- Centeret for Avanceret Teknologi åbnede i dag
- Roskilde Byråd kom i dag hjem fra budgetseminar
- Erhvervsskolerne afholder LOP dag
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:09:25.150 --> 00:09:25.990 Vi skal gøre på flere ting. 2 00:09:26.890 --> 00:09:27.610 For det første. 3 00:09:28.170 --> 00:09:31.950 Vi skal i Danmark have en forskningsindsats i 4 00:09:31.950 --> 00:09:34.270 erhvervslivet på niveau med vores naboer. 5 00:09:35.690 --> 00:09:38.530 Der skal derfor ske en tilvækst af forskere 6 00:09:38.530 --> 00:09:40.450 på omkring 10.000 personer. 7 00:09:41.190 --> 00:09:43.510 Vi vil i CAD gerne have 5-10 8 00:09:43.510 --> 00:09:44.930 % af denne tilvækst. 9 00:09:46.350 --> 00:09:51.230 Dessuden de tre institutioner bag CAD Dagens Miljøundersøgelser, 10 00:09:51.270 --> 00:09:55.410 Rigsøg og Roskilde Universitetscenter har i dag meget 11 00:09:55.410 --> 00:10:00.530 stærke industrirelevante aktiviteter inden for områderne miljø, energi, 12 00:10:00.950 --> 00:10:03.570 materialer som måler informationssystemer. 13 00:10:04.770 --> 00:10:08.030 Det er disse aktiviteter, som danner en solid 14 00:10:08.030 --> 00:10:11.910 basis for, at virksomheder, der ønsker at forske 15 00:10:11.910 --> 00:10:14.850 og udvikle inden for disse områder med fordel, 16 00:10:14.930 --> 00:10:15.970 kan placere sig i CAD. 17 00:10:18.110 --> 00:10:21.450 De tre institutioner har allerede gode kontakter med 18 00:10:21.450 --> 00:10:22.190 erhvervslivet. 19 00:10:22.190 --> 00:10:24.170 Og denne tendens er voksende. 20 00:10:25.070 --> 00:10:27.610 Og det er både de kontakter, der er 21 00:10:27.610 --> 00:10:31.050 etableret, og de nye kontakter, som vi tror 22 00:10:31.050 --> 00:10:32.650 vil være indflyttere i forskerparken. 23 00:10:32.710 --> 00:10:35.070 Men det er måske især de nye kontakter, 24 00:10:35.670 --> 00:10:38.410 som kan få størst udbygget af den tætte 25 00:10:38.410 --> 00:10:41.290 daglige kontakt, en placering i CAD fører med 26 00:10:41.290 --> 00:10:41.450 sig. 27 00:10:42.710 --> 00:10:45.890 Det er sådan, at begge parter, på den 28 00:10:45.890 --> 00:10:50.290 ene side forskningsinstitutionerne og virksomhederne, skal tjene på 29 00:10:50.290 --> 00:10:50.610 CAD. 30 00:10:51.390 --> 00:10:54.650 Men hovedformålet er at styrke den nyttiggørelse af 31 00:10:54.650 --> 00:10:57.910 den offentligt finansierede forskning, som allerede er et 32 00:10:57.910 --> 00:10:59.290 kendetegn for institutionerne. 33 00:11:00.550 --> 00:11:03.030 Der er i midtetid også et andet vigtigt 34 00:11:03.030 --> 00:11:07.450 mål, og det er, at forskningsinstitutionerne kan hente 35 00:11:07.450 --> 00:11:10.110 inspiration fra samarbejdet til at sætte en ny 36 00:11:10.110 --> 00:11:11.290 grundlæggende forskning i gang. 37 00:11:15.550 --> 00:11:18.450 De aktiviteter, der skal ligge i CAD, er 38 00:11:18.450 --> 00:11:18.890 flere. 39 00:11:19.670 --> 00:11:22.290 Dels er det forsknings- og udviklingsafdelinger fra 40 00:11:22.290 --> 00:11:24.770 firmaer, der kan profitere af den forskning, der 41 00:11:24.770 --> 00:11:25.550 allerede foregår. 42 00:11:26.510 --> 00:11:28.670 Men vi regner også med at se mindre 43 00:11:28.670 --> 00:11:30.690 firmaer, der ønsker at afprøve nogle helt nye 44 00:11:30.690 --> 00:11:31.310 muligheder. 45 00:11:32.210 --> 00:11:36.430 Desuden vil vi gerne se iværksættervirksomheder og videnscenter, 46 00:11:36.570 --> 00:11:38.330 som udgår fra de tre institutioner. 47 00:11:39.770 --> 00:11:41.930 En sidste gruppe vil være de offentlige og 48 00:11:41.930 --> 00:11:45.770 private institutioner, som i væsentlig grad beskæftiger sig 49 00:11:45.770 --> 00:11:48.790 med forskning og udvikling herunder de teknologiske service 50 00:11:48.790 --> 00:11:49.950 - og videnformedlingsorganisationer. 51 00:11:52.560 --> 00:11:55.320 I CAD ser vi os selv som totalentreprenører 52 00:11:55.960 --> 00:11:59.080 på området forskning og udvikling inden for områderne 53 00:11:59.080 --> 00:12:01.360 miljø og avanceret teknologi. 54 00:12:02.260 --> 00:12:04.820 Og derfor vil vi, f.eks. de vanlige 55 00:12:04.820 --> 00:12:07.840 faciliteter, man kan hente mange steder, kunne tilbyde 56 00:12:07.840 --> 00:12:09.700 hjælp på stort set alle områder. 57 00:12:11.500 --> 00:12:14.140 Det planlagte byggeri bliver ikke alene flot, kan 58 00:12:14.140 --> 00:12:16.920 jeg sige jer, men endnu vigtigere, det bliver 59 00:12:16.920 --> 00:12:21.060 forberedt funktionsmæssigt til at imødekomme de mange forskellige 60 00:12:21.060 --> 00:12:24.800 behov, som specielt forsknings- og udviklingsgrupper har. 61 00:12:26.400 --> 00:12:28.460 For at sikre, at CAD får en god 62 00:12:28.460 --> 00:12:32.160 start, er det vigtigt i opbygningsfasen at år 63 00:12:32.160 --> 00:12:34.480 så større virksomheder og institutioner flytter ind. 64 00:12:35.420 --> 00:12:37.140 Vi må nemlig regne med, at en række 65 00:12:37.140 --> 00:12:40.040 institutioner først vil flytte ind, når centret er 66 00:12:40.040 --> 00:12:41.040 blevet tilstrækkeligt stort. 67 00:12:42.000 --> 00:12:44.380 Og vi håber selvfølgelig arbejdet for, at der 68 00:12:44.380 --> 00:12:45.840 til den tid bliver plads til alle. 69 00:12:47.400 --> 00:12:50.340 Men det er CADs idegrundlag og organisation, som 70 00:12:50.340 --> 00:12:52.200 afskiller CAD fra anden erhvervsbyggeri. 71 00:12:52.840 --> 00:12:55.520 Og som vi tror vil sikre CADs succes. 72 00:12:56.420 --> 00:12:58.220 Der er afgjort plads og behov for en 73 00:12:58.220 --> 00:13:01.320 forsknings- og teknologipark på det her område 74 00:13:01.320 --> 00:13:02.000 i Danmark. 75 00:13:02.820 --> 00:13:04.180 Og vi finder ikke et bedre sted at 76 00:13:04.180 --> 00:13:05.880 placere den end her i Roskildeområdet. 77 00:13:07.360 --> 00:13:10.060 I de sidste tre år har Roskilde Byrådet 78 00:13:10.060 --> 00:13:12.560 været på et seminar inden vedtagelse af det 79 00:13:12.560 --> 00:13:13.320 endelige budget. 80 00:13:13.840 --> 00:13:16.060 I år var det mandag, tirsdag og onsdag. 81 00:13:16.540 --> 00:13:18.440 Og for to timer siden var der pressemøde. 82 00:13:18.520 --> 00:13:20.760 I år er det med ekstra spænding omkring 83 00:13:20.760 --> 00:13:21.660 det kommende budget. 84 00:13:22.100 --> 00:13:23.520 Blandt andet om Mavlegårdskolen. 85 00:13:26.840 --> 00:13:29.140 Indsigt til Mavlegårdskolen, det var jo et af 86 00:13:29.140 --> 00:13:30.640 de emner, som vi diskuterede meget. 87 00:13:31.620 --> 00:13:32.780 Og hvor det endte med, at der var 88 00:13:32.780 --> 00:13:34.760 to hovedmuligheder, kan man sige. 89 00:13:35.780 --> 00:13:39.840 Nemlig enten at bevare en del af Mavlegårdskolen 90 00:13:41.300 --> 00:13:42.200 til og med 5. 91 00:13:42.340 --> 00:13:42.720 klasse. 92 00:13:43.840 --> 00:13:47.340 Og at det så var tvillingsskolen til specialskolen. 93 00:13:47.500 --> 00:13:50.460 Eller at flytte specialskolen til en af byens 94 00:13:50.460 --> 00:13:51.120 andre skoler. 95 00:13:52.480 --> 00:13:55.700 Fordi at vi jo i forbindelse med den 96 00:13:55.700 --> 00:13:57.820 høring, der har været og de forhandlinger, den 97 00:13:57.820 --> 00:14:00.700 arbejdsgruppe, der har siddet med Amtskommunen om specialskolen 98 00:14:01.360 --> 00:14:03.220 nok måske sige, at vi skulle finde en 99 00:14:03.220 --> 00:14:04.700 løsning på det problem. 100 00:14:04.960 --> 00:14:06.020 Og det var så de to muligheder. 101 00:14:06.020 --> 00:14:08.840 Og det så endte med, at man indstillede, 102 00:14:09.280 --> 00:14:12.000 at man fortsætter med Mavlegårdskolen 0. 103 00:14:12.080 --> 00:14:12.460 til 5. 104 00:14:12.560 --> 00:14:13.040 skole år. 105 00:14:13.920 --> 00:14:15.520 Som tvillingsskole til specialskolen. 106 00:14:15.860 --> 00:14:19.360 Og at man derefter så kan lege hovedskolen 107 00:14:19.360 --> 00:14:19.540 ud. 108 00:14:20.340 --> 00:14:21.440 Det var jo en nyhed. 109 00:14:22.080 --> 00:14:23.120 Ja, det kan man godt sige jo. 110 00:14:23.660 --> 00:14:25.580 Og jeg er godt klar over, at det 111 00:14:25.580 --> 00:14:28.520 er selvfølgelig en omvæltning. 112 00:14:28.600 --> 00:14:29.760 Ikke mindst også for den skole her. 113 00:14:29.860 --> 00:14:31.300 Jeg er da nok også klar over, at 114 00:14:31.300 --> 00:14:32.660 det er ikke alle, der synes, at det 115 00:14:32.660 --> 00:14:33.580 er den allerbedste løsning. 116 00:14:33.580 --> 00:14:35.020 Men det betyder jo i hvert fald, at 117 00:14:35.020 --> 00:14:37.300 de børn, der bor i området op til 118 00:14:37.300 --> 00:14:37.580 Mavlegårdskolen. 119 00:14:38.500 --> 00:14:42.480 Og det svarer faktisk til en en klasse. 120 00:14:42.900 --> 00:14:44.880 At de så fra 0. 121 00:14:44.980 --> 00:14:45.320 til 5. 122 00:14:45.420 --> 00:14:47.500 skole år kan blive kvarteret i området. 123 00:14:47.800 --> 00:14:50.740 Og først derefter skal til en af byens 124 00:14:50.740 --> 00:14:51.460 andre skoler. 125 00:14:51.880 --> 00:14:53.360 Og det bliver jo Østervejenskolen. 126 00:14:53.680 --> 00:14:55.220 Og der kan man sige, at indtil nu 127 00:14:55.220 --> 00:14:56.500 har det jo været omvendt. 128 00:14:56.620 --> 00:14:58.860 Der er altså børn, der er blevet transporteret 129 00:14:58.860 --> 00:15:00.820 til Mavlegårdskolen for at opretholde den. 130 00:15:00.820 --> 00:15:02.560 Så det er jo ikke noget nyt princip. 131 00:15:02.860 --> 00:15:04.960 Er det en videreførelse af Jens Otto Kraus 132 00:15:04.960 --> 00:15:07.820 slogan om, at man har et princip indtil 133 00:15:07.820 --> 00:15:08.660 man får et nyt? 134 00:15:09.060 --> 00:15:11.880 Jamen altså, vi har lavet et udspil om 135 00:15:11.880 --> 00:15:14.980 det her, som sagde, at vi skulle lukke 136 00:15:14.980 --> 00:15:16.200 hele Mavlegårdskolen. 137 00:15:16.740 --> 00:15:18.420 Og efter min opfattelse kunne det stadigvæk have 138 00:15:18.420 --> 00:15:19.120 nogen fordel. 139 00:15:19.580 --> 00:15:21.560 Men nu har vi så fået skisseret en 140 00:15:21.560 --> 00:15:22.320 anden løsning op. 141 00:15:22.840 --> 00:15:24.120 Der er jo intet i den verden, der 142 00:15:24.120 --> 00:15:24.960 er sort-hvidt. 143 00:15:25.080 --> 00:15:26.240 Og her kan man så sige, så har 144 00:15:26.240 --> 00:15:27.820 vi så valgt den løsning med de fordele, 145 00:15:27.820 --> 00:15:28.280 der er udlændt på. 146 00:15:28.280 --> 00:15:30.140 Havde vi valgt den anden, så havde det 147 00:15:30.140 --> 00:15:31.500 været med de fordele, der var udlændt i 148 00:15:31.500 --> 00:15:31.640 den. 149 00:15:32.200 --> 00:15:34.420 En anden ting, som står meget på, det 150 00:15:34.420 --> 00:15:37.180 er eventuelt fyring af personale i kommunen. 151 00:15:37.420 --> 00:15:38.820 Jamen der må jeg sige, at der er 152 00:15:38.820 --> 00:15:42.520 det jo et meget væsentligt udgangspunkt for Socialdemokratiet. 153 00:15:43.140 --> 00:15:46.900 At i de reduktioner, vi foretager i kommunens 154 00:15:46.900 --> 00:15:49.640 budget for at få den balance, som det 155 00:15:49.640 --> 00:15:52.240 er nødvendigt at få, at der skal en 156 00:15:52.240 --> 00:15:53.020 omstilling til. 157 00:15:54.080 --> 00:15:56.640 Og det betyder, at vi selvfølgelig på nogle 158 00:15:56.640 --> 00:15:58.040 områder må erkende, at der skal vi ikke 159 00:15:58.040 --> 00:15:59.560 bruge så meget personale, som vi har gjort 160 00:15:59.560 --> 00:16:00.060 tidligere. 161 00:16:00.360 --> 00:16:01.800 Det skal vi så på nogle andre områder. 162 00:16:03.220 --> 00:16:05.560 Og der er det vigtigt, at vi har 163 00:16:05.560 --> 00:16:11.080 en trykkesaftale, som skulle betyde, at personalet ikke 164 00:16:11.080 --> 00:16:12.620 behøver at frygte, at de ikke har nået 165 00:16:12.620 --> 00:16:12.920 et job. 166 00:16:13.380 --> 00:16:15.660 Og derfor håber jeg, at jeg mere positivt 167 00:16:15.660 --> 00:16:17.660 kan gå ind i de forandringer, der så 168 00:16:17.660 --> 00:16:18.260 er nødvendige. 169 00:16:23.180 --> 00:16:25.040 ...tændte byrådet diskuterede på deres seminar. 170 00:16:25.480 --> 00:16:27.080 Også den kommende ældrepolitik. 171 00:16:27.080 --> 00:16:31.040 SFO, kæmpelisterne på daginstitutioner, blev behandlet. 172 00:16:31.500 --> 00:16:32.800 Men om det er den rigtige form at 173 00:16:32.800 --> 00:16:35.040 behandle de kommende budgetter på, det vil vi 174 00:16:35.040 --> 00:16:37.240 her på kanalen se nærmere på i den 175 00:16:37.240 --> 00:16:38.080 nærmeste fremtid. 176 00:16:39.260 --> 00:16:40.780 Og over til børsnyt. 177 00:16:41.300 --> 00:16:43.760 Kurserne på valutaerne svinger stadig meget. 178 00:16:44.020 --> 00:16:47.200 Dollaren faldt igen i dag til 600, mens 179 00:16:47.200 --> 00:16:50.600 det engelske pund steg til 11,51,6. 180 00:16:51.100 --> 00:16:53.100 For i går, da den var på 11 181 00:16:53.100 --> 00:16:54.720 ,49,55. 182 00:16:54.720 --> 00:16:58.080 D-markedet, svenske og norske kroner steg også 183 00:16:58.080 --> 00:16:58.580 en smule. 184 00:17:03.180 --> 00:17:06.900 På aktiemarkedet steg den danske bank til 291. 185 00:17:07.420 --> 00:17:10.200 Roskilde Bank er stadig på 520. 186 00:17:10.619 --> 00:17:12.099 Skibene faldt en smule. 187 00:17:17.880 --> 00:17:22.040 På obligationsmarkedet faldt den effektive rente til 11 188 00:17:22.040 --> 00:17:24.760 ,05, hvor den i går var oppe på 189 00:17:24.760 --> 00:17:25.599 11,16. 190 00:17:26.140 --> 00:17:30.280 Derved kom kursen igen over 91, nemlig til 191 00:17:30.280 --> 00:17:31.140 hel 91. 192 00:17:34.140 --> 00:17:35.640 Og så har vi sidst det nye for 193 00:17:35.640 --> 00:17:36.620 sportsverdenen. 194 00:17:37.060 --> 00:17:40.060 Endnu en gang overraskede Ølstykke i landspokalturneringen. 195 00:17:40.380 --> 00:17:42.880 Denne gang vil jeg slå AGF fra 1. 196 00:17:42.980 --> 00:17:44.400 Division med 2-1. 197 00:17:45.220 --> 00:17:47.680 Der skulle dog forlænges spilletid til, inden det 198 00:17:47.680 --> 00:17:49.240 lykkes for Ølstykke i 2. 199 00:17:49.360 --> 00:17:51.420 halvleg af omkampens 3. 200 00:17:51.580 --> 00:17:53.860 minut at score det afgørende mål. 201 00:17:54.420 --> 00:17:59.860 Der var, undskyld, der var 1.774 tilskuere 202 00:17:59.860 --> 00:18:01.120 på Ølstykkestadion. 203 00:18:01.760 --> 00:18:03.800 Her til aften var det Kim Hansen og 204 00:18:03.800 --> 00:18:06.640 Michael Jacobsen, der scorede de to mål hos 205 00:18:06.640 --> 00:18:08.820 landsholdsmålmanden Troels Rasmussen. 206 00:18:09.600 --> 00:18:13.740 Roskilde er B-06, mødte Vejle, der tabte, 207 00:18:13.760 --> 00:18:16.340 og der tabte Roskilde på udebane med 4 208 00:18:16.340 --> 00:18:16.800 -1. 209 00:18:17.320 --> 00:18:18.320 Det var et aktuelt kvarter. 210 00:18:18.700 --> 00:18:19.880 Vi er tilbage igen i morgen kl. 211 00:18:20.000 --> 00:18:20.560 21. 212 00:18:20.760 --> 00:18:22.700 Hav en fortsat god aften her på kanalen. 213 00:20:00.020 --> 00:20:03.680 God aften 214 00:21:32.420 --> 00:21:44.500 og 215 00:25:07.280 --> 00:25:10.120 Og velkommen til direkte udsendelsen, der sendes direkte 216 00:25:10.120 --> 00:25:11.700 her på Roskilde Universitetscenter. 217 00:25:12.260 --> 00:25:13.740 I aften, der skal vi høre noget om 218 00:25:13.740 --> 00:25:14.500 lopdage. 219 00:25:15.360 --> 00:25:16.400 Vi har været inde på det før her 220 00:25:16.400 --> 00:25:16.960 på kanalen. 221 00:25:17.220 --> 00:25:19.720 Vi har talt før om BASIS og EFG 222 00:25:19.720 --> 00:25:21.480 -lærerne i uddannelsen i det hele taget. 223 00:25:21.800 --> 00:25:23.200 Men vi skal prøve på at komme lidt 224 00:25:23.200 --> 00:25:23.740 tættere på. 225 00:25:24.340 --> 00:25:25.500 Jeg ved ikke, hvem af jer der helst 226 00:25:25.500 --> 00:25:26.880 vil fortælle lidt om, hvad lopdage er. 227 00:25:26.920 --> 00:25:27.640 Det må jo egentlig være dig. 228 00:25:28.500 --> 00:25:30.040 Jamen det vil jeg sgu meget gerne beløfte 229 00:25:30.040 --> 00:25:30.880 mig af. 230 00:25:31.860 --> 00:25:33.820 Det er således, at lopdagen er en lærer 231 00:25:33.820 --> 00:25:34.960 - og praktikpladsdag. 232 00:25:35.380 --> 00:25:37.980 Det vil sige, at det er de tekniske 233 00:25:37.980 --> 00:25:41.460 og handelsskoler, der holder en åben husdag. 234 00:25:41.900 --> 00:25:44.040 Datoen er valgt til den 28. 235 00:25:45.880 --> 00:25:48.640 august på tirsdag i næste uge. 236 00:25:49.400 --> 00:25:51.700 Der er alle velkomne. 237 00:25:52.120 --> 00:25:58.640 Både mestre, virksomheder og alt, hvad der overhovedet 238 00:25:58.640 --> 00:26:01.100 har interesse for systemet. 239 00:26:02.280 --> 00:26:05.180 Er velkommen til at besøge os og se, 240 00:26:05.420 --> 00:26:07.180 hvad er en teknisk skole, hvad er en 241 00:26:07.180 --> 00:26:07.820 handelsskole. 242 00:26:08.560 --> 00:26:11.020 Og derigennem få et indtryk af, hvad er 243 00:26:11.020 --> 00:26:12.120 det vores elever kan. 244 00:26:12.440 --> 00:26:13.780 For en ting skal vi i hvert fald 245 00:26:13.780 --> 00:26:14.260 stå fast. 246 00:26:14.740 --> 00:26:17.500 Skolerne er jo servicefunktion for erhvervslivet. 247 00:26:17.800 --> 00:26:19.740 Men det er jo ikke alt erhvervslivet måske 248 00:26:19.740 --> 00:26:20.220 kender til. 249 00:26:20.560 --> 00:26:22.320 Så vi vil gerne benytte os af at 250 00:26:22.320 --> 00:26:23.600 vise det på tirsdag. 251 00:26:24.240 --> 00:26:25.380 Du sidder og nikker. 252 00:26:26.560 --> 00:26:29.220 Jeg synes jo det er dejligt, at man 253 00:26:29.220 --> 00:26:31.520 af den vej der får muligheden for at 254 00:26:31.520 --> 00:26:33.020 besøge de tekniske skoler. 255 00:26:33.180 --> 00:26:34.600 Og se, hvad der egentlig foregår der. 256 00:26:35.120 --> 00:26:36.920 Og også få den mulighed for at få 257 00:26:36.920 --> 00:26:38.080 en snak med lærerne. 258 00:26:38.780 --> 00:26:42.000 Og egentlig se på, hvordan kan vi støtte 259 00:26:42.000 --> 00:26:43.740 den kampagne, som er i gang nu. 260 00:26:44.600 --> 00:26:47.500 Det er meget vigtigt for landet som helhed, 261 00:26:47.700 --> 00:26:50.540 at vi fortsat griber de unge mennesker, som 262 00:26:50.540 --> 00:26:53.280 er i gang med en uddannelse og som 263 00:26:53.280 --> 00:26:55.500 gerne skal have fortsat den uddannelse i en 264 00:26:55.500 --> 00:26:56.780 eller anden form for en lærer eller en 265 00:26:56.780 --> 00:26:57.440 praktikplads. 266 00:26:58.040 --> 00:27:00.340 Og det betragter jeg som at være noget 267 00:27:00.340 --> 00:27:04.800 meget vigtigt, at vi får uddannet nye unge 268 00:27:04.800 --> 00:27:07.760 mennesker til at tage fat der hvor det 269 00:27:07.760 --> 00:27:08.600 virkelig er nødvendigt. 270 00:27:08.760 --> 00:27:10.860 Nemlig i sådan en side som det område 271 00:27:10.860 --> 00:27:12.460 jeg selv kommer fra inden for industrien. 272 00:27:13.020 --> 00:27:14.680 At vi der får nogle unge mennesker, som 273 00:27:14.680 --> 00:27:18.400 er dygtige og som kan fortsætte det arbejde, 274 00:27:18.400 --> 00:27:19.860 som der laves i industrien i dag. 275 00:27:20.080 --> 00:27:21.560 Og du kommer fra en firma, som man 276 00:27:21.560 --> 00:27:24.140 nok må sige er markedsførende på verdensplan ligefrem. 277 00:27:24.260 --> 00:27:25.020 Du kommer fra Huller Kær. 278 00:27:25.640 --> 00:27:28.520 Har I ikke dagligt kontakt nok til de 279 00:27:28.520 --> 00:27:29.200 tekniske skoler? 280 00:27:29.640 --> 00:27:31.080 Ja, men når vi er her i dag, 281 00:27:31.200 --> 00:27:33.000 så er det jo selvfølgelig også som repræsentant 282 00:27:33.000 --> 00:27:36.860 for Arbejdsgiverforeningens side, at vi jo i høj 283 00:27:36.860 --> 00:27:39.460 grad vil slå på overfor samtlige mestre. 284 00:27:39.940 --> 00:27:41.740 At det er nu man skal tage fat 285 00:27:41.740 --> 00:27:44.520 på at få fat i en ny lærling 286 00:27:44.520 --> 00:27:49.220 og en ny praktikant til virksomheden For vi 287 00:27:49.220 --> 00:27:52.140 ved jo alle sammen, at fødseltallet har jo 288 00:27:52.140 --> 00:27:53.880 gennem mange år været faldende. 289 00:27:54.500 --> 00:27:58.000 Og det vil være sådan nu, at tilgangen 290 00:27:58.000 --> 00:28:01.800 af unge mennesker fra 17 års alderen, den 291 00:28:01.800 --> 00:28:02.560 er nu faldende. 292 00:28:02.940 --> 00:28:05.700 Og vi er for øjeblikket omkring ved 70 293 00:28:05.700 --> 00:28:08.280 .000 17-årige er der i landet nu. 294 00:28:08.740 --> 00:28:11.860 Og i løbet af 4-5 år, ja 295 00:28:11.860 --> 00:28:13.560 så er vi nede på omkring 50.000. 296 00:28:13.560 --> 00:28:15.540 Og det vil jeg i høj grad sige, 297 00:28:15.720 --> 00:28:18.300 det er at pludselig så står man der 298 00:28:18.300 --> 00:28:20.340 og er i ingen anden form for en 299 00:28:20.340 --> 00:28:23.780 konkurrencesituation for en forfattig, nydomt menneske. 300 00:28:24.200 --> 00:28:25.460 Så jeg synes så, at det man skal 301 00:28:25.460 --> 00:28:26.980 gribe fat i nu, det er simpelthen at 302 00:28:26.980 --> 00:28:28.920 sørge for at få fyldt sine pladser op. 303 00:28:29.280 --> 00:28:30.760 Jo, men anden side jo også, nu siger 304 00:28:30.760 --> 00:28:31.940 du godt nok, at der ikke bliver færre 305 00:28:31.940 --> 00:28:35.100 lærninger, der kommer ud på markedet, men anden 306 00:28:35.100 --> 00:28:36.020 side jo også, at vi får brug for 307 00:28:36.020 --> 00:28:37.860 endnu flere, i kraft af det indre marked. 308 00:28:38.480 --> 00:28:39.620 Jamen, det der er ingen tvivl om er, 309 00:28:39.980 --> 00:28:43.060 at vi har haft en fantastisk god håndværksmæssig 310 00:28:43.060 --> 00:28:44.940 uddannelse i det her land igennem mange år. 311 00:28:45.560 --> 00:28:47.800 Og jeg vil sige det, at i forhold 312 00:28:47.800 --> 00:28:50.480 til andre lande, så har vi jo en 313 00:28:50.480 --> 00:28:52.860 virkelig god uddannelse for vores unge mennesker. 314 00:28:53.260 --> 00:28:55.740 I det den er kombineret med en uddannelse 315 00:28:55.740 --> 00:28:58.060 på teknisk skole og en uddannelse i virksomhederne, 316 00:28:58.360 --> 00:29:00.380 det finder man næsten ikke i noget andet 317 00:29:00.380 --> 00:29:01.000 land i Europa. 318 00:29:01.000 --> 00:29:06.040 Der er samme tendenser i Vesttyskland, men eksempelvis 319 00:29:06.040 --> 00:29:08.600 i det nordiske lande har man jo ikke 320 00:29:08.600 --> 00:29:10.180 den form for uddannelse, som vi har her. 321 00:29:10.560 --> 00:29:13.700 Der har man en gymnasieuddannelse eller en skoleuddannelse, 322 00:29:14.180 --> 00:29:16.040 men det svarer jo ikke til en håndværksmæssig 323 00:29:16.040 --> 00:29:16.760 uddannelse. 324 00:29:16.960 --> 00:29:18.200 Du går jo på et stort firma. 325 00:29:18.300 --> 00:29:20.120 Tror du den lille mester på samme måde 326 00:29:20.120 --> 00:29:23.320 som du kan se det i fremtiden? 327 00:29:24.640 --> 00:29:26.100 Det er jeg helt sikker på, at vores 328 00:29:26.100 --> 00:29:26.700 mestre kan. 329 00:29:26.700 --> 00:29:29.760 Jeg kender mange af mestrene rundt omkring i 330 00:29:29.760 --> 00:29:33.260 det område, som vi er belæggende i, og 331 00:29:33.260 --> 00:29:34.820 jeg har da talt med mange omkring det 332 00:29:34.820 --> 00:29:36.380 der, og de er da helt klart klar 333 00:29:36.380 --> 00:29:39.440 over, at det drejer sig om at sørge 334 00:29:39.440 --> 00:29:40.680 for at få en lærning. 335 00:29:41.180 --> 00:29:42.960 Men problemet er jo også det, at man 336 00:29:42.960 --> 00:29:47.160 jo inden for eksempelvis de håndværksmæssige fag har 337 00:29:47.160 --> 00:29:50.560 jo haft vanskeligheder igennem nogle år. 338 00:29:50.560 --> 00:29:53.820 Og det gør så jo, at sommeren er 339 00:29:53.820 --> 00:29:55.940 måske lidt mere forpasning over for at ville 340 00:29:55.940 --> 00:29:56.460 tage en lærning. 341 00:29:56.760 --> 00:29:58.440 Nu bor vi jo i Danmark, og Storm 342 00:29:58.440 --> 00:30:00.520 P var jo ham, der opfandt ordet, det 343 00:30:00.520 --> 00:30:01.940 er svært at spå, hvis det ikke er 344 00:30:01.940 --> 00:30:02.560 sådan om fremtiden. 345 00:30:03.420 --> 00:30:04.300 Jamen, det er også rigtigt. 346 00:30:04.480 --> 00:30:05.900 Og det er det, den lille mester tror 347 00:30:05.900 --> 00:30:06.820 på i øjeblikket. 348 00:30:07.080 --> 00:30:08.880 Altså, er troen på, at det virkelig kommer 349 00:30:08.880 --> 00:30:11.020 til, at gymne kommer i gang igen, for 350 00:30:11.020 --> 00:30:11.240 lille? 351 00:30:12.360 --> 00:30:13.600 Nej, det tror jeg egentlig ikke, den er. 352 00:30:13.900 --> 00:30:16.720 Men det kunne godt være jo, at lidt 353 00:30:16.720 --> 00:30:18.860 mere vind i sejlen, det ville være ganske 354 00:30:18.860 --> 00:30:19.120 godt. 355 00:30:19.120 --> 00:30:23.160 Og når vi nu ser ind i fællesmarkedet, 356 00:30:23.560 --> 00:30:27.880 som vi jo kommer ind i 1992 fuldstændigt, 357 00:30:28.360 --> 00:30:30.520 der vil nok ske en hel del omvæltninger. 358 00:30:31.100 --> 00:30:34.400 Og vi ser jo også, at Øst-Tyskland 359 00:30:34.400 --> 00:30:36.720 nu bliver sammenlagt med Vest-Tyskland. 360 00:30:36.820 --> 00:30:39.880 Det sker jo inden for, sandsynligvis, en af 361 00:30:39.880 --> 00:30:41.620 to måneder eller sådan noget lignende derefter, hvad 362 00:30:41.620 --> 00:30:42.980 man jo siger er dagsprisen i dag. 363 00:30:43.640 --> 00:30:45.260 Og det vil jo også få en stor 364 00:30:45.260 --> 00:30:45.680 betydning. 365 00:30:46.260 --> 00:30:47.300 Du har jo så kun haft en helt 366 00:30:47.300 --> 00:30:49.140 anden del af branchen, men som også er 367 00:30:49.140 --> 00:30:51.120 teknisk uden, det er Hoteller og Restaurantskolen. 368 00:30:51.400 --> 00:30:54.960 Det er Hoteller og Restaurantskolen, og vi holder 369 00:30:54.960 --> 00:30:58.080 også på tirsdag åben hus. 370 00:30:58.640 --> 00:31:00.340 Kommer I også ind på den slags tanker 371 00:31:00.340 --> 00:31:02.480 i jeres job med Indre Markedet? 372 00:31:02.880 --> 00:31:03.820 Helt afgjort. 373 00:31:04.440 --> 00:31:06.880 Hoteller og Restaurantsbranchen, den har jo altid været 374 00:31:06.880 --> 00:31:07.440 international. 375 00:31:08.140 --> 00:31:12.760 Og de grunduddannelser, som vi har, mener vi 376 00:31:12.760 --> 00:31:17.140 helt klart kan bære også i Indre Markedet. 377 00:31:17.740 --> 00:31:22.660 For jeg vil da støtte den synspunkt, at 378 00:31:22.660 --> 00:31:27.500 vores grunduddannelse, der bygger på en vekslevirkning mellem 379 00:31:27.500 --> 00:31:32.260 arbejdsplads og skoleophold, den er bæredygtig, og det 380 00:31:32.260 --> 00:31:33.220 vil den være fortsat. 381 00:31:35.580 --> 00:31:38.560 Det drejer sig i alt om 35.000, 382 00:31:39.040 --> 00:31:41.620 der har en basisuddannelse, og af dem er 383 00:31:41.620 --> 00:31:44.940 der altså 9.000, som vi også sagde 384 00:31:44.940 --> 00:31:48.460 i går, der ikke har fået en læreplads. 385 00:31:48.920 --> 00:31:50.160 Men i løbet af dagen her i dag, 386 00:31:50.200 --> 00:31:51.280 der er vi blevet ringet op og sagt, 387 00:31:51.340 --> 00:31:52.700 at det taler ikke rigtigt, for der sker 388 00:31:52.700 --> 00:31:54.300 hele tiden noget, og det gør der jo. 389 00:31:54.820 --> 00:31:57.220 Ja, det er klart, at der sker noget. 390 00:31:57.420 --> 00:32:01.140 For det første, fordi vi gennem vores ministerie 391 00:32:01.140 --> 00:32:02.740 har fået at stille nogle midler til rådighed 392 00:32:02.740 --> 00:32:05.880 til at gå ud til mesterne og forklare, 393 00:32:06.320 --> 00:32:07.540 hvad det er, det drejer sig om. 394 00:32:08.060 --> 00:32:10.060 Og det er noget, vores studievejleder er meget 395 00:32:10.060 --> 00:32:12.160 bevidste overfor, og det er noget, vores studievejleder 396 00:32:12.160 --> 00:32:14.860 har gjort et meget stort stykke arbejde indenfor. 397 00:32:14.860 --> 00:32:17.900 Men når tallet 9.000 figurerer, så er 398 00:32:17.900 --> 00:32:19.180 der også stående her, at det endda er 399 00:32:19.180 --> 00:32:21.440 9.500 cirka, men det er 1. 400 00:32:21.520 --> 00:32:22.600 august-tallet. 401 00:32:22.700 --> 00:32:24.860 Og hvis vi siger, at tallet ikke er 402 00:32:24.860 --> 00:32:26.520 helt sikkert, så skyldes det jo af vores 403 00:32:26.520 --> 00:32:29.020 industriferie, der ligger i juli måned. 404 00:32:30.180 --> 00:32:32.600 Naturligvis netop rammer sådan et tal i det, 405 00:32:32.860 --> 00:32:35.100 at hvis virksomheden, i hvert fald de større, 406 00:32:35.420 --> 00:32:39.120 har fælleslukket i alle afdelinger, så har studievejlederen 407 00:32:39.120 --> 00:32:40.600 jo ikke haft mulighed for at komme i 408 00:32:40.600 --> 00:32:42.700 kontakt med disse virksomheder. 409 00:32:42.700 --> 00:32:46.820 Og dermed vil jeg sige, at efter ferielukningen, 410 00:32:47.100 --> 00:32:49.100 ja, så har vi igen opnået stor kontakt. 411 00:32:49.360 --> 00:32:50.840 Men tallet er altså talt per 1. 412 00:32:50.900 --> 00:32:53.120 august, og vi skriver altså i dag den 413 00:32:53.120 --> 00:32:53.620 22. 414 00:32:53.800 --> 00:32:55.320 august, og det vil sige, at der er 415 00:32:55.320 --> 00:32:57.120 en væsentlig forskel. 416 00:32:57.260 --> 00:32:59.080 Men nogle områder, det vil jeg da ikke 417 00:32:59.080 --> 00:33:02.200 undlade at gøre opmærksom på, har stadigvæk et 418 00:33:02.200 --> 00:33:03.520 meget stort efterslæb. 419 00:33:03.720 --> 00:33:07.540 Mangler stadigvæk mange praktikpladser, hvor andre områder næsten 420 00:33:07.540 --> 00:33:08.540 er bukket helt ind. 421 00:33:08.540 --> 00:33:10.920 Jeg kan nævne et enkelt i hovedstadsregionen. 422 00:33:11.520 --> 00:33:14.000 Det er således, at de tekniske skoler i 423 00:33:14.000 --> 00:33:18.000 hovedstaden, hvor jeg repræsenterer Københavns Tekniske Skole, der 424 00:33:18.000 --> 00:33:21.520 er der ikke flere elever til maskineområdet. 425 00:33:22.220 --> 00:33:23.580 Altså kommer der en mester og spørger, om 426 00:33:23.580 --> 00:33:25.460 vi har en elev inden for maskineområdet, så 427 00:33:25.460 --> 00:33:27.000 må vi male, at vi har ikke flere. 428 00:33:27.160 --> 00:33:28.400 De er udsolgt. 429 00:33:28.860 --> 00:33:30.040 Men så er der andre områder, hvor der 430 00:33:30.040 --> 00:33:31.040 absolut er nogen tilbage. 431 00:33:31.710 --> 00:33:34.800 En af sektorerne, hvor det naturligvis siges, at 432 00:33:34.800 --> 00:33:37.060 det er byggeranlæg, men i det øjeblik, der 433 00:33:37.060 --> 00:33:40.920 er lavkonjunktur, og som vi har følt det 434 00:33:40.920 --> 00:33:42.780 inden for byggeranlægsområdet, ja, så vil det jo 435 00:33:42.780 --> 00:33:45.520 slå igennem i sådan en branche der, og 436 00:33:45.520 --> 00:33:47.760 hermed også på lære- og praktikpladserne. 437 00:33:48.660 --> 00:33:49.260 Men der er andre. 438 00:33:49.640 --> 00:33:54.780 Der er også servicefagene og her, restaurations- 439 00:33:54.780 --> 00:33:56.780 og levensmedskole. 440 00:33:56.780 --> 00:33:59.180 Og en af servicefagene har vi været ude 441 00:33:59.180 --> 00:33:59.980 og besøge her. 442 00:34:00.100 --> 00:34:01.300 Det er en helt anden del af det. 443 00:34:01.380 --> 00:34:02.780 Det er frisørsskolen. 444 00:34:03.840 --> 00:34:06.000 Og der fik vi sådan lidt af et 445 00:34:06.000 --> 00:34:07.820 specielt syn, da vi kom derud. 446 00:34:10.449 --> 00:34:12.230 Du er i gang med uddannelsen som frisør. 447 00:34:12.310 --> 00:34:13.530 Hvor langt er du kommet i din uddannelse? 448 00:34:14.270 --> 00:34:17.510 Jeg har et par år tilbage. 449 00:34:17.929 --> 00:34:19.130 Det tager jo en del tid. 450 00:34:20.750 --> 00:34:23.110 Jeg er færdig omkring den første syv med 451 00:34:23.110 --> 00:34:24.090 92 eller sådan noget. 452 00:34:25.770 --> 00:34:28.250 Lærer I den der sociale side af sagen 453 00:34:28.250 --> 00:34:29.210 her på skolen? 454 00:34:31.130 --> 00:34:32.790 Altså det med at komme i kontakt med 455 00:34:32.790 --> 00:34:33.050 kunden. 456 00:34:34.409 --> 00:34:35.690 Ja, det gør man. 457 00:34:36.270 --> 00:34:39.790 Så vi har forskellige fag, bortset fra frisørfaget. 458 00:34:41.090 --> 00:34:43.469 Vi har samtidsorientering, for eksempel. 459 00:34:45.929 --> 00:34:49.830 Og på IFG lærer man noget om kundens 460 00:34:49.830 --> 00:34:50.510 psykologi også. 461 00:34:50.590 --> 00:34:52.350 Og det gør man også her på skolen. 462 00:34:54.130 --> 00:34:55.830 Hvordan man skal opføre sig overfor kundene. 463 00:34:56.510 --> 00:34:57.670 Hvad man skal sige, og hvad man i 464 00:34:57.670 --> 00:34:58.430 hvert fald ikke skal sige. 465 00:35:00.150 --> 00:35:01.230 Som der er jo ret vigtigt. 466 00:35:01.410 --> 00:35:04.930 Kunden skal have helt selvfølgelig til tryk, når 467 00:35:04.930 --> 00:35:06.250 han eller hun sidder og bliver klippet. 468 00:35:07.810 --> 00:35:09.950 Hvordan var din oplevelse så at komme i 469 00:35:09.950 --> 00:35:12.510 job, eller i uddannelsen, efter at have været 470 00:35:12.510 --> 00:35:12.990 på basis? 471 00:35:13.810 --> 00:35:15.290 Det var en positiv overraskelse. 472 00:35:16.370 --> 00:35:19.690 Jeg havde jo regnet med at komme til 473 00:35:19.690 --> 00:35:20.850 at stå og være skrå i det første 474 00:35:20.850 --> 00:35:21.010 år. 475 00:35:21.610 --> 00:35:22.870 Som der er mange, der får lov til 476 00:35:22.870 --> 00:35:23.130 at gøre. 477 00:35:26.970 --> 00:35:29.550 Jeg blev kastet mere eller mindre hurtigt ud 478 00:35:29.550 --> 00:35:29.750 i det. 479 00:35:30.630 --> 00:35:32.550 Jeg fik mange modeller til at starte med. 480 00:35:34.050 --> 00:35:35.890 Og alle venner jeg bekendte kom ud og 481 00:35:35.890 --> 00:35:36.350 blev klippet. 482 00:35:37.270 --> 00:35:38.370 For at jeg kunne få noget træning. 483 00:35:38.770 --> 00:35:40.030 Og så langsomt begyndte jeg at få nogle 484 00:35:40.030 --> 00:35:40.250 kunder. 485 00:35:41.090 --> 00:35:42.850 Og få en lille fast kundekreds. 486 00:35:44.490 --> 00:35:45.750 Og det var jo meget lykkeligt. 487 00:35:47.950 --> 00:35:49.630 Har du noget indtryk af, at det var 488 00:35:49.630 --> 00:35:54.770 svært for dine andre basisårskollegaer at få job? 489 00:35:55.470 --> 00:35:56.330 Det var meget svært. 490 00:35:58.010 --> 00:35:59.050 Især for pigerne. 491 00:36:01.530 --> 00:36:03.410 Fordi der er så mange piger, der gerne 492 00:36:03.410 --> 00:36:03.970 vil være for søvn. 493 00:36:07.970 --> 00:36:09.810 Og forsøgmesterne vil heldst have drengene. 494 00:36:13.430 --> 00:36:15.150 Fordi jeg ved ikke rigtig, hvorfor. 495 00:36:15.670 --> 00:36:16.710 Det kan have noget at gøre med, at 496 00:36:16.710 --> 00:36:18.170 de har haft dårlige oplevelser med, at der 497 00:36:18.170 --> 00:36:19.350 er en elev, der er blevet gået ud 498 00:36:19.350 --> 00:36:20.470 i mit læretid og sprunget fra. 499 00:36:23.150 --> 00:36:24.910 Eller at jeg også har drengene mere ambitiøse. 500 00:36:25.030 --> 00:36:26.850 Jeg ved ikke rigtig, hvorfor egentlig. 501 00:36:27.150 --> 00:36:28.290 Har du noget med fysikken måske? 502 00:36:28.710 --> 00:36:29.650 Det kan jeg godt tænke sig. 503 00:36:32.170 --> 00:36:35.690 Det er lettere for drengene at få en 504 00:36:35.690 --> 00:36:36.730 læreplads, end det er for piger. 505 00:36:36.730 --> 00:36:38.230 Hvad er det, du opfordrer dem til? 506 00:36:39.830 --> 00:36:41.210 Inden for frisørfaget i hvert fald. 507 00:36:43.290 --> 00:36:45.690 Det var nok ikke så specielt en situation, 508 00:36:45.810 --> 00:36:47.830 vi så her, som det kunne opfattes udefra. 509 00:36:48.030 --> 00:36:49.890 Men for os der oplevede derinde, var det 510 00:36:49.890 --> 00:36:50.870 en speciel situation. 511 00:36:51.590 --> 00:36:53.910 Claus der stod her og friserede, han er 512 00:36:53.910 --> 00:36:55.550 i virkeligheden uddannet som damefrisør. 513 00:36:56.570 --> 00:36:58.090 Og det er jo også noget, der er 514 00:36:58.090 --> 00:37:00.350 så karakteristisk efterhånden i FG-uddannelsen. 515 00:37:00.530 --> 00:37:03.590 Selvom FG-lærerne på et tidspunkt i basisåret 516 00:37:03.590 --> 00:37:05.150 har en eller anden ønske om at blive 517 00:37:05.150 --> 00:37:06.850 et eller andet, så bliver han jo alligevel 518 00:37:06.850 --> 00:37:09.290 hos jer påvirket, måske til at tage noget 519 00:37:09.290 --> 00:37:09.570 andet. 520 00:37:10.710 --> 00:37:12.330 Jeg vil ikke kalde det at blive påvirket. 521 00:37:12.770 --> 00:37:14.110 Jeg vil gerne over at sige, at netop 522 00:37:14.110 --> 00:37:17.330 FG-uddannelsens force er jo den, at man 523 00:37:17.330 --> 00:37:19.570 kommer ind for et fagområde, som vi kalder 524 00:37:19.570 --> 00:37:20.730 et hovederhvervsområde. 525 00:37:20.830 --> 00:37:22.810 Og hvis vi nu valgte fx jern og 526 00:37:22.810 --> 00:37:25.790 metal, eller byggeranlæg med jern og metal, så 527 00:37:25.790 --> 00:37:28.630 ville området jo give ham nogle muligheder for 528 00:37:28.630 --> 00:37:30.510 at se, hvad han selv føler, hvad han 529 00:37:30.510 --> 00:37:31.690 har lyst til og hvad han er mest 530 00:37:31.690 --> 00:37:32.070 egne til. 531 00:37:32.070 --> 00:37:34.970 Han kunne jo vælge mellem smede, automekaniker, maskin 532 00:37:34.970 --> 00:37:36.250 og hele el-området. 533 00:37:36.370 --> 00:37:37.910 Det er både stærk- og svagsdomsområde. 534 00:37:38.330 --> 00:37:40.030 Han får lov til at afprøve det hele 535 00:37:40.030 --> 00:37:43.330 over en periode på et par måneder, og 536 00:37:43.330 --> 00:37:44.690 derefter vælger han et speciale. 537 00:37:45.330 --> 00:37:46.970 Og når han har valgt det speciale, så 538 00:37:46.970 --> 00:37:49.330 sørger teknisk skole for, at han bliver meget 539 00:37:49.330 --> 00:37:51.750 velfunderet inden for det område, han selv har 540 00:37:51.750 --> 00:37:54.570 valgt, i et samarbejde med selvfølgelig studievejledning og 541 00:37:54.570 --> 00:37:55.550 lærerne på skolen. 542 00:37:56.350 --> 00:37:58.770 Men det er således, at det speciale skal 543 00:37:58.770 --> 00:38:00.270 han så sidenhen ud og finde sig en 544 00:38:00.270 --> 00:38:01.050 praktikplads i. 545 00:38:01.050 --> 00:38:02.790 Og det er den situation, vi står i 546 00:38:02.790 --> 00:38:04.930 i dag, at vi mangler nogle praktikpladser til 547 00:38:04.930 --> 00:38:08.530 dem, der har forladt basisåret her i junimånedet, 548 00:38:08.610 --> 00:38:10.990 og som altså gerne skulle i gang, inden 549 00:38:10.990 --> 00:38:14.430 det fortaber sig eller fortoner sig noget af 550 00:38:14.430 --> 00:38:16.530 den viden, de har erhvervet sig i det 551 00:38:16.530 --> 00:38:18.150 år, de har gået på teknisk skole. 552 00:38:18.530 --> 00:38:20.450 Nu drejer det sig om 25 procent. 553 00:38:21.350 --> 00:38:23.490 Det er vel ikke så uoverskueligt. 554 00:38:24.210 --> 00:38:25.070 Jeg ved ikke, om jeg skal spørge det 555 00:38:25.070 --> 00:38:26.170 af repræsentanten først. 556 00:38:26.850 --> 00:38:28.970 Er det så uoverskueligt, 9000? 557 00:38:31.070 --> 00:38:33.190 Vi skal lige se, at de 9000 er 558 00:38:33.190 --> 00:38:34.070 på landsplan. 559 00:38:34.990 --> 00:38:38.350 Og hvis vi tager på Københavnsområdet, så har 560 00:38:38.350 --> 00:38:40.510 jeg altså ikke fået tallet på nuværende tidspunkt, 561 00:38:40.610 --> 00:38:43.130 men de ligger vel omkring 1500 stykker eller 562 00:38:43.130 --> 00:38:43.230 sådan noget. 563 00:38:43.390 --> 00:38:44.110 Totalt regnet. 564 00:38:44.150 --> 00:38:45.610 Totalt regnet, det synes jeg er det sidste 565 00:38:45.610 --> 00:38:46.290 tal, jeg har hørt. 566 00:38:46.830 --> 00:38:48.850 Det her med tal, det er jo altid 567 00:38:48.850 --> 00:38:50.290 lidt vanskeligt for... 568 00:38:50.290 --> 00:38:52.370 Det er jo et spørgsmål overfor elberetter, som 569 00:38:52.370 --> 00:38:54.390 vi jo hørte før 1. 570 00:38:54.450 --> 00:38:54.830 august. 571 00:38:54.870 --> 00:38:57.130 Det var så den skæringsdag, man benyttede sig 572 00:38:57.130 --> 00:38:57.250 af. 573 00:38:57.250 --> 00:38:59.350 Men eksempelvis havde vi jo selv ferie på 574 00:38:59.350 --> 00:39:00.190 virksomheder. 575 00:39:00.750 --> 00:39:02.930 Og vi antog jo ca. 576 00:39:03.510 --> 00:39:06.930 16-18 elever efter den første. 577 00:39:06.930 --> 00:39:08.110 Så er det et spørgsmål, om de er 578 00:39:08.110 --> 00:39:09.990 indgået i tallene eller ikke er indgået i 579 00:39:09.990 --> 00:39:10.230 tallene. 580 00:39:10.290 --> 00:39:12.670 Og derfor kan jeg vel se, at vi 581 00:39:12.670 --> 00:39:14.970 skal lidt længere hen, før vi egentlig kan 582 00:39:14.970 --> 00:39:17.970 direkte finde ud af, hvordan tallene i virkeligheden 583 00:39:17.970 --> 00:39:18.610 hænger sammen. 584 00:39:19.230 --> 00:39:20.550 Så jeg synes ikke, at det på nuværende 585 00:39:20.550 --> 00:39:25.390 tidspunkt er så uoverskueligt for Københavnsområdet. 586 00:39:26.290 --> 00:39:27.810 Det ved jeg godt, at jeg er ret 587 00:39:27.810 --> 00:39:29.730 i, at det måske ikke er. 588 00:39:30.130 --> 00:39:32.390 Men man kan tale om procent eller ikke 589 00:39:32.390 --> 00:39:32.850 procent. 590 00:39:32.950 --> 00:39:34.270 Men under alle omstændigheder må jeg da sige, 591 00:39:34.730 --> 00:39:36.870 at for den enkelte pladssøgende, der er procent 592 00:39:36.870 --> 00:39:37.890 ikke meningsfyldt. 593 00:39:38.910 --> 00:39:40.490 For ham, der er det ham selv. 594 00:39:40.890 --> 00:39:43.030 Og så håber vi jo, at vi hjælper 595 00:39:43.030 --> 00:39:43.910 dem alle sammen selvfølgelig. 596 00:39:43.990 --> 00:39:45.410 Og det er jo det, dagen på tirsdag 597 00:39:45.410 --> 00:39:45.770 går på. 598 00:39:46.530 --> 00:39:50.450 Er det lettere på metalsiden at kunne vejlede 599 00:39:50.450 --> 00:39:53.210 basisårseleverne, end det er i hos jer fx? 600 00:39:53.770 --> 00:39:55.310 Nej, det tror jeg da ikke, det er. 601 00:39:55.510 --> 00:40:03.750 Vi har levensmiddelområdets uddannelser, hvor eleverne i løbet 602 00:40:03.750 --> 00:40:07.090 af basisåret får lejlighed til at stifte bekendtskab 603 00:40:07.090 --> 00:40:09.990 med det i praktisk arbejde. 604 00:40:10.290 --> 00:40:13.650 Og det giver dem en mulighed for at 605 00:40:13.650 --> 00:40:16.450 kunne vælge på trend 2 en linje. 606 00:40:17.290 --> 00:40:19.690 Men det er altså ikke et speciale, de 607 00:40:19.690 --> 00:40:20.690 vælger hos os. 608 00:40:21.060 --> 00:40:23.130 Det er en linje, der går i retningen 609 00:40:23.130 --> 00:40:28.870 af slagteruddannelserne, af tilberedningsuddannelserne og procesuddannelserne. 610 00:40:29.630 --> 00:40:32.310 Men inden for vort område, der har eleverne 611 00:40:32.310 --> 00:40:35.510 altså frit erhvervsvalg efter basisåret. 612 00:40:37.590 --> 00:40:41.590 Og hvis vi ser på det antal elever, 613 00:40:41.870 --> 00:40:45.370 som vi på Hotel og Restaurantskolen mangler at 614 00:40:45.370 --> 00:40:47.910 få ud i praktikplads, så er det meget 615 00:40:47.910 --> 00:40:48.290 lille. 616 00:40:48.990 --> 00:40:53.130 Når vi når LOP-dagen på tirsdag, så 617 00:40:53.130 --> 00:40:58.170 taler vi måske om 15-20 elever ud 618 00:40:58.170 --> 00:41:00.190 af hele vores hold. 619 00:41:01.030 --> 00:41:03.910 Og der sker noget hver eneste dag, så 620 00:41:03.910 --> 00:41:06.470 de statistik-tallene, vi har, de ændrer sig. 621 00:41:07.250 --> 00:41:10.470 Og jeg vil derfor støtte helt, at det 622 00:41:10.470 --> 00:41:12.710 er den enkelte, vi skal hjælpe det af. 623 00:41:13.190 --> 00:41:15.750 Og jeg håber, de kommer ud allesammen. 624 00:41:15.910 --> 00:41:16.650 Det ser sådan ud. 625 00:41:17.370 --> 00:41:19.710 Nu lader jeg det til, at I har 626 00:41:19.710 --> 00:41:21.790 et specielt tilfælde på, da vi mødte ude 627 00:41:21.790 --> 00:41:25.690 hos jer, der var en kokkepige, der fik 628 00:41:25.690 --> 00:41:27.150 vi denne her historie. 629 00:41:29.690 --> 00:41:31.910 Det her må jo være højdepunktet på dagen 630 00:41:31.910 --> 00:41:33.050 at spise sin egen mad. 631 00:41:33.630 --> 00:41:35.330 Hvem har fået ideen til den mad her? 632 00:41:35.530 --> 00:41:36.610 Hvem har lavet opskriften til det her? 633 00:41:37.890 --> 00:41:39.290 Det har vi selv, nej. 634 00:41:39.510 --> 00:41:40.850 Vi tager dem fra nogle bøger af nogle 635 00:41:40.850 --> 00:41:42.250 gange, og så laver vi lidt om på 636 00:41:42.250 --> 00:41:42.930 dem en gang imellem. 637 00:41:44.310 --> 00:41:45.090 Det er forskelligt. 638 00:41:45.470 --> 00:41:46.890 Du har fået en læreplads. 639 00:41:47.190 --> 00:41:48.270 Ja, det har jeg. 640 00:41:48.410 --> 00:41:49.150 Og hvor er det henne? 641 00:41:49.450 --> 00:41:51.030 Det er på Scandic Hotel i Hvidovre. 642 00:41:51.830 --> 00:41:52.990 Hvor svært var det for dig at få 643 00:41:52.990 --> 00:41:53.150 den? 644 00:41:54.190 --> 00:41:55.610 Det var rimelig nemt. 645 00:41:57.490 --> 00:41:59.950 Studievejlederen herinde fra skolen ringede til mig og 646 00:41:59.950 --> 00:42:02.070 sagde, at hvis jeg ville have en læreplads, 647 00:42:02.150 --> 00:42:03.450 så skulle jeg gå ud og snakke med 648 00:42:03.450 --> 00:42:03.990 dem derude. 649 00:42:05.150 --> 00:42:06.070 Og det gjorde jeg så. 650 00:42:06.530 --> 00:42:09.150 Og så blev jeg ansat to dage efter. 651 00:42:10.670 --> 00:42:13.170 Og hvordan var den oplevelse for dig at 652 00:42:13.170 --> 00:42:15.630 komme derud til Scandic Hotel i Hvidovre, og 653 00:42:15.630 --> 00:42:17.910 så prøve at tale med dem om en 654 00:42:17.910 --> 00:42:18.310 læreplads? 655 00:42:19.750 --> 00:42:22.730 Man var nervøs selvfølgelig også. 656 00:42:23.030 --> 00:42:24.750 Man ved ikke, om man får pladsen eller 657 00:42:24.750 --> 00:42:25.150 ikke. 658 00:42:26.890 --> 00:42:28.190 Så man er jo nervøs. 659 00:42:30.150 --> 00:42:31.510 Kommer du lige fra folkeskolen? 660 00:42:31.990 --> 00:42:35.150 Ja, jeg gik lige fra folkeskolen og så 661 00:42:35.150 --> 00:42:35.690 på FG. 662 00:42:36.790 --> 00:42:37.390 Basisår, ikke? 663 00:42:37.910 --> 00:42:39.530 Nu har du altså et job, men det 664 00:42:39.530 --> 00:42:41.830 er der jo nok mange af dine kollegaer 665 00:42:41.830 --> 00:42:43.030 her, der har svært ved at få. 666 00:42:43.150 --> 00:42:43.890 Eller har du indtryk af det? 667 00:42:44.410 --> 00:42:45.130 Ja, det tror jeg. 668 00:42:45.650 --> 00:42:46.770 Der er mange andre, der har svært ved 669 00:42:46.770 --> 00:42:47.290 at få plads. 670 00:42:48.570 --> 00:42:50.410 Der er jo ikke så mange, så man 671 00:42:50.410 --> 00:42:51.710 slår sig om dem. 672 00:42:58.760 --> 00:43:00.520 Vi bruger det gamle ord, den ene stød, 673 00:43:00.620 --> 00:43:03.940 den anden sprød, fordi at den kokkepige, som 674 00:43:03.940 --> 00:43:05.600 vi her mødte, hun fik jo altså et 675 00:43:05.600 --> 00:43:06.440 job fra en anden. 676 00:43:06.440 --> 00:43:09.720 Er det så noget, der er karakteristisk i 677 00:43:09.720 --> 00:43:11.400 din oplevelse af situationen? 678 00:43:11.620 --> 00:43:12.880 Nej, det må jeg nok svare. 679 00:43:13.040 --> 00:43:13.580 Det er det ikke. 680 00:43:14.100 --> 00:43:16.760 Men selvfølgelig kan der opstå den slags situationer, 681 00:43:17.120 --> 00:43:20.100 at en af de elever, vi sender ud 682 00:43:20.100 --> 00:43:22.380 efter et år hos os, måske i en 683 00:43:22.380 --> 00:43:23.820 virksomhed ikke passer helt. 684 00:43:23.880 --> 00:43:25.240 Nu behøver det ikke kun at være fagligt. 685 00:43:25.540 --> 00:43:27.640 Vi vurderer meget på det faglige og prøver 686 00:43:27.640 --> 00:43:30.400 at give vores elever nogle holdninger til det 687 00:43:30.400 --> 00:43:31.780 fag, de skal ud og som de sender 688 00:43:31.780 --> 00:43:32.780 ønske til at gå ud i. 689 00:43:34.180 --> 00:43:35.600 Men selvfølgelig kan man komme ud i en 690 00:43:35.600 --> 00:43:37.580 virksomhed, hvor man ikke passer til. 691 00:43:37.940 --> 00:43:40.180 Det er jo mennesker, og mennesker er individuelle. 692 00:43:41.180 --> 00:43:43.200 Hvis det især er en lille mester, så 693 00:43:43.200 --> 00:43:44.420 kan man jo tale om, at det skal 694 00:43:44.420 --> 00:43:46.280 være en mester og lærling, der skal kunne 695 00:43:46.280 --> 00:43:50.020 gå sammen fra morgen til aften i hele 696 00:43:50.020 --> 00:43:50.600 arbejdstiden. 697 00:43:51.220 --> 00:43:53.620 Så det kan jo spille en rolle, og 698 00:43:53.620 --> 00:43:56.320 så er vi der indstillet på at hjælpe 699 00:43:56.320 --> 00:44:00.020 både mesteren, men også eleven ved at, hvis 700 00:44:00.020 --> 00:44:02.380 vi har mulighed for det, bygge der ved 701 00:44:02.380 --> 00:44:04.140 at finde en anden elev til mesteren, og 702 00:44:04.140 --> 00:44:06.480 så hjælpe den elev, som det så er 703 00:44:06.480 --> 00:44:09.100 gået lidt skældt for, til en ny plads. 704 00:44:09.860 --> 00:44:12.560 Og hvis det opstår, så lykkes det normalt 705 00:44:12.560 --> 00:44:14.140 også for os at komme igennem med det. 706 00:44:14.440 --> 00:44:16.300 Af de 16, du nu har fået, er 707 00:44:16.300 --> 00:44:18.100 der nogen der, der... 708 00:44:18.100 --> 00:44:22.420 Altså vi har jo en afskillig overforfaring i, 709 00:44:22.520 --> 00:44:25.760 hvordan man ansætter lærlinge, og vi gør jo 710 00:44:25.760 --> 00:44:27.920 den måde, at vi sætter med intervjuer lærlingene 711 00:44:27.920 --> 00:44:31.440 igennem, når de kommer som ansøgere, og derigennem 712 00:44:31.440 --> 00:44:34.020 finder vi de unge mennesker, som vi mener, 713 00:44:34.080 --> 00:44:35.560 der passer til virksomheden. 714 00:44:36.900 --> 00:44:38.540 Og når vi var inde på det der 715 00:44:38.540 --> 00:44:42.000 med hensyn til lidt omkring uddannelsen, så må 716 00:44:42.000 --> 00:44:44.260 vi jo sige, det er, at når vi 717 00:44:44.260 --> 00:44:46.660 så har fået dem indenfor, ja, så må 718 00:44:46.660 --> 00:44:49.800 vi jo så begynde at passe den hele 719 00:44:49.800 --> 00:44:50.740 del uddannelse på dem. 720 00:44:50.740 --> 00:44:52.980 Det er drejet som jo, jeg har krav 721 00:44:52.980 --> 00:44:55.460 om matematik, men det drejer sig også om 722 00:44:55.460 --> 00:44:57.280 dansk, og drejer sig også om engelsk. 723 00:44:57.680 --> 00:44:59.780 Så derfor har vi jo engageret, og det 724 00:44:59.780 --> 00:45:01.460 har vi jo så muligheden for, som stort 725 00:45:01.460 --> 00:45:05.100 virksomhed, at engagere en lærer fra folkeskolen til 726 00:45:05.100 --> 00:45:06.880 SIP-behinder, for at føre dem op på 727 00:45:06.880 --> 00:45:08.260 de områder, som de mangler. 728 00:45:08.920 --> 00:45:11.960 Hvad er sket det indenfor matematik-faget, er 729 00:45:11.960 --> 00:45:14.600 eksempelvis, at hele den matematik, som vi prøver 730 00:45:14.600 --> 00:45:17.180 inden for elektronikken, ja, den har man stadig 731 00:45:17.180 --> 00:45:18.940 ikke lært i folkeskolen mere, den faldt ud 732 00:45:18.940 --> 00:45:20.120 i efterhuskningen. 733 00:45:21.980 --> 00:45:24.060 Ja, geometrier og matematik og så videre, det 734 00:45:24.060 --> 00:45:26.680 faldt jo ud engang i begyndelsen af 80 735 00:45:26.680 --> 00:45:28.500 'erne, og sidenhen er der ikke nogen unge 736 00:45:28.500 --> 00:45:29.400 mennesker, der har lært det. 737 00:45:29.880 --> 00:45:31.540 Og da det her er en stor del 738 00:45:31.540 --> 00:45:35.340 af det elektroniske grundfelt, ja, så bliver man 739 00:45:35.340 --> 00:45:36.560 jo simpelthen nødt til at gøre noget med 740 00:45:36.560 --> 00:45:36.720 det. 741 00:45:36.980 --> 00:45:40.060 Så vi førte dem så op til det, 742 00:45:40.120 --> 00:45:42.240 som man ville have, kan man sige, en 743 00:45:42.240 --> 00:45:43.340 gammel eksempelniveau. 744 00:45:44.340 --> 00:45:45.580 Du var lige... 745 00:45:45.580 --> 00:45:48.200 Ja, jeg gav et lille signal, fordi jeg 746 00:45:48.200 --> 00:45:49.220 synes godt lige, at jeg vil have lov 747 00:45:49.220 --> 00:45:51.880 at tilføje til det, jeg nævnte før, at 748 00:45:51.880 --> 00:45:54.440 for mesterens vedkommende er der jo en prøvetid, 749 00:45:55.020 --> 00:45:57.520 og den har man jo netop lavet af 750 00:45:57.520 --> 00:46:00.400 hensyn til, at de kan kigge hinanden an, 751 00:46:00.480 --> 00:46:03.080 både fagligt og også, om de passer sammen 752 00:46:03.080 --> 00:46:03.580 i miljøet. 753 00:46:04.060 --> 00:46:06.960 Mange små mestre, jeg tænker på indenfor en 754 00:46:06.960 --> 00:46:10.600 branche som svagstrøm, altså radio-tv-branchen, eller 755 00:46:10.600 --> 00:46:13.640 el-installatører, det er jo mestere, der også 756 00:46:13.640 --> 00:46:16.260 kan kunne sende denne elev ud til kunder, 757 00:46:16.620 --> 00:46:19.880 så han skal altså passe ind i den 758 00:46:19.880 --> 00:46:20.200 side. 759 00:46:20.880 --> 00:46:22.460 Men der var måske en ting, det er 760 00:46:22.460 --> 00:46:24.300 præcis det der med hensyn til prøvetiden. 761 00:46:24.920 --> 00:46:26.980 At for en EFG-elev er prøvetiden tre 762 00:46:26.980 --> 00:46:28.560 måneder, og godt med, at den er for 763 00:46:28.560 --> 00:46:29.900 en mesterværning i halvdelen år. 764 00:46:30.260 --> 00:46:31.300 Og det kunne godt være, at man måske 765 00:46:31.300 --> 00:46:33.020 skulle prøve at have kigget noget nærmere på 766 00:46:33.020 --> 00:46:35.360 de spørgsmål, om ikke den prøvetid skulle være 767 00:46:35.360 --> 00:46:37.940 noget længere for EFG-eleven, sådan at mestrene 768 00:46:37.940 --> 00:46:40.440 havde en chance for at få sit eleven 769 00:46:40.440 --> 00:46:41.300 rigtigt af. 770 00:46:41.300 --> 00:46:42.720 I har begge deler? 771 00:46:43.060 --> 00:46:44.780 Ja, vi har begge deler, og det er 772 00:46:44.780 --> 00:46:47.580 jo en gammel tradition i virksomheden, at vi 773 00:46:47.580 --> 00:46:50.580 har ønsket at uddanne mesterlæringer, og ja, det 774 00:46:50.580 --> 00:46:54.620 ligger jo helt tilbage til dengang, man lavede 775 00:46:54.620 --> 00:46:57.380 den nye faglige grunduddannelse, som EFG-uddannelsen hed 776 00:46:57.380 --> 00:46:57.980 oprindelig. 777 00:46:58.400 --> 00:47:00.720 Der valgte man i virksomheden at fortsætte med 778 00:47:00.720 --> 00:47:03.340 lærerlig uddannelse, når det også sådan er, at 779 00:47:03.340 --> 00:47:07.760 vores filmkemiske afdeling er sin egen tekniske skole 780 00:47:07.760 --> 00:47:09.160 på det første trin. 781 00:47:09.160 --> 00:47:10.600 Og det har vi jo så kørt med 782 00:47:10.600 --> 00:47:12.620 de mange år, og har været meget glade 783 00:47:12.620 --> 00:47:13.280 for det. 784 00:47:13.400 --> 00:47:14.400 Men det har vi jo altså som mulighed 785 00:47:14.400 --> 00:47:15.340 for, som store virksomheder. 786 00:47:15.400 --> 00:47:16.660 Og det har I også været syge til 787 00:47:16.660 --> 00:47:17.400 at kunne gøre. 788 00:47:17.540 --> 00:47:18.760 Ja, ja, det har vi nemlig. 789 00:47:19.060 --> 00:47:21.080 Men det bliver meget forskelligt fra den lille 790 00:47:21.080 --> 00:47:21.620 håndværksmester. 791 00:47:21.680 --> 00:47:22.380 Helt sikkert. 792 00:47:22.740 --> 00:47:26.640 Til allersidst, vi skal lige have reveteret tirsdag 793 00:47:26.640 --> 00:47:27.180 den 28. 794 00:47:28.360 --> 00:47:31.420 Ja, der har vi vores logdag, og den 795 00:47:31.420 --> 00:47:35.140 starter fra morgenstunden af, hvor alle er velkomne. 796 00:47:35.140 --> 00:47:39.420 Det vil altså være både virksomhedsejere og virksomhedsledere, 797 00:47:40.280 --> 00:47:43.940 og det kan være forældre, og se hvad 798 00:47:43.940 --> 00:47:45.560 der foregår på en teknisk skole. 799 00:47:46.540 --> 00:47:50.180 Og der ligger brochuremateriale, der vises videofilm, og 800 00:47:50.180 --> 00:47:54.080 det gælder alle de former for tekniske afdelinger, 801 00:47:54.180 --> 00:47:56.540 som findes rundt omkring i landet. 802 00:47:57.400 --> 00:48:00.400 Så vi vil gerne byde alle dem, jeg 803 00:48:00.400 --> 00:48:02.900 har nævnt, velkommen til besøg på tirsdag, hvis 804 00:48:02.900 --> 00:48:04.780 de har mulighed for at sætte en time 805 00:48:04.780 --> 00:48:06.780 eller to af, og så komme ind og 806 00:48:06.780 --> 00:48:08.900 se, hvad kan vi, hvad byder vi på, 807 00:48:09.020 --> 00:48:11.520 og hvilken service kan bevyde erhvervslivet. 808 00:48:11.600 --> 00:48:13.240 Og med dette siger vi tak for direkte 809 00:48:13.240 --> 00:48:14.700 på denne gang, og det bliver omkøbet til 810 00:48:14.700 --> 00:48:15.720 en udvidet direkte. 811 00:48:16.080 --> 00:48:17.180 Vi er tilbage igen i morgen kl. 812 00:48:17.260 --> 00:48:19.840 21.15, og med lille øjeblik kommer bytinget. 813 00:49:47.220 --> 00:50:02.560 Danske 814 00:50:02.560 --> 00:50:02.660 tekster af Jesper Buhl Scandinavian Text Service 2018
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer