Magasinprogram 18. marts 1985

WEBVTT

1
00:00:13.190 --> 00:00:15.070
Hvorfor kører du intet på motorcykel?

2
00:00:15.890 --> 00:00:17.110
Fordi jeg kan lide at køre på motorcykel.

3
00:00:17.890 --> 00:00:18.850
Og jeg skal passe mit job.

4
00:00:20.590 --> 00:00:22.190
De to ting går fint i spændet sammen.

5
00:00:27.670 --> 00:00:30.170
Flere og flere vælger at tage et kørekort

6
00:00:30.170 --> 00:00:31.310
til motorcykel.

7
00:00:32.090 --> 00:00:33.450
Motiverne kan være forskellige.

8
00:00:34.230 --> 00:00:36.730
Men fælles er de helt specielle oplevelser, som

9
00:00:36.730 --> 00:00:37.430
venter forud.

10
00:00:39.050 --> 00:00:42.770
Denne film er lavet af Dansk Kørelærerunions motorcykelkørelærer

11
00:00:42.770 --> 00:00:45.630
ud fra de store erfaringer, en kørelærer har

12
00:00:45.630 --> 00:00:46.570
i sin dagligdag.

13
00:00:48.610 --> 00:00:51.130
Din kørelærer er konstant under uddannelse.

14
00:00:51.830 --> 00:00:54.070
Ikke bare i teorien, men i meget høj

15
00:00:54.070 --> 00:00:57.510
grad gennem koncentrerede kurser på de køretekniske anlæg.

16
00:00:59.970 --> 00:01:02.490
Alle disse erfaringer skal du nå til at

17
00:01:02.490 --> 00:01:03.129
øge sig af.

18
00:01:04.150 --> 00:01:06.750
Forhåbentlig får du dit motorcykelkørekort inden så længe.

19
00:01:07.430 --> 00:01:09.070
Du har måske allerede valgt en maskine.

20
00:01:10.030 --> 00:01:11.210
Oplevelserne venter forud.

21
00:01:12.250 --> 00:01:14.390
I denne film skal vi prøve på at

22
00:01:14.390 --> 00:01:16.350
se på en stribe af de vigtige ting,

23
00:01:16.570 --> 00:01:17.930
du nødvendigvis må vide.

24
00:01:31.700 --> 00:01:34.100
Vil du gerne køre med vindskær, findes der

25
00:01:34.100 --> 00:01:35.660
bestemte regler for montering.

26
00:01:36.120 --> 00:01:38.400
Spørg din kørelærer.

27
00:01:38.400 --> 00:01:41.700
Vær opmærksom på, at motorcykels køreegenskaber ændrer sig,

28
00:01:41.960 --> 00:01:42.760
når du kører med vindskær.

29
00:01:43.500 --> 00:01:46.700
På langture er du kåbebehagelig, og bruger vinden

30
00:01:46.700 --> 00:01:48.060
og strækker din benzin.

31
00:01:49.200 --> 00:01:51.460
Du skal altid kunne se 10 meter frem,

32
00:01:51.780 --> 00:01:54.280
når du ser over kåbe eller vindskær med

33
00:01:54.280 --> 00:01:55.160
normal kørestilling.

34
00:01:58.240 --> 00:02:00.880
Det første vi ser på er styrmekanismen.

35
00:02:02.060 --> 00:02:03.820
Der findes mange muligheder for at vælge det

36
00:02:03.820 --> 00:02:04.860
styr, som passer dig.

37
00:02:13.300 --> 00:02:16.460
Prøv om grebene til kobling og håndbremsen sidder,

38
00:02:16.560 --> 00:02:16.940
som de skal.

39
00:02:18.240 --> 00:02:19.920
Er let tilgængelige.

40
00:02:21.340 --> 00:02:24.320
Prøv om kontakterne til lys, blink og horn

41
00:02:24.320 --> 00:02:25.740
også sidder, som de skal.

42
00:02:27.360 --> 00:02:29.480
Vi kan her godt minde om, at et

43
00:02:29.480 --> 00:02:30.880
sidespejl er en god ting.

44
00:02:31.740 --> 00:02:34.260
Ja, næsten en nødvendighed af sikkerhedshensyn.

45
00:02:36.160 --> 00:02:38.380
Et svejset styr skal du være ekstra opmærksom

46
00:02:38.380 --> 00:02:44.060
på, En meget vigtig detalje på en motorcykelstyrsystem

47
00:02:44.060 --> 00:02:46.200
er kronehovedet.

48
00:02:46.980 --> 00:02:49.380
Er der bare antydning af slør i kronehovedet,

49
00:02:49.500 --> 00:02:50.440
er maskinen farlig.

50
00:02:52.580 --> 00:02:54.180
Hvis vi skal på at kigge efter et

51
00:02:54.180 --> 00:02:59.780
tageskilt i forgaffelssystemet i styrmekanismen i kronehovedet, så

52
00:02:59.780 --> 00:03:02.920
rejser jeg den op, sætter ben på fodbanken,

53
00:03:03.120 --> 00:03:05.320
så jeg lokerer baghjulene, og så tager jeg

54
00:03:05.320 --> 00:03:07.680
simpelthen fat i forhjulene, og så kører jeg

55
00:03:07.680 --> 00:03:09.660
lige lidt frem og tilbage her, så kan

56
00:03:09.660 --> 00:03:11.000
man se, om der er et tageskilt i

57
00:03:11.000 --> 00:03:11.540
skiltet her.

58
00:03:11.980 --> 00:03:14.020
Man kan kigge efter oppe på kronehovedet, om

59
00:03:14.020 --> 00:03:15.400
der er et tageskilt her.

60
00:03:15.960 --> 00:03:17.200
Det er ikke tilfærdigt, at det er her

61
00:03:17.200 --> 00:03:18.400
på denne cykel, for der er det også

62
00:03:18.400 --> 00:03:20.720
meget nedskudt, at det er alene af nødlærernes

63
00:03:20.720 --> 00:03:21.100
begne.

64
00:03:21.840 --> 00:03:24.440
Man kigger efter, at grebene, i stedet af

65
00:03:24.440 --> 00:03:27.660
rivene, tjekker også lyset efter, ser, at der

66
00:03:27.660 --> 00:03:29.500
er stoplysbord, det er jo meget vigtigt, også

67
00:03:29.500 --> 00:03:31.920
på brøndbremsen, at det fungerer på de cykler,

68
00:03:32.040 --> 00:03:32.400
der har det.

69
00:03:32.800 --> 00:03:34.200
Det er jo da heldigvis det fleste.

70
00:03:40.360 --> 00:03:42.940
Du kan også sætte motorcykelens forhjul op mod

71
00:03:42.940 --> 00:03:45.820
mur, og tage et godt tag, undertag helst,

72
00:03:45.960 --> 00:03:46.420
i styret.

73
00:03:47.180 --> 00:03:48.960
Når du så skubber fremad, kan du tydeligt

74
00:03:48.960 --> 00:03:51.300
se og mærke, om der er slør eller

75
00:03:51.300 --> 00:03:54.040
slitage i din forgaffel og i kronehovedet.

76
00:04:00.230 --> 00:04:02.190
Du kan også stå ved siden af maskinen,

77
00:04:02.450 --> 00:04:04.310
og tage et godt tag ind mod mur.

78
00:04:04.750 --> 00:04:06.670
Så kan du mærke og høre, hvis der

79
00:04:06.670 --> 00:04:07.790
er slør eller fejl.

80
00:04:17.370 --> 00:04:20.089
Stiller du dig foran maskinen med forhjulet gennem

81
00:04:20.089 --> 00:04:23.330
benene, kan du kontrollere, at styret, forgafflet og

82
00:04:23.330 --> 00:04:24.490
hjulet er spændt.

83
00:04:27.250 --> 00:04:30.030
Med maskinen du centralstiller benene, kan du med

84
00:04:30.030 --> 00:04:32.130
et solidt tag i begge sider af hjulet,

85
00:04:32.290 --> 00:04:34.470
og kontrollere, at dine hjullejre er i orden.

86
00:04:54.910 --> 00:04:58.150
En motorcykels køreegenskaber er i meget høj grad

87
00:04:58.150 --> 00:05:00.170
afhængig af steltype og affjæring.

88
00:05:03.760 --> 00:05:07.100
En slidt forgaffel giver stærkt forringede køreegenskaber.

89
00:05:07.100 --> 00:05:10.140
Det samme gælder naturligvis også en slidt bagstøddæmper.

90
00:05:16.390 --> 00:05:19.670
På de moderne maskiner kan din bagstøddæmper indstilles

91
00:05:19.670 --> 00:05:20.570
efter belastning.

92
00:05:25.190 --> 00:05:27.290
Det er bestemt ikke ligegyldigt, om du er

93
00:05:27.290 --> 00:05:29.330
alene eller har en bagsædepassager med.

94
00:05:30.110 --> 00:05:32.370
Det skal læres, og det skal føles.

95
00:05:34.410 --> 00:05:36.710
Kommer du roligt ud af din affjæring, er

96
00:05:36.710 --> 00:05:38.970
det en advarsel om, at noget er galt.

97
00:05:40.850 --> 00:05:43.050
Når vi taler om stillet, bør du også

98
00:05:43.050 --> 00:05:46.970
vide nøjagtigt, hvor stillenummeret eller chassisnummeret befinder sig.

99
00:06:09.080 --> 00:06:11.580
Hjul og dæk er vigtige enheder på en

100
00:06:11.580 --> 00:06:11.960
motorcykel.

101
00:06:13.140 --> 00:06:15.080
Tænk på, at der er bare tale om

102
00:06:15.080 --> 00:06:17.800
ganske få kvadratcentimeter af dækflade, som er i

103
00:06:17.800 --> 00:06:18.740
berøring med dig i bagen.

104
00:06:21.680 --> 00:06:25.060
På dæksiderne er indflydt forskellige symboler, du bør

105
00:06:25.060 --> 00:06:25.780
være opmærksom på.

106
00:06:26.760 --> 00:06:28.980
Et H-dæk er til sig vanlig kørsel.

107
00:06:30.180 --> 00:06:32.820
Skal du på ferietur med en passager og

108
00:06:32.820 --> 00:06:35.580
bagage, skal du måske foretrække et V-dæk.

109
00:06:37.560 --> 00:06:40.500
Det er heller ikke ligegyldigt, hvordan dækket monteres

110
00:06:40.500 --> 00:06:40.960
på fælgen.

111
00:06:41.900 --> 00:06:43.720
Er det et arbejde, du gerne selv vil

112
00:06:43.720 --> 00:06:46.940
klare, så se efter rotationspinene, som viser dig,

113
00:06:47.060 --> 00:06:50.400
hvordan dækket skal monteres på baghjulet eller forhjulet.

114
00:06:55.780 --> 00:06:58.480
Der skal altid være et dækmøtter på mindst

115
00:06:58.480 --> 00:06:59.480
én millimeter.

116
00:07:01.900 --> 00:07:05.040
Den stigende interesse for offroad-maskiner har også

117
00:07:05.040 --> 00:07:07.020
givet et stort og godt udvalg i dækken

118
00:07:07.020 --> 00:07:09.080
af terrænkarakterer til disse maskiner.

119
00:07:11.820 --> 00:07:13.260
Husk afbalanceringen af dæk.

120
00:07:13.780 --> 00:07:15.140
Er du i tvivl, så gå til en

121
00:07:15.140 --> 00:07:15.540
fagmand.

122
00:07:24.580 --> 00:07:27.260
Du bør også tjekke dæktrykket en gang imellem.

123
00:07:27.260 --> 00:07:30.380
Det er din og andre trafikanters sikkerhed, som

124
00:07:30.380 --> 00:07:30.920
står på spil.

125
00:07:46.620 --> 00:07:49.040
Som motorcyklist vil du hurtigt finde ud af,

126
00:07:49.220 --> 00:07:52.440
at forbremsen er primærbremsen, den vigtigste af de

127
00:07:52.440 --> 00:07:53.000
to bremser.

128
00:07:54.140 --> 00:07:57.520
Uanset om du skal nedbremse normalt eller katastrofenedbremse,

129
00:07:57.800 --> 00:07:59.240
er din forbremse vigtigst.

130
00:08:04.320 --> 00:08:06.780
Bruger du din bagbremse alene, skal der ikke

131
00:08:06.780 --> 00:08:08.980
meget til, før et styrke er uundgåeligt.

132
00:08:12.020 --> 00:08:14.540
En motorcyklist skal hele tiden være klar til

133
00:08:14.540 --> 00:08:17.920
at foretage en undvig manøvre under alle forhold

134
00:08:17.920 --> 00:08:19.540
og ved alle hastigheder.

135
00:08:30.390 --> 00:08:33.530
En motorcykel med mekaniske bremser, dvs.

136
00:08:33.669 --> 00:08:36.950
bremser, som aktiveres via kabel eller stangtræk, skal

137
00:08:36.950 --> 00:08:37.770
fungere optimalt.

138
00:08:38.929 --> 00:08:40.970
Det betyder, at du hele tiden skal være

139
00:08:40.970 --> 00:08:43.350
opmærksom på, om kablet slår op knæk, som

140
00:08:43.350 --> 00:08:44.730
kan ændre fyldaktivitet.

141
00:08:46.290 --> 00:08:48.190
Et velsmået kabel er en selvfølgelig.

142
00:08:55.480 --> 00:08:57.700
Hold også et godt øje med bremsenøglen.

143
00:08:57.980 --> 00:08:59.900
Se efter, at der er belægning nok på

144
00:08:59.900 --> 00:09:00.280
bremserne.

145
00:09:03.340 --> 00:09:06.020
Har du skivebremser, så sørg for, at belægningen

146
00:09:06.020 --> 00:09:07.880
er i ordre, og at der er væske

147
00:09:07.880 --> 00:09:08.620
på beholderen.

148
00:09:09.540 --> 00:09:12.300
Bare det mindste svind af bremsevæsket er livsfarligt.

149
00:09:13.300 --> 00:09:16.380
Tjek hele det hydrauliske system med jævne mellemrum.

150
00:09:36.300 --> 00:09:38.720
Når du alligevel ser din maskine efter med

151
00:09:38.720 --> 00:09:41.120
jævne mellemrum, så vær sikker på, at det

152
00:09:41.120 --> 00:09:42.040
hele er spændt fast.

153
00:09:54.710 --> 00:09:58.010
Har din maskine mekaniske bremser, så se efter,

154
00:09:58.330 --> 00:10:01.710
at vinklene mellem bremsearm og bremsestang er maksimalt

155
00:10:01.710 --> 00:10:02.570
90 grader.

156
00:10:04.770 --> 00:10:06.410
Det er et tegn på far, hvis du

157
00:10:06.410 --> 00:10:08.910
kan trække din forbremse længere ind, eller træde

158
00:10:08.910 --> 00:10:10.790
din fodbremse længere ned, end normalt.

159
00:10:11.910 --> 00:10:14.170
Det er uanset, om du kører med mekaniske

160
00:10:14.170 --> 00:10:16.410
bremser eller med hydrauliske skivebremser.

161
00:10:17.390 --> 00:10:19.590
Har din maskine hydrauliske bremser, skal de have

162
00:10:19.590 --> 00:10:20.670
hver sin væske på behold.

163
00:10:22.910 --> 00:10:25.470
Til din køreprøve skal du lave en eller

164
00:10:25.470 --> 00:10:26.530
flere bremseprøver.

165
00:10:27.450 --> 00:10:30.370
Det er oftest en katastrofeopbremsning fra 30 km

166
00:10:30.370 --> 00:10:30.850
i timen.

167
00:10:31.790 --> 00:10:33.470
Her skal du kun stoppe på 7 meter.

168
00:10:34.770 --> 00:10:36.750
Hvis du er en smule overtroisk, bør du

169
00:10:36.750 --> 00:10:39.370
altid huske tallene 7, 9, 11.

170
00:10:40.570 --> 00:10:44.890
7 meter for nedbremsning ved bækkehjul, 9 meter

171
00:10:44.890 --> 00:10:48.470
ved forbremsen alene, og 11 meter, når du

172
00:10:48.470 --> 00:10:51.930
kun bruger afbremsen, fra 30 km i timen.

173
00:10:53.190 --> 00:10:55.130
Husk at koble ud mod bremser.

174
00:10:55.570 --> 00:10:57.550
Det er under alle omstændigheder en god vane.

175
00:11:20.490 --> 00:11:22.550
Mindst nærlys døgnet rundt.

176
00:11:22.730 --> 00:11:23.570
Det er obligatorisk.

177
00:11:24.710 --> 00:11:26.210
Se efter at dine lygter virker som de

178
00:11:26.210 --> 00:11:26.430
skal.

179
00:11:26.890 --> 00:11:29.470
At du ikke plæner dine modtrafikanter med fjernlyset.

180
00:11:38.470 --> 00:11:41.450
At din baglygte og ikke mindst dit stoplys

181
00:11:41.450 --> 00:11:41.890
er i orden.

182
00:11:42.430 --> 00:11:43.490
Også på håndbremsen.

183
00:11:46.840 --> 00:11:49.320
Det samme gælder naturligvis, også dine blinklygter.

184
00:11:50.400 --> 00:11:52.360
Ændrer blinkintervallet sig, er der noget galt.

185
00:11:52.840 --> 00:11:54.300
Det kan bare være en ødelagt vær.

186
00:11:55.080 --> 00:11:57.220
Trafikken skal du bruge dine blinklygter, så snart

187
00:11:57.220 --> 00:11:59.320
du kan hjælpe dine letrafikanter med at gøre

188
00:11:59.320 --> 00:11:59.520
det.

189
00:12:21.370 --> 00:12:23.990
Er der noget, som kan få familie Danmark

190
00:12:23.990 --> 00:12:25.930
til at få aftenkaffen i en gale hals,

191
00:12:26.250 --> 00:12:28.690
er det et defekt uddødningssystem på en motorsykke.

192
00:12:29.810 --> 00:12:32.550
Og ærligt talt, så er der også mange

193
00:12:32.550 --> 00:12:34.850
af de originale uddødningssystemer, som skabes på en

194
00:12:34.850 --> 00:12:34.950
motorcykel.

195
00:12:34.950 --> 00:12:35.510
Der er stor irritation.

196
00:12:40.070 --> 00:12:44.030
Til specielt de store multicylinderne fjertankmaskiner findes der

197
00:12:44.030 --> 00:12:45.850
store budværk af udsynningssystemer.

198
00:12:46.770 --> 00:12:48.570
Køb dem og prøv dem på omtanken.

199
00:13:05.050 --> 00:13:08.260
En motorcykelstransmissionssystem kan også opdeles i tre forskellige.

200
00:13:08.840 --> 00:13:13.160
Det er kædetræk, stamtræk og tandremstræk.

201
00:13:14.160 --> 00:13:15.420
Kæden er det almindeligste.

202
00:13:16.380 --> 00:13:18.840
En slidt eller for slabt kæde kan være

203
00:13:18.840 --> 00:13:19.200
farlig.

204
00:13:20.680 --> 00:13:24.180
En kædejustering bør alle motorcyklister selv kunne foretage.

205
00:13:24.880 --> 00:13:27.640
Husk på, at en kædestramning ændrer sig med

206
00:13:27.640 --> 00:13:29.200
ændret belastning på motorcyklen.

207
00:13:34.080 --> 00:13:37.010
En velsmurt kæde sparer kræfter og udgifter til

208
00:13:37.010 --> 00:13:39.130
for tidligt slidte kædehjul og kæder.

209
00:13:57.270 --> 00:14:00.700
Motorcyklistens onde drøm er alle de uforudsigelige ting,

210
00:14:00.980 --> 00:14:02.100
som kan ske i trafikken.

211
00:14:03.220 --> 00:14:06.180
Traktoren på vej over vejen, en løs hund

212
00:14:06.860 --> 00:14:09.820
eller landmandens blørre på vejen efter markarbejde.

213
00:14:11.020 --> 00:14:12.840
For slet ikke at tale om medtrafikanterne.

214
00:14:14.160 --> 00:14:16.080
Prøv hele tiden at være 200 meter længere

215
00:14:16.080 --> 00:14:17.720
fremme på vejen med din bevidsthed.

216
00:14:19.060 --> 00:14:21.400
Vær hele tiden forberedt på det uforudsigelige.

217
00:14:22.360 --> 00:14:24.360
Er der noget, som kan skabe irritation og

218
00:14:24.360 --> 00:14:27.540
frustreret medtrafikanter, så er det aggressiv kørsel af

219
00:14:27.540 --> 00:14:28.200
motorcyklister.

220
00:14:29.540 --> 00:14:32.380
Lige udover stregerne og forbi, når du så

221
00:14:32.380 --> 00:14:34.600
skiftes til grønt, står der mår i øjnene

222
00:14:34.600 --> 00:14:35.580
på din medtrafikanter.

223
00:14:36.160 --> 00:14:38.700
Du skal være venlig, ikke aggressiv.

224
00:14:54.600 --> 00:14:57.420
Det kræver et specielt kørekort at køre motorcykel

225
00:14:57.420 --> 00:14:58.360
med sidevogne.

226
00:14:59.280 --> 00:15:01.580
Med lidt træning og armtanke kan 3-hjularm

227
00:15:01.580 --> 00:15:03.840
være et dejligt familie- eller vinterkøretøj.

228
00:15:05.120 --> 00:15:07.600
Tal med din kørelige arm, hvad reglerne siger,

229
00:15:07.860 --> 00:15:08.540
hvis du er i tvivl.

230
00:15:25.570 --> 00:15:26.950
Hvad reglerne siger, hvis du er i tvivl.

231
00:15:38.940 --> 00:15:41.820
En parkeret motorcykel skal ikke have p-skive.

232
00:15:42.360 --> 00:15:44.720
Men du må naturligvis ikke parkere længere, end

233
00:15:44.720 --> 00:15:45.400
bilisterne må.

234
00:15:46.060 --> 00:15:48.120
Parkér, så du er til mindst mulig sjene

235
00:15:48.120 --> 00:15:48.680
for andre.

236
00:15:49.200 --> 00:15:51.480
Og så præcis, at din maskine er rimelig

237
00:15:51.480 --> 00:15:53.820
sikret mod påkørsel og mod at vælte.

238
00:16:11.110 --> 00:16:13.990
Tyverier af og fra motorcykler er stigende problem.

239
00:16:15.090 --> 00:16:18.050
En moderne motorcykel har naturligvis et låsesystem.

240
00:16:18.630 --> 00:16:21.010
Men vil du sikre dig lidt ekstra, kan

241
00:16:21.010 --> 00:16:23.030
det gøres med f.eks. en kædelås.

242
00:16:23.450 --> 00:16:25.990
Det er billigt og det er effektivt.

243
00:16:41.830 --> 00:16:44.070
Som du jo ved, er din påklædning af

244
00:16:44.070 --> 00:16:45.030
stor betydning.

245
00:16:45.130 --> 00:16:46.570
Det er ikke bare for at holde varmen,

246
00:16:46.850 --> 00:16:48.690
men nok så meget for din egen sikkerhed.

247
00:16:50.310 --> 00:16:53.850
En skimdragt, et par solide skaftestøvler af læder,

248
00:16:54.710 --> 00:16:58.170
naturligvis med god pasning, og endelig et par

249
00:16:58.170 --> 00:16:59.850
skindhandsker og en god styrdjædel.

250
00:17:00.770 --> 00:17:03.010
Det er alt sammen nødvendigt tilbehør for en

251
00:17:03.010 --> 00:17:03.630
motorcyklist.

252
00:17:05.630 --> 00:17:08.550
Når du skal vælge skimdragt eller overtrækstragt, så

253
00:17:08.550 --> 00:17:10.430
prøv nogle forskellige, til du finder en, der

254
00:17:10.430 --> 00:17:11.190
passer dig rigtigt.

255
00:17:12.369 --> 00:17:14.750
Gå ikke på rekord med kvaliteten, selv om

256
00:17:14.750 --> 00:17:16.050
du skal betale en smule mere.

257
00:17:17.230 --> 00:17:19.069
Det er trods alt skimdragten, som skal slides

258
00:17:19.069 --> 00:17:21.030
igennem ved styrt, før det går ud over

259
00:17:21.030 --> 00:17:21.690
dit eget skin.

260
00:17:23.849 --> 00:17:26.930
Lidt friske farver på skimdragten eller overtrækstragten, gør,

261
00:17:27.210 --> 00:17:29.110
at du lettere bliver set i trafikken.

262
00:17:46.270 --> 00:17:49.050
Køb en skimdragt med forstærkninger, de mest udsatte

263
00:17:49.050 --> 00:17:49.390
steder.

264
00:17:50.430 --> 00:17:52.670
Det vil sige på albuder og skuldre, i

265
00:17:52.670 --> 00:17:53.870
hoften og på knæene.

266
00:17:55.070 --> 00:17:56.490
Det er alt sammen nødvendigt til at øge

267
00:17:56.490 --> 00:17:57.970
din sikkerhed i trafikken.

268
00:18:00.970 --> 00:18:03.410
En styrdjælm er obligatorisk for alle motorcyklister.

269
00:18:04.430 --> 00:18:06.410
Du kan vælge mellem tre hjelmetyper.

270
00:18:07.390 --> 00:18:11.690
Det er pilothjelmen, som er åbent foran, integralhjelmen

271
00:18:11.690 --> 00:18:15.750
eller fuldfæshjelme, og endelig de nyeste typer, som

272
00:18:15.750 --> 00:18:18.310
er en integralhjelm med aftageligt kæbeparti.

273
00:18:19.070 --> 00:18:21.410
En hjelm skal have et godkendelsesmærke med enten

274
00:18:21.410 --> 00:18:24.850
DS, Dansk Standard, eller en af de fælles

275
00:18:24.850 --> 00:18:25.910
europæiske mærkninger.

276
00:18:27.010 --> 00:18:28.970
Når du køber en ny styrdhjelm, skal du

277
00:18:28.970 --> 00:18:32.250
lægge specielt mærke til dit udsyn, at visiret

278
00:18:32.250 --> 00:18:34.850
er i orden, sammen med polstringen og bespændingerne.

279
00:18:36.450 --> 00:18:38.270
Er du i tvivl, så bed din forhandler

280
00:18:38.270 --> 00:18:39.630
om lov til at prøve den, før du

281
00:18:39.630 --> 00:18:39.990
køber.

282
00:18:41.070 --> 00:18:43.210
Er der masser af støj fra vinden, så

283
00:18:43.210 --> 00:18:45.290
bør du overveje en anden type, eller en

284
00:18:45.290 --> 00:18:45.830
anden model.

285
00:18:58.590 --> 00:19:01.010
Det er bestemt ikke et tilfælde, du får

286
00:19:01.010 --> 00:19:03.150
den glæde, at din motorcykel kører godt, du

287
00:19:03.150 --> 00:19:04.270
fortjener og forventer.

288
00:19:05.630 --> 00:19:07.210
Bare en lille ting, som at tage sin

289
00:19:07.210 --> 00:19:10.050
maskine op og ned fra centralstøttebenet, er en

290
00:19:10.050 --> 00:19:11.230
vigtig detalje af din kund.

291
00:19:11.850 --> 00:19:13.110
Og så er det jo før, du er

292
00:19:13.110 --> 00:19:13.670
begyndt at køre.

293
00:19:15.710 --> 00:19:18.530
Din kørelærer fortæller dig, under din uddannelse, om

294
00:19:18.530 --> 00:19:19.790
alle de vigtige detaljer.

295
00:19:20.630 --> 00:19:22.770
Hvor det var i tekniske, ud af kobling,

296
00:19:23.010 --> 00:19:25.590
gear, lys, bremser osv., men også om det

297
00:19:25.590 --> 00:19:28.410
køretekniske, om at kunne hulvige, om at kunne

298
00:19:28.410 --> 00:19:31.590
nedbremse, lidt om maskines vedligeholdelse, og mange andre

299
00:19:31.590 --> 00:19:31.850
ting.

300
00:19:48.980 --> 00:19:51.600
Din kørelærer er ekspert, og under konstant uddannelse.

301
00:20:19.190 --> 00:20:22.750
Balance, fuld kontrol i enhver situation, også i

302
00:20:22.750 --> 00:20:25.030
den ekstreme situation, det er en selvfølgelig.

303
00:20:26.390 --> 00:20:28.670
Du får først rigtig glæde, at din motorcykel,

304
00:20:28.950 --> 00:20:29.790
nu kan hantere det.

305
00:21:04.150 --> 00:21:07.090
Din første tur på tohjul, alene, gå til

306
00:21:07.090 --> 00:21:07.650
den stille vej.

307
00:21:08.510 --> 00:21:10.310
Prøv alle de ting efter, du har lært,

308
00:21:10.450 --> 00:21:11.270
og du har hørt om.

309
00:21:12.150 --> 00:21:14.190
Lag forskel på din egen maskine, og køre

310
00:21:14.190 --> 00:21:14.670
lærerligt.

311
00:21:15.250 --> 00:21:18.750
Lærer du din afgende, dine egne betingelser, forhøjer

312
00:21:18.750 --> 00:21:20.670
det glæden, og mindre risiko.

313
00:21:34.510 --> 00:21:37.450
Med din ny erhvervet kørekort i hånden, venter

314
00:21:37.450 --> 00:21:39.350
der mange dejlige oplevelser, forud.

315
00:21:40.030 --> 00:21:41.950
Men husk, der er ikke langt fra de

316
00:21:41.950 --> 00:21:44.810
dejlige oplevelser, til tragedien, og de store opkørsler.

317
00:21:45.710 --> 00:21:47.730
Husk på, at det vigtigste på en motorcyklist,

318
00:21:47.730 --> 00:21:49.730
er den, som befinder sig imellem yderne.

319
00:23:16.230 --> 00:23:16.430
Hvis du kan lide,
  • Motorcykel Teori, produceret for Dansk Kørelærer Union
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 743 0
Varighed tidskode
00:22:29:00
Varighed sekunder
1349
Båndnummer
1789
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer