- Der drikkes meget Øl og der ryges meget mere Hash end man havde regnet med i Gundsø kommune, blandt 7 og 8 klasse børn
- Bygning af nyt atletik stadion ved Baunehøjskolen
- Borgmesteren i Solrød, om Solrødscenteret
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:02.970 --> 00:00:03.890 Har du spillet vits med hende? 2 00:00:04.070 --> 00:00:04.430 Ja, tak. 3 00:00:06.510 --> 00:00:09.270 Så lige prøver du med hende. 4 00:00:09.350 --> 00:00:10.390 De lige fungerer jo. 5 00:00:11.630 --> 00:00:12.670 Det er nok ikke så meget, jeg kan 6 00:00:12.670 --> 00:00:13.570 blive snældsom for hende. 7 00:00:15.290 --> 00:00:16.550 Jeg kan lige sidde sådan her. 8 00:00:16.810 --> 00:00:17.650 Så skulle det være. 9 00:00:19.350 --> 00:00:20.750 Hvis jeg kan tage et billede derovre. 10 00:00:22.310 --> 00:00:23.110 Er du tilfreds? 11 00:00:23.210 --> 00:00:23.530 Ja, tak. 12 00:00:23.810 --> 00:00:25.930 De er aldrig til at gøre sig frit. 13 00:00:26.530 --> 00:00:27.230 Og så små. 14 00:00:27.430 --> 00:00:28.590 De bjerger, de kommer i bladet. 15 00:00:28.590 --> 00:00:29.670 Ja, det er sikkert. 16 00:00:32.470 --> 00:00:33.430 Det må du ikke sige. 17 00:00:33.710 --> 00:00:34.310 Nej, det kan du godt gøre. 18 00:00:34.850 --> 00:00:36.150 Det er min lige tro, at den ligner 19 00:00:36.150 --> 00:00:36.670 rigtigt, det er det. 20 00:00:40.390 --> 00:00:41.470 Så er der altså en linje her, ikke 21 00:00:41.470 --> 00:00:41.690 også? 22 00:00:42.650 --> 00:00:42.770 Ja. 23 00:00:43.490 --> 00:00:43.770 Okay. 24 00:00:45.010 --> 00:00:46.190 Jeg vil kun prøve med at fokusere på 25 00:00:46.190 --> 00:00:46.670 hendes position. 26 00:00:46.890 --> 00:00:47.010 Jo. 27 00:00:47.630 --> 00:00:48.910 Så kommer du bare lidt sådan. 28 00:00:49.730 --> 00:00:50.110 Lidt mere? 29 00:00:50.330 --> 00:00:50.470 Ja. 30 00:00:51.970 --> 00:00:52.250 Okay. 31 00:00:52.510 --> 00:00:53.670 Ja, og I starter af med det. 32 00:00:53.690 --> 00:00:53.910 Ja, ja. 33 00:00:54.010 --> 00:00:54.690 Kommer bare af med det. 34 00:00:55.730 --> 00:00:56.010 Fuck. 35 00:00:56.010 --> 00:00:57.030 Vi ses. 36 00:00:57.930 --> 00:00:58.150 Ja, ja. 37 00:01:01.090 --> 00:01:04.190 En undersøgelse om børns og unges brug af 38 00:01:04.190 --> 00:01:07.190 stimulanser og rusmidler i Gundsø er netop blevet 39 00:01:07.190 --> 00:01:07.930 offentliggjort. 40 00:01:08.390 --> 00:01:10.030 Vil I have flere valg til den heroppe? 41 00:01:10.210 --> 00:01:10.410 Ja. 42 00:01:10.610 --> 00:01:10.910 Godt. 43 00:01:11.370 --> 00:01:11.570 Tak. 44 00:01:13.970 --> 00:01:17.010 Man har netop offentliggjort en undersøgelse af børns 45 00:01:17.010 --> 00:01:19.530 og unges brug af stimulanser og rusmidler i 46 00:01:19.530 --> 00:01:20.570 Gundsø Kommune. 47 00:01:21.410 --> 00:01:24.350 Hans-Henrik Åre, skoleinspektør, du er bag... 48 00:01:24.350 --> 00:01:27.430 Nej, nu skal jeg lige... 49 00:01:27.430 --> 00:01:28.110 Nå, tak. 50 00:01:28.550 --> 00:01:29.390 Helt forfra, ikke? 51 00:01:29.830 --> 00:01:29.930 Ja. 52 00:01:31.350 --> 00:01:34.030 En undersøgelse af børns og unges brug af 53 00:01:34.030 --> 00:01:37.250 rusmidler og stimulanser i Gundsø Kommune er netop 54 00:01:37.250 --> 00:01:38.110 blevet offentliggjort. 55 00:01:38.670 --> 00:01:41.430 En af mændene bag denne undersøgelse er skoleinspektør 56 00:01:41.430 --> 00:01:43.510 Hans-Henrik Åre fra Bagnerhøjskolen. 57 00:01:44.130 --> 00:01:45.930 Hans-Henrik Åre, hvad har egentlig fået dig 58 00:01:45.930 --> 00:01:47.650 til at lave sådan en undersøgelse? 59 00:01:48.070 --> 00:01:50.130 Altså, vi har jo i et stykke tid 60 00:01:50.130 --> 00:01:53.690 kendt problemet, men ikke kendt udstrækningen af det. 61 00:01:53.690 --> 00:01:55.570 Vi var bange for, at det var stort, 62 00:01:55.830 --> 00:01:57.070 men vi kunne ikke rigtig beskrive det. 63 00:01:57.490 --> 00:01:59.430 Og så har Præben Pedersen kommet til os 64 00:01:59.430 --> 00:02:02.530 på et vist tidspunkt og sagt til skolelederkredsen, 65 00:02:02.930 --> 00:02:04.910 at det var en idé, at man arbejdede 66 00:02:04.910 --> 00:02:05.510 noget mere med det. 67 00:02:06.030 --> 00:02:08.070 Så har vi dels lavet noget undervisningsmateriale, og 68 00:02:08.070 --> 00:02:10.970 dels har vi prøvet at afdække problemets størrelse, 69 00:02:11.030 --> 00:02:12.050 så præcist vi kunne. 70 00:02:12.410 --> 00:02:15.330 Vi har fulgt en undersøgelse fra Anders og 71 00:02:15.330 --> 00:02:18.570 prøvet at køre helt parallelt med deres undersøgelse 72 00:02:18.570 --> 00:02:19.690 for at have et sammenligningsgrundlag. 73 00:02:20.470 --> 00:02:21.410 Og det har vi så fået nu. 74 00:02:21.410 --> 00:02:23.390 Hvad er resultaterne af undersøgelsen? 75 00:02:23.730 --> 00:02:27.410 Altså, resultaterne er ikke særlig opløftende. 76 00:02:27.470 --> 00:02:30.710 I virkeligheden drikkes der en frygtelig meget øl 77 00:02:30.710 --> 00:02:31.790 og vin i weekenden. 78 00:02:31.870 --> 00:02:34.010 Der ryges egentlig meget mere has herude, end 79 00:02:34.010 --> 00:02:36.010 vi på noget tidspunkt havde drømt om. 80 00:02:36.330 --> 00:02:37.490 Og det er noget med, at det er 81 00:02:37.490 --> 00:02:41.630 de dobbelt tal, som stammer fra Randers. 82 00:02:41.750 --> 00:02:43.210 Det er altså dobbelt så stort forbrug, som 83 00:02:43.210 --> 00:02:46.090 vi havde forventet på både Spiritus og Has 84 00:02:46.090 --> 00:02:46.510 -området. 85 00:02:47.710 --> 00:02:49.290 Nu nævner du Spiritus og Has. 86 00:02:49.390 --> 00:02:50.370 Skal vi også lige nævne, at det er 87 00:02:50.370 --> 00:02:53.830 elever fra syvende klassealder op til tiende klasse? 88 00:02:54.110 --> 00:02:55.870 Ja, det er meget udmærket, at du nævner 89 00:02:55.870 --> 00:02:57.450 det, for det er kun den aldersgruppe, vi 90 00:02:57.450 --> 00:02:57.870 snakker om. 91 00:02:57.970 --> 00:03:00.950 Det er slet ikke de unge og de 92 00:03:00.950 --> 00:03:02.190 voksnes forbrug, vi snakker om. 93 00:03:02.390 --> 00:03:04.010 Det er altså syvende klasse, åbne klasse, nye 94 00:03:04.010 --> 00:03:04.730 klasse, tiende klasse. 95 00:03:05.290 --> 00:03:07.850 Og det gør det endnu mere graverende i 96 00:03:07.850 --> 00:03:10.410 virkeligheden, at man i syvende klasse skal ud 97 00:03:10.410 --> 00:03:11.910 og drikke øl, hvis man skal til en 98 00:03:11.910 --> 00:03:12.510 almindelig fest. 99 00:03:12.510 --> 00:03:14.310 Og det er altså noget, der er almindeligt? 100 00:03:14.410 --> 00:03:16.270 Det er ikke undtagelsen, der bekræfter reglene? 101 00:03:16.510 --> 00:03:18.890 Nej, vi har lavet undersøgelsen i hele kommunen 102 00:03:18.890 --> 00:03:21.630 og ved alle skoler, og det er faktisk 103 00:03:21.630 --> 00:03:23.330 det samme billede, der tegner sig alle steder. 104 00:03:23.950 --> 00:03:25.330 Men det er jo ikke kun noget med 105 00:03:25.330 --> 00:03:26.130 øl og Spiritus. 106 00:03:26.250 --> 00:03:28.230 Det er også lidt vaskere midler, der tages 107 00:03:28.230 --> 00:03:28.550 i brug? 108 00:03:29.110 --> 00:03:32.750 Ja, vi har jo fundet ud af, at 109 00:03:32.750 --> 00:03:37.130 der faktisk 22 procent af alle børnene fra 110 00:03:37.130 --> 00:03:39.310 åbne til tiende klasse, der er brugere af 111 00:03:39.310 --> 00:03:40.410 Has på et eller andet tidspunkt. 112 00:03:40.410 --> 00:03:43.910 Og det er altså en meget stor procentandel, 113 00:03:44.370 --> 00:03:46.590 og vi havde ikke regnet med at finde 114 00:03:46.590 --> 00:03:47.330 så store tanden. 115 00:03:47.630 --> 00:03:50.270 Og det er enige forråd, Nina, at man 116 00:03:50.270 --> 00:03:51.670 skal bruge sådan nogle midler, når man skal 117 00:03:51.670 --> 00:03:53.410 ud og feste. 118 00:03:54.070 --> 00:03:55.890 Men det har vel også chokeret dig, at 119 00:03:55.890 --> 00:03:58.650 man har fundet eksempler på brug af sovmidler 120 00:03:58.650 --> 00:03:59.730 i den her aldersgruppe? 121 00:03:59.730 --> 00:04:02.030 Ja, det er jo måske det sted, hvor 122 00:04:02.030 --> 00:04:03.450 vi var allermest overrasket. 123 00:04:03.590 --> 00:04:07.550 Det var, at så mange svarede positivt på 124 00:04:07.550 --> 00:04:10.810 spørgsmålet, har I nogensinde brugt stisolid? 125 00:04:11.090 --> 00:04:13.130 Og det er der faktisk 9 procent af 126 00:04:13.130 --> 00:04:14.350 børnene i 7. 127 00:04:14.430 --> 00:04:14.610 og 8. 128 00:04:14.610 --> 00:04:14.810 og 9. 129 00:04:14.890 --> 00:04:15.890 klasse, der siger ja til. 130 00:04:16.209 --> 00:04:17.790 Og det er jo altså en 3-dobling 131 00:04:17.790 --> 00:04:21.570 af det tal, som man kender fra Randersundundsøgelsen. 132 00:04:21.570 --> 00:04:24.350 De bliver også spurgt, hvor stammer stisoliden fra? 133 00:04:24.550 --> 00:04:25.450 Og det viser sig, at det er den 134 00:04:25.450 --> 00:04:29.350 praktiserende læge, og forældrene, der er kilden til 135 00:04:29.350 --> 00:04:30.530 brugen af det. 136 00:04:30.990 --> 00:04:34.810 Og det chokerer os meget, fordi det er 137 00:04:34.810 --> 00:04:38.010 måske et helt andet mønster, der dukker op 138 00:04:38.010 --> 00:04:40.470 i de her år omkring voksnesbrug af stisolid. 139 00:04:40.530 --> 00:04:41.070 Det må det jo være. 140 00:04:41.770 --> 00:04:43.630 Og børnsbrug af det også. 141 00:04:44.110 --> 00:04:45.690 Du nævnte selv praktiserende læge. 142 00:04:45.750 --> 00:04:48.050 Du har spurgt en lokal praktiserende læge om 143 00:04:48.050 --> 00:04:48.550 problemet. 144 00:04:48.670 --> 00:04:49.510 Hvordan reagerede han? 145 00:04:50.090 --> 00:04:52.470 Det gjorde jeg, inden vi lavede undersøgelsen. 146 00:04:52.510 --> 00:04:53.650 Der var jeg i forbindelse med en af 147 00:04:53.650 --> 00:04:54.770 de praktiserende læger. 148 00:04:55.130 --> 00:04:58.730 Han kendte ikke til et forkert brug af 149 00:04:58.730 --> 00:05:00.090 stisolid. 150 00:05:00.210 --> 00:05:02.630 Hverken blandt børn eller lidt ældre. 151 00:05:03.490 --> 00:05:06.050 Men vi har ikke fået kommentarer fra de 152 00:05:06.050 --> 00:05:08.490 praktiserende læger efter undersøgelsen er offentliggjort. 153 00:05:08.570 --> 00:05:09.630 Men det regner vi med, at vi skal 154 00:05:09.630 --> 00:05:11.470 have en god snak med dem om problemerne. 155 00:05:12.490 --> 00:05:15.430 Præsenteren som ungdomskonsulent i Grundtvig Kommune, så har 156 00:05:15.430 --> 00:05:18.310 du faktisk stiftet bekendtskab med de her problemer 157 00:05:18.310 --> 00:05:20.450 på en lidt barsk måde. 158 00:05:20.810 --> 00:05:22.010 For de fleste af os vil det nok 159 00:05:22.010 --> 00:05:24.530 virke overraskende, at børn i den alder får 160 00:05:24.530 --> 00:05:26.090 sovemedicin hjemmefra. 161 00:05:27.310 --> 00:05:29.390 Hvordan var det, at du stiftede bekendtskab med 162 00:05:29.390 --> 00:05:29.490 det? 163 00:05:30.030 --> 00:05:32.950 Det var ved fornyeligt en lejretur, vi havde 164 00:05:32.950 --> 00:05:35.850 i Sverige, hvor jeg havde 24 børn fra 165 00:05:35.850 --> 00:05:38.010 11 til 14 år med det op i 166 00:05:38.010 --> 00:05:38.510 otte dage. 167 00:05:39.550 --> 00:05:41.830 Det var sådan, at om aftenen der så 168 00:05:41.830 --> 00:05:43.430 kom der en 4-5 børn, der spurgte 169 00:05:43.430 --> 00:05:44.870 om ikke de må få en hovedpinstablet. 170 00:05:45.690 --> 00:05:46.770 Og så er det, jeg siger til mig 171 00:05:46.770 --> 00:05:48.330 selv, at jeg må ikke have det. 172 00:05:48.390 --> 00:05:49.230 En hovedpinstablet? 173 00:05:49.370 --> 00:05:51.750 Ja, en hovedpinstablet. 174 00:05:51.950 --> 00:05:52.970 Så er det, at man ligesom spørger sig 175 00:05:52.970 --> 00:05:55.330 selv om, hvorfor bliver de børn om at 176 00:05:55.330 --> 00:05:56.350 få de hovedpinstabletter? 177 00:05:56.790 --> 00:05:58.510 Er det noget med, at man gør hjemmefra? 178 00:05:58.910 --> 00:06:00.270 Er det noget med, at forældrene siger, at 179 00:06:00.270 --> 00:06:01.430 når der er stand, at børnene kan blive 180 00:06:01.430 --> 00:06:01.970 overført? 181 00:06:02.570 --> 00:06:05.170 Så giver man dem så den hovedpinstablet for 182 00:06:05.170 --> 00:06:06.590 at de kan falde til ro, for at 183 00:06:06.590 --> 00:06:08.970 forældrene kan få den fredag ro om aftenen. 184 00:06:09.650 --> 00:06:11.210 Det var altså tydeligt, at de var vant 185 00:06:11.210 --> 00:06:12.730 til at få medicin hjemmefra? 186 00:06:13.210 --> 00:06:13.970 Helt afgjort, ja. 187 00:06:14.430 --> 00:06:16.170 Det var ikke noget bare, for der var 188 00:06:16.170 --> 00:06:18.070 ikke på noget tidspunkt, at børnene fik besked 189 00:06:18.070 --> 00:06:18.970 på, at de skulle være i seng kl. 190 00:06:18.990 --> 00:06:19.310 11. 191 00:06:19.490 --> 00:06:20.890 Der var ikke på noget tidspunkt, at de 192 00:06:20.890 --> 00:06:22.510 ligesom var kørt op på grund af, at 193 00:06:22.510 --> 00:06:23.010 de var trætte. 194 00:06:23.450 --> 00:06:25.590 Jeg tror, det er nogle ting, man ligesom 195 00:06:25.590 --> 00:06:27.970 måtte opleve derhjemmefra, at når man ikke ligesom 196 00:06:27.970 --> 00:06:30.090 kan falde til ro, så får man altså 197 00:06:30.090 --> 00:06:31.870 et eller andet sov- eller navnmedicin. 198 00:06:32.650 --> 00:06:35.230 Du siger selv hovedpin, mener du ikke sovmidden? 199 00:06:35.990 --> 00:06:37.170 Jo, men det vi har med deroppe, vi 200 00:06:37.170 --> 00:06:38.710 har jo kun hovedpinstabletter med deroppe, og det 201 00:06:38.710 --> 00:06:40.610 har børnene måske en fornemmelse af, at det 202 00:06:40.610 --> 00:06:41.930 er kun de ting, vi har med i 203 00:06:41.930 --> 00:06:42.390 hvert fald. 204 00:06:43.130 --> 00:06:45.110 Har du stegt til bekendtskab andre steder i 205 00:06:45.110 --> 00:06:47.530 kommunen med forbruget af has og alkohol, og 206 00:06:47.530 --> 00:06:48.230 på hvilken måde? 207 00:06:48.570 --> 00:06:49.550 Ja, det må jeg nok sige. 208 00:06:49.850 --> 00:06:51.050 Det er jo derfor også, at jeg på 209 00:06:51.050 --> 00:06:52.610 et tidligt tidspunkt spurgte, om ikke det var 210 00:06:52.610 --> 00:06:54.010 en god idé, at vi fik lavet den 211 00:06:54.010 --> 00:06:54.730 her undersøgelse. 212 00:06:55.430 --> 00:06:57.650 Det var sådan, efter den ungdomsinformation, der blev 213 00:06:57.650 --> 00:06:58.670 oprettet nede i sengen. 214 00:06:59.950 --> 00:07:02.590 Det var nok der, at de fleste børn 215 00:07:02.590 --> 00:07:04.190 og unge, de kan komme ind og henvende 216 00:07:04.190 --> 00:07:04.350 sig. 217 00:07:04.770 --> 00:07:06.310 Der er ingen af de børn og unge, 218 00:07:06.410 --> 00:07:08.410 der går op på en socialbevægning eller til 219 00:07:08.410 --> 00:07:11.350 en socialrådgiver eller til en skolesykolog og forklarer 220 00:07:11.350 --> 00:07:12.750 nogen om de problemer, de har. 221 00:07:12.750 --> 00:07:14.710 Der kommer de ind i et sted, hvor 222 00:07:14.710 --> 00:07:16.410 de ved, at de helt sikkert kan komme 223 00:07:16.410 --> 00:07:18.650 med deres ting og deres problemer, uden at 224 00:07:18.650 --> 00:07:20.290 de bliver opført i et eller andet kapital. 225 00:07:21.070 --> 00:07:23.250 Du har betegnet undersøgelsen som alarmerende. 226 00:07:23.370 --> 00:07:24.790 Vil det sige, at det kom overraskende for 227 00:07:24.790 --> 00:07:26.390 dig, at problemerne er så store? 228 00:07:27.550 --> 00:07:28.270 Ja, det må jeg nok sige. 229 00:07:28.370 --> 00:07:30.630 Omkring spiritusproblemerne, det er måske ikke der, jeg 230 00:07:30.630 --> 00:07:33.850 er blevet så nervøs, men i hvert fald 231 00:07:33.850 --> 00:07:36.590 på omkring hassen og omkring vores sorg og 232 00:07:36.590 --> 00:07:36.850 nærheden. 233 00:07:36.850 --> 00:07:40.190 Der synes jeg, at den er alarmerende, men 234 00:07:40.190 --> 00:07:41.710 det har i hvert fald bekræftet de bange 235 00:07:41.710 --> 00:07:43.810 anelser, jeg havde omkring tingene her. 236 00:07:45.010 --> 00:07:48.030 Lise Olsen, du er skolenævnsmedlem og forælder til 237 00:07:48.030 --> 00:07:49.170 børn, der går i skole. 238 00:07:49.770 --> 00:07:51.990 Hvordan reagerer man som forælder på offentliggørelsen af 239 00:07:51.990 --> 00:07:52.810 sådan en undersøgelse her? 240 00:07:53.570 --> 00:07:55.390 Jeg må da indrømme, at efter at have 241 00:07:55.390 --> 00:07:57.550 set den, er jeg blevet ret chokeret over 242 00:07:57.550 --> 00:07:58.970 de tal, jeg har set i den. 243 00:07:58.970 --> 00:08:01.770 Og det er over hele linjen, men især 244 00:08:01.770 --> 00:08:03.170 synes jeg nok, at de tal, jeg har 245 00:08:03.170 --> 00:08:05.810 set på syvende klassetrim, hvor jeg kan se, 246 00:08:06.110 --> 00:08:08.330 at både piger og drenge, 50 procent af 247 00:08:08.330 --> 00:08:10.450 pigerne og drengene i syvende klassetrim har prøvet 248 00:08:10.450 --> 00:08:11.370 at være fulde. 249 00:08:11.750 --> 00:08:15.270 Og det synes jeg er graverende, at det 250 00:08:15.270 --> 00:08:17.170 er så tidligt, at de begynder at drikke. 251 00:08:17.930 --> 00:08:20.890 Og en stor procentdel af dem har drukket 252 00:08:20.890 --> 00:08:22.230 noget inden for de sidste otte dage. 253 00:08:23.630 --> 00:08:25.210 Hvad siger man som forælder ellers til? 254 00:08:25.350 --> 00:08:26.850 Hvad kan der gøres for de problemer her, 255 00:08:26.930 --> 00:08:27.110 tror du? 256 00:08:27.110 --> 00:08:28.990 Ja, nu er det jo sådan, at vi 257 00:08:28.990 --> 00:08:31.669 umiddelbart skal finde ud af at synge det 258 00:08:31.669 --> 00:08:32.169 der engang. 259 00:08:32.270 --> 00:08:33.950 Men jeg vil da nok mene, at forældrene 260 00:08:33.950 --> 00:08:37.010 har en stor del at skulle gøre med 261 00:08:37.010 --> 00:08:39.730 at snakke med deres børn derhjemme, og virkelig 262 00:08:39.730 --> 00:08:42.809 diskutere de ting og prøve at vejlede dem. 263 00:08:43.310 --> 00:08:44.250 Noget grunddere måske. 264 00:08:44.730 --> 00:08:46.530 Derudover vil jeg mene, at man på skolen 265 00:08:46.530 --> 00:08:50.390 skal prøve at komme i gang med at 266 00:08:50.390 --> 00:08:51.910 vejlede dem grunddere måske. 267 00:08:51.910 --> 00:08:53.710 Og så tidligere, jeg tror du skal helt 268 00:08:53.710 --> 00:08:54.150 ned i 4. 269 00:08:54.210 --> 00:08:54.410 og 5. 270 00:08:54.530 --> 00:08:57.110 klasse og starte den der vejledning med, hvor 271 00:08:57.110 --> 00:08:58.650 meget man drikker og hvad der kan ske 272 00:08:58.650 --> 00:09:01.110 både med has og med spiritus. 273 00:09:01.350 --> 00:09:03.070 Nu hører vi jo politiet inde i København, 274 00:09:03.150 --> 00:09:05.490 om natten samler børn op i 10-14 275 00:09:05.490 --> 00:09:06.130 års alderen. 276 00:09:06.730 --> 00:09:08.270 Er det simpelthen forældrene, der er begyndt at 277 00:09:08.270 --> 00:09:09.130 svigte deres ansvar? 278 00:09:09.930 --> 00:09:12.450 Det er jo svært at svare på, synes 279 00:09:12.450 --> 00:09:12.830 jeg nok. 280 00:09:12.990 --> 00:09:15.730 Men noget har det jo nok at gøre 281 00:09:15.730 --> 00:09:17.350 med forældrene, fordi vi kan jo også se 282 00:09:17.350 --> 00:09:19.790 herude, at de har en ret stor skilsmidsprocent. 283 00:09:20.290 --> 00:09:22.110 Og hvad gør børnene i sådan nogle situationer? 284 00:09:22.190 --> 00:09:25.210 De gør måske inden forældrene tager nogle medicin 285 00:09:25.210 --> 00:09:27.390 eller begynder at drikke lidt for at klare 286 00:09:27.390 --> 00:09:28.670 de problemer. 287 00:09:28.670 --> 00:09:30.210 Så lidt hænger nok på forældrene. 288 00:09:31.770 --> 00:09:33.110 Hans Henrik, over til sidst. 289 00:09:33.210 --> 00:09:34.590 Hvad vil man fra skolernes side gøre ved 290 00:09:34.590 --> 00:09:34.850 det her? 291 00:09:34.910 --> 00:09:37.470 I havde en konference i torsdags. 292 00:09:37.830 --> 00:09:40.870 Ja, vi havde en konference, hvor vi fortalte 293 00:09:40.870 --> 00:09:42.930 om undersøgelsens resultat. 294 00:09:43.270 --> 00:09:44.810 Cirka halvdelen af alle lærerne var med til 295 00:09:44.810 --> 00:09:45.530 den konference. 296 00:09:45.530 --> 00:09:48.050 Og det er klart, at resultaterne vil føre 297 00:09:48.050 --> 00:09:52.070 til, at man intensiverer undervisningen og oplysning. 298 00:09:52.190 --> 00:09:54.430 Både overfor eleverne og også overfor forældrene. 299 00:09:54.710 --> 00:09:56.630 Nu har vi faktisk nogle helt præcise tal, 300 00:09:56.850 --> 00:09:58.990 der fortæller, hvordan er situationen i 8. 301 00:09:59.110 --> 00:09:59.750 klasse lige nu. 302 00:09:59.910 --> 00:10:01.170 Det kan vi lægge ned på forældrene ud 303 00:10:01.170 --> 00:10:02.070 og så sige til dem. 304 00:10:02.450 --> 00:10:04.050 Kære venner, der er altså 25 procent. 305 00:10:05.010 --> 00:10:07.590 En fjerdedel af de børn herinde bruger måske 306 00:10:07.590 --> 00:10:07.910 hash. 307 00:10:08.270 --> 00:10:09.090 Kender I noget til det? 308 00:10:10.050 --> 00:10:12.670 Det kan være, at I skal holde noget 309 00:10:12.670 --> 00:10:14.050 mere øje med, hvad der egentlig sker, når 310 00:10:14.050 --> 00:10:14.690 de holder fester. 311 00:10:15.230 --> 00:10:17.730 Det foregår nok i weekenden, og det foregår 312 00:10:17.730 --> 00:10:19.130 ved private sammenkomster. 313 00:10:20.150 --> 00:10:21.710 Det er ikke noget, I mærker i dagligdagen 314 00:10:21.710 --> 00:10:22.130 på skolen? 315 00:10:22.410 --> 00:10:23.850 Nej, det er egentlig det mærkelige ved det. 316 00:10:24.130 --> 00:10:25.810 Det er, at vi mærker det egentlig ikke. 317 00:10:25.870 --> 00:10:28.350 Vi har nogle meget få skoletrætte elever. 318 00:10:28.470 --> 00:10:31.450 De er egentlig pligtopfyldende, også i 9. 319 00:10:31.490 --> 00:10:31.730 og 10. 320 00:10:31.810 --> 00:10:32.170 klasse. 321 00:10:32.430 --> 00:10:34.670 Og kan klare deres hverdag. 322 00:10:35.150 --> 00:10:37.250 Det er nok et forbrug, der lidt ligner 323 00:10:37.250 --> 00:10:38.130 de voksnes forbrug. 324 00:10:38.350 --> 00:10:39.690 De klarer deres skole. 325 00:10:39.890 --> 00:10:41.670 De klarer deres job i brugsområdet om eftermiddag. 326 00:10:41.670 --> 00:10:42.850 Og så klarer de altså også at gå 327 00:10:42.850 --> 00:10:44.770 til fest i weekenden, og at leve klart 328 00:10:44.770 --> 00:10:45.510 i deres dagligdag. 329 00:10:45.810 --> 00:10:47.770 De efterligner nok i virkeligheden også voksne. 330 00:10:48.310 --> 00:10:49.370 Og det er ikke altid, vi er lige 331 00:10:49.370 --> 00:10:50.450 efterlignende til sværdig. 332 00:10:51.250 --> 00:10:53.670 Præsident Petersen, som ungdomskonsulent, hvad vil du gå 333 00:10:53.670 --> 00:10:54.610 til kommunen og sige nu? 334 00:10:55.350 --> 00:10:57.350 Jeg beder om at få et foretræd på 335 00:10:57.350 --> 00:10:59.430 et økonomiudvalgsmøde. 336 00:10:59.730 --> 00:11:01.090 Hvor jeg ligesom prøver på at forklare vores 337 00:11:01.090 --> 00:11:03.510 politikere, hvad der sker i Grundsjø Kommune omkring 338 00:11:03.510 --> 00:11:04.330 vores 7. 339 00:11:04.430 --> 00:11:04.750 til 10. 340 00:11:04.830 --> 00:11:05.410 klasse børn. 341 00:11:06.490 --> 00:11:09.230 Jeg synes, at når jeg ligesom på et 342 00:11:09.230 --> 00:11:11.970 tidligere tidspunkt har sagt noget om, at der 343 00:11:11.970 --> 00:11:13.410 er nogle ting herude, der er ved at 344 00:11:13.410 --> 00:11:13.850 køre op. 345 00:11:13.990 --> 00:11:15.790 Så får man egentlig det svar tilbage. 346 00:11:15.890 --> 00:11:16.950 Jamen, hvor har du de tal fra? 347 00:11:17.050 --> 00:11:18.250 Hvor har du de formåninger fra? 348 00:11:18.450 --> 00:11:21.070 Nu ligger der noget realistisk materiale på bordet, 349 00:11:21.090 --> 00:11:22.770 som politikere nu må tage stilling til. 350 00:11:28.360 --> 00:11:29.660 Går det at du skal ikke være heroppe? 351 00:11:36.060 --> 00:11:36.400 Yes! 352 00:12:57.890 --> 00:12:59.070 Du og jeg går også en tur. 353 00:14:07.070 --> 00:14:08.310 Hvad er det der? 354 00:14:08.590 --> 00:14:16.440 Det er et lort. 355 00:14:16.860 --> 00:14:16.960 Hvad er det der? 356 00:14:17.880 --> 00:14:22.380 Det er et lort. 357 00:14:23.440 --> 00:14:24.100 Sådan en her. 358 00:14:50.760 --> 00:14:51.620 Skifter der i noget? 359 00:14:53.560 --> 00:14:55.980 Ja ja, der vandt en gang. 360 00:14:56.740 --> 00:14:57.140 Ej! 361 00:14:57.940 --> 00:14:59.380 Det er større end noget. 362 00:14:59.600 --> 00:15:00.640 Det er ikke mere end én, jo ikke? 363 00:15:05.540 --> 00:15:06.840 Det kan jeg ikke lade sig gøre. 364 00:15:07.560 --> 00:15:09.280 For det vil koste så mange penge, at 365 00:15:09.280 --> 00:15:10.100 der er ingen, der... 366 00:15:11.320 --> 00:15:11.800 Hvem skal betale? 367 00:15:13.080 --> 00:15:15.100 Ja, det er sgu jo... 368 00:15:15.100 --> 00:15:16.640 Ja, dem der får rækken, det er også 369 00:15:16.640 --> 00:15:17.100 alle sammen. 370 00:15:22.880 --> 00:15:24.260 Kan du ikke lige tage den op, den 371 00:15:24.260 --> 00:15:25.760 der, så er der nogen, der placerer den 372 00:15:25.760 --> 00:15:26.000 række. 373 00:15:26.260 --> 00:15:29.220 Så skal der være råb, der er flæk 374 00:15:29.220 --> 00:15:29.840 og flæk på. 375 00:15:30.720 --> 00:15:31.860 Sådan skal man holde dem. 376 00:15:32.160 --> 00:15:32.840 Ja, det kan man godt gøre. 377 00:15:40.900 --> 00:15:41.540 S-toget. 378 00:15:41.940 --> 00:15:43.960 Det blev taget i brug i 1976. 379 00:15:44.640 --> 00:15:47.460 Og rådhuset var jo bygget allerede i 73 380 00:15:47.460 --> 00:15:48.060 -74. 381 00:15:48.320 --> 00:15:50.000 Det blev taget i brug i foråret 74. 382 00:15:52.140 --> 00:15:54.100 Og det var jo på høje tid forsørget 383 00:15:54.100 --> 00:15:55.420 for begge deles vedkommende. 384 00:15:55.720 --> 00:15:58.140 Men når vi nu taler om centret, så 385 00:15:58.140 --> 00:16:01.520 havde vi jo oplevet i nogle år, hvor 386 00:16:01.520 --> 00:16:05.420 den fra 1970 og i den hastige befolkningstilvækst, 387 00:16:05.520 --> 00:16:07.680 der allerede på det tidspunkt var, der havde 388 00:16:07.680 --> 00:16:10.380 vi jo oplevet, hvordan de få butikker, der 389 00:16:10.380 --> 00:16:14.200 var ved strandområdet eller i strandområdet langs Køgevejen, 390 00:16:14.300 --> 00:16:19.180 hvordan de havde plastproblemer og folk stod bogstaveligt 391 00:16:19.180 --> 00:16:22.700 talt i kø langt ud på fortorvet i 392 00:16:22.700 --> 00:16:23.900 forretningstiden. 393 00:16:27.040 --> 00:16:30.740 Det havde vi jo plan for skulle foregå, 394 00:16:30.820 --> 00:16:33.120 dette butiksliv med den voksne befolkning, at det 395 00:16:33.120 --> 00:16:35.260 skulle foregå i en centerdannelse. 396 00:16:36.840 --> 00:16:38.600 Hvor vi nu ser det ligge. 397 00:16:39.200 --> 00:16:40.980 Men det lå tungt med at få det 398 00:16:40.980 --> 00:16:44.500 iværksat, selvom vi der fandt, at kununderlaget i 399 00:16:44.500 --> 00:16:46.460 høj grad var til stede og at det 400 00:16:46.460 --> 00:16:48.420 ville være ingen sag at få de butikker 401 00:16:48.420 --> 00:16:50.680 til at placere sig, når mulighederne var der. 402 00:16:52.120 --> 00:16:54.380 Det var der imidlertid ikke rigtig tegn på, 403 00:16:54.460 --> 00:16:55.100 at det ville ske. 404 00:16:55.260 --> 00:16:59.980 Og så fik vi pludselig i 1970, så 405 00:16:59.980 --> 00:17:01.860 fik vi pludselig mulighed for at overtage det 406 00:17:01.860 --> 00:17:02.340 areal. 407 00:17:02.760 --> 00:17:06.880 Og der slog vi hurtigt til fra kommunalbestyrelsens 408 00:17:06.880 --> 00:17:09.339 side og fik det købt og fik planlægningen 409 00:17:09.339 --> 00:17:10.740 sat i gang, så vi kunne få det 410 00:17:10.740 --> 00:17:11.319 i brug. 411 00:17:11.980 --> 00:17:14.700 Og det har været en meget god foretelse 412 00:17:14.700 --> 00:17:15.819 i vores byvillede. 413 00:17:15.980 --> 00:17:19.119 Det tør jeg godt sige er helt ubegrænset, 414 00:17:19.180 --> 00:17:21.859 for det ved jeg også fra borgernes side, 415 00:17:21.980 --> 00:17:23.500 at det har været meget velkommen, at man 416 00:17:23.500 --> 00:17:25.420 fik den lokale indkøbsmulighed. 417 00:17:26.339 --> 00:17:29.380 Og center har fået et godt renovering og 418 00:17:29.380 --> 00:17:32.620 er kendt også, tør jeg sige, langt uden 419 00:17:32.620 --> 00:17:37.100 for den kreds af borgere eller de hjemlige 420 00:17:37.100 --> 00:17:39.400 eller de lokale borgere, som handler der primært 421 00:17:39.400 --> 00:17:39.860 selvfølgelig. 422 00:17:40.440 --> 00:17:42.380 Langt ud over den kreds er det kendt 423 00:17:42.380 --> 00:17:42.840 i området. 424 00:17:42.900 --> 00:17:46.240 Også fordi de laver, som du også ved, 425 00:17:46.320 --> 00:17:49.480 de laver gode kulturelle indslag, har en masse 426 00:17:49.480 --> 00:17:52.940 musik og anden optræden sommeren igen, som de 427 00:17:52.940 --> 00:17:55.440 forretningstrivende jo i høj grad bakker op og 428 00:17:55.440 --> 00:17:55.960 støtter. 429 00:17:56.180 --> 00:17:58.220 Så det bliver en god helhed, der kommer 430 00:17:58.220 --> 00:18:02.200 ud af det veldig venlige efterspur, der er 431 00:18:02.200 --> 00:18:05.200 det jo på de gode sommerdage, når vi 432 00:18:05.200 --> 00:18:05.800 har sådan nogen. 433 00:18:06.620 --> 00:18:07.420 Ja, når de er der. 434 00:18:08.200 --> 00:18:10.440 Man kan sige, at der er jo ligesom 435 00:18:10.440 --> 00:18:13.260 samlet hjerte her med, vi har biblioteket, vi 436 00:18:13.260 --> 00:18:16.380 har gymnasiet, Rådhuset egentlig. 437 00:18:16.660 --> 00:18:20.500 Og jeg ser nu, at man udbygger centret 438 00:18:20.500 --> 00:18:20.700 nu. 439 00:18:20.700 --> 00:18:23.400 Ja, det tager en bølge. 440 00:18:23.880 --> 00:18:27.780 Vi supplerer jo nu også med bogmuligheder for 441 00:18:27.780 --> 00:18:31.480 ældre, altså ældreboliger, som jo er oppe i 442 00:18:31.480 --> 00:18:34.560 tiden og nødvendige at få skaffet til, hvor 443 00:18:34.560 --> 00:18:37.400 vi også er i gang med sådanne bebyggelser. 444 00:18:38.220 --> 00:18:41.300 Og der er det jo også en almindelig 445 00:18:41.300 --> 00:18:43.740 opfald, så de må gerne placeres centralt nær 446 00:18:43.740 --> 00:18:45.620 ved trafik og butik osv. 447 00:18:45.880 --> 00:18:47.320 Så det har vi en god mulighed for 448 00:18:47.320 --> 00:18:48.300 at få af nu. 449 00:18:52.330 --> 00:18:56.310 Det er jo, vil jeg godt sige også, 450 00:18:56.430 --> 00:18:58.830 nu vi lige er ved det med bykerner. 451 00:19:00.190 --> 00:19:02.730 Selvom vi nu er en by af den 452 00:19:02.730 --> 00:19:05.410 størrelse, vi har konstateret med, eller en kommune 453 00:19:05.410 --> 00:19:09.430 med 19.000 indbyggere, med de to hovedbyområder, 454 00:19:09.510 --> 00:19:13.330 Stranden og Havlup, foruden hvor udmærket landsbyer er 455 00:19:13.330 --> 00:19:15.010 gjort, så er det jo der, de fleste 456 00:19:15.010 --> 00:19:15.690 mennesker bor. 457 00:19:16.470 --> 00:19:18.010 Og hvis vi ser ud over landet, byer 458 00:19:18.010 --> 00:19:21.950 af den størrelse, altså provinsbyer, så er det 459 00:19:21.950 --> 00:19:24.090 jo et ganske anderledes bybillede, vi finder. 460 00:19:24.630 --> 00:19:28.910 Der er torv og der er rådhus, der 461 00:19:28.910 --> 00:19:31.170 er der jo i de byer selvfølgelig også. 462 00:19:31.630 --> 00:19:34.650 Og der er butiksgader med sidegader og sidegader 463 00:19:34.650 --> 00:19:36.630 til sidegader, når vi taler om byer af 464 00:19:36.630 --> 00:19:37.210 den størrelse. 465 00:19:37.830 --> 00:19:38.890 Det må vi jo nok se i øjnene, 466 00:19:39.010 --> 00:19:42.550 at vi ikke kan komme afsted med her. 467 00:19:43.450 --> 00:19:44.890 Væsentligt jo fordi vi er en del af 468 00:19:44.890 --> 00:19:47.010 hovedstadsområdet på både den ene og den anden 469 00:19:47.010 --> 00:19:47.210 led. 470 00:19:49.780 --> 00:19:53.510 Det må man leve med, altså den forskel 471 00:19:53.510 --> 00:19:54.090 i bybilledet. 472 00:19:54.210 --> 00:19:55.910 Under tiden kan man da godt misunde de 473 00:19:55.910 --> 00:20:02.970 provinsbyer, som udgør en større helhed måske, end 474 00:20:02.970 --> 00:20:04.530 vores bydannelse gør. 475 00:20:05.390 --> 00:20:08.270 Men det er bare en konstaterbar forskel. 476 00:20:09.410 --> 00:20:11.630 Men derfor er det glædeligt, når vi alligevel 477 00:20:11.630 --> 00:20:15.970 kan få skabt en bykerne og en bykernefornemmelse, 478 00:20:15.970 --> 00:20:18.210 eller hvad man nu så kan være selv 479 00:20:18.210 --> 00:20:18.650 den med. 480 00:20:18.890 --> 00:20:21.750 Men også en identitet er det med til 481 00:20:21.750 --> 00:20:22.170 at skabe. 482 00:20:23.350 --> 00:20:26.010 Og det er jo i sådan en nybyggerkommune 483 00:20:26.010 --> 00:20:28.410 som vores, det er, jeg tror det må 484 00:20:28.410 --> 00:20:32.390 fornemmes noget på samme måde som nybyggerne på 485 00:20:32.390 --> 00:20:33.430 prærien i sin tid. 486 00:20:33.530 --> 00:20:35.490 Det var ikke i den generation det startede, 487 00:20:35.570 --> 00:20:37.670 at man oplevede, hvordan det også endeligt blev. 488 00:20:37.770 --> 00:20:39.510 Det samme er for os, vi der har 489 00:20:39.510 --> 00:20:42.450 været med nu i den tid, hvor der 490 00:20:42.450 --> 00:20:43.590 rigtigt har været drømme på. 491 00:20:43.590 --> 00:20:47.330 Vi vil ikke kunne vide, hvordan det bliver 492 00:20:47.330 --> 00:20:49.950 efter generationer her, hvad der så er kommet 493 00:20:49.950 --> 00:20:50.210 til. 494 00:20:51.550 --> 00:20:54.830 Men det hører jo med til levetiden og 495 00:20:54.830 --> 00:20:55.530 dens begrænsning. 496 00:20:58.600 --> 00:21:01.200 Nu talte vi om de ældre, vi talte 497 00:21:01.200 --> 00:21:02.260 om ældre boliger. 498 00:21:02.700 --> 00:21:03.600 Synes du i det hele taget, at der 499 00:21:03.600 --> 00:21:06.020 gørs nok for de ældre i kommunerne? 500 00:21:07.120 --> 00:21:08.940 Der tænker jeg ikke bare på Soved Kommune. 501 00:21:09.980 --> 00:21:12.420 Det er jo svært at svare på, for 502 00:21:12.420 --> 00:21:14.500 hvad er nok og hvad er godt nok? 503 00:21:14.500 --> 00:21:16.880 Der gørs vel det, ressourcerne har stragt til 504 00:21:16.880 --> 00:21:17.780 i almindelighed. 505 00:21:18.720 --> 00:21:20.040 Og så er der ingen tvivl om, at 506 00:21:20.040 --> 00:21:24.240 det er en af de grundlæggende planer til 507 00:21:24.240 --> 00:21:26.720 os nu, det er at få skiftet ressourcerne 508 00:21:26.720 --> 00:21:31.020 om fra at gælde i større udstrækning de 509 00:21:31.020 --> 00:21:37.260 mindste, altså småbørn, skolebørn og unge, som jo 510 00:21:37.260 --> 00:21:39.540 aftager nu i årgangsstørrelse. 511 00:21:40.240 --> 00:21:43.500 Der er skiftet ressourcerne fra at anvendes der 512 00:21:43.500 --> 00:21:46.420 over til at anvendes på de ældre generationer. 513 00:21:47.520 --> 00:21:51.080 Vi ved jo, at den almindelige levealder stiger, 514 00:21:51.820 --> 00:21:54.920 og det kan jo ret klart påvises i 515 00:21:54.920 --> 00:21:59.620 prognoserne, at så vil også det samlede indhold 516 00:21:59.620 --> 00:22:02.140 af de årgange, som er fra 65 og 517 00:22:02.140 --> 00:22:04.940 op efter, som man ofte regner på, det 518 00:22:04.940 --> 00:22:06.100 vil stige betydeligt. 519 00:22:06.540 --> 00:22:07.720 Og så har vi behov for... 520 00:22:07.720 --> 00:22:09.760 Tillykke med børnetallets forfald.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Kommentarer