Netop Nu+ Go Morgen Roskilde 28. juni 1991

WEBVTT

1
00:00:20.550 --> 00:00:21.450
Fredag den 28.

2
00:00:21.650 --> 00:00:22.130
juli 2.

3
00:00:22.170 --> 00:00:23.650
dagen på Roskilde Festivalen.

4
00:00:23.950 --> 00:00:26.790
Lidt over 55.000 er gået igennem teleapparatet

5
00:00:26.790 --> 00:00:29.130
her, fredag formiddag og torsdag.

6
00:00:29.830 --> 00:00:33.430
Det magiske tal er 41.251 festideltagere.

7
00:00:35.030 --> 00:00:37.550
41.251 er det antal festdeltagere, der skal

8
00:00:37.550 --> 00:00:39.710
gå igennem teleapparatet, for at de kan løbe

9
00:00:39.710 --> 00:00:41.390
rundt økonomisk for Roskildefonden.

10
00:00:41.850 --> 00:00:43.230
På grund af den meget regn, der er

11
00:00:43.230 --> 00:00:44.330
kommet op til den 21.

12
00:00:44.490 --> 00:00:46.830
Roskilde Festival, har der været stor spænding, om

13
00:00:46.830 --> 00:00:48.290
man kunne nå at gøre pladsen god nok,

14
00:00:48.370 --> 00:00:49.550
til at folk kunne stå på den.

15
00:00:50.230 --> 00:00:51.810
Mange af de frivillige har været i gang

16
00:00:51.810 --> 00:00:54.350
her til fredag med at sprede træflis over

17
00:00:54.350 --> 00:00:55.910
de værste af mudderhullerne.

18
00:00:57.130 --> 00:00:59.390
220 tons træflis er blevet kørt ind her

19
00:00:59.390 --> 00:01:00.210
fredag formiddag.

20
00:01:00.810 --> 00:01:02.510
De penge og det arbejde, det har kostet

21
00:01:02.510 --> 00:01:05.270
at sprede træflisene, kunne have været anvendt anderledes,

22
00:01:05.390 --> 00:01:07.170
hvis Roskilde Kommune havde tænkt sig om.

23
00:01:07.590 --> 00:01:09.210
For som Leif Skov sagde til os her

24
00:01:09.210 --> 00:01:09.710
onsdag.

25
00:01:10.710 --> 00:01:13.130
Og vi kan sige endnu en gang, hånd

26
00:01:13.130 --> 00:01:15.150
i hånd med dyrskud, at denne plads er

27
00:01:15.150 --> 00:01:17.070
ikke egnet til arrangementer af den størrelse.

28
00:01:17.350 --> 00:01:19.170
Og derfor bør Roskilde Kommune endnu en gang

29
00:01:19.170 --> 00:01:20.510
have opfordringen til at flyve her.

30
00:01:20.730 --> 00:01:22.390
Og det vorten også fra os har fået

31
00:01:22.390 --> 00:01:22.490
det.

32
00:01:22.970 --> 00:01:24.530
At man skal gøre noget ved den plads,

33
00:01:24.650 --> 00:01:26.650
hvis man ønsker at fortsætte at være attraktiv

34
00:01:26.650 --> 00:01:27.570
overfor arrangementer.

35
00:01:28.170 --> 00:01:30.150
Og overfor det publikum, som de arrangementer trænger

36
00:01:30.150 --> 00:01:30.290
til.

37
00:01:30.510 --> 00:01:32.210
Det signal har du sendt af sted i

38
00:01:32.210 --> 00:01:32.730
mange år.

39
00:01:32.990 --> 00:01:33.150
Ja.

40
00:01:33.490 --> 00:01:34.510
Det er aldrig blevet hørt.

41
00:01:35.690 --> 00:01:37.710
Jo, det er blevet hørt, men det er

42
00:01:37.710 --> 00:01:41.010
ikke blevet taget alvorligt i en grad, hvor

43
00:01:41.010 --> 00:01:42.930
man har sagt, at i den store prioritering,

44
00:01:43.010 --> 00:01:45.130
som jeg ved Roskilde Kommune selvfølgelig skal foretage,

45
00:01:45.170 --> 00:01:46.850
når man lægger budget og anvender sine nævner.

46
00:01:47.390 --> 00:01:49.070
Der er det altså landet for langhed på

47
00:01:49.070 --> 00:01:49.930
prioriteringsnæsten.

48
00:01:50.930 --> 00:01:52.010
Det kan da godt være, at det så

49
00:01:52.010 --> 00:01:54.270
en skøn dag har stået i for mange

50
00:01:54.270 --> 00:01:54.510
år.

51
00:01:54.730 --> 00:01:56.210
For langt nede til, at man kan fastholde

52
00:01:56.210 --> 00:01:59.050
de arrangementer, man indtil nu i det mindste

53
00:01:59.050 --> 00:02:00.150
har sagt, at man er glad for.

54
00:02:00.450 --> 00:02:02.530
Jamen I har jo både jer, Festivalen og

55
00:02:02.530 --> 00:02:05.350
Dyrskud, I har jo indimellem også tilbudt økonomiske

56
00:02:05.350 --> 00:02:06.570
aktiviteter, der kunne hjælpe med.

57
00:02:07.009 --> 00:02:10.390
Ja, men handlekraften eller handleviljen har åbenbart ikke

58
00:02:10.390 --> 00:02:10.890
været store nok.

59
00:02:11.130 --> 00:02:13.510
Eller også har vores evne til at forklare

60
00:02:13.510 --> 00:02:14.350
os ikke været gode nok.

61
00:02:15.410 --> 00:02:17.610
Så den dialog, der har kørt i 10

62
00:02:17.610 --> 00:02:19.690
-15 år, den får vi til.

63
00:02:20.290 --> 00:02:21.290
Og det er det trods for, at vi

64
00:02:21.290 --> 00:02:23.210
kan regne et sted imellem 50 og 50

65
00:02:23.210 --> 00:02:24.010
.000 herude?

66
00:02:24.450 --> 00:02:25.690
Ja, det håber vi på, men det er

67
00:02:25.690 --> 00:02:28.190
jo klart, at nogle mennesker har allerede fået

68
00:02:28.190 --> 00:02:29.690
meldingen, om hvordan her ser ud, og jeg

69
00:02:29.690 --> 00:02:31.450
er da ret sikker på, at selvfølgelig er

70
00:02:31.450 --> 00:02:32.750
der nogen, der har mistet lysten til at

71
00:02:32.750 --> 00:02:33.170
tage herud.

72
00:02:33.770 --> 00:02:37.050
Med udtægt til fire dage i arrangeret højbyer.

73
00:02:37.810 --> 00:02:38.190
Det er klart.

74
00:02:39.230 --> 00:02:42.810
Roskildefonden har i år nedprioriteret udsmykningen på Festivalpladsen

75
00:02:42.810 --> 00:02:45.170
til fordel for performance af enhver art.

76
00:02:45.710 --> 00:02:47.350
På pladsen er der hele tiden optog og

77
00:02:47.350 --> 00:02:51.690
optræden, også mere fastopstillede konstellationer.

78
00:02:52.370 --> 00:02:54.990
Et af disse konstellationer er et stort højtalestilades,

79
00:02:55.310 --> 00:02:57.910
konstrueret af happening-kunstneren Erik Andersen.

80
00:02:57.910 --> 00:03:00.030
Det var i øvrigt samme mand, som sidste

81
00:03:00.030 --> 00:03:03.190
år arrangerede en happening med omkring 50 takser

82
00:03:03.190 --> 00:03:04.690
i palædeskår i Roskilde.

83
00:03:05.610 --> 00:03:06.270
Hvad kan den ud på?

84
00:03:06.750 --> 00:03:09.090
Jeg kalder det The Sound Walk, og som

85
00:03:09.090 --> 00:03:11.210
man kan se, er det en 8 meter

86
00:03:11.210 --> 00:03:13.870
høj konstruktion og 10 meter lang, og der

87
00:03:13.870 --> 00:03:15.790
er fire dæk i, og i den hænger

88
00:03:15.790 --> 00:03:16.950
der 30 højtalere.

89
00:03:18.710 --> 00:03:21.390
Ude på området, altså på hele festivalområdet, er

90
00:03:21.390 --> 00:03:23.130
der placeret alle 30 mikrofoner.

91
00:03:23.770 --> 00:03:25.990
Nogle af dem er stationære placerede, nogle af

92
00:03:25.990 --> 00:03:27.930
dem er mobile, hvor der går folk rundt

93
00:03:27.930 --> 00:03:29.630
med dem hele tiden, og det kan både

94
00:03:29.630 --> 00:03:31.950
være lange kabler, og det kan være kabelløse

95
00:03:31.950 --> 00:03:32.530
mikrofoner.

96
00:03:33.150 --> 00:03:35.170
Og nogle mikrofoner er stationære og bliver flyttet

97
00:03:35.170 --> 00:03:35.570
hver dag.

98
00:03:36.370 --> 00:03:39.010
Og de dækker stort set alle de lydkilder,

99
00:03:39.110 --> 00:03:40.590
der findes i området.

100
00:03:40.710 --> 00:03:45.350
Altså lige fra informationstelt til campingområde, til serviceboder,

101
00:03:45.510 --> 00:03:51.470
til indgangspartier, billetsal, til alle scenerne, til temateltet,

102
00:03:51.470 --> 00:03:54.550
til almindelige friluft, boder og det slags ting.

103
00:03:54.650 --> 00:03:55.650
Det vil sige, at man skal passe på

104
00:03:55.650 --> 00:03:56.510
med at fortælle hemmeligheder?

105
00:03:56.850 --> 00:03:58.290
Ja, der er nogle mikrofoner, der er meget

106
00:03:58.290 --> 00:04:00.370
godt skjult, og der er selvfølgelig dem, der

107
00:04:00.370 --> 00:04:02.070
bliver båret rundt, så man lægger ikke altid

108
00:04:02.070 --> 00:04:03.850
mærke til, at der kommer en mikrofon vandrende

109
00:04:03.850 --> 00:04:04.230
forbi.

110
00:04:04.910 --> 00:04:07.730
Nogle mikrofoner sidder helt offentligt og nærmest indbyder

111
00:04:07.730 --> 00:04:10.150
til, at folk kan komme hen og producere

112
00:04:10.150 --> 00:04:10.350
lyd.

113
00:04:10.430 --> 00:04:12.230
De kan synge en sang, eller de kan

114
00:04:12.230 --> 00:04:13.610
holde en tale, eller de kan tage en

115
00:04:13.610 --> 00:04:15.170
guitar med og spille deres eget nummer.

116
00:04:15.890 --> 00:04:18.110
Så hvis folk finder en mikrofon, så er

117
00:04:18.110 --> 00:04:21.270
de velkommen til at bidrage til Soundwalk her.

118
00:04:21.850 --> 00:04:23.830
Men de skal også vide, at de kan

119
00:04:23.830 --> 00:04:25.710
blive optaget når som helst og indgå i

120
00:04:25.710 --> 00:04:26.270
det her arbejde.

121
00:04:27.190 --> 00:04:30.430
Men signalerne, altså lyden fra disse 30 lydkilder,

122
00:04:31.370 --> 00:04:33.710
bliver så samlet i en kæmpestor mikserpult, vi

123
00:04:33.710 --> 00:04:36.550
har herinde, således, at jeg kan kombinere en

124
00:04:36.550 --> 00:04:38.190
hvilken som helst af lydene med en hvilken

125
00:04:38.190 --> 00:04:40.070
som helst antal af de andre lyde, og

126
00:04:40.070 --> 00:04:41.510
sende det ud gennem en hvilken som helst

127
00:04:41.510 --> 00:04:42.530
af de 30 højtalere.

128
00:04:43.430 --> 00:04:45.310
Og det gør, at jeg kan opbygge et

129
00:04:45.310 --> 00:04:48.670
lydrum i den her fyrteaterskonstruktion, hvor man langsomt

130
00:04:48.670 --> 00:04:50.950
bevæger sig igennem og hele tiden høre andre

131
00:04:50.950 --> 00:04:53.250
dele og nye dele af festivalen på en

132
00:04:53.250 --> 00:04:54.370
foranderlig måde hele tiden.

133
00:04:54.510 --> 00:04:56.270
For jeg sidder hele tiden ved pulten og

134
00:04:56.270 --> 00:04:58.310
mikser dem på ny i nye sammenhæng.

135
00:04:58.390 --> 00:05:00.350
Så hvis man går to ture, så kan

136
00:05:00.350 --> 00:05:01.450
man gå gennem et helt andet lydrum.

137
00:05:02.570 --> 00:05:05.430
Og det lydrum, man går igennem, det er...

138
00:05:05.430 --> 00:05:06.610
Man kan godt se det som et sted,

139
00:05:06.690 --> 00:05:07.410
hvor jeg samler lyd.

140
00:05:07.510 --> 00:05:08.730
Sådan ser jeg det helst ikke selv.

141
00:05:08.790 --> 00:05:10.010
Jeg ser det nærmest som et sted, hvor

142
00:05:10.010 --> 00:05:12.570
man foretager en vandring og tager skridt for

143
00:05:12.570 --> 00:05:12.890
skridt.

144
00:05:12.950 --> 00:05:14.890
Men i virkeligheden befinder man sig ude i

145
00:05:14.890 --> 00:05:15.830
et imærkineret rum.

146
00:05:15.830 --> 00:05:18.010
Man er til stede fem eller seks eller

147
00:05:18.010 --> 00:05:20.250
syv eller otte steder samtidig på festivalen.

148
00:05:20.890 --> 00:05:21.650
Og det er derfor, jeg har givet den

149
00:05:21.650 --> 00:05:23.630
en højde, så man også kan stå og

150
00:05:23.630 --> 00:05:24.630
kigge ud over området.

151
00:05:24.790 --> 00:05:26.730
Og i nogle tilfælde, der vil man tilfældigvis

152
00:05:26.730 --> 00:05:28.530
kigge på det, man lytter til.

153
00:05:28.770 --> 00:05:30.030
Og i masser af tilfælde, der vil man

154
00:05:30.030 --> 00:05:31.410
kigge på noget andet, end man lytter til.

155
00:05:31.750 --> 00:05:33.510
Men der vil være under tiden et sammenfald

156
00:05:33.510 --> 00:05:36.670
og under tiden en grotesk modsigelse mellem det,

157
00:05:36.750 --> 00:05:38.170
man ser på og det, man lytter til.

158
00:05:38.810 --> 00:05:39.830
Jeg kan forstå, at du har arbejdet med

159
00:05:39.830 --> 00:05:41.130
projektet igennem længere tid.

160
00:05:42.030 --> 00:05:43.190
Det har jeg faktisk ikke gjort.

161
00:05:43.190 --> 00:05:44.750
Det var Roskildefestivalen.

162
00:05:44.870 --> 00:05:46.210
De spurgte mig, om jeg ikke ville lave

163
00:05:46.210 --> 00:05:48.850
noget til dem for en seks måneder siden.

164
00:05:50.150 --> 00:05:52.230
Og så satte jeg mig ned og tænkte

165
00:05:52.230 --> 00:05:54.670
på, hvad er mit forhold til Roskildefestivalen i

166
00:05:54.670 --> 00:05:54.910
grunden.

167
00:05:55.150 --> 00:05:56.970
Selvfølgelig er det et nationalt synodi, og det

168
00:05:56.970 --> 00:05:57.590
regner altid.

169
00:05:57.690 --> 00:05:59.850
Men hvad kan jeg i øvrigt mene om

170
00:05:59.850 --> 00:05:59.970
det?

171
00:06:01.210 --> 00:06:03.090
Og jeg ser både den her festival, men

172
00:06:03.090 --> 00:06:05.310
især den her festival, men også de gamle

173
00:06:05.310 --> 00:06:07.010
festivaler i Woodstock osv.

174
00:06:07.590 --> 00:06:10.270
som kæmpe store lydmaskiner, hvor man propper folks

175
00:06:10.270 --> 00:06:12.670
ører, og derved giver dem retten til at

176
00:06:12.670 --> 00:06:16.150
opføre sig i forhold til en anden person,

177
00:06:16.630 --> 00:06:19.610
på en anden måde end de normale stereotyper.

178
00:06:20.630 --> 00:06:22.390
Så det er en lydmaskine, der propper folks

179
00:06:22.390 --> 00:06:23.590
ører, så de kan gøre noget andet end

180
00:06:23.590 --> 00:06:24.050
de planer.

181
00:06:25.850 --> 00:06:28.190
Så efter den iagtagelse beslutter jeg mig til

182
00:06:28.190 --> 00:06:29.950
at lave en lydmaskine i lydmaskinen.

183
00:06:30.090 --> 00:06:32.490
Altså en lydmaskine, som ikke producerer egen lyd,

184
00:06:32.990 --> 00:06:34.510
men som bruger al den lyd, der findes

185
00:06:34.510 --> 00:06:37.930
på festivalen til en nyt lydrum.

186
00:06:37.930 --> 00:06:40.050
Og så placerer det den nye lydrum i

187
00:06:40.050 --> 00:06:42.430
det lydrum, der producerer lydrummet selv.

188
00:06:44.310 --> 00:06:46.410
Så rent faktisk har jeg arbejdet på det.

189
00:06:46.470 --> 00:06:47.630
Da det så blev besluttet, at nu vil

190
00:06:47.630 --> 00:06:49.090
man sætte det i værk, det er jo

191
00:06:49.090 --> 00:06:51.930
en kæmpe stor installation, og det er kosteligt,

192
00:06:53.550 --> 00:06:55.010
så satte vi os ned og arbejdte på

193
00:06:55.010 --> 00:06:55.570
det et par måneder.

194
00:06:55.930 --> 00:06:57.490
Så det har taget et par måneder at

195
00:06:57.490 --> 00:06:57.930
bygge den.

196
00:06:58.230 --> 00:07:00.670
Så løb sløret for, hvor meget det har

197
00:07:00.670 --> 00:07:01.070
kostet?

198
00:07:01.350 --> 00:07:02.650
Det ved jeg faktisk ikke engang selv.

199
00:07:02.650 --> 00:07:04.370
Jeg ved, at det er utroligt kostent.

200
00:07:04.430 --> 00:07:06.130
Nu er udstyret jo ikke købt ind.

201
00:07:06.590 --> 00:07:07.490
Det er lejet alt sammen.

202
00:07:08.190 --> 00:07:09.370
Men jeg ved, at der findes for en

203
00:07:09.370 --> 00:07:11.750
million kroner i væggen i udstyr, og så

204
00:07:11.750 --> 00:07:12.930
kan man vel regne ud, hvad det koster

205
00:07:12.930 --> 00:07:13.690
at lege sådan noget.

206
00:07:13.770 --> 00:07:14.930
Jeg ved ikke, hvad det satser der.

207
00:07:15.030 --> 00:07:16.190
Jeg ved, hvad jeg selv får, men det

208
00:07:16.190 --> 00:07:17.150
er jeg ikke afslør.

209
00:07:17.690 --> 00:07:18.550
En helt anden ting.

210
00:07:18.590 --> 00:07:20.750
Har du selv deltaget i festivalen tidligere som

211
00:07:20.750 --> 00:07:21.570
almindelig gæst?

212
00:07:22.650 --> 00:07:24.530
Nej, jeg har kun været på Roskilde Festival

213
00:07:24.530 --> 00:07:25.970
en gang i mit liv, og det var

214
00:07:25.970 --> 00:07:28.970
for nogle år siden, hvor en kanadisk performancekunstner

215
00:07:28.970 --> 00:07:30.730
opførte noget i lyrikteltet, og så var jeg

216
00:07:30.730 --> 00:07:32.010
nede for at høre ham, og så gik

217
00:07:32.010 --> 00:07:34.510
jeg selvfølgelig rundt og kiggede på det.

218
00:07:35.410 --> 00:07:37.650
Og jeg vil ærligt sige, at hvis jeg

219
00:07:37.650 --> 00:07:38.890
ikke skulle lave noget, så ville jeg aldrig

220
00:07:38.890 --> 00:07:41.010
drømme om at komme på en rockfestival.

221
00:07:41.530 --> 00:07:43.310
Jeg synes, det er et pragtfuldt sted, men

222
00:07:43.310 --> 00:07:44.350
jeg vil lave andre ting.

223
00:07:45.690 --> 00:07:47.570
Leif, forud for festivalen plejer du altid at

224
00:07:47.570 --> 00:07:51.090
formulere et musikalisk budskab med årets Roskilde Festival.

225
00:07:51.410 --> 00:07:52.610
Hvordan lyder det fra 1991?

226
00:07:54.650 --> 00:07:56.650
Sådan et enkelt budskab er det vel svære

227
00:07:56.650 --> 00:07:59.610
at sige, fordi vi forsøger altid med vores

228
00:07:59.610 --> 00:08:03.810
programlægning at lave en form for afspejling af

229
00:08:03.810 --> 00:08:08.450
orkestreudvikling, musikudvikling, men vel egentlig også af

230
00:08:08.450 --> 00:08:11.390
musikkoncertssituationen i en tid.

231
00:08:12.550 --> 00:08:14.630
Og der er det vel typisk for koncerter

232
00:08:14.630 --> 00:08:18.830
i sommeren 1991 i Danmark, at der er

233
00:08:18.830 --> 00:08:21.310
musikarrangement i næsten hver eneste by.

234
00:08:22.390 --> 00:08:24.010
Der er en hel del gratiskoncerter.

235
00:08:24.650 --> 00:08:27.210
Der er, synes jeg, en udpræget tendens til

236
00:08:27.210 --> 00:08:28.810
at gå i retning af det overfladiske og

237
00:08:28.810 --> 00:08:32.010
det blanke og det ufarlige og det underholdende.

238
00:08:32.710 --> 00:08:35.330
Og det der vel egentlig er det typiske

239
00:08:35.330 --> 00:08:38.070
og det værdifulde i rockmusikken, er det, at

240
00:08:38.070 --> 00:08:40.090
man våber bælsen og flytter grænser.

241
00:08:40.909 --> 00:08:42.870
Træder sådan i hverdagen lidt tilbage, så der

242
00:08:42.870 --> 00:08:45.070
synes jeg, behovet for en festival som Roskilde

243
00:08:45.070 --> 00:08:47.090
bliver skærpet og tydeligere.

244
00:08:47.610 --> 00:08:50.690
En festival, som tør og gerne vil kigge

245
00:08:50.690 --> 00:08:53.910
ind i næste århundrede eller de næste par

246
00:08:53.910 --> 00:08:57.190
år, og ikke bare blankt vil underholde og

247
00:08:57.190 --> 00:08:59.250
kigge baglæns og hygge sig.

248
00:09:00.350 --> 00:09:01.650
Der synes jeg, det er vigtigt med en

249
00:09:01.650 --> 00:09:03.930
festival, der skærper sin profil.

250
00:09:04.090 --> 00:09:04.890
Det gør Roskilde.

251
00:09:05.110 --> 00:09:05.910
Det ved jeg også godt, at der er

252
00:09:05.910 --> 00:09:06.590
mange andre, der gør.

253
00:09:07.150 --> 00:09:08.710
Men der er sandelig også mange, der undleder

254
00:09:08.710 --> 00:09:11.730
at gøre det og laver en passende blanding

255
00:09:11.730 --> 00:09:15.550
af ponyridning og popcorn og musik i baggrunden.

256
00:09:16.170 --> 00:09:19.130
Og det synes jeg er ærgerligt, at der

257
00:09:19.130 --> 00:09:22.630
til synledende er et pænt stort publikum til

258
00:09:22.630 --> 00:09:25.030
den form for musikarrangement.

259
00:09:25.630 --> 00:09:29.070
Så pejlingen er vel at være opmærksom på,

260
00:09:30.030 --> 00:09:32.470
at hvis musiklivet skal bestå, og det gælder

261
00:09:32.470 --> 00:09:35.370
jo et kunstnerisk udfordrelse i øvrigt, så skal

262
00:09:35.370 --> 00:09:37.210
man have levende mennesker til at blive ved

263
00:09:37.210 --> 00:09:37.710
med at lave det.

264
00:09:38.290 --> 00:09:40.170
Så skal man passe på bl.a. dit

265
00:09:40.170 --> 00:09:41.170
medium, fjernsynet.

266
00:09:41.170 --> 00:09:43.890
Man skal passe på videoer, man skal passe

267
00:09:43.890 --> 00:09:47.250
på det overfladiske, og det penge- og

268
00:09:47.250 --> 00:09:47.930
sponsorstyre.

269
00:09:48.690 --> 00:09:50.170
Og derfor er jeg glad for os i

270
00:09:50.170 --> 00:09:52.150
Aarhus at kunne sige, at vi har været

271
00:09:52.150 --> 00:09:53.610
i stand til at holde os fri af

272
00:09:53.610 --> 00:09:54.490
sponsormidler.

273
00:09:54.710 --> 00:09:56.870
Vi har sagt nej tak til virkelig mange

274
00:09:56.870 --> 00:09:57.430
penge.

275
00:09:58.670 --> 00:10:00.070
En skyndelse har vi sikkert holdt på det,

276
00:10:00.210 --> 00:10:01.450
men det er os, der skal styre løbet.

277
00:10:02.050 --> 00:10:06.270
Vi skal aldrig nogensinde blive til Roskilde Open

278
00:10:06.270 --> 00:10:08.710
Carlsberg 91 eller sådan noget.

279
00:10:09.750 --> 00:10:12.490
Vi vil være Roskilde Festival, og så må

280
00:10:12.490 --> 00:10:16.030
forretningsforetagene gerne støtte aktiviteterne, hvis man kan gøre

281
00:10:16.030 --> 00:10:17.530
det under den fælles idé, der hedder at

282
00:10:17.530 --> 00:10:18.950
skabe noget spændende.

283
00:10:20.860 --> 00:10:23.220
Leim Skov fra Festivalfonden talte om, at Roskilde

284
00:10:23.220 --> 00:10:25.320
Festival hele tiden skulle fornyes og kigge ind

285
00:10:25.320 --> 00:10:25.920
i fremtiden.

286
00:10:26.300 --> 00:10:27.760
Det gør man med mange navne på dette

287
00:10:27.760 --> 00:10:28.440
års festival.

288
00:10:28.840 --> 00:10:31.600
Blandt dem er engelske Jesus Jones, en London

289
00:10:31.600 --> 00:10:33.640
-gruppe, som virkelig har fået stor succes igennem

290
00:10:33.640 --> 00:10:34.760
det seneste år.

291
00:10:44.530 --> 00:10:58.160
Hvad er det, du

292
00:10:58.160 --> 00:10:58.260
synes, er det vigtigste?

293
00:11:00.900 --> 00:11:02.120
Det er det vigtigste.

294
00:11:02.540 --> 00:11:05.260
Det er det vigtigste.

295
00:14:00.800 --> 00:14:02.220
Hvilken måde vil du gerne være den vigtigste?

296
00:14:02.620 --> 00:14:05.320
Bare den mest kendte, den mest sælgere, eller

297
00:14:05.320 --> 00:14:06.040
andre kvaliteter?

298
00:14:06.560 --> 00:14:08.380
Ja, jeg mener, at penge har aldrig været

299
00:14:08.380 --> 00:14:09.920
så vigtige for mig.

300
00:14:10.020 --> 00:14:11.900
Jeg vil være massivt influent.

301
00:14:12.080 --> 00:14:13.980
Jeg vil ændre den måde, folk tænker på

302
00:14:13.980 --> 00:14:16.800
musik, for at bringe nye idéer ind i

303
00:14:16.800 --> 00:14:18.000
det, for at gøre det spændende igen.

304
00:14:18.300 --> 00:14:20.360
For at prøve at lave noget musik, for

305
00:14:20.360 --> 00:14:21.720
at ændre at se forward, i stedet for

306
00:14:21.720 --> 00:14:22.240
at se tilbage.

307
00:14:23.420 --> 00:14:25.180
Det er det, jeg vil begynde med.

308
00:14:25.680 --> 00:14:26.080
Okay.

309
00:14:26.080 --> 00:14:28.780
Du har mange gods, og du tror på

310
00:14:28.780 --> 00:14:30.040
dig selv, så du tror, at det er

311
00:14:30.040 --> 00:14:31.180
muligt at gøre det?

312
00:14:31.480 --> 00:14:32.080
Det gør jeg sikkert.

313
00:14:32.640 --> 00:14:34.740
Og det er ikke kun min selvfølelse, der

314
00:14:34.740 --> 00:14:35.720
gør mig sådan.

315
00:14:35.960 --> 00:14:37.460
Vi er bare gået guld i Amerika.

316
00:14:38.440 --> 00:14:40.140
Vi har lige gjort en tour med 5

317
00:14:40.140 --> 00:14:42.180
.000 mennesker i Sydgrønland, 5.000 mennesker i

318
00:14:42.180 --> 00:14:42.560
Tokyo.

319
00:14:44.420 --> 00:14:45.960
Det kan gøres, og det vil gøres.

320
00:14:56.080 --> 00:14:57.400
Han siger selvfølgelig, at det er en meget

321
00:14:57.400 --> 00:14:59.080
stor ambition, men han mener, at man er

322
00:14:59.080 --> 00:15:00.760
nødt til at sætte sig store mål, sætte

323
00:15:00.760 --> 00:15:02.740
sig store ambitioner for at komme videre.

324
00:15:02.840 --> 00:15:04.680
Det nødder ikke noget, at man bare har

325
00:15:04.680 --> 00:15:06.700
det mål at blive Londons største band, siger

326
00:15:06.700 --> 00:15:06.800
han.

327
00:15:06.860 --> 00:15:09.740
Så derfor den lidt bremfri udtalelse om, at

328
00:15:09.740 --> 00:15:12.040
Jesus Jones ønsker at blive det største band

329
00:15:12.040 --> 00:15:12.700
i verden.

330
00:15:14.080 --> 00:15:15.920
Og Mike Edwards sagde videre, at det ikke

331
00:15:15.920 --> 00:15:18.060
var fordi, man bare vil opnå høje salgstaler

332
00:15:18.060 --> 00:15:19.280
på sine mange penge, at han ønsker at

333
00:15:19.280 --> 00:15:20.420
blive det største band i verden.

334
00:15:20.760 --> 00:15:22.320
Pengene betyder nemlig ikke så meget for ham,

335
00:15:22.420 --> 00:15:22.700
siger han.

336
00:15:22.980 --> 00:15:24.700
Det er simpelthen ambitionen om at komme ud

337
00:15:26.080 --> 00:15:26.560
som muligt.

338
00:15:26.920 --> 00:15:28.920
Og i hvert fald har Jesus Jones både

339
00:15:28.920 --> 00:15:31.760
selvtilliden og modet til at forsøge at opnå

340
00:15:31.760 --> 00:15:34.800
det eftertragtede mål, nemlig at blive verdens største

341
00:15:34.800 --> 00:15:36.480
band, sagde Mike Edwards.

342
00:15:56.080 --> 00:15:59.100
Jeg var aliv, men jeg ventede, ventede.

343
00:15:59.520 --> 00:16:03.500
Jeg var aliv, men jeg ventede på det.

344
00:16:03.920 --> 00:16:06.420
Lige her, lige nu.

345
00:16:07.160 --> 00:16:10.380
Der er ingen anden sted, jeg ønsker at

346
00:16:10.380 --> 00:16:10.680
være.

347
00:16:12.700 --> 00:16:15.800
Lige her, lige nu.

348
00:16:16.340 --> 00:16:19.920
Jeg ser verden vokse fra historien.

349
00:16:24.260 --> 00:16:26.160
Jeg ser verden vokse fra historien.

350
00:16:26.160 --> 00:16:30.100
Jeg så det dekade, hvordan verden kan vandre,

351
00:16:30.680 --> 00:16:32.540
blinke på mig.

352
00:16:34.420 --> 00:16:38.200
Hvis der er noget, så er det din

353
00:16:38.200 --> 00:16:39.360
søn.

354
00:16:41.920 --> 00:16:46.220
Jeg var aliv, men jeg ventede, ventede.

355
00:16:46.220 --> 00:16:50.680
Jeg var aliv, men jeg ventede på det.

356
00:16:51.160 --> 00:16:53.960
Lige her, lige nu.

357
00:17:13.640 --> 00:17:22.540
Jeg var aliv, men jeg ventede på det.

358
00:17:34.940 --> 00:17:38.740
Jeg ser verden vokse fra historien.

359
00:18:20.380 --> 00:18:22.940
Og når Jesus Jones bliver verdens største band?

360
00:18:24.200 --> 00:18:25.120
3.

361
00:18:25.120 --> 00:18:26.260
juni 1994.

362
00:18:27.060 --> 00:18:27.240
Fedt.

363
00:18:31.760 --> 00:18:34.480
Vi kom ind i bagsiden af Svoreslev håndboldklubs

364
00:18:34.480 --> 00:18:36.460
aktiviteter på festivalen.

365
00:18:36.740 --> 00:18:38.940
Men udenfor, der står der noget for rostet.

366
00:18:39.860 --> 00:18:40.420
Det er rigtigt.

367
00:18:40.640 --> 00:18:43.180
Vi har et mange år godt samarbejde med

368
00:18:43.180 --> 00:18:45.080
DFØ, som leverer pizzaer til os.

369
00:18:45.680 --> 00:18:46.880
Hvor mange drejer det sig om?

370
00:18:47.540 --> 00:18:49.200
Det har været svingende igennem årene.

371
00:18:49.340 --> 00:18:52.840
Vi har solgt fra 5.000 op til

372
00:18:52.840 --> 00:18:53.980
det år vi solgte flest.

373
00:18:54.040 --> 00:18:56.120
Så solgte vi godt 20.000. Hvor mange

374
00:18:56.120 --> 00:18:57.040
skal I sælge i år?

375
00:18:57.100 --> 00:18:58.460
Nu står vi her jo fredag middag.

376
00:18:59.440 --> 00:19:00.200
Skal sælge?

377
00:19:00.280 --> 00:19:00.900
Det er svært at sige.

378
00:19:00.980 --> 00:19:02.600
Vi håber selvfølgelig at sælge så mange som

379
00:19:02.600 --> 00:19:03.000
muligt.

380
00:19:03.480 --> 00:19:06.280
Vores forventninger ligger vel på at sælge 10

381
00:19:06.280 --> 00:19:07.340
.000-12.000 i år.

382
00:19:08.520 --> 00:19:11.840
Og vi har i år store pizzaer.

383
00:19:12.420 --> 00:19:13.860
Nogle af de andre år har vi kørt

384
00:19:13.860 --> 00:19:14.460
med mindre.

385
00:19:14.580 --> 00:19:16.420
Så dermed kan man ikke sige, at antallet

386
00:19:16.420 --> 00:19:17.570
fra år til år er det samme.

387
00:19:18.260 --> 00:19:19.980
Men I regner lige med, at hver femte,

388
00:19:20.020 --> 00:19:22.520
der kommer ind igennem indgangsporten herude, skal heller

389
00:19:22.520 --> 00:19:22.960
have en pizza?

390
00:19:23.540 --> 00:19:24.960
Jeg tror egentlig ikke, at det er hver

391
00:19:24.960 --> 00:19:26.360
femte, der kommer og køber en pizza.

392
00:19:26.360 --> 00:19:28.500
Men jeg tror, at der er adskillige af

393
00:19:28.500 --> 00:19:29.620
dem, der kommer og køber en.

394
00:19:29.880 --> 00:19:31.120
Der kommer og køber flere.

395
00:19:32.640 --> 00:19:33.040
Æbleskiverne.

396
00:19:33.280 --> 00:19:34.220
Hvordan er historien med dem?

397
00:19:35.000 --> 00:19:38.740
Historien med dem er, at for adskillige år

398
00:19:38.740 --> 00:19:43.480
siden, så langt tilbage som i 1975, startede

399
00:19:43.480 --> 00:19:45.080
vi med en lille båd herude, hvor vi

400
00:19:45.080 --> 00:19:46.120
stod og solgte æbleskiver.

401
00:19:46.740 --> 00:19:48.780
Og så har vi deltaget på alle senere

402
00:19:48.780 --> 00:19:50.860
festivaler med æbleskiver.

403
00:19:51.460 --> 00:19:52.700
I år er I en af de ældste

404
00:19:52.700 --> 00:19:54.100
firmaer, en af de ældste klubber, der er

405
00:19:54.100 --> 00:19:54.280
herude.

406
00:19:54.340 --> 00:19:55.120
Altså en af dem, der har været her

407
00:19:55.120 --> 00:19:55.420
længst.

408
00:19:55.420 --> 00:19:57.500
Jeg tror, at vi var med som nogen

409
00:19:57.500 --> 00:19:58.160
af de første.

410
00:19:58.760 --> 00:20:01.200
Og efter det har andre klubber også fundet

411
00:20:01.200 --> 00:20:04.700
det formålstændigt og har deltaget.

412
00:20:05.580 --> 00:20:07.280
Det grej, der står derude, det ser ikke

413
00:20:07.280 --> 00:20:07.860
billigt ud.

414
00:20:08.400 --> 00:20:10.060
Er det jo jeres, eller har I måtte

415
00:20:10.060 --> 00:20:10.920
gøre andre ting?

416
00:20:10.960 --> 00:20:11.820
Har I måtte købe det ligefrem?

417
00:20:13.480 --> 00:20:14.460
Købe og købe.

418
00:20:14.680 --> 00:20:16.520
Altså gennem årene er der sket det, at

419
00:20:16.520 --> 00:20:19.840
vi har anskaffet os mere og mere udstyr.

420
00:20:19.940 --> 00:20:22.660
Så alt udstyr, der er her, er vores.

421
00:20:22.660 --> 00:20:26.220
Og vi leger kun en lille smule tilbehør,

422
00:20:26.340 --> 00:20:28.100
som vi ikke selv har fundet det formålstændige

423
00:20:28.100 --> 00:20:28.840
at investere i.

424
00:20:29.280 --> 00:20:30.160
Hvad regner I med?

425
00:20:30.340 --> 00:20:31.460
Eller må jeg spørge på en anden måde?

426
00:20:31.540 --> 00:20:33.240
Hvad fik I ud af 1990-festivalet?

427
00:20:34.480 --> 00:20:36.800
Jeg kan ikke huske de exakte tal, men

428
00:20:36.800 --> 00:20:39.660
vi har fået en pæn sång.

429
00:20:40.860 --> 00:20:41.820
Som er lidt af en hemmelighed?

430
00:20:43.060 --> 00:20:44.980
Jeg har ikke de nøjagtige tal, og jeg

431
00:20:44.980 --> 00:20:48.700
vil ikke stå og sige, hvor meget det

432
00:20:48.700 --> 00:20:49.400
nøjagtige er.

433
00:20:49.400 --> 00:20:52.360
Men omregnede har det været et eller andet

434
00:20:52.360 --> 00:20:54.980
med, at hver lagt time herude har givet

435
00:20:54.980 --> 00:20:56.920
20 kroner netto til foreningen.

436
00:20:58.680 --> 00:21:00.820
Og skal I have lidt at regne på,

437
00:21:00.940 --> 00:21:03.160
så har der været 100 mennesker i gang

438
00:21:03.160 --> 00:21:03.580
herude.

439
00:21:03.700 --> 00:21:06.800
Og hver har lagt en små 20 timer,

440
00:21:06.860 --> 00:21:07.960
eller omkring 20 timer.

441
00:21:10.060 --> 00:21:11.240
Hvad bruger I pengene til?

442
00:21:11.240 --> 00:21:16.500
Pengene går primært til ungdomsafdelingen i Svoreslev håndboldklub.

443
00:21:16.720 --> 00:21:21.420
Eller fremover måske i sammenslutningen Svoreslev gævninge.

444
00:21:23.160 --> 00:21:24.960
I ville jo ikke på andre måder kunne

445
00:21:24.960 --> 00:21:26.500
have fået de penge her.

446
00:21:26.940 --> 00:21:28.380
Altså hvad det inde er.

447
00:21:28.880 --> 00:21:30.560
I et bankospil kunne I jo ikke have

448
00:21:30.560 --> 00:21:32.240
givet pengene på samme måde.

449
00:21:32.240 --> 00:21:34.920
Ikke det samme antal penge, men hvis vi

450
00:21:34.920 --> 00:21:36.760
ikke havde noget som det her, så havde

451
00:21:36.760 --> 00:21:37.660
vi måske været nødt til at forsøge at

452
00:21:37.660 --> 00:21:39.300
lave forskellige aktiviteter.

453
00:21:39.500 --> 00:21:41.960
Og har forsøgt at skaffe os pengene på

454
00:21:41.960 --> 00:21:42.580
anden vis.

455
00:21:43.400 --> 00:21:46.140
Men det vi oplever som en fordel er,

456
00:21:46.360 --> 00:21:48.900
at vi har kunnet koncentrere indsatsen omkring det

457
00:21:48.900 --> 00:21:49.200
her.

458
00:21:49.680 --> 00:21:52.620
Og så ved at lægge et stort stykke

459
00:21:52.620 --> 00:21:54.820
arbejde herude tjene en pind som penge.

460
00:21:55.160 --> 00:21:57.000
Der er sket en kæmpe udvikling inden for

461
00:21:57.000 --> 00:21:57.780
jeres område.

462
00:21:57.840 --> 00:22:00.020
Inden for klubbernes arbejde, inden for festivalet.

463
00:22:00.260 --> 00:22:01.640
Den har blivet strammet meget op i de

464
00:22:01.640 --> 00:22:02.200
senere år.

465
00:22:02.540 --> 00:22:03.460
Har det været en hemsko frø?

466
00:22:04.220 --> 00:22:05.600
Vi har kunnet mærke det.

467
00:22:06.480 --> 00:22:08.740
Det har betydet, at man har været strengere

468
00:22:08.740 --> 00:22:11.320
med at kræve antal timer overholdt.

469
00:22:11.340 --> 00:22:12.860
Og man kontrollerer det lidt mere.

470
00:22:13.960 --> 00:22:15.640
Det har i praksis betydet, at nogen synes

471
00:22:15.640 --> 00:22:16.620
det var lidt for meget.

472
00:22:17.300 --> 00:22:21.800
Men det har været til at løse indtil

473
00:22:21.800 --> 00:22:22.040
nu.

474
00:22:23.060 --> 00:22:24.580
Ligger I billet ind til 92?

475
00:22:25.200 --> 00:22:26.260
Det er helt sikkert.

476
00:22:26.700 --> 00:22:30.540
En æbleskivefestival uden os, det kan ikke lade

477
00:22:30.540 --> 00:22:30.900
sig gøre.

478
00:22:32.500 --> 00:22:34.740
Hans Øresund, Danmarks Radio skal sende herude fra

479
00:22:34.740 --> 00:22:35.340
festivalen.

480
00:22:35.460 --> 00:22:37.720
Både i dag fredag og i morgen lørdag.

481
00:22:37.960 --> 00:22:39.660
Sender I alene, eller er det på ny

482
00:22:39.660 --> 00:22:42.080
en koproduktion med en vestjysk nærradio?

483
00:22:42.660 --> 00:22:45.840
Nej, Borgers nærradio er simpelthen for lille til

484
00:22:45.840 --> 00:22:47.120
et arrangement af den art her.

485
00:22:47.600 --> 00:22:48.900
Så vi klarer det selv, men vi har

486
00:22:48.900 --> 00:22:51.220
også et svensk radio og tv indover.

487
00:22:51.520 --> 00:22:53.420
Og et hollandsk produktionsselskab indover.

488
00:22:53.760 --> 00:22:55.020
Så der er mange mennesker i sving.

489
00:22:55.120 --> 00:22:56.500
Jeg tror, at vi er næsten 90 mand.

490
00:22:56.920 --> 00:22:58.760
Alle de her nationer til sammen på tv

491
00:22:58.760 --> 00:22:59.100
-siden.

492
00:22:59.900 --> 00:23:01.220
Og det kommer der så en halv time

493
00:23:01.220 --> 00:23:01.640
ud af.

494
00:23:02.060 --> 00:23:03.520
Senere i aften og så igen i to

495
00:23:03.520 --> 00:23:04.600
og en halv time i morgen i aften.

496
00:23:05.480 --> 00:23:07.000
Hvad er det, I fokuserer på herude?

497
00:23:07.040 --> 00:23:08.420
Er det de store navne, eller tager I

498
00:23:08.420 --> 00:23:10.180
også fat i nogle af de mindre spændende

499
00:23:10.180 --> 00:23:10.780
nye navne?

500
00:23:11.480 --> 00:23:12.600
Det er en passende blanding.

501
00:23:13.780 --> 00:23:16.520
De store navne forsøger vi selvfølgelig at gå

502
00:23:16.520 --> 00:23:16.840
efter.

503
00:23:17.820 --> 00:23:20.600
Men ligesom festivalen her er bredt repræsenteret, går

504
00:23:20.600 --> 00:23:22.400
vi selvfølgelig også efter de nyere og mest

505
00:23:22.400 --> 00:23:23.080
spændende navne.

506
00:23:23.500 --> 00:23:23.860
Afgjort.

507
00:23:24.040 --> 00:23:24.900
Alle skal tilgodoses.

508
00:23:26.080 --> 00:23:28.100
Nu er du jo en gammel rådte med

509
00:23:28.100 --> 00:23:29.240
hensyn til Roskilde Festival.

510
00:23:29.400 --> 00:23:30.860
Du var med allerede i den første i

511
00:23:30.860 --> 00:23:34.260
1970, før Roskildefonden kom med ind i det.

512
00:23:34.640 --> 00:23:35.160
I slutselv er det sådan, at I i

513
00:23:35.160 --> 00:23:37.460
store træk skal prøve at beskrive udviklingen i

514
00:23:37.460 --> 00:23:39.680
Roskilde Festival gennem de her 21 år.

515
00:23:39.740 --> 00:23:41.000
Hvordan vil du så karakterisere det?

516
00:23:41.940 --> 00:23:44.140
Jeg vil sige, at de første mange år,

517
00:23:44.200 --> 00:23:45.760
der gik vi hvert år og frygtede, at

518
00:23:45.760 --> 00:23:47.220
det var den sidste Roskilde Festival.

519
00:23:47.720 --> 00:23:49.640
Der var altid masser af kritik om, at

520
00:23:49.640 --> 00:23:50.900
nu var der det og det i vejen

521
00:23:50.900 --> 00:23:52.220
og frem og tilbage.

522
00:23:52.220 --> 00:23:55.080
Det var jo meget farligt at arrangere festivals

523
00:23:55.080 --> 00:23:55.560
dengang.

524
00:23:56.440 --> 00:23:58.000
Så der gik vi hvert år og håbede

525
00:23:58.000 --> 00:24:00.180
på, at det kunne blive til noget igen.

526
00:24:00.920 --> 00:24:03.080
Nu er Roskilde Festival jo blevet en institution,

527
00:24:03.220 --> 00:24:03.620
må man sige.

528
00:24:03.760 --> 00:24:04.680
I de sidste mange år har der slet

529
00:24:04.680 --> 00:24:07.600
ikke været den der ofte hovedløse kritik, som

530
00:24:07.600 --> 00:24:08.980
der har været af festivalen.

531
00:24:09.360 --> 00:24:12.220
Nu er den blevet etableret, og måske lidt

532
00:24:12.220 --> 00:24:13.460
for etableret, kan man sige.

533
00:24:13.680 --> 00:24:17.980
Der skal efterhånden mange forskellige bånder og sær

534
00:24:17.980 --> 00:24:20.000
ting for at færdes ind omkring områderne.

535
00:24:20.000 --> 00:24:22.140
Men der er også kommet mange mennesker herned,

536
00:24:22.760 --> 00:24:26.320
så det er utroligt, at så mange er

537
00:24:26.320 --> 00:24:27.420
kommet år efter år.

538
00:24:27.500 --> 00:24:28.960
Men det er stadig spændende at komme her.

539
00:24:29.640 --> 00:24:31.160
Nu er jeg jo taget konsekvensen af, at

540
00:24:31.160 --> 00:24:31.820
jeg har været her i et år, når

541
00:24:31.820 --> 00:24:32.960
jeg er flyttet til byen.

542
00:24:33.600 --> 00:24:35.400
Så vi glæder os stadig hvert år til

543
00:24:35.400 --> 00:24:35.880
at komme her.

544
00:24:36.580 --> 00:24:39.280
Du har selvfølgelig også oplevet mange sjove episoder

545
00:24:39.280 --> 00:24:40.700
herude på sådan en festival.

546
00:24:40.820 --> 00:24:42.740
Nu mødte jeg din gamle Radio Rita kollega,

547
00:24:42.980 --> 00:24:45.280
Svend Rasmussen, for en tre år siden herude.

548
00:24:45.280 --> 00:24:47.100
Han fortalte noget med, at det år, jeg

549
00:24:47.100 --> 00:24:48.340
tror det var i 87, der havde du

550
00:24:48.340 --> 00:24:50.420
lidt svært ved at komme ind i frikortområdet

551
00:24:50.420 --> 00:24:50.740
herude.

552
00:24:50.820 --> 00:24:51.660
Han sagde, at han var lige ude og

553
00:24:51.660 --> 00:24:53.240
fodrede dig med bananer igennem hegene.

554
00:24:53.300 --> 00:24:54.000
Kan du huske episoden?

555
00:24:54.300 --> 00:24:55.860
Jamen jeg kan godt huske den, fordi som

556
00:24:55.860 --> 00:24:58.660
sagt, der skabte efterhånden så meget identification til

557
00:24:58.660 --> 00:25:00.480
for at komme frem her i verden, at

558
00:25:00.480 --> 00:25:01.820
jeg måske har manglet et bånd i at

559
00:25:01.820 --> 00:25:02.220
komme ind.

560
00:25:02.540 --> 00:25:03.620
Men ellers vil jeg jo nok sige, at

561
00:25:03.620 --> 00:25:05.100
jeg har altid været privilegeret af at kunne

562
00:25:05.100 --> 00:25:07.280
komme på alle sider af scenen.

563
00:25:08.300 --> 00:25:09.900
Så der har været mange skikke episode.

564
00:25:09.900 --> 00:25:11.920
Det der for mig har været det sjove,

565
00:25:12.000 --> 00:25:14.100
især de første år, hvor det var lidt

566
00:25:14.100 --> 00:25:15.400
mere frit her, det var at have hele

567
00:25:15.400 --> 00:25:16.080
familien med.

568
00:25:16.400 --> 00:25:17.660
Der boede vi jo telt her bag den

569
00:25:17.660 --> 00:25:18.560
store scene.

570
00:25:18.640 --> 00:25:19.560
Det kan vi ikke lade sig gøre i

571
00:25:19.560 --> 00:25:19.720
dag.

572
00:25:20.300 --> 00:25:22.240
Nu er det blevet en hel landsby og

573
00:25:22.240 --> 00:25:24.500
en hel by, hvor alle med respekt for

574
00:25:24.500 --> 00:25:25.560
sig selv har sit eget hus.

575
00:25:25.820 --> 00:25:27.460
Der boede vi i telt her, og hele

576
00:25:27.460 --> 00:25:28.480
familien kunne færdes frit.

577
00:25:28.520 --> 00:25:29.680
Det kan vi ikke lade sig gøre længere.

578
00:25:30.080 --> 00:25:33.020
Det er måske en smule ærgerligt, fordi det

579
00:25:33.020 --> 00:25:34.520
var noget hyggeligere i gamle dage.

580
00:25:34.640 --> 00:25:36.040
Og det er ikke bare nostalgi, jeg siger

581
00:25:36.040 --> 00:25:37.480
det, men det var mere afslappet.

582
00:25:37.480 --> 00:25:39.920
Nu er det virkelig blevet en stor virksomhed

583
00:25:39.920 --> 00:25:40.960
Roskilde Festival.

584
00:25:41.320 --> 00:25:43.440
Så vi har mange glade mener, især for

585
00:25:43.440 --> 00:25:45.240
ungerne, der kunne færdes frit her, fra de

586
00:25:45.240 --> 00:25:45.780
var nol år.

587
00:25:45.860 --> 00:25:47.600
De har været her, hvad det indstår af

588
00:25:47.600 --> 00:25:49.600
ungerne, der nu er 20 og 15 år,

589
00:25:49.860 --> 00:25:51.400
fra festivalen startede.
  • Den 21.ende Festival er startet, i et sandt muderhuld
  • Leif Skov beklager sig over kommunes indsats
  • Håndboldklubben fra Svogerslev er en af de klubber der tjener penge på Festivalen
  • Hans OttOBisgård fortæller om hvad Danmarks Radio skal producere om fra Roskilde Festival '90, Hans Otto fortæller også om hvordan det var for 20 år siden
  • Mitacup i Borup mødte Roskilde - Herfølge
  • Efter endt Værnepligt står de unge soldater uden arbejde
  • En dansk kopi af Elvis
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 129 2
Varighed tidskode
01:02:17:00
Varighed sekunder
3737
Båndnummer
1446
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer