Magasinprogram 27. juni 1989

WEBVTT

1
00:00:03.019 --> 00:00:05.180
Hvem er det, der går her på Løbis

2
00:00:05.180 --> 00:00:06.100
Tekniske Skole?

3
00:00:07.000 --> 00:00:10.060
Det er automekanikerlærlingen for hele det store københavnske

4
00:00:10.060 --> 00:00:10.640
område.

5
00:00:10.940 --> 00:00:13.020
Det vil sige, at det er både lærlingen

6
00:00:13.020 --> 00:00:16.460
fra gamle lærlingsskole, men det er også lærlingen,

7
00:00:17.000 --> 00:00:18.660
som er inde i vores FG-system.

8
00:00:19.320 --> 00:00:21.380
Og vi dækker, som sagt, hele det store

9
00:00:21.380 --> 00:00:22.860
københavnske område.

10
00:00:22.980 --> 00:00:24.880
Det er både personvognen og det er lastvognen.

11
00:00:26.880 --> 00:00:27.960
Hvad med mesterlæren?

12
00:00:27.960 --> 00:00:31.280
Ja, altså mesterlæren er selvfølgelig også med i

13
00:00:31.280 --> 00:00:33.220
det system her, og de elever, de går

14
00:00:33.220 --> 00:00:34.420
også på vores skole herude.

15
00:00:35.120 --> 00:00:38.120
Og det drejer sig altså dagligt omkring ca.

16
00:00:38.420 --> 00:00:39.700
500 elever, der går herude.

17
00:00:41.340 --> 00:00:42.940
Hvordan kan I nå at fylde med i

18
00:00:42.940 --> 00:00:45.160
den store udvikling, der eksisterer her inde på

19
00:00:45.160 --> 00:00:45.680
jeres branche?

20
00:00:46.180 --> 00:00:48.560
Det kan også være meget svært, men vi

21
00:00:48.560 --> 00:00:50.340
gør, hvad vi kan, og det drejer sig

22
00:00:50.340 --> 00:00:52.340
om, at så mange af vores lærere som

23
00:00:52.340 --> 00:00:56.560
overhovedet muligt kommer på en efteruddannelse, og kommer

24
00:00:56.560 --> 00:01:01.600
på en efteruddannelse dels hos importørerne for alle

25
00:01:01.600 --> 00:01:04.900
de nye bilmærker, og dels på institutter og

26
00:01:04.900 --> 00:01:06.660
hvor vi ellers kan få den nye viden

27
00:01:06.660 --> 00:01:06.920
fra.

28
00:01:07.700 --> 00:01:09.020
Det er lige før, at udviklingen i jeres

29
00:01:09.020 --> 00:01:11.000
branche, den går fra det mekaniske til det

30
00:01:11.000 --> 00:01:12.460
rent elektroniske efterhånden.

31
00:01:12.960 --> 00:01:15.160
Kan I godt tage den udvikling med, kan

32
00:01:15.160 --> 00:01:17.100
I godt nå at uddanne jeres folk så

33
00:01:17.100 --> 00:01:19.120
hurtigt, at de kan nå at give eleverne

34
00:01:19.120 --> 00:01:19.300
noget?

35
00:01:19.300 --> 00:01:21.560
Det kan godt knibe, men jeg tror nok,

36
00:01:21.620 --> 00:01:24.000
vi må sige, at når man taler om

37
00:01:24.000 --> 00:01:27.040
en ny, moderne bil i dag, så er

38
00:01:27.040 --> 00:01:29.460
elektronikken meget høj prioriteret, og det er den

39
00:01:29.460 --> 00:01:31.140
altså også herude på vores skole, og det

40
00:01:31.140 --> 00:01:34.280
vil sige, at de medarbejdere, vi har, det

41
00:01:34.280 --> 00:01:37.560
er meget vigtigt, at de følger op på

42
00:01:37.560 --> 00:01:40.200
de områder inden for de forskellige kurser, som

43
00:01:40.200 --> 00:01:41.060
vi tilbyder.

44
00:01:42.380 --> 00:01:44.160
Nu er du bestyrelsesformand her.

45
00:01:44.440 --> 00:01:45.660
Hvad består bestyrelsen af?

46
00:01:45.720 --> 00:01:46.420
Hvem består det af?

47
00:01:47.920 --> 00:01:51.240
Traditionelt er alle de tekniske skoler et mødested

48
00:01:51.240 --> 00:01:53.720
for erhvervslivets repræsentanter, og det vil sige, at

49
00:01:53.720 --> 00:01:55.560
normalt er vi sådan bygget op, at i

50
00:01:55.560 --> 00:01:58.980
bestyrelsen sidder lige mange repræsentanter fra arbejdsgiversiden og

51
00:01:58.980 --> 00:02:01.600
fra arbejdstagersiden, og så går det mange gange

52
00:02:01.600 --> 00:02:03.260
på valg, om man har formand fra den

53
00:02:03.260 --> 00:02:04.220
ene eller den anden side.

54
00:02:05.060 --> 00:02:06.680
Men jeg kan sige, at min erfaring er

55
00:02:06.680 --> 00:02:09.500
fra arbejde i de tekniske skoler, at det

56
00:02:09.500 --> 00:02:10.920
er meget, meget sjældent, at der er nogen

57
00:02:10.920 --> 00:02:13.380
uenighed om de mål, man har på en

58
00:02:13.380 --> 00:02:16.040
skole, nemlig at uddanne dygtige håndværkere og dygtige

59
00:02:16.040 --> 00:02:16.620
teknikere.

60
00:02:17.080 --> 00:02:19.000
Vi har for eksempel aldrig i vores styrelse

61
00:02:19.000 --> 00:02:19.960
haft en afstemning.

62
00:02:20.100 --> 00:02:23.500
Vi kender målene, og det går på at

63
00:02:23.500 --> 00:02:26.620
simpelthen skabe nogle dygtige håndværkere, og det kan

64
00:02:26.620 --> 00:02:28.460
vi nok prale af i Danmark, at netop

65
00:02:28.460 --> 00:02:31.200
det skolesystem, man har, hvor det har været

66
00:02:31.200 --> 00:02:34.120
startet op som små lokale tekniske skoler her

67
00:02:34.120 --> 00:02:36.560
i Lønby for snart 100 år siden, at

68
00:02:36.560 --> 00:02:40.500
det nære kontakt imellem en teknisk skole og

69
00:02:40.500 --> 00:02:43.360
erhvervslivet gør, at man hele tiden får tilpasset

70
00:02:43.360 --> 00:02:46.000
sine uddannelser, så de passer til erhvervslivets krav.

71
00:02:46.420 --> 00:02:48.780
Og det er enestående for det danske uddannelsesystem.

72
00:02:48.880 --> 00:02:50.240
Det ser man ikke ret mange steder i

73
00:02:50.240 --> 00:02:50.460
verden.

74
00:02:50.820 --> 00:02:51.780
Du siger erhvervslivet.

75
00:02:51.840 --> 00:02:53.100
Hvad er det for en del af erhvervslivet,

76
00:02:53.160 --> 00:02:53.800
der er talt om her?

77
00:02:54.080 --> 00:02:56.160
Ja, vi har det sådan herude, at vi

78
00:02:56.160 --> 00:02:58.320
er både en lokal og en regional skole.

79
00:02:58.760 --> 00:03:00.820
Vi er lokalskole, forstået på den måde, at

80
00:03:00.820 --> 00:03:04.560
EFG-elever fra hele vores lokale område, Lønby

81
00:03:04.560 --> 00:03:08.120
Torbæk, Sølve, Rød Farum osv., skoleeleverne derfra, der

82
00:03:08.120 --> 00:03:10.820
gerne vil gå EFG-vejen med jern og

83
00:03:10.820 --> 00:03:13.160
metal, de kommer her det første år, og

84
00:03:13.160 --> 00:03:14.920
vælger de så et spor, som vi ikke

85
00:03:14.920 --> 00:03:17.200
har, for eksempel at blive maskinarbejdere, så rykker

86
00:03:17.200 --> 00:03:19.080
de sig videre til Palerup eller sådan noget.

87
00:03:19.500 --> 00:03:21.860
Men vælger de derimod at blive i autobranchen,

88
00:03:22.660 --> 00:03:25.320
så er det os, der er regionalskole fra

89
00:03:25.320 --> 00:03:27.320
autobranchen, det vil sige, at vi dækker hele

90
00:03:27.320 --> 00:03:29.400
Storkøbenhavn, og det vil igen sige, at vi

91
00:03:29.400 --> 00:03:31.960
dækker altså noget mellem 20-25 procent af

92
00:03:31.960 --> 00:03:33.140
bilbranchen i Danmark.

93
00:03:33.700 --> 00:03:35.640
Dem er vi ansvarlige for at undervise herude.

94
00:03:40.100 --> 00:03:42.040
Jeg har ikke meget forstand for motoren, men

95
00:03:42.040 --> 00:03:43.360
i mine ører, der lyder det, som om

96
00:03:43.360 --> 00:03:44.500
det er en uløslig opgave.

97
00:03:44.660 --> 00:03:45.000
Er det det?

98
00:03:45.200 --> 00:03:49.200
Nej, ikke helt umuligt, men den går i

99
00:03:49.200 --> 00:03:49.800
hvert fald ikke, som den skal.

100
00:03:51.220 --> 00:03:53.200
Men vi arbejder på sagen jo.

101
00:03:54.540 --> 00:03:55.500
Hvad har du tænkt dig at gøre ved

102
00:03:55.500 --> 00:03:55.600
det?

103
00:03:56.480 --> 00:03:59.040
Vi må tjekke benzinen, om den får noget

104
00:03:59.040 --> 00:03:59.480
at leve af.

105
00:04:02.440 --> 00:04:03.980
Fik du nogen fejlbeskrivelse på den, inden du

106
00:04:03.980 --> 00:04:04.520
fik den udleveret?

107
00:04:04.520 --> 00:04:06.500
Nej, den gik sådan der.

108
00:04:07.340 --> 00:04:09.220
Den kan ikke gå i tomgang.

109
00:04:10.740 --> 00:04:11.820
Hvor lang tid har du været her på

110
00:04:11.820 --> 00:04:12.120
skolen?

111
00:04:13.380 --> 00:04:15.579
Indtil videre har vi været her i otte

112
00:04:15.579 --> 00:04:15.760
uger.

113
00:04:16.540 --> 00:04:17.680
Og hvor lang tid skal du være her?

114
00:04:18.079 --> 00:04:18.560
Ni uger.

115
00:04:19.920 --> 00:04:21.340
Kan det gå hen og blive din eksamensopgave,

116
00:04:21.400 --> 00:04:21.920
sådan en som den der?

117
00:04:22.320 --> 00:04:22.960
Nej, ikke endnu.

118
00:04:24.060 --> 00:04:27.160
Den sidste uge har vi fejlforening her.

119
00:04:28.880 --> 00:04:29.740
Jamen held og lykke med det.

120
00:04:29.820 --> 00:04:30.140
Jo tak.

121
00:05:14.880 --> 00:05:16.340
Hvor meget har du nu kunnet få noget

122
00:05:16.340 --> 00:05:17.260
at teste på det her?

123
00:05:18.140 --> 00:05:19.580
Det vi har gjort nu er, at vi

124
00:05:19.580 --> 00:05:22.160
har taget en effektmåling på køretøjet ved forskellige

125
00:05:22.160 --> 00:05:22.860
omdrejningstaler.

126
00:05:23.120 --> 00:05:26.160
Primært er det sådan, at efter en motorreparation

127
00:05:26.160 --> 00:05:29.240
bliver samtlige vores køretøjer belastet og afprøvet på

128
00:05:29.240 --> 00:05:29.700
den måde her.

129
00:05:29.780 --> 00:05:32.400
Sådan så vi får et fyldeskørende billede af,

130
00:05:32.600 --> 00:05:36.200
om køretøjet er korrekt og om at motoren

131
00:05:36.200 --> 00:05:38.120
fungerer korrekt i forhold til de forskerter, som

132
00:05:38.120 --> 00:05:39.260
fabrikkerne har opgivet.

133
00:05:40.060 --> 00:05:41.640
Er det nogle store kræfter, der bliver slukket

134
00:05:41.640 --> 00:05:41.920
løs?

135
00:05:42.100 --> 00:05:43.340
Det er store kræfter.

136
00:05:43.340 --> 00:05:47.020
Vi arbejder her med motorer på imellem 150

137
00:05:47.020 --> 00:05:48.980
og op til ca.

138
00:05:49.020 --> 00:05:49.780
400 hk.

139
00:05:50.440 --> 00:05:52.180
Den bil, jeg lige har prøvet her, er

140
00:05:52.180 --> 00:05:55.540
en Scania-bil, der har en motor på

141
00:05:55.540 --> 00:05:56.000
ca.

142
00:05:56.060 --> 00:05:56.920
300 hk.

143
00:05:57.860 --> 00:05:59.700
Hvor stærk var vi oppe på i hastighed?

144
00:06:00.000 --> 00:06:00.820
Vi kørte ca.

145
00:06:01.260 --> 00:06:02.560
110 km i time.

146
00:06:03.060 --> 00:06:03.960
Det er mere end det er til at?

147
00:06:04.500 --> 00:06:05.900
Det er mindre til at ja, her må

148
00:06:05.900 --> 00:06:07.140
vi ned på 70 km i time, hvis

149
00:06:07.140 --> 00:06:08.100
vi skulle køre på åbent vej.

150
00:06:08.100 --> 00:06:17.850
Der er ingen CO-sonde,

151
00:06:18.410 --> 00:06:20.450
eller hvad hedder det, lambda-sonde i den.

152
00:06:20.810 --> 00:06:23.830
Den kører ikke med regulerede kalussaser, den her.

153
00:06:25.050 --> 00:06:26.930
Så vi kan gå ind direkte med CO

154
00:06:26.930 --> 00:06:27.590
-måleren på den.

155
00:06:27.970 --> 00:06:29.510
Og sådan set i forbindelse med justeringen af

156
00:06:29.510 --> 00:06:30.450
den, kan vi klare det ligesom på de

157
00:06:30.450 --> 00:06:32.270
gamle LE'er ved at gå ind direkte

158
00:06:32.270 --> 00:06:35.090
på CO-skruen heroppe på luftmængdemåleren.

159
00:06:35.930 --> 00:06:37.710
Det vi står ved, det er vel det

160
00:06:37.710 --> 00:06:40.830
sidste nye udviklet inden for sådan noget som

161
00:06:40.830 --> 00:06:41.750
reparation af biler?

162
00:06:42.190 --> 00:06:43.090
Jo, det må man nok sige.

163
00:06:43.090 --> 00:06:45.190
Altså de køretøjer vi har her, det er

164
00:06:45.190 --> 00:06:48.030
vel egentlig det, der repræsenterer det sidste inden

165
00:06:48.030 --> 00:06:49.890
for elektronik omkring biler.

166
00:06:50.650 --> 00:06:54.090
Og primært omkring motorstyringer og ekstra elvarensystemer.

167
00:06:55.290 --> 00:06:56.610
Og det er det så vi prøver på,

168
00:06:56.870 --> 00:06:58.310
dem der er blandt mig, det er mine

169
00:06:58.310 --> 00:07:01.370
kollegaer, som jo også skal have et løft

170
00:07:01.370 --> 00:07:03.630
omkring hele den nye teknologi inden for auto.

171
00:07:04.490 --> 00:07:06.330
Hvem er det, som bliver uddannet her på

172
00:07:06.330 --> 00:07:06.670
det her?

173
00:07:07.270 --> 00:07:09.970
Så de her kurser, efterudlandingskurser, det er primært

174
00:07:09.970 --> 00:07:11.490
for automekanikerne.

175
00:07:11.490 --> 00:07:13.470
For at de ligesom kan stå imod de

176
00:07:13.470 --> 00:07:15.710
problemer, de møder ude på værkstederne.

177
00:07:15.770 --> 00:07:17.870
For det er jo de biler, som der

178
00:07:17.870 --> 00:07:18.170
kommer.

179
00:07:18.290 --> 00:07:19.450
Ikke så mange af dem endnu, men vi

180
00:07:19.450 --> 00:07:20.790
må nok sige, at der kommer flere og

181
00:07:20.790 --> 00:07:21.210
flere af dem.

182
00:07:21.590 --> 00:07:23.510
Og så vil problemerne selvfølgelig også blive flere

183
00:07:23.510 --> 00:07:24.190
og flere, det er klart.

184
00:07:25.050 --> 00:07:26.410
Mit indtryk af det her, det er, at

185
00:07:26.410 --> 00:07:27.750
der bliver taget nogle kabler til bilen, og

186
00:07:27.750 --> 00:07:28.950
så kan man det op og aflæse, hvad

187
00:07:28.950 --> 00:07:29.850
den fejler.

188
00:07:29.890 --> 00:07:32.130
Jo, det er egentlig også, lad os sige,

189
00:07:32.210 --> 00:07:35.430
nogen af de store mærkers intention, at det

190
00:07:35.430 --> 00:07:36.810
er de store tester, der skal køres ind.

191
00:07:36.810 --> 00:07:38.210
Og der må vi jo nok sige, at

192
00:07:38.210 --> 00:07:40.090
vi går sådan lidt imod strømmen i forbindelse

193
00:07:40.090 --> 00:07:41.810
med, at vi jo også henvender os til

194
00:07:41.810 --> 00:07:43.790
mange små mekaniker, som ikke har de penge,

195
00:07:43.890 --> 00:07:45.110
der kan investere i de store tester.

196
00:07:45.830 --> 00:07:47.290
Og det vil sige, at grundidéen i det,

197
00:07:47.370 --> 00:07:48.710
det er, at man egentlig skulle kunne klare

198
00:07:48.710 --> 00:07:51.590
sig med at fejlfinde på moderne elektroniske udstyr

199
00:07:51.590 --> 00:07:53.270
på bilerne med simpelt udstyr.

200
00:07:53.710 --> 00:07:55.010
Men selvfølgelig må vi også tage de store

201
00:07:55.010 --> 00:07:56.810
tester med, da der også er værksteder, der

202
00:07:56.810 --> 00:07:57.290
kører med det.

203
00:07:57.730 --> 00:08:01.490
Men primært er det simpelt udstyr, lønningsdiagrammer og

204
00:08:01.490 --> 00:08:05.650
så systemforståelse, generel systemforståelse, der gør, at vores

205
00:08:05.650 --> 00:08:07.270
mekaniker, de egentlig godt kan klare sig uden

206
00:08:07.270 --> 00:08:07.910
de store tester.

207
00:08:08.470 --> 00:08:10.330
Der er jo sket en rimelig udvikling fra

208
00:08:10.330 --> 00:08:12.550
skruenøglen og så op til elektronikken her.

209
00:08:13.010 --> 00:08:13.950
Jo, det må man nok sige.

210
00:08:14.450 --> 00:08:15.770
Og det er da klart, at elektronikken hjælper

211
00:08:15.770 --> 00:08:16.930
os, og det er da klart, at de

212
00:08:16.930 --> 00:08:18.770
udstyr, der er på bilerne i forbindelse med

213
00:08:18.770 --> 00:08:21.830
selvudlæsning af fejl fra voksne, dem kan vi

214
00:08:21.830 --> 00:08:23.050
da benytte os af, og det vil sige,

215
00:08:23.210 --> 00:08:25.070
gør fejlfindingen hurtigere og nemmere.

216
00:08:25.070 --> 00:08:27.550
Og der er stadigvæk et stykke vej fra,

217
00:08:27.850 --> 00:08:32.610
at elektronikken klarer al fejlfindingen, til som det

218
00:08:32.610 --> 00:08:34.230
er nu, hvor det er mekanikere, der alligevel

219
00:08:34.230 --> 00:08:35.390
skal have fat i det den sidste ende.

220
00:08:35.909 --> 00:08:36.809
Er du en af dem, der har været

221
00:08:36.809 --> 00:08:38.630
med til at udvikle hele systemet herinde på

222
00:08:38.630 --> 00:08:40.450
lærningsbranchen eller i FG-uddannelsen?

223
00:08:40.850 --> 00:08:43.590
Nej, det er primært efteruddannelse for mekanikere, jeg

224
00:08:43.590 --> 00:08:45.690
har været inde i, hvor vi har bygget

225
00:08:45.690 --> 00:08:48.170
kurserne op, hvor vi ligesom siger, formålet med

226
00:08:48.170 --> 00:08:51.150
kurserne, det er at give mekanikeren et fundament,

227
00:08:51.230 --> 00:08:53.150
han kan stå på og arbejde ud derfra.

228
00:08:53.150 --> 00:08:56.030
I modsætning til måske mærkerne, som giver nogle

229
00:08:56.030 --> 00:08:58.890
helt specifikke kurser på et bestemt system, så

230
00:08:58.890 --> 00:09:00.610
vælger vi måske at give en mere bred

231
00:09:00.610 --> 00:09:03.170
orientering, give det en ordentlig grundlag omkring elgrundlager,

232
00:09:03.350 --> 00:09:06.490
måleteknik, måleudstyr, så mekanikeren egentlig kan følge med

233
00:09:06.490 --> 00:09:08.070
i udviklingen, uden egentlig at skulle være på

234
00:09:08.070 --> 00:09:10.390
kursus hver anden uge eller hver anden måned.

235
00:09:10.990 --> 00:09:13.250
Hvor har du fået den grundviden fra til,

236
00:09:13.330 --> 00:09:14.830
at du kan bygge sådan noget her op,

237
00:09:14.870 --> 00:09:16.090
sådan et system op som det her?

238
00:09:16.570 --> 00:09:18.850
Altså det er jo et samarbejde med en

239
00:09:18.850 --> 00:09:22.070
kollega fra Viborg, og det har nok meget

240
00:09:22.070 --> 00:09:23.430
af det været selvfølgelig været, når vi henvender

241
00:09:23.430 --> 00:09:27.070
os fra handlere, sporer det efter ledningsdiagrammer, tekniske

242
00:09:27.070 --> 00:09:29.750
specifikationer, hvordan gør de når de måler, og

243
00:09:29.750 --> 00:09:30.650
så er nok det med at stå på

244
00:09:30.650 --> 00:09:31.210
hovedet i det selv.

245
00:09:31.850 --> 00:09:33.070
Prøver en gang at se, hvordan er det

246
00:09:33.070 --> 00:09:34.470
bygget op, kan vi klare det på andre

247
00:09:34.470 --> 00:09:36.410
måder end det som man meget ofte ser

248
00:09:36.410 --> 00:09:37.930
fra de store værksteder, man følger en bog,

249
00:09:38.630 --> 00:09:41.990
ser hvad siger de forskellige måleinstrumenter, og så

250
00:09:41.990 --> 00:09:43.970
derudfra læser sig til, så skal du skifte

251
00:09:43.970 --> 00:09:44.950
ind ad den komponent.

252
00:09:45.510 --> 00:09:46.870
Det vil sige, at du er absolut på

253
00:09:46.870 --> 00:09:49.270
forkant med den tekniske udvikling inden for automobilbranchen?

254
00:09:49.270 --> 00:09:51.850
I hvert fald en del af elektronikken vil

255
00:09:51.850 --> 00:09:54.150
jeg nok sige er rimelig godt rustet.

256
00:09:54.810 --> 00:09:56.470
Du må tænke sig en bedre samordning på

257
00:09:56.470 --> 00:09:59.510
det område her, så I automatisk bliver orienteret

258
00:09:59.510 --> 00:10:00.110
om, hvad der sker?

259
00:10:01.350 --> 00:10:02.770
Jo, men altså jeg mener stadig, at vi

260
00:10:02.770 --> 00:10:05.110
har en ret god information fra forhandlerne, når

261
00:10:05.110 --> 00:10:05.510
vi spørger.

262
00:10:06.010 --> 00:10:07.850
Det der selvfølgelig er problemer for forhandlerne, det

263
00:10:07.850 --> 00:10:09.950
er jo nu alle krogene, og der er

264
00:10:09.950 --> 00:10:11.450
da nok også et spørgsmål om, at man

265
00:10:11.450 --> 00:10:13.430
skal passe lidt på sit mærke og ikke

266
00:10:13.430 --> 00:10:15.730
give alle fiduser fra sig, det må man

267
00:10:15.730 --> 00:10:16.270
nok kende.

268
00:10:16.270 --> 00:10:18.010
Det går ikke godt i bilbranchen?

269
00:10:18.510 --> 00:10:20.930
Nej, bilbranchen har det jo som så mange

270
00:10:20.930 --> 00:10:24.730
andre forbrugsvarerbrancher en nedtur i øjeblikket.

271
00:10:24.810 --> 00:10:28.370
Der sker en voldsom struktur rationalisering i branchen.

272
00:10:28.490 --> 00:10:31.350
Der er simpelthen en overetablering i forhold til

273
00:10:31.350 --> 00:10:32.950
de salgsmuligheder, der er.

274
00:10:33.590 --> 00:10:36.570
Og det giver kortperiodisk selvfølgelig nogle problemer.

275
00:10:36.770 --> 00:10:38.110
Men det er jo ikke anderledes end, at

276
00:10:38.110 --> 00:10:39.870
bilerne kører jo stadigvæk på vejene.

277
00:10:39.970 --> 00:10:42.710
De skal stadigvæk repareres, og de skal først

278
00:10:42.710 --> 00:10:45.470
og sidst repareres rigtigt, fordi investeringen er jo

279
00:10:45.470 --> 00:10:46.410
vældig høj i en bil.

280
00:10:47.030 --> 00:10:49.130
Og med den nye teknik, som vi de

281
00:10:49.130 --> 00:10:51.590
senere år har fået i bilerne, der har

282
00:10:51.590 --> 00:10:53.650
det vist sig at være meget nødvendigt at

283
00:10:53.650 --> 00:10:56.070
efteruddanne, efteruddanne og efteruddanne.

284
00:10:56.430 --> 00:10:58.930
Så jeg er overbevist om, at når nu

285
00:10:58.930 --> 00:11:02.010
bilbranchen lige kommer sig over det værste chok,

286
00:11:02.170 --> 00:11:04.010
så kommer man i gang igen med noget

287
00:11:04.010 --> 00:11:08.350
mere efteruddannelse, forklaret den strukturtilpasning, som skal til.

288
00:11:10.310 --> 00:11:12.390
Så jeg tror simpelthen nok, at vi skal

289
00:11:12.390 --> 00:11:13.830
få noget at lave igen, eller meget.

290
00:11:13.910 --> 00:11:15.770
Vi har stadigvæk meget at lave, men det

291
00:11:15.770 --> 00:11:17.530
er klart, at vi må følge konjunkturen lidt

292
00:11:17.530 --> 00:11:17.970
op og ned.

293
00:11:18.370 --> 00:11:20.290
Men jeg er ikke bekymret for vores beskæftigelse.

294
00:11:20.410 --> 00:11:22.750
Jeg ser bare, at vores krav til os

295
00:11:22.750 --> 00:11:27.030
vil blive større og gennemført hurtigere, end vi

296
00:11:27.030 --> 00:11:27.930
før har oplevet det.

297
00:11:28.530 --> 00:11:30.650
Den bilpark, der kører disse dage ud på

298
00:11:30.650 --> 00:11:32.690
den danske landevej, siges aldrig at have været

299
00:11:32.690 --> 00:11:33.710
så dårlig, som den er.

300
00:11:34.370 --> 00:11:36.630
Er det ikke jeres pligt ligefrem at oplyse

301
00:11:36.630 --> 00:11:39.050
os forbruger om, at vi skal sørge for,

302
00:11:39.170 --> 00:11:40.570
at bilerne bliver holdt bedre i stand, end

303
00:11:40.570 --> 00:11:43.450
det er altså åbenbart lavet til hver tilfælde?

304
00:11:43.510 --> 00:11:44.670
For det første vil jeg sige, at jeg

305
00:11:44.670 --> 00:11:46.270
er enig i, at vognenparken er i en

306
00:11:46.270 --> 00:11:47.170
frygtelig dårlig stand.

307
00:11:47.370 --> 00:11:49.430
Det er snart 30% af den danske

308
00:11:49.430 --> 00:11:51.890
personbilpark, den er over 10 år gammel, og

309
00:11:51.890 --> 00:11:54.670
en bil bliver normalt konstrueret til at holde

310
00:11:54.670 --> 00:11:55.990
den 10, 12, 14 år.

311
00:11:56.130 --> 00:11:58.030
Så de er på gravens rænde, hvis man

312
00:11:58.030 --> 00:11:58.810
skal sige det sådan.

313
00:11:59.590 --> 00:12:02.350
Og jeg ved fra undersøgelser blandet dækbranchen har

314
00:12:02.350 --> 00:12:04.750
lavet, at hvor man ellers normalt oplever, at

315
00:12:04.750 --> 00:12:06.910
en bil, eller hvad skal man sige, ca.

316
00:12:07.010 --> 00:12:09.130
5% af bilerne, kan køre med et

317
00:12:09.130 --> 00:12:10.910
ulovligt dæk, når man laver kampagner.

318
00:12:11.030 --> 00:12:13.390
Så er tallet i dag op omkring 30%.

319
00:12:13.390 --> 00:12:16.190
Så det er rigtigt, bilparken er dårlig, den

320
00:12:16.190 --> 00:12:16.730
er slidt ned.

321
00:12:17.410 --> 00:12:19.370
Og det er jo dybt ulykkeligt set med

322
00:12:19.370 --> 00:12:20.350
samfundets øjne.

323
00:12:20.790 --> 00:12:22.930
Mekanikerne står på værstederne, de er klar til

324
00:12:22.930 --> 00:12:24.610
at lave bilerne, værktøjet er ud.

325
00:12:24.870 --> 00:12:27.290
Og de bliver uddannet hos os, og kapaciteten

326
00:12:27.290 --> 00:12:27.790
er til stede.

327
00:12:27.910 --> 00:12:31.170
De står med hånden under kind, og distansforbrugere

328
00:12:31.170 --> 00:12:33.470
kører afsted med en bil, som de godt

329
00:12:33.470 --> 00:12:35.130
ved ikke er, som den skal være.

330
00:12:35.690 --> 00:12:37.190
Og det er en ulykkelig situation.

331
00:12:37.190 --> 00:12:37.850
Det

332
00:12:39.870 --> 00:12:52.550
er

333
00:12:54.760 --> 00:12:59.360
en

334
00:12:59.360 --> 00:13:08.820
ulykkelig

335
00:13:08.820 --> 00:13:10.000
situation.

336
00:13:11.540 --> 00:13:12.420
Det er en ulykkelig situation.

337
00:13:15.520 --> 00:13:18.320
Det er altså noget, du gylder?

338
00:13:19.800 --> 00:13:21.060
Ja, altså det vil sige noget, det er

339
00:13:21.060 --> 00:13:22.360
ikke helt sikkert, hvad det er, jeg skal

340
00:13:22.360 --> 00:13:22.560
lave.

341
00:13:24.920 --> 00:13:26.300
Var det svært at få det så?

342
00:13:27.380 --> 00:13:29.020
Nej, ikke for mig, det var vigtigt at

343
00:13:29.020 --> 00:13:29.880
kende det.

344
00:13:30.740 --> 00:13:32.320
Og altså, det har også været en praktik

345
00:13:32.320 --> 00:13:34.460
herinde, så det er galt, at man har

346
00:13:34.460 --> 00:13:34.800
fået det.

347
00:13:37.360 --> 00:13:38.160
Det gør noget.

348
00:13:38.940 --> 00:13:40.600
Ja, vi ser en vejprofil her.

349
00:13:42.340 --> 00:13:44.360
Og brændende så løber den jo.

350
00:13:44.720 --> 00:13:45.920
Sådan her måske.

351
00:13:46.240 --> 00:13:47.280
Op og i bøge.

352
00:13:48.660 --> 00:13:50.180
Og det er jo jordet, der skal bjerne.

353
00:13:50.780 --> 00:13:52.820
Og vejen skal altså have en hel stige,

354
00:13:53.260 --> 00:13:54.480
efter stigen kommer frem.

355
00:13:55.760 --> 00:13:57.980
Og den har altså en tværprofil.

356
00:13:58.260 --> 00:14:00.000
Det er altså tværvejen, der kommer her.

357
00:14:00.700 --> 00:14:01.120
Vi ser den.

358
00:14:01.440 --> 00:14:04.200
Og vi ser fortoget ligge her, med regnstenene

359
00:14:04.200 --> 00:14:04.780
lagt ind på.

360
00:14:06.880 --> 00:14:08.840
Altså, regnet, der går ned her, der er

361
00:14:08.840 --> 00:14:09.340
spildevandsbrønd.

362
00:14:09.520 --> 00:14:11.380
Der er regnvandsbrønd.

363
00:14:11.440 --> 00:14:13.160
Tilbage til dagligdagen her på skolen.

364
00:14:14.000 --> 00:14:16.200
Hvad krav stilles der til en af jeres

365
00:14:16.200 --> 00:14:18.820
elever, hvem han er IFG eller Mesterlæring?

366
00:14:19.440 --> 00:14:21.400
Det er jo således, at når man starter

367
00:14:21.400 --> 00:14:24.280
som lærling, som IFG-elev, så er kravet

368
00:14:24.280 --> 00:14:25.740
det af 9 års skolegang.

369
00:14:26.580 --> 00:14:27.580
Og det vil sige, at med de 9

370
00:14:27.580 --> 00:14:29.340
års skolegang, så kan man starte på vores

371
00:14:29.340 --> 00:14:31.940
basisår, eller man kan gå ud i en

372
00:14:31.940 --> 00:14:34.340
virksomhed og lave en aftale med en mester,

373
00:14:34.340 --> 00:14:37.740
og så gå i lære på gammel traditionel

374
00:14:37.740 --> 00:14:38.100
vis.

375
00:14:39.380 --> 00:14:41.600
Det vil sige, at de forskellige fag, som

376
00:14:41.600 --> 00:14:44.360
vi underviser i her på skolen, der tager

377
00:14:44.360 --> 00:14:47.760
vi udgangspunkt i, at den grundviden, som den

378
00:14:47.760 --> 00:14:50.900
unge har, er fra 9 års folkeskolen.

379
00:14:52.740 --> 00:14:53.860
Hvem er det så, der kommer her?

380
00:14:55.160 --> 00:14:56.960
Ja, det er jo faktisk alle.

381
00:14:57.080 --> 00:14:58.740
Man kan sige, at det er meget få

382
00:14:58.740 --> 00:15:02.100
piger, men vi har dog nogle enkelte piger

383
00:15:02.100 --> 00:15:02.400
imellem.

384
00:15:02.400 --> 00:15:03.940
Men vi har også andre uddannelser, hvor vi

385
00:15:03.940 --> 00:15:06.380
kan sige, at det er mere attraktivt for

386
00:15:06.380 --> 00:15:06.740
pigerne.

387
00:15:06.860 --> 00:15:09.160
Jeg vil dog sige, at vi har nogle

388
00:15:09.160 --> 00:15:11.880
enkelte piger, som er blevet fattiguddannede ude, og

389
00:15:11.880 --> 00:15:14.660
som har fået nogle ganske udmærkede job ude

390
00:15:14.660 --> 00:15:15.740
i erhvervslivet.

391
00:15:16.000 --> 00:15:17.300
Og trods nok, at vi må sige, at

392
00:15:17.300 --> 00:15:19.520
vores mestre, de har mere og mere fået

393
00:15:19.520 --> 00:15:20.980
øjnene op for, at pigerne, de kan altså

394
00:15:20.980 --> 00:15:22.700
også godt lave noget på det område her.

395
00:15:23.520 --> 00:15:25.600
Men ellers på vores skole, må vi nok

396
00:15:25.600 --> 00:15:28.800
sige, at det som regel er et spørgsmål

397
00:15:28.800 --> 00:15:33.880
om, at det er på teknisk kastetuddannelsen, eller

398
00:15:33.880 --> 00:15:37.040
på teknisk tegnuddannelsen, at der er virkelig mange

399
00:15:37.040 --> 00:15:38.940
piger, som søger de uddannelser.

400
00:15:39.920 --> 00:15:41.600
Jamen der er jo også, når det er

401
00:15:41.600 --> 00:15:42.840
mørkt, så bliver der også bare noget.

402
00:15:44.080 --> 00:15:45.880
Det er ikke, at vi laver sort arbejde.

403
00:15:46.000 --> 00:15:46.760
Det er ikke det, jeg vil lægge til.

404
00:15:47.460 --> 00:15:50.100
Men der er jo også uddannelser uden for

405
00:15:50.100 --> 00:15:51.800
normal arbejdstid og skoletid.

406
00:15:52.040 --> 00:15:52.420
Det er der.

407
00:15:52.580 --> 00:15:54.120
Det er således, at vores skole i meget

408
00:15:54.120 --> 00:15:56.780
stor udstrækning bliver brugt til efteruddannelse om aftenen,

409
00:15:56.780 --> 00:15:58.880
og den bliver brugt til vores teknologuddannelse.

410
00:15:59.080 --> 00:16:01.260
Vores teknologuddannelse har været en meget stor succes.

411
00:16:02.020 --> 00:16:06.980
Vi har på årsbasis omkring 700 elever, som

412
00:16:06.980 --> 00:16:10.080
kommer daglig herude 3-4 gange om ugen.

413
00:16:10.300 --> 00:16:11.060
Hvad er det for en uddannelse?

414
00:16:11.460 --> 00:16:14.560
Det er en uddannelse, som kan sidestilles med

415
00:16:14.560 --> 00:16:16.940
makronomuddannelsen.

416
00:16:17.500 --> 00:16:19.720
Og det er altså en uddannelse, som sigter

417
00:16:19.720 --> 00:16:21.940
mere mod de teknisk betonede fag.

418
00:16:22.720 --> 00:16:25.640
Og det vil sige, at de personer, som

419
00:16:25.640 --> 00:16:28.700
søger de uddannelser, det er mellemledere ude fra

420
00:16:28.700 --> 00:16:30.740
det erhvervsliv, som vi betjener.

421
00:16:31.860 --> 00:16:35.160
Hvor vil man møde dem ude i branchen

422
00:16:35.160 --> 00:16:35.760
rundt omkring?

423
00:16:36.000 --> 00:16:40.060
Dem vil man møde som værkfører, som driftleder

424
00:16:40.060 --> 00:16:43.100
og forskellige teknikere i forskellige områder, i forskellige

425
00:16:43.100 --> 00:16:44.860
mellemlederstillinger.

426
00:16:45.080 --> 00:16:47.580
Du har talt lidt om, hvor mange der

427
00:16:47.580 --> 00:16:47.980
er her.

428
00:16:48.180 --> 00:16:50.140
Hvor mange går på aftenskurser og skoler, og

429
00:16:50.140 --> 00:16:50.980
hvor mange går på dagskurser?

430
00:16:51.480 --> 00:16:54.080
Altså, i vores teknologuddannelse har vi jo omkring

431
00:16:54.080 --> 00:16:55.560
700 kursister.

432
00:16:55.560 --> 00:16:59.980
Og til daglig har vi cirka 500 elever,

433
00:17:00.340 --> 00:17:02.440
lærlinge og IFG-elever, som går herude.

434
00:17:02.860 --> 00:17:05.839
Plus, vi har omkring 60 tekniske assistenter.

435
00:17:06.619 --> 00:17:08.260
Det må skrive en ordentlig lærerstat, det der.

436
00:17:08.680 --> 00:17:11.480
Der har vi en lærerstat på omkring 70

437
00:17:11.480 --> 00:17:12.119
personer.

438
00:17:12.760 --> 00:17:15.200
Og vi har et samlet personale på cirka

439
00:17:15.200 --> 00:17:15.760
130.

440
00:17:16.540 --> 00:17:19.720
Hvor stor er Lyngby Tekniske Skole i nationalt

441
00:17:19.720 --> 00:17:19.920
set?

442
00:17:20.160 --> 00:17:21.900
Ja, i nationalt set er den altså på

443
00:17:21.900 --> 00:17:24.000
omkring 18-20.000 kvm.

444
00:17:24.819 --> 00:17:26.160
Og det lyder meget.

445
00:17:26.520 --> 00:17:28.420
Men da vi er en transportuddannelse, og da

446
00:17:28.420 --> 00:17:30.740
det er meget køretøj, og det er store

447
00:17:30.740 --> 00:17:32.600
køretøjer, som vi er med at gøre, så

448
00:17:32.600 --> 00:17:33.800
fylder det altså ret så meget.

449
00:17:34.280 --> 00:17:35.380
Det vil sige, at der skal nogle store

450
00:17:35.380 --> 00:17:37.960
halder til, hvor vi kan have al vores

451
00:17:37.960 --> 00:17:38.300
grej.

452
00:17:38.940 --> 00:17:41.520
Det er jo en uddannelse, som er meget

453
00:17:41.520 --> 00:17:43.760
krævende og drejsomme udstyr.

454
00:17:45.020 --> 00:17:46.500
Bilerne er jo i fuld størrelse.

455
00:17:47.260 --> 00:17:48.640
Lastbilerne er også i fuld størrelse.

456
00:17:48.760 --> 00:17:49.940
Det kræver ret mange kvadratmeter.

457
00:17:50.320 --> 00:17:51.780
Nu tænker jeg også på, hvordan det er

458
00:17:51.780 --> 00:17:53.740
nationalt i forhold til andre tekniske skoler, der

459
00:17:53.740 --> 00:17:54.160
er i Danmark.

460
00:17:54.260 --> 00:17:56.040
Hvor stor er Lyngbys Tekniske Skole?

461
00:17:56.240 --> 00:17:59.180
Ja, der er jo omkring et halvhundrede tekniske

462
00:17:59.180 --> 00:18:00.060
skoler i Danmark.

463
00:18:00.180 --> 00:18:01.900
Og der ligger vi faktisk lige i midten,

464
00:18:02.040 --> 00:18:02.440
kan vi sige.

465
00:18:03.440 --> 00:18:05.040
Altså størrelsesmæssigt, så er vi jo om vi

466
00:18:05.040 --> 00:18:06.820
er nummer 25, 26 eller 24.

467
00:18:07.080 --> 00:18:07.740
Men det ligger der omkring.

468
00:18:55.220 --> 00:18:56.620
Den her lille del, jeg står med i

469
00:18:56.620 --> 00:18:58.120
hånden, den kan man egentlig godt sige, du

470
00:18:58.120 --> 00:18:58.860
selv har lavet?

471
00:19:00.380 --> 00:19:02.560
Ja, altså jeg har programmeret et program ind

472
00:19:02.560 --> 00:19:02.800
i den.

473
00:19:03.400 --> 00:19:04.700
Altså jeg har ikke selv samlet den ud.

474
00:19:05.300 --> 00:19:06.720
Nej, men det der ligger herinde, som skal

475
00:19:06.720 --> 00:19:07.900
styre det, du er i gang med at

476
00:19:07.900 --> 00:19:09.040
lave, det har du selv lavet?

477
00:19:09.160 --> 00:19:09.740
Ja, det har jeg selv lavet, ja.

478
00:19:10.740 --> 00:19:11.520
Og hvad skal den bruges til?

479
00:19:11.940 --> 00:19:13.380
Det skal bruges til at styre den her

480
00:19:13.380 --> 00:19:14.940
til forskellige ting.

481
00:19:15.420 --> 00:19:19.940
Man kan få den til at køre.

482
00:19:20.940 --> 00:19:23.000
Få den der til at samle ind, så

483
00:19:23.000 --> 00:19:23.920
den kan holde om tingene.

484
00:19:24.740 --> 00:19:26.180
Og så kan den slippe igen.

485
00:19:27.280 --> 00:19:28.300
Og så kan vi få den til at

486
00:19:28.300 --> 00:19:29.680
dreje til siderne.

487
00:19:34.600 --> 00:19:36.480
Du er faktisk kun lige begyndt på det.

488
00:19:36.580 --> 00:19:37.700
Hvornår er den så godt endnu, inden den

489
00:19:37.700 --> 00:19:38.460
er helt færdig, den her?

490
00:19:39.420 --> 00:19:40.840
Der kan godt gå lidt tid endnu.

491
00:19:40.980 --> 00:19:42.500
En dag, en halv dag kan jeg gøre,

492
00:19:42.820 --> 00:19:43.980
så er jeg færdig med den.

493
00:19:45.080 --> 00:19:46.240
Det du er i gang med, hvad er

494
00:19:46.240 --> 00:19:46.940
det for en uddannelse?

495
00:19:47.540 --> 00:19:49.640
Det er en FG uddannelse.

496
00:19:50.300 --> 00:19:51.920
Inden for, ja det her, det er jo

497
00:19:51.920 --> 00:19:52.960
elafdelingen.

498
00:19:53.860 --> 00:19:55.280
Og så til næste år, så skal jeg

499
00:19:55.280 --> 00:19:56.060
på HTX.

500
00:19:57.880 --> 00:19:59.300
Hvad står HTX for?

501
00:19:59.580 --> 00:20:00.820
Højere teknisk eksamen.

502
00:20:03.910 --> 00:20:04.910
Hvad skoleuddannelse har du?

503
00:20:05.290 --> 00:20:06.730
Jeg har en almindelig folkeskole.

504
00:20:07.630 --> 00:20:08.450
Gud og 9.

505
00:20:08.550 --> 00:20:08.890
klasse.

506
00:20:09.250 --> 00:20:10.090
Og så her, nu.

507
00:20:10.870 --> 00:20:12.590
Når du bliver færdig med din uddannelse, hvad

508
00:20:12.590 --> 00:20:14.030
håber du så på, at det bliver så?

509
00:20:14.990 --> 00:20:16.510
Øh, nok ingeniør.

510
00:20:17.190 --> 00:20:18.730
Det er det, jeg går efter nu.

511
00:20:19.150 --> 00:20:21.110
Men det kan jo laves om.

512
00:20:23.390 --> 00:20:25.770
Vi berører lidt af fremtiden før med forstanderen.

513
00:20:26.550 --> 00:20:28.850
Hvordan ser I som bestyrelse på den fremtid,

514
00:20:28.950 --> 00:20:30.410
der ligger forud?

515
00:20:30.970 --> 00:20:34.430
Ja, altså fremtiden har jo altid synkron i

516
00:20:34.430 --> 00:20:34.930
fortiden.

517
00:20:34.930 --> 00:20:37.090
Men der er nogle nyskabelser i øjeblikket.

518
00:20:37.390 --> 00:20:39.830
Folketinget har her, inden for en munds tid,

519
00:20:40.450 --> 00:20:41.950
har de vedtaget en helt ny lov, der

520
00:20:41.950 --> 00:20:43.050
hedder en erhvervsskolelov.

521
00:20:43.230 --> 00:20:45.670
Og den lov, den gør, hvor vi tidligere

522
00:20:45.670 --> 00:20:47.870
reelt har kørt som en folkeskole og har

523
00:20:47.870 --> 00:20:50.650
fået penge i bevilginger hver evig eneste år.

524
00:20:51.510 --> 00:20:53.490
Og det har sådan set kørt stille og

525
00:20:53.490 --> 00:20:53.930
roligt rundt.

526
00:20:53.990 --> 00:20:55.430
Vi har godt nok haft status af at

527
00:20:55.430 --> 00:20:58.970
være en selvstændig erhvervsvirksomhed, skoleenighed.

528
00:20:59.290 --> 00:21:00.990
Men vi har fået pengene fra det offentlige.

529
00:21:00.990 --> 00:21:03.750
Der bliver det sådan, at fra 1991, så

530
00:21:03.750 --> 00:21:05.490
starter man et taxametersystem.

531
00:21:06.130 --> 00:21:07.590
Og det vil sige, at vi får et

532
00:21:07.590 --> 00:21:09.950
fast beløb per elev, vi kan skaffe om

533
00:21:09.950 --> 00:21:10.230
året.

534
00:21:10.590 --> 00:21:12.910
Selvfølgelig afhængig af, om det er en elev,

535
00:21:13.650 --> 00:21:15.890
hvor der er involveret noget dyrt udstyrt eller

536
00:21:15.890 --> 00:21:17.370
noget enkelt udstyr.

537
00:21:17.710 --> 00:21:18.990
Men i hvert fald et taxameterprincip.

538
00:21:19.810 --> 00:21:22.390
Og det betyder for os på sigt, at

539
00:21:22.390 --> 00:21:24.170
hvis ikke vi kan levere en vældig god

540
00:21:24.170 --> 00:21:27.050
uddannelse, som både eleverne og virksomhederne er glade

541
00:21:27.050 --> 00:21:29.110
for, så får vi ingen elever, og så

542
00:21:29.110 --> 00:21:30.830
får vi ikke nogen penge, og så lukker

543
00:21:30.830 --> 00:21:31.530
vi vores skole.

544
00:21:31.650 --> 00:21:33.330
Fordi så har vi ikke noget erhvervsgrundlag.

545
00:21:33.870 --> 00:21:35.450
Så for os er det en mægtig stor

546
00:21:35.450 --> 00:21:36.010
udfordring.

547
00:21:36.070 --> 00:21:37.510
Vi synes, det er dejligt, at vi nu

548
00:21:37.510 --> 00:21:39.730
får en chance for at vise, hvor dygtige

549
00:21:39.730 --> 00:21:40.030
vi er.

550
00:21:40.270 --> 00:21:42.330
Og gå ud og konkurrere på livet løs

551
00:21:42.330 --> 00:21:44.950
om at sælge den bedste vare, nemlig uddannelse,

552
00:21:45.150 --> 00:21:46.410
som er det produkt, vi skal sælge.

553
00:22:03.070 --> 00:22:07.300
Danske tekster af Jesper

554
00:22:09.380 --> 00:23:28.730
Buhl Scandinavian

555
00:23:28.730 --> 00:23:36.510
Text Service 2018
  • Portræt af Lyngby Tekniske Skole
  • Ny lov for de Tekniske skoler
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 935 2
Varighed tidskode
00:26:15:00
Varighed sekunder
1575
Båndnummer
1674
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer