Magasinprogram 14. januar 1990

WEBVTT

1
00:01:35.290 --> 00:01:37.890
God aften, og velkommen til udsendelsen på kanten

2
00:01:37.890 --> 00:01:39.030
af 90'erne.

3
00:01:39.330 --> 00:01:41.350
Sidste søndag havde vi den politiske overfører for

4
00:01:41.350 --> 00:01:43.750
de radikale, Marianne Hjelved, i studiet.

5
00:01:44.110 --> 00:01:45.730
Og hun kom bl.a. ind på, at

6
00:01:45.730 --> 00:01:47.550
en af de få råstoffer Danmark havde, det

7
00:01:47.550 --> 00:01:48.310
er vore unge.

8
00:01:49.010 --> 00:01:50.110
De unge begynder at løbe i løbet af

9
00:01:50.110 --> 00:01:51.410
tiden meget tidligt, det gør de jo allerede

10
00:01:51.410 --> 00:01:51.570
vel.

11
00:01:52.510 --> 00:01:54.430
Nulårsalderen, hvis man skal sige det, og det

12
00:01:54.430 --> 00:01:55.610
er jo også kokostuer.

13
00:01:56.070 --> 00:01:57.630
I Roskilde har vi ca.

14
00:01:57.790 --> 00:01:59.810
350, der står på ventelisterne.

15
00:01:59.930 --> 00:02:01.630
Og med os i studiet i aften, der

16
00:02:01.630 --> 00:02:03.010
har vi Thorsten Schlossbjerg.

17
00:02:03.450 --> 00:02:05.570
Og Thorsten, det er jo vel det største

18
00:02:05.570 --> 00:02:08.150
problem, at den gruppe af unge i Roskilde

19
00:02:08.150 --> 00:02:08.430
har.

20
00:02:09.310 --> 00:02:10.550
Det er ventelisterne.

21
00:02:11.530 --> 00:02:11.930
Ja.

22
00:02:17.830 --> 00:02:25.750
De store ventelister betyder jo, at forældrene enten

23
00:02:25.750 --> 00:02:28.390
må betale meget store beløb for at få

24
00:02:28.390 --> 00:02:30.450
deres børn passet sort.

25
00:02:31.010 --> 00:02:33.810
Eller også må de gå glip af en

26
00:02:33.810 --> 00:02:36.290
arbejdsindtægt med meget længe.

27
00:02:36.290 --> 00:02:40.510
Det er vist i dag ualmindeligt at få

28
00:02:40.510 --> 00:02:43.970
sit barn i vokestue før det er over

29
00:02:43.970 --> 00:02:45.770
et år gammelt.

30
00:02:46.510 --> 00:02:49.210
Socialministeren arbejder i øjeblikket med et nyt lovforslag.

31
00:02:49.990 --> 00:02:52.410
Er der nogen løsning på det problem i

32
00:02:52.410 --> 00:02:52.510
det?

33
00:02:53.830 --> 00:02:58.810
Det er der egentlig ikke, for Socialministeren har

34
00:02:58.810 --> 00:03:03.150
lagt op til, at man skal løse ventelisterproblemet.

35
00:03:03.150 --> 00:03:08.110
Uden at det koster samfundet noget.

36
00:03:09.590 --> 00:03:11.570
Der er blandt andet lagt op til, at

37
00:03:11.570 --> 00:03:15.650
man i modsætning til nu på det kommunale

38
00:03:15.650 --> 00:03:24.630
dagplan, kan have op til ti børn i

39
00:03:24.630 --> 00:03:28.350
en hjemmelig form for institution, hvis der er

40
00:03:28.350 --> 00:03:32.710
mere end én, der passer dem.

41
00:03:34.450 --> 00:03:38.450
Der er ikke sat nogen krav til kvalitet

42
00:03:38.450 --> 00:03:40.670
eller uddannelse af dem, der skal passe børnene.

43
00:03:41.070 --> 00:03:44.930
Det finder vi er en helt utilstrækkelig form

44
00:03:44.930 --> 00:03:47.970
for børnepassningsordning i dagtimerne.

45
00:03:47.970 --> 00:03:51.450
Roskilde Kommune har også en ny kommuneplan på

46
00:03:51.450 --> 00:03:52.990
vej, der går frem til år 2001.

47
00:03:53.750 --> 00:03:56.210
Er der nogen løsning på ventelisterproblemet i den?

48
00:03:57.530 --> 00:04:01.670
Nej, i første omgang havde Roskilde Kommune slet

49
00:04:01.670 --> 00:04:05.870
ikke taget daginstitutionsområdet med i kommuneplanlægningen.

50
00:04:10.990 --> 00:04:16.910
Ved debatmarkedet i Kulturhuset i begyndelsen af december

51
00:04:16.910 --> 00:04:21.010
måned, deltog Roskilde Forældrenevn i en stand.

52
00:04:22.810 --> 00:04:27.610
Der havde vi medbragt et debatomlæg om decentralisering

53
00:04:27.610 --> 00:04:30.770
i børneinstitutionerne her i Roskilde.

54
00:04:30.770 --> 00:04:34.150
Der fik vi en snak med nogle af

55
00:04:34.150 --> 00:04:39.590
politikerne, og det ser nu ud til, at

56
00:04:39.590 --> 00:04:45.490
man i sidste øjeblik vil medindrage børneinstitutionsområdet i

57
00:04:45.490 --> 00:04:46.890
kommuneplanlægningen.

58
00:04:47.850 --> 00:04:49.590
Decentralisering er jo blevet et modeord.

59
00:04:50.650 --> 00:04:52.170
Hvad dækker det over at se fra jeres

60
00:04:52.170 --> 00:04:52.690
synspunkt?

61
00:04:53.420 --> 00:04:57.870
Ja, det er virkelig blevet et store dyre

62
00:04:57.870 --> 00:04:59.290
i åbenvaringen.

63
00:05:00.710 --> 00:05:04.350
Man hørte også politikere snakke om, at der

64
00:05:04.350 --> 00:05:10.130
ligger nogle udtalte besparelsesmuligheder i decentraliseringen.

65
00:05:10.130 --> 00:05:19.730
I decentraliseringstanken ligger, at i dette

66
00:05:19.730 --> 00:05:25.550
tilfælde her, kommunalbestyrelsen fastsætter nogle rammer for, hvordan

67
00:05:25.550 --> 00:05:32.110
institutionerne skal fungere, og giver forældre og personale

68
00:05:32.110 --> 00:05:33.450
en pose penge.

69
00:05:34.670 --> 00:05:38.770
Og den pose penge kan de så bruge,

70
00:05:39.390 --> 00:05:43.810
som de nu synes, at de kan bruges

71
00:05:43.810 --> 00:05:44.270
bedst.

72
00:05:46.030 --> 00:05:47.170
Og der vil det så sige, at det

73
00:05:47.170 --> 00:05:49.270
er forældrenævnet, der derved kommer til at stå

74
00:05:49.270 --> 00:05:50.090
som repræsentant?

75
00:05:50.190 --> 00:05:51.490
Eller skal jeg vurdere det budget?

76
00:05:55.340 --> 00:06:02.680
Roskilde forældrenevn opgave her vil være at præsentere

77
00:06:02.680 --> 00:06:06.440
forældrenes interesse over for kommunen, sådan at vi

78
00:06:06.440 --> 00:06:08.920
får nogle tilfredsstillende rammer.

79
00:06:10.140 --> 00:06:16.520
Sådan at vi får lagt et ordentligt serviceniveau.

80
00:06:17.000 --> 00:06:22.080
Og det må være kommunalpolitikernes opgave at tage

81
00:06:22.080 --> 00:06:23.940
ansvaret for det serviceniveau.

82
00:06:24.600 --> 00:06:29.360
Og med det mener jeg åbningstider på institutionerne,

83
00:06:30.280 --> 00:06:37.300
nommeringen for ældrebetaling og den centrale pladsanvisning.

84
00:06:37.300 --> 00:06:40.240
Og det ansvar vil forældrenævnet ikke selv tage?

85
00:06:41.120 --> 00:06:43.900
Det ansvar mener jeg ikke forældrene får tage.

86
00:06:43.980 --> 00:06:45.900
Det er et rent politisk ansvar.

87
00:06:48.180 --> 00:06:52.800
Når vi så får nogle budgetter, så vil

88
00:06:52.800 --> 00:06:55.800
vi ude i de enkelte institutioner godt være

89
00:06:55.800 --> 00:06:58.980
med til at styre disse og tage med

90
00:06:58.980 --> 00:06:59.580
ansvaret.

91
00:07:00.100 --> 00:07:01.880
Fungerer forældrenævnet godt nok i dag?

92
00:07:03.510 --> 00:07:10.950
Nej, hverken forældrenævnet eller forældrerådene på de enkelte

93
00:07:10.950 --> 00:07:13.990
institutioner fungerer godt nok.

94
00:07:14.550 --> 00:07:19.510
Vi har svært ved at få rekrutteret aktive

95
00:07:19.510 --> 00:07:21.590
folk til rådsgivet forældrenævn.

96
00:07:22.170 --> 00:07:26.410
Og de enkelte forældreråd udfylder ikke de muligheder,

97
00:07:26.510 --> 00:07:28.610
de rammer der allerede er i dag for

98
00:07:28.610 --> 00:07:31.410
indflydelse i det strækkelige omfang.

99
00:07:32.130 --> 00:07:35.490
Hvad er årsagen til, at forældrenævnet ikke fungerer?

100
00:07:38.180 --> 00:07:43.200
Ja, det er måske så stærkt at sige,

101
00:07:43.280 --> 00:07:45.140
at vi ikke fungerer, men vi kunne helt

102
00:07:45.140 --> 00:07:47.800
klart fungere meget bedre.

103
00:07:48.820 --> 00:07:53.940
Vi har et stort kommunikationsproblem til vores bagland.

104
00:07:57.230 --> 00:08:01.510
Det er svært at få dem informeret om

105
00:08:01.510 --> 00:08:04.490
de ting, der sker på børneinstitutionsområdet.

106
00:08:04.490 --> 00:08:10.570
Og i og med, at lokalpressen overalt svækkes,

107
00:08:10.770 --> 00:08:12.490
så bliver det jo ikke lettere.

108
00:08:13.270 --> 00:08:18.950
Men vi arbejder da med nogle løsninger i

109
00:08:18.950 --> 00:08:23.690
form af nogle små blade, vi vil sende

110
00:08:23.690 --> 00:08:24.730
ud til forældrene.

111
00:08:25.430 --> 00:08:29.210
Og der vil vi på den måde prøve

112
00:08:29.210 --> 00:08:30.970
at få en debat i gang om forskellige

113
00:08:30.970 --> 00:08:31.210
ting.

114
00:08:31.210 --> 00:08:33.630
Men hvis man ser frem i 90'erne,

115
00:08:33.929 --> 00:08:35.190
så bør det jo netop være på det

116
00:08:35.190 --> 00:08:38.610
område, at det skal blive stærkere.

117
00:08:38.710 --> 00:08:41.470
Forældrenævnet må jo natur tro blive stærkere, hvis

118
00:08:41.470 --> 00:08:43.610
der bliver talt om decentralisering.

119
00:08:45.270 --> 00:08:52.210
Ja, Roskilde forældrenævn vil jo få en meget

120
00:08:52.210 --> 00:08:55.410
svær opgave, fordi vi jo så kommer til

121
00:08:55.410 --> 00:09:00.370
at uddegne forældrene på de enkelte institutioner.

122
00:09:00.370 --> 00:09:06.750
Sådan at de kan få et reelt medindflydelse

123
00:09:06.750 --> 00:09:08.090
på de ting, der foregår.

124
00:09:08.730 --> 00:09:10.950
Og som det er i dag, der har

125
00:09:10.950 --> 00:09:14.410
vi vores børn nogle ganske få år på

126
00:09:14.410 --> 00:09:16.870
de enkelte institutioner.

127
00:09:17.150 --> 00:09:19.750
Så skifter de over til en anden, eller

128
00:09:19.750 --> 00:09:22.230
kommer over i skolefritidsordningen.

129
00:09:23.090 --> 00:09:25.190
Og når vi er godt inde i tingene,

130
00:09:25.410 --> 00:09:28.370
ja, så træder vi ud og arbejder.

131
00:09:30.910 --> 00:09:34.130
Decentraliseringen bliver jo også brugt i andre sammenhæng.

132
00:09:34.550 --> 00:09:36.570
Det bliver også brugt i forbindelse med folkeskole

133
00:09:36.570 --> 00:09:39.030
og med fritidshjemsordninger og sådan nogle ting.

134
00:09:39.430 --> 00:09:41.810
Kunne man tænke sig at samarbejde de grupper

135
00:09:41.810 --> 00:09:42.210
imellem?

136
00:09:43.470 --> 00:09:45.790
Kunne man tænke sig, at der bliver decentraliseret

137
00:09:45.790 --> 00:09:48.490
og der bliver lokalt nævnt for de unge?

138
00:09:49.450 --> 00:09:50.610
Ja, for børn.

139
00:09:51.270 --> 00:09:56.650
Man kunne da sagtens forestille sig, at institutionerne

140
00:09:56.650 --> 00:10:00.990
i fremtiden, når forældrene fik mere indflydelse, åbnede

141
00:10:00.990 --> 00:10:05.750
sig til nærmiljøet, så man fik et sammenhængende

142
00:10:05.750 --> 00:10:08.550
miljø for børn og unge.

143
00:10:08.630 --> 00:10:11.070
Eller man ville måske sige sammenhængende miljø fra

144
00:10:11.070 --> 00:10:12.270
de 0 til 6 år.

145
00:10:12.270 --> 00:10:16.850
Men der ligger helt klart nogle muligheder der,

146
00:10:17.470 --> 00:10:20.530
som der også er lagt op til i

147
00:10:20.530 --> 00:10:25.330
Socialministeriets rapport om børns vilkår.

148
00:10:26.010 --> 00:10:27.990
Den tror, at det er Kirsten Lige-rapport.

149
00:10:30.490 --> 00:10:31.790
Hvordan vil man kunne tænke sig, at sådan

150
00:10:31.790 --> 00:10:33.770
et samarbejde i Roskilde kunne finde sted?

151
00:10:36.680 --> 00:10:38.860
Vi har jo startet det her SFO-ordningen

152
00:10:38.860 --> 00:10:40.660
blandt andet fra skolerne og fritidshjemmene.

153
00:10:42.200 --> 00:10:49.250
Ja, altså der er jo ingen der siger,

154
00:10:49.390 --> 00:10:51.830
at fordi man starter en SFO-ordning, at

155
00:10:51.830 --> 00:10:55.170
man så behøver at nedlægge nogle velfungerende fritidshjem.

156
00:10:55.550 --> 00:10:59.450
Man kunne da sagtens inddrage fritidshjemmene i en

157
00:10:59.450 --> 00:11:04.890
SFO-ordning, sådan at man får en samlet

158
00:11:04.890 --> 00:11:09.190
sammenhængende indskoling, som der jo også er planer

159
00:11:09.190 --> 00:11:09.310
om.

160
00:11:09.350 --> 00:11:13.110
Sådan at pædagogerne på fritidshjemmene deltager fx i

161
00:11:13.110 --> 00:11:18.570
børnehaveklasserne og måske også i de højere klasser.

162
00:11:19.830 --> 00:11:22.970
Og allerede nu, hvis vi tager fritidshjemmene, bliver

163
00:11:22.970 --> 00:11:25.370
de jo brugt nogle steder i dagtimerne af

164
00:11:25.370 --> 00:11:25.790
ældre.

165
00:11:25.790 --> 00:11:28.850
Altså det er jo en første åbning til

166
00:11:28.850 --> 00:11:30.890
omkringliggende miljø.

167
00:11:31.510 --> 00:11:34.710
Og de ting kan man sagtens forestille sig

168
00:11:34.710 --> 00:11:35.370
at udvide.

169
00:11:36.150 --> 00:11:38.090
Og der er jo alligevel forskel på pædagogisk

170
00:11:38.090 --> 00:11:39.150
stue og så de ældre.

171
00:11:39.810 --> 00:11:41.750
Kunne man tænke sig et samarbejde så bredt?

172
00:11:45.330 --> 00:11:49.870
Ja, det kunne man da nok.

173
00:11:50.650 --> 00:11:54.610
Altså der er der nogle børn, der er

174
00:11:54.610 --> 00:11:56.090
meget kede af, at de ikke har nogle

175
00:11:56.090 --> 00:11:56.870
bedsteforældre.

176
00:11:57.590 --> 00:12:02.210
Der er nogle ældre, som er kede af,

177
00:12:02.310 --> 00:12:04.290
at de ikke har nogle børnebørn.

178
00:12:04.730 --> 00:12:08.510
Og der er der nogen rundt omkring, der

179
00:12:08.510 --> 00:12:14.590
har adopteret en bedstemor, hvor det har været

180
00:12:14.590 --> 00:12:17.290
til gavn for alle parter.

181
00:12:17.290 --> 00:12:19.910
Man skal jo nok bare passe på, at

182
00:12:19.910 --> 00:12:22.630
man ikke kommer til at udnytte hinanden.

183
00:12:23.070 --> 00:12:26.930
Hvordan ser du 90'erne fra dem, der

184
00:12:26.930 --> 00:12:28.590
er fra 0 til 6 år i vores

185
00:12:28.590 --> 00:12:28.870
gilde?

186
00:12:29.390 --> 00:12:30.730
Hvordan ser du dem udvikle sig?

187
00:12:33.160 --> 00:12:34.620
På institutionsområdet selvfølgelig.

188
00:12:34.620 --> 00:12:40.800
Ja, jeg kan da godt være bange for,

189
00:12:41.020 --> 00:12:47.340
at man vil bruge Socialministerens nye forslag om

190
00:12:47.340 --> 00:12:52.920
alternative børnepasningsmuligheder til at få nogle ringere former

191
00:12:52.920 --> 00:12:55.140
for børnepasning.

192
00:12:57.660 --> 00:13:01.780
Men jeg håber, at vi kan få en

193
00:13:01.780 --> 00:13:07.580
dialog med politikerne, sådan at vi kan få

194
00:13:07.580 --> 00:13:10.620
en udvikling af institutionsområdet og måske få nogle

195
00:13:10.620 --> 00:13:12.120
forsøgsordninger i gang.

196
00:13:12.120 --> 00:13:15.800
Jeg kan blandt andet forestille mig, at vi

197
00:13:15.800 --> 00:13:20.220
får oprettet nogle institutioner i aldersgruppen 0 til

198
00:13:20.220 --> 00:13:28.380
5 år, hvor man kunne have en nummering,

199
00:13:28.460 --> 00:13:32.740
der var afhængig af aldersfordelingen i institutionerne.

200
00:13:32.740 --> 00:13:38.880
Således, at vi i starten kunne have overvejende

201
00:13:38.880 --> 00:13:44.180
børn i vuggestuealderen og så have en nummering

202
00:13:44.180 --> 00:13:44.780
derefter.

203
00:13:45.840 --> 00:13:48.780
Og hvis behovet så har ændret sig over,

204
00:13:48.940 --> 00:13:51.820
så kan vi ændre nummeringen og så kan

205
00:13:51.820 --> 00:13:54.700
vi tage flere børn ind i børnehavealderen.

206
00:13:54.700 --> 00:13:58.380
Og det vil også løse nogle af de

207
00:13:58.380 --> 00:14:02.760
problemer, der er med forældreindflydelse, fordi så vil

208
00:14:02.760 --> 00:14:05.640
vi have vores børn længere i institutionerne og

209
00:14:05.640 --> 00:14:08.240
vi vil helt klart blive bedre til at

210
00:14:08.240 --> 00:14:09.160
løse den opgave.

211
00:14:09.700 --> 00:14:11.680
Et andet ting vil jo også være, at

212
00:14:11.680 --> 00:14:14.460
aktiviteten for forældrene bør vil være større, end

213
00:14:14.460 --> 00:14:16.480
den er i og har været i 80

214
00:14:16.480 --> 00:14:16.680
'erne.

215
00:14:16.680 --> 00:14:21.180
Ja, altså vi må helt klart se i

216
00:14:21.180 --> 00:14:23.640
øjnene, at vi kommer til at tage med

217
00:14:23.640 --> 00:14:27.240
ansvar for, hvordan det går vores børn i

218
00:14:27.240 --> 00:14:27.960
dagligdagen.

219
00:14:28.620 --> 00:14:31.080
Og de forsøgsordninger, der er lavet rundt omkring

220
00:14:31.080 --> 00:14:37.740
med decentralisering, viser også, at helst har forældrene

221
00:14:37.740 --> 00:14:39.760
fået en helt en mere indflydelse, men de

222
00:14:39.760 --> 00:14:41.860
er også blevet meget mere aktive i de

223
00:14:41.860 --> 00:14:43.020
enkelte institutioner.

224
00:14:43.880 --> 00:14:44.760
Tak for det, du kom.

225
00:14:45.000 --> 00:14:46.300
Og i det næste indslag, der skal vi

226
00:14:46.300 --> 00:14:48.140
se på, hvordan Folkeskolen har det.

227
00:14:56.580 --> 00:14:58.400
Lisbeth, hvad betyder det, at Østervejens Skole nok

228
00:14:58.400 --> 00:15:01.920
kunne få økonomisk hjælp fra Folkeskolens Udviklingsråd?

229
00:15:01.920 --> 00:15:05.420
Ja, det betyder jo, at vi ligesom har

230
00:15:05.420 --> 00:15:08.460
kunnet komme lidt videre omkring at kigge på

231
00:15:08.460 --> 00:15:10.220
os efter skoletid.

232
00:15:10.780 --> 00:15:12.500
Fordi en skole står der jo også efter,

233
00:15:12.640 --> 00:15:13.680
at eleverne har gået hjem.

234
00:15:14.340 --> 00:15:17.180
Og eleverne har jo også nogle familier, der

235
00:15:17.180 --> 00:15:17.580
er hjemme.

236
00:15:18.020 --> 00:15:20.800
Og i vores fritid i dag, som det

237
00:15:20.800 --> 00:15:22.060
er bygget op i dag, er der jo

238
00:15:22.060 --> 00:15:24.480
uendelig få muligheder for at lave noget på

239
00:15:24.480 --> 00:15:25.540
tværs af generationerne.

240
00:15:26.520 --> 00:15:27.900
Hvis man skal gå til et eller andet,

241
00:15:28.060 --> 00:15:29.440
så bliver man inddelt efter alder.

242
00:15:29.680 --> 00:15:31.600
Ja, så godt efter køn, fordi til mange

243
00:15:31.600 --> 00:15:32.740
ting kan drenge og piger jo ikke gå

244
00:15:32.740 --> 00:15:33.100
sammen.

245
00:15:33.860 --> 00:15:35.600
Der er hverken mulighed for at lære noget

246
00:15:35.600 --> 00:15:39.080
sammen eller at være sammen i vores fritid

247
00:15:39.080 --> 00:15:39.500
i dag.

248
00:15:40.020 --> 00:15:40.960
Og det vil vi da godt være med

249
00:15:40.960 --> 00:15:42.520
til at prøve at skabe nogle muligheder for.

250
00:15:42.800 --> 00:15:44.240
Det har fået ordet kulturcenter.

251
00:15:45.260 --> 00:15:46.620
Og I har jo også kunne køre med

252
00:15:46.620 --> 00:15:48.420
det ude på Østervejens Skole i en periode.

253
00:15:48.760 --> 00:15:50.920
Hvad erfaringer har I gjort i slutningen af

254
00:15:50.920 --> 00:15:51.720
80'erne?

255
00:15:51.720 --> 00:15:55.000
Vi har virkelig erfaret, at der er behov

256
00:15:55.000 --> 00:15:56.720
for den her mulighed.

257
00:15:57.860 --> 00:16:00.320
Det her skal ikke ses som værende det

258
00:16:00.320 --> 00:16:02.480
eneste, men som et supplement til det, der

259
00:16:02.480 --> 00:16:03.120
er i forvejen.

260
00:16:03.180 --> 00:16:04.760
Fordi vi samarbejder jo også meget med det

261
00:16:04.760 --> 00:16:05.880
etablerede fritidsliv.

262
00:16:06.420 --> 00:16:07.860
Men det, som vi ligesom har oplevet, det

263
00:16:07.860 --> 00:16:10.380
er, at der er nogle behov for at

264
00:16:10.380 --> 00:16:13.060
bruge lokalerne på skolen.

265
00:16:13.260 --> 00:16:15.880
Man har nogle behov for at lave noget

266
00:16:15.880 --> 00:16:19.460
sammen med sin egen aldersgruppe, men også med

267
00:16:19.460 --> 00:16:20.680
andre aldersgrupper.

268
00:16:21.040 --> 00:16:22.600
Vi har jo noget spisning, og det har

269
00:16:22.600 --> 00:16:23.540
været en kæmpe succes.

270
00:16:23.700 --> 00:16:24.940
Man synes, det er hyggeligt at komme hen

271
00:16:24.940 --> 00:16:26.160
og spise sammen med andre.

272
00:16:26.440 --> 00:16:27.500
Førere synes man også, det er hyggeligt at

273
00:16:27.500 --> 00:16:28.780
lave mad sammen med andre.

274
00:16:29.100 --> 00:16:30.480
Og der er mange enige, der kommer hen,

275
00:16:30.540 --> 00:16:31.920
men der er også mange familier, der kommer

276
00:16:31.920 --> 00:16:32.120
hen.

277
00:16:32.240 --> 00:16:33.840
Og derefter går man sammen ud og laver

278
00:16:33.840 --> 00:16:34.220
noget.

279
00:16:34.600 --> 00:16:38.420
Eller familien sammen, eller ældre og unge sammen,

280
00:16:38.480 --> 00:16:39.820
eller med sin egen aldersgruppe.

281
00:16:40.160 --> 00:16:42.080
Og fleksibilitet er nok det vigtigste i det

282
00:16:42.080 --> 00:16:42.240
her.

283
00:16:42.340 --> 00:16:44.280
Fordi som det er i dag, der skal

284
00:16:44.280 --> 00:16:45.400
du melde dig til noget.

285
00:16:45.400 --> 00:16:46.780
Og du skal melde dig til at gå

286
00:16:46.780 --> 00:16:48.580
til det på nøjagtigt et tidspunkt kl.

287
00:16:48.800 --> 00:16:49.120
16.

288
00:16:49.260 --> 00:16:50.860
Hver tirsdag skal du have lyst til at

289
00:16:50.860 --> 00:16:53.420
spille volleyball eller lære engelsk osv.

290
00:16:53.760 --> 00:16:55.720
Og den fleksibilitet har også været god her.

291
00:16:55.800 --> 00:16:57.360
Du behøver ikke at melde dig til at

292
00:16:57.360 --> 00:16:59.260
komme hver onsdag, men du kan komme, hvis

293
00:16:59.260 --> 00:16:59.820
du har lyst.

294
00:17:00.300 --> 00:17:01.840
Er det ikke en af ulemperne ved den

295
00:17:01.840 --> 00:17:03.200
udvikling, I har været igennem, at det kun

296
00:17:03.200 --> 00:17:03.920
har været onsdagen?

297
00:17:04.619 --> 00:17:06.160
Jo, det er klart, at det var også

298
00:17:06.160 --> 00:17:08.700
rart, hvis det også foregik flere dage.

299
00:17:09.099 --> 00:17:10.920
Men for det første ville det kræve en

300
00:17:10.920 --> 00:17:12.119
meget større koordinering.

301
00:17:12.859 --> 00:17:14.560
Fordi det er klart, at her og nu

302
00:17:14.560 --> 00:17:16.020
sker der også en koordinering med det, der

303
00:17:16.020 --> 00:17:16.680
sker i forvejen.

304
00:17:16.760 --> 00:17:18.579
Og det skal være et supplement til de

305
00:17:18.579 --> 00:17:20.240
allerede eksisterende tilbud.

306
00:17:20.619 --> 00:17:22.160
Vi har da også prøvet at påvirke andre.

307
00:17:22.240 --> 00:17:23.660
Vi har været meget glade for at samarbejde

308
00:17:23.660 --> 00:17:27.300
med klubberne, foreningerne og ungdomsskolen.

309
00:17:27.520 --> 00:17:30.340
Hvor vi kan lave hold, så der også

310
00:17:30.340 --> 00:17:30.840
kan komme ældre.

311
00:17:30.880 --> 00:17:31.660
Og det er ikke kun på de 14

312
00:17:31.660 --> 00:17:32.400
-18-årige.

313
00:17:32.560 --> 00:17:33.680
Men man kan også komme på, om man

314
00:17:33.680 --> 00:17:34.960
er voksen eller mindre.

315
00:17:35.040 --> 00:17:36.280
Det vil sige, at familien kan også lære

316
00:17:36.280 --> 00:17:36.880
noget sammen.

317
00:17:37.160 --> 00:17:38.840
Det har været virkelig godt.

318
00:17:38.840 --> 00:17:41.600
Men også det på tværs af generationerne har

319
00:17:41.600 --> 00:17:43.500
der været utroligt stort behov for.

320
00:17:44.380 --> 00:17:46.340
Udsendelsen hedder jo på kanten af 90'erne.

321
00:17:46.660 --> 00:17:48.420
Kunne du forestille dig, at folkeskolen udviklede sig

322
00:17:48.420 --> 00:17:49.740
i den retning, vi her og I har

323
00:17:49.740 --> 00:17:51.600
prøvet på på Østergrønlands Skole i 90'erne?

324
00:17:52.220 --> 00:17:52.980
Det kunne jeg da absolut.

325
00:17:53.200 --> 00:17:55.100
Fordi der er jo mange, der får flere

326
00:17:55.100 --> 00:17:56.960
fritid i løbet af 90'erne.

327
00:17:57.700 --> 00:17:59.740
Og der er også mange, der er interesseret

328
00:17:59.740 --> 00:18:00.420
i at få det godt.

329
00:18:00.520 --> 00:18:01.880
Og man er nok blevet lidt mere bevidst

330
00:18:01.880 --> 00:18:04.020
om, at man selv skal gøre noget for

331
00:18:04.020 --> 00:18:04.640
at få det godt.

332
00:18:05.040 --> 00:18:07.040
Og at man skal ud omkring, og man

333
00:18:07.040 --> 00:18:08.020
skal lave noget på tværs.

334
00:18:08.020 --> 00:18:09.260
Der er nok blevet større ønske for at

335
00:18:09.260 --> 00:18:10.840
lave noget familien sammen.

336
00:18:10.940 --> 00:18:12.220
Og mange ældre er da også begyndt at

337
00:18:12.220 --> 00:18:13.260
sige, at det er da ærgerligt at være

338
00:18:13.260 --> 00:18:14.660
så ensomme, og man ikke har noget med

339
00:18:14.660 --> 00:18:15.520
børn at gøre mere.

340
00:18:15.940 --> 00:18:16.620
Så det tror jeg.

341
00:18:17.100 --> 00:18:19.580
Men det kræver også koordinering meget.

342
00:18:19.820 --> 00:18:20.740
Og det kræver, at der er nogen, der

343
00:18:20.740 --> 00:18:23.460
tager nogle initiativer, hvis det skal fungere.

344
00:18:23.900 --> 00:18:25.780
Før i udsendelsen var Thorsten inde på, at

345
00:18:25.780 --> 00:18:26.980
forældrene ligesom svigtede.

346
00:18:27.100 --> 00:18:28.360
De ville ikke være med i det der

347
00:18:28.360 --> 00:18:30.220
administrative arbejde, der ligger i at være et

348
00:18:30.220 --> 00:18:30.620
råd.

349
00:18:31.660 --> 00:18:32.940
Har I de samme erfaringer?

350
00:18:33.140 --> 00:18:33.940
Nej, slet ikke.

351
00:18:33.940 --> 00:18:34.960
Det er jo nok det, vi er blevet

352
00:18:34.960 --> 00:18:36.380
allermest overrasket over.

353
00:18:36.500 --> 00:18:38.080
Det er, at folk ikke kun er kommet

354
00:18:38.080 --> 00:18:40.300
for at nyde, men også meget for at

355
00:18:40.300 --> 00:18:40.560
yde.

356
00:18:40.920 --> 00:18:43.020
Der er utrolig mange aktiviteter, som er sat

357
00:18:43.020 --> 00:18:45.240
i gang af beboere selv.

358
00:18:45.520 --> 00:18:46.660
Så har vi jo også været så heldige.

359
00:18:46.780 --> 00:18:48.000
Og det er da også helt klart en

360
00:18:48.000 --> 00:18:51.260
af grundene til, at vi hver onsdag er

361
00:18:51.260 --> 00:18:51.940
mange derude.

362
00:18:52.020 --> 00:18:53.220
Og det er, at vi har en forældreforening,

363
00:18:53.340 --> 00:18:56.160
som har været på skolen i 20 år,

364
00:18:56.360 --> 00:18:58.480
og som har fungeret.

365
00:18:58.480 --> 00:19:00.260
Men det var også der, at vi opdagede,

366
00:19:00.340 --> 00:19:02.000
at der var et behov for, at man

367
00:19:02.000 --> 00:19:03.440
havde lyst til at komme hen og være

368
00:19:03.440 --> 00:19:04.560
sammen på skolen.

369
00:19:04.780 --> 00:19:06.700
Fordi der er nogle faciliteter på skolen, nogle

370
00:19:06.700 --> 00:19:07.740
lokaler, man kan bruge.

371
00:19:08.880 --> 00:19:09.820
Men der var der også et eller andet

372
00:19:09.820 --> 00:19:10.920
med, at vi syntes, det var lidt dumt,

373
00:19:10.980 --> 00:19:12.760
at når børnene gik hjem, så kom forældrene.

374
00:19:13.660 --> 00:19:16.920
Og hvis du kigger på idrætsgrene eller andre,

375
00:19:16.960 --> 00:19:18.480
så er man meget afsondret.

376
00:19:18.760 --> 00:19:23.160
Og der sker ikke nogen koordinering og samarbejde

377
00:19:23.160 --> 00:19:25.160
mellem bare foreninger, der er nede i hallen.

378
00:19:25.320 --> 00:19:26.200
Og der er det da klart, at man

379
00:19:26.200 --> 00:19:27.740
har få ressourcer hver for sig.

380
00:19:27.740 --> 00:19:29.640
Man har ikke ret meget økonomi.

381
00:19:30.080 --> 00:19:31.720
Men hvis man ligesom samlede det, gik sammen

382
00:19:31.720 --> 00:19:33.000
om at købe nogle ting.

383
00:19:33.660 --> 00:19:37.720
Og også lægger man mange aktiviteter samtidig, hvis

384
00:19:37.720 --> 00:19:39.140
man prøver at lave nogle ting.

385
00:19:39.660 --> 00:19:41.360
Fordi også noget som var at tage i

386
00:19:41.360 --> 00:19:44.100
teateret, er der også en beboer i kvarteret,

387
00:19:44.220 --> 00:19:45.040
der tog initiativ til.

388
00:19:45.340 --> 00:19:47.520
Og 75 var inde at se Skatteøen, og

389
00:19:47.520 --> 00:19:49.360
det var lige fra to år op til

390
00:19:49.360 --> 00:19:50.280
75 år.

391
00:19:51.580 --> 00:19:53.840
Så man vil gerne tage nogle initiativer.

392
00:19:53.840 --> 00:19:56.420
Indtil nu er I blevet finansieret af udviklingsrådet,

393
00:19:56.440 --> 00:19:57.400
som I før talte om.

394
00:19:57.480 --> 00:19:59.840
Og det bliver I også indtil 1991 med.

395
00:20:00.160 --> 00:20:00.960
Hvad er derefter?

396
00:20:02.740 --> 00:20:04.960
Vi føler i hvert fald meget, at vi

397
00:20:04.960 --> 00:20:06.500
er kommet med et supplement.

398
00:20:06.940 --> 00:20:08.520
Og at der er mange mennesker, der er

399
00:20:08.520 --> 00:20:09.900
glade for at komme derhenne.

400
00:20:10.160 --> 00:20:13.940
Ikke kun forældre, ikke kun beboere og unge

401
00:20:13.940 --> 00:20:16.260
og børn, der er aktiv i forvejen.

402
00:20:16.480 --> 00:20:19.640
Men også nogen, som virkelig har fundet nogle

403
00:20:19.640 --> 00:20:21.720
venner og har fundet et sted at komme.

404
00:20:21.720 --> 00:20:23.040
I stedet for at sidde derhjemme alene.

405
00:20:23.420 --> 00:20:24.680
Og det var absolut en styrke.

406
00:20:25.260 --> 00:20:26.680
Vi mener også helt sikkert, at nu er

407
00:20:26.680 --> 00:20:28.660
vi under undervisningsforvaltningen.

408
00:20:29.140 --> 00:20:30.160
Men det her handler jo ikke kun om

409
00:20:30.160 --> 00:20:30.760
undervisning.

410
00:20:30.920 --> 00:20:32.280
Så det her synes jeg, der handler meget

411
00:20:32.280 --> 00:20:34.640
mere om, at nærområdet fungerer.

412
00:20:34.720 --> 00:20:36.820
Vi vil også meget gerne udvide vores samarbejde

413
00:20:36.820 --> 00:20:37.360
med kirken.

414
00:20:37.420 --> 00:20:38.780
Vi har jo kirken lige ved siden af.

415
00:20:39.640 --> 00:20:41.740
Nu er Socialforvaltningen jo blevet decentral.

416
00:20:42.180 --> 00:20:44.160
Det vil sige, at Socialforvaltningen har et område.

417
00:20:44.520 --> 00:20:45.940
Der er vi lige i gang med at

418
00:20:45.940 --> 00:20:48.300
samarbejde om at få socialredogiver ud en gang

419
00:20:48.300 --> 00:20:48.500
imellem.

420
00:20:48.500 --> 00:20:49.920
Man må være ude på skolen i vores

421
00:20:49.920 --> 00:20:51.040
åbne kulturcenter.

422
00:20:51.660 --> 00:20:53.160
Så vi mener da helt klart, at der

423
00:20:53.160 --> 00:20:55.160
her skal være et samarbejde mellem sektorerne.

424
00:20:55.200 --> 00:20:56.100
Mellem forvaltningerne.

425
00:20:56.380 --> 00:20:58.200
Fordi det her handler ikke kun om undervisning.

426
00:20:58.320 --> 00:20:59.460
Og det handler ikke kun om fritid.

427
00:20:59.640 --> 00:21:01.280
Det handler også om Socialforvaltning.

428
00:21:01.480 --> 00:21:02.860
Så man må begynde at arbejde en lille

429
00:21:02.860 --> 00:21:04.920
smule sammen for at kigge på folks trivsel.

430
00:21:05.500 --> 00:21:07.000
Ikke kun i fritiden, men det får også

431
00:21:07.000 --> 00:21:08.760
indflydelse på deres anden hverdag.

432
00:21:08.900 --> 00:21:10.960
Du taler meget, ligesom man også gør om

433
00:21:10.960 --> 00:21:13.280
fremtiden, om lokal råd og sådan nogle ting.

434
00:21:13.680 --> 00:21:14.960
Der er også mange, der er bange for,

435
00:21:15.060 --> 00:21:16.700
at det bliver for politisk.

436
00:21:16.700 --> 00:21:19.740
Har I de erfaringer med de kulturcenter, I

437
00:21:19.740 --> 00:21:21.080
har kørt med på Østergaard Skole?

438
00:21:21.320 --> 00:21:21.640
Nej.

439
00:21:22.200 --> 00:21:24.080
Vi har ikke noget omkring, at det er

440
00:21:24.080 --> 00:21:24.680
politisk.

441
00:21:24.800 --> 00:21:26.860
Og vi arbejder i øjeblikket meget på eventuelt

442
00:21:26.860 --> 00:21:27.860
at vil oprette et lokalråd.

443
00:21:28.420 --> 00:21:30.240
Men vi er lidt i tvivl om, hvordan

444
00:21:30.240 --> 00:21:31.680
og hvorledes vi vil gøre det.

445
00:21:33.400 --> 00:21:35.740
I øjeblikket fungerer det ved, at der kommer

446
00:21:35.740 --> 00:21:37.220
nogen, der siger, at kan vi ikke oprette

447
00:21:37.220 --> 00:21:37.380
det.

448
00:21:37.500 --> 00:21:39.100
Og så snakker vi om det sammen og

449
00:21:39.100 --> 00:21:40.060
gør det meget sammen.

450
00:21:40.140 --> 00:21:42.440
Og vi har jo vores forældreforeningsbestyrelse, som også

451
00:21:42.440 --> 00:21:43.580
har deres del af slæbet.

452
00:21:43.700 --> 00:21:45.240
Og nogle foreningsledere, der også gerne vil.

453
00:21:45.240 --> 00:21:47.380
Og det er jo allesiders.

454
00:21:47.820 --> 00:21:49.300
Men vi har snakket meget om at oprette

455
00:21:49.300 --> 00:21:51.560
et lokalråd, men er nok også lidt bange

456
00:21:51.560 --> 00:21:52.040
for det der.

457
00:21:52.340 --> 00:21:54.120
Men det ser jo også meget ud til,

458
00:21:54.160 --> 00:21:55.140
at man også selv kan putte i det,

459
00:21:55.220 --> 00:21:55.620
hvad man vil.

460
00:21:56.120 --> 00:21:58.660
I dag har I fået penge fra centralholdet

461
00:21:58.660 --> 00:21:59.960
for undervisningsministeriet.

462
00:22:00.300 --> 00:22:01.960
Hvordan er I blevet modtaget lokalt?

463
00:22:02.020 --> 00:22:03.780
Hvordan er I blevet modtaget af administrationen i

464
00:22:03.780 --> 00:22:04.520
Roskilde Kommune?

465
00:22:04.880 --> 00:22:06.320
Altså grunden til, at vi overhovedet kunne starte

466
00:22:06.320 --> 00:22:08.440
op, det var jo, at man i Roskilde

467
00:22:08.440 --> 00:22:09.680
Kommune synes, det var en god idé.

468
00:22:09.780 --> 00:22:11.180
For da vi startede for 4-5 år

469
00:22:11.180 --> 00:22:14.400
siden, der fik vi jo faktisk nej inden

470
00:22:14.400 --> 00:22:15.100
for forsøgsrådet.

471
00:22:15.100 --> 00:22:16.420
Der hed det jo forsøgsrådet dengang.

472
00:22:16.500 --> 00:22:17.640
Der var man jo ikke ligesom begyndt at

473
00:22:17.640 --> 00:22:19.200
snakke om endnu, at der var noget, der

474
00:22:19.200 --> 00:22:20.040
hedde kulturcenter.

475
00:22:20.640 --> 00:22:22.060
De radikale var jo ikke rigtig kommet på

476
00:22:22.060 --> 00:22:22.660
banen endnu.

477
00:22:22.880 --> 00:22:24.560
Så der fik vi afslag fra forsøgsrådet.

478
00:22:24.740 --> 00:22:26.840
Men Roskilde Kommune synes, at det var så

479
00:22:26.840 --> 00:22:28.400
godt, at man bakkede det op.

480
00:22:28.460 --> 00:22:29.680
Og vi fik timer til det, så vi

481
00:22:29.680 --> 00:22:30.760
kunne starte allerede dengang.

482
00:22:31.140 --> 00:22:32.360
Og det mener jeg også helt klart er

483
00:22:32.360 --> 00:22:34.140
en af grundene til, at vi er godt

484
00:22:34.140 --> 00:22:34.720
i gang nu.

485
00:22:35.100 --> 00:22:36.340
Det er, at vi har været i gang

486
00:22:36.340 --> 00:22:36.980
gennem flere år.

487
00:22:37.060 --> 00:22:38.460
For sådan noget her, det kommer ikke af

488
00:22:38.460 --> 00:22:38.920
én gang.

489
00:22:39.720 --> 00:22:40.980
Endnu har du ikke talt så meget om

490
00:22:40.980 --> 00:22:42.100
selve folkeskolen.

491
00:22:42.360 --> 00:22:44.040
Du har mere talt om de ydre områder.

492
00:22:44.040 --> 00:22:46.580
Hvordan ser du folkeskolen stå i det billede

493
00:22:46.580 --> 00:22:46.800
her?

494
00:22:47.420 --> 00:22:48.540
Det er da helt klart, at det også

495
00:22:48.540 --> 00:22:49.860
betyder noget for folkeskolen.

496
00:22:49.940 --> 00:22:52.140
Det betyder da noget for eleverne, at de

497
00:22:52.140 --> 00:22:53.600
også kommer der og kan lide at komme

498
00:22:53.600 --> 00:22:54.420
der i deres fritid.

499
00:22:54.880 --> 00:22:57.760
Og at også andre end børn og unge

500
00:22:57.760 --> 00:22:59.920
begynder at betyde noget for skolen.

501
00:23:00.500 --> 00:23:01.780
Dermed bliver der også mere sammenhæng.

502
00:23:01.920 --> 00:23:03.240
Og vi begynder da også at få knyttet

503
00:23:03.240 --> 00:23:05.500
nogle kontakter, som får indflydelse på skolen.

504
00:23:06.000 --> 00:23:07.420
På skolens hverdag også.

505
00:23:07.740 --> 00:23:09.520
Så der bliver noget mere sammenhæng.

506
00:23:09.580 --> 00:23:11.000
Fordi det er splittet, som det er i

507
00:23:11.000 --> 00:23:11.180
øjeblikket.

508
00:23:11.820 --> 00:23:13.060
Så på den måde bliver der også sammenhæng.

509
00:23:13.060 --> 00:23:16.120
Der kommer nogle foreninger på skoledagen.

510
00:23:16.420 --> 00:23:18.040
Man får knyttet nogle kontakter til nogle ældre

511
00:23:18.040 --> 00:23:18.480
mennesker.

512
00:23:19.040 --> 00:23:20.160
Og vi håber da også på et tidspunkt...

513
00:23:20.160 --> 00:23:21.300
Nu snakker vi ligesom om, at vi har

514
00:23:21.300 --> 00:23:22.060
åbent hus fra kl.

515
00:23:22.140 --> 00:23:23.100
15 til 22.

516
00:23:23.340 --> 00:23:24.440
Men vi håber da også, at det bliver

517
00:23:24.440 --> 00:23:26.140
sådan, at der begynder at komme nogen om

518
00:23:26.140 --> 00:23:26.420
dagen.

519
00:23:27.720 --> 00:23:31.120
Hvad når nu udviklingsrådets penge slipper op i

520
00:23:31.120 --> 00:23:32.100
slutningen af 91?

521
00:23:32.440 --> 00:23:32.800
Hvad så?

522
00:23:34.340 --> 00:23:36.340
Det er klart, at mange af tingene...

523
00:23:36.340 --> 00:23:37.780
Ikke mange ting, men nogle af tingene vil

524
00:23:37.780 --> 00:23:38.580
godt kunne fungere.

525
00:23:38.700 --> 00:23:41.600
Og vi har stadigvæk nogle meget initiativrige beboere

526
00:23:41.600 --> 00:23:42.340
i kvarteret.

527
00:23:43.620 --> 00:23:45.920
Men der er stadigvæk også behov for at

528
00:23:45.920 --> 00:23:47.480
få noget information ud om det.

529
00:23:47.520 --> 00:23:50.340
Vi mener også helt klart, at vores kvarterets

530
00:23:50.340 --> 00:23:51.780
blad, som vi har lavet...

531
00:23:51.780 --> 00:23:53.140
Hvor I der står, alt hvad der sker...

532
00:23:53.140 --> 00:23:55.120
Hvor man har mulighed for at fortælle...

533
00:23:55.120 --> 00:23:57.140
Jeg kunne godt tænke mig at flette kurve.

534
00:23:57.180 --> 00:23:58.360
Er der nogen, der vil flette kurve sammen

535
00:23:58.360 --> 00:23:58.680
med mig?

536
00:23:59.000 --> 00:24:00.760
Jeg vil godt demonstrere min strikmaskine.

537
00:24:01.020 --> 00:24:01.780
Er der nogen, der vil være med?

538
00:24:01.900 --> 00:24:03.120
Jeg vil godt spille præmie, hvis der er

539
00:24:03.120 --> 00:24:03.800
nogen, der vil være med.

540
00:24:04.280 --> 00:24:05.880
Simpelthen hvor man har mulighed for at starte

541
00:24:05.880 --> 00:24:06.020
op.

542
00:24:06.100 --> 00:24:07.500
Der er nogen, der har startet et psykologihold

543
00:24:07.500 --> 00:24:07.680
op.

544
00:24:07.740 --> 00:24:09.040
Så har man ligesom mulighed for at få

545
00:24:09.040 --> 00:24:09.560
det ud her.

546
00:24:09.560 --> 00:24:10.940
Det har været meget vigtigt.

547
00:24:11.040 --> 00:24:12.240
Vi har jo haft vores elever til at

548
00:24:12.240 --> 00:24:13.380
gå og dele det ud.

549
00:24:14.180 --> 00:24:16.440
Det er klart, at information er vigtigt i

550
00:24:16.440 --> 00:24:16.800
det her.

551
00:24:16.900 --> 00:24:19.460
At der kommer noget rundt til kvarterets beboere

552
00:24:19.460 --> 00:24:20.400
om, hvad det er, der sker.

553
00:24:20.580 --> 00:24:22.260
Og man har mulighed for at søge nogen,

554
00:24:22.340 --> 00:24:23.320
der har samme interesse.

555
00:24:23.580 --> 00:24:25.660
Om det er frimærkebygning, eller det er at

556
00:24:25.660 --> 00:24:27.260
lave et psykologihold, eller hvad det er.

557
00:24:27.320 --> 00:24:27.940
Det er vigtigt.

558
00:24:28.320 --> 00:24:29.780
Det er også vigtigt, at der stadigvæk sker

559
00:24:29.780 --> 00:24:30.600
det samarbejde.

560
00:24:31.000 --> 00:24:33.640
Fordi, da vi startede op med åben hus...

561
00:24:33.640 --> 00:24:36.060
Der kom der med det samme nogen forældre,

562
00:24:36.260 --> 00:24:36.460
der sagde...

563
00:24:36.460 --> 00:24:37.840
Vi kunne godt tænke os at lave noget

564
00:24:37.840 --> 00:24:38.760
familiegymnastik.

565
00:24:38.760 --> 00:24:40.280
Men der var der behov for, at der

566
00:24:40.280 --> 00:24:41.160
var en instruktør på.

567
00:24:41.460 --> 00:24:42.760
Og der har vi i samarbejde med Roskilde

568
00:24:42.760 --> 00:24:45.640
Gymnastikforening, fået startet en familiegymnastikhold op.

569
00:24:45.740 --> 00:24:47.440
Som er hver onsdag fra 17 til 18.

570
00:24:47.840 --> 00:24:49.600
Og der var der absolut behov for, at

571
00:24:49.600 --> 00:24:50.980
det blev koordineret.

572
00:24:51.040 --> 00:24:52.380
Og på den måde kunne vi bruge hinanden.

573
00:24:52.680 --> 00:24:54.540
De tager afsted på en aktivitetsweekend.

574
00:24:54.860 --> 00:24:57.400
Der er allerede før 50 børn, unge og

575
00:24:57.400 --> 00:24:57.760
ældre.

576
00:24:58.160 --> 00:25:00.160
Voksne, der tager afsted på weekend i Borg

577
00:25:00.160 --> 00:25:00.580
Vejle.

578
00:25:00.900 --> 00:25:01.560
Her, den 2.

579
00:25:01.560 --> 00:25:01.740
og 3.

580
00:25:01.900 --> 00:25:02.260
februar.

581
00:25:02.700 --> 00:25:04.200
Og det kommer ud i den nye kvarteresbørn,

582
00:25:04.340 --> 00:25:06.000
der har mulighed for at komme med.

583
00:25:06.560 --> 00:25:08.780
Men det koster penge blandt andet at lave

584
00:25:08.780 --> 00:25:09.120
sådan noget.

585
00:25:09.900 --> 00:25:12.340
Men vi har jo også mange af dem,

586
00:25:12.440 --> 00:25:13.240
der kommer og spiser.

587
00:25:13.480 --> 00:25:15.800
Er jo med inde i en spiseordning i

588
00:25:15.800 --> 00:25:17.120
form af kommunen i forvejen.

589
00:25:17.200 --> 00:25:19.000
Og de vælger i øjeblikket at se fra

590
00:25:19.000 --> 00:25:19.780
om onsdagen.

591
00:25:20.200 --> 00:25:21.660
Og så spiser vi os også om onsdagen.

592
00:25:21.700 --> 00:25:23.540
Fordi det er hyggeligt at spise sammen med

593
00:25:23.540 --> 00:25:24.380
andre.

594
00:25:24.420 --> 00:25:25.800
I stedet for at sidde derhjemme og spise

595
00:25:25.800 --> 00:25:26.220
alene.

596
00:25:26.900 --> 00:25:30.560
Vi har også nogen, som absolut også har

597
00:25:30.560 --> 00:25:33.220
fået noget indhold i hverdagen.

598
00:25:33.220 --> 00:25:34.620
Og netop ringer og spørger, hvor er det

599
00:25:34.620 --> 00:25:35.720
ærgerligt, at det ikke er flere dage.

600
00:25:36.120 --> 00:25:37.420
Så vi mener, at der på en eller

601
00:25:37.420 --> 00:25:39.100
anden måde på tværs af nogle sektorer.

602
00:25:39.240 --> 00:25:41.240
Må der være mulighed for at skaffe nogle

603
00:25:41.240 --> 00:25:41.860
penge til.

604
00:25:42.320 --> 00:25:44.420
Stadigvæk at lave noget i næreområderne.

605
00:25:44.720 --> 00:25:47.000
Det må kunne spare penge på andre områder.

606
00:25:47.280 --> 00:25:48.440
Men som jeg hører, der synes jeg det

607
00:25:48.440 --> 00:25:51.180
største problem er, at det er informationen.

608
00:25:51.480 --> 00:25:52.860
Ja, men også meget koordineringen.

609
00:25:53.060 --> 00:25:55.580
Fordi det som har været meget vigtigt, som

610
00:25:55.580 --> 00:25:56.620
har kostet meget tid.

611
00:25:56.780 --> 00:25:58.500
Det er, at vi der har været der.

612
00:25:58.740 --> 00:25:59.800
Når der ligesom er nogen, der kommer og

613
00:25:59.800 --> 00:26:00.740
siger, at jeg har godt tænkt mig at

614
00:26:00.740 --> 00:26:01.480
bytte frimærker.

615
00:26:01.480 --> 00:26:02.800
Jamen så skal det på en eller anden

616
00:26:02.800 --> 00:26:04.340
måde koordineres.

617
00:26:04.480 --> 00:26:05.300
Eller jeg har godt tænkt mig at lave

618
00:26:05.300 --> 00:26:06.580
familiegymnastik osv.

619
00:26:07.020 --> 00:26:09.320
Det kræver, at man griber fat i nogle

620
00:26:09.320 --> 00:26:09.660
mennesker.

621
00:26:09.760 --> 00:26:11.220
Få psykologiholdet op at stå for fat i

622
00:26:11.220 --> 00:26:11.820
ungdomsskolen.

623
00:26:11.900 --> 00:26:14.320
Og for fat i en lærer, en instruktør.

624
00:26:15.040 --> 00:26:17.300
Eller formidle, at man mødes.

625
00:26:17.560 --> 00:26:19.040
Hvor vi har brugt meget af vores kantiner,

626
00:26:19.140 --> 00:26:20.120
vores opslagstavler.

627
00:26:20.360 --> 00:26:22.140
De skal jo også ligesom fungere.

628
00:26:22.260 --> 00:26:24.260
Der skal hænges op programmet osv.

629
00:26:24.800 --> 00:26:27.660
Så det er vigtigt, at det bliver samlet

630
00:26:27.660 --> 00:26:28.180
et sted.

631
00:26:28.180 --> 00:26:30.200
Og at man får samarbejde med alle dem,

632
00:26:30.300 --> 00:26:31.320
der skal samarbejdes med.

633
00:26:32.320 --> 00:26:36.000
Hvordan tror du, at udviklingen går i folkeskolen

634
00:26:36.000 --> 00:26:36.760
i 90'erne?

635
00:26:38.040 --> 00:26:40.660
Jeg håber meget, at det går i retning

636
00:26:40.660 --> 00:26:42.680
af, at der bliver skabt mere sammenhæng for

637
00:26:42.680 --> 00:26:43.240
eleverne.

638
00:26:43.660 --> 00:26:45.780
At man ikke bare har en klokke, der

639
00:26:45.780 --> 00:26:47.060
ringer hver 45 minutter.

640
00:26:47.180 --> 00:26:48.700
At man arbejder i de forskellige fag.

641
00:26:49.020 --> 00:26:50.120
Men jeg håber meget, at der bliver skabt

642
00:26:50.120 --> 00:26:50.800
mere sammenhæng.

643
00:26:51.180 --> 00:26:53.780
Og at undervisningen på den måde bliver gjort

644
00:26:53.780 --> 00:26:54.480
mere spændende.

645
00:26:54.480 --> 00:26:56.740
At man går over og prøver at give

646
00:26:56.740 --> 00:26:58.800
eleverne mere ansvar for det, de skal lære.

647
00:26:58.920 --> 00:26:59.800
Og for deres hverdag.

648
00:27:00.420 --> 00:27:01.880
Fordi det kan de sagtens magte.

649
00:27:02.320 --> 00:27:03.660
Og så sker der en ting her den

650
00:27:03.660 --> 00:27:03.860
1.

651
00:27:03.920 --> 00:27:04.320
i fjerde.

652
00:27:04.540 --> 00:27:06.320
Vi får en ny ordning med hensyn til

653
00:27:06.320 --> 00:27:06.780
skolet.

654
00:27:06.980 --> 00:27:07.720
Bestyrelser ligefrem.

655
00:27:08.460 --> 00:27:10.600
Ja, det bliver spændende med det samarbejde.

656
00:27:11.160 --> 00:27:11.720
Det er helt sikkert.

657
00:27:11.880 --> 00:27:13.840
Vi har jo været meget spændte på det.

658
00:27:13.880 --> 00:27:16.160
Og været lidt forbeholdne fra lærernes side.

659
00:27:16.280 --> 00:27:18.260
Fordi vi følte egentlig, at der var noget

660
00:27:18.260 --> 00:27:20.240
personalepolitisk.

661
00:27:20.280 --> 00:27:22.820
Ligesom noget samarbejde, der der fungerede med, at

662
00:27:22.820 --> 00:27:23.860
vi havde et lærerråd.

663
00:27:24.300 --> 00:27:25.400
Men vi er der absolut.

664
00:27:25.820 --> 00:27:27.140
Vi går derind i, og vi har et

665
00:27:27.140 --> 00:27:27.980
godt samarbejde.

666
00:27:28.260 --> 00:27:30.080
Og vi er der helt klare over på

667
00:27:30.080 --> 00:27:30.720
Østervangskolen.

668
00:27:30.820 --> 00:27:31.280
Vi har det godt der.

669
00:27:31.400 --> 00:27:33.000
Vi har altid haft et mægtigt godt samarbejde

670
00:27:33.000 --> 00:27:35.780
med vores forældre derude.

671
00:27:36.220 --> 00:27:37.720
Men en anden, som man også kunne have

672
00:27:37.720 --> 00:27:38.380
været lidt bange for.

673
00:27:38.480 --> 00:27:40.520
Det er jo ligesom, at hvor der før

674
00:27:40.520 --> 00:27:42.640
har været udtaleret, at lærerne har haft mulighed

675
00:27:42.640 --> 00:27:43.540
for at udtale sig.

676
00:27:43.940 --> 00:27:45.720
Der skal vi nu faktisk ikke have den

677
00:27:45.720 --> 00:27:46.440
udtaleret.

678
00:27:46.620 --> 00:27:48.560
Og man kunne måske være bange for, at

679
00:27:48.560 --> 00:27:50.060
lærerne så ikke ville være lige så engagerede.

680
00:27:51.020 --> 00:27:52.680
Om det og meget andet, kommer vi til

681
00:27:52.680 --> 00:27:54.040
at høre om i det næste indslag, som

682
00:27:54.040 --> 00:27:56.280
bl.a. kommer til at handle om skolebestyrelsen.

683
00:28:04.500 --> 00:28:06.220
Det var Storm P, der i starten af

684
00:28:06.220 --> 00:28:07.720
det århundrede sagde, at det er svært at

685
00:28:07.720 --> 00:28:09.240
spå isolerelser om fremtiden.

686
00:28:09.340 --> 00:28:10.760
Men en ting i fremtiden er sikkert, det

687
00:28:10.760 --> 00:28:12.640
er, at fra den første i fjerde i

688
00:28:12.640 --> 00:28:15.020
år, 1990, der kommer der noget, der hedder

689
00:28:15.020 --> 00:28:15.920
skolebestyrelse.

690
00:28:16.060 --> 00:28:17.300
Men inden da, der er der valg.

691
00:28:17.340 --> 00:28:18.260
Og hvornår er det, der er valg til

692
00:28:18.260 --> 00:28:18.860
skolebestyrelsen?

693
00:28:19.480 --> 00:28:22.540
Valget til skolebestyrelsen finder sted den 6.

694
00:28:22.700 --> 00:28:23.080
marts.

695
00:28:23.800 --> 00:28:26.060
Og det er en fælles valgdato for samtlige

696
00:28:26.060 --> 00:28:27.240
skoler over hele landet.

697
00:28:28.040 --> 00:28:31.160
Og inden at valgdatoen kommer den 6.

698
00:28:31.320 --> 00:28:34.140
marts, så er der forskellige informationer.

699
00:28:34.580 --> 00:28:36.840
Og der er på nuværende tidspunkt til samtlige

700
00:28:36.840 --> 00:28:39.240
elever udleveret en lille folder, som de har

701
00:28:39.240 --> 00:28:39.820
fået med hjem.

702
00:28:41.100 --> 00:28:44.940
Og samtidig er forvaltningen i gang med at

703
00:28:44.940 --> 00:28:48.160
udarbejde en såkaldt avis, hvor man skriver noget

704
00:28:48.160 --> 00:28:50.500
om den nye styrelseslov, hvordan den er i

705
00:28:50.500 --> 00:28:52.140
en lidt mere populær form, end det som

706
00:28:52.140 --> 00:28:52.920
lovtekst er.

707
00:28:53.960 --> 00:28:56.120
Og det er planlagt, at det skal ud

708
00:28:56.120 --> 00:28:57.860
den 15., altså på mandag.

709
00:28:59.700 --> 00:29:02.300
Og senere i måneden, der kommer så nogle

710
00:29:02.300 --> 00:29:04.760
orienteringsmøder på de enkelte skoler i den sidste

711
00:29:04.760 --> 00:29:05.440
uge af januar.

712
00:29:06.260 --> 00:29:07.880
Den amerikanske museer har jo set, at der

713
00:29:07.880 --> 00:29:09.220
er noget under din navn, der står der

714
00:29:09.220 --> 00:29:10.340
skolebestyrelsesformand.

715
00:29:10.680 --> 00:29:11.700
Navnet er sat i gang?

716
00:29:12.460 --> 00:29:14.360
Ja, det er det, fordi loven er trådt

717
00:29:14.360 --> 00:29:15.860
i kraft per 1.

718
00:29:15.980 --> 00:29:16.380
januar.

719
00:29:16.380 --> 00:29:21.200
Og der har de gamle skolenevne automatisk fået

720
00:29:21.200 --> 00:29:23.100
status af at være bestyrelser i de tre

721
00:29:23.100 --> 00:29:25.060
måneder, som vi sidder indtil, at vi går

722
00:29:25.060 --> 00:29:26.040
af den 31.

723
00:29:26.220 --> 00:29:26.540
marts.

724
00:29:27.280 --> 00:29:29.840
Hvad er så opgaven for en skolebestyrelse?

725
00:29:31.020 --> 00:29:34.240
Opgaven for en skolebestyrelse er en lille smule

726
00:29:34.240 --> 00:29:37.520
anderledes, end det som vi kender i de

727
00:29:37.520 --> 00:29:38.340
gamle skolenevne.

728
00:29:38.340 --> 00:29:41.760
Men der er én ting, vi skal slå

729
00:29:41.760 --> 00:29:44.080
fast, det er, at i Roskilde har vi

730
00:29:44.080 --> 00:29:48.240
været meget langt fremme i decentraliseringen, således at

731
00:29:48.240 --> 00:29:51.340
den forskel, at Roskilde vil mærke i forhold

732
00:29:51.340 --> 00:29:54.480
til de øvrige, eller mange kommuner ude i

733
00:29:54.480 --> 00:29:57.620
landet, det er, at vi vil få en

734
00:29:57.620 --> 00:29:59.600
meget blid overgang, hvis vi skal sige det

735
00:29:59.600 --> 00:29:59.820
sådan.

736
00:30:00.280 --> 00:30:01.860
Der er ikke den helt store forskel.

737
00:30:02.380 --> 00:30:04.460
Lisbeth Klarsgaard var før inde på, at hun

738
00:30:04.460 --> 00:30:06.620
var lidt bange for, at den vetorat, der

739
00:30:06.620 --> 00:30:09.880
før lå i lærernes muligheder, at den nu

740
00:30:09.880 --> 00:30:11.440
ikke kommer til at eksistere i den nye

741
00:30:11.440 --> 00:30:11.820
udgave.

742
00:30:13.200 --> 00:30:13.920
Ja, det er rigtigt.

743
00:30:14.220 --> 00:30:17.560
Det kommer den ikke sådan, som lovteksten er

744
00:30:17.560 --> 00:30:22.200
udformet, fordi der har det tidligere været lærerne,

745
00:30:22.380 --> 00:30:24.140
der er kommet med en indstilling til skolenevne,

746
00:30:24.260 --> 00:30:26.320
og så har skolenevne skulle agere ud fra

747
00:30:26.320 --> 00:30:28.120
det, som der er blevet vedtaget på det

748
00:30:28.120 --> 00:30:28.860
påkældende lærerråd.

749
00:30:28.860 --> 00:30:32.780
Det nye i skolebestyrelsen er, at oplægget kommer

750
00:30:32.780 --> 00:30:36.500
fra skolelederen, og at det er skolelederens oplæg,

751
00:30:36.580 --> 00:30:38.700
som bestyrelsen skal diskutere og drøfte.

752
00:30:39.240 --> 00:30:41.580
Men det skal da siges, at i skolebestyrelsen

753
00:30:41.580 --> 00:30:45.480
er der repræsentanter, hvor lærerne er repræsenteret med

754
00:30:45.480 --> 00:30:48.520
to, og elever er repræsenteret med to, og

755
00:30:48.520 --> 00:30:49.980
så sidder der syv forældrevalgte.

756
00:30:50.760 --> 00:30:53.720
Og der er vedtaget i Roskilde Kommune, at

757
00:30:53.720 --> 00:30:56.700
samtlige elve har stemmeret.

758
00:30:56.700 --> 00:30:58.560
Det er både elever og lærere, der har

759
00:30:58.560 --> 00:30:59.700
stemmeret sammen med forældrene.

760
00:31:00.480 --> 00:31:02.920
Men navnet bestyrelse virker så forretningsmæssigt?

761
00:31:04.100 --> 00:31:09.720
Ja, det har man måske valgt, fordi man

762
00:31:09.720 --> 00:31:14.600
har fået en lidt større grad af indflydelse

763
00:31:14.600 --> 00:31:17.560
på de beslutninger, der skal træffes med den

764
00:31:17.560 --> 00:31:18.520
nye lov, der er vedlagt.

765
00:31:18.620 --> 00:31:19.640
Men jeg vil sige, at det er op

766
00:31:19.640 --> 00:31:22.940
til politikerne, hvordan og hvorledes det navn kommer

767
00:31:22.940 --> 00:31:23.260
frem.

768
00:31:23.260 --> 00:31:24.500
Så jeg kan ikke give dig en forklaring

769
00:31:24.500 --> 00:31:26.680
på lige, hvorfor man har valgt ordet bestyrelse.

770
00:31:26.720 --> 00:31:29.440
Du har taget nogle planser med, som giver

771
00:31:29.440 --> 00:31:32.280
en anskuldighed af, hvad skolebestyrelsen dækker over.

772
00:31:33.140 --> 00:31:37.600
Ja, det har jeg, fordi det ville måske

773
00:31:37.600 --> 00:31:40.880
være på sin plads at kort fortælle en

774
00:31:40.880 --> 00:31:44.540
lille smule om, hvad de kommende skolebestyrelser reelt

775
00:31:44.540 --> 00:31:45.480
skal foretage.

776
00:31:48.280 --> 00:31:53.600
Vi skal føre tilsyn med skolen, og det

777
00:31:53.600 --> 00:31:54.640
er også en opgave, vi har haft i

778
00:31:54.640 --> 00:31:55.460
vores skolenavn.

779
00:31:55.940 --> 00:31:57.840
Det vil sige, at vi fører en tilsyn

780
00:31:57.840 --> 00:31:59.360
med skolens virksomhed.

781
00:31:59.940 --> 00:32:01.660
Vi skal ikke stå og kigge alle over

782
00:32:01.660 --> 00:32:04.280
skuldrene, men vi skal have en overordnet tilsyn.

783
00:32:06.020 --> 00:32:08.860
Noget nyt i skolebestyrelsen er, at vi skal

784
00:32:08.860 --> 00:32:10.140
fastsætte nogle principper.

785
00:32:10.140 --> 00:32:14.380
På plansen er der nævnt forskellige principper.

786
00:32:14.900 --> 00:32:17.860
Jeg vil ganske kort sige om undervisningens ordning.

787
00:32:18.320 --> 00:32:22.060
Det er, at de kommende bestyrelser har en

788
00:32:22.060 --> 00:32:26.460
indflydelse på, hvordan undervisningen skal sammensættes.

789
00:32:28.040 --> 00:32:31.160
Med hensyn til elevernes timetal, er det også

790
00:32:31.160 --> 00:32:34.380
bestyrelsen, der fastsætter, hvor mange timer der skal

791
00:32:34.380 --> 00:32:36.580
være på de enkelte klassetrin, og hvor mange

792
00:32:36.580 --> 00:32:38.580
timer man skal have i bestemte fag.

793
00:32:40.000 --> 00:32:42.260
Der er også specialundervisning.

794
00:32:43.600 --> 00:32:47.680
På dette punkt er det også bestyrelsen, der

795
00:32:47.680 --> 00:32:49.780
er med til at udstikke nogle principper.

796
00:32:50.420 --> 00:32:52.820
Men der, hvor det så ligger, er, at

797
00:32:52.820 --> 00:32:56.480
det er skolelederen, der træffer de konkrete beslutninger

798
00:32:56.480 --> 00:32:57.040
omkring det.

799
00:32:57.540 --> 00:32:59.340
Det vil sige, at det ikke er sådan,

800
00:32:59.500 --> 00:33:01.300
at skolebestyrelsen går hen og siger, at du

801
00:33:01.300 --> 00:33:02.080
skal lære det og det.

802
00:33:05.380 --> 00:33:08.600
Det er principperne, det er det overordnede, vi

803
00:33:08.600 --> 00:33:09.200
skal tage os af.

804
00:33:11.260 --> 00:33:13.240
Samtidig er der en meget vigtig del af

805
00:33:13.240 --> 00:33:14.540
skolehjemssamarbejdet.

806
00:33:14.900 --> 00:33:17.880
Der skal vi formidle, at vi får aktive

807
00:33:17.880 --> 00:33:21.020
og engagerede forældre, som interesserer sig for deres

808
00:33:21.020 --> 00:33:23.540
barns skole og deltager i det arbejde, der

809
00:33:23.540 --> 00:33:24.220
er på skolen.

810
00:33:24.220 --> 00:33:27.060
Så vel i klasseregi, men også i bredere

811
00:33:27.060 --> 00:33:30.840
sammenhæng til gavn for skolen i overskilling og

812
00:33:30.840 --> 00:33:32.040
folkeskolen i særdeleshed.

813
00:33:34.620 --> 00:33:38.420
Standpunktsmeddelelser dækker over, at fra 1.

814
00:33:38.500 --> 00:33:38.880
til 7.

815
00:33:39.000 --> 00:33:41.440
klasse får man ikke nogen karakterer, men der

816
00:33:41.440 --> 00:33:43.400
får man at vide, hvordan og hvorledes ens

817
00:33:43.400 --> 00:33:46.000
barn har klaret sig i den forløbende periode.

818
00:33:46.900 --> 00:33:48.600
Der kan man vælge, om det skal være

819
00:33:48.600 --> 00:33:50.200
skriftligt eller mundtligt.

820
00:33:50.200 --> 00:33:52.460
Det har man en indflydelse på at beslutte,

821
00:33:52.540 --> 00:33:54.040
om det skal være den ene eller den

822
00:33:54.040 --> 00:33:54.960
anden form, man ønsker.

823
00:33:55.480 --> 00:33:56.620
I det øjeblik, vi kommer i 8.

824
00:33:56.760 --> 00:34:01.600
klasse, så har vi karakterer og tager vi

825
00:34:01.600 --> 00:34:02.600
over i lidt andet forløb.

826
00:34:04.180 --> 00:34:07.600
Ligeledes der er der også tale om konstellationer,

827
00:34:07.719 --> 00:34:10.920
eller hvilke udtryk, man nu vil bruge for,

828
00:34:11.139 --> 00:34:15.820
at man mødes og diskuterer, hvordan er standpunktet

829
00:34:15.820 --> 00:34:16.679
for ens barn.

830
00:34:17.540 --> 00:34:19.239
Der synes jeg også, det er meget positivt,

831
00:34:19.340 --> 00:34:24.000
at børn i stor udstrækning deltager i de

832
00:34:24.000 --> 00:34:25.620
forældrekonstellationer.

833
00:34:28.659 --> 00:34:30.639
Det næste punkt, der står på pladsen, det

834
00:34:30.639 --> 00:34:31.340
er fagfordeling.

835
00:34:32.460 --> 00:34:34.980
Der har skolebestyrelsen også en indflydelse på, hvordan

836
00:34:34.980 --> 00:34:36.820
fagfordelingen skal være.

837
00:34:37.040 --> 00:34:39.500
Den udstikker også nogle principper for, hvordan skal

838
00:34:39.500 --> 00:34:41.300
fagfordelingen være på vores skole.

839
00:34:42.900 --> 00:34:47.040
Omkring fælles arrangementer, ja, det er et spørgsmål

840
00:34:47.040 --> 00:34:47.360
om.

841
00:34:49.239 --> 00:34:51.340
Nogle arrangementer, der kan være fælles for alle,

842
00:34:51.840 --> 00:34:54.719
det kan også være lejerskoler, ture ud af

843
00:34:54.719 --> 00:34:55.980
skolen og forskellige ting.

844
00:34:56.220 --> 00:34:59.620
Altså noget, der er fælles for enten en

845
00:34:59.620 --> 00:35:03.060
bestemt klassetrin, eller for hele skolen som sådan.

846
00:35:03.840 --> 00:35:06.420
Det er individuelt på de enkelte skoler, der

847
00:35:06.420 --> 00:35:10.040
har man nogle forskellige traditioner for.

848
00:35:10.040 --> 00:35:13.180
Der har man nogle bestemte tidspunkter af året,

849
00:35:13.240 --> 00:35:20.740
hvor man gennemfører fester eller ture, hvor man

850
00:35:20.740 --> 00:35:22.680
beskæftiger børnene.

851
00:35:25.140 --> 00:35:27.480
Det næste, der står på pladsen, det er

852
00:35:27.480 --> 00:35:28.600
godkendt af budgettet.

853
00:35:30.160 --> 00:35:33.280
Budgettet er indstillet af skolelederen, men det er

854
00:35:33.280 --> 00:35:34.620
bestyrelsen, der skal godkende det.

855
00:35:35.260 --> 00:35:38.020
For enden har man i bestyrelsen drøftet efter,

856
00:35:38.240 --> 00:35:41.100
hvilke rammer eller principper man har for et

857
00:35:41.100 --> 00:35:41.780
budget til rettelægningen.

858
00:35:42.580 --> 00:35:45.900
Således, at når skolelederen kommer med oplægget til

859
00:35:45.900 --> 00:35:48.440
budgettet, at stemmer det ikke overens med de

860
00:35:48.440 --> 00:35:50.640
principper, man har aftalt, så er der mulighed

861
00:35:50.640 --> 00:35:53.540
for at korrigere budgettet, således det bliver overensstemt

862
00:35:53.540 --> 00:35:55.940
med det, som bestyrelsen oprindeligt har vedtaget.

863
00:35:58.400 --> 00:36:00.880
Og i lighed med, som også nævnene har

864
00:36:00.880 --> 00:36:03.800
skudt tidligere, at det der er undervisningsmidler, at

865
00:36:03.800 --> 00:36:05.320
det skal vi fortsat godkende.

866
00:36:07.890 --> 00:36:12.170
Så er der med hensyn til ordensregler, at

867
00:36:12.170 --> 00:36:13.970
det er der på enhver skole, og det

868
00:36:13.970 --> 00:36:17.870
er også bestyrelsen, der fastsætter principper for det.

869
00:36:19.370 --> 00:36:23.150
Og med hensyn til læseplaner, at der er

870
00:36:23.150 --> 00:36:27.110
det skolebestyrelsen, der tager initiativet til læseplaner.

871
00:36:27.110 --> 00:36:31.090
Disse læseplaner fremsætter fra skolebestyrelsen i det omfang,

872
00:36:31.150 --> 00:36:33.830
hvor man finder ud af, at den nuværende

873
00:36:33.830 --> 00:36:35.790
læseplan, man har, den ønsker man ændret på

874
00:36:35.790 --> 00:36:37.910
nogle punkter, fordi det er mere hensigtsmæssigt at

875
00:36:37.910 --> 00:36:39.030
gøre det på en anden måde.

876
00:36:39.710 --> 00:36:43.130
Og det er så kommunalbestyrelsen, der skal godkende,

877
00:36:43.210 --> 00:36:44.950
i vores tilfælde altså byrådet.

878
00:36:46.770 --> 00:36:50.970
Og samtidig skal vi indstille om ikke kursusdeling

879
00:36:50.970 --> 00:36:56.450
og forsøgs- og udviklingsarbejder og i forbindelse

880
00:36:56.450 --> 00:36:58.930
med ansættelse af ledere og lærere.

881
00:36:59.470 --> 00:37:01.110
Det vil sige, at vi kan indstille, vi

882
00:37:01.110 --> 00:37:04.030
kan ikke ansætte direkte eller fortsætte, når det

883
00:37:04.030 --> 00:37:05.630
er kommunalbestyrelsesområdet.

884
00:37:05.810 --> 00:37:07.670
Det er i hovedpunkterne sådan, at den nye

885
00:37:07.670 --> 00:37:10.270
skolebestyrelse kommer til at fungere, men der mangler

886
00:37:10.270 --> 00:37:12.230
jo en ting i forhold til det gamle

887
00:37:12.230 --> 00:37:12.870
skolenævn.

888
00:37:12.870 --> 00:37:15.590
Hvor er skolekommissionen uddannet af i det her

889
00:37:15.590 --> 00:37:16.010
sammenhæng?

890
00:37:17.290 --> 00:37:19.970
Skolekommissionen blev nedlagt på 31.

891
00:37:20.150 --> 00:37:23.490
december, og der er så lavet en fordeling

892
00:37:23.490 --> 00:37:28.130
mellem kommunalbestyrelsen og de enkelte skolebestyrelser i mange

893
00:37:28.130 --> 00:37:31.590
af de opgaver, som skolekommissionen er pædagogisk ret

894
00:37:31.590 --> 00:37:33.770
har varetaget tidligere.

895
00:37:33.990 --> 00:37:36.150
Og det betyder, at en række ting er

896
00:37:36.150 --> 00:37:37.790
udlagt til de enkelte bestyrelser.

897
00:37:38.850 --> 00:37:40.250
Der er mange ting her, der på mig

898
00:37:40.250 --> 00:37:41.450
i hvert fald virker som om, at det

899
00:37:41.450 --> 00:37:44.290
her er kampen imod privatskolerne.

900
00:37:44.590 --> 00:37:47.490
Er det folkeskolens udspil imod privatskolerne?

901
00:37:48.310 --> 00:37:49.390
Jeg ved ikke, om jeg vil sige, at

902
00:37:49.390 --> 00:37:50.830
det er en kamp, men det er et

903
00:37:50.830 --> 00:37:53.210
forsøg på at tilpasse folkeskolen til det omgivende

904
00:37:53.210 --> 00:37:53.670
samfund.

905
00:37:54.390 --> 00:37:55.550
Og det er jo væsentligt, at vi har

906
00:37:55.550 --> 00:37:58.510
en folkeskole, der også tager sigte på, at

907
00:37:58.510 --> 00:38:02.670
vi får uddannet nogle børn til en voksentilværelse,

908
00:38:02.670 --> 00:38:05.090
således at vi har en folkeskole, der er

909
00:38:05.090 --> 00:38:07.490
i harmoni med de krav, der stilles i

910
00:38:07.490 --> 00:38:08.950
et mere og mere kompliceret samfund.

911
00:38:09.850 --> 00:38:12.750
Vi har hørt før i udsendelsen om kulturcenteret

912
00:38:12.750 --> 00:38:14.690
på Østergaardens skole, og det er jo også

913
00:38:14.690 --> 00:38:17.030
forsøgsordninger, der gør i øjeblikket.

914
00:38:17.350 --> 00:38:20.450
Er det i 1990'erne skole set fra

915
00:38:20.450 --> 00:38:21.710
dit synspunkt?

916
00:38:22.210 --> 00:38:23.330
Er det kulturcenteret?

917
00:38:23.410 --> 00:38:25.530
Er det skole, der måske ordentligt kan gå

918
00:38:25.530 --> 00:38:27.990
sig vidt til de tabukkestueproblematikken med, og helt

919
00:38:27.990 --> 00:38:30.950
repteo til ældreproblematikken?

920
00:38:32.050 --> 00:38:33.310
Jeg vil da sige, at det ville være

921
00:38:33.310 --> 00:38:34.990
en skøn og en dejlig tanke, hvis det

922
00:38:34.990 --> 00:38:37.430
var, at vi kunne benytte vores skoler i

923
00:38:37.430 --> 00:38:39.190
en meget større udstrækning, end den vi gør

924
00:38:39.190 --> 00:38:41.550
i dag, hvor eleverne er der fra 8

925
00:38:41.550 --> 00:38:43.510
til 15, eller hvornår de nu går hjem,

926
00:38:44.210 --> 00:38:46.210
og at man har mange lokaler, der så

927
00:38:46.210 --> 00:38:46.670
står ledige.

928
00:38:46.930 --> 00:38:49.370
Der synes jeg, det ville være meget positivt,

929
00:38:49.410 --> 00:38:51.950
at vi kan få en bedre udnyttelse af

930
00:38:51.950 --> 00:38:53.070
de lokaliteter, vi har.

931
00:38:53.070 --> 00:38:56.510
Og de forsøgsarbejder, der kører på fire af

932
00:38:56.510 --> 00:38:59.890
byens skoler med hensyn til kulturcentre, at der

933
00:38:59.890 --> 00:39:04.970
må vi ligesom afvente en rapport på resultatet

934
00:39:04.970 --> 00:39:08.970
af disse forsøgsordninger, der er kørt.

935
00:39:09.070 --> 00:39:10.990
Fordi der ligger jo også en anden problematik

936
00:39:10.990 --> 00:39:12.290
i det, at de jo er støttet af

937
00:39:12.290 --> 00:39:13.070
Udviklingsrådet.

938
00:39:13.370 --> 00:39:15.090
Det er godt, og det rætter så også

939
00:39:15.090 --> 00:39:17.510
spørgsmålet om, at en kommende bestyrelse i forhold

940
00:39:17.510 --> 00:39:19.050
til deres budget, ikke kunne være interesseret i

941
00:39:19.050 --> 00:39:23.990
at investere i folkeskolens aktiviteter på sådan en

942
00:39:23.990 --> 00:39:25.470
måde, at man fik et kulturcenter.

943
00:39:26.290 --> 00:39:27.650
Ja, der rører du jo ved noget, det

944
00:39:27.650 --> 00:39:28.730
har med økonomi at gøre.

945
00:39:29.130 --> 00:39:30.510
Og der har vi jo inden for skoleområdet,

946
00:39:30.750 --> 00:39:33.350
gennem de senere år, fået ret så drastiske

947
00:39:33.350 --> 00:39:35.370
beskæringer og besparelser.

948
00:39:35.850 --> 00:39:37.750
Og der har jeg vanskeligt ved at se,

949
00:39:38.170 --> 00:39:40.270
at vi kan få plads til også at

950
00:39:40.270 --> 00:39:42.090
afsætte midler til et kulturcenter.

951
00:39:42.090 --> 00:39:44.950
Så der må jeg appellere til, at det

952
00:39:44.950 --> 00:39:47.630
er politikerne, der afsætter en pose penge eller

953
00:39:47.630 --> 00:39:48.570
andet, givet en størrelse.

954
00:39:48.670 --> 00:39:49.970
Ud fra det, som de forsøg nu må

955
00:39:49.970 --> 00:39:54.750
vise, der er en nødvendighed for at gennemføre

956
00:39:54.750 --> 00:39:55.550
et kulturcenter.

957
00:39:55.730 --> 00:39:56.870
For det koster penge at gøre det.

958
00:39:57.570 --> 00:40:00.050
Vi har før været inde på, at ungdommen

959
00:40:00.050 --> 00:40:02.050
i Danmark er de eneste ressourcer, vi har.

960
00:40:02.850 --> 00:40:06.150
Beskytter vi dem efter din formening godt nok?

961
00:40:09.710 --> 00:40:11.170
Vi beskytter dem godt nok.

962
00:40:11.170 --> 00:40:13.210
Nu kan jeg måske ikke helt lide, at

963
00:40:13.210 --> 00:40:14.270
dit udtryk beskytter.

964
00:40:14.730 --> 00:40:16.870
Fordi vi skal stille krav til vores unge,

965
00:40:16.950 --> 00:40:18.690
uanset om de går i første klasse eller

966
00:40:18.690 --> 00:40:19.290
i 10.

967
00:40:19.410 --> 00:40:19.750
klasse.

968
00:40:20.330 --> 00:40:23.190
Fordi vi skal ikke beskytte dem eller overbeskytte

969
00:40:23.190 --> 00:40:23.330
dem.

970
00:40:23.390 --> 00:40:24.570
For det er næsten det, jeg opfatter i

971
00:40:24.570 --> 00:40:25.870
den måde, du udtrykker det på.

972
00:40:26.570 --> 00:40:28.810
Der skal stilles krav til dem, således at

973
00:40:28.810 --> 00:40:30.490
de er i stand til også i en

974
00:40:30.490 --> 00:40:32.430
voksentilværelse, når de går ud af skolen.

975
00:40:32.810 --> 00:40:35.990
Og kunne tage beslutninger og vælge side, således

976
00:40:35.990 --> 00:40:37.590
at de også får et meningsfyldt voksenliv.

977
00:40:37.590 --> 00:40:40.130
De skal gøres parate til at træde ud

978
00:40:40.130 --> 00:40:41.050
i det samfund, vi har.

979
00:40:42.590 --> 00:40:45.190
Og med disse ord siger vi tak for

980
00:40:45.190 --> 00:40:45.390
nu.

981
00:40:45.670 --> 00:40:47.170
Og på gensyn næste søndag, hvor der kommer

982
00:40:47.170 --> 00:40:49.090
en ny udgave af Pokanten af 90'erne.
  • På kanten af 90. erne, Venteliste for vuggestue børn
  • Lokalnævn og Kulturcentre
  • 1. april 1990 træder Skolebestyrelsen i gang
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 991 3
Varighed tidskode
00:41:22:00
Varighed sekunder
2482
Klassifikationsnummer
Båndnummer
2004
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer