- Tekniske Forvaltning i Roskilde Kommune må have hjælp fra CF, efter at Roskilde er blev ramt af et heftigt regnskyl
- Også DSB blev ramt af regnvejret
- Roskilde Amt vil nu nedsætte ventelisterne for mænd der venter på et blive steriliseret, Amtet har indgået et samarbejde med private læger
- 2 del af udsendelsen om Roskilde Bys Træer, sammen med Stadsgartner Charlotte Kamp og Landskabsarkitekt Jørn Pedersen se vi på træerne ved Gråbrødre Skole, Gullandsstræde, Skt.. Ibs Kirkegård med et kæmpe Elme træ, og Sankt Clara Vej
- Da Jernbanen kom til Roskilde, hedder en udstilling på Roskilde Museum
- Man begynder at anlægge jernbane mellem København og Roskilde den 25. april 1845, og man bliver færdig 26. juni 1847, med Christian den 8. (VIII), og hvor turen tog 1 time
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:00.150 --> 00:00:01.890 Vi starter med Nyt fra Roskilde, som vi 2 00:00:01.890 --> 00:00:04.450 plejer, og derefter har vi anden afdeling af 3 00:00:04.450 --> 00:00:07.770 udsendelsesrækken om byens træer og deres placering i 4 00:00:07.770 --> 00:00:08.470 bybilledet. 5 00:00:09.290 --> 00:00:11.850 I øjeblikket er der en sommerudstilling på Roskilde 6 00:00:11.850 --> 00:00:14.250 Museum, den hedder Da Jernbanen kom til Roskilde, 7 00:00:14.590 --> 00:00:15.490 den har vi besøgt. 8 00:00:16.790 --> 00:00:16.890 Kl. 9 00:00:16.930 --> 00:00:20.330 21 har vi Sportsmagasinet, og aftenens udsendelse slutter 10 00:00:20.330 --> 00:00:22.930 med ungdomsprogrammet på stedet. 11 00:00:23.550 --> 00:00:26.030 Men allerførst over til Gulle Ekstrøm med Nyt 12 00:00:26.030 --> 00:00:26.630 fra Roskilde. 13 00:00:27.450 --> 00:00:29.950 I den forløbende uge har nyhederne været meget 14 00:00:29.950 --> 00:00:31.330 præget af det dårlige vejr. 15 00:00:31.610 --> 00:00:33.170 Den danske sommer er jo ikke ligefrem noget 16 00:00:33.170 --> 00:00:35.570 at prale af, men vores elendige sommer er 17 00:00:35.570 --> 00:00:37.110 jo ikke til at klage over, når man 18 00:00:37.110 --> 00:00:39.310 hører om de voldsomme katastrofer, der har herret 19 00:00:39.310 --> 00:00:40.150 rundt om i Europa. 20 00:00:41.330 --> 00:00:42.890 I en lille fli af uvejret har vi 21 00:00:42.890 --> 00:00:45.250 dog mødt i form af meget hæftigt regnskyld 22 00:00:45.250 --> 00:00:47.150 her i løbet af sidste weekend. 23 00:00:48.210 --> 00:00:50.690 Mange mennesker fik deres kældre eller lofter stærkt 24 00:00:50.690 --> 00:00:52.310 beskadigt af indtrængende vand. 25 00:00:52.950 --> 00:00:55.390 Mange steder i Roskilde omvejen havde folk så 26 00:00:55.390 --> 00:00:58.170 mange problemer med regnvandet, at de måtte tilkalde 27 00:00:58.170 --> 00:00:59.830 hjælp fra Civilforsvaret og Falk. 28 00:01:00.650 --> 00:01:02.950 I går var Civilforsvaret stadig i gang med 29 00:01:02.950 --> 00:01:05.470 at fjerne de sidste spor af søndagens sønflod. 30 00:01:06.570 --> 00:01:09.730 Henning Christrøge, nu står vi herude på Marbjergevej 31 00:01:09.730 --> 00:01:12.690 tirsdag eftermiddag, og I er ved at rydde 32 00:01:12.690 --> 00:01:14.630 op efter søndagens hæftige regnskyld. 33 00:01:14.950 --> 00:01:16.210 Hvad er det, I laver nu? 34 00:01:16.210 --> 00:01:20.490 Opgaven herude er at flytte tusind kubikmeter vand 35 00:01:20.490 --> 00:01:21.510 af søen dernede. 36 00:01:22.150 --> 00:01:24.470 Det er en opgave, vi udfører for tændingsforvandling. 37 00:01:25.610 --> 00:01:29.630 Vandet skal afleveres 250 meter væk nord for 38 00:01:29.630 --> 00:01:34.610 motorvejen i en vejbrøn, som går direkte ned 39 00:01:34.610 --> 00:01:36.090 i noget afløssystem derude. 40 00:01:36.770 --> 00:01:39.210 Vi regner med at klare det på 18 41 00:01:39.210 --> 00:01:40.830 -20 timer med to pumper. 42 00:01:42.010 --> 00:01:43.450 Tager det ikke så lang tid at flytte 43 00:01:43.450 --> 00:01:44.670 sådan noget vand? 44 00:01:44.670 --> 00:01:45.370 Det gør det. 45 00:01:45.930 --> 00:01:47.570 Vand løber altså ikke af sig selv. 46 00:01:47.710 --> 00:01:50.070 Det skal have en pumpe, og så skal 47 00:01:50.070 --> 00:01:52.670 det igennem slangerne, for at vi er sikre 48 00:01:52.670 --> 00:01:55.050 på, at vi rammer kloaksystemet og ikke laver 49 00:01:55.050 --> 00:01:56.030 vandskade andre steder. 50 00:01:56.750 --> 00:01:58.710 Hvad er formålet med at flytte vandet herfra? 51 00:01:59.470 --> 00:02:00.710 Det er jo en regnvandsbassin, ikke? 52 00:02:01.050 --> 00:02:04.550 Det er en regnvandsbassin, men afløbsledningen fra regnvandsbassinen 53 00:02:04.550 --> 00:02:07.449 skal etableres med en tunnel under jernbanen nu. 54 00:02:07.449 --> 00:02:11.830 Man skal ned under afløbshøjden i bassinet, for 55 00:02:11.830 --> 00:02:14.030 at man kan begynde at lave afløbet den 56 00:02:14.030 --> 00:02:14.450 vej over. 57 00:02:14.630 --> 00:02:16.190 Der skal cirka sænkes en meter. 58 00:02:16.830 --> 00:02:18.590 Vi har set på tegningerne her i form, 59 00:02:18.630 --> 00:02:20.870 da jeg var sammen med Koldborg fra teknisk 60 00:02:20.870 --> 00:02:21.330 forvandling. 61 00:02:22.370 --> 00:02:24.610 Men ellers havde I jo en meget travl 62 00:02:24.610 --> 00:02:25.210 søndag. 63 00:02:25.730 --> 00:02:27.370 Hvornår startede det hele egentlig for jer? 64 00:02:28.170 --> 00:02:30.930 Det startede med en opringning hjemme hos mig 65 00:02:30.930 --> 00:02:33.050 i privaten 10-12 minutter over syv. 66 00:02:33.050 --> 00:02:35.590 Og så gik det ellers slag i slag 67 00:02:35.590 --> 00:02:39.050 til 01-00 natten mellem søndag og mandag. 68 00:02:40.550 --> 00:02:44.650 Der havde vi syv store indsatser, hvor al 69 00:02:44.650 --> 00:02:49.590 vores pumpegrej plus en af brændvæsenets automobilsprøjter var 70 00:02:49.590 --> 00:02:50.050 indsat. 71 00:02:50.730 --> 00:02:54.630 Vi pumpede to steder i Svoreslev hos Tjerkompaniet, 72 00:02:54.870 --> 00:02:57.970 og så en stor oversvømmelse nede i Enghaven. 73 00:02:57.970 --> 00:03:01.830 Vi var i Dommervænge, hvor der var 135 74 00:03:01.830 --> 00:03:05.510 cm vand i en af blokkene og 75 75 00:03:05.510 --> 00:03:08.430 cm i kælderen under en af de andre 76 00:03:08.430 --> 00:03:09.070 blokker. 77 00:03:09.450 --> 00:03:12.310 Der brugte vi 12 timer derovre, og så 78 00:03:12.310 --> 00:03:14.450 var det så langt nede, som vi nogengang 79 00:03:14.450 --> 00:03:14.970 kan tage det. 80 00:03:15.090 --> 00:03:17.410 Resten er sådan lidt mere øseagtigt. 81 00:03:18.030 --> 00:03:24.410 Hvordan foregår det, når sådan nogle kælderegendomme bliver 82 00:03:24.410 --> 00:03:25.120 fuldstændig oversøget? 83 00:03:26.380 --> 00:03:28.820 Det foregår på den måde, at kloaksystemet bliver 84 00:03:28.820 --> 00:03:30.460 overbelastet, og så stemmer det op et eller 85 00:03:30.460 --> 00:03:30.800 andet sted. 86 00:03:31.320 --> 00:03:33.820 En af de allerførste opringer, vi fik ind 87 00:03:33.820 --> 00:03:37.360 på vagtcentralen, da jeg var kommet derud, var 88 00:03:37.360 --> 00:03:40.180 en dame fra Frederiksborgvej, der spurgte, hvad hun 89 00:03:40.180 --> 00:03:42.120 skulle gøre, for det vand stod op igennem 90 00:03:42.120 --> 00:03:43.300 hendes WC nede i kælderen. 91 00:03:44.180 --> 00:03:45.700 Det kunne vi jo ikke hjælpe hende ret 92 00:03:45.700 --> 00:03:48.560 meget med, for der havde vi faktisk disponeret 93 00:03:48.560 --> 00:03:49.420 de store steder. 94 00:03:50.120 --> 00:03:52.060 Dommervængen er næsten altid sikker, når der er 95 00:03:52.060 --> 00:03:53.220 sådan en regnskyld. 96 00:03:53.220 --> 00:03:55.600 Hvordan kan det egentlig være, at man ikke 97 00:03:55.600 --> 00:03:58.100 kan tage nogle forholdsregler i sådan en bebyggelse? 98 00:03:58.400 --> 00:04:00.100 Jeg mener at vide, at det har noget 99 00:04:00.100 --> 00:04:03.280 med afløbsforholdene, der er belavet, da dommervænget bliver 100 00:04:03.280 --> 00:04:03.640 bygget. 101 00:04:03.900 --> 00:04:06.180 Men det er nok et spørgsmål, Teknisk Forvaltning 102 00:04:06.180 --> 00:04:07.100 bedre kan svare på. 103 00:04:07.960 --> 00:04:09.580 Men jeg mener, at det er tredje gang 104 00:04:09.580 --> 00:04:11.780 i den tid, at jeg har haft med 105 00:04:11.780 --> 00:04:13.780 Civilforsvaret at gøre, at vi er derovre og 106 00:04:13.780 --> 00:04:14.360 genset. 107 00:04:14.460 --> 00:04:17.940 Og det er over 20 år eller sådan 108 00:04:17.940 --> 00:04:18.180 noget. 109 00:04:18.760 --> 00:04:20.300 Jeg ved ikke, hvor gammel dommervænget er lige 110 00:04:20.300 --> 00:04:20.839 i øjeblikket. 111 00:04:20.839 --> 00:04:22.880 Men jeg mener, at det er tredje gang, 112 00:04:22.980 --> 00:04:24.040 at vi har været på den derovre. 113 00:04:24.680 --> 00:04:26.300 Hvor mange mand har I haft i gang 114 00:04:26.300 --> 00:04:27.620 med alle de her opgaver? 115 00:04:28.060 --> 00:04:29.640 I løbet af søndagen, der var vi oppe 116 00:04:29.640 --> 00:04:32.580 på en samlet mandskabsdyrk på 23 mand. 117 00:04:33.340 --> 00:04:36.220 Dels CF-frivillige, og så fik vi lov 118 00:04:36.220 --> 00:04:39.780 til at låne 500 erlønede brandfolk af de 119 00:04:39.780 --> 00:04:41.540 vagthold, som ikke havde hjemmepligt. 120 00:04:42.900 --> 00:04:46.680 Så alt i alt blev der ydet 228 121 00:04:46.680 --> 00:04:49.180 mandtimer i det døgn. 122 00:04:49.180 --> 00:04:51.880 Og der går jo nu her i denne 123 00:04:51.880 --> 00:04:54.620 uge nogle regninger af sted til requirenterne af 124 00:04:54.620 --> 00:04:55.500 vores assistans. 125 00:04:56.000 --> 00:04:58.900 Det er sådan noget, som det her er 126 00:04:58.900 --> 00:05:01.320 assistans mod betaling. 127 00:05:01.880 --> 00:05:05.820 Efter nogle regler, som Kopset og Civilforsvarsstyrelsen fastsætter. 128 00:05:06.080 --> 00:05:07.180 Det vil sige, at det her er teknisk 129 00:05:07.180 --> 00:05:08.920 forventning, der kommer til at betale for det 130 00:05:08.920 --> 00:05:09.500 her arbejde? 131 00:05:09.840 --> 00:05:13.780 Koldborg gav et ja her i formiddags på 132 00:05:13.780 --> 00:05:14.220 den her. 133 00:05:15.500 --> 00:05:19.140 Der er nogle urklare spørgsmål endnu med en 134 00:05:19.140 --> 00:05:21.320 af lænsningerne ude i Engvangen i Svoresluft. 135 00:05:22.000 --> 00:05:23.420 Det er muligt, at det bliver en sag 136 00:05:23.420 --> 00:05:25.660 med forsikringsselskabet Vinterturborg. 137 00:05:26.580 --> 00:05:28.100 Manden var ikke helt tilfreds med at have 138 00:05:28.100 --> 00:05:30.260 250 kubikmeter vand i kælderen. 139 00:05:32.340 --> 00:05:34.760 Men ellers havde I jo også assistans fra 140 00:05:34.760 --> 00:05:36.460 en anden CF-kolonne? 141 00:05:36.460 --> 00:05:37.660 Ja, det er rigtigt. 142 00:05:37.900 --> 00:05:41.260 På et tidspunkt truede det meget stærkt med 143 00:05:41.260 --> 00:05:46.360 at kortslutte hele elnette på Tjerkompanies målertavler derude. 144 00:05:47.100 --> 00:05:48.200 Derfor blev der kl. 145 00:05:48.400 --> 00:05:52.720 11.29 rekurreret en slangegruppe og to kopsværenpligtige 146 00:05:52.720 --> 00:05:54.140 fra Kassan i Hillerød. 147 00:05:54.720 --> 00:05:57.880 De var hernede og var fremme ved Tjerkompanie 148 00:05:57.880 --> 00:05:58.560 12-16. 149 00:05:59.320 --> 00:06:00.780 Det må jo sige sig at være en 150 00:06:00.780 --> 00:06:02.780 rimelig tid på sådan en assistans. 151 00:06:02.780 --> 00:06:06.200 11.29 til 12.16 så er det 152 00:06:06.200 --> 00:06:07.800 stort set klar til at køre. 153 00:06:09.020 --> 00:06:12.500 Det er jo betragtelige mængder af vand det 154 00:06:12.500 --> 00:06:13.180 drejer sig om. 155 00:06:13.440 --> 00:06:15.540 Hvor meget var det i linset derude i 156 00:06:15.540 --> 00:06:16.780 Tjerkompanie ved Svoresluft? 157 00:06:17.300 --> 00:06:20.600 Ja, i Tjerkompanie der kan vi lave det 158 00:06:20.600 --> 00:06:23.820 regnestykke, at vi siger 12 timer på 5000 159 00:06:23.820 --> 00:06:26.000 liter i minutte. 160 00:06:26.420 --> 00:06:29.000 Det giver så på en time jo noget 161 00:06:29.000 --> 00:06:31.160 med 300.000 liter. 162 00:06:32.240 --> 00:06:34.860 Og så gang 12 timer, så er vi 163 00:06:34.860 --> 00:06:36.900 op så stort sommer, så jeg kan ikke 164 00:06:36.900 --> 00:06:39.960 lige få det gang og regnestykke til. 165 00:06:40.780 --> 00:06:42.600 Vi har jo talt lidt om de tal 166 00:06:42.600 --> 00:06:45.320 før, og jeg satte mig med min regnemaskine 167 00:06:45.320 --> 00:06:46.060 og regnede lidt på det. 168 00:06:46.420 --> 00:06:47.440 Og fandt ud af at det svarede så 169 00:06:47.440 --> 00:06:49.220 nogenlunde til, at hvis man havde et akvarium 170 00:06:49.220 --> 00:06:52.620 der havde en grundflade som en fodboldbane, så 171 00:06:52.620 --> 00:06:54.780 ville vandet stå omkring en meter højt. 172 00:06:55.160 --> 00:06:56.300 Det skal det nok også gøre. 173 00:06:56.300 --> 00:06:59.620 Jeg vil nok tro, at arealet derude var 174 00:06:59.620 --> 00:07:00.320 i den størrelse. 175 00:07:00.520 --> 00:07:02.420 Men det var ud og ind mellem bygninger 176 00:07:02.420 --> 00:07:04.680 og grej og noget, der stod derude. 177 00:07:04.900 --> 00:07:07.160 Det var særlig ærgerligt for Tjerkompanie, fordi de 178 00:07:07.160 --> 00:07:10.340 havde 10 mand tilsagt fra Mondberg og Torsen, 179 00:07:10.480 --> 00:07:13.700 som skulle ændre noget ved sidordene efter den 180 00:07:13.700 --> 00:07:14.780 ulykke de havde derude. 181 00:07:15.260 --> 00:07:17.380 Og de måtte altså så køre hjemme. 182 00:07:17.860 --> 00:07:18.680 Uforurettet sagde de. 183 00:07:20.000 --> 00:07:22.540 Ja, men jeg siger tak for I. 184 00:07:22.600 --> 00:07:24.780 Du ville fortælle lidt om jeres opgave i 185 00:07:24.780 --> 00:07:25.200 weekenden. 186 00:07:29.330 --> 00:07:31.870 Alex Petersen, vi står her på jernbanelinjen mellem 187 00:07:31.870 --> 00:07:33.150 Roskilde og Hedehusene. 188 00:07:33.430 --> 00:07:34.650 Hvad var det egentlig, der skete her i 189 00:07:34.650 --> 00:07:36.850 søndags, under det der forfærdelige regnskyld, der kom? 190 00:07:37.630 --> 00:07:39.350 Ja, der skete det, at der på et 191 00:07:39.350 --> 00:07:39.930 stykke af ca. 192 00:07:39.990 --> 00:07:41.850 10-20 meter skræk dæmningen ud. 193 00:07:42.330 --> 00:07:43.370 Den skræk så meget ud, at den var 194 00:07:43.370 --> 00:07:44.670 helt inde ved svællekanten. 195 00:07:45.390 --> 00:07:47.270 Så der var det, vi kalder store farer 196 00:07:47.270 --> 00:07:47.850 fra trafikken. 197 00:07:49.230 --> 00:07:51.350 Hvad blev der så foretaget i den anledning? 198 00:07:51.990 --> 00:07:54.730 I første omgang, efter lokoførerne havde anmeldt det 199 00:07:54.730 --> 00:07:56.550 blev det tilkaldt personale. 200 00:07:56.550 --> 00:07:58.650 Vi så, hvad der var sket derinde, og 201 00:07:58.650 --> 00:08:02.550 jeg tabte etableret vandevagt og nedsatte hærdighed med 202 00:08:02.550 --> 00:08:04.990 togen til 5 km i timen. 203 00:08:05.270 --> 00:08:06.250 Det var det første, der skete. 204 00:08:07.170 --> 00:08:08.310 Hvad skete der så sidenhen? 205 00:08:08.890 --> 00:08:11.210 Så skete det, at vi fik fat i 206 00:08:11.210 --> 00:08:12.390 nogle vognlandinger skave. 207 00:08:14.090 --> 00:08:18.150 Vi fik dem kørt ud mellem togpauserne, og 208 00:08:18.150 --> 00:08:20.430 så fik vi dem smidt ned i hullene. 209 00:08:20.730 --> 00:08:21.490 Der gik ca. 210 00:08:22.030 --> 00:08:24.830 14 vognlandinger skave til at dække hullet. 211 00:08:25.930 --> 00:08:29.630 Da det var gjort, og vi prøvede at 212 00:08:29.630 --> 00:08:31.370 have en overkørsel af sporer, så pladsede vi 213 00:08:31.370 --> 00:08:32.830 hastigheden op til 60 km i timen. 214 00:08:33.549 --> 00:08:35.610 Så togene kunne køre frit igennem. 215 00:08:36.370 --> 00:08:38.010 Kører togene så helt normalt i øjeblikket? 216 00:08:38.150 --> 00:08:39.929 I øjeblikket kører de så normalt, som at 217 00:08:39.929 --> 00:08:41.510 der er hastigheden stadigvæk er næstat til 100 218 00:08:41.510 --> 00:08:42.250 km i timen. 219 00:08:44.300 --> 00:08:47.000 Hvornår kan man så regne med, at togene 220 00:08:47.000 --> 00:08:50.080 kan køre i den sædvanlige hastighed igennem strækningen 221 00:08:50.080 --> 00:08:50.300 her? 222 00:08:50.960 --> 00:08:51.900 Det kan vi faktisk sige om et par 223 00:08:51.900 --> 00:08:53.480 dage, når vi har set, hvordan undergrunden den 224 00:08:53.480 --> 00:08:53.720 ligger. 225 00:08:53.720 --> 00:08:55.200 Der har været nogle graviderede ud at se 226 00:08:55.200 --> 00:08:55.680 på jorden. 227 00:08:57.040 --> 00:08:58.780 Hvad tror du er årsagen til, at det 228 00:08:58.780 --> 00:09:00.540 kunne skride på den måde her? 229 00:09:01.120 --> 00:09:03.000 Jeg tror simpelthen, at det er fordi, at 230 00:09:03.000 --> 00:09:05.200 hele dæmningen her er forholdsvis ny på det 231 00:09:05.200 --> 00:09:05.940 nyaflagte spor. 232 00:09:06.360 --> 00:09:08.060 Det er ikke rigtigt sat sammen endnu, og 233 00:09:08.060 --> 00:09:10.180 så er det naturligvis kraftigt egen skyld. 234 00:09:14.020 --> 00:09:16.440 Kriminalpolitiet i Roskilde arbejder stadigvæk på at finde 235 00:09:16.440 --> 00:09:18.360 ud af, hvordan det lykkedes en ung mand 236 00:09:18.360 --> 00:09:20.400 fra Roskilde at komme i besidelse af den 237 00:09:20.400 --> 00:09:23.060 håndgranat, der dræbte ham natten mellem torsdag og 238 00:09:23.060 --> 00:09:24.960 fredag i sidste uge. 239 00:09:24.960 --> 00:09:27.740 Jørgen Larsen fra Kriminalpolitiet i Roskilde oplyser til 240 00:09:27.740 --> 00:09:30.760 Roskilde Lokaltv, at man endnu ikke ved, hvorfra 241 00:09:30.760 --> 00:09:31.840 håndgranaterne stammer. 242 00:09:32.880 --> 00:09:35.480 Man har bedt forsvaret om at undersøge, hvorfra 243 00:09:35.480 --> 00:09:36.420 de kan være stjålet. 244 00:09:37.580 --> 00:09:40.060 Det vides stadig ikke, hvorfor den 29-årige 245 00:09:40.060 --> 00:09:42.000 mand var i besidelse af håndgranaterne og nået 246 00:09:42.000 --> 00:09:44.880 en ammunition, der også blev fundet i lejligheden. 247 00:09:46.680 --> 00:09:49.320 Roskilde Amts Kommune har vedtaget, at en del 248 00:09:49.320 --> 00:09:50.860 af den pulje penge på 12 mio. 249 00:09:51.040 --> 00:09:53.820 kroner, der er afsat til nedbringelse af ventelisterne 250 00:09:53.820 --> 00:09:56.400 på sygehusene i Amtet, skal anvendes til at 251 00:09:56.400 --> 00:09:59.260 reducere ventetiden for mænd, der venter på at 252 00:09:59.260 --> 00:10:00.220 blive steriliseret. 253 00:10:01.060 --> 00:10:03.540 I øjeblikket må man vente op til tre 254 00:10:03.540 --> 00:10:04.100 måneder. 255 00:10:05.360 --> 00:10:07.360 Roskilde Amt har fået en aftale i stand 256 00:10:07.360 --> 00:10:09.900 med nogle private kirurer om at hjælpe med 257 00:10:09.900 --> 00:10:11.520 at afskaffe den lange ventetid. 258 00:10:12.520 --> 00:10:14.400 Mænd, der i øjeblikket står på ventelisten til 259 00:10:14.400 --> 00:10:16.800 at blive steriliseret, vil få tilbud om at 260 00:10:16.800 --> 00:10:20.060 få indgrebet foretaget enten privat eller på hospitalet 261 00:10:20.060 --> 00:10:22.620 og vil således at fordele de ventende over 262 00:10:22.620 --> 00:10:25.020 flere klinikker, håber man at kunne komme den 263 00:10:25.020 --> 00:10:26.660 lange ventetid til livs. 264 00:10:27.920 --> 00:10:29.160 En anden del af de 12 mio. 265 00:10:29.320 --> 00:10:32.340 kroner vil blive brugt til at forøge indsatsen 266 00:10:32.340 --> 00:10:35.780 mod øjensygdommen, grå stær og desuden til hofte 267 00:10:35.780 --> 00:10:37.060 - og knæoperationer. 268 00:14:52.840 --> 00:14:55.720 Nu bringer vi anden og sidste del af 269 00:14:55.720 --> 00:14:57.440 vores serie om byens træer. 270 00:14:58.420 --> 00:15:01.220 Vi har været på byvandring med stadsgardener Charlotte 271 00:15:01.220 --> 00:15:04.860 Kamp og landskabsarkitekt Jørgen Petersen og set på 272 00:15:04.860 --> 00:15:07.600 Roskildes træer og deres placering i bybilledet. 273 00:15:32.630 --> 00:15:35.650 Vi er nu gået rundt om Kroprøder Skole 274 00:15:35.650 --> 00:15:38.890 og om til Sydgavnen, der vender ud mod 275 00:15:38.890 --> 00:15:39.610 Grønnegade. 276 00:15:41.490 --> 00:15:45.390 Det vi kan se heroppe er tre agnbøg, 277 00:15:45.630 --> 00:15:47.330 der står klisteret op ad gavnen. 278 00:15:48.730 --> 00:15:52.250 Det er næsten mine yndlingstræer i Roskilde, for 279 00:15:52.250 --> 00:15:55.830 jeg synes, at det er et dejligt træ. 280 00:15:55.870 --> 00:15:58.930 Men her står den sådan, at den får 281 00:15:58.930 --> 00:16:01.550 gavnen til at bule ud med en tyk 282 00:16:01.550 --> 00:16:03.950 mave, der strækker sig ud i gaden for 283 00:16:03.950 --> 00:16:04.130 løbet. 284 00:16:04.190 --> 00:16:05.310 Det kan man se, når man går længere 285 00:16:05.310 --> 00:16:07.210 ned ad Grønnegade, og det er meget vigtigt. 286 00:16:07.710 --> 00:16:09.370 Derudover kan man se det lige så fint, 287 00:16:09.410 --> 00:16:10.970 når man passerer langsomt forbi. 288 00:16:11.350 --> 00:16:12.830 Det vil sige, at vi får opfyldt to 289 00:16:12.830 --> 00:16:13.590 funktioner. 290 00:16:13.590 --> 00:16:16.910 Det er nogle af de såkaldte stilletræer. 291 00:16:17.110 --> 00:16:18.930 Man skal stadig have øjnene med sig og 292 00:16:18.930 --> 00:16:22.390 lægge mærke til de detaljer, som vi også 293 00:16:22.390 --> 00:16:22.870 er glade for. 294 00:16:23.530 --> 00:16:26.270 Men Hjørn, hvad tror du, at baggrunden er 295 00:16:26.270 --> 00:16:28.130 for, at de står, som de står? 296 00:16:28.270 --> 00:16:29.530 Og hvordan har man toret det? 297 00:16:30.030 --> 00:16:31.890 Ja, vi ved jo rent faktisk ikke noget 298 00:16:31.890 --> 00:16:33.710 om det, men man kan jo altid gætte 299 00:16:33.710 --> 00:16:36.030 på, at der måske er tale om en 300 00:16:36.030 --> 00:16:38.550 hæk, som har fået lov til at vokse 301 00:16:38.550 --> 00:16:38.850 igen. 302 00:16:39.690 --> 00:16:42.990 Nu planter man jo normalt hækplanter på en 303 00:16:42.990 --> 00:16:46.790 afstand af 25-35 cm. 304 00:16:47.410 --> 00:16:49.610 Men man kan jo tænke sig, at de 305 00:16:49.610 --> 00:16:52.050 træer, som mangler i den række der, er 306 00:16:52.050 --> 00:16:54.290 simpelthen fjernet, fordi de var kommet til at 307 00:16:54.290 --> 00:16:54.830 stå for tæt. 308 00:16:57.290 --> 00:16:59.930 Her i landet er vi jo normalt ret 309 00:16:59.930 --> 00:17:02.510 bange for at plante træer tæt op ad 310 00:17:02.510 --> 00:17:03.770 husenes facader. 311 00:17:04.010 --> 00:17:05.130 Tror du, de har været så mode i 312 00:17:05.130 --> 00:17:05.510 dengang? 313 00:17:05.510 --> 00:17:07.829 Jeg ved ikke, hvad de har tænkt på 314 00:17:07.829 --> 00:17:10.290 dengang, men jeg vil da godt tage fat 315 00:17:10.290 --> 00:17:14.950 i det der med huse og træer, fordi 316 00:17:14.950 --> 00:17:17.390 grundet til, at man var bange for at 317 00:17:17.390 --> 00:17:20.050 plante træerne tæt på husene, det kan jo 318 00:17:20.050 --> 00:17:24.650 hænge sammen med, at træerne samtidig ødelagde husenes 319 00:17:24.650 --> 00:17:25.430 fundamenter. 320 00:17:26.369 --> 00:17:30.390 Måske fordi fundamenterne i tidligere tider var alt 321 00:17:30.390 --> 00:17:33.430 for dårlige til at kunne modstå trykket fra 322 00:17:33.430 --> 00:17:33.730 rødderne. 323 00:17:35.230 --> 00:17:37.590 Og derfor er der opstået en skræk for 324 00:17:37.590 --> 00:17:37.730 det. 325 00:17:38.390 --> 00:17:40.410 Men stadigvæk ved vi også, at der var 326 00:17:40.410 --> 00:17:42.730 noget, der hed tordentræer. 327 00:17:44.390 --> 00:17:46.610 Man mente, at træerne var i stand til 328 00:17:46.610 --> 00:17:50.770 at opfange lyn under tordenvejr, og således undgå, 329 00:17:51.030 --> 00:17:53.450 at lynet slog ned i de stråtægte huse, 330 00:17:53.530 --> 00:17:54.810 som man havde i tidligere tider. 331 00:17:55.210 --> 00:17:56.230 Det vil jeg nok sige, at hvis man 332 00:17:56.230 --> 00:17:58.630 plantede tordentræerne så tægt på gavnen, som man 333 00:17:58.630 --> 00:18:00.130 gjorde her, så var det nok lige meget 334 00:18:00.130 --> 00:18:01.290 med det ene af det andet, der gik 335 00:18:01.290 --> 00:18:02.830 nok helt i huset, uden at se hvad. 336 00:18:03.210 --> 00:18:03.910 Tror du ikke det? 337 00:18:04.050 --> 00:18:04.210 Jo. 338 00:18:04.530 --> 00:18:05.830 I hvert fald så er vi glade, hvis 339 00:18:05.830 --> 00:18:07.010 der er nogen, der har været mode i 340 00:18:07.010 --> 00:18:07.490 sin tid. 341 00:18:07.930 --> 00:18:08.950 Vi har fornøjelsen af det. 342 00:18:25.590 --> 00:18:26.310 Ja, Gullandstrede. 343 00:18:26.450 --> 00:18:27.170 Det er her, vi står. 344 00:18:28.110 --> 00:18:29.370 Og det er en lille gade, der går 345 00:18:29.370 --> 00:18:31.610 vinkelret på Skovmarkgade i Roskilde. 346 00:18:32.550 --> 00:18:33.990 Så ved man, at det er i centrum 347 00:18:33.990 --> 00:18:34.310 af byen. 348 00:18:36.430 --> 00:18:39.710 Den østligste kant på et stykke af Gullandstrede, 349 00:18:39.870 --> 00:18:43.210 der står der fire kæmpe store linnetræer, som 350 00:18:43.210 --> 00:18:44.230 vi står under her. 351 00:18:45.050 --> 00:18:46.350 Hvis det regnede, så stod vi godt. 352 00:18:48.030 --> 00:18:51.410 De står i bagkanten af Fortorv og står 353 00:18:51.410 --> 00:18:55.590 enetalt, hvor et hus ville have stået, hvis 354 00:18:55.590 --> 00:18:56.310 der var et hus. 355 00:18:57.090 --> 00:18:58.270 Og det jeg vil sige med det her, 356 00:18:58.390 --> 00:19:01.610 det er, at de fire store træer i 357 00:19:01.610 --> 00:19:04.610 virkeligheden danner den anden side af gaden, hvis 358 00:19:04.610 --> 00:19:05.490 du forstår, hvad jeg mener. 359 00:19:06.710 --> 00:19:08.770 Det vil sige, at det træerne, der samler 360 00:19:08.770 --> 00:19:10.590 huset på den modsatte side af gaden, er 361 00:19:10.590 --> 00:19:13.370 med til at danne gaderummet som sådan. 362 00:19:13.810 --> 00:19:14.930 Det er ret fantastisk. 363 00:19:15.310 --> 00:19:17.370 Og de klarer det helt utroligt godt. 364 00:19:18.430 --> 00:19:21.290 En anden ting, der også er sjovt hernede, 365 00:19:21.910 --> 00:19:25.390 det er, at de meget store træer står 366 00:19:25.390 --> 00:19:29.090 så tæt på et træetageshus over på den 367 00:19:29.090 --> 00:19:29.850 anden side af gaden. 368 00:19:31.430 --> 00:19:32.610 Det er da ikke noget mærkeligt, at vi 369 00:19:32.610 --> 00:19:33.290 er sådan set. 370 00:19:33.950 --> 00:19:36.390 Men det, der er mærkeligt, det er, at 371 00:19:36.390 --> 00:19:40.810 vi aldrig nogensinde meget bekendt har haft nogle 372 00:19:40.810 --> 00:19:43.730 henvendelser fra de beboere i det hus, der 373 00:19:43.730 --> 00:19:45.490 bad om at få kappet af træerne. 374 00:19:45.770 --> 00:19:47.550 Det er vi jo udsat for i massevis 375 00:19:47.550 --> 00:19:49.670 af tilfælde, ellers hvor vi får at vide, 376 00:19:50.110 --> 00:19:51.730 hvad der også i mange tilfælde er rigtigt, 377 00:19:51.890 --> 00:19:55.670 at træerne skygger og tager lyset fra lejlighederne. 378 00:19:55.670 --> 00:19:59.770 Og netop i situationer, hvor et hus, der 379 00:19:59.770 --> 00:20:02.490 var lige så højt som træerne, kunne have 380 00:20:02.490 --> 00:20:05.310 stået, og hvor man selvfølgelig ikke ville begynde 381 00:20:05.310 --> 00:20:07.830 at drømme om at rive de øverste etager 382 00:20:07.830 --> 00:20:09.810 af det hus ned, for at man kunne 383 00:20:09.810 --> 00:20:13.970 få sollys ind en længere periode af dagen. 384 00:20:14.270 --> 00:20:15.230 Nej, det er jo klart ikke, for det 385 00:20:15.230 --> 00:20:16.230 er jo byens betændelser. 386 00:20:16.570 --> 00:20:17.890 Det siger sig selv, det gør man ikke. 387 00:20:18.530 --> 00:20:20.490 Men det problem har vi ikke haft her, 388 00:20:21.070 --> 00:20:22.670 og det er vi lykkelige for, at vi 389 00:20:22.670 --> 00:20:23.010 ikke har. 390 00:20:23.010 --> 00:20:25.790 Og man kan jo formode, at det er 391 00:20:25.790 --> 00:20:27.870 mennesker, der bor der, der sætter lige så 392 00:20:27.870 --> 00:20:30.230 stor pris på træerne, som de gør på 393 00:20:30.230 --> 00:20:32.390 den meget tidlige morgensol, de i det her 394 00:20:32.390 --> 00:20:34.710 tilfælde kan klippe af, fordi det er jo 395 00:20:34.710 --> 00:20:36.310 østsiden af deres lejligheder. 396 00:20:36.410 --> 00:20:39.270 Så de får forhåbentlig dejlig vestsol på den 397 00:20:39.270 --> 00:20:40.930 anden side og har så glæde af træerne, 398 00:20:41.090 --> 00:20:41.630 der står her. 399 00:20:42.810 --> 00:20:46.510 Længere nede af Gullandstred er der blevet gågade, 400 00:20:47.230 --> 00:20:50.310 og der står fire træer, hvis jeg ikke 401 00:20:50.310 --> 00:20:52.470 husker meget forkert, og det er også lindetræer. 402 00:20:52.530 --> 00:20:54.870 De står ret tæt oppe af facaden. 403 00:20:55.070 --> 00:20:57.550 Når vi nu sammenligner de ombygge, vi lige 404 00:20:57.550 --> 00:21:02.410 kom fra ved Gavlen af Gråbrøderskolen, så kan 405 00:21:02.410 --> 00:21:04.270 man i sig danne en parallelt og sige, 406 00:21:04.350 --> 00:21:05.610 at vi har faktisk også været ret modige, 407 00:21:05.770 --> 00:21:09.030 for vi har plantet de lindetræer ret tæt 408 00:21:09.030 --> 00:21:10.630 op på facaden af husen. 409 00:21:11.250 --> 00:21:13.790 Det var ikke uproblematisk at få plantet træer 410 00:21:13.790 --> 00:21:16.590 i den stump gade, for der ligger bunkevis 411 00:21:16.590 --> 00:21:17.230 af ledninger. 412 00:21:18.370 --> 00:21:19.490 Bunkevis af ledninger. 413 00:21:19.890 --> 00:21:21.430 Ja, det var netop et af de få 414 00:21:21.430 --> 00:21:24.950 steder, der overhovedet var plads til træer i 415 00:21:24.950 --> 00:21:28.810 netop den gade, hvis træerne skulle respektere de 416 00:21:28.810 --> 00:21:32.770 afstande, der kræves til forsyningsledninger og lignende. 417 00:21:32.950 --> 00:21:33.810 Ja, lige præcis. 418 00:21:33.950 --> 00:21:35.150 Og man kan sige, at vi har haft 419 00:21:35.150 --> 00:21:37.690 et utroligt held, at vi så fik lov 420 00:21:37.690 --> 00:21:39.270 til at plante tæt på husene, for det 421 00:21:39.270 --> 00:21:41.170 kan vi godt lide i visse tilfælde. 422 00:21:41.250 --> 00:21:44.010 Og tæt på byen og tæt på de 423 00:21:44.010 --> 00:21:46.030 små huse, og alligevel så giver det et 424 00:21:46.030 --> 00:21:47.890 vældig fint karakter med, at det er en 425 00:21:47.890 --> 00:21:48.050 gade. 426 00:21:48.050 --> 00:21:50.130 Det er den karakter, som vi til sin 427 00:21:50.130 --> 00:21:52.590 tid godt ville have også nede i Skomagergade. 428 00:21:53.390 --> 00:21:56.030 Der står træer nu, men de står jo 429 00:21:56.030 --> 00:21:57.130 ikke helt endeligt. 430 00:21:57.310 --> 00:22:00.130 Men det kommer engang, når gaden bliver lavet 431 00:22:00.130 --> 00:22:01.030 færdig og fint. 432 00:22:01.370 --> 00:22:02.830 Så må vi glæde os til det indtil 433 00:22:02.830 --> 00:22:03.010 da. 434 00:22:20.140 --> 00:22:23.380 Hjørnet af Sankt Ibsvej og Frederiksborgvej. 435 00:22:25.580 --> 00:22:27.980 Sankt Ibskirkgård lige bag ved os. 436 00:22:28.540 --> 00:22:31.340 Jeg synes, vi skulle lukrere på kirkegårdene én 437 00:22:31.340 --> 00:22:31.840 gang til. 438 00:22:33.880 --> 00:22:35.980 Og enhver kan se, hvad jeg tænker på. 439 00:22:36.440 --> 00:22:39.160 Det er byens flotteste og smukkeste træ. 440 00:22:40.540 --> 00:22:42.300 Elmetræet på Sankt Ibskirkgård. 441 00:22:43.720 --> 00:22:45.480 Jørgen, du og jeg har skudt på, at 442 00:22:45.480 --> 00:22:47.420 det er i hvert fald 200 år gammelt, 443 00:22:47.540 --> 00:22:49.100 men vi kan ikke rigtig sige det. 444 00:22:49.740 --> 00:22:50.960 Og en af grundene til, at vi ikke 445 00:22:50.960 --> 00:22:52.700 kan sige det, det er nok, at man 446 00:22:52.700 --> 00:22:54.720 overhovedet ikke er vant til elmetræer. 447 00:22:55.840 --> 00:22:57.700 De dimensioner, som det her har, det er 448 00:22:57.700 --> 00:22:58.660 helt utroligt. 449 00:22:59.180 --> 00:23:03.820 Selv voksemåden er usædvanligt for elmetræer. 450 00:23:04.580 --> 00:23:07.320 De plejer at vokse meget mere opad, inden 451 00:23:07.320 --> 00:23:08.780 de går ud og mere som at sige 452 00:23:08.780 --> 00:23:09.760 forgrener sig. 453 00:23:10.340 --> 00:23:11.580 Men det er tilfældet her. 454 00:23:12.080 --> 00:23:16.660 Her ser man tydeligt, at træet har forgrenet 455 00:23:16.660 --> 00:23:17.900 sig meget tydeligt. 456 00:23:18.800 --> 00:23:19.940 Og det er usædvanligt sig selv. 457 00:23:20.000 --> 00:23:21.840 Og det er brits, som bare pokker. 458 00:23:21.960 --> 00:23:22.800 Det må jeg måske ikke sige. 459 00:23:23.820 --> 00:23:26.540 Udover vejen, det gælder nemlig også for vejbilledets 460 00:23:26.540 --> 00:23:27.180 vedkommende. 461 00:23:27.680 --> 00:23:29.200 Der har det en fantastisk betydning. 462 00:23:29.280 --> 00:23:30.680 Hvor enten man kommer op eller ned af 463 00:23:30.680 --> 00:23:32.520 Frederiksborgvej, man ser det træ. 464 00:23:32.600 --> 00:23:34.440 Man kører ind under kronen på det i 465 00:23:34.440 --> 00:23:35.680 bogstaveligste forstand. 466 00:23:36.340 --> 00:23:37.960 Og det gør man også selvfølgelig, når man 467 00:23:37.960 --> 00:23:38.980 kører på Sandhedsvejen. 468 00:23:40.000 --> 00:23:41.660 Ja, når kronen er blevet så stor på 469 00:23:41.660 --> 00:23:43.880 det, så hænger det jo i høj grad 470 00:23:43.880 --> 00:23:46.580 sammen med, at det har haft hele tiden 471 00:23:46.580 --> 00:23:48.100 masser af plads omkring sig. 472 00:23:48.100 --> 00:23:52.780 Det har været solbeskindet på de sider, hvor 473 00:23:52.780 --> 00:23:53.900 solen nu kan skinne. 474 00:23:54.380 --> 00:23:55.260 Og det er jo netop det, der har 475 00:23:55.260 --> 00:23:56.180 gjort det så bredt. 476 00:23:56.340 --> 00:23:57.380 Ja, det er klart. 477 00:23:57.460 --> 00:23:58.600 Det har haft mulighederne for det. 478 00:23:59.080 --> 00:24:00.080 Det er fuldstændig rigtigt. 479 00:24:00.500 --> 00:24:02.720 Nu sagde jeg, at det var et elmetræ. 480 00:24:03.180 --> 00:24:06.640 Og masser af mennesker vil ved lyden af 481 00:24:06.640 --> 00:24:09.060 ordet elm, så vil de straks sige, Gud, 482 00:24:09.400 --> 00:24:10.460 elmesyge, vil de sige. 483 00:24:10.740 --> 00:24:12.420 Ja, og vi har jo netop også fundet 484 00:24:12.420 --> 00:24:14.720 elmesyge her i Roskilde på det sidste. 485 00:24:14.720 --> 00:24:17.680 Vi fandt en 3-4 tilfælde ude i 486 00:24:17.680 --> 00:24:18.660 himmeløvområdet. 487 00:24:19.700 --> 00:24:23.880 Og vi må jo nok indrømme, at elmesygen 488 00:24:23.880 --> 00:24:25.760 måtte jo komme til Roskilde på et eller 489 00:24:25.760 --> 00:24:26.620 andet tidspunkt. 490 00:24:27.700 --> 00:24:30.940 Den har hærget i landet i flere år, 491 00:24:31.900 --> 00:24:33.880 og den breder sig mere og mere. 492 00:24:34.740 --> 00:24:36.560 I England har vi set, at den tager 493 00:24:36.560 --> 00:24:38.900 livet af faktisk alle elmetræer. 494 00:24:40.260 --> 00:24:42.400 Vi regner ikke med, at den vil få 495 00:24:42.400 --> 00:24:44.240 helt så alvorligt et omfang. 496 00:24:44.980 --> 00:24:46.100 I Danmark. 497 00:24:46.960 --> 00:24:49.700 Men fordi vi er ligesom forberedt på, at 498 00:24:49.700 --> 00:24:52.820 den kommer, og vi gør nogle modforanstaltninger. 499 00:24:53.300 --> 00:24:55.360 Det vil sige, at de træer, vi opdager, 500 00:24:55.920 --> 00:24:59.200 som er blevet angrebet af sygdommen, dem fælder 501 00:24:59.200 --> 00:25:00.800 vi, og vi destruerer det. 502 00:25:01.940 --> 00:25:03.820 Og her netop i Roskilde kommune, der er 503 00:25:03.820 --> 00:25:07.060 vi så heldige, at byrådet har sagt, at 504 00:25:07.060 --> 00:25:10.180 vi er god for, at vi på kommunens 505 00:25:10.180 --> 00:25:14.920 regning fælder træerne og bringer dem ad vejen. 506 00:25:14.920 --> 00:25:19.420 Uden regning til de ejere, der har træerne 507 00:25:19.420 --> 00:25:19.880 stående. 508 00:25:20.520 --> 00:25:23.620 Det er jo en meget effektiv måde at 509 00:25:23.620 --> 00:25:25.260 imødegå sygdommen på. 510 00:25:25.380 --> 00:25:27.820 Mere på den måde, at hvis folk ved, 511 00:25:27.980 --> 00:25:30.100 at de ikke skal have økonomiske bekymringer i 512 00:25:30.100 --> 00:25:32.920 den anledning, at de nok lidt mere vakser 513 00:25:32.920 --> 00:25:34.600 til at melde sig. 514 00:25:35.290 --> 00:25:38.560 Og for at orientere folk om elmesygen, så 515 00:25:38.560 --> 00:25:42.560 har vi netop udarbejdet en brochyr, som faktisk 516 00:25:42.560 --> 00:25:44.420 fortæller alt, hvad der er værd at vide 517 00:25:44.420 --> 00:25:45.320 om elmesyge. 518 00:25:46.100 --> 00:25:49.460 Og den brochyr kan man få ved at 519 00:25:49.460 --> 00:25:54.320 henvende sig på biblioteket, på byrådskontoret eller i 520 00:25:54.320 --> 00:25:55.300 teknisk forvaltning. 521 00:26:12.420 --> 00:26:14.420 Så er vi på St. Klarevej. 522 00:26:15.020 --> 00:26:16.960 Det, vi gerne vil vise hernede på St. 523 00:26:17.020 --> 00:26:20.940 Klarevej, det er den trærække, vi har bag 524 00:26:20.940 --> 00:26:21.460 ved os. 525 00:26:22.840 --> 00:26:25.620 Den er plantet her af flere grunde. 526 00:26:27.600 --> 00:26:32.300 En af grundene er, at den tegner vejkurven 527 00:26:32.300 --> 00:26:32.820 op. 528 00:26:33.580 --> 00:26:36.120 Altså viser vejens forløb, når man ser det 529 00:26:36.120 --> 00:26:38.280 langt væk fra, og man fornemmer det klart, 530 00:26:38.340 --> 00:26:39.340 når man kommer tæt på. 531 00:26:40.940 --> 00:26:44.620 Derudover er der en parallel mellem Gullandstrede, hvor 532 00:26:44.620 --> 00:26:46.700 vi var for ikke ret lang tid siden, 533 00:26:47.660 --> 00:26:49.300 hvor vi så de store træer og den 534 00:26:49.300 --> 00:26:53.040 store karibbebyggelse, hvordan de dannede gaderum. 535 00:26:53.180 --> 00:26:55.860 Sådan er de træer her, sammen med villabebyggelsen 536 00:26:55.860 --> 00:26:58.300 over på den anden side af vejen, med 537 00:26:58.300 --> 00:27:00.500 til at danne vejensrum. 538 00:27:01.940 --> 00:27:04.180 Og det er meget vigtigt, synes vi i 539 00:27:04.180 --> 00:27:04.640 hvert fald. 540 00:27:05.440 --> 00:27:07.240 For hvis ikke de træer var der, så 541 00:27:07.240 --> 00:27:10.500 flød husene over på den anden side af 542 00:27:10.500 --> 00:27:11.200 St. Klarevej. 543 00:27:11.680 --> 00:27:14.400 De flød, om jeg så må sige, lige 544 00:27:14.400 --> 00:27:15.120 ud i floren. 545 00:27:17.880 --> 00:27:21.500 De træer, der er plantet her, Bjørn, det 546 00:27:21.500 --> 00:27:23.080 skal du fortælle lidt om, hvad det er 547 00:27:23.080 --> 00:27:24.880 for nogen, og hvilke betingelser de har. 548 00:27:25.420 --> 00:27:27.880 Ja, det er spidsløn, og som vi ser 549 00:27:27.880 --> 00:27:31.800 på dem, så er der kommet lidt huller. 550 00:27:32.760 --> 00:27:35.080 Nogle af træerne er plantet senere, og vi 551 00:27:35.080 --> 00:27:36.300 kan se, at de er yngre. 552 00:27:37.280 --> 00:27:39.360 Og det hænger sammen med, at de træer 553 00:27:39.360 --> 00:27:42.500 faktisk ikke har særlig gode betingelser at vokse 554 00:27:42.500 --> 00:27:43.080 under her. 555 00:27:44.160 --> 00:27:47.280 Da jeg taler om et område, der er 556 00:27:47.280 --> 00:27:50.480 blevet opfyldt, og det ser ud til, at 557 00:27:50.480 --> 00:27:53.320 træerne vokser veldig kraftigt de første år. 558 00:27:54.040 --> 00:27:56.340 Men når der så er gået måske ti 559 00:27:56.340 --> 00:27:58.620 år, så er det som om, at træerne 560 00:27:58.620 --> 00:28:01.340 kommer ned i nogle jordlag, som de ikke 561 00:28:01.340 --> 00:28:02.220 rigtig kan tåle. 562 00:28:03.220 --> 00:28:06.140 De bliver tørre, og bakken revner på dem, 563 00:28:06.220 --> 00:28:07.380 og det sidste så går de ud. 564 00:28:08.160 --> 00:28:09.260 Ja, lad os håbe, at det varer mange 565 00:28:09.260 --> 00:28:10.200 år, før de går ud. 566 00:28:12.380 --> 00:28:14.680 Roskilde er kendt for Domkirken, det er der 567 00:28:14.680 --> 00:28:15.400 ingen, der er i tvivl om. 568 00:28:16.200 --> 00:28:17.820 Roskilde er kendt for de to ting, der 569 00:28:17.820 --> 00:28:18.620 ligger bag ved os. 570 00:28:19.720 --> 00:28:21.660 Vikingskiftsmuseet og Roskildefjord, det er der heller ikke 571 00:28:21.660 --> 00:28:22.620 nogen, der kan være i tvivl om. 572 00:28:23.100 --> 00:28:25.820 Men jeg synes, og jeg håber, at vi 573 00:28:25.820 --> 00:28:28.060 i aften har kunne vise, at Roskilde består 574 00:28:28.060 --> 00:28:31.140 af en million andre ting, end de tre 575 00:28:31.140 --> 00:28:32.460 meget store severtigheder. 576 00:28:33.260 --> 00:28:36.040 Alle detaljerne og alle de store fine trækbyen, 577 00:28:36.460 --> 00:28:38.480 hvor vi i aften har prøvet at beskæftige 578 00:28:38.480 --> 00:28:40.260 os med netop træerne, for det er vores 579 00:28:40.260 --> 00:28:42.840 farveområde, og det er et farveområde, som vi 580 00:28:42.840 --> 00:28:43.620 er meget glade for. 581 00:28:43.900 --> 00:28:46.920 Og det håber vi alle har forstået noget 582 00:28:46.920 --> 00:28:48.520 af det, vi mener og det vi tænker. 583 00:28:49.260 --> 00:28:50.100 Så er vi glade. 584 00:29:14.890 --> 00:29:17.290 Igennem længere tid har en gruppe mennesker samlet 585 00:29:17.290 --> 00:29:21.470 en hel masse materiale om Roskilde som jernbaneknudepunkt. 586 00:29:22.810 --> 00:29:24.290 Det er der kommet en udstilling ud af, 587 00:29:24.590 --> 00:29:26.830 og den vises i øjeblikket på Roskilde Museum. 588 00:29:28.210 --> 00:29:30.770 Udstillingen hedder, Da jernbanen kom til Roskilde. 589 00:29:31.770 --> 00:29:33.790 Roskilde Lokaltv har været en tur rundt omkring 590 00:29:33.790 --> 00:29:36.450 museet og set på udstillingen og talt med 591 00:29:36.450 --> 00:29:38.690 bl.a. museumsinspektør Gritte Rå. 592 00:29:46.090 --> 00:29:50.910 Planlægningen af jernbanen mellem Roskilde og København, hvordan 593 00:29:50.910 --> 00:29:51.550 kom det til verden? 594 00:29:52.430 --> 00:29:57.630 Ja, anlæggelsen og finansieringen af den første jernbane 595 00:29:57.630 --> 00:29:59.510 herhjemme i Danmark, der er så kommet til 596 00:29:59.510 --> 00:30:02.330 at gå mellem København og Roskilde, skete gennem 597 00:30:02.330 --> 00:30:06.630 det privatejede aktieselskab, som kaldte sig det Sjællandske 598 00:30:06.630 --> 00:30:07.610 Jernbaneselskab. 599 00:30:07.610 --> 00:30:09.830 Her er det særligt to personer, der skal 600 00:30:09.830 --> 00:30:11.630 fremhæves, de to initiativtager. 601 00:30:12.090 --> 00:30:15.370 Det er ingeniør Hjort og bogholder Skram, som 602 00:30:15.370 --> 00:30:18.070 allerede i 1840 udgav en lille pjæse, der 603 00:30:18.070 --> 00:30:20.330 hedder Jernbanen mellem København og Roskilde. 604 00:30:21.030 --> 00:30:22.470 Og i den pjæse gør de altså redde 605 00:30:22.470 --> 00:30:24.290 for, dels hvad det vil koste at anlægge 606 00:30:24.290 --> 00:30:27.130 en jernbane, og dels hvilke indtægter man kan 607 00:30:27.130 --> 00:30:27.910 påberegne sig. 608 00:30:27.910 --> 00:30:30.690 I hele taget var der meget modvilje mod 609 00:30:30.690 --> 00:30:35.590 den anlæggelse, der var røstet fremme om, at 610 00:30:35.590 --> 00:30:39.670 de ildsbyende lokomotiver ville skræmme kreaturerne ud i 611 00:30:39.670 --> 00:30:41.410 døden, som der står også. 612 00:30:41.690 --> 00:30:43.830 Menneskerne ville bekvæge de i røgen. 613 00:30:44.890 --> 00:30:47.070 Aktier, der blev lavet, udstilte nogle aktier. 614 00:30:47.230 --> 00:30:47.890 Hvordan var det? 615 00:30:47.890 --> 00:30:51.750 Da man så endelig får koncessionen på anlæggelsen 616 00:30:51.750 --> 00:30:57.190 af jernbanene, så bliver der udskrevet 7.500 617 00:30:57.190 --> 00:31:01.710 aktier, som ryger med det samme. 618 00:31:01.790 --> 00:31:04.030 Allerede i løbet af en uge er de 619 00:31:04.030 --> 00:31:04.450 solgt. 620 00:31:05.070 --> 00:31:06.850 Men der er det værd at bemærke, at 621 00:31:06.850 --> 00:31:08.850 det er først og fremmest på tyske hænder, 622 00:31:09.050 --> 00:31:11.030 de kommer, mens det er ganske få i 623 00:31:11.030 --> 00:31:11.990 København, der køber. 624 00:31:11.990 --> 00:31:15.010 Og borgeren her i Roskilde må have været 625 00:31:15.010 --> 00:31:17.010 mistroisk over for jernbanen, for der bliver kun 626 00:31:17.010 --> 00:31:19.190 solgt tre aktier her til Roskilde. 627 00:31:19.550 --> 00:31:21.690 De første badestik bliver taget den 25. 628 00:31:21.810 --> 00:31:23.170 april 1845. 629 00:31:23.650 --> 00:31:24.830 Og der må man jo tænke på, at 630 00:31:24.830 --> 00:31:26.250 på det her tidspunkt, der har man ingen 631 00:31:26.250 --> 00:31:27.490 store maskiner til hjælp. 632 00:31:27.950 --> 00:31:29.830 Alt arbejde må foregå med hånd og med 633 00:31:29.830 --> 00:31:30.470 håndredskaber. 634 00:31:30.830 --> 00:31:34.330 Der bliver brugt trillebøger, trillebrædder, skovle og hakker. 635 00:31:34.790 --> 00:31:37.390 Og det kræver selvfølgelig en meget stor arbejdsstyrke. 636 00:31:37.390 --> 00:31:40.550 Og der har man både brugt indlandske, altså 637 00:31:40.550 --> 00:31:43.590 danske arbejdere, men også en del udenlandske arbejdere. 638 00:31:44.090 --> 00:31:46.150 Og de voldte en del problemer. 639 00:31:46.450 --> 00:31:49.930 Blandt andet de danske arbejdere, de forlod ofte 640 00:31:49.930 --> 00:31:50.710 jernbanen. 641 00:31:51.090 --> 00:31:53.010 Når høsttiden kom, så tog de ud på 642 00:31:53.010 --> 00:31:56.650 landet og var med i høsten. 643 00:31:57.250 --> 00:31:59.990 Og de udenlandske arbejdere fortælles, at blandt andet 644 00:31:59.990 --> 00:32:02.390 de svenske arbejdere ikke kunne tåle kosten her. 645 00:32:02.990 --> 00:32:05.670 Så de måtte indlægges på sygehus og derefter 646 00:32:05.670 --> 00:32:06.230 sendes hjem. 647 00:32:06.230 --> 00:32:08.330 Hvordan var det, at indvige ceremonien? 648 00:32:09.630 --> 00:32:12.130 Ja, så endelig den 26. 649 00:32:12.410 --> 00:32:17.490 juni 1847 kunne man indvige jernbanestrækningen. 650 00:32:17.970 --> 00:32:20.230 Og det var en meget festlig og højtidelig 651 00:32:20.230 --> 00:32:20.490 dag. 652 00:32:21.030 --> 00:32:23.410 Det var den daværende konge Christian 8. 653 00:32:23.590 --> 00:32:27.050 og dronningen Karolina Amalie, der var med til 654 00:32:27.050 --> 00:32:28.310 at indvige jernbanen. 655 00:32:28.970 --> 00:32:32.710 Og det startede i København, hvor tågene var 656 00:32:32.710 --> 00:32:33.350 pyntet op. 657 00:32:33.350 --> 00:32:35.950 Der blev holdt taler i København, og så 658 00:32:35.950 --> 00:32:40.410 kørte kongetåget til Roskilde, hvor de så ankom 659 00:32:40.410 --> 00:32:40.730 ca. 660 00:32:40.830 --> 00:32:41.970 en times tid senere. 661 00:32:42.890 --> 00:32:47.610 Og her i Roskilde stod byens borgerkorps opstillet, 662 00:32:48.250 --> 00:32:52.550 og der var også flag og garlander på 663 00:32:52.550 --> 00:32:53.150 tågene. 664 00:32:53.910 --> 00:32:57.650 Efter at kongen så havde fået frokost og 665 00:32:57.650 --> 00:32:59.550 havde været rundt i byen, tog de til 666 00:32:59.550 --> 00:33:04.290 domkirken og hørte ovenmusik, så vendte kongeparet hjem, 667 00:33:04.530 --> 00:33:06.350 men vel og mærke i hestekøretøj. 668 00:33:06.430 --> 00:33:08.710 De havde altså fået nok jernbane for den 669 00:33:08.710 --> 00:33:08.910 dag. 670 00:33:09.070 --> 00:33:10.750 Det har været et festligt tåg, kan man 671 00:33:10.750 --> 00:33:10.870 sige. 672 00:33:11.310 --> 00:33:11.710 Tak skal du have. 673 00:33:14.130 --> 00:33:16.610 De første tåge, der kørte fra København til 674 00:33:16.610 --> 00:33:18.310 Roskilde, det var forløsningstog. 675 00:33:18.950 --> 00:33:21.790 Ja, du har ret i, at jernbanen i 676 00:33:21.790 --> 00:33:24.210 starten ikke blev brugt som en godstransport og 677 00:33:24.210 --> 00:33:26.430 en særlig stor persontransport. 678 00:33:26.430 --> 00:33:29.450 Det var meningen, at jernbanen skulle gå helt 679 00:33:29.450 --> 00:33:31.550 til Korsør, men da den åbnede, var det 680 00:33:31.550 --> 00:33:34.750 altså Roskilde-København-linjen, der blev åbnet. 681 00:33:35.130 --> 00:33:37.310 Og derfor var der mange, der tog den 682 00:33:37.310 --> 00:33:39.830 tur som en fornøjelsestur. 683 00:33:40.150 --> 00:33:41.190 Især var det til Valby. 684 00:33:41.250 --> 00:33:42.730 Den var jo kort, og så tog man 685 00:33:42.730 --> 00:33:44.090 fra København til Valby. 686 00:33:44.450 --> 00:33:47.410 Men mange fra København tog også til Roskilde, 687 00:33:47.710 --> 00:33:51.090 og så reklamerer man hernede, kan man se, 688 00:33:52.130 --> 00:33:53.670 at det er en meget smuk by, og 689 00:33:53.670 --> 00:33:56.910 der er skønne omgivelser, og der er Lettreborg, 690 00:33:57.030 --> 00:33:58.630 og der er kilder, og i byen har 691 00:33:58.630 --> 00:33:59.410 man Domkirken. 692 00:33:59.810 --> 00:34:01.570 Så man har simpelthen været meget opmærksom på, 693 00:34:01.870 --> 00:34:05.610 hvilke sædværdigheder man har at gøre turistreklame for. 694 00:34:07.429 --> 00:34:09.710 Og man kan også godt se på annoncer 695 00:34:09.710 --> 00:34:13.929 i København, at forskellige folk derinde regner med, 696 00:34:14.170 --> 00:34:15.810 at der er nogen fra Roskilde, der tager 697 00:34:15.810 --> 00:34:17.949 derind og laver en tur i København, og 698 00:34:17.949 --> 00:34:20.090 så kan de nå at købe lidt derinde. 699 00:34:20.090 --> 00:34:24.310 Så der er faktisk mange, kan man sige, 700 00:34:24.350 --> 00:34:27.290 erhvervsdrivende, som nyder godt af, at der kommer 701 00:34:27.290 --> 00:34:29.550 lidt turisme til byen. 702 00:34:30.210 --> 00:34:32.330 Roskilde station, da den blev åbnet, så var 703 00:34:32.330 --> 00:34:34.850 der jo både restauranter, der var udlejning af 704 00:34:34.850 --> 00:34:36.590 værtser, og der var nogen af de større 705 00:34:36.590 --> 00:34:37.110 selskaber. 706 00:34:37.790 --> 00:34:40.550 Ja, det var jo faktisk et jernbanehotel, hvor 707 00:34:40.550 --> 00:34:44.170 man i underetagen havde kontorer og passagerer, der 708 00:34:44.170 --> 00:34:47.370 hedder ventesale, 1. 709 00:34:47.409 --> 00:34:47.690 og 2. 710 00:34:47.710 --> 00:34:47.929 og 3. 711 00:34:48.050 --> 00:34:49.050 klasses ventesale. 712 00:34:49.850 --> 00:34:52.790 Og så ovenpå havde man store selskabslokaler, en 713 00:34:52.790 --> 00:34:55.050 stor restaurant og en altan. 714 00:34:55.370 --> 00:34:58.490 Og fra altanen kunne man spænde en line 715 00:34:58.490 --> 00:35:00.250 ud til en mast, der stod på torvet, 716 00:35:00.350 --> 00:35:02.990 og så kunne man der lade en linedanser 717 00:35:02.990 --> 00:35:03.970 optræde. 718 00:35:04.090 --> 00:35:08.330 Det var, når der var ved særlige lejligheder, 719 00:35:08.390 --> 00:35:09.890 så havde man f.eks. sådan et arrangement. 720 00:35:09.890 --> 00:35:13.770 Og der var også udlejning af værtser, så 721 00:35:13.770 --> 00:35:14.810 det var som et hotel. 722 00:35:15.410 --> 00:35:16.850 Og det var sådan, at det blev meget 723 00:35:16.850 --> 00:35:24.510 populært, og byens beværgninger, de klagede, og der 724 00:35:24.510 --> 00:35:31.150 kom så en politianmeldelse, og politiet kom op 725 00:35:31.150 --> 00:35:34.070 i restauranten, og det forlyder, efter hvad der 726 00:35:34.070 --> 00:35:36.710 er ærindret og skrevet ned om det, at 727 00:35:36.710 --> 00:35:40.390 en deroppe bankede tre slag i gulvet, og 728 00:35:40.390 --> 00:35:42.510 det betød normalt til ham, der var på 729 00:35:42.510 --> 00:35:44.770 kontoret nede under tre slag i gulvet, at 730 00:35:44.770 --> 00:35:46.630 der var en kunde ovenpå, der gerne ville 731 00:35:46.630 --> 00:35:48.370 hilse på ham og nyde en lille en. 732 00:35:48.470 --> 00:35:50.250 Så det var normalt meget hyggeligt. 733 00:35:50.750 --> 00:35:53.210 Men den dag var det tre voldsomme og 734 00:35:53.210 --> 00:35:55.610 hårde dunk, og det bekymrede ham lidt, og 735 00:35:55.610 --> 00:35:57.570 han skyndte sig op ad trappen og kom 736 00:35:57.570 --> 00:35:58.190 op ovenpå. 737 00:35:58.190 --> 00:36:00.350 Og der stod politiet så og sagde, at 738 00:36:00.350 --> 00:36:04.330 de måtte lukke for alle de forlystelser, der 739 00:36:04.330 --> 00:36:04.930 var deroppe. 740 00:36:05.330 --> 00:36:10.390 Og så havde man netop fået foreningsfriheden herhjemme 741 00:36:10.390 --> 00:36:14.150 i Danmark, og alle stamkunderne dannede så en 742 00:36:14.150 --> 00:36:17.970 selskabelig forening, hvor de så betalte otte skilling 743 00:36:17.970 --> 00:36:20.550 for at komme ind, og så kunne de 744 00:36:20.550 --> 00:36:24.030 få lov at holde de der arrangementer, som 745 00:36:24.030 --> 00:36:24.390 de ville. 746 00:36:24.390 --> 00:36:26.830 Og så blev de otte skillinger så refunderet 747 00:36:26.830 --> 00:36:27.950 ved måltiderne. 748 00:36:28.130 --> 00:36:30.910 Så i virkeligheden var det så populært, at 749 00:36:30.910 --> 00:36:32.230 man foretaget det. 750 00:36:33.490 --> 00:36:37.490 Hestetorvet og jernbanen, det er jo hestetorvet bygget 751 00:36:37.490 --> 00:36:38.710 op omkring jernbanen. 752 00:36:39.250 --> 00:36:42.350 Ja, altså hestetorvet er noget, der har været 753 00:36:42.350 --> 00:36:46.270 brugt meget langt tilbage i tiden, blandt andet 754 00:36:46.270 --> 00:36:48.350 til Hestemarked, som navnet siger. 755 00:36:48.810 --> 00:36:51.490 Men da jernbanen kom, så blev det sådan 756 00:36:51.490 --> 00:36:55.470 set et nyt centrum i byen, hvor man 757 00:36:55.470 --> 00:36:57.590 før havde haft Stendertorvet, som det sted, man 758 00:36:57.590 --> 00:36:58.970 tog udgangspunkt i. 759 00:36:59.070 --> 00:37:01.330 Så var Hestetorvet så også et, der blev 760 00:37:01.330 --> 00:37:03.850 noget af betydning. 761 00:37:03.910 --> 00:37:06.270 Man kan se, der står sådan rundt omkring 762 00:37:06.270 --> 00:37:09.450 ting, hvor man orienterer sig ud fra banegården 763 00:37:09.450 --> 00:37:11.390 og fra Hestetorvet, hvor det før var Stendertorvet. 764 00:37:11.490 --> 00:37:14.030 Og hvis der er en annonce, hvor der 765 00:37:14.030 --> 00:37:15.390 står, at der er et ur, der er 766 00:37:15.390 --> 00:37:18.230 tabt, og man får så beskrevet, hvor man 767 00:37:18.230 --> 00:37:22.150 skal finde det, eller hvor man kan hente 768 00:37:22.150 --> 00:37:24.830 det, alt eftersom man står ved Hestetorvet. 769 00:37:24.970 --> 00:37:26.850 Det bliver pludselig det nye centrum. 770 00:37:27.750 --> 00:37:30.150 Arkitekturen på selve Roskilde Station, den er hentet 771 00:37:30.150 --> 00:37:30.850 fra Italien. 772 00:37:31.610 --> 00:37:34.790 Ja, man mener, at Billa Borghese i Rom 773 00:37:34.790 --> 00:37:38.690 har været en vigtig inspirationskilde til den måde, 774 00:37:39.470 --> 00:37:41.430 at Roskilde Station kom til at se ud. 775 00:37:41.510 --> 00:37:45.190 Altså med to tårne, og så en altan 776 00:37:45.190 --> 00:37:47.490 med søjlebuegang nedenunder. 777 00:37:47.490 --> 00:37:49.850 Og det er et motiv, som man genfinder 778 00:37:49.850 --> 00:37:51.650 andre steder også i den periode. 779 00:37:52.410 --> 00:37:55.750 Og det morsomme ved Roskilde Station, det er, 780 00:37:55.950 --> 00:38:00.250 at den faktisk er det nuværende Danmarks ældste 781 00:38:00.250 --> 00:38:01.630 banegård. 782 00:38:01.810 --> 00:38:05.270 Fordi Københavns Banegård blev lagt uden for voldene 783 00:38:05.270 --> 00:38:06.550 og bygget af træ. 784 00:38:06.710 --> 00:38:08.590 Hvis nu fjenden skulle komme og angribe, så 785 00:38:08.590 --> 00:38:11.470 skulle man hurtigt kunne fjerne den. 786 00:38:11.570 --> 00:38:14.250 Og derfor byggede man den af træ og 787 00:38:14.250 --> 00:38:16.010 Roskilde af mursten. 788 00:38:16.010 --> 00:38:18.810 Og så senere hen har vi fået den 789 00:38:18.810 --> 00:38:20.870 Københavns hovedbanegård, vi kender i dag. 790 00:38:21.370 --> 00:38:22.730 Men den første er så væk. 791 00:38:22.870 --> 00:38:26.290 Og det vil sige, at Roskilde Banegård er 792 00:38:26.290 --> 00:38:29.170 det nuværende Danmarks ældste banegård. 793 00:38:29.770 --> 00:38:31.690 Dengang banen blev åbnet, det vil jo også 794 00:38:31.690 --> 00:38:34.830 betyde en hurtig transport fra Roskilde til København 795 00:38:34.830 --> 00:38:35.310 omvendt. 796 00:38:35.550 --> 00:38:38.010 Det tog jo næsten en hel dagrejse med 797 00:38:38.010 --> 00:38:39.690 hestevognen. 798 00:38:39.770 --> 00:38:40.570 Hvordan blev det så nu? 799 00:38:40.570 --> 00:38:43.530 Det var en dagsrejse. 800 00:38:43.730 --> 00:38:46.070 Når man tog dagvognen fra Roskilde ind til 801 00:38:46.070 --> 00:38:48.270 København, så var det omkring en dag. 802 00:38:48.790 --> 00:38:50.870 Og når toget kom, så tog det lige 803 00:38:50.870 --> 00:38:53.290 lidt under en time, når det var dag. 804 00:38:53.450 --> 00:38:55.490 Og når det var en aften eller mørkt, 805 00:38:55.870 --> 00:38:57.190 så skulle man køre langsommere. 806 00:38:57.270 --> 00:39:00.130 Der skulle noget med lys og signaler, så 807 00:39:00.130 --> 00:39:01.710 den kom til at tage det længere tid 808 00:39:01.710 --> 00:39:02.730 om aftenen. 809 00:39:02.730 --> 00:39:06.410 Så en timestid, og det var jo ret 810 00:39:06.410 --> 00:39:08.930 mærkebart, at i stedet for en hel dag, 811 00:39:09.030 --> 00:39:10.150 så gik der bare en time. 812 00:39:11.270 --> 00:39:13.750 Så det var virkelig en ændring. 813 00:39:14.370 --> 00:39:15.430 Og det må også have været noget, som 814 00:39:15.430 --> 00:39:18.830 har været en stor oplevelse for folk. 815 00:39:19.070 --> 00:39:21.630 Pludselig at opleve, at noget som normalt har 816 00:39:21.630 --> 00:39:24.930 været ikke helt så præcis, men noget der 817 00:39:24.930 --> 00:39:26.770 skete i løbet af en dag, pludselig nu, 818 00:39:27.670 --> 00:39:30.910 så afgår toget på et præcist minuttal. 819 00:39:30.910 --> 00:39:35.650 Og det gør også, at insponeringen til tiden 820 00:39:35.650 --> 00:39:36.050 bliver anderledes. 821 00:39:36.550 --> 00:39:38.070 Man skal være helt anderledes præcis. 822 00:39:38.170 --> 00:39:39.470 Man skal bruge et ord hele tiden. 823 00:39:40.770 --> 00:39:41.570 Banens ansatte. 824 00:39:43.170 --> 00:39:44.770 Der var et hierarchy-orden. 825 00:39:45.970 --> 00:39:47.330 Ja, nu er vi kommet over i den 826 00:39:47.330 --> 00:39:49.070 anden afdeling af udstillinger. 827 00:39:49.130 --> 00:39:50.670 Der kan vi se, at vi står foran 828 00:39:50.670 --> 00:39:53.910 en fane, hvor der står Dansk Lokomotivmandsforening, Roskildeafdeling. 829 00:39:54.830 --> 00:39:56.090 Og det har været en fane, der har 830 00:39:56.090 --> 00:39:58.670 været brugt i deres fagforening, og den har 831 00:39:58.670 --> 00:40:01.510 været proderet af ægtefællerne til dem, der har 832 00:40:01.510 --> 00:40:02.070 været i foreningen. 833 00:40:02.170 --> 00:40:03.010 Og der kan vi se, at der er 834 00:40:03.010 --> 00:40:06.170 et lokomotiv, stort med kold osv., og det 835 00:40:06.170 --> 00:40:08.550 var noget, der krævede meget mandskab for at 836 00:40:08.550 --> 00:40:09.090 kunne køre. 837 00:40:09.610 --> 00:40:12.890 Dels skulle det betjenes under kørslen i selve 838 00:40:12.890 --> 00:40:14.850 lokomotivet, hvor der var mange mennesker ansat. 839 00:40:14.930 --> 00:40:20.390 Der var folk, der skulle ordne lamperne ovenfra, 840 00:40:20.510 --> 00:40:21.930 og der var nogen, der biletterede, og der 841 00:40:21.930 --> 00:40:23.370 var nogen, der var fyrbøger osv. 842 00:40:23.370 --> 00:40:26.350 Og så var der også dem, der gav 843 00:40:26.350 --> 00:40:27.990 signaler langs hele banen. 844 00:40:28.450 --> 00:40:30.870 Da banen åbnede, så var der noget, der 845 00:40:30.870 --> 00:40:34.210 hed den optiske telegraf, og det er et 846 00:40:34.210 --> 00:40:37.590 signalsystem, hvor der stod master langs hele banen, 847 00:40:37.670 --> 00:40:41.330 og der rejste man så en stor kur, 848 00:40:41.470 --> 00:40:44.830 den var så stor, hele vejen ned langs 849 00:40:44.830 --> 00:40:45.270 banen. 850 00:40:45.690 --> 00:40:47.750 Og så var der ledevogt og nogen, der 851 00:40:47.750 --> 00:40:50.330 passede bommene osv., og så var der dem, 852 00:40:50.470 --> 00:40:52.410 der var på selvestationen, og det var en 853 00:40:52.410 --> 00:40:55.350 lang række mennesker, der var ansat. 854 00:40:55.670 --> 00:40:57.910 Jeg kan se her bag på tavlen nogle 855 00:40:57.910 --> 00:41:00.290 af de forskellige personer, der var ansat inden 856 00:41:00.290 --> 00:41:01.190 for banen. 857 00:41:01.450 --> 00:41:04.390 Ja, vi har taget fire eksempler, en banegårdsforvalter, 858 00:41:04.470 --> 00:41:09.070 en stationsforvalter og en lokomotivfører, for at vise, 859 00:41:09.230 --> 00:41:10.810 at der var forskellige mennesker, og at de 860 00:41:10.810 --> 00:41:15.490 var anbragt i en rangorden i forhold til 861 00:41:15.490 --> 00:41:18.290 hinanden, hvor det galdt om, at alle adlød 862 00:41:18.290 --> 00:41:21.050 og gjorde, hvad de fik besked på, for 863 00:41:21.050 --> 00:41:23.290 at systemet kunne fungere og for at sikkerheden 864 00:41:23.290 --> 00:41:24.610 var hjemme. 865 00:41:24.870 --> 00:41:30.390 Og hvor man var sikker på, at det 866 00:41:30.390 --> 00:41:35.030 skulle fungere, så havde man ansat militære folk. 867 00:41:35.150 --> 00:41:38.170 Altså i begyndelsen af, da jernbanen blev anlagt, 868 00:41:38.250 --> 00:41:40.010 så var det officerer, der var vant til 869 00:41:40.010 --> 00:41:42.270 at have med mange mennesker at gøre og 870 00:41:42.270 --> 00:41:47.390 træffe beslutninger og organisere og gøre ting sådan 871 00:41:47.390 --> 00:41:48.130 præcist. 872 00:41:48.830 --> 00:41:49.850 Og det var også de eneste, der var 873 00:41:49.850 --> 00:41:52.810 uddannet som ingeniør og som jordarbejder til at 874 00:41:52.810 --> 00:41:53.710 stå for jordarbejde. 875 00:41:53.830 --> 00:41:57.290 Og da vi så har fået i krigen 876 00:41:57.290 --> 00:42:02.350 i 1864 og krigen mod oprørende Slesvig-Holsten, 877 00:42:02.350 --> 00:42:05.410 så får vi også en masse officerer, som 878 00:42:05.410 --> 00:42:08.090 gerne vil have arbejde, og de kommer så 879 00:42:08.090 --> 00:42:12.070 også ind i jernbanen, hvor deres kvalifikationer passer 880 00:42:12.070 --> 00:42:12.490 fint. 881 00:42:12.730 --> 00:42:14.010 Og det vil sige, med sig ind i 882 00:42:14.010 --> 00:42:17.990 jernbanenvæsenet, så tager de uniformer, som vi også 883 00:42:17.990 --> 00:42:22.670 kan se på udstillingen, titler og præcision og 884 00:42:22.670 --> 00:42:23.350 hele rangordenen. 885 00:42:23.870 --> 00:42:28.750 Så derfor afspejledes det egentlig i en del, 886 00:42:28.870 --> 00:42:30.810 at det har været militære folk i starten, 887 00:42:31.710 --> 00:42:34.510 der gik ind i jernbanenvæsenet. 888 00:42:34.630 --> 00:42:35.030 Tak skal du have.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer