- Et Portræt af Rallykøreren Steen Andersen
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:14.460 --> 00:01:16.920 26-årige Sten Andersen er en af Danmarks 2 00:01:16.920 --> 00:01:18.440 mest talentfulde rallykører. 3 00:01:18.900 --> 00:01:21.200 Han er fast inventar på det danske juniorlandshold, 4 00:01:21.440 --> 00:01:24.340 som før sidste afdeling om Europamesterskabet ligger på 5 00:01:24.340 --> 00:01:25.520 en samlet anden plads. 6 00:01:26.160 --> 00:01:28.400 I dag er Sten Andersen uhyret seriøs omkring 7 00:01:28.400 --> 00:01:30.140 sin sport, som han går op i med 8 00:01:30.140 --> 00:01:31.420 liv og sjæl. 9 00:01:31.440 --> 00:01:33.240 Men hvordan fik han egentlig smag for denne 10 00:01:33.240 --> 00:01:34.880 ikke ufarlige sportsgren? 11 00:01:36.060 --> 00:01:39.300 Jeg startede med at køre go-kart i 12 00:01:39.300 --> 00:01:47.920 1979 og kørte 1979-1980, hvor vi vandt 13 00:01:47.920 --> 00:01:50.560 nogle landskampe og blev nummer 3 i DN 14 00:01:50.560 --> 00:01:51.820 i begynderklassen. 15 00:01:53.220 --> 00:01:55.440 Så begyndte jeg at køre nogle manoeuvres, specielt 16 00:01:55.440 --> 00:02:00.040 på en forestort 1981, hvor jeg vandt Skjerners 17 00:02:00.040 --> 00:02:02.000 Mesterskab i manoeuvre på. 18 00:02:03.920 --> 00:02:07.860 I 1983 fik jeg en Toyota Starlet, hvor 19 00:02:07.860 --> 00:02:11.040 vi kørte nogle DM-løb, og den bedste 20 00:02:11.040 --> 00:02:13.740 præstation vi fik med den bil var, at 21 00:02:13.740 --> 00:02:16.280 vi blev DN 2'er i 1985. 22 00:02:18.080 --> 00:02:20.180 Så kom jeg ind i Opel Rally Team, 23 00:02:21.520 --> 00:02:24.460 kørte for Opel Rally Team i 1986 og 24 00:02:24.460 --> 00:02:27.140 1987 i en Opel Kadett KSI. 25 00:02:30.140 --> 00:02:31.720 Den bil har jeg så forsat i i 26 00:02:31.720 --> 00:02:34.080 år, og det er den, der er med. 27 00:02:35.660 --> 00:02:38.380 Rallysporten er en af Danmarks mindste idrætsgrene, mens 28 00:02:38.380 --> 00:02:40.780 den i flere sydeuropæiske lande, som f.eks. 29 00:02:41.060 --> 00:02:43.880 Portugal, Grækenland og Italien, nærmer sig en slags 30 00:02:43.880 --> 00:02:45.940 nationalsport på linje med fodbold. 31 00:02:46.560 --> 00:02:48.560 I Norden er det finerne og svenskerne, som 32 00:02:48.560 --> 00:02:49.180 dominerer. 33 00:02:49.560 --> 00:02:51.420 De har langt bedre køreforhold, end vi har 34 00:02:51.420 --> 00:02:52.020 i Danmark. 35 00:02:52.020 --> 00:02:54.640 Her i landet har mange den opfaldelse, at 36 00:02:54.640 --> 00:02:57.380 rallysporten er til for nogle fartgale mennesker med 37 00:02:57.380 --> 00:02:58.980 alt for meget benzin i blodet. 38 00:02:59.380 --> 00:03:01.740 Det mener de aktive naturligvis ikke selv, og 39 00:03:01.740 --> 00:03:04.140 her forklarer Sten Andersen, hvad rally egentlig går 40 00:03:04.140 --> 00:03:04.540 ud på. 41 00:03:06.060 --> 00:03:12.380 Rally det er forskellige afspadede områder, hvor det 42 00:03:12.380 --> 00:03:13.900 gælder om at køre hurtigst muligt. 43 00:03:14.860 --> 00:03:18.820 Lad os tage en skovstrækning for eksempel på 44 00:03:18.820 --> 00:03:21.840 10 km, der så bliver 100% afspadet, 45 00:03:21.880 --> 00:03:23.180 så der ikke kan komme andet trafik derind, 46 00:03:23.860 --> 00:03:25.540 hvor det så gælder om at køre hurtigst 47 00:03:25.540 --> 00:03:25.840 muligt. 48 00:03:26.600 --> 00:03:32.060 Sådan 20 forskellige hastighedsprøver kan rally bestå af, 49 00:03:32.160 --> 00:03:34.940 hvor man så kører på offentlig vej mellem 50 00:03:34.940 --> 00:03:36.960 disse hastighedsprøver. 51 00:03:39.000 --> 00:03:42.700 NB53-136, sådan er Sten Andersens Opel Kadet 52 00:03:42.700 --> 00:03:44.200 GSI indregistreret. 53 00:03:44.740 --> 00:03:46.820 Sten Andersen kører i den såkaldte gruppe A 54 00:03:46.820 --> 00:03:48.280 på tunet standardvogne. 55 00:03:48.740 --> 00:03:52.340 Med 165 hk skyder bilen en tophastighed på 56 00:03:52.340 --> 00:03:54.680 omkring 170 km i timen. 57 00:03:55.280 --> 00:03:58.220 Det er lidt lavere end konkurrenternes vogne, men 58 00:03:58.220 --> 00:04:02.040 i rally er accelerationen vigtigere end absolut tophastighed. 59 00:04:02.480 --> 00:04:04.600 Og hvor god er Sten Andersens rallybil så 60 00:04:04.600 --> 00:04:05.200 egentlig blevet? 61 00:04:06.680 --> 00:04:09.320 Den er ved at være lige så god, 62 00:04:09.460 --> 00:04:11.960 som man kan forvente, at en amatør kan 63 00:04:11.960 --> 00:04:13.540 lave en rallybil i Danmark. 64 00:04:16.459 --> 00:04:21.100 De kadetter, der kører i VM-løbet, de 65 00:04:21.100 --> 00:04:25.120 vil altid have de nyere ting. 66 00:04:25.700 --> 00:04:26.680 Og eftersom det er en bil, der har 67 00:04:26.680 --> 00:04:28.660 meget stærk udvikling, så kan det godt betyde 68 00:04:28.660 --> 00:04:28.860 meget. 69 00:04:30.280 --> 00:04:33.720 Vi har omkring 165 hk i denne her 70 00:04:33.720 --> 00:04:38.040 bil, hvor de hurtigste har nær 200 hk. 71 00:04:38.980 --> 00:04:40.920 Men vi prøver at hænge så godt på 72 00:04:40.920 --> 00:04:42.520 og prøver at få de nyeste ting hele 73 00:04:42.520 --> 00:04:42.760 tiden. 74 00:04:44.080 --> 00:04:46.860 Motoren er en almindelig Opel motor på to 75 00:04:46.860 --> 00:04:47.080 lille. 76 00:04:47.740 --> 00:04:49.780 Motoren er tunet efter Opels forskrifter. 77 00:04:50.860 --> 00:04:52.940 En bil for at køre motorløb skal være 78 00:04:52.940 --> 00:04:56.240 homologeret, og man har en homologeringstest, som motoren 79 00:04:56.240 --> 00:04:56.980 er tunet efter. 80 00:04:58.040 --> 00:05:01.880 Det vil sige, at efter de komponenter, man 81 00:05:01.880 --> 00:05:05.060 kan købe hos Opel, en anden knasdrejsel, andre 82 00:05:05.060 --> 00:05:10.600 stempler, speciel ventiler, speciel indsprøjningsanlæg, speciel 83 00:05:10.600 --> 00:05:15.080 indsprøjningsdysser, speciel udstødning, kan den komme op at 84 00:05:15.080 --> 00:05:17.320 yde omkring 165-170 hk. 85 00:05:18.760 --> 00:05:20.800 Så har vi også en speciel undervogn på 86 00:05:20.800 --> 00:05:22.940 den, det vi kalder en stiv undervogn. 87 00:05:22.940 --> 00:05:25.140 Bilen er meget hårdt afklæret, som man kan 88 00:05:25.140 --> 00:05:25.340 se. 89 00:05:26.240 --> 00:05:27.780 Det gør, at den ligger bedre i kurver, 90 00:05:28.340 --> 00:05:29.300 og den hopper bedre. 91 00:05:29.880 --> 00:05:32.660 Der er specielt støddæmper og hårdere fjeder i. 92 00:05:34.180 --> 00:05:36.180 Alle gummibølsninger er skiftet ud med det, vi 93 00:05:36.180 --> 00:05:38.180 kalder joints, så der ikke er noget gum 94 00:05:38.180 --> 00:05:38.320 i. 95 00:05:38.680 --> 00:05:39.920 Der er simpelthen ikke noget slub i den. 96 00:05:40.880 --> 00:05:43.560 Som alle andre motorsportsgrene er heller ikke rally 97 00:05:43.560 --> 00:05:46.300 ufarligt, og sporten har da også krævet sine 98 00:05:46.300 --> 00:05:46.620 offer. 99 00:05:47.300 --> 00:05:49.980 Derfor finder man ikke noget luksuriøst ekstraudstyr i 100 00:05:49.980 --> 00:05:50.680 en rallybil. 101 00:05:51.040 --> 00:05:53.100 Her er det sikkerheden, der prioriteres højst. 102 00:05:53.800 --> 00:05:55.580 Ja, som man kan se her, så er 103 00:05:55.580 --> 00:05:57.160 der ikke så meget komfort tilbage. 104 00:05:58.300 --> 00:06:00.680 Komforten er pillet ud, og noget sikkerhedsudstyr er 105 00:06:00.680 --> 00:06:02.060 kommet ind i stedet for. 106 00:06:03.900 --> 00:06:05.740 Styrtbølgen, eller buret, som vi kalder det, der 107 00:06:05.740 --> 00:06:07.960 går rundt i hele kabinen, stiver bilen af 108 00:06:07.960 --> 00:06:09.900 for det første, så den ikke bukker så 109 00:06:09.900 --> 00:06:11.460 let ud over jumpene. 110 00:06:12.180 --> 00:06:14.020 Men det er jo også en sikkerhedsforanstaltning, hvis 111 00:06:14.020 --> 00:06:15.620 det går galt, og man ruller på taget. 112 00:06:17.000 --> 00:06:19.380 Så kan man se det specielle sæde, noget 113 00:06:19.380 --> 00:06:21.860 meget stærkt materiale de er lavet af, keflon. 114 00:06:23.780 --> 00:06:26.080 Specielle H-seler, så man sidder ordentligt fast, 115 00:06:26.180 --> 00:06:27.340 og ikke skal koncentrere sig om at sidde 116 00:06:27.340 --> 00:06:27.900 og holde fast. 117 00:06:28.600 --> 00:06:30.160 Det er også meget vigtigt for at få 118 00:06:30.160 --> 00:06:31.040 en ordentlig kørestil. 119 00:06:31.320 --> 00:06:32.540 Det er, at man sidder ordentligt fast. 120 00:06:33.740 --> 00:06:36.740 Det er isluftningsanlægget, der sidder her, og isluftningsanlægget 121 00:06:36.740 --> 00:06:38.200 kan aktiveres, hvis der går brand i bilen, 122 00:06:38.240 --> 00:06:39.500 både indefra og udefra. 123 00:06:40.940 --> 00:06:42.420 For at beskytte os selv har vi en 124 00:06:42.420 --> 00:06:45.180 brandhemmende køredragt, som man skal køre med. 125 00:06:45.800 --> 00:06:48.460 En brandhemmende maske, som vi har over hovedet, 126 00:06:48.560 --> 00:06:49.440 og så har vi styrdjern på. 127 00:06:50.280 --> 00:06:52.220 Og selvfølgelig også nogle gode sko. 128 00:06:53.700 --> 00:06:55.900 Bremserne er en virkelig væsentlig detalje på sådan 129 00:06:55.900 --> 00:06:56.320 en rallybil. 130 00:06:56.680 --> 00:06:57.620 Som man kan se her, så er de 131 00:06:57.620 --> 00:06:59.260 betydeligt større, end de er på en almindelig 132 00:06:59.260 --> 00:06:59.600 Kadett. 133 00:07:00.840 --> 00:07:02.860 Fire pot og kaliber, og en betydeligt større 134 00:07:02.860 --> 00:07:08.080 bremseskive med ventilerede huller, og ventilerede imellem skiverne 135 00:07:08.080 --> 00:07:08.320 også. 136 00:07:10.420 --> 00:07:12.520 Bundkaden, som vi ser her, det er sådan 137 00:07:12.520 --> 00:07:14.380 en, som ikke ødelægger hele undervognen på bilen, 138 00:07:14.480 --> 00:07:16.680 når man kører ud over stokkerstenen. 139 00:07:17.260 --> 00:07:20.720 I 1986 og 1987 var Stine Andersen fabrikskører 140 00:07:20.720 --> 00:07:21.410 for Opel Rallyteamet. 141 00:07:22.320 --> 00:07:24.540 Men efter en dum sæson sidste år, hvor 142 00:07:24.540 --> 00:07:26.620 han var plaget af både sygdom og materielle 143 00:07:26.620 --> 00:07:28.820 uheld, må han i år køre som amatør. 144 00:07:29.780 --> 00:07:31.720 Det koster mellem 2.000 og 300.000 145 00:07:31.720 --> 00:07:33.940 om året at være rallykører på topniveau. 146 00:07:33.940 --> 00:07:35.820 Så ud over hvad han kan hente hjem 147 00:07:35.820 --> 00:07:38.840 af sponserstøtte, må Stine Andersen supplere med mange 148 00:07:38.840 --> 00:07:40.640 af de penge, han kan tjene ved at 149 00:07:40.640 --> 00:07:42.100 drive sit eget autoværksted. 150 00:07:42.620 --> 00:07:45.180 Og sådan et forhold giver naturligvis de konkurrerende 151 00:07:45.180 --> 00:07:48.680 fabrikskører et både økonomisk og psykologisk forspring. 152 00:07:49.280 --> 00:07:54.240 En fabrikskører har den store fordel, at han 153 00:07:54.240 --> 00:07:57.100 ikke skal tænke på økonomien bag at holde 154 00:07:57.100 --> 00:07:58.020 sin rallybil kørende. 155 00:07:58.640 --> 00:08:00.640 Han skal ikke tænke på at få bilen 156 00:08:00.640 --> 00:08:01.560 klar til hvert rally. 157 00:08:02.080 --> 00:08:04.260 Der ligger meget stor pres i både at 158 00:08:04.260 --> 00:08:06.620 skaffe pengene til at køre i sin bil. 159 00:08:08.200 --> 00:08:10.160 Ikke nok med at få det daglige virke 160 00:08:10.160 --> 00:08:11.740 til at fungere her på værkstedet, men også 161 00:08:11.740 --> 00:08:16.420 arbejde med at skaffe sponsorer og så lave 162 00:08:16.420 --> 00:08:17.000 bilen. 163 00:08:17.240 --> 00:08:18.820 At indeholde sådan en rallybil, som denne her 164 00:08:18.820 --> 00:08:22.000 vil lide, er nok et fuldt tidsjob for 165 00:08:22.000 --> 00:08:23.500 en af i hvert fald. 166 00:08:24.700 --> 00:08:26.120 Og det kan også give nogle konflikter, at 167 00:08:26.120 --> 00:08:28.220 du er selvstændig samtidig med, at du skal 168 00:08:28.220 --> 00:08:28.900 være topkører? 169 00:08:29.900 --> 00:08:33.620 Det kan det meget nemt, men jeg tror, 170 00:08:33.720 --> 00:08:35.700 at det er svært som almindelig lønmodtager at 171 00:08:35.700 --> 00:08:37.440 køre sådan et projekt som det her. 172 00:08:38.679 --> 00:08:40.620 Så jeg har altså valgt at gøre begge 173 00:08:40.620 --> 00:08:41.299 dele samtidig. 174 00:08:43.340 --> 00:08:45.480 Der er kun et rat, et sæt pedaler 175 00:08:45.480 --> 00:08:47.620 og en til at styre i en rallybil, 176 00:08:48.080 --> 00:08:49.840 så man skulle umiddelbart tro, at det hele 177 00:08:49.840 --> 00:08:50.920 hænger på en person. 178 00:08:51.420 --> 00:08:53.500 Men sådan forholder det sig ikke, og rally 179 00:08:53.500 --> 00:08:55.700 er bestemt ikke nogen enkel mans sport. 180 00:08:56.640 --> 00:08:58.760 Der er bestemt taler om et timbøk, når 181 00:08:58.760 --> 00:08:59.400 man skal køre rally. 182 00:09:00.060 --> 00:09:02.080 Så jeg kører jo bilen, men det er 183 00:09:02.080 --> 00:09:03.440 lige så vigtigt at have en dygtig andenkører. 184 00:09:04.180 --> 00:09:05.940 Det er jo sådan, at når man kører 185 00:09:05.940 --> 00:09:07.780 rally, så er de her hastighedspunkte, som jeg 186 00:09:07.780 --> 00:09:10.560 før omtalte, kører man igennem først i en 187 00:09:10.560 --> 00:09:13.420 almindelig personbil og vurderer alle svingene og skriver 188 00:09:13.420 --> 00:09:14.840 det op på et stykke papir. 189 00:09:15.540 --> 00:09:16.980 Når det så går foran, at man kører 190 00:09:16.980 --> 00:09:20.480 hastighedspunkten, sidder andenkøren og læser alle noterne op. 191 00:09:21.960 --> 00:09:24.300 Og derfor så ved jeg, hvor skarpe svingene 192 00:09:24.300 --> 00:09:27.060 er, bakketop og det lignende. 193 00:09:27.700 --> 00:09:29.360 Det er også meget vigtigt, at man har 194 00:09:29.360 --> 00:09:31.280 et ordentligt servicehold. 195 00:09:32.780 --> 00:09:36.340 Efter hver hastighedsprøve holder serviceholden og er klar 196 00:09:36.340 --> 00:09:37.860 med nye dækker og er klar med at 197 00:09:37.860 --> 00:09:39.720 reparere bilen, hvis der er noget, der er 198 00:09:39.720 --> 00:09:40.160 gået galt. 199 00:09:41.340 --> 00:09:43.800 Andenkøren er en sådeles vigtig person i og 200 00:09:43.800 --> 00:09:44.840 omkring et rallyløb. 201 00:09:44.840 --> 00:09:47.180 Han sidder aldrig selv bag rettet, men han 202 00:09:47.180 --> 00:09:49.740 sørger for alle de praktiske optilløbet og under 203 00:09:49.740 --> 00:09:53.060 kørselen giver han konstant førstekøren en række vigtige 204 00:09:53.060 --> 00:09:55.780 informationer om ruten og om vejforholdene. 205 00:09:56.800 --> 00:09:58.040 Førstekøren er blødt. 206 00:09:59.720 --> 00:10:01.820 100 venstre træ ind gennem stormen. 207 00:10:03.700 --> 00:10:04.600 200 stop. 208 00:10:12.070 --> 00:10:12.830 246. 209 00:10:13.930 --> 00:10:16.430 Steen Andersens andenkører hedder Jens Christian Ancher. 210 00:10:16.890 --> 00:10:19.330 Han var oprindelig orienteringsløber og derfor god til 211 00:10:19.330 --> 00:10:22.370 at læse kort, men han droppede orienteringssporten og 212 00:10:22.370 --> 00:10:25.350 siden 1983 har han været fast sidemand i 213 00:10:25.350 --> 00:10:26.650 Steen Andersens rallybil. 214 00:10:26.650 --> 00:10:30.170 Som andenkører i en rallybil, der har man 215 00:10:30.170 --> 00:10:34.870 en masse forskellige opgaver, som starter allerede længe 216 00:10:34.870 --> 00:10:38.670 før i løbet, hvor man skal planlægge, hvad 217 00:10:38.670 --> 00:10:39.630 for nogle løb man skal køre. 218 00:10:40.050 --> 00:10:43.670 Man skal ringe rundt til forskellige færgerselskaber og 219 00:10:43.670 --> 00:10:45.890 sørge for at komme med færgerne, så vi 220 00:10:45.890 --> 00:10:47.170 er fremme til løbet i den rette tid. 221 00:10:48.270 --> 00:10:50.910 Man skal have et sted at sove og 222 00:10:50.910 --> 00:10:52.310 jeg prøver at planlægge, så vi får noget 223 00:10:52.310 --> 00:10:55.370 mad til turen og hvad vi skal have 224 00:10:55.370 --> 00:10:56.310 at spise og hvor lang tid vi er 225 00:10:56.310 --> 00:10:58.470 afsted, så servicefolkene ved, hvor længe de skal 226 00:10:58.470 --> 00:11:00.110 være fri og hvornår de skal være fri. 227 00:11:02.290 --> 00:11:05.470 Under selve løbet har man masse funktioner inde 228 00:11:05.470 --> 00:11:06.450 i bilen. 229 00:11:06.850 --> 00:11:10.010 For at køren skal kunne koncentrere sig 100 230 00:11:10.010 --> 00:11:13.150 % om kørelsen, så er det min opgave 231 00:11:13.150 --> 00:11:15.890 at se, hvordan vejen er og finde frem 232 00:11:15.890 --> 00:11:18.010 til de prøver, vi skal frem til. 233 00:11:18.630 --> 00:11:20.770 Der har vi et specielt system, vi kører 234 00:11:20.770 --> 00:11:25.830 efter, hvor vi inddeler vejafsnit og vejsvin i 235 00:11:25.830 --> 00:11:30.310 forskellige grader, så chaufføren ved, hvordan svinene ser 236 00:11:30.310 --> 00:11:32.690 ud allerede inden vi kommer derind og hvordan 237 00:11:32.690 --> 00:11:33.230 det skal køres. 238 00:11:35.350 --> 00:11:36.890 Ved siden af det har jeg så inde 239 00:11:36.890 --> 00:11:39.530 i bunden af bilen, har jeg nogle kontakter 240 00:11:39.530 --> 00:11:42.070 til væsker og vaskersystem og til håren. 241 00:11:43.210 --> 00:11:44.650 Hvis vi skulle komme ud på en rundbane, 242 00:11:44.750 --> 00:11:46.550 hvor vi kommer op bag ved en anden 243 00:11:46.550 --> 00:11:49.050 bil, så kan der hurtigt blive støv på 244 00:11:49.050 --> 00:11:50.870 ruden eller mudder og vi skal også prøve 245 00:11:50.870 --> 00:11:51.890 hårene til at komme forbi her. 246 00:11:52.870 --> 00:11:55.550 Juniorrallye er for kører under 27 år, så 247 00:11:55.550 --> 00:11:57.070 til næste år er det slut med at 248 00:11:57.070 --> 00:11:58.150 køre i juniorklassen. 249 00:11:58.870 --> 00:12:02.090 Selvom Steen Andersen kører som amatør, fejler ambitionsniveauet 250 00:12:02.090 --> 00:12:02.670 ikke noget. 251 00:12:03.250 --> 00:12:05.830 Og med den grundighed og seriøsitet, som præger 252 00:12:05.830 --> 00:12:08.330 både ham og hele holdet omkring ham, er 253 00:12:08.330 --> 00:12:10.830 det absolut ikke urealistisk at nå det mål, 254 00:12:10.890 --> 00:12:12.750 de har sat sig, nemlig at blive de 255 00:12:12.750 --> 00:12:13.830 bedste i Danmark. 256 00:12:14.530 --> 00:12:16.750 Lige i øjeblikket, der ligger vi lige under 257 00:12:16.750 --> 00:12:17.390 de hurtigste. 258 00:12:17.650 --> 00:12:19.430 Det vil sige, vi ligger lige efter åbentime, 259 00:12:19.510 --> 00:12:22.310 lige efter fortime og besøgtime og blander os 260 00:12:22.310 --> 00:12:22.730 mellem dem. 261 00:12:22.990 --> 00:12:24.190 Og hvis vi har en god dag, så 262 00:12:24.190 --> 00:12:25.010 er vi lige så hurtige som dem. 263 00:12:25.990 --> 00:12:27.730 Men stadigvæk, de har bedre grej end vi 264 00:12:27.730 --> 00:12:27.890 har. 265 00:12:28.430 --> 00:12:31.550 I motorsport og dermed også i rallysporten, sker 266 00:12:31.550 --> 00:12:33.870 der ind imellem nogle uhyggelige uheld, som kan 267 00:12:33.870 --> 00:12:35.410 få de mest tragiske følger. 268 00:12:35.950 --> 00:12:38.110 Man kunne derfor passende spørge, hvad det er, 269 00:12:38.330 --> 00:12:40.070 der fascinerer ved rallysporten. 270 00:12:42.370 --> 00:12:44.910 Det er hele atmosfæren om at prøve at 271 00:12:44.910 --> 00:12:45.850 blive bedst. 272 00:12:46.310 --> 00:12:49.190 Det kunne være sjovt, hvis vi kunne blive 273 00:12:49.190 --> 00:12:50.870 bedre end i 85 og blive Danmarksmester. 274 00:12:51.410 --> 00:12:54.770 Muligvis kunne vi videre og prøve at gøre 275 00:12:54.770 --> 00:12:55.430 noget i udlandet. 276 00:12:56.730 --> 00:12:58.210 Med lidt held, så kunne vi blive Europamester 277 00:12:58.210 --> 00:12:59.570 for Jungenlandsholdet i år. 278 00:12:59.750 --> 00:13:01.290 Der ligger vi jo nummer to indtil nu. 279 00:13:43.030 --> 00:13:43.130 Der ligger vi jo nummer to indtil nu. 280 00:13:43.130 --> 00:13:43.230 Der ligger vi jo nummer to indtil nu.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Kommentarer