Magasinprogram + Søndags nyt + På Stedet 12. marts 1989

WEBVTT

1
00:00:00.710 --> 00:00:02.590
Vi har i aften et band i studiet,

2
00:00:02.710 --> 00:00:05.030
nærmere betegnet et soul-band, der kalder sig

3
00:00:05.030 --> 00:00:05.810
Slipstax.

4
00:00:06.250 --> 00:00:08.310
Bandet består i alt af 12, hvoraf vi

5
00:00:08.310 --> 00:00:09.770
har tre af dem i studiet i aften.

6
00:00:10.150 --> 00:00:12.210
Carina og jeg vil gerne byde velkommen til

7
00:00:12.210 --> 00:00:14.610
Lars, til Flemming og til Nina.

8
00:00:15.690 --> 00:00:17.110
Jeg synes, vi skal starte med at snakke

9
00:00:17.110 --> 00:00:18.550
lidt om navnet på jeres band.

10
00:00:18.710 --> 00:00:20.430
Det er vel lidt usædvanlige navne?

11
00:00:21.310 --> 00:00:22.990
Ja, usædvanlige, usædvanlige.

12
00:00:23.070 --> 00:00:25.430
Det kommer så af musikken vi spiller, det

13
00:00:25.430 --> 00:00:26.190
er soul-musik.

14
00:00:27.450 --> 00:00:30.250
Den er meget centreret om det pladselskab, det

15
00:00:30.250 --> 00:00:32.590
amerikanske pladselskab, som desværre er gået ned, der

16
00:00:32.590 --> 00:00:33.210
hedder Stax.

17
00:00:34.370 --> 00:00:36.110
Det ville vi godt referere lidt til i

18
00:00:36.110 --> 00:00:36.750
navnet også.

19
00:00:37.990 --> 00:00:40.150
Det er så blevet til Slipstax i to

20
00:00:40.150 --> 00:00:40.370
år.

21
00:00:40.870 --> 00:00:43.070
Det var bare lidt sjovt.

22
00:00:43.790 --> 00:00:45.270
Slipstroppen fra Stax, kan man kalde det.

23
00:00:45.930 --> 00:00:47.010
Og så er det jo også det omvendte

24
00:00:47.010 --> 00:00:47.990
Slapstix.

25
00:00:48.090 --> 00:00:49.550
Vi vil gerne lave lidt skæg og ballade,

26
00:00:49.570 --> 00:00:50.110
når vi er ude at spille.

27
00:00:51.110 --> 00:00:52.030
Sådan kommer det til.

28
00:00:53.190 --> 00:00:54.730
I 12 i et band, er det ikke

29
00:00:54.730 --> 00:00:55.130
ret mange?

30
00:00:57.430 --> 00:00:58.910
Vi plejer at være 12, så det er

31
00:00:58.910 --> 00:01:00.010
vel ikke så usædvanligt.

32
00:01:00.850 --> 00:01:02.670
Hvis man vil have fat i den der

33
00:01:02.670 --> 00:01:06.410
ting, der hedder Memphis Soul, så bliver man

34
00:01:06.410 --> 00:01:07.310
nødt til at gå hen og sige, hvad

35
00:01:07.310 --> 00:01:08.330
var det de gjorde dengang?

36
00:01:09.350 --> 00:01:11.030
De stod ikke to mande i et eller

37
00:01:11.030 --> 00:01:14.070
andet lille samplerstudio ude ved Norvang, og så

38
00:01:14.070 --> 00:01:15.250
lavede det her musik.

39
00:01:15.330 --> 00:01:16.950
De var simpelthen 12 mande i studiet, eller

40
00:01:16.950 --> 00:01:17.730
13 eller 14.

41
00:01:18.110 --> 00:01:20.370
Der var måske en, som bare spillede tamburin,

42
00:01:20.430 --> 00:01:20.970
det kan man godt sige.

43
00:01:21.430 --> 00:01:23.030
Men bare i godsejren, for det var vigtigt,

44
00:01:23.110 --> 00:01:24.010
at den tamburin var der.

45
00:01:24.010 --> 00:01:25.810
Det var lige præcis det, der kendetegnede denne

46
00:01:25.810 --> 00:01:26.050
musik.

47
00:01:26.090 --> 00:01:26.730
Det er også det, vi gør.

48
00:01:27.090 --> 00:01:28.610
Vi går ned og lytter pladerne igennem, og

49
00:01:28.610 --> 00:01:30.190
så siger vi, hvad er der af instrumenter

50
00:01:30.190 --> 00:01:30.530
på det her?

51
00:01:30.850 --> 00:01:31.970
Der er det, og det, og det, og

52
00:01:31.970 --> 00:01:32.130
det.

53
00:01:32.210 --> 00:01:33.970
Det skal vi have, for jeg skal ikke

54
00:01:33.970 --> 00:01:34.630
spares nogen steder.

55
00:01:35.350 --> 00:01:38.490
Men kunne man ikke godt nøjes med en

56
00:01:38.490 --> 00:01:41.670
korpige, en gitarist og en blæser?

57
00:01:42.490 --> 00:01:42.830
Det kan man sige.

58
00:01:42.950 --> 00:01:45.490
Så får man bare ikke det resultat, som

59
00:01:45.490 --> 00:01:45.850
vi opnår.

60
00:01:46.090 --> 00:01:50.130
Den rigtige lyd, den store flotte lyd, som

61
00:01:50.130 --> 00:01:50.450
vi har.

62
00:01:51.290 --> 00:01:53.370
Man kan også sige, at man kan få

63
00:01:53.370 --> 00:01:56.730
synthesizer, som næsten lyder, ligesom harmornåler.

64
00:01:57.150 --> 00:01:58.870
Men det er bare ikke det samme.

65
00:01:58.990 --> 00:02:00.490
Så vi vil hellere slå rundt på et

66
00:02:00.490 --> 00:02:04.530
harmornål, der vejer 400 kilo, og slæbe ryggen

67
00:02:04.530 --> 00:02:05.870
af det, for så får vi lige præcis

68
00:02:05.870 --> 00:02:08.389
den lyd, som gør, at folk siger, det

69
00:02:08.389 --> 00:02:10.250
er jo soul, det der.

70
00:02:10.910 --> 00:02:11.710
Og det er den efterligning.

71
00:02:12.490 --> 00:02:13.910
Hvornår startede I i Spanien?

72
00:02:16.270 --> 00:02:18.750
Vi havde debutkundens lærer, Dimo Martra, her.

73
00:02:19.570 --> 00:02:21.130
I efteråret 1988.

74
00:02:22.330 --> 00:02:23.850
Men forud for det, så har der selvfølgelig

75
00:02:23.850 --> 00:02:27.290
været meget arbejde med at finde numre, skrive

76
00:02:27.290 --> 00:02:29.590
dem ud, samle folk og lave et bånd.

77
00:02:30.330 --> 00:02:32.830
Det startede som en lille fjollet idé i

78
00:02:32.830 --> 00:02:35.330
den lille biklub derfor, der sommer rundt heroppe.

79
00:02:37.130 --> 00:02:39.650
Jeg var meget interesseret i soulmusik, og det

80
00:02:39.650 --> 00:02:40.610
ligger i mit hjerte, og det er ret

81
00:02:40.610 --> 00:02:41.090
tæt.

82
00:02:42.330 --> 00:02:43.850
Så tænkte jeg, så prøver jeg på at

83
00:02:43.850 --> 00:02:44.910
lære nogle af de tricks her, og lytte

84
00:02:44.910 --> 00:02:45.510
nogle numre af.

85
00:02:45.650 --> 00:02:47.210
Så tænkte jeg, så gør vi det færdigt.

86
00:02:47.210 --> 00:02:50.750
Vi tager skridtet fuldt ud, laver numrene færdige,

87
00:02:50.850 --> 00:02:53.270
samler et orkester og går ind og laver

88
00:02:53.270 --> 00:02:57.950
noget musik, som det skal lyde, som vi

89
00:02:57.950 --> 00:02:58.550
gerne vil have det til.

90
00:02:58.630 --> 00:03:00.310
Det er altså dig, der har startet bandet?

91
00:03:00.910 --> 00:03:01.910
Ja, det må man nok sige.

92
00:03:02.610 --> 00:03:04.970
Er det ikke svært at samle 12 mennesker?

93
00:03:05.330 --> 00:03:09.030
Og hvem vurderer, hvem der skal udskiftes?

94
00:03:09.110 --> 00:03:10.310
Hvem er gode nok til at være i

95
00:03:10.310 --> 00:03:10.850
det her band?

96
00:03:11.670 --> 00:03:12.850
Jo, det har været en svær proces.

97
00:03:13.310 --> 00:03:14.830
Det har selvfølgelig været en lang proces.

98
00:03:18.870 --> 00:03:20.850
Selvfølgelig skal man også kunne håndtere sit instrument.

99
00:03:21.190 --> 00:03:24.430
Men det, vi søger, er også en form

100
00:03:24.430 --> 00:03:26.110
for homogen gruppe, der er i stand til

101
00:03:26.110 --> 00:03:29.490
at arbejde sammen, og har kærlighed til den

102
00:03:29.490 --> 00:03:30.250
der slags musik.

103
00:03:30.330 --> 00:03:34.190
Det er netop den der form for store

104
00:03:34.190 --> 00:03:37.650
orkester-musik, med blæsere og alt det der.

105
00:03:39.030 --> 00:03:39.410
Godt.

106
00:03:39.450 --> 00:03:40.770
Jeg synes, vi skal høre det første nummer

107
00:03:40.770 --> 00:03:41.530
med Slip Stacks.

108
00:03:41.710 --> 00:03:42.490
Det hedder Get It.

109
00:03:48.320 --> 00:03:48.940
Skal der nogen af os høre Slip Stacks?

110
00:03:48.940 --> 00:03:50.600
Vi hører Get It.

111
00:04:18.940 --> 00:04:23.160
Get it, I can lose it to some

112
00:04:23.160 --> 00:04:28.620
other man I've been talking 20 hours to

113
00:04:28.620 --> 00:04:33.940
you Pretend you're my best line Finally you

114
00:04:33.940 --> 00:04:37.380
say you're gonna like me Gonna love you

115
00:04:37.380 --> 00:04:40.960
before you change your mind I'm gonna hold

116
00:04:40.960 --> 00:04:44.020
you, hold you, hold you baby I'm gonna

117
00:04:44.020 --> 00:04:48.280
hold you while I can I'm gonna hold

118
00:04:48.280 --> 00:04:51.420
you, hold you, hold you baby I'm gonna

119
00:04:51.420 --> 00:04:57.980
hold you while I can One man, one

120
00:04:57.980 --> 00:05:02.980
woman Used to be the only way Things

121
00:05:02.980 --> 00:05:05.800
have changed People got a lot of loving

122
00:05:05.800 --> 00:05:09.820
To have one for each day I'm gonna

123
00:05:09.820 --> 00:05:11.640
get it, get it, get it, get it

124
00:05:11.640 --> 00:05:16.400
baby I'm gonna get it while I can

125
00:05:29.400 --> 00:05:34.580
I never had enough of nothing And opportunities

126
00:05:34.580 --> 00:05:39.480
are knocking me down Maybe tomorrow you may

127
00:05:39.480 --> 00:05:43.120
want to love me But today you're having

128
00:05:43.120 --> 00:05:46.140
mine I'm gonna get it, get it, get

129
00:05:46.140 --> 00:05:49.400
it, get it baby I'm gonna get it

130
00:05:49.400 --> 00:05:55.400
while I can My only life, my only

131
00:05:55.400 --> 00:05:58.540
chance Gotta hold on to whatever good I

132
00:05:58.540 --> 00:06:04.100
find My only chance, my only life Gotta

133
00:06:04.100 --> 00:06:07.260
hold on to whatever good I find Gotta

134
00:06:07.260 --> 00:06:11.440
get it, get it baby Gotta get it

135
00:06:11.440 --> 00:07:13.160
while I can Hvad

136
00:07:13.160 --> 00:07:16.700
lever I sig af?

137
00:07:27.870 --> 00:07:29.350
Når I ikke lever af at spille musik,

138
00:07:29.430 --> 00:07:32.270
hvad lever I sig af, Flemming?

139
00:07:34.890 --> 00:07:39.130
Jeg arbejder som fritidspædagog Og så læser jeg

140
00:07:39.130 --> 00:07:41.350
på lærerseminarer Det vil sige, at jeg er

141
00:07:41.350 --> 00:07:45.070
super rettet Man kan ikke leve af at

142
00:07:45.070 --> 00:07:46.150
spille musik, man kan heller ikke dø af

143
00:07:46.150 --> 00:07:48.470
det Så der kommer også lidt penge der

144
00:07:49.190 --> 00:07:50.690
Hvad med Nina og Lars?

145
00:07:52.270 --> 00:07:56.310
Jeg er arbejdsløs, men jeg bruger al min

146
00:07:56.310 --> 00:08:04.650
tid på musik Jeg synger i jazzorkester Og

147
00:08:04.650 --> 00:08:08.910
nogle andre samlinge Og så underviser jeg Dels

148
00:08:08.910 --> 00:08:11.530
på mine timer om ugen inde på den

149
00:08:11.530 --> 00:08:14.610
rytmiske aftenskole Og nu skal jeg også på

150
00:08:14.610 --> 00:08:19.910
et påskestævne På Annebølge med Faria Befa Hvor

151
00:08:19.910 --> 00:08:23.710
jeg også skal være lærer Så jeg underviser

152
00:08:23.710 --> 00:08:27.190
også lidt Jeg er arbejdsløs i øjeblikket Sådan

153
00:08:27.190 --> 00:08:30.110
for en periode i hvert fald Og min

154
00:08:30.110 --> 00:08:32.270
tid den går stort set med musik Der

155
00:08:32.270 --> 00:08:33.610
er ikke plads til ret meget andet Det

156
00:08:33.610 --> 00:08:36.510
er noget med op ad morgenen Bliver den

157
00:08:36.510 --> 00:08:37.789
i, så er jeg vant senere oppe Og

158
00:08:37.789 --> 00:08:40.929
så er der gang i skalaer Og øvelser

159
00:08:40.929 --> 00:08:43.010
og hvad vil jeg Percussion og alt muligt

160
00:08:43.010 --> 00:08:47.710
Og så går dagen lynhurtigt Kræver det egentlig

161
00:08:47.710 --> 00:08:50.310
For at komme frem med et band At

162
00:08:50.310 --> 00:08:52.590
man har hele dagen Kræver det egentlig at

163
00:08:52.590 --> 00:08:54.970
I er arbejdsløse Altså nu får I jo

164
00:08:54.970 --> 00:08:58.850
ikke nogen penge Når I ikke var meldt

165
00:08:58.850 --> 00:09:02.110
som arbejdsløse Altså der er ingen tvivl om

166
00:09:02.110 --> 00:09:03.850
Hvis man skal arbejde med musik Og gøre

167
00:09:03.850 --> 00:09:07.230
det ret seriøst Og har besluttet at gøre

168
00:09:07.230 --> 00:09:08.370
det så godt som muligt Så kræver det

169
00:09:08.370 --> 00:09:12.470
meget arbejde og meget tid Og selvfølgelig afhængig

170
00:09:12.470 --> 00:09:13.850
af hvilken retning man vil gøre det i

171
00:09:15.710 --> 00:09:17.370
Og jeg ved ikke altså Hvad skal man

172
00:09:17.370 --> 00:09:18.250
sige til det Men jeg vil ikke sige

173
00:09:18.250 --> 00:09:20.290
at det kræver sig at være arbejdsløs Det

174
00:09:20.290 --> 00:09:21.990
er selvfølgelig bedre for en Jo mere tid

175
00:09:21.990 --> 00:09:23.670
man kan bruge jo hurtigere udvikler man sig

176
00:09:23.670 --> 00:09:26.570
Jo bedre bliver man i den proces det

177
00:09:26.570 --> 00:09:28.210
er Bliver bedre til at spille musik Det

178
00:09:28.210 --> 00:09:30.050
er jo den proces der fortsætter livet ud

179
00:09:30.050 --> 00:09:31.670
Altså ligegyldigt hvad man laver Så bliver man

180
00:09:31.670 --> 00:09:33.690
forhåbentlig bedre Bliver vi med at opsøge nye

181
00:09:33.690 --> 00:09:37.430
ting Og gøre erfaringer med noget man ikke

182
00:09:37.430 --> 00:09:39.630
har prøvet før Men mange betegner vel ikke

183
00:09:39.630 --> 00:09:42.890
det du laver Som et reelt arbejde Ja

184
00:09:42.890 --> 00:09:43.710
og det er også en ting som jeg

185
00:09:43.710 --> 00:09:45.450
synes er lidt forkert Faktisk hvis man skal

186
00:09:45.450 --> 00:09:48.550
se sådan på det musik Øhm Man skal

187
00:09:48.550 --> 00:09:51.310
måske skælde imellem Jeg opfatter mit musik som

188
00:09:51.310 --> 00:09:54.050
et stykke arbejde Det tager meget tid Jeg

189
00:09:54.050 --> 00:09:56.430
bruger meget energi på det Og det med

190
00:09:56.430 --> 00:09:57.530
arbejde det har også noget at gøre med

191
00:09:57.530 --> 00:09:59.410
Altså det hedder jo arbejde lige snart man

192
00:09:59.410 --> 00:10:00.930
ikke har lyst til det Og selvfølgelig er

193
00:10:00.930 --> 00:10:01.890
det sjovt at stå og spille Og det

194
00:10:01.890 --> 00:10:04.430
er jo noget af det Derfor man gør

195
00:10:04.430 --> 00:10:05.950
det selvfølgelig Men det er ikke altid jeg

196
00:10:05.950 --> 00:10:06.950
har lyst til at stå op om morgenen

197
00:10:06.950 --> 00:10:10.270
Og sidde og bange de der Bare lige

198
00:10:10.270 --> 00:10:11.450
ved at sige noget grimt Skale af vel

199
00:10:11.450 --> 00:10:14.370
og lave de ting der Nu ved jeg

200
00:10:14.370 --> 00:10:17.730
at du Har søgt ind på rygmisk konservatorie

201
00:10:18.470 --> 00:10:20.890
Ja Er det svært at komme ind?

202
00:10:22.070 --> 00:10:24.850
Det tror jeg nok Det er mit indtryk

203
00:10:24.850 --> 00:10:28.270
Jeg har prøvet to gange Og sidste år

204
00:10:28.270 --> 00:10:29.750
kom jeg jo ret langt med det også

205
00:10:29.750 --> 00:10:31.610
Og jeg har også været heldig at komme

206
00:10:31.610 --> 00:10:34.150
ind Og få ja fra dem Og de

207
00:10:34.150 --> 00:10:36.510
også synes det er okay Det vil sige

208
00:10:36.510 --> 00:10:38.850
det er nødvendigt at have en uddannelse Inden

209
00:10:38.850 --> 00:10:41.690
for musikken For at komme frem i dag

210
00:10:41.690 --> 00:10:47.750
Øhm Ikke nødvendigt på den måde Altså jeg

211
00:10:47.750 --> 00:10:49.470
vil sige Til det vi lige snakkede om

212
00:10:49.470 --> 00:10:52.310
før Jeg har meget gjort det At jeg

213
00:10:52.310 --> 00:10:57.570
har været rundt på spillestedene Og musikken Den

214
00:10:57.570 --> 00:10:59.570
levende musik Det er jo altid sent om

215
00:10:59.570 --> 00:11:01.710
aftenen Og om natten Og jeg har været

216
00:11:01.710 --> 00:11:04.770
meget rundt og jamme Og opsøge alt hvad

217
00:11:04.770 --> 00:11:06.610
jeg kunne komme i nærheden af Og gøre

218
00:11:06.610 --> 00:11:08.290
opmærksom på mig selv Og det ville jeg

219
00:11:08.290 --> 00:11:09.950
ikke kunne gøre Hvis jeg havde et arbejde

220
00:11:09.950 --> 00:11:14.270
hvor jeg skulle op om morgenen Øh Man

221
00:11:14.270 --> 00:11:17.150
skal ikke nødvendigvis Ind og gå på det

222
00:11:17.150 --> 00:11:20.370
rytmiske konservatorie Hvad der jo er det eneste

223
00:11:21.270 --> 00:11:24.130
Øh For rytmisk musik Og det har kun

224
00:11:24.130 --> 00:11:25.970
været der i fire år Det er ikke

225
00:11:25.970 --> 00:11:32.190
nødvendigt Men det er et godt supplement Det

226
00:11:32.190 --> 00:11:35.270
er jo også en skole Det lærer man

227
00:11:35.270 --> 00:11:38.210
jo noget af hver gang Selvfølgelig skal man

228
00:11:38.210 --> 00:11:40.550
have en uddannelse Altså det skal du med

229
00:11:40.550 --> 00:11:42.150
alt Og det vi foretager os med det

230
00:11:42.150 --> 00:11:44.070
her band Og med de andre orkestre Som

231
00:11:44.070 --> 00:11:45.310
vi også spiller i Det er jo en

232
00:11:45.310 --> 00:11:47.110
del af en uddannelse Den er bare ikke

233
00:11:47.110 --> 00:11:50.530
accepteret Altså af samfundet Den er ikke SU

234
00:11:50.530 --> 00:11:52.750
-berettiget Men reelt er den en skole Og

235
00:11:52.750 --> 00:11:54.930
den bruger vi så vores fritid på Og

236
00:11:54.930 --> 00:11:55.910
så er der nogen der tager skridtet og

237
00:11:55.910 --> 00:11:59.530
siger Og går endnu mere i skole I

238
00:11:59.530 --> 00:12:03.090
virkeligheden Vi har et andet syn på det

239
00:12:03.090 --> 00:12:05.350
at spille musik End folk som ikke spiller

240
00:12:05.350 --> 00:12:06.870
musik Kunne I ikke godt tænke jer At

241
00:12:06.870 --> 00:12:08.250
der var noget der hedder At man kunne

242
00:12:08.250 --> 00:12:10.530
få et tilskud Når man nu gerne vil

243
00:12:10.530 --> 00:12:14.270
uddanne sig selv Det er der reelt også

244
00:12:14.270 --> 00:12:17.170
Det vil jo nok være ganske umuligt At

245
00:12:17.170 --> 00:12:19.870
få sådan et støtte Fordi hvem skal så

246
00:12:19.870 --> 00:12:22.430
lære Den er der reelt Og den hedder

247
00:12:22.430 --> 00:12:25.130
bistancielt Og hvis du vælger den Og hvis

248
00:12:25.130 --> 00:12:28.610
du vælger at spille musik Og hvis det

249
00:12:28.610 --> 00:12:30.210
kræver af mig At jeg går ned på

250
00:12:30.210 --> 00:12:33.770
laveste pistansats Hvis jeg vil offre det For

251
00:12:33.770 --> 00:12:35.770
min musik Så har jeg taget det valg

252
00:12:35.770 --> 00:12:37.670
Så er det musikken der betyder mere for

253
00:12:37.670 --> 00:12:39.930
mig End om jeg kan spise mysli om

254
00:12:39.930 --> 00:12:41.810
morgenen Eller om jeg skal nøjes med havregryd

255
00:12:41.810 --> 00:12:43.590
Men det lyder jo ikke særlig pænt De

256
00:12:43.590 --> 00:12:45.630
gåsøjne at være på bistan i dag Det

257
00:12:45.630 --> 00:12:47.410
kan du jo heller ikke Du får jo

258
00:12:47.410 --> 00:12:48.850
ikke altid lov til at gå i fred

259
00:12:48.850 --> 00:12:54.330
De fleste Hvad hedder de der sagsbeholdere De

260
00:12:54.330 --> 00:12:55.790
prøver jo at få dig ud i arbejde

261
00:12:55.790 --> 00:12:57.870
Jeg kender mange som er på bistan Og

262
00:12:57.870 --> 00:13:00.930
som sidder og siger Jamen jeg øver mig

263
00:13:00.930 --> 00:13:02.370
Og jeg er virkelig seriøs med det her

264
00:13:02.370 --> 00:13:06.290
Men alligevel bliver folk jo Bliver folk jo

265
00:13:06.290 --> 00:13:09.010
smidt ud Selvom de siger jeg har det

266
00:13:09.010 --> 00:13:10.390
godt med det her Og det synes jeg

267
00:13:10.390 --> 00:13:13.310
der kunne man godt Ligesom være lidt mere

268
00:13:13.310 --> 00:13:16.430
individuelt Med at vurdere hvem skal man Smide

269
00:13:16.430 --> 00:13:17.430
ud i arbejde For der er jo mange

270
00:13:17.430 --> 00:13:19.710
mennesker Som står og savner at arbejde Men

271
00:13:19.710 --> 00:13:22.170
hvem skal vurdere om du er et talent

272
00:13:22.170 --> 00:13:24.450
Der kan bruge din tid seriøst Hvis du

273
00:13:24.450 --> 00:13:27.630
går op på bistanskontoret Eller på arbejdsformedlingen Og

274
00:13:27.630 --> 00:13:31.270
siger jeg vil gerne det her Og jeg

275
00:13:31.270 --> 00:13:32.890
er nødt til at have den her fritid

276
00:13:34.070 --> 00:13:37.250
Så synes jeg man burde acceptere det Og

277
00:13:37.250 --> 00:13:39.330
så sige okay Så giver vi det her

278
00:13:39.330 --> 00:13:41.450
arbejde Til en som sidder og bliver syg

279
00:13:41.450 --> 00:13:45.050
Fordi vedkommende ikke har noget at lave Man

280
00:13:45.050 --> 00:13:47.730
kunne godt være Det er enormt firkantet systemet

281
00:13:47.730 --> 00:13:51.250
Man kunne godt være lidt mere Se lidt

282
00:13:51.250 --> 00:13:53.150
mere på hver enkelt person I stedet for

283
00:13:53.150 --> 00:13:54.870
at sige så skal vi give noget fritid

284
00:13:55.290 --> 00:13:56.730
Det er altså virkelig noget med At give

285
00:13:56.730 --> 00:13:58.950
noget arbejdsro Så man kan få lov til

286
00:13:58.950 --> 00:14:00.250
det her For det er nemlig ikke noget

287
00:14:00.250 --> 00:14:01.630
med fritid at gøre Fordi det er reelt

288
00:14:01.630 --> 00:14:03.250
at arbejde Og sidde og gøre de her

289
00:14:03.250 --> 00:14:06.470
ting Og så som selsbehandler sige Jamen du

290
00:14:06.470 --> 00:14:08.790
skal have arbejdsro til de her ting Har

291
00:14:08.790 --> 00:14:10.130
alle mennesker et talent i sig?

292
00:14:10.890 --> 00:14:13.490
Til et eller andet ja Hvis vi snakker

293
00:14:13.490 --> 00:14:14.550
musik så er det ikke sikkert Jeg ved

294
00:14:14.550 --> 00:14:17.490
det ikke Det kan Lars sige mere om

295
00:14:17.490 --> 00:14:20.130
Han har undervist en masse musik Jeg kan

296
00:14:20.130 --> 00:14:23.090
sige at Hvad spørger du om?

297
00:14:23.170 --> 00:14:23.950
Er det noget om du kan lære at

298
00:14:23.950 --> 00:14:27.950
synge som Jeg er temmelig umusikalsk Og hvis

299
00:14:27.950 --> 00:14:31.910
jeg knokler Du kan lære en masse Og

300
00:14:31.910 --> 00:14:33.450
få en masse ud af at spille musik

301
00:14:34.170 --> 00:14:36.230
Hvis du virkelig brænder for det Der er

302
00:14:36.230 --> 00:14:38.130
ingen der siger at Jeg kan blive til

303
00:14:38.130 --> 00:14:41.450
at spille Ja hvad skal jeg sige Aldi

304
00:14:41.450 --> 00:14:44.370
Miola for at nævne Som ikke siger mig

305
00:14:44.370 --> 00:14:46.530
så meget Men som er teknisk utroligt vel

306
00:14:46.530 --> 00:14:50.570
funderet Det er ingen der siger Men derfor

307
00:14:50.570 --> 00:14:52.070
har du måske også Din egen historie at

308
00:14:52.070 --> 00:14:53.730
fortælle Måske har du også noget du brænder

309
00:14:53.730 --> 00:14:56.450
for Og derfor kan du også sagtens Bruge

310
00:14:56.450 --> 00:14:59.810
din tid på det Selvom jeg har en

311
00:14:59.810 --> 00:15:02.450
måske ikke så god stemme Så kan jeg

312
00:15:02.450 --> 00:15:05.330
alligevel komme frem På en eller anden måde

313
00:15:05.330 --> 00:15:08.190
Er det måden jeg ligesom Kan du fortælle

314
00:15:08.190 --> 00:15:09.690
din historie Ja men det er måden jeg

315
00:15:09.690 --> 00:15:12.930
skal udtrykke den på Eller er det stemmen

316
00:15:14.050 --> 00:15:15.850
Altså har du begge ting Så er det

317
00:15:15.850 --> 00:15:17.410
jo helt fint Men hvis jeg ikke har

318
00:15:17.410 --> 00:15:20.230
det Men det virkelig drejer sig også om

319
00:15:20.230 --> 00:15:22.170
at have det sjovt med tingene Altså det

320
00:15:22.170 --> 00:15:24.530
må være det Altså om man synger Pivhavn

321
00:15:24.530 --> 00:15:27.970
Hammernefalsk i Hist på vejens loven Det er

322
00:15:27.970 --> 00:15:31.110
jo uinteressant Altså med mindre man leger Madison

323
00:15:31.110 --> 00:15:33.010
Square Garden Og inviterer folk ind at høre

324
00:15:33.010 --> 00:15:34.350
på det Hvis jeg nu tænker på at

325
00:15:34.350 --> 00:15:35.890
der er andre der skal høre mig Så

326
00:15:35.890 --> 00:15:38.990
er det vel ikke gyldigt Men så er

327
00:15:38.990 --> 00:15:40.410
det fordi du gør det For at folk

328
00:15:40.410 --> 00:15:41.430
skal høre dig Det kan godt være at

329
00:15:41.430 --> 00:15:43.110
du gør det i virkeligheden for at du

330
00:15:43.110 --> 00:15:44.290
synes det er sjovt At synge Hist på

331
00:15:44.290 --> 00:15:47.010
vejens loven på Det bliver vel ikke sjovt

332
00:15:47.010 --> 00:15:51.270
i længden Så tag et andet ord Godt

333
00:15:51.270 --> 00:15:54.230
Jeg ved at I har spillet I andre

334
00:15:54.230 --> 00:15:59.670
bands end lige Flemming Vi fik fornøjelsen af

335
00:15:59.670 --> 00:16:01.310
at se Et tidligere band du har været

336
00:16:01.310 --> 00:16:04.170
i der hedder Rubina Z Dem så vi

337
00:16:04.170 --> 00:16:06.830
på Kanal 2 sidste år Det var en

338
00:16:06.830 --> 00:16:10.510
lidt anden musikstil Måske mere ala Thomas Helmy

339
00:16:12.190 --> 00:16:13.690
Hvorfor ændrer man sin stil?

340
00:16:13.830 --> 00:16:15.430
Jeg mener Du er gået fra det og

341
00:16:15.430 --> 00:16:20.170
over til Soul musik Er det Udvikler du

342
00:16:20.170 --> 00:16:20.610
dig eller?

343
00:16:21.110 --> 00:16:22.230
Ja det håber jeg og det mener jeg

344
00:16:22.230 --> 00:16:24.390
da også jeg gør Men i virkeligheden Har

345
00:16:24.390 --> 00:16:25.890
Thomas Helmy bare gjort det andet Han har

346
00:16:25.890 --> 00:16:27.490
gået fra den engelske musik og over i

347
00:16:27.490 --> 00:16:28.910
den danske Og har skabt sig en niche

348
00:16:28.910 --> 00:16:31.830
der Jeg har så undervejs hvor jeg er

349
00:16:31.830 --> 00:16:33.310
begyndt at lave musik Opdaget at jeg lyder

350
00:16:33.310 --> 00:16:35.070
som Thomas Helmy Det er der ikke nogen

351
00:16:35.070 --> 00:16:36.750
af os der kan være tjent med Der

352
00:16:36.750 --> 00:16:37.850
er ikke nogen der skal gøre sig til

353
00:16:37.850 --> 00:16:39.930
dommer Om hvem af os der er bedst

354
00:16:39.930 --> 00:16:41.490
Fordi det er der ikke nogen der kan

355
00:16:41.490 --> 00:16:43.490
gøre Hvis du nu godt kunne lide at

356
00:16:43.490 --> 00:16:46.050
synge som Thomas Helmy Så kan I sgu

357
00:16:46.050 --> 00:16:48.850
godt gøre det på engelsk Det vil sige

358
00:16:48.850 --> 00:16:51.330
Du bor Bare i din stil Vi har

359
00:16:51.330 --> 00:16:52.790
ikke brug for fire der synger som Michael

360
00:16:52.790 --> 00:16:55.150
Falk Fordi det er Michael Falk bedst til

361
00:16:56.250 --> 00:16:57.450
Så kan man så lide det eller hvad

362
00:16:57.450 --> 00:17:01.250
Men reelt det er hans Hvis jeg skal

363
00:17:01.250 --> 00:17:02.610
nå ud over det Hvor jeg lyder som

364
00:17:02.610 --> 00:17:04.390
en plagiat af Thomas Helmy Så må jeg

365
00:17:04.390 --> 00:17:05.270
gå i gang med at lave nogle andre

366
00:17:05.270 --> 00:17:07.349
ting Og så gå ind og spille soulmusik

367
00:17:07.349 --> 00:17:09.270
Fordi det var også noget af det jeg

368
00:17:09.270 --> 00:17:10.829
syntes var sjovt Og så laver jeg også

369
00:17:10.829 --> 00:17:13.390
nogle andre musikalske genre Som jeg også synes

370
00:17:13.390 --> 00:17:15.510
er sjovere Hvad med jer Nina og Lars

371
00:17:15.510 --> 00:17:16.589
Har I også ændret stiler?

372
00:17:17.730 --> 00:17:20.250
Jeg har været igennem mange forskellige ting Jeg

373
00:17:20.250 --> 00:17:25.950
startede Og fik min Hvad skal man sige

374
00:17:25.950 --> 00:17:28.050
Min første erfaring er med at være ude

375
00:17:28.050 --> 00:17:32.830
og spille Med et afroakalypseorchester Som er Altså

376
00:17:32.830 --> 00:17:38.870
ikke musikstilmæssigt Men energi Og hvad dans angår

377
00:17:38.870 --> 00:17:41.350
Ligesom det her solorchester Der var virkelig også

378
00:17:41.350 --> 00:17:43.990
Folk ude at danse i første numre Og

379
00:17:43.990 --> 00:17:50.450
det var sjovt Så har jeg Sunget noget

380
00:17:50.450 --> 00:17:54.530
Rock med nogle andre Også med noget hjemmelavet

381
00:17:54.530 --> 00:18:03.910
musik Og så synger jeg meget jazz Så

382
00:18:03.910 --> 00:18:06.510
jeg har prøvet lidt af hvert Jeg synes

383
00:18:06.510 --> 00:18:08.530
det her er virkelig lækkert Og det er

384
00:18:08.530 --> 00:18:10.950
lækkert samtidig med At jeg spiller meget jazz

385
00:18:10.950 --> 00:18:12.270
Fordi når man er ude at spille jazz

386
00:18:12.270 --> 00:18:14.310
Så sidder folk og lytter Og det er

387
00:18:14.310 --> 00:18:17.010
meget hyggeligt Men når vi er ude med

388
00:18:17.010 --> 00:18:20.090
slipsticks Så er der virkelig gang i den

389
00:18:20.090 --> 00:18:23.530
Og vi får danset Så man svinder simpelthen

390
00:18:23.530 --> 00:18:24.970
Så man tror det er løgn Og man

391
00:18:24.970 --> 00:18:27.670
er helt færdig Når man også har sin

392
00:18:27.670 --> 00:18:32.530
job Ja Jeg har også været rundt omkring

393
00:18:32.530 --> 00:18:33.830
mange steder Med alt muligt Og jeg har

394
00:18:33.830 --> 00:18:34.990
også spillet jazz Og det er også en

395
00:18:34.990 --> 00:18:39.550
dejlig musiker Og jeg vil virkelig godt frem

396
00:18:39.550 --> 00:18:41.830
til det der med At man spiller det

397
00:18:41.830 --> 00:18:45.170
ene eller det andet I musikken Der findes

398
00:18:45.170 --> 00:18:46.650
ikke alle de der stilgenre Så vidt jeg

399
00:18:46.650 --> 00:18:48.390
kan se Der er bare musik til hvert

400
00:18:48.390 --> 00:18:51.550
tid Og til hvert form for humør Og

401
00:18:51.550 --> 00:18:55.070
hvad man brænder for i en periode Jamen

402
00:18:55.070 --> 00:18:57.430
samtidig med at I nu Har det her

403
00:18:57.430 --> 00:19:00.070
band Spiller I sig i nogle andre bands

404
00:19:00.550 --> 00:19:02.210
Ødelægger det ikke noget Er det ikke sådan

405
00:19:02.210 --> 00:19:04.550
at når man For at komme frem virkelig

406
00:19:04.550 --> 00:19:06.690
skal være i et band Og føre det

407
00:19:06.690 --> 00:19:08.470
frem Hvordan har I tid til at være

408
00:19:08.470 --> 00:19:10.810
i flere bands Jo altså det er jo

409
00:19:10.810 --> 00:19:12.970
noget At gøre med den måde vi har

410
00:19:12.970 --> 00:19:14.250
organiseret på Det er svært når vi er

411
00:19:14.250 --> 00:19:16.150
12 mennesker det er rigtigt Og det bedste

412
00:19:17.730 --> 00:19:19.250
Jeg tror ikke det bedste ville være Hvis

413
00:19:19.250 --> 00:19:20.210
vi ikke var kun i det orkester Det

414
00:19:20.210 --> 00:19:21.970
man gør det er at man siger Vi

415
00:19:21.970 --> 00:19:23.450
har måske en periode en marts måned her

416
00:19:24.850 --> 00:19:26.470
Næste måned det er så noget andet Og

417
00:19:26.470 --> 00:19:28.810
Karl og kapellet det er så den 3.

418
00:19:28.890 --> 00:19:31.850
måned Nå ja men okay Så gør man

419
00:19:31.850 --> 00:19:33.490
det på den måde at prøve Og omvendt

420
00:19:33.490 --> 00:19:34.850
så virker det jo også sådan at Når

421
00:19:34.850 --> 00:19:36.950
så folk kommer ud og spiller alle andre

422
00:19:36.950 --> 00:19:38.910
slags musik Så virker det jo også tilbage

423
00:19:38.910 --> 00:19:41.390
på Slip Stacks På den måde at Vi

424
00:19:41.390 --> 00:19:44.370
er meget forskellige i et orkester Vores bassister

425
00:19:44.370 --> 00:19:46.710
spiller meget reggae Og er helt i den

426
00:19:46.710 --> 00:19:49.790
retning Nina spiller meget jazz Og Flemming spiller

427
00:19:49.790 --> 00:19:53.070
rock'n'roll Det ender op som en

428
00:19:53.070 --> 00:19:55.070
eller anden form for Symbiose Og jeg mener

429
00:19:55.070 --> 00:19:57.570
vi giver hinanden noget godt på den måde

430
00:19:57.570 --> 00:19:59.390
Men bliver man ikke mere kendt Hvis man

431
00:19:59.390 --> 00:20:01.930
holder sig til et band Jo så er

432
00:20:01.930 --> 00:20:02.830
vi ude på det der med om man

433
00:20:02.830 --> 00:20:04.370
gør det for at blive kendt Eller om

434
00:20:04.370 --> 00:20:07.350
man gør det fordi det er sjovt Og

435
00:20:07.350 --> 00:20:08.670
det er stadigvæk en skole Som vi snakkede

436
00:20:08.670 --> 00:20:09.890
om før Og vi gør det fordi det

437
00:20:09.890 --> 00:20:11.230
er sjovt Og derfor breder vi os også

438
00:20:11.230 --> 00:20:13.370
over så mange stjerne Men målet er vel

439
00:20:13.370 --> 00:20:15.590
at man skal blive kendt Så man kan

440
00:20:15.590 --> 00:20:18.310
leve af det Ja fordi det der sker

441
00:20:18.310 --> 00:20:20.750
er Hvis man bliver kendt Så kan man

442
00:20:20.750 --> 00:20:22.310
nemlig leve af det Så kan man få

443
00:20:22.310 --> 00:20:24.350
de jobs der som man gerne vil For

444
00:20:24.350 --> 00:20:25.750
mig så er målet ikke at blive kendt

445
00:20:25.750 --> 00:20:26.750
på den måde Det er ikke det der

446
00:20:26.750 --> 00:20:28.690
er i selvsnit Det er noget der måske

447
00:20:28.690 --> 00:20:30.810
kan følge med Det der vil være at

448
00:20:30.810 --> 00:20:31.790
spille Det er også for mig at være

449
00:20:31.790 --> 00:20:32.470
med om at jeg kan komme til at

450
00:20:32.470 --> 00:20:34.550
leve af at spille Og undervise Jeg holder

451
00:20:34.550 --> 00:20:36.030
også meget af at undervise Man laver sådan

452
00:20:36.030 --> 00:20:37.390
en ting så jeg kan arbejde med den

453
00:20:37.390 --> 00:20:39.790
musik som jeg holder af Og det kan

454
00:20:39.790 --> 00:20:41.130
så være soul musik Det kan være jazz

455
00:20:41.130 --> 00:20:42.670
Det kan være at man synger en sang

456
00:20:42.670 --> 00:20:44.430
med to børn i børnehaven Det er også

457
00:20:44.430 --> 00:20:47.390
musik Og nu synes jeg vi skal høre

458
00:20:47.390 --> 00:20:49.230
det næste nummer med Slip Stacks Det hedder

459
00:20:49.230 --> 00:21:53.860
Sing a Simple Song Sing

460
00:21:53.860 --> 00:22:02.060
a simple song Try a little though And

461
00:22:02.060 --> 00:22:22.840
if I don't have to go I'm

462
00:22:22.840 --> 00:22:28.020
livin' it, hold somethin' down Give it, give

463
00:22:28.020 --> 00:22:29.560
it, give it now I'm livin' it, hold

464
00:22:29.560 --> 00:22:33.600
somethin' down You're a jumper when you're fine

465
00:22:33.600 --> 00:22:36.740
It's hot but you're just fine Try a

466
00:22:36.740 --> 00:22:39.880
little simple song For a little while And

467
00:22:39.880 --> 00:22:45.990
you'll hear me say yeah Yeah, yeah, yeah

468
00:22:49.860 --> 00:23:27.240
Yeah Yeah, yeah, yeah Yeah

469
00:23:30.420 --> 00:23:44.560
Yeah Yeah

470
00:23:44.560 --> 00:23:50.280
Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah

471
00:23:50.280 --> 00:24:02.060
Yeah Yeah Yeah

472
00:24:07.080 --> 00:24:10.740
Yeah

473
00:24:10.740 --> 00:24:27.700
Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah

474
00:24:27.700 --> 00:24:47.680
Yeah Yeah Yeah

475
00:24:47.680 --> 00:24:47.840
Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah

476
00:24:47.840 --> 00:24:58.160
Yeah Yeah Yeah

477
00:24:58.160 --> 00:25:06.900
Yeah Yeah Yeah

478
00:25:06.900 --> 00:25:13.960
Yeah Yeah

479
00:25:14.040 --> 00:25:23.480
Yeah You don't know Baby, don't you worry

480
00:25:23.480 --> 00:25:28.000
about your man I'm coming home as soon

481
00:25:28.000 --> 00:25:35.040
as I can I'm gonna love with you

482
00:25:35.040 --> 00:25:37.600
as soon as I can You don't know

483
00:25:37.600 --> 00:25:41.440
what you mean to me You don't know

484
00:25:41.440 --> 00:25:45.360
what you mean to me You don't know

485
00:25:46.400 --> 00:25:53.620
No, no, you don't know I got love

486
00:25:53.620 --> 00:25:57.440
in you on my mind I better start,

487
00:25:57.540 --> 00:26:01.020
so I'll be in time I wanna do

488
00:26:01.020 --> 00:26:04.820
all that I can Just to prove to

489
00:26:04.820 --> 00:26:07.660
you that I'm living so mad You don't

490
00:26:07.660 --> 00:26:11.540
know what you mean to me You don't

491
00:26:11.540 --> 00:26:15.400
know what you mean to me You don't

492
00:26:15.400 --> 00:26:26.580
know, no, no, you don't know I'm

493
00:26:26.580 --> 00:26:30.840
gonna love you Cause that's the way I

494
00:26:30.840 --> 00:26:37.740
plan it I'm gonna kiss you Cause that's

495
00:26:37.740 --> 00:26:42.400
the way I plan it I'm gonna hold

496
00:26:42.400 --> 00:26:44.980
you good so you can't stand it Cause

497
00:26:44.980 --> 00:26:49.520
that's the way I plan it I'm gonna

498
00:26:49.520 --> 00:26:52.560
love you, love you, love you just as

499
00:26:52.560 --> 00:26:58.900
hard as I can You don't know what

500
00:26:58.900 --> 00:27:02.620
you mean to me You don't know what

501
00:27:02.620 --> 00:27:07.220
you mean to me You don't know, no,

502
00:27:07.400 --> 00:27:23.030
no, you don't know You

503
00:27:23.030 --> 00:29:19.990
don't know what you mean to me Tak.

504
00:29:20.450 --> 00:29:21.630
Så skal du til at tage ind i

505
00:29:21.630 --> 00:29:23.210
Nørregade på lørdag kl.

506
00:29:23.530 --> 00:29:25.270
22, for der spiller de Inimond Marter.

507
00:29:25.570 --> 00:29:27.050
God fornøjelse og tak for i aften.
  • Et portræt af orkesteret Slipstak
  • Splash Percussion i Ungdomsprogrammet På Stedet
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 938 7
Varighed tidskode
00:49:50:00
Varighed sekunder
2990
Båndnummer
1677
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer