Magasinprogram 17. april 1989

WEBVTT

1
00:00:00.460 --> 00:00:02.320
Nej, og du hælder mig på det brev

2
00:00:02.320 --> 00:00:03.280
der, Vector.

3
00:00:04.080 --> 00:00:06.100
Men det var jo en evighed, inden han

4
00:00:06.100 --> 00:00:07.080
forstavte dig igennem.

5
00:01:04.820 --> 00:01:07.880
Nok er Roskilde Bycentrum fyldt med smukke og

6
00:01:07.880 --> 00:01:10.760
interessante attraktioner fra både fortid og nutid.

7
00:01:11.200 --> 00:01:13.480
Men bevæger man sig blot nogle få kilometer

8
00:01:13.480 --> 00:01:16.060
uden for byen til Lejre, så finder man

9
00:01:16.060 --> 00:01:18.240
det sted, hvor fortid og nutid er forenet

10
00:01:18.240 --> 00:01:19.440
på en spændende måde.

11
00:01:19.440 --> 00:01:23.820
Her ligger Lejre Forsøg Center, et historisk arkeologisk

12
00:01:23.820 --> 00:01:26.940
projekt, hvor nutidsmennesker forsøger at leve som deres

13
00:01:26.940 --> 00:01:28.040
forfædre gjorde det.

14
00:01:30.520 --> 00:01:39.230
Ført kopier af landbudhuset fra 1800-tallet, hvor

15
00:01:39.230 --> 00:01:42.050
man så at sige afprøver dagliglivet hos husmænd

16
00:01:42.050 --> 00:01:44.710
og landsbyhåndværkere for over 100 år siden.

17
00:01:45.430 --> 00:01:47.030
Centret er ikke noget museum.

18
00:01:47.470 --> 00:01:49.790
De mennesker, der bor her om sommeren, arbejder

19
00:01:49.790 --> 00:01:51.970
som deres olle- og tibolleforældre gjorde det,

20
00:01:51.970 --> 00:01:55.290
laver det samme arbejde, bruger det samme værktøj.

21
00:01:57.250 --> 00:02:00.830
Og så i 1988, i april måned, der

22
00:02:00.830 --> 00:02:03.570
startede Dorte og Torben Fidelsen et galeri nede

23
00:02:03.570 --> 00:02:05.190
i selve byen Gamle Lejre.

24
00:02:05.390 --> 00:02:06.630
Og dengang spurgte vi.

25
00:02:07.210 --> 00:02:08.770
Og så har I taget mod til jer

26
00:02:08.770 --> 00:02:10.930
om at slå et galeri ned ude i

27
00:02:10.930 --> 00:02:11.290
Lejre.

28
00:02:11.950 --> 00:02:12.830
Hvad har fået jer til det?

29
00:02:13.950 --> 00:02:16.290
For det første holder vi fantastisk meget af

30
00:02:16.290 --> 00:02:18.670
området, af landskabet og af stedet herude.

31
00:02:21.530 --> 00:02:23.730
Og ja, så er vi så heldige, at

32
00:02:23.730 --> 00:02:26.150
vi bor her midt i Gamle Lejre.

33
00:02:26.730 --> 00:02:30.050
Og der er den landskabsmæssige, som jeg sagde,

34
00:02:30.130 --> 00:02:31.650
og der er det historiske.

35
00:02:32.390 --> 00:02:34.990
Og hvis man så oven i købet kan

36
00:02:34.990 --> 00:02:37.130
lokke folk til at komme herind i et

37
00:02:37.130 --> 00:02:38.550
smukt rum, som I selv synes det er

38
00:02:38.550 --> 00:02:42.810
blevet, og se noget smukt kunst, så er

39
00:02:42.810 --> 00:02:45.150
det jo en fantastisk kontrast til det, de

40
00:02:45.150 --> 00:02:47.670
lige har oplevet, og som kan give en

41
00:02:47.670 --> 00:02:49.010
dejlig oplevelse.

42
00:02:49.410 --> 00:02:50.910
Ude bagved os er der en have.

43
00:02:51.430 --> 00:02:52.690
Skal der være skulpturer engang?

44
00:02:53.190 --> 00:02:54.270
Ja, meget gerne.

45
00:02:55.010 --> 00:02:56.650
Jeg holder selv meget af at være i

46
00:02:56.650 --> 00:02:56.930
haven.

47
00:02:57.590 --> 00:03:01.490
Få tingene til at vokse og frudighed og

48
00:03:01.490 --> 00:03:03.750
placere skulpturer derud, det er oplagt.

49
00:03:04.490 --> 00:03:06.590
Og jeg håber allerede til efteråret, at vi

50
00:03:06.590 --> 00:03:08.130
kan præsentere skulpturer ude i haven.

51
00:03:08.830 --> 00:03:10.190
Jeg må jo nok sige, at det er

52
00:03:10.190 --> 00:03:11.850
et utraditionelt sted at have et galeri.

53
00:03:11.850 --> 00:03:13.450
Jeg synes, det er et godt sted.

54
00:03:15.250 --> 00:03:17.210
I hvilken en er det bedre end at

55
00:03:17.210 --> 00:03:20.230
anbringe sig midt i København?

56
00:03:21.570 --> 00:03:23.310
Nu har jeg erfaring overhovedet fra Jylland.

57
00:03:23.410 --> 00:03:27.410
Folk kører gerne 100 kilometer for at se

58
00:03:27.410 --> 00:03:27.970
på nogle ting.

59
00:03:28.290 --> 00:03:30.190
Hvis udstillingen er god nok, så skal de

60
00:03:30.190 --> 00:03:32.670
nok komme og så får man jo tilgift

61
00:03:32.670 --> 00:03:35.190
til hele lejreområdet her, så det er ligesom

62
00:03:35.190 --> 00:03:37.390
til at lave en udflugt.

63
00:03:39.390 --> 00:03:41.350
Og det er omgivelser, du godt kan lide

64
00:03:41.350 --> 00:03:41.770
at være med?

65
00:03:42.010 --> 00:03:45.230
Ja, jeg har en arkeologisk forhold til det,

66
00:03:45.250 --> 00:03:48.150
så det var en af grundene, jeg gerne

67
00:03:48.150 --> 00:03:49.550
ville have til, fordi jeg har aldrig set

68
00:03:49.550 --> 00:03:51.310
området her.

69
00:03:51.950 --> 00:03:53.790
Så herovre sidste år, der gik de at

70
00:03:53.790 --> 00:03:56.530
grave det store vikingehus heroppe.

71
00:03:58.350 --> 00:04:00.270
Men nogen siger, at Danmark startede her?

72
00:04:01.730 --> 00:04:03.490
Ja, jeg holder nok på Jylland.

73
00:04:27.550 --> 00:04:30.350
Og forleden lørdag kunne Galeriet Gammel Lejre holde

74
00:04:30.350 --> 00:04:32.930
et års jubilæum, og i den anledning blev

75
00:04:32.930 --> 00:04:36.170
der udgivet et jubilæumsfotografi af Janne Morten.

76
00:04:36.530 --> 00:04:37.150
Det ses her.

77
00:04:40.130 --> 00:04:42.730
Dorte, det er et år siden, at du

78
00:04:42.730 --> 00:04:45.190
startede dit galeri herude i Gammel Lejre.

79
00:04:45.390 --> 00:04:47.110
De forventninger, du havde for et år siden,

80
00:04:47.290 --> 00:04:47.990
har de slået stik?

81
00:04:49.370 --> 00:04:50.010
Fuldt ud.

82
00:04:50.870 --> 00:04:52.310
Altså forventninger...

83
00:04:52.310 --> 00:04:55.390
Jeg har det sådan, at når jeg har

84
00:04:55.390 --> 00:04:56.690
lyst til at gøre noget, så må vi

85
00:04:56.690 --> 00:04:58.450
prøve det, og så må det prøves af.

86
00:04:58.450 --> 00:05:00.830
Og jeg må sige, at det lever fuldt

87
00:05:00.830 --> 00:05:02.190
ud op til mine forventninger.

88
00:05:03.630 --> 00:05:06.210
Det, der måske har overrasket mig en hel

89
00:05:06.210 --> 00:05:08.730
del, det er, at der ligger faktisk et

90
00:05:08.730 --> 00:05:10.250
enormt stort arbejde i det.

91
00:05:10.510 --> 00:05:13.170
Og jeg har haft meget, meget travlt, men

92
00:05:13.170 --> 00:05:16.510
det er spændende, og jeg kører næsten i

93
00:05:16.510 --> 00:05:16.990
døgendrift.

94
00:05:18.750 --> 00:05:20.250
Men du har jo heller ikke åbent hver

95
00:05:20.250 --> 00:05:20.490
dag?

96
00:05:22.760 --> 00:05:23.640
Nej, det har jeg ikke.

97
00:05:25.920 --> 00:05:28.440
Endnu er det sådan, at jeg underviser på

98
00:05:28.440 --> 00:05:30.060
skole i København.

99
00:05:30.620 --> 00:05:32.760
Det er spændende, det er dejligt at have

100
00:05:32.760 --> 00:05:34.540
med børnene at gøre, og det har jeg

101
00:05:34.540 --> 00:05:36.820
også måske lidt svært ved at skulle opgive.

102
00:05:38.740 --> 00:05:40.760
Men det kan godt være, at det er

103
00:05:40.760 --> 00:05:42.240
også lidt vanskeligt at have begge dele.

104
00:05:42.900 --> 00:05:44.780
Men en god kombination af det, det gør

105
00:05:44.780 --> 00:05:45.960
måske også det, at når jeg så er

106
00:05:45.960 --> 00:05:48.280
tilbage i galeriet, så kan jeg give mig

107
00:05:48.280 --> 00:05:49.160
selv fuldt ud der.

108
00:05:49.720 --> 00:05:52.040
Så mine åbningstider har selvfølgelig lidt at gøre

109
00:05:52.040 --> 00:05:54.180
med, at jeg lige skal ind og undervise

110
00:05:54.180 --> 00:05:54.800
et par timer.

111
00:05:55.840 --> 00:05:57.800
Og der er så mange andre mennesker, der

112
00:05:57.800 --> 00:05:59.440
lige skal ind og arbejde lidt, så når

113
00:05:59.440 --> 00:06:01.180
de skal en tur på landet, så tror

114
00:06:01.180 --> 00:06:03.040
jeg faktisk, at vores tider kunne passe meget

115
00:06:03.040 --> 00:06:03.800
fint sammen.

116
00:06:05.540 --> 00:06:08.620
Hvordan har det været for københavner at finde

117
00:06:08.620 --> 00:06:10.540
omgivelser med lejre her?

118
00:06:12.220 --> 00:06:14.960
Vi ser mange nye ansigter herude.

119
00:06:15.620 --> 00:06:18.000
Vi kender selvfølgelig også mange fra vores lokale

120
00:06:18.000 --> 00:06:19.980
område, men det er faktisk ikke dem, der

121
00:06:19.980 --> 00:06:20.700
kommer mest.

122
00:06:21.500 --> 00:06:24.880
Det er en hel del fra Storkøbenhavnsområde, der

123
00:06:24.880 --> 00:06:25.440
kommer herud.

124
00:06:26.240 --> 00:06:28.500
Og når de kommer herud, så er det

125
00:06:28.500 --> 00:06:29.900
en positiv oplevelse for dem.

126
00:06:29.980 --> 00:06:31.200
De kan lide at komme herud, de synes,

127
00:06:31.300 --> 00:06:32.060
at det er rart at være.

128
00:06:32.780 --> 00:06:35.780
Miljøet omkring galeriet og de ting, vi har

129
00:06:35.780 --> 00:06:37.480
præsenteret for dem inde i galeriet, de har

130
00:06:37.480 --> 00:06:38.780
været meget begejstrede.

131
00:06:39.600 --> 00:06:41.380
Hvem er det, der har været her i

132
00:06:41.380 --> 00:06:42.220
det år, der er gået?

133
00:06:44.540 --> 00:06:45.500
Hvem er det?

134
00:06:46.080 --> 00:06:48.280
Det er svært at sige.

135
00:06:48.380 --> 00:06:49.660
Der har været virkelig mange mennesker.

136
00:06:50.720 --> 00:06:54.400
Det har været folk, som er meget kunstinteresserede,

137
00:06:54.660 --> 00:06:55.720
der kommer og kigger på.

138
00:06:56.340 --> 00:07:00.420
Det har været folk, der er andre former

139
00:07:00.420 --> 00:07:01.020
for interesse.

140
00:07:02.060 --> 00:07:03.900
Jeg må sige, at jeg har lært mange

141
00:07:03.900 --> 00:07:06.180
nye mennesker at kende, og jeg prøver at

142
00:07:06.180 --> 00:07:08.520
etablere et personligt kontakt.

143
00:07:09.520 --> 00:07:12.660
Og måske hilser pænt på folk og håber

144
00:07:12.660 --> 00:07:14.140
også, at de præsenterer sig for mig.

145
00:07:14.820 --> 00:07:18.120
Fordi som Frank Rubin egentlig lærte mig, det

146
00:07:18.120 --> 00:07:19.640
var, at vi har en gæstebog.

147
00:07:20.760 --> 00:07:22.500
Og bed folk om at skrive i den,

148
00:07:22.760 --> 00:07:24.180
for de ved alle sammen, hvem du er,

149
00:07:24.260 --> 00:07:26.160
hvem vi er, hvem vi er som kunstnere.

150
00:07:26.400 --> 00:07:27.320
Men vi kender ikke dem.

151
00:07:28.200 --> 00:07:31.360
Og det er egentlig meget rart, fordi de

152
00:07:31.360 --> 00:07:35.140
ting, der er omkring billeder og kunst, det

153
00:07:35.140 --> 00:07:36.060
er personlige ting.

154
00:07:36.060 --> 00:07:39.180
Det er kunstnere, der udtrykker nogle personlige ting,

155
00:07:39.260 --> 00:07:42.220
som vi andre går på oplevelse og opdagelse

156
00:07:42.220 --> 00:07:42.440
i.

157
00:07:42.940 --> 00:07:45.000
Vi må også godt kende hinanden lidt mere.

158
00:07:45.640 --> 00:07:47.340
Og du siger vi, fordi du har jo

159
00:07:47.340 --> 00:07:49.360
også rødder tilbage i kunsten selv.

160
00:07:49.580 --> 00:07:51.040
For du stadigvæk producerer noget.

161
00:07:52.200 --> 00:07:53.160
Jeg har ikke tid.

162
00:07:53.800 --> 00:07:54.640
Jeg har ikke tid nu.

163
00:07:56.960 --> 00:07:57.840
Det kommer måske.

164
00:07:58.460 --> 00:08:01.060
Men jeg nyder at være sammen med skabende,

165
00:08:01.200 --> 00:08:01.940
kreative mennesker.

166
00:08:02.760 --> 00:08:04.180
Jeg vil håbe, at jeg får lidt mere

167
00:08:04.180 --> 00:08:05.560
tid til det selv på et eller andet

168
00:08:05.560 --> 00:08:06.040
tidspunkt.

169
00:08:06.620 --> 00:08:09.280
Men når en udstilling hænger inde i galleriet,

170
00:08:09.540 --> 00:08:11.540
og man kigger sig rundt, så ser det

171
00:08:11.540 --> 00:08:12.780
hele så lejende lidt ud.

172
00:08:13.480 --> 00:08:16.660
Men der ligger et stort arbejde inden man

173
00:08:16.660 --> 00:08:17.420
kommer så langt.

174
00:08:18.340 --> 00:08:20.320
Du har her, specielt til lejligheden, fordi det

175
00:08:20.320 --> 00:08:21.720
nu er et år siden, fået lavet noget

176
00:08:21.720 --> 00:08:22.400
liseografi.

177
00:08:23.180 --> 00:08:24.380
Hvem er det, der har lavet det til

178
00:08:24.380 --> 00:08:24.500
dig?

179
00:08:25.240 --> 00:08:26.620
Det er jo Jan Morten.

180
00:08:26.620 --> 00:08:28.640
Vi synes, vi skulle markere os lidt, når

181
00:08:28.640 --> 00:08:29.600
vi nu bliver et år.

182
00:08:30.100 --> 00:08:31.500
Så må man gøre lidt ekstra.

183
00:08:33.220 --> 00:08:34.780
Vi har så gået og tænkt lidt på,

184
00:08:35.080 --> 00:08:37.600
om Jan havde lyst til at lave et

185
00:08:37.600 --> 00:08:39.140
liseografi i samarbejde med os.

186
00:08:39.700 --> 00:08:40.700
Og det havde hun bestemt.

187
00:08:41.679 --> 00:08:42.539
Og det er jo, når du siger, at

188
00:08:42.539 --> 00:08:44.980
jeg selv er skabende også.

189
00:08:45.260 --> 00:08:47.700
Så er det lidt svært, når man siger,

190
00:08:47.840 --> 00:08:50.260
at du laver et liseografi, men må ikke

191
00:08:50.260 --> 00:08:51.200
godt vide lidt om det.

192
00:08:51.260 --> 00:08:52.660
Hvordan kommer det til at se ud?

193
00:08:52.880 --> 00:08:53.900
Selvom jeg ikke kunne lide det.

194
00:08:54.360 --> 00:08:56.880
Og hvor Jan siger, at det kan du

195
00:08:56.880 --> 00:08:57.080
ikke.

196
00:08:57.320 --> 00:08:59.740
Fordi hele skitsen er herinde i hovedet.

197
00:09:00.340 --> 00:09:02.080
Og så kan jeg godt fortælle dig, den

198
00:09:02.080 --> 00:09:03.000
dag jeg skulle hente det.

199
00:09:03.060 --> 00:09:04.300
Nej, hvor var jeg spændt på det.

200
00:09:04.680 --> 00:09:05.880
Men jeg er glad for det.

201
00:09:05.920 --> 00:09:08.400
Og jeg synes, det er et ungt, sprudende

202
00:09:08.400 --> 00:09:10.080
godt fødselsdagsliseografi.

203
00:09:10.680 --> 00:09:12.100
Maleriet er tagshedens bro.

204
00:09:12.760 --> 00:09:15.000
Når ord bliver utilstrækkeligt, først er det start

205
00:09:15.000 --> 00:09:15.480
af maleriet.

206
00:09:16.400 --> 00:09:18.380
Dine billeder skal ikke løses som en rebus.

207
00:09:19.280 --> 00:09:21.140
De er udført, så de til stadighed kan

208
00:09:21.140 --> 00:09:22.160
opleves på en ny måde.

209
00:09:22.160 --> 00:09:24.460
Det er billeder, man skal gå på opdagelse

210
00:09:24.460 --> 00:09:24.700
i.

211
00:09:25.260 --> 00:09:26.000
Fordybe sig i.

212
00:09:27.800 --> 00:09:30.220
Når jeg påbegynder et nyt maleri, er det

213
00:09:30.220 --> 00:09:31.340
som at begige sig ud på en lang

214
00:09:31.340 --> 00:09:31.740
rejse.

215
00:09:32.180 --> 00:09:34.760
Hvor man kender målet, men ikke rigtig kender

216
00:09:34.760 --> 00:09:35.100
vejen.

217
00:09:37.550 --> 00:09:39.210
Jeg bluer farverne op i mange lag.

218
00:09:39.950 --> 00:09:41.510
Nedbryder herefter farven igen.

219
00:09:42.010 --> 00:09:43.490
Ved at rive af kresset i ladet.

220
00:09:44.290 --> 00:09:46.070
Hvorefter jeg endnu engang lægger en ny farve

221
00:09:46.070 --> 00:09:46.350
på.

222
00:09:46.890 --> 00:09:49.730
Og destruerer, indtil der kun er spor tilbage.

223
00:09:49.730 --> 00:09:52.510
Det det gentager, indtil jeg har opnået den

224
00:09:52.510 --> 00:09:54.790
dybde og stoffelighed, der er mit mål.

225
00:09:57.760 --> 00:10:00.040
Jeg stanser maleriet på et punkt imellem ren

226
00:10:00.040 --> 00:10:02.700
koloristisk abstraktion og landskabsmaleri.

227
00:10:03.380 --> 00:10:05.280
Så maleriet på den måde er midt i

228
00:10:05.280 --> 00:10:07.780
en proces, hvor det på samme tid bevæger

229
00:10:07.780 --> 00:10:11.380
sig imellem opløsning, løfløse og fuldbyrdelse.

230
00:10:12.900 --> 00:10:15.340
Jeg opfatter selv mine billeder som et portræt

231
00:10:15.340 --> 00:10:16.380
af et livsforløb.

232
00:10:17.040 --> 00:10:19.300
Symboliseret gennem lyset og skyggerne i landskabet.

233
00:10:20.120 --> 00:10:20.900
Vinden i træet.

234
00:10:20.900 --> 00:10:22.740
Og det eroderede landskab.

235
00:11:24.760 --> 00:11:26.820
Det er nogle ting, der foregår alle steder.

236
00:11:27.020 --> 00:11:28.720
Der er hele tiden en vekslet virkning mellem

237
00:11:28.720 --> 00:11:32.120
konstruktion og destruktion.

238
00:11:32.360 --> 00:11:33.500
Nedbrydning og opløsning.

239
00:11:34.340 --> 00:11:35.800
På forskellige planer.

240
00:11:36.000 --> 00:11:37.300
I os selv og omkring os.

241
00:11:38.480 --> 00:11:41.600
Og det falder jo naturligt ind.

242
00:11:41.600 --> 00:11:44.180
Når man maler billederne, så bliver det jo

243
00:11:44.180 --> 00:11:46.520
på en måde portræt af mig selv.

244
00:11:47.620 --> 00:11:49.380
Men jeg er ikke interesseret i at beskuren

245
00:11:49.380 --> 00:11:50.800
ser det som et portræt af mig.

246
00:11:51.260 --> 00:11:53.600
Men beskuren skal se sig selv i billedet.

247
00:11:54.980 --> 00:11:57.180
Er du begrænset af den ramme, der engang

248
00:11:57.180 --> 00:11:58.500
er på et maleri?

249
00:12:01.400 --> 00:12:03.200
Vil du gerne gå længere end det, som

250
00:12:03.200 --> 00:12:05.100
nu engang er i dit maleri?

251
00:12:06.180 --> 00:12:10.420
Før på akademiet, der arbejdede jeg blandt andet

252
00:12:10.420 --> 00:12:13.040
med store installationer.

253
00:12:13.260 --> 00:12:14.320
Og bevægede mig ud i rummet.

254
00:12:15.880 --> 00:12:18.000
Men jeg er så fundet tilbage til maleriet

255
00:12:18.000 --> 00:12:20.720
og føler mig bedst tilpas der i selve

256
00:12:20.720 --> 00:12:21.460
farven.

257
00:12:28.910 --> 00:12:30.970
Ikke en decideret bundet opgave.

258
00:12:31.410 --> 00:12:33.710
Jeg har altid været frit stille, men har

259
00:12:33.710 --> 00:12:36.330
fået bestillinger.

260
00:12:37.550 --> 00:12:39.030
Ikke der har været bundet på, at jeg

261
00:12:39.030 --> 00:12:41.810
skulle opfylde nogle bestemte krav, men hvor man

262
00:12:41.810 --> 00:12:44.630
bare gerne ville kunne handle sig selv.

263
00:12:44.810 --> 00:12:46.350
Og de lyse krav, er det også dit

264
00:12:46.350 --> 00:12:46.590
selv?

265
00:12:46.970 --> 00:12:47.230
Ja.

266
00:12:49.410 --> 00:12:50.990
Det følger på en eller anden mærkelig måde,

267
00:12:51.050 --> 00:12:51.990
så følger det årstiden.

268
00:12:52.890 --> 00:12:56.690
Ubevidst så bliver man inspireret af de ting,

269
00:12:56.750 --> 00:12:58.370
der sker i årslivet.

270
00:12:59.430 --> 00:13:00.290
Kan man sige, at det ikke er noget

271
00:13:00.290 --> 00:13:02.550
tilfælde, at det er den første sommerdag, 1989,

272
00:13:02.650 --> 00:13:03.530
vi sidder her?

273
00:13:03.750 --> 00:13:04.110
Nej.

274
00:13:07.380 --> 00:13:09.320
De kunstnere, du har haft, har jo ikke

275
00:13:09.320 --> 00:13:10.480
kun været med maleri?

276
00:13:12.700 --> 00:13:14.100
Nej, det har det ikke.

277
00:13:15.920 --> 00:13:17.960
Til efteråret tror jeg også, at der kommer

278
00:13:17.960 --> 00:13:19.380
en...

279
00:13:20.060 --> 00:13:23.140
Jeg kan selv godt lide smukke smykker, også

280
00:13:23.140 --> 00:13:24.520
smuk kunsthåndværk.

281
00:13:24.880 --> 00:13:27.900
Primært er det sådan set billedkunsten, vi vil

282
00:13:27.900 --> 00:13:31.800
præsentere, men vi vil også gerne vise nogle

283
00:13:31.800 --> 00:13:32.300
andre ting.

284
00:13:33.140 --> 00:13:35.340
Du har også haft skulpturer her.

285
00:13:36.680 --> 00:13:38.360
Også Lene Regius har været her.

286
00:13:39.360 --> 00:13:39.760
Ja.

287
00:13:40.760 --> 00:13:41.920
Skulpturer er smukke.

288
00:13:42.100 --> 00:13:43.640
Lenes vaser er også skulpturer.

289
00:13:44.020 --> 00:13:45.980
Det er jo også meget nærliggende, når vi

290
00:13:45.980 --> 00:13:46.400
er naboer.

291
00:13:46.940 --> 00:13:48.820
Vi bor dør om dør, og vi har

292
00:13:48.820 --> 00:13:49.720
det rart sammen.

293
00:13:50.180 --> 00:13:53.320
Og det skaber et godt miljø herude for

294
00:13:53.320 --> 00:13:53.940
kunstnere.

295
00:13:54.360 --> 00:13:56.380
Og den respons, vi har fået fra de

296
00:13:56.380 --> 00:13:58.500
kunstnere, der har udstillet herude, det er nok

297
00:13:58.500 --> 00:13:59.860
det, der har været allervigtigst for os.

298
00:13:59.860 --> 00:14:02.700
At de kan lide det.

299
00:14:03.260 --> 00:14:04.640
De synes, det har været dejligt.

300
00:14:04.760 --> 00:14:06.400
De synes, det har været varmt.

301
00:14:08.260 --> 00:14:09.900
Fordi nok er det da en forretning, der

302
00:14:09.900 --> 00:14:10.680
skal løbe rundt.

303
00:14:10.860 --> 00:14:12.300
Vi er jo nødt til at have midler

304
00:14:12.300 --> 00:14:13.400
til næste udstilling.

305
00:14:13.860 --> 00:14:15.200
Men det, der er vigtigt for os, det

306
00:14:15.200 --> 00:14:16.740
er, at kunstneren kan lide at være her.

307
00:14:17.160 --> 00:14:18.840
At de siger, det har været en dejlig

308
00:14:18.840 --> 00:14:19.440
oplevelse.

309
00:14:19.880 --> 00:14:21.200
Fordi det gør jo også, at vi kan

310
00:14:21.200 --> 00:14:23.400
få fat i nogle gode kunstnere.

311
00:14:23.840 --> 00:14:25.280
De nye og de næste, der skal komme.

312
00:14:25.680 --> 00:14:26.780
Nu har vi godt nok set en masse

313
00:14:26.780 --> 00:14:30.360
biler, der har kørt forbi, men alligevel, der

314
00:14:30.360 --> 00:14:31.720
er jo en ro herude.

315
00:14:33.560 --> 00:14:34.620
Der er så dejligt.

316
00:14:34.800 --> 00:14:36.580
Nu underviser jeg jo selv i København.

317
00:14:36.820 --> 00:14:38.720
Og når man så kommer herud, så har

318
00:14:38.720 --> 00:14:41.720
man lagt Valbybakke og hele området der bag

319
00:14:41.720 --> 00:14:41.880
sig.

320
00:14:42.640 --> 00:14:43.860
Og det er så dejligt.

321
00:14:43.980 --> 00:14:45.760
Der er sådan en ro.

322
00:14:46.100 --> 00:14:50.360
Det giver altså noget, som man ikke kan

323
00:14:50.360 --> 00:14:51.180
hente andre steder.

324
00:14:51.620 --> 00:14:53.160
Og lige bagved dig, der ligger noget af

325
00:14:53.160 --> 00:14:54.120
Danmarks Historien Skiftsætningen.

326
00:14:54.120 --> 00:14:55.940
Skiftsætningen over på den anden side, der ligger

327
00:14:55.940 --> 00:14:57.560
så selve Lejerstenallerby.

328
00:14:57.800 --> 00:14:59.640
Betyder det noget for området her, at man

329
00:14:59.640 --> 00:15:01.340
kan føre det tilbage historisk?

330
00:15:03.920 --> 00:15:04.320
Ja.

331
00:15:06.540 --> 00:15:08.240
Også for de mennesker, der kommer herud.

332
00:15:08.880 --> 00:15:12.160
Altså, de søger herud og får flere oplevelser.

333
00:15:12.300 --> 00:15:13.920
De får naturen.

334
00:15:14.400 --> 00:15:15.640
Og hvad vi der kan vise dem, de

335
00:15:15.640 --> 00:15:16.980
kan gå ind og se på kunst.

336
00:15:17.080 --> 00:15:17.860
Moderne kunst.

337
00:15:18.460 --> 00:15:19.600
Og det har vi jo så gjort her

338
00:15:19.600 --> 00:15:22.580
på det sidste også, at vi har samarbejdet

339
00:15:22.580 --> 00:15:24.140
med Lager Slotts Kro, hvor de kan gå

340
00:15:24.140 --> 00:15:26.960
op og få en kulinarisk oplevelse, hvor de

341
00:15:26.960 --> 00:15:27.900
kan gå op og spise.

342
00:15:28.660 --> 00:15:30.080
Og der gør vi som regel det efter

343
00:15:30.080 --> 00:15:31.860
fanisering, og så går vi deroppe og spiser

344
00:15:31.860 --> 00:15:32.720
med kunstneren så.

345
00:15:34.300 --> 00:15:37.320
Vi har forhåbentlig en god del at præsentere

346
00:15:37.320 --> 00:15:38.900
for dem, når de kommer herud på landet.

347
00:15:39.120 --> 00:15:40.720
Og det er jo ikke så meget land,

348
00:15:40.820 --> 00:15:43.500
for det ligger uden for myldretid.

349
00:15:44.320 --> 00:15:46.520
Ganske vist en halv time fra Kongens Nye

350
00:15:46.520 --> 00:15:46.700
Tog.

351
00:15:50.040 --> 00:15:52.980
Galeriet Gammelejre har åbent hver torsdag fra 16

352
00:15:52.980 --> 00:15:54.720
.00 til 20.00, fredag fra 16.00

353
00:15:54.720 --> 00:15:57.140
til 18.00, og lørdagssyndag fra 14.00

354
00:15:57.140 --> 00:16:26.120
til 17.00. Danske

355
00:16:36.400 --> 00:16:36.500
tekster af Jesper Buhl Scandinavian Text Service 2018
  • Portræt af Galleri Gl. Lejre
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 855 0
Varighed tidskode
00:16:50:00
Varighed sekunder
1010
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1652
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer