- På kanten af 90. erne, Venteliste for vuggestue børn
- Lokalnævn og Kulturcentre
- 1. april 1990 træder Skolebestyrelsen i gang
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:35.290 --> 00:01:37.890 God aften, og velkommen til udsendelsen på kanten 2 00:01:37.890 --> 00:01:39.030 af 90'erne. 3 00:01:39.330 --> 00:01:41.350 Sidste søndag havde vi den politiske overfører for 4 00:01:41.350 --> 00:01:43.750 de radikale, Marianne Hjelved, i studiet. 5 00:01:44.110 --> 00:01:45.730 Og hun kom bl.a. ind på, at 6 00:01:45.730 --> 00:01:47.550 en af de få råstoffer Danmark havde, det 7 00:01:47.550 --> 00:01:48.310 er vore unge. 8 00:01:49.010 --> 00:01:50.110 De unge begynder at løbe i løbet af 9 00:01:50.110 --> 00:01:51.410 tiden meget tidligt, det gør de jo allerede 10 00:01:51.410 --> 00:01:51.570 vel. 11 00:01:52.510 --> 00:01:54.430 Nulårsalderen, hvis man skal sige det, og det 12 00:01:54.430 --> 00:01:55.610 er jo også kokostuer. 13 00:01:56.070 --> 00:01:57.630 I Roskilde har vi ca. 14 00:01:57.790 --> 00:01:59.810 350, der står på ventelisterne. 15 00:01:59.930 --> 00:02:01.630 Og med os i studiet i aften, der 16 00:02:01.630 --> 00:02:03.010 har vi Thorsten Schlossbjerg. 17 00:02:03.450 --> 00:02:05.570 Og Thorsten, det er jo vel det største 18 00:02:05.570 --> 00:02:08.150 problem, at den gruppe af unge i Roskilde 19 00:02:08.150 --> 00:02:08.430 har. 20 00:02:09.310 --> 00:02:10.550 Det er ventelisterne. 21 00:02:11.530 --> 00:02:11.930 Ja. 22 00:02:17.830 --> 00:02:25.750 De store ventelister betyder jo, at forældrene enten 23 00:02:25.750 --> 00:02:28.390 må betale meget store beløb for at få 24 00:02:28.390 --> 00:02:30.450 deres børn passet sort. 25 00:02:31.010 --> 00:02:33.810 Eller også må de gå glip af en 26 00:02:33.810 --> 00:02:36.290 arbejdsindtægt med meget længe. 27 00:02:36.290 --> 00:02:40.510 Det er vist i dag ualmindeligt at få 28 00:02:40.510 --> 00:02:43.970 sit barn i vokestue før det er over 29 00:02:43.970 --> 00:02:45.770 et år gammelt. 30 00:02:46.510 --> 00:02:49.210 Socialministeren arbejder i øjeblikket med et nyt lovforslag. 31 00:02:49.990 --> 00:02:52.410 Er der nogen løsning på det problem i 32 00:02:52.410 --> 00:02:52.510 det? 33 00:02:53.830 --> 00:02:58.810 Det er der egentlig ikke, for Socialministeren har 34 00:02:58.810 --> 00:03:03.150 lagt op til, at man skal løse ventelisterproblemet. 35 00:03:03.150 --> 00:03:08.110 Uden at det koster samfundet noget. 36 00:03:09.590 --> 00:03:11.570 Der er blandt andet lagt op til, at 37 00:03:11.570 --> 00:03:15.650 man i modsætning til nu på det kommunale 38 00:03:15.650 --> 00:03:24.630 dagplan, kan have op til ti børn i 39 00:03:24.630 --> 00:03:28.350 en hjemmelig form for institution, hvis der er 40 00:03:28.350 --> 00:03:32.710 mere end én, der passer dem. 41 00:03:34.450 --> 00:03:38.450 Der er ikke sat nogen krav til kvalitet 42 00:03:38.450 --> 00:03:40.670 eller uddannelse af dem, der skal passe børnene. 43 00:03:41.070 --> 00:03:44.930 Det finder vi er en helt utilstrækkelig form 44 00:03:44.930 --> 00:03:47.970 for børnepassningsordning i dagtimerne. 45 00:03:47.970 --> 00:03:51.450 Roskilde Kommune har også en ny kommuneplan på 46 00:03:51.450 --> 00:03:52.990 vej, der går frem til år 2001. 47 00:03:53.750 --> 00:03:56.210 Er der nogen løsning på ventelisterproblemet i den? 48 00:03:57.530 --> 00:04:01.670 Nej, i første omgang havde Roskilde Kommune slet 49 00:04:01.670 --> 00:04:05.870 ikke taget daginstitutionsområdet med i kommuneplanlægningen. 50 00:04:10.990 --> 00:04:16.910 Ved debatmarkedet i Kulturhuset i begyndelsen af december 51 00:04:16.910 --> 00:04:21.010 måned, deltog Roskilde Forældrenevn i en stand. 52 00:04:22.810 --> 00:04:27.610 Der havde vi medbragt et debatomlæg om decentralisering 53 00:04:27.610 --> 00:04:30.770 i børneinstitutionerne her i Roskilde. 54 00:04:30.770 --> 00:04:34.150 Der fik vi en snak med nogle af 55 00:04:34.150 --> 00:04:39.590 politikerne, og det ser nu ud til, at 56 00:04:39.590 --> 00:04:45.490 man i sidste øjeblik vil medindrage børneinstitutionsområdet i 57 00:04:45.490 --> 00:04:46.890 kommuneplanlægningen. 58 00:04:47.850 --> 00:04:49.590 Decentralisering er jo blevet et modeord. 59 00:04:50.650 --> 00:04:52.170 Hvad dækker det over at se fra jeres 60 00:04:52.170 --> 00:04:52.690 synspunkt? 61 00:04:53.420 --> 00:04:57.870 Ja, det er virkelig blevet et store dyre 62 00:04:57.870 --> 00:04:59.290 i åbenvaringen. 63 00:05:00.710 --> 00:05:04.350 Man hørte også politikere snakke om, at der 64 00:05:04.350 --> 00:05:10.130 ligger nogle udtalte besparelsesmuligheder i decentraliseringen. 65 00:05:10.130 --> 00:05:19.730 I decentraliseringstanken ligger, at i dette 66 00:05:19.730 --> 00:05:25.550 tilfælde her, kommunalbestyrelsen fastsætter nogle rammer for, hvordan 67 00:05:25.550 --> 00:05:32.110 institutionerne skal fungere, og giver forældre og personale 68 00:05:32.110 --> 00:05:33.450 en pose penge. 69 00:05:34.670 --> 00:05:38.770 Og den pose penge kan de så bruge, 70 00:05:39.390 --> 00:05:43.810 som de nu synes, at de kan bruges 71 00:05:43.810 --> 00:05:44.270 bedst. 72 00:05:46.030 --> 00:05:47.170 Og der vil det så sige, at det 73 00:05:47.170 --> 00:05:49.270 er forældrenævnet, der derved kommer til at stå 74 00:05:49.270 --> 00:05:50.090 som repræsentant? 75 00:05:50.190 --> 00:05:51.490 Eller skal jeg vurdere det budget? 76 00:05:55.340 --> 00:06:02.680 Roskilde forældrenevn opgave her vil være at præsentere 77 00:06:02.680 --> 00:06:06.440 forældrenes interesse over for kommunen, sådan at vi 78 00:06:06.440 --> 00:06:08.920 får nogle tilfredsstillende rammer. 79 00:06:10.140 --> 00:06:16.520 Sådan at vi får lagt et ordentligt serviceniveau. 80 00:06:17.000 --> 00:06:22.080 Og det må være kommunalpolitikernes opgave at tage 81 00:06:22.080 --> 00:06:23.940 ansvaret for det serviceniveau. 82 00:06:24.600 --> 00:06:29.360 Og med det mener jeg åbningstider på institutionerne, 83 00:06:30.280 --> 00:06:37.300 nommeringen for ældrebetaling og den centrale pladsanvisning. 84 00:06:37.300 --> 00:06:40.240 Og det ansvar vil forældrenævnet ikke selv tage? 85 00:06:41.120 --> 00:06:43.900 Det ansvar mener jeg ikke forældrene får tage. 86 00:06:43.980 --> 00:06:45.900 Det er et rent politisk ansvar. 87 00:06:48.180 --> 00:06:52.800 Når vi så får nogle budgetter, så vil 88 00:06:52.800 --> 00:06:55.800 vi ude i de enkelte institutioner godt være 89 00:06:55.800 --> 00:06:58.980 med til at styre disse og tage med 90 00:06:58.980 --> 00:06:59.580 ansvaret. 91 00:07:00.100 --> 00:07:01.880 Fungerer forældrenævnet godt nok i dag? 92 00:07:03.510 --> 00:07:10.950 Nej, hverken forældrenævnet eller forældrerådene på de enkelte 93 00:07:10.950 --> 00:07:13.990 institutioner fungerer godt nok. 94 00:07:14.550 --> 00:07:19.510 Vi har svært ved at få rekrutteret aktive 95 00:07:19.510 --> 00:07:21.590 folk til rådsgivet forældrenævn. 96 00:07:22.170 --> 00:07:26.410 Og de enkelte forældreråd udfylder ikke de muligheder, 97 00:07:26.510 --> 00:07:28.610 de rammer der allerede er i dag for 98 00:07:28.610 --> 00:07:31.410 indflydelse i det strækkelige omfang. 99 00:07:32.130 --> 00:07:35.490 Hvad er årsagen til, at forældrenævnet ikke fungerer? 100 00:07:38.180 --> 00:07:43.200 Ja, det er måske så stærkt at sige, 101 00:07:43.280 --> 00:07:45.140 at vi ikke fungerer, men vi kunne helt 102 00:07:45.140 --> 00:07:47.800 klart fungere meget bedre. 103 00:07:48.820 --> 00:07:53.940 Vi har et stort kommunikationsproblem til vores bagland. 104 00:07:57.230 --> 00:08:01.510 Det er svært at få dem informeret om 105 00:08:01.510 --> 00:08:04.490 de ting, der sker på børneinstitutionsområdet. 106 00:08:04.490 --> 00:08:10.570 Og i og med, at lokalpressen overalt svækkes, 107 00:08:10.770 --> 00:08:12.490 så bliver det jo ikke lettere. 108 00:08:13.270 --> 00:08:18.950 Men vi arbejder da med nogle løsninger i 109 00:08:18.950 --> 00:08:23.690 form af nogle små blade, vi vil sende 110 00:08:23.690 --> 00:08:24.730 ud til forældrene. 111 00:08:25.430 --> 00:08:29.210 Og der vil vi på den måde prøve 112 00:08:29.210 --> 00:08:30.970 at få en debat i gang om forskellige 113 00:08:30.970 --> 00:08:31.210 ting. 114 00:08:31.210 --> 00:08:33.630 Men hvis man ser frem i 90'erne, 115 00:08:33.929 --> 00:08:35.190 så bør det jo netop være på det 116 00:08:35.190 --> 00:08:38.610 område, at det skal blive stærkere. 117 00:08:38.710 --> 00:08:41.470 Forældrenævnet må jo natur tro blive stærkere, hvis 118 00:08:41.470 --> 00:08:43.610 der bliver talt om decentralisering. 119 00:08:45.270 --> 00:08:52.210 Ja, Roskilde forældrenævn vil jo få en meget 120 00:08:52.210 --> 00:08:55.410 svær opgave, fordi vi jo så kommer til 121 00:08:55.410 --> 00:09:00.370 at uddegne forældrene på de enkelte institutioner. 122 00:09:00.370 --> 00:09:06.750 Sådan at de kan få et reelt medindflydelse 123 00:09:06.750 --> 00:09:08.090 på de ting, der foregår. 124 00:09:08.730 --> 00:09:10.950 Og som det er i dag, der har 125 00:09:10.950 --> 00:09:14.410 vi vores børn nogle ganske få år på 126 00:09:14.410 --> 00:09:16.870 de enkelte institutioner. 127 00:09:17.150 --> 00:09:19.750 Så skifter de over til en anden, eller 128 00:09:19.750 --> 00:09:22.230 kommer over i skolefritidsordningen. 129 00:09:23.090 --> 00:09:25.190 Og når vi er godt inde i tingene, 130 00:09:25.410 --> 00:09:28.370 ja, så træder vi ud og arbejder. 131 00:09:30.910 --> 00:09:34.130 Decentraliseringen bliver jo også brugt i andre sammenhæng. 132 00:09:34.550 --> 00:09:36.570 Det bliver også brugt i forbindelse med folkeskole 133 00:09:36.570 --> 00:09:39.030 og med fritidshjemsordninger og sådan nogle ting. 134 00:09:39.430 --> 00:09:41.810 Kunne man tænke sig at samarbejde de grupper 135 00:09:41.810 --> 00:09:42.210 imellem? 136 00:09:43.470 --> 00:09:45.790 Kunne man tænke sig, at der bliver decentraliseret 137 00:09:45.790 --> 00:09:48.490 og der bliver lokalt nævnt for de unge? 138 00:09:49.450 --> 00:09:50.610 Ja, for børn. 139 00:09:51.270 --> 00:09:56.650 Man kunne da sagtens forestille sig, at institutionerne 140 00:09:56.650 --> 00:10:00.990 i fremtiden, når forældrene fik mere indflydelse, åbnede 141 00:10:00.990 --> 00:10:05.750 sig til nærmiljøet, så man fik et sammenhængende 142 00:10:05.750 --> 00:10:08.550 miljø for børn og unge. 143 00:10:08.630 --> 00:10:11.070 Eller man ville måske sige sammenhængende miljø fra 144 00:10:11.070 --> 00:10:12.270 de 0 til 6 år. 145 00:10:12.270 --> 00:10:16.850 Men der ligger helt klart nogle muligheder der, 146 00:10:17.470 --> 00:10:20.530 som der også er lagt op til i 147 00:10:20.530 --> 00:10:25.330 Socialministeriets rapport om børns vilkår. 148 00:10:26.010 --> 00:10:27.990 Den tror, at det er Kirsten Lige-rapport. 149 00:10:30.490 --> 00:10:31.790 Hvordan vil man kunne tænke sig, at sådan 150 00:10:31.790 --> 00:10:33.770 et samarbejde i Roskilde kunne finde sted? 151 00:10:36.680 --> 00:10:38.860 Vi har jo startet det her SFO-ordningen 152 00:10:38.860 --> 00:10:40.660 blandt andet fra skolerne og fritidshjemmene. 153 00:10:42.200 --> 00:10:49.250 Ja, altså der er jo ingen der siger, 154 00:10:49.390 --> 00:10:51.830 at fordi man starter en SFO-ordning, at 155 00:10:51.830 --> 00:10:55.170 man så behøver at nedlægge nogle velfungerende fritidshjem. 156 00:10:55.550 --> 00:10:59.450 Man kunne da sagtens inddrage fritidshjemmene i en 157 00:10:59.450 --> 00:11:04.890 SFO-ordning, sådan at man får en samlet 158 00:11:04.890 --> 00:11:09.190 sammenhængende indskoling, som der jo også er planer 159 00:11:09.190 --> 00:11:09.310 om. 160 00:11:09.350 --> 00:11:13.110 Sådan at pædagogerne på fritidshjemmene deltager fx i 161 00:11:13.110 --> 00:11:18.570 børnehaveklasserne og måske også i de højere klasser. 162 00:11:19.830 --> 00:11:22.970 Og allerede nu, hvis vi tager fritidshjemmene, bliver 163 00:11:22.970 --> 00:11:25.370 de jo brugt nogle steder i dagtimerne af 164 00:11:25.370 --> 00:11:25.790 ældre. 165 00:11:25.790 --> 00:11:28.850 Altså det er jo en første åbning til 166 00:11:28.850 --> 00:11:30.890 omkringliggende miljø. 167 00:11:31.510 --> 00:11:34.710 Og de ting kan man sagtens forestille sig 168 00:11:34.710 --> 00:11:35.370 at udvide. 169 00:11:36.150 --> 00:11:38.090 Og der er jo alligevel forskel på pædagogisk 170 00:11:38.090 --> 00:11:39.150 stue og så de ældre. 171 00:11:39.810 --> 00:11:41.750 Kunne man tænke sig et samarbejde så bredt? 172 00:11:45.330 --> 00:11:49.870 Ja, det kunne man da nok. 173 00:11:50.650 --> 00:11:54.610 Altså der er der nogle børn, der er 174 00:11:54.610 --> 00:11:56.090 meget kede af, at de ikke har nogle 175 00:11:56.090 --> 00:11:56.870 bedsteforældre. 176 00:11:57.590 --> 00:12:02.210 Der er nogle ældre, som er kede af, 177 00:12:02.310 --> 00:12:04.290 at de ikke har nogle børnebørn. 178 00:12:04.730 --> 00:12:08.510 Og der er der nogen rundt omkring, der 179 00:12:08.510 --> 00:12:14.590 har adopteret en bedstemor, hvor det har været 180 00:12:14.590 --> 00:12:17.290 til gavn for alle parter. 181 00:12:17.290 --> 00:12:19.910 Man skal jo nok bare passe på, at 182 00:12:19.910 --> 00:12:22.630 man ikke kommer til at udnytte hinanden. 183 00:12:23.070 --> 00:12:26.930 Hvordan ser du 90'erne fra dem, der 184 00:12:26.930 --> 00:12:28.590 er fra 0 til 6 år i vores 185 00:12:28.590 --> 00:12:28.870 gilde? 186 00:12:29.390 --> 00:12:30.730 Hvordan ser du dem udvikle sig? 187 00:12:33.160 --> 00:12:34.620 På institutionsområdet selvfølgelig. 188 00:12:34.620 --> 00:12:40.800 Ja, jeg kan da godt være bange for, 189 00:12:41.020 --> 00:12:47.340 at man vil bruge Socialministerens nye forslag om 190 00:12:47.340 --> 00:12:52.920 alternative børnepasningsmuligheder til at få nogle ringere former 191 00:12:52.920 --> 00:12:55.140 for børnepasning. 192 00:12:57.660 --> 00:13:01.780 Men jeg håber, at vi kan få en 193 00:13:01.780 --> 00:13:07.580 dialog med politikerne, sådan at vi kan få 194 00:13:07.580 --> 00:13:10.620 en udvikling af institutionsområdet og måske få nogle 195 00:13:10.620 --> 00:13:12.120 forsøgsordninger i gang. 196 00:13:12.120 --> 00:13:15.800 Jeg kan blandt andet forestille mig, at vi 197 00:13:15.800 --> 00:13:20.220 får oprettet nogle institutioner i aldersgruppen 0 til 198 00:13:20.220 --> 00:13:28.380 5 år, hvor man kunne have en nummering, 199 00:13:28.460 --> 00:13:32.740 der var afhængig af aldersfordelingen i institutionerne. 200 00:13:32.740 --> 00:13:38.880 Således, at vi i starten kunne have overvejende 201 00:13:38.880 --> 00:13:44.180 børn i vuggestuealderen og så have en nummering 202 00:13:44.180 --> 00:13:44.780 derefter. 203 00:13:45.840 --> 00:13:48.780 Og hvis behovet så har ændret sig over, 204 00:13:48.940 --> 00:13:51.820 så kan vi ændre nummeringen og så kan 205 00:13:51.820 --> 00:13:54.700 vi tage flere børn ind i børnehavealderen. 206 00:13:54.700 --> 00:13:58.380 Og det vil også løse nogle af de 207 00:13:58.380 --> 00:14:02.760 problemer, der er med forældreindflydelse, fordi så vil 208 00:14:02.760 --> 00:14:05.640 vi have vores børn længere i institutionerne og 209 00:14:05.640 --> 00:14:08.240 vi vil helt klart blive bedre til at 210 00:14:08.240 --> 00:14:09.160 løse den opgave. 211 00:14:09.700 --> 00:14:11.680 Et andet ting vil jo også være, at 212 00:14:11.680 --> 00:14:14.460 aktiviteten for forældrene bør vil være større, end 213 00:14:14.460 --> 00:14:16.480 den er i og har været i 80 214 00:14:16.480 --> 00:14:16.680 'erne. 215 00:14:16.680 --> 00:14:21.180 Ja, altså vi må helt klart se i 216 00:14:21.180 --> 00:14:23.640 øjnene, at vi kommer til at tage med 217 00:14:23.640 --> 00:14:27.240 ansvar for, hvordan det går vores børn i 218 00:14:27.240 --> 00:14:27.960 dagligdagen. 219 00:14:28.620 --> 00:14:31.080 Og de forsøgsordninger, der er lavet rundt omkring 220 00:14:31.080 --> 00:14:37.740 med decentralisering, viser også, at helst har forældrene 221 00:14:37.740 --> 00:14:39.760 fået en helt en mere indflydelse, men de 222 00:14:39.760 --> 00:14:41.860 er også blevet meget mere aktive i de 223 00:14:41.860 --> 00:14:43.020 enkelte institutioner. 224 00:14:43.880 --> 00:14:44.760 Tak for det, du kom. 225 00:14:45.000 --> 00:14:46.300 Og i det næste indslag, der skal vi 226 00:14:46.300 --> 00:14:48.140 se på, hvordan Folkeskolen har det. 227 00:14:56.580 --> 00:14:58.400 Lisbeth, hvad betyder det, at Østervejens Skole nok 228 00:14:58.400 --> 00:15:01.920 kunne få økonomisk hjælp fra Folkeskolens Udviklingsråd? 229 00:15:01.920 --> 00:15:05.420 Ja, det betyder jo, at vi ligesom har 230 00:15:05.420 --> 00:15:08.460 kunnet komme lidt videre omkring at kigge på 231 00:15:08.460 --> 00:15:10.220 os efter skoletid. 232 00:15:10.780 --> 00:15:12.500 Fordi en skole står der jo også efter, 233 00:15:12.640 --> 00:15:13.680 at eleverne har gået hjem. 234 00:15:14.340 --> 00:15:17.180 Og eleverne har jo også nogle familier, der 235 00:15:17.180 --> 00:15:17.580 er hjemme. 236 00:15:18.020 --> 00:15:20.800 Og i vores fritid i dag, som det 237 00:15:20.800 --> 00:15:22.060 er bygget op i dag, er der jo 238 00:15:22.060 --> 00:15:24.480 uendelig få muligheder for at lave noget på 239 00:15:24.480 --> 00:15:25.540 tværs af generationerne. 240 00:15:26.520 --> 00:15:27.900 Hvis man skal gå til et eller andet, 241 00:15:28.060 --> 00:15:29.440 så bliver man inddelt efter alder. 242 00:15:29.680 --> 00:15:31.600 Ja, så godt efter køn, fordi til mange 243 00:15:31.600 --> 00:15:32.740 ting kan drenge og piger jo ikke gå 244 00:15:32.740 --> 00:15:33.100 sammen. 245 00:15:33.860 --> 00:15:35.600 Der er hverken mulighed for at lære noget 246 00:15:35.600 --> 00:15:39.080 sammen eller at være sammen i vores fritid 247 00:15:39.080 --> 00:15:39.500 i dag. 248 00:15:40.020 --> 00:15:40.960 Og det vil vi da godt være med 249 00:15:40.960 --> 00:15:42.520 til at prøve at skabe nogle muligheder for. 250 00:15:42.800 --> 00:15:44.240 Det har fået ordet kulturcenter. 251 00:15:45.260 --> 00:15:46.620 Og I har jo også kunne køre med 252 00:15:46.620 --> 00:15:48.420 det ude på Østervejens Skole i en periode. 253 00:15:48.760 --> 00:15:50.920 Hvad erfaringer har I gjort i slutningen af 254 00:15:50.920 --> 00:15:51.720 80'erne? 255 00:15:51.720 --> 00:15:55.000 Vi har virkelig erfaret, at der er behov 256 00:15:55.000 --> 00:15:56.720 for den her mulighed. 257 00:15:57.860 --> 00:16:00.320 Det her skal ikke ses som værende det 258 00:16:00.320 --> 00:16:02.480 eneste, men som et supplement til det, der 259 00:16:02.480 --> 00:16:03.120 er i forvejen. 260 00:16:03.180 --> 00:16:04.760 Fordi vi samarbejder jo også meget med det 261 00:16:04.760 --> 00:16:05.880 etablerede fritidsliv. 262 00:16:06.420 --> 00:16:07.860 Men det, som vi ligesom har oplevet, det 263 00:16:07.860 --> 00:16:10.380 er, at der er nogle behov for at 264 00:16:10.380 --> 00:16:13.060 bruge lokalerne på skolen. 265 00:16:13.260 --> 00:16:15.880 Man har nogle behov for at lave noget 266 00:16:15.880 --> 00:16:19.460 sammen med sin egen aldersgruppe, men også med 267 00:16:19.460 --> 00:16:20.680 andre aldersgrupper. 268 00:16:21.040 --> 00:16:22.600 Vi har jo noget spisning, og det har 269 00:16:22.600 --> 00:16:23.540 været en kæmpe succes. 270 00:16:23.700 --> 00:16:24.940 Man synes, det er hyggeligt at komme hen 271 00:16:24.940 --> 00:16:26.160 og spise sammen med andre. 272 00:16:26.440 --> 00:16:27.500 Førere synes man også, det er hyggeligt at 273 00:16:27.500 --> 00:16:28.780 lave mad sammen med andre. 274 00:16:29.100 --> 00:16:30.480 Og der er mange enige, der kommer hen, 275 00:16:30.540 --> 00:16:31.920 men der er også mange familier, der kommer 276 00:16:31.920 --> 00:16:32.120 hen. 277 00:16:32.240 --> 00:16:33.840 Og derefter går man sammen ud og laver 278 00:16:33.840 --> 00:16:34.220 noget. 279 00:16:34.600 --> 00:16:38.420 Eller familien sammen, eller ældre og unge sammen, 280 00:16:38.480 --> 00:16:39.820 eller med sin egen aldersgruppe. 281 00:16:40.160 --> 00:16:42.080 Og fleksibilitet er nok det vigtigste i det 282 00:16:42.080 --> 00:16:42.240 her. 283 00:16:42.340 --> 00:16:44.280 Fordi som det er i dag, der skal 284 00:16:44.280 --> 00:16:45.400 du melde dig til noget. 285 00:16:45.400 --> 00:16:46.780 Og du skal melde dig til at gå 286 00:16:46.780 --> 00:16:48.580 til det på nøjagtigt et tidspunkt kl. 287 00:16:48.800 --> 00:16:49.120 16. 288 00:16:49.260 --> 00:16:50.860 Hver tirsdag skal du have lyst til at 289 00:16:50.860 --> 00:16:53.420 spille volleyball eller lære engelsk osv. 290 00:16:53.760 --> 00:16:55.720 Og den fleksibilitet har også været god her. 291 00:16:55.800 --> 00:16:57.360 Du behøver ikke at melde dig til at 292 00:16:57.360 --> 00:16:59.260 komme hver onsdag, men du kan komme, hvis 293 00:16:59.260 --> 00:16:59.820 du har lyst. 294 00:17:00.300 --> 00:17:01.840 Er det ikke en af ulemperne ved den 295 00:17:01.840 --> 00:17:03.200 udvikling, I har været igennem, at det kun 296 00:17:03.200 --> 00:17:03.920 har været onsdagen? 297 00:17:04.619 --> 00:17:06.160 Jo, det er klart, at det var også 298 00:17:06.160 --> 00:17:08.700 rart, hvis det også foregik flere dage. 299 00:17:09.099 --> 00:17:10.920 Men for det første ville det kræve en 300 00:17:10.920 --> 00:17:12.119 meget større koordinering. 301 00:17:12.859 --> 00:17:14.560 Fordi det er klart, at her og nu 302 00:17:14.560 --> 00:17:16.020 sker der også en koordinering med det, der 303 00:17:16.020 --> 00:17:16.680 sker i forvejen. 304 00:17:16.760 --> 00:17:18.579 Og det skal være et supplement til de 305 00:17:18.579 --> 00:17:20.240 allerede eksisterende tilbud. 306 00:17:20.619 --> 00:17:22.160 Vi har da også prøvet at påvirke andre. 307 00:17:22.240 --> 00:17:23.660 Vi har været meget glade for at samarbejde 308 00:17:23.660 --> 00:17:27.300 med klubberne, foreningerne og ungdomsskolen. 309 00:17:27.520 --> 00:17:30.340 Hvor vi kan lave hold, så der også 310 00:17:30.340 --> 00:17:30.840 kan komme ældre. 311 00:17:30.880 --> 00:17:31.660 Og det er ikke kun på de 14 312 00:17:31.660 --> 00:17:32.400 -18-årige. 313 00:17:32.560 --> 00:17:33.680 Men man kan også komme på, om man 314 00:17:33.680 --> 00:17:34.960 er voksen eller mindre. 315 00:17:35.040 --> 00:17:36.280 Det vil sige, at familien kan også lære 316 00:17:36.280 --> 00:17:36.880 noget sammen. 317 00:17:37.160 --> 00:17:38.840 Det har været virkelig godt. 318 00:17:38.840 --> 00:17:41.600 Men også det på tværs af generationerne har 319 00:17:41.600 --> 00:17:43.500 der været utroligt stort behov for. 320 00:17:44.380 --> 00:17:46.340 Udsendelsen hedder jo på kanten af 90'erne. 321 00:17:46.660 --> 00:17:48.420 Kunne du forestille dig, at folkeskolen udviklede sig 322 00:17:48.420 --> 00:17:49.740 i den retning, vi her og I har 323 00:17:49.740 --> 00:17:51.600 prøvet på på Østergrønlands Skole i 90'erne? 324 00:17:52.220 --> 00:17:52.980 Det kunne jeg da absolut. 325 00:17:53.200 --> 00:17:55.100 Fordi der er jo mange, der får flere 326 00:17:55.100 --> 00:17:56.960 fritid i løbet af 90'erne. 327 00:17:57.700 --> 00:17:59.740 Og der er også mange, der er interesseret 328 00:17:59.740 --> 00:18:00.420 i at få det godt. 329 00:18:00.520 --> 00:18:01.880 Og man er nok blevet lidt mere bevidst 330 00:18:01.880 --> 00:18:04.020 om, at man selv skal gøre noget for 331 00:18:04.020 --> 00:18:04.640 at få det godt. 332 00:18:05.040 --> 00:18:07.040 Og at man skal ud omkring, og man 333 00:18:07.040 --> 00:18:08.020 skal lave noget på tværs. 334 00:18:08.020 --> 00:18:09.260 Der er nok blevet større ønske for at 335 00:18:09.260 --> 00:18:10.840 lave noget familien sammen. 336 00:18:10.940 --> 00:18:12.220 Og mange ældre er da også begyndt at 337 00:18:12.220 --> 00:18:13.260 sige, at det er da ærgerligt at være 338 00:18:13.260 --> 00:18:14.660 så ensomme, og man ikke har noget med 339 00:18:14.660 --> 00:18:15.520 børn at gøre mere. 340 00:18:15.940 --> 00:18:16.620 Så det tror jeg. 341 00:18:17.100 --> 00:18:19.580 Men det kræver også koordinering meget. 342 00:18:19.820 --> 00:18:20.740 Og det kræver, at der er nogen, der 343 00:18:20.740 --> 00:18:23.460 tager nogle initiativer, hvis det skal fungere. 344 00:18:23.900 --> 00:18:25.780 Før i udsendelsen var Thorsten inde på, at 345 00:18:25.780 --> 00:18:26.980 forældrene ligesom svigtede. 346 00:18:27.100 --> 00:18:28.360 De ville ikke være med i det der 347 00:18:28.360 --> 00:18:30.220 administrative arbejde, der ligger i at være et 348 00:18:30.220 --> 00:18:30.620 råd. 349 00:18:31.660 --> 00:18:32.940 Har I de samme erfaringer? 350 00:18:33.140 --> 00:18:33.940 Nej, slet ikke. 351 00:18:33.940 --> 00:18:34.960 Det er jo nok det, vi er blevet 352 00:18:34.960 --> 00:18:36.380 allermest overrasket over. 353 00:18:36.500 --> 00:18:38.080 Det er, at folk ikke kun er kommet 354 00:18:38.080 --> 00:18:40.300 for at nyde, men også meget for at 355 00:18:40.300 --> 00:18:40.560 yde. 356 00:18:40.920 --> 00:18:43.020 Der er utrolig mange aktiviteter, som er sat 357 00:18:43.020 --> 00:18:45.240 i gang af beboere selv. 358 00:18:45.520 --> 00:18:46.660 Så har vi jo også været så heldige. 359 00:18:46.780 --> 00:18:48.000 Og det er da også helt klart en 360 00:18:48.000 --> 00:18:51.260 af grundene til, at vi hver onsdag er 361 00:18:51.260 --> 00:18:51.940 mange derude. 362 00:18:52.020 --> 00:18:53.220 Og det er, at vi har en forældreforening, 363 00:18:53.340 --> 00:18:56.160 som har været på skolen i 20 år, 364 00:18:56.360 --> 00:18:58.480 og som har fungeret. 365 00:18:58.480 --> 00:19:00.260 Men det var også der, at vi opdagede, 366 00:19:00.340 --> 00:19:02.000 at der var et behov for, at man 367 00:19:02.000 --> 00:19:03.440 havde lyst til at komme hen og være 368 00:19:03.440 --> 00:19:04.560 sammen på skolen. 369 00:19:04.780 --> 00:19:06.700 Fordi der er nogle faciliteter på skolen, nogle 370 00:19:06.700 --> 00:19:07.740 lokaler, man kan bruge. 371 00:19:08.880 --> 00:19:09.820 Men der var der også et eller andet 372 00:19:09.820 --> 00:19:10.920 med, at vi syntes, det var lidt dumt, 373 00:19:10.980 --> 00:19:12.760 at når børnene gik hjem, så kom forældrene. 374 00:19:13.660 --> 00:19:16.920 Og hvis du kigger på idrætsgrene eller andre, 375 00:19:16.960 --> 00:19:18.480 så er man meget afsondret. 376 00:19:18.760 --> 00:19:23.160 Og der sker ikke nogen koordinering og samarbejde 377 00:19:23.160 --> 00:19:25.160 mellem bare foreninger, der er nede i hallen. 378 00:19:25.320 --> 00:19:26.200 Og der er det da klart, at man 379 00:19:26.200 --> 00:19:27.740 har få ressourcer hver for sig. 380 00:19:27.740 --> 00:19:29.640 Man har ikke ret meget økonomi. 381 00:19:30.080 --> 00:19:31.720 Men hvis man ligesom samlede det, gik sammen 382 00:19:31.720 --> 00:19:33.000 om at købe nogle ting. 383 00:19:33.660 --> 00:19:37.720 Og også lægger man mange aktiviteter samtidig, hvis 384 00:19:37.720 --> 00:19:39.140 man prøver at lave nogle ting. 385 00:19:39.660 --> 00:19:41.360 Fordi også noget som var at tage i 386 00:19:41.360 --> 00:19:44.100 teateret, er der også en beboer i kvarteret, 387 00:19:44.220 --> 00:19:45.040 der tog initiativ til. 388 00:19:45.340 --> 00:19:47.520 Og 75 var inde at se Skatteøen, og 389 00:19:47.520 --> 00:19:49.360 det var lige fra to år op til 390 00:19:49.360 --> 00:19:50.280 75 år. 391 00:19:51.580 --> 00:19:53.840 Så man vil gerne tage nogle initiativer. 392 00:19:53.840 --> 00:19:56.420 Indtil nu er I blevet finansieret af udviklingsrådet, 393 00:19:56.440 --> 00:19:57.400 som I før talte om. 394 00:19:57.480 --> 00:19:59.840 Og det bliver I også indtil 1991 med. 395 00:20:00.160 --> 00:20:00.960 Hvad er derefter? 396 00:20:02.740 --> 00:20:04.960 Vi føler i hvert fald meget, at vi 397 00:20:04.960 --> 00:20:06.500 er kommet med et supplement. 398 00:20:06.940 --> 00:20:08.520 Og at der er mange mennesker, der er 399 00:20:08.520 --> 00:20:09.900 glade for at komme derhenne. 400 00:20:10.160 --> 00:20:13.940 Ikke kun forældre, ikke kun beboere og unge 401 00:20:13.940 --> 00:20:16.260 og børn, der er aktiv i forvejen. 402 00:20:16.480 --> 00:20:19.640 Men også nogen, som virkelig har fundet nogle 403 00:20:19.640 --> 00:20:21.720 venner og har fundet et sted at komme. 404 00:20:21.720 --> 00:20:23.040 I stedet for at sidde derhjemme alene. 405 00:20:23.420 --> 00:20:24.680 Og det var absolut en styrke. 406 00:20:25.260 --> 00:20:26.680 Vi mener også helt sikkert, at nu er 407 00:20:26.680 --> 00:20:28.660 vi under undervisningsforvaltningen. 408 00:20:29.140 --> 00:20:30.160 Men det her handler jo ikke kun om 409 00:20:30.160 --> 00:20:30.760 undervisning. 410 00:20:30.920 --> 00:20:32.280 Så det her synes jeg, der handler meget 411 00:20:32.280 --> 00:20:34.640 mere om, at nærområdet fungerer. 412 00:20:34.720 --> 00:20:36.820 Vi vil også meget gerne udvide vores samarbejde 413 00:20:36.820 --> 00:20:37.360 med kirken. 414 00:20:37.420 --> 00:20:38.780 Vi har jo kirken lige ved siden af. 415 00:20:39.640 --> 00:20:41.740 Nu er Socialforvaltningen jo blevet decentral. 416 00:20:42.180 --> 00:20:44.160 Det vil sige, at Socialforvaltningen har et område. 417 00:20:44.520 --> 00:20:45.940 Der er vi lige i gang med at 418 00:20:45.940 --> 00:20:48.300 samarbejde om at få socialredogiver ud en gang 419 00:20:48.300 --> 00:20:48.500 imellem. 420 00:20:48.500 --> 00:20:49.920 Man må være ude på skolen i vores 421 00:20:49.920 --> 00:20:51.040 åbne kulturcenter. 422 00:20:51.660 --> 00:20:53.160 Så vi mener da helt klart, at der 423 00:20:53.160 --> 00:20:55.160 her skal være et samarbejde mellem sektorerne. 424 00:20:55.200 --> 00:20:56.100 Mellem forvaltningerne. 425 00:20:56.380 --> 00:20:58.200 Fordi det her handler ikke kun om undervisning. 426 00:20:58.320 --> 00:20:59.460 Og det handler ikke kun om fritid. 427 00:20:59.640 --> 00:21:01.280 Det handler også om Socialforvaltning. 428 00:21:01.480 --> 00:21:02.860 Så man må begynde at arbejde en lille 429 00:21:02.860 --> 00:21:04.920 smule sammen for at kigge på folks trivsel. 430 00:21:05.500 --> 00:21:07.000 Ikke kun i fritiden, men det får også 431 00:21:07.000 --> 00:21:08.760 indflydelse på deres anden hverdag. 432 00:21:08.900 --> 00:21:10.960 Du taler meget, ligesom man også gør om 433 00:21:10.960 --> 00:21:13.280 fremtiden, om lokal råd og sådan nogle ting. 434 00:21:13.680 --> 00:21:14.960 Der er også mange, der er bange for, 435 00:21:15.060 --> 00:21:16.700 at det bliver for politisk. 436 00:21:16.700 --> 00:21:19.740 Har I de erfaringer med de kulturcenter, I 437 00:21:19.740 --> 00:21:21.080 har kørt med på Østergaard Skole? 438 00:21:21.320 --> 00:21:21.640 Nej. 439 00:21:22.200 --> 00:21:24.080 Vi har ikke noget omkring, at det er 440 00:21:24.080 --> 00:21:24.680 politisk. 441 00:21:24.800 --> 00:21:26.860 Og vi arbejder i øjeblikket meget på eventuelt 442 00:21:26.860 --> 00:21:27.860 at vil oprette et lokalråd. 443 00:21:28.420 --> 00:21:30.240 Men vi er lidt i tvivl om, hvordan 444 00:21:30.240 --> 00:21:31.680 og hvorledes vi vil gøre det. 445 00:21:33.400 --> 00:21:35.740 I øjeblikket fungerer det ved, at der kommer 446 00:21:35.740 --> 00:21:37.220 nogen, der siger, at kan vi ikke oprette 447 00:21:37.220 --> 00:21:37.380 det. 448 00:21:37.500 --> 00:21:39.100 Og så snakker vi om det sammen og 449 00:21:39.100 --> 00:21:40.060 gør det meget sammen. 450 00:21:40.140 --> 00:21:42.440 Og vi har jo vores forældreforeningsbestyrelse, som også 451 00:21:42.440 --> 00:21:43.580 har deres del af slæbet. 452 00:21:43.700 --> 00:21:45.240 Og nogle foreningsledere, der også gerne vil. 453 00:21:45.240 --> 00:21:47.380 Og det er jo allesiders. 454 00:21:47.820 --> 00:21:49.300 Men vi har snakket meget om at oprette 455 00:21:49.300 --> 00:21:51.560 et lokalråd, men er nok også lidt bange 456 00:21:51.560 --> 00:21:52.040 for det der. 457 00:21:52.340 --> 00:21:54.120 Men det ser jo også meget ud til, 458 00:21:54.160 --> 00:21:55.140 at man også selv kan putte i det, 459 00:21:55.220 --> 00:21:55.620 hvad man vil. 460 00:21:56.120 --> 00:21:58.660 I dag har I fået penge fra centralholdet 461 00:21:58.660 --> 00:21:59.960 for undervisningsministeriet. 462 00:22:00.300 --> 00:22:01.960 Hvordan er I blevet modtaget lokalt? 463 00:22:02.020 --> 00:22:03.780 Hvordan er I blevet modtaget af administrationen i 464 00:22:03.780 --> 00:22:04.520 Roskilde Kommune? 465 00:22:04.880 --> 00:22:06.320 Altså grunden til, at vi overhovedet kunne starte 466 00:22:06.320 --> 00:22:08.440 op, det var jo, at man i Roskilde 467 00:22:08.440 --> 00:22:09.680 Kommune synes, det var en god idé. 468 00:22:09.780 --> 00:22:11.180 For da vi startede for 4-5 år 469 00:22:11.180 --> 00:22:14.400 siden, der fik vi jo faktisk nej inden 470 00:22:14.400 --> 00:22:15.100 for forsøgsrådet. 471 00:22:15.100 --> 00:22:16.420 Der hed det jo forsøgsrådet dengang. 472 00:22:16.500 --> 00:22:17.640 Der var man jo ikke ligesom begyndt at 473 00:22:17.640 --> 00:22:19.200 snakke om endnu, at der var noget, der 474 00:22:19.200 --> 00:22:20.040 hedde kulturcenter. 475 00:22:20.640 --> 00:22:22.060 De radikale var jo ikke rigtig kommet på 476 00:22:22.060 --> 00:22:22.660 banen endnu. 477 00:22:22.880 --> 00:22:24.560 Så der fik vi afslag fra forsøgsrådet. 478 00:22:24.740 --> 00:22:26.840 Men Roskilde Kommune synes, at det var så 479 00:22:26.840 --> 00:22:28.400 godt, at man bakkede det op. 480 00:22:28.460 --> 00:22:29.680 Og vi fik timer til det, så vi 481 00:22:29.680 --> 00:22:30.760 kunne starte allerede dengang. 482 00:22:31.140 --> 00:22:32.360 Og det mener jeg også helt klart er 483 00:22:32.360 --> 00:22:34.140 en af grundene til, at vi er godt 484 00:22:34.140 --> 00:22:34.720 i gang nu. 485 00:22:35.100 --> 00:22:36.340 Det er, at vi har været i gang 486 00:22:36.340 --> 00:22:36.980 gennem flere år. 487 00:22:37.060 --> 00:22:38.460 For sådan noget her, det kommer ikke af 488 00:22:38.460 --> 00:22:38.920 én gang. 489 00:22:39.720 --> 00:22:40.980 Endnu har du ikke talt så meget om 490 00:22:40.980 --> 00:22:42.100 selve folkeskolen. 491 00:22:42.360 --> 00:22:44.040 Du har mere talt om de ydre områder. 492 00:22:44.040 --> 00:22:46.580 Hvordan ser du folkeskolen stå i det billede 493 00:22:46.580 --> 00:22:46.800 her? 494 00:22:47.420 --> 00:22:48.540 Det er da helt klart, at det også 495 00:22:48.540 --> 00:22:49.860 betyder noget for folkeskolen. 496 00:22:49.940 --> 00:22:52.140 Det betyder da noget for eleverne, at de 497 00:22:52.140 --> 00:22:53.600 også kommer der og kan lide at komme 498 00:22:53.600 --> 00:22:54.420 der i deres fritid. 499 00:22:54.880 --> 00:22:57.760 Og at også andre end børn og unge 500 00:22:57.760 --> 00:22:59.920 begynder at betyde noget for skolen. 501 00:23:00.500 --> 00:23:01.780 Dermed bliver der også mere sammenhæng. 502 00:23:01.920 --> 00:23:03.240 Og vi begynder da også at få knyttet 503 00:23:03.240 --> 00:23:05.500 nogle kontakter, som får indflydelse på skolen. 504 00:23:06.000 --> 00:23:07.420 På skolens hverdag også. 505 00:23:07.740 --> 00:23:09.520 Så der bliver noget mere sammenhæng. 506 00:23:09.580 --> 00:23:11.000 Fordi det er splittet, som det er i 507 00:23:11.000 --> 00:23:11.180 øjeblikket. 508 00:23:11.820 --> 00:23:13.060 Så på den måde bliver der også sammenhæng. 509 00:23:13.060 --> 00:23:16.120 Der kommer nogle foreninger på skoledagen. 510 00:23:16.420 --> 00:23:18.040 Man får knyttet nogle kontakter til nogle ældre 511 00:23:18.040 --> 00:23:18.480 mennesker. 512 00:23:19.040 --> 00:23:20.160 Og vi håber da også på et tidspunkt... 513 00:23:20.160 --> 00:23:21.300 Nu snakker vi ligesom om, at vi har 514 00:23:21.300 --> 00:23:22.060 åbent hus fra kl. 515 00:23:22.140 --> 00:23:23.100 15 til 22. 516 00:23:23.340 --> 00:23:24.440 Men vi håber da også, at det bliver 517 00:23:24.440 --> 00:23:26.140 sådan, at der begynder at komme nogen om 518 00:23:26.140 --> 00:23:26.420 dagen. 519 00:23:27.720 --> 00:23:31.120 Hvad når nu udviklingsrådets penge slipper op i 520 00:23:31.120 --> 00:23:32.100 slutningen af 91? 521 00:23:32.440 --> 00:23:32.800 Hvad så? 522 00:23:34.340 --> 00:23:36.340 Det er klart, at mange af tingene... 523 00:23:36.340 --> 00:23:37.780 Ikke mange ting, men nogle af tingene vil 524 00:23:37.780 --> 00:23:38.580 godt kunne fungere. 525 00:23:38.700 --> 00:23:41.600 Og vi har stadigvæk nogle meget initiativrige beboere 526 00:23:41.600 --> 00:23:42.340 i kvarteret. 527 00:23:43.620 --> 00:23:45.920 Men der er stadigvæk også behov for at 528 00:23:45.920 --> 00:23:47.480 få noget information ud om det. 529 00:23:47.520 --> 00:23:50.340 Vi mener også helt klart, at vores kvarterets 530 00:23:50.340 --> 00:23:51.780 blad, som vi har lavet... 531 00:23:51.780 --> 00:23:53.140 Hvor I der står, alt hvad der sker... 532 00:23:53.140 --> 00:23:55.120 Hvor man har mulighed for at fortælle... 533 00:23:55.120 --> 00:23:57.140 Jeg kunne godt tænke mig at flette kurve. 534 00:23:57.180 --> 00:23:58.360 Er der nogen, der vil flette kurve sammen 535 00:23:58.360 --> 00:23:58.680 med mig? 536 00:23:59.000 --> 00:24:00.760 Jeg vil godt demonstrere min strikmaskine. 537 00:24:01.020 --> 00:24:01.780 Er der nogen, der vil være med? 538 00:24:01.900 --> 00:24:03.120 Jeg vil godt spille præmie, hvis der er 539 00:24:03.120 --> 00:24:03.800 nogen, der vil være med. 540 00:24:04.280 --> 00:24:05.880 Simpelthen hvor man har mulighed for at starte 541 00:24:05.880 --> 00:24:06.020 op. 542 00:24:06.100 --> 00:24:07.500 Der er nogen, der har startet et psykologihold 543 00:24:07.500 --> 00:24:07.680 op. 544 00:24:07.740 --> 00:24:09.040 Så har man ligesom mulighed for at få 545 00:24:09.040 --> 00:24:09.560 det ud her. 546 00:24:09.560 --> 00:24:10.940 Det har været meget vigtigt. 547 00:24:11.040 --> 00:24:12.240 Vi har jo haft vores elever til at 548 00:24:12.240 --> 00:24:13.380 gå og dele det ud. 549 00:24:14.180 --> 00:24:16.440 Det er klart, at information er vigtigt i 550 00:24:16.440 --> 00:24:16.800 det her. 551 00:24:16.900 --> 00:24:19.460 At der kommer noget rundt til kvarterets beboere 552 00:24:19.460 --> 00:24:20.400 om, hvad det er, der sker. 553 00:24:20.580 --> 00:24:22.260 Og man har mulighed for at søge nogen, 554 00:24:22.340 --> 00:24:23.320 der har samme interesse. 555 00:24:23.580 --> 00:24:25.660 Om det er frimærkebygning, eller det er at 556 00:24:25.660 --> 00:24:27.260 lave et psykologihold, eller hvad det er. 557 00:24:27.320 --> 00:24:27.940 Det er vigtigt. 558 00:24:28.320 --> 00:24:29.780 Det er også vigtigt, at der stadigvæk sker 559 00:24:29.780 --> 00:24:30.600 det samarbejde. 560 00:24:31.000 --> 00:24:33.640 Fordi, da vi startede op med åben hus... 561 00:24:33.640 --> 00:24:36.060 Der kom der med det samme nogen forældre, 562 00:24:36.260 --> 00:24:36.460 der sagde... 563 00:24:36.460 --> 00:24:37.840 Vi kunne godt tænke os at lave noget 564 00:24:37.840 --> 00:24:38.760 familiegymnastik. 565 00:24:38.760 --> 00:24:40.280 Men der var der behov for, at der 566 00:24:40.280 --> 00:24:41.160 var en instruktør på. 567 00:24:41.460 --> 00:24:42.760 Og der har vi i samarbejde med Roskilde 568 00:24:42.760 --> 00:24:45.640 Gymnastikforening, fået startet en familiegymnastikhold op. 569 00:24:45.740 --> 00:24:47.440 Som er hver onsdag fra 17 til 18. 570 00:24:47.840 --> 00:24:49.600 Og der var der absolut behov for, at 571 00:24:49.600 --> 00:24:50.980 det blev koordineret. 572 00:24:51.040 --> 00:24:52.380 Og på den måde kunne vi bruge hinanden. 573 00:24:52.680 --> 00:24:54.540 De tager afsted på en aktivitetsweekend. 574 00:24:54.860 --> 00:24:57.400 Der er allerede før 50 børn, unge og 575 00:24:57.400 --> 00:24:57.760 ældre. 576 00:24:58.160 --> 00:25:00.160 Voksne, der tager afsted på weekend i Borg 577 00:25:00.160 --> 00:25:00.580 Vejle. 578 00:25:00.900 --> 00:25:01.560 Her, den 2. 579 00:25:01.560 --> 00:25:01.740 og 3. 580 00:25:01.900 --> 00:25:02.260 februar. 581 00:25:02.700 --> 00:25:04.200 Og det kommer ud i den nye kvarteresbørn, 582 00:25:04.340 --> 00:25:06.000 der har mulighed for at komme med. 583 00:25:06.560 --> 00:25:08.780 Men det koster penge blandt andet at lave 584 00:25:08.780 --> 00:25:09.120 sådan noget. 585 00:25:09.900 --> 00:25:12.340 Men vi har jo også mange af dem, 586 00:25:12.440 --> 00:25:13.240 der kommer og spiser. 587 00:25:13.480 --> 00:25:15.800 Er jo med inde i en spiseordning i 588 00:25:15.800 --> 00:25:17.120 form af kommunen i forvejen. 589 00:25:17.200 --> 00:25:19.000 Og de vælger i øjeblikket at se fra 590 00:25:19.000 --> 00:25:19.780 om onsdagen. 591 00:25:20.200 --> 00:25:21.660 Og så spiser vi os også om onsdagen. 592 00:25:21.700 --> 00:25:23.540 Fordi det er hyggeligt at spise sammen med 593 00:25:23.540 --> 00:25:24.380 andre. 594 00:25:24.420 --> 00:25:25.800 I stedet for at sidde derhjemme og spise 595 00:25:25.800 --> 00:25:26.220 alene. 596 00:25:26.900 --> 00:25:30.560 Vi har også nogen, som absolut også har 597 00:25:30.560 --> 00:25:33.220 fået noget indhold i hverdagen. 598 00:25:33.220 --> 00:25:34.620 Og netop ringer og spørger, hvor er det 599 00:25:34.620 --> 00:25:35.720 ærgerligt, at det ikke er flere dage. 600 00:25:36.120 --> 00:25:37.420 Så vi mener, at der på en eller 601 00:25:37.420 --> 00:25:39.100 anden måde på tværs af nogle sektorer. 602 00:25:39.240 --> 00:25:41.240 Må der være mulighed for at skaffe nogle 603 00:25:41.240 --> 00:25:41.860 penge til. 604 00:25:42.320 --> 00:25:44.420 Stadigvæk at lave noget i næreområderne. 605 00:25:44.720 --> 00:25:47.000 Det må kunne spare penge på andre områder. 606 00:25:47.280 --> 00:25:48.440 Men som jeg hører, der synes jeg det 607 00:25:48.440 --> 00:25:51.180 største problem er, at det er informationen. 608 00:25:51.480 --> 00:25:52.860 Ja, men også meget koordineringen. 609 00:25:53.060 --> 00:25:55.580 Fordi det som har været meget vigtigt, som 610 00:25:55.580 --> 00:25:56.620 har kostet meget tid. 611 00:25:56.780 --> 00:25:58.500 Det er, at vi der har været der. 612 00:25:58.740 --> 00:25:59.800 Når der ligesom er nogen, der kommer og 613 00:25:59.800 --> 00:26:00.740 siger, at jeg har godt tænkt mig at 614 00:26:00.740 --> 00:26:01.480 bytte frimærker. 615 00:26:01.480 --> 00:26:02.800 Jamen så skal det på en eller anden 616 00:26:02.800 --> 00:26:04.340 måde koordineres. 617 00:26:04.480 --> 00:26:05.300 Eller jeg har godt tænkt mig at lave 618 00:26:05.300 --> 00:26:06.580 familiegymnastik osv. 619 00:26:07.020 --> 00:26:09.320 Det kræver, at man griber fat i nogle 620 00:26:09.320 --> 00:26:09.660 mennesker. 621 00:26:09.760 --> 00:26:11.220 Få psykologiholdet op at stå for fat i 622 00:26:11.220 --> 00:26:11.820 ungdomsskolen. 623 00:26:11.900 --> 00:26:14.320 Og for fat i en lærer, en instruktør. 624 00:26:15.040 --> 00:26:17.300 Eller formidle, at man mødes. 625 00:26:17.560 --> 00:26:19.040 Hvor vi har brugt meget af vores kantiner, 626 00:26:19.140 --> 00:26:20.120 vores opslagstavler. 627 00:26:20.360 --> 00:26:22.140 De skal jo også ligesom fungere. 628 00:26:22.260 --> 00:26:24.260 Der skal hænges op programmet osv. 629 00:26:24.800 --> 00:26:27.660 Så det er vigtigt, at det bliver samlet 630 00:26:27.660 --> 00:26:28.180 et sted. 631 00:26:28.180 --> 00:26:30.200 Og at man får samarbejde med alle dem, 632 00:26:30.300 --> 00:26:31.320 der skal samarbejdes med. 633 00:26:32.320 --> 00:26:36.000 Hvordan tror du, at udviklingen går i folkeskolen 634 00:26:36.000 --> 00:26:36.760 i 90'erne? 635 00:26:38.040 --> 00:26:40.660 Jeg håber meget, at det går i retning 636 00:26:40.660 --> 00:26:42.680 af, at der bliver skabt mere sammenhæng for 637 00:26:42.680 --> 00:26:43.240 eleverne. 638 00:26:43.660 --> 00:26:45.780 At man ikke bare har en klokke, der 639 00:26:45.780 --> 00:26:47.060 ringer hver 45 minutter. 640 00:26:47.180 --> 00:26:48.700 At man arbejder i de forskellige fag. 641 00:26:49.020 --> 00:26:50.120 Men jeg håber meget, at der bliver skabt 642 00:26:50.120 --> 00:26:50.800 mere sammenhæng. 643 00:26:51.180 --> 00:26:53.780 Og at undervisningen på den måde bliver gjort 644 00:26:53.780 --> 00:26:54.480 mere spændende. 645 00:26:54.480 --> 00:26:56.740 At man går over og prøver at give 646 00:26:56.740 --> 00:26:58.800 eleverne mere ansvar for det, de skal lære. 647 00:26:58.920 --> 00:26:59.800 Og for deres hverdag. 648 00:27:00.420 --> 00:27:01.880 Fordi det kan de sagtens magte. 649 00:27:02.320 --> 00:27:03.660 Og så sker der en ting her den 650 00:27:03.660 --> 00:27:03.860 1. 651 00:27:03.920 --> 00:27:04.320 i fjerde. 652 00:27:04.540 --> 00:27:06.320 Vi får en ny ordning med hensyn til 653 00:27:06.320 --> 00:27:06.780 skolet. 654 00:27:06.980 --> 00:27:07.720 Bestyrelser ligefrem. 655 00:27:08.460 --> 00:27:10.600 Ja, det bliver spændende med det samarbejde. 656 00:27:11.160 --> 00:27:11.720 Det er helt sikkert. 657 00:27:11.880 --> 00:27:13.840 Vi har jo været meget spændte på det. 658 00:27:13.880 --> 00:27:16.160 Og været lidt forbeholdne fra lærernes side. 659 00:27:16.280 --> 00:27:18.260 Fordi vi følte egentlig, at der var noget 660 00:27:18.260 --> 00:27:20.240 personalepolitisk. 661 00:27:20.280 --> 00:27:22.820 Ligesom noget samarbejde, der der fungerede med, at 662 00:27:22.820 --> 00:27:23.860 vi havde et lærerråd. 663 00:27:24.300 --> 00:27:25.400 Men vi er der absolut. 664 00:27:25.820 --> 00:27:27.140 Vi går derind i, og vi har et 665 00:27:27.140 --> 00:27:27.980 godt samarbejde. 666 00:27:28.260 --> 00:27:30.080 Og vi er der helt klare over på 667 00:27:30.080 --> 00:27:30.720 Østervangskolen. 668 00:27:30.820 --> 00:27:31.280 Vi har det godt der. 669 00:27:31.400 --> 00:27:33.000 Vi har altid haft et mægtigt godt samarbejde 670 00:27:33.000 --> 00:27:35.780 med vores forældre derude. 671 00:27:36.220 --> 00:27:37.720 Men en anden, som man også kunne have 672 00:27:37.720 --> 00:27:38.380 været lidt bange for. 673 00:27:38.480 --> 00:27:40.520 Det er jo ligesom, at hvor der før 674 00:27:40.520 --> 00:27:42.640 har været udtaleret, at lærerne har haft mulighed 675 00:27:42.640 --> 00:27:43.540 for at udtale sig. 676 00:27:43.940 --> 00:27:45.720 Der skal vi nu faktisk ikke have den 677 00:27:45.720 --> 00:27:46.440 udtaleret. 678 00:27:46.620 --> 00:27:48.560 Og man kunne måske være bange for, at 679 00:27:48.560 --> 00:27:50.060 lærerne så ikke ville være lige så engagerede. 680 00:27:51.020 --> 00:27:52.680 Om det og meget andet, kommer vi til 681 00:27:52.680 --> 00:27:54.040 at høre om i det næste indslag, som 682 00:27:54.040 --> 00:27:56.280 bl.a. kommer til at handle om skolebestyrelsen. 683 00:28:04.500 --> 00:28:06.220 Det var Storm P, der i starten af 684 00:28:06.220 --> 00:28:07.720 det århundrede sagde, at det er svært at 685 00:28:07.720 --> 00:28:09.240 spå isolerelser om fremtiden. 686 00:28:09.340 --> 00:28:10.760 Men en ting i fremtiden er sikkert, det 687 00:28:10.760 --> 00:28:12.640 er, at fra den første i fjerde i 688 00:28:12.640 --> 00:28:15.020 år, 1990, der kommer der noget, der hedder 689 00:28:15.020 --> 00:28:15.920 skolebestyrelse. 690 00:28:16.060 --> 00:28:17.300 Men inden da, der er der valg. 691 00:28:17.340 --> 00:28:18.260 Og hvornår er det, der er valg til 692 00:28:18.260 --> 00:28:18.860 skolebestyrelsen? 693 00:28:19.480 --> 00:28:22.540 Valget til skolebestyrelsen finder sted den 6. 694 00:28:22.700 --> 00:28:23.080 marts. 695 00:28:23.800 --> 00:28:26.060 Og det er en fælles valgdato for samtlige 696 00:28:26.060 --> 00:28:27.240 skoler over hele landet. 697 00:28:28.040 --> 00:28:31.160 Og inden at valgdatoen kommer den 6. 698 00:28:31.320 --> 00:28:34.140 marts, så er der forskellige informationer. 699 00:28:34.580 --> 00:28:36.840 Og der er på nuværende tidspunkt til samtlige 700 00:28:36.840 --> 00:28:39.240 elever udleveret en lille folder, som de har 701 00:28:39.240 --> 00:28:39.820 fået med hjem. 702 00:28:41.100 --> 00:28:44.940 Og samtidig er forvaltningen i gang med at 703 00:28:44.940 --> 00:28:48.160 udarbejde en såkaldt avis, hvor man skriver noget 704 00:28:48.160 --> 00:28:50.500 om den nye styrelseslov, hvordan den er i 705 00:28:50.500 --> 00:28:52.140 en lidt mere populær form, end det som 706 00:28:52.140 --> 00:28:52.920 lovtekst er. 707 00:28:53.960 --> 00:28:56.120 Og det er planlagt, at det skal ud 708 00:28:56.120 --> 00:28:57.860 den 15., altså på mandag. 709 00:28:59.700 --> 00:29:02.300 Og senere i måneden, der kommer så nogle 710 00:29:02.300 --> 00:29:04.760 orienteringsmøder på de enkelte skoler i den sidste 711 00:29:04.760 --> 00:29:05.440 uge af januar. 712 00:29:06.260 --> 00:29:07.880 Den amerikanske museer har jo set, at der 713 00:29:07.880 --> 00:29:09.220 er noget under din navn, der står der 714 00:29:09.220 --> 00:29:10.340 skolebestyrelsesformand. 715 00:29:10.680 --> 00:29:11.700 Navnet er sat i gang? 716 00:29:12.460 --> 00:29:14.360 Ja, det er det, fordi loven er trådt 717 00:29:14.360 --> 00:29:15.860 i kraft per 1. 718 00:29:15.980 --> 00:29:16.380 januar. 719 00:29:16.380 --> 00:29:21.200 Og der har de gamle skolenevne automatisk fået 720 00:29:21.200 --> 00:29:23.100 status af at være bestyrelser i de tre 721 00:29:23.100 --> 00:29:25.060 måneder, som vi sidder indtil, at vi går 722 00:29:25.060 --> 00:29:26.040 af den 31. 723 00:29:26.220 --> 00:29:26.540 marts. 724 00:29:27.280 --> 00:29:29.840 Hvad er så opgaven for en skolebestyrelse? 725 00:29:31.020 --> 00:29:34.240 Opgaven for en skolebestyrelse er en lille smule 726 00:29:34.240 --> 00:29:37.520 anderledes, end det som vi kender i de 727 00:29:37.520 --> 00:29:38.340 gamle skolenevne. 728 00:29:38.340 --> 00:29:41.760 Men der er én ting, vi skal slå 729 00:29:41.760 --> 00:29:44.080 fast, det er, at i Roskilde har vi 730 00:29:44.080 --> 00:29:48.240 været meget langt fremme i decentraliseringen, således at 731 00:29:48.240 --> 00:29:51.340 den forskel, at Roskilde vil mærke i forhold 732 00:29:51.340 --> 00:29:54.480 til de øvrige, eller mange kommuner ude i 733 00:29:54.480 --> 00:29:57.620 landet, det er, at vi vil få en 734 00:29:57.620 --> 00:29:59.600 meget blid overgang, hvis vi skal sige det 735 00:29:59.600 --> 00:29:59.820 sådan. 736 00:30:00.280 --> 00:30:01.860 Der er ikke den helt store forskel. 737 00:30:02.380 --> 00:30:04.460 Lisbeth Klarsgaard var før inde på, at hun 738 00:30:04.460 --> 00:30:06.620 var lidt bange for, at den vetorat, der 739 00:30:06.620 --> 00:30:09.880 før lå i lærernes muligheder, at den nu 740 00:30:09.880 --> 00:30:11.440 ikke kommer til at eksistere i den nye 741 00:30:11.440 --> 00:30:11.820 udgave. 742 00:30:13.200 --> 00:30:13.920 Ja, det er rigtigt. 743 00:30:14.220 --> 00:30:17.560 Det kommer den ikke sådan, som lovteksten er 744 00:30:17.560 --> 00:30:22.200 udformet, fordi der har det tidligere været lærerne, 745 00:30:22.380 --> 00:30:24.140 der er kommet med en indstilling til skolenevne, 746 00:30:24.260 --> 00:30:26.320 og så har skolenevne skulle agere ud fra 747 00:30:26.320 --> 00:30:28.120 det, som der er blevet vedtaget på det 748 00:30:28.120 --> 00:30:28.860 påkældende lærerråd. 749 00:30:28.860 --> 00:30:32.780 Det nye i skolebestyrelsen er, at oplægget kommer 750 00:30:32.780 --> 00:30:36.500 fra skolelederen, og at det er skolelederens oplæg, 751 00:30:36.580 --> 00:30:38.700 som bestyrelsen skal diskutere og drøfte. 752 00:30:39.240 --> 00:30:41.580 Men det skal da siges, at i skolebestyrelsen 753 00:30:41.580 --> 00:30:45.480 er der repræsentanter, hvor lærerne er repræsenteret med 754 00:30:45.480 --> 00:30:48.520 to, og elever er repræsenteret med to, og 755 00:30:48.520 --> 00:30:49.980 så sidder der syv forældrevalgte. 756 00:30:50.760 --> 00:30:53.720 Og der er vedtaget i Roskilde Kommune, at 757 00:30:53.720 --> 00:30:56.700 samtlige elve har stemmeret. 758 00:30:56.700 --> 00:30:58.560 Det er både elever og lærere, der har 759 00:30:58.560 --> 00:30:59.700 stemmeret sammen med forældrene. 760 00:31:00.480 --> 00:31:02.920 Men navnet bestyrelse virker så forretningsmæssigt? 761 00:31:04.100 --> 00:31:09.720 Ja, det har man måske valgt, fordi man 762 00:31:09.720 --> 00:31:14.600 har fået en lidt større grad af indflydelse 763 00:31:14.600 --> 00:31:17.560 på de beslutninger, der skal træffes med den 764 00:31:17.560 --> 00:31:18.520 nye lov, der er vedlagt. 765 00:31:18.620 --> 00:31:19.640 Men jeg vil sige, at det er op 766 00:31:19.640 --> 00:31:22.940 til politikerne, hvordan og hvorledes det navn kommer 767 00:31:22.940 --> 00:31:23.260 frem. 768 00:31:23.260 --> 00:31:24.500 Så jeg kan ikke give dig en forklaring 769 00:31:24.500 --> 00:31:26.680 på lige, hvorfor man har valgt ordet bestyrelse. 770 00:31:26.720 --> 00:31:29.440 Du har taget nogle planser med, som giver 771 00:31:29.440 --> 00:31:32.280 en anskuldighed af, hvad skolebestyrelsen dækker over. 772 00:31:33.140 --> 00:31:37.600 Ja, det har jeg, fordi det ville måske 773 00:31:37.600 --> 00:31:40.880 være på sin plads at kort fortælle en 774 00:31:40.880 --> 00:31:44.540 lille smule om, hvad de kommende skolebestyrelser reelt 775 00:31:44.540 --> 00:31:45.480 skal foretage. 776 00:31:48.280 --> 00:31:53.600 Vi skal føre tilsyn med skolen, og det 777 00:31:53.600 --> 00:31:54.640 er også en opgave, vi har haft i 778 00:31:54.640 --> 00:31:55.460 vores skolenavn. 779 00:31:55.940 --> 00:31:57.840 Det vil sige, at vi fører en tilsyn 780 00:31:57.840 --> 00:31:59.360 med skolens virksomhed. 781 00:31:59.940 --> 00:32:01.660 Vi skal ikke stå og kigge alle over 782 00:32:01.660 --> 00:32:04.280 skuldrene, men vi skal have en overordnet tilsyn. 783 00:32:06.020 --> 00:32:08.860 Noget nyt i skolebestyrelsen er, at vi skal 784 00:32:08.860 --> 00:32:10.140 fastsætte nogle principper. 785 00:32:10.140 --> 00:32:14.380 På plansen er der nævnt forskellige principper. 786 00:32:14.900 --> 00:32:17.860 Jeg vil ganske kort sige om undervisningens ordning. 787 00:32:18.320 --> 00:32:22.060 Det er, at de kommende bestyrelser har en 788 00:32:22.060 --> 00:32:26.460 indflydelse på, hvordan undervisningen skal sammensættes. 789 00:32:28.040 --> 00:32:31.160 Med hensyn til elevernes timetal, er det også 790 00:32:31.160 --> 00:32:34.380 bestyrelsen, der fastsætter, hvor mange timer der skal 791 00:32:34.380 --> 00:32:36.580 være på de enkelte klassetrin, og hvor mange 792 00:32:36.580 --> 00:32:38.580 timer man skal have i bestemte fag. 793 00:32:40.000 --> 00:32:42.260 Der er også specialundervisning. 794 00:32:43.600 --> 00:32:47.680 På dette punkt er det også bestyrelsen, der 795 00:32:47.680 --> 00:32:49.780 er med til at udstikke nogle principper. 796 00:32:50.420 --> 00:32:52.820 Men der, hvor det så ligger, er, at 797 00:32:52.820 --> 00:32:56.480 det er skolelederen, der træffer de konkrete beslutninger 798 00:32:56.480 --> 00:32:57.040 omkring det. 799 00:32:57.540 --> 00:32:59.340 Det vil sige, at det ikke er sådan, 800 00:32:59.500 --> 00:33:01.300 at skolebestyrelsen går hen og siger, at du 801 00:33:01.300 --> 00:33:02.080 skal lære det og det. 802 00:33:05.380 --> 00:33:08.600 Det er principperne, det er det overordnede, vi 803 00:33:08.600 --> 00:33:09.200 skal tage os af. 804 00:33:11.260 --> 00:33:13.240 Samtidig er der en meget vigtig del af 805 00:33:13.240 --> 00:33:14.540 skolehjemssamarbejdet. 806 00:33:14.900 --> 00:33:17.880 Der skal vi formidle, at vi får aktive 807 00:33:17.880 --> 00:33:21.020 og engagerede forældre, som interesserer sig for deres 808 00:33:21.020 --> 00:33:23.540 barns skole og deltager i det arbejde, der 809 00:33:23.540 --> 00:33:24.220 er på skolen. 810 00:33:24.220 --> 00:33:27.060 Så vel i klasseregi, men også i bredere 811 00:33:27.060 --> 00:33:30.840 sammenhæng til gavn for skolen i overskilling og 812 00:33:30.840 --> 00:33:32.040 folkeskolen i særdeleshed. 813 00:33:34.620 --> 00:33:38.420 Standpunktsmeddelelser dækker over, at fra 1. 814 00:33:38.500 --> 00:33:38.880 til 7. 815 00:33:39.000 --> 00:33:41.440 klasse får man ikke nogen karakterer, men der 816 00:33:41.440 --> 00:33:43.400 får man at vide, hvordan og hvorledes ens 817 00:33:43.400 --> 00:33:46.000 barn har klaret sig i den forløbende periode. 818 00:33:46.900 --> 00:33:48.600 Der kan man vælge, om det skal være 819 00:33:48.600 --> 00:33:50.200 skriftligt eller mundtligt. 820 00:33:50.200 --> 00:33:52.460 Det har man en indflydelse på at beslutte, 821 00:33:52.540 --> 00:33:54.040 om det skal være den ene eller den 822 00:33:54.040 --> 00:33:54.960 anden form, man ønsker. 823 00:33:55.480 --> 00:33:56.620 I det øjeblik, vi kommer i 8. 824 00:33:56.760 --> 00:34:01.600 klasse, så har vi karakterer og tager vi 825 00:34:01.600 --> 00:34:02.600 over i lidt andet forløb. 826 00:34:04.180 --> 00:34:07.600 Ligeledes der er der også tale om konstellationer, 827 00:34:07.719 --> 00:34:10.920 eller hvilke udtryk, man nu vil bruge for, 828 00:34:11.139 --> 00:34:15.820 at man mødes og diskuterer, hvordan er standpunktet 829 00:34:15.820 --> 00:34:16.679 for ens barn. 830 00:34:17.540 --> 00:34:19.239 Der synes jeg også, det er meget positivt, 831 00:34:19.340 --> 00:34:24.000 at børn i stor udstrækning deltager i de 832 00:34:24.000 --> 00:34:25.620 forældrekonstellationer. 833 00:34:28.659 --> 00:34:30.639 Det næste punkt, der står på pladsen, det 834 00:34:30.639 --> 00:34:31.340 er fagfordeling. 835 00:34:32.460 --> 00:34:34.980 Der har skolebestyrelsen også en indflydelse på, hvordan 836 00:34:34.980 --> 00:34:36.820 fagfordelingen skal være. 837 00:34:37.040 --> 00:34:39.500 Den udstikker også nogle principper for, hvordan skal 838 00:34:39.500 --> 00:34:41.300 fagfordelingen være på vores skole. 839 00:34:42.900 --> 00:34:47.040 Omkring fælles arrangementer, ja, det er et spørgsmål 840 00:34:47.040 --> 00:34:47.360 om. 841 00:34:49.239 --> 00:34:51.340 Nogle arrangementer, der kan være fælles for alle, 842 00:34:51.840 --> 00:34:54.719 det kan også være lejerskoler, ture ud af 843 00:34:54.719 --> 00:34:55.980 skolen og forskellige ting. 844 00:34:56.220 --> 00:34:59.620 Altså noget, der er fælles for enten en 845 00:34:59.620 --> 00:35:03.060 bestemt klassetrin, eller for hele skolen som sådan. 846 00:35:03.840 --> 00:35:06.420 Det er individuelt på de enkelte skoler, der 847 00:35:06.420 --> 00:35:10.040 har man nogle forskellige traditioner for. 848 00:35:10.040 --> 00:35:13.180 Der har man nogle bestemte tidspunkter af året, 849 00:35:13.240 --> 00:35:20.740 hvor man gennemfører fester eller ture, hvor man 850 00:35:20.740 --> 00:35:22.680 beskæftiger børnene. 851 00:35:25.140 --> 00:35:27.480 Det næste, der står på pladsen, det er 852 00:35:27.480 --> 00:35:28.600 godkendt af budgettet. 853 00:35:30.160 --> 00:35:33.280 Budgettet er indstillet af skolelederen, men det er 854 00:35:33.280 --> 00:35:34.620 bestyrelsen, der skal godkende det. 855 00:35:35.260 --> 00:35:38.020 For enden har man i bestyrelsen drøftet efter, 856 00:35:38.240 --> 00:35:41.100 hvilke rammer eller principper man har for et 857 00:35:41.100 --> 00:35:41.780 budget til rettelægningen. 858 00:35:42.580 --> 00:35:45.900 Således, at når skolelederen kommer med oplægget til 859 00:35:45.900 --> 00:35:48.440 budgettet, at stemmer det ikke overens med de 860 00:35:48.440 --> 00:35:50.640 principper, man har aftalt, så er der mulighed 861 00:35:50.640 --> 00:35:53.540 for at korrigere budgettet, således det bliver overensstemt 862 00:35:53.540 --> 00:35:55.940 med det, som bestyrelsen oprindeligt har vedtaget. 863 00:35:58.400 --> 00:36:00.880 Og i lighed med, som også nævnene har 864 00:36:00.880 --> 00:36:03.800 skudt tidligere, at det der er undervisningsmidler, at 865 00:36:03.800 --> 00:36:05.320 det skal vi fortsat godkende. 866 00:36:07.890 --> 00:36:12.170 Så er der med hensyn til ordensregler, at 867 00:36:12.170 --> 00:36:13.970 det er der på enhver skole, og det 868 00:36:13.970 --> 00:36:17.870 er også bestyrelsen, der fastsætter principper for det. 869 00:36:19.370 --> 00:36:23.150 Og med hensyn til læseplaner, at der er 870 00:36:23.150 --> 00:36:27.110 det skolebestyrelsen, der tager initiativet til læseplaner. 871 00:36:27.110 --> 00:36:31.090 Disse læseplaner fremsætter fra skolebestyrelsen i det omfang, 872 00:36:31.150 --> 00:36:33.830 hvor man finder ud af, at den nuværende 873 00:36:33.830 --> 00:36:35.790 læseplan, man har, den ønsker man ændret på 874 00:36:35.790 --> 00:36:37.910 nogle punkter, fordi det er mere hensigtsmæssigt at 875 00:36:37.910 --> 00:36:39.030 gøre det på en anden måde. 876 00:36:39.710 --> 00:36:43.130 Og det er så kommunalbestyrelsen, der skal godkende, 877 00:36:43.210 --> 00:36:44.950 i vores tilfælde altså byrådet. 878 00:36:46.770 --> 00:36:50.970 Og samtidig skal vi indstille om ikke kursusdeling 879 00:36:50.970 --> 00:36:56.450 og forsøgs- og udviklingsarbejder og i forbindelse 880 00:36:56.450 --> 00:36:58.930 med ansættelse af ledere og lærere. 881 00:36:59.470 --> 00:37:01.110 Det vil sige, at vi kan indstille, vi 882 00:37:01.110 --> 00:37:04.030 kan ikke ansætte direkte eller fortsætte, når det 883 00:37:04.030 --> 00:37:05.630 er kommunalbestyrelsesområdet. 884 00:37:05.810 --> 00:37:07.670 Det er i hovedpunkterne sådan, at den nye 885 00:37:07.670 --> 00:37:10.270 skolebestyrelse kommer til at fungere, men der mangler 886 00:37:10.270 --> 00:37:12.230 jo en ting i forhold til det gamle 887 00:37:12.230 --> 00:37:12.870 skolenævn. 888 00:37:12.870 --> 00:37:15.590 Hvor er skolekommissionen uddannet af i det her 889 00:37:15.590 --> 00:37:16.010 sammenhæng? 890 00:37:17.290 --> 00:37:19.970 Skolekommissionen blev nedlagt på 31. 891 00:37:20.150 --> 00:37:23.490 december, og der er så lavet en fordeling 892 00:37:23.490 --> 00:37:28.130 mellem kommunalbestyrelsen og de enkelte skolebestyrelser i mange 893 00:37:28.130 --> 00:37:31.590 af de opgaver, som skolekommissionen er pædagogisk ret 894 00:37:31.590 --> 00:37:33.770 har varetaget tidligere. 895 00:37:33.990 --> 00:37:36.150 Og det betyder, at en række ting er 896 00:37:36.150 --> 00:37:37.790 udlagt til de enkelte bestyrelser. 897 00:37:38.850 --> 00:37:40.250 Der er mange ting her, der på mig 898 00:37:40.250 --> 00:37:41.450 i hvert fald virker som om, at det 899 00:37:41.450 --> 00:37:44.290 her er kampen imod privatskolerne. 900 00:37:44.590 --> 00:37:47.490 Er det folkeskolens udspil imod privatskolerne? 901 00:37:48.310 --> 00:37:49.390 Jeg ved ikke, om jeg vil sige, at 902 00:37:49.390 --> 00:37:50.830 det er en kamp, men det er et 903 00:37:50.830 --> 00:37:53.210 forsøg på at tilpasse folkeskolen til det omgivende 904 00:37:53.210 --> 00:37:53.670 samfund. 905 00:37:54.390 --> 00:37:55.550 Og det er jo væsentligt, at vi har 906 00:37:55.550 --> 00:37:58.510 en folkeskole, der også tager sigte på, at 907 00:37:58.510 --> 00:38:02.670 vi får uddannet nogle børn til en voksentilværelse, 908 00:38:02.670 --> 00:38:05.090 således at vi har en folkeskole, der er 909 00:38:05.090 --> 00:38:07.490 i harmoni med de krav, der stilles i 910 00:38:07.490 --> 00:38:08.950 et mere og mere kompliceret samfund. 911 00:38:09.850 --> 00:38:12.750 Vi har hørt før i udsendelsen om kulturcenteret 912 00:38:12.750 --> 00:38:14.690 på Østergaardens skole, og det er jo også 913 00:38:14.690 --> 00:38:17.030 forsøgsordninger, der gør i øjeblikket. 914 00:38:17.350 --> 00:38:20.450 Er det i 1990'erne skole set fra 915 00:38:20.450 --> 00:38:21.710 dit synspunkt? 916 00:38:22.210 --> 00:38:23.330 Er det kulturcenteret? 917 00:38:23.410 --> 00:38:25.530 Er det skole, der måske ordentligt kan gå 918 00:38:25.530 --> 00:38:27.990 sig vidt til de tabukkestueproblematikken med, og helt 919 00:38:27.990 --> 00:38:30.950 repteo til ældreproblematikken? 920 00:38:32.050 --> 00:38:33.310 Jeg vil da sige, at det ville være 921 00:38:33.310 --> 00:38:34.990 en skøn og en dejlig tanke, hvis det 922 00:38:34.990 --> 00:38:37.430 var, at vi kunne benytte vores skoler i 923 00:38:37.430 --> 00:38:39.190 en meget større udstrækning, end den vi gør 924 00:38:39.190 --> 00:38:41.550 i dag, hvor eleverne er der fra 8 925 00:38:41.550 --> 00:38:43.510 til 15, eller hvornår de nu går hjem, 926 00:38:44.210 --> 00:38:46.210 og at man har mange lokaler, der så 927 00:38:46.210 --> 00:38:46.670 står ledige. 928 00:38:46.930 --> 00:38:49.370 Der synes jeg, det ville være meget positivt, 929 00:38:49.410 --> 00:38:51.950 at vi kan få en bedre udnyttelse af 930 00:38:51.950 --> 00:38:53.070 de lokaliteter, vi har. 931 00:38:53.070 --> 00:38:56.510 Og de forsøgsarbejder, der kører på fire af 932 00:38:56.510 --> 00:38:59.890 byens skoler med hensyn til kulturcentre, at der 933 00:38:59.890 --> 00:39:04.970 må vi ligesom afvente en rapport på resultatet 934 00:39:04.970 --> 00:39:08.970 af disse forsøgsordninger, der er kørt. 935 00:39:09.070 --> 00:39:10.990 Fordi der ligger jo også en anden problematik 936 00:39:10.990 --> 00:39:12.290 i det, at de jo er støttet af 937 00:39:12.290 --> 00:39:13.070 Udviklingsrådet. 938 00:39:13.370 --> 00:39:15.090 Det er godt, og det rætter så også 939 00:39:15.090 --> 00:39:17.510 spørgsmålet om, at en kommende bestyrelse i forhold 940 00:39:17.510 --> 00:39:19.050 til deres budget, ikke kunne være interesseret i 941 00:39:19.050 --> 00:39:23.990 at investere i folkeskolens aktiviteter på sådan en 942 00:39:23.990 --> 00:39:25.470 måde, at man fik et kulturcenter. 943 00:39:26.290 --> 00:39:27.650 Ja, der rører du jo ved noget, det 944 00:39:27.650 --> 00:39:28.730 har med økonomi at gøre. 945 00:39:29.130 --> 00:39:30.510 Og der har vi jo inden for skoleområdet, 946 00:39:30.750 --> 00:39:33.350 gennem de senere år, fået ret så drastiske 947 00:39:33.350 --> 00:39:35.370 beskæringer og besparelser. 948 00:39:35.850 --> 00:39:37.750 Og der har jeg vanskeligt ved at se, 949 00:39:38.170 --> 00:39:40.270 at vi kan få plads til også at 950 00:39:40.270 --> 00:39:42.090 afsætte midler til et kulturcenter. 951 00:39:42.090 --> 00:39:44.950 Så der må jeg appellere til, at det 952 00:39:44.950 --> 00:39:47.630 er politikerne, der afsætter en pose penge eller 953 00:39:47.630 --> 00:39:48.570 andet, givet en størrelse. 954 00:39:48.670 --> 00:39:49.970 Ud fra det, som de forsøg nu må 955 00:39:49.970 --> 00:39:54.750 vise, der er en nødvendighed for at gennemføre 956 00:39:54.750 --> 00:39:55.550 et kulturcenter. 957 00:39:55.730 --> 00:39:56.870 For det koster penge at gøre det. 958 00:39:57.570 --> 00:40:00.050 Vi har før været inde på, at ungdommen 959 00:40:00.050 --> 00:40:02.050 i Danmark er de eneste ressourcer, vi har. 960 00:40:02.850 --> 00:40:06.150 Beskytter vi dem efter din formening godt nok? 961 00:40:09.710 --> 00:40:11.170 Vi beskytter dem godt nok. 962 00:40:11.170 --> 00:40:13.210 Nu kan jeg måske ikke helt lide, at 963 00:40:13.210 --> 00:40:14.270 dit udtryk beskytter. 964 00:40:14.730 --> 00:40:16.870 Fordi vi skal stille krav til vores unge, 965 00:40:16.950 --> 00:40:18.690 uanset om de går i første klasse eller 966 00:40:18.690 --> 00:40:19.290 i 10. 967 00:40:19.410 --> 00:40:19.750 klasse. 968 00:40:20.330 --> 00:40:23.190 Fordi vi skal ikke beskytte dem eller overbeskytte 969 00:40:23.190 --> 00:40:23.330 dem. 970 00:40:23.390 --> 00:40:24.570 For det er næsten det, jeg opfatter i 971 00:40:24.570 --> 00:40:25.870 den måde, du udtrykker det på. 972 00:40:26.570 --> 00:40:28.810 Der skal stilles krav til dem, således at 973 00:40:28.810 --> 00:40:30.490 de er i stand til også i en 974 00:40:30.490 --> 00:40:32.430 voksentilværelse, når de går ud af skolen. 975 00:40:32.810 --> 00:40:35.990 Og kunne tage beslutninger og vælge side, således 976 00:40:35.990 --> 00:40:37.590 at de også får et meningsfyldt voksenliv. 977 00:40:37.590 --> 00:40:40.130 De skal gøres parate til at træde ud 978 00:40:40.130 --> 00:40:41.050 i det samfund, vi har. 979 00:40:42.590 --> 00:40:45.190 Og med disse ord siger vi tak for 980 00:40:45.190 --> 00:40:45.390 nu. 981 00:40:45.670 --> 00:40:47.170 Og på gensyn næste søndag, hvor der kommer 982 00:40:47.170 --> 00:40:49.090 en ny udgave af Pokanten af 90'erne.
Serie
Dato udgivet
Kommentarer