- Copenhagen Cup vinderen i 1987, den danske Traver, Harios, møder i morgen aften op på Skovbo Travbanen
- Standerhejsning i Roskilde Sejlklub
- Et portræt af en af Danmarks Største sejlbåde, nemlig Andelsbanken
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:45.210 --> 00:01:45.910 Det bliver en sportsudsendelse, hvor vi indenfor Rørske 2 00:01:45.910 --> 00:01:47.510 Kilde Lokal TV kan byde den velkommen til 3 00:01:47.510 --> 00:01:48.790 en ny omgangs sport. 4 00:01:48.790 --> 00:01:51.210 Det bliver en sportsudsendelse, hvor vi i høj 5 00:01:51.210 --> 00:01:52.830 grad vil bevæge os ud på det dybe 6 00:01:52.830 --> 00:01:53.110 vand. 7 00:01:53.590 --> 00:01:55.270 Om nogle minutter kan vi nemlig vise dem 8 00:01:55.270 --> 00:01:57.250 en film om en nok så bekendt dansk 9 00:01:57.250 --> 00:01:57.910 sejlbåde. 10 00:01:58.770 --> 00:02:00.610 Vi kan også byde på travlsport i løbet 11 00:02:00.610 --> 00:02:02.810 af denne sportsudsendelse, som er lidt længere end 12 00:02:02.810 --> 00:02:03.190 så vanligt. 13 00:02:03.230 --> 00:02:04.310 Vi regner med at vare ca. 14 00:02:04.510 --> 00:02:05.290 40 minutter. 15 00:02:06.350 --> 00:02:07.830 Men allerførst kan vi glæde os over, at 16 00:02:07.830 --> 00:02:10.390 Rørske Kilde Cykelrytteren Morten Østergaard på ny har 17 00:02:10.390 --> 00:02:11.990 leveret en fornem præstation. 18 00:02:12.770 --> 00:02:15.410 Morten Østergaard, som vi her ser på nogle 19 00:02:15.410 --> 00:02:19.930 optagelser fra forrige lørdags enkelstartsetape ved Svogerslev, blev 20 00:02:19.930 --> 00:02:23.190 en fornem nummer tre i sæsonens første jagttagelsesløb 21 00:02:23.190 --> 00:02:24.010 ved Silkeborg. 22 00:02:24.430 --> 00:02:26.510 Og det var første afdeling af det såkaldte 23 00:02:26.510 --> 00:02:27.690 Tuborg-mesterskab. 24 00:02:28.810 --> 00:02:30.470 Endnu en Rørske Kilde Rytter var med fremme. 25 00:02:30.690 --> 00:02:31.750 Det var Kent Pedersen. 26 00:02:32.170 --> 00:02:34.110 Han var med i en udbrydergruppe på seks 27 00:02:34.110 --> 00:02:35.630 mand, som kom samlet til mål. 28 00:02:36.170 --> 00:02:38.770 Og Kent Pedersen fik altså en flot sjetteplads. 29 00:02:40.710 --> 00:02:43.530 Fodboldmæssigt blev weekenden en blandet fornøjelse for de 30 00:02:43.530 --> 00:02:46.230 to Rørske Kilde hold RB06 og KFUM. 31 00:02:47.250 --> 00:02:49.390 RB06 ser ud til at ville tage sine 32 00:02:49.390 --> 00:02:51.470 point i anden division på udebane. 33 00:02:52.230 --> 00:02:55.230 Førstrejst rejste RB'erne til Odense og slog 34 00:02:55.230 --> 00:02:56.570 OKS med 1-0. 35 00:02:57.130 --> 00:02:59.990 Så tabte holdet i hjemmekampen mod Viborg, hvorfra 36 00:02:59.990 --> 00:03:01.190 disse billeder stammer. 37 00:03:01.670 --> 00:03:05.230 Inden Tom Køllers tropper i lørdags besejrede B93 38 00:03:05.230 --> 00:03:07.530 med 2-1 på Østerbro stadion. 39 00:03:08.310 --> 00:03:10.230 Dermed blev det til et nyt 0-3 40 00:03:10.230 --> 00:03:13.510 -nederlag til Rørske Kilde KFUM i Danmarksseriens kreds 41 00:03:13.510 --> 00:03:13.770 2. 42 00:03:14.230 --> 00:03:18.070 Holdet tabte på Frederiksbergstadion til KB's divisionsreserve. 43 00:03:18.290 --> 00:03:21.350 Den danske super-travler Heiroth starter i morgen 44 00:03:21.350 --> 00:03:24.610 på Skovbro travbane i sit sidste løb, inden 45 00:03:24.610 --> 00:03:26.550 den skal ud på internationale opgaver. 46 00:03:27.330 --> 00:03:29.990 Vores travlekspert Carsten Bønstof kommer her med nogle 47 00:03:29.990 --> 00:03:31.930 betragtninger om det danske travæs. 48 00:03:31.930 --> 00:03:35.630 Skovbro travbane mellem Ringsted og Køge har torsdag 49 00:03:35.630 --> 00:03:37.830 aften noget helt specielt at byde på, nemlig 50 00:03:37.830 --> 00:03:40.870 dansk rekordholderen Heiroth med den fynske træner John 51 00:03:40.870 --> 00:03:40.990 K. 52 00:03:41.050 --> 00:03:41.410 Hansen. 53 00:03:42.450 --> 00:03:44.810 Heiroth skulle ellers have startet på Sjællandund travbane 54 00:03:44.810 --> 00:03:47.750 i søndags, men ville ikke rigtig møde Metteroland. 55 00:03:48.230 --> 00:03:51.070 Derimod passer løbet på Skovbro travbane i morgen 56 00:03:51.070 --> 00:03:53.470 aften meget bedre til den fynske rekordholder. 57 00:03:53.910 --> 00:03:56.170 Heiroth har rekord 1-12,3 og til 58 00:03:56.170 --> 00:03:58.650 sammenligning kan jeg da nævne, at banerekorden på 59 00:03:58.650 --> 00:04:00.890 Skovbro travbane er 1-13,9. 60 00:04:01.590 --> 00:04:03.630 Distancen i morgen aften for Heiroth og hans 61 00:04:03.630 --> 00:04:06.610 konkurrenter er 1600 meter, og hvis det bliver 62 00:04:06.610 --> 00:04:08.890 godt vejr, ja, så er der store chancer 63 00:04:08.890 --> 00:04:11.890 for, at Skovbro travbanes banerekord kan blive slået. 64 00:04:12.790 --> 00:04:16.230 Heiroth vandt sidste år vores fornemmeste internationale travløb 65 00:04:16.230 --> 00:04:19.890 herhjemme, Copenhagen Cup på Sjællandund travbane, og det 66 00:04:19.890 --> 00:04:20.690 løb skal vi se her. 67 00:04:22.210 --> 00:04:24.310 Og nu er starten gået, og vi ser, 68 00:04:24.650 --> 00:04:27.210 at det danske ekvipage nummer to, Heiroth og 69 00:04:27.210 --> 00:04:27.570 John K. 70 00:04:27.630 --> 00:04:29.310 Hansen, der har spillet frem og har taget 71 00:04:29.310 --> 00:04:31.490 føring, ikke overraskende. 72 00:04:31.630 --> 00:04:33.790 Kunner Heiroth ind til denne position fra start? 73 00:04:34.250 --> 00:04:36.270 Derefter følger nummer tre Magda Knife, og så 74 00:04:36.270 --> 00:04:38.130 har vi indvendig nummer et Davidja henover. 75 00:04:38.870 --> 00:04:41.270 Så følger på næste plads nummer fire Newmarket, 76 00:04:41.430 --> 00:04:42.970 og så har vi favoritten nummer fem Great 77 00:04:42.970 --> 00:04:43.310 Singing. 78 00:04:44.850 --> 00:04:49.590 Men Heiroth i spids foran nummer et Davidja 79 00:04:49.590 --> 00:04:53.270 henover, og så ser vi, at Stiho Johansson 80 00:04:53.270 --> 00:04:54.990 med Magda Knife nu lader sig falde lidt 81 00:04:54.990 --> 00:04:56.710 tilbage her på tredjepladsen. 82 00:04:56.710 --> 00:04:58.830 Han får nummer fire Newmarket op indvendigt for 83 00:04:58.830 --> 00:04:59.050 sig. 84 00:05:00.330 --> 00:05:02.790 Og John McContyer med Davidja henover har nu 85 00:05:02.790 --> 00:05:04.690 lagt sig ud i anden spor, men det 86 00:05:04.690 --> 00:05:07.170 er stadigvæk nummer to Heiroth, der er førende. 87 00:05:07.730 --> 00:05:08.810 Husker de løbet i fjor? 88 00:05:08.970 --> 00:05:10.110 Ja, der var der også en dansk kæst, 89 00:05:10.230 --> 00:05:11.570 der var med til at prøve løbet undervejs, 90 00:05:11.670 --> 00:05:14.590 en dansk ekvipage, nemlig Granit Bangsbo og træner 91 00:05:14.590 --> 00:05:15.010 Sten Juel. 92 00:05:15.090 --> 00:05:17.530 De førte faktisk 1.950 meter af løbet, 93 00:05:18.050 --> 00:05:19.250 og så løb de over en til slut, 94 00:05:19.690 --> 00:05:21.170 og indtog femteplads. 95 00:05:21.190 --> 00:05:22.430 Nu skal vi se, om Heiroth kan gøre 96 00:05:22.430 --> 00:05:22.890 det bedre. 97 00:05:23.710 --> 00:05:27.850 Heiroth er førende, stadigvæk med Davidja henover udvendigt 98 00:05:27.850 --> 00:05:30.470 for sig, og så følger indvendigt Newmarket, og 99 00:05:30.470 --> 00:05:32.690 så har vi Magda Knife. 100 00:05:33.050 --> 00:05:35.930 Første kilometer afviklet efter 1.15, så et 101 00:05:35.930 --> 00:05:36.450 godt tempo. 102 00:05:37.150 --> 00:05:39.750 Verdensrekord er det, er det måske nok lige 103 00:05:39.750 --> 00:05:41.550 langsomt nok til, men til gengæld er det 104 00:05:41.550 --> 00:05:44.030 et tempo, hvor Heiroth måske kan risikere at 105 00:05:44.030 --> 00:05:45.610 gå med helt hjem til en topplacering. 106 00:05:46.430 --> 00:05:49.130 Stadigvæk Heiroth foran Davidja henover, så følger indvendigt 107 00:05:49.130 --> 00:05:51.170 Newmarket, så har vi Magda Knife, så Great 108 00:05:51.170 --> 00:05:52.550 Singing og indvendigt Jet Rip. 109 00:05:53.030 --> 00:05:55.590 Den franske Prince Royale er lidt sent afsted 110 00:05:55.590 --> 00:05:58.490 og har ikke helt kontakt med feltet, men 111 00:05:58.490 --> 00:05:59.550 er ved at arbejde sig op. 112 00:06:00.330 --> 00:06:01.390 Men det er stadigvæk Heiroth. 113 00:06:01.470 --> 00:06:03.690 Heiroth er feltet mindst spillet her, spillet til 114 00:06:03.690 --> 00:06:04.850 290 for 10. 115 00:06:05.250 --> 00:06:06.770 Han er stadigvæk førende her, hvor der mangler 116 00:06:06.770 --> 00:06:07.990 500 meter af løbet. 117 00:06:08.610 --> 00:06:09.790 Men nu kommer de, og det er Great 118 00:06:09.790 --> 00:06:11.350 Singing, der går frem i tredje spor. 119 00:06:11.450 --> 00:06:13.050 Davidja henover har vi udvendigt, men det er 120 00:06:13.050 --> 00:06:14.950 stadigvæk Heiroth, den danske Heiroth. 121 00:06:15.430 --> 00:06:17.370 Der er førende foran Davidja henover, og så 122 00:06:17.370 --> 00:06:18.870 er Great Singing i tredje spor, så har 123 00:06:18.870 --> 00:06:19.630 vi Magda Knife. 124 00:06:20.090 --> 00:06:21.710 Heiroth tager lidt afstand fra feltet. 125 00:06:21.870 --> 00:06:22.970 Er der en verdenssensation? 126 00:06:23.150 --> 00:06:25.170 Nu galoperer Davidja henover, så er Heiroth i 127 00:06:25.170 --> 00:06:26.930 spids med et par længder, så skal John 128 00:06:26.930 --> 00:06:27.050 K. 129 00:06:27.110 --> 00:06:27.750 Hansen stikke. 130 00:06:28.050 --> 00:06:28.610 Det gør han. 131 00:06:28.830 --> 00:06:32.090 Der er lagt op til en kæmpe overraskelse 132 00:06:32.090 --> 00:06:32.770 her, tror jeg. 133 00:06:33.470 --> 00:06:35.310 Det er Heiroth angribet af Great Singing, men 134 00:06:35.310 --> 00:06:36.350 de kommer ikke meget tættere. 135 00:06:36.470 --> 00:06:38.150 Det er Heiroth og Great Singing her nede 136 00:06:38.150 --> 00:06:38.650 mod mål. 137 00:06:38.970 --> 00:06:40.590 Det er Heiroth, Great Singing, og så kommer 138 00:06:40.590 --> 00:06:42.050 Magda Knife, men det er Heiroth. 139 00:06:42.390 --> 00:06:43.710 Det er helt fantastisk, det her. 140 00:06:44.110 --> 00:06:45.910 Det er Heiroth, fynsker Heiroth, nummer to. 141 00:06:45.910 --> 00:06:48.070 Nu er Heiroth vinderen foran Great Singing, og 142 00:06:48.070 --> 00:06:49.910 Magda Knife, det er utroligt skete, man kan 143 00:06:49.910 --> 00:06:50.750 næsten ikke fatte det. 144 00:06:51.110 --> 00:06:52.370 Det er sku fantastisk. 145 00:06:54.470 --> 00:06:54.990 Nej. 146 00:07:07.670 --> 00:07:13.650 Ja, det var en herlig dag at være 147 00:07:13.650 --> 00:07:16.910 på Sjællandund Tragbane den dag, da Heiroth viste 148 00:07:16.910 --> 00:07:18.290 verdensdragende bagskoene. 149 00:07:18.770 --> 00:07:20.930 Det var en sejr, som gav genklang over 150 00:07:20.930 --> 00:07:21.550 hele verden. 151 00:07:21.550 --> 00:07:24.350 Skal man sammenligne den med noget, så vil 152 00:07:24.350 --> 00:07:26.910 det næsten svare til, at det danske fodboldlandshold 153 00:07:26.910 --> 00:07:29.770 gik hen og blev europamester i fodbold. 154 00:07:30.010 --> 00:07:31.630 Så stor en præstation var det, at Heiroth 155 00:07:31.630 --> 00:07:32.390 lavede sidste år. 156 00:07:33.130 --> 00:07:36.030 Det bliver meget spændende at se denne fantastiske 157 00:07:36.030 --> 00:07:38.290 tragere på Skovbo Tragbane i morgen aften. 158 00:07:38.770 --> 00:07:41.430 Det bliver Heiroths sidste start, inden han skal 159 00:07:41.430 --> 00:07:43.130 i gang med internationale opgaver. 160 00:07:43.430 --> 00:07:44.930 Der er en start, der er planlagt den 161 00:07:44.930 --> 00:07:45.190 8. 162 00:07:45.290 --> 00:07:47.890 maj i Tyskland, men først gælder det Skovbo 163 00:07:47.890 --> 00:07:49.290 Tragbane i morgen aften. 164 00:07:49.290 --> 00:07:51.790 Og Skovbo Tragbane indleder deres løb kl. 165 00:07:52.010 --> 00:07:54.670 18.45. Der er ti spændende løb på 166 00:07:54.670 --> 00:07:56.190 programmet, og der er ikke kun Heiroth at 167 00:07:56.190 --> 00:07:56.590 se på. 168 00:07:56.790 --> 00:08:00.710 Blandt andet sæsondebuterer banen Starbyhub, Lortz Follow. 169 00:08:01.810 --> 00:08:05.730 Roskilde Sangklub markerede sæsonstarten med standardhejsning ved klubhuset 170 00:08:05.730 --> 00:08:06.470 i lørdags. 171 00:08:06.950 --> 00:08:08.990 Hvor reporter Christian Hansen var med til at 172 00:08:08.990 --> 00:08:10.770 hejse flaget for sejrsportfolket. 173 00:08:12.130 --> 00:08:13.610 Så er der jo sådan set ikke meget 174 00:08:13.610 --> 00:08:14.490 mere at sige i anden. 175 00:08:14.930 --> 00:08:16.450 Klar, præparat, start! 176 00:08:19.290 --> 00:08:19.430 Fremragende! 177 00:08:38.120 --> 00:08:41.159 Fremragende Rasmussen, du er formand i Roskilde Sangklub. 178 00:08:41.799 --> 00:08:43.260 I er i dag startet en ny sæson. 179 00:08:43.900 --> 00:08:47.000 Hvad er der i år af ekstraordinære ting 180 00:08:47.000 --> 00:08:47.540 på programmet? 181 00:08:47.540 --> 00:08:51.640 I år har vi et par ekstraordinære arrangementer. 182 00:08:51.940 --> 00:08:54.760 Vi skal arrangere udtalelsestævnet for optimistjoller. 183 00:08:55.180 --> 00:08:58.400 Vi skal arrangere et DM for OK-joller. 184 00:08:59.060 --> 00:09:04.620 Udover det så har Vikingskibsmuseet inviteret en leder 185 00:09:04.620 --> 00:09:08.400 og fire juniorer til et stævne i Frankrig, 186 00:09:08.860 --> 00:09:13.440 hvor de skal dyste i godt sømanskab. 187 00:09:13.440 --> 00:09:16.160 Der er også inviteret et par stykker. 188 00:09:16.360 --> 00:09:17.680 Jeg tror det er tre år fra Roskilde 189 00:09:17.680 --> 00:09:18.060 Roklub. 190 00:09:18.520 --> 00:09:22.120 De skal ned og sejle i nogle rekonstruerede 191 00:09:22.120 --> 00:09:24.980 trævaljer en gang i august måned. 192 00:09:25.520 --> 00:09:26.280 Det bliver jo spændende. 193 00:09:27.820 --> 00:09:30.000 Hvad skal man gøre for at blive medlem 194 00:09:30.000 --> 00:09:31.760 af sejlklubben eller hvis man for eksempel vil 195 00:09:31.760 --> 00:09:32.420 lære at sejle? 196 00:09:33.280 --> 00:09:34.800 Det kommer lidt an på hvor gammel man 197 00:09:34.800 --> 00:09:34.940 er. 198 00:09:34.940 --> 00:09:39.960 Er man junior, altså 9-10 år, så 199 00:09:39.960 --> 00:09:43.960 skal man ud og have noget teori og 200 00:09:43.960 --> 00:09:46.360 så skal man ud i optimistjollerne. 201 00:09:46.660 --> 00:09:50.780 Man ringer bare ned på Roskilde Sejlklubs kontor 202 00:09:50.780 --> 00:09:52.840 og melder sig og spørger hvordan man gør. 203 00:09:54.040 --> 00:09:57.360 Er man senior, og det vil sige over 204 00:09:57.360 --> 00:10:00.000 18 år, så kan man melde sig til 205 00:10:00.000 --> 00:10:01.400 Senior Sejlskolen. 206 00:10:01.400 --> 00:10:04.040 Vi har to både på vandet fem dage 207 00:10:04.040 --> 00:10:04.440 om ugen. 208 00:10:04.820 --> 00:10:06.520 Det vil sige vi har ti hold ude. 209 00:10:06.840 --> 00:10:09.700 Vi har ti frivillige instruktører, der kører hele 210 00:10:09.700 --> 00:10:11.540 sæsonen igennem med 30 elever. 211 00:10:12.380 --> 00:10:14.220 På den måde har man mulighed for at 212 00:10:14.220 --> 00:10:16.060 blive sluset ind i sejlsporten. 213 00:10:16.640 --> 00:10:18.040 Og vi bliver ude på det i dybe 214 00:10:18.040 --> 00:10:18.320 vand. 215 00:10:18.800 --> 00:10:21.540 Den danske sejlbåd Andes Banken er sikkert kendt 216 00:10:21.540 --> 00:10:24.280 af de fleste for sine mange internationale triumfer. 217 00:10:25.100 --> 00:10:27.800 Folkene omkring båden har lavet producerer den feature 218 00:10:27.800 --> 00:10:28.820 som vi skal se nu. 219 00:10:28.820 --> 00:10:30.920 Og jeg tror ikke jeg lover for meget, 220 00:10:31.100 --> 00:10:33.100 når jeg nu kan sige rigtig god fornøjelse. 221 00:10:33.600 --> 00:10:35.580 Vi skal nok, jeg tror på at vi 222 00:10:35.580 --> 00:10:36.920 er så erfarne i besætningen. 223 00:10:36.980 --> 00:10:38.840 Vi skal nok få mod at holde os 224 00:10:38.840 --> 00:10:42.020 oppe på et rimelig højt niveau. 225 00:10:42.140 --> 00:10:43.240 Vi kan jo ikke vinde hver gang. 226 00:12:27.920 --> 00:12:29.680 Den var lagt på køl i champagnen, da 227 00:12:29.680 --> 00:12:31.020 den nye Andes Bank for 87. 228 00:12:31.280 --> 00:12:33.740 sæsonen kom frisk fra værft en dejlig forårsdag 229 00:12:33.740 --> 00:12:34.280 i april. 230 00:12:35.060 --> 00:12:36.880 Den blev holdt over dopen med manér, og 231 00:12:36.880 --> 00:12:38.500 der var stolte ader at leve op til. 232 00:12:40.440 --> 00:12:42.100 Og det bedste vi kan håbe det er, 233 00:12:42.160 --> 00:12:43.040 at det vil gå da lige så godt 234 00:12:43.040 --> 00:12:43.800 som dine forgænger. 235 00:12:44.300 --> 00:12:46.020 Det berører jo ikke kun på skibet, men 236 00:12:46.020 --> 00:12:47.280 også på alle de mennesker der skal. 237 00:12:48.040 --> 00:12:50.640 Og vi vil ønske jer held og lykke 238 00:12:50.640 --> 00:12:52.700 i de kommende sejladser. 239 00:12:53.160 --> 00:12:55.620 Først med udtagelsen, og derefter de konkurrencer I 240 00:12:55.620 --> 00:12:56.360 øverst skal med i. 241 00:12:59.380 --> 00:13:01.280 Den nye Andes Bank blev bygget i den 242 00:13:01.280 --> 00:13:03.220 sene vinter og tidlige forår på X-Jars 243 00:13:03.220 --> 00:13:05.540 til Haderslev, som hed til den mest avancerede 244 00:13:05.540 --> 00:13:07.280 konstruktion af X1-tonnerne. 245 00:13:13.200 --> 00:13:16.240 Vi lægger modderne i de retninger, hvor vi 246 00:13:16.240 --> 00:13:17.520 har brug for stivhed. 247 00:13:18.280 --> 00:13:19.840 Men altid diagonalt. 248 00:13:19.940 --> 00:13:21.040 Sådan lægger man to lag op. 249 00:13:22.500 --> 00:13:23.680 Og så går man så videre med at 250 00:13:23.680 --> 00:13:25.220 lægge nogle stringer i kulfiber. 251 00:13:26.340 --> 00:13:27.660 Det er så den prøve jeg har her, 252 00:13:28.020 --> 00:13:29.900 der kører så videre. 253 00:13:32.140 --> 00:13:34.380 Den skal så have specielle retninger, afhængig af 254 00:13:34.380 --> 00:13:35.120 hvor hen I skrubber det. 255 00:13:35.240 --> 00:13:37.180 Hvorfor skal kulfiberen have specielle retninger? 256 00:13:37.280 --> 00:13:42.180 Fordi kulfiberen har nogle egenskaber, som overfor. 257 00:13:43.040 --> 00:13:47.580 Krumling af båden har en utrolig stræk- 258 00:13:47.580 --> 00:13:48.440 og tryk-egenskaber. 259 00:13:50.880 --> 00:13:53.720 Er det ikke ligegyldigt, om kulfiberen ligger sådan 260 00:13:53.720 --> 00:13:53.880 der? 261 00:13:54.900 --> 00:13:57.360 Nej, du skal lægge trådene i den retning. 262 00:13:59.980 --> 00:14:03.320 Hvis du krumler skibet, når du hiver i 263 00:14:03.320 --> 00:14:05.320 hægstag og bagstag, så er det også vigtigt, 264 00:14:05.400 --> 00:14:07.220 at trådene har samme retning som skibet. 265 00:14:08.020 --> 00:14:09.660 Fordi trådene går samme vej. 266 00:14:09.660 --> 00:14:11.660 Du har ingen styrke i en måtte den 267 00:14:11.660 --> 00:14:12.080 vej her. 268 00:14:12.360 --> 00:14:14.720 Det kan man se her, hvor jeg har 269 00:14:14.720 --> 00:14:15.760 revet måtten op. 270 00:14:16.800 --> 00:14:17.900 Det er en kulfibermåtte. 271 00:14:17.980 --> 00:14:19.540 Den har ingen styrke den vej her. 272 00:14:19.980 --> 00:14:21.040 Den knækker den bare ikke også. 273 00:14:21.360 --> 00:14:23.400 Men her er den stiv. 274 00:14:25.940 --> 00:14:28.780 Bindemiddelet mellem kævlere og kulfibermåtterne var epoxy, og 275 00:14:28.780 --> 00:14:31.300 selve støbningen foregik i vakuum, så alt den 276 00:14:31.300 --> 00:14:32.500 overskydende epoxy kom ud. 277 00:14:39.400 --> 00:14:41.500 Det sikrede, at den nye andelsbanken blev flere 278 00:14:41.500 --> 00:14:43.600 hundrede kilo lettere end den gamle, og de 279 00:14:43.600 --> 00:14:45.280 kilo, der blev sparet, kom i køen i 280 00:14:45.280 --> 00:14:46.660 stedet. 281 00:14:55.700 --> 00:14:57.940 1987-sæsonen blev det hårdeste program hivtil for 282 00:14:57.940 --> 00:15:00.020 båd og mandskab, selvom det begyndte i nok 283 00:15:00.020 --> 00:15:01.340 så let vejr på Sjællandsøjde. 284 00:15:02.240 --> 00:15:04.120 Der var to store opgaver, der skulle løses. 285 00:15:04.780 --> 00:15:07.300 Det var Admiral's Cup i England, og verdensmesterskabet 286 00:15:07.300 --> 00:15:08.620 for one-ton-både i Kiel. 287 00:15:09.600 --> 00:15:11.740 Båd og mandskab stod for toppen som regerende 288 00:15:11.740 --> 00:15:12.360 verdensmester. 289 00:15:13.680 --> 00:15:15.280 Men først var der det hjemlige udtale, så 290 00:15:15.280 --> 00:15:16.440 lag sig til Admiral's Cup. 291 00:15:16.860 --> 00:15:17.740 Tre både skulle med. 292 00:15:18.460 --> 00:15:19.800 Der var kun plads til to one-tonner 293 00:15:19.800 --> 00:15:21.880 i den pulje, og konkurrencen var hård som 294 00:15:21.880 --> 00:15:22.400 aldrig før. 295 00:15:27.830 --> 00:15:29.010 Vi regner med at vinde. 296 00:15:29.290 --> 00:15:30.570 Vi deltager for at vinde. 297 00:15:31.430 --> 00:15:34.110 Men der er blevet usædvanligt skærpe konkurrence. 298 00:15:34.230 --> 00:15:35.690 Alle har optimeret meget her i løbet af 299 00:15:35.690 --> 00:15:38.230 vinteren, og vi er enormt spændte på, hvordan 300 00:15:38.230 --> 00:15:38.590 det går. 301 00:15:40.290 --> 00:15:42.090 Man må nok sige, at hvis det lykkes, 302 00:15:43.010 --> 00:15:44.610 ved at der er så mange tilmeldte både, 303 00:15:44.690 --> 00:15:46.010 så lykkes at få lidt mere fart i 304 00:15:46.010 --> 00:15:50.130 alle bådene, så tjener det holdet til bedste. 305 00:15:51.710 --> 00:15:53.310 Og fart i antalsbanken var der. 306 00:15:53.590 --> 00:15:54.850 Der var aldrig tvivl om, at den skulle 307 00:15:54.850 --> 00:15:55.770 med til Admiral's Cup. 308 00:15:56.170 --> 00:15:57.990 Den vandt samtlige udtale, så lag sig blandt 309 00:15:57.990 --> 00:16:00.110 de små både, hvad one-tonnerne regnes for 310 00:16:00.110 --> 00:16:00.930 i den sammenhæng. 311 00:16:04.730 --> 00:16:06.690 Scenen var den samme som to år tidligere. 312 00:16:06.870 --> 00:16:09.130 Mandskabet ligeså, men båden var en anden, da 313 00:16:09.130 --> 00:16:11.670 den første virkelige styrkebåde skulle stås ved Admiral's 314 00:16:11.670 --> 00:16:12.390 Cup i august. 315 00:16:15.010 --> 00:16:18.250 Med sig havde antalsbankens søsterskibet Stockbroker og den 316 00:16:18.250 --> 00:16:20.670 noget større to-tonner original Beckmann pletfjerner. 317 00:16:21.630 --> 00:16:23.410 Sammen skulle de tre danske både forsøge at 318 00:16:23.410 --> 00:16:26.710 vinde pokalen ved Admiral's Cup, verdensmesterskabet for hold 319 00:16:26.710 --> 00:16:27.590 i havkapsarlas. 320 00:16:33.930 --> 00:16:36.550 For antalsbanken begyndte det så katastrofalt, som det 321 00:16:36.550 --> 00:16:36.770 kunne. 322 00:16:37.430 --> 00:16:39.790 På en kort træningsarlas dagen før første sarlas 323 00:16:39.790 --> 00:16:41.910 brækkede massen endda to steder. 324 00:16:43.130 --> 00:16:45.250 Reservdelen lå i Danmark, og tiden var knap, 325 00:16:45.330 --> 00:16:47.390 da reparationen begyndte ude på eftermiddagen. 326 00:16:53.830 --> 00:16:54.970 Det kan ske for alle. 327 00:16:55.210 --> 00:16:58.510 Det er en lille bitte fejl i grad, 328 00:16:58.630 --> 00:17:00.070 som vi... 329 00:17:00.070 --> 00:17:02.990 Vi kan ikke se den, og så sker 330 00:17:02.990 --> 00:17:04.369 det, og vi ligger lige og trimmer den 331 00:17:04.369 --> 00:17:06.310 sidste mål, inden vi skal starte i morgen. 332 00:17:09.450 --> 00:17:11.310 Det er det uheld, man har engang, men 333 00:17:11.310 --> 00:17:13.150 der er ikke så meget andet at gøre 334 00:17:13.150 --> 00:17:13.510 end at klø på. 335 00:17:13.510 --> 00:17:14.970 Nu skal vi have massen på plads til 336 00:17:14.970 --> 00:17:15.410 i morgen tidlig. 337 00:17:16.750 --> 00:17:18.290 Ja, vi skal starte halv tolv i morgen, 338 00:17:18.390 --> 00:17:19.510 så... 339 00:17:20.050 --> 00:17:21.210 Til det øjeblik er den jo ikke så 340 00:17:21.210 --> 00:17:22.190 smuk, men det skulle den jo gerne være 341 00:17:22.190 --> 00:17:22.609 i morgen tidlig. 342 00:17:23.510 --> 00:17:24.910 Nu er vi så heldige, at vi har 343 00:17:24.910 --> 00:17:27.450 ham, som har bygget massen for os derhjemme. 344 00:17:27.930 --> 00:17:30.690 Han er herovre, og vi får flottet reservdelen 345 00:17:30.690 --> 00:17:35.110 over i nat, i aften, og så er 346 00:17:35.110 --> 00:17:36.170 der formoden ikke ret mange... 347 00:17:36.170 --> 00:17:37.170 Der er ret mange af os, der ser 348 00:17:37.170 --> 00:17:37.970 ret meget dynere i nat. 349 00:17:49.620 --> 00:17:50.520 Tror du, I når der til i morgen? 350 00:17:51.040 --> 00:17:53.480 Ja, det hele kommer an på, om det 351 00:17:53.480 --> 00:17:55.460 fly fra Danmark ankommer, sådan som vi havde 352 00:17:55.460 --> 00:17:55.760 regnet. 353 00:17:56.660 --> 00:17:58.440 Klokken er godt nok et, vi skulle have 354 00:17:58.440 --> 00:18:02.240 været her for en halv time siden, og 355 00:18:02.240 --> 00:18:05.060 vi mangler stadigvæk det ene samme stykke her. 356 00:18:05.960 --> 00:18:07.200 Det andet havde vi med over os selv, 357 00:18:07.620 --> 00:18:09.840 og det var lidt uheldigt, at den brækkede 358 00:18:09.840 --> 00:18:10.220 to steder. 359 00:18:11.220 --> 00:18:12.500 Men jeg regner lidt over det. 360 00:18:12.620 --> 00:18:15.220 Hvis vi kommer inden for en times tid, 361 00:18:15.300 --> 00:18:15.680 så når vi det. 362 00:18:16.340 --> 00:18:17.760 Hvis vi gør os umage, så kan vi 363 00:18:17.760 --> 00:18:19.140 jo måske finde den samme fart, som vi 364 00:18:19.140 --> 00:18:19.520 havde før. 365 00:18:21.380 --> 00:18:23.480 Det er også psykologisk, om man kan finde 366 00:18:23.480 --> 00:18:25.560 den samme fart med en brækkemast. 367 00:18:25.740 --> 00:18:26.800 Men jeg tror på det. 368 00:18:27.080 --> 00:18:27.640 Det er sket før. 369 00:18:28.260 --> 00:18:29.520 Jeg tror på, at vi nok skal klare 370 00:18:29.520 --> 00:18:29.660 det. 371 00:18:31.200 --> 00:18:32.220 Og det blev klaret. 372 00:18:32.720 --> 00:18:35.200 Næste formiddag, kort før første sejlads, kom masten 373 00:18:35.200 --> 00:18:36.140 på plads. 374 00:18:44.360 --> 00:18:46.500 Og de sidste justeringer blev foretaget ude på 375 00:18:46.500 --> 00:18:46.880 banen. 376 00:19:03.550 --> 00:19:05.570 Første sejlads var en kort indsjort på 30 377 00:19:05.570 --> 00:19:07.690 sømil, og den blev startet i let vejr. 378 00:19:12.460 --> 00:19:14.400 Fældet blev hurtigt delt, ikke efter størrelsen på 379 00:19:14.400 --> 00:19:16.040 bådene, men i høj grad efter held. 380 00:19:16.740 --> 00:19:19.180 I den lette luft med uforudsigelige vindspring blev 381 00:19:19.180 --> 00:19:20.600 banen meget chancebetummet. 382 00:20:13.660 --> 00:20:15.780 I toppen af fældet lå der to både, 383 00:20:16.100 --> 00:20:17.620 som begge kom til at sætte deres præg 384 00:20:17.620 --> 00:20:19.220 på alle sejladser ved atmoskop. 385 00:20:20.040 --> 00:20:22.480 Det var den amerikanske Sidewinder og den danske 386 00:20:22.480 --> 00:20:25.480 Totorner, båden med det umulige navn, original Beckmann 387 00:20:25.480 --> 00:20:26.040 Pletfjerner. 388 00:20:26.740 --> 00:20:29.300 De to lå sejladserne igennem og slog som 389 00:20:29.300 --> 00:20:30.860 førstepladsen blandt de store både. 390 00:20:45.990 --> 00:20:47.870 Andelsbanken lå i den sidste tredjedel af fældet, 391 00:20:48.250 --> 00:20:50.310 og selvom navigatører og taktikere forsøgte at lukke 392 00:20:50.310 --> 00:20:52.590 strømhemmelighederne ud af kortet, så hjalp det ikke 393 00:20:52.590 --> 00:20:52.890 meget. 394 00:20:53.730 --> 00:20:54.550 Båden endte på en 20. 395 00:20:54.670 --> 00:20:57.230 plads, men sammen med Pletfjernerens sejr, var det 396 00:20:57.230 --> 00:20:58.810 nok til, at Danmarks Samlet kom ind på 397 00:20:58.810 --> 00:20:59.890 en førsteplads den dag. 398 00:21:12.840 --> 00:21:16.460 Vi var ikke aggressiv nok, fordi vi var 399 00:21:16.460 --> 00:21:18.820 lidt trætte, og vi kørte måske en konservativ 400 00:21:18.820 --> 00:21:21.860 politik, fordi vi ligesom siger, at det her, 401 00:21:21.900 --> 00:21:22.840 det drejer sig om at stay out of 402 00:21:22.840 --> 00:21:23.160 toppet. 403 00:21:23.380 --> 00:21:25.740 Det er ikke at vende, og vi var 404 00:21:25.740 --> 00:21:26.900 måske ikke i stand til at være aggressiv 405 00:21:26.900 --> 00:21:29.480 nok i vores salats lige i går, men 406 00:21:29.480 --> 00:21:30.040 vi skal nok. 407 00:21:30.320 --> 00:21:31.880 Var det usikkerhed omkring masten, tror du, at 408 00:21:31.880 --> 00:21:32.400 det spillede ind? 409 00:21:33.140 --> 00:21:34.640 Nå ja, jeg tror snart, at vi snakker 410 00:21:34.640 --> 00:21:36.520 om et psykisk drawback. 411 00:21:37.000 --> 00:21:38.800 Nu er det lykkedes for os at komme 412 00:21:38.800 --> 00:21:41.480 ud på vandet efter en utrolig spændende nat, 413 00:21:41.620 --> 00:21:45.000 og jeg tror også, at vi sejler ud 414 00:21:45.000 --> 00:21:48.240 af havnen, når folk klapper op og råber 415 00:21:48.240 --> 00:21:51.220 hurra for os, og den her sympati, der 416 00:21:51.220 --> 00:21:53.980 strømmer os i møde, får os til at 417 00:21:53.980 --> 00:21:58.680 tænke lidt mere sympatisk på vores salat, i 418 00:21:58.680 --> 00:22:00.080 stedet for at tænke lidt aggressivt. 419 00:22:00.660 --> 00:22:02.140 I var simpelthen på pæn i går, så? 420 00:22:02.340 --> 00:22:03.640 Ja, det tror jeg. 421 00:22:10.450 --> 00:22:12.010 I Channel Race skulle der være slut med 422 00:22:12.010 --> 00:22:14.370 pænheden, og der blev sejlet aggressivt fra starten 423 00:22:14.370 --> 00:22:16.310 på den 214-sømil lange bane. 424 00:22:16.990 --> 00:22:17.950 Og det så godt ud. 425 00:22:17.950 --> 00:22:21.330 Ud gennem Solent lå original Beckmann pletfjerner blandt 426 00:22:21.330 --> 00:22:22.970 de to første både i en sej kamp 427 00:22:22.970 --> 00:22:25.230 om hver eneste meter med den engelske totonner, 428 00:22:25.590 --> 00:22:26.150 Indulgence. 429 00:22:29.810 --> 00:22:32.390 Blandt de små både lå Antelsbanken og Stockbroker 430 00:22:32.390 --> 00:22:34.370 også godt placeret, men det holdte ikke så 431 00:22:34.370 --> 00:22:34.650 længe. 432 00:22:43.150 --> 00:22:45.890 Jens Christensen, taktikker på Antelsbanken, fortæller hvorfor. 433 00:22:49.270 --> 00:22:51.150 Da vi kom ud herinde fra Solent og 434 00:22:51.150 --> 00:22:54.910 kom ud efter The Needles, der kunne vi 435 00:22:54.910 --> 00:22:56.190 ikke rigtig få båden til at gå ordentligt 436 00:22:56.190 --> 00:22:57.490 i de bølger, der var derude. 437 00:22:59.670 --> 00:23:01.830 Så kommer vi lidt på den ene fløj, 438 00:23:01.870 --> 00:23:04.050 og lige pludselig er hele feltet sejlet, og 439 00:23:04.050 --> 00:23:04.910 så var vi jo næsten sidst. 440 00:23:05.750 --> 00:23:06.830 Og så prøvede vi at redde det hjem, 441 00:23:06.870 --> 00:23:08.350 det skulle vi så ikke have gjort, og 442 00:23:08.350 --> 00:23:09.990 så skulle vi leve, hvor vi blev, fordi 443 00:23:09.990 --> 00:23:11.050 der var nogen, der så kom op igen 444 00:23:11.050 --> 00:23:11.330 osv. 445 00:23:11.470 --> 00:23:13.210 Så har det ellers været en lang sej 446 00:23:13.210 --> 00:23:14.430 kamp for at søge at komme tilbage igen, 447 00:23:14.570 --> 00:23:15.630 og det har været næsten umuligt. 448 00:23:17.430 --> 00:23:18.970 Antelsbanken hentede ikke det tabte igen. 449 00:23:19.790 --> 00:23:22.290 Ved indsejlingen til Solent efter halvanden døgn i 450 00:23:22.290 --> 00:23:24.510 søen, lå den langt ned i feltet og 451 00:23:24.510 --> 00:23:25.370 sluttede på den 21. 452 00:23:25.550 --> 00:23:25.830 plads. 453 00:23:26.750 --> 00:23:28.430 De to andre danske både klarede sig også 454 00:23:28.430 --> 00:23:28.790 dårligt. 455 00:23:29.210 --> 00:23:31.270 Danmark mistede sin første plads og røg ned 456 00:23:31.270 --> 00:23:32.390 på tredjepladsen. 457 00:23:40.630 --> 00:23:43.670 Skuffelsen var stor blandt mandskaberne, mens resultatlisterne blev 458 00:23:43.670 --> 00:23:44.170 studeret. 459 00:23:45.550 --> 00:23:48.870 Nå, der er lige så meget ophold om 460 00:23:48.870 --> 00:23:49.310 døgnheden. 461 00:23:49.830 --> 00:23:50.970 Indtil hensyn til I-punkter. 462 00:23:53.270 --> 00:23:54.750 Nu må der også snart være vores tur. 463 00:23:55.970 --> 00:23:57.770 Men det blev ikke Antelsbankens tur. 464 00:23:58.650 --> 00:24:01.170 På næste salas i en olympisk trekantbane håbede 465 00:24:01.170 --> 00:24:03.310 man på at vende de dårlige placeringer, men 466 00:24:03.310 --> 00:24:03.750 argak. 467 00:24:04.330 --> 00:24:06.070 Den salas blev afgjort på de første ti 468 00:24:06.070 --> 00:24:08.010 minutter, hvor en klump af både, der ibl. 469 00:24:08.210 --> 00:24:09.990 Antelsbanken, havnede i et stort vindhul. 470 00:24:11.010 --> 00:24:12.550 Store og små mellem hinanden kom de til 471 00:24:12.550 --> 00:24:14.310 mærket, og dem, der lå forrest, var dem, 472 00:24:14.370 --> 00:24:15.930 der havde valgt den rigtige side af banen. 473 00:24:17.250 --> 00:24:19.550 Selvom Antelsbanken forsøgte at sejle sig op, byggedes 474 00:24:19.550 --> 00:24:20.610 det kun med stort besvær. 475 00:24:21.270 --> 00:24:22.510 I så stærkt et fælde gilder det ikke 476 00:24:22.510 --> 00:24:24.270 om kun selv at gøre det rigtige, men 477 00:24:24.270 --> 00:24:25.370 også nødt til at håbe på, at de 478 00:24:25.370 --> 00:24:27.150 andre gør fejl, og det gør de ikke. 479 00:24:28.950 --> 00:24:30.890 Samtidig blev det klart, at Antelsbanken måske ikke 480 00:24:30.890 --> 00:24:32.730 havde det overskud i fart, som den før 481 00:24:32.730 --> 00:24:33.210 havde haft. 482 00:24:35.090 --> 00:24:37.290 Heller ikke søsterskibet Stockbroker klarede sig for godt, 483 00:24:37.670 --> 00:24:39.270 men det var nok ikke altid bådens skyld. 484 00:24:39.270 --> 00:24:41.730 Her tager det evigheder, før spileren kommer op 485 00:24:41.730 --> 00:24:43.250 efter en rundning, og det er der ikke 486 00:24:43.250 --> 00:24:44.630 råd til i sådan et tilskab. 487 00:25:21.300 --> 00:25:23.520 Bækmans pletfjerner klarede sig daimod stadig godt. 488 00:25:24.280 --> 00:25:26.720 Efter denne tredje sejlads, lå den først individuelt 489 00:25:26.720 --> 00:25:28.940 af de store både, og den position holdt 490 00:25:28.940 --> 00:25:29.100 den. 491 00:25:37.380 --> 00:25:40.320 Antelsbanken og Stockbroker fik placeringer som henholdsvis 25 492 00:25:40.320 --> 00:25:43.080 og 26 i sejladsen, og det begyndte efterhånden 493 00:25:43.080 --> 00:25:45.020 at lugte af, at bådtypen ikke længere var 494 00:25:45.020 --> 00:25:47.260 hurtig nok, og det var sket med Admiral's 495 00:25:47.260 --> 00:25:47.440 Cop. 496 00:26:14.960 --> 00:26:18.200 Næste sejlads, igen i en olympisk trekantbane, bekræftede, 497 00:26:18.340 --> 00:26:19.700 at der ikke rigtig var gang i antelsbanken. 498 00:26:20.340 --> 00:26:21.640 Den lå igen et godt stykke ned i 499 00:26:21.640 --> 00:26:23.060 feltet, og kom aldrig fri. 500 00:26:43.790 --> 00:26:45.770 Men den store begivenhed i sejladsen var denne 501 00:26:45.770 --> 00:26:48.410 episode efter tredje opryds, hvor ti både havde 502 00:26:48.410 --> 00:26:49.290 sat hinanden stævne. 503 00:26:52.050 --> 00:26:54.350 Hovedaktørerne i den mærkerunden var den iriske Jameson 504 00:26:54.350 --> 00:26:56.110 Whiskey, og den danske Stockbroker. 505 00:26:57.190 --> 00:26:58.830 Stockbroker blev nødt til at vende to gange, 506 00:26:58.910 --> 00:27:00.510 før den var rundt, og havde vanskeligt ved 507 00:27:00.510 --> 00:27:02.510 at gøre det, fordi spildersdagen allerede var sat. 508 00:28:05.800 --> 00:28:07.580 Fra luften så episoden sådan ud. 509 00:28:18.960 --> 00:28:20.540 Antelsbanken var også i nærheden, da det skete. 510 00:28:20.820 --> 00:28:22.400 Den er nederst i billedet nu, men sejlede 511 00:28:22.400 --> 00:28:24.540 let og elegant udenom alle problemer, og vandt 512 00:28:24.540 --> 00:28:25.600 mange placeringer på det. 513 00:28:39.020 --> 00:28:40.460 Seks protester kom der ud af det, men 514 00:28:40.460 --> 00:28:42.380 kun Jameson Whiskey og Stockbroker kom til at 515 00:28:42.380 --> 00:28:42.720 betale. 516 00:28:43.240 --> 00:28:44.640 De blev begge diskvalificeret. 517 00:29:28.670 --> 00:29:30.970 På landet efter salasen var der trængsel foran 518 00:29:30.970 --> 00:29:33.490 juryrummet, da seks besætninger med tilhørende vidner skulle 519 00:29:33.490 --> 00:29:34.010 afhøres. 520 00:29:40.810 --> 00:29:42.530 Men hos den strenge jury var der ikke 521 00:29:42.530 --> 00:29:43.690 plads til spøgefuldheder. 522 00:29:48.630 --> 00:29:51.090 I den sidste salas, Fast at Race, skulle 523 00:29:51.090 --> 00:29:52.910 der ske mirakler, hvis Danmark i væsentlig grad 524 00:29:52.910 --> 00:29:54.390 skulle forbedre den samlede 5. 525 00:29:54.530 --> 00:29:56.390 plads, som holdet efterhånden var røget ned på. 526 00:29:57.590 --> 00:29:59.350 Og mirakler var der ikke længere nogen, der 527 00:29:59.350 --> 00:30:00.590 troede på i den danske lejr. 528 00:30:00.950 --> 00:30:03.310 Kun Bækmanns pletfjerner klarede sig godt, men den 529 00:30:03.310 --> 00:30:05.050 alene kunne ikke samle pring nok til at 530 00:30:05.050 --> 00:30:07.010 hive Entels Banken og Stockbroker med op i 531 00:30:07.010 --> 00:30:07.590 placeringerne. 532 00:30:09.590 --> 00:30:11.550 Det traditionsrige Fast at Race er en tur 533 00:30:11.550 --> 00:30:14.090 på 605 sømil eller næsten tre gange så 534 00:30:14.090 --> 00:30:15.090 langt som Tjelland rundt. 535 00:30:15.730 --> 00:30:18.070 Og mens bådene rundede Fast at Rock, manglede 536 00:30:18.070 --> 00:30:19.010 der en gast på Bækmann. 537 00:30:19.530 --> 00:30:22.050 Det var Entels Bankens konstruktør, Niels Jeppesen, der 538 00:30:22.050 --> 00:30:23.690 var taget hjem til hverftet for at analysere, 539 00:30:23.690 --> 00:30:25.110 hvad der gik galt ved 18 års kop, 540 00:30:25.470 --> 00:30:27.590 hvor Danmark endte på en samlet syvende plads. 541 00:30:32.030 --> 00:30:35.870 Båden er i forhold til 2-tonneren væsentlig 542 00:30:35.870 --> 00:30:37.490 mere puttet i forskibet, eller fyldt det i 543 00:30:37.490 --> 00:30:38.550 forskibet. 544 00:30:38.930 --> 00:30:41.970 Og dernæst er det en meget stor 1 545 00:30:41.970 --> 00:30:42.510 -tonner i dag. 546 00:30:43.430 --> 00:30:45.650 Den er omkring 4-500 kg tungere på 547 00:30:45.650 --> 00:30:47.530 det plads, mangler altså den enige vægt end 548 00:30:47.530 --> 00:30:48.050 de andre. 549 00:30:48.210 --> 00:30:49.350 Men til gengæld har den sådan noget mere 550 00:30:49.350 --> 00:30:52.030 sejl, så spørgsmålet om det mere sejl kan 551 00:30:52.030 --> 00:30:54.810 opveje det, at den er tungere. 552 00:30:55.250 --> 00:30:56.970 Og dertil må man så sige, at vi 553 00:30:56.970 --> 00:30:58.790 har nok ikke stor stabilitet nok på 1 554 00:30:58.790 --> 00:31:00.450 -tonneren til at få glæde af det større 555 00:31:00.450 --> 00:31:01.010 sejlerhjæl. 556 00:31:02.090 --> 00:31:04.430 Efter Atmos Cop, vil Entels Banken i lyntempo 557 00:31:04.430 --> 00:31:06.190 sejle til Hederslev for at få den gamle 558 00:31:06.190 --> 00:31:08.170 køl revet af og ny sat på en 559 00:31:08.170 --> 00:31:09.330 1-ton cop i Kiel. 560 00:31:10.190 --> 00:31:11.950 Den optimering 1-tonneren har kommet ud fra 561 00:31:11.950 --> 00:31:13.230 i år, hvor vi har bygget med epoxy 562 00:31:13.230 --> 00:31:16.650 og vægtbesparelse og alt det der, der har 563 00:31:16.650 --> 00:31:18.590 vi så øget stabiliteten 3% i forhold 564 00:31:18.590 --> 00:31:21.110 til sidste år, men øget sejlerhjæl med 8%, 565 00:31:21.110 --> 00:31:22.570 og det skulle nok have været lige modsat, 566 00:31:22.570 --> 00:31:23.690 at vi skulle have øget stabiliteten med 8 567 00:31:23.690 --> 00:31:26.150 % og måske bibeholdt sejlerhjælet fra sidste år. 568 00:31:26.630 --> 00:31:29.050 Så jeg vil sige, at der er to 569 00:31:29.050 --> 00:31:30.190 ting i det fra min side. 570 00:31:31.610 --> 00:31:33.690 Der er mulighed for, at den er ret 571 00:31:33.690 --> 00:31:35.050 så stor, det er en stor 1-tonner, 572 00:31:35.990 --> 00:31:37.830 men jeg tror også, vi har fejloptimeret den 573 00:31:37.830 --> 00:31:39.510 i år, og derfor prøver vi egentlig at 574 00:31:39.510 --> 00:31:42.070 lave Entels Banken om, den kommer her i 575 00:31:42.070 --> 00:31:43.510 morgen, vi sætter ny køl på, så den 576 00:31:43.510 --> 00:31:44.910 minder meget mere om sidste års version. 577 00:31:49.920 --> 00:31:51.920 Dagen før 1-ton cop kom Entels Banken 578 00:31:51.920 --> 00:31:52.740 i vandet i Kiel. 579 00:31:53.540 --> 00:31:55.300 Både køl og mast var skiftet ud, og 580 00:31:55.300 --> 00:31:57.080 en del af mandskabet var også nyt, eller 581 00:31:57.080 --> 00:31:59.100 retter, veteraner fra VM i 86. 582 00:31:59.960 --> 00:32:02.040 Skuden skulle vendes til fremgang nu, men kløene 583 00:32:02.040 --> 00:32:03.720 fra England sad stadigvæk i kroppen. 584 00:32:04.500 --> 00:32:05.700 Det kommer jo for alle på et eller 585 00:32:05.700 --> 00:32:07.740 andet tidspunkt, ligesom hvis de har haft utroligt 586 00:32:07.740 --> 00:32:08.860 succes, og det har gået godt på et 587 00:32:08.860 --> 00:32:10.760 eller andet tidspunkt, så skal du jo have 588 00:32:10.760 --> 00:32:11.000 bank. 589 00:32:11.280 --> 00:32:12.720 Og når så fik vi det, det var 590 00:32:12.720 --> 00:32:14.580 selvfølgelig et utroligt uheldigt tidspunkt at få de 591 00:32:14.580 --> 00:32:15.940 banker, specielt så mange banker vi fik. 592 00:32:18.700 --> 00:32:20.100 Men det er klart, så går trykket af, 593 00:32:20.180 --> 00:32:21.120 og det bliver der en lille, så jeg 594 00:32:21.120 --> 00:32:23.260 har da mit indtryk af, at jeg ved, 595 00:32:23.480 --> 00:32:25.200 at hele mandskabet ser meget frem til at 596 00:32:25.200 --> 00:32:27.340 se, til at sejle den her salas, og 597 00:32:27.340 --> 00:32:29.400 ligesom forsøge på det første at få taget 598 00:32:29.400 --> 00:32:32.420 lidt revansk på renovering, fordi vi ved, at 599 00:32:32.420 --> 00:32:33.540 vi sejler bedre, vi ved, at vi kan 600 00:32:33.540 --> 00:32:34.540 gøre det meget bedre end vi gjorde i 601 00:32:34.540 --> 00:32:34.720 England. 602 00:32:36.720 --> 00:32:38.380 Og det så godt ud fra starten i 603 00:32:38.380 --> 00:32:38.580 Kiel. 604 00:32:39.340 --> 00:32:41.140 Antal banken kom i spidsen allerede på andet 605 00:32:41.140 --> 00:32:43.900 oprys i første salas, selvom det efterhånden blæste 606 00:32:43.900 --> 00:32:45.820 noget op på trækantbanen på Stoller Grund. 607 00:32:53.480 --> 00:32:55.960 Mange båder og besætninger var gamle bekendtskaber fra 608 00:32:55.960 --> 00:32:58.000 18-års kop, og der var regnskaber, der 609 00:32:58.000 --> 00:32:58.660 skulle gøre sig op. 610 00:33:29.000 --> 00:33:30.700 Men der var også nye aktører i Kiel. 611 00:33:31.500 --> 00:33:34.200 Blandt andet denne båd, en busfarekonstruktion ved navn 612 00:33:34.200 --> 00:33:36.560 Fram, ejet og sejlet af den norske kronprins 613 00:33:36.560 --> 00:33:36.880 Harald. 614 00:33:37.880 --> 00:33:40.620 Splinteren hyrer næsten identisk med den nyselandske succesbåd 615 00:33:40.620 --> 00:33:42.220 fra 18-års kop, Propaganda. 616 00:34:11.929 --> 00:34:14.290 Fram skulle blive en alvorlig konkurrent til Antalsbanken, 617 00:34:14.810 --> 00:34:17.489 men også ærgeredalen fra VM i 86, den 618 00:34:17.489 --> 00:34:18.850 spanske Sirius, trængte sig på. 619 00:34:19.330 --> 00:34:22.190 Her var professoren i havkapsarlæs, den danske I. 620 00:34:22.190 --> 00:34:23.409 Busing Andersen, ombord. 621 00:34:30.280 --> 00:34:32.400 Men det blev vindstyrker mellem 0 og ingenting, 622 00:34:32.480 --> 00:34:33.820 der kom til at præge One Ton Kop 623 00:34:33.820 --> 00:34:35.260 i de sidste fire sejlæser. 624 00:36:09.860 --> 00:36:12.440 En tredjeplads var inden for rækkevide for Antalsbanken, 625 00:36:12.640 --> 00:36:13.980 før femte og sidste sejlæs. 626 00:36:14.720 --> 00:36:16.780 Men den sejlæs fik aldrig noget med kapsarlæs 627 00:36:16.780 --> 00:36:17.080 at gøre. 628 00:36:18.660 --> 00:36:21.460 Det blev mere tilfældigheder, der bestemte en klog 629 00:36:21.460 --> 00:36:22.640 taktik og god fart. 630 00:36:52.020 --> 00:36:54.520 Verdensmesterskabet måtte Antalsbanken afgive til det norske frem, 631 00:36:55.120 --> 00:36:56.840 og den spanske Sirius blev forandret over et 632 00:36:56.840 --> 00:36:58.600 træk, henvist til andenpladsen. 633 00:37:00.460 --> 00:37:02.680 Men en god serie sikrede Antalsbanken den samlede 634 00:37:02.680 --> 00:37:04.660 fjerdeplads, og holdet var igen i den ende 635 00:37:04.660 --> 00:37:07.020 af resultattavlen, hvor det følte sig bedst tilpas. 636 00:37:11.070 --> 00:37:13.430 Vi har haft det dejligt, vi har gjort 637 00:37:13.430 --> 00:37:15.710 det rigtige i langt de fleste tilfælde, og 638 00:37:15.710 --> 00:37:19.030 vi har haft også fornøjelsen af både at 639 00:37:19.030 --> 00:37:21.750 få held og at få uheld, for det 640 00:37:21.750 --> 00:37:23.130 skal der altså nogle gange være. 641 00:37:23.430 --> 00:37:25.090 Men det vigtigste er, at hvis man seriøst 642 00:37:25.090 --> 00:37:27.830 arbejder på at sejle kapsarlæs hele tiden, så 643 00:37:27.830 --> 00:37:29.310 bliver der alligevel til nogle gode resultater, og 644 00:37:29.310 --> 00:37:31.830 vi må nok også sige, at en fjerdeplads 645 00:37:31.830 --> 00:37:33.770 til VM, det er vi sgu glade alligevel. 646 00:37:34.690 --> 00:37:37.510 Vi er blevet lidt forventet med gode resultater, 647 00:37:38.070 --> 00:37:39.690 men inderst inde i vores hjerter, så er 648 00:37:39.690 --> 00:37:40.850 vi sgu også glade for en fjerdeplads. 649 00:37:42.630 --> 00:37:45.830 De to både, der vandt, først og andenpladsen, 650 00:37:47.030 --> 00:37:48.870 det var de både, som viste gennemgående god 651 00:37:48.870 --> 00:37:52.110 fart og gode sejleregenskaber, så egentlig kan man 652 00:37:52.110 --> 00:37:53.690 sige, at det var heldigt, at sådan et 653 00:37:53.690 --> 00:37:54.910 stævne fandt de rigtige vindere. 654 00:37:55.590 --> 00:37:57.870 Om de så kom med i blandt de 655 00:37:57.870 --> 00:37:59.450 allersidste både, der rundede et mærke, hvis de 656 00:37:59.450 --> 00:38:01.190 havde disponeret forkert, så sejlede de bare lige 657 00:38:01.190 --> 00:38:03.750 ret op igennem feltet, og det kunne vi 658 00:38:03.750 --> 00:38:04.230 andre altså ikke. 659 00:38:04.690 --> 00:38:06.250 Så meget bogspeed havde vi altså ikke. 660 00:38:06.350 --> 00:38:07.390 Det havde vi heller ikke sidste år, da 661 00:38:07.390 --> 00:38:08.290 vi vandt Vandres Væsterskabet. 662 00:38:08.730 --> 00:38:11.250 Men i år var det ekstremt udtalt, at 663 00:38:11.250 --> 00:38:11.930 der var forskel. 664 00:38:12.590 --> 00:38:13.690 Har du sådan en båd til næste år? 665 00:38:14.270 --> 00:38:15.910 Ja, det har vi nok. 666 00:39:22.880 --> 00:39:25.180 Ja, vi tager grølige eller skibber, skal jeg 667 00:39:25.180 --> 00:39:25.840 måske snart sige. 668 00:39:26.460 --> 00:39:27.000 Det må da godt. 669 00:39:28.020 --> 00:39:29.360 Nu har vi set en film med jeres 670 00:39:29.360 --> 00:39:31.740 bedrifter ved VM og 18-årets cup. 671 00:39:32.080 --> 00:39:33.860 Det må jo give nogle fantastiske oplevelser at 672 00:39:33.860 --> 00:39:34.500 være med til sådan noget. 673 00:39:36.160 --> 00:39:37.680 Ja, du kan jo bare give mig et 674 00:39:37.680 --> 00:39:38.960 par timer, så skal jeg nok fortælle dig. 675 00:39:39.940 --> 00:39:41.920 Men det er klart, det er sejlerglæde og 676 00:39:41.920 --> 00:39:45.180 det er fartglæde, der giver os en masse 677 00:39:45.180 --> 00:39:45.740 oplevelser. 678 00:39:47.480 --> 00:39:49.240 Hvis vi kan kaste blikket lidt frem, og 679 00:39:49.240 --> 00:39:51.180 nu der er det en historie, så er 680 00:39:51.180 --> 00:39:52.460 I i gang med at bygge en ny 681 00:39:52.460 --> 00:39:52.860 båd, ikke? 682 00:39:53.680 --> 00:39:54.580 Ja, det er vi. 683 00:39:55.100 --> 00:39:57.720 Vi har til vores sæson 88, der har 684 00:39:57.720 --> 00:40:00.480 vi forberedt os ved at få bygget en 685 00:40:00.480 --> 00:40:00.920 ny båd. 686 00:40:01.380 --> 00:40:02.980 Vi kalder den en broskrabber. 687 00:40:03.240 --> 00:40:07.500 Det gør vi, fordi at begrænsningen i at 688 00:40:07.500 --> 00:40:09.720 bygge en stor båd, det er simpelthen storståndsbron, 689 00:40:09.800 --> 00:40:10.860 hvis man vil sejle Sjælland og Odense. 690 00:40:11.260 --> 00:40:13.180 Et af vores formål med at bygge båden, 691 00:40:13.320 --> 00:40:15.340 det er at komme først i mål på 692 00:40:15.340 --> 00:40:15.880 Sjælland og Odense. 693 00:40:16.940 --> 00:40:18.340 Det er der også andre, der har lignende 694 00:40:18.340 --> 00:40:20.960 projekter i gang med, og vi har andre 695 00:40:20.960 --> 00:40:23.020 konkurrenter, der har lyst til at gøre os 696 00:40:23.020 --> 00:40:23.740 rammen stadigvæk der. 697 00:40:23.900 --> 00:40:26.600 Men vi har prøvet at forberede os så 698 00:40:26.600 --> 00:40:28.620 godt som muligt, og brugt meget af de 699 00:40:28.620 --> 00:40:31.060 erfaringer, vi har fra internationale salater, både i 700 00:40:31.060 --> 00:40:35.320 byggemetoden og også i selve konstruktionen af båden. 701 00:40:35.460 --> 00:40:37.800 Det er konstruktørerne Alice Jeppesen, som er den 702 00:40:37.800 --> 00:40:39.240 samme, som har tegnet de både, vi har 703 00:40:39.240 --> 00:40:41.180 haft situationer internationalt. 704 00:40:41.380 --> 00:40:44.820 Og Alice Jeppesen har tegnet en båd, som 705 00:40:44.820 --> 00:40:48.100 er 60 fod lang, og 60 fod er 706 00:40:48.100 --> 00:40:51.740 18 meter, og så er den 5,6 707 00:40:51.740 --> 00:40:52.300 meter bred. 708 00:40:52.660 --> 00:40:53.500 Det er ret meget, ikke? 709 00:40:53.660 --> 00:40:54.940 Det er rigtig meget, og det er det, 710 00:40:54.980 --> 00:40:57.020 de fleste båder er i længden. 711 00:40:57.220 --> 00:41:00.240 Vi skal være en besætning på mellem 15 712 00:41:00.240 --> 00:41:00.880 og 18 mand. 713 00:41:01.540 --> 00:41:02.880 Når jeg siger imellem, så er det, fordi 714 00:41:02.880 --> 00:41:05.880 vi først ved præcis, hvordan båden betæger sig, 715 00:41:05.880 --> 00:41:07.080 når vi kommer ud at sejle. 716 00:41:07.760 --> 00:41:12.060 Prøvelserlæs med den, som kommer til at foregå 717 00:41:12.060 --> 00:41:13.120 lige efter påske her. 718 00:41:14.680 --> 00:41:16.200 Og der har vi jo først fået svar 719 00:41:16.200 --> 00:41:19.540 på de sidste ting, men det væsentligste i 720 00:41:19.540 --> 00:41:20.740 det er, at den har en master af 721 00:41:20.740 --> 00:41:23.620 66 meter høj, og det er som endt 722 00:41:23.620 --> 00:41:26.780 sådan så, at den kommer til at nærmest 723 00:41:26.780 --> 00:41:28.300 have skrabt på, og det er derfor, vi 724 00:41:28.300 --> 00:41:29.040 har fundet på navnet. 725 00:41:29.660 --> 00:41:31.400 Det er simpelthen det maksimale, I kan sejle 726 00:41:31.400 --> 00:41:32.220 under tillandsbåden med? 727 00:41:32.500 --> 00:41:32.800 Ja. 728 00:41:34.420 --> 00:41:36.540 Jeres besætning, 15 til 18 mand, siger du, 729 00:41:36.600 --> 00:41:37.680 at det er de samme, som var med 730 00:41:37.680 --> 00:41:38.240 sidste år? 731 00:41:38.880 --> 00:41:41.260 Ja, altså grundstammen af besætningen, er dem, som 732 00:41:41.260 --> 00:41:43.620 har sejlet sammen i fire år nu. 733 00:41:44.200 --> 00:41:46.780 Vi har vundet verdensmesterskaber sammen, og vi har 734 00:41:46.780 --> 00:41:50.920 vundet en massevis af kapsalæser, og vi er 735 00:41:50.920 --> 00:41:52.220 sådan en fast tømrer i besætningen. 736 00:41:52.960 --> 00:41:54.060 Og selvfølgelig er det sådan, at der er 737 00:41:54.060 --> 00:41:55.160 nogen, der er nødt til at gå ud 738 00:41:55.160 --> 00:41:57.500 af besætningen for en kortere eller længere bemærkning. 739 00:41:57.900 --> 00:41:59.280 Der kan ligefrem være nogen, der vil giftes, 740 00:41:59.360 --> 00:42:02.300 eller vil have et job indimellem, hvor de 741 00:42:02.300 --> 00:42:04.060 er nødt til at passe jobbet, og ikke 742 00:42:04.060 --> 00:42:05.560 kan tage uanede feriedage. 743 00:42:08.220 --> 00:42:09.620 Men kernebesætningen er den samme. 744 00:42:10.280 --> 00:42:15.740 Og så udvider vi lidt, både med helt 745 00:42:15.740 --> 00:42:17.380 unge sejlere, fordi det er også et ønske 746 00:42:17.380 --> 00:42:18.800 for os at få nogle helt unge sejlere 747 00:42:18.800 --> 00:42:21.600 ombord, så vi får en blandet besætning. 748 00:42:22.360 --> 00:42:24.520 Men også udvider vi med, og så må 749 00:42:24.520 --> 00:42:26.960 jeg sige, de gamle camper, der ikke har 750 00:42:26.960 --> 00:42:28.960 tid til at sejle en fuld international sæson, 751 00:42:29.300 --> 00:42:30.620 men de har måske netop tid til at 752 00:42:30.620 --> 00:42:34.360 deltage i projekter som det her, hvor vi 753 00:42:34.360 --> 00:42:36.340 sejler mest i danske farvand, og kun ganske 754 00:42:36.340 --> 00:42:37.280 lidt i sverige og Tyskland. 755 00:42:37.960 --> 00:42:39.280 Nu sagde du, at nogen af dem, der 756 00:42:39.280 --> 00:42:41.080 gik ud, det kunne være, fordi de gerne 757 00:42:41.080 --> 00:42:42.660 vil have et arbejde ved siden af det, 758 00:42:42.680 --> 00:42:44.660 eller de gerne vil passe noget familie. 759 00:42:46.120 --> 00:42:47.360 Prisen for at være med i sådan noget 760 00:42:47.360 --> 00:42:48.420 her, det er, at man ikke kan blive 761 00:42:48.420 --> 00:42:49.640 skæftiget sammen med andre. 762 00:42:50.200 --> 00:42:52.420 Ja, det er ikke helt rigtigt, men jeg 763 00:42:52.420 --> 00:42:54.720 vil sige det sådan, at ens hjerteskab i 764 00:42:54.720 --> 00:42:55.580 hvert fald ligger på rette sted. 765 00:42:57.040 --> 00:42:58.240 Det er da også klart, at der er 766 00:42:58.240 --> 00:43:00.720 mange i blandt besætningen, der er studerende, og 767 00:43:00.720 --> 00:43:02.780 det er, fordi de kan tillade sig at 768 00:43:02.780 --> 00:43:03.860 bruge den tid ekstra. 769 00:43:04.780 --> 00:43:07.740 De få, der er i den situation, at 770 00:43:07.740 --> 00:43:12.840 de har fast arbejde og har nogle ting, 771 00:43:12.880 --> 00:43:15.020 der forpligtelig skal passe, de er altså så 772 00:43:15.020 --> 00:43:16.500 bidt af det, så de bruger hver evig 773 00:43:16.500 --> 00:43:18.400 eneste feriedag og lidt til på det her. 774 00:43:19.160 --> 00:43:21.740 Det kræver jo altså en fantastisk forståelse for 775 00:43:21.740 --> 00:43:26.140 familien, og det kræver en interesse, som er 776 00:43:26.140 --> 00:43:27.060 udover det normale. 777 00:43:28.940 --> 00:43:30.500 Jeres ambition, du var lidt inde på det 778 00:43:30.500 --> 00:43:32.460 tidligere, jeres ambition i år, det er at 779 00:43:32.460 --> 00:43:33.240 vinde Sjælland-Århus. 780 00:43:33.980 --> 00:43:34.780 Ja, det er det. 781 00:43:35.120 --> 00:43:36.420 Og det er det blandt andet også, fordi 782 00:43:36.420 --> 00:43:37.800 vi synes, at vi har i flere år 783 00:43:37.800 --> 00:43:39.700 sejlet internationalt, og vi har gjort det godt. 784 00:43:40.140 --> 00:43:41.300 Og vi har blandt andet, på de hjemlige 785 00:43:41.300 --> 00:43:45.920 kapsalatsbaner, har vi vundet de store salatser, de 786 00:43:45.920 --> 00:43:49.240 store distanssalater overalt, flere gange, uden at der 787 00:43:49.240 --> 00:43:50.700 er nogen, der har bidt mærke i det. 788 00:43:51.180 --> 00:43:52.420 Det har ligesom været, at man har fokuseret 789 00:43:52.420 --> 00:43:53.760 lidt på, hvem er der, der kommer først. 790 00:43:53.760 --> 00:43:55.060 Og så er vi egentlig, ligesom det er 791 00:43:55.060 --> 00:43:56.660 grebet, af den der tanke, jamen så skal 792 00:43:56.660 --> 00:43:57.580 vi sgu vise dem, at vi også kan 793 00:43:57.580 --> 00:43:58.080 komme først. 794 00:44:00.380 --> 00:44:02.660 Men konstruktionen ved båden, den er bygget til 795 00:44:02.660 --> 00:44:04.020 at klare andet, end Sjælland-Århus? 796 00:44:04.660 --> 00:44:05.340 Ja, det er den. 797 00:44:05.500 --> 00:44:08.640 Båden er bygget efter, de mest moderne principper, 798 00:44:09.200 --> 00:44:10.920 og den er også bygget med sigte på, 799 00:44:11.080 --> 00:44:13.360 at Danmark skulle meget gerne, stille et hold 800 00:44:13.360 --> 00:44:18.540 til Atmoskop i 1989, og vi håber så 801 00:44:18.540 --> 00:44:20.200 sandelig også, at på det tidspunkt, der kunne 802 00:44:20.200 --> 00:44:21.840 være en af de båder, der deltager i 803 00:44:21.840 --> 00:44:25.760 de 300 serier, og vi håber også, at 804 00:44:25.760 --> 00:44:28.400 igennem konstruktionen, og byggemetoden på den her båd, 805 00:44:28.480 --> 00:44:30.040 at få svar på en hel del spørgsmål, 806 00:44:30.360 --> 00:44:31.080 som vi kan bruge. 807 00:44:33.040 --> 00:44:34.460 Men når I skal ud at sejle, på 808 00:44:34.460 --> 00:44:36.500 de store farvevand, så skal båden også være 809 00:44:36.500 --> 00:44:38.920 stærk, den skal være sø-sikker, kan man 810 00:44:38.920 --> 00:44:39.200 sige. 811 00:44:39.600 --> 00:44:40.680 Og det drejer sig også om, at sejle 812 00:44:40.680 --> 00:44:43.160 hurtigt, ligger der ikke en konflikt i det? 813 00:44:43.800 --> 00:44:45.020 Jo, altså det er klart. 814 00:44:46.580 --> 00:44:49.180 Al kapsalas på topplan, det foregår ved, at 815 00:44:49.180 --> 00:44:50.680 være så lette som muligt, og være så 816 00:44:50.680 --> 00:44:51.520 stærke som muligt. 817 00:44:51.940 --> 00:44:53.740 Det kan både være rækken, det kan være 818 00:44:53.740 --> 00:44:55.300 torvværket, det kan være sejle, det kan være 819 00:44:55.300 --> 00:44:58.020 skrog, det kan i øvrigt også være besætning. 820 00:44:59.620 --> 00:45:01.640 Fordi på så store både, der bruger vi 821 00:45:01.640 --> 00:45:04.000 jo også besætningens vægt, som stabilitetsfaktor. 822 00:45:04.100 --> 00:45:04.960 Det vil sige, at vi kan tilhøre at 823 00:45:04.960 --> 00:45:06.940 sejle en båd, som rent faktisk er let, 824 00:45:07.060 --> 00:45:07.520 men brev. 825 00:45:07.920 --> 00:45:09.580 Fordi vi kan tilhøre at sige, 18 mand, 826 00:45:09.920 --> 00:45:11.840 der i snit vejer 100 kilo, det er 827 00:45:11.840 --> 00:45:13.220 altså 1,8 ton, vi sætter ud på 828 00:45:13.220 --> 00:45:13.400 siden. 829 00:45:14.120 --> 00:45:16.000 Og det sætter vi altså en halv meter 830 00:45:16.000 --> 00:45:18.820 længere, ud til siden, eller længere tilbage. 831 00:45:18.820 --> 00:45:20.500 Og så flytter vi altså ganske politalt på 832 00:45:20.500 --> 00:45:21.280 bådens egenskaber. 833 00:45:23.500 --> 00:45:26.840 Men styrke og lethed, men der er også 834 00:45:26.840 --> 00:45:27.600 noget, der hedder sikkerhed. 835 00:45:28.460 --> 00:45:29.900 Og frem for alt, så er det jo 836 00:45:29.900 --> 00:45:31.580 vigtigt for os, at når vi sejler store 837 00:45:31.580 --> 00:45:34.120 distancehalvaser, så er det også vigtigt at gennemføre 838 00:45:34.120 --> 00:45:34.780 og komme imod. 839 00:45:35.160 --> 00:45:36.880 Og der er sikkerheden altså også væsentlig. 840 00:45:37.580 --> 00:45:40.440 Og jeg kan da sige, at Sejlerunionen har 841 00:45:40.440 --> 00:45:43.540 indført nogle skærpede regler, for at tilgodese sikkerheden. 842 00:45:43.640 --> 00:45:45.440 Og disse regler er ikke noget problem for 843 00:45:45.440 --> 00:45:46.500 os at klare, tvært imod. 844 00:45:46.500 --> 00:45:49.380 Vi kommer meget længere end det. 845 00:45:50.160 --> 00:45:53.420 Og blandt andet så påbygger reglerne ikke, eksempelvis 846 00:45:53.420 --> 00:45:56.160 ikke, cykelænder på en båd, der er konstrueret 847 00:45:56.160 --> 00:45:57.280 til Dansk Handikap-reglen. 848 00:45:57.680 --> 00:45:59.360 Det monterer vi alligevel, for vi føler, at 849 00:45:59.360 --> 00:46:00.520 det er rigtigt at have cykelænder på. 850 00:46:00.980 --> 00:46:02.980 Så I har altså bygget en båd, som 851 00:46:02.980 --> 00:46:04.500 både kan sejle stærkt, og som også er 852 00:46:04.500 --> 00:46:05.000 meget sikker? 853 00:46:05.540 --> 00:46:05.680 Ja. 854 00:46:06.200 --> 00:46:09.200 Vores altårskyndende interesse, det er at komme imod. 855 00:46:09.360 --> 00:46:10.920 Selvfølgelig komme først imod, men det er så 856 00:46:10.920 --> 00:46:13.100 særlig også at komme imod, og komme sikkert 857 00:46:13.100 --> 00:46:13.340 imod. 858 00:46:13.340 --> 00:46:15.640 Den film, I så for noget tid siden, 859 00:46:16.460 --> 00:46:17.340 var VM. 860 00:46:17.580 --> 00:46:19.760 Der sluttede I på en fjerdeplads, men I 861 00:46:19.760 --> 00:46:21.580 vandt jo faktisk VM et år før? 862 00:46:22.220 --> 00:46:22.440 Ja. 863 00:46:23.100 --> 00:46:24.680 Man må nok sige, at det var jo... 864 00:46:24.680 --> 00:46:27.000 Det var selvfølgelig dejligt at blive verdensmester i 865 00:46:27.000 --> 00:46:30.720 1986, og det vagtede meget en røre, og 866 00:46:30.720 --> 00:46:33.400 vi fik meget gode omtaler, og vi føler, 867 00:46:33.520 --> 00:46:35.700 at vores sport fik et løft af det. 868 00:46:36.900 --> 00:46:38.980 Men samtidig så sker der jo det, at 869 00:46:38.980 --> 00:46:42.020 vi fortsætter jo med at deltage internationalt, og 870 00:46:42.020 --> 00:46:43.860 vi synes, at vores fjerdeplads til VM i 871 00:46:43.860 --> 00:46:46.580 1987, den synes vi egentlig var, om så 872 00:46:46.580 --> 00:46:48.280 må man sige, lige så god en præstation, 873 00:46:48.620 --> 00:46:50.720 som vores førsteplads i 86. 874 00:46:51.800 --> 00:46:54.120 Men der er det altså så fantastisk, at 875 00:46:54.120 --> 00:46:55.560 det var da næsten ikke en kæft, der 876 00:46:55.560 --> 00:46:56.000 regnede med. 877 00:46:56.140 --> 00:46:57.140 Nu var vi også lidt uheldige. 878 00:46:57.220 --> 00:46:59.120 Der var en norsk ungprins, der gik hen 879 00:46:59.120 --> 00:47:00.240 og vandt, og det tog jo altså lidt 880 00:47:00.240 --> 00:47:02.000 af piftet ud af alle os andre. 881 00:47:03.260 --> 00:47:05.220 Men vi sejler jo altså for at vinde. 882 00:47:05.420 --> 00:47:11.140 Vi sejler principielt for at få de fornøjelser, 883 00:47:11.140 --> 00:47:12.900 der er i at sejle havkapsalats. 884 00:47:13.540 --> 00:47:15.760 Og jeg kan jo fortælle, at der er 885 00:47:15.760 --> 00:47:17.720 jo ikke mange mennesker, der har sejlet havkapsalats 886 00:47:17.720 --> 00:47:20.380 i fire døgn i træk, og både set 887 00:47:20.380 --> 00:47:23.820 valer, har lejet med delfiner, har set flyvefisk, 888 00:47:24.360 --> 00:47:26.460 og i øvrigt har været rundt 700 sømmel. 889 00:47:27.620 --> 00:47:29.520 Nu er det dig, der er skipper. 890 00:47:29.680 --> 00:47:30.860 Betyder det også, at det er dig, der 891 00:47:30.860 --> 00:47:31.520 ejer båden? 892 00:47:32.340 --> 00:47:34.200 Ja, i princippet jeg ejer båden. 893 00:47:34.820 --> 00:47:37.180 Men det betyder uendeligt lidt, fordi det er 894 00:47:37.180 --> 00:47:39.960 en besætning, der spiller sammen her. 895 00:47:39.960 --> 00:47:42.400 Og mit ejerskab er uden betydning, når vi 896 00:47:42.400 --> 00:47:43.800 snakker om at deltage i havkapsalats. 897 00:47:43.920 --> 00:47:45.180 I øvrigt er det heller ikke mere venligvis 898 00:47:45.180 --> 00:47:47.620 sådan, at jeg skal være med, når vi 899 00:47:47.620 --> 00:47:47.940 sejler. 900 00:47:48.000 --> 00:47:50.440 Jeg sejler kun med som en gast, så 901 00:47:50.440 --> 00:47:52.720 længe jeg kan deltage på det niveau, som 902 00:47:52.720 --> 00:47:55.580 de andre også kræver, og for at teamet 903 00:47:55.580 --> 00:47:56.460 fungerer rigtigt. 904 00:47:57.600 --> 00:47:58.960 Hvad er prisen for sådan en, I har 905 00:47:58.960 --> 00:47:59.360 bygget her? 906 00:48:00.520 --> 00:48:02.720 Ja, det skal jo nok være ærligt at 907 00:48:02.720 --> 00:48:04.940 sige, at vi er over de 2 millioner 908 00:48:04.940 --> 00:48:07.140 i byggepris, inklusiv al udrustning. 909 00:48:08.220 --> 00:48:10.720 Men de store udgifter, det giver jer de 910 00:48:10.720 --> 00:48:12.320 der mange oplevelser, som vi selv har været 911 00:48:12.320 --> 00:48:13.060 inde på tidligere. 912 00:48:13.100 --> 00:48:14.880 Har du en eller anden anekdote, eller en 913 00:48:14.880 --> 00:48:16.560 eller anden sjov lille historie her til sidst, 914 00:48:16.680 --> 00:48:17.440 du kan fortælle seerne? 915 00:48:18.960 --> 00:48:23.460 Ja, jeg kan da sige, at vores oplevelser 916 00:48:23.460 --> 00:48:25.480 er jo en kombination af sejlerglæde. 917 00:48:26.820 --> 00:48:28.560 Man kan ikke rigtig sige, at man sidder, 918 00:48:28.620 --> 00:48:30.040 når man sejler havkapsalats på det plan, at 919 00:48:30.040 --> 00:48:32.860 man så sidder og nyder at sejle stærkt. 920 00:48:33.020 --> 00:48:36.640 Men det gys, den fornemmelse, det giver at 921 00:48:36.640 --> 00:48:40.660 sejle med en hastighed, som vi har prøvet 922 00:48:40.660 --> 00:48:42.420 indtil nu, og har været lidt op over 923 00:48:42.420 --> 00:48:44.300 20 knog i et stort surf, ned ad 924 00:48:44.300 --> 00:48:45.760 bakke, i hårdt vejr. 925 00:48:46.260 --> 00:48:47.500 Det kan man ikke beskrive, det kan man 926 00:48:47.500 --> 00:48:48.720 ikke fortælle, det skal man have prøvet. 927 00:48:49.260 --> 00:48:51.100 Og vores intention med den nye båd, det 928 00:48:51.100 --> 00:48:53.600 er selvfølgelig bare at oversætte det til det 929 00:48:53.600 --> 00:48:55.080 næste vi skal prøve, det er 25 knog, 930 00:48:55.160 --> 00:48:56.640 eller 26 knog, eller 27 knog. 931 00:48:57.600 --> 00:48:59.060 Vi ønsker jer i hvert fald alt muligt 932 00:48:59.060 --> 00:49:00.460 held og lykke med at nå måske 28 933 00:49:00.460 --> 00:49:00.860 knog. 934 00:49:01.220 --> 00:49:01.840 Tak skal I have. 935 00:49:36.400 --> 00:49:38.020 Så nåede vi vejene ind i denne lidt 936 00:49:38.020 --> 00:49:39.300 forlængede sportsudsendelse. 937 00:49:39.820 --> 00:49:41.120 Vi håber, at I har syntes om det, 938 00:49:41.180 --> 00:49:41.780 vi har vist dem. 939 00:49:41.900 --> 00:49:42.920 Tak fordi I fulgte med os. 940 00:49:43.040 --> 00:49:44.460 Og på gensyn næste onsdag. 941 00:50:04.060 --> 00:50:04.940 Danske tekster af Nicolai Winther
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer