nyheder+ Søndagsudgave 21. februar 1986

WEBVTT

1
00:00:53.770 --> 00:00:57.150
Vi står i dag på Roskilde Biblioteks store

2
00:00:57.150 --> 00:01:01.430
sal under ophængning af Gudmund Olsens malerier og

3
00:01:01.430 --> 00:01:01.930
billeder.

4
00:01:03.269 --> 00:01:05.070
Udstillingen løber fra den 10.

5
00:01:05.190 --> 00:01:06.570
februar til og med den 22.

6
00:01:06.750 --> 00:01:07.250
februar.

7
00:01:07.790 --> 00:01:09.270
Og her ved siden af mig står jeg

8
00:01:09.270 --> 00:01:10.390
med John Rasmussen.

9
00:01:11.030 --> 00:01:14.270
Du har kendt Gudmund Olsen gennem mange år.

10
00:01:14.270 --> 00:01:15.810
Kan du fortælle os lidt om ham?

11
00:01:16.410 --> 00:01:17.870
Det skal jeg da prøve på at gøre.

12
00:01:18.470 --> 00:01:19.270
Hvad vil du spørge om?

13
00:01:20.190 --> 00:01:23.550
Blandt andet, altså vi ser hans malerier.

14
00:01:24.150 --> 00:01:26.090
Det er blandt andet meget abstrakt kunst, men

15
00:01:26.090 --> 00:01:27.270
der er også meget forskelligt.

16
00:01:27.810 --> 00:01:29.590
Det billede vi ser bag os, det er

17
00:01:29.590 --> 00:01:30.950
noget af det sidste han lavede.

18
00:01:32.110 --> 00:01:33.470
Det er meget farvestrålende.

19
00:01:34.370 --> 00:01:36.970
Det blev han sådan set færdig med lige

20
00:01:36.970 --> 00:01:38.210
inden han døde den 9.

21
00:01:38.270 --> 00:01:39.010
marts 85.

22
00:01:39.370 --> 00:01:41.050
Det er hans sidste billede.

23
00:01:42.670 --> 00:01:46.170
Kan du sige noget generelt om hans billeder?

24
00:01:47.390 --> 00:01:51.310
Nu kaldte du jo billederne abstrakt i før.

25
00:01:52.950 --> 00:01:54.370
Det kan man jo også nok kalde det,

26
00:01:54.450 --> 00:01:56.170
men jeg tror bare ikke, at han havde

27
00:01:56.170 --> 00:01:59.550
det i sig, at det skulle være abstrakt.

28
00:02:02.090 --> 00:02:05.210
Han ville nok ikke have det udtrykt abstrakt,

29
00:02:05.810 --> 00:02:07.229
selvom man nok kunne kalde det det.

30
00:02:10.910 --> 00:02:13.130
Nu kan jeg forestille mig meget af hans

31
00:02:13.130 --> 00:02:13.370
billeder.

32
00:02:13.470 --> 00:02:14.670
Det er noget med temperament.

33
00:02:16.090 --> 00:02:19.130
Det er det nok, og temperamentet kom jo

34
00:02:19.130 --> 00:02:19.510
ind i ham.

35
00:02:20.470 --> 00:02:21.670
Hvordan værdet det var.

36
00:02:23.130 --> 00:02:25.730
Hvis det var skønt og solskin og varmt,

37
00:02:25.890 --> 00:02:27.930
så var han spørget af at male nogle

38
00:02:27.930 --> 00:02:29.030
dejlige varmefarver.

39
00:02:30.050 --> 00:02:32.130
Rigtig gråværd, som det kan være på Røstnæs.

40
00:02:33.290 --> 00:02:34.590
Så gik han i år.

41
00:02:34.590 --> 00:02:37.570
Og pludselig begyndte han at male noget af

42
00:02:37.570 --> 00:02:38.370
det her fra Røstnæs.

43
00:02:38.450 --> 00:02:40.830
Altså også nogle lystider, men også de mørktider.

44
00:02:42.110 --> 00:02:43.470
Og dem har der da også nogle af

45
00:02:43.470 --> 00:02:44.210
påstillerne.

46
00:03:25.200 --> 00:03:26.820
John, kan du fortælle os lidt om de

47
00:03:26.820 --> 00:03:27.720
Røstnæs billeder?

48
00:03:28.340 --> 00:03:29.920
Vi ser de grønne derhenne.

49
00:03:30.220 --> 00:03:31.960
Ja, de er jo sådan set taget ind

50
00:03:31.960 --> 00:03:32.200
fra ham.

51
00:03:32.340 --> 00:03:34.600
Altså taget og malet ind på hans atelier.

52
00:03:35.220 --> 00:03:37.040
Hvor han har taget ind og kigget ud

53
00:03:37.040 --> 00:03:38.840
over sin grund og fået de farver.

54
00:03:39.360 --> 00:03:41.160
Han spørger af lyset udenfor.

55
00:03:42.580 --> 00:03:45.420
Det er ligesom alt man ser, hvor de

56
00:03:45.420 --> 00:03:47.440
boede og hvor Elisabeth boede.

57
00:03:51.260 --> 00:03:53.520
De billeder siger sig selv, at når det

58
00:03:53.520 --> 00:03:55.220
er sol, så er det de lyse.

59
00:03:55.280 --> 00:03:56.880
Og når det er gråværd og gælden, så

60
00:03:56.880 --> 00:03:57.880
er det de mørkfarver.

61
00:03:58.800 --> 00:04:00.320
Det var han meget indspillet af.

62
00:04:01.520 --> 00:04:03.320
Her viser han, at det er han, der

63
00:04:03.320 --> 00:04:03.820
tager det ud.

64
00:04:18.260 --> 00:04:20.160
Hvem er hans metalbilleder?

65
00:04:20.760 --> 00:04:23.440
Ja, der fik han en periode i 1975.

66
00:04:25.480 --> 00:04:29.600
Hvor han lige pludselig faldt over metalbilleder og

67
00:04:29.600 --> 00:04:31.140
klippede metalblader ud.

68
00:04:32.580 --> 00:04:33.620
Og søvn.

69
00:04:33.900 --> 00:04:35.500
Og så nåede han at klippe dem sammen

70
00:04:35.500 --> 00:04:39.020
til billeder, som han kaldte dem.

71
00:04:39.840 --> 00:04:41.440
Han fortalte også noget af det samme.

72
00:04:41.760 --> 00:04:43.120
Man kan stort set se, hvad det er

73
00:04:43.120 --> 00:04:43.340
for nogen.

74
00:04:43.460 --> 00:04:45.260
Ja, det kan man jo ikke så abstrakt.

75
00:04:46.020 --> 00:04:47.460
Og der følte sig, at han havde udgivet

76
00:04:47.460 --> 00:04:48.460
en bog.

77
00:04:48.880 --> 00:04:49.880
Jeg tror, den hedder Metal.

78
00:04:50.940 --> 00:04:51.140
Ja.

79
00:04:53.480 --> 00:04:53.880
Sommerjournalist.

80
00:04:54.660 --> 00:04:55.060
Ja.

81
00:04:56.100 --> 00:04:57.220
En 83-årig.
  • Gudmund Olsen udstiller i Bibliotekets store sal
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 437 2
Varighed tidskode
00:05:25:00
Varighed sekunder
325
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1522
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer