Magasinprogram 22. juli 1987

WEBVTT

1
00:00:00.150 --> 00:00:01.890
Vi starter med Nyt fra Roskilde, som vi

2
00:00:01.890 --> 00:00:04.450
plejer, og derefter har vi anden afdeling af

3
00:00:04.450 --> 00:00:07.770
udsendelsesrækken om byens træer og deres placering i

4
00:00:07.770 --> 00:00:08.470
bybilledet.

5
00:00:09.290 --> 00:00:11.850
I øjeblikket er der en sommerudstilling på Roskilde

6
00:00:11.850 --> 00:00:14.250
Museum, den hedder Da Jernbanen kom til Roskilde,

7
00:00:14.590 --> 00:00:15.490
den har vi besøgt.

8
00:00:16.790 --> 00:00:16.890
Kl.

9
00:00:16.930 --> 00:00:20.330
21 har vi Sportsmagasinet, og aftenens udsendelse slutter

10
00:00:20.330 --> 00:00:22.930
med ungdomsprogrammet på stedet.

11
00:00:23.550 --> 00:00:26.030
Men allerførst over til Gulle Ekstrøm med Nyt

12
00:00:26.030 --> 00:00:26.630
fra Roskilde.

13
00:00:27.450 --> 00:00:29.950
I den forløbende uge har nyhederne været meget

14
00:00:29.950 --> 00:00:31.330
præget af det dårlige vejr.

15
00:00:31.610 --> 00:00:33.170
Den danske sommer er jo ikke ligefrem noget

16
00:00:33.170 --> 00:00:35.570
at prale af, men vores elendige sommer er

17
00:00:35.570 --> 00:00:37.110
jo ikke til at klage over, når man

18
00:00:37.110 --> 00:00:39.310
hører om de voldsomme katastrofer, der har herret

19
00:00:39.310 --> 00:00:40.150
rundt om i Europa.

20
00:00:41.330 --> 00:00:42.890
I en lille fli af uvejret har vi

21
00:00:42.890 --> 00:00:45.250
dog mødt i form af meget hæftigt regnskyld

22
00:00:45.250 --> 00:00:47.150
her i løbet af sidste weekend.

23
00:00:48.210 --> 00:00:50.690
Mange mennesker fik deres kældre eller lofter stærkt

24
00:00:50.690 --> 00:00:52.310
beskadigt af indtrængende vand.

25
00:00:52.950 --> 00:00:55.390
Mange steder i Roskilde omvejen havde folk så

26
00:00:55.390 --> 00:00:58.170
mange problemer med regnvandet, at de måtte tilkalde

27
00:00:58.170 --> 00:00:59.830
hjælp fra Civilforsvaret og Falk.

28
00:01:00.650 --> 00:01:02.950
I går var Civilforsvaret stadig i gang med

29
00:01:02.950 --> 00:01:05.470
at fjerne de sidste spor af søndagens sønflod.

30
00:01:06.570 --> 00:01:09.730
Henning Christrøge, nu står vi herude på Marbjergevej

31
00:01:09.730 --> 00:01:12.690
tirsdag eftermiddag, og I er ved at rydde

32
00:01:12.690 --> 00:01:14.630
op efter søndagens hæftige regnskyld.

33
00:01:14.950 --> 00:01:16.210
Hvad er det, I laver nu?

34
00:01:16.210 --> 00:01:20.490
Opgaven herude er at flytte tusind kubikmeter vand

35
00:01:20.490 --> 00:01:21.510
af søen dernede.

36
00:01:22.150 --> 00:01:24.470
Det er en opgave, vi udfører for tændingsforvandling.

37
00:01:25.610 --> 00:01:29.630
Vandet skal afleveres 250 meter væk nord for

38
00:01:29.630 --> 00:01:34.610
motorvejen i en vejbrøn, som går direkte ned

39
00:01:34.610 --> 00:01:36.090
i noget afløssystem derude.

40
00:01:36.770 --> 00:01:39.210
Vi regner med at klare det på 18

41
00:01:39.210 --> 00:01:40.830
-20 timer med to pumper.

42
00:01:42.010 --> 00:01:43.450
Tager det ikke så lang tid at flytte

43
00:01:43.450 --> 00:01:44.670
sådan noget vand?

44
00:01:44.670 --> 00:01:45.370
Det gør det.

45
00:01:45.930 --> 00:01:47.570
Vand løber altså ikke af sig selv.

46
00:01:47.710 --> 00:01:50.070
Det skal have en pumpe, og så skal

47
00:01:50.070 --> 00:01:52.670
det igennem slangerne, for at vi er sikre

48
00:01:52.670 --> 00:01:55.050
på, at vi rammer kloaksystemet og ikke laver

49
00:01:55.050 --> 00:01:56.030
vandskade andre steder.

50
00:01:56.750 --> 00:01:58.710
Hvad er formålet med at flytte vandet herfra?

51
00:01:59.470 --> 00:02:00.710
Det er jo en regnvandsbassin, ikke?

52
00:02:01.050 --> 00:02:04.550
Det er en regnvandsbassin, men afløbsledningen fra regnvandsbassinen

53
00:02:04.550 --> 00:02:07.449
skal etableres med en tunnel under jernbanen nu.

54
00:02:07.449 --> 00:02:11.830
Man skal ned under afløbshøjden i bassinet, for

55
00:02:11.830 --> 00:02:14.030
at man kan begynde at lave afløbet den

56
00:02:14.030 --> 00:02:14.450
vej over.

57
00:02:14.630 --> 00:02:16.190
Der skal cirka sænkes en meter.

58
00:02:16.830 --> 00:02:18.590
Vi har set på tegningerne her i form,

59
00:02:18.630 --> 00:02:20.870
da jeg var sammen med Koldborg fra teknisk

60
00:02:20.870 --> 00:02:21.330
forvandling.

61
00:02:22.370 --> 00:02:24.610
Men ellers havde I jo en meget travl

62
00:02:24.610 --> 00:02:25.210
søndag.

63
00:02:25.730 --> 00:02:27.370
Hvornår startede det hele egentlig for jer?

64
00:02:28.170 --> 00:02:30.930
Det startede med en opringning hjemme hos mig

65
00:02:30.930 --> 00:02:33.050
i privaten 10-12 minutter over syv.

66
00:02:33.050 --> 00:02:35.590
Og så gik det ellers slag i slag

67
00:02:35.590 --> 00:02:39.050
til 01-00 natten mellem søndag og mandag.

68
00:02:40.550 --> 00:02:44.650
Der havde vi syv store indsatser, hvor al

69
00:02:44.650 --> 00:02:49.590
vores pumpegrej plus en af brændvæsenets automobilsprøjter var

70
00:02:49.590 --> 00:02:50.050
indsat.

71
00:02:50.730 --> 00:02:54.630
Vi pumpede to steder i Svoreslev hos Tjerkompaniet,

72
00:02:54.870 --> 00:02:57.970
og så en stor oversvømmelse nede i Enghaven.

73
00:02:57.970 --> 00:03:01.830
Vi var i Dommervænge, hvor der var 135

74
00:03:01.830 --> 00:03:05.510
cm vand i en af blokkene og 75

75
00:03:05.510 --> 00:03:08.430
cm i kælderen under en af de andre

76
00:03:08.430 --> 00:03:09.070
blokker.

77
00:03:09.450 --> 00:03:12.310
Der brugte vi 12 timer derovre, og så

78
00:03:12.310 --> 00:03:14.450
var det så langt nede, som vi nogengang

79
00:03:14.450 --> 00:03:14.970
kan tage det.

80
00:03:15.090 --> 00:03:17.410
Resten er sådan lidt mere øseagtigt.

81
00:03:18.030 --> 00:03:24.410
Hvordan foregår det, når sådan nogle kælderegendomme bliver

82
00:03:24.410 --> 00:03:25.120
fuldstændig oversøget?

83
00:03:26.380 --> 00:03:28.820
Det foregår på den måde, at kloaksystemet bliver

84
00:03:28.820 --> 00:03:30.460
overbelastet, og så stemmer det op et eller

85
00:03:30.460 --> 00:03:30.800
andet sted.

86
00:03:31.320 --> 00:03:33.820
En af de allerførste opringer, vi fik ind

87
00:03:33.820 --> 00:03:37.360
på vagtcentralen, da jeg var kommet derud, var

88
00:03:37.360 --> 00:03:40.180
en dame fra Frederiksborgvej, der spurgte, hvad hun

89
00:03:40.180 --> 00:03:42.120
skulle gøre, for det vand stod op igennem

90
00:03:42.120 --> 00:03:43.300
hendes WC nede i kælderen.

91
00:03:44.180 --> 00:03:45.700
Det kunne vi jo ikke hjælpe hende ret

92
00:03:45.700 --> 00:03:48.560
meget med, for der havde vi faktisk disponeret

93
00:03:48.560 --> 00:03:49.420
de store steder.

94
00:03:50.120 --> 00:03:52.060
Dommervængen er næsten altid sikker, når der er

95
00:03:52.060 --> 00:03:53.220
sådan en regnskyld.

96
00:03:53.220 --> 00:03:55.600
Hvordan kan det egentlig være, at man ikke

97
00:03:55.600 --> 00:03:58.100
kan tage nogle forholdsregler i sådan en bebyggelse?

98
00:03:58.400 --> 00:04:00.100
Jeg mener at vide, at det har noget

99
00:04:00.100 --> 00:04:03.280
med afløbsforholdene, der er belavet, da dommervænget bliver

100
00:04:03.280 --> 00:04:03.640
bygget.

101
00:04:03.900 --> 00:04:06.180
Men det er nok et spørgsmål, Teknisk Forvaltning

102
00:04:06.180 --> 00:04:07.100
bedre kan svare på.

103
00:04:07.960 --> 00:04:09.580
Men jeg mener, at det er tredje gang

104
00:04:09.580 --> 00:04:11.780
i den tid, at jeg har haft med

105
00:04:11.780 --> 00:04:13.780
Civilforsvaret at gøre, at vi er derovre og

106
00:04:13.780 --> 00:04:14.360
genset.

107
00:04:14.460 --> 00:04:17.940
Og det er over 20 år eller sådan

108
00:04:17.940 --> 00:04:18.180
noget.

109
00:04:18.760 --> 00:04:20.300
Jeg ved ikke, hvor gammel dommervænget er lige

110
00:04:20.300 --> 00:04:20.839
i øjeblikket.

111
00:04:20.839 --> 00:04:22.880
Men jeg mener, at det er tredje gang,

112
00:04:22.980 --> 00:04:24.040
at vi har været på den derovre.

113
00:04:24.680 --> 00:04:26.300
Hvor mange mand har I haft i gang

114
00:04:26.300 --> 00:04:27.620
med alle de her opgaver?

115
00:04:28.060 --> 00:04:29.640
I løbet af søndagen, der var vi oppe

116
00:04:29.640 --> 00:04:32.580
på en samlet mandskabsdyrk på 23 mand.

117
00:04:33.340 --> 00:04:36.220
Dels CF-frivillige, og så fik vi lov

118
00:04:36.220 --> 00:04:39.780
til at låne 500 erlønede brandfolk af de

119
00:04:39.780 --> 00:04:41.540
vagthold, som ikke havde hjemmepligt.

120
00:04:42.900 --> 00:04:46.680
Så alt i alt blev der ydet 228

121
00:04:46.680 --> 00:04:49.180
mandtimer i det døgn.

122
00:04:49.180 --> 00:04:51.880
Og der går jo nu her i denne

123
00:04:51.880 --> 00:04:54.620
uge nogle regninger af sted til requirenterne af

124
00:04:54.620 --> 00:04:55.500
vores assistans.

125
00:04:56.000 --> 00:04:58.900
Det er sådan noget, som det her er

126
00:04:58.900 --> 00:05:01.320
assistans mod betaling.

127
00:05:01.880 --> 00:05:05.820
Efter nogle regler, som Kopset og Civilforsvarsstyrelsen fastsætter.

128
00:05:06.080 --> 00:05:07.180
Det vil sige, at det her er teknisk

129
00:05:07.180 --> 00:05:08.920
forventning, der kommer til at betale for det

130
00:05:08.920 --> 00:05:09.500
her arbejde?

131
00:05:09.840 --> 00:05:13.780
Koldborg gav et ja her i formiddags på

132
00:05:13.780 --> 00:05:14.220
den her.

133
00:05:15.500 --> 00:05:19.140
Der er nogle urklare spørgsmål endnu med en

134
00:05:19.140 --> 00:05:21.320
af lænsningerne ude i Engvangen i Svoresluft.

135
00:05:22.000 --> 00:05:23.420
Det er muligt, at det bliver en sag

136
00:05:23.420 --> 00:05:25.660
med forsikringsselskabet Vinterturborg.

137
00:05:26.580 --> 00:05:28.100
Manden var ikke helt tilfreds med at have

138
00:05:28.100 --> 00:05:30.260
250 kubikmeter vand i kælderen.

139
00:05:32.340 --> 00:05:34.760
Men ellers havde I jo også assistans fra

140
00:05:34.760 --> 00:05:36.460
en anden CF-kolonne?

141
00:05:36.460 --> 00:05:37.660
Ja, det er rigtigt.

142
00:05:37.900 --> 00:05:41.260
På et tidspunkt truede det meget stærkt med

143
00:05:41.260 --> 00:05:46.360
at kortslutte hele elnette på Tjerkompanies målertavler derude.

144
00:05:47.100 --> 00:05:48.200
Derfor blev der kl.

145
00:05:48.400 --> 00:05:52.720
11.29 rekurreret en slangegruppe og to kopsværenpligtige

146
00:05:52.720 --> 00:05:54.140
fra Kassan i Hillerød.

147
00:05:54.720 --> 00:05:57.880
De var hernede og var fremme ved Tjerkompanie

148
00:05:57.880 --> 00:05:58.560
12-16.

149
00:05:59.320 --> 00:06:00.780
Det må jo sige sig at være en

150
00:06:00.780 --> 00:06:02.780
rimelig tid på sådan en assistans.

151
00:06:02.780 --> 00:06:06.200
11.29 til 12.16 så er det

152
00:06:06.200 --> 00:06:07.800
stort set klar til at køre.

153
00:06:09.020 --> 00:06:12.500
Det er jo betragtelige mængder af vand det

154
00:06:12.500 --> 00:06:13.180
drejer sig om.

155
00:06:13.440 --> 00:06:15.540
Hvor meget var det i linset derude i

156
00:06:15.540 --> 00:06:16.780
Tjerkompanie ved Svoresluft?

157
00:06:17.300 --> 00:06:20.600
Ja, i Tjerkompanie der kan vi lave det

158
00:06:20.600 --> 00:06:23.820
regnestykke, at vi siger 12 timer på 5000

159
00:06:23.820 --> 00:06:26.000
liter i minutte.

160
00:06:26.420 --> 00:06:29.000
Det giver så på en time jo noget

161
00:06:29.000 --> 00:06:31.160
med 300.000 liter.

162
00:06:32.240 --> 00:06:34.860
Og så gang 12 timer, så er vi

163
00:06:34.860 --> 00:06:36.900
op så stort sommer, så jeg kan ikke

164
00:06:36.900 --> 00:06:39.960
lige få det gang og regnestykke til.

165
00:06:40.780 --> 00:06:42.600
Vi har jo talt lidt om de tal

166
00:06:42.600 --> 00:06:45.320
før, og jeg satte mig med min regnemaskine

167
00:06:45.320 --> 00:06:46.060
og regnede lidt på det.

168
00:06:46.420 --> 00:06:47.440
Og fandt ud af at det svarede så

169
00:06:47.440 --> 00:06:49.220
nogenlunde til, at hvis man havde et akvarium

170
00:06:49.220 --> 00:06:52.620
der havde en grundflade som en fodboldbane, så

171
00:06:52.620 --> 00:06:54.780
ville vandet stå omkring en meter højt.

172
00:06:55.160 --> 00:06:56.300
Det skal det nok også gøre.

173
00:06:56.300 --> 00:06:59.620
Jeg vil nok tro, at arealet derude var

174
00:06:59.620 --> 00:07:00.320
i den størrelse.

175
00:07:00.520 --> 00:07:02.420
Men det var ud og ind mellem bygninger

176
00:07:02.420 --> 00:07:04.680
og grej og noget, der stod derude.

177
00:07:04.900 --> 00:07:07.160
Det var særlig ærgerligt for Tjerkompanie, fordi de

178
00:07:07.160 --> 00:07:10.340
havde 10 mand tilsagt fra Mondberg og Torsen,

179
00:07:10.480 --> 00:07:13.700
som skulle ændre noget ved sidordene efter den

180
00:07:13.700 --> 00:07:14.780
ulykke de havde derude.

181
00:07:15.260 --> 00:07:17.380
Og de måtte altså så køre hjemme.

182
00:07:17.860 --> 00:07:18.680
Uforurettet sagde de.

183
00:07:20.000 --> 00:07:22.540
Ja, men jeg siger tak for I.

184
00:07:22.600 --> 00:07:24.780
Du ville fortælle lidt om jeres opgave i

185
00:07:24.780 --> 00:07:25.200
weekenden.

186
00:07:29.330 --> 00:07:31.870
Alex Petersen, vi står her på jernbanelinjen mellem

187
00:07:31.870 --> 00:07:33.150
Roskilde og Hedehusene.

188
00:07:33.430 --> 00:07:34.650
Hvad var det egentlig, der skete her i

189
00:07:34.650 --> 00:07:36.850
søndags, under det der forfærdelige regnskyld, der kom?

190
00:07:37.630 --> 00:07:39.350
Ja, der skete det, at der på et

191
00:07:39.350 --> 00:07:39.930
stykke af ca.

192
00:07:39.990 --> 00:07:41.850
10-20 meter skræk dæmningen ud.

193
00:07:42.330 --> 00:07:43.370
Den skræk så meget ud, at den var

194
00:07:43.370 --> 00:07:44.670
helt inde ved svællekanten.

195
00:07:45.390 --> 00:07:47.270
Så der var det, vi kalder store farer

196
00:07:47.270 --> 00:07:47.850
fra trafikken.

197
00:07:49.230 --> 00:07:51.350
Hvad blev der så foretaget i den anledning?

198
00:07:51.990 --> 00:07:54.730
I første omgang, efter lokoførerne havde anmeldt det

199
00:07:54.730 --> 00:07:56.550
blev det tilkaldt personale.

200
00:07:56.550 --> 00:07:58.650
Vi så, hvad der var sket derinde, og

201
00:07:58.650 --> 00:08:02.550
jeg tabte etableret vandevagt og nedsatte hærdighed med

202
00:08:02.550 --> 00:08:04.990
togen til 5 km i timen.

203
00:08:05.270 --> 00:08:06.250
Det var det første, der skete.

204
00:08:07.170 --> 00:08:08.310
Hvad skete der så sidenhen?

205
00:08:08.890 --> 00:08:11.210
Så skete det, at vi fik fat i

206
00:08:11.210 --> 00:08:12.390
nogle vognlandinger skave.

207
00:08:14.090 --> 00:08:18.150
Vi fik dem kørt ud mellem togpauserne, og

208
00:08:18.150 --> 00:08:20.430
så fik vi dem smidt ned i hullene.

209
00:08:20.730 --> 00:08:21.490
Der gik ca.

210
00:08:22.030 --> 00:08:24.830
14 vognlandinger skave til at dække hullet.

211
00:08:25.930 --> 00:08:29.630
Da det var gjort, og vi prøvede at

212
00:08:29.630 --> 00:08:31.370
have en overkørsel af sporer, så pladsede vi

213
00:08:31.370 --> 00:08:32.830
hastigheden op til 60 km i timen.

214
00:08:33.549 --> 00:08:35.610
Så togene kunne køre frit igennem.

215
00:08:36.370 --> 00:08:38.010
Kører togene så helt normalt i øjeblikket?

216
00:08:38.150 --> 00:08:39.929
I øjeblikket kører de så normalt, som at

217
00:08:39.929 --> 00:08:41.510
der er hastigheden stadigvæk er næstat til 100

218
00:08:41.510 --> 00:08:42.250
km i timen.

219
00:08:44.300 --> 00:08:47.000
Hvornår kan man så regne med, at togene

220
00:08:47.000 --> 00:08:50.080
kan køre i den sædvanlige hastighed igennem strækningen

221
00:08:50.080 --> 00:08:50.300
her?

222
00:08:50.960 --> 00:08:51.900
Det kan vi faktisk sige om et par

223
00:08:51.900 --> 00:08:53.480
dage, når vi har set, hvordan undergrunden den

224
00:08:53.480 --> 00:08:53.720
ligger.

225
00:08:53.720 --> 00:08:55.200
Der har været nogle graviderede ud at se

226
00:08:55.200 --> 00:08:55.680
på jorden.

227
00:08:57.040 --> 00:08:58.780
Hvad tror du er årsagen til, at det

228
00:08:58.780 --> 00:09:00.540
kunne skride på den måde her?

229
00:09:01.120 --> 00:09:03.000
Jeg tror simpelthen, at det er fordi, at

230
00:09:03.000 --> 00:09:05.200
hele dæmningen her er forholdsvis ny på det

231
00:09:05.200 --> 00:09:05.940
nyaflagte spor.

232
00:09:06.360 --> 00:09:08.060
Det er ikke rigtigt sat sammen endnu, og

233
00:09:08.060 --> 00:09:10.180
så er det naturligvis kraftigt egen skyld.

234
00:09:14.020 --> 00:09:16.440
Kriminalpolitiet i Roskilde arbejder stadigvæk på at finde

235
00:09:16.440 --> 00:09:18.360
ud af, hvordan det lykkedes en ung mand

236
00:09:18.360 --> 00:09:20.400
fra Roskilde at komme i besidelse af den

237
00:09:20.400 --> 00:09:23.060
håndgranat, der dræbte ham natten mellem torsdag og

238
00:09:23.060 --> 00:09:24.960
fredag i sidste uge.

239
00:09:24.960 --> 00:09:27.740
Jørgen Larsen fra Kriminalpolitiet i Roskilde oplyser til

240
00:09:27.740 --> 00:09:30.760
Roskilde Lokaltv, at man endnu ikke ved, hvorfra

241
00:09:30.760 --> 00:09:31.840
håndgranaterne stammer.

242
00:09:32.880 --> 00:09:35.480
Man har bedt forsvaret om at undersøge, hvorfra

243
00:09:35.480 --> 00:09:36.420
de kan være stjålet.

244
00:09:37.580 --> 00:09:40.060
Det vides stadig ikke, hvorfor den 29-årige

245
00:09:40.060 --> 00:09:42.000
mand var i besidelse af håndgranaterne og nået

246
00:09:42.000 --> 00:09:44.880
en ammunition, der også blev fundet i lejligheden.

247
00:09:46.680 --> 00:09:49.320
Roskilde Amts Kommune har vedtaget, at en del

248
00:09:49.320 --> 00:09:50.860
af den pulje penge på 12 mio.

249
00:09:51.040 --> 00:09:53.820
kroner, der er afsat til nedbringelse af ventelisterne

250
00:09:53.820 --> 00:09:56.400
på sygehusene i Amtet, skal anvendes til at

251
00:09:56.400 --> 00:09:59.260
reducere ventetiden for mænd, der venter på at

252
00:09:59.260 --> 00:10:00.220
blive steriliseret.

253
00:10:01.060 --> 00:10:03.540
I øjeblikket må man vente op til tre

254
00:10:03.540 --> 00:10:04.100
måneder.

255
00:10:05.360 --> 00:10:07.360
Roskilde Amt har fået en aftale i stand

256
00:10:07.360 --> 00:10:09.900
med nogle private kirurer om at hjælpe med

257
00:10:09.900 --> 00:10:11.520
at afskaffe den lange ventetid.

258
00:10:12.520 --> 00:10:14.400
Mænd, der i øjeblikket står på ventelisten til

259
00:10:14.400 --> 00:10:16.800
at blive steriliseret, vil få tilbud om at

260
00:10:16.800 --> 00:10:20.060
få indgrebet foretaget enten privat eller på hospitalet

261
00:10:20.060 --> 00:10:22.620
og vil således at fordele de ventende over

262
00:10:22.620 --> 00:10:25.020
flere klinikker, håber man at kunne komme den

263
00:10:25.020 --> 00:10:26.660
lange ventetid til livs.

264
00:10:27.920 --> 00:10:29.160
En anden del af de 12 mio.

265
00:10:29.320 --> 00:10:32.340
kroner vil blive brugt til at forøge indsatsen

266
00:10:32.340 --> 00:10:35.780
mod øjensygdommen, grå stær og desuden til hofte

267
00:10:35.780 --> 00:10:37.060
- og knæoperationer.

268
00:14:52.840 --> 00:14:55.720
Nu bringer vi anden og sidste del af

269
00:14:55.720 --> 00:14:57.440
vores serie om byens træer.

270
00:14:58.420 --> 00:15:01.220
Vi har været på byvandring med stadsgardener Charlotte

271
00:15:01.220 --> 00:15:04.860
Kamp og landskabsarkitekt Jørgen Petersen og set på

272
00:15:04.860 --> 00:15:07.600
Roskildes træer og deres placering i bybilledet.

273
00:15:32.630 --> 00:15:35.650
Vi er nu gået rundt om Kroprøder Skole

274
00:15:35.650 --> 00:15:38.890
og om til Sydgavnen, der vender ud mod

275
00:15:38.890 --> 00:15:39.610
Grønnegade.

276
00:15:41.490 --> 00:15:45.390
Det vi kan se heroppe er tre agnbøg,

277
00:15:45.630 --> 00:15:47.330
der står klisteret op ad gavnen.

278
00:15:48.730 --> 00:15:52.250
Det er næsten mine yndlingstræer i Roskilde, for

279
00:15:52.250 --> 00:15:55.830
jeg synes, at det er et dejligt træ.

280
00:15:55.870 --> 00:15:58.930
Men her står den sådan, at den får

281
00:15:58.930 --> 00:16:01.550
gavnen til at bule ud med en tyk

282
00:16:01.550 --> 00:16:03.950
mave, der strækker sig ud i gaden for

283
00:16:03.950 --> 00:16:04.130
løbet.

284
00:16:04.190 --> 00:16:05.310
Det kan man se, når man går længere

285
00:16:05.310 --> 00:16:07.210
ned ad Grønnegade, og det er meget vigtigt.

286
00:16:07.710 --> 00:16:09.370
Derudover kan man se det lige så fint,

287
00:16:09.410 --> 00:16:10.970
når man passerer langsomt forbi.

288
00:16:11.350 --> 00:16:12.830
Det vil sige, at vi får opfyldt to

289
00:16:12.830 --> 00:16:13.590
funktioner.

290
00:16:13.590 --> 00:16:16.910
Det er nogle af de såkaldte stilletræer.

291
00:16:17.110 --> 00:16:18.930
Man skal stadig have øjnene med sig og

292
00:16:18.930 --> 00:16:22.390
lægge mærke til de detaljer, som vi også

293
00:16:22.390 --> 00:16:22.870
er glade for.

294
00:16:23.530 --> 00:16:26.270
Men Hjørn, hvad tror du, at baggrunden er

295
00:16:26.270 --> 00:16:28.130
for, at de står, som de står?

296
00:16:28.270 --> 00:16:29.530
Og hvordan har man toret det?

297
00:16:30.030 --> 00:16:31.890
Ja, vi ved jo rent faktisk ikke noget

298
00:16:31.890 --> 00:16:33.710
om det, men man kan jo altid gætte

299
00:16:33.710 --> 00:16:36.030
på, at der måske er tale om en

300
00:16:36.030 --> 00:16:38.550
hæk, som har fået lov til at vokse

301
00:16:38.550 --> 00:16:38.850
igen.

302
00:16:39.690 --> 00:16:42.990
Nu planter man jo normalt hækplanter på en

303
00:16:42.990 --> 00:16:46.790
afstand af 25-35 cm.

304
00:16:47.410 --> 00:16:49.610
Men man kan jo tænke sig, at de

305
00:16:49.610 --> 00:16:52.050
træer, som mangler i den række der, er

306
00:16:52.050 --> 00:16:54.290
simpelthen fjernet, fordi de var kommet til at

307
00:16:54.290 --> 00:16:54.830
stå for tæt.

308
00:16:57.290 --> 00:16:59.930
Her i landet er vi jo normalt ret

309
00:16:59.930 --> 00:17:02.510
bange for at plante træer tæt op ad

310
00:17:02.510 --> 00:17:03.770
husenes facader.

311
00:17:04.010 --> 00:17:05.130
Tror du, de har været så mode i

312
00:17:05.130 --> 00:17:05.510
dengang?

313
00:17:05.510 --> 00:17:07.829
Jeg ved ikke, hvad de har tænkt på

314
00:17:07.829 --> 00:17:10.290
dengang, men jeg vil da godt tage fat

315
00:17:10.290 --> 00:17:14.950
i det der med huse og træer, fordi

316
00:17:14.950 --> 00:17:17.390
grundet til, at man var bange for at

317
00:17:17.390 --> 00:17:20.050
plante træerne tæt på husene, det kan jo

318
00:17:20.050 --> 00:17:24.650
hænge sammen med, at træerne samtidig ødelagde husenes

319
00:17:24.650 --> 00:17:25.430
fundamenter.

320
00:17:26.369 --> 00:17:30.390
Måske fordi fundamenterne i tidligere tider var alt

321
00:17:30.390 --> 00:17:33.430
for dårlige til at kunne modstå trykket fra

322
00:17:33.430 --> 00:17:33.730
rødderne.

323
00:17:35.230 --> 00:17:37.590
Og derfor er der opstået en skræk for

324
00:17:37.590 --> 00:17:37.730
det.

325
00:17:38.390 --> 00:17:40.410
Men stadigvæk ved vi også, at der var

326
00:17:40.410 --> 00:17:42.730
noget, der hed tordentræer.

327
00:17:44.390 --> 00:17:46.610
Man mente, at træerne var i stand til

328
00:17:46.610 --> 00:17:50.770
at opfange lyn under tordenvejr, og således undgå,

329
00:17:51.030 --> 00:17:53.450
at lynet slog ned i de stråtægte huse,

330
00:17:53.530 --> 00:17:54.810
som man havde i tidligere tider.

331
00:17:55.210 --> 00:17:56.230
Det vil jeg nok sige, at hvis man

332
00:17:56.230 --> 00:17:58.630
plantede tordentræerne så tægt på gavnen, som man

333
00:17:58.630 --> 00:18:00.130
gjorde her, så var det nok lige meget

334
00:18:00.130 --> 00:18:01.290
med det ene af det andet, der gik

335
00:18:01.290 --> 00:18:02.830
nok helt i huset, uden at se hvad.

336
00:18:03.210 --> 00:18:03.910
Tror du ikke det?

337
00:18:04.050 --> 00:18:04.210
Jo.

338
00:18:04.530 --> 00:18:05.830
I hvert fald så er vi glade, hvis

339
00:18:05.830 --> 00:18:07.010
der er nogen, der har været mode i

340
00:18:07.010 --> 00:18:07.490
sin tid.

341
00:18:07.930 --> 00:18:08.950
Vi har fornøjelsen af det.

342
00:18:25.590 --> 00:18:26.310
Ja, Gullandstrede.

343
00:18:26.450 --> 00:18:27.170
Det er her, vi står.

344
00:18:28.110 --> 00:18:29.370
Og det er en lille gade, der går

345
00:18:29.370 --> 00:18:31.610
vinkelret på Skovmarkgade i Roskilde.

346
00:18:32.550 --> 00:18:33.990
Så ved man, at det er i centrum

347
00:18:33.990 --> 00:18:34.310
af byen.

348
00:18:36.430 --> 00:18:39.710
Den østligste kant på et stykke af Gullandstrede,

349
00:18:39.870 --> 00:18:43.210
der står der fire kæmpe store linnetræer, som

350
00:18:43.210 --> 00:18:44.230
vi står under her.

351
00:18:45.050 --> 00:18:46.350
Hvis det regnede, så stod vi godt.

352
00:18:48.030 --> 00:18:51.410
De står i bagkanten af Fortorv og står

353
00:18:51.410 --> 00:18:55.590
enetalt, hvor et hus ville have stået, hvis

354
00:18:55.590 --> 00:18:56.310
der var et hus.

355
00:18:57.090 --> 00:18:58.270
Og det jeg vil sige med det her,

356
00:18:58.390 --> 00:19:01.610
det er, at de fire store træer i

357
00:19:01.610 --> 00:19:04.610
virkeligheden danner den anden side af gaden, hvis

358
00:19:04.610 --> 00:19:05.490
du forstår, hvad jeg mener.

359
00:19:06.710 --> 00:19:08.770
Det vil sige, at det træerne, der samler

360
00:19:08.770 --> 00:19:10.590
huset på den modsatte side af gaden, er

361
00:19:10.590 --> 00:19:13.370
med til at danne gaderummet som sådan.

362
00:19:13.810 --> 00:19:14.930
Det er ret fantastisk.

363
00:19:15.310 --> 00:19:17.370
Og de klarer det helt utroligt godt.

364
00:19:18.430 --> 00:19:21.290
En anden ting, der også er sjovt hernede,

365
00:19:21.910 --> 00:19:25.390
det er, at de meget store træer står

366
00:19:25.390 --> 00:19:29.090
så tæt på et træetageshus over på den

367
00:19:29.090 --> 00:19:29.850
anden side af gaden.

368
00:19:31.430 --> 00:19:32.610
Det er da ikke noget mærkeligt, at vi

369
00:19:32.610 --> 00:19:33.290
er sådan set.

370
00:19:33.950 --> 00:19:36.390
Men det, der er mærkeligt, det er, at

371
00:19:36.390 --> 00:19:40.810
vi aldrig nogensinde meget bekendt har haft nogle

372
00:19:40.810 --> 00:19:43.730
henvendelser fra de beboere i det hus, der

373
00:19:43.730 --> 00:19:45.490
bad om at få kappet af træerne.

374
00:19:45.770 --> 00:19:47.550
Det er vi jo udsat for i massevis

375
00:19:47.550 --> 00:19:49.670
af tilfælde, ellers hvor vi får at vide,

376
00:19:50.110 --> 00:19:51.730
hvad der også i mange tilfælde er rigtigt,

377
00:19:51.890 --> 00:19:55.670
at træerne skygger og tager lyset fra lejlighederne.

378
00:19:55.670 --> 00:19:59.770
Og netop i situationer, hvor et hus, der

379
00:19:59.770 --> 00:20:02.490
var lige så højt som træerne, kunne have

380
00:20:02.490 --> 00:20:05.310
stået, og hvor man selvfølgelig ikke ville begynde

381
00:20:05.310 --> 00:20:07.830
at drømme om at rive de øverste etager

382
00:20:07.830 --> 00:20:09.810
af det hus ned, for at man kunne

383
00:20:09.810 --> 00:20:13.970
få sollys ind en længere periode af dagen.

384
00:20:14.270 --> 00:20:15.230
Nej, det er jo klart ikke, for det

385
00:20:15.230 --> 00:20:16.230
er jo byens betændelser.

386
00:20:16.570 --> 00:20:17.890
Det siger sig selv, det gør man ikke.

387
00:20:18.530 --> 00:20:20.490
Men det problem har vi ikke haft her,

388
00:20:21.070 --> 00:20:22.670
og det er vi lykkelige for, at vi

389
00:20:22.670 --> 00:20:23.010
ikke har.

390
00:20:23.010 --> 00:20:25.790
Og man kan jo formode, at det er

391
00:20:25.790 --> 00:20:27.870
mennesker, der bor der, der sætter lige så

392
00:20:27.870 --> 00:20:30.230
stor pris på træerne, som de gør på

393
00:20:30.230 --> 00:20:32.390
den meget tidlige morgensol, de i det her

394
00:20:32.390 --> 00:20:34.710
tilfælde kan klippe af, fordi det er jo

395
00:20:34.710 --> 00:20:36.310
østsiden af deres lejligheder.

396
00:20:36.410 --> 00:20:39.270
Så de får forhåbentlig dejlig vestsol på den

397
00:20:39.270 --> 00:20:40.930
anden side og har så glæde af træerne,

398
00:20:41.090 --> 00:20:41.630
der står her.

399
00:20:42.810 --> 00:20:46.510
Længere nede af Gullandstred er der blevet gågade,

400
00:20:47.230 --> 00:20:50.310
og der står fire træer, hvis jeg ikke

401
00:20:50.310 --> 00:20:52.470
husker meget forkert, og det er også lindetræer.

402
00:20:52.530 --> 00:20:54.870
De står ret tæt oppe af facaden.

403
00:20:55.070 --> 00:20:57.550
Når vi nu sammenligner de ombygge, vi lige

404
00:20:57.550 --> 00:21:02.410
kom fra ved Gavlen af Gråbrøderskolen, så kan

405
00:21:02.410 --> 00:21:04.270
man i sig danne en parallelt og sige,

406
00:21:04.350 --> 00:21:05.610
at vi har faktisk også været ret modige,

407
00:21:05.770 --> 00:21:09.030
for vi har plantet de lindetræer ret tæt

408
00:21:09.030 --> 00:21:10.630
op på facaden af husen.

409
00:21:11.250 --> 00:21:13.790
Det var ikke uproblematisk at få plantet træer

410
00:21:13.790 --> 00:21:16.590
i den stump gade, for der ligger bunkevis

411
00:21:16.590 --> 00:21:17.230
af ledninger.

412
00:21:18.370 --> 00:21:19.490
Bunkevis af ledninger.

413
00:21:19.890 --> 00:21:21.430
Ja, det var netop et af de få

414
00:21:21.430 --> 00:21:24.950
steder, der overhovedet var plads til træer i

415
00:21:24.950 --> 00:21:28.810
netop den gade, hvis træerne skulle respektere de

416
00:21:28.810 --> 00:21:32.770
afstande, der kræves til forsyningsledninger og lignende.

417
00:21:32.950 --> 00:21:33.810
Ja, lige præcis.

418
00:21:33.950 --> 00:21:35.150
Og man kan sige, at vi har haft

419
00:21:35.150 --> 00:21:37.690
et utroligt held, at vi så fik lov

420
00:21:37.690 --> 00:21:39.270
til at plante tæt på husene, for det

421
00:21:39.270 --> 00:21:41.170
kan vi godt lide i visse tilfælde.

422
00:21:41.250 --> 00:21:44.010
Og tæt på byen og tæt på de

423
00:21:44.010 --> 00:21:46.030
små huse, og alligevel så giver det et

424
00:21:46.030 --> 00:21:47.890
vældig fint karakter med, at det er en

425
00:21:47.890 --> 00:21:48.050
gade.

426
00:21:48.050 --> 00:21:50.130
Det er den karakter, som vi til sin

427
00:21:50.130 --> 00:21:52.590
tid godt ville have også nede i Skomagergade.

428
00:21:53.390 --> 00:21:56.030
Der står træer nu, men de står jo

429
00:21:56.030 --> 00:21:57.130
ikke helt endeligt.

430
00:21:57.310 --> 00:22:00.130
Men det kommer engang, når gaden bliver lavet

431
00:22:00.130 --> 00:22:01.030
færdig og fint.

432
00:22:01.370 --> 00:22:02.830
Så må vi glæde os til det indtil

433
00:22:02.830 --> 00:22:03.010
da.

434
00:22:20.140 --> 00:22:23.380
Hjørnet af Sankt Ibsvej og Frederiksborgvej.

435
00:22:25.580 --> 00:22:27.980
Sankt Ibskirkgård lige bag ved os.

436
00:22:28.540 --> 00:22:31.340
Jeg synes, vi skulle lukrere på kirkegårdene én

437
00:22:31.340 --> 00:22:31.840
gang til.

438
00:22:33.880 --> 00:22:35.980
Og enhver kan se, hvad jeg tænker på.

439
00:22:36.440 --> 00:22:39.160
Det er byens flotteste og smukkeste træ.

440
00:22:40.540 --> 00:22:42.300
Elmetræet på Sankt Ibskirkgård.

441
00:22:43.720 --> 00:22:45.480
Jørgen, du og jeg har skudt på, at

442
00:22:45.480 --> 00:22:47.420
det er i hvert fald 200 år gammelt,

443
00:22:47.540 --> 00:22:49.100
men vi kan ikke rigtig sige det.

444
00:22:49.740 --> 00:22:50.960
Og en af grundene til, at vi ikke

445
00:22:50.960 --> 00:22:52.700
kan sige det, det er nok, at man

446
00:22:52.700 --> 00:22:54.720
overhovedet ikke er vant til elmetræer.

447
00:22:55.840 --> 00:22:57.700
De dimensioner, som det her har, det er

448
00:22:57.700 --> 00:22:58.660
helt utroligt.

449
00:22:59.180 --> 00:23:03.820
Selv voksemåden er usædvanligt for elmetræer.

450
00:23:04.580 --> 00:23:07.320
De plejer at vokse meget mere opad, inden

451
00:23:07.320 --> 00:23:08.780
de går ud og mere som at sige

452
00:23:08.780 --> 00:23:09.760
forgrener sig.

453
00:23:10.340 --> 00:23:11.580
Men det er tilfældet her.

454
00:23:12.080 --> 00:23:16.660
Her ser man tydeligt, at træet har forgrenet

455
00:23:16.660 --> 00:23:17.900
sig meget tydeligt.

456
00:23:18.800 --> 00:23:19.940
Og det er usædvanligt sig selv.

457
00:23:20.000 --> 00:23:21.840
Og det er brits, som bare pokker.

458
00:23:21.960 --> 00:23:22.800
Det må jeg måske ikke sige.

459
00:23:23.820 --> 00:23:26.540
Udover vejen, det gælder nemlig også for vejbilledets

460
00:23:26.540 --> 00:23:27.180
vedkommende.

461
00:23:27.680 --> 00:23:29.200
Der har det en fantastisk betydning.

462
00:23:29.280 --> 00:23:30.680
Hvor enten man kommer op eller ned af

463
00:23:30.680 --> 00:23:32.520
Frederiksborgvej, man ser det træ.

464
00:23:32.600 --> 00:23:34.440
Man kører ind under kronen på det i

465
00:23:34.440 --> 00:23:35.680
bogstaveligste forstand.

466
00:23:36.340 --> 00:23:37.960
Og det gør man også selvfølgelig, når man

467
00:23:37.960 --> 00:23:38.980
kører på Sandhedsvejen.

468
00:23:40.000 --> 00:23:41.660
Ja, når kronen er blevet så stor på

469
00:23:41.660 --> 00:23:43.880
det, så hænger det jo i høj grad

470
00:23:43.880 --> 00:23:46.580
sammen med, at det har haft hele tiden

471
00:23:46.580 --> 00:23:48.100
masser af plads omkring sig.

472
00:23:48.100 --> 00:23:52.780
Det har været solbeskindet på de sider, hvor

473
00:23:52.780 --> 00:23:53.900
solen nu kan skinne.

474
00:23:54.380 --> 00:23:55.260
Og det er jo netop det, der har

475
00:23:55.260 --> 00:23:56.180
gjort det så bredt.

476
00:23:56.340 --> 00:23:57.380
Ja, det er klart.

477
00:23:57.460 --> 00:23:58.600
Det har haft mulighederne for det.

478
00:23:59.080 --> 00:24:00.080
Det er fuldstændig rigtigt.

479
00:24:00.500 --> 00:24:02.720
Nu sagde jeg, at det var et elmetræ.

480
00:24:03.180 --> 00:24:06.640
Og masser af mennesker vil ved lyden af

481
00:24:06.640 --> 00:24:09.060
ordet elm, så vil de straks sige, Gud,

482
00:24:09.400 --> 00:24:10.460
elmesyge, vil de sige.

483
00:24:10.740 --> 00:24:12.420
Ja, og vi har jo netop også fundet

484
00:24:12.420 --> 00:24:14.720
elmesyge her i Roskilde på det sidste.

485
00:24:14.720 --> 00:24:17.680
Vi fandt en 3-4 tilfælde ude i

486
00:24:17.680 --> 00:24:18.660
himmeløvområdet.

487
00:24:19.700 --> 00:24:23.880
Og vi må jo nok indrømme, at elmesygen

488
00:24:23.880 --> 00:24:25.760
måtte jo komme til Roskilde på et eller

489
00:24:25.760 --> 00:24:26.620
andet tidspunkt.

490
00:24:27.700 --> 00:24:30.940
Den har hærget i landet i flere år,

491
00:24:31.900 --> 00:24:33.880
og den breder sig mere og mere.

492
00:24:34.740 --> 00:24:36.560
I England har vi set, at den tager

493
00:24:36.560 --> 00:24:38.900
livet af faktisk alle elmetræer.

494
00:24:40.260 --> 00:24:42.400
Vi regner ikke med, at den vil få

495
00:24:42.400 --> 00:24:44.240
helt så alvorligt et omfang.

496
00:24:44.980 --> 00:24:46.100
I Danmark.

497
00:24:46.960 --> 00:24:49.700
Men fordi vi er ligesom forberedt på, at

498
00:24:49.700 --> 00:24:52.820
den kommer, og vi gør nogle modforanstaltninger.

499
00:24:53.300 --> 00:24:55.360
Det vil sige, at de træer, vi opdager,

500
00:24:55.920 --> 00:24:59.200
som er blevet angrebet af sygdommen, dem fælder

501
00:24:59.200 --> 00:25:00.800
vi, og vi destruerer det.

502
00:25:01.940 --> 00:25:03.820
Og her netop i Roskilde kommune, der er

503
00:25:03.820 --> 00:25:07.060
vi så heldige, at byrådet har sagt, at

504
00:25:07.060 --> 00:25:10.180
vi er god for, at vi på kommunens

505
00:25:10.180 --> 00:25:14.920
regning fælder træerne og bringer dem ad vejen.

506
00:25:14.920 --> 00:25:19.420
Uden regning til de ejere, der har træerne

507
00:25:19.420 --> 00:25:19.880
stående.

508
00:25:20.520 --> 00:25:23.620
Det er jo en meget effektiv måde at

509
00:25:23.620 --> 00:25:25.260
imødegå sygdommen på.

510
00:25:25.380 --> 00:25:27.820
Mere på den måde, at hvis folk ved,

511
00:25:27.980 --> 00:25:30.100
at de ikke skal have økonomiske bekymringer i

512
00:25:30.100 --> 00:25:32.920
den anledning, at de nok lidt mere vakser

513
00:25:32.920 --> 00:25:34.600
til at melde sig.

514
00:25:35.290 --> 00:25:38.560
Og for at orientere folk om elmesygen, så

515
00:25:38.560 --> 00:25:42.560
har vi netop udarbejdet en brochyr, som faktisk

516
00:25:42.560 --> 00:25:44.420
fortæller alt, hvad der er værd at vide

517
00:25:44.420 --> 00:25:45.320
om elmesyge.

518
00:25:46.100 --> 00:25:49.460
Og den brochyr kan man få ved at

519
00:25:49.460 --> 00:25:54.320
henvende sig på biblioteket, på byrådskontoret eller i

520
00:25:54.320 --> 00:25:55.300
teknisk forvaltning.

521
00:26:12.420 --> 00:26:14.420
Så er vi på St. Klarevej.

522
00:26:15.020 --> 00:26:16.960
Det, vi gerne vil vise hernede på St.

523
00:26:17.020 --> 00:26:20.940
Klarevej, det er den trærække, vi har bag

524
00:26:20.940 --> 00:26:21.460
ved os.

525
00:26:22.840 --> 00:26:25.620
Den er plantet her af flere grunde.

526
00:26:27.600 --> 00:26:32.300
En af grundene er, at den tegner vejkurven

527
00:26:32.300 --> 00:26:32.820
op.

528
00:26:33.580 --> 00:26:36.120
Altså viser vejens forløb, når man ser det

529
00:26:36.120 --> 00:26:38.280
langt væk fra, og man fornemmer det klart,

530
00:26:38.340 --> 00:26:39.340
når man kommer tæt på.

531
00:26:40.940 --> 00:26:44.620
Derudover er der en parallel mellem Gullandstrede, hvor

532
00:26:44.620 --> 00:26:46.700
vi var for ikke ret lang tid siden,

533
00:26:47.660 --> 00:26:49.300
hvor vi så de store træer og den

534
00:26:49.300 --> 00:26:53.040
store karibbebyggelse, hvordan de dannede gaderum.

535
00:26:53.180 --> 00:26:55.860
Sådan er de træer her, sammen med villabebyggelsen

536
00:26:55.860 --> 00:26:58.300
over på den anden side af vejen, med

537
00:26:58.300 --> 00:27:00.500
til at danne vejensrum.

538
00:27:01.940 --> 00:27:04.180
Og det er meget vigtigt, synes vi i

539
00:27:04.180 --> 00:27:04.640
hvert fald.

540
00:27:05.440 --> 00:27:07.240
For hvis ikke de træer var der, så

541
00:27:07.240 --> 00:27:10.500
flød husene over på den anden side af

542
00:27:10.500 --> 00:27:11.200
St. Klarevej.

543
00:27:11.680 --> 00:27:14.400
De flød, om jeg så må sige, lige

544
00:27:14.400 --> 00:27:15.120
ud i floren.

545
00:27:17.880 --> 00:27:21.500
De træer, der er plantet her, Bjørn, det

546
00:27:21.500 --> 00:27:23.080
skal du fortælle lidt om, hvad det er

547
00:27:23.080 --> 00:27:24.880
for nogen, og hvilke betingelser de har.

548
00:27:25.420 --> 00:27:27.880
Ja, det er spidsløn, og som vi ser

549
00:27:27.880 --> 00:27:31.800
på dem, så er der kommet lidt huller.

550
00:27:32.760 --> 00:27:35.080
Nogle af træerne er plantet senere, og vi

551
00:27:35.080 --> 00:27:36.300
kan se, at de er yngre.

552
00:27:37.280 --> 00:27:39.360
Og det hænger sammen med, at de træer

553
00:27:39.360 --> 00:27:42.500
faktisk ikke har særlig gode betingelser at vokse

554
00:27:42.500 --> 00:27:43.080
under her.

555
00:27:44.160 --> 00:27:47.280
Da jeg taler om et område, der er

556
00:27:47.280 --> 00:27:50.480
blevet opfyldt, og det ser ud til, at

557
00:27:50.480 --> 00:27:53.320
træerne vokser veldig kraftigt de første år.

558
00:27:54.040 --> 00:27:56.340
Men når der så er gået måske ti

559
00:27:56.340 --> 00:27:58.620
år, så er det som om, at træerne

560
00:27:58.620 --> 00:28:01.340
kommer ned i nogle jordlag, som de ikke

561
00:28:01.340 --> 00:28:02.220
rigtig kan tåle.

562
00:28:03.220 --> 00:28:06.140
De bliver tørre, og bakken revner på dem,

563
00:28:06.220 --> 00:28:07.380
og det sidste så går de ud.

564
00:28:08.160 --> 00:28:09.260
Ja, lad os håbe, at det varer mange

565
00:28:09.260 --> 00:28:10.200
år, før de går ud.

566
00:28:12.380 --> 00:28:14.680
Roskilde er kendt for Domkirken, det er der

567
00:28:14.680 --> 00:28:15.400
ingen, der er i tvivl om.

568
00:28:16.200 --> 00:28:17.820
Roskilde er kendt for de to ting, der

569
00:28:17.820 --> 00:28:18.620
ligger bag ved os.

570
00:28:19.720 --> 00:28:21.660
Vikingskiftsmuseet og Roskildefjord, det er der heller ikke

571
00:28:21.660 --> 00:28:22.620
nogen, der kan være i tvivl om.

572
00:28:23.100 --> 00:28:25.820
Men jeg synes, og jeg håber, at vi

573
00:28:25.820 --> 00:28:28.060
i aften har kunne vise, at Roskilde består

574
00:28:28.060 --> 00:28:31.140
af en million andre ting, end de tre

575
00:28:31.140 --> 00:28:32.460
meget store severtigheder.

576
00:28:33.260 --> 00:28:36.040
Alle detaljerne og alle de store fine trækbyen,

577
00:28:36.460 --> 00:28:38.480
hvor vi i aften har prøvet at beskæftige

578
00:28:38.480 --> 00:28:40.260
os med netop træerne, for det er vores

579
00:28:40.260 --> 00:28:42.840
farveområde, og det er et farveområde, som vi

580
00:28:42.840 --> 00:28:43.620
er meget glade for.

581
00:28:43.900 --> 00:28:46.920
Og det håber vi alle har forstået noget

582
00:28:46.920 --> 00:28:48.520
af det, vi mener og det vi tænker.

583
00:28:49.260 --> 00:28:50.100
Så er vi glade.

584
00:29:14.890 --> 00:29:17.290
Igennem længere tid har en gruppe mennesker samlet

585
00:29:17.290 --> 00:29:21.470
en hel masse materiale om Roskilde som jernbaneknudepunkt.

586
00:29:22.810 --> 00:29:24.290
Det er der kommet en udstilling ud af,

587
00:29:24.590 --> 00:29:26.830
og den vises i øjeblikket på Roskilde Museum.

588
00:29:28.210 --> 00:29:30.770
Udstillingen hedder, Da jernbanen kom til Roskilde.

589
00:29:31.770 --> 00:29:33.790
Roskilde Lokaltv har været en tur rundt omkring

590
00:29:33.790 --> 00:29:36.450
museet og set på udstillingen og talt med

591
00:29:36.450 --> 00:29:38.690
bl.a. museumsinspektør Gritte Rå.

592
00:29:46.090 --> 00:29:50.910
Planlægningen af jernbanen mellem Roskilde og København, hvordan

593
00:29:50.910 --> 00:29:51.550
kom det til verden?

594
00:29:52.430 --> 00:29:57.630
Ja, anlæggelsen og finansieringen af den første jernbane

595
00:29:57.630 --> 00:29:59.510
herhjemme i Danmark, der er så kommet til

596
00:29:59.510 --> 00:30:02.330
at gå mellem København og Roskilde, skete gennem

597
00:30:02.330 --> 00:30:06.630
det privatejede aktieselskab, som kaldte sig det Sjællandske

598
00:30:06.630 --> 00:30:07.610
Jernbaneselskab.

599
00:30:07.610 --> 00:30:09.830
Her er det særligt to personer, der skal

600
00:30:09.830 --> 00:30:11.630
fremhæves, de to initiativtager.

601
00:30:12.090 --> 00:30:15.370
Det er ingeniør Hjort og bogholder Skram, som

602
00:30:15.370 --> 00:30:18.070
allerede i 1840 udgav en lille pjæse, der

603
00:30:18.070 --> 00:30:20.330
hedder Jernbanen mellem København og Roskilde.

604
00:30:21.030 --> 00:30:22.470
Og i den pjæse gør de altså redde

605
00:30:22.470 --> 00:30:24.290
for, dels hvad det vil koste at anlægge

606
00:30:24.290 --> 00:30:27.130
en jernbane, og dels hvilke indtægter man kan

607
00:30:27.130 --> 00:30:27.910
påberegne sig.

608
00:30:27.910 --> 00:30:30.690
I hele taget var der meget modvilje mod

609
00:30:30.690 --> 00:30:35.590
den anlæggelse, der var røstet fremme om, at

610
00:30:35.590 --> 00:30:39.670
de ildsbyende lokomotiver ville skræmme kreaturerne ud i

611
00:30:39.670 --> 00:30:41.410
døden, som der står også.

612
00:30:41.690 --> 00:30:43.830
Menneskerne ville bekvæge de i røgen.

613
00:30:44.890 --> 00:30:47.070
Aktier, der blev lavet, udstilte nogle aktier.

614
00:30:47.230 --> 00:30:47.890
Hvordan var det?

615
00:30:47.890 --> 00:30:51.750
Da man så endelig får koncessionen på anlæggelsen

616
00:30:51.750 --> 00:30:57.190
af jernbanene, så bliver der udskrevet 7.500

617
00:30:57.190 --> 00:31:01.710
aktier, som ryger med det samme.

618
00:31:01.790 --> 00:31:04.030
Allerede i løbet af en uge er de

619
00:31:04.030 --> 00:31:04.450
solgt.

620
00:31:05.070 --> 00:31:06.850
Men der er det værd at bemærke, at

621
00:31:06.850 --> 00:31:08.850
det er først og fremmest på tyske hænder,

622
00:31:09.050 --> 00:31:11.030
de kommer, mens det er ganske få i

623
00:31:11.030 --> 00:31:11.990
København, der køber.

624
00:31:11.990 --> 00:31:15.010
Og borgeren her i Roskilde må have været

625
00:31:15.010 --> 00:31:17.010
mistroisk over for jernbanen, for der bliver kun

626
00:31:17.010 --> 00:31:19.190
solgt tre aktier her til Roskilde.

627
00:31:19.550 --> 00:31:21.690
De første badestik bliver taget den 25.

628
00:31:21.810 --> 00:31:23.170
april 1845.

629
00:31:23.650 --> 00:31:24.830
Og der må man jo tænke på, at

630
00:31:24.830 --> 00:31:26.250
på det her tidspunkt, der har man ingen

631
00:31:26.250 --> 00:31:27.490
store maskiner til hjælp.

632
00:31:27.950 --> 00:31:29.830
Alt arbejde må foregå med hånd og med

633
00:31:29.830 --> 00:31:30.470
håndredskaber.

634
00:31:30.830 --> 00:31:34.330
Der bliver brugt trillebøger, trillebrædder, skovle og hakker.

635
00:31:34.790 --> 00:31:37.390
Og det kræver selvfølgelig en meget stor arbejdsstyrke.

636
00:31:37.390 --> 00:31:40.550
Og der har man både brugt indlandske, altså

637
00:31:40.550 --> 00:31:43.590
danske arbejdere, men også en del udenlandske arbejdere.

638
00:31:44.090 --> 00:31:46.150
Og de voldte en del problemer.

639
00:31:46.450 --> 00:31:49.930
Blandt andet de danske arbejdere, de forlod ofte

640
00:31:49.930 --> 00:31:50.710
jernbanen.

641
00:31:51.090 --> 00:31:53.010
Når høsttiden kom, så tog de ud på

642
00:31:53.010 --> 00:31:56.650
landet og var med i høsten.

643
00:31:57.250 --> 00:31:59.990
Og de udenlandske arbejdere fortælles, at blandt andet

644
00:31:59.990 --> 00:32:02.390
de svenske arbejdere ikke kunne tåle kosten her.

645
00:32:02.990 --> 00:32:05.670
Så de måtte indlægges på sygehus og derefter

646
00:32:05.670 --> 00:32:06.230
sendes hjem.

647
00:32:06.230 --> 00:32:08.330
Hvordan var det, at indvige ceremonien?

648
00:32:09.630 --> 00:32:12.130
Ja, så endelig den 26.

649
00:32:12.410 --> 00:32:17.490
juni 1847 kunne man indvige jernbanestrækningen.

650
00:32:17.970 --> 00:32:20.230
Og det var en meget festlig og højtidelig

651
00:32:20.230 --> 00:32:20.490
dag.

652
00:32:21.030 --> 00:32:23.410
Det var den daværende konge Christian 8.

653
00:32:23.590 --> 00:32:27.050
og dronningen Karolina Amalie, der var med til

654
00:32:27.050 --> 00:32:28.310
at indvige jernbanen.

655
00:32:28.970 --> 00:32:32.710
Og det startede i København, hvor tågene var

656
00:32:32.710 --> 00:32:33.350
pyntet op.

657
00:32:33.350 --> 00:32:35.950
Der blev holdt taler i København, og så

658
00:32:35.950 --> 00:32:40.410
kørte kongetåget til Roskilde, hvor de så ankom

659
00:32:40.410 --> 00:32:40.730
ca.

660
00:32:40.830 --> 00:32:41.970
en times tid senere.

661
00:32:42.890 --> 00:32:47.610
Og her i Roskilde stod byens borgerkorps opstillet,

662
00:32:48.250 --> 00:32:52.550
og der var også flag og garlander på

663
00:32:52.550 --> 00:32:53.150
tågene.

664
00:32:53.910 --> 00:32:57.650
Efter at kongen så havde fået frokost og

665
00:32:57.650 --> 00:32:59.550
havde været rundt i byen, tog de til

666
00:32:59.550 --> 00:33:04.290
domkirken og hørte ovenmusik, så vendte kongeparet hjem,

667
00:33:04.530 --> 00:33:06.350
men vel og mærke i hestekøretøj.

668
00:33:06.430 --> 00:33:08.710
De havde altså fået nok jernbane for den

669
00:33:08.710 --> 00:33:08.910
dag.

670
00:33:09.070 --> 00:33:10.750
Det har været et festligt tåg, kan man

671
00:33:10.750 --> 00:33:10.870
sige.

672
00:33:11.310 --> 00:33:11.710
Tak skal du have.

673
00:33:14.130 --> 00:33:16.610
De første tåge, der kørte fra København til

674
00:33:16.610 --> 00:33:18.310
Roskilde, det var forløsningstog.

675
00:33:18.950 --> 00:33:21.790
Ja, du har ret i, at jernbanen i

676
00:33:21.790 --> 00:33:24.210
starten ikke blev brugt som en godstransport og

677
00:33:24.210 --> 00:33:26.430
en særlig stor persontransport.

678
00:33:26.430 --> 00:33:29.450
Det var meningen, at jernbanen skulle gå helt

679
00:33:29.450 --> 00:33:31.550
til Korsør, men da den åbnede, var det

680
00:33:31.550 --> 00:33:34.750
altså Roskilde-København-linjen, der blev åbnet.

681
00:33:35.130 --> 00:33:37.310
Og derfor var der mange, der tog den

682
00:33:37.310 --> 00:33:39.830
tur som en fornøjelsestur.

683
00:33:40.150 --> 00:33:41.190
Især var det til Valby.

684
00:33:41.250 --> 00:33:42.730
Den var jo kort, og så tog man

685
00:33:42.730 --> 00:33:44.090
fra København til Valby.

686
00:33:44.450 --> 00:33:47.410
Men mange fra København tog også til Roskilde,

687
00:33:47.710 --> 00:33:51.090
og så reklamerer man hernede, kan man se,

688
00:33:52.130 --> 00:33:53.670
at det er en meget smuk by, og

689
00:33:53.670 --> 00:33:56.910
der er skønne omgivelser, og der er Lettreborg,

690
00:33:57.030 --> 00:33:58.630
og der er kilder, og i byen har

691
00:33:58.630 --> 00:33:59.410
man Domkirken.

692
00:33:59.810 --> 00:34:01.570
Så man har simpelthen været meget opmærksom på,

693
00:34:01.870 --> 00:34:05.610
hvilke sædværdigheder man har at gøre turistreklame for.

694
00:34:07.429 --> 00:34:09.710
Og man kan også godt se på annoncer

695
00:34:09.710 --> 00:34:13.929
i København, at forskellige folk derinde regner med,

696
00:34:14.170 --> 00:34:15.810
at der er nogen fra Roskilde, der tager

697
00:34:15.810 --> 00:34:17.949
derind og laver en tur i København, og

698
00:34:17.949 --> 00:34:20.090
så kan de nå at købe lidt derinde.

699
00:34:20.090 --> 00:34:24.310
Så der er faktisk mange, kan man sige,

700
00:34:24.350 --> 00:34:27.290
erhvervsdrivende, som nyder godt af, at der kommer

701
00:34:27.290 --> 00:34:29.550
lidt turisme til byen.

702
00:34:30.210 --> 00:34:32.330
Roskilde station, da den blev åbnet, så var

703
00:34:32.330 --> 00:34:34.850
der jo både restauranter, der var udlejning af

704
00:34:34.850 --> 00:34:36.590
værtser, og der var nogen af de større

705
00:34:36.590 --> 00:34:37.110
selskaber.

706
00:34:37.790 --> 00:34:40.550
Ja, det var jo faktisk et jernbanehotel, hvor

707
00:34:40.550 --> 00:34:44.170
man i underetagen havde kontorer og passagerer, der

708
00:34:44.170 --> 00:34:47.370
hedder ventesale, 1.

709
00:34:47.409 --> 00:34:47.690
og 2.

710
00:34:47.710 --> 00:34:47.929
og 3.

711
00:34:48.050 --> 00:34:49.050
klasses ventesale.

712
00:34:49.850 --> 00:34:52.790
Og så ovenpå havde man store selskabslokaler, en

713
00:34:52.790 --> 00:34:55.050
stor restaurant og en altan.

714
00:34:55.370 --> 00:34:58.490
Og fra altanen kunne man spænde en line

715
00:34:58.490 --> 00:35:00.250
ud til en mast, der stod på torvet,

716
00:35:00.350 --> 00:35:02.990
og så kunne man der lade en linedanser

717
00:35:02.990 --> 00:35:03.970
optræde.

718
00:35:04.090 --> 00:35:08.330
Det var, når der var ved særlige lejligheder,

719
00:35:08.390 --> 00:35:09.890
så havde man f.eks. sådan et arrangement.

720
00:35:09.890 --> 00:35:13.770
Og der var også udlejning af værtser, så

721
00:35:13.770 --> 00:35:14.810
det var som et hotel.

722
00:35:15.410 --> 00:35:16.850
Og det var sådan, at det blev meget

723
00:35:16.850 --> 00:35:24.510
populært, og byens beværgninger, de klagede, og der

724
00:35:24.510 --> 00:35:31.150
kom så en politianmeldelse, og politiet kom op

725
00:35:31.150 --> 00:35:34.070
i restauranten, og det forlyder, efter hvad der

726
00:35:34.070 --> 00:35:36.710
er ærindret og skrevet ned om det, at

727
00:35:36.710 --> 00:35:40.390
en deroppe bankede tre slag i gulvet, og

728
00:35:40.390 --> 00:35:42.510
det betød normalt til ham, der var på

729
00:35:42.510 --> 00:35:44.770
kontoret nede under tre slag i gulvet, at

730
00:35:44.770 --> 00:35:46.630
der var en kunde ovenpå, der gerne ville

731
00:35:46.630 --> 00:35:48.370
hilse på ham og nyde en lille en.

732
00:35:48.470 --> 00:35:50.250
Så det var normalt meget hyggeligt.

733
00:35:50.750 --> 00:35:53.210
Men den dag var det tre voldsomme og

734
00:35:53.210 --> 00:35:55.610
hårde dunk, og det bekymrede ham lidt, og

735
00:35:55.610 --> 00:35:57.570
han skyndte sig op ad trappen og kom

736
00:35:57.570 --> 00:35:58.190
op ovenpå.

737
00:35:58.190 --> 00:36:00.350
Og der stod politiet så og sagde, at

738
00:36:00.350 --> 00:36:04.330
de måtte lukke for alle de forlystelser, der

739
00:36:04.330 --> 00:36:04.930
var deroppe.

740
00:36:05.330 --> 00:36:10.390
Og så havde man netop fået foreningsfriheden herhjemme

741
00:36:10.390 --> 00:36:14.150
i Danmark, og alle stamkunderne dannede så en

742
00:36:14.150 --> 00:36:17.970
selskabelig forening, hvor de så betalte otte skilling

743
00:36:17.970 --> 00:36:20.550
for at komme ind, og så kunne de

744
00:36:20.550 --> 00:36:24.030
få lov at holde de der arrangementer, som

745
00:36:24.030 --> 00:36:24.390
de ville.

746
00:36:24.390 --> 00:36:26.830
Og så blev de otte skillinger så refunderet

747
00:36:26.830 --> 00:36:27.950
ved måltiderne.

748
00:36:28.130 --> 00:36:30.910
Så i virkeligheden var det så populært, at

749
00:36:30.910 --> 00:36:32.230
man foretaget det.

750
00:36:33.490 --> 00:36:37.490
Hestetorvet og jernbanen, det er jo hestetorvet bygget

751
00:36:37.490 --> 00:36:38.710
op omkring jernbanen.

752
00:36:39.250 --> 00:36:42.350
Ja, altså hestetorvet er noget, der har været

753
00:36:42.350 --> 00:36:46.270
brugt meget langt tilbage i tiden, blandt andet

754
00:36:46.270 --> 00:36:48.350
til Hestemarked, som navnet siger.

755
00:36:48.810 --> 00:36:51.490
Men da jernbanen kom, så blev det sådan

756
00:36:51.490 --> 00:36:55.470
set et nyt centrum i byen, hvor man

757
00:36:55.470 --> 00:36:57.590
før havde haft Stendertorvet, som det sted, man

758
00:36:57.590 --> 00:36:58.970
tog udgangspunkt i.

759
00:36:59.070 --> 00:37:01.330
Så var Hestetorvet så også et, der blev

760
00:37:01.330 --> 00:37:03.850
noget af betydning.

761
00:37:03.910 --> 00:37:06.270
Man kan se, der står sådan rundt omkring

762
00:37:06.270 --> 00:37:09.450
ting, hvor man orienterer sig ud fra banegården

763
00:37:09.450 --> 00:37:11.390
og fra Hestetorvet, hvor det før var Stendertorvet.

764
00:37:11.490 --> 00:37:14.030
Og hvis der er en annonce, hvor der

765
00:37:14.030 --> 00:37:15.390
står, at der er et ur, der er

766
00:37:15.390 --> 00:37:18.230
tabt, og man får så beskrevet, hvor man

767
00:37:18.230 --> 00:37:22.150
skal finde det, eller hvor man kan hente

768
00:37:22.150 --> 00:37:24.830
det, alt eftersom man står ved Hestetorvet.

769
00:37:24.970 --> 00:37:26.850
Det bliver pludselig det nye centrum.

770
00:37:27.750 --> 00:37:30.150
Arkitekturen på selve Roskilde Station, den er hentet

771
00:37:30.150 --> 00:37:30.850
fra Italien.

772
00:37:31.610 --> 00:37:34.790
Ja, man mener, at Billa Borghese i Rom

773
00:37:34.790 --> 00:37:38.690
har været en vigtig inspirationskilde til den måde,

774
00:37:39.470 --> 00:37:41.430
at Roskilde Station kom til at se ud.

775
00:37:41.510 --> 00:37:45.190
Altså med to tårne, og så en altan

776
00:37:45.190 --> 00:37:47.490
med søjlebuegang nedenunder.

777
00:37:47.490 --> 00:37:49.850
Og det er et motiv, som man genfinder

778
00:37:49.850 --> 00:37:51.650
andre steder også i den periode.

779
00:37:52.410 --> 00:37:55.750
Og det morsomme ved Roskilde Station, det er,

780
00:37:55.950 --> 00:38:00.250
at den faktisk er det nuværende Danmarks ældste

781
00:38:00.250 --> 00:38:01.630
banegård.

782
00:38:01.810 --> 00:38:05.270
Fordi Københavns Banegård blev lagt uden for voldene

783
00:38:05.270 --> 00:38:06.550
og bygget af træ.

784
00:38:06.710 --> 00:38:08.590
Hvis nu fjenden skulle komme og angribe, så

785
00:38:08.590 --> 00:38:11.470
skulle man hurtigt kunne fjerne den.

786
00:38:11.570 --> 00:38:14.250
Og derfor byggede man den af træ og

787
00:38:14.250 --> 00:38:16.010
Roskilde af mursten.

788
00:38:16.010 --> 00:38:18.810
Og så senere hen har vi fået den

789
00:38:18.810 --> 00:38:20.870
Københavns hovedbanegård, vi kender i dag.

790
00:38:21.370 --> 00:38:22.730
Men den første er så væk.

791
00:38:22.870 --> 00:38:26.290
Og det vil sige, at Roskilde Banegård er

792
00:38:26.290 --> 00:38:29.170
det nuværende Danmarks ældste banegård.

793
00:38:29.770 --> 00:38:31.690
Dengang banen blev åbnet, det vil jo også

794
00:38:31.690 --> 00:38:34.830
betyde en hurtig transport fra Roskilde til København

795
00:38:34.830 --> 00:38:35.310
omvendt.

796
00:38:35.550 --> 00:38:38.010
Det tog jo næsten en hel dagrejse med

797
00:38:38.010 --> 00:38:39.690
hestevognen.

798
00:38:39.770 --> 00:38:40.570
Hvordan blev det så nu?

799
00:38:40.570 --> 00:38:43.530
Det var en dagsrejse.

800
00:38:43.730 --> 00:38:46.070
Når man tog dagvognen fra Roskilde ind til

801
00:38:46.070 --> 00:38:48.270
København, så var det omkring en dag.

802
00:38:48.790 --> 00:38:50.870
Og når toget kom, så tog det lige

803
00:38:50.870 --> 00:38:53.290
lidt under en time, når det var dag.

804
00:38:53.450 --> 00:38:55.490
Og når det var en aften eller mørkt,

805
00:38:55.870 --> 00:38:57.190
så skulle man køre langsommere.

806
00:38:57.270 --> 00:39:00.130
Der skulle noget med lys og signaler, så

807
00:39:00.130 --> 00:39:01.710
den kom til at tage det længere tid

808
00:39:01.710 --> 00:39:02.730
om aftenen.

809
00:39:02.730 --> 00:39:06.410
Så en timestid, og det var jo ret

810
00:39:06.410 --> 00:39:08.930
mærkebart, at i stedet for en hel dag,

811
00:39:09.030 --> 00:39:10.150
så gik der bare en time.

812
00:39:11.270 --> 00:39:13.750
Så det var virkelig en ændring.

813
00:39:14.370 --> 00:39:15.430
Og det må også have været noget, som

814
00:39:15.430 --> 00:39:18.830
har været en stor oplevelse for folk.

815
00:39:19.070 --> 00:39:21.630
Pludselig at opleve, at noget som normalt har

816
00:39:21.630 --> 00:39:24.930
været ikke helt så præcis, men noget der

817
00:39:24.930 --> 00:39:26.770
skete i løbet af en dag, pludselig nu,

818
00:39:27.670 --> 00:39:30.910
så afgår toget på et præcist minuttal.

819
00:39:30.910 --> 00:39:35.650
Og det gør også, at insponeringen til tiden

820
00:39:35.650 --> 00:39:36.050
bliver anderledes.

821
00:39:36.550 --> 00:39:38.070
Man skal være helt anderledes præcis.

822
00:39:38.170 --> 00:39:39.470
Man skal bruge et ord hele tiden.

823
00:39:40.770 --> 00:39:41.570
Banens ansatte.

824
00:39:43.170 --> 00:39:44.770
Der var et hierarchy-orden.

825
00:39:45.970 --> 00:39:47.330
Ja, nu er vi kommet over i den

826
00:39:47.330 --> 00:39:49.070
anden afdeling af udstillinger.

827
00:39:49.130 --> 00:39:50.670
Der kan vi se, at vi står foran

828
00:39:50.670 --> 00:39:53.910
en fane, hvor der står Dansk Lokomotivmandsforening, Roskildeafdeling.

829
00:39:54.830 --> 00:39:56.090
Og det har været en fane, der har

830
00:39:56.090 --> 00:39:58.670
været brugt i deres fagforening, og den har

831
00:39:58.670 --> 00:40:01.510
været proderet af ægtefællerne til dem, der har

832
00:40:01.510 --> 00:40:02.070
været i foreningen.

833
00:40:02.170 --> 00:40:03.010
Og der kan vi se, at der er

834
00:40:03.010 --> 00:40:06.170
et lokomotiv, stort med kold osv., og det

835
00:40:06.170 --> 00:40:08.550
var noget, der krævede meget mandskab for at

836
00:40:08.550 --> 00:40:09.090
kunne køre.

837
00:40:09.610 --> 00:40:12.890
Dels skulle det betjenes under kørslen i selve

838
00:40:12.890 --> 00:40:14.850
lokomotivet, hvor der var mange mennesker ansat.

839
00:40:14.930 --> 00:40:20.390
Der var folk, der skulle ordne lamperne ovenfra,

840
00:40:20.510 --> 00:40:21.930
og der var nogen, der biletterede, og der

841
00:40:21.930 --> 00:40:23.370
var nogen, der var fyrbøger osv.

842
00:40:23.370 --> 00:40:26.350
Og så var der også dem, der gav

843
00:40:26.350 --> 00:40:27.990
signaler langs hele banen.

844
00:40:28.450 --> 00:40:30.870
Da banen åbnede, så var der noget, der

845
00:40:30.870 --> 00:40:34.210
hed den optiske telegraf, og det er et

846
00:40:34.210 --> 00:40:37.590
signalsystem, hvor der stod master langs hele banen,

847
00:40:37.670 --> 00:40:41.330
og der rejste man så en stor kur,

848
00:40:41.470 --> 00:40:44.830
den var så stor, hele vejen ned langs

849
00:40:44.830 --> 00:40:45.270
banen.

850
00:40:45.690 --> 00:40:47.750
Og så var der ledevogt og nogen, der

851
00:40:47.750 --> 00:40:50.330
passede bommene osv., og så var der dem,

852
00:40:50.470 --> 00:40:52.410
der var på selvestationen, og det var en

853
00:40:52.410 --> 00:40:55.350
lang række mennesker, der var ansat.

854
00:40:55.670 --> 00:40:57.910
Jeg kan se her bag på tavlen nogle

855
00:40:57.910 --> 00:41:00.290
af de forskellige personer, der var ansat inden

856
00:41:00.290 --> 00:41:01.190
for banen.

857
00:41:01.450 --> 00:41:04.390
Ja, vi har taget fire eksempler, en banegårdsforvalter,

858
00:41:04.470 --> 00:41:09.070
en stationsforvalter og en lokomotivfører, for at vise,

859
00:41:09.230 --> 00:41:10.810
at der var forskellige mennesker, og at de

860
00:41:10.810 --> 00:41:15.490
var anbragt i en rangorden i forhold til

861
00:41:15.490 --> 00:41:18.290
hinanden, hvor det galdt om, at alle adlød

862
00:41:18.290 --> 00:41:21.050
og gjorde, hvad de fik besked på, for

863
00:41:21.050 --> 00:41:23.290
at systemet kunne fungere og for at sikkerheden

864
00:41:23.290 --> 00:41:24.610
var hjemme.

865
00:41:24.870 --> 00:41:30.390
Og hvor man var sikker på, at det

866
00:41:30.390 --> 00:41:35.030
skulle fungere, så havde man ansat militære folk.

867
00:41:35.150 --> 00:41:38.170
Altså i begyndelsen af, da jernbanen blev anlagt,

868
00:41:38.250 --> 00:41:40.010
så var det officerer, der var vant til

869
00:41:40.010 --> 00:41:42.270
at have med mange mennesker at gøre og

870
00:41:42.270 --> 00:41:47.390
træffe beslutninger og organisere og gøre ting sådan

871
00:41:47.390 --> 00:41:48.130
præcist.

872
00:41:48.830 --> 00:41:49.850
Og det var også de eneste, der var

873
00:41:49.850 --> 00:41:52.810
uddannet som ingeniør og som jordarbejder til at

874
00:41:52.810 --> 00:41:53.710
stå for jordarbejde.

875
00:41:53.830 --> 00:41:57.290
Og da vi så har fået i krigen

876
00:41:57.290 --> 00:42:02.350
i 1864 og krigen mod oprørende Slesvig-Holsten,

877
00:42:02.350 --> 00:42:05.410
så får vi også en masse officerer, som

878
00:42:05.410 --> 00:42:08.090
gerne vil have arbejde, og de kommer så

879
00:42:08.090 --> 00:42:12.070
også ind i jernbanen, hvor deres kvalifikationer passer

880
00:42:12.070 --> 00:42:12.490
fint.

881
00:42:12.730 --> 00:42:14.010
Og det vil sige, med sig ind i

882
00:42:14.010 --> 00:42:17.990
jernbanenvæsenet, så tager de uniformer, som vi også

883
00:42:17.990 --> 00:42:22.670
kan se på udstillingen, titler og præcision og

884
00:42:22.670 --> 00:42:23.350
hele rangordenen.

885
00:42:23.870 --> 00:42:28.750
Så derfor afspejledes det egentlig i en del,

886
00:42:28.870 --> 00:42:30.810
at det har været militære folk i starten,

887
00:42:31.710 --> 00:42:34.510
der gik ind i jernbanenvæsenet.

888
00:42:34.630 --> 00:42:35.030
Tak skal du have.
  • Tekniske Forvaltning i Roskilde Kommune må have hjælp fra CF, efter at Roskilde er blev ramt af et heftigt regnskyl
  • Også DSB blev ramt af regnvejret
  • Roskilde Amt vil nu nedsætte ventelisterne for mænd der venter på et blive steriliseret, Amtet har indgået et samarbejde med private læger
  • 2 del af udsendelsen om Roskilde Bys Træer, sammen med Stadsgartner Charlotte Kamp og Landskabsarkitekt Jørn Pedersen se vi på træerne ved Gråbrødre Skole, Gullandsstræde, Skt.. Ibs Kirkegård med et kæmpe Elme træ, og Sankt Clara Vej
  • Da Jernbanen kom til Roskilde, hedder en udstilling på Roskilde Museum
  • Man begynder at anlægge jernbane mellem København og Roskilde den 25. april 1845, og man bliver færdig 26. juni 1847, med Christian den 8. (VIII), og hvor turen tog 1 time
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 313 9
Varighed tidskode
00:44:15:00
Varighed sekunder
2655
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1391
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer