Snaffel 26. december 1988

WEBVTT

1
00:00:13.830 --> 00:00:15.870
Okay, lige nu er det virket nu, så

2
00:00:15.870 --> 00:00:16.630
nu skal vi være hurtige.

3
00:00:17.390 --> 00:00:17.710
Den virker.

4
00:00:18.050 --> 00:00:18.850
Den virker nu.

5
00:00:21.090 --> 00:00:27.690
Så er det faktisk noget ved vej slut,

6
00:00:27.810 --> 00:00:28.830
og som I kan se, så...

7
00:00:31.509 --> 00:00:41.360
Ja, så

8
00:00:41.360 --> 00:00:44.000
er vi nået ved slutningen af mit program,

9
00:00:44.100 --> 00:00:45.300
og vi skal videre med Klaus'e.

10
00:00:45.300 --> 00:00:46.760
Men jeg kan som ikke se ham nogen

11
00:00:46.760 --> 00:00:48.680
steder, og jeg er endda gået helt udenfor.

12
00:00:48.900 --> 00:00:50.260
Så inden han kommer og vælter det hele

13
00:00:50.260 --> 00:00:51.640
med sit tumultivær, så vil jeg i hvert

14
00:00:51.640 --> 00:00:52.740
fald lige fyre én ting af.

15
00:00:53.040 --> 00:00:54.140
Så derfor synes jeg, at vi vil spare

16
00:00:54.140 --> 00:00:55.320
lidt på, at han har brugt en raket

17
00:00:55.320 --> 00:00:55.760
i stedet for.

18
00:00:55.840 --> 00:00:57.480
Nu er det jo snart nytår, så hvis

19
00:00:57.480 --> 00:00:59.080
du ikke giver mig en raket, så vil

20
00:00:59.080 --> 00:01:00.340
vi prøve at se, hvordan det lykkes.

21
00:01:00.920 --> 00:01:01.880
Hvis der ikke er så meget vind.

22
00:01:03.120 --> 00:01:04.300
Skal vi have noget ild her?

23
00:01:06.850 --> 00:01:07.170
Sådan.

24
00:01:07.550 --> 00:01:08.650
Og nu husker du at løbe væk, ikke?

25
00:01:10.650 --> 00:01:11.670
Og jeg holder på hatten.

26
00:01:13.630 --> 00:01:14.750
Og vi drejer den lige lidt.

27
00:01:17.720 --> 00:01:18.800
Ja, så er det hårdt at komme væk

28
00:01:18.800 --> 00:01:19.400
for at røre ud.

29
00:01:19.580 --> 00:01:20.020
400 kroner.

30
00:01:27.220 --> 00:01:27.660
Sådan går det.

31
00:01:28.480 --> 00:01:29.580
Sådan kan det heldigvis også gå.

32
00:01:30.000 --> 00:01:32.140
Ingen skadede briller, ingen affløjede hatte.

33
00:01:32.480 --> 00:01:33.520
Men i hvert fald en ting er sikkert,

34
00:01:33.580 --> 00:01:34.940
at nu kommer Klaus, for jeg kan høre,

35
00:01:35.020 --> 00:01:36.560
at han er på vej med sit tumultivær.

36
00:01:36.600 --> 00:01:37.240
Så nu går jeg hjem.

37
00:01:37.480 --> 00:01:37.720
Godnat.

38
00:01:43.600 --> 00:01:44.420
Prøv at se, hvor vi hører, at vi

39
00:01:44.420 --> 00:01:45.420
lige står og knækker baggrunden.

40
00:01:47.020 --> 00:01:47.500
Så vi ses.

41
00:02:27.450 --> 00:02:28.630
Hvor meget brugt det bliver.

42
00:02:32.340 --> 00:02:33.500
Hvor sygt det kræler.

43
00:02:34.280 --> 00:02:34.660
Hvad med?

44
00:02:35.440 --> 00:02:36.840
Han skal have lidt mere kaffe.

45
00:02:48.490 --> 00:02:49.210
I kirken.

46
00:02:50.570 --> 00:02:51.770
Det gjorde jeg ikke.

47
00:02:51.930 --> 00:02:52.550
Det skerede mig.

48
00:02:52.650 --> 00:02:53.650
Hvad med aldervinen?

49
00:02:53.870 --> 00:02:54.030
Nej.

50
00:02:57.180 --> 00:02:58.620
Det kan jo sgu da ikke blive fuld

51
00:02:58.620 --> 00:02:59.560
af det alkoholfrilde.

52
00:02:59.640 --> 00:03:00.460
Det er nok for mange gange, vi har

53
00:03:00.460 --> 00:03:00.800
taget det.

54
00:03:01.100 --> 00:03:02.640
Det er jo sgu da alkoholfrilde alligevel.

55
00:03:03.180 --> 00:03:03.640
Nej, det er det.

56
00:03:03.700 --> 00:03:04.620
Og så er det lidt tyndt med en

57
00:03:04.620 --> 00:03:05.260
væskestrøm.

58
00:03:05.260 --> 00:03:08.020
Det gør jeg altid, når jeg fisker flødeskog.

59
00:03:08.120 --> 00:03:09.380
Altid, hvis det er en helt ny tid.

60
00:03:09.600 --> 00:03:11.320
Og nu er der vildt lidt kring overflødeskog.

61
00:03:11.480 --> 00:03:12.600
Det er helt tyndt med flødeskog.

62
00:03:13.240 --> 00:03:14.260
Bare i sætter ud og hører op.

63
00:03:14.420 --> 00:03:37.270
Det er altså

64
00:03:37.270 --> 00:03:37.950
meget sjovt.

65
00:03:39.050 --> 00:03:40.690
Ja, det synes jeg ikke gør noget.

66
00:03:43.590 --> 00:03:44.590
Skal jeg kaste for?

67
00:03:54.820 --> 00:03:55.220
Jo.

68
00:03:56.760 --> 00:03:58.240
Nej, men jeg kan slet ikke.

69
00:03:58.840 --> 00:03:59.460
Ja, men hvorfor?

70
00:04:06.760 --> 00:05:09.030
Vi har

71
00:05:09.030 --> 00:05:10.050
simpelthen ikke sikringsanlæg.

72
00:05:11.490 --> 00:05:12.810
Der tror jeg ikke, der kan være andre.

73
00:05:14.470 --> 00:05:16.390
Er det okay, at vi bare giver dem

74
00:05:16.390 --> 00:05:21.610
et aktivt sted?

75
00:05:22.690 --> 00:05:23.050
Ja.

76
00:05:24.550 --> 00:05:25.250
Hvorfor ikke?

77
00:05:30.270 --> 00:05:31.650
Altså, jeg ved jo, vi står ikke her.

78
00:05:31.750 --> 00:05:32.610
Hvad var det, der gav sig til det?

79
00:05:39.910 --> 00:05:41.270
Vi vil gøre det bedre.

80
00:05:41.570 --> 00:05:44.210
Og derfor er vi startet på et nyt

81
00:05:44.210 --> 00:05:45.050
sikringsanlæg.

82
00:05:45.630 --> 00:05:47.710
Som skal være en overbygning på sikringen.

83
00:05:47.730 --> 00:05:49.130
Det vi kalder automatisk trøstart.

84
00:05:50.170 --> 00:05:53.190
Det koster mellem 600 og 800 millioner kroner.

85
00:05:54.650 --> 00:05:56.230
Men vi offerer det.

86
00:05:58.430 --> 00:06:00.470
Og i forbindelse med de ulykker, har der

87
00:06:00.470 --> 00:06:02.250
også været mange spørgsmål om personalet.

88
00:06:02.410 --> 00:06:04.990
Om lokomotivførerne, som vi kalder dem, er gode

89
00:06:04.990 --> 00:06:05.210
nok.

90
00:06:05.970 --> 00:06:08.150
10 procent af dem er i stedet mellem

91
00:06:08.150 --> 00:06:09.070
60 og 70 år.

92
00:06:09.190 --> 00:06:10.650
Er det ikke for gammelt?

93
00:06:11.270 --> 00:06:13.190
Ja, nu er det jo således, at der

94
00:06:13.190 --> 00:06:15.330
ikke er nogen lokomotivfører, der kører.

95
00:06:15.890 --> 00:06:17.510
Hvis han ikke selv synes, at han er

96
00:06:17.510 --> 00:06:18.210
i stand til at køre.

97
00:06:18.610 --> 00:06:22.030
Og hvis hans helbredsundersøgelser og sikkerhedsprøver ikke viser,

98
00:06:22.130 --> 00:06:22.830
at han er i stand til det.

99
00:06:24.530 --> 00:06:26.450
Når man siger, at der er 10 procent,

100
00:06:26.690 --> 00:06:27.590
der er over 60 år.

101
00:06:28.110 --> 00:06:28.950
Så er det jo godt at gøre mærke

102
00:06:28.950 --> 00:06:30.890
til, at det er i den væsentlige nederinde

103
00:06:30.890 --> 00:06:32.770
af de 60 år, at vi ligger.

104
00:06:33.630 --> 00:06:34.670
Men det må vi op til.

105
00:06:35.010 --> 00:06:37.490
I den ene del er vi forsvarlige.

106
00:06:37.490 --> 00:06:39.670
Vi har vores tæt, og det må vi

107
00:06:39.670 --> 00:06:41.850
udvide, og det må vi intensivere fremover.

108
00:06:43.150 --> 00:06:45.010
Vi har fået miljarder stående sammen.

109
00:06:45.210 --> 00:06:47.150
Og lokomotivførerne, de bestemmer sin plads til ældre

110
00:06:47.150 --> 00:06:47.350
tid.

111
00:06:47.450 --> 00:06:52.890
Det er en rigsfremstande om det årtræde turné.

112
00:06:53.210 --> 00:06:54.310
Den er jo meget svingende.

113
00:06:54.410 --> 00:06:56.190
Døgn for døgn, hvor andre har uger af

114
00:06:56.190 --> 00:06:57.030
gangen med det samme.

115
00:06:57.110 --> 00:06:58.430
For eksempel de formforsvarende lokomotivførere.

116
00:06:58.810 --> 00:07:01.030
Er det ikke for stor en belastning at

117
00:07:01.030 --> 00:07:02.490
lade dem arbejde så uregelmæssigt?

118
00:07:02.890 --> 00:07:04.990
Altså, det er selvfølgelig en belastning for mange

119
00:07:04.990 --> 00:07:05.690
i DSB.

120
00:07:05.690 --> 00:07:07.850
Fordi vi skal jo holde julene i gang,

121
00:07:08.010 --> 00:07:12.390
døgnet rundt, sommer, jul, påske og pinse med

122
00:07:12.390 --> 00:07:13.370
de skiftende vagter.

123
00:07:14.290 --> 00:07:17.550
Og det er især belastende for lokomotivpersonalen og

124
00:07:17.550 --> 00:07:20.270
togpersonalen, som møder meget uregelmæssigt.

125
00:07:21.330 --> 00:07:22.970
Det har vi jo taget højde for i

126
00:07:22.970 --> 00:07:25.290
nogle af deres turvalgsregler.

127
00:07:25.970 --> 00:07:27.610
Og det er ikke rigtigt, de bestemmer selv.

128
00:07:28.010 --> 00:07:31.110
Men vi tager jo det naturlige hensyn, at

129
00:07:31.110 --> 00:07:33.590
de har stor indflydelse på, hvordan turen skal

130
00:07:33.590 --> 00:07:34.230
tilrettelægges.

131
00:07:34.230 --> 00:07:36.190
Det var ikke muligt at blive lagt op

132
00:07:36.190 --> 00:07:37.170
til en lille døgndrift.

133
00:07:37.890 --> 00:07:38.910
Det kan vi ikke.

134
00:07:39.210 --> 00:07:42.550
Vi skal tjene penge og betjene kunderne om

135
00:07:42.550 --> 00:07:42.910
natten.

136
00:07:43.410 --> 00:07:46.510
Og vi skal betjene kunderne i weekenderne også.

137
00:07:46.930 --> 00:07:48.410
Det tror jeg nok, må være helt klart.

138
00:07:48.850 --> 00:07:51.010
Men vi skal tage så meget hensyn til

139
00:07:51.010 --> 00:07:53.730
overhovedet nu, til den personelle, selv til lokomotivføreren,

140
00:07:53.790 --> 00:07:56.010
som har et meget vanskeligt arbejde med den

141
00:07:56.010 --> 00:08:00.870
lokomotivpersonale, og det er også der, der er

142
00:08:00.870 --> 00:08:05.370
mange problemer med, hvordan lokomotivførerne har fungtet, til

143
00:08:05.370 --> 00:08:07.290
de hyggelige situationer, som der er i turen.

144
00:08:08.030 --> 00:08:09.890
Nej, altså, der er ikke noget...

145
00:08:10.370 --> 00:08:12.810
Hvis man tager de uher, der har været,

146
00:08:12.970 --> 00:08:15.090
så ligger der ikke nogen linje, der kan

147
00:08:15.090 --> 00:08:16.530
pege på noget specielt.

148
00:08:16.850 --> 00:08:19.350
Ellers ville de jo lave det om dagen

149
00:08:19.350 --> 00:08:20.550
efter, at vi opdagede det.

150
00:08:20.910 --> 00:08:24.530
Det er et samfundsfald af mange tilpændeligheder, så

151
00:08:24.530 --> 00:08:25.790
der er ikke nogen bestemte linjer.

152
00:08:26.430 --> 00:08:28.630
Der er ikke noget uforsvarligt i det, vi

153
00:08:28.630 --> 00:08:28.870
gør.

154
00:08:29.230 --> 00:08:30.510
Men vi vil altid prøve at gøre tingene

155
00:08:30.510 --> 00:08:33.010
bedre, og hver eneste ting bliver analyseret over

156
00:08:33.010 --> 00:08:33.610
det nøgle.

157
00:08:34.409 --> 00:08:36.570
Og så retter vi, hvad der skal rettes.

158
00:08:36.909 --> 00:08:37.909
Men der er ikke noget uforsvarligt.

159
00:08:38.830 --> 00:08:40.049
Og det vil sige, at det pressen har

160
00:08:40.049 --> 00:08:41.990
kaldt DSB det sorte over, det må vi

161
00:08:41.990 --> 00:08:42.890
jo sige er rigtigt.

162
00:08:43.310 --> 00:08:44.830
Ja, det er i hvert fald sort, fordi

163
00:08:44.830 --> 00:08:46.310
vi ikke har begyndt at betjene vores kunder

164
00:08:46.310 --> 00:08:48.070
på den måde, vi gerne vil.

165
00:08:48.630 --> 00:08:51.250
Vi vil bare gerne køre tågene til tiden,

166
00:08:51.590 --> 00:08:53.590
og vi vil selvfølgelig undgå udlykker.

167
00:08:54.010 --> 00:08:56.330
Men jeg kan love alle fra, også i

168
00:08:56.330 --> 00:08:57.830
hel Roskilde, at vi gør alt, hvad vi

169
00:08:57.830 --> 00:08:59.830
overhovedet kan, og det skal blive bedre.

170
00:09:00.750 --> 00:09:03.110
Der er selvfølgelig også et personligt, dit personlige

171
00:09:03.110 --> 00:09:04.690
aspekt i det her.

172
00:09:05.630 --> 00:09:07.650
Når Farsen lige fremkalder dig Peter Ulle for

173
00:09:07.650 --> 00:09:08.070
eksempel.

174
00:09:08.270 --> 00:09:09.230
Hvad føler du ved det?

175
00:09:09.670 --> 00:09:10.710
For det første har jeg ikke hørt det

176
00:09:10.710 --> 00:09:10.950
før.

177
00:09:14.270 --> 00:09:16.930
Det må være en lokal, man får mange

178
00:09:16.930 --> 00:09:17.610
gode navne.

179
00:09:19.070 --> 00:09:22.790
Men jeg tror ikke personligt, at jeg alene

180
00:09:22.790 --> 00:09:24.090
har skulden for det, der er sket.

181
00:09:24.790 --> 00:09:26.470
Hvis jeg troede det, så ville jeg tage

182
00:09:26.470 --> 00:09:26.970
min afsked.

183
00:09:37.170 --> 00:09:39.090
Konkurrencesituationen mod biler og fly, har den været

184
00:09:39.090 --> 00:09:40.030
for stor for DSB?

185
00:09:40.530 --> 00:09:41.650
Vi er i hvert fald i en meget

186
00:09:41.650 --> 00:09:42.350
hård konkurrence.

187
00:09:42.870 --> 00:09:44.530
Der er jo i de senere år blevet

188
00:09:44.530 --> 00:09:47.790
flere biler, og benzinpriserne stiger jo ikke, og

189
00:09:47.790 --> 00:09:49.490
flyene vokser godt frem.

190
00:09:49.490 --> 00:09:51.110
Det har vi jo så tænkt os at

191
00:09:51.110 --> 00:09:53.510
gøre noget ved på længere sigt ved vores

192
00:09:53.510 --> 00:09:54.210
IC3-tog.

193
00:09:54.490 --> 00:09:56.490
Uanset at der er problemer med at få

194
00:09:56.490 --> 00:09:57.370
dem leveret, så kommer de.

195
00:09:57.770 --> 00:09:59.510
Det kommer næste år, og de bliver en

196
00:09:59.510 --> 00:09:59.790
succes.

197
00:10:00.350 --> 00:10:02.810
Der er rigtig mange spørgsmål, og det er

198
00:10:02.810 --> 00:10:04.830
også et spørgsmål om en hel del ærger,

199
00:10:04.910 --> 00:10:05.250
der kommer.

200
00:10:05.670 --> 00:10:07.070
180 km i timen.

201
00:10:07.290 --> 00:10:09.210
180 km i timen, og en fast forbindelse

202
00:10:09.210 --> 00:10:09.830
over Borgbælt.

203
00:10:10.370 --> 00:10:12.650
Så kan vi køre herfra til Odense på

204
00:10:12.650 --> 00:10:15.670
en time, og herfra til Aarhus på to

205
00:10:15.670 --> 00:10:16.490
timer i kvarteren.

206
00:10:17.510 --> 00:10:19.430
Når ikke vi i dag magter at køre

207
00:10:19.430 --> 00:10:21.550
100, kan vi så nu rådgøre 180 km

208
00:10:21.550 --> 00:10:21.990
i timen?

209
00:10:22.110 --> 00:10:23.550
Vi magter sandelig også at køre 100.

210
00:10:23.650 --> 00:10:25.030
Vi har derfor begående problemer.

211
00:10:25.150 --> 00:10:25.790
De bliver løst.

212
00:10:27.830 --> 00:10:29.470
Den konkurrencesituation, har den også noget at gøre

213
00:10:29.470 --> 00:10:31.050
med, at I er blevet pålagt at køre

214
00:10:31.050 --> 00:10:31.890
to til tiden?

215
00:10:32.270 --> 00:10:33.210
Det er ikke noget, vi er pålagt.

216
00:10:33.290 --> 00:10:34.850
Det er noget, kunderne kræver, og derfor skal

217
00:10:34.850 --> 00:10:35.330
de gøre det.

218
00:10:35.610 --> 00:10:37.050
Er det ikke regeringen, der beder jer om

219
00:10:37.050 --> 00:10:37.410
at gøre det?

220
00:10:37.510 --> 00:10:38.490
Nej, det er kunderne.

221
00:10:38.830 --> 00:10:39.870
Det er samfundet, der gør det?

222
00:10:40.050 --> 00:10:40.870
Ja, det er jo vores kunder.

223
00:10:41.150 --> 00:10:42.870
Alt, hvad vi gør, gør vi af indsyn

224
00:10:42.870 --> 00:10:43.410
til kunderne.

225
00:10:44.570 --> 00:10:46.950
Prøv at stå op, jeg har lige billetkontoret,

226
00:10:47.050 --> 00:10:48.450
og det er her, hvor man...

227
00:10:48.450 --> 00:10:49.690
Hvor man tager sig af kunderne?

228
00:10:49.950 --> 00:10:51.930
Og hvor man også får registreret omsætningen.

229
00:10:52.350 --> 00:10:54.030
Hvor stor en omsætning har DSB?

230
00:10:54.490 --> 00:10:58.190
Ja, altså for vores passagerprodukt her, har vi

231
00:10:58.190 --> 00:11:02.170
1,2 milliarder i indtægter om året.

232
00:11:02.510 --> 00:11:02.990
Så det er meget.

233
00:11:04.050 --> 00:11:08.230
Og vi kører med, totalt set, 135 millioner

234
00:11:08.230 --> 00:11:09.510
passagerer om året.

235
00:11:09.510 --> 00:11:11.130
Så det er ikke nogen politipolitik.

236
00:11:11.590 --> 00:11:14.350
Det er en stor, samfundsvigtig virksomhed.

237
00:11:14.690 --> 00:11:15.950
Og derfor skal vi også yde godt på

238
00:11:15.950 --> 00:11:16.630
døren.

239
00:11:16.870 --> 00:11:19.370
Nu har vi også repræsentanter fra Roskilde station

240
00:11:19.370 --> 00:11:19.710
her.

241
00:11:20.390 --> 00:11:22.330
Og det, som I lige så på før,

242
00:11:22.410 --> 00:11:25.010
det var jo, at også den moderne tid,

243
00:11:25.130 --> 00:11:26.530
der kom til Roskilde, der ville komme mere

244
00:11:26.530 --> 00:11:27.690
til Roskilde end noget andet sted.

245
00:11:28.090 --> 00:11:28.910
Det, jeg står med her, det er en

246
00:11:28.910 --> 00:11:32.090
rejseplan, som i minutter giver mig al verden

247
00:11:32.090 --> 00:11:32.770
til en konversation.

248
00:11:33.370 --> 00:11:34.410
Hvor lang tid har det kørt her?

249
00:11:34.790 --> 00:11:36.350
Det har kørt et par måneder.

250
00:11:36.410 --> 00:11:37.790
Det er stadigvæk under afprøvning.

251
00:11:37.790 --> 00:11:39.470
Det er det, vi kalder det Rosesystem.

252
00:11:39.970 --> 00:11:41.950
Det er et system, hvor vi kan elektronisk

253
00:11:41.950 --> 00:11:44.770
udstede billetter, og vi kan få vores rejseplan

254
00:11:44.770 --> 00:11:46.210
udskrevet lynhurtigt.

255
00:11:46.350 --> 00:11:48.270
Altså kørplanen ligger i db-systemet, og så

256
00:11:48.270 --> 00:11:50.490
skal vi bare have at vide, hvor vi

257
00:11:50.490 --> 00:11:51.630
starter fra, og hvor vi skal hen.

258
00:11:51.690 --> 00:11:53.450
Så skriver den den hurtigste rejse, den kan.

259
00:11:53.890 --> 00:11:55.810
Den finder lynhurtigt ud af kombinationerne.

260
00:11:56.110 --> 00:11:57.190
Kan regne ud, hvad dag det er.

261
00:11:57.310 --> 00:11:59.090
Om det er en dørdag, søndag, og hvilke

262
00:11:59.090 --> 00:12:00.170
tog, der ikke kører, osv.

263
00:12:00.790 --> 00:12:02.930
Og så får vi da en fuldstændig rigtig

264
00:12:02.930 --> 00:12:06.490
rejseplan, og angivet i tider, og hvor lang

265
00:12:06.490 --> 00:12:08.410
tid rejsen tager, og at hele ordet skal

266
00:12:08.410 --> 00:12:08.870
skiftes.

267
00:12:09.750 --> 00:12:11.350
Det glæder vi os meget til at få

268
00:12:11.350 --> 00:12:11.730
indført.

269
00:12:11.810 --> 00:12:13.230
Vi har det altså under prøve her i

270
00:12:13.230 --> 00:12:14.890
Roskilde i øjeblikket.

271
00:12:14.910 --> 00:12:16.290
Og det er det eneste sted, hvor man

272
00:12:16.290 --> 00:12:17.050
har lavet det?

273
00:12:17.550 --> 00:12:19.610
Ja, vi har også noget, der ligner det

274
00:12:19.610 --> 00:12:21.810
ude i Høje Taastrup, på den nye Høje

275
00:12:21.810 --> 00:12:22.390
Taastrup-station.

276
00:12:22.770 --> 00:12:24.150
Men det er stadigvæk et forsøg.

277
00:12:24.730 --> 00:12:27.050
Og når det så er afprøvet, så er

278
00:12:27.050 --> 00:12:29.010
det meningen, det skal indføres på en del

279
00:12:29.010 --> 00:12:30.710
række større stationer over hele landet.

280
00:12:31.490 --> 00:12:33.510
Og det er nede i den service, som

281
00:12:33.510 --> 00:12:34.010
vi vil yde.

282
00:12:34.770 --> 00:12:36.470
Placerende, også i fremtiden.

283
00:12:36.930 --> 00:12:40.150
Og her kan man altså få en plan

284
00:12:40.150 --> 00:12:41.170
ud meget hurtigt.

285
00:12:42.010 --> 00:12:43.450
Og så er det en næste 10 dage,

286
00:12:44.110 --> 00:12:45.450
der kommer altid at stå på den anden

287
00:12:45.450 --> 00:12:45.690
ende.

288
00:12:46.490 --> 00:12:48.170
Af alles, der vil bruge DSB.

289
00:12:48.790 --> 00:12:50.730
Ja, nu glæder vi os helt til juletrafikken.

290
00:12:50.790 --> 00:12:52.170
Vi har det helt ude at køre og

291
00:12:52.170 --> 00:12:52.530
sejle.

292
00:12:53.190 --> 00:12:54.770
Vi regner med i år, der er det

293
00:12:54.770 --> 00:12:55.490
fra den 21.

294
00:12:55.810 --> 00:12:58.850
til op mod juleaften, at det er rejstrafikken,

295
00:12:58.950 --> 00:13:00.550
den rigtige går i gang i juletrafikken.

296
00:13:01.170 --> 00:13:02.850
Og vi kan allerede nu se, at de

297
00:13:02.850 --> 00:13:06.470
allerfleste af vores lyntog og intensivtog, de er

298
00:13:06.470 --> 00:13:06.930
udsolgt.

299
00:13:07.130 --> 00:13:07.890
Den 21.

300
00:13:08.130 --> 00:13:10.490
der er der enkelte ledige pladser fra Roskilde.

301
00:13:10.670 --> 00:13:11.870
Nu skal den altså også være hurtig.

302
00:13:12.190 --> 00:13:13.290
Det er afgangene kl.

303
00:13:13.410 --> 00:13:16.510
16.23, 18.23, 19.23 og 20

304
00:13:16.510 --> 00:13:18.670
.23. Der er der enkelte pladser endnu.

305
00:13:19.370 --> 00:13:21.830
Allerede om torsdagen, der er der udsolgt på

306
00:13:21.830 --> 00:13:22.450
anden plads.

307
00:13:22.810 --> 00:13:24.470
Og der er enkelte ledige pladser på første.

308
00:13:24.470 --> 00:13:26.790
Og så om fredagen, der er alt udsolgt.

309
00:13:27.670 --> 00:13:29.690
Og om lørdagen, der er der altså ledige

310
00:13:29.690 --> 00:13:30.530
plads efter kl.

311
00:13:30.610 --> 00:13:30.970
13.

312
00:13:31.890 --> 00:13:33.370
Jeg ved ikke, hvor mange der vil rejse

313
00:13:33.370 --> 00:13:36.370
juleaften, men der er der plads.

314
00:13:37.210 --> 00:13:38.470
Men man skal ikke få tvivl, hvis man

315
00:13:38.470 --> 00:13:39.390
ikke har fået pladsbillet.

316
00:13:39.950 --> 00:13:42.790
Hvis man skal besøge Mosterander i Herning eller

317
00:13:42.790 --> 00:13:44.650
et andet sted, så er de fleste af

318
00:13:44.650 --> 00:13:46.270
vores intensivtog dubleret.

319
00:13:46.990 --> 00:13:50.330
Det vil sige, at før hvert intensivtog afgår

320
00:13:50.330 --> 00:13:52.790
et tog med vogne, som kun kører til

321
00:13:52.790 --> 00:13:53.150
Korsør.

322
00:13:53.610 --> 00:13:56.550
Og så skal præciserende skifte til Bergen, og

323
00:13:56.550 --> 00:13:58.390
de skal hen over Nyborg og gå ned

324
00:13:58.390 --> 00:13:58.790
i toget.

325
00:13:59.370 --> 00:14:01.110
Så man kan sagtens komme på juleferie i

326
00:14:01.110 --> 00:14:02.390
Jylland, uden at have pladsbillet.

327
00:14:03.770 --> 00:14:05.910
De 4-5 gange om året, der er

328
00:14:05.910 --> 00:14:08.170
sådan en spidsbelastning, det må jo kræve en

329
00:14:08.170 --> 00:14:10.750
masse ressourcer, der til daglig står stille.

330
00:14:11.190 --> 00:14:12.750
Ja, det er jo et af de store

331
00:14:12.750 --> 00:14:14.730
krav, der er til en virksomhed som DSB.

332
00:14:15.130 --> 00:14:16.450
Men vi sørger for, at der ikke er

333
00:14:16.450 --> 00:14:17.710
noget, der står til reparation.

334
00:14:17.830 --> 00:14:18.790
Vi sørger for, at der ikke er nogen

335
00:14:18.790 --> 00:14:20.570
fridage, der ikke er nogen ferier.

336
00:14:21.030 --> 00:14:24.470
Og så kommer en væsentlig del af administrationspersonalet

337
00:14:24.470 --> 00:14:26.590
ud og prøver, hvordan det er, og hjælper

338
00:14:26.590 --> 00:14:28.450
præciserende med at bære kufferter den dag.

339
00:14:28.910 --> 00:14:30.190
Fordi det er den eneste måde, de kan

340
00:14:30.190 --> 00:14:32.390
lære, hvordan vi skal tilrettelægge det, således at

341
00:14:32.390 --> 00:14:33.650
vi får en god service fremover.

342
00:14:33.890 --> 00:14:35.270
Men det er ret hust, som Poul Pedersen

343
00:14:35.270 --> 00:14:35.570
siger.

344
00:14:35.970 --> 00:14:37.950
Der er indsættet masser af ekstra tog.

345
00:14:38.010 --> 00:14:39.830
Vi har stammer holdende, således at når det

346
00:14:39.830 --> 00:14:40.990
ene tog er fuld, så kan vi sende

347
00:14:40.990 --> 00:14:41.450
flere afsted.

348
00:14:41.890 --> 00:14:43.490
Vi skal nok sørge for, at Danmark kommer

349
00:14:43.490 --> 00:14:44.110
på juleferien.

350
00:14:44.970 --> 00:14:45.690
Også Roskilde.

351
00:14:45.690 --> 00:14:47.950
Hvor mange trolde, der forlader Roskilde og kommer

352
00:14:47.950 --> 00:14:49.330
til Roskilde i det her den uge, vi

353
00:14:49.330 --> 00:14:49.710
går ind i?

354
00:14:49.970 --> 00:14:51.610
Det tør jeg ikke sige, men der er

355
00:14:51.610 --> 00:14:52.310
masser af mennesker.

356
00:14:52.470 --> 00:14:54.110
Vi har til daglig 12.000, der rejser

357
00:14:54.110 --> 00:14:56.030
herfra som boligarbejdstilstrafik.

358
00:14:56.490 --> 00:14:57.470
Og det er jo ikke alle dem, der

359
00:14:57.470 --> 00:14:58.250
skal på juleferie.

360
00:14:58.770 --> 00:15:01.430
Men vi har jo, for at give lidt

361
00:15:01.430 --> 00:15:04.090
størrelsen af, hvor mange muligheder der er, så

362
00:15:04.090 --> 00:15:07.450
er der om fredagen, der sender vi 154

363
00:15:07.450 --> 00:15:11.030
tog fra Københavns Rydgrengård mod Nykøbing Falster, mod

364
00:15:11.030 --> 00:15:12.170
København Borg og mod Kursør.

365
00:15:12.170 --> 00:15:16.150
Og alene om fredagen, der er der kapacitet

366
00:15:16.150 --> 00:15:19.590
på overførselsvogne, hvor man ikke skal skifte på

367
00:15:19.590 --> 00:15:20.130
store bælt.

368
00:15:20.530 --> 00:15:23.970
Det er et telt, der hedder 8.944

369
00:15:23.970 --> 00:15:24.220
pladser.

370
00:15:25.270 --> 00:15:27.510
Og det er de 8.944, hvor de

371
00:15:27.510 --> 00:15:28.990
er faktisk udsolgt nu.

372
00:15:29.810 --> 00:15:32.510
Og også på bilfærgerne.

373
00:15:32.750 --> 00:15:35.150
Vi har jo også Danmarks største rædderi.

374
00:15:35.690 --> 00:15:37.770
Og vi har fredag den 23., der har

375
00:15:37.770 --> 00:15:40.090
vi ni færger i gang, der til sammen

376
00:15:40.090 --> 00:15:45.570
sejler med 36 afgange fra Halsgaard og mod

377
00:15:45.570 --> 00:15:45.830
Fyn.

378
00:15:46.410 --> 00:15:48.230
Og de har en kapacitet til sammen på

379
00:15:48.230 --> 00:15:50.050
9950 personbiler.

380
00:15:50.590 --> 00:15:51.990
Så der er altså mulighed for at komme

381
00:15:51.990 --> 00:15:54.730
over bæltet både med tog og med færge.

382
00:15:55.570 --> 00:15:56.870
Og det er det, som vi så talte

383
00:15:56.870 --> 00:15:58.530
om før, at i midten af 90'erne,

384
00:15:58.590 --> 00:15:59.990
der vil det så altså falde bort, når

385
00:15:59.990 --> 00:16:00.890
den store bæltbroen kommer?

386
00:16:01.110 --> 00:16:01.930
Ja, det vil det.

387
00:16:01.990 --> 00:16:04.450
Der vil de kapacitetsproblemer, som der er i

388
00:16:04.450 --> 00:16:06.410
dag, de vil falde bort.

389
00:16:06.690 --> 00:16:09.470
Og der kan vi få uhindret kørelsen.

390
00:16:09.590 --> 00:16:12.150
Først i 1993, hvor det kun var togene.

391
00:16:12.650 --> 00:16:15.170
Og så senere i 1996, hvor også bilerne

392
00:16:15.170 --> 00:16:15.950
kommer over.

393
00:16:16.550 --> 00:16:19.270
Men vi står rustet og arbejder nu meget

394
00:16:19.270 --> 00:16:22.330
målrettet på, at den udvikling, som vi regner

395
00:16:22.330 --> 00:16:25.530
med, giver en fordobling af passagerne hos DSB,

396
00:16:26.150 --> 00:16:27.210
det vil klart tilretlægges.

397
00:16:28.210 --> 00:16:30.210
Det vi startede med at tale om ude

398
00:16:30.210 --> 00:16:33.850
på barongen, med at jeres elektrificeringstog, der bliver

399
00:16:33.850 --> 00:16:35.890
problemer selvfølgelig også ved den tid.

400
00:16:36.250 --> 00:16:37.730
Ja, så nu har vi jo aftalet med

401
00:16:37.730 --> 00:16:39.630
fabrikken, så går vi jo fra, at det

402
00:16:39.630 --> 00:16:39.910
passer.

403
00:16:40.090 --> 00:16:42.910
Og elektrificeringen ruller videre ud over Sjælland.

404
00:16:43.350 --> 00:16:44.550
Den aftale har I haft før?

405
00:16:45.590 --> 00:16:46.510
Det er ikke det, vi har i dag,

406
00:16:46.570 --> 00:16:47.870
men I har haft en salgsaftale før?

407
00:16:48.450 --> 00:16:50.150
Øh, med øh...

408
00:16:50.150 --> 00:16:51.250
Hvad gør det virkes firmaet?

409
00:16:51.410 --> 00:16:52.830
Ja, ja, vi har en kontrakt med dem,

410
00:16:52.890 --> 00:16:54.530
men nu har vi jo identificeret det eneste

411
00:16:54.530 --> 00:16:54.870
fejl.

412
00:16:54.950 --> 00:16:56.070
Vi har fået en ud af, hvad det

413
00:16:56.070 --> 00:16:57.530
er for fejl, for de har lovet at

414
00:16:57.530 --> 00:16:57.810
lave dem.

415
00:16:57.890 --> 00:16:59.110
Så hvorfor skulle det ikke løbes også?

416
00:16:59.850 --> 00:17:01.970
Fra det tidspunkt, hvor den her station her

417
00:17:01.970 --> 00:17:04.670
blev bygget, i midten af 1847, det var

418
00:17:04.670 --> 00:17:06.810
det vel, der nævnte Mose Andersen også, og

419
00:17:06.810 --> 00:17:08.770
jeg har før sagt til ham, at rejse

420
00:17:08.770 --> 00:17:10.010
er et bestemt.

421
00:17:10.270 --> 00:17:10.890
Det synes I.

422
00:17:11.550 --> 00:17:13.569
Der sker mange spændende ting på en rejse,

423
00:17:13.609 --> 00:17:14.829
og man kan bruge tiden til noget meget,

424
00:17:14.990 --> 00:17:16.150
meget fornuftigt.

425
00:17:19.760 --> 00:17:20.040
Sådan så.

426
00:17:24.810 --> 00:17:26.250
Nu så er der forfra stille, nu kigger

427
00:17:26.250 --> 00:17:27.150
damerne på sit ur.

428
00:17:38.490 --> 00:17:39.550
Så har han fløjt i munden.

429
00:17:46.200 --> 00:17:47.080
Og så lyder den.

430
00:17:47.140 --> 00:17:47.960
Kampen er færdig.

431
00:17:48.480 --> 00:17:50.680
Lyder over vand i Roskilde Idrætspark.

432
00:17:51.080 --> 00:17:52.240
3-0.

433
00:17:54.060 --> 00:17:57.140
Der skal ske nogle alvorlige ting, hvis Roskilde

434
00:17:57.140 --> 00:18:01.920
skal kunne tilbageåbere sit tidlige, altså trofaste, store

435
00:18:01.920 --> 00:18:03.440
hjemmepublikum.

436
00:18:37.550 --> 00:18:41.290
Det er Lars Lange, der fejrer.

437
00:18:45.890 --> 00:18:47.530
Det er Brølund.

438
00:18:48.990 --> 00:18:49.570
Selvmord.

439
00:18:49.570 --> 00:18:52.850
Vi kører på det allersidste minut.

440
00:18:52.990 --> 00:18:56.890
Det allersidste minut skal Roskilde nå at have

441
00:18:56.890 --> 00:18:57.610
deres hjørnespark.

442
00:18:57.950 --> 00:18:58.770
Noget tyder på det.

443
00:19:03.750 --> 00:19:04.890
Nu er holdemanden indover.

444
00:19:05.350 --> 00:19:06.070
Kim Mikkelsen lukker.

445
00:19:09.730 --> 00:19:12.470
Så var det en tempo, men bolden møder

446
00:19:12.470 --> 00:19:12.670
sig.

447
00:19:12.830 --> 00:19:14.570
Og så lyder damerne og sløjter det.

448
00:19:14.790 --> 00:19:17.110
Kampen mellem Roskilde og Viborg i anden division

449
00:19:17.110 --> 00:19:17.490
er slut.

450
00:19:17.490 --> 00:19:19.470
Og det blev indfortjent.

451
00:19:20.010 --> 00:19:22.870
Jysk tagger på 2-1 efter at Roskilde

452
00:19:22.870 --> 00:19:25.010
har fyret 1-0 i halvanden.

453
00:19:25.550 --> 00:19:27.490
Der var ikke meget at råbe overfor Roskilde.

454
00:19:27.710 --> 00:19:30.410
Roskilde spilte innovativt kampen igennem.

455
00:19:30.930 --> 00:19:33.470
Og forsvaret virkede også godt.

456
00:19:33.570 --> 00:19:34.650
Der er meget at spille.

457
00:19:35.670 --> 00:19:38.290
Noget tyder på at Roskilde trofaste tagger i

458
00:19:38.290 --> 00:19:40.010
præmierkampen mod OPS.

459
00:19:40.230 --> 00:19:44.270
Hvor en udraskelse og sværhed til i mødet.

460
00:19:44.270 --> 00:19:47.790
Vinderen tager 2-1 til Viborg i Roskilde.
  • Rå optagelser til Snaffel
  • Efter togulykken ved Sorø mødte vi DSB Generaldirektør, Langager
  • Omsætning er 1,2 milliarder om året i DSB
  • Møde med DSB 10 dag før jul
  • RB06 mødte Hvidovre i Roskilde Idrætspark
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 535 7
Varighed tidskode
00:20:28:00
Varighed sekunder
1228
Båndnummer
1720
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer