920 --> 00:21:08.620
at vi skal lukke her inden klokken 23,

631
00:21:08.800 --> 00:21:10.560
og at de mange spørgsmål, der bliver rejst

632
00:21:10.560 --> 00:21:12.340
her, vi vender tilbage igen med det næste

633
00:21:12.340 --> 00:21:13.760
gang, men vi har lige en talerægt, vi

634
00:21:13.760 --> 00:21:14.440
skal gøre færdig.

635
00:21:14.860 --> 00:21:16.400
Ja, det vil jeg nævne, og det er

636
00:21:16.400 --> 00:21:19.200
et spørgsmål om turisme, og ligesom antydet, vi

637
00:21:19.200 --> 00:21:21.740
ikke har haft det med i debatten, men

638
00:21:21.740 --> 00:21:24.040
det emne, I skal diskutere næste gang, indeholder

639
00:21:24.040 --> 00:21:26.440
et spørgsmål om byens erhvervsliv, og der har

640
00:21:26.440 --> 00:21:28.480
man taget med, som en af de muligheder

641
00:21:28.480 --> 00:21:31.580
for, at udbygge byens erhvervsliv, netop turismen.

642
00:21:32.580 --> 00:21:34.040
Så det er noget, der kommer ind i

643
00:21:34.040 --> 00:21:34.440
debatten.

644
00:21:34.820 --> 00:21:36.040
Så var det jo rigtigt, man kunne også

645
00:21:36.040 --> 00:21:38.120
godt have taget med diskussionen i aften, men

646
00:21:38.120 --> 00:21:40.660
nu er det altså anpasset et andet sted,

647
00:21:40.780 --> 00:21:42.960
men det er selvfølgelig noget, der berører begge

648
00:21:42.960 --> 00:21:44.800
de emner, man skal diskutere både i aften

649
00:21:44.800 --> 00:21:46.020
og næste onsdag.

650
00:21:46.480 --> 00:21:48.020
Og jeg vil også godt nævne her, sådan

651
00:21:48.020 --> 00:21:50.380
bare som et kuriosum, der har lidt at

652
00:21:50.380 --> 00:21:51.840
gøre også med, men det er noget, der

653
00:21:51.840 --> 00:21:55.120
Fang startede med at sige, at Roskilde jo

654
00:21:55.120 --> 00:21:56.960
i dag, udover at være en handelsby, også

655
00:21:56.960 --> 00:21:59.080
at blive en uddannelsesby, er et af de

656
00:21:59.080 --> 00:22:01.200
områder, hvor man satte sig i fremtiden på,

657
00:22:01.580 --> 00:22:04.440
at få også en form for turisme, ærgernelle

658
00:22:04.440 --> 00:22:07.160
videreuddannelsen og kursusvirksomheden.

659
00:22:07.480 --> 00:22:08.660
For det regner med, at man kommer til

660
00:22:08.660 --> 00:22:10.520
at snakke mere om næste onsdag.

661
00:22:10.620 --> 00:22:11.400
Og Aksel Fisker?

662
00:22:12.040 --> 00:22:13.520
Ja, det kan vi egentlig godt vinde tilbage

663
00:22:13.520 --> 00:22:14.700
til, men det går mesteren at ringe på

664
00:22:14.700 --> 00:22:20.120
før med, hvordan selve I forvalter, hvad hedder

665
00:22:20.120 --> 00:22:21.460
det, debatopvæg og så videre.

666
00:22:22.140 --> 00:22:25.980
Og jeg falder over Socialistisk Folkeparti's mindretalsudtalelse.

667
00:22:26.680 --> 00:22:27.760
Nu er det så sjældent, at jeg har

668
00:22:27.760 --> 00:22:30.660
legenhed til at rose Socialistisk Folkeparti.

669
00:22:30.720 --> 00:22:31.860
Det bliver nok også sidste gang i år.

670
00:22:32.540 --> 00:22:36.660
Men her har de virkelig lavet et meget,

671
00:22:36.920 --> 00:22:41.160
meget fint stykke arbejde, som helt køler efter

672
00:22:41.160 --> 00:22:42.080
systematikken.

673
00:22:42.180 --> 00:22:44.100
En forslag til en målsætning, hvor man beskriver

674
00:22:44.100 --> 00:22:44.920
sin målsætning.

675
00:22:44.920 --> 00:22:47.320
Hvad vil vi, før man går over og

676
00:22:47.320 --> 00:22:48.640
taler om handlingsforslag?

677
00:22:49.060 --> 00:22:51.280
Det er jo det, vi overhovedet ikke beskæftiger

678
00:22:51.280 --> 00:22:54.180
os tilstrækkeligt meget med her.

679
00:22:56.180 --> 00:22:58.580
Der kom det enkelte lille spæde pip fra

680
00:22:58.580 --> 00:23:01.880
Borello, som straks blev kvalgt i nye planer,

681
00:23:01.980 --> 00:23:03.100
nye streger osv.

682
00:23:03.240 --> 00:23:04.820
Det er ikke vores opgave.

683
00:23:04.960 --> 00:23:07.160
Vores opgave er at sige, hvad skal denne

684
00:23:07.160 --> 00:23:08.460
by udvikles sig til?

685
00:23:10.260 --> 00:23:13.800
SF starter med, at Roskildes befolkningstal skal fastholde

686
00:23:13.800 --> 00:23:16.100
på 45.000-50.000 indbyggere.

687
00:23:16.640 --> 00:23:18.140
Det kan godt være, at de skriver det.

688
00:23:18.200 --> 00:23:19.100
Det er deres mening.

689
00:23:19.600 --> 00:23:21.820
Jeg ryger uenig, men det er noget helt

690
00:23:21.820 --> 00:23:22.100
andet.

691
00:23:22.540 --> 00:23:23.580
Jeg ved, hvad de vil.

692
00:23:24.100 --> 00:23:26.820
Og der synes jeg i høj grad, at

693
00:23:26.820 --> 00:23:28.640
jeg føler mig efterladt.

694
00:23:29.140 --> 00:23:33.520
Uden en klar holdning, uden en klar stillingtagning.

695
00:23:33.520 --> 00:23:34.120
Hvad vil vi?

696
00:23:34.220 --> 00:23:37.620
Vil vi lade byen syne hen?

697
00:23:37.760 --> 00:23:39.200
Vil vi lade den vokse?

698
00:23:39.420 --> 00:23:41.360
Er det vækst samfundet, vi vil deltage i?

699
00:23:41.600 --> 00:23:43.180
Jeg synes, vi mangler svar på de ting

700
00:23:43.180 --> 00:23:43.360
der.

701
00:23:44.300 --> 00:23:46.460
Men jeg synes, at vi skal større talerækken

702
00:23:46.460 --> 00:23:47.320
her, hvor vi har den nu.

703
00:23:47.540 --> 00:23:48.600
Og jeg vil sige, at vi fortsætter næste

704
00:23:48.600 --> 00:23:48.760
gang.

705
00:23:48.860 --> 00:23:50.020
Sidste to jeg er på, det er Henrik

706
00:23:50.020 --> 00:23:51.180
Egerlund og Karl Sørensen.

707
00:23:51.580 --> 00:23:52.020
Henrik Egerlund.

708
00:23:53.300 --> 00:23:55.440
Jeg har skitseriet nogle af vores målsætninger.

709
00:23:55.540 --> 00:23:57.400
Det er at leve op til en helt

710
00:23:57.400 --> 00:23:58.300
anderledes miljøsituation.

711
00:23:58.800 --> 00:24:01.420
Og det betyder også, at du har gentalt

712
00:24:01.420 --> 00:24:02.440
en gang snakket om vækst.

713
00:24:02.860 --> 00:24:06.300
Vi er imod hovedløs vækst, som alene satser

714
00:24:06.300 --> 00:24:08.760
på en hastig økonomisk vækst og en hastig

715
00:24:08.760 --> 00:24:09.800
vækst i profiter osv.

716
00:24:10.560 --> 00:24:11.920
Uden tanke for, hvad det fører med så

717
00:24:11.920 --> 00:24:13.920
miljømæssigt.

718
00:24:14.220 --> 00:24:15.940
Og jeg tror, at vi kan godt begynde

719
00:24:15.940 --> 00:24:16.860
at indstilles på det nu.

720
00:24:17.060 --> 00:24:19.080
Og så har vi nogle år til en

721
00:24:19.080 --> 00:24:21.440
omstilling til en ansvarlig miljøholdning.

722
00:24:22.440 --> 00:24:23.080
Vi kan også lade være.

723
00:24:23.380 --> 00:24:24.800
Vi kan gøre det, som de konservative fx

724
00:24:24.800 --> 00:24:26.360
har slået benhånd på i aftenen.

725
00:24:26.420 --> 00:24:27.500
Vi skal bare køre derudad.

726
00:24:28.120 --> 00:24:29.380
Og så får vi problemerne på en anden

727
00:24:29.380 --> 00:24:29.860
måde.

728
00:24:29.860 --> 00:24:31.340
Så får vi nogle 10-15 år som

729
00:24:31.340 --> 00:24:31.820
et brag.

730
00:24:32.660 --> 00:24:33.520
Og så er der ikke mulighed for at

731
00:24:33.520 --> 00:24:33.880
stille om.

732
00:24:34.580 --> 00:24:35.840
Så er der ikke mulighed for at vælge

733
00:24:35.840 --> 00:24:40.960
og diskutere, hvordan vi fx får en god

734
00:24:40.960 --> 00:24:43.060
by med nogle andre miljømodsætninger.

735
00:24:43.520 --> 00:24:44.320
Og det er det, jeg har slået på.

736
00:24:44.420 --> 00:24:46.340
Vi skal have dem ind nu, og vi

737
00:24:46.340 --> 00:24:47.880
skal begynde at lave en by, som kan

738
00:24:47.880 --> 00:24:49.800
fungere på de andre præmisser.

739
00:24:52.240 --> 00:24:53.800
Man sagde da, at man skal have folk

740
00:24:53.800 --> 00:24:55.220
ind til byen om aftenen.

741
00:24:55.420 --> 00:24:56.880
Men folk tør jo ikke komme ind til

742
00:24:56.880 --> 00:24:58.020
Roskilde om aftenen.

743
00:24:58.020 --> 00:24:59.320
Alt det vold, der er jo her ved

744
00:24:59.320 --> 00:25:01.160
Roskilde, det er jo helt uhyggeligt.

745
00:25:04.860 --> 00:25:06.460
Vi kan gå ud og kigge om det.

746
00:25:07.680 --> 00:25:10.040
Og mens vi tænker over det, så synes

747
00:25:10.040 --> 00:25:10.900
jeg, at vi skal stoppe her.

748
00:25:11.020 --> 00:25:13.020
For jeg tror, at diskussionen kunne fortsætte meget

749
00:25:13.020 --> 00:25:13.660
lang tid endnu.

750
00:25:14.000 --> 00:25:17.640
Men næste uge, altså næste onsdag, der vender

751
00:25:17.640 --> 00:25:18.360
vi tilbage igen.

752
00:25:18.560 --> 00:25:21.300
Og der er nogle friske nuværende og kommende

753
00:25:21.300 --> 00:25:22.460
politikere i studiet igen.

754
00:25:22.940 --> 00:25:24.920
Og nogle erhvervsfolk, som har lyst til at

755
00:25:24.920 --> 00:25:25.860
beindtage debatten.

756
00:25:25.860 --> 00:25:29.080
Næste gang drejer det sig om erhvervspolitik, beskæftigelse

757
00:25:29.080 --> 00:25:29.900
og miljøpolitik.

758
00:25:30.220 --> 00:25:31.020
Og så må vi jo sige, at der

759
00:25:31.020 --> 00:25:32.780
måske er her nogle løse tråde, som vi

760
00:25:32.780 --> 00:25:34.040
kan tage op igen næste gang.

761
00:25:34.700 --> 00:25:37.300
Og vi har stadigvæk mange spørgsmål fra lyttere.

762
00:25:37.440 --> 00:25:39.220
Og der kommer sikkert også mange spørgsmål fra

763
00:25:39.220 --> 00:25:40.380
seerne i næste uge.

764
00:25:40.440 --> 00:25:41.760
Vi vil nok i næste uge se, om

765
00:25:41.760 --> 00:25:43.440
vi i lidt højere grad kan få svar

766
00:25:43.440 --> 00:25:45.300
på nogle af vores lyttere- og seerspørgsmål.

767
00:25:45.480 --> 00:25:46.880
End det har lykkes også i aften.

768
00:25:47.720 --> 00:25:50.060
Fra Roskilde Lokaltv og Roskilde Offensen siger vi

769
00:25:50.060 --> 00:25:51.800
tak, fordi I deltog i debatten.

770
00:25:52.240 --> 00:25:54.880
Ja, vi siger selvfølgelig mange tak, fordi I

771
00:25:54.880 --> 00:25:55.120
var med.

772
00:25:55.200 --> 00:25:56.360
Der er én ting, I skal huske, som

773
00:25:56.360 --> 00:25:57.020
er meget vigtigt.

774
00:25:57.140 --> 00:25:58.840
Og det er, husk at stemme den 21.

775
00:25:59.080 --> 00:25:59.360
november.
  • Direkte udsendelse om Kommune valget 1989, om Bymidten, Busstationen, prisen for Roskilde Kommune er 25 millioner, og den skal stå færdig i 1994
Kategori
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 452 6
Varighed tidskode
00:26:15:00
Varighed sekunder
1575
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1423
DK5
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer