- Portræt af Lyngby Tekniske Skole
- Ny lov for de Tekniske skoler
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:03.019 --> 00:00:05.180 Hvem er det, der går her på Løbis 2 00:00:05.180 --> 00:00:06.100 Tekniske Skole? 3 00:00:07.000 --> 00:00:10.060 Det er automekanikerlærlingen for hele det store københavnske 4 00:00:10.060 --> 00:00:10.640 område. 5 00:00:10.940 --> 00:00:13.020 Det vil sige, at det er både lærlingen 6 00:00:13.020 --> 00:00:16.460 fra gamle lærlingsskole, men det er også lærlingen, 7 00:00:17.000 --> 00:00:18.660 som er inde i vores FG-system. 8 00:00:19.320 --> 00:00:21.380 Og vi dækker, som sagt, hele det store 9 00:00:21.380 --> 00:00:22.860 københavnske område. 10 00:00:22.980 --> 00:00:24.880 Det er både personvognen og det er lastvognen. 11 00:00:26.880 --> 00:00:27.960 Hvad med mesterlæren? 12 00:00:27.960 --> 00:00:31.280 Ja, altså mesterlæren er selvfølgelig også med i 13 00:00:31.280 --> 00:00:33.220 det system her, og de elever, de går 14 00:00:33.220 --> 00:00:34.420 også på vores skole herude. 15 00:00:35.120 --> 00:00:38.120 Og det drejer sig altså dagligt omkring ca. 16 00:00:38.420 --> 00:00:39.700 500 elever, der går herude. 17 00:00:41.340 --> 00:00:42.940 Hvordan kan I nå at fylde med i 18 00:00:42.940 --> 00:00:45.160 den store udvikling, der eksisterer her inde på 19 00:00:45.160 --> 00:00:45.680 jeres branche? 20 00:00:46.180 --> 00:00:48.560 Det kan også være meget svært, men vi 21 00:00:48.560 --> 00:00:50.340 gør, hvad vi kan, og det drejer sig 22 00:00:50.340 --> 00:00:52.340 om, at så mange af vores lærere som 23 00:00:52.340 --> 00:00:56.560 overhovedet muligt kommer på en efteruddannelse, og kommer 24 00:00:56.560 --> 00:01:01.600 på en efteruddannelse dels hos importørerne for alle 25 00:01:01.600 --> 00:01:04.900 de nye bilmærker, og dels på institutter og 26 00:01:04.900 --> 00:01:06.660 hvor vi ellers kan få den nye viden 27 00:01:06.660 --> 00:01:06.920 fra. 28 00:01:07.700 --> 00:01:09.020 Det er lige før, at udviklingen i jeres 29 00:01:09.020 --> 00:01:11.000 branche, den går fra det mekaniske til det 30 00:01:11.000 --> 00:01:12.460 rent elektroniske efterhånden. 31 00:01:12.960 --> 00:01:15.160 Kan I godt tage den udvikling med, kan 32 00:01:15.160 --> 00:01:17.100 I godt nå at uddanne jeres folk så 33 00:01:17.100 --> 00:01:19.120 hurtigt, at de kan nå at give eleverne 34 00:01:19.120 --> 00:01:19.300 noget? 35 00:01:19.300 --> 00:01:21.560 Det kan godt knibe, men jeg tror nok, 36 00:01:21.620 --> 00:01:24.000 vi må sige, at når man taler om 37 00:01:24.000 --> 00:01:27.040 en ny, moderne bil i dag, så er 38 00:01:27.040 --> 00:01:29.460 elektronikken meget høj prioriteret, og det er den 39 00:01:29.460 --> 00:01:31.140 altså også herude på vores skole, og det 40 00:01:31.140 --> 00:01:34.280 vil sige, at de medarbejdere, vi har, det 41 00:01:34.280 --> 00:01:37.560 er meget vigtigt, at de følger op på 42 00:01:37.560 --> 00:01:40.200 de områder inden for de forskellige kurser, som 43 00:01:40.200 --> 00:01:41.060 vi tilbyder. 44 00:01:42.380 --> 00:01:44.160 Nu er du bestyrelsesformand her. 45 00:01:44.440 --> 00:01:45.660 Hvad består bestyrelsen af? 46 00:01:45.720 --> 00:01:46.420 Hvem består det af? 47 00:01:47.920 --> 00:01:51.240 Traditionelt er alle de tekniske skoler et mødested 48 00:01:51.240 --> 00:01:53.720 for erhvervslivets repræsentanter, og det vil sige, at 49 00:01:53.720 --> 00:01:55.560 normalt er vi sådan bygget op, at i 50 00:01:55.560 --> 00:01:58.980 bestyrelsen sidder lige mange repræsentanter fra arbejdsgiversiden og 51 00:01:58.980 --> 00:02:01.600 fra arbejdstagersiden, og så går det mange gange 52 00:02:01.600 --> 00:02:03.260 på valg, om man har formand fra den 53 00:02:03.260 --> 00:02:04.220 ene eller den anden side. 54 00:02:05.060 --> 00:02:06.680 Men jeg kan sige, at min erfaring er 55 00:02:06.680 --> 00:02:09.500 fra arbejde i de tekniske skoler, at det 56 00:02:09.500 --> 00:02:10.920 er meget, meget sjældent, at der er nogen 57 00:02:10.920 --> 00:02:13.380 uenighed om de mål, man har på en 58 00:02:13.380 --> 00:02:16.040 skole, nemlig at uddanne dygtige håndværkere og dygtige 59 00:02:16.040 --> 00:02:16.620 teknikere. 60 00:02:17.080 --> 00:02:19.000 Vi har for eksempel aldrig i vores styrelse 61 00:02:19.000 --> 00:02:19.960 haft en afstemning. 62 00:02:20.100 --> 00:02:23.500 Vi kender målene, og det går på at 63 00:02:23.500 --> 00:02:26.620 simpelthen skabe nogle dygtige håndværkere, og det kan 64 00:02:26.620 --> 00:02:28.460 vi nok prale af i Danmark, at netop 65 00:02:28.460 --> 00:02:31.200 det skolesystem, man har, hvor det har været 66 00:02:31.200 --> 00:02:34.120 startet op som små lokale tekniske skoler her 67 00:02:34.120 --> 00:02:36.560 i Lønby for snart 100 år siden, at 68 00:02:36.560 --> 00:02:40.500 det nære kontakt imellem en teknisk skole og 69 00:02:40.500 --> 00:02:43.360 erhvervslivet gør, at man hele tiden får tilpasset 70 00:02:43.360 --> 00:02:46.000 sine uddannelser, så de passer til erhvervslivets krav. 71 00:02:46.420 --> 00:02:48.780 Og det er enestående for det danske uddannelsesystem. 72 00:02:48.880 --> 00:02:50.240 Det ser man ikke ret mange steder i 73 00:02:50.240 --> 00:02:50.460 verden. 74 00:02:50.820 --> 00:02:51.780 Du siger erhvervslivet. 75 00:02:51.840 --> 00:02:53.100 Hvad er det for en del af erhvervslivet, 76 00:02:53.160 --> 00:02:53.800 der er talt om her? 77 00:02:54.080 --> 00:02:56.160 Ja, vi har det sådan herude, at vi 78 00:02:56.160 --> 00:02:58.320 er både en lokal og en regional skole. 79 00:02:58.760 --> 00:03:00.820 Vi er lokalskole, forstået på den måde, at 80 00:03:00.820 --> 00:03:04.560 EFG-elever fra hele vores lokale område, Lønby 81 00:03:04.560 --> 00:03:08.120 Torbæk, Sølve, Rød Farum osv., skoleeleverne derfra, der 82 00:03:08.120 --> 00:03:10.820 gerne vil gå EFG-vejen med jern og 83 00:03:10.820 --> 00:03:13.160 metal, de kommer her det første år, og 84 00:03:13.160 --> 00:03:14.920 vælger de så et spor, som vi ikke 85 00:03:14.920 --> 00:03:17.200 har, for eksempel at blive maskinarbejdere, så rykker 86 00:03:17.200 --> 00:03:19.080 de sig videre til Palerup eller sådan noget. 87 00:03:19.500 --> 00:03:21.860 Men vælger de derimod at blive i autobranchen, 88 00:03:22.660 --> 00:03:25.320 så er det os, der er regionalskole fra 89 00:03:25.320 --> 00:03:27.320 autobranchen, det vil sige, at vi dækker hele 90 00:03:27.320 --> 00:03:29.400 Storkøbenhavn, og det vil igen sige, at vi 91 00:03:29.400 --> 00:03:31.960 dækker altså noget mellem 20-25 procent af 92 00:03:31.960 --> 00:03:33.140 bilbranchen i Danmark. 93 00:03:33.700 --> 00:03:35.640 Dem er vi ansvarlige for at undervise herude. 94 00:03:40.100 --> 00:03:42.040 Jeg har ikke meget forstand for motoren, men 95 00:03:42.040 --> 00:03:43.360 i mine ører, der lyder det, som om 96 00:03:43.360 --> 00:03:44.500 det er en uløslig opgave. 97 00:03:44.660 --> 00:03:45.000 Er det det? 98 00:03:45.200 --> 00:03:49.200 Nej, ikke helt umuligt, men den går i 99 00:03:49.200 --> 00:03:49.800 hvert fald ikke, som den skal. 100 00:03:51.220 --> 00:03:53.200 Men vi arbejder på sagen jo. 101 00:03:54.540 --> 00:03:55.500 Hvad har du tænkt dig at gøre ved 102 00:03:55.500 --> 00:03:55.600 det? 103 00:03:56.480 --> 00:03:59.040 Vi må tjekke benzinen, om den får noget 104 00:03:59.040 --> 00:03:59.480 at leve af. 105 00:04:02.440 --> 00:04:03.980 Fik du nogen fejlbeskrivelse på den, inden du 106 00:04:03.980 --> 00:04:04.520 fik den udleveret? 107 00:04:04.520 --> 00:04:06.500 Nej, den gik sådan der. 108 00:04:07.340 --> 00:04:09.220 Den kan ikke gå i tomgang. 109 00:04:10.740 --> 00:04:11.820 Hvor lang tid har du været her på 110 00:04:11.820 --> 00:04:12.120 skolen? 111 00:04:13.380 --> 00:04:15.579 Indtil videre har vi været her i otte 112 00:04:15.579 --> 00:04:15.760 uger. 113 00:04:16.540 --> 00:04:17.680 Og hvor lang tid skal du være her? 114 00:04:18.079 --> 00:04:18.560 Ni uger. 115 00:04:19.920 --> 00:04:21.340 Kan det gå hen og blive din eksamensopgave, 116 00:04:21.400 --> 00:04:21.920 sådan en som den der? 117 00:04:22.320 --> 00:04:22.960 Nej, ikke endnu. 118 00:04:24.060 --> 00:04:27.160 Den sidste uge har vi fejlforening her. 119 00:04:28.880 --> 00:04:29.740 Jamen held og lykke med det. 120 00:04:29.820 --> 00:04:30.140 Jo tak. 121 00:05:14.880 --> 00:05:16.340 Hvor meget har du nu kunnet få noget 122 00:05:16.340 --> 00:05:17.260 at teste på det her? 123 00:05:18.140 --> 00:05:19.580 Det vi har gjort nu er, at vi 124 00:05:19.580 --> 00:05:22.160 har taget en effektmåling på køretøjet ved forskellige 125 00:05:22.160 --> 00:05:22.860 omdrejningstaler. 126 00:05:23.120 --> 00:05:26.160 Primært er det sådan, at efter en motorreparation 127 00:05:26.160 --> 00:05:29.240 bliver samtlige vores køretøjer belastet og afprøvet på 128 00:05:29.240 --> 00:05:29.700 den måde her. 129 00:05:29.780 --> 00:05:32.400 Sådan så vi får et fyldeskørende billede af, 130 00:05:32.600 --> 00:05:36.200 om køretøjet er korrekt og om at motoren 131 00:05:36.200 --> 00:05:38.120 fungerer korrekt i forhold til de forskerter, som 132 00:05:38.120 --> 00:05:39.260 fabrikkerne har opgivet. 133 00:05:40.060 --> 00:05:41.640 Er det nogle store kræfter, der bliver slukket 134 00:05:41.640 --> 00:05:41.920 løs? 135 00:05:42.100 --> 00:05:43.340 Det er store kræfter. 136 00:05:43.340 --> 00:05:47.020 Vi arbejder her med motorer på imellem 150 137 00:05:47.020 --> 00:05:48.980 og op til ca. 138 00:05:49.020 --> 00:05:49.780 400 hk. 139 00:05:50.440 --> 00:05:52.180 Den bil, jeg lige har prøvet her, er 140 00:05:52.180 --> 00:05:55.540 en Scania-bil, der har en motor på 141 00:05:55.540 --> 00:05:56.000 ca. 142 00:05:56.060 --> 00:05:56.920 300 hk. 143 00:05:57.860 --> 00:05:59.700 Hvor stærk var vi oppe på i hastighed? 144 00:06:00.000 --> 00:06:00.820 Vi kørte ca. 145 00:06:01.260 --> 00:06:02.560 110 km i time. 146 00:06:03.060 --> 00:06:03.960 Det er mere end det er til at? 147 00:06:04.500 --> 00:06:05.900 Det er mindre til at ja, her må 148 00:06:05.900 --> 00:06:07.140 vi ned på 70 km i time, hvis 149 00:06:07.140 --> 00:06:08.100 vi skulle køre på åbent vej. 150 00:06:08.100 --> 00:06:17.850 Der er ingen CO-sonde, 151 00:06:18.410 --> 00:06:20.450 eller hvad hedder det, lambda-sonde i den. 152 00:06:20.810 --> 00:06:23.830 Den kører ikke med regulerede kalussaser, den her. 153 00:06:25.050 --> 00:06:26.930 Så vi kan gå ind direkte med CO 154 00:06:26.930 --> 00:06:27.590 -måleren på den. 155 00:06:27.970 --> 00:06:29.510 Og sådan set i forbindelse med justeringen af 156 00:06:29.510 --> 00:06:30.450 den, kan vi klare det ligesom på de 157 00:06:30.450 --> 00:06:32.270 gamle LE'er ved at gå ind direkte 158 00:06:32.270 --> 00:06:35.090 på CO-skruen heroppe på luftmængdemåleren. 159 00:06:35.930 --> 00:06:37.710 Det vi står ved, det er vel det 160 00:06:37.710 --> 00:06:40.830 sidste nye udviklet inden for sådan noget som 161 00:06:40.830 --> 00:06:41.750 reparation af biler? 162 00:06:42.190 --> 00:06:43.090 Jo, det må man nok sige. 163 00:06:43.090 --> 00:06:45.190 Altså de køretøjer vi har her, det er 164 00:06:45.190 --> 00:06:48.030 vel egentlig det, der repræsenterer det sidste inden 165 00:06:48.030 --> 00:06:49.890 for elektronik omkring biler. 166 00:06:50.650 --> 00:06:54.090 Og primært omkring motorstyringer og ekstra elvarensystemer. 167 00:06:55.290 --> 00:06:56.610 Og det er det så vi prøver på, 168 00:06:56.870 --> 00:06:58.310 dem der er blandt mig, det er mine 169 00:06:58.310 --> 00:07:01.370 kollegaer, som jo også skal have et løft 170 00:07:01.370 --> 00:07:03.630 omkring hele den nye teknologi inden for auto. 171 00:07:04.490 --> 00:07:06.330 Hvem er det, som bliver uddannet her på 172 00:07:06.330 --> 00:07:06.670 det her? 173 00:07:07.270 --> 00:07:09.970 Så de her kurser, efterudlandingskurser, det er primært 174 00:07:09.970 --> 00:07:11.490 for automekanikerne. 175 00:07:11.490 --> 00:07:13.470 For at de ligesom kan stå imod de 176 00:07:13.470 --> 00:07:15.710 problemer, de møder ude på værkstederne. 177 00:07:15.770 --> 00:07:17.870 For det er jo de biler, som der 178 00:07:17.870 --> 00:07:18.170 kommer. 179 00:07:18.290 --> 00:07:19.450 Ikke så mange af dem endnu, men vi 180 00:07:19.450 --> 00:07:20.790 må nok sige, at der kommer flere og 181 00:07:20.790 --> 00:07:21.210 flere af dem. 182 00:07:21.590 --> 00:07:23.510 Og så vil problemerne selvfølgelig også blive flere 183 00:07:23.510 --> 00:07:24.190 og flere, det er klart. 184 00:07:25.050 --> 00:07:26.410 Mit indtryk af det her, det er, at 185 00:07:26.410 --> 00:07:27.750 der bliver taget nogle kabler til bilen, og 186 00:07:27.750 --> 00:07:28.950 så kan man det op og aflæse, hvad 187 00:07:28.950 --> 00:07:29.850 den fejler. 188 00:07:29.890 --> 00:07:32.130 Jo, det er egentlig også, lad os sige, 189 00:07:32.210 --> 00:07:35.430 nogen af de store mærkers intention, at det 190 00:07:35.430 --> 00:07:36.810 er de store tester, der skal køres ind. 191 00:07:36.810 --> 00:07:38.210 Og der må vi jo nok sige, at 192 00:07:38.210 --> 00:07:40.090 vi går sådan lidt imod strømmen i forbindelse 193 00:07:40.090 --> 00:07:41.810 med, at vi jo også henvender os til 194 00:07:41.810 --> 00:07:43.790 mange små mekaniker, som ikke har de penge, 195 00:07:43.890 --> 00:07:45.110 der kan investere i de store tester. 196 00:07:45.830 --> 00:07:47.290 Og det vil sige, at grundidéen i det, 197 00:07:47.370 --> 00:07:48.710 det er, at man egentlig skulle kunne klare 198 00:07:48.710 --> 00:07:51.590 sig med at fejlfinde på moderne elektroniske udstyr 199 00:07:51.590 --> 00:07:53.270 på bilerne med simpelt udstyr. 200 00:07:53.710 --> 00:07:55.010 Men selvfølgelig må vi også tage de store 201 00:07:55.010 --> 00:07:56.810 tester med, da der også er værksteder, der 202 00:07:56.810 --> 00:07:57.290 kører med det. 203 00:07:57.730 --> 00:08:01.490 Men primært er det simpelt udstyr, lønningsdiagrammer og 204 00:08:01.490 --> 00:08:05.650 så systemforståelse, generel systemforståelse, der gør, at vores 205 00:08:05.650 --> 00:08:07.270 mekaniker, de egentlig godt kan klare sig uden 206 00:08:07.270 --> 00:08:07.910 de store tester. 207 00:08:08.470 --> 00:08:10.330 Der er jo sket en rimelig udvikling fra 208 00:08:10.330 --> 00:08:12.550 skruenøglen og så op til elektronikken her. 209 00:08:13.010 --> 00:08:13.950 Jo, det må man nok sige. 210 00:08:14.450 --> 00:08:15.770 Og det er da klart, at elektronikken hjælper 211 00:08:15.770 --> 00:08:16.930 os, og det er da klart, at de 212 00:08:16.930 --> 00:08:18.770 udstyr, der er på bilerne i forbindelse med 213 00:08:18.770 --> 00:08:21.830 selvudlæsning af fejl fra voksne, dem kan vi 214 00:08:21.830 --> 00:08:23.050 da benytte os af, og det vil sige, 215 00:08:23.210 --> 00:08:25.070 gør fejlfindingen hurtigere og nemmere. 216 00:08:25.070 --> 00:08:27.550 Og der er stadigvæk et stykke vej fra, 217 00:08:27.850 --> 00:08:32.610 at elektronikken klarer al fejlfindingen, til som det 218 00:08:32.610 --> 00:08:34.230 er nu, hvor det er mekanikere, der alligevel 219 00:08:34.230 --> 00:08:35.390 skal have fat i det den sidste ende. 220 00:08:35.909 --> 00:08:36.809 Er du en af dem, der har været 221 00:08:36.809 --> 00:08:38.630 med til at udvikle hele systemet herinde på 222 00:08:38.630 --> 00:08:40.450 lærningsbranchen eller i FG-uddannelsen? 223 00:08:40.850 --> 00:08:43.590 Nej, det er primært efteruddannelse for mekanikere, jeg 224 00:08:43.590 --> 00:08:45.690 har været inde i, hvor vi har bygget 225 00:08:45.690 --> 00:08:48.170 kurserne op, hvor vi ligesom siger, formålet med 226 00:08:48.170 --> 00:08:51.150 kurserne, det er at give mekanikeren et fundament, 227 00:08:51.230 --> 00:08:53.150 han kan stå på og arbejde ud derfra. 228 00:08:53.150 --> 00:08:56.030 I modsætning til måske mærkerne, som giver nogle 229 00:08:56.030 --> 00:08:58.890 helt specifikke kurser på et bestemt system, så 230 00:08:58.890 --> 00:09:00.610 vælger vi måske at give en mere bred 231 00:09:00.610 --> 00:09:03.170 orientering, give det en ordentlig grundlag omkring elgrundlager, 232 00:09:03.350 --> 00:09:06.490 måleteknik, måleudstyr, så mekanikeren egentlig kan følge med 233 00:09:06.490 --> 00:09:08.070 i udviklingen, uden egentlig at skulle være på 234 00:09:08.070 --> 00:09:10.390 kursus hver anden uge eller hver anden måned. 235 00:09:10.990 --> 00:09:13.250 Hvor har du fået den grundviden fra til, 236 00:09:13.330 --> 00:09:14.830 at du kan bygge sådan noget her op, 237 00:09:14.870 --> 00:09:16.090 sådan et system op som det her? 238 00:09:16.570 --> 00:09:18.850 Altså det er jo et samarbejde med en 239 00:09:18.850 --> 00:09:22.070 kollega fra Viborg, og det har nok meget 240 00:09:22.070 --> 00:09:23.430 af det været selvfølgelig været, når vi henvender 241 00:09:23.430 --> 00:09:27.070 os fra handlere, sporer det efter ledningsdiagrammer, tekniske 242 00:09:27.070 --> 00:09:29.750 specifikationer, hvordan gør de når de måler, og 243 00:09:29.750 --> 00:09:30.650 så er nok det med at stå på 244 00:09:30.650 --> 00:09:31.210 hovedet i det selv. 245 00:09:31.850 --> 00:09:33.070 Prøver en gang at se, hvordan er det 246 00:09:33.070 --> 00:09:34.470 bygget op, kan vi klare det på andre 247 00:09:34.470 --> 00:09:36.410 måder end det som man meget ofte ser 248 00:09:36.410 --> 00:09:37.930 fra de store værksteder, man følger en bog, 249 00:09:38.630 --> 00:09:41.990 ser hvad siger de forskellige måleinstrumenter, og så 250 00:09:41.990 --> 00:09:43.970 derudfra læser sig til, så skal du skifte 251 00:09:43.970 --> 00:09:44.950 ind ad den komponent. 252 00:09:45.510 --> 00:09:46.870 Det vil sige, at du er absolut på 253 00:09:46.870 --> 00:09:49.270 forkant med den tekniske udvikling inden for automobilbranchen? 254 00:09:49.270 --> 00:09:51.850 I hvert fald en del af elektronikken vil 255 00:09:51.850 --> 00:09:54.150 jeg nok sige er rimelig godt rustet. 256 00:09:54.810 --> 00:09:56.470 Du må tænke sig en bedre samordning på 257 00:09:56.470 --> 00:09:59.510 det område her, så I automatisk bliver orienteret 258 00:09:59.510 --> 00:10:00.110 om, hvad der sker? 259 00:10:01.350 --> 00:10:02.770 Jo, men altså jeg mener stadig, at vi 260 00:10:02.770 --> 00:10:05.110 har en ret god information fra forhandlerne, når 261 00:10:05.110 --> 00:10:05.510 vi spørger. 262 00:10:06.010 --> 00:10:07.850 Det der selvfølgelig er problemer for forhandlerne, det 263 00:10:07.850 --> 00:10:09.950 er jo nu alle krogene, og der er 264 00:10:09.950 --> 00:10:11.450 da nok også et spørgsmål om, at man 265 00:10:11.450 --> 00:10:13.430 skal passe lidt på sit mærke og ikke 266 00:10:13.430 --> 00:10:15.730 give alle fiduser fra sig, det må man 267 00:10:15.730 --> 00:10:16.270 nok kende. 268 00:10:16.270 --> 00:10:18.010 Det går ikke godt i bilbranchen? 269 00:10:18.510 --> 00:10:20.930 Nej, bilbranchen har det jo som så mange 270 00:10:20.930 --> 00:10:24.730 andre forbrugsvarerbrancher en nedtur i øjeblikket. 271 00:10:24.810 --> 00:10:28.370 Der sker en voldsom struktur rationalisering i branchen. 272 00:10:28.490 --> 00:10:31.350 Der er simpelthen en overetablering i forhold til 273 00:10:31.350 --> 00:10:32.950 de salgsmuligheder, der er. 274 00:10:33.590 --> 00:10:36.570 Og det giver kortperiodisk selvfølgelig nogle problemer. 275 00:10:36.770 --> 00:10:38.110 Men det er jo ikke anderledes end, at 276 00:10:38.110 --> 00:10:39.870 bilerne kører jo stadigvæk på vejene. 277 00:10:39.970 --> 00:10:42.710 De skal stadigvæk repareres, og de skal først 278 00:10:42.710 --> 00:10:45.470 og sidst repareres rigtigt, fordi investeringen er jo 279 00:10:45.470 --> 00:10:46.410 vældig høj i en bil. 280 00:10:47.030 --> 00:10:49.130 Og med den nye teknik, som vi de 281 00:10:49.130 --> 00:10:51.590 senere år har fået i bilerne, der har 282 00:10:51.590 --> 00:10:53.650 det vist sig at være meget nødvendigt at 283 00:10:53.650 --> 00:10:56.070 efteruddanne, efteruddanne og efteruddanne. 284 00:10:56.430 --> 00:10:58.930 Så jeg er overbevist om, at når nu 285 00:10:58.930 --> 00:11:02.010 bilbranchen lige kommer sig over det værste chok, 286 00:11:02.170 --> 00:11:04.010 så kommer man i gang igen med noget 287 00:11:04.010 --> 00:11:08.350 mere efteruddannelse, forklaret den strukturtilpasning, som skal til. 288 00:11:10.310 --> 00:11:12.390 Så jeg tror simpelthen nok, at vi skal 289 00:11:12.390 --> 00:11:13.830 få noget at lave igen, eller meget. 290 00:11:13.910 --> 00:11:15.770 Vi har stadigvæk meget at lave, men det 291 00:11:15.770 --> 00:11:17.530 er klart, at vi må følge konjunkturen lidt 292 00:11:17.530 --> 00:11:17.970 op og ned. 293 00:11:18.370 --> 00:11:20.290 Men jeg er ikke bekymret for vores beskæftigelse. 294 00:11:20.410 --> 00:11:22.750 Jeg ser bare, at vores krav til os 295 00:11:22.750 --> 00:11:27.030 vil blive større og gennemført hurtigere, end vi 296 00:11:27.030 --> 00:11:27.930 før har oplevet det. 297 00:11:28.530 --> 00:11:30.650 Den bilpark, der kører disse dage ud på 298 00:11:30.650 --> 00:11:32.690 den danske landevej, siges aldrig at have været 299 00:11:32.690 --> 00:11:33.710 så dårlig, som den er. 300 00:11:34.370 --> 00:11:36.630 Er det ikke jeres pligt ligefrem at oplyse 301 00:11:36.630 --> 00:11:39.050 os forbruger om, at vi skal sørge for, 302 00:11:39.170 --> 00:11:40.570 at bilerne bliver holdt bedre i stand, end 303 00:11:40.570 --> 00:11:43.450 det er altså åbenbart lavet til hver tilfælde? 304 00:11:43.510 --> 00:11:44.670 For det første vil jeg sige, at jeg 305 00:11:44.670 --> 00:11:46.270 er enig i, at vognenparken er i en 306 00:11:46.270 --> 00:11:47.170 frygtelig dårlig stand. 307 00:11:47.370 --> 00:11:49.430 Det er snart 30% af den danske 308 00:11:49.430 --> 00:11:51.890 personbilpark, den er over 10 år gammel, og 309 00:11:51.890 --> 00:11:54.670 en bil bliver normalt konstrueret til at holde 310 00:11:54.670 --> 00:11:55.990 den 10, 12, 14 år. 311 00:11:56.130 --> 00:11:58.030 Så de er på gravens rænde, hvis man 312 00:11:58.030 --> 00:11:58.810 skal sige det sådan. 313 00:11:59.590 --> 00:12:02.350 Og jeg ved fra undersøgelser blandet dækbranchen har 314 00:12:02.350 --> 00:12:04.750 lavet, at hvor man ellers normalt oplever, at 315 00:12:04.750 --> 00:12:06.910 en bil, eller hvad skal man sige, ca. 316 00:12:07.010 --> 00:12:09.130 5% af bilerne, kan køre med et 317 00:12:09.130 --> 00:12:10.910 ulovligt dæk, når man laver kampagner. 318 00:12:11.030 --> 00:12:13.390 Så er tallet i dag op omkring 30%. 319 00:12:13.390 --> 00:12:16.190 Så det er rigtigt, bilparken er dårlig, den 320 00:12:16.190 --> 00:12:16.730 er slidt ned. 321 00:12:17.410 --> 00:12:19.370 Og det er jo dybt ulykkeligt set med 322 00:12:19.370 --> 00:12:20.350 samfundets øjne. 323 00:12:20.790 --> 00:12:22.930 Mekanikerne står på værstederne, de er klar til 324 00:12:22.930 --> 00:12:24.610 at lave bilerne, værktøjet er ud. 325 00:12:24.870 --> 00:12:27.290 Og de bliver uddannet hos os, og kapaciteten 326 00:12:27.290 --> 00:12:27.790 er til stede. 327 00:12:27.910 --> 00:12:31.170 De står med hånden under kind, og distansforbrugere 328 00:12:31.170 --> 00:12:33.470 kører afsted med en bil, som de godt 329 00:12:33.470 --> 00:12:35.130 ved ikke er, som den skal være. 330 00:12:35.690 --> 00:12:37.190 Og det er en ulykkelig situation. 331 00:12:37.190 --> 00:12:37.850 Det 332 00:12:39.870 --> 00:12:52.550 er 333 00:12:54.760 --> 00:12:59.360 en 334 00:12:59.360 --> 00:13:08.820 ulykkelig 335 00:13:08.820 --> 00:13:10.000 situation. 336 00:13:11.540 --> 00:13:12.420 Det er en ulykkelig situation. 337 00:13:15.520 --> 00:13:18.320 Det er altså noget, du gylder? 338 00:13:19.800 --> 00:13:21.060 Ja, altså det vil sige noget, det er 339 00:13:21.060 --> 00:13:22.360 ikke helt sikkert, hvad det er, jeg skal 340 00:13:22.360 --> 00:13:22.560 lave. 341 00:13:24.920 --> 00:13:26.300 Var det svært at få det så? 342 00:13:27.380 --> 00:13:29.020 Nej, ikke for mig, det var vigtigt at 343 00:13:29.020 --> 00:13:29.880 kende det. 344 00:13:30.740 --> 00:13:32.320 Og altså, det har også været en praktik 345 00:13:32.320 --> 00:13:34.460 herinde, så det er galt, at man har 346 00:13:34.460 --> 00:13:34.800 fået det. 347 00:13:37.360 --> 00:13:38.160 Det gør noget. 348 00:13:38.940 --> 00:13:40.600 Ja, vi ser en vejprofil her. 349 00:13:42.340 --> 00:13:44.360 Og brændende så løber den jo. 350 00:13:44.720 --> 00:13:45.920 Sådan her måske. 351 00:13:46.240 --> 00:13:47.280 Op og i bøge. 352 00:13:48.660 --> 00:13:50.180 Og det er jo jordet, der skal bjerne. 353 00:13:50.780 --> 00:13:52.820 Og vejen skal altså have en hel stige, 354 00:13:53.260 --> 00:13:54.480 efter stigen kommer frem. 355 00:13:55.760 --> 00:13:57.980 Og den har altså en tværprofil. 356 00:13:58.260 --> 00:14:00.000 Det er altså tværvejen, der kommer her. 357 00:14:00.700 --> 00:14:01.120 Vi ser den. 358 00:14:01.440 --> 00:14:04.200 Og vi ser fortoget ligge her, med regnstenene 359 00:14:04.200 --> 00:14:04.780 lagt ind på. 360 00:14:06.880 --> 00:14:08.840 Altså, regnet, der går ned her, der er 361 00:14:08.840 --> 00:14:09.340 spildevandsbrønd. 362 00:14:09.520 --> 00:14:11.380 Der er regnvandsbrønd. 363 00:14:11.440 --> 00:14:13.160 Tilbage til dagligdagen her på skolen. 364 00:14:14.000 --> 00:14:16.200 Hvad krav stilles der til en af jeres 365 00:14:16.200 --> 00:14:18.820 elever, hvem han er IFG eller Mesterlæring? 366 00:14:19.440 --> 00:14:21.400 Det er jo således, at når man starter 367 00:14:21.400 --> 00:14:24.280 som lærling, som IFG-elev, så er kravet 368 00:14:24.280 --> 00:14:25.740 det af 9 års skolegang. 369 00:14:26.580 --> 00:14:27.580 Og det vil sige, at med de 9 370 00:14:27.580 --> 00:14:29.340 års skolegang, så kan man starte på vores 371 00:14:29.340 --> 00:14:31.940 basisår, eller man kan gå ud i en 372 00:14:31.940 --> 00:14:34.340 virksomhed og lave en aftale med en mester, 373 00:14:34.340 --> 00:14:37.740 og så gå i lære på gammel traditionel 374 00:14:37.740 --> 00:14:38.100 vis. 375 00:14:39.380 --> 00:14:41.600 Det vil sige, at de forskellige fag, som 376 00:14:41.600 --> 00:14:44.360 vi underviser i her på skolen, der tager 377 00:14:44.360 --> 00:14:47.760 vi udgangspunkt i, at den grundviden, som den 378 00:14:47.760 --> 00:14:50.900 unge har, er fra 9 års folkeskolen. 379 00:14:52.740 --> 00:14:53.860 Hvem er det så, der kommer her? 380 00:14:55.160 --> 00:14:56.960 Ja, det er jo faktisk alle. 381 00:14:57.080 --> 00:14:58.740 Man kan sige, at det er meget få 382 00:14:58.740 --> 00:15:02.100 piger, men vi har dog nogle enkelte piger 383 00:15:02.100 --> 00:15:02.400 imellem. 384 00:15:02.400 --> 00:15:03.940 Men vi har også andre uddannelser, hvor vi 385 00:15:03.940 --> 00:15:06.380 kan sige, at det er mere attraktivt for 386 00:15:06.380 --> 00:15:06.740 pigerne. 387 00:15:06.860 --> 00:15:09.160 Jeg vil dog sige, at vi har nogle 388 00:15:09.160 --> 00:15:11.880 enkelte piger, som er blevet fattiguddannede ude, og 389 00:15:11.880 --> 00:15:14.660 som har fået nogle ganske udmærkede job ude 390 00:15:14.660 --> 00:15:15.740 i erhvervslivet. 391 00:15:16.000 --> 00:15:17.300 Og trods nok, at vi må sige, at 392 00:15:17.300 --> 00:15:19.520 vores mestre, de har mere og mere fået 393 00:15:19.520 --> 00:15:20.980 øjnene op for, at pigerne, de kan altså 394 00:15:20.980 --> 00:15:22.700 også godt lave noget på det område her. 395 00:15:23.520 --> 00:15:25.600 Men ellers på vores skole, må vi nok 396 00:15:25.600 --> 00:15:28.800 sige, at det som regel er et spørgsmål 397 00:15:28.800 --> 00:15:33.880 om, at det er på teknisk kastetuddannelsen, eller 398 00:15:33.880 --> 00:15:37.040 på teknisk tegnuddannelsen, at der er virkelig mange 399 00:15:37.040 --> 00:15:38.940 piger, som søger de uddannelser. 400 00:15:39.920 --> 00:15:41.600 Jamen der er jo også, når det er 401 00:15:41.600 --> 00:15:42.840 mørkt, så bliver der også bare noget. 402 00:15:44.080 --> 00:15:45.880 Det er ikke, at vi laver sort arbejde. 403 00:15:46.000 --> 00:15:46.760 Det er ikke det, jeg vil lægge til. 404 00:15:47.460 --> 00:15:50.100 Men der er jo også uddannelser uden for 405 00:15:50.100 --> 00:15:51.800 normal arbejdstid og skoletid. 406 00:15:52.040 --> 00:15:52.420 Det er der. 407 00:15:52.580 --> 00:15:54.120 Det er således, at vores skole i meget 408 00:15:54.120 --> 00:15:56.780 stor udstrækning bliver brugt til efteruddannelse om aftenen, 409 00:15:56.780 --> 00:15:58.880 og den bliver brugt til vores teknologuddannelse. 410 00:15:59.080 --> 00:16:01.260 Vores teknologuddannelse har været en meget stor succes. 411 00:16:02.020 --> 00:16:06.980 Vi har på årsbasis omkring 700 elever, som 412 00:16:06.980 --> 00:16:10.080 kommer daglig herude 3-4 gange om ugen. 413 00:16:10.300 --> 00:16:11.060 Hvad er det for en uddannelse? 414 00:16:11.460 --> 00:16:14.560 Det er en uddannelse, som kan sidestilles med 415 00:16:14.560 --> 00:16:16.940 makronomuddannelsen. 416 00:16:17.500 --> 00:16:19.720 Og det er altså en uddannelse, som sigter 417 00:16:19.720 --> 00:16:21.940 mere mod de teknisk betonede fag. 418 00:16:22.720 --> 00:16:25.640 Og det vil sige, at de personer, som 419 00:16:25.640 --> 00:16:28.700 søger de uddannelser, det er mellemledere ude fra 420 00:16:28.700 --> 00:16:30.740 det erhvervsliv, som vi betjener. 421 00:16:31.860 --> 00:16:35.160 Hvor vil man møde dem ude i branchen 422 00:16:35.160 --> 00:16:35.760 rundt omkring? 423 00:16:36.000 --> 00:16:40.060 Dem vil man møde som værkfører, som driftleder 424 00:16:40.060 --> 00:16:43.100 og forskellige teknikere i forskellige områder, i forskellige 425 00:16:43.100 --> 00:16:44.860 mellemlederstillinger. 426 00:16:45.080 --> 00:16:47.580 Du har talt lidt om, hvor mange der 427 00:16:47.580 --> 00:16:47.980 er her. 428 00:16:48.180 --> 00:16:50.140 Hvor mange går på aftenskurser og skoler, og 429 00:16:50.140 --> 00:16:50.980 hvor mange går på dagskurser? 430 00:16:51.480 --> 00:16:54.080 Altså, i vores teknologuddannelse har vi jo omkring 431 00:16:54.080 --> 00:16:55.560 700 kursister. 432 00:16:55.560 --> 00:16:59.980 Og til daglig har vi cirka 500 elever, 433 00:17:00.340 --> 00:17:02.440 lærlinge og IFG-elever, som går herude. 434 00:17:02.860 --> 00:17:05.839 Plus, vi har omkring 60 tekniske assistenter. 435 00:17:06.619 --> 00:17:08.260 Det må skrive en ordentlig lærerstat, det der. 436 00:17:08.680 --> 00:17:11.480 Der har vi en lærerstat på omkring 70 437 00:17:11.480 --> 00:17:12.119 personer. 438 00:17:12.760 --> 00:17:15.200 Og vi har et samlet personale på cirka 439 00:17:15.200 --> 00:17:15.760 130. 440 00:17:16.540 --> 00:17:19.720 Hvor stor er Lyngby Tekniske Skole i nationalt 441 00:17:19.720 --> 00:17:19.920 set? 442 00:17:20.160 --> 00:17:21.900 Ja, i nationalt set er den altså på 443 00:17:21.900 --> 00:17:24.000 omkring 18-20.000 kvm. 444 00:17:24.819 --> 00:17:26.160 Og det lyder meget. 445 00:17:26.520 --> 00:17:28.420 Men da vi er en transportuddannelse, og da 446 00:17:28.420 --> 00:17:30.740 det er meget køretøj, og det er store 447 00:17:30.740 --> 00:17:32.600 køretøjer, som vi er med at gøre, så 448 00:17:32.600 --> 00:17:33.800 fylder det altså ret så meget. 449 00:17:34.280 --> 00:17:35.380 Det vil sige, at der skal nogle store 450 00:17:35.380 --> 00:17:37.960 halder til, hvor vi kan have al vores 451 00:17:37.960 --> 00:17:38.300 grej. 452 00:17:38.940 --> 00:17:41.520 Det er jo en uddannelse, som er meget 453 00:17:41.520 --> 00:17:43.760 krævende og drejsomme udstyr. 454 00:17:45.020 --> 00:17:46.500 Bilerne er jo i fuld størrelse. 455 00:17:47.260 --> 00:17:48.640 Lastbilerne er også i fuld størrelse. 456 00:17:48.760 --> 00:17:49.940 Det kræver ret mange kvadratmeter. 457 00:17:50.320 --> 00:17:51.780 Nu tænker jeg også på, hvordan det er 458 00:17:51.780 --> 00:17:53.740 nationalt i forhold til andre tekniske skoler, der 459 00:17:53.740 --> 00:17:54.160 er i Danmark. 460 00:17:54.260 --> 00:17:56.040 Hvor stor er Lyngbys Tekniske Skole? 461 00:17:56.240 --> 00:17:59.180 Ja, der er jo omkring et halvhundrede tekniske 462 00:17:59.180 --> 00:18:00.060 skoler i Danmark. 463 00:18:00.180 --> 00:18:01.900 Og der ligger vi faktisk lige i midten, 464 00:18:02.040 --> 00:18:02.440 kan vi sige. 465 00:18:03.440 --> 00:18:05.040 Altså størrelsesmæssigt, så er vi jo om vi 466 00:18:05.040 --> 00:18:06.820 er nummer 25, 26 eller 24. 467 00:18:07.080 --> 00:18:07.740 Men det ligger der omkring. 468 00:18:55.220 --> 00:18:56.620 Den her lille del, jeg står med i 469 00:18:56.620 --> 00:18:58.120 hånden, den kan man egentlig godt sige, du 470 00:18:58.120 --> 00:18:58.860 selv har lavet? 471 00:19:00.380 --> 00:19:02.560 Ja, altså jeg har programmeret et program ind 472 00:19:02.560 --> 00:19:02.800 i den. 473 00:19:03.400 --> 00:19:04.700 Altså jeg har ikke selv samlet den ud. 474 00:19:05.300 --> 00:19:06.720 Nej, men det der ligger herinde, som skal 475 00:19:06.720 --> 00:19:07.900 styre det, du er i gang med at 476 00:19:07.900 --> 00:19:09.040 lave, det har du selv lavet? 477 00:19:09.160 --> 00:19:09.740 Ja, det har jeg selv lavet, ja. 478 00:19:10.740 --> 00:19:11.520 Og hvad skal den bruges til? 479 00:19:11.940 --> 00:19:13.380 Det skal bruges til at styre den her 480 00:19:13.380 --> 00:19:14.940 til forskellige ting. 481 00:19:15.420 --> 00:19:19.940 Man kan få den til at køre. 482 00:19:20.940 --> 00:19:23.000 Få den der til at samle ind, så 483 00:19:23.000 --> 00:19:23.920 den kan holde om tingene. 484 00:19:24.740 --> 00:19:26.180 Og så kan den slippe igen. 485 00:19:27.280 --> 00:19:28.300 Og så kan vi få den til at 486 00:19:28.300 --> 00:19:29.680 dreje til siderne. 487 00:19:34.600 --> 00:19:36.480 Du er faktisk kun lige begyndt på det. 488 00:19:36.580 --> 00:19:37.700 Hvornår er den så godt endnu, inden den 489 00:19:37.700 --> 00:19:38.460 er helt færdig, den her? 490 00:19:39.420 --> 00:19:40.840 Der kan godt gå lidt tid endnu. 491 00:19:40.980 --> 00:19:42.500 En dag, en halv dag kan jeg gøre, 492 00:19:42.820 --> 00:19:43.980 så er jeg færdig med den. 493 00:19:45.080 --> 00:19:46.240 Det du er i gang med, hvad er 494 00:19:46.240 --> 00:19:46.940 det for en uddannelse? 495 00:19:47.540 --> 00:19:49.640 Det er en FG uddannelse. 496 00:19:50.300 --> 00:19:51.920 Inden for, ja det her, det er jo 497 00:19:51.920 --> 00:19:52.960 elafdelingen. 498 00:19:53.860 --> 00:19:55.280 Og så til næste år, så skal jeg 499 00:19:55.280 --> 00:19:56.060 på HTX. 500 00:19:57.880 --> 00:19:59.300 Hvad står HTX for? 501 00:19:59.580 --> 00:20:00.820 Højere teknisk eksamen. 502 00:20:03.910 --> 00:20:04.910 Hvad skoleuddannelse har du? 503 00:20:05.290 --> 00:20:06.730 Jeg har en almindelig folkeskole. 504 00:20:07.630 --> 00:20:08.450 Gud og 9. 505 00:20:08.550 --> 00:20:08.890 klasse. 506 00:20:09.250 --> 00:20:10.090 Og så her, nu. 507 00:20:10.870 --> 00:20:12.590 Når du bliver færdig med din uddannelse, hvad 508 00:20:12.590 --> 00:20:14.030 håber du så på, at det bliver så? 509 00:20:14.990 --> 00:20:16.510 Øh, nok ingeniør. 510 00:20:17.190 --> 00:20:18.730 Det er det, jeg går efter nu. 511 00:20:19.150 --> 00:20:21.110 Men det kan jo laves om. 512 00:20:23.390 --> 00:20:25.770 Vi berører lidt af fremtiden før med forstanderen. 513 00:20:26.550 --> 00:20:28.850 Hvordan ser I som bestyrelse på den fremtid, 514 00:20:28.950 --> 00:20:30.410 der ligger forud? 515 00:20:30.970 --> 00:20:34.430 Ja, altså fremtiden har jo altid synkron i 516 00:20:34.430 --> 00:20:34.930 fortiden. 517 00:20:34.930 --> 00:20:37.090 Men der er nogle nyskabelser i øjeblikket. 518 00:20:37.390 --> 00:20:39.830 Folketinget har her, inden for en munds tid, 519 00:20:40.450 --> 00:20:41.950 har de vedtaget en helt ny lov, der 520 00:20:41.950 --> 00:20:43.050 hedder en erhvervsskolelov. 521 00:20:43.230 --> 00:20:45.670 Og den lov, den gør, hvor vi tidligere 522 00:20:45.670 --> 00:20:47.870 reelt har kørt som en folkeskole og har 523 00:20:47.870 --> 00:20:50.650 fået penge i bevilginger hver evig eneste år. 524 00:20:51.510 --> 00:20:53.490 Og det har sådan set kørt stille og 525 00:20:53.490 --> 00:20:53.930 roligt rundt. 526 00:20:53.990 --> 00:20:55.430 Vi har godt nok haft status af at 527 00:20:55.430 --> 00:20:58.970 være en selvstændig erhvervsvirksomhed, skoleenighed. 528 00:20:59.290 --> 00:21:00.990 Men vi har fået pengene fra det offentlige. 529 00:21:00.990 --> 00:21:03.750 Der bliver det sådan, at fra 1991, så 530 00:21:03.750 --> 00:21:05.490 starter man et taxametersystem. 531 00:21:06.130 --> 00:21:07.590 Og det vil sige, at vi får et 532 00:21:07.590 --> 00:21:09.950 fast beløb per elev, vi kan skaffe om 533 00:21:09.950 --> 00:21:10.230 året. 534 00:21:10.590 --> 00:21:12.910 Selvfølgelig afhængig af, om det er en elev, 535 00:21:13.650 --> 00:21:15.890 hvor der er involveret noget dyrt udstyrt eller 536 00:21:15.890 --> 00:21:17.370 noget enkelt udstyr. 537 00:21:17.710 --> 00:21:18.990 Men i hvert fald et taxameterprincip. 538 00:21:19.810 --> 00:21:22.390 Og det betyder for os på sigt, at 539 00:21:22.390 --> 00:21:24.170 hvis ikke vi kan levere en vældig god 540 00:21:24.170 --> 00:21:27.050 uddannelse, som både eleverne og virksomhederne er glade 541 00:21:27.050 --> 00:21:29.110 for, så får vi ingen elever, og så 542 00:21:29.110 --> 00:21:30.830 får vi ikke nogen penge, og så lukker 543 00:21:30.830 --> 00:21:31.530 vi vores skole. 544 00:21:31.650 --> 00:21:33.330 Fordi så har vi ikke noget erhvervsgrundlag. 545 00:21:33.870 --> 00:21:35.450 Så for os er det en mægtig stor 546 00:21:35.450 --> 00:21:36.010 udfordring. 547 00:21:36.070 --> 00:21:37.510 Vi synes, det er dejligt, at vi nu 548 00:21:37.510 --> 00:21:39.730 får en chance for at vise, hvor dygtige 549 00:21:39.730 --> 00:21:40.030 vi er. 550 00:21:40.270 --> 00:21:42.330 Og gå ud og konkurrere på livet løs 551 00:21:42.330 --> 00:21:44.950 om at sælge den bedste vare, nemlig uddannelse, 552 00:21:45.150 --> 00:21:46.410 som er det produkt, vi skal sælge. 553 00:22:03.070 --> 00:22:07.300 Danske tekster af Jesper 554 00:22:09.380 --> 00:23:28.730 Buhl Scandinavian 555 00:23:28.730 --> 00:23:36.510 Text Service 2018
Serie
Dato udgivet
Kommentarer