- Knud Greiersen udstiller i Farver Hammergård
- Barndommens gade har premiere i Kino, Astrid Henning - Jensen der er instruktør på filmen, fortæller om den musik som Anne Linde har produceret til filmen
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:07.340 --> 00:01:11.060 Den ægte Roskelleborger Knud Grejersen udstiller i denne 2 00:01:11.060 --> 00:01:14.040 måned i Farver Hammers gård nærmere betegnet indtil 3 00:01:14.040 --> 00:01:14.540 den 15. 4 00:01:14.660 --> 00:01:15.160 november. 5 00:01:16.280 --> 00:01:19.320 Maleren Knud Grejersen er interessant og spændende i 6 00:01:19.320 --> 00:01:22.320 sin præsentation af akvaraller og oliemalerier. 7 00:01:23.260 --> 00:01:25.660 Han maler meget figurativt og har specielt hentet 8 00:01:25.660 --> 00:01:29.040 sin inspiration fra arbejderemiljøer i det indre København, 9 00:01:29.460 --> 00:01:32.260 ligesom han desuden supplerer sin samling af malerier 10 00:01:32.260 --> 00:01:35.200 med mange dejlige billeder fra Provence, hvor han 11 00:01:35.200 --> 00:01:36.900 opholder sig i flere måneder om året. 12 00:01:37.940 --> 00:01:40.760 Roskelle Lokaltv har besøgt Farver Hammers gård og 13 00:01:40.760 --> 00:01:41.920 talt med Knud Grejersen. 14 00:01:42.660 --> 00:01:47.200 Knud Grejersen, du er jo rigtig Roskelleborger, og 15 00:01:47.200 --> 00:01:50.940 du er maler og har beskæftiget dig med 16 00:01:50.940 --> 00:01:51.820 det i mange år. 17 00:01:52.840 --> 00:01:55.060 Gennem de senere år er du så gået 18 00:01:55.060 --> 00:02:00.220 over til at udelukkende male og bruge din 19 00:02:00.220 --> 00:02:03.280 interesse på en måde, hvor du også kan 20 00:02:03.280 --> 00:02:05.200 have mulighed for nu som her at udstille 21 00:02:05.200 --> 00:02:06.040 i Farver Hammers gård. 22 00:02:06.840 --> 00:02:09.580 Men hvad er egentlig din baggrund for at 23 00:02:09.580 --> 00:02:10.620 begynde at male? 24 00:02:11.340 --> 00:02:12.780 Jeg har faktisk aldrig kunne lade være med 25 00:02:12.780 --> 00:02:13.100 at male. 26 00:02:13.960 --> 00:02:16.680 Det har altid været det, der har interesseret 27 00:02:16.680 --> 00:02:17.500 mig mest. 28 00:02:18.280 --> 00:02:19.860 Og hele mit liv igennem. 29 00:02:20.920 --> 00:02:22.140 Også i alle de år, hvor jeg har 30 00:02:22.140 --> 00:02:22.580 arbejdet. 31 00:02:22.880 --> 00:02:25.320 Hvor jeg var biolog i Marseille, hvor jeg 32 00:02:25.320 --> 00:02:26.520 var skibsprøventeringshandler. 33 00:02:27.520 --> 00:02:28.980 Eller waterclark, som det hed dengang. 34 00:02:29.340 --> 00:02:32.140 Der flindrede jeg rundt altid med mappen på 35 00:02:32.140 --> 00:02:34.160 nappen, og når jeg stod og ventede på 36 00:02:34.160 --> 00:02:36.000 en båd i en halv time, så kunne 37 00:02:36.000 --> 00:02:38.760 jeg nok have taget en skidt. 38 00:02:40.840 --> 00:02:43.660 Det var sådan set lige fra dengang, der 39 00:02:43.660 --> 00:02:44.680 har jeg altid malet. 40 00:02:44.680 --> 00:02:45.460 Men der er ikke gået et år, hvor 41 00:02:45.460 --> 00:02:46.100 jeg ikke har malet. 42 00:02:46.860 --> 00:02:49.200 Så kan der være perioder på 3-4 43 00:02:49.200 --> 00:02:51.040 måneder, hvor jeg stopper eller går i stå, 44 00:02:51.120 --> 00:02:52.200 for en eller anden grund. 45 00:02:52.340 --> 00:02:54.380 Men hvis jeg har skidt på noget tur, 46 00:02:54.580 --> 00:02:56.120 så kommer jeg imod. 47 00:02:57.320 --> 00:02:59.200 Men ellers så er jeg næsten altid i 48 00:02:59.200 --> 00:02:59.340 gang. 49 00:02:59.440 --> 00:03:00.820 Det har jeg været lige siden. 50 00:03:01.080 --> 00:03:04.340 Så har jeg faktisk min gamle lyst til 51 00:03:04.340 --> 00:03:05.680 at blive maler, den er blevet siddende. 52 00:03:05.840 --> 00:03:10.620 Sådan at jeg med vilje forudsog, at jeg 53 00:03:10.620 --> 00:03:11.940 ville stoppe, når jeg blev 60 år. 54 00:03:12.740 --> 00:03:14.240 Det har jeg gennemført. 55 00:03:15.820 --> 00:03:17.880 Jeg holdt op, da jeg var 60, og 56 00:03:17.880 --> 00:03:20.140 så tænkte jeg på, så kunne man måske 57 00:03:20.140 --> 00:03:22.420 endnu nå at blive rigtig maler. 58 00:03:22.800 --> 00:03:24.700 Det begynder jeg nok at tvivle på. 59 00:03:25.600 --> 00:03:29.140 Det er svært i en sen alder. 60 00:03:30.420 --> 00:03:34.000 Specielt når man maler, som jeg gør. 61 00:03:34.880 --> 00:03:38.100 Det er ikke rigtig ind nogen steder i 62 00:03:38.100 --> 00:03:38.340 dag. 63 00:03:38.340 --> 00:03:44.140 Det er sådan, at min form for maleri 64 00:03:44.140 --> 00:03:46.580 er genkendeligt. 65 00:03:47.840 --> 00:03:49.700 Når man skal være ondskabsfuld, så siger man 66 00:03:49.700 --> 00:03:53.660 det er naturalistisk, og det er selvfølgelig out. 67 00:03:54.060 --> 00:03:57.500 Tror du ikke, at mange mennesker godt kan 68 00:03:57.500 --> 00:03:59.760 lide sådan nogle billeder, som man kan forholde 69 00:03:59.760 --> 00:04:00.220 sig til? 70 00:04:02.420 --> 00:04:05.080 Måske nok neutralt, men også noget, hvor man 71 00:04:05.080 --> 00:04:07.740 kan sige, her er et billede, som jeg 72 00:04:07.740 --> 00:04:09.540 kan kende igennem. 73 00:04:09.580 --> 00:04:11.540 Jo, det er der ingen tvivl om. 74 00:04:13.800 --> 00:04:17.920 Det vil langt de fleste mennesker nok bedst 75 00:04:17.920 --> 00:04:19.540 kunne få et forhold til. 76 00:04:20.680 --> 00:04:22.620 Så er det bare, at man har det 77 00:04:22.620 --> 00:04:25.780 her indtryk, at hvis man maler, som jeg 78 00:04:25.780 --> 00:04:28.900 gør, så får man straks en lille suspectskær, 79 00:04:29.280 --> 00:04:31.580 altså maler han nu bare sådan for at 80 00:04:31.580 --> 00:04:32.640 kunne sælge sine billeder? 81 00:04:32.640 --> 00:04:34.100 Det vil jeg sige med det samme, at 82 00:04:34.100 --> 00:04:35.500 det gør jeg ikke, for jeg behøver absolut 83 00:04:35.500 --> 00:04:37.120 ikke sælge mine billeder for at leve. 84 00:04:37.240 --> 00:04:38.460 Det har jeg sådan set klaret. 85 00:04:38.880 --> 00:04:40.160 Jeg tror aldrig nogensinde, at jeg ville kunne 86 00:04:40.160 --> 00:04:41.320 have malet et billede. 87 00:04:42.000 --> 00:04:43.060 Det var nok også derfor, at det var 88 00:04:43.060 --> 00:04:43.940 godt, at jeg ikke blev maler. 89 00:04:45.600 --> 00:04:47.900 Hvis jeg vidste, at jeg skulle være afhængig 90 00:04:47.900 --> 00:04:49.620 af at få dem solgt, så tror jeg 91 00:04:49.620 --> 00:04:50.640 ikke, at jeg kunne male noget som helst. 92 00:04:52.000 --> 00:04:54.460 Men det, jeg laver, det kommer, som det 93 00:04:54.460 --> 00:04:54.700 kommer. 94 00:04:55.080 --> 00:04:56.620 Det er fordi, det er mig. 95 00:04:58.020 --> 00:05:01.100 Mange af de billeder, du maler, det er 96 00:05:01.100 --> 00:05:02.740 jo af kvaraller. 97 00:05:03.740 --> 00:05:07.420 Og du har jo helt specielt beskæftiget dig 98 00:05:07.420 --> 00:05:08.700 meget med de indre kulturelle billeder. 99 00:05:10.440 --> 00:05:11.200 Hvorfor er det det? 100 00:05:13.040 --> 00:05:15.940 Det er nok min opvækst i København, hvor 101 00:05:15.940 --> 00:05:21.560 jeg boede fra 1935 og til jeg rejste 102 00:05:21.560 --> 00:05:22.740 til Frankrig i 1947. 103 00:05:23.080 --> 00:05:25.120 Det vil sige hele min ungdom, fra jeg 104 00:05:25.120 --> 00:05:26.360 var 10 til jeg var 23 år. 105 00:05:27.480 --> 00:05:28.560 Det er vi så under krigen. 106 00:05:28.980 --> 00:05:31.200 Og før krigen, hvor København var en helt 107 00:05:31.200 --> 00:05:31.840 anden by. 108 00:05:32.460 --> 00:05:33.980 Og så er det snavsede og det triste 109 00:05:33.980 --> 00:05:35.820 København under krigen. 110 00:05:38.980 --> 00:05:40.360 Jeg synes, det er et liv, som jeg 111 00:05:40.360 --> 00:05:41.240 har kendt. 112 00:05:41.480 --> 00:05:43.680 Det er ikke for at sige, at jeg 113 00:05:43.680 --> 00:05:44.960 er arbejdersøn. 114 00:05:45.140 --> 00:05:45.640 Det er jeg ikke. 115 00:05:46.280 --> 00:05:50.480 Min far var købmand i Roskilde, der gik 116 00:05:50.480 --> 00:05:50.780 valit. 117 00:05:50.780 --> 00:05:55.380 Så derfor har jeg været vant til et 118 00:05:55.380 --> 00:05:59.400 beskæftiget liv fra dreng og ung. 119 00:06:00.180 --> 00:06:05.020 Men det er ikke for at bryste mig 120 00:06:05.020 --> 00:06:05.740 af at være arbejder. 121 00:06:05.840 --> 00:06:07.020 Men jeg har levet i det miljø, og 122 00:06:07.020 --> 00:06:11.960 jeg har haft mange af mine ungdomsvenner. 123 00:06:12.960 --> 00:06:15.120 Jeg er færdig i de kvarterer. 124 00:06:15.660 --> 00:06:17.320 Og jeg har altid syntes, der var en 125 00:06:17.320 --> 00:06:18.260 fantastisk stemning. 126 00:06:18.260 --> 00:06:21.020 Jeg husker, som om man travlede rundt på 127 00:06:21.020 --> 00:06:23.480 beværetningerne indenfor København. 128 00:06:23.700 --> 00:06:25.100 På Nørrebro Vesterbro. 129 00:06:25.440 --> 00:06:28.000 Hvor jeg satte skjulet i et hjørne, hvor 130 00:06:28.000 --> 00:06:33.520 min tegnblogger prøvede på at tage skitter her. 131 00:06:34.800 --> 00:06:39.140 Men en helt anden ting, som også interesserer 132 00:06:39.140 --> 00:06:42.820 dig meget, det er din inspiration gennem din 133 00:06:42.820 --> 00:06:43.740 rejse til Frankrig. 134 00:06:43.880 --> 00:06:44.380 Provence. 135 00:06:45.480 --> 00:06:48.620 Hvad er det dér, der kan få dig 136 00:06:48.620 --> 00:06:50.500 til at få pelsen frem? 137 00:06:54.380 --> 00:06:57.660 Når jeg maler i København, så foregår det 138 00:06:57.660 --> 00:06:59.140 næsten altid fra min bil. 139 00:06:59.900 --> 00:07:02.020 Hvor jeg sidder og klæder en bæne bag 140 00:07:02.020 --> 00:07:04.520 rattet og hælder vand over mig. 141 00:07:05.980 --> 00:07:08.680 I Provence, min kone er fransk. 142 00:07:08.860 --> 00:07:16.300 Hende fangede jeg på bjergbesigning i Frankrig i 143 00:07:16.300 --> 00:07:16.700 sin tid. 144 00:07:19.280 --> 00:07:21.120 Så kommer vi meget i Frankrig. 145 00:07:21.260 --> 00:07:22.940 Vi er dernede 3-4 måneder om året 146 00:07:22.940 --> 00:07:23.120 nu. 147 00:07:24.640 --> 00:07:27.540 Der er jo simpelthen bare lys og fest 148 00:07:27.540 --> 00:07:28.060 og farver. 149 00:07:28.340 --> 00:07:29.700 Man bliver et bedre menneske, når man kommer 150 00:07:29.700 --> 00:07:30.620 ned i solen og varmen. 151 00:07:32.380 --> 00:07:33.900 Der kan jeg sidde ude. 152 00:07:34.200 --> 00:07:35.860 Der kan du simpelthen køre ud og tage 153 00:07:35.860 --> 00:07:37.380 din stol selv fra hvor som helst. 154 00:07:37.840 --> 00:07:39.420 Det er lige fra februar til november. 155 00:07:39.720 --> 00:07:40.960 Så kan du sidde ude i naturen og 156 00:07:40.960 --> 00:07:42.420 male. 157 00:07:42.420 --> 00:07:44.860 Så har man det altså noget nemmere end 158 00:07:44.860 --> 00:07:46.880 at trykke sammen en bil. 159 00:07:48.100 --> 00:07:52.980 Er det simpelthen naturen, hele den franske mentalitet? 160 00:07:53.220 --> 00:07:55.520 Er det de ting, du forsøger at få 161 00:07:55.520 --> 00:07:56.120 på dit lærrede? 162 00:07:57.020 --> 00:08:03.740 Ja, det er været, det er solen, det 163 00:08:03.740 --> 00:08:05.640 er stemningen igen. 164 00:08:06.180 --> 00:08:08.680 Når man ser de her pit-tanke-spillere, 165 00:08:08.960 --> 00:08:14.720 der står på pladserne dernede og kaster med 166 00:08:14.720 --> 00:08:15.120 kugler. 167 00:08:15.720 --> 00:08:21.940 Det er en vidunderlig livskunst i deres måde 168 00:08:21.940 --> 00:08:23.180 at leve på. 169 00:08:26.120 --> 00:08:28.020 Det er også de skiftende vores tider, der 170 00:08:28.020 --> 00:08:34.460 prøver at få fat i et oliventræ, der 171 00:08:34.460 --> 00:08:36.159 spiller i 27 farver. 172 00:08:36.380 --> 00:08:37.600 Det er ligesom en kameleon. 173 00:08:37.700 --> 00:08:39.600 Det er overhovedet ikke til at få fat 174 00:08:39.600 --> 00:08:39.799 i. 175 00:08:40.679 --> 00:08:46.280 Der er altså udfordringer med lys og mennesker. 176 00:08:46.580 --> 00:08:47.940 Vi har hørt lidt om de steder, hvor 177 00:08:47.940 --> 00:08:50.660 du bliver inspireret fra og hvorfor. 178 00:08:51.200 --> 00:08:53.800 Men du maler jo også en del oliemalerier. 179 00:08:54.100 --> 00:08:55.220 Det kunne være, at vi skulle tage et 180 00:08:55.220 --> 00:08:57.040 lille kig på en af de malerier, som 181 00:08:57.040 --> 00:08:57.860 du har hængende her. 182 00:08:58.700 --> 00:09:01.060 Som som sagt er på udstillingen her indtil 183 00:09:01.060 --> 00:09:01.820 den 15. 184 00:09:01.920 --> 00:09:03.080 november i Farver Hammerskov. 185 00:09:03.600 --> 00:09:04.880 Lad os tage et kig på det, og 186 00:09:04.880 --> 00:09:06.040 lad os få en lille snak om det. 187 00:09:07.600 --> 00:09:08.040 Ja. 188 00:09:08.680 --> 00:09:09.120 Godt. 189 00:09:15.270 --> 00:09:15.710 Ja. 190 00:09:18.290 --> 00:09:20.830 Ja Knud, det er altså en af de 191 00:09:20.830 --> 00:09:24.350 billeder, hvor du jo har malet med oliemaling. 192 00:09:24.630 --> 00:09:25.690 Og det er jo ikke sådan noget, man 193 00:09:25.690 --> 00:09:27.170 kan sidde og lave i en bil i 194 00:09:27.170 --> 00:09:27.510 hvert fald. 195 00:09:27.850 --> 00:09:29.230 Sådan i løbet af et par timer. 196 00:09:29.590 --> 00:09:31.290 Nej, det kan det ikke. 197 00:09:32.350 --> 00:09:36.250 Oliemaling, det driver jeg med om sommeren i 198 00:09:36.250 --> 00:09:37.430 Danmark. 199 00:09:37.430 --> 00:09:39.090 Når jeg kan sidde ude på en mark. 200 00:09:40.190 --> 00:09:42.710 Jeg starter med akvarellen som udgangspunkt. 201 00:09:43.570 --> 00:09:45.350 Og så arbejder jeg videre med billedet. 202 00:09:45.430 --> 00:09:46.250 Selvfølgelig ændrer det sig. 203 00:09:46.590 --> 00:09:47.430 Det bliver ikke det samme. 204 00:09:47.490 --> 00:09:49.950 Det bliver ikke en kopi af akvarellen. 205 00:09:51.610 --> 00:09:54.010 Men enig mand vil jeg gerne prøve på 206 00:09:54.010 --> 00:09:54.550 at lave oliebilleder. 207 00:09:55.170 --> 00:09:57.390 Fordi man er ligesom, jeg ved ikke om 208 00:09:57.390 --> 00:09:58.330 det er ligesom cigaretryger. 209 00:09:58.410 --> 00:09:59.670 Der er nogen, der matter mere end andre. 210 00:09:59.890 --> 00:10:02.610 Altså et oliebillede, det er ligesom, det har 211 00:10:02.610 --> 00:10:05.730 ligesom måske mere vægt for dig selv. 212 00:10:05.730 --> 00:10:09.030 Og det er mere konstant materiale, du har 213 00:10:09.030 --> 00:10:09.610 indtrykket af. 214 00:10:10.590 --> 00:10:11.230 Det er det ikke. 215 00:10:12.490 --> 00:10:14.030 Men det er vel også fordi, at et 216 00:10:14.030 --> 00:10:17.430 oliemaleri, det er et værk, som man kan 217 00:10:17.430 --> 00:10:19.310 gå og arbejde på etidenvis. 218 00:10:19.650 --> 00:10:21.810 Du kan blive ved med at arbejde på 219 00:10:21.810 --> 00:10:22.010 det. 220 00:10:22.430 --> 00:10:26.510 Og de oliebilleder, jeg laver, dem arbejder jeg 221 00:10:26.510 --> 00:10:28.430 på i mange dage og mange uger. 222 00:10:28.430 --> 00:10:29.930 Altså det er noget, hvor man bliver ved 223 00:10:29.930 --> 00:10:30.430 med at... 224 00:10:31.210 --> 00:10:33.670 Man kan blive ved med at ændre på 225 00:10:33.670 --> 00:10:33.830 det. 226 00:10:33.890 --> 00:10:35.370 Man kan gå og kigge på det nogle 227 00:10:35.370 --> 00:10:36.130 tider eller to. 228 00:10:36.530 --> 00:10:38.550 Og siger, jamen der er noget der, så 229 00:10:38.550 --> 00:10:39.490 begynder man nok at kunne se, at der 230 00:10:39.490 --> 00:10:40.090 er noget galt. 231 00:10:41.270 --> 00:10:43.050 Eller man kan komme tilbage på det et 232 00:10:43.050 --> 00:10:45.310 år efter og hælde ud af, at det 233 00:10:45.310 --> 00:10:46.370 er sgu ikke tilfredsstillende. 234 00:10:46.490 --> 00:10:47.450 Det kan jeg ikke være bekendt at komme 235 00:10:47.450 --> 00:10:47.810 frem med. 236 00:10:48.670 --> 00:10:50.030 Derfor er der ikke så mange oliebilleder med 237 00:10:50.030 --> 00:10:50.190 her. 238 00:10:50.370 --> 00:10:52.770 Men dem, jeg har taget med, det er 239 00:10:52.770 --> 00:10:55.090 fordi, jeg synes, at nogen kan stå inden 240 00:10:55.090 --> 00:10:55.310 for dem. 241 00:10:56.390 --> 00:10:58.170 Det vil sige, at du er faktisk kommet 242 00:10:58.170 --> 00:10:59.710 dertil nu, og du har sluppet det her 243 00:10:59.710 --> 00:11:01.070 billede, og nu står det færdigt. 244 00:11:01.430 --> 00:11:02.790 Nu skulle det være færdigt, ja. 245 00:11:03.830 --> 00:11:07.830 Og jeg vil også sige, at stedet, det 246 00:11:07.830 --> 00:11:08.590 er også færdigt. 247 00:11:09.270 --> 00:11:12.150 Det er prinsesse Charlottesgade. 248 00:11:12.670 --> 00:11:16.810 Nej, undskyld, det er Frederikens Jyllandsgade. 249 00:11:18.270 --> 00:11:20.350 Prinsesse Charlottesgade går på den anden vej, ja. 250 00:11:20.770 --> 00:11:21.770 Det er Frederikens Jyllandsgade. 251 00:11:24.310 --> 00:11:27.650 Og der er faktisk ikke ret meget tilbage 252 00:11:27.650 --> 00:11:28.490 af det i dag. 253 00:11:28.870 --> 00:11:31.510 Det var allerede under kraftig nedrivning. 254 00:11:32.030 --> 00:11:34.090 Og jeg tror, at i dag er der... 255 00:11:34.090 --> 00:11:36.790 Jeg ved ikke, om det sidste hus derhenne, 256 00:11:36.810 --> 00:11:37.710 det står endnu. 257 00:11:37.830 --> 00:11:39.770 Men ellers så er det forsvundet. 258 00:11:40.410 --> 00:11:42.410 Og de er ved at bygge op igen. 259 00:11:43.630 --> 00:11:44.150 Godt. 260 00:11:44.530 --> 00:11:44.950 Tak skal du have. 261 00:11:45.570 --> 00:11:48.210 Og så vil vi ellers opfordre vores seere 262 00:11:48.210 --> 00:11:50.110 til at komme hernede og se Knud Græssens 263 00:11:50.110 --> 00:11:51.450 udstilling i Farhammersgård. 264 00:11:51.450 --> 00:11:52.910 Som kører ind til den 15. 265 00:11:53.010 --> 00:11:53.430 november. 266 00:12:06.630 --> 00:12:09.210 På fredag er der premiere i kino på 267 00:12:09.210 --> 00:12:12.570 Astrid Henning Jensens filmatisering af Tove Ditlevsens roman, 268 00:12:13.010 --> 00:12:13.950 Barndommen skadede. 269 00:12:14.730 --> 00:12:17.550 Men allerede i eftermiddags var der en særforovervisning 270 00:12:17.550 --> 00:12:18.850 med efterfølgende debat. 271 00:12:19.970 --> 00:12:21.830 Vi viser nu et glemt af traileren til 272 00:12:21.830 --> 00:12:22.290 filmen. 273 00:12:22.490 --> 00:12:24.590 Og på næste onsdag er vi tilbage igen 274 00:12:24.590 --> 00:12:27.530 med et interview med instruktøren Astrid Henning Jensen. 275 00:12:34.030 --> 00:12:36.030 Så kan vi godt også syne lokaliteterne. 276 00:12:36.030 --> 00:12:38.110 Jeg er dit barndoms skader. 277 00:12:39.090 --> 00:12:41.110 Jeg er dit væsentro. 278 00:12:42.450 --> 00:12:45.070 Jeg er den bankende rumør. 279 00:12:45.750 --> 00:12:47.670 I alt hvad du længere smører. 280 00:12:47.670 --> 00:12:50.030 To æg, smør og rabbetæb. 281 00:12:50.070 --> 00:12:50.710 Det er 10 øre. 282 00:12:53.710 --> 00:12:56.350 Og din bars bekymrende syn. 283 00:13:00.070 --> 00:13:02.390 Nu er der jo egentlig tre produkter, eller 284 00:13:02.390 --> 00:13:04.110 udtryksformer, hvis vi skal kalde dem det. 285 00:13:04.110 --> 00:13:07.270 Der er Tove Ditlevsens bog, Barndommen skadede. 286 00:13:07.410 --> 00:13:08.050 Der er din film. 287 00:13:08.570 --> 00:13:09.750 Og så er der Annie Lemmings musik. 288 00:13:10.290 --> 00:13:11.350 Hvad synes du om musikken? 289 00:13:12.090 --> 00:13:13.470 Jeg synes det er utrolig godt. 290 00:13:13.690 --> 00:13:15.290 Og Barndommen skadede elsker jeg. 291 00:13:16.350 --> 00:13:17.890 Den er altså spillet og spillet. 292 00:13:18.510 --> 00:13:21.190 Jeg ved ikke om det er til skade 293 00:13:21.190 --> 00:13:24.470 på filmen eller til gavn, at den er 294 00:13:24.470 --> 00:13:25.430 spillet så meget. 295 00:13:25.550 --> 00:13:27.270 Fordi jeg bad Anna om at lave musik, 296 00:13:27.350 --> 00:13:28.530 fordi hun havde lavet kvindesind. 297 00:13:29.570 --> 00:13:31.750 Og så kunne jeg tænke mig at lave 298 00:13:31.750 --> 00:13:32.810 musik til filmen. 299 00:13:32.810 --> 00:13:34.830 Og jeg ville gerne have, at hun sang 300 00:13:34.830 --> 00:13:37.550 Barndommens Gade til slut. 301 00:13:39.010 --> 00:13:40.410 Og gav den digte. 302 00:13:41.550 --> 00:13:43.810 Og så kom hun lidt efter serien, eller 303 00:13:43.810 --> 00:13:45.930 nogle dage efter, da vi nævnte til vores 304 00:13:45.930 --> 00:13:48.530 næste møde, så sagde hun, at hun havde 305 00:13:48.530 --> 00:13:49.910 tænkt over, at det var så længe siden 306 00:13:49.910 --> 00:13:51.650 hun havde lavet kvindesind, så hun ville egentlig 307 00:13:51.650 --> 00:13:54.470 gerne lave en plade igen nu. 308 00:13:55.070 --> 00:13:56.590 Og så bad jeg bare om én ting 309 00:13:56.590 --> 00:13:58.470 af digt, som hedder Børnen, og om det 310 00:13:58.470 --> 00:13:59.210 kunne komme med. 311 00:13:59.210 --> 00:14:01.870 Og ellers så stod den fri i dag. 312 00:14:02.650 --> 00:14:05.370 Og så kom den vist for to måneder 313 00:14:05.370 --> 00:14:08.370 siden, tror jeg, og blev jo på hitliste 314 00:14:08.370 --> 00:14:10.350 nummer ét, og den blev spillet og spillet 315 00:14:10.350 --> 00:14:11.030 igen og igen. 316 00:14:11.490 --> 00:14:13.050 Så når de hørte min film, tænkte de, 317 00:14:13.170 --> 00:14:14.310 at den har vi hørt. 318 00:14:14.710 --> 00:14:15.850 Altså jeg ved ikke om det er til 319 00:14:15.850 --> 00:14:17.190 gavn eller... 320 00:14:17.190 --> 00:14:19.950 Er pladen skattet som et selvstændigt værk? 321 00:14:20.230 --> 00:14:22.790 Jo, det er skatten, fordi det også er 322 00:14:22.790 --> 00:14:26.310 Anna har lavet akustisk, altså 30'er-musik. 323 00:14:26.310 --> 00:14:30.190 Og også Børndomsgade som 30', altså indspillet som 324 00:14:30.190 --> 00:14:31.030 30'er-musik. 325 00:14:31.370 --> 00:14:33.570 Og så er der lagister her i filmen. 326 00:14:34.230 --> 00:14:36.790 Det er jo det, der hedder underlægningsmusik derfra 327 00:14:36.790 --> 00:14:37.410 og dertil. 328 00:14:44.930 --> 00:14:45.790 Fik du den? 329 00:14:49.210 --> 00:14:50.010 Hvordan var det? 330 00:14:52.560 --> 00:14:53.680 Det kan jeg ikke sådan forklare. 331 00:14:54.040 --> 00:14:54.840 Det var musikken. 332 00:14:55.080 --> 00:14:56.260 Hvad med filmen og bogen? 333 00:14:56.260 --> 00:14:57.900 Hvordan hænger de to ting sammen? 334 00:14:58.640 --> 00:15:01.640 Der er nogen, der har kaldt din film 335 00:15:01.640 --> 00:15:03.100 en filmatisering af bogen, og så er der 336 00:15:03.100 --> 00:15:04.440 andre, som siger, at det lige netop ikke 337 00:15:04.440 --> 00:15:05.240 er en filmatisering. 338 00:15:05.260 --> 00:15:06.480 Det er ikke en filmatisering af bogen. 339 00:15:08.340 --> 00:15:09.220 Nå, men det var det, jeg sagde. 340 00:15:10.240 --> 00:15:12.560 Jeg har læst den her. 341 00:15:13.700 --> 00:15:15.520 Jeg kalder den Børndomsgade. 342 00:15:16.200 --> 00:15:17.780 Det er personerne det samme. 343 00:15:18.680 --> 00:15:20.460 Og jeg har taget noget fra nogle af 344 00:15:20.460 --> 00:15:22.700 hendes andre bøger, og jeg har også lavet 345 00:15:22.700 --> 00:15:26.700 scener, som jeg selv har tænkt mig ind 346 00:15:26.700 --> 00:15:27.200 imellem. 347 00:15:29.500 --> 00:15:31.900 Jeg følte mig meget fri. 348 00:15:32.240 --> 00:15:33.800 Desværre lever hun jo ikke, så jeg kan 349 00:15:33.800 --> 00:15:35.460 køre den fra hende, hun kan fodkende. 350 00:15:35.760 --> 00:15:37.300 Men jeg kunne ikke have hende stående sådan 351 00:15:37.300 --> 00:15:39.520 bagved, hvis jeg fandt på noget, og sige, 352 00:15:39.620 --> 00:15:40.620 nej, det må man ikke. 353 00:15:40.740 --> 00:15:41.800 Det står der ikke eller noget. 354 00:15:42.020 --> 00:15:44.540 Det er ikke en film om Tove Ditløsen. 355 00:15:44.740 --> 00:15:46.220 Det er en ungdomsgadespil. 356 00:15:47.240 --> 00:15:48.500 I næsten samme årgang. 357 00:15:48.640 --> 00:15:49.640 Kendte du hende personligt? 358 00:15:50.120 --> 00:15:55.080 Jeg kendte hende, desværre, da hun var syg. 359 00:15:56.320 --> 00:15:57.760 Hvad tror du, hun ville have syntes om 360 00:15:57.760 --> 00:15:58.060 filmet? 361 00:15:58.480 --> 00:15:59.340 Jeg aner det ikke. 362 00:15:59.800 --> 00:16:00.500 Jeg ved det ikke. 363 00:16:01.260 --> 00:16:03.580 Jeg håber, hun kan lide det, hvor hun 364 00:16:03.580 --> 00:16:05.040 nu end er i verden. 365 00:16:05.240 --> 00:16:07.340 Hvad han har sagt deroppe. 366 00:16:09.300 --> 00:16:10.540 Hun vil godt kende det. 367 00:16:15.440 --> 00:16:17.500 Jeg har øvet grøn sæbe, så Karsten kommer 368 00:16:17.500 --> 00:16:19.420 til verden i en sky af sæbebobler. 369 00:16:21.780 --> 00:16:23.140 Det gør du for resten også. 370 00:16:23.700 --> 00:16:24.620 Esther, tænk af. 371 00:16:26.580 --> 00:16:27.600 Mænden har det nemmere. 372 00:16:30.180 --> 00:16:31.040 Karsten er god nok. 373 00:16:32.060 --> 00:16:32.680 Han er stabil. 374 00:16:33.660 --> 00:16:34.560 Han kommer aldrig fuldt hjem. 375 00:16:35.060 --> 00:16:36.000 Han har slået mig, det har han aldrig. 376 00:16:37.360 --> 00:16:39.700 Men dyr er lige nu lige godt mænden. 377 00:16:39.760 --> 00:16:40.280 Er det ikke rigtigt? 378 00:16:44.170 --> 00:16:45.810 Ned efter en pose kartofler, Esther. 379 00:16:50.460 --> 00:16:52.080 Fund på Claus, jeg betaler på fredag. 380 00:16:53.100 --> 00:16:56.600 Du nævnte tidligere Sofie Gråbøl, der har hovedrollen. 381 00:16:58.280 --> 00:17:00.940 Hun har en fantastisk lighed med tuberitetsløsens hormon. 382 00:17:01.940 --> 00:17:03.180 Fysioterapane og så videre. 383 00:17:04.619 --> 00:17:07.520 Hvordan har det været at lave så meget? 384 00:17:07.619 --> 00:17:09.920 Instruere og arbejde sammen med en relativt ubrød 385 00:17:09.920 --> 00:17:10.520 hovedkræft? 386 00:17:10.579 --> 00:17:11.960 Hun var bare så dejlig. 387 00:17:12.560 --> 00:17:14.920 Hun er et meget alvorligt menneske. 388 00:17:15.660 --> 00:17:18.380 Hun tænker så meget. 389 00:17:19.020 --> 00:17:23.920 Vi snakkede meget inden jeg begyndte filmen. 390 00:17:27.099 --> 00:17:29.040 De forskellige scener. 391 00:17:29.940 --> 00:17:34.120 Fornemmelser og hvordan jeg følte det med de 392 00:17:34.120 --> 00:17:35.240 forskellige scener. 393 00:17:35.520 --> 00:17:36.620 Så lod jeg hende være i ro. 394 00:17:37.840 --> 00:17:39.240 Så går hun ned i sig selv. 395 00:17:39.300 --> 00:17:40.280 Hun er utrolig. 396 00:17:40.280 --> 00:17:41.960 Hun er utrolig. 397 00:17:42.400 --> 00:17:43.500 Hun elsker at være pige.
Serie
Dato udgivet
Kommentarer