- Et portræt af orkesteret Slipstak
- Splash Percussion i Ungdomsprogrammet På Stedet
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:00.710 --> 00:00:02.590 Vi har i aften et band i studiet, 2 00:00:02.710 --> 00:00:05.030 nærmere betegnet et soul-band, der kalder sig 3 00:00:05.030 --> 00:00:05.810 Slipstax. 4 00:00:06.250 --> 00:00:08.310 Bandet består i alt af 12, hvoraf vi 5 00:00:08.310 --> 00:00:09.770 har tre af dem i studiet i aften. 6 00:00:10.150 --> 00:00:12.210 Carina og jeg vil gerne byde velkommen til 7 00:00:12.210 --> 00:00:14.610 Lars, til Flemming og til Nina. 8 00:00:15.690 --> 00:00:17.110 Jeg synes, vi skal starte med at snakke 9 00:00:17.110 --> 00:00:18.550 lidt om navnet på jeres band. 10 00:00:18.710 --> 00:00:20.430 Det er vel lidt usædvanlige navne? 11 00:00:21.310 --> 00:00:22.990 Ja, usædvanlige, usædvanlige. 12 00:00:23.070 --> 00:00:25.430 Det kommer så af musikken vi spiller, det 13 00:00:25.430 --> 00:00:26.190 er soul-musik. 14 00:00:27.450 --> 00:00:30.250 Den er meget centreret om det pladselskab, det 15 00:00:30.250 --> 00:00:32.590 amerikanske pladselskab, som desværre er gået ned, der 16 00:00:32.590 --> 00:00:33.210 hedder Stax. 17 00:00:34.370 --> 00:00:36.110 Det ville vi godt referere lidt til i 18 00:00:36.110 --> 00:00:36.750 navnet også. 19 00:00:37.990 --> 00:00:40.150 Det er så blevet til Slipstax i to 20 00:00:40.150 --> 00:00:40.370 år. 21 00:00:40.870 --> 00:00:43.070 Det var bare lidt sjovt. 22 00:00:43.790 --> 00:00:45.270 Slipstroppen fra Stax, kan man kalde det. 23 00:00:45.930 --> 00:00:47.010 Og så er det jo også det omvendte 24 00:00:47.010 --> 00:00:47.990 Slapstix. 25 00:00:48.090 --> 00:00:49.550 Vi vil gerne lave lidt skæg og ballade, 26 00:00:49.570 --> 00:00:50.110 når vi er ude at spille. 27 00:00:51.110 --> 00:00:52.030 Sådan kommer det til. 28 00:00:53.190 --> 00:00:54.730 I 12 i et band, er det ikke 29 00:00:54.730 --> 00:00:55.130 ret mange? 30 00:00:57.430 --> 00:00:58.910 Vi plejer at være 12, så det er 31 00:00:58.910 --> 00:01:00.010 vel ikke så usædvanligt. 32 00:01:00.850 --> 00:01:02.670 Hvis man vil have fat i den der 33 00:01:02.670 --> 00:01:06.410 ting, der hedder Memphis Soul, så bliver man 34 00:01:06.410 --> 00:01:07.310 nødt til at gå hen og sige, hvad 35 00:01:07.310 --> 00:01:08.330 var det de gjorde dengang? 36 00:01:09.350 --> 00:01:11.030 De stod ikke to mande i et eller 37 00:01:11.030 --> 00:01:14.070 andet lille samplerstudio ude ved Norvang, og så 38 00:01:14.070 --> 00:01:15.250 lavede det her musik. 39 00:01:15.330 --> 00:01:16.950 De var simpelthen 12 mande i studiet, eller 40 00:01:16.950 --> 00:01:17.730 13 eller 14. 41 00:01:18.110 --> 00:01:20.370 Der var måske en, som bare spillede tamburin, 42 00:01:20.430 --> 00:01:20.970 det kan man godt sige. 43 00:01:21.430 --> 00:01:23.030 Men bare i godsejren, for det var vigtigt, 44 00:01:23.110 --> 00:01:24.010 at den tamburin var der. 45 00:01:24.010 --> 00:01:25.810 Det var lige præcis det, der kendetegnede denne 46 00:01:25.810 --> 00:01:26.050 musik. 47 00:01:26.090 --> 00:01:26.730 Det er også det, vi gør. 48 00:01:27.090 --> 00:01:28.610 Vi går ned og lytter pladerne igennem, og 49 00:01:28.610 --> 00:01:30.190 så siger vi, hvad er der af instrumenter 50 00:01:30.190 --> 00:01:30.530 på det her? 51 00:01:30.850 --> 00:01:31.970 Der er det, og det, og det, og 52 00:01:31.970 --> 00:01:32.130 det. 53 00:01:32.210 --> 00:01:33.970 Det skal vi have, for jeg skal ikke 54 00:01:33.970 --> 00:01:34.630 spares nogen steder. 55 00:01:35.350 --> 00:01:38.490 Men kunne man ikke godt nøjes med en 56 00:01:38.490 --> 00:01:41.670 korpige, en gitarist og en blæser? 57 00:01:42.490 --> 00:01:42.830 Det kan man sige. 58 00:01:42.950 --> 00:01:45.490 Så får man bare ikke det resultat, som 59 00:01:45.490 --> 00:01:45.850 vi opnår. 60 00:01:46.090 --> 00:01:50.130 Den rigtige lyd, den store flotte lyd, som 61 00:01:50.130 --> 00:01:50.450 vi har. 62 00:01:51.290 --> 00:01:53.370 Man kan også sige, at man kan få 63 00:01:53.370 --> 00:01:56.730 synthesizer, som næsten lyder, ligesom harmornåler. 64 00:01:57.150 --> 00:01:58.870 Men det er bare ikke det samme. 65 00:01:58.990 --> 00:02:00.490 Så vi vil hellere slå rundt på et 66 00:02:00.490 --> 00:02:04.530 harmornål, der vejer 400 kilo, og slæbe ryggen 67 00:02:04.530 --> 00:02:05.870 af det, for så får vi lige præcis 68 00:02:05.870 --> 00:02:08.389 den lyd, som gør, at folk siger, det 69 00:02:08.389 --> 00:02:10.250 er jo soul, det der. 70 00:02:10.910 --> 00:02:11.710 Og det er den efterligning. 71 00:02:12.490 --> 00:02:13.910 Hvornår startede I i Spanien? 72 00:02:16.270 --> 00:02:18.750 Vi havde debutkundens lærer, Dimo Martra, her. 73 00:02:19.570 --> 00:02:21.130 I efteråret 1988. 74 00:02:22.330 --> 00:02:23.850 Men forud for det, så har der selvfølgelig 75 00:02:23.850 --> 00:02:27.290 været meget arbejde med at finde numre, skrive 76 00:02:27.290 --> 00:02:29.590 dem ud, samle folk og lave et bånd. 77 00:02:30.330 --> 00:02:32.830 Det startede som en lille fjollet idé i 78 00:02:32.830 --> 00:02:35.330 den lille biklub derfor, der sommer rundt heroppe. 79 00:02:37.130 --> 00:02:39.650 Jeg var meget interesseret i soulmusik, og det 80 00:02:39.650 --> 00:02:40.610 ligger i mit hjerte, og det er ret 81 00:02:40.610 --> 00:02:41.090 tæt. 82 00:02:42.330 --> 00:02:43.850 Så tænkte jeg, så prøver jeg på at 83 00:02:43.850 --> 00:02:44.910 lære nogle af de tricks her, og lytte 84 00:02:44.910 --> 00:02:45.510 nogle numre af. 85 00:02:45.650 --> 00:02:47.210 Så tænkte jeg, så gør vi det færdigt. 86 00:02:47.210 --> 00:02:50.750 Vi tager skridtet fuldt ud, laver numrene færdige, 87 00:02:50.850 --> 00:02:53.270 samler et orkester og går ind og laver 88 00:02:53.270 --> 00:02:57.950 noget musik, som det skal lyde, som vi 89 00:02:57.950 --> 00:02:58.550 gerne vil have det til. 90 00:02:58.630 --> 00:03:00.310 Det er altså dig, der har startet bandet? 91 00:03:00.910 --> 00:03:01.910 Ja, det må man nok sige. 92 00:03:02.610 --> 00:03:04.970 Er det ikke svært at samle 12 mennesker? 93 00:03:05.330 --> 00:03:09.030 Og hvem vurderer, hvem der skal udskiftes? 94 00:03:09.110 --> 00:03:10.310 Hvem er gode nok til at være i 95 00:03:10.310 --> 00:03:10.850 det her band? 96 00:03:11.670 --> 00:03:12.850 Jo, det har været en svær proces. 97 00:03:13.310 --> 00:03:14.830 Det har selvfølgelig været en lang proces. 98 00:03:18.870 --> 00:03:20.850 Selvfølgelig skal man også kunne håndtere sit instrument. 99 00:03:21.190 --> 00:03:24.430 Men det, vi søger, er også en form 100 00:03:24.430 --> 00:03:26.110 for homogen gruppe, der er i stand til 101 00:03:26.110 --> 00:03:29.490 at arbejde sammen, og har kærlighed til den 102 00:03:29.490 --> 00:03:30.250 der slags musik. 103 00:03:30.330 --> 00:03:34.190 Det er netop den der form for store 104 00:03:34.190 --> 00:03:37.650 orkester-musik, med blæsere og alt det der. 105 00:03:39.030 --> 00:03:39.410 Godt. 106 00:03:39.450 --> 00:03:40.770 Jeg synes, vi skal høre det første nummer 107 00:03:40.770 --> 00:03:41.530 med Slip Stacks. 108 00:03:41.710 --> 00:03:42.490 Det hedder Get It. 109 00:03:48.320 --> 00:03:48.940 Skal der nogen af os høre Slip Stacks? 110 00:03:48.940 --> 00:03:50.600 Vi hører Get It. 111 00:04:18.940 --> 00:04:23.160 Get it, I can lose it to some 112 00:04:23.160 --> 00:04:28.620 other man I've been talking 20 hours to 113 00:04:28.620 --> 00:04:33.940 you Pretend you're my best line Finally you 114 00:04:33.940 --> 00:04:37.380 say you're gonna like me Gonna love you 115 00:04:37.380 --> 00:04:40.960 before you change your mind I'm gonna hold 116 00:04:40.960 --> 00:04:44.020 you, hold you, hold you baby I'm gonna 117 00:04:44.020 --> 00:04:48.280 hold you while I can I'm gonna hold 118 00:04:48.280 --> 00:04:51.420 you, hold you, hold you baby I'm gonna 119 00:04:51.420 --> 00:04:57.980 hold you while I can One man, one 120 00:04:57.980 --> 00:05:02.980 woman Used to be the only way Things 121 00:05:02.980 --> 00:05:05.800 have changed People got a lot of loving 122 00:05:05.800 --> 00:05:09.820 To have one for each day I'm gonna 123 00:05:09.820 --> 00:05:11.640 get it, get it, get it, get it 124 00:05:11.640 --> 00:05:16.400 baby I'm gonna get it while I can 125 00:05:29.400 --> 00:05:34.580 I never had enough of nothing And opportunities 126 00:05:34.580 --> 00:05:39.480 are knocking me down Maybe tomorrow you may 127 00:05:39.480 --> 00:05:43.120 want to love me But today you're having 128 00:05:43.120 --> 00:05:46.140 mine I'm gonna get it, get it, get 129 00:05:46.140 --> 00:05:49.400 it, get it baby I'm gonna get it 130 00:05:49.400 --> 00:05:55.400 while I can My only life, my only 131 00:05:55.400 --> 00:05:58.540 chance Gotta hold on to whatever good I 132 00:05:58.540 --> 00:06:04.100 find My only chance, my only life Gotta 133 00:06:04.100 --> 00:06:07.260 hold on to whatever good I find Gotta 134 00:06:07.260 --> 00:06:11.440 get it, get it baby Gotta get it 135 00:06:11.440 --> 00:07:13.160 while I can Hvad 136 00:07:13.160 --> 00:07:16.700 lever I sig af? 137 00:07:27.870 --> 00:07:29.350 Når I ikke lever af at spille musik, 138 00:07:29.430 --> 00:07:32.270 hvad lever I sig af, Flemming? 139 00:07:34.890 --> 00:07:39.130 Jeg arbejder som fritidspædagog Og så læser jeg 140 00:07:39.130 --> 00:07:41.350 på lærerseminarer Det vil sige, at jeg er 141 00:07:41.350 --> 00:07:45.070 super rettet Man kan ikke leve af at 142 00:07:45.070 --> 00:07:46.150 spille musik, man kan heller ikke dø af 143 00:07:46.150 --> 00:07:48.470 det Så der kommer også lidt penge der 144 00:07:49.190 --> 00:07:50.690 Hvad med Nina og Lars? 145 00:07:52.270 --> 00:07:56.310 Jeg er arbejdsløs, men jeg bruger al min 146 00:07:56.310 --> 00:08:04.650 tid på musik Jeg synger i jazzorkester Og 147 00:08:04.650 --> 00:08:08.910 nogle andre samlinge Og så underviser jeg Dels 148 00:08:08.910 --> 00:08:11.530 på mine timer om ugen inde på den 149 00:08:11.530 --> 00:08:14.610 rytmiske aftenskole Og nu skal jeg også på 150 00:08:14.610 --> 00:08:19.910 et påskestævne På Annebølge med Faria Befa Hvor 151 00:08:19.910 --> 00:08:23.710 jeg også skal være lærer Så jeg underviser 152 00:08:23.710 --> 00:08:27.190 også lidt Jeg er arbejdsløs i øjeblikket Sådan 153 00:08:27.190 --> 00:08:30.110 for en periode i hvert fald Og min 154 00:08:30.110 --> 00:08:32.270 tid den går stort set med musik Der 155 00:08:32.270 --> 00:08:33.610 er ikke plads til ret meget andet Det 156 00:08:33.610 --> 00:08:36.510 er noget med op ad morgenen Bliver den 157 00:08:36.510 --> 00:08:37.789 i, så er jeg vant senere oppe Og 158 00:08:37.789 --> 00:08:40.929 så er der gang i skalaer Og øvelser 159 00:08:40.929 --> 00:08:43.010 og hvad vil jeg Percussion og alt muligt 160 00:08:43.010 --> 00:08:47.710 Og så går dagen lynhurtigt Kræver det egentlig 161 00:08:47.710 --> 00:08:50.310 For at komme frem med et band At 162 00:08:50.310 --> 00:08:52.590 man har hele dagen Kræver det egentlig at 163 00:08:52.590 --> 00:08:54.970 I er arbejdsløse Altså nu får I jo 164 00:08:54.970 --> 00:08:58.850 ikke nogen penge Når I ikke var meldt 165 00:08:58.850 --> 00:09:02.110 som arbejdsløse Altså der er ingen tvivl om 166 00:09:02.110 --> 00:09:03.850 Hvis man skal arbejde med musik Og gøre 167 00:09:03.850 --> 00:09:07.230 det ret seriøst Og har besluttet at gøre 168 00:09:07.230 --> 00:09:08.370 det så godt som muligt Så kræver det 169 00:09:08.370 --> 00:09:12.470 meget arbejde og meget tid Og selvfølgelig afhængig 170 00:09:12.470 --> 00:09:13.850 af hvilken retning man vil gøre det i 171 00:09:15.710 --> 00:09:17.370 Og jeg ved ikke altså Hvad skal man 172 00:09:17.370 --> 00:09:18.250 sige til det Men jeg vil ikke sige 173 00:09:18.250 --> 00:09:20.290 at det kræver sig at være arbejdsløs Det 174 00:09:20.290 --> 00:09:21.990 er selvfølgelig bedre for en Jo mere tid 175 00:09:21.990 --> 00:09:23.670 man kan bruge jo hurtigere udvikler man sig 176 00:09:23.670 --> 00:09:26.570 Jo bedre bliver man i den proces det 177 00:09:26.570 --> 00:09:28.210 er Bliver bedre til at spille musik Det 178 00:09:28.210 --> 00:09:30.050 er jo den proces der fortsætter livet ud 179 00:09:30.050 --> 00:09:31.670 Altså ligegyldigt hvad man laver Så bliver man 180 00:09:31.670 --> 00:09:33.690 forhåbentlig bedre Bliver vi med at opsøge nye 181 00:09:33.690 --> 00:09:37.430 ting Og gøre erfaringer med noget man ikke 182 00:09:37.430 --> 00:09:39.630 har prøvet før Men mange betegner vel ikke 183 00:09:39.630 --> 00:09:42.890 det du laver Som et reelt arbejde Ja 184 00:09:42.890 --> 00:09:43.710 og det er også en ting som jeg 185 00:09:43.710 --> 00:09:45.450 synes er lidt forkert Faktisk hvis man skal 186 00:09:45.450 --> 00:09:48.550 se sådan på det musik Øhm Man skal 187 00:09:48.550 --> 00:09:51.310 måske skælde imellem Jeg opfatter mit musik som 188 00:09:51.310 --> 00:09:54.050 et stykke arbejde Det tager meget tid Jeg 189 00:09:54.050 --> 00:09:56.430 bruger meget energi på det Og det med 190 00:09:56.430 --> 00:09:57.530 arbejde det har også noget at gøre med 191 00:09:57.530 --> 00:09:59.410 Altså det hedder jo arbejde lige snart man 192 00:09:59.410 --> 00:10:00.930 ikke har lyst til det Og selvfølgelig er 193 00:10:00.930 --> 00:10:01.890 det sjovt at stå og spille Og det 194 00:10:01.890 --> 00:10:04.430 er jo noget af det Derfor man gør 195 00:10:04.430 --> 00:10:05.950 det selvfølgelig Men det er ikke altid jeg 196 00:10:05.950 --> 00:10:06.950 har lyst til at stå op om morgenen 197 00:10:06.950 --> 00:10:10.270 Og sidde og bange de der Bare lige 198 00:10:10.270 --> 00:10:11.450 ved at sige noget grimt Skale af vel 199 00:10:11.450 --> 00:10:14.370 og lave de ting der Nu ved jeg 200 00:10:14.370 --> 00:10:17.730 at du Har søgt ind på rygmisk konservatorie 201 00:10:18.470 --> 00:10:20.890 Ja Er det svært at komme ind? 202 00:10:22.070 --> 00:10:24.850 Det tror jeg nok Det er mit indtryk 203 00:10:24.850 --> 00:10:28.270 Jeg har prøvet to gange Og sidste år 204 00:10:28.270 --> 00:10:29.750 kom jeg jo ret langt med det også 205 00:10:29.750 --> 00:10:31.610 Og jeg har også været heldig at komme 206 00:10:31.610 --> 00:10:34.150 ind Og få ja fra dem Og de 207 00:10:34.150 --> 00:10:36.510 også synes det er okay Det vil sige 208 00:10:36.510 --> 00:10:38.850 det er nødvendigt at have en uddannelse Inden 209 00:10:38.850 --> 00:10:41.690 for musikken For at komme frem i dag 210 00:10:41.690 --> 00:10:47.750 Øhm Ikke nødvendigt på den måde Altså jeg 211 00:10:47.750 --> 00:10:49.470 vil sige Til det vi lige snakkede om 212 00:10:49.470 --> 00:10:52.310 før Jeg har meget gjort det At jeg 213 00:10:52.310 --> 00:10:57.570 har været rundt på spillestedene Og musikken Den 214 00:10:57.570 --> 00:10:59.570 levende musik Det er jo altid sent om 215 00:10:59.570 --> 00:11:01.710 aftenen Og om natten Og jeg har været 216 00:11:01.710 --> 00:11:04.770 meget rundt og jamme Og opsøge alt hvad 217 00:11:04.770 --> 00:11:06.610 jeg kunne komme i nærheden af Og gøre 218 00:11:06.610 --> 00:11:08.290 opmærksom på mig selv Og det ville jeg 219 00:11:08.290 --> 00:11:09.950 ikke kunne gøre Hvis jeg havde et arbejde 220 00:11:09.950 --> 00:11:14.270 hvor jeg skulle op om morgenen Øh Man 221 00:11:14.270 --> 00:11:17.150 skal ikke nødvendigvis Ind og gå på det 222 00:11:17.150 --> 00:11:20.370 rytmiske konservatorie Hvad der jo er det eneste 223 00:11:21.270 --> 00:11:24.130 Øh For rytmisk musik Og det har kun 224 00:11:24.130 --> 00:11:25.970 været der i fire år Det er ikke 225 00:11:25.970 --> 00:11:32.190 nødvendigt Men det er et godt supplement Det 226 00:11:32.190 --> 00:11:35.270 er jo også en skole Det lærer man 227 00:11:35.270 --> 00:11:38.210 jo noget af hver gang Selvfølgelig skal man 228 00:11:38.210 --> 00:11:40.550 have en uddannelse Altså det skal du med 229 00:11:40.550 --> 00:11:42.150 alt Og det vi foretager os med det 230 00:11:42.150 --> 00:11:44.070 her band Og med de andre orkestre Som 231 00:11:44.070 --> 00:11:45.310 vi også spiller i Det er jo en 232 00:11:45.310 --> 00:11:47.110 del af en uddannelse Den er bare ikke 233 00:11:47.110 --> 00:11:50.530 accepteret Altså af samfundet Den er ikke SU 234 00:11:50.530 --> 00:11:52.750 -berettiget Men reelt er den en skole Og 235 00:11:52.750 --> 00:11:54.930 den bruger vi så vores fritid på Og 236 00:11:54.930 --> 00:11:55.910 så er der nogen der tager skridtet og 237 00:11:55.910 --> 00:11:59.530 siger Og går endnu mere i skole I 238 00:11:59.530 --> 00:12:03.090 virkeligheden Vi har et andet syn på det 239 00:12:03.090 --> 00:12:05.350 at spille musik End folk som ikke spiller 240 00:12:05.350 --> 00:12:06.870 musik Kunne I ikke godt tænke jer At 241 00:12:06.870 --> 00:12:08.250 der var noget der hedder At man kunne 242 00:12:08.250 --> 00:12:10.530 få et tilskud Når man nu gerne vil 243 00:12:10.530 --> 00:12:14.270 uddanne sig selv Det er der reelt også 244 00:12:14.270 --> 00:12:17.170 Det vil jo nok være ganske umuligt At 245 00:12:17.170 --> 00:12:19.870 få sådan et støtte Fordi hvem skal så 246 00:12:19.870 --> 00:12:22.430 lære Den er der reelt Og den hedder 247 00:12:22.430 --> 00:12:25.130 bistancielt Og hvis du vælger den Og hvis 248 00:12:25.130 --> 00:12:28.610 du vælger at spille musik Og hvis det 249 00:12:28.610 --> 00:12:30.210 kræver af mig At jeg går ned på 250 00:12:30.210 --> 00:12:33.770 laveste pistansats Hvis jeg vil offre det For 251 00:12:33.770 --> 00:12:35.770 min musik Så har jeg taget det valg 252 00:12:35.770 --> 00:12:37.670 Så er det musikken der betyder mere for 253 00:12:37.670 --> 00:12:39.930 mig End om jeg kan spise mysli om 254 00:12:39.930 --> 00:12:41.810 morgenen Eller om jeg skal nøjes med havregryd 255 00:12:41.810 --> 00:12:43.590 Men det lyder jo ikke særlig pænt De 256 00:12:43.590 --> 00:12:45.630 gåsøjne at være på bistan i dag Det 257 00:12:45.630 --> 00:12:47.410 kan du jo heller ikke Du får jo 258 00:12:47.410 --> 00:12:48.850 ikke altid lov til at gå i fred 259 00:12:48.850 --> 00:12:54.330 De fleste Hvad hedder de der sagsbeholdere De 260 00:12:54.330 --> 00:12:55.790 prøver jo at få dig ud i arbejde 261 00:12:55.790 --> 00:12:57.870 Jeg kender mange som er på bistan Og 262 00:12:57.870 --> 00:13:00.930 som sidder og siger Jamen jeg øver mig 263 00:13:00.930 --> 00:13:02.370 Og jeg er virkelig seriøs med det her 264 00:13:02.370 --> 00:13:06.290 Men alligevel bliver folk jo Bliver folk jo 265 00:13:06.290 --> 00:13:09.010 smidt ud Selvom de siger jeg har det 266 00:13:09.010 --> 00:13:10.390 godt med det her Og det synes jeg 267 00:13:10.390 --> 00:13:13.310 der kunne man godt Ligesom være lidt mere 268 00:13:13.310 --> 00:13:16.430 individuelt Med at vurdere hvem skal man Smide 269 00:13:16.430 --> 00:13:17.430 ud i arbejde For der er jo mange 270 00:13:17.430 --> 00:13:19.710 mennesker Som står og savner at arbejde Men 271 00:13:19.710 --> 00:13:22.170 hvem skal vurdere om du er et talent 272 00:13:22.170 --> 00:13:24.450 Der kan bruge din tid seriøst Hvis du 273 00:13:24.450 --> 00:13:27.630 går op på bistanskontoret Eller på arbejdsformedlingen Og 274 00:13:27.630 --> 00:13:31.270 siger jeg vil gerne det her Og jeg 275 00:13:31.270 --> 00:13:32.890 er nødt til at have den her fritid 276 00:13:34.070 --> 00:13:37.250 Så synes jeg man burde acceptere det Og 277 00:13:37.250 --> 00:13:39.330 så sige okay Så giver vi det her 278 00:13:39.330 --> 00:13:41.450 arbejde Til en som sidder og bliver syg 279 00:13:41.450 --> 00:13:45.050 Fordi vedkommende ikke har noget at lave Man 280 00:13:45.050 --> 00:13:47.730 kunne godt være Det er enormt firkantet systemet 281 00:13:47.730 --> 00:13:51.250 Man kunne godt være lidt mere Se lidt 282 00:13:51.250 --> 00:13:53.150 mere på hver enkelt person I stedet for 283 00:13:53.150 --> 00:13:54.870 at sige så skal vi give noget fritid 284 00:13:55.290 --> 00:13:56.730 Det er altså virkelig noget med At give 285 00:13:56.730 --> 00:13:58.950 noget arbejdsro Så man kan få lov til 286 00:13:58.950 --> 00:14:00.250 det her For det er nemlig ikke noget 287 00:14:00.250 --> 00:14:01.630 med fritid at gøre Fordi det er reelt 288 00:14:01.630 --> 00:14:03.250 at arbejde Og sidde og gøre de her 289 00:14:03.250 --> 00:14:06.470 ting Og så som selsbehandler sige Jamen du 290 00:14:06.470 --> 00:14:08.790 skal have arbejdsro til de her ting Har 291 00:14:08.790 --> 00:14:10.130 alle mennesker et talent i sig? 292 00:14:10.890 --> 00:14:13.490 Til et eller andet ja Hvis vi snakker 293 00:14:13.490 --> 00:14:14.550 musik så er det ikke sikkert Jeg ved 294 00:14:14.550 --> 00:14:17.490 det ikke Det kan Lars sige mere om 295 00:14:17.490 --> 00:14:20.130 Han har undervist en masse musik Jeg kan 296 00:14:20.130 --> 00:14:23.090 sige at Hvad spørger du om? 297 00:14:23.170 --> 00:14:23.950 Er det noget om du kan lære at 298 00:14:23.950 --> 00:14:27.950 synge som Jeg er temmelig umusikalsk Og hvis 299 00:14:27.950 --> 00:14:31.910 jeg knokler Du kan lære en masse Og 300 00:14:31.910 --> 00:14:33.450 få en masse ud af at spille musik 301 00:14:34.170 --> 00:14:36.230 Hvis du virkelig brænder for det Der er 302 00:14:36.230 --> 00:14:38.130 ingen der siger at Jeg kan blive til 303 00:14:38.130 --> 00:14:41.450 at spille Ja hvad skal jeg sige Aldi 304 00:14:41.450 --> 00:14:44.370 Miola for at nævne Som ikke siger mig 305 00:14:44.370 --> 00:14:46.530 så meget Men som er teknisk utroligt vel 306 00:14:46.530 --> 00:14:50.570 funderet Det er ingen der siger Men derfor 307 00:14:50.570 --> 00:14:52.070 har du måske også Din egen historie at 308 00:14:52.070 --> 00:14:53.730 fortælle Måske har du også noget du brænder 309 00:14:53.730 --> 00:14:56.450 for Og derfor kan du også sagtens Bruge 310 00:14:56.450 --> 00:14:59.810 din tid på det Selvom jeg har en 311 00:14:59.810 --> 00:15:02.450 måske ikke så god stemme Så kan jeg 312 00:15:02.450 --> 00:15:05.330 alligevel komme frem På en eller anden måde 313 00:15:05.330 --> 00:15:08.190 Er det måden jeg ligesom Kan du fortælle 314 00:15:08.190 --> 00:15:09.690 din historie Ja men det er måden jeg 315 00:15:09.690 --> 00:15:12.930 skal udtrykke den på Eller er det stemmen 316 00:15:14.050 --> 00:15:15.850 Altså har du begge ting Så er det 317 00:15:15.850 --> 00:15:17.410 jo helt fint Men hvis jeg ikke har 318 00:15:17.410 --> 00:15:20.230 det Men det virkelig drejer sig også om 319 00:15:20.230 --> 00:15:22.170 at have det sjovt med tingene Altså det 320 00:15:22.170 --> 00:15:24.530 må være det Altså om man synger Pivhavn 321 00:15:24.530 --> 00:15:27.970 Hammernefalsk i Hist på vejens loven Det er 322 00:15:27.970 --> 00:15:31.110 jo uinteressant Altså med mindre man leger Madison 323 00:15:31.110 --> 00:15:33.010 Square Garden Og inviterer folk ind at høre 324 00:15:33.010 --> 00:15:34.350 på det Hvis jeg nu tænker på at 325 00:15:34.350 --> 00:15:35.890 der er andre der skal høre mig Så 326 00:15:35.890 --> 00:15:38.990 er det vel ikke gyldigt Men så er 327 00:15:38.990 --> 00:15:40.410 det fordi du gør det For at folk 328 00:15:40.410 --> 00:15:41.430 skal høre dig Det kan godt være at 329 00:15:41.430 --> 00:15:43.110 du gør det i virkeligheden for at du 330 00:15:43.110 --> 00:15:44.290 synes det er sjovt At synge Hist på 331 00:15:44.290 --> 00:15:47.010 vejens loven på Det bliver vel ikke sjovt 332 00:15:47.010 --> 00:15:51.270 i længden Så tag et andet ord Godt 333 00:15:51.270 --> 00:15:54.230 Jeg ved at I har spillet I andre 334 00:15:54.230 --> 00:15:59.670 bands end lige Flemming Vi fik fornøjelsen af 335 00:15:59.670 --> 00:16:01.310 at se Et tidligere band du har været 336 00:16:01.310 --> 00:16:04.170 i der hedder Rubina Z Dem så vi 337 00:16:04.170 --> 00:16:06.830 på Kanal 2 sidste år Det var en 338 00:16:06.830 --> 00:16:10.510 lidt anden musikstil Måske mere ala Thomas Helmy 339 00:16:12.190 --> 00:16:13.690 Hvorfor ændrer man sin stil? 340 00:16:13.830 --> 00:16:15.430 Jeg mener Du er gået fra det og 341 00:16:15.430 --> 00:16:20.170 over til Soul musik Er det Udvikler du 342 00:16:20.170 --> 00:16:20.610 dig eller? 343 00:16:21.110 --> 00:16:22.230 Ja det håber jeg og det mener jeg 344 00:16:22.230 --> 00:16:24.390 da også jeg gør Men i virkeligheden Har 345 00:16:24.390 --> 00:16:25.890 Thomas Helmy bare gjort det andet Han har 346 00:16:25.890 --> 00:16:27.490 gået fra den engelske musik og over i 347 00:16:27.490 --> 00:16:28.910 den danske Og har skabt sig en niche 348 00:16:28.910 --> 00:16:31.830 der Jeg har så undervejs hvor jeg er 349 00:16:31.830 --> 00:16:33.310 begyndt at lave musik Opdaget at jeg lyder 350 00:16:33.310 --> 00:16:35.070 som Thomas Helmy Det er der ikke nogen 351 00:16:35.070 --> 00:16:36.750 af os der kan være tjent med Der 352 00:16:36.750 --> 00:16:37.850 er ikke nogen der skal gøre sig til 353 00:16:37.850 --> 00:16:39.930 dommer Om hvem af os der er bedst 354 00:16:39.930 --> 00:16:41.490 Fordi det er der ikke nogen der kan 355 00:16:41.490 --> 00:16:43.490 gøre Hvis du nu godt kunne lide at 356 00:16:43.490 --> 00:16:46.050 synge som Thomas Helmy Så kan I sgu 357 00:16:46.050 --> 00:16:48.850 godt gøre det på engelsk Det vil sige 358 00:16:48.850 --> 00:16:51.330 Du bor Bare i din stil Vi har 359 00:16:51.330 --> 00:16:52.790 ikke brug for fire der synger som Michael 360 00:16:52.790 --> 00:16:55.150 Falk Fordi det er Michael Falk bedst til 361 00:16:56.250 --> 00:16:57.450 Så kan man så lide det eller hvad 362 00:16:57.450 --> 00:17:01.250 Men reelt det er hans Hvis jeg skal 363 00:17:01.250 --> 00:17:02.610 nå ud over det Hvor jeg lyder som 364 00:17:02.610 --> 00:17:04.390 en plagiat af Thomas Helmy Så må jeg 365 00:17:04.390 --> 00:17:05.270 gå i gang med at lave nogle andre 366 00:17:05.270 --> 00:17:07.349 ting Og så gå ind og spille soulmusik 367 00:17:07.349 --> 00:17:09.270 Fordi det var også noget af det jeg 368 00:17:09.270 --> 00:17:10.829 syntes var sjovt Og så laver jeg også 369 00:17:10.829 --> 00:17:13.390 nogle andre musikalske genre Som jeg også synes 370 00:17:13.390 --> 00:17:15.510 er sjovere Hvad med jer Nina og Lars 371 00:17:15.510 --> 00:17:16.589 Har I også ændret stiler? 372 00:17:17.730 --> 00:17:20.250 Jeg har været igennem mange forskellige ting Jeg 373 00:17:20.250 --> 00:17:25.950 startede Og fik min Hvad skal man sige 374 00:17:25.950 --> 00:17:28.050 Min første erfaring er med at være ude 375 00:17:28.050 --> 00:17:32.830 og spille Med et afroakalypseorchester Som er Altså 376 00:17:32.830 --> 00:17:38.870 ikke musikstilmæssigt Men energi Og hvad dans angår 377 00:17:38.870 --> 00:17:41.350 Ligesom det her solorchester Der var virkelig også 378 00:17:41.350 --> 00:17:43.990 Folk ude at danse i første numre Og 379 00:17:43.990 --> 00:17:50.450 det var sjovt Så har jeg Sunget noget 380 00:17:50.450 --> 00:17:54.530 Rock med nogle andre Også med noget hjemmelavet 381 00:17:54.530 --> 00:18:03.910 musik Og så synger jeg meget jazz Så 382 00:18:03.910 --> 00:18:06.510 jeg har prøvet lidt af hvert Jeg synes 383 00:18:06.510 --> 00:18:08.530 det her er virkelig lækkert Og det er 384 00:18:08.530 --> 00:18:10.950 lækkert samtidig med At jeg spiller meget jazz 385 00:18:10.950 --> 00:18:12.270 Fordi når man er ude at spille jazz 386 00:18:12.270 --> 00:18:14.310 Så sidder folk og lytter Og det er 387 00:18:14.310 --> 00:18:17.010 meget hyggeligt Men når vi er ude med 388 00:18:17.010 --> 00:18:20.090 slipsticks Så er der virkelig gang i den 389 00:18:20.090 --> 00:18:23.530 Og vi får danset Så man svinder simpelthen 390 00:18:23.530 --> 00:18:24.970 Så man tror det er løgn Og man 391 00:18:24.970 --> 00:18:27.670 er helt færdig Når man også har sin 392 00:18:27.670 --> 00:18:32.530 job Ja Jeg har også været rundt omkring 393 00:18:32.530 --> 00:18:33.830 mange steder Med alt muligt Og jeg har 394 00:18:33.830 --> 00:18:34.990 også spillet jazz Og det er også en 395 00:18:34.990 --> 00:18:39.550 dejlig musiker Og jeg vil virkelig godt frem 396 00:18:39.550 --> 00:18:41.830 til det der med At man spiller det 397 00:18:41.830 --> 00:18:45.170 ene eller det andet I musikken Der findes 398 00:18:45.170 --> 00:18:46.650 ikke alle de der stilgenre Så vidt jeg 399 00:18:46.650 --> 00:18:48.390 kan se Der er bare musik til hvert 400 00:18:48.390 --> 00:18:51.550 tid Og til hvert form for humør Og 401 00:18:51.550 --> 00:18:55.070 hvad man brænder for i en periode Jamen 402 00:18:55.070 --> 00:18:57.430 samtidig med at I nu Har det her 403 00:18:57.430 --> 00:19:00.070 band Spiller I sig i nogle andre bands 404 00:19:00.550 --> 00:19:02.210 Ødelægger det ikke noget Er det ikke sådan 405 00:19:02.210 --> 00:19:04.550 at når man For at komme frem virkelig 406 00:19:04.550 --> 00:19:06.690 skal være i et band Og føre det 407 00:19:06.690 --> 00:19:08.470 frem Hvordan har I tid til at være 408 00:19:08.470 --> 00:19:10.810 i flere bands Jo altså det er jo 409 00:19:10.810 --> 00:19:12.970 noget At gøre med den måde vi har 410 00:19:12.970 --> 00:19:14.250 organiseret på Det er svært når vi er 411 00:19:14.250 --> 00:19:16.150 12 mennesker det er rigtigt Og det bedste 412 00:19:17.730 --> 00:19:19.250 Jeg tror ikke det bedste ville være Hvis 413 00:19:19.250 --> 00:19:20.210 vi ikke var kun i det orkester Det 414 00:19:20.210 --> 00:19:21.970 man gør det er at man siger Vi 415 00:19:21.970 --> 00:19:23.450 har måske en periode en marts måned her 416 00:19:24.850 --> 00:19:26.470 Næste måned det er så noget andet Og 417 00:19:26.470 --> 00:19:28.810 Karl og kapellet det er så den 3. 418 00:19:28.890 --> 00:19:31.850 måned Nå ja men okay Så gør man 419 00:19:31.850 --> 00:19:33.490 det på den måde at prøve Og omvendt 420 00:19:33.490 --> 00:19:34.850 så virker det jo også sådan at Når 421 00:19:34.850 --> 00:19:36.950 så folk kommer ud og spiller alle andre 422 00:19:36.950 --> 00:19:38.910 slags musik Så virker det jo også tilbage 423 00:19:38.910 --> 00:19:41.390 på Slip Stacks På den måde at Vi 424 00:19:41.390 --> 00:19:44.370 er meget forskellige i et orkester Vores bassister 425 00:19:44.370 --> 00:19:46.710 spiller meget reggae Og er helt i den 426 00:19:46.710 --> 00:19:49.790 retning Nina spiller meget jazz Og Flemming spiller 427 00:19:49.790 --> 00:19:53.070 rock'n'roll Det ender op som en 428 00:19:53.070 --> 00:19:55.070 eller anden form for Symbiose Og jeg mener 429 00:19:55.070 --> 00:19:57.570 vi giver hinanden noget godt på den måde 430 00:19:57.570 --> 00:19:59.390 Men bliver man ikke mere kendt Hvis man 431 00:19:59.390 --> 00:20:01.930 holder sig til et band Jo så er 432 00:20:01.930 --> 00:20:02.830 vi ude på det der med om man 433 00:20:02.830 --> 00:20:04.370 gør det for at blive kendt Eller om 434 00:20:04.370 --> 00:20:07.350 man gør det fordi det er sjovt Og 435 00:20:07.350 --> 00:20:08.670 det er stadigvæk en skole Som vi snakkede 436 00:20:08.670 --> 00:20:09.890 om før Og vi gør det fordi det 437 00:20:09.890 --> 00:20:11.230 er sjovt Og derfor breder vi os også 438 00:20:11.230 --> 00:20:13.370 over så mange stjerne Men målet er vel 439 00:20:13.370 --> 00:20:15.590 at man skal blive kendt Så man kan 440 00:20:15.590 --> 00:20:18.310 leve af det Ja fordi det der sker 441 00:20:18.310 --> 00:20:20.750 er Hvis man bliver kendt Så kan man 442 00:20:20.750 --> 00:20:22.310 nemlig leve af det Så kan man få 443 00:20:22.310 --> 00:20:24.350 de jobs der som man gerne vil For 444 00:20:24.350 --> 00:20:25.750 mig så er målet ikke at blive kendt 445 00:20:25.750 --> 00:20:26.750 på den måde Det er ikke det der 446 00:20:26.750 --> 00:20:28.690 er i selvsnit Det er noget der måske 447 00:20:28.690 --> 00:20:30.810 kan følge med Det der vil være at 448 00:20:30.810 --> 00:20:31.790 spille Det er også for mig at være 449 00:20:31.790 --> 00:20:32.470 med om at jeg kan komme til at 450 00:20:32.470 --> 00:20:34.550 leve af at spille Og undervise Jeg holder 451 00:20:34.550 --> 00:20:36.030 også meget af at undervise Man laver sådan 452 00:20:36.030 --> 00:20:37.390 en ting så jeg kan arbejde med den 453 00:20:37.390 --> 00:20:39.790 musik som jeg holder af Og det kan 454 00:20:39.790 --> 00:20:41.130 så være soul musik Det kan være jazz 455 00:20:41.130 --> 00:20:42.670 Det kan være at man synger en sang 456 00:20:42.670 --> 00:20:44.430 med to børn i børnehaven Det er også 457 00:20:44.430 --> 00:20:47.390 musik Og nu synes jeg vi skal høre 458 00:20:47.390 --> 00:20:49.230 det næste nummer med Slip Stacks Det hedder 459 00:20:49.230 --> 00:21:53.860 Sing a Simple Song Sing 460 00:21:53.860 --> 00:22:02.060 a simple song Try a little though And 461 00:22:02.060 --> 00:22:22.840 if I don't have to go I'm 462 00:22:22.840 --> 00:22:28.020 livin' it, hold somethin' down Give it, give 463 00:22:28.020 --> 00:22:29.560 it, give it now I'm livin' it, hold 464 00:22:29.560 --> 00:22:33.600 somethin' down You're a jumper when you're fine 465 00:22:33.600 --> 00:22:36.740 It's hot but you're just fine Try a 466 00:22:36.740 --> 00:22:39.880 little simple song For a little while And 467 00:22:39.880 --> 00:22:45.990 you'll hear me say yeah Yeah, yeah, yeah 468 00:22:49.860 --> 00:23:27.240 Yeah Yeah, yeah, yeah Yeah 469 00:23:30.420 --> 00:23:44.560 Yeah Yeah 470 00:23:44.560 --> 00:23:50.280 Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah 471 00:23:50.280 --> 00:24:02.060 Yeah Yeah Yeah 472 00:24:07.080 --> 00:24:10.740 Yeah 473 00:24:10.740 --> 00:24:27.700 Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah 474 00:24:27.700 --> 00:24:47.680 Yeah Yeah Yeah 475 00:24:47.680 --> 00:24:47.840 Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah 476 00:24:47.840 --> 00:24:58.160 Yeah Yeah Yeah 477 00:24:58.160 --> 00:25:06.900 Yeah Yeah Yeah 478 00:25:06.900 --> 00:25:13.960 Yeah Yeah 479 00:25:14.040 --> 00:25:23.480 Yeah You don't know Baby, don't you worry 480 00:25:23.480 --> 00:25:28.000 about your man I'm coming home as soon 481 00:25:28.000 --> 00:25:35.040 as I can I'm gonna love with you 482 00:25:35.040 --> 00:25:37.600 as soon as I can You don't know 483 00:25:37.600 --> 00:25:41.440 what you mean to me You don't know 484 00:25:41.440 --> 00:25:45.360 what you mean to me You don't know 485 00:25:46.400 --> 00:25:53.620 No, no, you don't know I got love 486 00:25:53.620 --> 00:25:57.440 in you on my mind I better start, 487 00:25:57.540 --> 00:26:01.020 so I'll be in time I wanna do 488 00:26:01.020 --> 00:26:04.820 all that I can Just to prove to 489 00:26:04.820 --> 00:26:07.660 you that I'm living so mad You don't 490 00:26:07.660 --> 00:26:11.540 know what you mean to me You don't 491 00:26:11.540 --> 00:26:15.400 know what you mean to me You don't 492 00:26:15.400 --> 00:26:26.580 know, no, no, you don't know I'm 493 00:26:26.580 --> 00:26:30.840 gonna love you Cause that's the way I 494 00:26:30.840 --> 00:26:37.740 plan it I'm gonna kiss you Cause that's 495 00:26:37.740 --> 00:26:42.400 the way I plan it I'm gonna hold 496 00:26:42.400 --> 00:26:44.980 you good so you can't stand it Cause 497 00:26:44.980 --> 00:26:49.520 that's the way I plan it I'm gonna 498 00:26:49.520 --> 00:26:52.560 love you, love you, love you just as 499 00:26:52.560 --> 00:26:58.900 hard as I can You don't know what 500 00:26:58.900 --> 00:27:02.620 you mean to me You don't know what 501 00:27:02.620 --> 00:27:07.220 you mean to me You don't know, no, 502 00:27:07.400 --> 00:27:23.030 no, you don't know You 503 00:27:23.030 --> 00:29:19.990 don't know what you mean to me Tak. 504 00:29:20.450 --> 00:29:21.630 Så skal du til at tage ind i 505 00:29:21.630 --> 00:29:23.210 Nørregade på lørdag kl. 506 00:29:23.530 --> 00:29:25.270 22, for der spiller de Inimond Marter. 507 00:29:25.570 --> 00:29:27.050 God fornøjelse og tak for i aften.
Kategori
Dato udgivet
Forfatter
Kommentarer