Magasinprogram 21. juli 1986

WEBVTT

1
00:01:56.420 --> 00:01:57.900
Ja, den er god i prisen, det kan

2
00:01:57.900 --> 00:01:58.480
man godt mærke.

3
00:02:00.100 --> 00:02:02.220
Hvad var det her for en bil, før

4
00:02:02.220 --> 00:02:03.020
den blev bygget om?

5
00:02:04.100 --> 00:02:07.259
Det er sådan set en gammel folkevogn, som

6
00:02:07.259 --> 00:02:08.940
er blevet renoveret væsentligt.

7
00:02:09.699 --> 00:02:12.920
Det er hele karossen taget af, bunden gjort

8
00:02:12.920 --> 00:02:14.040
fuldstændig i stand som ny.

9
00:02:14.780 --> 00:02:16.800
Og så renoverer man den jo lidt voldsomt.

10
00:02:17.540 --> 00:02:21.380
Man forlænger retsstammen, man flytter gearskiftet på den

11
00:02:21.380 --> 00:02:22.360
bagved håndbremsen.

12
00:02:23.100 --> 00:02:26.360
Man flytter hele pedalarrangementet, så man sådan set

13
00:02:26.360 --> 00:02:28.220
er klar og har tilpasset den til den

14
00:02:28.220 --> 00:02:29.580
position, man skal sidde i i den her

15
00:02:29.580 --> 00:02:29.820
model.

16
00:02:30.340 --> 00:02:31.580
Og så er det ellers bare begyndt at

17
00:02:31.580 --> 00:02:32.020
bygge på.

18
00:02:33.620 --> 00:02:35.000
Karosseriet er importeret fra England.

19
00:02:35.600 --> 00:02:36.960
Så godt som færdiglavet.

20
00:02:37.360 --> 00:02:38.820
Der er noget tilpassning, og der er noget

21
00:02:38.820 --> 00:02:41.280
finpusning, hist og piste, men det er ikke

22
00:02:41.280 --> 00:02:41.920
det store problem.

23
00:02:42.300 --> 00:02:43.540
Det er en virkelig pæn varme, man får

24
00:02:43.540 --> 00:02:44.160
derovre fra ham.

25
00:02:45.560 --> 00:02:48.200
Madison-modellen, den har jeg jo så endelig

26
00:02:48.200 --> 00:02:51.220
fået indregistreret på hvide plader i Danmark.

27
00:02:52.380 --> 00:02:54.740
Hvordan får man sådan en bil godkendt?

28
00:02:55.720 --> 00:02:58.300
Ja, det kræver jo noget arbejde, og det

29
00:02:58.300 --> 00:02:59.820
kræver jo noget god tid.

30
00:03:00.660 --> 00:03:01.700
Men det havde heller ikke kunne lade sig

31
00:03:01.700 --> 00:03:03.280
gøre, hvis vi ikke havde mødt den fantastiske

32
00:03:03.280 --> 00:03:07.960
velvillige, såvel fra Statens Bilinspektion, som fra Teknologisk

33
00:03:07.960 --> 00:03:08.860
Institut i Torstrup.

34
00:03:09.180 --> 00:03:12.020
De har været herude og bistået os, og

35
00:03:12.020 --> 00:03:13.620
vi har været inde hos dem nogle gange

36
00:03:13.620 --> 00:03:15.000
med køretøjet.

37
00:03:15.260 --> 00:03:16.820
Og det har nok været det, som har

38
00:03:16.820 --> 00:03:19.280
hjulpet os over den tærskel, så mange frygter.

39
00:03:20.660 --> 00:03:22.960
Men vi har udelukket en mødt velvillige.

40
00:03:25.300 --> 00:03:26.760
Nu har jeg ikke så meget forstand på

41
00:03:26.760 --> 00:03:28.600
biler, men sådan noget med at flytte gearstange

42
00:03:28.600 --> 00:03:30.420
og holdbremser og sådan noget frem og tilbage,

43
00:03:30.940 --> 00:03:32.040
kan man bare gøre sådan noget igen?

44
00:03:32.440 --> 00:03:33.140
Ikke bare gøre.

45
00:03:33.520 --> 00:03:37.340
Det er det, der tager tiden, i starten

46
00:03:37.340 --> 00:03:38.620
i hvert fald, indtil man får lært det.

47
00:03:39.160 --> 00:03:40.920
Og en af de ting, der nok har

48
00:03:40.920 --> 00:03:42.180
hjulpet os også igennem, det er, at vi

49
00:03:42.180 --> 00:03:44.000
har lavet det 100 procent korrekt.

50
00:03:44.000 --> 00:03:45.800
Vi har ikke sprunget over, hvor gæret er

51
00:03:45.800 --> 00:03:47.880
lavest, fordi vi vidste, at der var en

52
00:03:47.880 --> 00:03:49.600
vogn, der blev gået efter i svømmene.

53
00:03:50.320 --> 00:03:53.020
Og vi har lavet alt til 110 procent

54
00:03:53.020 --> 00:03:54.080
tilfredsstillelse.

55
00:03:54.420 --> 00:03:57.420
Men det er ikke bare at rejse holdbremsen

56
00:03:57.420 --> 00:04:00.360
op og flytte gearstangen bag ved holdbremsen.

57
00:04:01.020 --> 00:04:02.280
Det er det, der kræver arbejde.

58
00:04:02.440 --> 00:04:04.300
Også pedalerne har vi flyttet cirka en halv

59
00:04:04.300 --> 00:04:06.880
meter baglands med forstærkninger og diverse ting, der

60
00:04:06.880 --> 00:04:08.640
skal regnes ud og gøres ud af.

61
00:04:13.440 --> 00:04:15.040
Man har virkelig fornemmelse af, at man er

62
00:04:15.040 --> 00:04:16.380
ude i naturen, når man kører sådan en

63
00:04:16.380 --> 00:04:16.700
bil her.

64
00:04:16.700 --> 00:04:18.000
Ja, det har man.

65
00:04:19.040 --> 00:04:20.040
Det er jo heller ikke nede med, hvor

66
00:04:20.040 --> 00:04:20.680
hurtigt man kører.

67
00:04:20.839 --> 00:04:22.060
Det er nede med, at man er en

68
00:04:22.060 --> 00:04:25.200
del af det hele på en dejlig, praktisk

69
00:04:25.200 --> 00:04:25.440
måde.

70
00:04:26.160 --> 00:04:27.600
Jo, man har jo selvfølgelig ikke den samme

71
00:04:27.600 --> 00:04:30.320
komfort, som i hverken BMW, Mercedes eller andre

72
00:04:30.320 --> 00:04:30.460
biler.

73
00:04:31.840 --> 00:04:34.020
Men man har så mange andre køreglæder i.

74
00:04:34.780 --> 00:04:36.580
Både i form af den friske luft, selvfølgelig,

75
00:04:36.800 --> 00:04:39.320
og i form af de glade ansigter, man

76
00:04:39.320 --> 00:04:40.540
altid ser, når man kommer og kører i

77
00:04:40.540 --> 00:04:41.220
sådan et køretøj.

78
00:04:41.220 --> 00:04:46.040
Ja, det er en brækfuld fornemmelse, det er

79
00:04:46.040 --> 00:04:46.290
det altså.

80
00:04:48.720 --> 00:04:50.520
Og ikke nok med, at man kan se,

81
00:04:50.700 --> 00:04:51.560
at man er ved fjorden, men man kan

82
00:04:51.560 --> 00:04:52.260
sandelig også lugte.

83
00:04:53.240 --> 00:04:54.380
Ja, her kan vi i hvert fald.

84
00:04:54.800 --> 00:04:55.760
Det kan vi jo nogle dage.

85
00:05:01.550 --> 00:05:02.910
Men altså, at køre rundt i sådan en

86
00:05:02.910 --> 00:05:05.410
bil til hverdag, det giver vel også en

87
00:05:05.410 --> 00:05:06.350
masse oplevelser, ikke?

88
00:05:06.890 --> 00:05:08.490
Jo, nu er det ikke en hverdagsbil.

89
00:05:09.050 --> 00:05:11.090
Vi må nok erkende, at det er legetøj.

90
00:05:11.990 --> 00:05:13.770
Og det bliver aldrig andet end legetøj.

91
00:05:14.630 --> 00:05:15.830
De har ikke det brugsvogn.

92
00:05:16.770 --> 00:05:18.430
Det vil nok være overdrevet let at kalde

93
00:05:18.430 --> 00:05:18.810
for det.

94
00:05:36.170 --> 00:05:38.830
Nu, når den står her færdig og klar,

95
00:05:39.110 --> 00:05:42.150
hvad står den jer i, økonomisk?

96
00:05:43.850 --> 00:05:45.270
Det kommer an på, hvor langt du vil

97
00:05:45.270 --> 00:05:45.490
hen.

98
00:05:46.010 --> 00:05:48.030
Fordi man kan lave sådan en bil ved

99
00:05:48.030 --> 00:05:51.810
at løse lidt anslå for 55-58.000

100
00:05:51.810 --> 00:05:52.050
kr.

101
00:05:52.370 --> 00:05:53.470
Men hvor vil man så stoppe?

102
00:05:53.570 --> 00:05:54.390
Vil man have kalæge?

103
00:05:54.550 --> 00:05:56.350
Vil man have ledersæder, træret, trådfælge?

104
00:05:57.210 --> 00:05:59.090
Vil man have anden type motor?

105
00:05:59.530 --> 00:06:00.290
Eller hvad andet vil løses?

106
00:06:00.590 --> 00:06:03.990
Man bestemmer sådan set selv, hvor langt man

107
00:06:03.990 --> 00:06:05.610
vil gå rent økonomisk ved sådan en køretøj.

108
00:19:39.210 --> 00:19:41.710
Naturligt blive beslaglagt i tolvvæsenet, som så undersøger

109
00:19:41.710 --> 00:19:43.570
indholdet og derefter godkender det.

110
00:19:43.850 --> 00:19:45.210
Og så vil det så blive importeret uden

111
00:19:45.210 --> 00:19:45.870
restriktioner.

112
00:19:46.470 --> 00:19:49.010
Det er jo rimelige forhold, må jeg sige.

113
00:19:49.190 --> 00:19:49.290
Ja.

114
00:19:50.490 --> 00:19:51.090
Tak for det.

115
00:19:51.290 --> 00:19:51.730
Jeg siger tak.
  • Ombygning af en gammel Folkevogn
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 732 5
Varighed tidskode
00:06:24:00
Varighed sekunder
384
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1779
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer