nyheder 10. oktober 1987

WEBVTT

1
00:00:02.970 --> 00:00:03.890
Har du spillet vits med hende?

2
00:00:04.070 --> 00:00:04.430
Ja, tak.

3
00:00:06.510 --> 00:00:09.270
Så lige prøver du med hende.

4
00:00:09.350 --> 00:00:10.390
De lige fungerer jo.

5
00:00:11.630 --> 00:00:12.670
Det er nok ikke så meget, jeg kan

6
00:00:12.670 --> 00:00:13.570
blive snældsom for hende.

7
00:00:15.290 --> 00:00:16.550
Jeg kan lige sidde sådan her.

8
00:00:16.810 --> 00:00:17.650
Så skulle det være.

9
00:00:19.350 --> 00:00:20.750
Hvis jeg kan tage et billede derovre.

10
00:00:22.310 --> 00:00:23.110
Er du tilfreds?

11
00:00:23.210 --> 00:00:23.530
Ja, tak.

12
00:00:23.810 --> 00:00:25.930
De er aldrig til at gøre sig frit.

13
00:00:26.530 --> 00:00:27.230
Og så små.

14
00:00:27.430 --> 00:00:28.590
De bjerger, de kommer i bladet.

15
00:00:28.590 --> 00:00:29.670
Ja, det er sikkert.

16
00:00:32.470 --> 00:00:33.430
Det må du ikke sige.

17
00:00:33.710 --> 00:00:34.310
Nej, det kan du godt gøre.

18
00:00:34.850 --> 00:00:36.150
Det er min lige tro, at den ligner

19
00:00:36.150 --> 00:00:36.670
rigtigt, det er det.

20
00:00:40.390 --> 00:00:41.470
Så er der altså en linje her, ikke

21
00:00:41.470 --> 00:00:41.690
også?

22
00:00:42.650 --> 00:00:42.770
Ja.

23
00:00:43.490 --> 00:00:43.770
Okay.

24
00:00:45.010 --> 00:00:46.190
Jeg vil kun prøve med at fokusere på

25
00:00:46.190 --> 00:00:46.670
hendes position.

26
00:00:46.890 --> 00:00:47.010
Jo.

27
00:00:47.630 --> 00:00:48.910
Så kommer du bare lidt sådan.

28
00:00:49.730 --> 00:00:50.110
Lidt mere?

29
00:00:50.330 --> 00:00:50.470
Ja.

30
00:00:51.970 --> 00:00:52.250
Okay.

31
00:00:52.510 --> 00:00:53.670
Ja, og I starter af med det.

32
00:00:53.690 --> 00:00:53.910
Ja, ja.

33
00:00:54.010 --> 00:00:54.690
Kommer bare af med det.

34
00:00:55.730 --> 00:00:56.010
Fuck.

35
00:00:56.010 --> 00:00:57.030
Vi ses.

36
00:00:57.930 --> 00:00:58.150
Ja, ja.

37
00:01:01.090 --> 00:01:04.190
En undersøgelse om børns og unges brug af

38
00:01:04.190 --> 00:01:07.190
stimulanser og rusmidler i Gundsø er netop blevet

39
00:01:07.190 --> 00:01:07.930
offentliggjort.

40
00:01:08.390 --> 00:01:10.030
Vil I have flere valg til den heroppe?

41
00:01:10.210 --> 00:01:10.410
Ja.

42
00:01:10.610 --> 00:01:10.910
Godt.

43
00:01:11.370 --> 00:01:11.570
Tak.

44
00:01:13.970 --> 00:01:17.010
Man har netop offentliggjort en undersøgelse af børns

45
00:01:17.010 --> 00:01:19.530
og unges brug af stimulanser og rusmidler i

46
00:01:19.530 --> 00:01:20.570
Gundsø Kommune.

47
00:01:21.410 --> 00:01:24.350
Hans-Henrik Åre, skoleinspektør, du er bag...

48
00:01:24.350 --> 00:01:27.430
Nej, nu skal jeg lige...

49
00:01:27.430 --> 00:01:28.110
Nå, tak.

50
00:01:28.550 --> 00:01:29.390
Helt forfra, ikke?

51
00:01:29.830 --> 00:01:29.930
Ja.

52
00:01:31.350 --> 00:01:34.030
En undersøgelse af børns og unges brug af

53
00:01:34.030 --> 00:01:37.250
rusmidler og stimulanser i Gundsø Kommune er netop

54
00:01:37.250 --> 00:01:38.110
blevet offentliggjort.

55
00:01:38.670 --> 00:01:41.430
En af mændene bag denne undersøgelse er skoleinspektør

56
00:01:41.430 --> 00:01:43.510
Hans-Henrik Åre fra Bagnerhøjskolen.

57
00:01:44.130 --> 00:01:45.930
Hans-Henrik Åre, hvad har egentlig fået dig

58
00:01:45.930 --> 00:01:47.650
til at lave sådan en undersøgelse?

59
00:01:48.070 --> 00:01:50.130
Altså, vi har jo i et stykke tid

60
00:01:50.130 --> 00:01:53.690
kendt problemet, men ikke kendt udstrækningen af det.

61
00:01:53.690 --> 00:01:55.570
Vi var bange for, at det var stort,

62
00:01:55.830 --> 00:01:57.070
men vi kunne ikke rigtig beskrive det.

63
00:01:57.490 --> 00:01:59.430
Og så har Præben Pedersen kommet til os

64
00:01:59.430 --> 00:02:02.530
på et vist tidspunkt og sagt til skolelederkredsen,

65
00:02:02.930 --> 00:02:04.910
at det var en idé, at man arbejdede

66
00:02:04.910 --> 00:02:05.510
noget mere med det.

67
00:02:06.030 --> 00:02:08.070
Så har vi dels lavet noget undervisningsmateriale, og

68
00:02:08.070 --> 00:02:10.970
dels har vi prøvet at afdække problemets størrelse,

69
00:02:11.030 --> 00:02:12.050
så præcist vi kunne.

70
00:02:12.410 --> 00:02:15.330
Vi har fulgt en undersøgelse fra Anders og

71
00:02:15.330 --> 00:02:18.570
prøvet at køre helt parallelt med deres undersøgelse

72
00:02:18.570 --> 00:02:19.690
for at have et sammenligningsgrundlag.

73
00:02:20.470 --> 00:02:21.410
Og det har vi så fået nu.

74
00:02:21.410 --> 00:02:23.390
Hvad er resultaterne af undersøgelsen?

75
00:02:23.730 --> 00:02:27.410
Altså, resultaterne er ikke særlig opløftende.

76
00:02:27.470 --> 00:02:30.710
I virkeligheden drikkes der en frygtelig meget øl

77
00:02:30.710 --> 00:02:31.790
og vin i weekenden.

78
00:02:31.870 --> 00:02:34.010
Der ryges egentlig meget mere has herude, end

79
00:02:34.010 --> 00:02:36.010
vi på noget tidspunkt havde drømt om.

80
00:02:36.330 --> 00:02:37.490
Og det er noget med, at det er

81
00:02:37.490 --> 00:02:41.630
de dobbelt tal, som stammer fra Randers.

82
00:02:41.750 --> 00:02:43.210
Det er altså dobbelt så stort forbrug, som

83
00:02:43.210 --> 00:02:46.090
vi havde forventet på både Spiritus og Has

84
00:02:46.090 --> 00:02:46.510
-området.

85
00:02:47.710 --> 00:02:49.290
Nu nævner du Spiritus og Has.

86
00:02:49.390 --> 00:02:50.370
Skal vi også lige nævne, at det er

87
00:02:50.370 --> 00:02:53.830
elever fra syvende klassealder op til tiende klasse?

88
00:02:54.110 --> 00:02:55.870
Ja, det er meget udmærket, at du nævner

89
00:02:55.870 --> 00:02:57.450
det, for det er kun den aldersgruppe, vi

90
00:02:57.450 --> 00:02:57.870
snakker om.

91
00:02:57.970 --> 00:03:00.950
Det er slet ikke de unge og de

92
00:03:00.950 --> 00:03:02.190
voksnes forbrug, vi snakker om.

93
00:03:02.390 --> 00:03:04.010
Det er altså syvende klasse, åbne klasse, nye

94
00:03:04.010 --> 00:03:04.730
klasse, tiende klasse.

95
00:03:05.290 --> 00:03:07.850
Og det gør det endnu mere graverende i

96
00:03:07.850 --> 00:03:10.410
virkeligheden, at man i syvende klasse skal ud

97
00:03:10.410 --> 00:03:11.910
og drikke øl, hvis man skal til en

98
00:03:11.910 --> 00:03:12.510
almindelig fest.

99
00:03:12.510 --> 00:03:14.310
Og det er altså noget, der er almindeligt?

100
00:03:14.410 --> 00:03:16.270
Det er ikke undtagelsen, der bekræfter reglene?

101
00:03:16.510 --> 00:03:18.890
Nej, vi har lavet undersøgelsen i hele kommunen

102
00:03:18.890 --> 00:03:21.630
og ved alle skoler, og det er faktisk

103
00:03:21.630 --> 00:03:23.330
det samme billede, der tegner sig alle steder.

104
00:03:23.950 --> 00:03:25.330
Men det er jo ikke kun noget med

105
00:03:25.330 --> 00:03:26.130
øl og Spiritus.

106
00:03:26.250 --> 00:03:28.230
Det er også lidt vaskere midler, der tages

107
00:03:28.230 --> 00:03:28.550
i brug?

108
00:03:29.110 --> 00:03:32.750
Ja, vi har jo fundet ud af, at

109
00:03:32.750 --> 00:03:37.130
der faktisk 22 procent af alle børnene fra

110
00:03:37.130 --> 00:03:39.310
åbne til tiende klasse, der er brugere af

111
00:03:39.310 --> 00:03:40.410
Has på et eller andet tidspunkt.

112
00:03:40.410 --> 00:03:43.910
Og det er altså en meget stor procentandel,

113
00:03:44.370 --> 00:03:46.590
og vi havde ikke regnet med at finde

114
00:03:46.590 --> 00:03:47.330
så store tanden.

115
00:03:47.630 --> 00:03:50.270
Og det er enige forråd, Nina, at man

116
00:03:50.270 --> 00:03:51.670
skal bruge sådan nogle midler, når man skal

117
00:03:51.670 --> 00:03:53.410
ud og feste.

118
00:03:54.070 --> 00:03:55.890
Men det har vel også chokeret dig, at

119
00:03:55.890 --> 00:03:58.650
man har fundet eksempler på brug af sovmidler

120
00:03:58.650 --> 00:03:59.730
i den her aldersgruppe?

121
00:03:59.730 --> 00:04:02.030
Ja, det er jo måske det sted, hvor

122
00:04:02.030 --> 00:04:03.450
vi var allermest overrasket.

123
00:04:03.590 --> 00:04:07.550
Det var, at så mange svarede positivt på

124
00:04:07.550 --> 00:04:10.810
spørgsmålet, har I nogensinde brugt stisolid?

125
00:04:11.090 --> 00:04:13.130
Og det er der faktisk 9 procent af

126
00:04:13.130 --> 00:04:14.350
børnene i 7.

127
00:04:14.430 --> 00:04:14.610
og 8.

128
00:04:14.610 --> 00:04:14.810
og 9.

129
00:04:14.890 --> 00:04:15.890
klasse, der siger ja til.

130
00:04:16.209 --> 00:04:17.790
Og det er jo altså en 3-dobling

131
00:04:17.790 --> 00:04:21.570
af det tal, som man kender fra Randersundundsøgelsen.

132
00:04:21.570 --> 00:04:24.350
De bliver også spurgt, hvor stammer stisoliden fra?

133
00:04:24.550 --> 00:04:25.450
Og det viser sig, at det er den

134
00:04:25.450 --> 00:04:29.350
praktiserende læge, og forældrene, der er kilden til

135
00:04:29.350 --> 00:04:30.530
brugen af det.

136
00:04:30.990 --> 00:04:34.810
Og det chokerer os meget, fordi det er

137
00:04:34.810 --> 00:04:38.010
måske et helt andet mønster, der dukker op

138
00:04:38.010 --> 00:04:40.470
i de her år omkring voksnesbrug af stisolid.

139
00:04:40.530 --> 00:04:41.070
Det må det jo være.

140
00:04:41.770 --> 00:04:43.630
Og børnsbrug af det også.

141
00:04:44.110 --> 00:04:45.690
Du nævnte selv praktiserende læge.

142
00:04:45.750 --> 00:04:48.050
Du har spurgt en lokal praktiserende læge om

143
00:04:48.050 --> 00:04:48.550
problemet.

144
00:04:48.670 --> 00:04:49.510
Hvordan reagerede han?

145
00:04:50.090 --> 00:04:52.470
Det gjorde jeg, inden vi lavede undersøgelsen.

146
00:04:52.510 --> 00:04:53.650
Der var jeg i forbindelse med en af

147
00:04:53.650 --> 00:04:54.770
de praktiserende læger.

148
00:04:55.130 --> 00:04:58.730
Han kendte ikke til et forkert brug af

149
00:04:58.730 --> 00:05:00.090
stisolid.

150
00:05:00.210 --> 00:05:02.630
Hverken blandt børn eller lidt ældre.

151
00:05:03.490 --> 00:05:06.050
Men vi har ikke fået kommentarer fra de

152
00:05:06.050 --> 00:05:08.490
praktiserende læger efter undersøgelsen er offentliggjort.

153
00:05:08.570 --> 00:05:09.630
Men det regner vi med, at vi skal

154
00:05:09.630 --> 00:05:11.470
have en god snak med dem om problemerne.

155
00:05:12.490 --> 00:05:15.430
Præsenteren som ungdomskonsulent i Grundtvig Kommune, så har

156
00:05:15.430 --> 00:05:18.310
du faktisk stiftet bekendtskab med de her problemer

157
00:05:18.310 --> 00:05:20.450
på en lidt barsk måde.

158
00:05:20.810 --> 00:05:22.010
For de fleste af os vil det nok

159
00:05:22.010 --> 00:05:24.530
virke overraskende, at børn i den alder får

160
00:05:24.530 --> 00:05:26.090
sovemedicin hjemmefra.

161
00:05:27.310 --> 00:05:29.390
Hvordan var det, at du stiftede bekendtskab med

162
00:05:29.390 --> 00:05:29.490
det?

163
00:05:30.030 --> 00:05:32.950
Det var ved fornyeligt en lejretur, vi havde

164
00:05:32.950 --> 00:05:35.850
i Sverige, hvor jeg havde 24 børn fra

165
00:05:35.850 --> 00:05:38.010
11 til 14 år med det op i

166
00:05:38.010 --> 00:05:38.510
otte dage.

167
00:05:39.550 --> 00:05:41.830
Det var sådan, at om aftenen der så

168
00:05:41.830 --> 00:05:43.430
kom der en 4-5 børn, der spurgte

169
00:05:43.430 --> 00:05:44.870
om ikke de må få en hovedpinstablet.

170
00:05:45.690 --> 00:05:46.770
Og så er det, jeg siger til mig

171
00:05:46.770 --> 00:05:48.330
selv, at jeg må ikke have det.

172
00:05:48.390 --> 00:05:49.230
En hovedpinstablet?

173
00:05:49.370 --> 00:05:51.750
Ja, en hovedpinstablet.

174
00:05:51.950 --> 00:05:52.970
Så er det, at man ligesom spørger sig

175
00:05:52.970 --> 00:05:55.330
selv om, hvorfor bliver de børn om at

176
00:05:55.330 --> 00:05:56.350
få de hovedpinstabletter?

177
00:05:56.790 --> 00:05:58.510
Er det noget med, at man gør hjemmefra?

178
00:05:58.910 --> 00:06:00.270
Er det noget med, at forældrene siger, at

179
00:06:00.270 --> 00:06:01.430
når der er stand, at børnene kan blive

180
00:06:01.430 --> 00:06:01.970
overført?

181
00:06:02.570 --> 00:06:05.170
Så giver man dem så den hovedpinstablet for

182
00:06:05.170 --> 00:06:06.590
at de kan falde til ro, for at

183
00:06:06.590 --> 00:06:08.970
forældrene kan få den fredag ro om aftenen.

184
00:06:09.650 --> 00:06:11.210
Det var altså tydeligt, at de var vant

185
00:06:11.210 --> 00:06:12.730
til at få medicin hjemmefra?

186
00:06:13.210 --> 00:06:13.970
Helt afgjort, ja.

187
00:06:14.430 --> 00:06:16.170
Det var ikke noget bare, for der var

188
00:06:16.170 --> 00:06:18.070
ikke på noget tidspunkt, at børnene fik besked

189
00:06:18.070 --> 00:06:18.970
på, at de skulle være i seng kl.

190
00:06:18.990 --> 00:06:19.310
11.

191
00:06:19.490 --> 00:06:20.890
Der var ikke på noget tidspunkt, at de

192
00:06:20.890 --> 00:06:22.510
ligesom var kørt op på grund af, at

193
00:06:22.510 --> 00:06:23.010
de var trætte.

194
00:06:23.450 --> 00:06:25.590
Jeg tror, det er nogle ting, man ligesom

195
00:06:25.590 --> 00:06:27.970
måtte opleve derhjemmefra, at når man ikke ligesom

196
00:06:27.970 --> 00:06:30.090
kan falde til ro, så får man altså

197
00:06:30.090 --> 00:06:31.870
et eller andet sov- eller navnmedicin.

198
00:06:32.650 --> 00:06:35.230
Du siger selv hovedpin, mener du ikke sovmidden?

199
00:06:35.990 --> 00:06:37.170
Jo, men det vi har med deroppe, vi

200
00:06:37.170 --> 00:06:38.710
har jo kun hovedpinstabletter med deroppe, og det

201
00:06:38.710 --> 00:06:40.610
har børnene måske en fornemmelse af, at det

202
00:06:40.610 --> 00:06:41.930
er kun de ting, vi har med i

203
00:06:41.930 --> 00:06:42.390
hvert fald.

204
00:06:43.130 --> 00:06:45.110
Har du stegt til bekendtskab andre steder i

205
00:06:45.110 --> 00:06:47.530
kommunen med forbruget af has og alkohol, og

206
00:06:47.530 --> 00:06:48.230
på hvilken måde?

207
00:06:48.570 --> 00:06:49.550
Ja, det må jeg nok sige.

208
00:06:49.850 --> 00:06:51.050
Det er jo derfor også, at jeg på

209
00:06:51.050 --> 00:06:52.610
et tidligt tidspunkt spurgte, om ikke det var

210
00:06:52.610 --> 00:06:54.010
en god idé, at vi fik lavet den

211
00:06:54.010 --> 00:06:54.730
her undersøgelse.

212
00:06:55.430 --> 00:06:57.650
Det var sådan, efter den ungdomsinformation, der blev

213
00:06:57.650 --> 00:06:58.670
oprettet nede i sengen.

214
00:06:59.950 --> 00:07:02.590
Det var nok der, at de fleste børn

215
00:07:02.590 --> 00:07:04.190
og unge, de kan komme ind og henvende

216
00:07:04.190 --> 00:07:04.350
sig.

217
00:07:04.770 --> 00:07:06.310
Der er ingen af de børn og unge,

218
00:07:06.410 --> 00:07:08.410
der går op på en socialbevægning eller til

219
00:07:08.410 --> 00:07:11.350
en socialrådgiver eller til en skolesykolog og forklarer

220
00:07:11.350 --> 00:07:12.750
nogen om de problemer, de har.

221
00:07:12.750 --> 00:07:14.710
Der kommer de ind i et sted, hvor

222
00:07:14.710 --> 00:07:16.410
de ved, at de helt sikkert kan komme

223
00:07:16.410 --> 00:07:18.650
med deres ting og deres problemer, uden at

224
00:07:18.650 --> 00:07:20.290
de bliver opført i et eller andet kapital.

225
00:07:21.070 --> 00:07:23.250
Du har betegnet undersøgelsen som alarmerende.

226
00:07:23.370 --> 00:07:24.790
Vil det sige, at det kom overraskende for

227
00:07:24.790 --> 00:07:26.390
dig, at problemerne er så store?

228
00:07:27.550 --> 00:07:28.270
Ja, det må jeg nok sige.

229
00:07:28.370 --> 00:07:30.630
Omkring spiritusproblemerne, det er måske ikke der, jeg

230
00:07:30.630 --> 00:07:33.850
er blevet så nervøs, men i hvert fald

231
00:07:33.850 --> 00:07:36.590
på omkring hassen og omkring vores sorg og

232
00:07:36.590 --> 00:07:36.850
nærheden.

233
00:07:36.850 --> 00:07:40.190
Der synes jeg, at den er alarmerende, men

234
00:07:40.190 --> 00:07:41.710
det har i hvert fald bekræftet de bange

235
00:07:41.710 --> 00:07:43.810
anelser, jeg havde omkring tingene her.

236
00:07:45.010 --> 00:07:48.030
Lise Olsen, du er skolenævnsmedlem og forælder til

237
00:07:48.030 --> 00:07:49.170
børn, der går i skole.

238
00:07:49.770 --> 00:07:51.990
Hvordan reagerer man som forælder på offentliggørelsen af

239
00:07:51.990 --> 00:07:52.810
sådan en undersøgelse her?

240
00:07:53.570 --> 00:07:55.390
Jeg må da indrømme, at efter at have

241
00:07:55.390 --> 00:07:57.550
set den, er jeg blevet ret chokeret over

242
00:07:57.550 --> 00:07:58.970
de tal, jeg har set i den.

243
00:07:58.970 --> 00:08:01.770
Og det er over hele linjen, men især

244
00:08:01.770 --> 00:08:03.170
synes jeg nok, at de tal, jeg har

245
00:08:03.170 --> 00:08:05.810
set på syvende klassetrim, hvor jeg kan se,

246
00:08:06.110 --> 00:08:08.330
at både piger og drenge, 50 procent af

247
00:08:08.330 --> 00:08:10.450
pigerne og drengene i syvende klassetrim har prøvet

248
00:08:10.450 --> 00:08:11.370
at være fulde.

249
00:08:11.750 --> 00:08:15.270
Og det synes jeg er graverende, at det

250
00:08:15.270 --> 00:08:17.170
er så tidligt, at de begynder at drikke.

251
00:08:17.930 --> 00:08:20.890
Og en stor procentdel af dem har drukket

252
00:08:20.890 --> 00:08:22.230
noget inden for de sidste otte dage.

253
00:08:23.630 --> 00:08:25.210
Hvad siger man som forælder ellers til?

254
00:08:25.350 --> 00:08:26.850
Hvad kan der gøres for de problemer her,

255
00:08:26.930 --> 00:08:27.110
tror du?

256
00:08:27.110 --> 00:08:28.990
Ja, nu er det jo sådan, at vi

257
00:08:28.990 --> 00:08:31.669
umiddelbart skal finde ud af at synge det

258
00:08:31.669 --> 00:08:32.169
der engang.

259
00:08:32.270 --> 00:08:33.950
Men jeg vil da nok mene, at forældrene

260
00:08:33.950 --> 00:08:37.010
har en stor del at skulle gøre med

261
00:08:37.010 --> 00:08:39.730
at snakke med deres børn derhjemme, og virkelig

262
00:08:39.730 --> 00:08:42.809
diskutere de ting og prøve at vejlede dem.

263
00:08:43.310 --> 00:08:44.250
Noget grunddere måske.

264
00:08:44.730 --> 00:08:46.530
Derudover vil jeg mene, at man på skolen

265
00:08:46.530 --> 00:08:50.390
skal prøve at komme i gang med at

266
00:08:50.390 --> 00:08:51.910
vejlede dem grunddere måske.

267
00:08:51.910 --> 00:08:53.710
Og så tidligere, jeg tror du skal helt

268
00:08:53.710 --> 00:08:54.150
ned i 4.

269
00:08:54.210 --> 00:08:54.410
og 5.

270
00:08:54.530 --> 00:08:57.110
klasse og starte den der vejledning med, hvor

271
00:08:57.110 --> 00:08:58.650
meget man drikker og hvad der kan ske

272
00:08:58.650 --> 00:09:01.110
både med has og med spiritus.

273
00:09:01.350 --> 00:09:03.070
Nu hører vi jo politiet inde i København,

274
00:09:03.150 --> 00:09:05.490
om natten samler børn op i 10-14

275
00:09:05.490 --> 00:09:06.130
års alderen.

276
00:09:06.730 --> 00:09:08.270
Er det simpelthen forældrene, der er begyndt at

277
00:09:08.270 --> 00:09:09.130
svigte deres ansvar?

278
00:09:09.930 --> 00:09:12.450
Det er jo svært at svare på, synes

279
00:09:12.450 --> 00:09:12.830
jeg nok.

280
00:09:12.990 --> 00:09:15.730
Men noget har det jo nok at gøre

281
00:09:15.730 --> 00:09:17.350
med forældrene, fordi vi kan jo også se

282
00:09:17.350 --> 00:09:19.790
herude, at de har en ret stor skilsmidsprocent.

283
00:09:20.290 --> 00:09:22.110
Og hvad gør børnene i sådan nogle situationer?

284
00:09:22.190 --> 00:09:25.210
De gør måske inden forældrene tager nogle medicin

285
00:09:25.210 --> 00:09:27.390
eller begynder at drikke lidt for at klare

286
00:09:27.390 --> 00:09:28.670
de problemer.

287
00:09:28.670 --> 00:09:30.210
Så lidt hænger nok på forældrene.

288
00:09:31.770 --> 00:09:33.110
Hans Henrik, over til sidst.

289
00:09:33.210 --> 00:09:34.590
Hvad vil man fra skolernes side gøre ved

290
00:09:34.590 --> 00:09:34.850
det her?

291
00:09:34.910 --> 00:09:37.470
I havde en konference i torsdags.

292
00:09:37.830 --> 00:09:40.870
Ja, vi havde en konference, hvor vi fortalte

293
00:09:40.870 --> 00:09:42.930
om undersøgelsens resultat.

294
00:09:43.270 --> 00:09:44.810
Cirka halvdelen af alle lærerne var med til

295
00:09:44.810 --> 00:09:45.530
den konference.

296
00:09:45.530 --> 00:09:48.050
Og det er klart, at resultaterne vil føre

297
00:09:48.050 --> 00:09:52.070
til, at man intensiverer undervisningen og oplysning.

298
00:09:52.190 --> 00:09:54.430
Både overfor eleverne og også overfor forældrene.

299
00:09:54.710 --> 00:09:56.630
Nu har vi faktisk nogle helt præcise tal,

300
00:09:56.850 --> 00:09:58.990
der fortæller, hvordan er situationen i 8.

301
00:09:59.110 --> 00:09:59.750
klasse lige nu.

302
00:09:59.910 --> 00:10:01.170
Det kan vi lægge ned på forældrene ud

303
00:10:01.170 --> 00:10:02.070
og så sige til dem.

304
00:10:02.450 --> 00:10:04.050
Kære venner, der er altså 25 procent.

305
00:10:05.010 --> 00:10:07.590
En fjerdedel af de børn herinde bruger måske

306
00:10:07.590 --> 00:10:07.910
hash.

307
00:10:08.270 --> 00:10:09.090
Kender I noget til det?

308
00:10:10.050 --> 00:10:12.670
Det kan være, at I skal holde noget

309
00:10:12.670 --> 00:10:14.050
mere øje med, hvad der egentlig sker, når

310
00:10:14.050 --> 00:10:14.690
de holder fester.

311
00:10:15.230 --> 00:10:17.730
Det foregår nok i weekenden, og det foregår

312
00:10:17.730 --> 00:10:19.130
ved private sammenkomster.

313
00:10:20.150 --> 00:10:21.710
Det er ikke noget, I mærker i dagligdagen

314
00:10:21.710 --> 00:10:22.130
på skolen?

315
00:10:22.410 --> 00:10:23.850
Nej, det er egentlig det mærkelige ved det.

316
00:10:24.130 --> 00:10:25.810
Det er, at vi mærker det egentlig ikke.

317
00:10:25.870 --> 00:10:28.350
Vi har nogle meget få skoletrætte elever.

318
00:10:28.470 --> 00:10:31.450
De er egentlig pligtopfyldende, også i 9.

319
00:10:31.490 --> 00:10:31.730
og 10.

320
00:10:31.810 --> 00:10:32.170
klasse.

321
00:10:32.430 --> 00:10:34.670
Og kan klare deres hverdag.

322
00:10:35.150 --> 00:10:37.250
Det er nok et forbrug, der lidt ligner

323
00:10:37.250 --> 00:10:38.130
de voksnes forbrug.

324
00:10:38.350 --> 00:10:39.690
De klarer deres skole.

325
00:10:39.890 --> 00:10:41.670
De klarer deres job i brugsområdet om eftermiddag.

326
00:10:41.670 --> 00:10:42.850
Og så klarer de altså også at gå

327
00:10:42.850 --> 00:10:44.770
til fest i weekenden, og at leve klart

328
00:10:44.770 --> 00:10:45.510
i deres dagligdag.

329
00:10:45.810 --> 00:10:47.770
De efterligner nok i virkeligheden også voksne.

330
00:10:48.310 --> 00:10:49.370
Og det er ikke altid, vi er lige

331
00:10:49.370 --> 00:10:50.450
efterlignende til sværdig.

332
00:10:51.250 --> 00:10:53.670
Præsident Petersen, som ungdomskonsulent, hvad vil du gå

333
00:10:53.670 --> 00:10:54.610
til kommunen og sige nu?

334
00:10:55.350 --> 00:10:57.350
Jeg beder om at få et foretræd på

335
00:10:57.350 --> 00:10:59.430
et økonomiudvalgsmøde.

336
00:10:59.730 --> 00:11:01.090
Hvor jeg ligesom prøver på at forklare vores

337
00:11:01.090 --> 00:11:03.510
politikere, hvad der sker i Grundsjø Kommune omkring

338
00:11:03.510 --> 00:11:04.330
vores 7.

339
00:11:04.430 --> 00:11:04.750
til 10.

340
00:11:04.830 --> 00:11:05.410
klasse børn.

341
00:11:06.490 --> 00:11:09.230
Jeg synes, at når jeg ligesom på et

342
00:11:09.230 --> 00:11:11.970
tidligere tidspunkt har sagt noget om, at der

343
00:11:11.970 --> 00:11:13.410
er nogle ting herude, der er ved at

344
00:11:13.410 --> 00:11:13.850
køre op.

345
00:11:13.990 --> 00:11:15.790
Så får man egentlig det svar tilbage.

346
00:11:15.890 --> 00:11:16.950
Jamen, hvor har du de tal fra?

347
00:11:17.050 --> 00:11:18.250
Hvor har du de formåninger fra?

348
00:11:18.450 --> 00:11:21.070
Nu ligger der noget realistisk materiale på bordet,

349
00:11:21.090 --> 00:11:22.770
som politikere nu må tage stilling til.

350
00:11:28.360 --> 00:11:29.660
Går det at du skal ikke være heroppe?

351
00:11:36.060 --> 00:11:36.400
Yes!

352
00:12:57.890 --> 00:12:59.070
Du og jeg går også en tur.

353
00:14:07.070 --> 00:14:08.310
Hvad er det der?

354
00:14:08.590 --> 00:14:16.440
Det er et lort.

355
00:14:16.860 --> 00:14:16.960
Hvad er det der?

356
00:14:17.880 --> 00:14:22.380
Det er et lort.

357
00:14:23.440 --> 00:14:24.100
Sådan en her.

358
00:14:50.760 --> 00:14:51.620
Skifter der i noget?

359
00:14:53.560 --> 00:14:55.980
Ja ja, der vandt en gang.

360
00:14:56.740 --> 00:14:57.140
Ej!

361
00:14:57.940 --> 00:14:59.380
Det er større end noget.

362
00:14:59.600 --> 00:15:00.640
Det er ikke mere end én, jo ikke?

363
00:15:05.540 --> 00:15:06.840
Det kan jeg ikke lade sig gøre.

364
00:15:07.560 --> 00:15:09.280
For det vil koste så mange penge, at

365
00:15:09.280 --> 00:15:10.100
der er ingen, der...

366
00:15:11.320 --> 00:15:11.800
Hvem skal betale?

367
00:15:13.080 --> 00:15:15.100
Ja, det er sgu jo...

368
00:15:15.100 --> 00:15:16.640
Ja, dem der får rækken, det er også

369
00:15:16.640 --> 00:15:17.100
alle sammen.

370
00:15:22.880 --> 00:15:24.260
Kan du ikke lige tage den op, den

371
00:15:24.260 --> 00:15:25.760
der, så er der nogen, der placerer den

372
00:15:25.760 --> 00:15:26.000
række.

373
00:15:26.260 --> 00:15:29.220
Så skal der være råb, der er flæk

374
00:15:29.220 --> 00:15:29.840
og flæk på.

375
00:15:30.720 --> 00:15:31.860
Sådan skal man holde dem.

376
00:15:32.160 --> 00:15:32.840
Ja, det kan man godt gøre.

377
00:15:40.900 --> 00:15:41.540
S-toget.

378
00:15:41.940 --> 00:15:43.960
Det blev taget i brug i 1976.

379
00:15:44.640 --> 00:15:47.460
Og rådhuset var jo bygget allerede i 73

380
00:15:47.460 --> 00:15:48.060
-74.

381
00:15:48.320 --> 00:15:50.000
Det blev taget i brug i foråret 74.

382
00:15:52.140 --> 00:15:54.100
Og det var jo på høje tid forsørget

383
00:15:54.100 --> 00:15:55.420
for begge deles vedkommende.

384
00:15:55.720 --> 00:15:58.140
Men når vi nu taler om centret, så

385
00:15:58.140 --> 00:16:01.520
havde vi jo oplevet i nogle år, hvor

386
00:16:01.520 --> 00:16:05.420
den fra 1970 og i den hastige befolkningstilvækst,

387
00:16:05.520 --> 00:16:07.680
der allerede på det tidspunkt var, der havde

388
00:16:07.680 --> 00:16:10.380
vi jo oplevet, hvordan de få butikker, der

389
00:16:10.380 --> 00:16:14.200
var ved strandområdet eller i strandområdet langs Køgevejen,

390
00:16:14.300 --> 00:16:19.180
hvordan de havde plastproblemer og folk stod bogstaveligt

391
00:16:19.180 --> 00:16:22.700
talt i kø langt ud på fortorvet i

392
00:16:22.700 --> 00:16:23.900
forretningstiden.

393
00:16:27.040 --> 00:16:30.740
Det havde vi jo plan for skulle foregå,

394
00:16:30.820 --> 00:16:33.120
dette butiksliv med den voksne befolkning, at det

395
00:16:33.120 --> 00:16:35.260
skulle foregå i en centerdannelse.

396
00:16:36.840 --> 00:16:38.600
Hvor vi nu ser det ligge.

397
00:16:39.200 --> 00:16:40.980
Men det lå tungt med at få det

398
00:16:40.980 --> 00:16:44.500
iværksat, selvom vi der fandt, at kununderlaget i

399
00:16:44.500 --> 00:16:46.460
høj grad var til stede og at det

400
00:16:46.460 --> 00:16:48.420
ville være ingen sag at få de butikker

401
00:16:48.420 --> 00:16:50.680
til at placere sig, når mulighederne var der.

402
00:16:52.120 --> 00:16:54.380
Det var der imidlertid ikke rigtig tegn på,

403
00:16:54.460 --> 00:16:55.100
at det ville ske.

404
00:16:55.260 --> 00:16:59.980
Og så fik vi pludselig i 1970, så

405
00:16:59.980 --> 00:17:01.860
fik vi pludselig mulighed for at overtage det

406
00:17:01.860 --> 00:17:02.340
areal.

407
00:17:02.760 --> 00:17:06.880
Og der slog vi hurtigt til fra kommunalbestyrelsens

408
00:17:06.880 --> 00:17:09.339
side og fik det købt og fik planlægningen

409
00:17:09.339 --> 00:17:10.740
sat i gang, så vi kunne få det

410
00:17:10.740 --> 00:17:11.319
i brug.

411
00:17:11.980 --> 00:17:14.700
Og det har været en meget god foretelse

412
00:17:14.700 --> 00:17:15.819
i vores byvillede.

413
00:17:15.980 --> 00:17:19.119
Det tør jeg godt sige er helt ubegrænset,

414
00:17:19.180 --> 00:17:21.859
for det ved jeg også fra borgernes side,

415
00:17:21.980 --> 00:17:23.500
at det har været meget velkommen, at man

416
00:17:23.500 --> 00:17:25.420
fik den lokale indkøbsmulighed.

417
00:17:26.339 --> 00:17:29.380
Og center har fået et godt renovering og

418
00:17:29.380 --> 00:17:32.620
er kendt også, tør jeg sige, langt uden

419
00:17:32.620 --> 00:17:37.100
for den kreds af borgere eller de hjemlige

420
00:17:37.100 --> 00:17:39.400
eller de lokale borgere, som handler der primært

421
00:17:39.400 --> 00:17:39.860
selvfølgelig.

422
00:17:40.440 --> 00:17:42.380
Langt ud over den kreds er det kendt

423
00:17:42.380 --> 00:17:42.840
i området.

424
00:17:42.900 --> 00:17:46.240
Også fordi de laver, som du også ved,

425
00:17:46.320 --> 00:17:49.480
de laver gode kulturelle indslag, har en masse

426
00:17:49.480 --> 00:17:52.940
musik og anden optræden sommeren igen, som de

427
00:17:52.940 --> 00:17:55.440
forretningstrivende jo i høj grad bakker op og

428
00:17:55.440 --> 00:17:55.960
støtter.

429
00:17:56.180 --> 00:17:58.220
Så det bliver en god helhed, der kommer

430
00:17:58.220 --> 00:18:02.200
ud af det veldig venlige efterspur, der er

431
00:18:02.200 --> 00:18:05.200
det jo på de gode sommerdage, når vi

432
00:18:05.200 --> 00:18:05.800
har sådan nogen.

433
00:18:06.620 --> 00:18:07.420
Ja, når de er der.

434
00:18:08.200 --> 00:18:10.440
Man kan sige, at der er jo ligesom

435
00:18:10.440 --> 00:18:13.260
samlet hjerte her med, vi har biblioteket, vi

436
00:18:13.260 --> 00:18:16.380
har gymnasiet, Rådhuset egentlig.

437
00:18:16.660 --> 00:18:20.500
Og jeg ser nu, at man udbygger centret

438
00:18:20.500 --> 00:18:20.700
nu.

439
00:18:20.700 --> 00:18:23.400
Ja, det tager en bølge.

440
00:18:23.880 --> 00:18:27.780
Vi supplerer jo nu også med bogmuligheder for

441
00:18:27.780 --> 00:18:31.480
ældre, altså ældreboliger, som jo er oppe i

442
00:18:31.480 --> 00:18:34.560
tiden og nødvendige at få skaffet til, hvor

443
00:18:34.560 --> 00:18:37.400
vi også er i gang med sådanne bebyggelser.

444
00:18:38.220 --> 00:18:41.300
Og der er det jo også en almindelig

445
00:18:41.300 --> 00:18:43.740
opfald, så de må gerne placeres centralt nær

446
00:18:43.740 --> 00:18:45.620
ved trafik og butik osv.

447
00:18:45.880 --> 00:18:47.320
Så det har vi en god mulighed for

448
00:18:47.320 --> 00:18:48.300
at få af nu.

449
00:18:52.330 --> 00:18:56.310
Det er jo, vil jeg godt sige også,

450
00:18:56.430 --> 00:18:58.830
nu vi lige er ved det med bykerner.

451
00:19:00.190 --> 00:19:02.730
Selvom vi nu er en by af den

452
00:19:02.730 --> 00:19:05.410
størrelse, vi har konstateret med, eller en kommune

453
00:19:05.410 --> 00:19:09.430
med 19.000 indbyggere, med de to hovedbyområder,

454
00:19:09.510 --> 00:19:13.330
Stranden og Havlup, foruden hvor udmærket landsbyer er

455
00:19:13.330 --> 00:19:15.010
gjort, så er det jo der, de fleste

456
00:19:15.010 --> 00:19:15.690
mennesker bor.

457
00:19:16.470 --> 00:19:18.010
Og hvis vi ser ud over landet, byer

458
00:19:18.010 --> 00:19:21.950
af den størrelse, altså provinsbyer, så er det

459
00:19:21.950 --> 00:19:24.090
jo et ganske anderledes bybillede, vi finder.

460
00:19:24.630 --> 00:19:28.910
Der er torv og der er rådhus, der

461
00:19:28.910 --> 00:19:31.170
er der jo i de byer selvfølgelig også.

462
00:19:31.630 --> 00:19:34.650
Og der er butiksgader med sidegader og sidegader

463
00:19:34.650 --> 00:19:36.630
til sidegader, når vi taler om byer af

464
00:19:36.630 --> 00:19:37.210
den størrelse.

465
00:19:37.830 --> 00:19:38.890
Det må vi jo nok se i øjnene,

466
00:19:39.010 --> 00:19:42.550
at vi ikke kan komme afsted med her.

467
00:19:43.450 --> 00:19:44.890
Væsentligt jo fordi vi er en del af

468
00:19:44.890 --> 00:19:47.010
hovedstadsområdet på både den ene og den anden

469
00:19:47.010 --> 00:19:47.210
led.

470
00:19:49.780 --> 00:19:53.510
Det må man leve med, altså den forskel

471
00:19:53.510 --> 00:19:54.090
i bybilledet.

472
00:19:54.210 --> 00:19:55.910
Under tiden kan man da godt misunde de

473
00:19:55.910 --> 00:20:02.970
provinsbyer, som udgør en større helhed måske, end

474
00:20:02.970 --> 00:20:04.530
vores bydannelse gør.

475
00:20:05.390 --> 00:20:08.270
Men det er bare en konstaterbar forskel.

476
00:20:09.410 --> 00:20:11.630
Men derfor er det glædeligt, når vi alligevel

477
00:20:11.630 --> 00:20:15.970
kan få skabt en bykerne og en bykernefornemmelse,

478
00:20:15.970 --> 00:20:18.210
eller hvad man nu så kan være selv

479
00:20:18.210 --> 00:20:18.650
den med.

480
00:20:18.890 --> 00:20:21.750
Men også en identitet er det med til

481
00:20:21.750 --> 00:20:22.170
at skabe.

482
00:20:23.350 --> 00:20:26.010
Og det er jo i sådan en nybyggerkommune

483
00:20:26.010 --> 00:20:28.410
som vores, det er, jeg tror det må

484
00:20:28.410 --> 00:20:32.390
fornemmes noget på samme måde som nybyggerne på

485
00:20:32.390 --> 00:20:33.430
prærien i sin tid.

486
00:20:33.530 --> 00:20:35.490
Det var ikke i den generation det startede,

487
00:20:35.570 --> 00:20:37.670
at man oplevede, hvordan det også endeligt blev.

488
00:20:37.770 --> 00:20:39.510
Det samme er for os, vi der har

489
00:20:39.510 --> 00:20:42.450
været med nu i den tid, hvor der

490
00:20:42.450 --> 00:20:43.590
rigtigt har været drømme på.

491
00:20:43.590 --> 00:20:47.330
Vi vil ikke kunne vide, hvordan det bliver

492
00:20:47.330 --> 00:20:49.950
efter generationer her, hvad der så er kommet

493
00:20:49.950 --> 00:20:50.210
til.

494
00:20:51.550 --> 00:20:54.830
Men det hører jo med til levetiden og

495
00:20:54.830 --> 00:20:55.530
dens begrænsning.

496
00:20:58.600 --> 00:21:01.200
Nu talte vi om de ældre, vi talte

497
00:21:01.200 --> 00:21:02.260
om ældre boliger.

498
00:21:02.700 --> 00:21:03.600
Synes du i det hele taget, at der

499
00:21:03.600 --> 00:21:06.020
gørs nok for de ældre i kommunerne?

500
00:21:07.120 --> 00:21:08.940
Der tænker jeg ikke bare på Soved Kommune.

501
00:21:09.980 --> 00:21:12.420
Det er jo svært at svare på, for

502
00:21:12.420 --> 00:21:14.500
hvad er nok og hvad er godt nok?

503
00:21:14.500 --> 00:21:16.880
Der gørs vel det, ressourcerne har stragt til

504
00:21:16.880 --> 00:21:17.780
i almindelighed.

505
00:21:18.720 --> 00:21:20.040
Og så er der ingen tvivl om, at

506
00:21:20.040 --> 00:21:24.240
det er en af de grundlæggende planer til

507
00:21:24.240 --> 00:21:26.720
os nu, det er at få skiftet ressourcerne

508
00:21:26.720 --> 00:21:31.020
om fra at gælde i større udstrækning de

509
00:21:31.020 --> 00:21:37.260
mindste, altså småbørn, skolebørn og unge, som jo

510
00:21:37.260 --> 00:21:39.540
aftager nu i årgangsstørrelse.

511
00:21:40.240 --> 00:21:43.500
Der er skiftet ressourcerne fra at anvendes der

512
00:21:43.500 --> 00:21:46.420
over til at anvendes på de ældre generationer.

513
00:21:47.520 --> 00:21:51.080
Vi ved jo, at den almindelige levealder stiger,

514
00:21:51.820 --> 00:21:54.920
og det kan jo ret klart påvises i

515
00:21:54.920 --> 00:21:59.620
prognoserne, at så vil også det samlede indhold

516
00:21:59.620 --> 00:22:02.140
af de årgange, som er fra 65 og

517
00:22:02.140 --> 00:22:04.940
op efter, som man ofte regner på, det

518
00:22:04.940 --> 00:22:06.100
vil stige betydeligt.

519
00:22:06.540 --> 00:22:07.720
Og så har vi behov for...

520
00:22:07.720 --> 00:22:09.760
Tillykke med børnetallets forfald.
  • Der drikkes meget Øl og der ryges meget mere Hash end man havde regnet med i Gundsø kommune, blandt 7 og 8 klasse børn
  • Bygning af nyt atletik stadion ved Baunehøjskolen
  • Borgmesteren i Solrød, om Solrødscenteret
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 568 3
Varighed tidskode
00:22:11:00
Varighed sekunder
1331
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1728
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer