- Den 21.ende Festival er startet, i et sandt muderhuld
- Leif Skov beklager sig over kommunes indsats
- Håndboldklubben fra Svogerslev er en af de klubber der tjener penge på Festivalen
- Hans OttOBisgård fortæller om hvad Danmarks Radio skal producere om fra Roskilde Festival '90, Hans Otto fortæller også om hvordan det var for 20 år siden
- Mitacup i Borup mødte Roskilde - Herfølge
- Efter endt Værnepligt står de unge soldater uden arbejde
- En dansk kopi af Elvis
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:20.550 --> 00:00:21.450 Fredag den 28. 2 00:00:21.650 --> 00:00:22.130 juli 2. 3 00:00:22.170 --> 00:00:23.650 dagen på Roskilde Festivalen. 4 00:00:23.950 --> 00:00:26.790 Lidt over 55.000 er gået igennem teleapparatet 5 00:00:26.790 --> 00:00:29.130 her, fredag formiddag og torsdag. 6 00:00:29.830 --> 00:00:33.430 Det magiske tal er 41.251 festideltagere. 7 00:00:35.030 --> 00:00:37.550 41.251 er det antal festdeltagere, der skal 8 00:00:37.550 --> 00:00:39.710 gå igennem teleapparatet, for at de kan løbe 9 00:00:39.710 --> 00:00:41.390 rundt økonomisk for Roskildefonden. 10 00:00:41.850 --> 00:00:43.230 På grund af den meget regn, der er 11 00:00:43.230 --> 00:00:44.330 kommet op til den 21. 12 00:00:44.490 --> 00:00:46.830 Roskilde Festival, har der været stor spænding, om 13 00:00:46.830 --> 00:00:48.290 man kunne nå at gøre pladsen god nok, 14 00:00:48.370 --> 00:00:49.550 til at folk kunne stå på den. 15 00:00:50.230 --> 00:00:51.810 Mange af de frivillige har været i gang 16 00:00:51.810 --> 00:00:54.350 her til fredag med at sprede træflis over 17 00:00:54.350 --> 00:00:55.910 de værste af mudderhullerne. 18 00:00:57.130 --> 00:00:59.390 220 tons træflis er blevet kørt ind her 19 00:00:59.390 --> 00:01:00.210 fredag formiddag. 20 00:01:00.810 --> 00:01:02.510 De penge og det arbejde, det har kostet 21 00:01:02.510 --> 00:01:05.270 at sprede træflisene, kunne have været anvendt anderledes, 22 00:01:05.390 --> 00:01:07.170 hvis Roskilde Kommune havde tænkt sig om. 23 00:01:07.590 --> 00:01:09.210 For som Leif Skov sagde til os her 24 00:01:09.210 --> 00:01:09.710 onsdag. 25 00:01:10.710 --> 00:01:13.130 Og vi kan sige endnu en gang, hånd 26 00:01:13.130 --> 00:01:15.150 i hånd med dyrskud, at denne plads er 27 00:01:15.150 --> 00:01:17.070 ikke egnet til arrangementer af den størrelse. 28 00:01:17.350 --> 00:01:19.170 Og derfor bør Roskilde Kommune endnu en gang 29 00:01:19.170 --> 00:01:20.510 have opfordringen til at flyve her. 30 00:01:20.730 --> 00:01:22.390 Og det vorten også fra os har fået 31 00:01:22.390 --> 00:01:22.490 det. 32 00:01:22.970 --> 00:01:24.530 At man skal gøre noget ved den plads, 33 00:01:24.650 --> 00:01:26.650 hvis man ønsker at fortsætte at være attraktiv 34 00:01:26.650 --> 00:01:27.570 overfor arrangementer. 35 00:01:28.170 --> 00:01:30.150 Og overfor det publikum, som de arrangementer trænger 36 00:01:30.150 --> 00:01:30.290 til. 37 00:01:30.510 --> 00:01:32.210 Det signal har du sendt af sted i 38 00:01:32.210 --> 00:01:32.730 mange år. 39 00:01:32.990 --> 00:01:33.150 Ja. 40 00:01:33.490 --> 00:01:34.510 Det er aldrig blevet hørt. 41 00:01:35.690 --> 00:01:37.710 Jo, det er blevet hørt, men det er 42 00:01:37.710 --> 00:01:41.010 ikke blevet taget alvorligt i en grad, hvor 43 00:01:41.010 --> 00:01:42.930 man har sagt, at i den store prioritering, 44 00:01:43.010 --> 00:01:45.130 som jeg ved Roskilde Kommune selvfølgelig skal foretage, 45 00:01:45.170 --> 00:01:46.850 når man lægger budget og anvender sine nævner. 46 00:01:47.390 --> 00:01:49.070 Der er det altså landet for langhed på 47 00:01:49.070 --> 00:01:49.930 prioriteringsnæsten. 48 00:01:50.930 --> 00:01:52.010 Det kan da godt være, at det så 49 00:01:52.010 --> 00:01:54.270 en skøn dag har stået i for mange 50 00:01:54.270 --> 00:01:54.510 år. 51 00:01:54.730 --> 00:01:56.210 For langt nede til, at man kan fastholde 52 00:01:56.210 --> 00:01:59.050 de arrangementer, man indtil nu i det mindste 53 00:01:59.050 --> 00:02:00.150 har sagt, at man er glad for. 54 00:02:00.450 --> 00:02:02.530 Jamen I har jo både jer, Festivalen og 55 00:02:02.530 --> 00:02:05.350 Dyrskud, I har jo indimellem også tilbudt økonomiske 56 00:02:05.350 --> 00:02:06.570 aktiviteter, der kunne hjælpe med. 57 00:02:07.009 --> 00:02:10.390 Ja, men handlekraften eller handleviljen har åbenbart ikke 58 00:02:10.390 --> 00:02:10.890 været store nok. 59 00:02:11.130 --> 00:02:13.510 Eller også har vores evne til at forklare 60 00:02:13.510 --> 00:02:14.350 os ikke været gode nok. 61 00:02:15.410 --> 00:02:17.610 Så den dialog, der har kørt i 10 62 00:02:17.610 --> 00:02:19.690 -15 år, den får vi til. 63 00:02:20.290 --> 00:02:21.290 Og det er det trods for, at vi 64 00:02:21.290 --> 00:02:23.210 kan regne et sted imellem 50 og 50 65 00:02:23.210 --> 00:02:24.010 .000 herude? 66 00:02:24.450 --> 00:02:25.690 Ja, det håber vi på, men det er 67 00:02:25.690 --> 00:02:28.190 jo klart, at nogle mennesker har allerede fået 68 00:02:28.190 --> 00:02:29.690 meldingen, om hvordan her ser ud, og jeg 69 00:02:29.690 --> 00:02:31.450 er da ret sikker på, at selvfølgelig er 70 00:02:31.450 --> 00:02:32.750 der nogen, der har mistet lysten til at 71 00:02:32.750 --> 00:02:33.170 tage herud. 72 00:02:33.770 --> 00:02:37.050 Med udtægt til fire dage i arrangeret højbyer. 73 00:02:37.810 --> 00:02:38.190 Det er klart. 74 00:02:39.230 --> 00:02:42.810 Roskildefonden har i år nedprioriteret udsmykningen på Festivalpladsen 75 00:02:42.810 --> 00:02:45.170 til fordel for performance af enhver art. 76 00:02:45.710 --> 00:02:47.350 På pladsen er der hele tiden optog og 77 00:02:47.350 --> 00:02:51.690 optræden, også mere fastopstillede konstellationer. 78 00:02:52.370 --> 00:02:54.990 Et af disse konstellationer er et stort højtalestilades, 79 00:02:55.310 --> 00:02:57.910 konstrueret af happening-kunstneren Erik Andersen. 80 00:02:57.910 --> 00:03:00.030 Det var i øvrigt samme mand, som sidste 81 00:03:00.030 --> 00:03:03.190 år arrangerede en happening med omkring 50 takser 82 00:03:03.190 --> 00:03:04.690 i palædeskår i Roskilde. 83 00:03:05.610 --> 00:03:06.270 Hvad kan den ud på? 84 00:03:06.750 --> 00:03:09.090 Jeg kalder det The Sound Walk, og som 85 00:03:09.090 --> 00:03:11.210 man kan se, er det en 8 meter 86 00:03:11.210 --> 00:03:13.870 høj konstruktion og 10 meter lang, og der 87 00:03:13.870 --> 00:03:15.790 er fire dæk i, og i den hænger 88 00:03:15.790 --> 00:03:16.950 der 30 højtalere. 89 00:03:18.710 --> 00:03:21.390 Ude på området, altså på hele festivalområdet, er 90 00:03:21.390 --> 00:03:23.130 der placeret alle 30 mikrofoner. 91 00:03:23.770 --> 00:03:25.990 Nogle af dem er stationære placerede, nogle af 92 00:03:25.990 --> 00:03:27.930 dem er mobile, hvor der går folk rundt 93 00:03:27.930 --> 00:03:29.630 med dem hele tiden, og det kan både 94 00:03:29.630 --> 00:03:31.950 være lange kabler, og det kan være kabelløse 95 00:03:31.950 --> 00:03:32.530 mikrofoner. 96 00:03:33.150 --> 00:03:35.170 Og nogle mikrofoner er stationære og bliver flyttet 97 00:03:35.170 --> 00:03:35.570 hver dag. 98 00:03:36.370 --> 00:03:39.010 Og de dækker stort set alle de lydkilder, 99 00:03:39.110 --> 00:03:40.590 der findes i området. 100 00:03:40.710 --> 00:03:45.350 Altså lige fra informationstelt til campingområde, til serviceboder, 101 00:03:45.510 --> 00:03:51.470 til indgangspartier, billetsal, til alle scenerne, til temateltet, 102 00:03:51.470 --> 00:03:54.550 til almindelige friluft, boder og det slags ting. 103 00:03:54.650 --> 00:03:55.650 Det vil sige, at man skal passe på 104 00:03:55.650 --> 00:03:56.510 med at fortælle hemmeligheder? 105 00:03:56.850 --> 00:03:58.290 Ja, der er nogle mikrofoner, der er meget 106 00:03:58.290 --> 00:04:00.370 godt skjult, og der er selvfølgelig dem, der 107 00:04:00.370 --> 00:04:02.070 bliver båret rundt, så man lægger ikke altid 108 00:04:02.070 --> 00:04:03.850 mærke til, at der kommer en mikrofon vandrende 109 00:04:03.850 --> 00:04:04.230 forbi. 110 00:04:04.910 --> 00:04:07.730 Nogle mikrofoner sidder helt offentligt og nærmest indbyder 111 00:04:07.730 --> 00:04:10.150 til, at folk kan komme hen og producere 112 00:04:10.150 --> 00:04:10.350 lyd. 113 00:04:10.430 --> 00:04:12.230 De kan synge en sang, eller de kan 114 00:04:12.230 --> 00:04:13.610 holde en tale, eller de kan tage en 115 00:04:13.610 --> 00:04:15.170 guitar med og spille deres eget nummer. 116 00:04:15.890 --> 00:04:18.110 Så hvis folk finder en mikrofon, så er 117 00:04:18.110 --> 00:04:21.270 de velkommen til at bidrage til Soundwalk her. 118 00:04:21.850 --> 00:04:23.830 Men de skal også vide, at de kan 119 00:04:23.830 --> 00:04:25.710 blive optaget når som helst og indgå i 120 00:04:25.710 --> 00:04:26.270 det her arbejde. 121 00:04:27.190 --> 00:04:30.430 Men signalerne, altså lyden fra disse 30 lydkilder, 122 00:04:31.370 --> 00:04:33.710 bliver så samlet i en kæmpestor mikserpult, vi 123 00:04:33.710 --> 00:04:36.550 har herinde, således, at jeg kan kombinere en 124 00:04:36.550 --> 00:04:38.190 hvilken som helst af lydene med en hvilken 125 00:04:38.190 --> 00:04:40.070 som helst antal af de andre lyde, og 126 00:04:40.070 --> 00:04:41.510 sende det ud gennem en hvilken som helst 127 00:04:41.510 --> 00:04:42.530 af de 30 højtalere. 128 00:04:43.430 --> 00:04:45.310 Og det gør, at jeg kan opbygge et 129 00:04:45.310 --> 00:04:48.670 lydrum i den her fyrteaterskonstruktion, hvor man langsomt 130 00:04:48.670 --> 00:04:50.950 bevæger sig igennem og hele tiden høre andre 131 00:04:50.950 --> 00:04:53.250 dele og nye dele af festivalen på en 132 00:04:53.250 --> 00:04:54.370 foranderlig måde hele tiden. 133 00:04:54.510 --> 00:04:56.270 For jeg sidder hele tiden ved pulten og 134 00:04:56.270 --> 00:04:58.310 mikser dem på ny i nye sammenhæng. 135 00:04:58.390 --> 00:05:00.350 Så hvis man går to ture, så kan 136 00:05:00.350 --> 00:05:01.450 man gå gennem et helt andet lydrum. 137 00:05:02.570 --> 00:05:05.430 Og det lydrum, man går igennem, det er... 138 00:05:05.430 --> 00:05:06.610 Man kan godt se det som et sted, 139 00:05:06.690 --> 00:05:07.410 hvor jeg samler lyd. 140 00:05:07.510 --> 00:05:08.730 Sådan ser jeg det helst ikke selv. 141 00:05:08.790 --> 00:05:10.010 Jeg ser det nærmest som et sted, hvor 142 00:05:10.010 --> 00:05:12.570 man foretager en vandring og tager skridt for 143 00:05:12.570 --> 00:05:12.890 skridt. 144 00:05:12.950 --> 00:05:14.890 Men i virkeligheden befinder man sig ude i 145 00:05:14.890 --> 00:05:15.830 et imærkineret rum. 146 00:05:15.830 --> 00:05:18.010 Man er til stede fem eller seks eller 147 00:05:18.010 --> 00:05:20.250 syv eller otte steder samtidig på festivalen. 148 00:05:20.890 --> 00:05:21.650 Og det er derfor, jeg har givet den 149 00:05:21.650 --> 00:05:23.630 en højde, så man også kan stå og 150 00:05:23.630 --> 00:05:24.630 kigge ud over området. 151 00:05:24.790 --> 00:05:26.730 Og i nogle tilfælde, der vil man tilfældigvis 152 00:05:26.730 --> 00:05:28.530 kigge på det, man lytter til. 153 00:05:28.770 --> 00:05:30.030 Og i masser af tilfælde, der vil man 154 00:05:30.030 --> 00:05:31.410 kigge på noget andet, end man lytter til. 155 00:05:31.750 --> 00:05:33.510 Men der vil være under tiden et sammenfald 156 00:05:33.510 --> 00:05:36.670 og under tiden en grotesk modsigelse mellem det, 157 00:05:36.750 --> 00:05:38.170 man ser på og det, man lytter til. 158 00:05:38.810 --> 00:05:39.830 Jeg kan forstå, at du har arbejdet med 159 00:05:39.830 --> 00:05:41.130 projektet igennem længere tid. 160 00:05:42.030 --> 00:05:43.190 Det har jeg faktisk ikke gjort. 161 00:05:43.190 --> 00:05:44.750 Det var Roskildefestivalen. 162 00:05:44.870 --> 00:05:46.210 De spurgte mig, om jeg ikke ville lave 163 00:05:46.210 --> 00:05:48.850 noget til dem for en seks måneder siden. 164 00:05:50.150 --> 00:05:52.230 Og så satte jeg mig ned og tænkte 165 00:05:52.230 --> 00:05:54.670 på, hvad er mit forhold til Roskildefestivalen i 166 00:05:54.670 --> 00:05:54.910 grunden. 167 00:05:55.150 --> 00:05:56.970 Selvfølgelig er det et nationalt synodi, og det 168 00:05:56.970 --> 00:05:57.590 regner altid. 169 00:05:57.690 --> 00:05:59.850 Men hvad kan jeg i øvrigt mene om 170 00:05:59.850 --> 00:05:59.970 det? 171 00:06:01.210 --> 00:06:03.090 Og jeg ser både den her festival, men 172 00:06:03.090 --> 00:06:05.310 især den her festival, men også de gamle 173 00:06:05.310 --> 00:06:07.010 festivaler i Woodstock osv. 174 00:06:07.590 --> 00:06:10.270 som kæmpe store lydmaskiner, hvor man propper folks 175 00:06:10.270 --> 00:06:12.670 ører, og derved giver dem retten til at 176 00:06:12.670 --> 00:06:16.150 opføre sig i forhold til en anden person, 177 00:06:16.630 --> 00:06:19.610 på en anden måde end de normale stereotyper. 178 00:06:20.630 --> 00:06:22.390 Så det er en lydmaskine, der propper folks 179 00:06:22.390 --> 00:06:23.590 ører, så de kan gøre noget andet end 180 00:06:23.590 --> 00:06:24.050 de planer. 181 00:06:25.850 --> 00:06:28.190 Så efter den iagtagelse beslutter jeg mig til 182 00:06:28.190 --> 00:06:29.950 at lave en lydmaskine i lydmaskinen. 183 00:06:30.090 --> 00:06:32.490 Altså en lydmaskine, som ikke producerer egen lyd, 184 00:06:32.990 --> 00:06:34.510 men som bruger al den lyd, der findes 185 00:06:34.510 --> 00:06:37.930 på festivalen til en nyt lydrum. 186 00:06:37.930 --> 00:06:40.050 Og så placerer det den nye lydrum i 187 00:06:40.050 --> 00:06:42.430 det lydrum, der producerer lydrummet selv. 188 00:06:44.310 --> 00:06:46.410 Så rent faktisk har jeg arbejdet på det. 189 00:06:46.470 --> 00:06:47.630 Da det så blev besluttet, at nu vil 190 00:06:47.630 --> 00:06:49.090 man sætte det i værk, det er jo 191 00:06:49.090 --> 00:06:51.930 en kæmpe stor installation, og det er kosteligt, 192 00:06:53.550 --> 00:06:55.010 så satte vi os ned og arbejdte på 193 00:06:55.010 --> 00:06:55.570 det et par måneder. 194 00:06:55.930 --> 00:06:57.490 Så det har taget et par måneder at 195 00:06:57.490 --> 00:06:57.930 bygge den. 196 00:06:58.230 --> 00:07:00.670 Så løb sløret for, hvor meget det har 197 00:07:00.670 --> 00:07:01.070 kostet? 198 00:07:01.350 --> 00:07:02.650 Det ved jeg faktisk ikke engang selv. 199 00:07:02.650 --> 00:07:04.370 Jeg ved, at det er utroligt kostent. 200 00:07:04.430 --> 00:07:06.130 Nu er udstyret jo ikke købt ind. 201 00:07:06.590 --> 00:07:07.490 Det er lejet alt sammen. 202 00:07:08.190 --> 00:07:09.370 Men jeg ved, at der findes for en 203 00:07:09.370 --> 00:07:11.750 million kroner i væggen i udstyr, og så 204 00:07:11.750 --> 00:07:12.930 kan man vel regne ud, hvad det koster 205 00:07:12.930 --> 00:07:13.690 at lege sådan noget. 206 00:07:13.770 --> 00:07:14.930 Jeg ved ikke, hvad det satser der. 207 00:07:15.030 --> 00:07:16.190 Jeg ved, hvad jeg selv får, men det 208 00:07:16.190 --> 00:07:17.150 er jeg ikke afslør. 209 00:07:17.690 --> 00:07:18.550 En helt anden ting. 210 00:07:18.590 --> 00:07:20.750 Har du selv deltaget i festivalen tidligere som 211 00:07:20.750 --> 00:07:21.570 almindelig gæst? 212 00:07:22.650 --> 00:07:24.530 Nej, jeg har kun været på Roskilde Festival 213 00:07:24.530 --> 00:07:25.970 en gang i mit liv, og det var 214 00:07:25.970 --> 00:07:28.970 for nogle år siden, hvor en kanadisk performancekunstner 215 00:07:28.970 --> 00:07:30.730 opførte noget i lyrikteltet, og så var jeg 216 00:07:30.730 --> 00:07:32.010 nede for at høre ham, og så gik 217 00:07:32.010 --> 00:07:34.510 jeg selvfølgelig rundt og kiggede på det. 218 00:07:35.410 --> 00:07:37.650 Og jeg vil ærligt sige, at hvis jeg 219 00:07:37.650 --> 00:07:38.890 ikke skulle lave noget, så ville jeg aldrig 220 00:07:38.890 --> 00:07:41.010 drømme om at komme på en rockfestival. 221 00:07:41.530 --> 00:07:43.310 Jeg synes, det er et pragtfuldt sted, men 222 00:07:43.310 --> 00:07:44.350 jeg vil lave andre ting. 223 00:07:45.690 --> 00:07:47.570 Leif, forud for festivalen plejer du altid at 224 00:07:47.570 --> 00:07:51.090 formulere et musikalisk budskab med årets Roskilde Festival. 225 00:07:51.410 --> 00:07:52.610 Hvordan lyder det fra 1991? 226 00:07:54.650 --> 00:07:56.650 Sådan et enkelt budskab er det vel svære 227 00:07:56.650 --> 00:07:59.610 at sige, fordi vi forsøger altid med vores 228 00:07:59.610 --> 00:08:03.810 programlægning at lave en form for afspejling af 229 00:08:03.810 --> 00:08:08.450 orkestreudvikling, musikudvikling, men vel egentlig også af 230 00:08:08.450 --> 00:08:11.390 musikkoncertssituationen i en tid. 231 00:08:12.550 --> 00:08:14.630 Og der er det vel typisk for koncerter 232 00:08:14.630 --> 00:08:18.830 i sommeren 1991 i Danmark, at der er 233 00:08:18.830 --> 00:08:21.310 musikarrangement i næsten hver eneste by. 234 00:08:22.390 --> 00:08:24.010 Der er en hel del gratiskoncerter. 235 00:08:24.650 --> 00:08:27.210 Der er, synes jeg, en udpræget tendens til 236 00:08:27.210 --> 00:08:28.810 at gå i retning af det overfladiske og 237 00:08:28.810 --> 00:08:32.010 det blanke og det ufarlige og det underholdende. 238 00:08:32.710 --> 00:08:35.330 Og det der vel egentlig er det typiske 239 00:08:35.330 --> 00:08:38.070 og det værdifulde i rockmusikken, er det, at 240 00:08:38.070 --> 00:08:40.090 man våber bælsen og flytter grænser. 241 00:08:40.909 --> 00:08:42.870 Træder sådan i hverdagen lidt tilbage, så der 242 00:08:42.870 --> 00:08:45.070 synes jeg, behovet for en festival som Roskilde 243 00:08:45.070 --> 00:08:47.090 bliver skærpet og tydeligere. 244 00:08:47.610 --> 00:08:50.690 En festival, som tør og gerne vil kigge 245 00:08:50.690 --> 00:08:53.910 ind i næste århundrede eller de næste par 246 00:08:53.910 --> 00:08:57.190 år, og ikke bare blankt vil underholde og 247 00:08:57.190 --> 00:08:59.250 kigge baglæns og hygge sig. 248 00:09:00.350 --> 00:09:01.650 Der synes jeg, det er vigtigt med en 249 00:09:01.650 --> 00:09:03.930 festival, der skærper sin profil. 250 00:09:04.090 --> 00:09:04.890 Det gør Roskilde. 251 00:09:05.110 --> 00:09:05.910 Det ved jeg også godt, at der er 252 00:09:05.910 --> 00:09:06.590 mange andre, der gør. 253 00:09:07.150 --> 00:09:08.710 Men der er sandelig også mange, der undleder 254 00:09:08.710 --> 00:09:11.730 at gøre det og laver en passende blanding 255 00:09:11.730 --> 00:09:15.550 af ponyridning og popcorn og musik i baggrunden. 256 00:09:16.170 --> 00:09:19.130 Og det synes jeg er ærgerligt, at der 257 00:09:19.130 --> 00:09:22.630 til synledende er et pænt stort publikum til 258 00:09:22.630 --> 00:09:25.030 den form for musikarrangement. 259 00:09:25.630 --> 00:09:29.070 Så pejlingen er vel at være opmærksom på, 260 00:09:30.030 --> 00:09:32.470 at hvis musiklivet skal bestå, og det gælder 261 00:09:32.470 --> 00:09:35.370 jo et kunstnerisk udfordrelse i øvrigt, så skal 262 00:09:35.370 --> 00:09:37.210 man have levende mennesker til at blive ved 263 00:09:37.210 --> 00:09:37.710 med at lave det. 264 00:09:38.290 --> 00:09:40.170 Så skal man passe på bl.a. dit 265 00:09:40.170 --> 00:09:41.170 medium, fjernsynet. 266 00:09:41.170 --> 00:09:43.890 Man skal passe på videoer, man skal passe 267 00:09:43.890 --> 00:09:47.250 på det overfladiske, og det penge- og 268 00:09:47.250 --> 00:09:47.930 sponsorstyre. 269 00:09:48.690 --> 00:09:50.170 Og derfor er jeg glad for os i 270 00:09:50.170 --> 00:09:52.150 Aarhus at kunne sige, at vi har været 271 00:09:52.150 --> 00:09:53.610 i stand til at holde os fri af 272 00:09:53.610 --> 00:09:54.490 sponsormidler. 273 00:09:54.710 --> 00:09:56.870 Vi har sagt nej tak til virkelig mange 274 00:09:56.870 --> 00:09:57.430 penge. 275 00:09:58.670 --> 00:10:00.070 En skyndelse har vi sikkert holdt på det, 276 00:10:00.210 --> 00:10:01.450 men det er os, der skal styre løbet. 277 00:10:02.050 --> 00:10:06.270 Vi skal aldrig nogensinde blive til Roskilde Open 278 00:10:06.270 --> 00:10:08.710 Carlsberg 91 eller sådan noget. 279 00:10:09.750 --> 00:10:12.490 Vi vil være Roskilde Festival, og så må 280 00:10:12.490 --> 00:10:16.030 forretningsforetagene gerne støtte aktiviteterne, hvis man kan gøre 281 00:10:16.030 --> 00:10:17.530 det under den fælles idé, der hedder at 282 00:10:17.530 --> 00:10:18.950 skabe noget spændende. 283 00:10:20.860 --> 00:10:23.220 Leim Skov fra Festivalfonden talte om, at Roskilde 284 00:10:23.220 --> 00:10:25.320 Festival hele tiden skulle fornyes og kigge ind 285 00:10:25.320 --> 00:10:25.920 i fremtiden. 286 00:10:26.300 --> 00:10:27.760 Det gør man med mange navne på dette 287 00:10:27.760 --> 00:10:28.440 års festival. 288 00:10:28.840 --> 00:10:31.600 Blandt dem er engelske Jesus Jones, en London 289 00:10:31.600 --> 00:10:33.640 -gruppe, som virkelig har fået stor succes igennem 290 00:10:33.640 --> 00:10:34.760 det seneste år. 291 00:10:44.530 --> 00:10:58.160 Hvad er det, du 292 00:10:58.160 --> 00:10:58.260 synes, er det vigtigste? 293 00:11:00.900 --> 00:11:02.120 Det er det vigtigste. 294 00:11:02.540 --> 00:11:05.260 Det er det vigtigste. 295 00:14:00.800 --> 00:14:02.220 Hvilken måde vil du gerne være den vigtigste? 296 00:14:02.620 --> 00:14:05.320 Bare den mest kendte, den mest sælgere, eller 297 00:14:05.320 --> 00:14:06.040 andre kvaliteter? 298 00:14:06.560 --> 00:14:08.380 Ja, jeg mener, at penge har aldrig været 299 00:14:08.380 --> 00:14:09.920 så vigtige for mig. 300 00:14:10.020 --> 00:14:11.900 Jeg vil være massivt influent. 301 00:14:12.080 --> 00:14:13.980 Jeg vil ændre den måde, folk tænker på 302 00:14:13.980 --> 00:14:16.800 musik, for at bringe nye idéer ind i 303 00:14:16.800 --> 00:14:18.000 det, for at gøre det spændende igen. 304 00:14:18.300 --> 00:14:20.360 For at prøve at lave noget musik, for 305 00:14:20.360 --> 00:14:21.720 at ændre at se forward, i stedet for 306 00:14:21.720 --> 00:14:22.240 at se tilbage. 307 00:14:23.420 --> 00:14:25.180 Det er det, jeg vil begynde med. 308 00:14:25.680 --> 00:14:26.080 Okay. 309 00:14:26.080 --> 00:14:28.780 Du har mange gods, og du tror på 310 00:14:28.780 --> 00:14:30.040 dig selv, så du tror, at det er 311 00:14:30.040 --> 00:14:31.180 muligt at gøre det? 312 00:14:31.480 --> 00:14:32.080 Det gør jeg sikkert. 313 00:14:32.640 --> 00:14:34.740 Og det er ikke kun min selvfølelse, der 314 00:14:34.740 --> 00:14:35.720 gør mig sådan. 315 00:14:35.960 --> 00:14:37.460 Vi er bare gået guld i Amerika. 316 00:14:38.440 --> 00:14:40.140 Vi har lige gjort en tour med 5 317 00:14:40.140 --> 00:14:42.180 .000 mennesker i Sydgrønland, 5.000 mennesker i 318 00:14:42.180 --> 00:14:42.560 Tokyo. 319 00:14:44.420 --> 00:14:45.960 Det kan gøres, og det vil gøres. 320 00:14:56.080 --> 00:14:57.400 Han siger selvfølgelig, at det er en meget 321 00:14:57.400 --> 00:14:59.080 stor ambition, men han mener, at man er 322 00:14:59.080 --> 00:15:00.760 nødt til at sætte sig store mål, sætte 323 00:15:00.760 --> 00:15:02.740 sig store ambitioner for at komme videre. 324 00:15:02.840 --> 00:15:04.680 Det nødder ikke noget, at man bare har 325 00:15:04.680 --> 00:15:06.700 det mål at blive Londons største band, siger 326 00:15:06.700 --> 00:15:06.800 han. 327 00:15:06.860 --> 00:15:09.740 Så derfor den lidt bremfri udtalelse om, at 328 00:15:09.740 --> 00:15:12.040 Jesus Jones ønsker at blive det største band 329 00:15:12.040 --> 00:15:12.700 i verden. 330 00:15:14.080 --> 00:15:15.920 Og Mike Edwards sagde videre, at det ikke 331 00:15:15.920 --> 00:15:18.060 var fordi, man bare vil opnå høje salgstaler 332 00:15:18.060 --> 00:15:19.280 på sine mange penge, at han ønsker at 333 00:15:19.280 --> 00:15:20.420 blive det største band i verden. 334 00:15:20.760 --> 00:15:22.320 Pengene betyder nemlig ikke så meget for ham, 335 00:15:22.420 --> 00:15:22.700 siger han. 336 00:15:22.980 --> 00:15:24.700 Det er simpelthen ambitionen om at komme ud 337 00:15:26.080 --> 00:15:26.560 som muligt. 338 00:15:26.920 --> 00:15:28.920 Og i hvert fald har Jesus Jones både 339 00:15:28.920 --> 00:15:31.760 selvtilliden og modet til at forsøge at opnå 340 00:15:31.760 --> 00:15:34.800 det eftertragtede mål, nemlig at blive verdens største 341 00:15:34.800 --> 00:15:36.480 band, sagde Mike Edwards. 342 00:15:56.080 --> 00:15:59.100 Jeg var aliv, men jeg ventede, ventede. 343 00:15:59.520 --> 00:16:03.500 Jeg var aliv, men jeg ventede på det. 344 00:16:03.920 --> 00:16:06.420 Lige her, lige nu. 345 00:16:07.160 --> 00:16:10.380 Der er ingen anden sted, jeg ønsker at 346 00:16:10.380 --> 00:16:10.680 være. 347 00:16:12.700 --> 00:16:15.800 Lige her, lige nu. 348 00:16:16.340 --> 00:16:19.920 Jeg ser verden vokse fra historien. 349 00:16:24.260 --> 00:16:26.160 Jeg ser verden vokse fra historien. 350 00:16:26.160 --> 00:16:30.100 Jeg så det dekade, hvordan verden kan vandre, 351 00:16:30.680 --> 00:16:32.540 blinke på mig. 352 00:16:34.420 --> 00:16:38.200 Hvis der er noget, så er det din 353 00:16:38.200 --> 00:16:39.360 søn. 354 00:16:41.920 --> 00:16:46.220 Jeg var aliv, men jeg ventede, ventede. 355 00:16:46.220 --> 00:16:50.680 Jeg var aliv, men jeg ventede på det. 356 00:16:51.160 --> 00:16:53.960 Lige her, lige nu. 357 00:17:13.640 --> 00:17:22.540 Jeg var aliv, men jeg ventede på det. 358 00:17:34.940 --> 00:17:38.740 Jeg ser verden vokse fra historien. 359 00:18:20.380 --> 00:18:22.940 Og når Jesus Jones bliver verdens største band? 360 00:18:24.200 --> 00:18:25.120 3. 361 00:18:25.120 --> 00:18:26.260 juni 1994. 362 00:18:27.060 --> 00:18:27.240 Fedt. 363 00:18:31.760 --> 00:18:34.480 Vi kom ind i bagsiden af Svoreslev håndboldklubs 364 00:18:34.480 --> 00:18:36.460 aktiviteter på festivalen. 365 00:18:36.740 --> 00:18:38.940 Men udenfor, der står der noget for rostet. 366 00:18:39.860 --> 00:18:40.420 Det er rigtigt. 367 00:18:40.640 --> 00:18:43.180 Vi har et mange år godt samarbejde med 368 00:18:43.180 --> 00:18:45.080 DFØ, som leverer pizzaer til os. 369 00:18:45.680 --> 00:18:46.880 Hvor mange drejer det sig om? 370 00:18:47.540 --> 00:18:49.200 Det har været svingende igennem årene. 371 00:18:49.340 --> 00:18:52.840 Vi har solgt fra 5.000 op til 372 00:18:52.840 --> 00:18:53.980 det år vi solgte flest. 373 00:18:54.040 --> 00:18:56.120 Så solgte vi godt 20.000. Hvor mange 374 00:18:56.120 --> 00:18:57.040 skal I sælge i år? 375 00:18:57.100 --> 00:18:58.460 Nu står vi her jo fredag middag. 376 00:18:59.440 --> 00:19:00.200 Skal sælge? 377 00:19:00.280 --> 00:19:00.900 Det er svært at sige. 378 00:19:00.980 --> 00:19:02.600 Vi håber selvfølgelig at sælge så mange som 379 00:19:02.600 --> 00:19:03.000 muligt. 380 00:19:03.480 --> 00:19:06.280 Vores forventninger ligger vel på at sælge 10 381 00:19:06.280 --> 00:19:07.340 .000-12.000 i år. 382 00:19:08.520 --> 00:19:11.840 Og vi har i år store pizzaer. 383 00:19:12.420 --> 00:19:13.860 Nogle af de andre år har vi kørt 384 00:19:13.860 --> 00:19:14.460 med mindre. 385 00:19:14.580 --> 00:19:16.420 Så dermed kan man ikke sige, at antallet 386 00:19:16.420 --> 00:19:17.570 fra år til år er det samme. 387 00:19:18.260 --> 00:19:19.980 Men I regner lige med, at hver femte, 388 00:19:20.020 --> 00:19:22.520 der kommer ind igennem indgangsporten herude, skal heller 389 00:19:22.520 --> 00:19:22.960 have en pizza? 390 00:19:23.540 --> 00:19:24.960 Jeg tror egentlig ikke, at det er hver 391 00:19:24.960 --> 00:19:26.360 femte, der kommer og køber en pizza. 392 00:19:26.360 --> 00:19:28.500 Men jeg tror, at der er adskillige af 393 00:19:28.500 --> 00:19:29.620 dem, der kommer og køber en. 394 00:19:29.880 --> 00:19:31.120 Der kommer og køber flere. 395 00:19:32.640 --> 00:19:33.040 Æbleskiverne. 396 00:19:33.280 --> 00:19:34.220 Hvordan er historien med dem? 397 00:19:35.000 --> 00:19:38.740 Historien med dem er, at for adskillige år 398 00:19:38.740 --> 00:19:43.480 siden, så langt tilbage som i 1975, startede 399 00:19:43.480 --> 00:19:45.080 vi med en lille båd herude, hvor vi 400 00:19:45.080 --> 00:19:46.120 stod og solgte æbleskiver. 401 00:19:46.740 --> 00:19:48.780 Og så har vi deltaget på alle senere 402 00:19:48.780 --> 00:19:50.860 festivaler med æbleskiver. 403 00:19:51.460 --> 00:19:52.700 I år er I en af de ældste 404 00:19:52.700 --> 00:19:54.100 firmaer, en af de ældste klubber, der er 405 00:19:54.100 --> 00:19:54.280 herude. 406 00:19:54.340 --> 00:19:55.120 Altså en af dem, der har været her 407 00:19:55.120 --> 00:19:55.420 længst. 408 00:19:55.420 --> 00:19:57.500 Jeg tror, at vi var med som nogen 409 00:19:57.500 --> 00:19:58.160 af de første. 410 00:19:58.760 --> 00:20:01.200 Og efter det har andre klubber også fundet 411 00:20:01.200 --> 00:20:04.700 det formålstændigt og har deltaget. 412 00:20:05.580 --> 00:20:07.280 Det grej, der står derude, det ser ikke 413 00:20:07.280 --> 00:20:07.860 billigt ud. 414 00:20:08.400 --> 00:20:10.060 Er det jo jeres, eller har I måtte 415 00:20:10.060 --> 00:20:10.920 gøre andre ting? 416 00:20:10.960 --> 00:20:11.820 Har I måtte købe det ligefrem? 417 00:20:13.480 --> 00:20:14.460 Købe og købe. 418 00:20:14.680 --> 00:20:16.520 Altså gennem årene er der sket det, at 419 00:20:16.520 --> 00:20:19.840 vi har anskaffet os mere og mere udstyr. 420 00:20:19.940 --> 00:20:22.660 Så alt udstyr, der er her, er vores. 421 00:20:22.660 --> 00:20:26.220 Og vi leger kun en lille smule tilbehør, 422 00:20:26.340 --> 00:20:28.100 som vi ikke selv har fundet det formålstændige 423 00:20:28.100 --> 00:20:28.840 at investere i. 424 00:20:29.280 --> 00:20:30.160 Hvad regner I med? 425 00:20:30.340 --> 00:20:31.460 Eller må jeg spørge på en anden måde? 426 00:20:31.540 --> 00:20:33.240 Hvad fik I ud af 1990-festivalet? 427 00:20:34.480 --> 00:20:36.800 Jeg kan ikke huske de exakte tal, men 428 00:20:36.800 --> 00:20:39.660 vi har fået en pæn sång. 429 00:20:40.860 --> 00:20:41.820 Som er lidt af en hemmelighed? 430 00:20:43.060 --> 00:20:44.980 Jeg har ikke de nøjagtige tal, og jeg 431 00:20:44.980 --> 00:20:48.700 vil ikke stå og sige, hvor meget det 432 00:20:48.700 --> 00:20:49.400 nøjagtige er. 433 00:20:49.400 --> 00:20:52.360 Men omregnede har det været et eller andet 434 00:20:52.360 --> 00:20:54.980 med, at hver lagt time herude har givet 435 00:20:54.980 --> 00:20:56.920 20 kroner netto til foreningen. 436 00:20:58.680 --> 00:21:00.820 Og skal I have lidt at regne på, 437 00:21:00.940 --> 00:21:03.160 så har der været 100 mennesker i gang 438 00:21:03.160 --> 00:21:03.580 herude. 439 00:21:03.700 --> 00:21:06.800 Og hver har lagt en små 20 timer, 440 00:21:06.860 --> 00:21:07.960 eller omkring 20 timer. 441 00:21:10.060 --> 00:21:11.240 Hvad bruger I pengene til? 442 00:21:11.240 --> 00:21:16.500 Pengene går primært til ungdomsafdelingen i Svoreslev håndboldklub. 443 00:21:16.720 --> 00:21:21.420 Eller fremover måske i sammenslutningen Svoreslev gævninge. 444 00:21:23.160 --> 00:21:24.960 I ville jo ikke på andre måder kunne 445 00:21:24.960 --> 00:21:26.500 have fået de penge her. 446 00:21:26.940 --> 00:21:28.380 Altså hvad det inde er. 447 00:21:28.880 --> 00:21:30.560 I et bankospil kunne I jo ikke have 448 00:21:30.560 --> 00:21:32.240 givet pengene på samme måde. 449 00:21:32.240 --> 00:21:34.920 Ikke det samme antal penge, men hvis vi 450 00:21:34.920 --> 00:21:36.760 ikke havde noget som det her, så havde 451 00:21:36.760 --> 00:21:37.660 vi måske været nødt til at forsøge at 452 00:21:37.660 --> 00:21:39.300 lave forskellige aktiviteter. 453 00:21:39.500 --> 00:21:41.960 Og har forsøgt at skaffe os pengene på 454 00:21:41.960 --> 00:21:42.580 anden vis. 455 00:21:43.400 --> 00:21:46.140 Men det vi oplever som en fordel er, 456 00:21:46.360 --> 00:21:48.900 at vi har kunnet koncentrere indsatsen omkring det 457 00:21:48.900 --> 00:21:49.200 her. 458 00:21:49.680 --> 00:21:52.620 Og så ved at lægge et stort stykke 459 00:21:52.620 --> 00:21:54.820 arbejde herude tjene en pind som penge. 460 00:21:55.160 --> 00:21:57.000 Der er sket en kæmpe udvikling inden for 461 00:21:57.000 --> 00:21:57.780 jeres område. 462 00:21:57.840 --> 00:22:00.020 Inden for klubbernes arbejde, inden for festivalet. 463 00:22:00.260 --> 00:22:01.640 Den har blivet strammet meget op i de 464 00:22:01.640 --> 00:22:02.200 senere år. 465 00:22:02.540 --> 00:22:03.460 Har det været en hemsko frø? 466 00:22:04.220 --> 00:22:05.600 Vi har kunnet mærke det. 467 00:22:06.480 --> 00:22:08.740 Det har betydet, at man har været strengere 468 00:22:08.740 --> 00:22:11.320 med at kræve antal timer overholdt. 469 00:22:11.340 --> 00:22:12.860 Og man kontrollerer det lidt mere. 470 00:22:13.960 --> 00:22:15.640 Det har i praksis betydet, at nogen synes 471 00:22:15.640 --> 00:22:16.620 det var lidt for meget. 472 00:22:17.300 --> 00:22:21.800 Men det har været til at løse indtil 473 00:22:21.800 --> 00:22:22.040 nu. 474 00:22:23.060 --> 00:22:24.580 Ligger I billet ind til 92? 475 00:22:25.200 --> 00:22:26.260 Det er helt sikkert. 476 00:22:26.700 --> 00:22:30.540 En æbleskivefestival uden os, det kan ikke lade 477 00:22:30.540 --> 00:22:30.900 sig gøre. 478 00:22:32.500 --> 00:22:34.740 Hans Øresund, Danmarks Radio skal sende herude fra 479 00:22:34.740 --> 00:22:35.340 festivalen. 480 00:22:35.460 --> 00:22:37.720 Både i dag fredag og i morgen lørdag. 481 00:22:37.960 --> 00:22:39.660 Sender I alene, eller er det på ny 482 00:22:39.660 --> 00:22:42.080 en koproduktion med en vestjysk nærradio? 483 00:22:42.660 --> 00:22:45.840 Nej, Borgers nærradio er simpelthen for lille til 484 00:22:45.840 --> 00:22:47.120 et arrangement af den art her. 485 00:22:47.600 --> 00:22:48.900 Så vi klarer det selv, men vi har 486 00:22:48.900 --> 00:22:51.220 også et svensk radio og tv indover. 487 00:22:51.520 --> 00:22:53.420 Og et hollandsk produktionsselskab indover. 488 00:22:53.760 --> 00:22:55.020 Så der er mange mennesker i sving. 489 00:22:55.120 --> 00:22:56.500 Jeg tror, at vi er næsten 90 mand. 490 00:22:56.920 --> 00:22:58.760 Alle de her nationer til sammen på tv 491 00:22:58.760 --> 00:22:59.100 -siden. 492 00:22:59.900 --> 00:23:01.220 Og det kommer der så en halv time 493 00:23:01.220 --> 00:23:01.640 ud af. 494 00:23:02.060 --> 00:23:03.520 Senere i aften og så igen i to 495 00:23:03.520 --> 00:23:04.600 og en halv time i morgen i aften. 496 00:23:05.480 --> 00:23:07.000 Hvad er det, I fokuserer på herude? 497 00:23:07.040 --> 00:23:08.420 Er det de store navne, eller tager I 498 00:23:08.420 --> 00:23:10.180 også fat i nogle af de mindre spændende 499 00:23:10.180 --> 00:23:10.780 nye navne? 500 00:23:11.480 --> 00:23:12.600 Det er en passende blanding. 501 00:23:13.780 --> 00:23:16.520 De store navne forsøger vi selvfølgelig at gå 502 00:23:16.520 --> 00:23:16.840 efter. 503 00:23:17.820 --> 00:23:20.600 Men ligesom festivalen her er bredt repræsenteret, går 504 00:23:20.600 --> 00:23:22.400 vi selvfølgelig også efter de nyere og mest 505 00:23:22.400 --> 00:23:23.080 spændende navne. 506 00:23:23.500 --> 00:23:23.860 Afgjort. 507 00:23:24.040 --> 00:23:24.900 Alle skal tilgodoses. 508 00:23:26.080 --> 00:23:28.100 Nu er du jo en gammel rådte med 509 00:23:28.100 --> 00:23:29.240 hensyn til Roskilde Festival. 510 00:23:29.400 --> 00:23:30.860 Du var med allerede i den første i 511 00:23:30.860 --> 00:23:34.260 1970, før Roskildefonden kom med ind i det. 512 00:23:34.640 --> 00:23:35.160 I slutselv er det sådan, at I i 513 00:23:35.160 --> 00:23:37.460 store træk skal prøve at beskrive udviklingen i 514 00:23:37.460 --> 00:23:39.680 Roskilde Festival gennem de her 21 år. 515 00:23:39.740 --> 00:23:41.000 Hvordan vil du så karakterisere det? 516 00:23:41.940 --> 00:23:44.140 Jeg vil sige, at de første mange år, 517 00:23:44.200 --> 00:23:45.760 der gik vi hvert år og frygtede, at 518 00:23:45.760 --> 00:23:47.220 det var den sidste Roskilde Festival. 519 00:23:47.720 --> 00:23:49.640 Der var altid masser af kritik om, at 520 00:23:49.640 --> 00:23:50.900 nu var der det og det i vejen 521 00:23:50.900 --> 00:23:52.220 og frem og tilbage. 522 00:23:52.220 --> 00:23:55.080 Det var jo meget farligt at arrangere festivals 523 00:23:55.080 --> 00:23:55.560 dengang. 524 00:23:56.440 --> 00:23:58.000 Så der gik vi hvert år og håbede 525 00:23:58.000 --> 00:24:00.180 på, at det kunne blive til noget igen. 526 00:24:00.920 --> 00:24:03.080 Nu er Roskilde Festival jo blevet en institution, 527 00:24:03.220 --> 00:24:03.620 må man sige. 528 00:24:03.760 --> 00:24:04.680 I de sidste mange år har der slet 529 00:24:04.680 --> 00:24:07.600 ikke været den der ofte hovedløse kritik, som 530 00:24:07.600 --> 00:24:08.980 der har været af festivalen. 531 00:24:09.360 --> 00:24:12.220 Nu er den blevet etableret, og måske lidt 532 00:24:12.220 --> 00:24:13.460 for etableret, kan man sige. 533 00:24:13.680 --> 00:24:17.980 Der skal efterhånden mange forskellige bånder og sær 534 00:24:17.980 --> 00:24:20.000 ting for at færdes ind omkring områderne. 535 00:24:20.000 --> 00:24:22.140 Men der er også kommet mange mennesker herned, 536 00:24:22.760 --> 00:24:26.320 så det er utroligt, at så mange er 537 00:24:26.320 --> 00:24:27.420 kommet år efter år. 538 00:24:27.500 --> 00:24:28.960 Men det er stadig spændende at komme her. 539 00:24:29.640 --> 00:24:31.160 Nu er jeg jo taget konsekvensen af, at 540 00:24:31.160 --> 00:24:31.820 jeg har været her i et år, når 541 00:24:31.820 --> 00:24:32.960 jeg er flyttet til byen. 542 00:24:33.600 --> 00:24:35.400 Så vi glæder os stadig hvert år til 543 00:24:35.400 --> 00:24:35.880 at komme her. 544 00:24:36.580 --> 00:24:39.280 Du har selvfølgelig også oplevet mange sjove episoder 545 00:24:39.280 --> 00:24:40.700 herude på sådan en festival. 546 00:24:40.820 --> 00:24:42.740 Nu mødte jeg din gamle Radio Rita kollega, 547 00:24:42.980 --> 00:24:45.280 Svend Rasmussen, for en tre år siden herude. 548 00:24:45.280 --> 00:24:47.100 Han fortalte noget med, at det år, jeg 549 00:24:47.100 --> 00:24:48.340 tror det var i 87, der havde du 550 00:24:48.340 --> 00:24:50.420 lidt svært ved at komme ind i frikortområdet 551 00:24:50.420 --> 00:24:50.740 herude. 552 00:24:50.820 --> 00:24:51.660 Han sagde, at han var lige ude og 553 00:24:51.660 --> 00:24:53.240 fodrede dig med bananer igennem hegene. 554 00:24:53.300 --> 00:24:54.000 Kan du huske episoden? 555 00:24:54.300 --> 00:24:55.860 Jamen jeg kan godt huske den, fordi som 556 00:24:55.860 --> 00:24:58.660 sagt, der skabte efterhånden så meget identification til 557 00:24:58.660 --> 00:25:00.480 for at komme frem her i verden, at 558 00:25:00.480 --> 00:25:01.820 jeg måske har manglet et bånd i at 559 00:25:01.820 --> 00:25:02.220 komme ind. 560 00:25:02.540 --> 00:25:03.620 Men ellers vil jeg jo nok sige, at 561 00:25:03.620 --> 00:25:05.100 jeg har altid været privilegeret af at kunne 562 00:25:05.100 --> 00:25:07.280 komme på alle sider af scenen. 563 00:25:08.300 --> 00:25:09.900 Så der har været mange skikke episode. 564 00:25:09.900 --> 00:25:11.920 Det der for mig har været det sjove, 565 00:25:12.000 --> 00:25:14.100 især de første år, hvor det var lidt 566 00:25:14.100 --> 00:25:15.400 mere frit her, det var at have hele 567 00:25:15.400 --> 00:25:16.080 familien med. 568 00:25:16.400 --> 00:25:17.660 Der boede vi jo telt her bag den 569 00:25:17.660 --> 00:25:18.560 store scene. 570 00:25:18.640 --> 00:25:19.560 Det kan vi ikke lade sig gøre i 571 00:25:19.560 --> 00:25:19.720 dag. 572 00:25:20.300 --> 00:25:22.240 Nu er det blevet en hel landsby og 573 00:25:22.240 --> 00:25:24.500 en hel by, hvor alle med respekt for 574 00:25:24.500 --> 00:25:25.560 sig selv har sit eget hus. 575 00:25:25.820 --> 00:25:27.460 Der boede vi i telt her, og hele 576 00:25:27.460 --> 00:25:28.480 familien kunne færdes frit. 577 00:25:28.520 --> 00:25:29.680 Det kan vi ikke lade sig gøre længere. 578 00:25:30.080 --> 00:25:33.020 Det er måske en smule ærgerligt, fordi det 579 00:25:33.020 --> 00:25:34.520 var noget hyggeligere i gamle dage. 580 00:25:34.640 --> 00:25:36.040 Og det er ikke bare nostalgi, jeg siger 581 00:25:36.040 --> 00:25:37.480 det, men det var mere afslappet. 582 00:25:37.480 --> 00:25:39.920 Nu er det virkelig blevet en stor virksomhed 583 00:25:39.920 --> 00:25:40.960 Roskilde Festival. 584 00:25:41.320 --> 00:25:43.440 Så vi har mange glade mener, især for 585 00:25:43.440 --> 00:25:45.240 ungerne, der kunne færdes frit her, fra de 586 00:25:45.240 --> 00:25:45.780 var nol år. 587 00:25:45.860 --> 00:25:47.600 De har været her, hvad det indstår af 588 00:25:47.600 --> 00:25:49.600 ungerne, der nu er 20 og 15 år, 589 00:25:49.860 --> 00:25:51.400 fra festivalen startede.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer