- Trylleskolen 3
- Forbrugeraften på Allerslev Skole
- Udstilling på Skt. Agnes
- Roskilde gader og veje
- Optakt til Roskilde Melodi Grand Prix 1986
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:57.610 --> 00:00:59.870 God aften og på ny velkommen til en 2 00:00:59.870 --> 00:01:02.030 aften i selskab med Roskilde By og & 3 00:01:02.030 --> 00:01:02.230 Mig. 4 00:01:02.870 --> 00:01:05.570 Hver udsendelse starter vi jo med Roskilde netop 5 00:01:05.570 --> 00:01:05.810 nu. 6 00:01:06.390 --> 00:01:09.950 Et lille filmaventyr, hvor kameraet, billedligt talt, fortæller 7 00:01:09.950 --> 00:01:11.650 om byen, landet og menneskene. 8 00:01:12.670 --> 00:01:15.090 Vi har fået mange positive henvendelser om dette 9 00:01:15.090 --> 00:01:18.070 lille indslag, som visuelt fortæller mere end mange 10 00:01:18.070 --> 00:01:18.290 ord. 11 00:01:19.790 --> 00:01:21.850 Læg for øvrigt mærke til melodien, der hver 12 00:01:21.850 --> 00:01:24.130 gang spilles under disse naturscener. 13 00:01:24.130 --> 00:01:26.430 Den er skrevet af en kun 19-årig 14 00:01:26.430 --> 00:01:28.530 ung mand, og den er alene til Arne 15 00:01:28.530 --> 00:01:29.050 Roskilde. 16 00:01:29.850 --> 00:01:32.130 Som noget nyt i aften har vi også 17 00:01:32.130 --> 00:01:35.770 en lille afslutningsmelodi, som lidt banalt er Verolings 18 00:01:35.770 --> 00:01:37.770 gamle glansnummer We'll Meet Again. 19 00:01:38.850 --> 00:01:40.410 Vi kunne også have valgt den gode gamle 20 00:01:40.410 --> 00:01:43.230 slager Godnat men ikke farvel, som i hvert 21 00:01:43.230 --> 00:01:45.690 fald ville have givet nostalgisk feber hos den 22 00:01:45.690 --> 00:01:48.930 ældre generation, som formentlig mange gange har danset 23 00:01:48.930 --> 00:01:50.890 kindans til netop denne melodi. 24 00:01:51.510 --> 00:01:53.210 Men vi har altså ikke kunne finde frem 25 00:01:53.210 --> 00:01:55.510 til en indspilning med den gamle Tore Perser. 26 00:01:56.610 --> 00:01:58.410 Men først Roskilde netop nu. 27 00:01:58.730 --> 00:02:00.810 Vi blænder op for folk og fag i 28 00:02:00.810 --> 00:02:02.350 kvarteret omkring Maglegårdskolen. 29 00:04:55.580 --> 00:04:56.180 Den 22. 30 00:04:56.420 --> 00:04:58.960 februar deles Lille Danmark i to lejre. 31 00:04:59.680 --> 00:05:01.780 De, der ikke kan få drag om Melodikramperiet, 32 00:05:02.140 --> 00:05:03.560 og de, der synes, at det er alle 33 00:05:03.560 --> 00:05:04.020 tiders. 34 00:05:04.020 --> 00:05:06.460 En ting er dog bombesikkert. 35 00:05:06.780 --> 00:05:08.200 Alle skal se udsendelsen. 36 00:05:08.760 --> 00:05:10.360 Og ude i de små hjem bliver der 37 00:05:10.360 --> 00:05:13.040 diskuteret hæt og inderligt over kaffekopperne. 38 00:05:13.960 --> 00:05:17.040 Men når storebror, altså Danmarks statsdrevne radio og 39 00:05:17.040 --> 00:05:20.340 tv, kan, så kan Roskilde lokalt tv selvfølgelig 40 00:05:20.340 --> 00:05:20.660 også. 41 00:05:21.500 --> 00:05:23.620 Derfor laver vi kort og godt vort eget 42 00:05:23.620 --> 00:05:24.480 Melodikramperi. 43 00:05:25.220 --> 00:05:27.020 Det løber af stablen onsdag den 5. 44 00:05:27.160 --> 00:05:30.060 marts, hvor melodierne bliver bedømt af en udvalgt 45 00:05:30.060 --> 00:05:32.060 dommerkomité fra Roskilde. 46 00:05:32.060 --> 00:05:34.520 Så har du eller en grue skrevet en 47 00:05:34.520 --> 00:05:37.720 melodi eller flere, så send båndene til os 48 00:05:37.720 --> 00:05:38.580 til bedømmelse. 49 00:05:39.460 --> 00:05:41.940 De bedste melodier vil så blive udtaget til 50 00:05:41.940 --> 00:05:44.660 den endelige konkurrence, der som sagt finder sted 51 00:05:44.660 --> 00:05:45.140 den 5. 52 00:05:45.280 --> 00:05:45.640 marts. 53 00:05:46.240 --> 00:05:49.340 Alle, unge og ældre, kan selvfølgelig være med. 54 00:05:50.100 --> 00:05:53.540 Eneste krav er i virkeligheden, at vedkommende komponist 55 00:05:53.540 --> 00:05:57.240 eller tekstforfatter er bosiddende i Roskilde eller omegn. 56 00:05:58.140 --> 00:06:00.660 Der er også fritspil inden for arten af 57 00:06:00.660 --> 00:06:01.040 musik. 58 00:06:01.500 --> 00:06:02.500 Vi modtager alt. 59 00:06:03.440 --> 00:06:07.760 Lige fra gammeldags dansemusik til god gammeldags guldalderjazz 60 00:06:07.760 --> 00:06:08.880 og til heavy rock. 61 00:06:09.880 --> 00:06:12.960 Eneste besændelse er, at du eller din gruppe 62 00:06:12.960 --> 00:06:14.300 selv har spredet musikken. 63 00:06:15.660 --> 00:06:18.180 Båndene skal være os i hænde senest onsdag 64 00:06:18.180 --> 00:06:18.600 den 19. 65 00:06:18.740 --> 00:06:19.180 februar. 66 00:06:19.180 --> 00:06:22.900 Og dit eller jeres bidrag kan enten sendes 67 00:06:22.900 --> 00:06:27.080 til Roskilde Lokaltv, Københavnsvej 33, eller det kan 68 00:06:27.080 --> 00:06:28.440 afleveres samme sted. 69 00:06:29.840 --> 00:06:30.620 Kom ud af busken. 70 00:06:31.020 --> 00:06:33.460 Vi er nemlig overbeviste om, at også i 71 00:06:33.460 --> 00:06:37.500 vort område findes mange glimrende komponister og tekstforfattere. 72 00:06:38.620 --> 00:06:41.440 I de kommende udsendelser vil vi fortælle mere 73 00:06:41.440 --> 00:06:43.860 om den store finale, der kommer til at 74 00:06:43.860 --> 00:06:46.860 foregå fra vort nye flotte studie på Københavnsvej. 75 00:07:04.880 --> 00:07:06.400 Men var det nu, du var? 76 00:07:09.250 --> 00:07:22.110 Endelig svares at du, 77 00:08:05.990 --> 00:08:09.790 Jockey, har været noget mellem mindre hockey. 78 00:08:10.550 --> 00:08:14.990 Jeg troede, du røgste dig og styrede denne 79 00:08:14.990 --> 00:08:15.530 vej. 80 00:08:15.630 --> 00:08:28.900 Og så 81 00:09:30.570 --> 00:09:32.230 til aftenens ordinære program. 82 00:09:32.930 --> 00:09:34.150 Vi lægger ud med 6. 83 00:09:34.310 --> 00:09:37.230 og forløbigt sidste indslag i serien for børn, 84 00:09:37.450 --> 00:09:38.490 Mr. Max Tryller. 85 00:09:48.950 --> 00:09:49.930 Velkommen til den 6. 86 00:09:50.110 --> 00:09:52.790 og sidste udsendelse i serien Tryll med Max. 87 00:09:53.230 --> 00:09:55.210 Den sidste udsendelse, som vi sender i aften, 88 00:09:55.730 --> 00:09:58.190 har faktisk ikke så meget med trylleri at 89 00:09:58.190 --> 00:09:58.430 gøre. 90 00:09:58.890 --> 00:10:00.310 Men vi er lidt på vejen. 91 00:10:00.410 --> 00:10:02.710 Det har nemlig noget med at blive en 92 00:10:02.710 --> 00:10:03.170 klogn. 93 00:10:03.650 --> 00:10:05.590 Eller rent ud sagt, hvordan ser en klogn 94 00:10:05.590 --> 00:10:05.830 ud? 95 00:10:06.470 --> 00:10:08.530 Det ved vi alle sammen nok fra cirkus 96 00:10:08.530 --> 00:10:10.270 og andeklogneri. 97 00:10:10.750 --> 00:10:12.550 Men jeg skal vise jer nogle gode idéer 98 00:10:12.550 --> 00:10:14.990 til, hvordan I kan være klogn til fast 99 00:10:14.990 --> 00:10:15.490 og lavt. 100 00:10:15.970 --> 00:10:18.590 Ved min side har jeg Jan, som har 101 00:10:18.590 --> 00:10:20.370 lovet at hjælpe mig med at vise, hvordan 102 00:10:20.370 --> 00:10:21.410 en klogn ser ud. 103 00:10:21.750 --> 00:10:22.710 Det vil sige, at det er ham, som 104 00:10:22.710 --> 00:10:23.430 skal glædes ud. 105 00:10:23.970 --> 00:10:24.930 Men Jan, skal vi gå over og kigge 106 00:10:24.930 --> 00:10:27.510 på, hvad vi har af idéer til at 107 00:10:27.510 --> 00:10:27.890 bruge det? 108 00:10:28.730 --> 00:10:31.430 Nu står Jan der og ser forholdsvis smart 109 00:10:31.430 --> 00:10:32.350 ud, men der er jo ikke så meget 110 00:10:32.350 --> 00:10:33.190 klogn i ham der. 111 00:10:33.850 --> 00:10:35.130 Så Jan, hvis du vil tage et par 112 00:10:35.130 --> 00:10:36.750 klognebukser på. 113 00:10:37.990 --> 00:10:39.330 Du skal ikke smide de andre. 114 00:10:40.290 --> 00:10:41.970 Du tager dem bare udenpå. 115 00:10:42.270 --> 00:10:42.870 Sådan der. 116 00:10:45.140 --> 00:10:47.180 Og mens Jan tager de bukser på, så 117 00:10:47.180 --> 00:10:50.320 kan jeg fortælle, at det er noget af 118 00:10:50.320 --> 00:10:52.480 det, der gør, at han ligner en klogn. 119 00:10:52.540 --> 00:10:54.180 Nemlig med fine bukser på. 120 00:10:54.900 --> 00:10:56.540 Og så synes jeg, at du mangler én 121 00:10:56.540 --> 00:10:57.040 ting til. 122 00:10:57.540 --> 00:10:58.860 Du mangler en fin klogn. 123 00:10:58.960 --> 00:10:59.980 Nu skal jeg hjælpe dig med at tage 124 00:10:59.980 --> 00:11:00.340 den på. 125 00:11:01.180 --> 00:11:02.940 Du tager den ene arm, sådan der. 126 00:11:03.380 --> 00:11:06.260 Og den anden arm, sådan der. 127 00:11:06.480 --> 00:11:08.020 Og så sætter vi kraven pænt. 128 00:11:08.980 --> 00:11:09.660 Sådan der. 129 00:11:10.400 --> 00:11:12.300 Så er der mere og mere klogn igen. 130 00:11:12.980 --> 00:11:14.800 Men hvis der er én ting, en klogn 131 00:11:14.800 --> 00:11:16.220 også har, så er det en butterfly. 132 00:11:17.080 --> 00:11:18.000 Og nu skal du bare se. 133 00:11:18.280 --> 00:11:19.200 Sådan en har vi også. 134 00:11:19.840 --> 00:11:20.540 Du kan bare se, at hvis du går 135 00:11:20.540 --> 00:11:22.160 lidt frem, så sætter jeg den på dig. 136 00:11:23.760 --> 00:11:24.080 Sådan. 137 00:11:30.260 --> 00:11:30.800 Sådan der. 138 00:11:30.980 --> 00:11:32.920 Så har Jan også fået en butterfly på. 139 00:11:33.040 --> 00:11:34.300 Han har fået sin jak på. 140 00:11:34.860 --> 00:11:36.660 Og til sidst, men ikke mindst, også bukserne 141 00:11:36.660 --> 00:11:36.880 på. 142 00:11:37.480 --> 00:11:38.640 Men hvis der er noget, vi ikke må 143 00:11:38.640 --> 00:11:40.760 glemme, en klogn har, så er det klognesko. 144 00:11:40.920 --> 00:11:41.960 Og dem skal du også på, Jan. 145 00:11:42.460 --> 00:11:43.200 Nu skal du bare se. 146 00:11:44.900 --> 00:11:46.680 Du må heller røde hugger selv tage dem 147 00:11:46.680 --> 00:11:47.020 på. 148 00:11:47.640 --> 00:11:48.800 Lige spænd den langt frem. 149 00:11:51.640 --> 00:11:52.880 Sådan, der var den ene. 150 00:11:55.350 --> 00:11:56.510 Og der var den anden. 151 00:11:57.290 --> 00:11:57.690 Sådan. 152 00:11:57.950 --> 00:11:59.490 Så ser han jo mere og mere smart 153 00:11:59.490 --> 00:11:59.670 ud. 154 00:12:00.250 --> 00:12:01.270 Men hvis der er en ting, vi ikke 155 00:12:01.270 --> 00:12:03.690 må glemme, så er det klognens fine maske. 156 00:12:04.330 --> 00:12:05.550 Og den skal vi også have. 157 00:12:06.810 --> 00:12:07.870 Nu skal I bare se. 158 00:12:08.990 --> 00:12:10.890 Jeg har lånt en lægebestift til min mor. 159 00:12:11.470 --> 00:12:12.870 I skal bare huske, at hvis I gør 160 00:12:12.870 --> 00:12:14.330 sådan nogle ting, så skal I endelig huske 161 00:12:14.330 --> 00:12:16.750 at spørge ad en fin lægebestift. 162 00:12:17.350 --> 00:12:19.290 Og Jan, hvis du nu strammer din hud 163 00:12:19.290 --> 00:12:21.610 rigtigt, så vi kan male på dig. 164 00:12:22.090 --> 00:12:23.790 Så skal vi lave en fin klognemaske. 165 00:12:26.710 --> 00:12:27.110 Sådan. 166 00:12:32.550 --> 00:12:32.950 Sådan. 167 00:12:34.010 --> 00:12:35.170 Jeg tager den lidt højere. 168 00:12:37.370 --> 00:12:37.770 Sådan. 169 00:12:43.490 --> 00:12:44.730 Og mens jeg maler der, så kan jeg 170 00:12:44.730 --> 00:12:46.270 fortælle jer, at de her farver, dem kan 171 00:12:46.270 --> 00:12:49.850 I købe hos Lighthouse forretningerne allerede nu. 172 00:12:50.050 --> 00:12:51.370 Så I kan godt begynde at øve jer 173 00:12:51.370 --> 00:12:51.710 på det. 174 00:12:52.890 --> 00:12:53.550 Sådan der. 175 00:12:53.710 --> 00:12:54.450 Så er vi ved at være der. 176 00:12:59.930 --> 00:13:01.030 Der var lidt af det. 177 00:13:01.770 --> 00:13:02.970 Men hvis der er en ting, der mangler, 178 00:13:03.090 --> 00:13:04.250 så er det at få trukket det op 179 00:13:04.250 --> 00:13:04.770 med sort. 180 00:13:05.210 --> 00:13:08.770 Og sort er den farve, som fremhæver den 181 00:13:08.770 --> 00:13:09.570 røde maske. 182 00:13:09.770 --> 00:13:12.190 Og der tager vi sådan en fin farve. 183 00:13:13.210 --> 00:13:15.090 Og så kommer vi til det allersværste og 184 00:13:15.090 --> 00:13:17.110 trækker den op med en sort. 185 00:13:19.540 --> 00:13:20.180 Vi prøver. 186 00:13:27.160 --> 00:13:27.500 Sådan. 187 00:13:35.640 --> 00:13:36.040 Sådan. 188 00:13:37.780 --> 00:13:39.660 Så opdager vi lynhurtigt, at der er nogle 189 00:13:39.660 --> 00:13:41.340 huller rundt om den sorte krant. 190 00:13:42.660 --> 00:13:45.000 Men vi tager vores læbestift en gang til. 191 00:13:45.840 --> 00:13:50.740 Og det er lynhurtigt og let og lapte 192 00:13:50.740 --> 00:13:51.900 huller, som der er. 193 00:13:52.980 --> 00:13:53.660 Sådan der. 194 00:13:54.280 --> 00:13:55.840 Så ligner han endnu mere en klogne. 195 00:13:55.860 --> 00:13:57.060 Hvis der er en ting, en klogne også 196 00:13:57.060 --> 00:13:58.540 altid har, så er det en rød tud, 197 00:13:58.600 --> 00:13:59.520 en klognetud. 198 00:14:00.100 --> 00:14:01.380 Og Jansen skulle nok også have skudt sådan 199 00:14:01.380 --> 00:14:04.700 en på, så vi kan få det til 200 00:14:04.700 --> 00:14:05.440 en rigtig klogne. 201 00:14:05.980 --> 00:14:07.240 Vi sætter den på sådan der. 202 00:14:07.520 --> 00:14:08.140 Sidder den fast? 203 00:14:08.320 --> 00:14:09.000 Ja, den sidder godt. 204 00:14:09.220 --> 00:14:09.580 Godt. 205 00:14:10.080 --> 00:14:11.300 Og nu har han fået en rød tud, 206 00:14:11.360 --> 00:14:12.040 en rød mund. 207 00:14:12.400 --> 00:14:13.980 Og hvis der er nogen klogne også altid 208 00:14:13.980 --> 00:14:15.820 har, så er det den røde øjenbryn. 209 00:14:16.300 --> 00:14:17.700 Så ved du hvad, Jansen, det synes jeg 210 00:14:17.700 --> 00:14:18.920 også, vi skal tage og male på dig. 211 00:14:19.520 --> 00:14:20.900 Nu trækker vi lige op i dit hår 212 00:14:20.900 --> 00:14:21.140 her. 213 00:14:22.260 --> 00:14:25.000 Og så laver vi en fin øjenbryn. 214 00:14:25.440 --> 00:14:25.960 Sådan der. 215 00:14:30.340 --> 00:14:30.700 Så. 216 00:14:31.520 --> 00:14:33.180 Og vi laver også et herovre. 217 00:14:35.740 --> 00:14:36.880 Skruer den lidt frem. 218 00:14:43.060 --> 00:14:43.420 Sådan. 219 00:14:43.980 --> 00:14:45.640 Og så synes jeg også, at det skal 220 00:14:45.640 --> 00:14:46.640 trækkes op med sort. 221 00:14:47.320 --> 00:14:48.800 Så vi trækker også det op med sort. 222 00:14:58.490 --> 00:14:58.930 Sådan. 223 00:14:59.470 --> 00:14:59.570 Og. 224 00:15:00.670 --> 00:15:01.110 Og. 225 00:15:03.700 --> 00:15:04.140 Sådan. 226 00:15:04.820 --> 00:15:07.020 Så må vi lige et lille stykke derovre. 227 00:15:08.600 --> 00:15:09.240 Sådan der. 228 00:15:10.820 --> 00:15:11.500 Sådan der. 229 00:15:12.660 --> 00:15:14.600 Nu ligner du allerede en klogn, men hvis 230 00:15:14.600 --> 00:15:16.040 der er en ting, vi skal huske klognen 231 00:15:16.040 --> 00:15:17.980 skal have, ja, så skal det være en 232 00:15:17.980 --> 00:15:19.560 høj hat, som engang har været flad. 233 00:15:20.160 --> 00:15:22.280 Hatten skal ikke være så smart, for klognen 234 00:15:22.280 --> 00:15:23.500 er jo heller ikke så smart i forhold. 235 00:15:23.840 --> 00:15:25.680 Vi trækker op i dit hår sådan der. 236 00:15:26.100 --> 00:15:27.660 Sætter hatten på sådan der. 237 00:15:28.100 --> 00:15:29.540 Siger, der er haber, der er hutter, der 238 00:15:29.540 --> 00:15:29.940 er havre. 239 00:15:30.320 --> 00:15:32.400 Og så er Jan rent faktisk forvandlet til 240 00:15:32.400 --> 00:15:33.360 en rigtig klogn. 241 00:15:33.620 --> 00:15:34.980 Jan, jeg synes lige, vi skal sættes over 242 00:15:34.980 --> 00:15:35.480 og tale lidt. 243 00:15:36.500 --> 00:15:37.700 Pas på, du ikke vælter i skoene. 244 00:15:37.780 --> 00:15:38.760 Det er størrelse 57. 245 00:15:40.460 --> 00:15:41.180 Kan du komme ind? 246 00:15:41.440 --> 00:15:41.980 Ja, det kan jeg. 247 00:15:42.200 --> 00:15:42.520 Godt. 248 00:15:43.660 --> 00:15:45.440 Nu har du set, hvad en klogn ser 249 00:15:45.440 --> 00:15:45.600 ud. 250 00:15:46.200 --> 00:15:47.720 Og må jeg spørge dig en gang, hvad 251 00:15:47.720 --> 00:15:48.720 skal du være til fast og lang? 252 00:15:48.720 --> 00:15:50.080 Jeg skal selvfølgelig være en klogn. 253 00:15:50.560 --> 00:15:51.620 Er det helt, 100% sikkert? 254 00:15:51.660 --> 00:15:52.040 Ja, det er det. 255 00:15:52.240 --> 00:15:53.340 Har du fået nogle gode ideer? 256 00:15:53.760 --> 00:15:54.540 Ja, det har jeg. 257 00:15:54.980 --> 00:15:55.320 Godt. 258 00:15:55.620 --> 00:15:56.560 Ved du hvad, jeg synes, du skal have 259 00:15:56.560 --> 00:15:57.500 lov at blive siden det der. 260 00:15:57.620 --> 00:15:58.500 Det ser så flot ud. 261 00:15:58.920 --> 00:16:00.320 Og så er vi her på nyt lejligheden 262 00:16:00.320 --> 00:16:01.620 til at fortælle en ting. 263 00:16:02.280 --> 00:16:03.820 Som vi nok har fundet ud af, ja, 264 00:16:03.980 --> 00:16:05.840 så er det den sidste udsendelse i serien, 265 00:16:05.900 --> 00:16:06.920 der hedder Tryld med Max. 266 00:16:07.480 --> 00:16:09.660 Og da vi har afsluttet den her udsendelse 267 00:16:09.660 --> 00:16:12.220 med et klognenummer, ja, så synes jeg da, 268 00:16:12.300 --> 00:16:13.960 at vi skal lave lidt helt specielt til 269 00:16:13.960 --> 00:16:14.640 aller sidst. 270 00:16:15.640 --> 00:16:18.640 Nemlig, at vi har udskrevet en tegnekonkurrence, og 271 00:16:18.640 --> 00:16:21.560 tegnekonkurrencen går ud på, at man skal tegne 272 00:16:21.560 --> 00:16:23.260 en tryldekunstner i arbejde. 273 00:16:23.740 --> 00:16:25.300 Og er du god til at tegne, eller 274 00:16:25.300 --> 00:16:26.700 har du lyst til at tegne, så tag 275 00:16:26.700 --> 00:16:27.180 chancen. 276 00:16:27.720 --> 00:16:29.960 Tegn en tryldekunstner, der er ved at arbejde, 277 00:16:30.160 --> 00:16:31.680 altså der er ved at tryde noget frem 278 00:16:31.680 --> 00:16:34.560 eller væk, og send den til Roskilde Lokaltilved 279 00:16:34.560 --> 00:16:37.960 Københavnsvej, 33 4000 Roskilde. 280 00:16:38.260 --> 00:16:39.880 Der er ingenting, du lige skal huske, at 281 00:16:39.880 --> 00:16:40.880 du skal mærke, at du kan være den 282 00:16:40.880 --> 00:16:42.580 med tegnekonkurrence. 283 00:16:42.580 --> 00:16:45.140 Og så må jeg ellers sige, at det 284 00:16:45.140 --> 00:16:47.220 er alle børn, som er under 14 år, 285 00:16:47.320 --> 00:16:47.980 der kan deltage. 286 00:16:48.480 --> 00:16:51.280 Og præmierne, ja, dem har vi deltilsvist fra 287 00:16:51.280 --> 00:16:54.360 Roskilde Dyrehandel, der er et gavekort på 250 288 00:16:54.360 --> 00:16:57.640 kroner til fritvalg efter eget ønske, og til 289 00:16:57.640 --> 00:17:01.500 sidst, men ikke mindst fra tryldekunstneren Claus Simpa 290 00:17:01.500 --> 00:17:04.200 fra Holstebro, som har skinket en masse tryldebøger 291 00:17:04.200 --> 00:17:05.720 og tryldesæt. 292 00:17:06.359 --> 00:17:08.720 Men tag chancen, og se om du er 293 00:17:08.720 --> 00:17:09.040 heldig. 294 00:17:09.040 --> 00:17:11.060 Der er fem præmier, der kan være deltilsvist, 295 00:17:11.060 --> 00:17:13.780 og tegningerne skal afleveres senest den 13. 296 00:17:14.300 --> 00:17:15.480 februar i år. 297 00:17:15.940 --> 00:17:17.500 Jeg har kun én ting at sige for 298 00:17:17.500 --> 00:17:17.940 denne gang. 299 00:17:18.339 --> 00:17:20.940 Det er tak for i dag, og forhåbentlig 300 00:17:20.940 --> 00:17:21.579 på gensyn. 301 00:17:49.950 --> 00:17:52.650 Forleden var der forbrugeraften på Alderslevs Skole. 302 00:17:53.670 --> 00:17:57.210 Forbrugeraften, det lyder traditionelt, som når en brugsforening 303 00:17:57.210 --> 00:17:58.110 holder medlemsmøde. 304 00:17:58.110 --> 00:18:00.830 Det var det bare ikke, og vi satte 305 00:18:00.830 --> 00:18:02.310 kameraet indenfor. 306 00:18:07.860 --> 00:18:10.200 For femte år i træk holder man på 307 00:18:10.200 --> 00:18:12.640 Alderslevs Skole i leje forbrugeraften. 308 00:18:13.300 --> 00:18:16.800 En af arrangørerne, Peter Vestergaard, fortæller om, hvor 309 00:18:16.800 --> 00:18:18.700 vigtigt det er, at man har kontakt med 310 00:18:18.700 --> 00:18:21.380 kunderne, og derved forbedre sine varer. 311 00:18:23.340 --> 00:18:27.260 Vi tager en masse sukker i, og følger 312 00:18:27.260 --> 00:18:28.120 den anden ene. 313 00:18:29.340 --> 00:18:32.040 Det her skal jeg se som en udløber 314 00:18:32.040 --> 00:18:33.800 af noget, vi har arbejdet med, siden vi 315 00:18:33.800 --> 00:18:36.160 startede som købmænd hernede for snart fem år 316 00:18:36.160 --> 00:18:36.420 siden. 317 00:18:37.300 --> 00:18:38.900 Det er i dag lige ved at være 318 00:18:38.900 --> 00:18:40.820 fire år siden, vi kørte det første arrangement, 319 00:18:41.100 --> 00:18:44.100 som var hjemme i forretningen, og hvor vi 320 00:18:44.100 --> 00:18:48.020 så serverer smagsprøver inde i privaten for 25 321 00:18:48.020 --> 00:18:48.840 -30 mennesker. 322 00:18:48.840 --> 00:18:50.880 Og det har altså nu udviklet sig til 323 00:18:50.880 --> 00:18:52.520 det her, hvor vi femte gang kan samle 324 00:18:52.520 --> 00:18:55.240 230 mennesker, om at sige nej til en 325 00:18:55.240 --> 00:18:56.820 30-40 mennesker, som vi ikke havde plads 326 00:18:56.820 --> 00:18:56.960 til. 327 00:18:57.560 --> 00:18:59.540 Og det er jo en fantastisk oplevelse at 328 00:18:59.540 --> 00:19:01.380 få sådan en opvakning for at lave noget. 329 00:19:02.880 --> 00:19:04.540 Men udgangspunktet har jo været, at vi har 330 00:19:04.540 --> 00:19:06.420 en forretning, som vi jo på en eller 331 00:19:06.420 --> 00:19:08.260 anden måde har behov for, også på andre 332 00:19:08.260 --> 00:19:10.040 måder end at sælge varer og have kontakt 333 00:19:10.040 --> 00:19:10.540 med kunderne. 334 00:19:11.060 --> 00:19:12.440 Og der har vi altså følt, at det 335 00:19:12.440 --> 00:19:13.400 her var en mulighed. 336 00:19:13.400 --> 00:19:15.080 Og der har vi så henvendt os til 337 00:19:15.080 --> 00:19:18.240 de her to husholdningsforeninger, vi har her i 338 00:19:18.240 --> 00:19:20.480 kommunen, og ligesom spurgt, om det var noget, 339 00:19:20.580 --> 00:19:22.820 at vi prøver at stille et program op 340 00:19:22.820 --> 00:19:23.160 for dem. 341 00:19:23.820 --> 00:19:26.260 Det var udgangspunktet, og det har altså udviklet 342 00:19:26.260 --> 00:19:28.260 sig til et meget positivt samarbejde. 343 00:19:29.380 --> 00:19:31.660 Og det synes jeg, det er vi jo 344 00:19:31.660 --> 00:19:33.960 glade for, fordi tit og mange gange i 345 00:19:33.960 --> 00:19:36.620 forretningen har vi svært ved at få den 346 00:19:36.620 --> 00:19:39.000 dialog med kunderne, og ligesom få tid til 347 00:19:39.000 --> 00:19:40.100 at gøre tingene grundigt nok. 348 00:19:40.100 --> 00:19:42.660 Her kan vi fokusere på enkelte ting, og 349 00:19:42.660 --> 00:19:44.740 gå i dybden, og lade folk smage og 350 00:19:44.740 --> 00:19:45.780 få en oplevelse med hjem. 351 00:19:47.120 --> 00:19:48.960 Er det for at forbedre kvaliteten på jeres 352 00:19:48.960 --> 00:19:49.280 varer? 353 00:19:50.240 --> 00:19:53.540 Altså det er jo primært for at fortælle 354 00:19:53.540 --> 00:19:55.440 nogle ting, vi faktisk gør, og som vi 355 00:19:55.440 --> 00:19:56.780 måske ikke har tid til, sådan at tale 356 00:19:56.780 --> 00:19:58.020 med forbrugerne om i forretningen. 357 00:19:58.700 --> 00:20:01.340 Det er helt klart en del af vores 358 00:20:01.340 --> 00:20:03.700 markedsføring, at vi ligesom på den her måde 359 00:20:03.700 --> 00:20:07.000 også gerne vil vise os, og så presseomtale 360 00:20:07.000 --> 00:20:13.220 og fokusere på bestemte varerområder og på bestemte 361 00:20:13.220 --> 00:20:13.980 problemstillinger. 362 00:20:15.040 --> 00:20:17.140 I forrige år havde vi jo koncentreret os 363 00:20:17.140 --> 00:20:21.840 om emnet fiber og sund mad, og sidste 364 00:20:21.840 --> 00:20:24.020 år havde vi emnet, som gik på alt 365 00:20:24.020 --> 00:20:26.220 godt fra havet, hvor man ligesom koncentrerer sig 366 00:20:26.220 --> 00:20:29.920 om et bestemt varerområde, og serverer nogle ting 367 00:20:29.920 --> 00:20:32.560 for forbrugerne, som de kan smage på, sådan 368 00:20:32.560 --> 00:20:34.180 at de virkelig får en oplevelse med hjem. 369 00:20:34.460 --> 00:20:35.960 Og så må vi jo sige, at det 370 00:20:35.960 --> 00:20:37.160 her kunne jo ikke lade sig gøre, hvis 371 00:20:37.160 --> 00:20:39.040 ikke vi havde opbakken fra alle vores leverandører. 372 00:20:39.480 --> 00:20:41.080 De stiller jo varer til rådighed, og de 373 00:20:41.080 --> 00:20:45.220 stiller jo også folk til rådighed, som kan 374 00:20:45.220 --> 00:20:46.940 demonstrere og fortælle og gøre ved. 375 00:20:47.840 --> 00:20:49.160 Og et langt sted hen ad vejen må 376 00:20:49.160 --> 00:20:50.840 vi selvfølgelig selv betale for at have disse 377 00:20:50.840 --> 00:20:55.260 professionelle indledere, men i stor udstrækning betaler vi 378 00:20:55.260 --> 00:20:57.080 sig af vores leverandører, så man kan sige, 379 00:20:57.380 --> 00:20:59.980 at vi bruger faktisk kun tiden på det 380 00:20:59.980 --> 00:21:00.240 her. 381 00:21:00.240 --> 00:21:02.740 Ellers har resten stort set betalt af vores 382 00:21:02.740 --> 00:21:03.180 leverandører. 383 00:21:31.640 --> 00:21:35.560 I øjeblikket udstiller den amerikanske kunstner Sarah Minka 384 00:21:35.560 --> 00:21:39.640 i Galerie St. Agnes, hvor medarbejder Gulle Ekstrøm, 385 00:21:39.800 --> 00:21:42.960 som for øvrigt uvidst er hvilken årsag, endnu 386 00:21:42.960 --> 00:21:44.320 en gang tager på skiferie. 387 00:21:44.780 --> 00:21:47.100 Nåede lige at stikke hovedet indenfor og fik 388 00:21:47.100 --> 00:21:50.820 afprøvet sit skoleengelsk, inden hun fornyede sit abonnement 389 00:21:50.820 --> 00:21:53.640 på Falk og fik en aftale om hjemtransport 390 00:21:53.640 --> 00:21:55.840 med fly for hende og ski. 391 00:21:56.180 --> 00:21:58.440 Det er som den berømte scene fra Bambi 392 00:21:58.440 --> 00:22:02.300 -filmen, hvor Bambi sammen med Harakilinden Stampe er 393 00:22:02.300 --> 00:22:03.580 ude på en islagt sø. 394 00:22:04.600 --> 00:22:07.300 Men nu til den amerikanske kunstner Sarah Minka 395 00:22:07.300 --> 00:22:10.320 og vor endnu oprigt stående medarbejder Gulle Ekstrøm. 396 00:22:38.440 --> 00:22:40.280 Det her ser meget normalt ud. 397 00:22:41.000 --> 00:22:41.500 Normalt? 398 00:22:41.600 --> 00:22:42.180 Er det virkelig? 399 00:22:44.340 --> 00:22:47.260 Vi besøger Galerie St. Agnes, hvor Sarah Minka 400 00:22:47.260 --> 00:22:50.840 har en helt speciel udstilling om kønsrollemønstre. 401 00:23:28.420 --> 00:23:30.660 Men hvad er det egentlig du vil med 402 00:23:30.660 --> 00:23:31.780 den her udstilling, Sarah Minka? 403 00:23:32.460 --> 00:23:33.560 Det er en let spørgsmål. 404 00:23:39.230 --> 00:23:41.990 Det jeg forsøger at gøre gennem udstillingen er, 405 00:23:41.990 --> 00:23:46.010 at bruge nogle virkelig stærke farver ved at 406 00:23:46.010 --> 00:23:50.410 fortælle forskellige historier fra det almindelige liv. 407 00:23:54.230 --> 00:23:58.010 Det her er et bord med blomster. 408 00:24:00.030 --> 00:24:01.250 Og vi bruger sprog. 409 00:24:05.390 --> 00:24:08.830 Vi siger, at det her er benene på 410 00:24:08.830 --> 00:24:09.310 bordet. 411 00:24:10.310 --> 00:24:13.970 Ligesom at en person også har ben. 412 00:24:15.170 --> 00:24:18.390 Og blomsterne er ligesom resten af mennesket. 413 00:24:29.310 --> 00:24:33.730 Jeg taler altid om mennesker gennem min skulptur. 414 00:24:43.730 --> 00:24:46.150 Og det her hedder Yin-Yang-stolarer. 415 00:24:46.770 --> 00:24:49.590 Så det var inspireret af ideen om Yin 416 00:24:49.590 --> 00:24:49.870 -Yang. 417 00:24:51.440 --> 00:24:54.380 Det her er ligesom et billede af Yin 418 00:24:54.380 --> 00:24:55.340 -Yang-teorien. 419 00:24:55.740 --> 00:25:00.700 Hvor vi har to helt separate dele af 420 00:25:00.700 --> 00:25:01.160 et billede. 421 00:25:02.440 --> 00:25:09.360 Om to cirkler, som forsøger at udtrykke to 422 00:25:09.360 --> 00:25:11.060 dele af samfundet. 423 00:25:11.060 --> 00:25:19.980 Det her er deres julebord med julekæden. 424 00:25:20.320 --> 00:25:22.260 Og de her strømmer er den opposite farve. 425 00:25:22.840 --> 00:25:25.260 For at vise, at de interagerer. 426 00:25:38.200 --> 00:25:42.340 Jeg tænker, at jeg har en meget god 427 00:25:42.340 --> 00:25:42.720 tid. 428 00:25:46.520 --> 00:25:51.900 Jeg har altid været meget interesseret i at 429 00:25:51.900 --> 00:25:56.940 dekorere forskellige billeder og værelser. 430 00:25:59.030 --> 00:26:01.550 Og her forsøger jeg ligesom at give udtryk 431 00:26:01.550 --> 00:26:03.810 for, at her på den ene side er 432 00:26:03.810 --> 00:26:08.350 der ligesom firekantet papirudklip. 433 00:26:08.470 --> 00:26:11.750 Og på den anden side er der andre 434 00:26:11.750 --> 00:26:12.510 forsommer. 435 00:26:12.510 --> 00:26:14.850 Idéen i arabisk arkitektur, og hvorfor det er 436 00:26:14.850 --> 00:26:20.130 så dekorativt, er at sige, at du kan 437 00:26:20.130 --> 00:26:22.510 sidde og se på alle de her billeder. 438 00:26:23.470 --> 00:26:26.270 Og de her billeder, selvom de er meget 439 00:26:26.270 --> 00:26:28.670 gærriske farver, sætter dig i rest. 440 00:26:29.110 --> 00:26:30.810 Fordi det skaber dig ud af dig selv. 441 00:26:47.310 --> 00:26:53.870 Det her ser jo meget normalt ud, den 442 00:26:53.870 --> 00:26:55.350 her skulptur. 443 00:27:00.350 --> 00:27:01.630 Hvad er det, som er specielt ved den? 444 00:27:07.380 --> 00:27:10.300 Som Salamanca siger, at alle mennesker, de spiser 445 00:27:10.300 --> 00:27:11.180 jo sammen. 446 00:27:12.970 --> 00:27:14.550 Men hvad er det, jeg ligesom vil gennem 447 00:27:14.550 --> 00:27:14.930 det her? 448 00:27:15.030 --> 00:27:17.210 Det er noget med, at der foregår en 449 00:27:17.210 --> 00:27:18.950 hel masse ting mellem mennesker, når vi er 450 00:27:18.950 --> 00:27:19.650 sammen. 451 00:27:28.360 --> 00:27:35.040 Og det her billede, ja, det betyder, at 452 00:27:35.040 --> 00:27:38.300 vi faktisk kan godt have nogle svære situationer, 453 00:27:38.320 --> 00:27:39.760 selvom vi er sammen. 454 00:27:53.290 --> 00:27:56.910 Men lad være med at gøre dine begrænsninger 455 00:27:56.910 --> 00:28:00.950 eller dine mellemværende for høje. 456 00:28:06.440 --> 00:28:11.240 Så det var ligesom hele min idé mellem 457 00:28:11.240 --> 00:28:15.400 det her spisebord, at man kan have forskellige 458 00:28:15.400 --> 00:28:18.900 vibrationer imellem hinanden, når man faktisk bare sidder 459 00:28:18.900 --> 00:28:19.320 og spiser. 460 00:28:25.930 --> 00:28:29.470 Hvor kvinden har den pink farve, og manden 461 00:28:29.470 --> 00:28:30.750 har den blå farve. 462 00:28:31.890 --> 00:28:33.990 Men de går ligesom ind imellem hinanden, de 463 00:28:33.990 --> 00:28:35.090 her vibrationer. 464 00:28:35.090 --> 00:28:40.280 Og her er den lille. 465 00:28:40.640 --> 00:28:47.480 Det er bare en rum i et hus. 466 00:28:52.320 --> 00:28:58.280 Det er altså bare et lille værelse i 467 00:28:58.280 --> 00:28:59.200 et helt normalt hjem. 468 00:29:02.260 --> 00:29:04.400 Og jeg forsøger ligesom at udtrykke et helt 469 00:29:04.400 --> 00:29:07.640 normalt billede af et moderne hjem. 470 00:29:07.640 --> 00:29:15.920 Og det udtrykker ligesom min moderne forestilling om 471 00:29:15.920 --> 00:29:17.880 et moderne hjem. 472 00:29:27.460 --> 00:29:32.700 Jeg kan godt lide at lave sådan nogle 473 00:29:32.700 --> 00:29:36.040 små illustrationer, uden at bruge de helt store 474 00:29:36.040 --> 00:29:36.620 skulpturer. 475 00:29:37.200 --> 00:29:41.640 Bare sådan helt fra det hverdagslivet og symbolisere 476 00:29:41.640 --> 00:29:42.320 forskellige ting. 477 00:29:54.060 --> 00:29:56.040 Og det her er altså et billede af 478 00:29:56.040 --> 00:29:58.020 et værelse fra min forældres hjem. 479 00:29:58.020 --> 00:30:01.660 Og det jeg ligesom vil gennem det, det 480 00:30:01.660 --> 00:30:08.500 er at arbejde med vægge, uden egentlig at 481 00:30:08.500 --> 00:30:10.480 udtrykke vægge. 482 00:30:11.420 --> 00:30:14.160 Men der er faktisk et mere teknisk problem. 483 00:30:14.360 --> 00:30:16.700 Det er at man gennem at udtrykke det 484 00:30:16.700 --> 00:30:19.320 på den her måde, udtrykker at der er 485 00:30:19.320 --> 00:30:20.940 vægge, som alligevel ikke er der. 486 00:30:21.680 --> 00:30:24.060 Så væggen er defineret af det, der er 487 00:30:24.060 --> 00:30:24.420 der. 488 00:30:25.360 --> 00:30:29.120 Men jeg appellerer ligesom til folks fantasier om 489 00:30:29.120 --> 00:30:29.940 begrænsninger. 490 00:30:37.520 --> 00:30:38.520 Og sammen med 491 00:30:38.520 --> 00:30:49.560 disse 492 00:30:49.560 --> 00:30:55.920 her vægge, så bruger jeg nogle symboler, som 493 00:30:55.920 --> 00:31:00.720 på en eller anden måde symboliserer nogle afgrænsninger, 494 00:31:00.840 --> 00:31:01.520 som ikke er der. 495 00:31:11.950 --> 00:31:15.590 Det her er mit køkken i Helsingfors, hvor 496 00:31:15.590 --> 00:31:18.290 jeg har boet igennem en del år. 497 00:31:19.570 --> 00:31:22.230 Og det er faktisk en rigtig lille model 498 00:31:22.230 --> 00:31:25.290 af det køkken, fordi det er meget meget 499 00:31:25.290 --> 00:31:25.710 lille. 500 00:31:26.590 --> 00:31:32.310 Og her sidder jeg så med min ven 501 00:31:32.310 --> 00:31:35.710 og jeg ved køkkenbordet. 502 00:31:47.430 --> 00:31:51.810 Og jeg spørger så om de her blå 503 00:31:51.810 --> 00:31:54.770 farver ligesom går mod hendes pink farver. 504 00:31:54.770 --> 00:31:56.930 Og det gør de altså, men der melder 505 00:31:56.930 --> 00:31:59.430 sig lidt pinkere, at de rækker ud imod 506 00:31:59.430 --> 00:32:01.370 hinanden, fordi de har noget at sige hinanden. 507 00:32:03.490 --> 00:32:05.750 Og den her afgrænsning af det her lille 508 00:32:05.750 --> 00:32:10.310 køkken, det har nærmest en historisk betydning også. 509 00:32:10.730 --> 00:32:12.210 Når hun nu vender billedet her, så kan 510 00:32:12.210 --> 00:32:17.190 man ligesom se nærmest en stil fra Ludwig 511 00:32:17.190 --> 00:32:21.810 den fjortens arkitektur. 512 00:32:43.520 --> 00:32:45.620 Jeg kan mærke, at skovene er så organiseret. 513 00:32:47.080 --> 00:32:49.440 Alle planterer deres træer, en efter den anden. 514 00:33:35.400 --> 00:33:38.260 Og som hun siger, at her igennem hendes 515 00:33:38.260 --> 00:33:41.840 kunst har hun virkelig forsøgt at vise, hvordan 516 00:33:41.840 --> 00:33:45.840 naturen den vokser helt frit og ikke organiseret 517 00:33:45.840 --> 00:33:46.880 på nogen måde.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Kommentarer