- Portræt af Gudrun Lauesen
- Handicap bordtennis
- Portræt af Handicap bordtennisspilleren Henning Jensen, der har spillet bordtennis siden 1956, og er født med sit handicap
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:03.210 --> 00:00:05.990 Roskilde's glemte kunstner har man kaldt for Guden 2 00:00:05.990 --> 00:00:06.450 Lausen. 3 00:00:06.950 --> 00:00:08.690 Det er måske lidt overdrevet sagt i dag, 4 00:00:09.030 --> 00:00:10.490 men indtil for få år siden var det 5 00:00:10.490 --> 00:00:11.510 desværre en kendtskande. 6 00:00:12.170 --> 00:00:14.950 For mens Guden Lausens dyre skulptur var kendt 7 00:00:14.950 --> 00:00:17.030 og elsket over det ganske land, var den 8 00:00:17.030 --> 00:00:19.550 beskedne kunstner så godt som ukendt i Roskilde, 9 00:00:19.890 --> 00:00:22.610 hvor hun og hendes mand, den tidligere højskoleforestander 10 00:00:22.610 --> 00:00:24.650 Ikke Kok Olsen, har boet i mange år. 11 00:00:25.770 --> 00:00:28.710 Gulle Ekstram, vores journalistiske medarbejder, som bølget i 12 00:00:28.710 --> 00:00:30.990 disse dage har tilladt sig den luksus at 13 00:00:30.990 --> 00:00:33.670 tage på ferie, besøgte for nylig Guden Lausen. 14 00:01:27.070 --> 00:01:30.170 Nu har du jo haft din mangeårige karriere 15 00:01:30.170 --> 00:01:34.450 som kunstner, og vi skulle måske høre lidt 16 00:01:34.450 --> 00:01:36.450 om, hvad baggrunden for din kunst egentlig er. 17 00:01:36.870 --> 00:01:39.690 Ja, baggrunden for kunsten det er vel, at 18 00:01:39.690 --> 00:01:42.970 jeg altid har været fanatisk med dyr, og 19 00:01:42.970 --> 00:01:44.910 specielt heste. 20 00:01:45.710 --> 00:01:54.310 Men senere også køer, kalve, og fjerkræ, fugle, 21 00:01:55.810 --> 00:01:57.330 giraffer, æsler. 22 00:01:58.650 --> 00:01:59.290 Særdelesidt æsler. 23 00:01:59.750 --> 00:02:01.070 Det er jo noget af en spredning, kan 24 00:02:01.070 --> 00:02:01.610 man sige, ikke? 25 00:02:01.630 --> 00:02:04.610 Fordi man har jo ikke samme kontakt med 26 00:02:04.610 --> 00:02:07.889 en kalv, som man f.eks. har med 27 00:02:07.889 --> 00:02:08.410 en høne, vel? 28 00:02:09.949 --> 00:02:11.830 Ja, hvem mener du vi har mest kontakt 29 00:02:11.830 --> 00:02:12.010 med? 30 00:02:12.270 --> 00:02:13.950 Jeg synes, det kan være lige ens. 31 00:02:14.330 --> 00:02:15.950 For hvis man har en høne, man kender, 32 00:02:16.110 --> 00:02:17.530 så kan man jo kalde på den, og 33 00:02:17.530 --> 00:02:18.890 så har man jo stor kontakt. 34 00:02:19.430 --> 00:02:21.210 Og hvis man kender kalven, så får man 35 00:02:21.210 --> 00:02:22.190 også mange kontakt. 36 00:02:23.550 --> 00:02:25.230 Det har nok noget at gøre med, at 37 00:02:25.230 --> 00:02:26.470 du kender dyrene godt, tror jeg. 38 00:02:26.750 --> 00:02:27.490 Man er hoste. 39 00:02:28.030 --> 00:02:29.090 Det er udelukkende det. 40 00:02:29.370 --> 00:02:31.870 Hvis man beskæftiger sig med dyr, så får 41 00:02:31.870 --> 00:02:33.370 man det meget tæt ind på sig. 42 00:02:33.450 --> 00:02:36.290 Hvis man bare kommer for besøg, så lukker 43 00:02:36.290 --> 00:02:38.230 de sig af, så kommer man ikke ind. 44 00:02:39.050 --> 00:02:40.350 Der skal man lang tid til. 45 00:02:41.670 --> 00:02:43.550 Det er sådan set det samme som fotografering. 46 00:02:43.550 --> 00:02:46.730 Mange fotograferer jo sådan, at de siger en, 47 00:02:46.870 --> 00:02:48.170 to huge hej, nu skal det være. 48 00:02:48.290 --> 00:02:49.650 Og så kan de ikke forstå, at de 49 00:02:49.650 --> 00:02:52.550 ikke opfører sig spændende. 50 00:02:53.470 --> 00:02:55.470 Men hvis man vil have noget godt, så 51 00:02:55.470 --> 00:02:58.330 skal man vente til dyrene selv bliver spændende. 52 00:02:59.210 --> 00:03:00.410 Og jeg tror, det er det samme med 53 00:03:00.410 --> 00:03:00.830 mennesker. 54 00:03:01.850 --> 00:03:03.990 Hvis man er tilstrækket længere om det, så 55 00:03:03.990 --> 00:03:06.430 fanger man dem, som de virkelig skal være. 56 00:03:06.650 --> 00:03:08.450 Og ikke lige i begyndelsen, hvor de stiller 57 00:03:08.450 --> 00:03:08.750 sig an. 58 00:03:08.810 --> 00:03:09.490 For det gør alle. 59 00:03:10.350 --> 00:03:11.950 Det er sådan et værn. 60 00:03:12.630 --> 00:03:15.870 Blandt andet ved jeg, at du har beskæftiget 61 00:03:15.870 --> 00:03:17.710 dig med denne her giraf. 62 00:03:19.650 --> 00:03:23.890 Og det var noget med, at du nærmest 63 00:03:23.890 --> 00:03:25.650 boede sammen med denne her giraf, mens du 64 00:03:25.650 --> 00:03:26.310 arbejdede med den. 65 00:03:26.330 --> 00:03:27.950 Ja, ikke om natten, men jeg var der 66 00:03:27.950 --> 00:03:29.370 hele hver dag i lang tid. 67 00:03:29.490 --> 00:03:32.570 Det var en opgave, jeg fik fra Carlsbergfondet, 68 00:03:32.670 --> 00:03:37.990 som dengang Bille Hugo Lisbjerg havde lavet et 69 00:03:37.990 --> 00:03:40.250 lille udkast af en springende giraf. 70 00:03:40.250 --> 00:03:47.190 Og det skulle laves i en hårbyskole på 71 00:03:47.190 --> 00:03:47.570 Fyn. 72 00:03:48.170 --> 00:03:52.110 Men da Hugo Lisbjerg var død, så ville 73 00:03:52.110 --> 00:03:55.110 de stadig gerne have det giraffølg, og så 74 00:03:55.110 --> 00:03:59.290 fik jeg opgaven fra Carlsbergfondet at fuldføre den 75 00:03:59.290 --> 00:04:00.070 i fuld størrelse. 76 00:04:00.710 --> 00:04:01.630 Så det blev en stor en. 77 00:04:02.230 --> 00:04:02.850 Ja tak. 78 00:04:03.010 --> 00:04:04.430 Det må være noget med i flere afdelinger. 79 00:04:04.570 --> 00:04:05.410 Det var et følg jo. 80 00:04:06.810 --> 00:04:08.910 Vi tog et følg, og det skulle det 81 00:04:08.910 --> 00:04:15.890 være, for den skulle symbolisere glade børn. 82 00:04:16.089 --> 00:04:18.450 Det var det, skoleinspektøren havde bedt om, et 83 00:04:18.450 --> 00:04:20.990 motiv, der kunne symbolisere glade børn. 84 00:04:21.390 --> 00:04:23.990 Og det havde Hugo Lisbjerg givet udtryk ved 85 00:04:23.990 --> 00:04:26.930 at lave et giraffølg. 86 00:04:26.930 --> 00:04:29.350 Og det blev så færdigt, og det var 87 00:04:29.350 --> 00:04:31.150 alligevel ikke lille. 88 00:04:32.110 --> 00:04:34.550 Det var halvanden, to meter højt. 89 00:04:36.270 --> 00:04:37.810 Men det var ikke så meget for en 90 00:04:37.810 --> 00:04:38.910 giraff, for de er meget højere. 91 00:04:39.290 --> 00:04:40.870 Ja, de er jo en, to, tre meter 92 00:04:40.870 --> 00:04:41.650 i hvert fald høje. 93 00:04:43.510 --> 00:04:45.030 Så levede du sammen med giraffen der? 94 00:04:45.450 --> 00:04:47.170 Så var jeg der hver dag, og så 95 00:04:47.170 --> 00:04:50.190 lavede jeg et studie af det her giraffefølg, 96 00:04:50.190 --> 00:04:51.190 der voksede op. 97 00:04:51.650 --> 00:04:53.230 Og inden jeg blev færdig, så var det 98 00:04:53.230 --> 00:04:55.170 ved at blive en halv stor giraff. 99 00:04:55.170 --> 00:04:58.690 Men jeg havde et værksted på Carlsberg, og 100 00:04:58.690 --> 00:05:00.250 der gik jeg så over fra Zoologisk Have, 101 00:05:00.310 --> 00:05:02.510 der er ikke ret langt, gennem Søndermarken, og 102 00:05:02.510 --> 00:05:05.270 så fik jeg moderet færdig, derovre den store 103 00:05:05.270 --> 00:05:05.710 figur. 104 00:05:06.530 --> 00:05:08.670 Og det små skitser blev så lavet i 105 00:05:08.670 --> 00:05:09.270 Zoologisk Have. 106 00:05:10.330 --> 00:05:11.790 Så det var en god tid. 107 00:05:12.430 --> 00:05:14.150 Det var jeg meget glad for. 108 00:05:15.230 --> 00:05:18.790 Så håber jeg også, at giraffen var glade, 109 00:05:18.930 --> 00:05:21.110 men jeg syntes, det var en god periode. 110 00:05:21.210 --> 00:05:22.410 Jeg kom til at holde mærke af giraffer. 111 00:05:22.410 --> 00:05:24.770 De er nemlig spændende, fordi de har et 112 00:05:24.770 --> 00:05:30.250 meget værdigt væsen, og de er meget charmerende. 113 00:05:30.410 --> 00:05:33.190 Jeg syntes altid, jeg var meget glad for 114 00:05:33.190 --> 00:05:36.410 dem, og de virkede blide, de virkede ikke 115 00:05:36.410 --> 00:05:37.190 ondskabsfulde. 116 00:05:38.070 --> 00:05:38.990 Og det tror jeg ikke, det er. 117 00:05:40.450 --> 00:05:42.930 Jeg tror, de er blidedyr, og de slørs 118 00:05:42.930 --> 00:05:45.010 ikke indbyrdes, de går meget blidt op ad 119 00:05:45.010 --> 00:05:45.350 hinanden. 120 00:05:45.670 --> 00:05:48.830 Så jeg fik indtryk af fred, når jeg 121 00:05:48.830 --> 00:05:49.750 kiggede mellem dem. 122 00:05:49.750 --> 00:05:50.990 Det er altså noget med, at folk henvender 123 00:05:50.990 --> 00:05:54.470 sig til dig og spørger om, kan du 124 00:05:54.470 --> 00:05:55.270 lave den og den opgave? 125 00:05:55.770 --> 00:05:56.510 Ja, det er det. 126 00:05:57.190 --> 00:05:59.230 Jeg kan da godt spørge, om nogen måtte 127 00:05:59.230 --> 00:06:00.350 ikke have brug for noget. 128 00:06:00.750 --> 00:06:02.530 Og jeg har da i sin tid spurgt, 129 00:06:02.730 --> 00:06:08.310 sagt blandt andet, at Københavns Kommune bestilte en 130 00:06:08.310 --> 00:06:10.110 hund den siddende pudel. 131 00:06:11.490 --> 00:06:14.650 Og der spurgte jeg direkte en gang, hvor 132 00:06:14.650 --> 00:06:16.170 jeg havde med dem at gøre, så sagde 133 00:06:16.170 --> 00:06:18.470 jeg, hvorfor laver I ikke en skulptur af 134 00:06:18.470 --> 00:06:18.730 en hund? 135 00:06:18.850 --> 00:06:20.350 I laver så mange mennesker, der er ikke 136 00:06:20.350 --> 00:06:22.790 én skulptur alene af en hund. 137 00:06:23.050 --> 00:06:25.270 Og jeg synes, hunden var da virkelig et 138 00:06:25.270 --> 00:06:27.670 væsen, som betød uendelig meget i en storby. 139 00:06:28.330 --> 00:06:29.290 Skal vi gå ned og kigge på den 140 00:06:29.290 --> 00:06:29.630 pudel? 141 00:06:29.790 --> 00:06:31.070 Ja, det kan vi måske gøre, men kan 142 00:06:31.070 --> 00:06:31.790 vi komme så langt? 143 00:06:33.590 --> 00:06:35.290 Ja, så står vi her ved den pudel, 144 00:06:35.390 --> 00:06:37.890 vi snakkede om, som Københavns Kommune og dig 145 00:06:37.890 --> 00:06:39.230 snakkede om, at du skulle lave. 146 00:06:39.230 --> 00:06:42.670 Ja, jeg foreslår altså en pudel, som kunne 147 00:06:42.670 --> 00:06:46.230 symbolisere den hund, som er mest egne og 148 00:06:46.230 --> 00:06:50.290 har bedst indrettet sig efter storbyens krav og 149 00:06:50.290 --> 00:06:52.490 strabasser, som det jo er for en hund 150 00:06:52.490 --> 00:06:53.490 at være i en storby. 151 00:06:53.850 --> 00:06:55.510 Og der synes jeg, pudelen har indrettet sig 152 00:06:55.510 --> 00:06:57.270 bedst, og derfor valgte vi en pudel. 153 00:06:58.210 --> 00:07:00.090 Og det blev Bølle her, og han sidder 154 00:07:00.090 --> 00:07:05.450 nede på Vandkunsten, dernede ved Puk, den der 155 00:07:05.450 --> 00:07:05.950 restaurant. 156 00:07:07.230 --> 00:07:09.270 Og der sidder han som en anden ølhund. 157 00:07:10.430 --> 00:07:11.950 Men det var altså dig, der fik dem 158 00:07:11.950 --> 00:07:14.470 til at indse, at det skulle være en 159 00:07:14.470 --> 00:07:14.650 hund? 160 00:07:14.930 --> 00:07:16.890 Ja, jeg synes, at det var synd, at 161 00:07:16.890 --> 00:07:18.490 der ikke var en hund, som havde sit 162 00:07:18.490 --> 00:07:19.070 eget monument. 163 00:07:19.170 --> 00:07:20.550 Jeg ved, der er en by i England, 164 00:07:20.730 --> 00:07:22.350 jeg tror ikke, det er i London, men 165 00:07:22.350 --> 00:07:23.730 jeg har engang fået et postkort med en 166 00:07:23.730 --> 00:07:24.190 lille hund. 167 00:07:24.590 --> 00:07:27.410 Det var jo en kerntær, der sad alene 168 00:07:27.410 --> 00:07:29.090 og havde sit eget lille monument til minder 169 00:07:29.090 --> 00:07:31.150 om en sød og god og klog hund, 170 00:07:31.150 --> 00:07:32.430 der havde været i byen og i det 171 00:07:32.430 --> 00:07:34.950 hele taget til for at hede og hune. 172 00:07:35.610 --> 00:07:37.710 Og det fortjener de jo også. 173 00:07:38.590 --> 00:07:40.670 De er jo menneskets bedste ven, så hvorfor 174 00:07:40.670 --> 00:07:41.550 skulle de så ikke være der? 175 00:07:42.790 --> 00:07:45.330 Og det var jeg meget glad for, at 176 00:07:45.330 --> 00:07:47.130 jeg fik lov til at få ham, at 177 00:07:47.130 --> 00:07:49.090 de købte ham og stillede ham op der. 178 00:07:51.070 --> 00:07:52.470 Og så er jeg ved at gøre det 179 00:07:52.470 --> 00:07:54.790 ære til, så står der en hel masse 180 00:07:54.790 --> 00:07:56.670 cykler rundt om ham, og sådan noget, de 181 00:07:56.670 --> 00:07:59.170 respekterer jo ikke altid hans lille værdighed, men 182 00:07:59.170 --> 00:08:01.730 gennemgående er folk meget søde og glade for 183 00:08:01.730 --> 00:08:03.830 ham, og det havde jeg da fået udtryk 184 00:08:03.830 --> 00:08:04.030 for. 185 00:08:04.950 --> 00:08:06.830 Jeg tror, han gav et meget mundteret indslag 186 00:08:06.830 --> 00:08:09.950 i det miljø, hvor der er frostofsrestauranter, og 187 00:08:09.950 --> 00:08:12.510 der er sådan lidt mundteret, og der passer 188 00:08:12.510 --> 00:08:13.130 han til at være. 189 00:08:15.560 --> 00:08:17.680 Ja, men nu når vi har den her 190 00:08:17.680 --> 00:08:19.680 påfugl her, skal vi snakke om den med 191 00:08:19.680 --> 00:08:20.040 det samme. 192 00:08:20.200 --> 00:08:21.580 Hvad skal du bruge den til egentlig? 193 00:08:21.880 --> 00:08:25.640 Jeg har fået fat i den, fordi for 194 00:08:25.640 --> 00:08:27.680 det første, jeg havde kendt påfuglen, og den 195 00:08:27.680 --> 00:08:30.760 var så uheldig, at den døde af frost. 196 00:08:31.000 --> 00:08:32.919 Det var en kold vinternat, og næste morgen 197 00:08:32.919 --> 00:08:34.200 var den altså død af kugle. 198 00:08:35.100 --> 00:08:37.559 Og så købte jeg den og lod den 199 00:08:37.559 --> 00:08:40.980 udstoppe, og havde den idé, jeg har haft 200 00:08:40.980 --> 00:08:42.360 i mange år, at jeg ville lave mosaik 201 00:08:42.360 --> 00:08:43.360 med påfuglet. 202 00:08:44.440 --> 00:08:46.020 Og der har jeg altid rendt rundt med 203 00:08:46.020 --> 00:08:47.800 en fjer og tænkt, sådan en påfugl vil 204 00:08:47.800 --> 00:08:50.700 jeg gerne lave, men at få en helt 205 00:08:50.700 --> 00:08:52.240 påfugl sådan lige ind ad døren, det syntes 206 00:08:52.240 --> 00:08:53.220 jeg, var et hveraldsiders. 207 00:08:53.220 --> 00:08:54.840 Nu har jeg fået den ind ad døren, 208 00:08:54.900 --> 00:08:56.200 så nu må jeg lave noget med den. 209 00:08:56.680 --> 00:08:58.160 Og det skulle altså være noget med mosaik 210 00:08:58.160 --> 00:09:01.980 og nogle af dens farver. 211 00:09:02.080 --> 00:09:04.140 Så skønne farver som påfugl, det har man 212 00:09:04.140 --> 00:09:04.400 ikke. 213 00:09:05.340 --> 00:09:06.740 Men jeg kan prøve, om jeg kan få 214 00:09:06.740 --> 00:09:09.300 lidt ud af det, og så få en 215 00:09:09.300 --> 00:09:10.380 festlig mosaik. 216 00:09:10.900 --> 00:09:12.040 Det vil jeg prøve. 217 00:09:12.640 --> 00:09:14.620 Det er altså et fremtidigt projekt, der står 218 00:09:14.620 --> 00:09:14.780 der? 219 00:09:15.000 --> 00:09:16.620 Jeg har lavet mange mosaikker, men de er 220 00:09:16.620 --> 00:09:16.980 solgt. 221 00:09:17.600 --> 00:09:19.480 For jeg kunne ellers have vist jer et 222 00:09:19.480 --> 00:09:22.260 glasmosaik med marmor, men nu er jeg til 223 00:09:22.260 --> 00:09:25.460 at tage fat igen, hvis jeg får det 224 00:09:25.460 --> 00:09:25.700 gjort. 225 00:09:25.960 --> 00:09:27.000 Altså det håber jeg. 226 00:09:28.360 --> 00:09:32.200 Den der står her med fuglene placeret rundt 227 00:09:32.200 --> 00:09:34.900 omkring, hvad er det egentlig for noget? 228 00:09:35.320 --> 00:09:40.580 Det er gipsmodellen til durebrønden i Roskilde sparekasse. 229 00:09:40.860 --> 00:09:44.340 Der modellerede jeg den op i lær og 230 00:09:44.340 --> 00:09:45.460 fik den støbt i gips. 231 00:09:45.460 --> 00:09:49.160 Så fik jeg den støbt af igen, så 232 00:09:49.160 --> 00:09:50.500 vi kunne lave den keramisk. 233 00:09:50.540 --> 00:09:55.840 Den står altså i stentøj med farver og 234 00:09:55.840 --> 00:09:58.720 glasurer og har stået nu i 11 år 235 00:09:58.720 --> 00:10:01.120 i Roskildes sparekasse. 236 00:10:01.540 --> 00:10:02.380 Ude i gården. 237 00:10:02.700 --> 00:10:03.860 Med sne på om vinteren. 238 00:10:04.120 --> 00:10:05.720 Jeg tror det er det eneste springvand, der 239 00:10:05.720 --> 00:10:09.400 springer i frost og sne i hele Danmark. 240 00:10:09.880 --> 00:10:11.100 Og så oven køber jeg keramisk. 241 00:10:11.100 --> 00:10:13.020 Jeg ved ikke, om der er andre steder. 242 00:10:13.140 --> 00:10:16.240 De lukker dem altid om efteråret og dækker 243 00:10:16.240 --> 00:10:16.680 dem til. 244 00:10:16.820 --> 00:10:18.360 Og næste forår bliver de pakket ud i 245 00:10:18.360 --> 00:10:18.980 maj eller måned. 246 00:10:19.360 --> 00:10:21.460 Men det her springer med sne og med 247 00:10:21.460 --> 00:10:21.800 frost. 248 00:10:22.500 --> 00:10:26.400 Med is på hele året står det derude. 249 00:10:27.620 --> 00:10:28.840 Det vil sige, at det er der en 250 00:10:28.840 --> 00:10:30.080 af dine ting, som har fået lov til 251 00:10:30.080 --> 00:10:32.060 at komme til at stå i Roskilde by? 252 00:10:32.660 --> 00:10:34.000 Ja, det har fået lov at stå. 253 00:10:34.420 --> 00:10:36.780 Der har været herværk på det, men det 254 00:10:36.780 --> 00:10:38.480 blev altså restaureret. 255 00:10:38.480 --> 00:10:40.720 Og siden har der ikke været noget. 256 00:10:41.440 --> 00:10:43.060 Så det håber vi stadig, at det kan 257 00:10:43.060 --> 00:10:43.980 få lov at stå i fred. 258 00:10:45.760 --> 00:10:48.580 Det er tegningen til den mosaik, jeg lavede 259 00:10:48.580 --> 00:10:51.920 til lærerstandens brandforsikring. 260 00:10:52.060 --> 00:10:53.420 Den ligger i kompanistredet. 261 00:10:53.880 --> 00:10:55.540 Der er en opgang, så kommer man op 262 00:10:55.540 --> 00:10:56.300 til en væg. 263 00:10:56.460 --> 00:10:58.920 Og der er denne mosaik sat ind. 264 00:11:01.420 --> 00:11:04.140 Og baggrunden har jeg lavet af marmorstifter. 265 00:11:05.000 --> 00:11:10.300 Og mosaikerne er glasbenetiansk ravenna mosaiksten. 266 00:11:10.600 --> 00:11:11.400 Det er glasstifter. 267 00:11:12.080 --> 00:11:14.100 Og det er så lagt ned i det 268 00:11:14.100 --> 00:11:14.920 og så stygt. 269 00:11:15.540 --> 00:11:17.660 Som to halvdelen stødt sammen, så er det 270 00:11:17.660 --> 00:11:18.540 et stort billede. 271 00:11:18.740 --> 00:11:19.600 Det var meget stort. 272 00:11:20.960 --> 00:11:22.160 Og det var en mand, der var meget, 273 00:11:22.320 --> 00:11:22.920 meget dygtig. 274 00:11:23.980 --> 00:11:25.560 Der stygte det for mig. 275 00:11:25.720 --> 00:11:27.340 Og han var rent kunstner til at styge. 276 00:11:27.520 --> 00:11:29.640 Og han hedder Ingerolf Müller Jensen. 277 00:11:29.920 --> 00:11:31.320 Og bor her i Roskilde. 278 00:11:31.320 --> 00:11:35.700 Og han har altså været en vidunderlig dygtig 279 00:11:35.700 --> 00:11:37.510 medarbejder til alle de mosaikere. 280 00:11:37.960 --> 00:11:41.320 Og har lavet mosaikere med reliefvirkning. 281 00:11:41.960 --> 00:11:43.720 Disse her var nu ikke med reliefvirkning. 282 00:11:43.800 --> 00:11:46.140 Men ellers har han støbt, at jeg har 283 00:11:46.140 --> 00:11:48.120 modelleret dem med mosaikrelief. 284 00:11:48.680 --> 00:11:50.800 Og det har han kunnet klare at lave. 285 00:11:51.800 --> 00:11:53.360 Så smukt støbning. 286 00:11:54.360 --> 00:11:55.980 Jeg tror ikke, at der er nogen, der 287 00:11:55.980 --> 00:11:56.660 er dygtigere end han. 288 00:11:57.260 --> 00:11:58.260 Det er virkelig rigtigt. 289 00:11:59.020 --> 00:12:00.560 Så har han altså støbt den der. 290 00:12:00.860 --> 00:12:01.620 Og den er sat sammen. 291 00:12:01.680 --> 00:12:03.180 Man kan slet ikke se, at den er 292 00:12:03.180 --> 00:12:04.040 lavet i to stykker. 293 00:12:04.160 --> 00:12:06.460 Det er lavet som et stort billede. 294 00:12:06.500 --> 00:12:07.700 Og han var med, da vi satte den 295 00:12:07.700 --> 00:12:07.980 op. 296 00:12:08.760 --> 00:12:10.740 Og den er fuldstændig som den er lavet 297 00:12:10.740 --> 00:12:11.020 i går. 298 00:12:11.780 --> 00:12:13.680 Mosaik kan holde sig i en hel... 299 00:12:13.680 --> 00:12:14.900 Ja, det kan holde sig i mange, mange 300 00:12:14.900 --> 00:12:15.360 hundrede år. 301 00:12:18.440 --> 00:12:20.740 Det er jo altså også en af dine 302 00:12:20.740 --> 00:12:21.860 facetter af din kunst. 303 00:12:22.700 --> 00:12:23.660 Ja, det kan holde. 304 00:12:24.340 --> 00:12:25.220 Altså den slags? 305 00:12:25.660 --> 00:12:26.820 Ja, altså mosaik. 306 00:12:26.940 --> 00:12:28.360 Det har jeg interesseret mig for i mange 307 00:12:28.360 --> 00:12:28.560 år. 308 00:12:28.700 --> 00:12:29.980 Jeg oplevede det i Rom. 309 00:12:31.000 --> 00:12:32.120 Mosaikker i kirkerne. 310 00:12:32.720 --> 00:12:34.020 Og tænkte, det vil jeg hjem og lave. 311 00:12:34.180 --> 00:12:36.120 Og så fik jeg i Italien... 312 00:12:36.120 --> 00:12:38.360 Tog jeg til Venedig og købte stifter af 313 00:12:38.360 --> 00:12:38.980 disse glas. 314 00:12:39.860 --> 00:12:40.660 Og marmor. 315 00:12:40.720 --> 00:12:43.140 Det får jeg fra en stenhukker, som får 316 00:12:43.140 --> 00:12:45.640 noget til overst fra sine stumper. 317 00:12:45.940 --> 00:12:47.440 Fra gravsten og sådan noget. 318 00:12:48.000 --> 00:12:49.820 Og så laver jeg det på den. 319 00:12:50.240 --> 00:12:51.100 Altså på bredder. 320 00:12:51.380 --> 00:12:52.140 Og lægger det op. 321 00:12:53.580 --> 00:12:55.300 Det sidste jeg har lavet, dem lægger jeg 322 00:12:55.300 --> 00:12:55.720 i læger. 323 00:12:56.120 --> 00:12:57.240 Og det er fordi, der skal være relief 324 00:12:57.240 --> 00:12:57.460 i. 325 00:12:57.520 --> 00:12:59.080 Så skal det have ophøjet og ned. 326 00:13:01.440 --> 00:13:03.480 Men det kan Inger Møller Jensen. 327 00:13:03.480 --> 00:13:06.380 Han kan altså ordne og klare, uanset om 328 00:13:06.380 --> 00:13:06.900 der er relief. 329 00:13:06.980 --> 00:13:08.140 Og det er meget sværere. 330 00:13:09.060 --> 00:13:09.840 Men det gør han. 331 00:13:11.580 --> 00:13:12.960 Ja, jeg kunne godt tænke mig, at vi 332 00:13:12.960 --> 00:13:14.780 gik over og kiggede på den her buk. 333 00:13:17.330 --> 00:13:19.090 Ja, og her står vi så med sådan 334 00:13:19.090 --> 00:13:20.250 en gedde-buk. 335 00:13:21.030 --> 00:13:22.310 Og den hedder jo også et eller andet. 336 00:13:22.310 --> 00:13:24.250 Ja, det er masked fra Glim. 337 00:13:25.250 --> 00:13:28.130 Og det er en gedde, der ligger i 338 00:13:28.130 --> 00:13:31.630 bronze ude på egegården i Hemmeløv. 339 00:13:32.650 --> 00:13:34.910 Og den gedde har jeg i sin tid 340 00:13:34.910 --> 00:13:39.670 set ude i Glim hos en dreng, der 341 00:13:39.670 --> 00:13:42.830 boede på en gård, hvor de endede i 342 00:13:42.830 --> 00:13:43.950 K-Stallen og havde en gedde. 343 00:13:44.390 --> 00:13:45.770 Og den lille gedde, så syntes jeg, var 344 00:13:45.770 --> 00:13:47.030 sådan en lille tykmave gedde. 345 00:13:47.110 --> 00:13:48.850 Og så syntes jeg, den var så morsom, 346 00:13:48.850 --> 00:13:50.910 og så spurgte jeg, om jeg måtte låne 347 00:13:50.910 --> 00:13:51.570 den til modell. 348 00:13:51.710 --> 00:13:52.450 Og det har jeg gjort. 349 00:13:52.990 --> 00:13:56.590 Og så lavede jeg to gedder i overnaturlig 350 00:13:56.590 --> 00:13:57.050 størrelse. 351 00:13:57.470 --> 00:14:00.890 En, der stod op og drejede rundt med 352 00:14:00.890 --> 00:14:02.650 hovedet, og så den liggende masked. 353 00:14:03.350 --> 00:14:07.010 Og den, der stod op, den havde blevet 354 00:14:07.010 --> 00:14:09.630 købt af Fredericia Kommune, der står der et 355 00:14:09.630 --> 00:14:11.070 sted i byen i Fredericia. 356 00:14:11.670 --> 00:14:14.710 Og denne her, den liggende gedde, den har 357 00:14:14.710 --> 00:14:17.810 ligget i Roskilde for over for biblioteket i 358 00:14:17.810 --> 00:14:20.790 halvandet år i parken, og tilhørte nu mig, 359 00:14:21.030 --> 00:14:21.990 men den lå derovre. 360 00:14:22.490 --> 00:14:24.150 Men Roskilde Kommune kunne ikke beslutte sig til 361 00:14:24.150 --> 00:14:24.870 at købe den. 362 00:14:25.310 --> 00:14:27.850 Og så kom Himmeløv Kommune lige inden de 363 00:14:27.850 --> 00:14:30.130 blev indlæmmet i Roskilde. 364 00:14:30.290 --> 00:14:32.110 Så kom de, og så købte de den, 365 00:14:32.570 --> 00:14:33.790 og så flyttede han derud. 366 00:14:34.590 --> 00:14:36.010 Og der ligger han foran Egegården.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer