nyheder 15. februar 1986

WEBVTT

1
00:00:57.610 --> 00:00:59.870
God aften og på ny velkommen til en

2
00:00:59.870 --> 00:01:02.030
aften i selskab med Roskilde By og &

3
00:01:02.030 --> 00:01:02.230
Mig.

4
00:01:02.870 --> 00:01:05.570
Hver udsendelse starter vi jo med Roskilde netop

5
00:01:05.570 --> 00:01:05.810
nu.

6
00:01:06.390 --> 00:01:09.950
Et lille filmaventyr, hvor kameraet, billedligt talt, fortæller

7
00:01:09.950 --> 00:01:11.650
om byen, landet og menneskene.

8
00:01:12.670 --> 00:01:15.090
Vi har fået mange positive henvendelser om dette

9
00:01:15.090 --> 00:01:18.070
lille indslag, som visuelt fortæller mere end mange

10
00:01:18.070 --> 00:01:18.290
ord.

11
00:01:19.790 --> 00:01:21.850
Læg for øvrigt mærke til melodien, der hver

12
00:01:21.850 --> 00:01:24.130
gang spilles under disse naturscener.

13
00:01:24.130 --> 00:01:26.430
Den er skrevet af en kun 19-årig

14
00:01:26.430 --> 00:01:28.530
ung mand, og den er alene til Arne

15
00:01:28.530 --> 00:01:29.050
Roskilde.

16
00:01:29.850 --> 00:01:32.130
Som noget nyt i aften har vi også

17
00:01:32.130 --> 00:01:35.770
en lille afslutningsmelodi, som lidt banalt er Verolings

18
00:01:35.770 --> 00:01:37.770
gamle glansnummer We'll Meet Again.

19
00:01:38.850 --> 00:01:40.410
Vi kunne også have valgt den gode gamle

20
00:01:40.410 --> 00:01:43.230
slager Godnat men ikke farvel, som i hvert

21
00:01:43.230 --> 00:01:45.690
fald ville have givet nostalgisk feber hos den

22
00:01:45.690 --> 00:01:48.930
ældre generation, som formentlig mange gange har danset

23
00:01:48.930 --> 00:01:50.890
kindans til netop denne melodi.

24
00:01:51.510 --> 00:01:53.210
Men vi har altså ikke kunne finde frem

25
00:01:53.210 --> 00:01:55.510
til en indspilning med den gamle Tore Perser.

26
00:01:56.610 --> 00:01:58.410
Men først Roskilde netop nu.

27
00:01:58.730 --> 00:02:00.810
Vi blænder op for folk og fag i

28
00:02:00.810 --> 00:02:02.350
kvarteret omkring Maglegårdskolen.

29
00:04:55.580 --> 00:04:56.180
Den 22.

30
00:04:56.420 --> 00:04:58.960
februar deles Lille Danmark i to lejre.

31
00:04:59.680 --> 00:05:01.780
De, der ikke kan få drag om Melodikramperiet,

32
00:05:02.140 --> 00:05:03.560
og de, der synes, at det er alle

33
00:05:03.560 --> 00:05:04.020
tiders.

34
00:05:04.020 --> 00:05:06.460
En ting er dog bombesikkert.

35
00:05:06.780 --> 00:05:08.200
Alle skal se udsendelsen.

36
00:05:08.760 --> 00:05:10.360
Og ude i de små hjem bliver der

37
00:05:10.360 --> 00:05:13.040
diskuteret hæt og inderligt over kaffekopperne.

38
00:05:13.960 --> 00:05:17.040
Men når storebror, altså Danmarks statsdrevne radio og

39
00:05:17.040 --> 00:05:20.340
tv, kan, så kan Roskilde lokalt tv selvfølgelig

40
00:05:20.340 --> 00:05:20.660
også.

41
00:05:21.500 --> 00:05:23.620
Derfor laver vi kort og godt vort eget

42
00:05:23.620 --> 00:05:24.480
Melodikramperi.

43
00:05:25.220 --> 00:05:27.020
Det løber af stablen onsdag den 5.

44
00:05:27.160 --> 00:05:30.060
marts, hvor melodierne bliver bedømt af en udvalgt

45
00:05:30.060 --> 00:05:32.060
dommerkomité fra Roskilde.

46
00:05:32.060 --> 00:05:34.520
Så har du eller en grue skrevet en

47
00:05:34.520 --> 00:05:37.720
melodi eller flere, så send båndene til os

48
00:05:37.720 --> 00:05:38.580
til bedømmelse.

49
00:05:39.460 --> 00:05:41.940
De bedste melodier vil så blive udtaget til

50
00:05:41.940 --> 00:05:44.660
den endelige konkurrence, der som sagt finder sted

51
00:05:44.660 --> 00:05:45.140
den 5.

52
00:05:45.280 --> 00:05:45.640
marts.

53
00:05:46.240 --> 00:05:49.340
Alle, unge og ældre, kan selvfølgelig være med.

54
00:05:50.100 --> 00:05:53.540
Eneste krav er i virkeligheden, at vedkommende komponist

55
00:05:53.540 --> 00:05:57.240
eller tekstforfatter er bosiddende i Roskilde eller omegn.

56
00:05:58.140 --> 00:06:00.660
Der er også fritspil inden for arten af

57
00:06:00.660 --> 00:06:01.040
musik.

58
00:06:01.500 --> 00:06:02.500
Vi modtager alt.

59
00:06:03.440 --> 00:06:07.760
Lige fra gammeldags dansemusik til god gammeldags guldalderjazz

60
00:06:07.760 --> 00:06:08.880
og til heavy rock.

61
00:06:09.880 --> 00:06:12.960
Eneste besændelse er, at du eller din gruppe

62
00:06:12.960 --> 00:06:14.300
selv har spredet musikken.

63
00:06:15.660 --> 00:06:18.180
Båndene skal være os i hænde senest onsdag

64
00:06:18.180 --> 00:06:18.600
den 19.

65
00:06:18.740 --> 00:06:19.180
februar.

66
00:06:19.180 --> 00:06:22.900
Og dit eller jeres bidrag kan enten sendes

67
00:06:22.900 --> 00:06:27.080
til Roskilde Lokaltv, Københavnsvej 33, eller det kan

68
00:06:27.080 --> 00:06:28.440
afleveres samme sted.

69
00:06:29.840 --> 00:06:30.620
Kom ud af busken.

70
00:06:31.020 --> 00:06:33.460
Vi er nemlig overbeviste om, at også i

71
00:06:33.460 --> 00:06:37.500
vort område findes mange glimrende komponister og tekstforfattere.

72
00:06:38.620 --> 00:06:41.440
I de kommende udsendelser vil vi fortælle mere

73
00:06:41.440 --> 00:06:43.860
om den store finale, der kommer til at

74
00:06:43.860 --> 00:06:46.860
foregå fra vort nye flotte studie på Københavnsvej.

75
00:07:04.880 --> 00:07:06.400
Men var det nu, du var?

76
00:07:09.250 --> 00:07:22.110
Endelig svares at du,

77
00:08:05.990 --> 00:08:09.790
Jockey, har været noget mellem mindre hockey.

78
00:08:10.550 --> 00:08:14.990
Jeg troede, du røgste dig og styrede denne

79
00:08:14.990 --> 00:08:15.530
vej.

80
00:08:15.630 --> 00:08:28.900
Og så

81
00:09:30.570 --> 00:09:32.230
til aftenens ordinære program.

82
00:09:32.930 --> 00:09:34.150
Vi lægger ud med 6.

83
00:09:34.310 --> 00:09:37.230
og forløbigt sidste indslag i serien for børn,

84
00:09:37.450 --> 00:09:38.490
Mr. Max Tryller.

85
00:09:48.950 --> 00:09:49.930
Velkommen til den 6.

86
00:09:50.110 --> 00:09:52.790
og sidste udsendelse i serien Tryll med Max.

87
00:09:53.230 --> 00:09:55.210
Den sidste udsendelse, som vi sender i aften,

88
00:09:55.730 --> 00:09:58.190
har faktisk ikke så meget med trylleri at

89
00:09:58.190 --> 00:09:58.430
gøre.

90
00:09:58.890 --> 00:10:00.310
Men vi er lidt på vejen.

91
00:10:00.410 --> 00:10:02.710
Det har nemlig noget med at blive en

92
00:10:02.710 --> 00:10:03.170
klogn.

93
00:10:03.650 --> 00:10:05.590
Eller rent ud sagt, hvordan ser en klogn

94
00:10:05.590 --> 00:10:05.830
ud?

95
00:10:06.470 --> 00:10:08.530
Det ved vi alle sammen nok fra cirkus

96
00:10:08.530 --> 00:10:10.270
og andeklogneri.

97
00:10:10.750 --> 00:10:12.550
Men jeg skal vise jer nogle gode idéer

98
00:10:12.550 --> 00:10:14.990
til, hvordan I kan være klogn til fast

99
00:10:14.990 --> 00:10:15.490
og lavt.

100
00:10:15.970 --> 00:10:18.590
Ved min side har jeg Jan, som har

101
00:10:18.590 --> 00:10:20.370
lovet at hjælpe mig med at vise, hvordan

102
00:10:20.370 --> 00:10:21.410
en klogn ser ud.

103
00:10:21.750 --> 00:10:22.710
Det vil sige, at det er ham, som

104
00:10:22.710 --> 00:10:23.430
skal glædes ud.

105
00:10:23.970 --> 00:10:24.930
Men Jan, skal vi gå over og kigge

106
00:10:24.930 --> 00:10:27.510
på, hvad vi har af idéer til at

107
00:10:27.510 --> 00:10:27.890
bruge det?

108
00:10:28.730 --> 00:10:31.430
Nu står Jan der og ser forholdsvis smart

109
00:10:31.430 --> 00:10:32.350
ud, men der er jo ikke så meget

110
00:10:32.350 --> 00:10:33.190
klogn i ham der.

111
00:10:33.850 --> 00:10:35.130
Så Jan, hvis du vil tage et par

112
00:10:35.130 --> 00:10:36.750
klognebukser på.

113
00:10:37.990 --> 00:10:39.330
Du skal ikke smide de andre.

114
00:10:40.290 --> 00:10:41.970
Du tager dem bare udenpå.

115
00:10:42.270 --> 00:10:42.870
Sådan der.

116
00:10:45.140 --> 00:10:47.180
Og mens Jan tager de bukser på, så

117
00:10:47.180 --> 00:10:50.320
kan jeg fortælle, at det er noget af

118
00:10:50.320 --> 00:10:52.480
det, der gør, at han ligner en klogn.

119
00:10:52.540 --> 00:10:54.180
Nemlig med fine bukser på.

120
00:10:54.900 --> 00:10:56.540
Og så synes jeg, at du mangler én

121
00:10:56.540 --> 00:10:57.040
ting til.

122
00:10:57.540 --> 00:10:58.860
Du mangler en fin klogn.

123
00:10:58.960 --> 00:10:59.980
Nu skal jeg hjælpe dig med at tage

124
00:10:59.980 --> 00:11:00.340
den på.

125
00:11:01.180 --> 00:11:02.940
Du tager den ene arm, sådan der.

126
00:11:03.380 --> 00:11:06.260
Og den anden arm, sådan der.

127
00:11:06.480 --> 00:11:08.020
Og så sætter vi kraven pænt.

128
00:11:08.980 --> 00:11:09.660
Sådan der.

129
00:11:10.400 --> 00:11:12.300
Så er der mere og mere klogn igen.

130
00:11:12.980 --> 00:11:14.800
Men hvis der er én ting, en klogn

131
00:11:14.800 --> 00:11:16.220
også har, så er det en butterfly.

132
00:11:17.080 --> 00:11:18.000
Og nu skal du bare se.

133
00:11:18.280 --> 00:11:19.200
Sådan en har vi også.

134
00:11:19.840 --> 00:11:20.540
Du kan bare se, at hvis du går

135
00:11:20.540 --> 00:11:22.160
lidt frem, så sætter jeg den på dig.

136
00:11:23.760 --> 00:11:24.080
Sådan.

137
00:11:30.260 --> 00:11:30.800
Sådan der.

138
00:11:30.980 --> 00:11:32.920
Så har Jan også fået en butterfly på.

139
00:11:33.040 --> 00:11:34.300
Han har fået sin jak på.

140
00:11:34.860 --> 00:11:36.660
Og til sidst, men ikke mindst, også bukserne

141
00:11:36.660 --> 00:11:36.880
på.

142
00:11:37.480 --> 00:11:38.640
Men hvis der er noget, vi ikke må

143
00:11:38.640 --> 00:11:40.760
glemme, en klogn har, så er det klognesko.

144
00:11:40.920 --> 00:11:41.960
Og dem skal du også på, Jan.

145
00:11:42.460 --> 00:11:43.200
Nu skal du bare se.

146
00:11:44.900 --> 00:11:46.680
Du må heller røde hugger selv tage dem

147
00:11:46.680 --> 00:11:47.020
på.

148
00:11:47.640 --> 00:11:48.800
Lige spænd den langt frem.

149
00:11:51.640 --> 00:11:52.880
Sådan, der var den ene.

150
00:11:55.350 --> 00:11:56.510
Og der var den anden.

151
00:11:57.290 --> 00:11:57.690
Sådan.

152
00:11:57.950 --> 00:11:59.490
Så ser han jo mere og mere smart

153
00:11:59.490 --> 00:11:59.670
ud.

154
00:12:00.250 --> 00:12:01.270
Men hvis der er en ting, vi ikke

155
00:12:01.270 --> 00:12:03.690
må glemme, så er det klognens fine maske.

156
00:12:04.330 --> 00:12:05.550
Og den skal vi også have.

157
00:12:06.810 --> 00:12:07.870
Nu skal I bare se.

158
00:12:08.990 --> 00:12:10.890
Jeg har lånt en lægebestift til min mor.

159
00:12:11.470 --> 00:12:12.870
I skal bare huske, at hvis I gør

160
00:12:12.870 --> 00:12:14.330
sådan nogle ting, så skal I endelig huske

161
00:12:14.330 --> 00:12:16.750
at spørge ad en fin lægebestift.

162
00:12:17.350 --> 00:12:19.290
Og Jan, hvis du nu strammer din hud

163
00:12:19.290 --> 00:12:21.610
rigtigt, så vi kan male på dig.

164
00:12:22.090 --> 00:12:23.790
Så skal vi lave en fin klognemaske.

165
00:12:26.710 --> 00:12:27.110
Sådan.

166
00:12:32.550 --> 00:12:32.950
Sådan.

167
00:12:34.010 --> 00:12:35.170
Jeg tager den lidt højere.

168
00:12:37.370 --> 00:12:37.770
Sådan.

169
00:12:43.490 --> 00:12:44.730
Og mens jeg maler der, så kan jeg

170
00:12:44.730 --> 00:12:46.270
fortælle jer, at de her farver, dem kan

171
00:12:46.270 --> 00:12:49.850
I købe hos Lighthouse forretningerne allerede nu.

172
00:12:50.050 --> 00:12:51.370
Så I kan godt begynde at øve jer

173
00:12:51.370 --> 00:12:51.710
på det.

174
00:12:52.890 --> 00:12:53.550
Sådan der.

175
00:12:53.710 --> 00:12:54.450
Så er vi ved at være der.

176
00:12:59.930 --> 00:13:01.030
Der var lidt af det.

177
00:13:01.770 --> 00:13:02.970
Men hvis der er en ting, der mangler,

178
00:13:03.090 --> 00:13:04.250
så er det at få trukket det op

179
00:13:04.250 --> 00:13:04.770
med sort.

180
00:13:05.210 --> 00:13:08.770
Og sort er den farve, som fremhæver den

181
00:13:08.770 --> 00:13:09.570
røde maske.

182
00:13:09.770 --> 00:13:12.190
Og der tager vi sådan en fin farve.

183
00:13:13.210 --> 00:13:15.090
Og så kommer vi til det allersværste og

184
00:13:15.090 --> 00:13:17.110
trækker den op med en sort.

185
00:13:19.540 --> 00:13:20.180
Vi prøver.

186
00:13:27.160 --> 00:13:27.500
Sådan.

187
00:13:35.640 --> 00:13:36.040
Sådan.

188
00:13:37.780 --> 00:13:39.660
Så opdager vi lynhurtigt, at der er nogle

189
00:13:39.660 --> 00:13:41.340
huller rundt om den sorte krant.

190
00:13:42.660 --> 00:13:45.000
Men vi tager vores læbestift en gang til.

191
00:13:45.840 --> 00:13:50.740
Og det er lynhurtigt og let og lapte

192
00:13:50.740 --> 00:13:51.900
huller, som der er.

193
00:13:52.980 --> 00:13:53.660
Sådan der.

194
00:13:54.280 --> 00:13:55.840
Så ligner han endnu mere en klogne.

195
00:13:55.860 --> 00:13:57.060
Hvis der er en ting, en klogne også

196
00:13:57.060 --> 00:13:58.540
altid har, så er det en rød tud,

197
00:13:58.600 --> 00:13:59.520
en klognetud.

198
00:14:00.100 --> 00:14:01.380
Og Jansen skulle nok også have skudt sådan

199
00:14:01.380 --> 00:14:04.700
en på, så vi kan få det til

200
00:14:04.700 --> 00:14:05.440
en rigtig klogne.

201
00:14:05.980 --> 00:14:07.240
Vi sætter den på sådan der.

202
00:14:07.520 --> 00:14:08.140
Sidder den fast?

203
00:14:08.320 --> 00:14:09.000
Ja, den sidder godt.

204
00:14:09.220 --> 00:14:09.580
Godt.

205
00:14:10.080 --> 00:14:11.300
Og nu har han fået en rød tud,

206
00:14:11.360 --> 00:14:12.040
en rød mund.

207
00:14:12.400 --> 00:14:13.980
Og hvis der er nogen klogne også altid

208
00:14:13.980 --> 00:14:15.820
har, så er det den røde øjenbryn.

209
00:14:16.300 --> 00:14:17.700
Så ved du hvad, Jansen, det synes jeg

210
00:14:17.700 --> 00:14:18.920
også, vi skal tage og male på dig.

211
00:14:19.520 --> 00:14:20.900
Nu trækker vi lige op i dit hår

212
00:14:20.900 --> 00:14:21.140
her.

213
00:14:22.260 --> 00:14:25.000
Og så laver vi en fin øjenbryn.

214
00:14:25.440 --> 00:14:25.960
Sådan der.

215
00:14:30.340 --> 00:14:30.700
Så.

216
00:14:31.520 --> 00:14:33.180
Og vi laver også et herovre.

217
00:14:35.740 --> 00:14:36.880
Skruer den lidt frem.

218
00:14:43.060 --> 00:14:43.420
Sådan.

219
00:14:43.980 --> 00:14:45.640
Og så synes jeg også, at det skal

220
00:14:45.640 --> 00:14:46.640
trækkes op med sort.

221
00:14:47.320 --> 00:14:48.800
Så vi trækker også det op med sort.

222
00:14:58.490 --> 00:14:58.930
Sådan.

223
00:14:59.470 --> 00:14:59.570
Og.

224
00:15:00.670 --> 00:15:01.110
Og.

225
00:15:03.700 --> 00:15:04.140
Sådan.

226
00:15:04.820 --> 00:15:07.020
Så må vi lige et lille stykke derovre.

227
00:15:08.600 --> 00:15:09.240
Sådan der.

228
00:15:10.820 --> 00:15:11.500
Sådan der.

229
00:15:12.660 --> 00:15:14.600
Nu ligner du allerede en klogn, men hvis

230
00:15:14.600 --> 00:15:16.040
der er en ting, vi skal huske klognen

231
00:15:16.040 --> 00:15:17.980
skal have, ja, så skal det være en

232
00:15:17.980 --> 00:15:19.560
høj hat, som engang har været flad.

233
00:15:20.160 --> 00:15:22.280
Hatten skal ikke være så smart, for klognen

234
00:15:22.280 --> 00:15:23.500
er jo heller ikke så smart i forhold.

235
00:15:23.840 --> 00:15:25.680
Vi trækker op i dit hår sådan der.

236
00:15:26.100 --> 00:15:27.660
Sætter hatten på sådan der.

237
00:15:28.100 --> 00:15:29.540
Siger, der er haber, der er hutter, der

238
00:15:29.540 --> 00:15:29.940
er havre.

239
00:15:30.320 --> 00:15:32.400
Og så er Jan rent faktisk forvandlet til

240
00:15:32.400 --> 00:15:33.360
en rigtig klogn.

241
00:15:33.620 --> 00:15:34.980
Jan, jeg synes lige, vi skal sættes over

242
00:15:34.980 --> 00:15:35.480
og tale lidt.

243
00:15:36.500 --> 00:15:37.700
Pas på, du ikke vælter i skoene.

244
00:15:37.780 --> 00:15:38.760
Det er størrelse 57.

245
00:15:40.460 --> 00:15:41.180
Kan du komme ind?

246
00:15:41.440 --> 00:15:41.980
Ja, det kan jeg.

247
00:15:42.200 --> 00:15:42.520
Godt.

248
00:15:43.660 --> 00:15:45.440
Nu har du set, hvad en klogn ser

249
00:15:45.440 --> 00:15:45.600
ud.

250
00:15:46.200 --> 00:15:47.720
Og må jeg spørge dig en gang, hvad

251
00:15:47.720 --> 00:15:48.720
skal du være til fast og lang?

252
00:15:48.720 --> 00:15:50.080
Jeg skal selvfølgelig være en klogn.

253
00:15:50.560 --> 00:15:51.620
Er det helt, 100% sikkert?

254
00:15:51.660 --> 00:15:52.040
Ja, det er det.

255
00:15:52.240 --> 00:15:53.340
Har du fået nogle gode ideer?

256
00:15:53.760 --> 00:15:54.540
Ja, det har jeg.

257
00:15:54.980 --> 00:15:55.320
Godt.

258
00:15:55.620 --> 00:15:56.560
Ved du hvad, jeg synes, du skal have

259
00:15:56.560 --> 00:15:57.500
lov at blive siden det der.

260
00:15:57.620 --> 00:15:58.500
Det ser så flot ud.

261
00:15:58.920 --> 00:16:00.320
Og så er vi her på nyt lejligheden

262
00:16:00.320 --> 00:16:01.620
til at fortælle en ting.

263
00:16:02.280 --> 00:16:03.820
Som vi nok har fundet ud af, ja,

264
00:16:03.980 --> 00:16:05.840
så er det den sidste udsendelse i serien,

265
00:16:05.900 --> 00:16:06.920
der hedder Tryld med Max.

266
00:16:07.480 --> 00:16:09.660
Og da vi har afsluttet den her udsendelse

267
00:16:09.660 --> 00:16:12.220
med et klognenummer, ja, så synes jeg da,

268
00:16:12.300 --> 00:16:13.960
at vi skal lave lidt helt specielt til

269
00:16:13.960 --> 00:16:14.640
aller sidst.

270
00:16:15.640 --> 00:16:18.640
Nemlig, at vi har udskrevet en tegnekonkurrence, og

271
00:16:18.640 --> 00:16:21.560
tegnekonkurrencen går ud på, at man skal tegne

272
00:16:21.560 --> 00:16:23.260
en tryldekunstner i arbejde.

273
00:16:23.740 --> 00:16:25.300
Og er du god til at tegne, eller

274
00:16:25.300 --> 00:16:26.700
har du lyst til at tegne, så tag

275
00:16:26.700 --> 00:16:27.180
chancen.

276
00:16:27.720 --> 00:16:29.960
Tegn en tryldekunstner, der er ved at arbejde,

277
00:16:30.160 --> 00:16:31.680
altså der er ved at tryde noget frem

278
00:16:31.680 --> 00:16:34.560
eller væk, og send den til Roskilde Lokaltilved

279
00:16:34.560 --> 00:16:37.960
Københavnsvej, 33 4000 Roskilde.

280
00:16:38.260 --> 00:16:39.880
Der er ingenting, du lige skal huske, at

281
00:16:39.880 --> 00:16:40.880
du skal mærke, at du kan være den

282
00:16:40.880 --> 00:16:42.580
med tegnekonkurrence.

283
00:16:42.580 --> 00:16:45.140
Og så må jeg ellers sige, at det

284
00:16:45.140 --> 00:16:47.220
er alle børn, som er under 14 år,

285
00:16:47.320 --> 00:16:47.980
der kan deltage.

286
00:16:48.480 --> 00:16:51.280
Og præmierne, ja, dem har vi deltilsvist fra

287
00:16:51.280 --> 00:16:54.360
Roskilde Dyrehandel, der er et gavekort på 250

288
00:16:54.360 --> 00:16:57.640
kroner til fritvalg efter eget ønske, og til

289
00:16:57.640 --> 00:17:01.500
sidst, men ikke mindst fra tryldekunstneren Claus Simpa

290
00:17:01.500 --> 00:17:04.200
fra Holstebro, som har skinket en masse tryldebøger

291
00:17:04.200 --> 00:17:05.720
og tryldesæt.

292
00:17:06.359 --> 00:17:08.720
Men tag chancen, og se om du er

293
00:17:08.720 --> 00:17:09.040
heldig.

294
00:17:09.040 --> 00:17:11.060
Der er fem præmier, der kan være deltilsvist,

295
00:17:11.060 --> 00:17:13.780
og tegningerne skal afleveres senest den 13.

296
00:17:14.300 --> 00:17:15.480
februar i år.

297
00:17:15.940 --> 00:17:17.500
Jeg har kun én ting at sige for

298
00:17:17.500 --> 00:17:17.940
denne gang.

299
00:17:18.339 --> 00:17:20.940
Det er tak for i dag, og forhåbentlig

300
00:17:20.940 --> 00:17:21.579
på gensyn.

301
00:17:49.950 --> 00:17:52.650
Forleden var der forbrugeraften på Alderslevs Skole.

302
00:17:53.670 --> 00:17:57.210
Forbrugeraften, det lyder traditionelt, som når en brugsforening

303
00:17:57.210 --> 00:17:58.110
holder medlemsmøde.

304
00:17:58.110 --> 00:18:00.830
Det var det bare ikke, og vi satte

305
00:18:00.830 --> 00:18:02.310
kameraet indenfor.

306
00:18:07.860 --> 00:18:10.200
For femte år i træk holder man på

307
00:18:10.200 --> 00:18:12.640
Alderslevs Skole i leje forbrugeraften.

308
00:18:13.300 --> 00:18:16.800
En af arrangørerne, Peter Vestergaard, fortæller om, hvor

309
00:18:16.800 --> 00:18:18.700
vigtigt det er, at man har kontakt med

310
00:18:18.700 --> 00:18:21.380
kunderne, og derved forbedre sine varer.

311
00:18:23.340 --> 00:18:27.260
Vi tager en masse sukker i, og følger

312
00:18:27.260 --> 00:18:28.120
den anden ene.

313
00:18:29.340 --> 00:18:32.040
Det her skal jeg se som en udløber

314
00:18:32.040 --> 00:18:33.800
af noget, vi har arbejdet med, siden vi

315
00:18:33.800 --> 00:18:36.160
startede som købmænd hernede for snart fem år

316
00:18:36.160 --> 00:18:36.420
siden.

317
00:18:37.300 --> 00:18:38.900
Det er i dag lige ved at være

318
00:18:38.900 --> 00:18:40.820
fire år siden, vi kørte det første arrangement,

319
00:18:41.100 --> 00:18:44.100
som var hjemme i forretningen, og hvor vi

320
00:18:44.100 --> 00:18:48.020
så serverer smagsprøver inde i privaten for 25

321
00:18:48.020 --> 00:18:48.840
-30 mennesker.

322
00:18:48.840 --> 00:18:50.880
Og det har altså nu udviklet sig til

323
00:18:50.880 --> 00:18:52.520
det her, hvor vi femte gang kan samle

324
00:18:52.520 --> 00:18:55.240
230 mennesker, om at sige nej til en

325
00:18:55.240 --> 00:18:56.820
30-40 mennesker, som vi ikke havde plads

326
00:18:56.820 --> 00:18:56.960
til.

327
00:18:57.560 --> 00:18:59.540
Og det er jo en fantastisk oplevelse at

328
00:18:59.540 --> 00:19:01.380
få sådan en opvakning for at lave noget.

329
00:19:02.880 --> 00:19:04.540
Men udgangspunktet har jo været, at vi har

330
00:19:04.540 --> 00:19:06.420
en forretning, som vi jo på en eller

331
00:19:06.420 --> 00:19:08.260
anden måde har behov for, også på andre

332
00:19:08.260 --> 00:19:10.040
måder end at sælge varer og have kontakt

333
00:19:10.040 --> 00:19:10.540
med kunderne.

334
00:19:11.060 --> 00:19:12.440
Og der har vi altså følt, at det

335
00:19:12.440 --> 00:19:13.400
her var en mulighed.

336
00:19:13.400 --> 00:19:15.080
Og der har vi så henvendt os til

337
00:19:15.080 --> 00:19:18.240
de her to husholdningsforeninger, vi har her i

338
00:19:18.240 --> 00:19:20.480
kommunen, og ligesom spurgt, om det var noget,

339
00:19:20.580 --> 00:19:22.820
at vi prøver at stille et program op

340
00:19:22.820 --> 00:19:23.160
for dem.

341
00:19:23.820 --> 00:19:26.260
Det var udgangspunktet, og det har altså udviklet

342
00:19:26.260 --> 00:19:28.260
sig til et meget positivt samarbejde.

343
00:19:29.380 --> 00:19:31.660
Og det synes jeg, det er vi jo

344
00:19:31.660 --> 00:19:33.960
glade for, fordi tit og mange gange i

345
00:19:33.960 --> 00:19:36.620
forretningen har vi svært ved at få den

346
00:19:36.620 --> 00:19:39.000
dialog med kunderne, og ligesom få tid til

347
00:19:39.000 --> 00:19:40.100
at gøre tingene grundigt nok.

348
00:19:40.100 --> 00:19:42.660
Her kan vi fokusere på enkelte ting, og

349
00:19:42.660 --> 00:19:44.740
gå i dybden, og lade folk smage og

350
00:19:44.740 --> 00:19:45.780
få en oplevelse med hjem.

351
00:19:47.120 --> 00:19:48.960
Er det for at forbedre kvaliteten på jeres

352
00:19:48.960 --> 00:19:49.280
varer?

353
00:19:50.240 --> 00:19:53.540
Altså det er jo primært for at fortælle

354
00:19:53.540 --> 00:19:55.440
nogle ting, vi faktisk gør, og som vi

355
00:19:55.440 --> 00:19:56.780
måske ikke har tid til, sådan at tale

356
00:19:56.780 --> 00:19:58.020
med forbrugerne om i forretningen.

357
00:19:58.700 --> 00:20:01.340
Det er helt klart en del af vores

358
00:20:01.340 --> 00:20:03.700
markedsføring, at vi ligesom på den her måde

359
00:20:03.700 --> 00:20:07.000
også gerne vil vise os, og så presseomtale

360
00:20:07.000 --> 00:20:13.220
og fokusere på bestemte varerområder og på bestemte

361
00:20:13.220 --> 00:20:13.980
problemstillinger.

362
00:20:15.040 --> 00:20:17.140
I forrige år havde vi jo koncentreret os

363
00:20:17.140 --> 00:20:21.840
om emnet fiber og sund mad, og sidste

364
00:20:21.840 --> 00:20:24.020
år havde vi emnet, som gik på alt

365
00:20:24.020 --> 00:20:26.220
godt fra havet, hvor man ligesom koncentrerer sig

366
00:20:26.220 --> 00:20:29.920
om et bestemt varerområde, og serverer nogle ting

367
00:20:29.920 --> 00:20:32.560
for forbrugerne, som de kan smage på, sådan

368
00:20:32.560 --> 00:20:34.180
at de virkelig får en oplevelse med hjem.

369
00:20:34.460 --> 00:20:35.960
Og så må vi jo sige, at det

370
00:20:35.960 --> 00:20:37.160
her kunne jo ikke lade sig gøre, hvis

371
00:20:37.160 --> 00:20:39.040
ikke vi havde opbakken fra alle vores leverandører.

372
00:20:39.480 --> 00:20:41.080
De stiller jo varer til rådighed, og de

373
00:20:41.080 --> 00:20:45.220
stiller jo også folk til rådighed, som kan

374
00:20:45.220 --> 00:20:46.940
demonstrere og fortælle og gøre ved.

375
00:20:47.840 --> 00:20:49.160
Og et langt sted hen ad vejen må

376
00:20:49.160 --> 00:20:50.840
vi selvfølgelig selv betale for at have disse

377
00:20:50.840 --> 00:20:55.260
professionelle indledere, men i stor udstrækning betaler vi

378
00:20:55.260 --> 00:20:57.080
sig af vores leverandører, så man kan sige,

379
00:20:57.380 --> 00:20:59.980
at vi bruger faktisk kun tiden på det

380
00:20:59.980 --> 00:21:00.240
her.

381
00:21:00.240 --> 00:21:02.740
Ellers har resten stort set betalt af vores

382
00:21:02.740 --> 00:21:03.180
leverandører.

383
00:21:31.640 --> 00:21:35.560
I øjeblikket udstiller den amerikanske kunstner Sarah Minka

384
00:21:35.560 --> 00:21:39.640
i Galerie St. Agnes, hvor medarbejder Gulle Ekstrøm,

385
00:21:39.800 --> 00:21:42.960
som for øvrigt uvidst er hvilken årsag, endnu

386
00:21:42.960 --> 00:21:44.320
en gang tager på skiferie.

387
00:21:44.780 --> 00:21:47.100
Nåede lige at stikke hovedet indenfor og fik

388
00:21:47.100 --> 00:21:50.820
afprøvet sit skoleengelsk, inden hun fornyede sit abonnement

389
00:21:50.820 --> 00:21:53.640
på Falk og fik en aftale om hjemtransport

390
00:21:53.640 --> 00:21:55.840
med fly for hende og ski.

391
00:21:56.180 --> 00:21:58.440
Det er som den berømte scene fra Bambi

392
00:21:58.440 --> 00:22:02.300
-filmen, hvor Bambi sammen med Harakilinden Stampe er

393
00:22:02.300 --> 00:22:03.580
ude på en islagt sø.

394
00:22:04.600 --> 00:22:07.300
Men nu til den amerikanske kunstner Sarah Minka

395
00:22:07.300 --> 00:22:10.320
og vor endnu oprigt stående medarbejder Gulle Ekstrøm.

396
00:22:38.440 --> 00:22:40.280
Det her ser meget normalt ud.

397
00:22:41.000 --> 00:22:41.500
Normalt?

398
00:22:41.600 --> 00:22:42.180
Er det virkelig?

399
00:22:44.340 --> 00:22:47.260
Vi besøger Galerie St. Agnes, hvor Sarah Minka

400
00:22:47.260 --> 00:22:50.840
har en helt speciel udstilling om kønsrollemønstre.

401
00:23:28.420 --> 00:23:30.660
Men hvad er det egentlig du vil med

402
00:23:30.660 --> 00:23:31.780
den her udstilling, Sarah Minka?

403
00:23:32.460 --> 00:23:33.560
Det er en let spørgsmål.

404
00:23:39.230 --> 00:23:41.990
Det jeg forsøger at gøre gennem udstillingen er,

405
00:23:41.990 --> 00:23:46.010
at bruge nogle virkelig stærke farver ved at

406
00:23:46.010 --> 00:23:50.410
fortælle forskellige historier fra det almindelige liv.

407
00:23:54.230 --> 00:23:58.010
Det her er et bord med blomster.

408
00:24:00.030 --> 00:24:01.250
Og vi bruger sprog.

409
00:24:05.390 --> 00:24:08.830
Vi siger, at det her er benene på

410
00:24:08.830 --> 00:24:09.310
bordet.

411
00:24:10.310 --> 00:24:13.970
Ligesom at en person også har ben.

412
00:24:15.170 --> 00:24:18.390
Og blomsterne er ligesom resten af mennesket.

413
00:24:29.310 --> 00:24:33.730
Jeg taler altid om mennesker gennem min skulptur.

414
00:24:43.730 --> 00:24:46.150
Og det her hedder Yin-Yang-stolarer.

415
00:24:46.770 --> 00:24:49.590
Så det var inspireret af ideen om Yin

416
00:24:49.590 --> 00:24:49.870
-Yang.

417
00:24:51.440 --> 00:24:54.380
Det her er ligesom et billede af Yin

418
00:24:54.380 --> 00:24:55.340
-Yang-teorien.

419
00:24:55.740 --> 00:25:00.700
Hvor vi har to helt separate dele af

420
00:25:00.700 --> 00:25:01.160
et billede.

421
00:25:02.440 --> 00:25:09.360
Om to cirkler, som forsøger at udtrykke to

422
00:25:09.360 --> 00:25:11.060
dele af samfundet.

423
00:25:11.060 --> 00:25:19.980
Det her er deres julebord med julekæden.

424
00:25:20.320 --> 00:25:22.260
Og de her strømmer er den opposite farve.

425
00:25:22.840 --> 00:25:25.260
For at vise, at de interagerer.

426
00:25:38.200 --> 00:25:42.340
Jeg tænker, at jeg har en meget god

427
00:25:42.340 --> 00:25:42.720
tid.

428
00:25:46.520 --> 00:25:51.900
Jeg har altid været meget interesseret i at

429
00:25:51.900 --> 00:25:56.940
dekorere forskellige billeder og værelser.

430
00:25:59.030 --> 00:26:01.550
Og her forsøger jeg ligesom at give udtryk

431
00:26:01.550 --> 00:26:03.810
for, at her på den ene side er

432
00:26:03.810 --> 00:26:08.350
der ligesom firekantet papirudklip.

433
00:26:08.470 --> 00:26:11.750
Og på den anden side er der andre

434
00:26:11.750 --> 00:26:12.510
forsommer.

435
00:26:12.510 --> 00:26:14.850
Idéen i arabisk arkitektur, og hvorfor det er

436
00:26:14.850 --> 00:26:20.130
så dekorativt, er at sige, at du kan

437
00:26:20.130 --> 00:26:22.510
sidde og se på alle de her billeder.

438
00:26:23.470 --> 00:26:26.270
Og de her billeder, selvom de er meget

439
00:26:26.270 --> 00:26:28.670
gærriske farver, sætter dig i rest.

440
00:26:29.110 --> 00:26:30.810
Fordi det skaber dig ud af dig selv.

441
00:26:47.310 --> 00:26:53.870
Det her ser jo meget normalt ud, den

442
00:26:53.870 --> 00:26:55.350
her skulptur.

443
00:27:00.350 --> 00:27:01.630
Hvad er det, som er specielt ved den?

444
00:27:07.380 --> 00:27:10.300
Som Salamanca siger, at alle mennesker, de spiser

445
00:27:10.300 --> 00:27:11.180
jo sammen.

446
00:27:12.970 --> 00:27:14.550
Men hvad er det, jeg ligesom vil gennem

447
00:27:14.550 --> 00:27:14.930
det her?

448
00:27:15.030 --> 00:27:17.210
Det er noget med, at der foregår en

449
00:27:17.210 --> 00:27:18.950
hel masse ting mellem mennesker, når vi er

450
00:27:18.950 --> 00:27:19.650
sammen.

451
00:27:28.360 --> 00:27:35.040
Og det her billede, ja, det betyder, at

452
00:27:35.040 --> 00:27:38.300
vi faktisk kan godt have nogle svære situationer,

453
00:27:38.320 --> 00:27:39.760
selvom vi er sammen.

454
00:27:53.290 --> 00:27:56.910
Men lad være med at gøre dine begrænsninger

455
00:27:56.910 --> 00:28:00.950
eller dine mellemværende for høje.

456
00:28:06.440 --> 00:28:11.240
Så det var ligesom hele min idé mellem

457
00:28:11.240 --> 00:28:15.400
det her spisebord, at man kan have forskellige

458
00:28:15.400 --> 00:28:18.900
vibrationer imellem hinanden, når man faktisk bare sidder

459
00:28:18.900 --> 00:28:19.320
og spiser.

460
00:28:25.930 --> 00:28:29.470
Hvor kvinden har den pink farve, og manden

461
00:28:29.470 --> 00:28:30.750
har den blå farve.

462
00:28:31.890 --> 00:28:33.990
Men de går ligesom ind imellem hinanden, de

463
00:28:33.990 --> 00:28:35.090
her vibrationer.

464
00:28:35.090 --> 00:28:40.280
Og her er den lille.

465
00:28:40.640 --> 00:28:47.480
Det er bare en rum i et hus.

466
00:28:52.320 --> 00:28:58.280
Det er altså bare et lille værelse i

467
00:28:58.280 --> 00:28:59.200
et helt normalt hjem.

468
00:29:02.260 --> 00:29:04.400
Og jeg forsøger ligesom at udtrykke et helt

469
00:29:04.400 --> 00:29:07.640
normalt billede af et moderne hjem.

470
00:29:07.640 --> 00:29:15.920
Og det udtrykker ligesom min moderne forestilling om

471
00:29:15.920 --> 00:29:17.880
et moderne hjem.

472
00:29:27.460 --> 00:29:32.700
Jeg kan godt lide at lave sådan nogle

473
00:29:32.700 --> 00:29:36.040
små illustrationer, uden at bruge de helt store

474
00:29:36.040 --> 00:29:36.620
skulpturer.

475
00:29:37.200 --> 00:29:41.640
Bare sådan helt fra det hverdagslivet og symbolisere

476
00:29:41.640 --> 00:29:42.320
forskellige ting.

477
00:29:54.060 --> 00:29:56.040
Og det her er altså et billede af

478
00:29:56.040 --> 00:29:58.020
et værelse fra min forældres hjem.

479
00:29:58.020 --> 00:30:01.660
Og det jeg ligesom vil gennem det, det

480
00:30:01.660 --> 00:30:08.500
er at arbejde med vægge, uden egentlig at

481
00:30:08.500 --> 00:30:10.480
udtrykke vægge.

482
00:30:11.420 --> 00:30:14.160
Men der er faktisk et mere teknisk problem.

483
00:30:14.360 --> 00:30:16.700
Det er at man gennem at udtrykke det

484
00:30:16.700 --> 00:30:19.320
på den her måde, udtrykker at der er

485
00:30:19.320 --> 00:30:20.940
vægge, som alligevel ikke er der.

486
00:30:21.680 --> 00:30:24.060
Så væggen er defineret af det, der er

487
00:30:24.060 --> 00:30:24.420
der.

488
00:30:25.360 --> 00:30:29.120
Men jeg appellerer ligesom til folks fantasier om

489
00:30:29.120 --> 00:30:29.940
begrænsninger.

490
00:30:37.520 --> 00:30:38.520
Og sammen med

491
00:30:38.520 --> 00:30:49.560
disse

492
00:30:49.560 --> 00:30:55.920
her vægge, så bruger jeg nogle symboler, som

493
00:30:55.920 --> 00:31:00.720
på en eller anden måde symboliserer nogle afgrænsninger,

494
00:31:00.840 --> 00:31:01.520
som ikke er der.

495
00:31:11.950 --> 00:31:15.590
Det her er mit køkken i Helsingfors, hvor

496
00:31:15.590 --> 00:31:18.290
jeg har boet igennem en del år.

497
00:31:19.570 --> 00:31:22.230
Og det er faktisk en rigtig lille model

498
00:31:22.230 --> 00:31:25.290
af det køkken, fordi det er meget meget

499
00:31:25.290 --> 00:31:25.710
lille.

500
00:31:26.590 --> 00:31:32.310
Og her sidder jeg så med min ven

501
00:31:32.310 --> 00:31:35.710
og jeg ved køkkenbordet.

502
00:31:47.430 --> 00:31:51.810
Og jeg spørger så om de her blå

503
00:31:51.810 --> 00:31:54.770
farver ligesom går mod hendes pink farver.

504
00:31:54.770 --> 00:31:56.930
Og det gør de altså, men der melder

505
00:31:56.930 --> 00:31:59.430
sig lidt pinkere, at de rækker ud imod

506
00:31:59.430 --> 00:32:01.370
hinanden, fordi de har noget at sige hinanden.

507
00:32:03.490 --> 00:32:05.750
Og den her afgrænsning af det her lille

508
00:32:05.750 --> 00:32:10.310
køkken, det har nærmest en historisk betydning også.

509
00:32:10.730 --> 00:32:12.210
Når hun nu vender billedet her, så kan

510
00:32:12.210 --> 00:32:17.190
man ligesom se nærmest en stil fra Ludwig

511
00:32:17.190 --> 00:32:21.810
den fjortens arkitektur.

512
00:32:43.520 --> 00:32:45.620
Jeg kan mærke, at skovene er så organiseret.

513
00:32:47.080 --> 00:32:49.440
Alle planterer deres træer, en efter den anden.

514
00:33:35.400 --> 00:33:38.260
Og som hun siger, at her igennem hendes

515
00:33:38.260 --> 00:33:41.840
kunst har hun virkelig forsøgt at vise, hvordan

516
00:33:41.840 --> 00:33:45.840
naturen den vokser helt frit og ikke organiseret

517
00:33:45.840 --> 00:33:46.880
på nogen måde.
  • Trylleskolen 3
  • Forbrugeraften på Allerslev Skole
  • Udstilling på Skt. Agnes
  • Roskilde gader og veje
  • Optakt til Roskilde Melodi Grand Prix 1986
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 649 426 2
Varighed tidskode
00:44:21:00
Varighed sekunder
2661
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1023
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer