nyheder 05. november 1986

WEBVTT

1
00:01:07.340 --> 00:01:11.060
Den ægte Roskelleborger Knud Grejersen udstiller i denne

2
00:01:11.060 --> 00:01:14.040
måned i Farver Hammers gård nærmere betegnet indtil

3
00:01:14.040 --> 00:01:14.540
den 15.

4
00:01:14.660 --> 00:01:15.160
november.

5
00:01:16.280 --> 00:01:19.320
Maleren Knud Grejersen er interessant og spændende i

6
00:01:19.320 --> 00:01:22.320
sin præsentation af akvaraller og oliemalerier.

7
00:01:23.260 --> 00:01:25.660
Han maler meget figurativt og har specielt hentet

8
00:01:25.660 --> 00:01:29.040
sin inspiration fra arbejderemiljøer i det indre København,

9
00:01:29.460 --> 00:01:32.260
ligesom han desuden supplerer sin samling af malerier

10
00:01:32.260 --> 00:01:35.200
med mange dejlige billeder fra Provence, hvor han

11
00:01:35.200 --> 00:01:36.900
opholder sig i flere måneder om året.

12
00:01:37.940 --> 00:01:40.760
Roskelle Lokaltv har besøgt Farver Hammers gård og

13
00:01:40.760 --> 00:01:41.920
talt med Knud Grejersen.

14
00:01:42.660 --> 00:01:47.200
Knud Grejersen, du er jo rigtig Roskelleborger, og

15
00:01:47.200 --> 00:01:50.940
du er maler og har beskæftiget dig med

16
00:01:50.940 --> 00:01:51.820
det i mange år.

17
00:01:52.840 --> 00:01:55.060
Gennem de senere år er du så gået

18
00:01:55.060 --> 00:02:00.220
over til at udelukkende male og bruge din

19
00:02:00.220 --> 00:02:03.280
interesse på en måde, hvor du også kan

20
00:02:03.280 --> 00:02:05.200
have mulighed for nu som her at udstille

21
00:02:05.200 --> 00:02:06.040
i Farver Hammers gård.

22
00:02:06.840 --> 00:02:09.580
Men hvad er egentlig din baggrund for at

23
00:02:09.580 --> 00:02:10.620
begynde at male?

24
00:02:11.340 --> 00:02:12.780
Jeg har faktisk aldrig kunne lade være med

25
00:02:12.780 --> 00:02:13.100
at male.

26
00:02:13.960 --> 00:02:16.680
Det har altid været det, der har interesseret

27
00:02:16.680 --> 00:02:17.500
mig mest.

28
00:02:18.280 --> 00:02:19.860
Og hele mit liv igennem.

29
00:02:20.920 --> 00:02:22.140
Også i alle de år, hvor jeg har

30
00:02:22.140 --> 00:02:22.580
arbejdet.

31
00:02:22.880 --> 00:02:25.320
Hvor jeg var biolog i Marseille, hvor jeg

32
00:02:25.320 --> 00:02:26.520
var skibsprøventeringshandler.

33
00:02:27.520 --> 00:02:28.980
Eller waterclark, som det hed dengang.

34
00:02:29.340 --> 00:02:32.140
Der flindrede jeg rundt altid med mappen på

35
00:02:32.140 --> 00:02:34.160
nappen, og når jeg stod og ventede på

36
00:02:34.160 --> 00:02:36.000
en båd i en halv time, så kunne

37
00:02:36.000 --> 00:02:38.760
jeg nok have taget en skidt.

38
00:02:40.840 --> 00:02:43.660
Det var sådan set lige fra dengang, der

39
00:02:43.660 --> 00:02:44.680
har jeg altid malet.

40
00:02:44.680 --> 00:02:45.460
Men der er ikke gået et år, hvor

41
00:02:45.460 --> 00:02:46.100
jeg ikke har malet.

42
00:02:46.860 --> 00:02:49.200
Så kan der være perioder på 3-4

43
00:02:49.200 --> 00:02:51.040
måneder, hvor jeg stopper eller går i stå,

44
00:02:51.120 --> 00:02:52.200
for en eller anden grund.

45
00:02:52.340 --> 00:02:54.380
Men hvis jeg har skidt på noget tur,

46
00:02:54.580 --> 00:02:56.120
så kommer jeg imod.

47
00:02:57.320 --> 00:02:59.200
Men ellers så er jeg næsten altid i

48
00:02:59.200 --> 00:02:59.340
gang.

49
00:02:59.440 --> 00:03:00.820
Det har jeg været lige siden.

50
00:03:01.080 --> 00:03:04.340
Så har jeg faktisk min gamle lyst til

51
00:03:04.340 --> 00:03:05.680
at blive maler, den er blevet siddende.

52
00:03:05.840 --> 00:03:10.620
Sådan at jeg med vilje forudsog, at jeg

53
00:03:10.620 --> 00:03:11.940
ville stoppe, når jeg blev 60 år.

54
00:03:12.740 --> 00:03:14.240
Det har jeg gennemført.

55
00:03:15.820 --> 00:03:17.880
Jeg holdt op, da jeg var 60, og

56
00:03:17.880 --> 00:03:20.140
så tænkte jeg på, så kunne man måske

57
00:03:20.140 --> 00:03:22.420
endnu nå at blive rigtig maler.

58
00:03:22.800 --> 00:03:24.700
Det begynder jeg nok at tvivle på.

59
00:03:25.600 --> 00:03:29.140
Det er svært i en sen alder.

60
00:03:30.420 --> 00:03:34.000
Specielt når man maler, som jeg gør.

61
00:03:34.880 --> 00:03:38.100
Det er ikke rigtig ind nogen steder i

62
00:03:38.100 --> 00:03:38.340
dag.

63
00:03:38.340 --> 00:03:44.140
Det er sådan, at min form for maleri

64
00:03:44.140 --> 00:03:46.580
er genkendeligt.

65
00:03:47.840 --> 00:03:49.700
Når man skal være ondskabsfuld, så siger man

66
00:03:49.700 --> 00:03:53.660
det er naturalistisk, og det er selvfølgelig out.

67
00:03:54.060 --> 00:03:57.500
Tror du ikke, at mange mennesker godt kan

68
00:03:57.500 --> 00:03:59.760
lide sådan nogle billeder, som man kan forholde

69
00:03:59.760 --> 00:04:00.220
sig til?

70
00:04:02.420 --> 00:04:05.080
Måske nok neutralt, men også noget, hvor man

71
00:04:05.080 --> 00:04:07.740
kan sige, her er et billede, som jeg

72
00:04:07.740 --> 00:04:09.540
kan kende igennem.

73
00:04:09.580 --> 00:04:11.540
Jo, det er der ingen tvivl om.

74
00:04:13.800 --> 00:04:17.920
Det vil langt de fleste mennesker nok bedst

75
00:04:17.920 --> 00:04:19.540
kunne få et forhold til.

76
00:04:20.680 --> 00:04:22.620
Så er det bare, at man har det

77
00:04:22.620 --> 00:04:25.780
her indtryk, at hvis man maler, som jeg

78
00:04:25.780 --> 00:04:28.900
gør, så får man straks en lille suspectskær,

79
00:04:29.280 --> 00:04:31.580
altså maler han nu bare sådan for at

80
00:04:31.580 --> 00:04:32.640
kunne sælge sine billeder?

81
00:04:32.640 --> 00:04:34.100
Det vil jeg sige med det samme, at

82
00:04:34.100 --> 00:04:35.500
det gør jeg ikke, for jeg behøver absolut

83
00:04:35.500 --> 00:04:37.120
ikke sælge mine billeder for at leve.

84
00:04:37.240 --> 00:04:38.460
Det har jeg sådan set klaret.

85
00:04:38.880 --> 00:04:40.160
Jeg tror aldrig nogensinde, at jeg ville kunne

86
00:04:40.160 --> 00:04:41.320
have malet et billede.

87
00:04:42.000 --> 00:04:43.060
Det var nok også derfor, at det var

88
00:04:43.060 --> 00:04:43.940
godt, at jeg ikke blev maler.

89
00:04:45.600 --> 00:04:47.900
Hvis jeg vidste, at jeg skulle være afhængig

90
00:04:47.900 --> 00:04:49.620
af at få dem solgt, så tror jeg

91
00:04:49.620 --> 00:04:50.640
ikke, at jeg kunne male noget som helst.

92
00:04:52.000 --> 00:04:54.460
Men det, jeg laver, det kommer, som det

93
00:04:54.460 --> 00:04:54.700
kommer.

94
00:04:55.080 --> 00:04:56.620
Det er fordi, det er mig.

95
00:04:58.020 --> 00:05:01.100
Mange af de billeder, du maler, det er

96
00:05:01.100 --> 00:05:02.740
jo af kvaraller.

97
00:05:03.740 --> 00:05:07.420
Og du har jo helt specielt beskæftiget dig

98
00:05:07.420 --> 00:05:08.700
meget med de indre kulturelle billeder.

99
00:05:10.440 --> 00:05:11.200
Hvorfor er det det?

100
00:05:13.040 --> 00:05:15.940
Det er nok min opvækst i København, hvor

101
00:05:15.940 --> 00:05:21.560
jeg boede fra 1935 og til jeg rejste

102
00:05:21.560 --> 00:05:22.740
til Frankrig i 1947.

103
00:05:23.080 --> 00:05:25.120
Det vil sige hele min ungdom, fra jeg

104
00:05:25.120 --> 00:05:26.360
var 10 til jeg var 23 år.

105
00:05:27.480 --> 00:05:28.560
Det er vi så under krigen.

106
00:05:28.980 --> 00:05:31.200
Og før krigen, hvor København var en helt

107
00:05:31.200 --> 00:05:31.840
anden by.

108
00:05:32.460 --> 00:05:33.980
Og så er det snavsede og det triste

109
00:05:33.980 --> 00:05:35.820
København under krigen.

110
00:05:38.980 --> 00:05:40.360
Jeg synes, det er et liv, som jeg

111
00:05:40.360 --> 00:05:41.240
har kendt.

112
00:05:41.480 --> 00:05:43.680
Det er ikke for at sige, at jeg

113
00:05:43.680 --> 00:05:44.960
er arbejdersøn.

114
00:05:45.140 --> 00:05:45.640
Det er jeg ikke.

115
00:05:46.280 --> 00:05:50.480
Min far var købmand i Roskilde, der gik

116
00:05:50.480 --> 00:05:50.780
valit.

117
00:05:50.780 --> 00:05:55.380
Så derfor har jeg været vant til et

118
00:05:55.380 --> 00:05:59.400
beskæftiget liv fra dreng og ung.

119
00:06:00.180 --> 00:06:05.020
Men det er ikke for at bryste mig

120
00:06:05.020 --> 00:06:05.740
af at være arbejder.

121
00:06:05.840 --> 00:06:07.020
Men jeg har levet i det miljø, og

122
00:06:07.020 --> 00:06:11.960
jeg har haft mange af mine ungdomsvenner.

123
00:06:12.960 --> 00:06:15.120
Jeg er færdig i de kvarterer.

124
00:06:15.660 --> 00:06:17.320
Og jeg har altid syntes, der var en

125
00:06:17.320 --> 00:06:18.260
fantastisk stemning.

126
00:06:18.260 --> 00:06:21.020
Jeg husker, som om man travlede rundt på

127
00:06:21.020 --> 00:06:23.480
beværetningerne indenfor København.

128
00:06:23.700 --> 00:06:25.100
På Nørrebro Vesterbro.

129
00:06:25.440 --> 00:06:28.000
Hvor jeg satte skjulet i et hjørne, hvor

130
00:06:28.000 --> 00:06:33.520
min tegnblogger prøvede på at tage skitter her.

131
00:06:34.800 --> 00:06:39.140
Men en helt anden ting, som også interesserer

132
00:06:39.140 --> 00:06:42.820
dig meget, det er din inspiration gennem din

133
00:06:42.820 --> 00:06:43.740
rejse til Frankrig.

134
00:06:43.880 --> 00:06:44.380
Provence.

135
00:06:45.480 --> 00:06:48.620
Hvad er det dér, der kan få dig

136
00:06:48.620 --> 00:06:50.500
til at få pelsen frem?

137
00:06:54.380 --> 00:06:57.660
Når jeg maler i København, så foregår det

138
00:06:57.660 --> 00:06:59.140
næsten altid fra min bil.

139
00:06:59.900 --> 00:07:02.020
Hvor jeg sidder og klæder en bæne bag

140
00:07:02.020 --> 00:07:04.520
rattet og hælder vand over mig.

141
00:07:05.980 --> 00:07:08.680
I Provence, min kone er fransk.

142
00:07:08.860 --> 00:07:16.300
Hende fangede jeg på bjergbesigning i Frankrig i

143
00:07:16.300 --> 00:07:16.700
sin tid.

144
00:07:19.280 --> 00:07:21.120
Så kommer vi meget i Frankrig.

145
00:07:21.260 --> 00:07:22.940
Vi er dernede 3-4 måneder om året

146
00:07:22.940 --> 00:07:23.120
nu.

147
00:07:24.640 --> 00:07:27.540
Der er jo simpelthen bare lys og fest

148
00:07:27.540 --> 00:07:28.060
og farver.

149
00:07:28.340 --> 00:07:29.700
Man bliver et bedre menneske, når man kommer

150
00:07:29.700 --> 00:07:30.620
ned i solen og varmen.

151
00:07:32.380 --> 00:07:33.900
Der kan jeg sidde ude.

152
00:07:34.200 --> 00:07:35.860
Der kan du simpelthen køre ud og tage

153
00:07:35.860 --> 00:07:37.380
din stol selv fra hvor som helst.

154
00:07:37.840 --> 00:07:39.420
Det er lige fra februar til november.

155
00:07:39.720 --> 00:07:40.960
Så kan du sidde ude i naturen og

156
00:07:40.960 --> 00:07:42.420
male.

157
00:07:42.420 --> 00:07:44.860
Så har man det altså noget nemmere end

158
00:07:44.860 --> 00:07:46.880
at trykke sammen en bil.

159
00:07:48.100 --> 00:07:52.980
Er det simpelthen naturen, hele den franske mentalitet?

160
00:07:53.220 --> 00:07:55.520
Er det de ting, du forsøger at få

161
00:07:55.520 --> 00:07:56.120
på dit lærrede?

162
00:07:57.020 --> 00:08:03.740
Ja, det er været, det er solen, det

163
00:08:03.740 --> 00:08:05.640
er stemningen igen.

164
00:08:06.180 --> 00:08:08.680
Når man ser de her pit-tanke-spillere,

165
00:08:08.960 --> 00:08:14.720
der står på pladserne dernede og kaster med

166
00:08:14.720 --> 00:08:15.120
kugler.

167
00:08:15.720 --> 00:08:21.940
Det er en vidunderlig livskunst i deres måde

168
00:08:21.940 --> 00:08:23.180
at leve på.

169
00:08:26.120 --> 00:08:28.020
Det er også de skiftende vores tider, der

170
00:08:28.020 --> 00:08:34.460
prøver at få fat i et oliventræ, der

171
00:08:34.460 --> 00:08:36.159
spiller i 27 farver.

172
00:08:36.380 --> 00:08:37.600
Det er ligesom en kameleon.

173
00:08:37.700 --> 00:08:39.600
Det er overhovedet ikke til at få fat

174
00:08:39.600 --> 00:08:39.799
i.

175
00:08:40.679 --> 00:08:46.280
Der er altså udfordringer med lys og mennesker.

176
00:08:46.580 --> 00:08:47.940
Vi har hørt lidt om de steder, hvor

177
00:08:47.940 --> 00:08:50.660
du bliver inspireret fra og hvorfor.

178
00:08:51.200 --> 00:08:53.800
Men du maler jo også en del oliemalerier.

179
00:08:54.100 --> 00:08:55.220
Det kunne være, at vi skulle tage et

180
00:08:55.220 --> 00:08:57.040
lille kig på en af de malerier, som

181
00:08:57.040 --> 00:08:57.860
du har hængende her.

182
00:08:58.700 --> 00:09:01.060
Som som sagt er på udstillingen her indtil

183
00:09:01.060 --> 00:09:01.820
den 15.

184
00:09:01.920 --> 00:09:03.080
november i Farver Hammerskov.

185
00:09:03.600 --> 00:09:04.880
Lad os tage et kig på det, og

186
00:09:04.880 --> 00:09:06.040
lad os få en lille snak om det.

187
00:09:07.600 --> 00:09:08.040
Ja.

188
00:09:08.680 --> 00:09:09.120
Godt.

189
00:09:15.270 --> 00:09:15.710
Ja.

190
00:09:18.290 --> 00:09:20.830
Ja Knud, det er altså en af de

191
00:09:20.830 --> 00:09:24.350
billeder, hvor du jo har malet med oliemaling.

192
00:09:24.630 --> 00:09:25.690
Og det er jo ikke sådan noget, man

193
00:09:25.690 --> 00:09:27.170
kan sidde og lave i en bil i

194
00:09:27.170 --> 00:09:27.510
hvert fald.

195
00:09:27.850 --> 00:09:29.230
Sådan i løbet af et par timer.

196
00:09:29.590 --> 00:09:31.290
Nej, det kan det ikke.

197
00:09:32.350 --> 00:09:36.250
Oliemaling, det driver jeg med om sommeren i

198
00:09:36.250 --> 00:09:37.430
Danmark.

199
00:09:37.430 --> 00:09:39.090
Når jeg kan sidde ude på en mark.

200
00:09:40.190 --> 00:09:42.710
Jeg starter med akvarellen som udgangspunkt.

201
00:09:43.570 --> 00:09:45.350
Og så arbejder jeg videre med billedet.

202
00:09:45.430 --> 00:09:46.250
Selvfølgelig ændrer det sig.

203
00:09:46.590 --> 00:09:47.430
Det bliver ikke det samme.

204
00:09:47.490 --> 00:09:49.950
Det bliver ikke en kopi af akvarellen.

205
00:09:51.610 --> 00:09:54.010
Men enig mand vil jeg gerne prøve på

206
00:09:54.010 --> 00:09:54.550
at lave oliebilleder.

207
00:09:55.170 --> 00:09:57.390
Fordi man er ligesom, jeg ved ikke om

208
00:09:57.390 --> 00:09:58.330
det er ligesom cigaretryger.

209
00:09:58.410 --> 00:09:59.670
Der er nogen, der matter mere end andre.

210
00:09:59.890 --> 00:10:02.610
Altså et oliebillede, det er ligesom, det har

211
00:10:02.610 --> 00:10:05.730
ligesom måske mere vægt for dig selv.

212
00:10:05.730 --> 00:10:09.030
Og det er mere konstant materiale, du har

213
00:10:09.030 --> 00:10:09.610
indtrykket af.

214
00:10:10.590 --> 00:10:11.230
Det er det ikke.

215
00:10:12.490 --> 00:10:14.030
Men det er vel også fordi, at et

216
00:10:14.030 --> 00:10:17.430
oliemaleri, det er et værk, som man kan

217
00:10:17.430 --> 00:10:19.310
gå og arbejde på etidenvis.

218
00:10:19.650 --> 00:10:21.810
Du kan blive ved med at arbejde på

219
00:10:21.810 --> 00:10:22.010
det.

220
00:10:22.430 --> 00:10:26.510
Og de oliebilleder, jeg laver, dem arbejder jeg

221
00:10:26.510 --> 00:10:28.430
på i mange dage og mange uger.

222
00:10:28.430 --> 00:10:29.930
Altså det er noget, hvor man bliver ved

223
00:10:29.930 --> 00:10:30.430
med at...

224
00:10:31.210 --> 00:10:33.670
Man kan blive ved med at ændre på

225
00:10:33.670 --> 00:10:33.830
det.

226
00:10:33.890 --> 00:10:35.370
Man kan gå og kigge på det nogle

227
00:10:35.370 --> 00:10:36.130
tider eller to.

228
00:10:36.530 --> 00:10:38.550
Og siger, jamen der er noget der, så

229
00:10:38.550 --> 00:10:39.490
begynder man nok at kunne se, at der

230
00:10:39.490 --> 00:10:40.090
er noget galt.

231
00:10:41.270 --> 00:10:43.050
Eller man kan komme tilbage på det et

232
00:10:43.050 --> 00:10:45.310
år efter og hælde ud af, at det

233
00:10:45.310 --> 00:10:46.370
er sgu ikke tilfredsstillende.

234
00:10:46.490 --> 00:10:47.450
Det kan jeg ikke være bekendt at komme

235
00:10:47.450 --> 00:10:47.810
frem med.

236
00:10:48.670 --> 00:10:50.030
Derfor er der ikke så mange oliebilleder med

237
00:10:50.030 --> 00:10:50.190
her.

238
00:10:50.370 --> 00:10:52.770
Men dem, jeg har taget med, det er

239
00:10:52.770 --> 00:10:55.090
fordi, jeg synes, at nogen kan stå inden

240
00:10:55.090 --> 00:10:55.310
for dem.

241
00:10:56.390 --> 00:10:58.170
Det vil sige, at du er faktisk kommet

242
00:10:58.170 --> 00:10:59.710
dertil nu, og du har sluppet det her

243
00:10:59.710 --> 00:11:01.070
billede, og nu står det færdigt.

244
00:11:01.430 --> 00:11:02.790
Nu skulle det være færdigt, ja.

245
00:11:03.830 --> 00:11:07.830
Og jeg vil også sige, at stedet, det

246
00:11:07.830 --> 00:11:08.590
er også færdigt.

247
00:11:09.270 --> 00:11:12.150
Det er prinsesse Charlottesgade.

248
00:11:12.670 --> 00:11:16.810
Nej, undskyld, det er Frederikens Jyllandsgade.

249
00:11:18.270 --> 00:11:20.350
Prinsesse Charlottesgade går på den anden vej, ja.

250
00:11:20.770 --> 00:11:21.770
Det er Frederikens Jyllandsgade.

251
00:11:24.310 --> 00:11:27.650
Og der er faktisk ikke ret meget tilbage

252
00:11:27.650 --> 00:11:28.490
af det i dag.

253
00:11:28.870 --> 00:11:31.510
Det var allerede under kraftig nedrivning.

254
00:11:32.030 --> 00:11:34.090
Og jeg tror, at i dag er der...

255
00:11:34.090 --> 00:11:36.790
Jeg ved ikke, om det sidste hus derhenne,

256
00:11:36.810 --> 00:11:37.710
det står endnu.

257
00:11:37.830 --> 00:11:39.770
Men ellers så er det forsvundet.

258
00:11:40.410 --> 00:11:42.410
Og de er ved at bygge op igen.

259
00:11:43.630 --> 00:11:44.150
Godt.

260
00:11:44.530 --> 00:11:44.950
Tak skal du have.

261
00:11:45.570 --> 00:11:48.210
Og så vil vi ellers opfordre vores seere

262
00:11:48.210 --> 00:11:50.110
til at komme hernede og se Knud Græssens

263
00:11:50.110 --> 00:11:51.450
udstilling i Farhammersgård.

264
00:11:51.450 --> 00:11:52.910
Som kører ind til den 15.

265
00:11:53.010 --> 00:11:53.430
november.

266
00:12:06.630 --> 00:12:09.210
På fredag er der premiere i kino på

267
00:12:09.210 --> 00:12:12.570
Astrid Henning Jensens filmatisering af Tove Ditlevsens roman,

268
00:12:13.010 --> 00:12:13.950
Barndommen skadede.

269
00:12:14.730 --> 00:12:17.550
Men allerede i eftermiddags var der en særforovervisning

270
00:12:17.550 --> 00:12:18.850
med efterfølgende debat.

271
00:12:19.970 --> 00:12:21.830
Vi viser nu et glemt af traileren til

272
00:12:21.830 --> 00:12:22.290
filmen.

273
00:12:22.490 --> 00:12:24.590
Og på næste onsdag er vi tilbage igen

274
00:12:24.590 --> 00:12:27.530
med et interview med instruktøren Astrid Henning Jensen.

275
00:12:34.030 --> 00:12:36.030
Så kan vi godt også syne lokaliteterne.

276
00:12:36.030 --> 00:12:38.110
Jeg er dit barndoms skader.

277
00:12:39.090 --> 00:12:41.110
Jeg er dit væsentro.

278
00:12:42.450 --> 00:12:45.070
Jeg er den bankende rumør.

279
00:12:45.750 --> 00:12:47.670
I alt hvad du længere smører.

280
00:12:47.670 --> 00:12:50.030
To æg, smør og rabbetæb.

281
00:12:50.070 --> 00:12:50.710
Det er 10 øre.

282
00:12:53.710 --> 00:12:56.350
Og din bars bekymrende syn.

283
00:13:00.070 --> 00:13:02.390
Nu er der jo egentlig tre produkter, eller

284
00:13:02.390 --> 00:13:04.110
udtryksformer, hvis vi skal kalde dem det.

285
00:13:04.110 --> 00:13:07.270
Der er Tove Ditlevsens bog, Barndommen skadede.

286
00:13:07.410 --> 00:13:08.050
Der er din film.

287
00:13:08.570 --> 00:13:09.750
Og så er der Annie Lemmings musik.

288
00:13:10.290 --> 00:13:11.350
Hvad synes du om musikken?

289
00:13:12.090 --> 00:13:13.470
Jeg synes det er utrolig godt.

290
00:13:13.690 --> 00:13:15.290
Og Barndommen skadede elsker jeg.

291
00:13:16.350 --> 00:13:17.890
Den er altså spillet og spillet.

292
00:13:18.510 --> 00:13:21.190
Jeg ved ikke om det er til skade

293
00:13:21.190 --> 00:13:24.470
på filmen eller til gavn, at den er

294
00:13:24.470 --> 00:13:25.430
spillet så meget.

295
00:13:25.550 --> 00:13:27.270
Fordi jeg bad Anna om at lave musik,

296
00:13:27.350 --> 00:13:28.530
fordi hun havde lavet kvindesind.

297
00:13:29.570 --> 00:13:31.750
Og så kunne jeg tænke mig at lave

298
00:13:31.750 --> 00:13:32.810
musik til filmen.

299
00:13:32.810 --> 00:13:34.830
Og jeg ville gerne have, at hun sang

300
00:13:34.830 --> 00:13:37.550
Barndommens Gade til slut.

301
00:13:39.010 --> 00:13:40.410
Og gav den digte.

302
00:13:41.550 --> 00:13:43.810
Og så kom hun lidt efter serien, eller

303
00:13:43.810 --> 00:13:45.930
nogle dage efter, da vi nævnte til vores

304
00:13:45.930 --> 00:13:48.530
næste møde, så sagde hun, at hun havde

305
00:13:48.530 --> 00:13:49.910
tænkt over, at det var så længe siden

306
00:13:49.910 --> 00:13:51.650
hun havde lavet kvindesind, så hun ville egentlig

307
00:13:51.650 --> 00:13:54.470
gerne lave en plade igen nu.

308
00:13:55.070 --> 00:13:56.590
Og så bad jeg bare om én ting

309
00:13:56.590 --> 00:13:58.470
af digt, som hedder Børnen, og om det

310
00:13:58.470 --> 00:13:59.210
kunne komme med.

311
00:13:59.210 --> 00:14:01.870
Og ellers så stod den fri i dag.

312
00:14:02.650 --> 00:14:05.370
Og så kom den vist for to måneder

313
00:14:05.370 --> 00:14:08.370
siden, tror jeg, og blev jo på hitliste

314
00:14:08.370 --> 00:14:10.350
nummer ét, og den blev spillet og spillet

315
00:14:10.350 --> 00:14:11.030
igen og igen.

316
00:14:11.490 --> 00:14:13.050
Så når de hørte min film, tænkte de,

317
00:14:13.170 --> 00:14:14.310
at den har vi hørt.

318
00:14:14.710 --> 00:14:15.850
Altså jeg ved ikke om det er til

319
00:14:15.850 --> 00:14:17.190
gavn eller...

320
00:14:17.190 --> 00:14:19.950
Er pladen skattet som et selvstændigt værk?

321
00:14:20.230 --> 00:14:22.790
Jo, det er skatten, fordi det også er

322
00:14:22.790 --> 00:14:26.310
Anna har lavet akustisk, altså 30'er-musik.

323
00:14:26.310 --> 00:14:30.190
Og også Børndomsgade som 30', altså indspillet som

324
00:14:30.190 --> 00:14:31.030
30'er-musik.

325
00:14:31.370 --> 00:14:33.570
Og så er der lagister her i filmen.

326
00:14:34.230 --> 00:14:36.790
Det er jo det, der hedder underlægningsmusik derfra

327
00:14:36.790 --> 00:14:37.410
og dertil.

328
00:14:44.930 --> 00:14:45.790
Fik du den?

329
00:14:49.210 --> 00:14:50.010
Hvordan var det?

330
00:14:52.560 --> 00:14:53.680
Det kan jeg ikke sådan forklare.

331
00:14:54.040 --> 00:14:54.840
Det var musikken.

332
00:14:55.080 --> 00:14:56.260
Hvad med filmen og bogen?

333
00:14:56.260 --> 00:14:57.900
Hvordan hænger de to ting sammen?

334
00:14:58.640 --> 00:15:01.640
Der er nogen, der har kaldt din film

335
00:15:01.640 --> 00:15:03.100
en filmatisering af bogen, og så er der

336
00:15:03.100 --> 00:15:04.440
andre, som siger, at det lige netop ikke

337
00:15:04.440 --> 00:15:05.240
er en filmatisering.

338
00:15:05.260 --> 00:15:06.480
Det er ikke en filmatisering af bogen.

339
00:15:08.340 --> 00:15:09.220
Nå, men det var det, jeg sagde.

340
00:15:10.240 --> 00:15:12.560
Jeg har læst den her.

341
00:15:13.700 --> 00:15:15.520
Jeg kalder den Børndomsgade.

342
00:15:16.200 --> 00:15:17.780
Det er personerne det samme.

343
00:15:18.680 --> 00:15:20.460
Og jeg har taget noget fra nogle af

344
00:15:20.460 --> 00:15:22.700
hendes andre bøger, og jeg har også lavet

345
00:15:22.700 --> 00:15:26.700
scener, som jeg selv har tænkt mig ind

346
00:15:26.700 --> 00:15:27.200
imellem.

347
00:15:29.500 --> 00:15:31.900
Jeg følte mig meget fri.

348
00:15:32.240 --> 00:15:33.800
Desværre lever hun jo ikke, så jeg kan

349
00:15:33.800 --> 00:15:35.460
køre den fra hende, hun kan fodkende.

350
00:15:35.760 --> 00:15:37.300
Men jeg kunne ikke have hende stående sådan

351
00:15:37.300 --> 00:15:39.520
bagved, hvis jeg fandt på noget, og sige,

352
00:15:39.620 --> 00:15:40.620
nej, det må man ikke.

353
00:15:40.740 --> 00:15:41.800
Det står der ikke eller noget.

354
00:15:42.020 --> 00:15:44.540
Det er ikke en film om Tove Ditløsen.

355
00:15:44.740 --> 00:15:46.220
Det er en ungdomsgadespil.

356
00:15:47.240 --> 00:15:48.500
I næsten samme årgang.

357
00:15:48.640 --> 00:15:49.640
Kendte du hende personligt?

358
00:15:50.120 --> 00:15:55.080
Jeg kendte hende, desværre, da hun var syg.

359
00:15:56.320 --> 00:15:57.760
Hvad tror du, hun ville have syntes om

360
00:15:57.760 --> 00:15:58.060
filmet?

361
00:15:58.480 --> 00:15:59.340
Jeg aner det ikke.

362
00:15:59.800 --> 00:16:00.500
Jeg ved det ikke.

363
00:16:01.260 --> 00:16:03.580
Jeg håber, hun kan lide det, hvor hun

364
00:16:03.580 --> 00:16:05.040
nu end er i verden.

365
00:16:05.240 --> 00:16:07.340
Hvad han har sagt deroppe.

366
00:16:09.300 --> 00:16:10.540
Hun vil godt kende det.

367
00:16:15.440 --> 00:16:17.500
Jeg har øvet grøn sæbe, så Karsten kommer

368
00:16:17.500 --> 00:16:19.420
til verden i en sky af sæbebobler.

369
00:16:21.780 --> 00:16:23.140
Det gør du for resten også.

370
00:16:23.700 --> 00:16:24.620
Esther, tænk af.

371
00:16:26.580 --> 00:16:27.600
Mænden har det nemmere.

372
00:16:30.180 --> 00:16:31.040
Karsten er god nok.

373
00:16:32.060 --> 00:16:32.680
Han er stabil.

374
00:16:33.660 --> 00:16:34.560
Han kommer aldrig fuldt hjem.

375
00:16:35.060 --> 00:16:36.000
Han har slået mig, det har han aldrig.

376
00:16:37.360 --> 00:16:39.700
Men dyr er lige nu lige godt mænden.

377
00:16:39.760 --> 00:16:40.280
Er det ikke rigtigt?

378
00:16:44.170 --> 00:16:45.810
Ned efter en pose kartofler, Esther.

379
00:16:50.460 --> 00:16:52.080
Fund på Claus, jeg betaler på fredag.

380
00:16:53.100 --> 00:16:56.600
Du nævnte tidligere Sofie Gråbøl, der har hovedrollen.

381
00:16:58.280 --> 00:17:00.940
Hun har en fantastisk lighed med tuberitetsløsens hormon.

382
00:17:01.940 --> 00:17:03.180
Fysioterapane og så videre.

383
00:17:04.619 --> 00:17:07.520
Hvordan har det været at lave så meget?

384
00:17:07.619 --> 00:17:09.920
Instruere og arbejde sammen med en relativt ubrød

385
00:17:09.920 --> 00:17:10.520
hovedkræft?

386
00:17:10.579 --> 00:17:11.960
Hun var bare så dejlig.

387
00:17:12.560 --> 00:17:14.920
Hun er et meget alvorligt menneske.

388
00:17:15.660 --> 00:17:18.380
Hun tænker så meget.

389
00:17:19.020 --> 00:17:23.920
Vi snakkede meget inden jeg begyndte filmen.

390
00:17:27.099 --> 00:17:29.040
De forskellige scener.

391
00:17:29.940 --> 00:17:34.120
Fornemmelser og hvordan jeg følte det med de

392
00:17:34.120 --> 00:17:35.240
forskellige scener.

393
00:17:35.520 --> 00:17:36.620
Så lod jeg hende være i ro.

394
00:17:37.840 --> 00:17:39.240
Så går hun ned i sig selv.

395
00:17:39.300 --> 00:17:40.280
Hun er utrolig.

396
00:17:40.280 --> 00:17:41.960
Hun er utrolig.

397
00:17:42.400 --> 00:17:43.500
Hun elsker at være pige.
  • Knud Greiersen udstiller i Farver Hammergård
  • Barndommens gade har premiere i Kino, Astrid Henning - Jensen der er instruktør på filmen, fortæller om den musik som Anne Linde har produceret til filmen
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 649 401 7
Varighed tidskode
00:18:25:00
Varighed sekunder
1105
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1108
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer