nyheder 22. august 1990

WEBVTT

1
00:09:25.150 --> 00:09:25.990
Vi skal gøre på flere ting.

2
00:09:26.890 --> 00:09:27.610
For det første.

3
00:09:28.170 --> 00:09:31.950
Vi skal i Danmark have en forskningsindsats i

4
00:09:31.950 --> 00:09:34.270
erhvervslivet på niveau med vores naboer.

5
00:09:35.690 --> 00:09:38.530
Der skal derfor ske en tilvækst af forskere

6
00:09:38.530 --> 00:09:40.450
på omkring 10.000 personer.

7
00:09:41.190 --> 00:09:43.510
Vi vil i CAD gerne have 5-10

8
00:09:43.510 --> 00:09:44.930
% af denne tilvækst.

9
00:09:46.350 --> 00:09:51.230
Dessuden de tre institutioner bag CAD Dagens Miljøundersøgelser,

10
00:09:51.270 --> 00:09:55.410
Rigsøg og Roskilde Universitetscenter har i dag meget

11
00:09:55.410 --> 00:10:00.530
stærke industrirelevante aktiviteter inden for områderne miljø, energi,

12
00:10:00.950 --> 00:10:03.570
materialer som måler informationssystemer.

13
00:10:04.770 --> 00:10:08.030
Det er disse aktiviteter, som danner en solid

14
00:10:08.030 --> 00:10:11.910
basis for, at virksomheder, der ønsker at forske

15
00:10:11.910 --> 00:10:14.850
og udvikle inden for disse områder med fordel,

16
00:10:14.930 --> 00:10:15.970
kan placere sig i CAD.

17
00:10:18.110 --> 00:10:21.450
De tre institutioner har allerede gode kontakter med

18
00:10:21.450 --> 00:10:22.190
erhvervslivet.

19
00:10:22.190 --> 00:10:24.170
Og denne tendens er voksende.

20
00:10:25.070 --> 00:10:27.610
Og det er både de kontakter, der er

21
00:10:27.610 --> 00:10:31.050
etableret, og de nye kontakter, som vi tror

22
00:10:31.050 --> 00:10:32.650
vil være indflyttere i forskerparken.

23
00:10:32.710 --> 00:10:35.070
Men det er måske især de nye kontakter,

24
00:10:35.670 --> 00:10:38.410
som kan få størst udbygget af den tætte

25
00:10:38.410 --> 00:10:41.290
daglige kontakt, en placering i CAD fører med

26
00:10:41.290 --> 00:10:41.450
sig.

27
00:10:42.710 --> 00:10:45.890
Det er sådan, at begge parter, på den

28
00:10:45.890 --> 00:10:50.290
ene side forskningsinstitutionerne og virksomhederne, skal tjene på

29
00:10:50.290 --> 00:10:50.610
CAD.

30
00:10:51.390 --> 00:10:54.650
Men hovedformålet er at styrke den nyttiggørelse af

31
00:10:54.650 --> 00:10:57.910
den offentligt finansierede forskning, som allerede er et

32
00:10:57.910 --> 00:10:59.290
kendetegn for institutionerne.

33
00:11:00.550 --> 00:11:03.030
Der er i midtetid også et andet vigtigt

34
00:11:03.030 --> 00:11:07.450
mål, og det er, at forskningsinstitutionerne kan hente

35
00:11:07.450 --> 00:11:10.110
inspiration fra samarbejdet til at sætte en ny

36
00:11:10.110 --> 00:11:11.290
grundlæggende forskning i gang.

37
00:11:15.550 --> 00:11:18.450
De aktiviteter, der skal ligge i CAD, er

38
00:11:18.450 --> 00:11:18.890
flere.

39
00:11:19.670 --> 00:11:22.290
Dels er det forsknings- og udviklingsafdelinger fra

40
00:11:22.290 --> 00:11:24.770
firmaer, der kan profitere af den forskning, der

41
00:11:24.770 --> 00:11:25.550
allerede foregår.

42
00:11:26.510 --> 00:11:28.670
Men vi regner også med at se mindre

43
00:11:28.670 --> 00:11:30.690
firmaer, der ønsker at afprøve nogle helt nye

44
00:11:30.690 --> 00:11:31.310
muligheder.

45
00:11:32.210 --> 00:11:36.430
Desuden vil vi gerne se iværksættervirksomheder og videnscenter,

46
00:11:36.570 --> 00:11:38.330
som udgår fra de tre institutioner.

47
00:11:39.770 --> 00:11:41.930
En sidste gruppe vil være de offentlige og

48
00:11:41.930 --> 00:11:45.770
private institutioner, som i væsentlig grad beskæftiger sig

49
00:11:45.770 --> 00:11:48.790
med forskning og udvikling herunder de teknologiske service

50
00:11:48.790 --> 00:11:49.950
- og videnformedlingsorganisationer.

51
00:11:52.560 --> 00:11:55.320
I CAD ser vi os selv som totalentreprenører

52
00:11:55.960 --> 00:11:59.080
på området forskning og udvikling inden for områderne

53
00:11:59.080 --> 00:12:01.360
miljø og avanceret teknologi.

54
00:12:02.260 --> 00:12:04.820
Og derfor vil vi, f.eks. de vanlige

55
00:12:04.820 --> 00:12:07.840
faciliteter, man kan hente mange steder, kunne tilbyde

56
00:12:07.840 --> 00:12:09.700
hjælp på stort set alle områder.

57
00:12:11.500 --> 00:12:14.140
Det planlagte byggeri bliver ikke alene flot, kan

58
00:12:14.140 --> 00:12:16.920
jeg sige jer, men endnu vigtigere, det bliver

59
00:12:16.920 --> 00:12:21.060
forberedt funktionsmæssigt til at imødekomme de mange forskellige

60
00:12:21.060 --> 00:12:24.800
behov, som specielt forsknings- og udviklingsgrupper har.

61
00:12:26.400 --> 00:12:28.460
For at sikre, at CAD får en god

62
00:12:28.460 --> 00:12:32.160
start, er det vigtigt i opbygningsfasen at år

63
00:12:32.160 --> 00:12:34.480
så større virksomheder og institutioner flytter ind.

64
00:12:35.420 --> 00:12:37.140
Vi må nemlig regne med, at en række

65
00:12:37.140 --> 00:12:40.040
institutioner først vil flytte ind, når centret er

66
00:12:40.040 --> 00:12:41.040
blevet tilstrækkeligt stort.

67
00:12:42.000 --> 00:12:44.380
Og vi håber selvfølgelig arbejdet for, at der

68
00:12:44.380 --> 00:12:45.840
til den tid bliver plads til alle.

69
00:12:47.400 --> 00:12:50.340
Men det er CADs idegrundlag og organisation, som

70
00:12:50.340 --> 00:12:52.200
afskiller CAD fra anden erhvervsbyggeri.

71
00:12:52.840 --> 00:12:55.520
Og som vi tror vil sikre CADs succes.

72
00:12:56.420 --> 00:12:58.220
Der er afgjort plads og behov for en

73
00:12:58.220 --> 00:13:01.320
forsknings- og teknologipark på det her område

74
00:13:01.320 --> 00:13:02.000
i Danmark.

75
00:13:02.820 --> 00:13:04.180
Og vi finder ikke et bedre sted at

76
00:13:04.180 --> 00:13:05.880
placere den end her i Roskildeområdet.

77
00:13:07.360 --> 00:13:10.060
I de sidste tre år har Roskilde Byrådet

78
00:13:10.060 --> 00:13:12.560
været på et seminar inden vedtagelse af det

79
00:13:12.560 --> 00:13:13.320
endelige budget.

80
00:13:13.840 --> 00:13:16.060
I år var det mandag, tirsdag og onsdag.

81
00:13:16.540 --> 00:13:18.440
Og for to timer siden var der pressemøde.

82
00:13:18.520 --> 00:13:20.760
I år er det med ekstra spænding omkring

83
00:13:20.760 --> 00:13:21.660
det kommende budget.

84
00:13:22.100 --> 00:13:23.520
Blandt andet om Mavlegårdskolen.

85
00:13:26.840 --> 00:13:29.140
Indsigt til Mavlegårdskolen, det var jo et af

86
00:13:29.140 --> 00:13:30.640
de emner, som vi diskuterede meget.

87
00:13:31.620 --> 00:13:32.780
Og hvor det endte med, at der var

88
00:13:32.780 --> 00:13:34.760
to hovedmuligheder, kan man sige.

89
00:13:35.780 --> 00:13:39.840
Nemlig enten at bevare en del af Mavlegårdskolen

90
00:13:41.300 --> 00:13:42.200
til og med 5.

91
00:13:42.340 --> 00:13:42.720
klasse.

92
00:13:43.840 --> 00:13:47.340
Og at det så var tvillingsskolen til specialskolen.

93
00:13:47.500 --> 00:13:50.460
Eller at flytte specialskolen til en af byens

94
00:13:50.460 --> 00:13:51.120
andre skoler.

95
00:13:52.480 --> 00:13:55.700
Fordi at vi jo i forbindelse med den

96
00:13:55.700 --> 00:13:57.820
høring, der har været og de forhandlinger, den

97
00:13:57.820 --> 00:14:00.700
arbejdsgruppe, der har siddet med Amtskommunen om specialskolen

98
00:14:01.360 --> 00:14:03.220
nok måske sige, at vi skulle finde en

99
00:14:03.220 --> 00:14:04.700
løsning på det problem.

100
00:14:04.960 --> 00:14:06.020
Og det var så de to muligheder.

101
00:14:06.020 --> 00:14:08.840
Og det så endte med, at man indstillede,

102
00:14:09.280 --> 00:14:12.000
at man fortsætter med Mavlegårdskolen 0.

103
00:14:12.080 --> 00:14:12.460
til 5.

104
00:14:12.560 --> 00:14:13.040
skole år.

105
00:14:13.920 --> 00:14:15.520
Som tvillingsskole til specialskolen.

106
00:14:15.860 --> 00:14:19.360
Og at man derefter så kan lege hovedskolen

107
00:14:19.360 --> 00:14:19.540
ud.

108
00:14:20.340 --> 00:14:21.440
Det var jo en nyhed.

109
00:14:22.080 --> 00:14:23.120
Ja, det kan man godt sige jo.

110
00:14:23.660 --> 00:14:25.580
Og jeg er godt klar over, at det

111
00:14:25.580 --> 00:14:28.520
er selvfølgelig en omvæltning.

112
00:14:28.600 --> 00:14:29.760
Ikke mindst også for den skole her.

113
00:14:29.860 --> 00:14:31.300
Jeg er da nok også klar over, at

114
00:14:31.300 --> 00:14:32.660
det er ikke alle, der synes, at det

115
00:14:32.660 --> 00:14:33.580
er den allerbedste løsning.

116
00:14:33.580 --> 00:14:35.020
Men det betyder jo i hvert fald, at

117
00:14:35.020 --> 00:14:37.300
de børn, der bor i området op til

118
00:14:37.300 --> 00:14:37.580
Mavlegårdskolen.

119
00:14:38.500 --> 00:14:42.480
Og det svarer faktisk til en en klasse.

120
00:14:42.900 --> 00:14:44.880
At de så fra 0.

121
00:14:44.980 --> 00:14:45.320
til 5.

122
00:14:45.420 --> 00:14:47.500
skole år kan blive kvarteret i området.

123
00:14:47.800 --> 00:14:50.740
Og først derefter skal til en af byens

124
00:14:50.740 --> 00:14:51.460
andre skoler.

125
00:14:51.880 --> 00:14:53.360
Og det bliver jo Østervejenskolen.

126
00:14:53.680 --> 00:14:55.220
Og der kan man sige, at indtil nu

127
00:14:55.220 --> 00:14:56.500
har det jo været omvendt.

128
00:14:56.620 --> 00:14:58.860
Der er altså børn, der er blevet transporteret

129
00:14:58.860 --> 00:15:00.820
til Mavlegårdskolen for at opretholde den.

130
00:15:00.820 --> 00:15:02.560
Så det er jo ikke noget nyt princip.

131
00:15:02.860 --> 00:15:04.960
Er det en videreførelse af Jens Otto Kraus

132
00:15:04.960 --> 00:15:07.820
slogan om, at man har et princip indtil

133
00:15:07.820 --> 00:15:08.660
man får et nyt?

134
00:15:09.060 --> 00:15:11.880
Jamen altså, vi har lavet et udspil om

135
00:15:11.880 --> 00:15:14.980
det her, som sagde, at vi skulle lukke

136
00:15:14.980 --> 00:15:16.200
hele Mavlegårdskolen.

137
00:15:16.740 --> 00:15:18.420
Og efter min opfattelse kunne det stadigvæk have

138
00:15:18.420 --> 00:15:19.120
nogen fordel.

139
00:15:19.580 --> 00:15:21.560
Men nu har vi så fået skisseret en

140
00:15:21.560 --> 00:15:22.320
anden løsning op.

141
00:15:22.840 --> 00:15:24.120
Der er jo intet i den verden, der

142
00:15:24.120 --> 00:15:24.960
er sort-hvidt.

143
00:15:25.080 --> 00:15:26.240
Og her kan man så sige, så har

144
00:15:26.240 --> 00:15:27.820
vi så valgt den løsning med de fordele,

145
00:15:27.820 --> 00:15:28.280
der er udlændt på.

146
00:15:28.280 --> 00:15:30.140
Havde vi valgt den anden, så havde det

147
00:15:30.140 --> 00:15:31.500
været med de fordele, der var udlændt i

148
00:15:31.500 --> 00:15:31.640
den.

149
00:15:32.200 --> 00:15:34.420
En anden ting, som står meget på, det

150
00:15:34.420 --> 00:15:37.180
er eventuelt fyring af personale i kommunen.

151
00:15:37.420 --> 00:15:38.820
Jamen der må jeg sige, at der er

152
00:15:38.820 --> 00:15:42.520
det jo et meget væsentligt udgangspunkt for Socialdemokratiet.

153
00:15:43.140 --> 00:15:46.900
At i de reduktioner, vi foretager i kommunens

154
00:15:46.900 --> 00:15:49.640
budget for at få den balance, som det

155
00:15:49.640 --> 00:15:52.240
er nødvendigt at få, at der skal en

156
00:15:52.240 --> 00:15:53.020
omstilling til.

157
00:15:54.080 --> 00:15:56.640
Og det betyder, at vi selvfølgelig på nogle

158
00:15:56.640 --> 00:15:58.040
områder må erkende, at der skal vi ikke

159
00:15:58.040 --> 00:15:59.560
bruge så meget personale, som vi har gjort

160
00:15:59.560 --> 00:16:00.060
tidligere.

161
00:16:00.360 --> 00:16:01.800
Det skal vi så på nogle andre områder.

162
00:16:03.220 --> 00:16:05.560
Og der er det vigtigt, at vi har

163
00:16:05.560 --> 00:16:11.080
en trykkesaftale, som skulle betyde, at personalet ikke

164
00:16:11.080 --> 00:16:12.620
behøver at frygte, at de ikke har nået

165
00:16:12.620 --> 00:16:12.920
et job.

166
00:16:13.380 --> 00:16:15.660
Og derfor håber jeg, at jeg mere positivt

167
00:16:15.660 --> 00:16:17.660
kan gå ind i de forandringer, der så

168
00:16:17.660 --> 00:16:18.260
er nødvendige.

169
00:16:23.180 --> 00:16:25.040
...tændte byrådet diskuterede på deres seminar.

170
00:16:25.480 --> 00:16:27.080
Også den kommende ældrepolitik.

171
00:16:27.080 --> 00:16:31.040
SFO, kæmpelisterne på daginstitutioner, blev behandlet.

172
00:16:31.500 --> 00:16:32.800
Men om det er den rigtige form at

173
00:16:32.800 --> 00:16:35.040
behandle de kommende budgetter på, det vil vi

174
00:16:35.040 --> 00:16:37.240
her på kanalen se nærmere på i den

175
00:16:37.240 --> 00:16:38.080
nærmeste fremtid.

176
00:16:39.260 --> 00:16:40.780
Og over til børsnyt.

177
00:16:41.300 --> 00:16:43.760
Kurserne på valutaerne svinger stadig meget.

178
00:16:44.020 --> 00:16:47.200
Dollaren faldt igen i dag til 600, mens

179
00:16:47.200 --> 00:16:50.600
det engelske pund steg til 11,51,6.

180
00:16:51.100 --> 00:16:53.100
For i går, da den var på 11

181
00:16:53.100 --> 00:16:54.720
,49,55.

182
00:16:54.720 --> 00:16:58.080
D-markedet, svenske og norske kroner steg også

183
00:16:58.080 --> 00:16:58.580
en smule.

184
00:17:03.180 --> 00:17:06.900
På aktiemarkedet steg den danske bank til 291.

185
00:17:07.420 --> 00:17:10.200
Roskilde Bank er stadig på 520.

186
00:17:10.619 --> 00:17:12.099
Skibene faldt en smule.

187
00:17:17.880 --> 00:17:22.040
På obligationsmarkedet faldt den effektive rente til 11

188
00:17:22.040 --> 00:17:24.760
,05, hvor den i går var oppe på

189
00:17:24.760 --> 00:17:25.599
11,16.

190
00:17:26.140 --> 00:17:30.280
Derved kom kursen igen over 91, nemlig til

191
00:17:30.280 --> 00:17:31.140
hel 91.

192
00:17:34.140 --> 00:17:35.640
Og så har vi sidst det nye for

193
00:17:35.640 --> 00:17:36.620
sportsverdenen.

194
00:17:37.060 --> 00:17:40.060
Endnu en gang overraskede Ølstykke i landspokalturneringen.

195
00:17:40.380 --> 00:17:42.880
Denne gang vil jeg slå AGF fra 1.

196
00:17:42.980 --> 00:17:44.400
Division med 2-1.

197
00:17:45.220 --> 00:17:47.680
Der skulle dog forlænges spilletid til, inden det

198
00:17:47.680 --> 00:17:49.240
lykkes for Ølstykke i 2.

199
00:17:49.360 --> 00:17:51.420
halvleg af omkampens 3.

200
00:17:51.580 --> 00:17:53.860
minut at score det afgørende mål.

201
00:17:54.420 --> 00:17:59.860
Der var, undskyld, der var 1.774 tilskuere

202
00:17:59.860 --> 00:18:01.120
på Ølstykkestadion.

203
00:18:01.760 --> 00:18:03.800
Her til aften var det Kim Hansen og

204
00:18:03.800 --> 00:18:06.640
Michael Jacobsen, der scorede de to mål hos

205
00:18:06.640 --> 00:18:08.820
landsholdsmålmanden Troels Rasmussen.

206
00:18:09.600 --> 00:18:13.740
Roskilde er B-06, mødte Vejle, der tabte,

207
00:18:13.760 --> 00:18:16.340
og der tabte Roskilde på udebane med 4

208
00:18:16.340 --> 00:18:16.800
-1.

209
00:18:17.320 --> 00:18:18.320
Det var et aktuelt kvarter.

210
00:18:18.700 --> 00:18:19.880
Vi er tilbage igen i morgen kl.

211
00:18:20.000 --> 00:18:20.560
21.

212
00:18:20.760 --> 00:18:22.700
Hav en fortsat god aften her på kanalen.

213
00:20:00.020 --> 00:20:03.680
God aften

214
00:21:32.420 --> 00:21:44.500
og

215
00:25:07.280 --> 00:25:10.120
Og velkommen til direkte udsendelsen, der sendes direkte

216
00:25:10.120 --> 00:25:11.700
her på Roskilde Universitetscenter.

217
00:25:12.260 --> 00:25:13.740
I aften, der skal vi høre noget om

218
00:25:13.740 --> 00:25:14.500
lopdage.

219
00:25:15.360 --> 00:25:16.400
Vi har været inde på det før her

220
00:25:16.400 --> 00:25:16.960
på kanalen.

221
00:25:17.220 --> 00:25:19.720
Vi har talt før om BASIS og EFG

222
00:25:19.720 --> 00:25:21.480
-lærerne i uddannelsen i det hele taget.

223
00:25:21.800 --> 00:25:23.200
Men vi skal prøve på at komme lidt

224
00:25:23.200 --> 00:25:23.740
tættere på.

225
00:25:24.340 --> 00:25:25.500
Jeg ved ikke, hvem af jer der helst

226
00:25:25.500 --> 00:25:26.880
vil fortælle lidt om, hvad lopdage er.

227
00:25:26.920 --> 00:25:27.640
Det må jo egentlig være dig.

228
00:25:28.500 --> 00:25:30.040
Jamen det vil jeg sgu meget gerne beløfte

229
00:25:30.040 --> 00:25:30.880
mig af.

230
00:25:31.860 --> 00:25:33.820
Det er således, at lopdagen er en lærer

231
00:25:33.820 --> 00:25:34.960
- og praktikpladsdag.

232
00:25:35.380 --> 00:25:37.980
Det vil sige, at det er de tekniske

233
00:25:37.980 --> 00:25:41.460
og handelsskoler, der holder en åben husdag.

234
00:25:41.900 --> 00:25:44.040
Datoen er valgt til den 28.

235
00:25:45.880 --> 00:25:48.640
august på tirsdag i næste uge.

236
00:25:49.400 --> 00:25:51.700
Der er alle velkomne.

237
00:25:52.120 --> 00:25:58.640
Både mestre, virksomheder og alt, hvad der overhovedet

238
00:25:58.640 --> 00:26:01.100
har interesse for systemet.

239
00:26:02.280 --> 00:26:05.180
Er velkommen til at besøge os og se,

240
00:26:05.420 --> 00:26:07.180
hvad er en teknisk skole, hvad er en

241
00:26:07.180 --> 00:26:07.820
handelsskole.

242
00:26:08.560 --> 00:26:11.020
Og derigennem få et indtryk af, hvad er

243
00:26:11.020 --> 00:26:12.120
det vores elever kan.

244
00:26:12.440 --> 00:26:13.780
For en ting skal vi i hvert fald

245
00:26:13.780 --> 00:26:14.260
stå fast.

246
00:26:14.740 --> 00:26:17.500
Skolerne er jo servicefunktion for erhvervslivet.

247
00:26:17.800 --> 00:26:19.740
Men det er jo ikke alt erhvervslivet måske

248
00:26:19.740 --> 00:26:20.220
kender til.

249
00:26:20.560 --> 00:26:22.320
Så vi vil gerne benytte os af at

250
00:26:22.320 --> 00:26:23.600
vise det på tirsdag.

251
00:26:24.240 --> 00:26:25.380
Du sidder og nikker.

252
00:26:26.560 --> 00:26:29.220
Jeg synes jo det er dejligt, at man

253
00:26:29.220 --> 00:26:31.520
af den vej der får muligheden for at

254
00:26:31.520 --> 00:26:33.020
besøge de tekniske skoler.

255
00:26:33.180 --> 00:26:34.600
Og se, hvad der egentlig foregår der.

256
00:26:35.120 --> 00:26:36.920
Og også få den mulighed for at få

257
00:26:36.920 --> 00:26:38.080
en snak med lærerne.

258
00:26:38.780 --> 00:26:42.000
Og egentlig se på, hvordan kan vi støtte

259
00:26:42.000 --> 00:26:43.740
den kampagne, som er i gang nu.

260
00:26:44.600 --> 00:26:47.500
Det er meget vigtigt for landet som helhed,

261
00:26:47.700 --> 00:26:50.540
at vi fortsat griber de unge mennesker, som

262
00:26:50.540 --> 00:26:53.280
er i gang med en uddannelse og som

263
00:26:53.280 --> 00:26:55.500
gerne skal have fortsat den uddannelse i en

264
00:26:55.500 --> 00:26:56.780
eller anden form for en lærer eller en

265
00:26:56.780 --> 00:26:57.440
praktikplads.

266
00:26:58.040 --> 00:27:00.340
Og det betragter jeg som at være noget

267
00:27:00.340 --> 00:27:04.800
meget vigtigt, at vi får uddannet nye unge

268
00:27:04.800 --> 00:27:07.760
mennesker til at tage fat der hvor det

269
00:27:07.760 --> 00:27:08.600
virkelig er nødvendigt.

270
00:27:08.760 --> 00:27:10.860
Nemlig i sådan en side som det område

271
00:27:10.860 --> 00:27:12.460
jeg selv kommer fra inden for industrien.

272
00:27:13.020 --> 00:27:14.680
At vi der får nogle unge mennesker, som

273
00:27:14.680 --> 00:27:18.400
er dygtige og som kan fortsætte det arbejde,

274
00:27:18.400 --> 00:27:19.860
som der laves i industrien i dag.

275
00:27:20.080 --> 00:27:21.560
Og du kommer fra en firma, som man

276
00:27:21.560 --> 00:27:24.140
nok må sige er markedsførende på verdensplan ligefrem.

277
00:27:24.260 --> 00:27:25.020
Du kommer fra Huller Kær.

278
00:27:25.640 --> 00:27:28.520
Har I ikke dagligt kontakt nok til de

279
00:27:28.520 --> 00:27:29.200
tekniske skoler?

280
00:27:29.640 --> 00:27:31.080
Ja, men når vi er her i dag,

281
00:27:31.200 --> 00:27:33.000
så er det jo selvfølgelig også som repræsentant

282
00:27:33.000 --> 00:27:36.860
for Arbejdsgiverforeningens side, at vi jo i høj

283
00:27:36.860 --> 00:27:39.460
grad vil slå på overfor samtlige mestre.

284
00:27:39.940 --> 00:27:41.740
At det er nu man skal tage fat

285
00:27:41.740 --> 00:27:44.520
på at få fat i en ny lærling

286
00:27:44.520 --> 00:27:49.220
og en ny praktikant til virksomheden For vi

287
00:27:49.220 --> 00:27:52.140
ved jo alle sammen, at fødseltallet har jo

288
00:27:52.140 --> 00:27:53.880
gennem mange år været faldende.

289
00:27:54.500 --> 00:27:58.000
Og det vil være sådan nu, at tilgangen

290
00:27:58.000 --> 00:28:01.800
af unge mennesker fra 17 års alderen, den

291
00:28:01.800 --> 00:28:02.560
er nu faldende.

292
00:28:02.940 --> 00:28:05.700
Og vi er for øjeblikket omkring ved 70

293
00:28:05.700 --> 00:28:08.280
.000 17-årige er der i landet nu.

294
00:28:08.740 --> 00:28:11.860
Og i løbet af 4-5 år, ja

295
00:28:11.860 --> 00:28:13.560
så er vi nede på omkring 50.000.

296
00:28:13.560 --> 00:28:15.540
Og det vil jeg i høj grad sige,

297
00:28:15.720 --> 00:28:18.300
det er at pludselig så står man der

298
00:28:18.300 --> 00:28:20.340
og er i ingen anden form for en

299
00:28:20.340 --> 00:28:23.780
konkurrencesituation for en forfattig, nydomt menneske.

300
00:28:24.200 --> 00:28:25.460
Så jeg synes så, at det man skal

301
00:28:25.460 --> 00:28:26.980
gribe fat i nu, det er simpelthen at

302
00:28:26.980 --> 00:28:28.920
sørge for at få fyldt sine pladser op.

303
00:28:29.280 --> 00:28:30.760
Jo, men anden side jo også, nu siger

304
00:28:30.760 --> 00:28:31.940
du godt nok, at der ikke bliver færre

305
00:28:31.940 --> 00:28:35.100
lærninger, der kommer ud på markedet, men anden

306
00:28:35.100 --> 00:28:36.020
side jo også, at vi får brug for

307
00:28:36.020 --> 00:28:37.860
endnu flere, i kraft af det indre marked.

308
00:28:38.480 --> 00:28:39.620
Jamen, det der er ingen tvivl om er,

309
00:28:39.980 --> 00:28:43.060
at vi har haft en fantastisk god håndværksmæssig

310
00:28:43.060 --> 00:28:44.940
uddannelse i det her land igennem mange år.

311
00:28:45.560 --> 00:28:47.800
Og jeg vil sige det, at i forhold

312
00:28:47.800 --> 00:28:50.480
til andre lande, så har vi jo en

313
00:28:50.480 --> 00:28:52.860
virkelig god uddannelse for vores unge mennesker.

314
00:28:53.260 --> 00:28:55.740
I det den er kombineret med en uddannelse

315
00:28:55.740 --> 00:28:58.060
på teknisk skole og en uddannelse i virksomhederne,

316
00:28:58.360 --> 00:29:00.380
det finder man næsten ikke i noget andet

317
00:29:00.380 --> 00:29:01.000
land i Europa.

318
00:29:01.000 --> 00:29:06.040
Der er samme tendenser i Vesttyskland, men eksempelvis

319
00:29:06.040 --> 00:29:08.600
i det nordiske lande har man jo ikke

320
00:29:08.600 --> 00:29:10.180
den form for uddannelse, som vi har her.

321
00:29:10.560 --> 00:29:13.700
Der har man en gymnasieuddannelse eller en skoleuddannelse,

322
00:29:14.180 --> 00:29:16.040
men det svarer jo ikke til en håndværksmæssig

323
00:29:16.040 --> 00:29:16.760
uddannelse.

324
00:29:16.960 --> 00:29:18.200
Du går jo på et stort firma.

325
00:29:18.300 --> 00:29:20.120
Tror du den lille mester på samme måde

326
00:29:20.120 --> 00:29:23.320
som du kan se det i fremtiden?

327
00:29:24.640 --> 00:29:26.100
Det er jeg helt sikker på, at vores

328
00:29:26.100 --> 00:29:26.700
mestre kan.

329
00:29:26.700 --> 00:29:29.760
Jeg kender mange af mestrene rundt omkring i

330
00:29:29.760 --> 00:29:33.260
det område, som vi er belæggende i, og

331
00:29:33.260 --> 00:29:34.820
jeg har da talt med mange omkring det

332
00:29:34.820 --> 00:29:36.380
der, og de er da helt klart klar

333
00:29:36.380 --> 00:29:39.440
over, at det drejer sig om at sørge

334
00:29:39.440 --> 00:29:40.680
for at få en lærning.

335
00:29:41.180 --> 00:29:42.960
Men problemet er jo også det, at man

336
00:29:42.960 --> 00:29:47.160
jo inden for eksempelvis de håndværksmæssige fag har

337
00:29:47.160 --> 00:29:50.560
jo haft vanskeligheder igennem nogle år.

338
00:29:50.560 --> 00:29:53.820
Og det gør så jo, at sommeren er

339
00:29:53.820 --> 00:29:55.940
måske lidt mere forpasning over for at ville

340
00:29:55.940 --> 00:29:56.460
tage en lærning.

341
00:29:56.760 --> 00:29:58.440
Nu bor vi jo i Danmark, og Storm

342
00:29:58.440 --> 00:30:00.520
P var jo ham, der opfandt ordet, det

343
00:30:00.520 --> 00:30:01.940
er svært at spå, hvis det ikke er

344
00:30:01.940 --> 00:30:02.560
sådan om fremtiden.

345
00:30:03.420 --> 00:30:04.300
Jamen, det er også rigtigt.

346
00:30:04.480 --> 00:30:05.900
Og det er det, den lille mester tror

347
00:30:05.900 --> 00:30:06.820
på i øjeblikket.

348
00:30:07.080 --> 00:30:08.880
Altså, er troen på, at det virkelig kommer

349
00:30:08.880 --> 00:30:11.020
til, at gymne kommer i gang igen, for

350
00:30:11.020 --> 00:30:11.240
lille?

351
00:30:12.360 --> 00:30:13.600
Nej, det tror jeg egentlig ikke, den er.

352
00:30:13.900 --> 00:30:16.720
Men det kunne godt være jo, at lidt

353
00:30:16.720 --> 00:30:18.860
mere vind i sejlen, det ville være ganske

354
00:30:18.860 --> 00:30:19.120
godt.

355
00:30:19.120 --> 00:30:23.160
Og når vi nu ser ind i fællesmarkedet,

356
00:30:23.560 --> 00:30:27.880
som vi jo kommer ind i 1992 fuldstændigt,

357
00:30:28.360 --> 00:30:30.520
der vil nok ske en hel del omvæltninger.

358
00:30:31.100 --> 00:30:34.400
Og vi ser jo også, at Øst-Tyskland

359
00:30:34.400 --> 00:30:36.720
nu bliver sammenlagt med Vest-Tyskland.

360
00:30:36.820 --> 00:30:39.880
Det sker jo inden for, sandsynligvis, en af

361
00:30:39.880 --> 00:30:41.620
to måneder eller sådan noget lignende derefter, hvad

362
00:30:41.620 --> 00:30:42.980
man jo siger er dagsprisen i dag.

363
00:30:43.640 --> 00:30:45.260
Og det vil jo også få en stor

364
00:30:45.260 --> 00:30:45.680
betydning.

365
00:30:46.260 --> 00:30:47.300
Du har jo så kun haft en helt

366
00:30:47.300 --> 00:30:49.140
anden del af branchen, men som også er

367
00:30:49.140 --> 00:30:51.120
teknisk uden, det er Hoteller og Restaurantskolen.

368
00:30:51.400 --> 00:30:54.960
Det er Hoteller og Restaurantskolen, og vi holder

369
00:30:54.960 --> 00:30:58.080
også på tirsdag åben hus.

370
00:30:58.640 --> 00:31:00.340
Kommer I også ind på den slags tanker

371
00:31:00.340 --> 00:31:02.480
i jeres job med Indre Markedet?

372
00:31:02.880 --> 00:31:03.820
Helt afgjort.

373
00:31:04.440 --> 00:31:06.880
Hoteller og Restaurantsbranchen, den har jo altid været

374
00:31:06.880 --> 00:31:07.440
international.

375
00:31:08.140 --> 00:31:12.760
Og de grunduddannelser, som vi har, mener vi

376
00:31:12.760 --> 00:31:17.140
helt klart kan bære også i Indre Markedet.

377
00:31:17.740 --> 00:31:22.660
For jeg vil da støtte den synspunkt, at

378
00:31:22.660 --> 00:31:27.500
vores grunduddannelse, der bygger på en vekslevirkning mellem

379
00:31:27.500 --> 00:31:32.260
arbejdsplads og skoleophold, den er bæredygtig, og det

380
00:31:32.260 --> 00:31:33.220
vil den være fortsat.

381
00:31:35.580 --> 00:31:38.560
Det drejer sig i alt om 35.000,

382
00:31:39.040 --> 00:31:41.620
der har en basisuddannelse, og af dem er

383
00:31:41.620 --> 00:31:44.940
der altså 9.000, som vi også sagde

384
00:31:44.940 --> 00:31:48.460
i går, der ikke har fået en læreplads.

385
00:31:48.920 --> 00:31:50.160
Men i løbet af dagen her i dag,

386
00:31:50.200 --> 00:31:51.280
der er vi blevet ringet op og sagt,

387
00:31:51.340 --> 00:31:52.700
at det taler ikke rigtigt, for der sker

388
00:31:52.700 --> 00:31:54.300
hele tiden noget, og det gør der jo.

389
00:31:54.820 --> 00:31:57.220
Ja, det er klart, at der sker noget.

390
00:31:57.420 --> 00:32:01.140
For det første, fordi vi gennem vores ministerie

391
00:32:01.140 --> 00:32:02.740
har fået at stille nogle midler til rådighed

392
00:32:02.740 --> 00:32:05.880
til at gå ud til mesterne og forklare,

393
00:32:06.320 --> 00:32:07.540
hvad det er, det drejer sig om.

394
00:32:08.060 --> 00:32:10.060
Og det er noget, vores studievejleder er meget

395
00:32:10.060 --> 00:32:12.160
bevidste overfor, og det er noget, vores studievejleder

396
00:32:12.160 --> 00:32:14.860
har gjort et meget stort stykke arbejde indenfor.

397
00:32:14.860 --> 00:32:17.900
Men når tallet 9.000 figurerer, så er

398
00:32:17.900 --> 00:32:19.180
der også stående her, at det endda er

399
00:32:19.180 --> 00:32:21.440
9.500 cirka, men det er 1.

400
00:32:21.520 --> 00:32:22.600
august-tallet.

401
00:32:22.700 --> 00:32:24.860
Og hvis vi siger, at tallet ikke er

402
00:32:24.860 --> 00:32:26.520
helt sikkert, så skyldes det jo af vores

403
00:32:26.520 --> 00:32:29.020
industriferie, der ligger i juli måned.

404
00:32:30.180 --> 00:32:32.600
Naturligvis netop rammer sådan et tal i det,

405
00:32:32.860 --> 00:32:35.100
at hvis virksomheden, i hvert fald de større,

406
00:32:35.420 --> 00:32:39.120
har fælleslukket i alle afdelinger, så har studievejlederen

407
00:32:39.120 --> 00:32:40.600
jo ikke haft mulighed for at komme i

408
00:32:40.600 --> 00:32:42.700
kontakt med disse virksomheder.

409
00:32:42.700 --> 00:32:46.820
Og dermed vil jeg sige, at efter ferielukningen,

410
00:32:47.100 --> 00:32:49.100
ja, så har vi igen opnået stor kontakt.

411
00:32:49.360 --> 00:32:50.840
Men tallet er altså talt per 1.

412
00:32:50.900 --> 00:32:53.120
august, og vi skriver altså i dag den

413
00:32:53.120 --> 00:32:53.620
22.

414
00:32:53.800 --> 00:32:55.320
august, og det vil sige, at der er

415
00:32:55.320 --> 00:32:57.120
en væsentlig forskel.

416
00:32:57.260 --> 00:32:59.080
Men nogle områder, det vil jeg da ikke

417
00:32:59.080 --> 00:33:02.200
undlade at gøre opmærksom på, har stadigvæk et

418
00:33:02.200 --> 00:33:03.520
meget stort efterslæb.

419
00:33:03.720 --> 00:33:07.540
Mangler stadigvæk mange praktikpladser, hvor andre områder næsten

420
00:33:07.540 --> 00:33:08.540
er bukket helt ind.

421
00:33:08.540 --> 00:33:10.920
Jeg kan nævne et enkelt i hovedstadsregionen.

422
00:33:11.520 --> 00:33:14.000
Det er således, at de tekniske skoler i

423
00:33:14.000 --> 00:33:18.000
hovedstaden, hvor jeg repræsenterer Københavns Tekniske Skole, der

424
00:33:18.000 --> 00:33:21.520
er der ikke flere elever til maskineområdet.

425
00:33:22.220 --> 00:33:23.580
Altså kommer der en mester og spørger, om

426
00:33:23.580 --> 00:33:25.460
vi har en elev inden for maskineområdet, så

427
00:33:25.460 --> 00:33:27.000
må vi male, at vi har ikke flere.

428
00:33:27.160 --> 00:33:28.400
De er udsolgt.

429
00:33:28.860 --> 00:33:30.040
Men så er der andre områder, hvor der

430
00:33:30.040 --> 00:33:31.040
absolut er nogen tilbage.

431
00:33:31.710 --> 00:33:34.800
En af sektorerne, hvor det naturligvis siges, at

432
00:33:34.800 --> 00:33:37.060
det er byggeranlæg, men i det øjeblik, der

433
00:33:37.060 --> 00:33:40.920
er lavkonjunktur, og som vi har følt det

434
00:33:40.920 --> 00:33:42.780
inden for byggeranlægsområdet, ja, så vil det jo

435
00:33:42.780 --> 00:33:45.520
slå igennem i sådan en branche der, og

436
00:33:45.520 --> 00:33:47.760
hermed også på lære- og praktikpladserne.

437
00:33:48.660 --> 00:33:49.260
Men der er andre.

438
00:33:49.640 --> 00:33:54.780
Der er også servicefagene og her, restaurations-

439
00:33:54.780 --> 00:33:56.780
og levensmedskole.

440
00:33:56.780 --> 00:33:59.180
Og en af servicefagene har vi været ude

441
00:33:59.180 --> 00:33:59.980
og besøge her.

442
00:34:00.100 --> 00:34:01.300
Det er en helt anden del af det.

443
00:34:01.380 --> 00:34:02.780
Det er frisørsskolen.

444
00:34:03.840 --> 00:34:06.000
Og der fik vi sådan lidt af et

445
00:34:06.000 --> 00:34:07.820
specielt syn, da vi kom derud.

446
00:34:10.449 --> 00:34:12.230
Du er i gang med uddannelsen som frisør.

447
00:34:12.310 --> 00:34:13.530
Hvor langt er du kommet i din uddannelse?

448
00:34:14.270 --> 00:34:17.510
Jeg har et par år tilbage.

449
00:34:17.929 --> 00:34:19.130
Det tager jo en del tid.

450
00:34:20.750 --> 00:34:23.110
Jeg er færdig omkring den første syv med

451
00:34:23.110 --> 00:34:24.090
92 eller sådan noget.

452
00:34:25.770 --> 00:34:28.250
Lærer I den der sociale side af sagen

453
00:34:28.250 --> 00:34:29.210
her på skolen?

454
00:34:31.130 --> 00:34:32.790
Altså det med at komme i kontakt med

455
00:34:32.790 --> 00:34:33.050
kunden.

456
00:34:34.409 --> 00:34:35.690
Ja, det gør man.

457
00:34:36.270 --> 00:34:39.790
Så vi har forskellige fag, bortset fra frisørfaget.

458
00:34:41.090 --> 00:34:43.469
Vi har samtidsorientering, for eksempel.

459
00:34:45.929 --> 00:34:49.830
Og på IFG lærer man noget om kundens

460
00:34:49.830 --> 00:34:50.510
psykologi også.

461
00:34:50.590 --> 00:34:52.350
Og det gør man også her på skolen.

462
00:34:54.130 --> 00:34:55.830
Hvordan man skal opføre sig overfor kundene.

463
00:34:56.510 --> 00:34:57.670
Hvad man skal sige, og hvad man i

464
00:34:57.670 --> 00:34:58.430
hvert fald ikke skal sige.

465
00:35:00.150 --> 00:35:01.230
Som der er jo ret vigtigt.

466
00:35:01.410 --> 00:35:04.930
Kunden skal have helt selvfølgelig til tryk, når

467
00:35:04.930 --> 00:35:06.250
han eller hun sidder og bliver klippet.

468
00:35:07.810 --> 00:35:09.950
Hvordan var din oplevelse så at komme i

469
00:35:09.950 --> 00:35:12.510
job, eller i uddannelsen, efter at have været

470
00:35:12.510 --> 00:35:12.990
på basis?

471
00:35:13.810 --> 00:35:15.290
Det var en positiv overraskelse.

472
00:35:16.370 --> 00:35:19.690
Jeg havde jo regnet med at komme til

473
00:35:19.690 --> 00:35:20.850
at stå og være skrå i det første

474
00:35:20.850 --> 00:35:21.010
år.

475
00:35:21.610 --> 00:35:22.870
Som der er mange, der får lov til

476
00:35:22.870 --> 00:35:23.130
at gøre.

477
00:35:26.970 --> 00:35:29.550
Jeg blev kastet mere eller mindre hurtigt ud

478
00:35:29.550 --> 00:35:29.750
i det.

479
00:35:30.630 --> 00:35:32.550
Jeg fik mange modeller til at starte med.

480
00:35:34.050 --> 00:35:35.890
Og alle venner jeg bekendte kom ud og

481
00:35:35.890 --> 00:35:36.350
blev klippet.

482
00:35:37.270 --> 00:35:38.370
For at jeg kunne få noget træning.

483
00:35:38.770 --> 00:35:40.030
Og så langsomt begyndte jeg at få nogle

484
00:35:40.030 --> 00:35:40.250
kunder.

485
00:35:41.090 --> 00:35:42.850
Og få en lille fast kundekreds.

486
00:35:44.490 --> 00:35:45.750
Og det var jo meget lykkeligt.

487
00:35:47.950 --> 00:35:49.630
Har du noget indtryk af, at det var

488
00:35:49.630 --> 00:35:54.770
svært for dine andre basisårskollegaer at få job?

489
00:35:55.470 --> 00:35:56.330
Det var meget svært.

490
00:35:58.010 --> 00:35:59.050
Især for pigerne.

491
00:36:01.530 --> 00:36:03.410
Fordi der er så mange piger, der gerne

492
00:36:03.410 --> 00:36:03.970
vil være for søvn.

493
00:36:07.970 --> 00:36:09.810
Og forsøgmesterne vil heldst have drengene.

494
00:36:13.430 --> 00:36:15.150
Fordi jeg ved ikke rigtig, hvorfor.

495
00:36:15.670 --> 00:36:16.710
Det kan have noget at gøre med, at

496
00:36:16.710 --> 00:36:18.170
de har haft dårlige oplevelser med, at der

497
00:36:18.170 --> 00:36:19.350
er en elev, der er blevet gået ud

498
00:36:19.350 --> 00:36:20.470
i mit læretid og sprunget fra.

499
00:36:23.150 --> 00:36:24.910
Eller at jeg også har drengene mere ambitiøse.

500
00:36:25.030 --> 00:36:26.850
Jeg ved ikke rigtig, hvorfor egentlig.

501
00:36:27.150 --> 00:36:28.290
Har du noget med fysikken måske?

502
00:36:28.710 --> 00:36:29.650
Det kan jeg godt tænke sig.

503
00:36:32.170 --> 00:36:35.690
Det er lettere for drengene at få en

504
00:36:35.690 --> 00:36:36.730
læreplads, end det er for piger.

505
00:36:36.730 --> 00:36:38.230
Hvad er det, du opfordrer dem til?

506
00:36:39.830 --> 00:36:41.210
Inden for frisørfaget i hvert fald.

507
00:36:43.290 --> 00:36:45.690
Det var nok ikke så specielt en situation,

508
00:36:45.810 --> 00:36:47.830
vi så her, som det kunne opfattes udefra.

509
00:36:48.030 --> 00:36:49.890
Men for os der oplevede derinde, var det

510
00:36:49.890 --> 00:36:50.870
en speciel situation.

511
00:36:51.590 --> 00:36:53.910
Claus der stod her og friserede, han er

512
00:36:53.910 --> 00:36:55.550
i virkeligheden uddannet som damefrisør.

513
00:36:56.570 --> 00:36:58.090
Og det er jo også noget, der er

514
00:36:58.090 --> 00:37:00.350
så karakteristisk efterhånden i FG-uddannelsen.

515
00:37:00.530 --> 00:37:03.590
Selvom FG-lærerne på et tidspunkt i basisåret

516
00:37:03.590 --> 00:37:05.150
har en eller anden ønske om at blive

517
00:37:05.150 --> 00:37:06.850
et eller andet, så bliver han jo alligevel

518
00:37:06.850 --> 00:37:09.290
hos jer påvirket, måske til at tage noget

519
00:37:09.290 --> 00:37:09.570
andet.

520
00:37:10.710 --> 00:37:12.330
Jeg vil ikke kalde det at blive påvirket.

521
00:37:12.770 --> 00:37:14.110
Jeg vil gerne over at sige, at netop

522
00:37:14.110 --> 00:37:17.330
FG-uddannelsens force er jo den, at man

523
00:37:17.330 --> 00:37:19.570
kommer ind for et fagområde, som vi kalder

524
00:37:19.570 --> 00:37:20.730
et hovederhvervsområde.

525
00:37:20.830 --> 00:37:22.810
Og hvis vi nu valgte fx jern og

526
00:37:22.810 --> 00:37:25.790
metal, eller byggeranlæg med jern og metal, så

527
00:37:25.790 --> 00:37:28.630
ville området jo give ham nogle muligheder for

528
00:37:28.630 --> 00:37:30.510
at se, hvad han selv føler, hvad han

529
00:37:30.510 --> 00:37:31.690
har lyst til og hvad han er mest

530
00:37:31.690 --> 00:37:32.070
egne til.

531
00:37:32.070 --> 00:37:34.970
Han kunne jo vælge mellem smede, automekaniker, maskin

532
00:37:34.970 --> 00:37:36.250
og hele el-området.

533
00:37:36.370 --> 00:37:37.910
Det er både stærk- og svagsdomsområde.

534
00:37:38.330 --> 00:37:40.030
Han får lov til at afprøve det hele

535
00:37:40.030 --> 00:37:43.330
over en periode på et par måneder, og

536
00:37:43.330 --> 00:37:44.690
derefter vælger han et speciale.

537
00:37:45.330 --> 00:37:46.970
Og når han har valgt det speciale, så

538
00:37:46.970 --> 00:37:49.330
sørger teknisk skole for, at han bliver meget

539
00:37:49.330 --> 00:37:51.750
velfunderet inden for det område, han selv har

540
00:37:51.750 --> 00:37:54.570
valgt, i et samarbejde med selvfølgelig studievejledning og

541
00:37:54.570 --> 00:37:55.550
lærerne på skolen.

542
00:37:56.350 --> 00:37:58.770
Men det er således, at det speciale skal

543
00:37:58.770 --> 00:38:00.270
han så sidenhen ud og finde sig en

544
00:38:00.270 --> 00:38:01.050
praktikplads i.

545
00:38:01.050 --> 00:38:02.790
Og det er den situation, vi står i

546
00:38:02.790 --> 00:38:04.930
i dag, at vi mangler nogle praktikpladser til

547
00:38:04.930 --> 00:38:08.530
dem, der har forladt basisåret her i junimånedet,

548
00:38:08.610 --> 00:38:10.990
og som altså gerne skulle i gang, inden

549
00:38:10.990 --> 00:38:14.430
det fortaber sig eller fortoner sig noget af

550
00:38:14.430 --> 00:38:16.530
den viden, de har erhvervet sig i det

551
00:38:16.530 --> 00:38:18.150
år, de har gået på teknisk skole.

552
00:38:18.530 --> 00:38:20.450
Nu drejer det sig om 25 procent.

553
00:38:21.350 --> 00:38:23.490
Det er vel ikke så uoverskueligt.

554
00:38:24.210 --> 00:38:25.070
Jeg ved ikke, om jeg skal spørge det

555
00:38:25.070 --> 00:38:26.170
af repræsentanten først.

556
00:38:26.850 --> 00:38:28.970
Er det så uoverskueligt, 9000?

557
00:38:31.070 --> 00:38:33.190
Vi skal lige se, at de 9000 er

558
00:38:33.190 --> 00:38:34.070
på landsplan.

559
00:38:34.990 --> 00:38:38.350
Og hvis vi tager på Københavnsområdet, så har

560
00:38:38.350 --> 00:38:40.510
jeg altså ikke fået tallet på nuværende tidspunkt,

561
00:38:40.610 --> 00:38:43.130
men de ligger vel omkring 1500 stykker eller

562
00:38:43.130 --> 00:38:43.230
sådan noget.

563
00:38:43.390 --> 00:38:44.110
Totalt regnet.

564
00:38:44.150 --> 00:38:45.610
Totalt regnet, det synes jeg er det sidste

565
00:38:45.610 --> 00:38:46.290
tal, jeg har hørt.

566
00:38:46.830 --> 00:38:48.850
Det her med tal, det er jo altid

567
00:38:48.850 --> 00:38:50.290
lidt vanskeligt for...

568
00:38:50.290 --> 00:38:52.370
Det er jo et spørgsmål overfor elberetter, som

569
00:38:52.370 --> 00:38:54.390
vi jo hørte før 1.

570
00:38:54.450 --> 00:38:54.830
august.

571
00:38:54.870 --> 00:38:57.130
Det var så den skæringsdag, man benyttede sig

572
00:38:57.130 --> 00:38:57.250
af.

573
00:38:57.250 --> 00:38:59.350
Men eksempelvis havde vi jo selv ferie på

574
00:38:59.350 --> 00:39:00.190
virksomheder.

575
00:39:00.750 --> 00:39:02.930
Og vi antog jo ca.

576
00:39:03.510 --> 00:39:06.930
16-18 elever efter den første.

577
00:39:06.930 --> 00:39:08.110
Så er det et spørgsmål, om de er

578
00:39:08.110 --> 00:39:09.990
indgået i tallene eller ikke er indgået i

579
00:39:09.990 --> 00:39:10.230
tallene.

580
00:39:10.290 --> 00:39:12.670
Og derfor kan jeg vel se, at vi

581
00:39:12.670 --> 00:39:14.970
skal lidt længere hen, før vi egentlig kan

582
00:39:14.970 --> 00:39:17.970
direkte finde ud af, hvordan tallene i virkeligheden

583
00:39:17.970 --> 00:39:18.610
hænger sammen.

584
00:39:19.230 --> 00:39:20.550
Så jeg synes ikke, at det på nuværende

585
00:39:20.550 --> 00:39:25.390
tidspunkt er så uoverskueligt for Københavnsområdet.

586
00:39:26.290 --> 00:39:27.810
Det ved jeg godt, at jeg er ret

587
00:39:27.810 --> 00:39:29.730
i, at det måske ikke er.

588
00:39:30.130 --> 00:39:32.390
Men man kan tale om procent eller ikke

589
00:39:32.390 --> 00:39:32.850
procent.

590
00:39:32.950 --> 00:39:34.270
Men under alle omstændigheder må jeg da sige,

591
00:39:34.730 --> 00:39:36.870
at for den enkelte pladssøgende, der er procent

592
00:39:36.870 --> 00:39:37.890
ikke meningsfyldt.

593
00:39:38.910 --> 00:39:40.490
For ham, der er det ham selv.

594
00:39:40.890 --> 00:39:43.030
Og så håber vi jo, at vi hjælper

595
00:39:43.030 --> 00:39:43.910
dem alle sammen selvfølgelig.

596
00:39:43.990 --> 00:39:45.410
Og det er jo det, dagen på tirsdag

597
00:39:45.410 --> 00:39:45.770
går på.

598
00:39:46.530 --> 00:39:50.450
Er det lettere på metalsiden at kunne vejlede

599
00:39:50.450 --> 00:39:53.210
basisårseleverne, end det er i hos jer fx?

600
00:39:53.770 --> 00:39:55.310
Nej, det tror jeg da ikke, det er.

601
00:39:55.510 --> 00:40:03.750
Vi har levensmiddelområdets uddannelser, hvor eleverne i løbet

602
00:40:03.750 --> 00:40:07.090
af basisåret får lejlighed til at stifte bekendtskab

603
00:40:07.090 --> 00:40:09.990
med det i praktisk arbejde.

604
00:40:10.290 --> 00:40:13.650
Og det giver dem en mulighed for at

605
00:40:13.650 --> 00:40:16.450
kunne vælge på trend 2 en linje.

606
00:40:17.290 --> 00:40:19.690
Men det er altså ikke et speciale, de

607
00:40:19.690 --> 00:40:20.690
vælger hos os.

608
00:40:21.060 --> 00:40:23.130
Det er en linje, der går i retningen

609
00:40:23.130 --> 00:40:28.870
af slagteruddannelserne, af tilberedningsuddannelserne og procesuddannelserne.

610
00:40:29.630 --> 00:40:32.310
Men inden for vort område, der har eleverne

611
00:40:32.310 --> 00:40:35.510
altså frit erhvervsvalg efter basisåret.

612
00:40:37.590 --> 00:40:41.590
Og hvis vi ser på det antal elever,

613
00:40:41.870 --> 00:40:45.370
som vi på Hotel og Restaurantskolen mangler at

614
00:40:45.370 --> 00:40:47.910
få ud i praktikplads, så er det meget

615
00:40:47.910 --> 00:40:48.290
lille.

616
00:40:48.990 --> 00:40:53.130
Når vi når LOP-dagen på tirsdag, så

617
00:40:53.130 --> 00:40:58.170
taler vi måske om 15-20 elever ud

618
00:40:58.170 --> 00:41:00.190
af hele vores hold.

619
00:41:01.030 --> 00:41:03.910
Og der sker noget hver eneste dag, så

620
00:41:03.910 --> 00:41:06.470
de statistik-tallene, vi har, de ændrer sig.

621
00:41:07.250 --> 00:41:10.470
Og jeg vil derfor støtte helt, at det

622
00:41:10.470 --> 00:41:12.710
er den enkelte, vi skal hjælpe det af.

623
00:41:13.190 --> 00:41:15.750
Og jeg håber, de kommer ud allesammen.

624
00:41:15.910 --> 00:41:16.650
Det ser sådan ud.

625
00:41:17.370 --> 00:41:19.710
Nu lader jeg det til, at I har

626
00:41:19.710 --> 00:41:21.790
et specielt tilfælde på, da vi mødte ude

627
00:41:21.790 --> 00:41:25.690
hos jer, der var en kokkepige, der fik

628
00:41:25.690 --> 00:41:27.150
vi denne her historie.

629
00:41:29.690 --> 00:41:31.910
Det her må jo være højdepunktet på dagen

630
00:41:31.910 --> 00:41:33.050
at spise sin egen mad.

631
00:41:33.630 --> 00:41:35.330
Hvem har fået ideen til den mad her?

632
00:41:35.530 --> 00:41:36.610
Hvem har lavet opskriften til det her?

633
00:41:37.890 --> 00:41:39.290
Det har vi selv, nej.

634
00:41:39.510 --> 00:41:40.850
Vi tager dem fra nogle bøger af nogle

635
00:41:40.850 --> 00:41:42.250
gange, og så laver vi lidt om på

636
00:41:42.250 --> 00:41:42.930
dem en gang imellem.

637
00:41:44.310 --> 00:41:45.090
Det er forskelligt.

638
00:41:45.470 --> 00:41:46.890
Du har fået en læreplads.

639
00:41:47.190 --> 00:41:48.270
Ja, det har jeg.

640
00:41:48.410 --> 00:41:49.150
Og hvor er det henne?

641
00:41:49.450 --> 00:41:51.030
Det er på Scandic Hotel i Hvidovre.

642
00:41:51.830 --> 00:41:52.990
Hvor svært var det for dig at få

643
00:41:52.990 --> 00:41:53.150
den?

644
00:41:54.190 --> 00:41:55.610
Det var rimelig nemt.

645
00:41:57.490 --> 00:41:59.950
Studievejlederen herinde fra skolen ringede til mig og

646
00:41:59.950 --> 00:42:02.070
sagde, at hvis jeg ville have en læreplads,

647
00:42:02.150 --> 00:42:03.450
så skulle jeg gå ud og snakke med

648
00:42:03.450 --> 00:42:03.990
dem derude.

649
00:42:05.150 --> 00:42:06.070
Og det gjorde jeg så.

650
00:42:06.530 --> 00:42:09.150
Og så blev jeg ansat to dage efter.

651
00:42:10.670 --> 00:42:13.170
Og hvordan var den oplevelse for dig at

652
00:42:13.170 --> 00:42:15.630
komme derud til Scandic Hotel i Hvidovre, og

653
00:42:15.630 --> 00:42:17.910
så prøve at tale med dem om en

654
00:42:17.910 --> 00:42:18.310
læreplads?

655
00:42:19.750 --> 00:42:22.730
Man var nervøs selvfølgelig også.

656
00:42:23.030 --> 00:42:24.750
Man ved ikke, om man får pladsen eller

657
00:42:24.750 --> 00:42:25.150
ikke.

658
00:42:26.890 --> 00:42:28.190
Så man er jo nervøs.

659
00:42:30.150 --> 00:42:31.510
Kommer du lige fra folkeskolen?

660
00:42:31.990 --> 00:42:35.150
Ja, jeg gik lige fra folkeskolen og så

661
00:42:35.150 --> 00:42:35.690
på FG.

662
00:42:36.790 --> 00:42:37.390
Basisår, ikke?

663
00:42:37.910 --> 00:42:39.530
Nu har du altså et job, men det

664
00:42:39.530 --> 00:42:41.830
er der jo nok mange af dine kollegaer

665
00:42:41.830 --> 00:42:43.030
her, der har svært ved at få.

666
00:42:43.150 --> 00:42:43.890
Eller har du indtryk af det?

667
00:42:44.410 --> 00:42:45.130
Ja, det tror jeg.

668
00:42:45.650 --> 00:42:46.770
Der er mange andre, der har svært ved

669
00:42:46.770 --> 00:42:47.290
at få plads.

670
00:42:48.570 --> 00:42:50.410
Der er jo ikke så mange, så man

671
00:42:50.410 --> 00:42:51.710
slår sig om dem.

672
00:42:58.760 --> 00:43:00.520
Vi bruger det gamle ord, den ene stød,

673
00:43:00.620 --> 00:43:03.940
den anden sprød, fordi at den kokkepige, som

674
00:43:03.940 --> 00:43:05.600
vi her mødte, hun fik jo altså et

675
00:43:05.600 --> 00:43:06.440
job fra en anden.

676
00:43:06.440 --> 00:43:09.720
Er det så noget, der er karakteristisk i

677
00:43:09.720 --> 00:43:11.400
din oplevelse af situationen?

678
00:43:11.620 --> 00:43:12.880
Nej, det må jeg nok svare.

679
00:43:13.040 --> 00:43:13.580
Det er det ikke.

680
00:43:14.100 --> 00:43:16.760
Men selvfølgelig kan der opstå den slags situationer,

681
00:43:17.120 --> 00:43:20.100
at en af de elever, vi sender ud

682
00:43:20.100 --> 00:43:22.380
efter et år hos os, måske i en

683
00:43:22.380 --> 00:43:23.820
virksomhed ikke passer helt.

684
00:43:23.880 --> 00:43:25.240
Nu behøver det ikke kun at være fagligt.

685
00:43:25.540 --> 00:43:27.640
Vi vurderer meget på det faglige og prøver

686
00:43:27.640 --> 00:43:30.400
at give vores elever nogle holdninger til det

687
00:43:30.400 --> 00:43:31.780
fag, de skal ud og som de sender

688
00:43:31.780 --> 00:43:32.780
ønske til at gå ud i.

689
00:43:34.180 --> 00:43:35.600
Men selvfølgelig kan man komme ud i en

690
00:43:35.600 --> 00:43:37.580
virksomhed, hvor man ikke passer til.

691
00:43:37.940 --> 00:43:40.180
Det er jo mennesker, og mennesker er individuelle.

692
00:43:41.180 --> 00:43:43.200
Hvis det især er en lille mester, så

693
00:43:43.200 --> 00:43:44.420
kan man jo tale om, at det skal

694
00:43:44.420 --> 00:43:46.280
være en mester og lærling, der skal kunne

695
00:43:46.280 --> 00:43:50.020
gå sammen fra morgen til aften i hele

696
00:43:50.020 --> 00:43:50.600
arbejdstiden.

697
00:43:51.220 --> 00:43:53.620
Så det kan jo spille en rolle, og

698
00:43:53.620 --> 00:43:56.320
så er vi der indstillet på at hjælpe

699
00:43:56.320 --> 00:44:00.020
både mesteren, men også eleven ved at, hvis

700
00:44:00.020 --> 00:44:02.380
vi har mulighed for det, bygge der ved

701
00:44:02.380 --> 00:44:04.140
at finde en anden elev til mesteren, og

702
00:44:04.140 --> 00:44:06.480
så hjælpe den elev, som det så er

703
00:44:06.480 --> 00:44:09.100
gået lidt skældt for, til en ny plads.

704
00:44:09.860 --> 00:44:12.560
Og hvis det opstår, så lykkes det normalt

705
00:44:12.560 --> 00:44:14.140
også for os at komme igennem med det.

706
00:44:14.440 --> 00:44:16.300
Af de 16, du nu har fået, er

707
00:44:16.300 --> 00:44:18.100
der nogen der, der...

708
00:44:18.100 --> 00:44:22.420
Altså vi har jo en afskillig overforfaring i,

709
00:44:22.520 --> 00:44:25.760
hvordan man ansætter lærlinge, og vi gør jo

710
00:44:25.760 --> 00:44:27.920
den måde, at vi sætter med intervjuer lærlingene

711
00:44:27.920 --> 00:44:31.440
igennem, når de kommer som ansøgere, og derigennem

712
00:44:31.440 --> 00:44:34.020
finder vi de unge mennesker, som vi mener,

713
00:44:34.080 --> 00:44:35.560
der passer til virksomheden.

714
00:44:36.900 --> 00:44:38.540
Og når vi var inde på det der

715
00:44:38.540 --> 00:44:42.000
med hensyn til lidt omkring uddannelsen, så må

716
00:44:42.000 --> 00:44:44.260
vi jo sige, det er, at når vi

717
00:44:44.260 --> 00:44:46.660
så har fået dem indenfor, ja, så må

718
00:44:46.660 --> 00:44:49.800
vi jo så begynde at passe den hele

719
00:44:49.800 --> 00:44:50.740
del uddannelse på dem.

720
00:44:50.740 --> 00:44:52.980
Det er drejet som jo, jeg har krav

721
00:44:52.980 --> 00:44:55.460
om matematik, men det drejer sig også om

722
00:44:55.460 --> 00:44:57.280
dansk, og drejer sig også om engelsk.

723
00:44:57.680 --> 00:44:59.780
Så derfor har vi jo engageret, og det

724
00:44:59.780 --> 00:45:01.460
har vi jo så muligheden for, som stort

725
00:45:01.460 --> 00:45:05.100
virksomhed, at engagere en lærer fra folkeskolen til

726
00:45:05.100 --> 00:45:06.880
SIP-behinder, for at føre dem op på

727
00:45:06.880 --> 00:45:08.260
de områder, som de mangler.

728
00:45:08.920 --> 00:45:11.960
Hvad er sket det indenfor matematik-faget, er

729
00:45:11.960 --> 00:45:14.600
eksempelvis, at hele den matematik, som vi prøver

730
00:45:14.600 --> 00:45:17.180
inden for elektronikken, ja, den har man stadig

731
00:45:17.180 --> 00:45:18.940
ikke lært i folkeskolen mere, den faldt ud

732
00:45:18.940 --> 00:45:20.120
i efterhuskningen.

733
00:45:21.980 --> 00:45:24.060
Ja, geometrier og matematik og så videre, det

734
00:45:24.060 --> 00:45:26.680
faldt jo ud engang i begyndelsen af 80

735
00:45:26.680 --> 00:45:28.500
'erne, og sidenhen er der ikke nogen unge

736
00:45:28.500 --> 00:45:29.400
mennesker, der har lært det.

737
00:45:29.880 --> 00:45:31.540
Og da det her er en stor del

738
00:45:31.540 --> 00:45:35.340
af det elektroniske grundfelt, ja, så bliver man

739
00:45:35.340 --> 00:45:36.560
jo simpelthen nødt til at gøre noget med

740
00:45:36.560 --> 00:45:36.720
det.

741
00:45:36.980 --> 00:45:40.060
Så vi førte dem så op til det,

742
00:45:40.120 --> 00:45:42.240
som man ville have, kan man sige, en

743
00:45:42.240 --> 00:45:43.340
gammel eksempelniveau.

744
00:45:44.340 --> 00:45:45.580
Du var lige...

745
00:45:45.580 --> 00:45:48.200
Ja, jeg gav et lille signal, fordi jeg

746
00:45:48.200 --> 00:45:49.220
synes godt lige, at jeg vil have lov

747
00:45:49.220 --> 00:45:51.880
at tilføje til det, jeg nævnte før, at

748
00:45:51.880 --> 00:45:54.440
for mesterens vedkommende er der jo en prøvetid,

749
00:45:55.020 --> 00:45:57.520
og den har man jo netop lavet af

750
00:45:57.520 --> 00:46:00.400
hensyn til, at de kan kigge hinanden an,

751
00:46:00.480 --> 00:46:03.080
både fagligt og også, om de passer sammen

752
00:46:03.080 --> 00:46:03.580
i miljøet.

753
00:46:04.060 --> 00:46:06.960
Mange små mestre, jeg tænker på indenfor en

754
00:46:06.960 --> 00:46:10.600
branche som svagstrøm, altså radio-tv-branchen, eller

755
00:46:10.600 --> 00:46:13.640
el-installatører, det er jo mestere, der også

756
00:46:13.640 --> 00:46:16.260
kan kunne sende denne elev ud til kunder,

757
00:46:16.620 --> 00:46:19.880
så han skal altså passe ind i den

758
00:46:19.880 --> 00:46:20.200
side.

759
00:46:20.880 --> 00:46:22.460
Men der var måske en ting, det er

760
00:46:22.460 --> 00:46:24.300
præcis det der med hensyn til prøvetiden.

761
00:46:24.920 --> 00:46:26.980
At for en EFG-elev er prøvetiden tre

762
00:46:26.980 --> 00:46:28.560
måneder, og godt med, at den er for

763
00:46:28.560 --> 00:46:29.900
en mesterværning i halvdelen år.

764
00:46:30.260 --> 00:46:31.300
Og det kunne godt være, at man måske

765
00:46:31.300 --> 00:46:33.020
skulle prøve at have kigget noget nærmere på

766
00:46:33.020 --> 00:46:35.360
de spørgsmål, om ikke den prøvetid skulle være

767
00:46:35.360 --> 00:46:37.940
noget længere for EFG-eleven, sådan at mestrene

768
00:46:37.940 --> 00:46:40.440
havde en chance for at få sit eleven

769
00:46:40.440 --> 00:46:41.300
rigtigt af.

770
00:46:41.300 --> 00:46:42.720
I har begge deler?

771
00:46:43.060 --> 00:46:44.780
Ja, vi har begge deler, og det er

772
00:46:44.780 --> 00:46:47.580
jo en gammel tradition i virksomheden, at vi

773
00:46:47.580 --> 00:46:50.580
har ønsket at uddanne mesterlæringer, og ja, det

774
00:46:50.580 --> 00:46:54.620
ligger jo helt tilbage til dengang, man lavede

775
00:46:54.620 --> 00:46:57.380
den nye faglige grunduddannelse, som EFG-uddannelsen hed

776
00:46:57.380 --> 00:46:57.980
oprindelig.

777
00:46:58.400 --> 00:47:00.720
Der valgte man i virksomheden at fortsætte med

778
00:47:00.720 --> 00:47:03.340
lærerlig uddannelse, når det også sådan er, at

779
00:47:03.340 --> 00:47:07.760
vores filmkemiske afdeling er sin egen tekniske skole

780
00:47:07.760 --> 00:47:09.160
på det første trin.

781
00:47:09.160 --> 00:47:10.600
Og det har vi jo så kørt med

782
00:47:10.600 --> 00:47:12.620
de mange år, og har været meget glade

783
00:47:12.620 --> 00:47:13.280
for det.

784
00:47:13.400 --> 00:47:14.400
Men det har vi jo altså som mulighed

785
00:47:14.400 --> 00:47:15.340
for, som store virksomheder.

786
00:47:15.400 --> 00:47:16.660
Og det har I også været syge til

787
00:47:16.660 --> 00:47:17.400
at kunne gøre.

788
00:47:17.540 --> 00:47:18.760
Ja, ja, det har vi nemlig.

789
00:47:19.060 --> 00:47:21.080
Men det bliver meget forskelligt fra den lille

790
00:47:21.080 --> 00:47:21.620
håndværksmester.

791
00:47:21.680 --> 00:47:22.380
Helt sikkert.

792
00:47:22.740 --> 00:47:26.640
Til allersidst, vi skal lige have reveteret tirsdag

793
00:47:26.640 --> 00:47:27.180
den 28.

794
00:47:28.360 --> 00:47:31.420
Ja, der har vi vores logdag, og den

795
00:47:31.420 --> 00:47:35.140
starter fra morgenstunden af, hvor alle er velkomne.

796
00:47:35.140 --> 00:47:39.420
Det vil altså være både virksomhedsejere og virksomhedsledere,

797
00:47:40.280 --> 00:47:43.940
og det kan være forældre, og se hvad

798
00:47:43.940 --> 00:47:45.560
der foregår på en teknisk skole.

799
00:47:46.540 --> 00:47:50.180
Og der ligger brochuremateriale, der vises videofilm, og

800
00:47:50.180 --> 00:47:54.080
det gælder alle de former for tekniske afdelinger,

801
00:47:54.180 --> 00:47:56.540
som findes rundt omkring i landet.

802
00:47:57.400 --> 00:48:00.400
Så vi vil gerne byde alle dem, jeg

803
00:48:00.400 --> 00:48:02.900
har nævnt, velkommen til besøg på tirsdag, hvis

804
00:48:02.900 --> 00:48:04.780
de har mulighed for at sætte en time

805
00:48:04.780 --> 00:48:06.780
eller to af, og så komme ind og

806
00:48:06.780 --> 00:48:08.900
se, hvad kan vi, hvad byder vi på,

807
00:48:09.020 --> 00:48:11.520
og hvilken service kan bevyde erhvervslivet.

808
00:48:11.600 --> 00:48:13.240
Og med dette siger vi tak for direkte

809
00:48:13.240 --> 00:48:14.700
på denne gang, og det bliver omkøbet til

810
00:48:14.700 --> 00:48:15.720
en udvidet direkte.

811
00:48:16.080 --> 00:48:17.180
Vi er tilbage igen i morgen kl.

812
00:48:17.260 --> 00:48:19.840
21.15, og med lille øjeblik kommer bytinget.

813
00:49:47.220 --> 00:50:02.560
Danske

814
00:50:02.560 --> 00:50:02.660
tekster af Jesper Buhl Scandinavian Text Service 2018
  • Centeret for Avanceret Teknologi åbnede i dag
  • Roskilde Byråd kom i dag hjem fra budgetseminar
  • Erhvervsskolerne afholder LOP dag
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 649 550 1
Varighed tidskode
00:51:02:00
Varighed sekunder
3062
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1132
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer