- Portræt af Galleri Gl. Lejre
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:00.460 --> 00:00:02.320 Nej, og du hælder mig på det brev 2 00:00:02.320 --> 00:00:03.280 der, Vector. 3 00:00:04.080 --> 00:00:06.100 Men det var jo en evighed, inden han 4 00:00:06.100 --> 00:00:07.080 forstavte dig igennem. 5 00:01:04.820 --> 00:01:07.880 Nok er Roskilde Bycentrum fyldt med smukke og 6 00:01:07.880 --> 00:01:10.760 interessante attraktioner fra både fortid og nutid. 7 00:01:11.200 --> 00:01:13.480 Men bevæger man sig blot nogle få kilometer 8 00:01:13.480 --> 00:01:16.060 uden for byen til Lejre, så finder man 9 00:01:16.060 --> 00:01:18.240 det sted, hvor fortid og nutid er forenet 10 00:01:18.240 --> 00:01:19.440 på en spændende måde. 11 00:01:19.440 --> 00:01:23.820 Her ligger Lejre Forsøg Center, et historisk arkeologisk 12 00:01:23.820 --> 00:01:26.940 projekt, hvor nutidsmennesker forsøger at leve som deres 13 00:01:26.940 --> 00:01:28.040 forfædre gjorde det. 14 00:01:30.520 --> 00:01:39.230 Ført kopier af landbudhuset fra 1800-tallet, hvor 15 00:01:39.230 --> 00:01:42.050 man så at sige afprøver dagliglivet hos husmænd 16 00:01:42.050 --> 00:01:44.710 og landsbyhåndværkere for over 100 år siden. 17 00:01:45.430 --> 00:01:47.030 Centret er ikke noget museum. 18 00:01:47.470 --> 00:01:49.790 De mennesker, der bor her om sommeren, arbejder 19 00:01:49.790 --> 00:01:51.970 som deres olle- og tibolleforældre gjorde det, 20 00:01:51.970 --> 00:01:55.290 laver det samme arbejde, bruger det samme værktøj. 21 00:01:57.250 --> 00:02:00.830 Og så i 1988, i april måned, der 22 00:02:00.830 --> 00:02:03.570 startede Dorte og Torben Fidelsen et galeri nede 23 00:02:03.570 --> 00:02:05.190 i selve byen Gamle Lejre. 24 00:02:05.390 --> 00:02:06.630 Og dengang spurgte vi. 25 00:02:07.210 --> 00:02:08.770 Og så har I taget mod til jer 26 00:02:08.770 --> 00:02:10.930 om at slå et galeri ned ude i 27 00:02:10.930 --> 00:02:11.290 Lejre. 28 00:02:11.950 --> 00:02:12.830 Hvad har fået jer til det? 29 00:02:13.950 --> 00:02:16.290 For det første holder vi fantastisk meget af 30 00:02:16.290 --> 00:02:18.670 området, af landskabet og af stedet herude. 31 00:02:21.530 --> 00:02:23.730 Og ja, så er vi så heldige, at 32 00:02:23.730 --> 00:02:26.150 vi bor her midt i Gamle Lejre. 33 00:02:26.730 --> 00:02:30.050 Og der er den landskabsmæssige, som jeg sagde, 34 00:02:30.130 --> 00:02:31.650 og der er det historiske. 35 00:02:32.390 --> 00:02:34.990 Og hvis man så oven i købet kan 36 00:02:34.990 --> 00:02:37.130 lokke folk til at komme herind i et 37 00:02:37.130 --> 00:02:38.550 smukt rum, som I selv synes det er 38 00:02:38.550 --> 00:02:42.810 blevet, og se noget smukt kunst, så er 39 00:02:42.810 --> 00:02:45.150 det jo en fantastisk kontrast til det, de 40 00:02:45.150 --> 00:02:47.670 lige har oplevet, og som kan give en 41 00:02:47.670 --> 00:02:49.010 dejlig oplevelse. 42 00:02:49.410 --> 00:02:50.910 Ude bagved os er der en have. 43 00:02:51.430 --> 00:02:52.690 Skal der være skulpturer engang? 44 00:02:53.190 --> 00:02:54.270 Ja, meget gerne. 45 00:02:55.010 --> 00:02:56.650 Jeg holder selv meget af at være i 46 00:02:56.650 --> 00:02:56.930 haven. 47 00:02:57.590 --> 00:03:01.490 Få tingene til at vokse og frudighed og 48 00:03:01.490 --> 00:03:03.750 placere skulpturer derud, det er oplagt. 49 00:03:04.490 --> 00:03:06.590 Og jeg håber allerede til efteråret, at vi 50 00:03:06.590 --> 00:03:08.130 kan præsentere skulpturer ude i haven. 51 00:03:08.830 --> 00:03:10.190 Jeg må jo nok sige, at det er 52 00:03:10.190 --> 00:03:11.850 et utraditionelt sted at have et galeri. 53 00:03:11.850 --> 00:03:13.450 Jeg synes, det er et godt sted. 54 00:03:15.250 --> 00:03:17.210 I hvilken en er det bedre end at 55 00:03:17.210 --> 00:03:20.230 anbringe sig midt i København? 56 00:03:21.570 --> 00:03:23.310 Nu har jeg erfaring overhovedet fra Jylland. 57 00:03:23.410 --> 00:03:27.410 Folk kører gerne 100 kilometer for at se 58 00:03:27.410 --> 00:03:27.970 på nogle ting. 59 00:03:28.290 --> 00:03:30.190 Hvis udstillingen er god nok, så skal de 60 00:03:30.190 --> 00:03:32.670 nok komme og så får man jo tilgift 61 00:03:32.670 --> 00:03:35.190 til hele lejreområdet her, så det er ligesom 62 00:03:35.190 --> 00:03:37.390 til at lave en udflugt. 63 00:03:39.390 --> 00:03:41.350 Og det er omgivelser, du godt kan lide 64 00:03:41.350 --> 00:03:41.770 at være med? 65 00:03:42.010 --> 00:03:45.230 Ja, jeg har en arkeologisk forhold til det, 66 00:03:45.250 --> 00:03:48.150 så det var en af grundene, jeg gerne 67 00:03:48.150 --> 00:03:49.550 ville have til, fordi jeg har aldrig set 68 00:03:49.550 --> 00:03:51.310 området her. 69 00:03:51.950 --> 00:03:53.790 Så herovre sidste år, der gik de at 70 00:03:53.790 --> 00:03:56.530 grave det store vikingehus heroppe. 71 00:03:58.350 --> 00:04:00.270 Men nogen siger, at Danmark startede her? 72 00:04:01.730 --> 00:04:03.490 Ja, jeg holder nok på Jylland. 73 00:04:27.550 --> 00:04:30.350 Og forleden lørdag kunne Galeriet Gammel Lejre holde 74 00:04:30.350 --> 00:04:32.930 et års jubilæum, og i den anledning blev 75 00:04:32.930 --> 00:04:36.170 der udgivet et jubilæumsfotografi af Janne Morten. 76 00:04:36.530 --> 00:04:37.150 Det ses her. 77 00:04:40.130 --> 00:04:42.730 Dorte, det er et år siden, at du 78 00:04:42.730 --> 00:04:45.190 startede dit galeri herude i Gammel Lejre. 79 00:04:45.390 --> 00:04:47.110 De forventninger, du havde for et år siden, 80 00:04:47.290 --> 00:04:47.990 har de slået stik? 81 00:04:49.370 --> 00:04:50.010 Fuldt ud. 82 00:04:50.870 --> 00:04:52.310 Altså forventninger... 83 00:04:52.310 --> 00:04:55.390 Jeg har det sådan, at når jeg har 84 00:04:55.390 --> 00:04:56.690 lyst til at gøre noget, så må vi 85 00:04:56.690 --> 00:04:58.450 prøve det, og så må det prøves af. 86 00:04:58.450 --> 00:05:00.830 Og jeg må sige, at det lever fuldt 87 00:05:00.830 --> 00:05:02.190 ud op til mine forventninger. 88 00:05:03.630 --> 00:05:06.210 Det, der måske har overrasket mig en hel 89 00:05:06.210 --> 00:05:08.730 del, det er, at der ligger faktisk et 90 00:05:08.730 --> 00:05:10.250 enormt stort arbejde i det. 91 00:05:10.510 --> 00:05:13.170 Og jeg har haft meget, meget travlt, men 92 00:05:13.170 --> 00:05:16.510 det er spændende, og jeg kører næsten i 93 00:05:16.510 --> 00:05:16.990 døgendrift. 94 00:05:18.750 --> 00:05:20.250 Men du har jo heller ikke åbent hver 95 00:05:20.250 --> 00:05:20.490 dag? 96 00:05:22.760 --> 00:05:23.640 Nej, det har jeg ikke. 97 00:05:25.920 --> 00:05:28.440 Endnu er det sådan, at jeg underviser på 98 00:05:28.440 --> 00:05:30.060 skole i København. 99 00:05:30.620 --> 00:05:32.760 Det er spændende, det er dejligt at have 100 00:05:32.760 --> 00:05:34.540 med børnene at gøre, og det har jeg 101 00:05:34.540 --> 00:05:36.820 også måske lidt svært ved at skulle opgive. 102 00:05:38.740 --> 00:05:40.760 Men det kan godt være, at det er 103 00:05:40.760 --> 00:05:42.240 også lidt vanskeligt at have begge dele. 104 00:05:42.900 --> 00:05:44.780 Men en god kombination af det, det gør 105 00:05:44.780 --> 00:05:45.960 måske også det, at når jeg så er 106 00:05:45.960 --> 00:05:48.280 tilbage i galeriet, så kan jeg give mig 107 00:05:48.280 --> 00:05:49.160 selv fuldt ud der. 108 00:05:49.720 --> 00:05:52.040 Så mine åbningstider har selvfølgelig lidt at gøre 109 00:05:52.040 --> 00:05:54.180 med, at jeg lige skal ind og undervise 110 00:05:54.180 --> 00:05:54.800 et par timer. 111 00:05:55.840 --> 00:05:57.800 Og der er så mange andre mennesker, der 112 00:05:57.800 --> 00:05:59.440 lige skal ind og arbejde lidt, så når 113 00:05:59.440 --> 00:06:01.180 de skal en tur på landet, så tror 114 00:06:01.180 --> 00:06:03.040 jeg faktisk, at vores tider kunne passe meget 115 00:06:03.040 --> 00:06:03.800 fint sammen. 116 00:06:05.540 --> 00:06:08.620 Hvordan har det været for københavner at finde 117 00:06:08.620 --> 00:06:10.540 omgivelser med lejre her? 118 00:06:12.220 --> 00:06:14.960 Vi ser mange nye ansigter herude. 119 00:06:15.620 --> 00:06:18.000 Vi kender selvfølgelig også mange fra vores lokale 120 00:06:18.000 --> 00:06:19.980 område, men det er faktisk ikke dem, der 121 00:06:19.980 --> 00:06:20.700 kommer mest. 122 00:06:21.500 --> 00:06:24.880 Det er en hel del fra Storkøbenhavnsområde, der 123 00:06:24.880 --> 00:06:25.440 kommer herud. 124 00:06:26.240 --> 00:06:28.500 Og når de kommer herud, så er det 125 00:06:28.500 --> 00:06:29.900 en positiv oplevelse for dem. 126 00:06:29.980 --> 00:06:31.200 De kan lide at komme herud, de synes, 127 00:06:31.300 --> 00:06:32.060 at det er rart at være. 128 00:06:32.780 --> 00:06:35.780 Miljøet omkring galeriet og de ting, vi har 129 00:06:35.780 --> 00:06:37.480 præsenteret for dem inde i galeriet, de har 130 00:06:37.480 --> 00:06:38.780 været meget begejstrede. 131 00:06:39.600 --> 00:06:41.380 Hvem er det, der har været her i 132 00:06:41.380 --> 00:06:42.220 det år, der er gået? 133 00:06:44.540 --> 00:06:45.500 Hvem er det? 134 00:06:46.080 --> 00:06:48.280 Det er svært at sige. 135 00:06:48.380 --> 00:06:49.660 Der har været virkelig mange mennesker. 136 00:06:50.720 --> 00:06:54.400 Det har været folk, som er meget kunstinteresserede, 137 00:06:54.660 --> 00:06:55.720 der kommer og kigger på. 138 00:06:56.340 --> 00:07:00.420 Det har været folk, der er andre former 139 00:07:00.420 --> 00:07:01.020 for interesse. 140 00:07:02.060 --> 00:07:03.900 Jeg må sige, at jeg har lært mange 141 00:07:03.900 --> 00:07:06.180 nye mennesker at kende, og jeg prøver at 142 00:07:06.180 --> 00:07:08.520 etablere et personligt kontakt. 143 00:07:09.520 --> 00:07:12.660 Og måske hilser pænt på folk og håber 144 00:07:12.660 --> 00:07:14.140 også, at de præsenterer sig for mig. 145 00:07:14.820 --> 00:07:18.120 Fordi som Frank Rubin egentlig lærte mig, det 146 00:07:18.120 --> 00:07:19.640 var, at vi har en gæstebog. 147 00:07:20.760 --> 00:07:22.500 Og bed folk om at skrive i den, 148 00:07:22.760 --> 00:07:24.180 for de ved alle sammen, hvem du er, 149 00:07:24.260 --> 00:07:26.160 hvem vi er, hvem vi er som kunstnere. 150 00:07:26.400 --> 00:07:27.320 Men vi kender ikke dem. 151 00:07:28.200 --> 00:07:31.360 Og det er egentlig meget rart, fordi de 152 00:07:31.360 --> 00:07:35.140 ting, der er omkring billeder og kunst, det 153 00:07:35.140 --> 00:07:36.060 er personlige ting. 154 00:07:36.060 --> 00:07:39.180 Det er kunstnere, der udtrykker nogle personlige ting, 155 00:07:39.260 --> 00:07:42.220 som vi andre går på oplevelse og opdagelse 156 00:07:42.220 --> 00:07:42.440 i. 157 00:07:42.940 --> 00:07:45.000 Vi må også godt kende hinanden lidt mere. 158 00:07:45.640 --> 00:07:47.340 Og du siger vi, fordi du har jo 159 00:07:47.340 --> 00:07:49.360 også rødder tilbage i kunsten selv. 160 00:07:49.580 --> 00:07:51.040 For du stadigvæk producerer noget. 161 00:07:52.200 --> 00:07:53.160 Jeg har ikke tid. 162 00:07:53.800 --> 00:07:54.640 Jeg har ikke tid nu. 163 00:07:56.960 --> 00:07:57.840 Det kommer måske. 164 00:07:58.460 --> 00:08:01.060 Men jeg nyder at være sammen med skabende, 165 00:08:01.200 --> 00:08:01.940 kreative mennesker. 166 00:08:02.760 --> 00:08:04.180 Jeg vil håbe, at jeg får lidt mere 167 00:08:04.180 --> 00:08:05.560 tid til det selv på et eller andet 168 00:08:05.560 --> 00:08:06.040 tidspunkt. 169 00:08:06.620 --> 00:08:09.280 Men når en udstilling hænger inde i galleriet, 170 00:08:09.540 --> 00:08:11.540 og man kigger sig rundt, så ser det 171 00:08:11.540 --> 00:08:12.780 hele så lejende lidt ud. 172 00:08:13.480 --> 00:08:16.660 Men der ligger et stort arbejde inden man 173 00:08:16.660 --> 00:08:17.420 kommer så langt. 174 00:08:18.340 --> 00:08:20.320 Du har her, specielt til lejligheden, fordi det 175 00:08:20.320 --> 00:08:21.720 nu er et år siden, fået lavet noget 176 00:08:21.720 --> 00:08:22.400 liseografi. 177 00:08:23.180 --> 00:08:24.380 Hvem er det, der har lavet det til 178 00:08:24.380 --> 00:08:24.500 dig? 179 00:08:25.240 --> 00:08:26.620 Det er jo Jan Morten. 180 00:08:26.620 --> 00:08:28.640 Vi synes, vi skulle markere os lidt, når 181 00:08:28.640 --> 00:08:29.600 vi nu bliver et år. 182 00:08:30.100 --> 00:08:31.500 Så må man gøre lidt ekstra. 183 00:08:33.220 --> 00:08:34.780 Vi har så gået og tænkt lidt på, 184 00:08:35.080 --> 00:08:37.600 om Jan havde lyst til at lave et 185 00:08:37.600 --> 00:08:39.140 liseografi i samarbejde med os. 186 00:08:39.700 --> 00:08:40.700 Og det havde hun bestemt. 187 00:08:41.679 --> 00:08:42.539 Og det er jo, når du siger, at 188 00:08:42.539 --> 00:08:44.980 jeg selv er skabende også. 189 00:08:45.260 --> 00:08:47.700 Så er det lidt svært, når man siger, 190 00:08:47.840 --> 00:08:50.260 at du laver et liseografi, men må ikke 191 00:08:50.260 --> 00:08:51.200 godt vide lidt om det. 192 00:08:51.260 --> 00:08:52.660 Hvordan kommer det til at se ud? 193 00:08:52.880 --> 00:08:53.900 Selvom jeg ikke kunne lide det. 194 00:08:54.360 --> 00:08:56.880 Og hvor Jan siger, at det kan du 195 00:08:56.880 --> 00:08:57.080 ikke. 196 00:08:57.320 --> 00:08:59.740 Fordi hele skitsen er herinde i hovedet. 197 00:09:00.340 --> 00:09:02.080 Og så kan jeg godt fortælle dig, den 198 00:09:02.080 --> 00:09:03.000 dag jeg skulle hente det. 199 00:09:03.060 --> 00:09:04.300 Nej, hvor var jeg spændt på det. 200 00:09:04.680 --> 00:09:05.880 Men jeg er glad for det. 201 00:09:05.920 --> 00:09:08.400 Og jeg synes, det er et ungt, sprudende 202 00:09:08.400 --> 00:09:10.080 godt fødselsdagsliseografi. 203 00:09:10.680 --> 00:09:12.100 Maleriet er tagshedens bro. 204 00:09:12.760 --> 00:09:15.000 Når ord bliver utilstrækkeligt, først er det start 205 00:09:15.000 --> 00:09:15.480 af maleriet. 206 00:09:16.400 --> 00:09:18.380 Dine billeder skal ikke løses som en rebus. 207 00:09:19.280 --> 00:09:21.140 De er udført, så de til stadighed kan 208 00:09:21.140 --> 00:09:22.160 opleves på en ny måde. 209 00:09:22.160 --> 00:09:24.460 Det er billeder, man skal gå på opdagelse 210 00:09:24.460 --> 00:09:24.700 i. 211 00:09:25.260 --> 00:09:26.000 Fordybe sig i. 212 00:09:27.800 --> 00:09:30.220 Når jeg påbegynder et nyt maleri, er det 213 00:09:30.220 --> 00:09:31.340 som at begige sig ud på en lang 214 00:09:31.340 --> 00:09:31.740 rejse. 215 00:09:32.180 --> 00:09:34.760 Hvor man kender målet, men ikke rigtig kender 216 00:09:34.760 --> 00:09:35.100 vejen. 217 00:09:37.550 --> 00:09:39.210 Jeg bluer farverne op i mange lag. 218 00:09:39.950 --> 00:09:41.510 Nedbryder herefter farven igen. 219 00:09:42.010 --> 00:09:43.490 Ved at rive af kresset i ladet. 220 00:09:44.290 --> 00:09:46.070 Hvorefter jeg endnu engang lægger en ny farve 221 00:09:46.070 --> 00:09:46.350 på. 222 00:09:46.890 --> 00:09:49.730 Og destruerer, indtil der kun er spor tilbage. 223 00:09:49.730 --> 00:09:52.510 Det det gentager, indtil jeg har opnået den 224 00:09:52.510 --> 00:09:54.790 dybde og stoffelighed, der er mit mål. 225 00:09:57.760 --> 00:10:00.040 Jeg stanser maleriet på et punkt imellem ren 226 00:10:00.040 --> 00:10:02.700 koloristisk abstraktion og landskabsmaleri. 227 00:10:03.380 --> 00:10:05.280 Så maleriet på den måde er midt i 228 00:10:05.280 --> 00:10:07.780 en proces, hvor det på samme tid bevæger 229 00:10:07.780 --> 00:10:11.380 sig imellem opløsning, løfløse og fuldbyrdelse. 230 00:10:12.900 --> 00:10:15.340 Jeg opfatter selv mine billeder som et portræt 231 00:10:15.340 --> 00:10:16.380 af et livsforløb. 232 00:10:17.040 --> 00:10:19.300 Symboliseret gennem lyset og skyggerne i landskabet. 233 00:10:20.120 --> 00:10:20.900 Vinden i træet. 234 00:10:20.900 --> 00:10:22.740 Og det eroderede landskab. 235 00:11:24.760 --> 00:11:26.820 Det er nogle ting, der foregår alle steder. 236 00:11:27.020 --> 00:11:28.720 Der er hele tiden en vekslet virkning mellem 237 00:11:28.720 --> 00:11:32.120 konstruktion og destruktion. 238 00:11:32.360 --> 00:11:33.500 Nedbrydning og opløsning. 239 00:11:34.340 --> 00:11:35.800 På forskellige planer. 240 00:11:36.000 --> 00:11:37.300 I os selv og omkring os. 241 00:11:38.480 --> 00:11:41.600 Og det falder jo naturligt ind. 242 00:11:41.600 --> 00:11:44.180 Når man maler billederne, så bliver det jo 243 00:11:44.180 --> 00:11:46.520 på en måde portræt af mig selv. 244 00:11:47.620 --> 00:11:49.380 Men jeg er ikke interesseret i at beskuren 245 00:11:49.380 --> 00:11:50.800 ser det som et portræt af mig. 246 00:11:51.260 --> 00:11:53.600 Men beskuren skal se sig selv i billedet. 247 00:11:54.980 --> 00:11:57.180 Er du begrænset af den ramme, der engang 248 00:11:57.180 --> 00:11:58.500 er på et maleri? 249 00:12:01.400 --> 00:12:03.200 Vil du gerne gå længere end det, som 250 00:12:03.200 --> 00:12:05.100 nu engang er i dit maleri? 251 00:12:06.180 --> 00:12:10.420 Før på akademiet, der arbejdede jeg blandt andet 252 00:12:10.420 --> 00:12:13.040 med store installationer. 253 00:12:13.260 --> 00:12:14.320 Og bevægede mig ud i rummet. 254 00:12:15.880 --> 00:12:18.000 Men jeg er så fundet tilbage til maleriet 255 00:12:18.000 --> 00:12:20.720 og føler mig bedst tilpas der i selve 256 00:12:20.720 --> 00:12:21.460 farven. 257 00:12:28.910 --> 00:12:30.970 Ikke en decideret bundet opgave. 258 00:12:31.410 --> 00:12:33.710 Jeg har altid været frit stille, men har 259 00:12:33.710 --> 00:12:36.330 fået bestillinger. 260 00:12:37.550 --> 00:12:39.030 Ikke der har været bundet på, at jeg 261 00:12:39.030 --> 00:12:41.810 skulle opfylde nogle bestemte krav, men hvor man 262 00:12:41.810 --> 00:12:44.630 bare gerne ville kunne handle sig selv. 263 00:12:44.810 --> 00:12:46.350 Og de lyse krav, er det også dit 264 00:12:46.350 --> 00:12:46.590 selv? 265 00:12:46.970 --> 00:12:47.230 Ja. 266 00:12:49.410 --> 00:12:50.990 Det følger på en eller anden mærkelig måde, 267 00:12:51.050 --> 00:12:51.990 så følger det årstiden. 268 00:12:52.890 --> 00:12:56.690 Ubevidst så bliver man inspireret af de ting, 269 00:12:56.750 --> 00:12:58.370 der sker i årslivet. 270 00:12:59.430 --> 00:13:00.290 Kan man sige, at det ikke er noget 271 00:13:00.290 --> 00:13:02.550 tilfælde, at det er den første sommerdag, 1989, 272 00:13:02.650 --> 00:13:03.530 vi sidder her? 273 00:13:03.750 --> 00:13:04.110 Nej. 274 00:13:07.380 --> 00:13:09.320 De kunstnere, du har haft, har jo ikke 275 00:13:09.320 --> 00:13:10.480 kun været med maleri? 276 00:13:12.700 --> 00:13:14.100 Nej, det har det ikke. 277 00:13:15.920 --> 00:13:17.960 Til efteråret tror jeg også, at der kommer 278 00:13:17.960 --> 00:13:19.380 en... 279 00:13:20.060 --> 00:13:23.140 Jeg kan selv godt lide smukke smykker, også 280 00:13:23.140 --> 00:13:24.520 smuk kunsthåndværk. 281 00:13:24.880 --> 00:13:27.900 Primært er det sådan set billedkunsten, vi vil 282 00:13:27.900 --> 00:13:31.800 præsentere, men vi vil også gerne vise nogle 283 00:13:31.800 --> 00:13:32.300 andre ting. 284 00:13:33.140 --> 00:13:35.340 Du har også haft skulpturer her. 285 00:13:36.680 --> 00:13:38.360 Også Lene Regius har været her. 286 00:13:39.360 --> 00:13:39.760 Ja. 287 00:13:40.760 --> 00:13:41.920 Skulpturer er smukke. 288 00:13:42.100 --> 00:13:43.640 Lenes vaser er også skulpturer. 289 00:13:44.020 --> 00:13:45.980 Det er jo også meget nærliggende, når vi 290 00:13:45.980 --> 00:13:46.400 er naboer. 291 00:13:46.940 --> 00:13:48.820 Vi bor dør om dør, og vi har 292 00:13:48.820 --> 00:13:49.720 det rart sammen. 293 00:13:50.180 --> 00:13:53.320 Og det skaber et godt miljø herude for 294 00:13:53.320 --> 00:13:53.940 kunstnere. 295 00:13:54.360 --> 00:13:56.380 Og den respons, vi har fået fra de 296 00:13:56.380 --> 00:13:58.500 kunstnere, der har udstillet herude, det er nok 297 00:13:58.500 --> 00:13:59.860 det, der har været allervigtigst for os. 298 00:13:59.860 --> 00:14:02.700 At de kan lide det. 299 00:14:03.260 --> 00:14:04.640 De synes, det har været dejligt. 300 00:14:04.760 --> 00:14:06.400 De synes, det har været varmt. 301 00:14:08.260 --> 00:14:09.900 Fordi nok er det da en forretning, der 302 00:14:09.900 --> 00:14:10.680 skal løbe rundt. 303 00:14:10.860 --> 00:14:12.300 Vi er jo nødt til at have midler 304 00:14:12.300 --> 00:14:13.400 til næste udstilling. 305 00:14:13.860 --> 00:14:15.200 Men det, der er vigtigt for os, det 306 00:14:15.200 --> 00:14:16.740 er, at kunstneren kan lide at være her. 307 00:14:17.160 --> 00:14:18.840 At de siger, det har været en dejlig 308 00:14:18.840 --> 00:14:19.440 oplevelse. 309 00:14:19.880 --> 00:14:21.200 Fordi det gør jo også, at vi kan 310 00:14:21.200 --> 00:14:23.400 få fat i nogle gode kunstnere. 311 00:14:23.840 --> 00:14:25.280 De nye og de næste, der skal komme. 312 00:14:25.680 --> 00:14:26.780 Nu har vi godt nok set en masse 313 00:14:26.780 --> 00:14:30.360 biler, der har kørt forbi, men alligevel, der 314 00:14:30.360 --> 00:14:31.720 er jo en ro herude. 315 00:14:33.560 --> 00:14:34.620 Der er så dejligt. 316 00:14:34.800 --> 00:14:36.580 Nu underviser jeg jo selv i København. 317 00:14:36.820 --> 00:14:38.720 Og når man så kommer herud, så har 318 00:14:38.720 --> 00:14:41.720 man lagt Valbybakke og hele området der bag 319 00:14:41.720 --> 00:14:41.880 sig. 320 00:14:42.640 --> 00:14:43.860 Og det er så dejligt. 321 00:14:43.980 --> 00:14:45.760 Der er sådan en ro. 322 00:14:46.100 --> 00:14:50.360 Det giver altså noget, som man ikke kan 323 00:14:50.360 --> 00:14:51.180 hente andre steder. 324 00:14:51.620 --> 00:14:53.160 Og lige bagved dig, der ligger noget af 325 00:14:53.160 --> 00:14:54.120 Danmarks Historien Skiftsætningen. 326 00:14:54.120 --> 00:14:55.940 Skiftsætningen over på den anden side, der ligger 327 00:14:55.940 --> 00:14:57.560 så selve Lejerstenallerby. 328 00:14:57.800 --> 00:14:59.640 Betyder det noget for området her, at man 329 00:14:59.640 --> 00:15:01.340 kan føre det tilbage historisk? 330 00:15:03.920 --> 00:15:04.320 Ja. 331 00:15:06.540 --> 00:15:08.240 Også for de mennesker, der kommer herud. 332 00:15:08.880 --> 00:15:12.160 Altså, de søger herud og får flere oplevelser. 333 00:15:12.300 --> 00:15:13.920 De får naturen. 334 00:15:14.400 --> 00:15:15.640 Og hvad vi der kan vise dem, de 335 00:15:15.640 --> 00:15:16.980 kan gå ind og se på kunst. 336 00:15:17.080 --> 00:15:17.860 Moderne kunst. 337 00:15:18.460 --> 00:15:19.600 Og det har vi jo så gjort her 338 00:15:19.600 --> 00:15:22.580 på det sidste også, at vi har samarbejdet 339 00:15:22.580 --> 00:15:24.140 med Lager Slotts Kro, hvor de kan gå 340 00:15:24.140 --> 00:15:26.960 op og få en kulinarisk oplevelse, hvor de 341 00:15:26.960 --> 00:15:27.900 kan gå op og spise. 342 00:15:28.660 --> 00:15:30.080 Og der gør vi som regel det efter 343 00:15:30.080 --> 00:15:31.860 fanisering, og så går vi deroppe og spiser 344 00:15:31.860 --> 00:15:32.720 med kunstneren så. 345 00:15:34.300 --> 00:15:37.320 Vi har forhåbentlig en god del at præsentere 346 00:15:37.320 --> 00:15:38.900 for dem, når de kommer herud på landet. 347 00:15:39.120 --> 00:15:40.720 Og det er jo ikke så meget land, 348 00:15:40.820 --> 00:15:43.500 for det ligger uden for myldretid. 349 00:15:44.320 --> 00:15:46.520 Ganske vist en halv time fra Kongens Nye 350 00:15:46.520 --> 00:15:46.700 Tog. 351 00:15:50.040 --> 00:15:52.980 Galeriet Gammelejre har åbent hver torsdag fra 16 352 00:15:52.980 --> 00:15:54.720 .00 til 20.00, fredag fra 16.00 353 00:15:54.720 --> 00:15:57.140 til 18.00, og lørdagssyndag fra 14.00 354 00:15:57.140 --> 00:16:26.120 til 17.00. Danske 355 00:16:36.400 --> 00:16:36.500 tekster af Jesper Buhl Scandinavian Text Service 2018
Serie
Dato udgivet
Forfatter
Kommentarer