Magasinprogram+ Sportsmagasinet 10. august 1988

WEBVTT

1
00:00:25.840 --> 00:00:35.040
Det sidste løb er kørt, men alligevel

2
00:00:35.040 --> 00:00:39.300
her Roskilde Rings Grand Prix 1965.

3
00:00:42.020 --> 00:00:42.900
En racerbil.

4
00:00:54.130 --> 00:00:55.750
Ja, det er jo næsten ikke til at

5
00:00:55.750 --> 00:00:57.770
forstå, at det her er kun for 24

6
00:00:57.770 --> 00:00:58.290
år siden.

7
00:00:58.410 --> 00:00:59.770
Og netop de sidste billeder er jo der,

8
00:01:00.030 --> 00:01:01.790
hvor det nye hotel kommer til at ligge.

9
00:01:02.070 --> 00:01:03.769
Det hotel, man nu har taget det første

10
00:01:03.769 --> 00:01:04.489
spadestik til.

11
00:01:05.130 --> 00:01:06.670
Nu har vi en kort pause.

12
00:02:54.200 --> 00:02:54.760
Hvad er det der?

13
00:16:51.430 --> 00:16:53.170
Der kan man se det specielle sæde.

14
00:16:53.570 --> 00:16:55.430
Noget meget stærkt materiale, de er lavet af

15
00:16:55.430 --> 00:16:56.290
keflon.

16
00:16:58.050 --> 00:17:00.530
Specielle H-seler, så man sidder ordentligt fast.

17
00:17:00.650 --> 00:17:01.610
Så man ikke skal koncentrere sig om at

18
00:17:01.610 --> 00:17:02.330
sidde og holde fast.

19
00:17:02.950 --> 00:17:04.569
Det er også meget vigtigt for at få

20
00:17:04.569 --> 00:17:05.470
en ordentlig kørestil.

21
00:17:05.710 --> 00:17:06.950
Det er, at man sidder ordentligt fast.

22
00:17:08.109 --> 00:17:09.589
Det er islukningsanlægget, der sidder her.

23
00:17:10.750 --> 00:17:12.329
Islukningsanlægget kan aktiveres, hvis der går brænd i

24
00:17:12.329 --> 00:17:12.630
bilen.

25
00:17:14.750 --> 00:17:16.829
For at beskytte os selv, har vi en

26
00:17:16.829 --> 00:17:17.910
brændhæmmende køredragt.

27
00:17:17.910 --> 00:17:19.609
Som man skal køre med.

28
00:17:20.150 --> 00:17:22.890
En brændhæmmende maske, vi har over hovedet.

29
00:17:23.010 --> 00:17:23.869
Og så har vi styrdjern på.

30
00:17:24.829 --> 00:17:26.650
Og selvfølgelig også nogle gode sko.

31
00:17:28.070 --> 00:17:30.310
Brændslerne er en virkelig væsentlig detalje på sådan

32
00:17:30.310 --> 00:17:30.750
en rallybil.

33
00:17:31.130 --> 00:17:32.030
Som man kan se her, så er de

34
00:17:32.030 --> 00:17:33.670
betydeligt større, end de er på en almindelig

35
00:17:33.670 --> 00:17:34.010
Kadett.

36
00:17:35.210 --> 00:17:37.270
Fire port og kaliber og en betydeligt større

37
00:17:37.270 --> 00:17:37.930
brændselskive.

38
00:17:38.210 --> 00:17:42.730
Med ventilerede huller og ventilerede imellem skiverne også.

39
00:17:46.930 --> 00:17:47.890
Med ventilerede huller og ventilerede imellem skiverne også.

40
00:17:47.890 --> 00:17:48.230
Så er der ikke så meget vogn på

41
00:17:48.230 --> 00:17:50.030
bilen, når man kører ud over stok og

42
00:17:50.030 --> 00:17:50.210
sten.

43
00:17:51.690 --> 00:17:55.150
I 1986 og 87 var Stine Andersen fabrikskører

44
00:17:55.150 --> 00:17:56.290
for Opel Rallyteamet.

45
00:17:56.890 --> 00:17:57.010
I 1986 og 87 var Stine Andersen fabrikskører

46
00:17:57.010 --> 00:17:57.110
for Opel Rallyteamet.

47
00:17:57.110 --> 00:17:58.950
Men efter en dum sæson sidste år, hvor

48
00:17:58.950 --> 00:18:01.030
han var plaget af både sygdom og materielle

49
00:18:01.030 --> 00:18:01.470
uheld.

50
00:18:01.730 --> 00:18:03.250
Må han i år køre som amatør.

51
00:18:04.190 --> 00:18:06.170
Det koster mellem 2.000 og 300.000

52
00:18:06.170 --> 00:18:08.370
om året at være rallykører på topniveau.

53
00:18:08.790 --> 00:18:10.250
Så ud over hvad han kan hente hjem

54
00:18:10.250 --> 00:18:11.150
af sponsorstøtte.

55
00:18:11.150 --> 00:18:13.570
Hvor Stine Andersen supplerer med mange af de

56
00:18:13.570 --> 00:18:15.470
penge han kan tjene ved at drive sit

57
00:18:15.470 --> 00:18:16.530
eget autoværksted.

58
00:18:16.650 --> 00:18:16.750
Hvor Stine Andersen supplerer med mange af de

59
00:18:16.750 --> 00:18:16.850
penge han kan tjene ved at drive sit

60
00:18:16.850 --> 00:18:16.950
eget autoværksted.

61
00:18:17.050 --> 00:18:19.610
Og sådan et forhold giver naturligvis de konkurrerende

62
00:18:19.610 --> 00:18:23.090
fabrikskører et både økonomisk og psykologisk forspring.

63
00:18:23.190 --> 00:18:23.290
Og sådan et forhold giver naturligvis de konkurrerende

64
00:18:23.290 --> 00:18:23.390
fabrikskører et både økonomisk og psykologisk forspring.

65
00:18:23.710 --> 00:18:28.650
En fabrikskører har den store fordel, at han

66
00:18:28.650 --> 00:18:31.490
ikke skal tænke på økonomien bag at holde

67
00:18:31.490 --> 00:18:32.450
sin rallybil kørende.

68
00:18:32.450 --> 00:18:35.030
Han skal ikke tænke på at få bilen

69
00:18:35.030 --> 00:18:35.970
klar til hvert rally.

70
00:18:36.530 --> 00:18:38.630
Der ligger meget stort pres i, både at

71
00:18:38.630 --> 00:18:41.050
skaffe pengene til at køre i sin bil.

72
00:18:42.490 --> 00:18:42.930
Der ligger meget stort pres i, både at

73
00:18:42.930 --> 00:18:43.030
skaffe pengene til at køre i sin bil.

74
00:18:43.030 --> 00:18:44.570
Ikke nok med at få det daglige virke

75
00:18:44.570 --> 00:18:45.790
til at fungere her på værkstedet.

76
00:18:45.830 --> 00:18:50.230
Men også arbejde med at skaffe sponsorer, og

77
00:18:50.230 --> 00:18:51.310
så lave bilen.

78
00:18:51.570 --> 00:18:53.210
At inderholde sådan en rallybil som denne her

79
00:18:53.210 --> 00:18:56.590
ved lige, er nok et fuldtidsjob for en

80
00:18:56.590 --> 00:18:56.750
mand.

81
00:19:00.490 --> 00:19:02.370
At inderholde sådan en rallybil som denne her

82
00:19:02.370 --> 00:19:02.470
ved lige, er nok et fuldtidsjob for en

83
00:19:02.470 --> 00:19:02.570
mand.

84
00:19:02.570 --> 00:19:03.010
Hvor kan det være at køre i en

85
00:19:03.010 --> 00:19:03.910
topbil som denne her?

86
00:19:04.310 --> 00:19:08.030
Det kan det meget nemt, men jeg tror,

87
00:19:08.130 --> 00:19:09.470
at det er svært som en mindre lønmodtager

88
00:19:09.470 --> 00:19:12.530
at køre en projekt som denne her.

89
00:19:13.410 --> 00:19:15.730
Jeg har valgt at gøre begge dele samtidig.

90
00:19:17.430 --> 00:19:19.890
Der er kun 1 ret, 1 set pedaler,

91
00:19:20.190 --> 00:19:21.650
og 1 til at styre en rallybil.

92
00:19:22.490 --> 00:19:24.250
Så man skulle umiddelbart tro, at det hele

93
00:19:24.250 --> 00:19:25.330
hænger på 1 person.

94
00:19:25.930 --> 00:19:28.090
Sådan forholder det sig ikke, og rally er

95
00:19:28.090 --> 00:19:30.130
ikke nogen enkeltmandsport.

96
00:19:31.950 --> 00:19:32.430
Sådan forholder det sig ikke, og rally er

97
00:19:32.430 --> 00:19:32.530
ikke nogen enkeltmandsport.

98
00:19:32.530 --> 00:19:34.030
Det gør man timeløk, når man kører rallye.

99
00:19:34.530 --> 00:19:36.490
Så jeg kører jo bil, men det er

100
00:19:36.490 --> 00:19:37.850
lige så vigtigt at have en dygtig andenkører.

101
00:19:38.570 --> 00:19:40.330
Det er jo sådan, at når man kører

102
00:19:40.330 --> 00:19:42.190
rallye, så er de her hastighedspunkte, som jeg

103
00:19:42.190 --> 00:19:44.950
før omtalte, kører man igennem først i en

104
00:19:44.950 --> 00:19:47.830
almindelig personbil og vurderer alle svingene og skriver

105
00:19:47.830 --> 00:19:49.270
det op på et stykke papir.

106
00:19:49.950 --> 00:19:50.890
Når det så går foran, så kører man

107
00:19:50.890 --> 00:19:54.890
hastighedspunkten, sidder andenkøren og læser alle noterne op.

108
00:19:56.430 --> 00:19:58.690
Og derfra så ved jeg, hvor skarpe svingen

109
00:19:58.690 --> 00:20:01.450
er, bakketop og det lignende.

110
00:20:02.370 --> 00:20:03.750
Det er også meget vigtigt, at man har

111
00:20:03.750 --> 00:20:05.670
et ordentligt servicehold.

112
00:20:07.230 --> 00:20:10.750
Efter hver hastighedsprøve holder servicehånden og er klar

113
00:20:10.750 --> 00:20:12.250
med nye dæk og er klar med at

114
00:20:12.250 --> 00:20:14.130
reparere bilen, hvis der er noget, der er

115
00:20:14.130 --> 00:20:14.550
gået galt.

116
00:20:15.790 --> 00:20:18.190
Andenkøren er en særdeles vigtig person i og

117
00:20:18.190 --> 00:20:19.250
omkring et rallyløb.

118
00:20:19.250 --> 00:20:21.590
Han sidder aldrig selv bag rattet, men han

119
00:20:21.590 --> 00:20:24.250
sørger for alt det praktiske optilløbet og underkørselen,

120
00:20:24.790 --> 00:20:28.310
giver han konstant førstekøren en række vigtige informationer

121
00:20:28.310 --> 00:20:30.130
om ruten og om vejforholdene.

122
00:20:47.880 --> 00:20:50.820
Din Andersens anden kører hedder Jens Christian Ancher.

123
00:20:50.820 --> 00:20:53.740
Han var oprindelig orienteringsløber og derfor god til

124
00:20:53.740 --> 00:20:56.760
at læse kort, men han droppede orienteringsporten og

125
00:20:56.760 --> 00:20:59.760
siden 1983 har han været fast sidemand i

126
00:20:59.760 --> 00:21:01.040
Stine Andersens rallybil.

127
00:21:01.540 --> 00:21:04.420
Som anden kører i en rallybil, der har

128
00:21:04.420 --> 00:21:09.040
man en masse forskellige opgaver, som starter allerede

129
00:21:09.040 --> 00:21:13.080
længe før løbet, hvor man skal planlægge, hvad

130
00:21:13.080 --> 00:21:14.040
for nogle løb man skal køre.

131
00:21:14.040 --> 00:21:18.080
Man skal ringe rundt til forskellige færgerselskaber og

132
00:21:18.080 --> 00:21:20.280
sørge for at komme med færgerne, så vi

133
00:21:20.280 --> 00:21:21.580
er fremme til løbet i den rette tid.

134
00:21:22.720 --> 00:21:25.320
Man skal have et sted at sove, og

135
00:21:25.320 --> 00:21:26.720
jeg prøver at planlægge, så vi får noget

136
00:21:26.720 --> 00:21:29.780
mad til turen, og hvad vi skal have

137
00:21:29.780 --> 00:21:30.700
at spise og hvor lang tid vi er

138
00:21:30.700 --> 00:21:32.880
afsted, så servicefolkene ved, hvor længe de skal

139
00:21:32.880 --> 00:21:34.680
have fri og hvornår de skal have fri.

140
00:21:36.460 --> 00:21:39.200
Så under selve løbet har man en masse

141
00:21:39.200 --> 00:21:42.820
funktioner inde i bilen, for at køren skal

142
00:21:42.820 --> 00:21:45.140
kunne koncentrere sig 100% om kørselen.

143
00:21:46.520 --> 00:21:48.000
Så er det min opgave at sige, hvordan

144
00:21:48.000 --> 00:21:51.780
vejen er, og finde frem til de prøver,

145
00:21:51.840 --> 00:21:52.400
vi skal frem til.

146
00:21:53.180 --> 00:21:54.680
Og der har vi så et specielt system,

147
00:21:54.820 --> 00:21:55.440
vi kører efter.

148
00:21:56.560 --> 00:21:57.500
Ja, det gjorde den.

149
00:21:58.080 --> 00:21:59.220
Og så var der straffet.

150
00:21:59.420 --> 00:22:02.620
Ja, og der brænder højt til de to

151
00:22:02.620 --> 00:22:03.220
straffesparker.

152
00:22:03.660 --> 00:22:04.960
Og det vil sige, kampen er i det

153
00:22:04.960 --> 00:22:06.880
øjeblik afgjort, og det står.

154
00:22:06.880 --> 00:22:11.660
Det brænder to, men det til skal de

155
00:22:11.660 --> 00:22:12.820
så ikke sparke, det hjælper ikke noget.

156
00:22:12.940 --> 00:22:13.780
Så bliver det kun 6-3.

157
00:22:14.740 --> 00:22:16.540
Det vil sige, at næste vedvinder går videre

158
00:22:16.540 --> 00:22:18.820
i pokalturneringen med en score på 6-3.

159
00:22:19.020 --> 00:22:20.180
Tak for det, vi må komme ind til

160
00:22:20.180 --> 00:22:20.280
dig.

161
00:22:20.280 --> 00:22:21.440
Tak, kom ind.

162
00:22:29.540 --> 00:22:31.360
Så til næste år er det slut med

163
00:22:31.360 --> 00:22:32.540
at køre i juniorklassen.

164
00:22:33.300 --> 00:22:36.500
Selvom Sten Andersen kører som amatør, fejler ambitionsniveauet

165
00:22:36.500 --> 00:22:37.060
ikke noget.

166
00:22:37.060 --> 00:22:40.240
Og med den grundighed og seriøsitet, som præger

167
00:22:40.240 --> 00:22:42.740
både ham og hele holdet omkring ham, er

168
00:22:42.740 --> 00:22:45.240
det absolut ikke urealistisk at nå det mål,

169
00:22:45.300 --> 00:22:45.940
de har sat sig.

170
00:22:46.340 --> 00:22:48.220
Nemlig at blive de bedste i Danmark.

171
00:22:48.840 --> 00:22:50.920
Ja, lige i øjeblikket der ligger vi lige

172
00:22:50.920 --> 00:22:51.760
under de hurtigste.

173
00:22:52.100 --> 00:22:53.820
Det vil sige, vi ligger lige efter opeltime,

174
00:22:53.900 --> 00:22:56.680
lige efter fortime og besøgtime, og blander os

175
00:22:56.680 --> 00:22:57.120
mellem dem.

176
00:22:57.340 --> 00:22:58.580
Og hvis vi har en god dag, så

177
00:22:58.580 --> 00:22:59.400
er vi lige så hurtige som dem.

178
00:23:00.440 --> 00:23:02.140
Men stadigvæk, de har bedre grej end vi

179
00:23:02.140 --> 00:23:02.260
har.

180
00:23:02.260 --> 00:23:05.940
I motorsport, og dermed også i rallysporten, sker

181
00:23:05.940 --> 00:23:08.280
der egentlig mellem nogle uhyggelige uheld, som kan

182
00:23:08.280 --> 00:23:09.820
få de mest tragiske følger.

183
00:23:10.320 --> 00:23:12.520
Man kunne derfor passende spørge, hvad det er,

184
00:23:12.740 --> 00:23:14.480
der fascinerer ved rallysporten.

185
00:23:16.660 --> 00:23:19.220
Det er hele atmosfæren også om at prøve

186
00:23:19.220 --> 00:23:20.640
at blive bedst.

187
00:23:20.640 --> 00:23:23.440
Det kunne udvejs over til, at vi kunne

188
00:23:23.440 --> 00:23:26.180
blive bedre end i 85, blive Danmarksminister, muligvis

189
00:23:26.180 --> 00:23:29.420
gå videre og prøve at gøre noget i

190
00:23:29.420 --> 00:23:30.260
udlandet.

191
00:23:30.880 --> 00:23:32.020
Med lidt held, så kunne vi jo blive

192
00:23:32.020 --> 00:23:33.960
Europamester for Jungenlandsholdet i år.

193
00:23:34.160 --> 00:23:35.700
Der ligger vi jo nummer to indtil nu.

194
00:24:37.740 --> 00:24:39.640
Ja, vi siger undskyld for det, at vi

195
00:24:39.640 --> 00:24:42.800
afbrød midt i en slag her, men vi

196
00:24:42.800 --> 00:24:43.860
synes, det var så spændende.

197
00:24:45.880 --> 00:24:48.700
Roskilde, RB86, Næstved, det stod 2-2, da

198
00:24:48.700 --> 00:24:49.620
kampen blev flyttet af.

199
00:24:50.180 --> 00:24:51.500
Så var der straffespark.

200
00:24:51.600 --> 00:24:54.340
De to første straffespark blev kikset af Roskilde.

201
00:24:54.860 --> 00:24:58.080
Så vi tabte altså 6-3 i Næstved

202
00:24:58.080 --> 00:24:59.040
i pokalturneringen.

203
00:25:00.360 --> 00:25:03.140
Og det er nu egentlig ret andomligt, at

204
00:25:03.140 --> 00:25:04.640
det er den slags ting, vi skal til

205
00:25:04.640 --> 00:25:05.300
at tale om nu.

206
00:25:05.920 --> 00:25:08.200
I de næste 40 minutter har vi en

207
00:25:08.200 --> 00:25:10.960
samtale med Tom Køhlert, og den har I.

208
00:25:11.280 --> 00:25:11.480
Værsgod.

209
00:25:13.980 --> 00:25:16.220
Dagen er på, der er helt tomt her.

210
00:25:16.760 --> 00:25:18.620
Skønt er domkirken i baggrunden.

211
00:25:19.040 --> 00:25:20.280
Hvad føler du efter 5-1 i går?

212
00:25:21.360 --> 00:25:22.900
Jeg har det da betydeligt bedre i dag

213
00:25:22.900 --> 00:25:23.260
end i går.

214
00:25:23.960 --> 00:25:25.420
I dag har jeg fået at analysere det

215
00:25:25.420 --> 00:25:28.620
og kommet til den konklusion, at vores chance

216
00:25:28.620 --> 00:25:30.780
i går lå jo i, at vi lige

217
00:25:30.780 --> 00:25:32.620
var på toppen på dagen, og de måske

218
00:25:32.620 --> 00:25:33.360
undervurderede os.

219
00:25:33.840 --> 00:25:35.080
Og det var der absolut ikke at tale

220
00:25:35.080 --> 00:25:35.200
om.

221
00:25:35.520 --> 00:25:38.120
De spillede som et førstdivisionshold, og de har

222
00:25:38.120 --> 00:25:40.940
allerede nu førstdivisionskassen, hvor vi må sige, at

223
00:25:40.940 --> 00:25:43.600
vi er virkelig mere midt i rækken, som

224
00:25:43.600 --> 00:25:44.580
vi spiller lige for øjeblikket.

225
00:25:44.580 --> 00:25:46.240
Så der var ikke noget at sige til,

226
00:25:47.000 --> 00:25:48.120
at de vandt 5-1.

227
00:25:48.720 --> 00:25:50.200
Og der er ingen grund til at skamme

228
00:25:50.200 --> 00:25:50.700
sig over det.

229
00:25:51.100 --> 00:25:52.660
De var rigtig gode.

230
00:25:53.940 --> 00:25:54.840
Som rent tophold.

231
00:25:55.380 --> 00:25:56.660
Det er en ordentlig russisk tur for en

232
00:25:56.660 --> 00:25:56.820
3.

233
00:25:56.900 --> 00:25:58.220
plads for tre uger siden, og nu nede

234
00:25:58.220 --> 00:25:58.620
på en 9.

235
00:25:58.700 --> 00:25:58.920
plads.

236
00:25:59.040 --> 00:26:00.280
Ja, men vi er ude for det samme.

237
00:26:01.300 --> 00:26:03.520
I foråret, hvor vi tabte inden i vandmøde,

238
00:26:03.600 --> 00:26:04.880
så tabte vi til BNR 13 her.

239
00:26:05.820 --> 00:26:08.020
Og så fik vi fem point i det

240
00:26:08.020 --> 00:26:09.620
sidste kamp, da vi skulle møde bundholdene.

241
00:26:10.240 --> 00:26:11.340
Og så kom vi op alligevel.

242
00:26:11.640 --> 00:26:12.740
Og det er det samme, der sådan set

243
00:26:12.740 --> 00:26:13.140
sker nu.

244
00:26:13.140 --> 00:26:16.840
Nu har vi så Esbjerg, Kastrup og Slagelse

245
00:26:16.840 --> 00:26:17.860
i de tre næste kampe.

246
00:26:17.980 --> 00:26:18.960
Og når vi har spillet dem, lad os

247
00:26:18.960 --> 00:26:21.360
så se, hvordan det ser ud.

248
00:26:22.180 --> 00:26:23.960
Hvordan når du har fået sat spillerne op

249
00:26:23.960 --> 00:26:26.000
til de der store topkampe, som ligger så

250
00:26:26.000 --> 00:26:26.620
tæt på hinanden?

251
00:26:27.200 --> 00:26:27.560
Nordspokalkampe?

252
00:26:27.820 --> 00:26:30.520
Ja, men det er jo altid den diskussion,

253
00:26:30.640 --> 00:26:31.960
som vi var inde på sidst.

254
00:26:32.220 --> 00:26:34.060
Skal man satse på pokalen, eller skal man

255
00:26:34.060 --> 00:26:34.280
ikke?

256
00:26:34.760 --> 00:26:37.280
Men i vores situation, i vores lille boldklub,

257
00:26:37.360 --> 00:26:38.880
der har vi ikke noget valg.

258
00:26:38.980 --> 00:26:40.380
Vi skal forsøge at få så mange penge

259
00:26:40.380 --> 00:26:41.240
i kassen som muligt.

260
00:26:41.680 --> 00:26:43.200
Og det vil sige, at vi må forsøge

261
00:26:43.200 --> 00:26:44.680
at komme så langt som muligt i pokalen

262
00:26:44.680 --> 00:26:45.560
og score nogle mål.

263
00:26:46.940 --> 00:26:48.240
Og jeg kan i hvert fald sige til

264
00:26:48.240 --> 00:26:49.820
dig, at nu har vi på 14 dage

265
00:26:49.820 --> 00:26:52.360
været i 24 mål.

266
00:26:52.980 --> 00:26:53.820
Så man kan ikke sige, at det er

267
00:26:53.820 --> 00:26:54.100
kedeligt.

268
00:26:54.140 --> 00:26:55.020
Det er i hvert fald underhøjende.

269
00:26:55.360 --> 00:26:56.860
Så har vi så vundet de to pokalkampe.

270
00:26:57.580 --> 00:26:59.040
Og tabt de to turneringskampe.

271
00:26:59.380 --> 00:27:00.540
Og jeg så jo gerne, at det havde

272
00:27:00.540 --> 00:27:01.000
været omvendt.

273
00:27:01.100 --> 00:27:02.080
Det skal der ikke nogen hemmelighed være.

274
00:27:02.160 --> 00:27:04.120
Men nu er vi kommet så langt, som

275
00:27:04.120 --> 00:27:05.020
til 3.

276
00:27:05.100 --> 00:27:05.380
eller 4.

277
00:27:05.440 --> 00:27:06.500
røm, det kan jeg klappe mig husk.

278
00:27:07.260 --> 00:27:09.100
Man skal altså desværre nå til næste led,

279
00:27:09.220 --> 00:27:11.900
hvor det bliver vanskeligt at få sat dem

280
00:27:11.900 --> 00:27:13.560
op til den kamp efter det, der skete

281
00:27:13.560 --> 00:27:13.840
i går.

282
00:27:14.180 --> 00:27:15.920
Det vil sige, at pengene betyder virkelig meget.

283
00:27:16.220 --> 00:27:18.000
De bander, der er herude, det betyder noget,

284
00:27:18.140 --> 00:27:19.720
at de bliver vist i fjernsynet.

285
00:27:19.840 --> 00:27:21.220
De bliver vist i billederne, i aviserne.

286
00:27:21.700 --> 00:27:24.460
Altså i alt skal vi, om ikke professionelt,

287
00:27:24.560 --> 00:27:25.540
så betale sports.

288
00:27:25.960 --> 00:27:27.340
Dreje det sig om at gøre sig bemærket.

289
00:27:28.180 --> 00:27:29.540
I alt bliver man deltager i vores.

290
00:27:30.780 --> 00:27:31.960
Og det er det, vi skal lære.

291
00:27:32.160 --> 00:27:33.600
Men vi er jo så frygtelig instabile.

292
00:27:34.020 --> 00:27:35.520
Og det er selvfølgelig, fordi det er nyt

293
00:27:35.520 --> 00:27:35.900
for os.

294
00:27:37.200 --> 00:27:39.960
Vi har jo mange spillere med, dels der

295
00:27:39.960 --> 00:27:43.640
er nyabrygte yndlingsspillere, og dels der kommer fra

296
00:27:43.640 --> 00:27:46.940
mindre klubber eller fra andre klubbers andenhold, som

297
00:27:46.940 --> 00:27:48.940
bliver forfremmet og har gjort det sådan set

298
00:27:48.940 --> 00:27:49.440
udmærket.

299
00:27:50.080 --> 00:27:53.100
Men de er ustabile, fordi de mangler baggrundene,

300
00:27:53.140 --> 00:27:54.140
de mangler rutinen.

301
00:27:54.780 --> 00:27:56.240
Og som du lige var inde på, det

302
00:27:56.240 --> 00:27:57.780
er utroligt svært at sætte dem op med

303
00:27:57.780 --> 00:27:58.820
to dage mellem røm.

304
00:27:58.920 --> 00:28:00.780
Det er noget af en mulig opgave.

305
00:28:01.540 --> 00:28:02.980
Men det er ikke sådan, at vi råder

306
00:28:02.980 --> 00:28:04.700
over 20 spillere, hvor vi kan vælge at

307
00:28:04.700 --> 00:28:05.700
vare som de store klubber.

308
00:28:06.240 --> 00:28:07.980
Vi har en 14-15 mand, og det

309
00:28:07.980 --> 00:28:08.960
må vi køre igennem med.

310
00:28:09.040 --> 00:28:11.300
Og så må vi så se, hvordan det

311
00:28:11.300 --> 00:28:11.460
går.

312
00:28:12.480 --> 00:28:13.460
Du kommer fra Brøndby.

313
00:28:14.160 --> 00:28:16.460
Første divisions mest uafhængige hold i øjeblikket.

314
00:28:16.920 --> 00:28:18.080
Du er jo vel ikke dem, der har

315
00:28:18.080 --> 00:28:19.780
afleveret Brøndby i den stand, de er i

316
00:28:19.780 --> 00:28:20.100
i dag.

317
00:28:20.800 --> 00:28:22.820
Hvor er forskellen mellem Roskilde og Brøndby?

318
00:28:23.240 --> 00:28:26.020
Ja, hvis vi skal starte med det sportslige,

319
00:28:26.440 --> 00:28:27.880
så er det næsten parallelt.

320
00:28:27.880 --> 00:28:29.420
Jeg kommer også til Roskilde, hvor man er

321
00:28:29.420 --> 00:28:30.160
bundhold i anden.

322
00:28:30.720 --> 00:28:32.040
Der startede også sådan i Brøndby.

323
00:28:32.820 --> 00:28:36.340
Og jeg tror nu, at det Brøndby laver,

324
00:28:36.440 --> 00:28:37.660
det er der ingen andre, der kan lave.

325
00:28:37.800 --> 00:28:40.060
Fordi der var kommunen med.

326
00:28:42.180 --> 00:28:43.360
Erhvervslivet var meget hurtigt med.

327
00:28:44.900 --> 00:28:46.340
Vi skal heller ikke samles med Brøndby.

328
00:28:46.640 --> 00:28:47.660
Men det er klart, at vi må have

329
00:28:47.660 --> 00:28:48.200
en målsætning.

330
00:28:48.240 --> 00:28:48.880
Den har vi så.

331
00:28:49.080 --> 00:28:50.720
Der kommer at komme en første division af

332
00:28:50.720 --> 00:28:51.060
året.

333
00:28:51.360 --> 00:28:53.000
Men det kan ikke ned til noget, at

334
00:28:53.000 --> 00:28:55.100
vi siger, at vi satser for eksempel en

335
00:28:55.100 --> 00:28:55.380
million.

336
00:28:55.380 --> 00:28:56.600
Og så siger vi, at det, man kunne

337
00:28:56.600 --> 00:28:57.580
have skabt, det er på et år.

338
00:28:58.120 --> 00:28:59.400
Og så blander det sig i toppen at

339
00:28:59.400 --> 00:28:59.580
komme.

340
00:28:59.660 --> 00:29:00.280
Måske også op.

341
00:29:00.320 --> 00:29:02.560
Men så er hele baglandet, hele strukturen i

342
00:29:02.560 --> 00:29:03.980
klubben sponsernæt.

343
00:29:04.020 --> 00:29:05.820
Og det hele er måske ikke klart til

344
00:29:05.820 --> 00:29:05.960
det.

345
00:29:06.200 --> 00:29:07.680
Så går det måske ligesom render, så man

346
00:29:07.680 --> 00:29:08.840
ryger ud med et brag igen.

347
00:29:08.980 --> 00:29:10.300
Og så giver det alt for meget uro

348
00:29:10.300 --> 00:29:10.700
i en klub.

349
00:29:11.380 --> 00:29:12.520
Vi skal have hele klubben med.

350
00:29:12.680 --> 00:29:13.700
Vi skal have anden holdet med.

351
00:29:15.360 --> 00:29:16.480
Nu har vi så et union af dem.

352
00:29:17.420 --> 00:29:18.260
Hele klubben skal med.

353
00:29:18.340 --> 00:29:19.340
Og så må det hellere tage nogle flere

354
00:29:19.340 --> 00:29:21.700
år, til vi har alle rammerne klar.

355
00:29:21.700 --> 00:29:23.520
Og så skal forsøget gøres.

356
00:29:25.140 --> 00:29:27.980
Ellers er forskellen selvfølgelig...

357
00:29:27.980 --> 00:29:30.080
Ja, den svarer jo til, at man er...

358
00:29:30.080 --> 00:29:31.180
Som jeg plejer at sige, at man er

359
00:29:31.180 --> 00:29:32.700
følt opvokset i USA, og så skal bo

360
00:29:32.700 --> 00:29:33.760
så ved resten af sin dag.

361
00:29:34.020 --> 00:29:35.240
Så stor er forskellen nu.

362
00:29:36.980 --> 00:29:38.400
Men det er ikke negativt.

363
00:29:38.960 --> 00:29:41.500
Der er mange gode sider i vores klub.

364
00:29:41.720 --> 00:29:43.060
Mange gode sider, som ikke har kommet på

365
00:29:43.060 --> 00:29:43.500
overfladen.

366
00:29:44.140 --> 00:29:45.780
I den skrivende presse, vil jeg da mene.

367
00:29:47.080 --> 00:29:49.280
Det her, at Mønchelsen taler om førsteholdet, må

368
00:29:49.280 --> 00:29:49.920
det tage sin tid.

369
00:29:50.460 --> 00:29:51.660
Og vi skal i hvert fald ikke blive

370
00:29:51.660 --> 00:29:53.900
frustreret over, at vi får sådan nogle op

371
00:29:53.900 --> 00:29:54.360
- og nedture.

372
00:29:54.420 --> 00:29:55.880
Det mener jeg bare at forvente.

373
00:29:56.720 --> 00:29:57.720
Og jeg mener, at vi kan være stolte

374
00:29:57.720 --> 00:29:58.420
af vores foråre.

375
00:29:59.080 --> 00:30:00.200
Og lad os så se, hvordan det går

376
00:30:00.200 --> 00:30:00.440
efterhånden.

377
00:30:00.460 --> 00:30:01.000
Det er jo ikke kørt endnu.

378
00:30:01.100 --> 00:30:02.260
Der er jo trods alt kun spillet én

379
00:30:02.260 --> 00:30:02.460
kamp.

380
00:30:03.380 --> 00:30:05.320
Men forskellene, som du spurgte om med Brøndby

381
00:30:05.320 --> 00:30:06.800
og Roskilde, er jo nok...

382
00:30:07.340 --> 00:30:09.900
I Brøndby er det alt at vinde.

383
00:30:10.160 --> 00:30:12.740
Altså at sejre hver gang, og intet andet

384
00:30:12.740 --> 00:30:13.020
tæller.

385
00:30:13.960 --> 00:30:16.660
Der må man nok se, at Roskilde er

386
00:30:16.660 --> 00:30:17.060
mere nuanceret.

387
00:30:18.300 --> 00:30:19.700
Er det fordi, at der er så mange

388
00:30:19.700 --> 00:30:22.740
betalte i Brøndby, og så få betalte spillere

389
00:30:22.740 --> 00:30:23.220
i Roskilde?

390
00:30:24.280 --> 00:30:26.160
Nej, vi startede på nogenlunde samme måde.

391
00:30:26.220 --> 00:30:27.840
Vi var ikke så mange, da vi i

392
00:30:27.840 --> 00:30:29.720
1979-1980 startede deroppe.

393
00:30:30.440 --> 00:30:31.780
Det var nogenlunde på samme måde.

394
00:30:33.240 --> 00:30:34.920
For det første skal du jo finde spillere,

395
00:30:35.620 --> 00:30:38.160
som engagerer sig i klubben.

396
00:30:40.060 --> 00:30:41.800
Man skal ligesom have en udregning, og det

397
00:30:41.800 --> 00:30:42.700
har vi sandelig også haft.

398
00:30:42.740 --> 00:30:44.320
Jeg tror, vi har haft over 30 debateranter

399
00:30:44.320 --> 00:30:45.280
på de her år, hvor jeg har været

400
00:30:45.280 --> 00:30:45.460
her.

401
00:30:46.100 --> 00:30:47.720
Og det samme laver vi sådan set også

402
00:30:47.720 --> 00:30:48.100
derinde.

403
00:30:48.200 --> 00:30:50.040
Du er nødt til at sige, at duer

404
00:30:50.040 --> 00:30:51.240
de eller duer de ikke, når det er

405
00:30:51.240 --> 00:30:51.840
betalt fodbold.

406
00:30:51.940 --> 00:30:53.140
Og duer de ikke, så må de væk.

407
00:30:53.340 --> 00:30:54.280
Det kan lyde barske.

408
00:30:54.920 --> 00:30:56.180
Men sådan er systemet.

409
00:30:56.380 --> 00:30:58.400
Så må vi videre have nogle nye ind

410
00:30:58.400 --> 00:30:58.880
i stedet for.

411
00:30:59.760 --> 00:31:02.080
Hvordan kan klubbsamholdet så komme, når det er

412
00:31:02.080 --> 00:31:03.120
så barske betingelser?

413
00:31:03.360 --> 00:31:04.620
Det er så kun for det ene hold.

414
00:31:04.620 --> 00:31:06.940
Og det er nok det, at man jo

415
00:31:06.940 --> 00:31:09.620
mange steder tager så frygtelig fejl og grundigt

416
00:31:09.620 --> 00:31:10.220
fejl.

417
00:31:10.380 --> 00:31:13.200
Fordi jeg tror nok, det er gået op

418
00:31:13.200 --> 00:31:15.840
for alle nu, at Grønby er jo i

419
00:31:15.840 --> 00:31:18.380
virkeligheden den klub i Danmark, som har det

420
00:31:18.380 --> 00:31:20.720
bedste sammenhold på trods af konkurrencen.

421
00:31:21.340 --> 00:31:23.140
Det er alle lederne af Græsråder.

422
00:31:23.900 --> 00:31:25.060
Og det samme har vi jo så her

423
00:31:25.060 --> 00:31:25.380
i RB.

424
00:31:26.320 --> 00:31:27.840
Det vigtigste er, at det er Græsråderne, der

425
00:31:27.840 --> 00:31:28.920
bestemmer kursen.

426
00:31:29.820 --> 00:31:31.080
Og hvis de vælger, at man går ind

427
00:31:31.080 --> 00:31:32.920
og betaler fodbold, så er det vigtigt, at

428
00:31:32.920 --> 00:31:33.300
de er med.

429
00:31:33.300 --> 00:31:35.240
Og de er i baggrund og i kulisserne,

430
00:31:35.420 --> 00:31:36.840
i bestyrelsesposter osv.

431
00:31:37.860 --> 00:31:39.320
Det er ikke en eller anden, som nu

432
00:31:39.320 --> 00:31:41.220
er en eller anden træner udefra, der skal

433
00:31:41.220 --> 00:31:42.820
komme og revolutionere det hele og sige, at

434
00:31:42.820 --> 00:31:43.900
nu gør vi sådan, som jeg siger.

435
00:31:45.160 --> 00:31:46.140
Så det er misforståeligt.

436
00:31:46.420 --> 00:31:48.440
Det er simpelthen Græsråderne, der skal bestemme, hvor

437
00:31:48.440 --> 00:31:50.580
er kursen og hvor hurtigt skal det gå.

438
00:31:50.640 --> 00:31:52.380
Der er det vigtigt for en træner at

439
00:31:52.380 --> 00:31:55.380
være helt på linje med det.

440
00:31:55.740 --> 00:31:57.720
Og ikke fare for hurtigt frem eller for

441
00:31:57.720 --> 00:31:59.620
hovedkult frem, så hele klubben bliver revet op.

442
00:31:59.620 --> 00:32:02.080
Derfor er vores struktur jo også, at vi

443
00:32:02.080 --> 00:32:03.080
har 1.

444
00:32:03.160 --> 00:32:03.660
og 2.

445
00:32:03.800 --> 00:32:06.620
holdet samlet i en truppe.

446
00:32:07.500 --> 00:32:09.060
Hvornær de få, der får penge for det,

447
00:32:09.400 --> 00:32:10.320
er det samme gåde.

448
00:32:10.460 --> 00:32:11.620
De får værske, de får din og de

449
00:32:11.620 --> 00:32:12.040
får datten.

450
00:32:13.100 --> 00:32:14.280
Ellers så er det det samme.

451
00:32:14.780 --> 00:32:16.820
Og vi gør meget for, at de skal

452
00:32:16.820 --> 00:32:17.520
føle, at...
  • Den gamle film fra Roskilde fra 1965, med bland andet Roskilde Ring
  • Roskilde KFUM mødte Lyngby i Danmarks Serien
  • Rally Sporten har det svært i Danmark
  • Samtale med RB06 træner, Tom Køhlert, om muligheder for RB06
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 317 1
Varighed tidskode
00:32:23:00
Varighed sekunder
1943
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1395
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer