- Rå optagelser til Snaffel
- Efter togulykken ved Sorø mødte vi DSB Generaldirektør, Langager
- Omsætning er 1,2 milliarder om året i DSB
- Møde med DSB 10 dag før jul
- RB06 mødte Hvidovre i Roskilde Idrætspark
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:13.830 --> 00:00:15.870 Okay, lige nu er det virket nu, så 2 00:00:15.870 --> 00:00:16.630 nu skal vi være hurtige. 3 00:00:17.390 --> 00:00:17.710 Den virker. 4 00:00:18.050 --> 00:00:18.850 Den virker nu. 5 00:00:21.090 --> 00:00:27.690 Så er det faktisk noget ved vej slut, 6 00:00:27.810 --> 00:00:28.830 og som I kan se, så... 7 00:00:31.509 --> 00:00:41.360 Ja, så 8 00:00:41.360 --> 00:00:44.000 er vi nået ved slutningen af mit program, 9 00:00:44.100 --> 00:00:45.300 og vi skal videre med Klaus'e. 10 00:00:45.300 --> 00:00:46.760 Men jeg kan som ikke se ham nogen 11 00:00:46.760 --> 00:00:48.680 steder, og jeg er endda gået helt udenfor. 12 00:00:48.900 --> 00:00:50.260 Så inden han kommer og vælter det hele 13 00:00:50.260 --> 00:00:51.640 med sit tumultivær, så vil jeg i hvert 14 00:00:51.640 --> 00:00:52.740 fald lige fyre én ting af. 15 00:00:53.040 --> 00:00:54.140 Så derfor synes jeg, at vi vil spare 16 00:00:54.140 --> 00:00:55.320 lidt på, at han har brugt en raket 17 00:00:55.320 --> 00:00:55.760 i stedet for. 18 00:00:55.840 --> 00:00:57.480 Nu er det jo snart nytår, så hvis 19 00:00:57.480 --> 00:00:59.080 du ikke giver mig en raket, så vil 20 00:00:59.080 --> 00:01:00.340 vi prøve at se, hvordan det lykkes. 21 00:01:00.920 --> 00:01:01.880 Hvis der ikke er så meget vind. 22 00:01:03.120 --> 00:01:04.300 Skal vi have noget ild her? 23 00:01:06.850 --> 00:01:07.170 Sådan. 24 00:01:07.550 --> 00:01:08.650 Og nu husker du at løbe væk, ikke? 25 00:01:10.650 --> 00:01:11.670 Og jeg holder på hatten. 26 00:01:13.630 --> 00:01:14.750 Og vi drejer den lige lidt. 27 00:01:17.720 --> 00:01:18.800 Ja, så er det hårdt at komme væk 28 00:01:18.800 --> 00:01:19.400 for at røre ud. 29 00:01:19.580 --> 00:01:20.020 400 kroner. 30 00:01:27.220 --> 00:01:27.660 Sådan går det. 31 00:01:28.480 --> 00:01:29.580 Sådan kan det heldigvis også gå. 32 00:01:30.000 --> 00:01:32.140 Ingen skadede briller, ingen affløjede hatte. 33 00:01:32.480 --> 00:01:33.520 Men i hvert fald en ting er sikkert, 34 00:01:33.580 --> 00:01:34.940 at nu kommer Klaus, for jeg kan høre, 35 00:01:35.020 --> 00:01:36.560 at han er på vej med sit tumultivær. 36 00:01:36.600 --> 00:01:37.240 Så nu går jeg hjem. 37 00:01:37.480 --> 00:01:37.720 Godnat. 38 00:01:43.600 --> 00:01:44.420 Prøv at se, hvor vi hører, at vi 39 00:01:44.420 --> 00:01:45.420 lige står og knækker baggrunden. 40 00:01:47.020 --> 00:01:47.500 Så vi ses. 41 00:02:27.450 --> 00:02:28.630 Hvor meget brugt det bliver. 42 00:02:32.340 --> 00:02:33.500 Hvor sygt det kræler. 43 00:02:34.280 --> 00:02:34.660 Hvad med? 44 00:02:35.440 --> 00:02:36.840 Han skal have lidt mere kaffe. 45 00:02:48.490 --> 00:02:49.210 I kirken. 46 00:02:50.570 --> 00:02:51.770 Det gjorde jeg ikke. 47 00:02:51.930 --> 00:02:52.550 Det skerede mig. 48 00:02:52.650 --> 00:02:53.650 Hvad med aldervinen? 49 00:02:53.870 --> 00:02:54.030 Nej. 50 00:02:57.180 --> 00:02:58.620 Det kan jo sgu da ikke blive fuld 51 00:02:58.620 --> 00:02:59.560 af det alkoholfrilde. 52 00:02:59.640 --> 00:03:00.460 Det er nok for mange gange, vi har 53 00:03:00.460 --> 00:03:00.800 taget det. 54 00:03:01.100 --> 00:03:02.640 Det er jo sgu da alkoholfrilde alligevel. 55 00:03:03.180 --> 00:03:03.640 Nej, det er det. 56 00:03:03.700 --> 00:03:04.620 Og så er det lidt tyndt med en 57 00:03:04.620 --> 00:03:05.260 væskestrøm. 58 00:03:05.260 --> 00:03:08.020 Det gør jeg altid, når jeg fisker flødeskog. 59 00:03:08.120 --> 00:03:09.380 Altid, hvis det er en helt ny tid. 60 00:03:09.600 --> 00:03:11.320 Og nu er der vildt lidt kring overflødeskog. 61 00:03:11.480 --> 00:03:12.600 Det er helt tyndt med flødeskog. 62 00:03:13.240 --> 00:03:14.260 Bare i sætter ud og hører op. 63 00:03:14.420 --> 00:03:37.270 Det er altså 64 00:03:37.270 --> 00:03:37.950 meget sjovt. 65 00:03:39.050 --> 00:03:40.690 Ja, det synes jeg ikke gør noget. 66 00:03:43.590 --> 00:03:44.590 Skal jeg kaste for? 67 00:03:54.820 --> 00:03:55.220 Jo. 68 00:03:56.760 --> 00:03:58.240 Nej, men jeg kan slet ikke. 69 00:03:58.840 --> 00:03:59.460 Ja, men hvorfor? 70 00:04:06.760 --> 00:05:09.030 Vi har 71 00:05:09.030 --> 00:05:10.050 simpelthen ikke sikringsanlæg. 72 00:05:11.490 --> 00:05:12.810 Der tror jeg ikke, der kan være andre. 73 00:05:14.470 --> 00:05:16.390 Er det okay, at vi bare giver dem 74 00:05:16.390 --> 00:05:21.610 et aktivt sted? 75 00:05:22.690 --> 00:05:23.050 Ja. 76 00:05:24.550 --> 00:05:25.250 Hvorfor ikke? 77 00:05:30.270 --> 00:05:31.650 Altså, jeg ved jo, vi står ikke her. 78 00:05:31.750 --> 00:05:32.610 Hvad var det, der gav sig til det? 79 00:05:39.910 --> 00:05:41.270 Vi vil gøre det bedre. 80 00:05:41.570 --> 00:05:44.210 Og derfor er vi startet på et nyt 81 00:05:44.210 --> 00:05:45.050 sikringsanlæg. 82 00:05:45.630 --> 00:05:47.710 Som skal være en overbygning på sikringen. 83 00:05:47.730 --> 00:05:49.130 Det vi kalder automatisk trøstart. 84 00:05:50.170 --> 00:05:53.190 Det koster mellem 600 og 800 millioner kroner. 85 00:05:54.650 --> 00:05:56.230 Men vi offerer det. 86 00:05:58.430 --> 00:06:00.470 Og i forbindelse med de ulykker, har der 87 00:06:00.470 --> 00:06:02.250 også været mange spørgsmål om personalet. 88 00:06:02.410 --> 00:06:04.990 Om lokomotivførerne, som vi kalder dem, er gode 89 00:06:04.990 --> 00:06:05.210 nok. 90 00:06:05.970 --> 00:06:08.150 10 procent af dem er i stedet mellem 91 00:06:08.150 --> 00:06:09.070 60 og 70 år. 92 00:06:09.190 --> 00:06:10.650 Er det ikke for gammelt? 93 00:06:11.270 --> 00:06:13.190 Ja, nu er det jo således, at der 94 00:06:13.190 --> 00:06:15.330 ikke er nogen lokomotivfører, der kører. 95 00:06:15.890 --> 00:06:17.510 Hvis han ikke selv synes, at han er 96 00:06:17.510 --> 00:06:18.210 i stand til at køre. 97 00:06:18.610 --> 00:06:22.030 Og hvis hans helbredsundersøgelser og sikkerhedsprøver ikke viser, 98 00:06:22.130 --> 00:06:22.830 at han er i stand til det. 99 00:06:24.530 --> 00:06:26.450 Når man siger, at der er 10 procent, 100 00:06:26.690 --> 00:06:27.590 der er over 60 år. 101 00:06:28.110 --> 00:06:28.950 Så er det jo godt at gøre mærke 102 00:06:28.950 --> 00:06:30.890 til, at det er i den væsentlige nederinde 103 00:06:30.890 --> 00:06:32.770 af de 60 år, at vi ligger. 104 00:06:33.630 --> 00:06:34.670 Men det må vi op til. 105 00:06:35.010 --> 00:06:37.490 I den ene del er vi forsvarlige. 106 00:06:37.490 --> 00:06:39.670 Vi har vores tæt, og det må vi 107 00:06:39.670 --> 00:06:41.850 udvide, og det må vi intensivere fremover. 108 00:06:43.150 --> 00:06:45.010 Vi har fået miljarder stående sammen. 109 00:06:45.210 --> 00:06:47.150 Og lokomotivførerne, de bestemmer sin plads til ældre 110 00:06:47.150 --> 00:06:47.350 tid. 111 00:06:47.450 --> 00:06:52.890 Det er en rigsfremstande om det årtræde turné. 112 00:06:53.210 --> 00:06:54.310 Den er jo meget svingende. 113 00:06:54.410 --> 00:06:56.190 Døgn for døgn, hvor andre har uger af 114 00:06:56.190 --> 00:06:57.030 gangen med det samme. 115 00:06:57.110 --> 00:06:58.430 For eksempel de formforsvarende lokomotivførere. 116 00:06:58.810 --> 00:07:01.030 Er det ikke for stor en belastning at 117 00:07:01.030 --> 00:07:02.490 lade dem arbejde så uregelmæssigt? 118 00:07:02.890 --> 00:07:04.990 Altså, det er selvfølgelig en belastning for mange 119 00:07:04.990 --> 00:07:05.690 i DSB. 120 00:07:05.690 --> 00:07:07.850 Fordi vi skal jo holde julene i gang, 121 00:07:08.010 --> 00:07:12.390 døgnet rundt, sommer, jul, påske og pinse med 122 00:07:12.390 --> 00:07:13.370 de skiftende vagter. 123 00:07:14.290 --> 00:07:17.550 Og det er især belastende for lokomotivpersonalen og 124 00:07:17.550 --> 00:07:20.270 togpersonalen, som møder meget uregelmæssigt. 125 00:07:21.330 --> 00:07:22.970 Det har vi jo taget højde for i 126 00:07:22.970 --> 00:07:25.290 nogle af deres turvalgsregler. 127 00:07:25.970 --> 00:07:27.610 Og det er ikke rigtigt, de bestemmer selv. 128 00:07:28.010 --> 00:07:31.110 Men vi tager jo det naturlige hensyn, at 129 00:07:31.110 --> 00:07:33.590 de har stor indflydelse på, hvordan turen skal 130 00:07:33.590 --> 00:07:34.230 tilrettelægges. 131 00:07:34.230 --> 00:07:36.190 Det var ikke muligt at blive lagt op 132 00:07:36.190 --> 00:07:37.170 til en lille døgndrift. 133 00:07:37.890 --> 00:07:38.910 Det kan vi ikke. 134 00:07:39.210 --> 00:07:42.550 Vi skal tjene penge og betjene kunderne om 135 00:07:42.550 --> 00:07:42.910 natten. 136 00:07:43.410 --> 00:07:46.510 Og vi skal betjene kunderne i weekenderne også. 137 00:07:46.930 --> 00:07:48.410 Det tror jeg nok, må være helt klart. 138 00:07:48.850 --> 00:07:51.010 Men vi skal tage så meget hensyn til 139 00:07:51.010 --> 00:07:53.730 overhovedet nu, til den personelle, selv til lokomotivføreren, 140 00:07:53.790 --> 00:07:56.010 som har et meget vanskeligt arbejde med den 141 00:07:56.010 --> 00:08:00.870 lokomotivpersonale, og det er også der, der er 142 00:08:00.870 --> 00:08:05.370 mange problemer med, hvordan lokomotivførerne har fungtet, til 143 00:08:05.370 --> 00:08:07.290 de hyggelige situationer, som der er i turen. 144 00:08:08.030 --> 00:08:09.890 Nej, altså, der er ikke noget... 145 00:08:10.370 --> 00:08:12.810 Hvis man tager de uher, der har været, 146 00:08:12.970 --> 00:08:15.090 så ligger der ikke nogen linje, der kan 147 00:08:15.090 --> 00:08:16.530 pege på noget specielt. 148 00:08:16.850 --> 00:08:19.350 Ellers ville de jo lave det om dagen 149 00:08:19.350 --> 00:08:20.550 efter, at vi opdagede det. 150 00:08:20.910 --> 00:08:24.530 Det er et samfundsfald af mange tilpændeligheder, så 151 00:08:24.530 --> 00:08:25.790 der er ikke nogen bestemte linjer. 152 00:08:26.430 --> 00:08:28.630 Der er ikke noget uforsvarligt i det, vi 153 00:08:28.630 --> 00:08:28.870 gør. 154 00:08:29.230 --> 00:08:30.510 Men vi vil altid prøve at gøre tingene 155 00:08:30.510 --> 00:08:33.010 bedre, og hver eneste ting bliver analyseret over 156 00:08:33.010 --> 00:08:33.610 det nøgle. 157 00:08:34.409 --> 00:08:36.570 Og så retter vi, hvad der skal rettes. 158 00:08:36.909 --> 00:08:37.909 Men der er ikke noget uforsvarligt. 159 00:08:38.830 --> 00:08:40.049 Og det vil sige, at det pressen har 160 00:08:40.049 --> 00:08:41.990 kaldt DSB det sorte over, det må vi 161 00:08:41.990 --> 00:08:42.890 jo sige er rigtigt. 162 00:08:43.310 --> 00:08:44.830 Ja, det er i hvert fald sort, fordi 163 00:08:44.830 --> 00:08:46.310 vi ikke har begyndt at betjene vores kunder 164 00:08:46.310 --> 00:08:48.070 på den måde, vi gerne vil. 165 00:08:48.630 --> 00:08:51.250 Vi vil bare gerne køre tågene til tiden, 166 00:08:51.590 --> 00:08:53.590 og vi vil selvfølgelig undgå udlykker. 167 00:08:54.010 --> 00:08:56.330 Men jeg kan love alle fra, også i 168 00:08:56.330 --> 00:08:57.830 hel Roskilde, at vi gør alt, hvad vi 169 00:08:57.830 --> 00:08:59.830 overhovedet kan, og det skal blive bedre. 170 00:09:00.750 --> 00:09:03.110 Der er selvfølgelig også et personligt, dit personlige 171 00:09:03.110 --> 00:09:04.690 aspekt i det her. 172 00:09:05.630 --> 00:09:07.650 Når Farsen lige fremkalder dig Peter Ulle for 173 00:09:07.650 --> 00:09:08.070 eksempel. 174 00:09:08.270 --> 00:09:09.230 Hvad føler du ved det? 175 00:09:09.670 --> 00:09:10.710 For det første har jeg ikke hørt det 176 00:09:10.710 --> 00:09:10.950 før. 177 00:09:14.270 --> 00:09:16.930 Det må være en lokal, man får mange 178 00:09:16.930 --> 00:09:17.610 gode navne. 179 00:09:19.070 --> 00:09:22.790 Men jeg tror ikke personligt, at jeg alene 180 00:09:22.790 --> 00:09:24.090 har skulden for det, der er sket. 181 00:09:24.790 --> 00:09:26.470 Hvis jeg troede det, så ville jeg tage 182 00:09:26.470 --> 00:09:26.970 min afsked. 183 00:09:37.170 --> 00:09:39.090 Konkurrencesituationen mod biler og fly, har den været 184 00:09:39.090 --> 00:09:40.030 for stor for DSB? 185 00:09:40.530 --> 00:09:41.650 Vi er i hvert fald i en meget 186 00:09:41.650 --> 00:09:42.350 hård konkurrence. 187 00:09:42.870 --> 00:09:44.530 Der er jo i de senere år blevet 188 00:09:44.530 --> 00:09:47.790 flere biler, og benzinpriserne stiger jo ikke, og 189 00:09:47.790 --> 00:09:49.490 flyene vokser godt frem. 190 00:09:49.490 --> 00:09:51.110 Det har vi jo så tænkt os at 191 00:09:51.110 --> 00:09:53.510 gøre noget ved på længere sigt ved vores 192 00:09:53.510 --> 00:09:54.210 IC3-tog. 193 00:09:54.490 --> 00:09:56.490 Uanset at der er problemer med at få 194 00:09:56.490 --> 00:09:57.370 dem leveret, så kommer de. 195 00:09:57.770 --> 00:09:59.510 Det kommer næste år, og de bliver en 196 00:09:59.510 --> 00:09:59.790 succes. 197 00:10:00.350 --> 00:10:02.810 Der er rigtig mange spørgsmål, og det er 198 00:10:02.810 --> 00:10:04.830 også et spørgsmål om en hel del ærger, 199 00:10:04.910 --> 00:10:05.250 der kommer. 200 00:10:05.670 --> 00:10:07.070 180 km i timen. 201 00:10:07.290 --> 00:10:09.210 180 km i timen, og en fast forbindelse 202 00:10:09.210 --> 00:10:09.830 over Borgbælt. 203 00:10:10.370 --> 00:10:12.650 Så kan vi køre herfra til Odense på 204 00:10:12.650 --> 00:10:15.670 en time, og herfra til Aarhus på to 205 00:10:15.670 --> 00:10:16.490 timer i kvarteren. 206 00:10:17.510 --> 00:10:19.430 Når ikke vi i dag magter at køre 207 00:10:19.430 --> 00:10:21.550 100, kan vi så nu rådgøre 180 km 208 00:10:21.550 --> 00:10:21.990 i timen? 209 00:10:22.110 --> 00:10:23.550 Vi magter sandelig også at køre 100. 210 00:10:23.650 --> 00:10:25.030 Vi har derfor begående problemer. 211 00:10:25.150 --> 00:10:25.790 De bliver løst. 212 00:10:27.830 --> 00:10:29.470 Den konkurrencesituation, har den også noget at gøre 213 00:10:29.470 --> 00:10:31.050 med, at I er blevet pålagt at køre 214 00:10:31.050 --> 00:10:31.890 to til tiden? 215 00:10:32.270 --> 00:10:33.210 Det er ikke noget, vi er pålagt. 216 00:10:33.290 --> 00:10:34.850 Det er noget, kunderne kræver, og derfor skal 217 00:10:34.850 --> 00:10:35.330 de gøre det. 218 00:10:35.610 --> 00:10:37.050 Er det ikke regeringen, der beder jer om 219 00:10:37.050 --> 00:10:37.410 at gøre det? 220 00:10:37.510 --> 00:10:38.490 Nej, det er kunderne. 221 00:10:38.830 --> 00:10:39.870 Det er samfundet, der gør det? 222 00:10:40.050 --> 00:10:40.870 Ja, det er jo vores kunder. 223 00:10:41.150 --> 00:10:42.870 Alt, hvad vi gør, gør vi af indsyn 224 00:10:42.870 --> 00:10:43.410 til kunderne. 225 00:10:44.570 --> 00:10:46.950 Prøv at stå op, jeg har lige billetkontoret, 226 00:10:47.050 --> 00:10:48.450 og det er her, hvor man... 227 00:10:48.450 --> 00:10:49.690 Hvor man tager sig af kunderne? 228 00:10:49.950 --> 00:10:51.930 Og hvor man også får registreret omsætningen. 229 00:10:52.350 --> 00:10:54.030 Hvor stor en omsætning har DSB? 230 00:10:54.490 --> 00:10:58.190 Ja, altså for vores passagerprodukt her, har vi 231 00:10:58.190 --> 00:11:02.170 1,2 milliarder i indtægter om året. 232 00:11:02.510 --> 00:11:02.990 Så det er meget. 233 00:11:04.050 --> 00:11:08.230 Og vi kører med, totalt set, 135 millioner 234 00:11:08.230 --> 00:11:09.510 passagerer om året. 235 00:11:09.510 --> 00:11:11.130 Så det er ikke nogen politipolitik. 236 00:11:11.590 --> 00:11:14.350 Det er en stor, samfundsvigtig virksomhed. 237 00:11:14.690 --> 00:11:15.950 Og derfor skal vi også yde godt på 238 00:11:15.950 --> 00:11:16.630 døren. 239 00:11:16.870 --> 00:11:19.370 Nu har vi også repræsentanter fra Roskilde station 240 00:11:19.370 --> 00:11:19.710 her. 241 00:11:20.390 --> 00:11:22.330 Og det, som I lige så på før, 242 00:11:22.410 --> 00:11:25.010 det var jo, at også den moderne tid, 243 00:11:25.130 --> 00:11:26.530 der kom til Roskilde, der ville komme mere 244 00:11:26.530 --> 00:11:27.690 til Roskilde end noget andet sted. 245 00:11:28.090 --> 00:11:28.910 Det, jeg står med her, det er en 246 00:11:28.910 --> 00:11:32.090 rejseplan, som i minutter giver mig al verden 247 00:11:32.090 --> 00:11:32.770 til en konversation. 248 00:11:33.370 --> 00:11:34.410 Hvor lang tid har det kørt her? 249 00:11:34.790 --> 00:11:36.350 Det har kørt et par måneder. 250 00:11:36.410 --> 00:11:37.790 Det er stadigvæk under afprøvning. 251 00:11:37.790 --> 00:11:39.470 Det er det, vi kalder det Rosesystem. 252 00:11:39.970 --> 00:11:41.950 Det er et system, hvor vi kan elektronisk 253 00:11:41.950 --> 00:11:44.770 udstede billetter, og vi kan få vores rejseplan 254 00:11:44.770 --> 00:11:46.210 udskrevet lynhurtigt. 255 00:11:46.350 --> 00:11:48.270 Altså kørplanen ligger i db-systemet, og så 256 00:11:48.270 --> 00:11:50.490 skal vi bare have at vide, hvor vi 257 00:11:50.490 --> 00:11:51.630 starter fra, og hvor vi skal hen. 258 00:11:51.690 --> 00:11:53.450 Så skriver den den hurtigste rejse, den kan. 259 00:11:53.890 --> 00:11:55.810 Den finder lynhurtigt ud af kombinationerne. 260 00:11:56.110 --> 00:11:57.190 Kan regne ud, hvad dag det er. 261 00:11:57.310 --> 00:11:59.090 Om det er en dørdag, søndag, og hvilke 262 00:11:59.090 --> 00:12:00.170 tog, der ikke kører, osv. 263 00:12:00.790 --> 00:12:02.930 Og så får vi da en fuldstændig rigtig 264 00:12:02.930 --> 00:12:06.490 rejseplan, og angivet i tider, og hvor lang 265 00:12:06.490 --> 00:12:08.410 tid rejsen tager, og at hele ordet skal 266 00:12:08.410 --> 00:12:08.870 skiftes. 267 00:12:09.750 --> 00:12:11.350 Det glæder vi os meget til at få 268 00:12:11.350 --> 00:12:11.730 indført. 269 00:12:11.810 --> 00:12:13.230 Vi har det altså under prøve her i 270 00:12:13.230 --> 00:12:14.890 Roskilde i øjeblikket. 271 00:12:14.910 --> 00:12:16.290 Og det er det eneste sted, hvor man 272 00:12:16.290 --> 00:12:17.050 har lavet det? 273 00:12:17.550 --> 00:12:19.610 Ja, vi har også noget, der ligner det 274 00:12:19.610 --> 00:12:21.810 ude i Høje Taastrup, på den nye Høje 275 00:12:21.810 --> 00:12:22.390 Taastrup-station. 276 00:12:22.770 --> 00:12:24.150 Men det er stadigvæk et forsøg. 277 00:12:24.730 --> 00:12:27.050 Og når det så er afprøvet, så er 278 00:12:27.050 --> 00:12:29.010 det meningen, det skal indføres på en del 279 00:12:29.010 --> 00:12:30.710 række større stationer over hele landet. 280 00:12:31.490 --> 00:12:33.510 Og det er nede i den service, som 281 00:12:33.510 --> 00:12:34.010 vi vil yde. 282 00:12:34.770 --> 00:12:36.470 Placerende, også i fremtiden. 283 00:12:36.930 --> 00:12:40.150 Og her kan man altså få en plan 284 00:12:40.150 --> 00:12:41.170 ud meget hurtigt. 285 00:12:42.010 --> 00:12:43.450 Og så er det en næste 10 dage, 286 00:12:44.110 --> 00:12:45.450 der kommer altid at stå på den anden 287 00:12:45.450 --> 00:12:45.690 ende. 288 00:12:46.490 --> 00:12:48.170 Af alles, der vil bruge DSB. 289 00:12:48.790 --> 00:12:50.730 Ja, nu glæder vi os helt til juletrafikken. 290 00:12:50.790 --> 00:12:52.170 Vi har det helt ude at køre og 291 00:12:52.170 --> 00:12:52.530 sejle. 292 00:12:53.190 --> 00:12:54.770 Vi regner med i år, der er det 293 00:12:54.770 --> 00:12:55.490 fra den 21. 294 00:12:55.810 --> 00:12:58.850 til op mod juleaften, at det er rejstrafikken, 295 00:12:58.950 --> 00:13:00.550 den rigtige går i gang i juletrafikken. 296 00:13:01.170 --> 00:13:02.850 Og vi kan allerede nu se, at de 297 00:13:02.850 --> 00:13:06.470 allerfleste af vores lyntog og intensivtog, de er 298 00:13:06.470 --> 00:13:06.930 udsolgt. 299 00:13:07.130 --> 00:13:07.890 Den 21. 300 00:13:08.130 --> 00:13:10.490 der er der enkelte ledige pladser fra Roskilde. 301 00:13:10.670 --> 00:13:11.870 Nu skal den altså også være hurtig. 302 00:13:12.190 --> 00:13:13.290 Det er afgangene kl. 303 00:13:13.410 --> 00:13:16.510 16.23, 18.23, 19.23 og 20 304 00:13:16.510 --> 00:13:18.670 .23. Der er der enkelte pladser endnu. 305 00:13:19.370 --> 00:13:21.830 Allerede om torsdagen, der er der udsolgt på 306 00:13:21.830 --> 00:13:22.450 anden plads. 307 00:13:22.810 --> 00:13:24.470 Og der er enkelte ledige pladser på første. 308 00:13:24.470 --> 00:13:26.790 Og så om fredagen, der er alt udsolgt. 309 00:13:27.670 --> 00:13:29.690 Og om lørdagen, der er der altså ledige 310 00:13:29.690 --> 00:13:30.530 plads efter kl. 311 00:13:30.610 --> 00:13:30.970 13. 312 00:13:31.890 --> 00:13:33.370 Jeg ved ikke, hvor mange der vil rejse 313 00:13:33.370 --> 00:13:36.370 juleaften, men der er der plads. 314 00:13:37.210 --> 00:13:38.470 Men man skal ikke få tvivl, hvis man 315 00:13:38.470 --> 00:13:39.390 ikke har fået pladsbillet. 316 00:13:39.950 --> 00:13:42.790 Hvis man skal besøge Mosterander i Herning eller 317 00:13:42.790 --> 00:13:44.650 et andet sted, så er de fleste af 318 00:13:44.650 --> 00:13:46.270 vores intensivtog dubleret. 319 00:13:46.990 --> 00:13:50.330 Det vil sige, at før hvert intensivtog afgår 320 00:13:50.330 --> 00:13:52.790 et tog med vogne, som kun kører til 321 00:13:52.790 --> 00:13:53.150 Korsør. 322 00:13:53.610 --> 00:13:56.550 Og så skal præciserende skifte til Bergen, og 323 00:13:56.550 --> 00:13:58.390 de skal hen over Nyborg og gå ned 324 00:13:58.390 --> 00:13:58.790 i toget. 325 00:13:59.370 --> 00:14:01.110 Så man kan sagtens komme på juleferie i 326 00:14:01.110 --> 00:14:02.390 Jylland, uden at have pladsbillet. 327 00:14:03.770 --> 00:14:05.910 De 4-5 gange om året, der er 328 00:14:05.910 --> 00:14:08.170 sådan en spidsbelastning, det må jo kræve en 329 00:14:08.170 --> 00:14:10.750 masse ressourcer, der til daglig står stille. 330 00:14:11.190 --> 00:14:12.750 Ja, det er jo et af de store 331 00:14:12.750 --> 00:14:14.730 krav, der er til en virksomhed som DSB. 332 00:14:15.130 --> 00:14:16.450 Men vi sørger for, at der ikke er 333 00:14:16.450 --> 00:14:17.710 noget, der står til reparation. 334 00:14:17.830 --> 00:14:18.790 Vi sørger for, at der ikke er nogen 335 00:14:18.790 --> 00:14:20.570 fridage, der ikke er nogen ferier. 336 00:14:21.030 --> 00:14:24.470 Og så kommer en væsentlig del af administrationspersonalet 337 00:14:24.470 --> 00:14:26.590 ud og prøver, hvordan det er, og hjælper 338 00:14:26.590 --> 00:14:28.450 præciserende med at bære kufferter den dag. 339 00:14:28.910 --> 00:14:30.190 Fordi det er den eneste måde, de kan 340 00:14:30.190 --> 00:14:32.390 lære, hvordan vi skal tilrettelægge det, således at 341 00:14:32.390 --> 00:14:33.650 vi får en god service fremover. 342 00:14:33.890 --> 00:14:35.270 Men det er ret hust, som Poul Pedersen 343 00:14:35.270 --> 00:14:35.570 siger. 344 00:14:35.970 --> 00:14:37.950 Der er indsættet masser af ekstra tog. 345 00:14:38.010 --> 00:14:39.830 Vi har stammer holdende, således at når det 346 00:14:39.830 --> 00:14:40.990 ene tog er fuld, så kan vi sende 347 00:14:40.990 --> 00:14:41.450 flere afsted. 348 00:14:41.890 --> 00:14:43.490 Vi skal nok sørge for, at Danmark kommer 349 00:14:43.490 --> 00:14:44.110 på juleferien. 350 00:14:44.970 --> 00:14:45.690 Også Roskilde. 351 00:14:45.690 --> 00:14:47.950 Hvor mange trolde, der forlader Roskilde og kommer 352 00:14:47.950 --> 00:14:49.330 til Roskilde i det her den uge, vi 353 00:14:49.330 --> 00:14:49.710 går ind i? 354 00:14:49.970 --> 00:14:51.610 Det tør jeg ikke sige, men der er 355 00:14:51.610 --> 00:14:52.310 masser af mennesker. 356 00:14:52.470 --> 00:14:54.110 Vi har til daglig 12.000, der rejser 357 00:14:54.110 --> 00:14:56.030 herfra som boligarbejdstilstrafik. 358 00:14:56.490 --> 00:14:57.470 Og det er jo ikke alle dem, der 359 00:14:57.470 --> 00:14:58.250 skal på juleferie. 360 00:14:58.770 --> 00:15:01.430 Men vi har jo, for at give lidt 361 00:15:01.430 --> 00:15:04.090 størrelsen af, hvor mange muligheder der er, så 362 00:15:04.090 --> 00:15:07.450 er der om fredagen, der sender vi 154 363 00:15:07.450 --> 00:15:11.030 tog fra Københavns Rydgrengård mod Nykøbing Falster, mod 364 00:15:11.030 --> 00:15:12.170 København Borg og mod Kursør. 365 00:15:12.170 --> 00:15:16.150 Og alene om fredagen, der er der kapacitet 366 00:15:16.150 --> 00:15:19.590 på overførselsvogne, hvor man ikke skal skifte på 367 00:15:19.590 --> 00:15:20.130 store bælt. 368 00:15:20.530 --> 00:15:23.970 Det er et telt, der hedder 8.944 369 00:15:23.970 --> 00:15:24.220 pladser. 370 00:15:25.270 --> 00:15:27.510 Og det er de 8.944, hvor de 371 00:15:27.510 --> 00:15:28.990 er faktisk udsolgt nu. 372 00:15:29.810 --> 00:15:32.510 Og også på bilfærgerne. 373 00:15:32.750 --> 00:15:35.150 Vi har jo også Danmarks største rædderi. 374 00:15:35.690 --> 00:15:37.770 Og vi har fredag den 23., der har 375 00:15:37.770 --> 00:15:40.090 vi ni færger i gang, der til sammen 376 00:15:40.090 --> 00:15:45.570 sejler med 36 afgange fra Halsgaard og mod 377 00:15:45.570 --> 00:15:45.830 Fyn. 378 00:15:46.410 --> 00:15:48.230 Og de har en kapacitet til sammen på 379 00:15:48.230 --> 00:15:50.050 9950 personbiler. 380 00:15:50.590 --> 00:15:51.990 Så der er altså mulighed for at komme 381 00:15:51.990 --> 00:15:54.730 over bæltet både med tog og med færge. 382 00:15:55.570 --> 00:15:56.870 Og det er det, som vi så talte 383 00:15:56.870 --> 00:15:58.530 om før, at i midten af 90'erne, 384 00:15:58.590 --> 00:15:59.990 der vil det så altså falde bort, når 385 00:15:59.990 --> 00:16:00.890 den store bæltbroen kommer? 386 00:16:01.110 --> 00:16:01.930 Ja, det vil det. 387 00:16:01.990 --> 00:16:04.450 Der vil de kapacitetsproblemer, som der er i 388 00:16:04.450 --> 00:16:06.410 dag, de vil falde bort. 389 00:16:06.690 --> 00:16:09.470 Og der kan vi få uhindret kørelsen. 390 00:16:09.590 --> 00:16:12.150 Først i 1993, hvor det kun var togene. 391 00:16:12.650 --> 00:16:15.170 Og så senere i 1996, hvor også bilerne 392 00:16:15.170 --> 00:16:15.950 kommer over. 393 00:16:16.550 --> 00:16:19.270 Men vi står rustet og arbejder nu meget 394 00:16:19.270 --> 00:16:22.330 målrettet på, at den udvikling, som vi regner 395 00:16:22.330 --> 00:16:25.530 med, giver en fordobling af passagerne hos DSB, 396 00:16:26.150 --> 00:16:27.210 det vil klart tilretlægges. 397 00:16:28.210 --> 00:16:30.210 Det vi startede med at tale om ude 398 00:16:30.210 --> 00:16:33.850 på barongen, med at jeres elektrificeringstog, der bliver 399 00:16:33.850 --> 00:16:35.890 problemer selvfølgelig også ved den tid. 400 00:16:36.250 --> 00:16:37.730 Ja, så nu har vi jo aftalet med 401 00:16:37.730 --> 00:16:39.630 fabrikken, så går vi jo fra, at det 402 00:16:39.630 --> 00:16:39.910 passer. 403 00:16:40.090 --> 00:16:42.910 Og elektrificeringen ruller videre ud over Sjælland. 404 00:16:43.350 --> 00:16:44.550 Den aftale har I haft før? 405 00:16:45.590 --> 00:16:46.510 Det er ikke det, vi har i dag, 406 00:16:46.570 --> 00:16:47.870 men I har haft en salgsaftale før? 407 00:16:48.450 --> 00:16:50.150 Øh, med øh... 408 00:16:50.150 --> 00:16:51.250 Hvad gør det virkes firmaet? 409 00:16:51.410 --> 00:16:52.830 Ja, ja, vi har en kontrakt med dem, 410 00:16:52.890 --> 00:16:54.530 men nu har vi jo identificeret det eneste 411 00:16:54.530 --> 00:16:54.870 fejl. 412 00:16:54.950 --> 00:16:56.070 Vi har fået en ud af, hvad det 413 00:16:56.070 --> 00:16:57.530 er for fejl, for de har lovet at 414 00:16:57.530 --> 00:16:57.810 lave dem. 415 00:16:57.890 --> 00:16:59.110 Så hvorfor skulle det ikke løbes også? 416 00:16:59.850 --> 00:17:01.970 Fra det tidspunkt, hvor den her station her 417 00:17:01.970 --> 00:17:04.670 blev bygget, i midten af 1847, det var 418 00:17:04.670 --> 00:17:06.810 det vel, der nævnte Mose Andersen også, og 419 00:17:06.810 --> 00:17:08.770 jeg har før sagt til ham, at rejse 420 00:17:08.770 --> 00:17:10.010 er et bestemt. 421 00:17:10.270 --> 00:17:10.890 Det synes I. 422 00:17:11.550 --> 00:17:13.569 Der sker mange spændende ting på en rejse, 423 00:17:13.609 --> 00:17:14.829 og man kan bruge tiden til noget meget, 424 00:17:14.990 --> 00:17:16.150 meget fornuftigt. 425 00:17:19.760 --> 00:17:20.040 Sådan så. 426 00:17:24.810 --> 00:17:26.250 Nu så er der forfra stille, nu kigger 427 00:17:26.250 --> 00:17:27.150 damerne på sit ur. 428 00:17:38.490 --> 00:17:39.550 Så har han fløjt i munden. 429 00:17:46.200 --> 00:17:47.080 Og så lyder den. 430 00:17:47.140 --> 00:17:47.960 Kampen er færdig. 431 00:17:48.480 --> 00:17:50.680 Lyder over vand i Roskilde Idrætspark. 432 00:17:51.080 --> 00:17:52.240 3-0. 433 00:17:54.060 --> 00:17:57.140 Der skal ske nogle alvorlige ting, hvis Roskilde 434 00:17:57.140 --> 00:18:01.920 skal kunne tilbageåbere sit tidlige, altså trofaste, store 435 00:18:01.920 --> 00:18:03.440 hjemmepublikum. 436 00:18:37.550 --> 00:18:41.290 Det er Lars Lange, der fejrer. 437 00:18:45.890 --> 00:18:47.530 Det er Brølund. 438 00:18:48.990 --> 00:18:49.570 Selvmord. 439 00:18:49.570 --> 00:18:52.850 Vi kører på det allersidste minut. 440 00:18:52.990 --> 00:18:56.890 Det allersidste minut skal Roskilde nå at have 441 00:18:56.890 --> 00:18:57.610 deres hjørnespark. 442 00:18:57.950 --> 00:18:58.770 Noget tyder på det. 443 00:19:03.750 --> 00:19:04.890 Nu er holdemanden indover. 444 00:19:05.350 --> 00:19:06.070 Kim Mikkelsen lukker. 445 00:19:09.730 --> 00:19:12.470 Så var det en tempo, men bolden møder 446 00:19:12.470 --> 00:19:12.670 sig. 447 00:19:12.830 --> 00:19:14.570 Og så lyder damerne og sløjter det. 448 00:19:14.790 --> 00:19:17.110 Kampen mellem Roskilde og Viborg i anden division 449 00:19:17.110 --> 00:19:17.490 er slut. 450 00:19:17.490 --> 00:19:19.470 Og det blev indfortjent. 451 00:19:20.010 --> 00:19:22.870 Jysk tagger på 2-1 efter at Roskilde 452 00:19:22.870 --> 00:19:25.010 har fyret 1-0 i halvanden. 453 00:19:25.550 --> 00:19:27.490 Der var ikke meget at råbe overfor Roskilde. 454 00:19:27.710 --> 00:19:30.410 Roskilde spilte innovativt kampen igennem. 455 00:19:30.930 --> 00:19:33.470 Og forsvaret virkede også godt. 456 00:19:33.570 --> 00:19:34.650 Der er meget at spille. 457 00:19:35.670 --> 00:19:38.290 Noget tyder på at Roskilde trofaste tagger i 458 00:19:38.290 --> 00:19:40.010 præmierkampen mod OPS. 459 00:19:40.230 --> 00:19:44.270 Hvor en udraskelse og sværhed til i mødet. 460 00:19:44.270 --> 00:19:47.790 Vinderen tager 2-1 til Viborg i Roskilde.
Serie
Dato udgivet
Forfatter
Kommentarer