Magasinprogram 02. marts 1986

WEBVTT

1
00:00:07.300 --> 00:00:10.300
God aften og rigtig hjertelig velkommen til Roskilde

2
00:00:10.300 --> 00:00:10.980
LokalTV.

3
00:00:11.940 --> 00:00:14.360
Hvad andetro bringer vi som vores første indslag

4
00:00:14.360 --> 00:00:17.840
i aften Sportsmagasinet, som blandt andet bringer basketball

5
00:00:17.840 --> 00:00:21.380
og håndbold fra lokalforeningerne her i Roskilde.

6
00:00:26.800 --> 00:00:28.800
Nu med det samme over til LokalTV-køkkenet,

7
00:00:28.920 --> 00:00:31.259
der i aften laver lammekoteletter med spinat.

8
00:00:31.920 --> 00:00:34.120
En dejlig menu, der tager forskud på foråret.

9
00:00:46.010 --> 00:00:47.950
Det var så slut på LokalTV-køkkenet for

10
00:00:47.950 --> 00:00:48.310
i aften.

11
00:00:49.370 --> 00:00:51.590
Vi holder en kort pause, men er selvfølgelig

12
00:00:51.590 --> 00:00:52.350
tilbage igen kl.

13
00:00:52.450 --> 00:00:54.830
20.05, hvor vi blandt andet har premiere

14
00:00:54.830 --> 00:00:58.150
på et nyt program, et filmmagasin, som vi

15
00:00:58.150 --> 00:00:59.530
har kaldt for CinemaScope.

16
00:01:01.150 --> 00:01:03.930
CinemaScope indeholder blandt andet foreomtaler af kommende film,

17
00:01:04.489 --> 00:01:07.470
anmeldelser og interviews med forskellige aktuelle filmarbejdere.

18
00:01:08.430 --> 00:01:11.070
Vi bringer mange andre spændende indslag i aften,

19
00:01:11.770 --> 00:01:13.090
men det kan de selv se, hvis de

20
00:01:13.090 --> 00:01:15.890
blinder op for Roskilde LokalTV på Kanal 25

21
00:01:15.890 --> 00:01:16.370
igen kl.

22
00:01:16.450 --> 00:01:19.050
20.05. På gensyn senere.

23
00:01:28.630 --> 00:01:31.210
Godaften og velkommen tilbage igen her til Roskilde

24
00:01:31.210 --> 00:01:33.190
LokalTV, som sender på Kanal 25.

25
00:01:34.210 --> 00:01:36.070
I aften bringer vi det midt omkring i

26
00:01:36.070 --> 00:01:36.930
Roskilde Ørmejen.

27
00:01:38.230 --> 00:01:40.830
Vi viser blandt andet nogle børnehavebørns forberedelser til

28
00:01:40.830 --> 00:01:42.910
Fast og Lavn, og vi bringer et interview

29
00:01:42.910 --> 00:01:45.990
med lokalmusikeren Niels Bernhardt.

30
00:01:46.310 --> 00:01:49.190
Erhvervsmagasinet er tilbage igen, og vi har premiere

31
00:01:49.190 --> 00:01:52.290
på et nyt program, et filmmagasin, som vi

32
00:01:52.290 --> 00:01:53.510
har kaldt for CinemaScope.

33
00:01:54.210 --> 00:01:55.650
Men nok om det.

34
00:01:56.150 --> 00:01:59.610
Nu over til nyheder fra Roskilde, nemlig nyt

35
00:01:59.610 --> 00:02:00.290
fra Roskilde.

36
00:02:13.520 --> 00:02:15.920
Det var så denne uges nyheder fra Roskilde.

37
00:02:16.720 --> 00:02:19.760
Nu over til Roskilde netop nu, som i

38
00:02:19.760 --> 00:02:21.280
dag er i Folkeparken.

39
00:02:34.280 --> 00:02:37.300
Roskilde LokalTV har besøgt nogle børnehavebørn og fuldt

40
00:02:37.300 --> 00:02:38.860
deres forberedelser til Fast og Lavn.

41
00:02:47.370 --> 00:02:50.210
Turistforeningen i Roskilde har i samarbejde med Roskilde

42
00:02:50.210 --> 00:02:55.010
Universitetscenter udarbejdet et guidekursus, som skal starte her

43
00:02:55.010 --> 00:02:55.690
i foråret.

44
00:02:56.770 --> 00:02:59.530
Vi bringer et interview med turistchef Måns Persson,

45
00:03:00.150 --> 00:03:02.330
som fortæller mere detaljeret om guidekurset.

46
00:03:19.120 --> 00:03:21.780
Den lokale musiker Niels Bernhardt har netop indspillet

47
00:03:21.780 --> 00:03:23.400
og udgivet en ny LP-plade.

48
00:03:24.540 --> 00:03:26.640
Roskilde LokalTV har besøgt ham i studiet i

49
00:03:26.640 --> 00:03:28.220
Roskilde, hvor pladen er indspillet.

50
00:03:35.390 --> 00:03:37.790
AUF har hvert år et stort udvalg af

51
00:03:37.790 --> 00:03:39.570
kursustilbud til voksne.

52
00:03:41.640 --> 00:03:43.060
Dem, der har tid og lyst, kan altså

53
00:03:43.060 --> 00:03:44.940
melde sig til nogle af de mange spændende

54
00:03:44.940 --> 00:03:45.480
tilbud.

55
00:03:45.480 --> 00:03:48.900
Vi har talt med Søren Åkær, som er

56
00:03:48.900 --> 00:03:50.260
lærer ved AUF.

57
00:03:58.620 --> 00:04:01.840
Roskilde her og nu har fuldt Teknisk Landsforbunds

58
00:04:01.840 --> 00:04:05.200
møde op, som blandt andet handlede om teknikereuddannelserne.

59
00:04:06.500 --> 00:04:09.320
Vi har set nærmere på mellemteknikereuddannelsen.

60
00:04:19.200 --> 00:04:19.760
Mikrooven.

61
00:04:20.579 --> 00:04:22.120
Ikke noget nyt, men alligevel.

62
00:04:23.080 --> 00:04:25.400
Og hvor rapporter på stedet blev noget forbage

63
00:04:25.400 --> 00:04:28.320
til, da han opdagede, at på den demonstration,

64
00:04:28.580 --> 00:04:31.460
som kursanten på Køgevej afholdt i går tirsdag,

65
00:04:31.460 --> 00:04:34.620
mødte en veloplagt Jørgen Frisch, som han også

66
00:04:34.620 --> 00:04:36.800
for 15 år siden mødte i samme anledning,

67
00:04:37.340 --> 00:04:38.820
nemlig mikrooven.

68
00:04:48.810 --> 00:04:49.990
I perioden fra den 16.

69
00:04:50.130 --> 00:04:50.790
til den 28.

70
00:04:50.990 --> 00:04:55.430
februar arrangerer Branscheklubben af laboranter i HK Roskilde

71
00:04:55.430 --> 00:04:57.330
udstilling på biblioteket.

72
00:04:58.730 --> 00:05:01.870
Emnet er uddannelse, miljø og teknologi.

73
00:05:02.650 --> 00:05:04.590
Roskilde Lokaltv var inde omkring at se på

74
00:05:04.590 --> 00:05:05.230
udstillingen.

75
00:05:12.220 --> 00:05:13.780
Nu over til erhvervsmagasinet.

76
00:05:19.060 --> 00:05:23.240
Og nu over til Roskilde Lokaltv's nye filmmagasin

77
00:05:23.240 --> 00:05:24.100
Cinema Skab.

78
00:05:24.880 --> 00:05:27.280
Roskilde Lokaltv er rykket ned i Café Beaugard

79
00:05:27.280 --> 00:05:30.140
i Kino, som danner rammen om udsendelsen.

80
00:05:40.380 --> 00:05:41.520
Det var så alt, der vi havde valgt

81
00:05:41.520 --> 00:05:42.480
at bringe i aften.

82
00:05:43.580 --> 00:05:45.640
Vi er tilbage igen på næste onsdag her

83
00:05:45.640 --> 00:05:47.120
på Kanal 25 kl.

84
00:05:47.300 --> 00:05:50.180
18.30 med sportsmagasinet.

85
00:05:51.520 --> 00:05:51.700
Kl.

86
00:05:51.860 --> 00:05:54.360
19.00 bringer vi Lokaltv i køkkenet.

87
00:05:54.360 --> 00:05:55.300
Og fra kl.

88
00:05:55.380 --> 00:05:57.420
20.00 bringer vi bl.a. et indslag

89
00:05:57.420 --> 00:06:00.260
om en dilettantforestilling i Gunzemagle Forsamlingshus.

90
00:06:01.120 --> 00:06:03.940
Vi har et indslag om dartspil i Roskilde.

91
00:06:04.320 --> 00:06:06.980
Og så er også vores ungdomsprogram på stedet

92
00:06:06.980 --> 00:06:07.600
tilbage igen.

93
00:06:08.560 --> 00:06:10.220
Vi håber, at I har højet dem foran

94
00:06:10.220 --> 00:06:10.860
skærmen i aften.

95
00:06:12.680 --> 00:06:15.360
Nu er der kun tilbage at sige godnat

96
00:06:15.360 --> 00:06:18.800
og på gensyn igen på næste onsdag her

97
00:06:18.800 --> 00:06:20.300
på Kanal 25 kl.

98
00:06:20.420 --> 00:06:29.180
18.30. Vi har lige den der

99
00:06:29.180 --> 00:06:30.440
håndskrævning.

100
00:06:35.080 --> 00:06:37.860
I eftermiddag var der reception i Café Musen,

101
00:06:38.260 --> 00:06:40.180
en ny café i Sankt Olsgade.

102
00:06:41.120 --> 00:06:44.180
Roskilde Lokaltv var med og kan allerede nu

103
00:06:44.180 --> 00:06:46.040
byde seerne velkommen i caféen.

104
00:06:51.750 --> 00:06:53.370
Det ved vi først i morgen.

105
00:06:58.220 --> 00:06:59.880
Tryk en gang mere på den der.

106
00:07:08.400 --> 00:07:10.300
Nu piller jeg de forskellige stykker kød af.

107
00:07:31.090 --> 00:07:32.890
Hvor længe har du arbejdet som kok?

108
00:07:33.350 --> 00:07:35.410
Jeg er i lære, og har arbejdet i

109
00:07:35.410 --> 00:07:36.410
tre og et halvt år nu.

110
00:07:41.500 --> 00:07:43.260
Så skal jeg dele dem ud i stykkerne.

111
00:07:44.480 --> 00:07:45.280
Hvorfor gør man det?

112
00:07:46.020 --> 00:07:47.800
Fordi det er noget, vi har bestemt.

113
00:07:48.680 --> 00:07:50.620
Normalt så kan man også helstøje dem.

114
00:07:51.700 --> 00:07:53.360
Men der er så mange sener i dem,

115
00:07:53.760 --> 00:07:54.980
man kan ikke få et pænt resultat af

116
00:07:54.980 --> 00:07:55.360
dem.

117
00:07:56.880 --> 00:07:58.100
Derfor så skal vi...

118
00:07:58.100 --> 00:07:59.620
så presserer vi dem.

119
00:08:20.790 --> 00:08:23.690
Det du laver nu, Henrik, du piller de

120
00:08:23.690 --> 00:08:24.450
der hænder af.

121
00:08:24.850 --> 00:08:27.730
Jeg deler stykkerne i hænderne for at få

122
00:08:27.730 --> 00:08:30.030
den samme spørgsel på alle kødstykkerne.

123
00:08:30.870 --> 00:08:31.669
Det er også sådan noget, vi gør med

124
00:08:31.669 --> 00:08:32.730
at valide tilberedningstiden.

125
00:08:33.789 --> 00:08:35.789
De bliver nogenlunde is i tilberedningstiden.

126
00:08:37.169 --> 00:08:38.070
Og nemmere at skære ud?

127
00:08:38.350 --> 00:08:40.850
Ja, så bliver de nemmere at skære ud

128
00:08:40.850 --> 00:08:41.070
også.

129
00:08:41.669 --> 00:08:43.590
Men det vigtigste er nok tilberedningstiden.

130
00:08:44.910 --> 00:08:45.910
For at skære det ud bagefter, det er

131
00:08:45.910 --> 00:08:46.370
ikke så svært.

132
00:08:48.590 --> 00:08:49.950
Du sagde, at du havde været i lære

133
00:08:49.950 --> 00:08:51.390
som kokkelæger i hvert tre og et halvt

134
00:08:51.390 --> 00:08:51.530
år.

135
00:08:52.070 --> 00:08:53.290
Ja, jeg har været i tre og et

136
00:08:53.290 --> 00:08:54.350
halvt år, om en måned.

137
00:08:55.010 --> 00:08:56.270
Jeg er lige blevet færdig med skolen.

138
00:08:56.810 --> 00:08:58.110
Så har du snart været helt færdig?

139
00:08:58.290 --> 00:08:59.730
Ja, den 28.

140
00:09:00.930 --> 00:09:02.590
Og du vil fortsætte som kok, selvfølgelig?

141
00:09:03.830 --> 00:09:06.070
Ja, det vil jeg, hvis jeg går ind

142
00:09:06.070 --> 00:09:06.510
i uddannelsen.

143
00:09:15.360 --> 00:09:16.420
Det ser lækkert ud, hva?

144
00:09:16.720 --> 00:09:18.360
Det er noget godt kød, det her.

145
00:09:18.660 --> 00:09:19.200
Fra New Zealand.

146
00:09:21.480 --> 00:09:22.840
Det er altså ikke skudt herhjemme.

147
00:09:22.840 --> 00:09:23.560
Nå.

148
00:09:27.950 --> 00:09:29.450
Hvordan går det med laksen, Henning?

149
00:09:29.770 --> 00:09:32.010
Den her vil her være, hvor den skal

150
00:09:32.010 --> 00:09:32.370
være.

151
00:09:36.110 --> 00:09:37.490
Kig på den.

152
00:09:42.990 --> 00:09:45.770
Der er den så stået lige under kogepunktet.

153
00:10:58.570 --> 00:11:01.130
Lige fra menneskets første fremgængelse har det ikke

154
00:11:01.130 --> 00:11:03.610
været muligt at skældende klare, at kunstværk er

155
00:11:03.610 --> 00:11:04.850
den måde, vi bruger.

156
00:11:04.930 --> 00:11:06.370
Og det kan ikke forbindes med et eksplosivt

157
00:11:06.370 --> 00:11:08.670
langvids, at vi for eksempel taler om noget,

158
00:11:08.670 --> 00:11:09.330
som er givet på.

159
00:11:09.930 --> 00:11:11.630
For eksempel, når vi taler om, at noget

160
00:11:11.630 --> 00:11:14.370
er givet, at vi fortæller noget som naturlig

161
00:11:14.370 --> 00:11:16.650
faktor, kan det helt klart tælle en utspråkelig

162
00:11:16.650 --> 00:11:19.410
modsigelse, fordi det faktum er noget, der er

163
00:11:19.410 --> 00:11:19.590
givet.

164
00:11:20.070 --> 00:11:22.650
Og selv nu, hvor alt, der påvirker mennesket,

165
00:11:22.650 --> 00:11:25.010
og der også skulle være klart, at hvor

166
00:11:25.010 --> 00:11:28.950
alting er helt nøjdeligt, så bliver mange kunstelige

167
00:11:28.950 --> 00:11:31.090
artister stille dyr, da de ikke har med

168
00:11:31.090 --> 00:11:33.650
dagligvis tekniske fremgængelser at gøre over den filtrede

169
00:11:33.650 --> 00:11:35.930
realitet af daglige teknologi.

170
00:11:51.200 --> 00:12:21.320
Det er forståeligt,

171
00:12:21.560 --> 00:12:27.580
at så mange mennesker reagerer mod den grønste

172
00:12:27.580 --> 00:12:29.900
udvikling af naturen og mindre udviklede nationer, men

173
00:12:29.900 --> 00:12:33.460
de hjælper ikke meget at angribe teknologien alene,

174
00:12:33.480 --> 00:12:35.700
der udgør midlerne, når mennesket selv er den

175
00:12:35.700 --> 00:12:36.420
egentlige årsag.

176
00:12:36.840 --> 00:12:38.660
Så jeg finder det nødvendigt endnu engang at

177
00:12:38.660 --> 00:12:41.040
se på kunstens rolle i en teknologisk domineret

178
00:12:41.040 --> 00:12:42.680
civilisation.

179
00:12:42.780 --> 00:12:44.360
Men Carl Koeppen spørger sig selv, om kunsten

180
00:12:44.360 --> 00:12:47.360
har beværget den efter den traditionelle faktor.

181
00:12:48.140 --> 00:12:50.180
Rent personligt kan jeg se nogen større værdi

182
00:12:50.180 --> 00:12:52.080
i kunstunderholdningen i brug og tilhjerteholdningen.

183
00:12:53.080 --> 00:12:55.480
Jeg personligt har en stor del af kunstens

184
00:12:55.480 --> 00:12:59.260
aktiviteter og deres hæftige art-attituder og gesturer.

185
00:12:59.860 --> 00:13:03.840
Man kan få den impression, at kunstens funktion

186
00:13:03.840 --> 00:13:05.300
selvfølgelig er en hektisk fåbjær.

187
00:13:06.020 --> 00:13:08.440
Fåbjør er en realitet i generelt, og måske

188
00:13:08.440 --> 00:13:12.400
fåbjør er kunstens attitude til den faktor, at

189
00:13:12.400 --> 00:13:15.840
kunstens rolle er langt væk fra, hvad de

190
00:13:15.840 --> 00:13:17.680
fleste kunstnere forventer det at være.

191
00:14:30.100 --> 00:14:30.540
Hvilke muligheder har kunsten?

192
00:14:30.540 --> 00:14:32.300
Man kan spørge, hvilke muligheder kunstnere har i

193
00:14:32.300 --> 00:14:33.520
teknologisk civilisation.

194
00:14:33.600 --> 00:14:35.340
Der er angst for sig selv, for i

195
00:14:35.340 --> 00:14:37.300
krigetid altid sker tilbage på fortiden.

196
00:14:37.640 --> 00:14:41.360
Der er muligheder, som kan få langværkende konsekvenser.

197
00:14:41.420 --> 00:14:43.200
Først er man nødt til at erkende, at

198
00:14:43.200 --> 00:14:45.100
nogle muligheder for ødelse af viden, som dette

199
00:14:45.100 --> 00:14:48.400
århundrede har frembragt, eventivis må medføre en ekonomik

200
00:14:48.400 --> 00:14:48.960
konfliktion.

201
00:14:49.300 --> 00:14:52.980
Medførende vores forståelse om kunsten den almindelige fascination

202
00:14:52.980 --> 00:14:54.900
af billeder og farver har mistet den kraft,

203
00:14:55.400 --> 00:14:57.940
den havde for 14 år tilbage.

204
00:14:58.200 --> 00:15:00.520
Men på den gang betragte som nærmest mit

205
00:15:00.520 --> 00:15:02.060
liv, at nu om dagen er almindeligt psykologisk

206
00:15:02.060 --> 00:15:03.060
vidne og civilisering.

207
00:15:04.160 --> 00:15:06.400
Men, og det er ret vigtigt, kunsten rømmer

208
00:15:06.400 --> 00:15:08.820
muligheder for abstraktioner, og den har en evne

209
00:15:08.820 --> 00:15:11.340
til at lære uventlige kombinationer og konklusioner.

210
00:15:12.380 --> 00:15:14.260
Dertil kommer en ofte totalt mange på respekt

211
00:15:14.260 --> 00:15:17.200
og afgift til at vælge auktoriteter, værker og

212
00:15:17.200 --> 00:15:19.860
vil se tilbage, og viser kurver ret stort.

213
00:15:21.860 --> 00:15:24.460
Udover allerede accepterede funktioner, har kunsten også den

214
00:15:24.460 --> 00:15:26.740
mulighed, at den fungerer som en overværdet eksempel

215
00:15:26.740 --> 00:15:28.820
for societet og som en agent public at

216
00:15:28.820 --> 00:15:29.980
large, der tillader sig at stikke sig i

217
00:15:29.980 --> 00:15:31.540
næse i snak med grænsen helst.

218
00:15:31.960 --> 00:15:34.380
Hvis den ikke gør sig forhængig af omverdenskriget.

219
00:15:59.770 --> 00:16:06.910
David Bohm har gentagende gerne pointeret, at man

220
00:16:06.910 --> 00:16:10.150
uden alvorlig fragmenteringsfølge kan oprette sig af en

221
00:16:10.150 --> 00:16:15.230
adskillelse mellem abstraktion, yderverden, skrivelse, subjektkonstellationer

222
00:16:15.230 --> 00:16:17.710
osv., og at denne fragmentering, udover at skabe

223
00:16:17.710 --> 00:16:21.330
besluttede konflikter, også truer den fortsatte eksistens af

224
00:16:21.330 --> 00:16:21.530
større globale effektiviteter.

225
00:16:21.530 --> 00:16:26.430
For at forstå den grundlæggende og universelle del

226
00:16:26.430 --> 00:16:29.050
her, er absolut nødt til at betræde indviklingsområdet,

227
00:16:32.710 --> 00:16:36.830
det fakt, at vi abstrakter, beskriver, taler osv.,

228
00:16:36.830 --> 00:16:41.610
og det er netop en fulde forståelse af

229
00:16:41.610 --> 00:16:44.650
alle disse interaktioner og funktioner, og derfor også

230
00:16:44.650 --> 00:16:47.730
af forståelsesmålene og forståelsesmålene og funktioner, at vi

231
00:16:47.730 --> 00:16:50.590
ser mulighederne for en lille fragmenteret verdensomfælde ved

232
00:16:50.590 --> 00:16:52.030
en worldview.

233
00:16:52.270 --> 00:16:55.270
Denne fulde forståelse, det vil jeg som udgangspunkt

234
00:16:55.870 --> 00:16:59.170
kunne anbefale, betragter han sig selv som værende

235
00:16:59.170 --> 00:17:02.430
kunst eller anderledes fungerende hertil.

236
00:17:02.490 --> 00:17:05.030
Hvad vi kalder form, kan blive opfattet som

237
00:17:05.030 --> 00:17:07.589
udtryk for en manifestation af en formel bevægelse

238
00:17:07.589 --> 00:17:10.750
i et universelt flux af forlyg og processer,

239
00:17:11.369 --> 00:17:14.430
og ikke nogen endelig rigid struktur.

240
00:17:14.710 --> 00:17:16.069
Og så fra anden side er det gjort

241
00:17:16.069 --> 00:17:19.010
opmærksom på, at der skete en væsentlig begrebsmæssig

242
00:17:19.010 --> 00:17:21.589
inddræng i opfattelsen af skulptur, at der har

243
00:17:21.589 --> 00:17:24.650
været en substantivt ændring i opfattelsen af skulptur,

244
00:17:24.650 --> 00:17:27.329
som nu, til min grad, er beskæftiget som

245
00:17:27.329 --> 00:17:31.210
en expression af rytmen af den fundamentale energi,

246
00:17:31.230 --> 00:17:34.490
og at denne forståelse skaber en forslagsoprettholdelse af

247
00:17:34.490 --> 00:17:37.510
vores nuværende kunstbegreb kun på skibet til sidesættelse

248
00:17:37.510 --> 00:17:38.450
af tidligere kulturs

249
00:17:38.450 --> 00:17:48.670
opfattelser.

250
00:17:48.670 --> 00:17:52.710
Og at denne forståelse skaber en forslagsoprettholdelse af

251
00:17:52.710 --> 00:17:58.210
vores nuværende kunstbegreb kun på skibet til sidesættelse

252
00:17:58.210 --> 00:18:13.000
af tidligere kunstbegreb af tidligere kunstbegreb
  • Rå optagelser til udsendelser
  • Magasinprogram om Torbjørn Lausten, der udstiller i Galleri Skt. Agnes i Skomagergade
  • RB06 mod Viborg i Roskilde Idrætspark, i den afgørende kamp om at forblive i 2. division. 1. . halvleg
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 053 9
Varighed tidskode
00:56:47:00
Varighed sekunder
3407
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1697
DK5
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer