- Rå optagelser til udsendelser
- Magasinprogram om Torbjørn Lausten, der udstiller i Galleri Skt. Agnes i Skomagergade
- RB06 mod Viborg i Roskilde Idrætspark, i den afgørende kamp om at forblive i 2. division. 1. . halvleg
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:07.300 --> 00:00:10.300 God aften og rigtig hjertelig velkommen til Roskilde 2 00:00:10.300 --> 00:00:10.980 LokalTV. 3 00:00:11.940 --> 00:00:14.360 Hvad andetro bringer vi som vores første indslag 4 00:00:14.360 --> 00:00:17.840 i aften Sportsmagasinet, som blandt andet bringer basketball 5 00:00:17.840 --> 00:00:21.380 og håndbold fra lokalforeningerne her i Roskilde. 6 00:00:26.800 --> 00:00:28.800 Nu med det samme over til LokalTV-køkkenet, 7 00:00:28.920 --> 00:00:31.259 der i aften laver lammekoteletter med spinat. 8 00:00:31.920 --> 00:00:34.120 En dejlig menu, der tager forskud på foråret. 9 00:00:46.010 --> 00:00:47.950 Det var så slut på LokalTV-køkkenet for 10 00:00:47.950 --> 00:00:48.310 i aften. 11 00:00:49.370 --> 00:00:51.590 Vi holder en kort pause, men er selvfølgelig 12 00:00:51.590 --> 00:00:52.350 tilbage igen kl. 13 00:00:52.450 --> 00:00:54.830 20.05, hvor vi blandt andet har premiere 14 00:00:54.830 --> 00:00:58.150 på et nyt program, et filmmagasin, som vi 15 00:00:58.150 --> 00:00:59.530 har kaldt for CinemaScope. 16 00:01:01.150 --> 00:01:03.930 CinemaScope indeholder blandt andet foreomtaler af kommende film, 17 00:01:04.489 --> 00:01:07.470 anmeldelser og interviews med forskellige aktuelle filmarbejdere. 18 00:01:08.430 --> 00:01:11.070 Vi bringer mange andre spændende indslag i aften, 19 00:01:11.770 --> 00:01:13.090 men det kan de selv se, hvis de 20 00:01:13.090 --> 00:01:15.890 blinder op for Roskilde LokalTV på Kanal 25 21 00:01:15.890 --> 00:01:16.370 igen kl. 22 00:01:16.450 --> 00:01:19.050 20.05. På gensyn senere. 23 00:01:28.630 --> 00:01:31.210 Godaften og velkommen tilbage igen her til Roskilde 24 00:01:31.210 --> 00:01:33.190 LokalTV, som sender på Kanal 25. 25 00:01:34.210 --> 00:01:36.070 I aften bringer vi det midt omkring i 26 00:01:36.070 --> 00:01:36.930 Roskilde Ørmejen. 27 00:01:38.230 --> 00:01:40.830 Vi viser blandt andet nogle børnehavebørns forberedelser til 28 00:01:40.830 --> 00:01:42.910 Fast og Lavn, og vi bringer et interview 29 00:01:42.910 --> 00:01:45.990 med lokalmusikeren Niels Bernhardt. 30 00:01:46.310 --> 00:01:49.190 Erhvervsmagasinet er tilbage igen, og vi har premiere 31 00:01:49.190 --> 00:01:52.290 på et nyt program, et filmmagasin, som vi 32 00:01:52.290 --> 00:01:53.510 har kaldt for CinemaScope. 33 00:01:54.210 --> 00:01:55.650 Men nok om det. 34 00:01:56.150 --> 00:01:59.610 Nu over til nyheder fra Roskilde, nemlig nyt 35 00:01:59.610 --> 00:02:00.290 fra Roskilde. 36 00:02:13.520 --> 00:02:15.920 Det var så denne uges nyheder fra Roskilde. 37 00:02:16.720 --> 00:02:19.760 Nu over til Roskilde netop nu, som i 38 00:02:19.760 --> 00:02:21.280 dag er i Folkeparken. 39 00:02:34.280 --> 00:02:37.300 Roskilde LokalTV har besøgt nogle børnehavebørn og fuldt 40 00:02:37.300 --> 00:02:38.860 deres forberedelser til Fast og Lavn. 41 00:02:47.370 --> 00:02:50.210 Turistforeningen i Roskilde har i samarbejde med Roskilde 42 00:02:50.210 --> 00:02:55.010 Universitetscenter udarbejdet et guidekursus, som skal starte her 43 00:02:55.010 --> 00:02:55.690 i foråret. 44 00:02:56.770 --> 00:02:59.530 Vi bringer et interview med turistchef Måns Persson, 45 00:03:00.150 --> 00:03:02.330 som fortæller mere detaljeret om guidekurset. 46 00:03:19.120 --> 00:03:21.780 Den lokale musiker Niels Bernhardt har netop indspillet 47 00:03:21.780 --> 00:03:23.400 og udgivet en ny LP-plade. 48 00:03:24.540 --> 00:03:26.640 Roskilde LokalTV har besøgt ham i studiet i 49 00:03:26.640 --> 00:03:28.220 Roskilde, hvor pladen er indspillet. 50 00:03:35.390 --> 00:03:37.790 AUF har hvert år et stort udvalg af 51 00:03:37.790 --> 00:03:39.570 kursustilbud til voksne. 52 00:03:41.640 --> 00:03:43.060 Dem, der har tid og lyst, kan altså 53 00:03:43.060 --> 00:03:44.940 melde sig til nogle af de mange spændende 54 00:03:44.940 --> 00:03:45.480 tilbud. 55 00:03:45.480 --> 00:03:48.900 Vi har talt med Søren Åkær, som er 56 00:03:48.900 --> 00:03:50.260 lærer ved AUF. 57 00:03:58.620 --> 00:04:01.840 Roskilde her og nu har fuldt Teknisk Landsforbunds 58 00:04:01.840 --> 00:04:05.200 møde op, som blandt andet handlede om teknikereuddannelserne. 59 00:04:06.500 --> 00:04:09.320 Vi har set nærmere på mellemteknikereuddannelsen. 60 00:04:19.200 --> 00:04:19.760 Mikrooven. 61 00:04:20.579 --> 00:04:22.120 Ikke noget nyt, men alligevel. 62 00:04:23.080 --> 00:04:25.400 Og hvor rapporter på stedet blev noget forbage 63 00:04:25.400 --> 00:04:28.320 til, da han opdagede, at på den demonstration, 64 00:04:28.580 --> 00:04:31.460 som kursanten på Køgevej afholdt i går tirsdag, 65 00:04:31.460 --> 00:04:34.620 mødte en veloplagt Jørgen Frisch, som han også 66 00:04:34.620 --> 00:04:36.800 for 15 år siden mødte i samme anledning, 67 00:04:37.340 --> 00:04:38.820 nemlig mikrooven. 68 00:04:48.810 --> 00:04:49.990 I perioden fra den 16. 69 00:04:50.130 --> 00:04:50.790 til den 28. 70 00:04:50.990 --> 00:04:55.430 februar arrangerer Branscheklubben af laboranter i HK Roskilde 71 00:04:55.430 --> 00:04:57.330 udstilling på biblioteket. 72 00:04:58.730 --> 00:05:01.870 Emnet er uddannelse, miljø og teknologi. 73 00:05:02.650 --> 00:05:04.590 Roskilde Lokaltv var inde omkring at se på 74 00:05:04.590 --> 00:05:05.230 udstillingen. 75 00:05:12.220 --> 00:05:13.780 Nu over til erhvervsmagasinet. 76 00:05:19.060 --> 00:05:23.240 Og nu over til Roskilde Lokaltv's nye filmmagasin 77 00:05:23.240 --> 00:05:24.100 Cinema Skab. 78 00:05:24.880 --> 00:05:27.280 Roskilde Lokaltv er rykket ned i Café Beaugard 79 00:05:27.280 --> 00:05:30.140 i Kino, som danner rammen om udsendelsen. 80 00:05:40.380 --> 00:05:41.520 Det var så alt, der vi havde valgt 81 00:05:41.520 --> 00:05:42.480 at bringe i aften. 82 00:05:43.580 --> 00:05:45.640 Vi er tilbage igen på næste onsdag her 83 00:05:45.640 --> 00:05:47.120 på Kanal 25 kl. 84 00:05:47.300 --> 00:05:50.180 18.30 med sportsmagasinet. 85 00:05:51.520 --> 00:05:51.700 Kl. 86 00:05:51.860 --> 00:05:54.360 19.00 bringer vi Lokaltv i køkkenet. 87 00:05:54.360 --> 00:05:55.300 Og fra kl. 88 00:05:55.380 --> 00:05:57.420 20.00 bringer vi bl.a. et indslag 89 00:05:57.420 --> 00:06:00.260 om en dilettantforestilling i Gunzemagle Forsamlingshus. 90 00:06:01.120 --> 00:06:03.940 Vi har et indslag om dartspil i Roskilde. 91 00:06:04.320 --> 00:06:06.980 Og så er også vores ungdomsprogram på stedet 92 00:06:06.980 --> 00:06:07.600 tilbage igen. 93 00:06:08.560 --> 00:06:10.220 Vi håber, at I har højet dem foran 94 00:06:10.220 --> 00:06:10.860 skærmen i aften. 95 00:06:12.680 --> 00:06:15.360 Nu er der kun tilbage at sige godnat 96 00:06:15.360 --> 00:06:18.800 og på gensyn igen på næste onsdag her 97 00:06:18.800 --> 00:06:20.300 på Kanal 25 kl. 98 00:06:20.420 --> 00:06:29.180 18.30. Vi har lige den der 99 00:06:29.180 --> 00:06:30.440 håndskrævning. 100 00:06:35.080 --> 00:06:37.860 I eftermiddag var der reception i Café Musen, 101 00:06:38.260 --> 00:06:40.180 en ny café i Sankt Olsgade. 102 00:06:41.120 --> 00:06:44.180 Roskilde Lokaltv var med og kan allerede nu 103 00:06:44.180 --> 00:06:46.040 byde seerne velkommen i caféen. 104 00:06:51.750 --> 00:06:53.370 Det ved vi først i morgen. 105 00:06:58.220 --> 00:06:59.880 Tryk en gang mere på den der. 106 00:07:08.400 --> 00:07:10.300 Nu piller jeg de forskellige stykker kød af. 107 00:07:31.090 --> 00:07:32.890 Hvor længe har du arbejdet som kok? 108 00:07:33.350 --> 00:07:35.410 Jeg er i lære, og har arbejdet i 109 00:07:35.410 --> 00:07:36.410 tre og et halvt år nu. 110 00:07:41.500 --> 00:07:43.260 Så skal jeg dele dem ud i stykkerne. 111 00:07:44.480 --> 00:07:45.280 Hvorfor gør man det? 112 00:07:46.020 --> 00:07:47.800 Fordi det er noget, vi har bestemt. 113 00:07:48.680 --> 00:07:50.620 Normalt så kan man også helstøje dem. 114 00:07:51.700 --> 00:07:53.360 Men der er så mange sener i dem, 115 00:07:53.760 --> 00:07:54.980 man kan ikke få et pænt resultat af 116 00:07:54.980 --> 00:07:55.360 dem. 117 00:07:56.880 --> 00:07:58.100 Derfor så skal vi... 118 00:07:58.100 --> 00:07:59.620 så presserer vi dem. 119 00:08:20.790 --> 00:08:23.690 Det du laver nu, Henrik, du piller de 120 00:08:23.690 --> 00:08:24.450 der hænder af. 121 00:08:24.850 --> 00:08:27.730 Jeg deler stykkerne i hænderne for at få 122 00:08:27.730 --> 00:08:30.030 den samme spørgsel på alle kødstykkerne. 123 00:08:30.870 --> 00:08:31.669 Det er også sådan noget, vi gør med 124 00:08:31.669 --> 00:08:32.730 at valide tilberedningstiden. 125 00:08:33.789 --> 00:08:35.789 De bliver nogenlunde is i tilberedningstiden. 126 00:08:37.169 --> 00:08:38.070 Og nemmere at skære ud? 127 00:08:38.350 --> 00:08:40.850 Ja, så bliver de nemmere at skære ud 128 00:08:40.850 --> 00:08:41.070 også. 129 00:08:41.669 --> 00:08:43.590 Men det vigtigste er nok tilberedningstiden. 130 00:08:44.910 --> 00:08:45.910 For at skære det ud bagefter, det er 131 00:08:45.910 --> 00:08:46.370 ikke så svært. 132 00:08:48.590 --> 00:08:49.950 Du sagde, at du havde været i lære 133 00:08:49.950 --> 00:08:51.390 som kokkelæger i hvert tre og et halvt 134 00:08:51.390 --> 00:08:51.530 år. 135 00:08:52.070 --> 00:08:53.290 Ja, jeg har været i tre og et 136 00:08:53.290 --> 00:08:54.350 halvt år, om en måned. 137 00:08:55.010 --> 00:08:56.270 Jeg er lige blevet færdig med skolen. 138 00:08:56.810 --> 00:08:58.110 Så har du snart været helt færdig? 139 00:08:58.290 --> 00:08:59.730 Ja, den 28. 140 00:09:00.930 --> 00:09:02.590 Og du vil fortsætte som kok, selvfølgelig? 141 00:09:03.830 --> 00:09:06.070 Ja, det vil jeg, hvis jeg går ind 142 00:09:06.070 --> 00:09:06.510 i uddannelsen. 143 00:09:15.360 --> 00:09:16.420 Det ser lækkert ud, hva? 144 00:09:16.720 --> 00:09:18.360 Det er noget godt kød, det her. 145 00:09:18.660 --> 00:09:19.200 Fra New Zealand. 146 00:09:21.480 --> 00:09:22.840 Det er altså ikke skudt herhjemme. 147 00:09:22.840 --> 00:09:23.560 Nå. 148 00:09:27.950 --> 00:09:29.450 Hvordan går det med laksen, Henning? 149 00:09:29.770 --> 00:09:32.010 Den her vil her være, hvor den skal 150 00:09:32.010 --> 00:09:32.370 være. 151 00:09:36.110 --> 00:09:37.490 Kig på den. 152 00:09:42.990 --> 00:09:45.770 Der er den så stået lige under kogepunktet. 153 00:10:58.570 --> 00:11:01.130 Lige fra menneskets første fremgængelse har det ikke 154 00:11:01.130 --> 00:11:03.610 været muligt at skældende klare, at kunstværk er 155 00:11:03.610 --> 00:11:04.850 den måde, vi bruger. 156 00:11:04.930 --> 00:11:06.370 Og det kan ikke forbindes med et eksplosivt 157 00:11:06.370 --> 00:11:08.670 langvids, at vi for eksempel taler om noget, 158 00:11:08.670 --> 00:11:09.330 som er givet på. 159 00:11:09.930 --> 00:11:11.630 For eksempel, når vi taler om, at noget 160 00:11:11.630 --> 00:11:14.370 er givet, at vi fortæller noget som naturlig 161 00:11:14.370 --> 00:11:16.650 faktor, kan det helt klart tælle en utspråkelig 162 00:11:16.650 --> 00:11:19.410 modsigelse, fordi det faktum er noget, der er 163 00:11:19.410 --> 00:11:19.590 givet. 164 00:11:20.070 --> 00:11:22.650 Og selv nu, hvor alt, der påvirker mennesket, 165 00:11:22.650 --> 00:11:25.010 og der også skulle være klart, at hvor 166 00:11:25.010 --> 00:11:28.950 alting er helt nøjdeligt, så bliver mange kunstelige 167 00:11:28.950 --> 00:11:31.090 artister stille dyr, da de ikke har med 168 00:11:31.090 --> 00:11:33.650 dagligvis tekniske fremgængelser at gøre over den filtrede 169 00:11:33.650 --> 00:11:35.930 realitet af daglige teknologi. 170 00:11:51.200 --> 00:12:21.320 Det er forståeligt, 171 00:12:21.560 --> 00:12:27.580 at så mange mennesker reagerer mod den grønste 172 00:12:27.580 --> 00:12:29.900 udvikling af naturen og mindre udviklede nationer, men 173 00:12:29.900 --> 00:12:33.460 de hjælper ikke meget at angribe teknologien alene, 174 00:12:33.480 --> 00:12:35.700 der udgør midlerne, når mennesket selv er den 175 00:12:35.700 --> 00:12:36.420 egentlige årsag. 176 00:12:36.840 --> 00:12:38.660 Så jeg finder det nødvendigt endnu engang at 177 00:12:38.660 --> 00:12:41.040 se på kunstens rolle i en teknologisk domineret 178 00:12:41.040 --> 00:12:42.680 civilisation. 179 00:12:42.780 --> 00:12:44.360 Men Carl Koeppen spørger sig selv, om kunsten 180 00:12:44.360 --> 00:12:47.360 har beværget den efter den traditionelle faktor. 181 00:12:48.140 --> 00:12:50.180 Rent personligt kan jeg se nogen større værdi 182 00:12:50.180 --> 00:12:52.080 i kunstunderholdningen i brug og tilhjerteholdningen. 183 00:12:53.080 --> 00:12:55.480 Jeg personligt har en stor del af kunstens 184 00:12:55.480 --> 00:12:59.260 aktiviteter og deres hæftige art-attituder og gesturer. 185 00:12:59.860 --> 00:13:03.840 Man kan få den impression, at kunstens funktion 186 00:13:03.840 --> 00:13:05.300 selvfølgelig er en hektisk fåbjær. 187 00:13:06.020 --> 00:13:08.440 Fåbjør er en realitet i generelt, og måske 188 00:13:08.440 --> 00:13:12.400 fåbjør er kunstens attitude til den faktor, at 189 00:13:12.400 --> 00:13:15.840 kunstens rolle er langt væk fra, hvad de 190 00:13:15.840 --> 00:13:17.680 fleste kunstnere forventer det at være. 191 00:14:30.100 --> 00:14:30.540 Hvilke muligheder har kunsten? 192 00:14:30.540 --> 00:14:32.300 Man kan spørge, hvilke muligheder kunstnere har i 193 00:14:32.300 --> 00:14:33.520 teknologisk civilisation. 194 00:14:33.600 --> 00:14:35.340 Der er angst for sig selv, for i 195 00:14:35.340 --> 00:14:37.300 krigetid altid sker tilbage på fortiden. 196 00:14:37.640 --> 00:14:41.360 Der er muligheder, som kan få langværkende konsekvenser. 197 00:14:41.420 --> 00:14:43.200 Først er man nødt til at erkende, at 198 00:14:43.200 --> 00:14:45.100 nogle muligheder for ødelse af viden, som dette 199 00:14:45.100 --> 00:14:48.400 århundrede har frembragt, eventivis må medføre en ekonomik 200 00:14:48.400 --> 00:14:48.960 konfliktion. 201 00:14:49.300 --> 00:14:52.980 Medførende vores forståelse om kunsten den almindelige fascination 202 00:14:52.980 --> 00:14:54.900 af billeder og farver har mistet den kraft, 203 00:14:55.400 --> 00:14:57.940 den havde for 14 år tilbage. 204 00:14:58.200 --> 00:15:00.520 Men på den gang betragte som nærmest mit 205 00:15:00.520 --> 00:15:02.060 liv, at nu om dagen er almindeligt psykologisk 206 00:15:02.060 --> 00:15:03.060 vidne og civilisering. 207 00:15:04.160 --> 00:15:06.400 Men, og det er ret vigtigt, kunsten rømmer 208 00:15:06.400 --> 00:15:08.820 muligheder for abstraktioner, og den har en evne 209 00:15:08.820 --> 00:15:11.340 til at lære uventlige kombinationer og konklusioner. 210 00:15:12.380 --> 00:15:14.260 Dertil kommer en ofte totalt mange på respekt 211 00:15:14.260 --> 00:15:17.200 og afgift til at vælge auktoriteter, værker og 212 00:15:17.200 --> 00:15:19.860 vil se tilbage, og viser kurver ret stort. 213 00:15:21.860 --> 00:15:24.460 Udover allerede accepterede funktioner, har kunsten også den 214 00:15:24.460 --> 00:15:26.740 mulighed, at den fungerer som en overværdet eksempel 215 00:15:26.740 --> 00:15:28.820 for societet og som en agent public at 216 00:15:28.820 --> 00:15:29.980 large, der tillader sig at stikke sig i 217 00:15:29.980 --> 00:15:31.540 næse i snak med grænsen helst. 218 00:15:31.960 --> 00:15:34.380 Hvis den ikke gør sig forhængig af omverdenskriget. 219 00:15:59.770 --> 00:16:06.910 David Bohm har gentagende gerne pointeret, at man 220 00:16:06.910 --> 00:16:10.150 uden alvorlig fragmenteringsfølge kan oprette sig af en 221 00:16:10.150 --> 00:16:15.230 adskillelse mellem abstraktion, yderverden, skrivelse, subjektkonstellationer 222 00:16:15.230 --> 00:16:17.710 osv., og at denne fragmentering, udover at skabe 223 00:16:17.710 --> 00:16:21.330 besluttede konflikter, også truer den fortsatte eksistens af 224 00:16:21.330 --> 00:16:21.530 større globale effektiviteter. 225 00:16:21.530 --> 00:16:26.430 For at forstå den grundlæggende og universelle del 226 00:16:26.430 --> 00:16:29.050 her, er absolut nødt til at betræde indviklingsområdet, 227 00:16:32.710 --> 00:16:36.830 det fakt, at vi abstrakter, beskriver, taler osv., 228 00:16:36.830 --> 00:16:41.610 og det er netop en fulde forståelse af 229 00:16:41.610 --> 00:16:44.650 alle disse interaktioner og funktioner, og derfor også 230 00:16:44.650 --> 00:16:47.730 af forståelsesmålene og forståelsesmålene og funktioner, at vi 231 00:16:47.730 --> 00:16:50.590 ser mulighederne for en lille fragmenteret verdensomfælde ved 232 00:16:50.590 --> 00:16:52.030 en worldview. 233 00:16:52.270 --> 00:16:55.270 Denne fulde forståelse, det vil jeg som udgangspunkt 234 00:16:55.870 --> 00:16:59.170 kunne anbefale, betragter han sig selv som værende 235 00:16:59.170 --> 00:17:02.430 kunst eller anderledes fungerende hertil. 236 00:17:02.490 --> 00:17:05.030 Hvad vi kalder form, kan blive opfattet som 237 00:17:05.030 --> 00:17:07.589 udtryk for en manifestation af en formel bevægelse 238 00:17:07.589 --> 00:17:10.750 i et universelt flux af forlyg og processer, 239 00:17:11.369 --> 00:17:14.430 og ikke nogen endelig rigid struktur. 240 00:17:14.710 --> 00:17:16.069 Og så fra anden side er det gjort 241 00:17:16.069 --> 00:17:19.010 opmærksom på, at der skete en væsentlig begrebsmæssig 242 00:17:19.010 --> 00:17:21.589 inddræng i opfattelsen af skulptur, at der har 243 00:17:21.589 --> 00:17:24.650 været en substantivt ændring i opfattelsen af skulptur, 244 00:17:24.650 --> 00:17:27.329 som nu, til min grad, er beskæftiget som 245 00:17:27.329 --> 00:17:31.210 en expression af rytmen af den fundamentale energi, 246 00:17:31.230 --> 00:17:34.490 og at denne forståelse skaber en forslagsoprettholdelse af 247 00:17:34.490 --> 00:17:37.510 vores nuværende kunstbegreb kun på skibet til sidesættelse 248 00:17:37.510 --> 00:17:38.450 af tidligere kulturs 249 00:17:38.450 --> 00:17:48.670 opfattelser. 250 00:17:48.670 --> 00:17:52.710 Og at denne forståelse skaber en forslagsoprettholdelse af 251 00:17:52.710 --> 00:17:58.210 vores nuværende kunstbegreb kun på skibet til sidesættelse 252 00:17:58.210 --> 00:18:13.000 af tidligere kunstbegreb af tidligere kunstbegreb
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer