- Der var menighedsrådsvalg i går, hele 20.8% stemte i år mod kun 11,7% for 4 år siden, årsagen det meget omtalte orgelprojekt i Roskilde Domkirke, 2.650 stemte i Domsognet i 1988
- I Sønder Sogn var der meget lille deltagelse, og vinderen blev Niels Bonde
- I Ungdomsprogrammet fortæller Elisabeth Jul om at træne hunde til førerhunde for blinde
- Historien om Arbejdstilsynet, i Roskilde Amt
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:06.280 --> 00:00:09.520 Lørdag aften var Himmeløv Gymnasium et sand Eldorado 2 00:00:09.520 --> 00:00:10.960 for især mange unge piger. 3 00:00:11.760 --> 00:00:14.620 Deres store idol, rockprinsen Thomas Helmi, var nemlig 4 00:00:14.620 --> 00:00:17.500 på besøg, som led i sin omfattende Danmarksturné. 5 00:00:18.180 --> 00:00:20.920 Thomas Helmi rejser rundt med 23 koncerter i 6 00:00:20.920 --> 00:00:23.680 forbindelse med udgivelsen af sin seneste LP, Vejen 7 00:00:23.680 --> 00:00:24.040 væk. 8 00:00:24.960 --> 00:00:27.620 Forventningerne var store, og Thomas Helmi skuffede heller 9 00:00:27.620 --> 00:00:28.860 ikke sine mange fans. 10 00:00:29.580 --> 00:00:31.980 I en sen nattetime efter koncerten talte vi 11 00:00:31.980 --> 00:00:33.900 her fra Kanal 3 med Thomas Helmi. 12 00:00:34.720 --> 00:00:37.260 Anmelderne har roset hans seneste LP, Vejen væk, 13 00:00:37.500 --> 00:00:40.200 meget, og i intervjuen med os fortæller Thomas 14 00:00:40.200 --> 00:00:43.060 Helmi om sit syn på anmeldernes ros, om 15 00:00:43.060 --> 00:00:45.340 hvordan det er konstant at være i mediernes 16 00:00:45.340 --> 00:00:48.240 søgelys, og om hvordan han opfatter sit publikum. 17 00:00:48.980 --> 00:00:51.700 Med en træt, men afslappet, Thomas Helmi i 18 00:00:51.700 --> 00:00:53.820 en udsendelse, som vi viser her på kanalen, 19 00:00:54.240 --> 00:00:55.080 fredag den 18. 20 00:00:55.180 --> 00:00:55.740 november kl. 21 00:00:55.960 --> 00:01:00.440 23.00. Og fra bravende rockmusik til noget 22 00:01:00.440 --> 00:01:01.440 meget mere fredeligt. 23 00:01:01.440 --> 00:01:02.920 Der var valg i går. 24 00:01:03.160 --> 00:01:05.000 Det valg, som nok optog de fleste mennesker 25 00:01:05.000 --> 00:01:06.440 mest, var det amerikanske præsidentvalg. 26 00:01:07.260 --> 00:01:08.920 Men der var faktisk også valg her i 27 00:01:08.920 --> 00:01:09.420 Danmark. 28 00:01:10.160 --> 00:01:13.120 Det var menighedsrådsvalget, og i Roskilde Domsorgen var 29 00:01:13.120 --> 00:01:15.760 valget imødesæt med ekstra stor spænding, på grund 30 00:01:15.760 --> 00:01:18.180 af den uenighed, der var og er omkring 31 00:01:18.180 --> 00:01:20.440 det store Aarhus-projekt til et tocifremillionbeløb. 32 00:01:21.820 --> 00:01:23.200 Siden der var bragt så meget i ko, 33 00:01:23.440 --> 00:01:25.780 er stemmeprocenten nået op på det dobbelte i 34 00:01:25.780 --> 00:01:27.220 forhold til det seneste valg. 35 00:01:27.220 --> 00:01:30.660 20,9% af vælgerne stemte imod kun 36 00:01:30.660 --> 00:01:33.060 11,7% for fire år siden. 37 00:01:33.420 --> 00:01:36.000 Og valget blev en stor triumf for modstanderne 38 00:01:36.000 --> 00:01:37.240 af Aarhus-projektet. 39 00:01:37.760 --> 00:01:40.640 15 af de 19 nyvalgte medlemmer er imod 40 00:01:40.640 --> 00:01:41.660 Aarhus-projektet. 41 00:01:42.060 --> 00:01:44.800 Den store vinder blev katedrallisten, som fik 10 42 00:01:44.800 --> 00:01:45.380 pladser. 43 00:01:47.260 --> 00:01:50.180 2.650 stemte ved valget i sognet. 44 00:01:50.520 --> 00:01:53.980 Heraf gik de 1.658 stemmer til katedrallisten. 45 00:01:54.700 --> 00:01:56.600 Mens der var stor interesse om valget i 46 00:01:56.600 --> 00:02:01.660 Roskilde Domsogn, var offentlighedens opmærksomhed mod Søndersogn næsten 47 00:02:01.660 --> 00:02:02.960 ikke til at få øje på. 48 00:02:03.600 --> 00:02:05.420 Stemmeprocenten blev da også så lav som 8 49 00:02:05.420 --> 00:02:08.380 ,9%, men resultatet af valget var nu ikke 50 00:02:08.380 --> 00:02:10.080 helt uinteressant alligevel. 51 00:02:10.680 --> 00:02:12.360 William Nielsen har nu i studiet ved siden 52 00:02:12.360 --> 00:02:14.420 af besøg af Niels Bunde, som fik flere 53 00:02:14.420 --> 00:02:15.520 stemmer i Søndersogn. 54 00:02:16.720 --> 00:02:20.000 Det var måske også interessant på grund af, 55 00:02:20.060 --> 00:02:21.380 at der pludselig var en ny liste. 56 00:02:22.580 --> 00:02:25.480 Ja, der dukkede jo en ny liste op. 57 00:02:25.960 --> 00:02:28.900 Som i alle andre sogne havde man arrangeret 58 00:02:28.900 --> 00:02:32.400 et opstillingsmøde, hvor man skulle prøve at se, 59 00:02:32.480 --> 00:02:34.040 om der var baggrund for en eller flere 60 00:02:34.040 --> 00:02:34.440 lister. 61 00:02:35.400 --> 00:02:37.520 Og det møde holdt man, og der blev 62 00:02:37.520 --> 00:02:39.900 opstillet 20 kandidater, og der så ud til 63 00:02:39.900 --> 00:02:41.080 at blive én liste. 64 00:02:41.920 --> 00:02:43.160 Men det er jo svært. 65 00:02:43.260 --> 00:02:45.600 Der var heldigvis mange interesserede, og der var 66 00:02:45.600 --> 00:02:47.820 altså nogen af dem, som kom længst ned 67 00:02:47.820 --> 00:02:51.240 på listen ved det der opstillingsmøde, som mente, 68 00:02:51.380 --> 00:02:53.080 at de ville have større chance ved at 69 00:02:53.080 --> 00:02:56.380 gå ind i et afstillingsvalg, og det valgte 70 00:02:56.380 --> 00:02:58.340 de så, og det blev det resultat, vi 71 00:02:58.340 --> 00:02:58.940 havde set i dag. 72 00:02:59.140 --> 00:03:01.100 Og det var repræsentanter på FDF og FPF, 73 00:03:01.840 --> 00:03:04.160 som er ungdomsorganisationer i Sogne. 74 00:03:04.380 --> 00:03:04.540 Ja. 75 00:03:05.060 --> 00:03:08.560 Du fik 91 stemmer ud af 534. 76 00:03:08.940 --> 00:03:10.060 Du blev stemmestuer. 77 00:03:10.660 --> 00:03:12.380 Det kan man kalde det små tal. 78 00:03:12.680 --> 00:03:14.540 Det er små tal, fordi der var 6 79 00:03:14.540 --> 00:03:15.060 .000 stemmeberettigede. 80 00:03:15.980 --> 00:03:16.120 Ja. 81 00:03:17.380 --> 00:03:20.240 Hvad er årsagen til, at menighedsrådsvalget i søndagsåren 82 00:03:20.240 --> 00:03:21.160 ikke kunne trække så meget? 83 00:03:22.160 --> 00:03:23.420 At det ikke kunne trække folk ud til 84 00:03:23.420 --> 00:03:24.020 stemmeurnerne? 85 00:03:24.820 --> 00:03:27.180 Ja, det ligger nok i, at det foregår 86 00:03:27.180 --> 00:03:30.440 sådan set roligt og stille og harmonisk, og 87 00:03:30.440 --> 00:03:32.540 jeg tror for de fleste mennesker, der er 88 00:03:32.540 --> 00:03:35.160 det at indgå i menighedsrådet. 89 00:03:35.160 --> 00:03:38.440 Det opfatter vi nok som meget, meget stort 90 00:03:38.440 --> 00:03:42.880 og alvorligt, og der tør man næsten ikke 91 00:03:42.880 --> 00:03:44.660 gå ind og melde sig. 92 00:03:44.920 --> 00:03:46.000 Og det er derfor, jeg tror, og det 93 00:03:46.000 --> 00:03:47.400 har jeg også vist sig ud over landet, 94 00:03:47.580 --> 00:03:50.520 at enten så skal der faktisk blive betragtet 95 00:03:50.520 --> 00:03:53.140 til en eller anden stor sag, før man 96 00:03:53.140 --> 00:03:57.160 kan bare nærme sig lidt højere stemmeprocenter. 97 00:03:57.920 --> 00:03:59.580 Og jeg tror i søndagsåren var der udtryk 98 00:03:59.580 --> 00:04:00.960 for, at der var sådan set ro og 99 00:04:00.960 --> 00:04:01.760 stille omkring det. 100 00:04:03.720 --> 00:04:06.020 Domsovnetstorget Petersen sagde til os i går, at 101 00:04:06.020 --> 00:04:08.760 deres omsætning i domsovnet var 11 millioner om 102 00:04:08.760 --> 00:04:09.080 året. 103 00:04:09.420 --> 00:04:10.660 Hvad er den i søndagsåren? 104 00:04:11.580 --> 00:04:14.360 I søndagsåren, der er den, jeg tror det 105 00:04:14.360 --> 00:04:17.220 er cirka 2,2 millioner, og dertil skal 106 00:04:17.220 --> 00:04:20.740 så lægges lønnen til de to præster, de 107 00:04:20.740 --> 00:04:22.760 afløns jo direkte af staten. 108 00:04:22.820 --> 00:04:25.500 Men det er jo en forholdsvis stor forretning. 109 00:04:26.140 --> 00:04:27.260 Det er ikke sikkert, at alle ved, hvor 110 00:04:27.260 --> 00:04:29.860 søndagsåren er, men når man siger Østervejens skole 111 00:04:29.860 --> 00:04:31.960 og Østervejens område, så dæmmer det pludselig for 112 00:04:31.960 --> 00:04:32.360 en masse. 113 00:04:32.940 --> 00:04:35.900 Der er en fantastisk aktivitet i bredden i 114 00:04:35.900 --> 00:04:36.800 det område. 115 00:04:37.580 --> 00:04:41.260 Er det også det, der er søndagsårens arbejdsområder, 116 00:04:41.360 --> 00:04:44.080 fra helt lille til helt gammel? 117 00:04:44.440 --> 00:04:45.260 Ja, bestemt. 118 00:04:46.240 --> 00:04:48.600 Vi ligger i et center, og kirken er 119 00:04:48.600 --> 00:04:49.560 en del af centeret. 120 00:04:49.680 --> 00:04:51.540 Altså det sted, hvor livet foregår. 121 00:04:53.020 --> 00:04:55.900 Og derfor foregår der mange aktiviteter, faktisk fra 122 00:04:55.900 --> 00:04:56.920 vuggen til graven. 123 00:04:57.760 --> 00:05:01.660 Der er børneklub, og der er konfirmandklub, og 124 00:05:01.660 --> 00:05:04.000 der er ungdomsklub, og der er KFUM og 125 00:05:04.000 --> 00:05:06.420 K-spejder, og der er FDF og FPF. 126 00:05:07.360 --> 00:05:08.680 Ja, jeg ved ikke, hvad vi kan nævne. 127 00:05:08.820 --> 00:05:10.100 Og vi ender så op i den anden 128 00:05:10.100 --> 00:05:14.260 ende i et tiløbsstykkeserdum, der er til det, 129 00:05:14.340 --> 00:05:18.760 der hedder seniorklubben, hvor der kommer 70-80 130 00:05:18.760 --> 00:05:21.300 mennesker en gang om ugen og er meget, 131 00:05:21.540 --> 00:05:22.920 meget interesserede og meget engagerede. 132 00:05:23.640 --> 00:05:25.720 Når man kører forbi ude på Ringvejen og 133 00:05:25.720 --> 00:05:28.620 kigger ind på Jacobskirken, som er det Sønderårsåren 134 00:05:28.620 --> 00:05:30.920 har som kirke, så virker den meget strømligende. 135 00:05:32.560 --> 00:05:35.820 Ja, det er klart. 136 00:05:35.920 --> 00:05:38.100 Der ligger i et center, hvor man på 137 00:05:38.100 --> 00:05:40.600 kommunens side har lagt vægt på, at det 138 00:05:40.600 --> 00:05:41.680 skulle se ens ud. 139 00:05:41.900 --> 00:05:44.620 Og derfor var det samme arkitekt Hartmann Petersen, 140 00:05:45.180 --> 00:05:47.120 som fik til opgave at tegne kirken. 141 00:05:47.180 --> 00:05:50.840 Han har aldrig tegnet kirker tidligere, og jeg 142 00:05:50.840 --> 00:05:51.620 mener heller ikke, at han har gjort det 143 00:05:51.620 --> 00:05:52.860 senere, men vi synes alligevel, at han har 144 00:05:52.860 --> 00:05:55.400 fået en spændende kirke, men en meget moderne 145 00:05:55.400 --> 00:05:56.940 og en meget strømligende kirke, det må vi 146 00:05:56.940 --> 00:05:57.220 sige. 147 00:05:57.780 --> 00:05:59.240 Er det også sådan i menighedsrådet? 148 00:05:59.300 --> 00:06:01.120 Er det også strømligende arbejde, I har der? 149 00:06:02.820 --> 00:06:04.860 Det kommer an på, hvordan man skal opfatte 150 00:06:04.860 --> 00:06:05.640 strømlignet. 151 00:06:06.320 --> 00:06:09.140 Og hvis strømlignet er ensbetydende med alt det 152 00:06:09.140 --> 00:06:13.580 forudsigeligt og kedeligt, så synes jeg ikke, det 153 00:06:13.580 --> 00:06:14.620 er kedeligt. 154 00:06:15.200 --> 00:06:18.860 Jeg synes bestemt, der foregår alle mulige ting, 155 00:06:19.040 --> 00:06:21.160 og vi beder om, at alle i Sovnet 156 00:06:21.160 --> 00:06:23.060 engagerer sig så meget, som de overhovedet har 157 00:06:23.060 --> 00:06:26.500 tid og mulighed og kræfter i kirkeligt arbejde. 158 00:06:26.740 --> 00:06:28.580 Men det var kun 8,9 procent af 159 00:06:28.580 --> 00:06:30.960 Sovnets stemmeberettighed, der mødte op i går, hvor 160 00:06:30.960 --> 00:06:32.840 de havde mulighed for at kunne give deres 161 00:06:32.840 --> 00:06:33.540 mening til kende. 162 00:06:33.740 --> 00:06:35.400 Ja, desværre. 163 00:06:35.460 --> 00:06:36.780 Er det for det, der ikke var andet 164 00:06:36.780 --> 00:06:37.580 end de to lister? 165 00:06:37.720 --> 00:06:39.780 For den FDF-FPF-liste, der er kommet 166 00:06:39.780 --> 00:06:41.820 ind, den kom ind med, hvad var det? 167 00:06:42.360 --> 00:06:44.600 Henrik Kopp, han fik 50 stemmer, altså han 168 00:06:44.600 --> 00:06:46.820 kom ind som nummer to i forhold til 169 00:06:46.820 --> 00:06:47.060 dig. 170 00:06:47.740 --> 00:06:48.940 Er det for det, at der ikke var 171 00:06:48.940 --> 00:06:50.980 nogen rigtig konkurrence til jer? 172 00:06:51.400 --> 00:06:52.700 Der er jo ingen politiske ting i det, 173 00:06:52.740 --> 00:06:53.180 for eksempel. 174 00:06:53.320 --> 00:06:54.880 Ja, det tror jeg nok er en af 175 00:06:54.880 --> 00:06:55.620 de væsentlige ting. 176 00:06:55.680 --> 00:06:58.000 Vi har ikke været ude og stemme dørklokker, 177 00:06:58.120 --> 00:06:59.680 og vi har ikke skrevet læserbrev. 178 00:07:00.880 --> 00:07:05.280 Vi har ment, at vi stod stille og 179 00:07:05.280 --> 00:07:06.800 roligt på det, vi gjorde, og det vi 180 00:07:06.800 --> 00:07:08.160 ville gerne holde valget på. 181 00:07:08.840 --> 00:07:10.740 Er det ikke også det, der er folkekirkens 182 00:07:10.740 --> 00:07:11.820 dilemma i disse år? 183 00:07:12.340 --> 00:07:13.360 Er den ikke for stille? 184 00:07:15.080 --> 00:07:16.860 Jo, men den er jo altså så stille, 185 00:07:16.960 --> 00:07:19.200 som de mennesker, der interesserer sig for den, 186 00:07:19.400 --> 00:07:20.020 gør den til. 187 00:07:20.520 --> 00:07:22.160 Og det, man nok kunne ønske, det var 188 00:07:22.160 --> 00:07:26.620 netop, at nogle flere mennesker kom til kirken 189 00:07:26.620 --> 00:07:28.000 og prøvede at præge den. 190 00:07:29.400 --> 00:07:30.660 Nu er det givet, at vi har et 191 00:07:30.660 --> 00:07:33.540 fast udgangspunkt i kirken, og det er givet, 192 00:07:33.640 --> 00:07:35.040 at der kan vi ikke gå på kompromis 193 00:07:35.040 --> 00:07:36.940 at handle, men der er der masser af 194 00:07:36.940 --> 00:07:38.900 udfordringsmuligheder, og det ser vi da også landet 195 00:07:38.900 --> 00:07:40.660 over, at det er der. 196 00:07:41.620 --> 00:07:43.400 De fleste så jo nok for denne dag, 197 00:07:43.520 --> 00:07:45.700 at Rønningen fik den første salmebog i snart 198 00:07:45.700 --> 00:07:46.280 20 år. 199 00:07:46.720 --> 00:07:47.940 Er det ikke også en af dilemmaerne? 200 00:07:48.300 --> 00:07:50.980 I moderniserer jer ikke undervejs. 201 00:07:51.260 --> 00:07:53.200 Folkekirken, den er stadigvæk, som den var for 202 00:07:53.200 --> 00:07:54.600 eksempel for 20 år siden. 203 00:07:55.140 --> 00:07:56.900 Nu kommer det jo lidt an på, hvordan 204 00:07:56.900 --> 00:07:59.700 man siger folkekirken, for en ting er højmessen 205 00:07:59.700 --> 00:08:01.100 og salmebogen. 206 00:08:01.460 --> 00:08:03.060 Og det er noget, der ikke ændres for 207 00:08:03.060 --> 00:08:04.420 mig, og der vil jeg nok sige, at 208 00:08:04.420 --> 00:08:08.040 selvom jeg bestemt ønsker mange nye ting på 209 00:08:08.040 --> 00:08:13.060 kirkeområdet, så for mig er højmessen en fordybelsesting. 210 00:08:13.400 --> 00:08:14.800 Det er ikke noget, hvor man skal stå 211 00:08:14.800 --> 00:08:20.260 og råbe hallelujah, som man gør i Amerika 212 00:08:20.260 --> 00:08:21.120 eller mange andre steder. 213 00:08:21.240 --> 00:08:23.440 Det er for mig personligt en fordybelsesting. 214 00:08:24.140 --> 00:08:25.600 Der er andre, der kan se anderledes på 215 00:08:25.600 --> 00:08:25.780 det. 216 00:08:26.300 --> 00:08:30.060 Men altså, vi har en liturgi omkring gudstjenesten, 217 00:08:30.200 --> 00:08:31.900 der gør, at den ligger i ganske bestemte 218 00:08:31.900 --> 00:08:32.240 rommer. 219 00:08:32.320 --> 00:08:33.120 Og det vil jeg altså også sige, at 220 00:08:33.120 --> 00:08:35.020 folk kan nogenlunde føle sig trygge, når de 221 00:08:35.020 --> 00:08:38.500 kommer til en gudstjeneste, at det foregår ud 222 00:08:38.500 --> 00:08:41.179 fra de samme ting, når de kommer i 223 00:08:41.179 --> 00:08:41.919 en folkekirke. 224 00:08:42.679 --> 00:08:45.080 Ligesom der er en salmebog, der kommer ikke 225 00:08:45.080 --> 00:08:47.380 lige pludselig en masse nye ting ind i, 226 00:08:47.380 --> 00:08:50.920 men altså, man vil på kirkens andre aktiviteter, 227 00:08:51.000 --> 00:08:53.960 der foregår jo de næsten hver aften af 228 00:08:53.960 --> 00:08:55.420 de øvrige dage i julen, der foregår der 229 00:08:55.420 --> 00:08:57.200 jo noget, man bruger andre bøger, man bruger 230 00:08:57.200 --> 00:09:00.140 rytmisk sang og musik, så man kan prøve 231 00:09:00.140 --> 00:09:01.280 at komme de dage, så må man finde 232 00:09:01.280 --> 00:09:01.640 ud af det. 233 00:09:01.880 --> 00:09:03.620 Jo, men også Bibelen tager sin tur, ikke? 234 00:09:03.760 --> 00:09:05.440 Altså, er det flere år, at den sidste 235 00:09:05.440 --> 00:09:06.580 Bibel har været undervejs? 236 00:09:07.300 --> 00:09:08.620 Den er vel ikke engang kommet endnu. 237 00:09:09.220 --> 00:09:10.760 Det er vel flere år siden, man startede 238 00:09:10.760 --> 00:09:11.980 den op, og den har ikke kommet frem 239 00:09:11.980 --> 00:09:12.220 endnu. 240 00:09:13.380 --> 00:09:14.200 Fylder det med tiden? 241 00:09:14.300 --> 00:09:15.860 Fylder det med tidens brug? 242 00:09:16.280 --> 00:09:18.920 Altså, Bibelen kan jo ikke fylde med tiden, 243 00:09:19.020 --> 00:09:20.520 for så er det jo bare en bog, 244 00:09:20.580 --> 00:09:21.900 der beskriver tiden, og det er jo ikke 245 00:09:21.900 --> 00:09:23.300 det, vi har brug for i en historiebog. 246 00:09:23.840 --> 00:09:26.380 Altså, kirken står jo for det grundlæggende, altså 247 00:09:26.380 --> 00:09:29.820 for bestyrelsen af skaberverket, og det vil sige, 248 00:09:29.960 --> 00:09:32.040 at der har man så udgangspunkt i Bibelen, 249 00:09:32.180 --> 00:09:35.980 som i det gamle testament, der mytisk har 250 00:09:35.980 --> 00:09:38.540 beskrevet det sindbildede sprog, som man kalder det, 251 00:09:39.040 --> 00:09:42.480 udtryk for nogle helt væsentlige ting, som var 252 00:09:42.480 --> 00:09:45.840 væsentlige dengang, før man overhovedet kunne udtrykke det, 253 00:09:45.860 --> 00:09:48.600 hvor det blev bevæget op igennem folkene til 254 00:09:48.600 --> 00:09:51.220 i dag, hvor man kan sige, at de 255 00:09:51.220 --> 00:09:54.140 endegyldige ting, der findes i de meget stærke 256 00:09:54.140 --> 00:09:56.400 symboler, de fandtes dengang, og de findes i 257 00:09:56.400 --> 00:09:57.780 dag, og det er med at finde det 258 00:09:57.780 --> 00:09:58.520 frem. 259 00:09:59.840 --> 00:10:02.460 Det er en højsæson, kirken står foran, ikke 260 00:10:02.460 --> 00:10:04.120 bare fordi det er juleaften, men også fordi 261 00:10:04.120 --> 00:10:08.400 kirkeåret begynder jo i den første advendt, altså 262 00:10:08.400 --> 00:10:10.240 den første advendt, det er kirkeårets begyndelse. 263 00:10:11.420 --> 00:10:13.340 Hvilke aktiviteter vil I lave i aftenen? 264 00:10:13.980 --> 00:10:16.940 Ja, det tror jeg, at jeg vil, når 265 00:10:16.940 --> 00:10:18.740 jeg siger traditionelt, så skal det ikke opfattes 266 00:10:18.740 --> 00:10:20.140 som kedeligt, men jeg tror, at det bliver 267 00:10:20.140 --> 00:10:24.820 så festligt, som det altid er, og det 268 00:10:24.820 --> 00:10:27.160 plejer at starte med, det er nok det 269 00:10:27.160 --> 00:10:29.520 første, at KFUM og K, de har det, 270 00:10:29.660 --> 00:10:32.080 der hedder et advendtmarked, og det vil sige, 271 00:10:32.200 --> 00:10:36.160 at det er en aften, hvor fortrinsvis ungdomsklubberne 272 00:10:36.160 --> 00:10:40.760 og de unge optræder med forskellige ting, og 273 00:10:40.760 --> 00:10:44.740 der er forskellig underholdning, og man sælger så 274 00:10:44.740 --> 00:10:48.460 grænser og dekorationer, hvad man nu vil til 275 00:10:48.460 --> 00:10:51.160 julen, for at få penge ind til ungdomsarbejde 276 00:10:51.160 --> 00:10:52.780 til ungdomslejrene det kommende år. 277 00:10:53.360 --> 00:10:59.280 Det er ungdomsbevægelsens del eller start på det, 278 00:10:59.880 --> 00:11:01.260 og så går vi så ind til første 279 00:11:01.260 --> 00:11:04.400 søndag i advendt, hvor man har en højmæsse, 280 00:11:04.400 --> 00:11:09.380 hvor spejderkorpsene FDF og FPF møder op, og 281 00:11:09.380 --> 00:11:11.800 hvor man har et udvidet kor på, og 282 00:11:11.800 --> 00:11:15.540 en stor festlig gudstjeneste i det hele taget. 283 00:11:16.760 --> 00:11:19.480 Så er det også traditionelt, at man i 284 00:11:19.480 --> 00:11:24.560 Jacobskirken i Søndersovn har Christmas Carols i december 285 00:11:24.560 --> 00:11:26.820 måned, hvor man prøver at nærme sig den 286 00:11:26.820 --> 00:11:30.840 stemning, der findes ved traditionelle Christmas Carols i 287 00:11:30.840 --> 00:11:31.720 de engelske kirker. 288 00:11:32.560 --> 00:11:35.780 Og så nærmer man sig til juleaften, hvor 289 00:11:35.780 --> 00:11:38.320 der har de to tjenester, dels kl. 290 00:11:38.560 --> 00:11:40.880 16, og dels i Jacobskirken kl. 291 00:11:41.160 --> 00:11:42.720 24, altså en midnatsgudstjeneste. 292 00:11:43.420 --> 00:11:44.800 Og det er virkelig et tidspunkt, hvor det 293 00:11:44.800 --> 00:11:45.580 er højsæson. 294 00:11:46.340 --> 00:11:48.700 Det var det normalvis et fuldstændig stoppende by, 295 00:11:48.860 --> 00:11:52.620 af publikum, mennesker, der skal overvære julehøjtiden. 296 00:11:54.080 --> 00:11:56.220 Ja, og det har altså vist sig, jeg 297 00:11:56.220 --> 00:11:57.380 ved ikke, hvor mange år siden det var, 298 00:11:57.440 --> 00:11:58.920 man startede på det i Jacobskirken, men det 299 00:11:58.920 --> 00:12:02.440 har så vist sig, at mange mennesker lige 300 00:12:02.440 --> 00:12:05.900 netop på det tidspunkt, til midnat, juleaften, der 301 00:12:05.900 --> 00:12:10.960 har mange ting kulmineret, gaverne er pakket ud, 302 00:12:11.040 --> 00:12:12.540 og man har fået spist, måske lidt for 303 00:12:12.540 --> 00:12:13.600 meget, og vil gerne ud. 304 00:12:14.080 --> 00:12:15.900 Og det viser sig heldigvis, at der i 305 00:12:15.900 --> 00:12:19.480 julenat, der er kirken fuld af mennesker igen. 306 00:12:20.120 --> 00:12:22.540 Og det er mennesker, som vi ikke ser 307 00:12:22.540 --> 00:12:24.180 ret ofte, og det er vi selvfølgelig ekstra 308 00:12:24.180 --> 00:12:24.700 glade for. 309 00:12:25.720 --> 00:12:28.760 Vi gør det nogle gange, at den suppleres 310 00:12:28.760 --> 00:12:33.540 af kunstre i Skenselag, måske af en solist, 311 00:12:33.800 --> 00:12:40.040 en vokal eller en musiker, der skriver om 312 00:12:40.040 --> 00:12:40.900 et eller andet kort værk. 313 00:12:42.700 --> 00:12:46.020 Og så er der skudstjenesterne alle juledagene for 314 00:12:46.020 --> 00:12:47.800 dem, der har lyst til at deltage i 315 00:12:47.800 --> 00:12:47.920 det. 316 00:12:49.080 --> 00:12:52.280 Kan man komme lige ind udefra, hvorinde man 317 00:12:52.280 --> 00:12:54.240 bor i Roskilde, eller hvorinde man kommer fra, 318 00:12:54.300 --> 00:12:56.620 kan man gå lige ind til en skudstjeneste? 319 00:12:57.100 --> 00:12:58.500 Ja, det kan man, og det er jo 320 00:12:58.500 --> 00:13:00.020 også en af de ting, man drøfter, når 321 00:13:00.020 --> 00:13:02.080 man drøfter, hvordan kirken skal bevæge sig, og 322 00:13:02.080 --> 00:13:03.860 hvordan skal man tage imod dem, der kommer 323 00:13:03.860 --> 00:13:04.400 i kirken. 324 00:13:05.040 --> 00:13:05.800 Og det er jo også noget af det, 325 00:13:05.840 --> 00:13:07.740 vi drøfter i menighedsrådet, og der har vi 326 00:13:07.740 --> 00:13:11.300 den holdning i Søndersovn, at dem, der vil 327 00:13:11.300 --> 00:13:13.200 komme ind og blive bredt i døren, de 328 00:13:13.200 --> 00:13:14.180 skal have lov at komme ind, og dem, 329 00:13:14.260 --> 00:13:16.340 der vil snige sig ind langs søjlerne, de 330 00:13:16.340 --> 00:13:18.820 skal også have lov at gøre det. 331 00:13:18.900 --> 00:13:20.520 Men dem, der ønsker det, og det ved 332 00:13:20.520 --> 00:13:22.100 vi, at der er mange, der gør, de 333 00:13:22.100 --> 00:13:24.060 vil have lov til næsten at komme uset 334 00:13:24.060 --> 00:13:27.420 ind, og de ønsker at komme uset ud 335 00:13:27.420 --> 00:13:28.640 igen, og det skal de have lov til. 336 00:13:29.700 --> 00:13:32.480 Tilbage til menighedsrådet, du er den, der havde 337 00:13:32.480 --> 00:13:35.220 de krigssystemer, og så har du nogle forpligtelser 338 00:13:35.220 --> 00:13:35.740 fremover. 339 00:13:37.300 --> 00:13:43.760 Ja, det gamle menighedsrådet, det slutter her det 340 00:13:43.760 --> 00:13:45.360 sidste år, den er at møde den 23., 341 00:13:45.360 --> 00:13:47.400 tror jeg, det er i den måned, og 342 00:13:47.400 --> 00:13:50.320 det nye menighedsrådet, det skal have konstitueret sig 343 00:13:50.320 --> 00:13:50.960 inden 1. 344 00:13:51.040 --> 00:13:53.300 søndag er advendt, hvor de tiltræder. 345 00:13:53.980 --> 00:13:55.800 Og der står det i loven, at den, 346 00:13:55.920 --> 00:13:57.740 der er valgt med flere stemmer, han skal 347 00:13:57.740 --> 00:14:02.580 lede afstemningen, altså hvor man skal konstituere sig, 348 00:14:02.660 --> 00:14:05.020 og det er jo en åben konstitution på 349 00:14:05.020 --> 00:14:06.940 den måde, at man også skal konstituere sig 350 00:14:06.940 --> 00:14:07.540 med formand. 351 00:14:08.360 --> 00:14:10.640 Og det fælder afsted altså den 23. 352 00:14:11.000 --> 00:14:12.540 Og det vil sige, at man behøver ikke 353 00:14:12.540 --> 00:14:14.860 at sætte ligestegn med flere stemmer formand for 354 00:14:14.860 --> 00:14:15.420 menighedsrådet? 355 00:14:15.420 --> 00:14:17.760 Bestemt ikke, der er alle muligheder åbne, alle 356 00:14:17.760 --> 00:14:20.280 kan foreslå sig stille op som formand. 357 00:14:20.840 --> 00:14:21.840 Vil du gøre noget for, at der kan 358 00:14:21.840 --> 00:14:23.420 være flere, der stemmer om 4 år? 359 00:14:24.780 --> 00:14:27.300 Bestemt, ja, på den måde, at jeg håber 360 00:14:27.300 --> 00:14:30.600 det er interessen, og ikke skandalerne eller læserbrev 361 00:14:30.600 --> 00:14:32.820 eller andre store ting, der afgør det, men 362 00:14:32.820 --> 00:14:34.820 jeg håber, at interessen bliver så stor, at 363 00:14:34.820 --> 00:14:35.520 så mange stiller op. 364 00:14:36.080 --> 00:14:38.600 Tak fordi du kom, og for den direkte 365 00:14:38.600 --> 00:14:40.940 udsendelse, der skal vi videre til noget vi 366 00:14:40.940 --> 00:14:43.180 har båndet, vi skal over til ungdomsprogrammet på 367 00:14:43.180 --> 00:14:43.460 stede. 368 00:14:45.580 --> 00:14:48.460 Velkommen til ungdomsprogrammet hernede på stedet. 369 00:14:49.040 --> 00:14:50.980 I aften har vi tre ting på programmet. 370 00:14:51.480 --> 00:14:55.600 Først har Anja inviteret en hundetrænefører i studiet, 371 00:14:56.100 --> 00:14:57.660 og hun vil snakke lidt om, hvordan det 372 00:14:57.660 --> 00:14:59.720 er at træne hunde til blinde. 373 00:15:00.460 --> 00:15:02.960 Dernæst har jeg været ude i svømmehallen for 374 00:15:02.960 --> 00:15:05.340 at snakke om dykning, og til sidst har 375 00:15:05.340 --> 00:15:07.720 Anja igen været ude og snakke med en 376 00:15:07.720 --> 00:15:09.860 mand fra arbejdstilsynet, om hvad det er, de 377 00:15:09.860 --> 00:15:10.260 går og laver. 378 00:15:11.480 --> 00:15:12.920 Men først skal vi have en musikvideo. 379 00:15:25.460 --> 00:15:37.460 ♪♫♫♫ 380 00:16:04.100 --> 00:16:15.760 ♫♫♫ 381 00:16:34.100 --> 00:16:44.520 ♫♫♫ 382 00:17:05.760 --> 00:17:19.500 ♫♫♫ ♫♫♫ 383 00:17:19.500 --> 00:17:27.620 ♫♫♫ ♫♫♫ 384 00:17:27.620 --> 00:17:36.640 ♫♫♫ ♫♫♫ 385 00:17:37.820 --> 00:17:53.760 ♫♫♫ ♫♫♫ 386 00:17:53.760 --> 00:17:59.620 ♫♫♫ ♫♫♫ 387 00:17:59.620 --> 00:18:13.360 ♫♫♫ ♫♫♫ 388 00:18:19.980 --> 00:18:25.980 ♫♫♫ 389 00:18:29.410 --> 00:18:39.650 ♫♫♫ ♫♫♫ 390 00:18:39.650 --> 00:18:44.670 ♫♫♫ 391 00:18:50.550 --> 00:18:55.570 ♫♫♫ 392 00:18:55.570 --> 00:19:03.490 ♫♫♫ ♫♫♫ 393 00:19:03.490 --> 00:19:08.510 ♫♫♫ 394 00:19:08.510 --> 00:19:15.310 ♫♫♫ ♫♫♫ 395 00:19:15.310 --> 00:19:23.670 ♫♫♫ ♫♫♫ 396 00:19:31.740 --> 00:19:36.740 ♫♫♫ 397 00:19:36.740 --> 00:19:42.960 ♫♫♫ 398 00:19:44.920 --> 00:19:57.780 ♫♫♫ ♫♫♫ 399 00:19:57.780 --> 00:20:06.600 ♫♫♫ ♫♫♫ 400 00:20:06.600 --> 00:20:10.000 ♫♫♫ 401 00:20:18.920 --> 00:20:25.720 ♫♫♫ 402 00:20:25.720 --> 00:20:35.520 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 403 00:20:35.520 --> 00:20:40.840 ♫♫♫ 404 00:20:40.840 --> 00:20:53.960 ♫♫♫ ♫♫♫ 405 00:20:53.960 --> 00:21:04.380 ♫♫♫ ♫♫♫ 406 00:21:04.380 --> 00:21:09.600 ♫♫♫ 407 00:21:09.600 --> 00:21:16.760 ♫♫♫ 408 00:21:22.780 --> 00:21:31.920 ♫♫♫ ♫♫♫ 409 00:21:31.920 --> 00:21:40.160 ♫♫♫ 410 00:21:40.880 --> 00:21:52.540 ♫♫♫ ♫♫♫ 411 00:21:52.540 --> 00:22:01.040 ♫♫♫ ♫♫♫ 412 00:22:01.040 --> 00:22:08.560 ♫♫♫ 413 00:22:08.560 --> 00:22:16.080 ♫♫♫ 414 00:22:19.660 --> 00:22:28.380 ♫♫♫ 415 00:22:28.380 --> 00:22:34.780 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 416 00:22:49.020 --> 00:22:58.800 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 417 00:22:58.800 --> 00:23:04.840 ♫♫♫ 418 00:23:06.540 --> 00:23:12.580 ♫♫♫ 419 00:23:17.540 --> 00:23:22.380 ♫♫♫ ♫♫♫ 420 00:23:22.380 --> 00:23:28.420 ♫♫♫ 421 00:23:28.420 --> 00:23:33.960 ♫♫♫ 422 00:23:33.960 --> 00:23:47.780 ♫♫♫ ♫♫♫ 423 00:23:47.780 --> 00:23:58.220 ♫♫♫ ♫♫♫ 424 00:23:58.220 --> 00:24:06.200 ♫♫♫ 425 00:24:07.960 --> 00:24:15.940 ♫♫♫ 426 00:24:16.480 --> 00:24:24.460 ♫♫♫ 427 00:24:24.460 --> 00:24:31.400 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 428 00:24:32.260 --> 00:24:37.260 ♫♫♫ 429 00:24:46.140 --> 00:24:55.160 ♫♫♫ ♫♫♫ 430 00:24:55.160 --> 00:25:02.140 ♫♫♫ ♫♫♫ 431 00:25:07.740 --> 00:25:12.660 ♫♫♫ 432 00:25:12.660 --> 00:25:21.680 ♫♫♫ 433 00:25:21.680 --> 00:25:26.300 ♫♫♫ ♫♫♫ 434 00:25:26.300 --> 00:25:32.020 ♫♫♫ 435 00:25:32.020 --> 00:25:47.660 ♫♫♫ ♫♫♫ 436 00:25:47.660 --> 00:25:53.760 ♫♫♫ ♫♫♫ 437 00:25:53.760 --> 00:26:07.100 ♫♫♫ 438 00:26:09.500 --> 00:26:22.840 ♫♫♫ 439 00:26:22.840 --> 00:26:51.780 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 440 00:26:51.780 --> 00:26:56.980 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 441 00:27:11.680 --> 00:27:20.460 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 442 00:27:20.460 --> 00:27:25.480 ♫♫♫ 443 00:27:25.480 --> 00:27:30.500 ♫♫♫ 444 00:27:39.840 --> 00:27:47.380 ♫♫♫ 445 00:27:47.380 --> 00:28:01.860 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 446 00:28:14.600 --> 00:28:20.340 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 447 00:28:20.340 --> 00:28:26.840 ♫♫♫ 448 00:28:26.840 --> 00:28:40.320 ♫♫♫ ♫♫♫ 449 00:28:40.320 --> 00:28:48.800 ♫♫♫ ♫♫♫ 450 00:28:56.240 --> 00:29:15.480 ♫♫♫ ♫♫♫ 451 00:29:15.480 --> 00:29:47.740 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 452 00:29:47.740 --> 00:30:02.080 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 453 00:30:02.080 --> 00:30:10.060 ♫♫♫ ♫♫♫ ♫♫♫ 454 00:30:10.060 --> 00:30:18.660 ♫♫♫ ♫♫♫ 455 00:30:24.180 --> 00:30:32.540 ♫♫♫ ♫♫♫ 456 00:30:32.540 --> 00:30:40.960 ♫♫♫ ♫♫♫ 457 00:30:40.960 --> 00:30:46.660 ♫♫♫ 458 00:30:46.660 --> 00:30:52.360 ♫♫♫ 459 00:30:59.120 --> 00:31:05.920 ♫♫♫ ♫♫♫ 460 00:31:05.920 --> 00:31:26.440 ♫♫♫ ♫♫♫ 461 00:31:26.440 --> 00:31:37.600 ♫♫♫ ♫♫♫ 462 00:31:37.600 --> 00:31:42.040 ♫♫♫ ♫♫♫ Hvad er det, du gør, når 463 00:31:42.040 --> 00:31:43.240 jeg taler til dig? 464 00:31:44.360 --> 00:31:46.860 Kan ikke du lide at være så smuk? 465 00:31:48.760 --> 00:31:53.580 Du har lagt dine kærligheder i komplekater
Kategori
Dato udgivet
Emneord
Kommentarer