- Motorcykel Teori, produceret for Dansk Kørelærer Union
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:13.190 --> 00:00:15.070 Hvorfor kører du intet på motorcykel? 2 00:00:15.890 --> 00:00:17.110 Fordi jeg kan lide at køre på motorcykel. 3 00:00:17.890 --> 00:00:18.850 Og jeg skal passe mit job. 4 00:00:20.590 --> 00:00:22.190 De to ting går fint i spændet sammen. 5 00:00:27.670 --> 00:00:30.170 Flere og flere vælger at tage et kørekort 6 00:00:30.170 --> 00:00:31.310 til motorcykel. 7 00:00:32.090 --> 00:00:33.450 Motiverne kan være forskellige. 8 00:00:34.230 --> 00:00:36.730 Men fælles er de helt specielle oplevelser, som 9 00:00:36.730 --> 00:00:37.430 venter forud. 10 00:00:39.050 --> 00:00:42.770 Denne film er lavet af Dansk Kørelærerunions motorcykelkørelærer 11 00:00:42.770 --> 00:00:45.630 ud fra de store erfaringer, en kørelærer har 12 00:00:45.630 --> 00:00:46.570 i sin dagligdag. 13 00:00:48.610 --> 00:00:51.130 Din kørelærer er konstant under uddannelse. 14 00:00:51.830 --> 00:00:54.070 Ikke bare i teorien, men i meget høj 15 00:00:54.070 --> 00:00:57.510 grad gennem koncentrerede kurser på de køretekniske anlæg. 16 00:00:59.970 --> 00:01:02.490 Alle disse erfaringer skal du nå til at 17 00:01:02.490 --> 00:01:03.129 øge sig af. 18 00:01:04.150 --> 00:01:06.750 Forhåbentlig får du dit motorcykelkørekort inden så længe. 19 00:01:07.430 --> 00:01:09.070 Du har måske allerede valgt en maskine. 20 00:01:10.030 --> 00:01:11.210 Oplevelserne venter forud. 21 00:01:12.250 --> 00:01:14.390 I denne film skal vi prøve på at 22 00:01:14.390 --> 00:01:16.350 se på en stribe af de vigtige ting, 23 00:01:16.570 --> 00:01:17.930 du nødvendigvis må vide. 24 00:01:31.700 --> 00:01:34.100 Vil du gerne køre med vindskær, findes der 25 00:01:34.100 --> 00:01:35.660 bestemte regler for montering. 26 00:01:36.120 --> 00:01:38.400 Spørg din kørelærer. 27 00:01:38.400 --> 00:01:41.700 Vær opmærksom på, at motorcykels køreegenskaber ændrer sig, 28 00:01:41.960 --> 00:01:42.760 når du kører med vindskær. 29 00:01:43.500 --> 00:01:46.700 På langture er du kåbebehagelig, og bruger vinden 30 00:01:46.700 --> 00:01:48.060 og strækker din benzin. 31 00:01:49.200 --> 00:01:51.460 Du skal altid kunne se 10 meter frem, 32 00:01:51.780 --> 00:01:54.280 når du ser over kåbe eller vindskær med 33 00:01:54.280 --> 00:01:55.160 normal kørestilling. 34 00:01:58.240 --> 00:02:00.880 Det første vi ser på er styrmekanismen. 35 00:02:02.060 --> 00:02:03.820 Der findes mange muligheder for at vælge det 36 00:02:03.820 --> 00:02:04.860 styr, som passer dig. 37 00:02:13.300 --> 00:02:16.460 Prøv om grebene til kobling og håndbremsen sidder, 38 00:02:16.560 --> 00:02:16.940 som de skal. 39 00:02:18.240 --> 00:02:19.920 Er let tilgængelige. 40 00:02:21.340 --> 00:02:24.320 Prøv om kontakterne til lys, blink og horn 41 00:02:24.320 --> 00:02:25.740 også sidder, som de skal. 42 00:02:27.360 --> 00:02:29.480 Vi kan her godt minde om, at et 43 00:02:29.480 --> 00:02:30.880 sidespejl er en god ting. 44 00:02:31.740 --> 00:02:34.260 Ja, næsten en nødvendighed af sikkerhedshensyn. 45 00:02:36.160 --> 00:02:38.380 Et svejset styr skal du være ekstra opmærksom 46 00:02:38.380 --> 00:02:44.060 på, En meget vigtig detalje på en motorcykelstyrsystem 47 00:02:44.060 --> 00:02:46.200 er kronehovedet. 48 00:02:46.980 --> 00:02:49.380 Er der bare antydning af slør i kronehovedet, 49 00:02:49.500 --> 00:02:50.440 er maskinen farlig. 50 00:02:52.580 --> 00:02:54.180 Hvis vi skal på at kigge efter et 51 00:02:54.180 --> 00:02:59.780 tageskilt i forgaffelssystemet i styrmekanismen i kronehovedet, så 52 00:02:59.780 --> 00:03:02.920 rejser jeg den op, sætter ben på fodbanken, 53 00:03:03.120 --> 00:03:05.320 så jeg lokerer baghjulene, og så tager jeg 54 00:03:05.320 --> 00:03:07.680 simpelthen fat i forhjulene, og så kører jeg 55 00:03:07.680 --> 00:03:09.660 lige lidt frem og tilbage her, så kan 56 00:03:09.660 --> 00:03:11.000 man se, om der er et tageskilt i 57 00:03:11.000 --> 00:03:11.540 skiltet her. 58 00:03:11.980 --> 00:03:14.020 Man kan kigge efter oppe på kronehovedet, om 59 00:03:14.020 --> 00:03:15.400 der er et tageskilt her. 60 00:03:15.960 --> 00:03:17.200 Det er ikke tilfærdigt, at det er her 61 00:03:17.200 --> 00:03:18.400 på denne cykel, for der er det også 62 00:03:18.400 --> 00:03:20.720 meget nedskudt, at det er alene af nødlærernes 63 00:03:20.720 --> 00:03:21.100 begne. 64 00:03:21.840 --> 00:03:24.440 Man kigger efter, at grebene, i stedet af 65 00:03:24.440 --> 00:03:27.660 rivene, tjekker også lyset efter, ser, at der 66 00:03:27.660 --> 00:03:29.500 er stoplysbord, det er jo meget vigtigt, også 67 00:03:29.500 --> 00:03:31.920 på brøndbremsen, at det fungerer på de cykler, 68 00:03:32.040 --> 00:03:32.400 der har det. 69 00:03:32.800 --> 00:03:34.200 Det er jo da heldigvis det fleste. 70 00:03:40.360 --> 00:03:42.940 Du kan også sætte motorcykelens forhjul op mod 71 00:03:42.940 --> 00:03:45.820 mur, og tage et godt tag, undertag helst, 72 00:03:45.960 --> 00:03:46.420 i styret. 73 00:03:47.180 --> 00:03:48.960 Når du så skubber fremad, kan du tydeligt 74 00:03:48.960 --> 00:03:51.300 se og mærke, om der er slør eller 75 00:03:51.300 --> 00:03:54.040 slitage i din forgaffel og i kronehovedet. 76 00:04:00.230 --> 00:04:02.190 Du kan også stå ved siden af maskinen, 77 00:04:02.450 --> 00:04:04.310 og tage et godt tag ind mod mur. 78 00:04:04.750 --> 00:04:06.670 Så kan du mærke og høre, hvis der 79 00:04:06.670 --> 00:04:07.790 er slør eller fejl. 80 00:04:17.370 --> 00:04:20.089 Stiller du dig foran maskinen med forhjulet gennem 81 00:04:20.089 --> 00:04:23.330 benene, kan du kontrollere, at styret, forgafflet og 82 00:04:23.330 --> 00:04:24.490 hjulet er spændt. 83 00:04:27.250 --> 00:04:30.030 Med maskinen du centralstiller benene, kan du med 84 00:04:30.030 --> 00:04:32.130 et solidt tag i begge sider af hjulet, 85 00:04:32.290 --> 00:04:34.470 og kontrollere, at dine hjullejre er i orden. 86 00:04:54.910 --> 00:04:58.150 En motorcykels køreegenskaber er i meget høj grad 87 00:04:58.150 --> 00:05:00.170 afhængig af steltype og affjæring. 88 00:05:03.760 --> 00:05:07.100 En slidt forgaffel giver stærkt forringede køreegenskaber. 89 00:05:07.100 --> 00:05:10.140 Det samme gælder naturligvis også en slidt bagstøddæmper. 90 00:05:16.390 --> 00:05:19.670 På de moderne maskiner kan din bagstøddæmper indstilles 91 00:05:19.670 --> 00:05:20.570 efter belastning. 92 00:05:25.190 --> 00:05:27.290 Det er bestemt ikke ligegyldigt, om du er 93 00:05:27.290 --> 00:05:29.330 alene eller har en bagsædepassager med. 94 00:05:30.110 --> 00:05:32.370 Det skal læres, og det skal føles. 95 00:05:34.410 --> 00:05:36.710 Kommer du roligt ud af din affjæring, er 96 00:05:36.710 --> 00:05:38.970 det en advarsel om, at noget er galt. 97 00:05:40.850 --> 00:05:43.050 Når vi taler om stillet, bør du også 98 00:05:43.050 --> 00:05:46.970 vide nøjagtigt, hvor stillenummeret eller chassisnummeret befinder sig. 99 00:06:09.080 --> 00:06:11.580 Hjul og dæk er vigtige enheder på en 100 00:06:11.580 --> 00:06:11.960 motorcykel. 101 00:06:13.140 --> 00:06:15.080 Tænk på, at der er bare tale om 102 00:06:15.080 --> 00:06:17.800 ganske få kvadratcentimeter af dækflade, som er i 103 00:06:17.800 --> 00:06:18.740 berøring med dig i bagen. 104 00:06:21.680 --> 00:06:25.060 På dæksiderne er indflydt forskellige symboler, du bør 105 00:06:25.060 --> 00:06:25.780 være opmærksom på. 106 00:06:26.760 --> 00:06:28.980 Et H-dæk er til sig vanlig kørsel. 107 00:06:30.180 --> 00:06:32.820 Skal du på ferietur med en passager og 108 00:06:32.820 --> 00:06:35.580 bagage, skal du måske foretrække et V-dæk. 109 00:06:37.560 --> 00:06:40.500 Det er heller ikke ligegyldigt, hvordan dækket monteres 110 00:06:40.500 --> 00:06:40.960 på fælgen. 111 00:06:41.900 --> 00:06:43.720 Er det et arbejde, du gerne selv vil 112 00:06:43.720 --> 00:06:46.940 klare, så se efter rotationspinene, som viser dig, 113 00:06:47.060 --> 00:06:50.400 hvordan dækket skal monteres på baghjulet eller forhjulet. 114 00:06:55.780 --> 00:06:58.480 Der skal altid være et dækmøtter på mindst 115 00:06:58.480 --> 00:06:59.480 én millimeter. 116 00:07:01.900 --> 00:07:05.040 Den stigende interesse for offroad-maskiner har også 117 00:07:05.040 --> 00:07:07.020 givet et stort og godt udvalg i dækken 118 00:07:07.020 --> 00:07:09.080 af terrænkarakterer til disse maskiner. 119 00:07:11.820 --> 00:07:13.260 Husk afbalanceringen af dæk. 120 00:07:13.780 --> 00:07:15.140 Er du i tvivl, så gå til en 121 00:07:15.140 --> 00:07:15.540 fagmand. 122 00:07:24.580 --> 00:07:27.260 Du bør også tjekke dæktrykket en gang imellem. 123 00:07:27.260 --> 00:07:30.380 Det er din og andre trafikanters sikkerhed, som 124 00:07:30.380 --> 00:07:30.920 står på spil. 125 00:07:46.620 --> 00:07:49.040 Som motorcyklist vil du hurtigt finde ud af, 126 00:07:49.220 --> 00:07:52.440 at forbremsen er primærbremsen, den vigtigste af de 127 00:07:52.440 --> 00:07:53.000 to bremser. 128 00:07:54.140 --> 00:07:57.520 Uanset om du skal nedbremse normalt eller katastrofenedbremse, 129 00:07:57.800 --> 00:07:59.240 er din forbremse vigtigst. 130 00:08:04.320 --> 00:08:06.780 Bruger du din bagbremse alene, skal der ikke 131 00:08:06.780 --> 00:08:08.980 meget til, før et styrke er uundgåeligt. 132 00:08:12.020 --> 00:08:14.540 En motorcyklist skal hele tiden være klar til 133 00:08:14.540 --> 00:08:17.920 at foretage en undvig manøvre under alle forhold 134 00:08:17.920 --> 00:08:19.540 og ved alle hastigheder. 135 00:08:30.390 --> 00:08:33.530 En motorcykel med mekaniske bremser, dvs. 136 00:08:33.669 --> 00:08:36.950 bremser, som aktiveres via kabel eller stangtræk, skal 137 00:08:36.950 --> 00:08:37.770 fungere optimalt. 138 00:08:38.929 --> 00:08:40.970 Det betyder, at du hele tiden skal være 139 00:08:40.970 --> 00:08:43.350 opmærksom på, om kablet slår op knæk, som 140 00:08:43.350 --> 00:08:44.730 kan ændre fyldaktivitet. 141 00:08:46.290 --> 00:08:48.190 Et velsmået kabel er en selvfølgelig. 142 00:08:55.480 --> 00:08:57.700 Hold også et godt øje med bremsenøglen. 143 00:08:57.980 --> 00:08:59.900 Se efter, at der er belægning nok på 144 00:08:59.900 --> 00:09:00.280 bremserne. 145 00:09:03.340 --> 00:09:06.020 Har du skivebremser, så sørg for, at belægningen 146 00:09:06.020 --> 00:09:07.880 er i ordre, og at der er væske 147 00:09:07.880 --> 00:09:08.620 på beholderen. 148 00:09:09.540 --> 00:09:12.300 Bare det mindste svind af bremsevæsket er livsfarligt. 149 00:09:13.300 --> 00:09:16.380 Tjek hele det hydrauliske system med jævne mellemrum. 150 00:09:36.300 --> 00:09:38.720 Når du alligevel ser din maskine efter med 151 00:09:38.720 --> 00:09:41.120 jævne mellemrum, så vær sikker på, at det 152 00:09:41.120 --> 00:09:42.040 hele er spændt fast. 153 00:09:54.710 --> 00:09:58.010 Har din maskine mekaniske bremser, så se efter, 154 00:09:58.330 --> 00:10:01.710 at vinklene mellem bremsearm og bremsestang er maksimalt 155 00:10:01.710 --> 00:10:02.570 90 grader. 156 00:10:04.770 --> 00:10:06.410 Det er et tegn på far, hvis du 157 00:10:06.410 --> 00:10:08.910 kan trække din forbremse længere ind, eller træde 158 00:10:08.910 --> 00:10:10.790 din fodbremse længere ned, end normalt. 159 00:10:11.910 --> 00:10:14.170 Det er uanset, om du kører med mekaniske 160 00:10:14.170 --> 00:10:16.410 bremser eller med hydrauliske skivebremser. 161 00:10:17.390 --> 00:10:19.590 Har din maskine hydrauliske bremser, skal de have 162 00:10:19.590 --> 00:10:20.670 hver sin væske på behold. 163 00:10:22.910 --> 00:10:25.470 Til din køreprøve skal du lave en eller 164 00:10:25.470 --> 00:10:26.530 flere bremseprøver. 165 00:10:27.450 --> 00:10:30.370 Det er oftest en katastrofeopbremsning fra 30 km 166 00:10:30.370 --> 00:10:30.850 i timen. 167 00:10:31.790 --> 00:10:33.470 Her skal du kun stoppe på 7 meter. 168 00:10:34.770 --> 00:10:36.750 Hvis du er en smule overtroisk, bør du 169 00:10:36.750 --> 00:10:39.370 altid huske tallene 7, 9, 11. 170 00:10:40.570 --> 00:10:44.890 7 meter for nedbremsning ved bækkehjul, 9 meter 171 00:10:44.890 --> 00:10:48.470 ved forbremsen alene, og 11 meter, når du 172 00:10:48.470 --> 00:10:51.930 kun bruger afbremsen, fra 30 km i timen. 173 00:10:53.190 --> 00:10:55.130 Husk at koble ud mod bremser. 174 00:10:55.570 --> 00:10:57.550 Det er under alle omstændigheder en god vane. 175 00:11:20.490 --> 00:11:22.550 Mindst nærlys døgnet rundt. 176 00:11:22.730 --> 00:11:23.570 Det er obligatorisk. 177 00:11:24.710 --> 00:11:26.210 Se efter at dine lygter virker som de 178 00:11:26.210 --> 00:11:26.430 skal. 179 00:11:26.890 --> 00:11:29.470 At du ikke plæner dine modtrafikanter med fjernlyset. 180 00:11:38.470 --> 00:11:41.450 At din baglygte og ikke mindst dit stoplys 181 00:11:41.450 --> 00:11:41.890 er i orden. 182 00:11:42.430 --> 00:11:43.490 Også på håndbremsen. 183 00:11:46.840 --> 00:11:49.320 Det samme gælder naturligvis, også dine blinklygter. 184 00:11:50.400 --> 00:11:52.360 Ændrer blinkintervallet sig, er der noget galt. 185 00:11:52.840 --> 00:11:54.300 Det kan bare være en ødelagt vær. 186 00:11:55.080 --> 00:11:57.220 Trafikken skal du bruge dine blinklygter, så snart 187 00:11:57.220 --> 00:11:59.320 du kan hjælpe dine letrafikanter med at gøre 188 00:11:59.320 --> 00:11:59.520 det. 189 00:12:21.370 --> 00:12:23.990 Er der noget, som kan få familie Danmark 190 00:12:23.990 --> 00:12:25.930 til at få aftenkaffen i en gale hals, 191 00:12:26.250 --> 00:12:28.690 er det et defekt uddødningssystem på en motorsykke. 192 00:12:29.810 --> 00:12:32.550 Og ærligt talt, så er der også mange 193 00:12:32.550 --> 00:12:34.850 af de originale uddødningssystemer, som skabes på en 194 00:12:34.850 --> 00:12:34.950 motorcykel. 195 00:12:34.950 --> 00:12:35.510 Der er stor irritation. 196 00:12:40.070 --> 00:12:44.030 Til specielt de store multicylinderne fjertankmaskiner findes der 197 00:12:44.030 --> 00:12:45.850 store budværk af udsynningssystemer. 198 00:12:46.770 --> 00:12:48.570 Køb dem og prøv dem på omtanken. 199 00:13:05.050 --> 00:13:08.260 En motorcykelstransmissionssystem kan også opdeles i tre forskellige. 200 00:13:08.840 --> 00:13:13.160 Det er kædetræk, stamtræk og tandremstræk. 201 00:13:14.160 --> 00:13:15.420 Kæden er det almindeligste. 202 00:13:16.380 --> 00:13:18.840 En slidt eller for slabt kæde kan være 203 00:13:18.840 --> 00:13:19.200 farlig. 204 00:13:20.680 --> 00:13:24.180 En kædejustering bør alle motorcyklister selv kunne foretage. 205 00:13:24.880 --> 00:13:27.640 Husk på, at en kædestramning ændrer sig med 206 00:13:27.640 --> 00:13:29.200 ændret belastning på motorcyklen. 207 00:13:34.080 --> 00:13:37.010 En velsmurt kæde sparer kræfter og udgifter til 208 00:13:37.010 --> 00:13:39.130 for tidligt slidte kædehjul og kæder. 209 00:13:57.270 --> 00:14:00.700 Motorcyklistens onde drøm er alle de uforudsigelige ting, 210 00:14:00.980 --> 00:14:02.100 som kan ske i trafikken. 211 00:14:03.220 --> 00:14:06.180 Traktoren på vej over vejen, en løs hund 212 00:14:06.860 --> 00:14:09.820 eller landmandens blørre på vejen efter markarbejde. 213 00:14:11.020 --> 00:14:12.840 For slet ikke at tale om medtrafikanterne. 214 00:14:14.160 --> 00:14:16.080 Prøv hele tiden at være 200 meter længere 215 00:14:16.080 --> 00:14:17.720 fremme på vejen med din bevidsthed. 216 00:14:19.060 --> 00:14:21.400 Vær hele tiden forberedt på det uforudsigelige. 217 00:14:22.360 --> 00:14:24.360 Er der noget, som kan skabe irritation og 218 00:14:24.360 --> 00:14:27.540 frustreret medtrafikanter, så er det aggressiv kørsel af 219 00:14:27.540 --> 00:14:28.200 motorcyklister. 220 00:14:29.540 --> 00:14:32.380 Lige udover stregerne og forbi, når du så 221 00:14:32.380 --> 00:14:34.600 skiftes til grønt, står der mår i øjnene 222 00:14:34.600 --> 00:14:35.580 på din medtrafikanter. 223 00:14:36.160 --> 00:14:38.700 Du skal være venlig, ikke aggressiv. 224 00:14:54.600 --> 00:14:57.420 Det kræver et specielt kørekort at køre motorcykel 225 00:14:57.420 --> 00:14:58.360 med sidevogne. 226 00:14:59.280 --> 00:15:01.580 Med lidt træning og armtanke kan 3-hjularm 227 00:15:01.580 --> 00:15:03.840 være et dejligt familie- eller vinterkøretøj. 228 00:15:05.120 --> 00:15:07.600 Tal med din kørelige arm, hvad reglerne siger, 229 00:15:07.860 --> 00:15:08.540 hvis du er i tvivl. 230 00:15:25.570 --> 00:15:26.950 Hvad reglerne siger, hvis du er i tvivl. 231 00:15:38.940 --> 00:15:41.820 En parkeret motorcykel skal ikke have p-skive. 232 00:15:42.360 --> 00:15:44.720 Men du må naturligvis ikke parkere længere, end 233 00:15:44.720 --> 00:15:45.400 bilisterne må. 234 00:15:46.060 --> 00:15:48.120 Parkér, så du er til mindst mulig sjene 235 00:15:48.120 --> 00:15:48.680 for andre. 236 00:15:49.200 --> 00:15:51.480 Og så præcis, at din maskine er rimelig 237 00:15:51.480 --> 00:15:53.820 sikret mod påkørsel og mod at vælte. 238 00:16:11.110 --> 00:16:13.990 Tyverier af og fra motorcykler er stigende problem. 239 00:16:15.090 --> 00:16:18.050 En moderne motorcykel har naturligvis et låsesystem. 240 00:16:18.630 --> 00:16:21.010 Men vil du sikre dig lidt ekstra, kan 241 00:16:21.010 --> 00:16:23.030 det gøres med f.eks. en kædelås. 242 00:16:23.450 --> 00:16:25.990 Det er billigt og det er effektivt. 243 00:16:41.830 --> 00:16:44.070 Som du jo ved, er din påklædning af 244 00:16:44.070 --> 00:16:45.030 stor betydning. 245 00:16:45.130 --> 00:16:46.570 Det er ikke bare for at holde varmen, 246 00:16:46.850 --> 00:16:48.690 men nok så meget for din egen sikkerhed. 247 00:16:50.310 --> 00:16:53.850 En skimdragt, et par solide skaftestøvler af læder, 248 00:16:54.710 --> 00:16:58.170 naturligvis med god pasning, og endelig et par 249 00:16:58.170 --> 00:16:59.850 skindhandsker og en god styrdjædel. 250 00:17:00.770 --> 00:17:03.010 Det er alt sammen nødvendigt tilbehør for en 251 00:17:03.010 --> 00:17:03.630 motorcyklist. 252 00:17:05.630 --> 00:17:08.550 Når du skal vælge skimdragt eller overtrækstragt, så 253 00:17:08.550 --> 00:17:10.430 prøv nogle forskellige, til du finder en, der 254 00:17:10.430 --> 00:17:11.190 passer dig rigtigt. 255 00:17:12.369 --> 00:17:14.750 Gå ikke på rekord med kvaliteten, selv om 256 00:17:14.750 --> 00:17:16.050 du skal betale en smule mere. 257 00:17:17.230 --> 00:17:19.069 Det er trods alt skimdragten, som skal slides 258 00:17:19.069 --> 00:17:21.030 igennem ved styrt, før det går ud over 259 00:17:21.030 --> 00:17:21.690 dit eget skin. 260 00:17:23.849 --> 00:17:26.930 Lidt friske farver på skimdragten eller overtrækstragten, gør, 261 00:17:27.210 --> 00:17:29.110 at du lettere bliver set i trafikken. 262 00:17:46.270 --> 00:17:49.050 Køb en skimdragt med forstærkninger, de mest udsatte 263 00:17:49.050 --> 00:17:49.390 steder. 264 00:17:50.430 --> 00:17:52.670 Det vil sige på albuder og skuldre, i 265 00:17:52.670 --> 00:17:53.870 hoften og på knæene. 266 00:17:55.070 --> 00:17:56.490 Det er alt sammen nødvendigt til at øge 267 00:17:56.490 --> 00:17:57.970 din sikkerhed i trafikken. 268 00:18:00.970 --> 00:18:03.410 En styrdjælm er obligatorisk for alle motorcyklister. 269 00:18:04.430 --> 00:18:06.410 Du kan vælge mellem tre hjelmetyper. 270 00:18:07.390 --> 00:18:11.690 Det er pilothjelmen, som er åbent foran, integralhjelmen 271 00:18:11.690 --> 00:18:15.750 eller fuldfæshjelme, og endelig de nyeste typer, som 272 00:18:15.750 --> 00:18:18.310 er en integralhjelm med aftageligt kæbeparti. 273 00:18:19.070 --> 00:18:21.410 En hjelm skal have et godkendelsesmærke med enten 274 00:18:21.410 --> 00:18:24.850 DS, Dansk Standard, eller en af de fælles 275 00:18:24.850 --> 00:18:25.910 europæiske mærkninger. 276 00:18:27.010 --> 00:18:28.970 Når du køber en ny styrdhjelm, skal du 277 00:18:28.970 --> 00:18:32.250 lægge specielt mærke til dit udsyn, at visiret 278 00:18:32.250 --> 00:18:34.850 er i orden, sammen med polstringen og bespændingerne. 279 00:18:36.450 --> 00:18:38.270 Er du i tvivl, så bed din forhandler 280 00:18:38.270 --> 00:18:39.630 om lov til at prøve den, før du 281 00:18:39.630 --> 00:18:39.990 køber. 282 00:18:41.070 --> 00:18:43.210 Er der masser af støj fra vinden, så 283 00:18:43.210 --> 00:18:45.290 bør du overveje en anden type, eller en 284 00:18:45.290 --> 00:18:45.830 anden model. 285 00:18:58.590 --> 00:19:01.010 Det er bestemt ikke et tilfælde, du får 286 00:19:01.010 --> 00:19:03.150 den glæde, at din motorcykel kører godt, du 287 00:19:03.150 --> 00:19:04.270 fortjener og forventer. 288 00:19:05.630 --> 00:19:07.210 Bare en lille ting, som at tage sin 289 00:19:07.210 --> 00:19:10.050 maskine op og ned fra centralstøttebenet, er en 290 00:19:10.050 --> 00:19:11.230 vigtig detalje af din kund. 291 00:19:11.850 --> 00:19:13.110 Og så er det jo før, du er 292 00:19:13.110 --> 00:19:13.670 begyndt at køre. 293 00:19:15.710 --> 00:19:18.530 Din kørelærer fortæller dig, under din uddannelse, om 294 00:19:18.530 --> 00:19:19.790 alle de vigtige detaljer. 295 00:19:20.630 --> 00:19:22.770 Hvor det var i tekniske, ud af kobling, 296 00:19:23.010 --> 00:19:25.590 gear, lys, bremser osv., men også om det 297 00:19:25.590 --> 00:19:28.410 køretekniske, om at kunne hulvige, om at kunne 298 00:19:28.410 --> 00:19:31.590 nedbremse, lidt om maskines vedligeholdelse, og mange andre 299 00:19:31.590 --> 00:19:31.850 ting. 300 00:19:48.980 --> 00:19:51.600 Din kørelærer er ekspert, og under konstant uddannelse. 301 00:20:19.190 --> 00:20:22.750 Balance, fuld kontrol i enhver situation, også i 302 00:20:22.750 --> 00:20:25.030 den ekstreme situation, det er en selvfølgelig. 303 00:20:26.390 --> 00:20:28.670 Du får først rigtig glæde, at din motorcykel, 304 00:20:28.950 --> 00:20:29.790 nu kan hantere det. 305 00:21:04.150 --> 00:21:07.090 Din første tur på tohjul, alene, gå til 306 00:21:07.090 --> 00:21:07.650 den stille vej. 307 00:21:08.510 --> 00:21:10.310 Prøv alle de ting efter, du har lært, 308 00:21:10.450 --> 00:21:11.270 og du har hørt om. 309 00:21:12.150 --> 00:21:14.190 Lag forskel på din egen maskine, og køre 310 00:21:14.190 --> 00:21:14.670 lærerligt. 311 00:21:15.250 --> 00:21:18.750 Lærer du din afgende, dine egne betingelser, forhøjer 312 00:21:18.750 --> 00:21:20.670 det glæden, og mindre risiko. 313 00:21:34.510 --> 00:21:37.450 Med din ny erhvervet kørekort i hånden, venter 314 00:21:37.450 --> 00:21:39.350 der mange dejlige oplevelser, forud. 315 00:21:40.030 --> 00:21:41.950 Men husk, der er ikke langt fra de 316 00:21:41.950 --> 00:21:44.810 dejlige oplevelser, til tragedien, og de store opkørsler. 317 00:21:45.710 --> 00:21:47.730 Husk på, at det vigtigste på en motorcyklist, 318 00:21:47.730 --> 00:21:49.730 er den, som befinder sig imellem yderne. 319 00:23:16.230 --> 00:23:16.430 Hvis du kan lide,
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 743 0
Varighed tidskode
00:22:29:00
Varighed sekunder
1349
Båndnummer
1789
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet
Kommentarer