Sportsmagasinet 20. april 1988

WEBVTT

1
00:01:45.210 --> 00:01:45.910
Det bliver en sportsudsendelse, hvor vi indenfor Rørske

2
00:01:45.910 --> 00:01:47.510
Kilde Lokal TV kan byde den velkommen til

3
00:01:47.510 --> 00:01:48.790
en ny omgangs sport.

4
00:01:48.790 --> 00:01:51.210
Det bliver en sportsudsendelse, hvor vi i høj

5
00:01:51.210 --> 00:01:52.830
grad vil bevæge os ud på det dybe

6
00:01:52.830 --> 00:01:53.110
vand.

7
00:01:53.590 --> 00:01:55.270
Om nogle minutter kan vi nemlig vise dem

8
00:01:55.270 --> 00:01:57.250
en film om en nok så bekendt dansk

9
00:01:57.250 --> 00:01:57.910
sejlbåde.

10
00:01:58.770 --> 00:02:00.610
Vi kan også byde på travlsport i løbet

11
00:02:00.610 --> 00:02:02.810
af denne sportsudsendelse, som er lidt længere end

12
00:02:02.810 --> 00:02:03.190
så vanligt.

13
00:02:03.230 --> 00:02:04.310
Vi regner med at vare ca.

14
00:02:04.510 --> 00:02:05.290
40 minutter.

15
00:02:06.350 --> 00:02:07.830
Men allerførst kan vi glæde os over, at

16
00:02:07.830 --> 00:02:10.390
Rørske Kilde Cykelrytteren Morten Østergaard på ny har

17
00:02:10.390 --> 00:02:11.990
leveret en fornem præstation.

18
00:02:12.770 --> 00:02:15.410
Morten Østergaard, som vi her ser på nogle

19
00:02:15.410 --> 00:02:19.930
optagelser fra forrige lørdags enkelstartsetape ved Svogerslev, blev

20
00:02:19.930 --> 00:02:23.190
en fornem nummer tre i sæsonens første jagttagelsesløb

21
00:02:23.190 --> 00:02:24.010
ved Silkeborg.

22
00:02:24.430 --> 00:02:26.510
Og det var første afdeling af det såkaldte

23
00:02:26.510 --> 00:02:27.690
Tuborg-mesterskab.

24
00:02:28.810 --> 00:02:30.470
Endnu en Rørske Kilde Rytter var med fremme.

25
00:02:30.690 --> 00:02:31.750
Det var Kent Pedersen.

26
00:02:32.170 --> 00:02:34.110
Han var med i en udbrydergruppe på seks

27
00:02:34.110 --> 00:02:35.630
mand, som kom samlet til mål.

28
00:02:36.170 --> 00:02:38.770
Og Kent Pedersen fik altså en flot sjetteplads.

29
00:02:40.710 --> 00:02:43.530
Fodboldmæssigt blev weekenden en blandet fornøjelse for de

30
00:02:43.530 --> 00:02:46.230
to Rørske Kilde hold RB06 og KFUM.

31
00:02:47.250 --> 00:02:49.390
RB06 ser ud til at ville tage sine

32
00:02:49.390 --> 00:02:51.470
point i anden division på udebane.

33
00:02:52.230 --> 00:02:55.230
Førstrejst rejste RB'erne til Odense og slog

34
00:02:55.230 --> 00:02:56.570
OKS med 1-0.

35
00:02:57.130 --> 00:02:59.990
Så tabte holdet i hjemmekampen mod Viborg, hvorfra

36
00:02:59.990 --> 00:03:01.190
disse billeder stammer.

37
00:03:01.670 --> 00:03:05.230
Inden Tom Køllers tropper i lørdags besejrede B93

38
00:03:05.230 --> 00:03:07.530
med 2-1 på Østerbro stadion.

39
00:03:08.310 --> 00:03:10.230
Dermed blev det til et nyt 0-3

40
00:03:10.230 --> 00:03:13.510
-nederlag til Rørske Kilde KFUM i Danmarksseriens kreds

41
00:03:13.510 --> 00:03:13.770
2.

42
00:03:14.230 --> 00:03:18.070
Holdet tabte på Frederiksbergstadion til KB's divisionsreserve.

43
00:03:18.290 --> 00:03:21.350
Den danske super-travler Heiroth starter i morgen

44
00:03:21.350 --> 00:03:24.610
på Skovbro travbane i sit sidste løb, inden

45
00:03:24.610 --> 00:03:26.550
den skal ud på internationale opgaver.

46
00:03:27.330 --> 00:03:29.990
Vores travlekspert Carsten Bønstof kommer her med nogle

47
00:03:29.990 --> 00:03:31.930
betragtninger om det danske travæs.

48
00:03:31.930 --> 00:03:35.630
Skovbro travbane mellem Ringsted og Køge har torsdag

49
00:03:35.630 --> 00:03:37.830
aften noget helt specielt at byde på, nemlig

50
00:03:37.830 --> 00:03:40.870
dansk rekordholderen Heiroth med den fynske træner John

51
00:03:40.870 --> 00:03:40.990
K.

52
00:03:41.050 --> 00:03:41.410
Hansen.

53
00:03:42.450 --> 00:03:44.810
Heiroth skulle ellers have startet på Sjællandund travbane

54
00:03:44.810 --> 00:03:47.750
i søndags, men ville ikke rigtig møde Metteroland.

55
00:03:48.230 --> 00:03:51.070
Derimod passer løbet på Skovbro travbane i morgen

56
00:03:51.070 --> 00:03:53.470
aften meget bedre til den fynske rekordholder.

57
00:03:53.910 --> 00:03:56.170
Heiroth har rekord 1-12,3 og til

58
00:03:56.170 --> 00:03:58.650
sammenligning kan jeg da nævne, at banerekorden på

59
00:03:58.650 --> 00:04:00.890
Skovbro travbane er 1-13,9.

60
00:04:01.590 --> 00:04:03.630
Distancen i morgen aften for Heiroth og hans

61
00:04:03.630 --> 00:04:06.610
konkurrenter er 1600 meter, og hvis det bliver

62
00:04:06.610 --> 00:04:08.890
godt vejr, ja, så er der store chancer

63
00:04:08.890 --> 00:04:11.890
for, at Skovbro travbanes banerekord kan blive slået.

64
00:04:12.790 --> 00:04:16.230
Heiroth vandt sidste år vores fornemmeste internationale travløb

65
00:04:16.230 --> 00:04:19.890
herhjemme, Copenhagen Cup på Sjællandund travbane, og det

66
00:04:19.890 --> 00:04:20.690
løb skal vi se her.

67
00:04:22.210 --> 00:04:24.310
Og nu er starten gået, og vi ser,

68
00:04:24.650 --> 00:04:27.210
at det danske ekvipage nummer to, Heiroth og

69
00:04:27.210 --> 00:04:27.570
John K.

70
00:04:27.630 --> 00:04:29.310
Hansen, der har spillet frem og har taget

71
00:04:29.310 --> 00:04:31.490
føring, ikke overraskende.

72
00:04:31.630 --> 00:04:33.790
Kunner Heiroth ind til denne position fra start?

73
00:04:34.250 --> 00:04:36.270
Derefter følger nummer tre Magda Knife, og så

74
00:04:36.270 --> 00:04:38.130
har vi indvendig nummer et Davidja henover.

75
00:04:38.870 --> 00:04:41.270
Så følger på næste plads nummer fire Newmarket,

76
00:04:41.430 --> 00:04:42.970
og så har vi favoritten nummer fem Great

77
00:04:42.970 --> 00:04:43.310
Singing.

78
00:04:44.850 --> 00:04:49.590
Men Heiroth i spids foran nummer et Davidja

79
00:04:49.590 --> 00:04:53.270
henover, og så ser vi, at Stiho Johansson

80
00:04:53.270 --> 00:04:54.990
med Magda Knife nu lader sig falde lidt

81
00:04:54.990 --> 00:04:56.710
tilbage her på tredjepladsen.

82
00:04:56.710 --> 00:04:58.830
Han får nummer fire Newmarket op indvendigt for

83
00:04:58.830 --> 00:04:59.050
sig.

84
00:05:00.330 --> 00:05:02.790
Og John McContyer med Davidja henover har nu

85
00:05:02.790 --> 00:05:04.690
lagt sig ud i anden spor, men det

86
00:05:04.690 --> 00:05:07.170
er stadigvæk nummer to Heiroth, der er førende.

87
00:05:07.730 --> 00:05:08.810
Husker de løbet i fjor?

88
00:05:08.970 --> 00:05:10.110
Ja, der var der også en dansk kæst,

89
00:05:10.230 --> 00:05:11.570
der var med til at prøve løbet undervejs,

90
00:05:11.670 --> 00:05:14.590
en dansk ekvipage, nemlig Granit Bangsbo og træner

91
00:05:14.590 --> 00:05:15.010
Sten Juel.

92
00:05:15.090 --> 00:05:17.530
De førte faktisk 1.950 meter af løbet,

93
00:05:18.050 --> 00:05:19.250
og så løb de over en til slut,

94
00:05:19.690 --> 00:05:21.170
og indtog femteplads.

95
00:05:21.190 --> 00:05:22.430
Nu skal vi se, om Heiroth kan gøre

96
00:05:22.430 --> 00:05:22.890
det bedre.

97
00:05:23.710 --> 00:05:27.850
Heiroth er førende, stadigvæk med Davidja henover udvendigt

98
00:05:27.850 --> 00:05:30.470
for sig, og så følger indvendigt Newmarket, og

99
00:05:30.470 --> 00:05:32.690
så har vi Magda Knife.

100
00:05:33.050 --> 00:05:35.930
Første kilometer afviklet efter 1.15, så et

101
00:05:35.930 --> 00:05:36.450
godt tempo.

102
00:05:37.150 --> 00:05:39.750
Verdensrekord er det, er det måske nok lige

103
00:05:39.750 --> 00:05:41.550
langsomt nok til, men til gengæld er det

104
00:05:41.550 --> 00:05:44.030
et tempo, hvor Heiroth måske kan risikere at

105
00:05:44.030 --> 00:05:45.610
gå med helt hjem til en topplacering.

106
00:05:46.430 --> 00:05:49.130
Stadigvæk Heiroth foran Davidja henover, så følger indvendigt

107
00:05:49.130 --> 00:05:51.170
Newmarket, så har vi Magda Knife, så Great

108
00:05:51.170 --> 00:05:52.550
Singing og indvendigt Jet Rip.

109
00:05:53.030 --> 00:05:55.590
Den franske Prince Royale er lidt sent afsted

110
00:05:55.590 --> 00:05:58.490
og har ikke helt kontakt med feltet, men

111
00:05:58.490 --> 00:05:59.550
er ved at arbejde sig op.

112
00:06:00.330 --> 00:06:01.390
Men det er stadigvæk Heiroth.

113
00:06:01.470 --> 00:06:03.690
Heiroth er feltet mindst spillet her, spillet til

114
00:06:03.690 --> 00:06:04.850
290 for 10.

115
00:06:05.250 --> 00:06:06.770
Han er stadigvæk førende her, hvor der mangler

116
00:06:06.770 --> 00:06:07.990
500 meter af løbet.

117
00:06:08.610 --> 00:06:09.790
Men nu kommer de, og det er Great

118
00:06:09.790 --> 00:06:11.350
Singing, der går frem i tredje spor.

119
00:06:11.450 --> 00:06:13.050
Davidja henover har vi udvendigt, men det er

120
00:06:13.050 --> 00:06:14.950
stadigvæk Heiroth, den danske Heiroth.

121
00:06:15.430 --> 00:06:17.370
Der er førende foran Davidja henover, og så

122
00:06:17.370 --> 00:06:18.870
er Great Singing i tredje spor, så har

123
00:06:18.870 --> 00:06:19.630
vi Magda Knife.

124
00:06:20.090 --> 00:06:21.710
Heiroth tager lidt afstand fra feltet.

125
00:06:21.870 --> 00:06:22.970
Er der en verdenssensation?

126
00:06:23.150 --> 00:06:25.170
Nu galoperer Davidja henover, så er Heiroth i

127
00:06:25.170 --> 00:06:26.930
spids med et par længder, så skal John

128
00:06:26.930 --> 00:06:27.050
K.

129
00:06:27.110 --> 00:06:27.750
Hansen stikke.

130
00:06:28.050 --> 00:06:28.610
Det gør han.

131
00:06:28.830 --> 00:06:32.090
Der er lagt op til en kæmpe overraskelse

132
00:06:32.090 --> 00:06:32.770
her, tror jeg.

133
00:06:33.470 --> 00:06:35.310
Det er Heiroth angribet af Great Singing, men

134
00:06:35.310 --> 00:06:36.350
de kommer ikke meget tættere.

135
00:06:36.470 --> 00:06:38.150
Det er Heiroth og Great Singing her nede

136
00:06:38.150 --> 00:06:38.650
mod mål.

137
00:06:38.970 --> 00:06:40.590
Det er Heiroth, Great Singing, og så kommer

138
00:06:40.590 --> 00:06:42.050
Magda Knife, men det er Heiroth.

139
00:06:42.390 --> 00:06:43.710
Det er helt fantastisk, det her.

140
00:06:44.110 --> 00:06:45.910
Det er Heiroth, fynsker Heiroth, nummer to.

141
00:06:45.910 --> 00:06:48.070
Nu er Heiroth vinderen foran Great Singing, og

142
00:06:48.070 --> 00:06:49.910
Magda Knife, det er utroligt skete, man kan

143
00:06:49.910 --> 00:06:50.750
næsten ikke fatte det.

144
00:06:51.110 --> 00:06:52.370
Det er sku fantastisk.

145
00:06:54.470 --> 00:06:54.990
Nej.

146
00:07:07.670 --> 00:07:13.650
Ja, det var en herlig dag at være

147
00:07:13.650 --> 00:07:16.910
på Sjællandund Tragbane den dag, da Heiroth viste

148
00:07:16.910 --> 00:07:18.290
verdensdragende bagskoene.

149
00:07:18.770 --> 00:07:20.930
Det var en sejr, som gav genklang over

150
00:07:20.930 --> 00:07:21.550
hele verden.

151
00:07:21.550 --> 00:07:24.350
Skal man sammenligne den med noget, så vil

152
00:07:24.350 --> 00:07:26.910
det næsten svare til, at det danske fodboldlandshold

153
00:07:26.910 --> 00:07:29.770
gik hen og blev europamester i fodbold.

154
00:07:30.010 --> 00:07:31.630
Så stor en præstation var det, at Heiroth

155
00:07:31.630 --> 00:07:32.390
lavede sidste år.

156
00:07:33.130 --> 00:07:36.030
Det bliver meget spændende at se denne fantastiske

157
00:07:36.030 --> 00:07:38.290
tragere på Skovbo Tragbane i morgen aften.

158
00:07:38.770 --> 00:07:41.430
Det bliver Heiroths sidste start, inden han skal

159
00:07:41.430 --> 00:07:43.130
i gang med internationale opgaver.

160
00:07:43.430 --> 00:07:44.930
Der er en start, der er planlagt den

161
00:07:44.930 --> 00:07:45.190
8.

162
00:07:45.290 --> 00:07:47.890
maj i Tyskland, men først gælder det Skovbo

163
00:07:47.890 --> 00:07:49.290
Tragbane i morgen aften.

164
00:07:49.290 --> 00:07:51.790
Og Skovbo Tragbane indleder deres løb kl.

165
00:07:52.010 --> 00:07:54.670
18.45. Der er ti spændende løb på

166
00:07:54.670 --> 00:07:56.190
programmet, og der er ikke kun Heiroth at

167
00:07:56.190 --> 00:07:56.590
se på.

168
00:07:56.790 --> 00:08:00.710
Blandt andet sæsondebuterer banen Starbyhub, Lortz Follow.

169
00:08:01.810 --> 00:08:05.730
Roskilde Sangklub markerede sæsonstarten med standardhejsning ved klubhuset

170
00:08:05.730 --> 00:08:06.470
i lørdags.

171
00:08:06.950 --> 00:08:08.990
Hvor reporter Christian Hansen var med til at

172
00:08:08.990 --> 00:08:10.770
hejse flaget for sejrsportfolket.

173
00:08:12.130 --> 00:08:13.610
Så er der jo sådan set ikke meget

174
00:08:13.610 --> 00:08:14.490
mere at sige i anden.

175
00:08:14.930 --> 00:08:16.450
Klar, præparat, start!

176
00:08:19.290 --> 00:08:19.430
Fremragende!

177
00:08:38.120 --> 00:08:41.159
Fremragende Rasmussen, du er formand i Roskilde Sangklub.

178
00:08:41.799 --> 00:08:43.260
I er i dag startet en ny sæson.

179
00:08:43.900 --> 00:08:47.000
Hvad er der i år af ekstraordinære ting

180
00:08:47.000 --> 00:08:47.540
på programmet?

181
00:08:47.540 --> 00:08:51.640
I år har vi et par ekstraordinære arrangementer.

182
00:08:51.940 --> 00:08:54.760
Vi skal arrangere udtalelsestævnet for optimistjoller.

183
00:08:55.180 --> 00:08:58.400
Vi skal arrangere et DM for OK-joller.

184
00:08:59.060 --> 00:09:04.620
Udover det så har Vikingskibsmuseet inviteret en leder

185
00:09:04.620 --> 00:09:08.400
og fire juniorer til et stævne i Frankrig,

186
00:09:08.860 --> 00:09:13.440
hvor de skal dyste i godt sømanskab.

187
00:09:13.440 --> 00:09:16.160
Der er også inviteret et par stykker.

188
00:09:16.360 --> 00:09:17.680
Jeg tror det er tre år fra Roskilde

189
00:09:17.680 --> 00:09:18.060
Roklub.

190
00:09:18.520 --> 00:09:22.120
De skal ned og sejle i nogle rekonstruerede

191
00:09:22.120 --> 00:09:24.980
trævaljer en gang i august måned.

192
00:09:25.520 --> 00:09:26.280
Det bliver jo spændende.

193
00:09:27.820 --> 00:09:30.000
Hvad skal man gøre for at blive medlem

194
00:09:30.000 --> 00:09:31.760
af sejlklubben eller hvis man for eksempel vil

195
00:09:31.760 --> 00:09:32.420
lære at sejle?

196
00:09:33.280 --> 00:09:34.800
Det kommer lidt an på hvor gammel man

197
00:09:34.800 --> 00:09:34.940
er.

198
00:09:34.940 --> 00:09:39.960
Er man junior, altså 9-10 år, så

199
00:09:39.960 --> 00:09:43.960
skal man ud og have noget teori og

200
00:09:43.960 --> 00:09:46.360
så skal man ud i optimistjollerne.

201
00:09:46.660 --> 00:09:50.780
Man ringer bare ned på Roskilde Sejlklubs kontor

202
00:09:50.780 --> 00:09:52.840
og melder sig og spørger hvordan man gør.

203
00:09:54.040 --> 00:09:57.360
Er man senior, og det vil sige over

204
00:09:57.360 --> 00:10:00.000
18 år, så kan man melde sig til

205
00:10:00.000 --> 00:10:01.400
Senior Sejlskolen.

206
00:10:01.400 --> 00:10:04.040
Vi har to både på vandet fem dage

207
00:10:04.040 --> 00:10:04.440
om ugen.

208
00:10:04.820 --> 00:10:06.520
Det vil sige vi har ti hold ude.

209
00:10:06.840 --> 00:10:09.700
Vi har ti frivillige instruktører, der kører hele

210
00:10:09.700 --> 00:10:11.540
sæsonen igennem med 30 elever.

211
00:10:12.380 --> 00:10:14.220
På den måde har man mulighed for at

212
00:10:14.220 --> 00:10:16.060
blive sluset ind i sejlsporten.

213
00:10:16.640 --> 00:10:18.040
Og vi bliver ude på det i dybe

214
00:10:18.040 --> 00:10:18.320
vand.

215
00:10:18.800 --> 00:10:21.540
Den danske sejlbåd Andes Banken er sikkert kendt

216
00:10:21.540 --> 00:10:24.280
af de fleste for sine mange internationale triumfer.

217
00:10:25.100 --> 00:10:27.800
Folkene omkring båden har lavet producerer den feature

218
00:10:27.800 --> 00:10:28.820
som vi skal se nu.

219
00:10:28.820 --> 00:10:30.920
Og jeg tror ikke jeg lover for meget,

220
00:10:31.100 --> 00:10:33.100
når jeg nu kan sige rigtig god fornøjelse.

221
00:10:33.600 --> 00:10:35.580
Vi skal nok, jeg tror på at vi

222
00:10:35.580 --> 00:10:36.920
er så erfarne i besætningen.

223
00:10:36.980 --> 00:10:38.840
Vi skal nok få mod at holde os

224
00:10:38.840 --> 00:10:42.020
oppe på et rimelig højt niveau.

225
00:10:42.140 --> 00:10:43.240
Vi kan jo ikke vinde hver gang.

226
00:12:27.920 --> 00:12:29.680
Den var lagt på køl i champagnen, da

227
00:12:29.680 --> 00:12:31.020
den nye Andes Bank for 87.

228
00:12:31.280 --> 00:12:33.740
sæsonen kom frisk fra værft en dejlig forårsdag

229
00:12:33.740 --> 00:12:34.280
i april.

230
00:12:35.060 --> 00:12:36.880
Den blev holdt over dopen med manér, og

231
00:12:36.880 --> 00:12:38.500
der var stolte ader at leve op til.

232
00:12:40.440 --> 00:12:42.100
Og det bedste vi kan håbe det er,

233
00:12:42.160 --> 00:12:43.040
at det vil gå da lige så godt

234
00:12:43.040 --> 00:12:43.800
som dine forgænger.

235
00:12:44.300 --> 00:12:46.020
Det berører jo ikke kun på skibet, men

236
00:12:46.020 --> 00:12:47.280
også på alle de mennesker der skal.

237
00:12:48.040 --> 00:12:50.640
Og vi vil ønske jer held og lykke

238
00:12:50.640 --> 00:12:52.700
i de kommende sejladser.

239
00:12:53.160 --> 00:12:55.620
Først med udtagelsen, og derefter de konkurrencer I

240
00:12:55.620 --> 00:12:56.360
øverst skal med i.

241
00:12:59.380 --> 00:13:01.280
Den nye Andes Bank blev bygget i den

242
00:13:01.280 --> 00:13:03.220
sene vinter og tidlige forår på X-Jars

243
00:13:03.220 --> 00:13:05.540
til Haderslev, som hed til den mest avancerede

244
00:13:05.540 --> 00:13:07.280
konstruktion af X1-tonnerne.

245
00:13:13.200 --> 00:13:16.240
Vi lægger modderne i de retninger, hvor vi

246
00:13:16.240 --> 00:13:17.520
har brug for stivhed.

247
00:13:18.280 --> 00:13:19.840
Men altid diagonalt.

248
00:13:19.940 --> 00:13:21.040
Sådan lægger man to lag op.

249
00:13:22.500 --> 00:13:23.680
Og så går man så videre med at

250
00:13:23.680 --> 00:13:25.220
lægge nogle stringer i kulfiber.

251
00:13:26.340 --> 00:13:27.660
Det er så den prøve jeg har her,

252
00:13:28.020 --> 00:13:29.900
der kører så videre.

253
00:13:32.140 --> 00:13:34.380
Den skal så have specielle retninger, afhængig af

254
00:13:34.380 --> 00:13:35.120
hvor hen I skrubber det.

255
00:13:35.240 --> 00:13:37.180
Hvorfor skal kulfiberen have specielle retninger?

256
00:13:37.280 --> 00:13:42.180
Fordi kulfiberen har nogle egenskaber, som overfor.

257
00:13:43.040 --> 00:13:47.580
Krumling af båden har en utrolig stræk-

258
00:13:47.580 --> 00:13:48.440
og tryk-egenskaber.

259
00:13:50.880 --> 00:13:53.720
Er det ikke ligegyldigt, om kulfiberen ligger sådan

260
00:13:53.720 --> 00:13:53.880
der?

261
00:13:54.900 --> 00:13:57.360
Nej, du skal lægge trådene i den retning.

262
00:13:59.980 --> 00:14:03.320
Hvis du krumler skibet, når du hiver i

263
00:14:03.320 --> 00:14:05.320
hægstag og bagstag, så er det også vigtigt,

264
00:14:05.400 --> 00:14:07.220
at trådene har samme retning som skibet.

265
00:14:08.020 --> 00:14:09.660
Fordi trådene går samme vej.

266
00:14:09.660 --> 00:14:11.660
Du har ingen styrke i en måtte den

267
00:14:11.660 --> 00:14:12.080
vej her.

268
00:14:12.360 --> 00:14:14.720
Det kan man se her, hvor jeg har

269
00:14:14.720 --> 00:14:15.760
revet måtten op.

270
00:14:16.800 --> 00:14:17.900
Det er en kulfibermåtte.

271
00:14:17.980 --> 00:14:19.540
Den har ingen styrke den vej her.

272
00:14:19.980 --> 00:14:21.040
Den knækker den bare ikke også.

273
00:14:21.360 --> 00:14:23.400
Men her er den stiv.

274
00:14:25.940 --> 00:14:28.780
Bindemiddelet mellem kævlere og kulfibermåtterne var epoxy, og

275
00:14:28.780 --> 00:14:31.300
selve støbningen foregik i vakuum, så alt den

276
00:14:31.300 --> 00:14:32.500
overskydende epoxy kom ud.

277
00:14:39.400 --> 00:14:41.500
Det sikrede, at den nye andelsbanken blev flere

278
00:14:41.500 --> 00:14:43.600
hundrede kilo lettere end den gamle, og de

279
00:14:43.600 --> 00:14:45.280
kilo, der blev sparet, kom i køen i

280
00:14:45.280 --> 00:14:46.660
stedet.

281
00:14:55.700 --> 00:14:57.940
1987-sæsonen blev det hårdeste program hivtil for

282
00:14:57.940 --> 00:15:00.020
båd og mandskab, selvom det begyndte i nok

283
00:15:00.020 --> 00:15:01.340
så let vejr på Sjællandsøjde.

284
00:15:02.240 --> 00:15:04.120
Der var to store opgaver, der skulle løses.

285
00:15:04.780 --> 00:15:07.300
Det var Admiral's Cup i England, og verdensmesterskabet

286
00:15:07.300 --> 00:15:08.620
for one-ton-både i Kiel.

287
00:15:09.600 --> 00:15:11.740
Båd og mandskab stod for toppen som regerende

288
00:15:11.740 --> 00:15:12.360
verdensmester.

289
00:15:13.680 --> 00:15:15.280
Men først var der det hjemlige udtale, så

290
00:15:15.280 --> 00:15:16.440
lag sig til Admiral's Cup.

291
00:15:16.860 --> 00:15:17.740
Tre både skulle med.

292
00:15:18.460 --> 00:15:19.800
Der var kun plads til to one-tonner

293
00:15:19.800 --> 00:15:21.880
i den pulje, og konkurrencen var hård som

294
00:15:21.880 --> 00:15:22.400
aldrig før.

295
00:15:27.830 --> 00:15:29.010
Vi regner med at vinde.

296
00:15:29.290 --> 00:15:30.570
Vi deltager for at vinde.

297
00:15:31.430 --> 00:15:34.110
Men der er blevet usædvanligt skærpe konkurrence.

298
00:15:34.230 --> 00:15:35.690
Alle har optimeret meget her i løbet af

299
00:15:35.690 --> 00:15:38.230
vinteren, og vi er enormt spændte på, hvordan

300
00:15:38.230 --> 00:15:38.590
det går.

301
00:15:40.290 --> 00:15:42.090
Man må nok sige, at hvis det lykkes,

302
00:15:43.010 --> 00:15:44.610
ved at der er så mange tilmeldte både,

303
00:15:44.690 --> 00:15:46.010
så lykkes at få lidt mere fart i

304
00:15:46.010 --> 00:15:50.130
alle bådene, så tjener det holdet til bedste.

305
00:15:51.710 --> 00:15:53.310
Og fart i antalsbanken var der.

306
00:15:53.590 --> 00:15:54.850
Der var aldrig tvivl om, at den skulle

307
00:15:54.850 --> 00:15:55.770
med til Admiral's Cup.

308
00:15:56.170 --> 00:15:57.990
Den vandt samtlige udtale, så lag sig blandt

309
00:15:57.990 --> 00:16:00.110
de små både, hvad one-tonnerne regnes for

310
00:16:00.110 --> 00:16:00.930
i den sammenhæng.

311
00:16:04.730 --> 00:16:06.690
Scenen var den samme som to år tidligere.

312
00:16:06.870 --> 00:16:09.130
Mandskabet ligeså, men båden var en anden, da

313
00:16:09.130 --> 00:16:11.670
den første virkelige styrkebåde skulle stås ved Admiral's

314
00:16:11.670 --> 00:16:12.390
Cup i august.

315
00:16:15.010 --> 00:16:18.250
Med sig havde antalsbankens søsterskibet Stockbroker og den

316
00:16:18.250 --> 00:16:20.670
noget større to-tonner original Beckmann pletfjerner.

317
00:16:21.630 --> 00:16:23.410
Sammen skulle de tre danske både forsøge at

318
00:16:23.410 --> 00:16:26.710
vinde pokalen ved Admiral's Cup, verdensmesterskabet for hold

319
00:16:26.710 --> 00:16:27.590
i havkapsarlas.

320
00:16:33.930 --> 00:16:36.550
For antalsbanken begyndte det så katastrofalt, som det

321
00:16:36.550 --> 00:16:36.770
kunne.

322
00:16:37.430 --> 00:16:39.790
På en kort træningsarlas dagen før første sarlas

323
00:16:39.790 --> 00:16:41.910
brækkede massen endda to steder.

324
00:16:43.130 --> 00:16:45.250
Reservdelen lå i Danmark, og tiden var knap,

325
00:16:45.330 --> 00:16:47.390
da reparationen begyndte ude på eftermiddagen.

326
00:16:53.830 --> 00:16:54.970
Det kan ske for alle.

327
00:16:55.210 --> 00:16:58.510
Det er en lille bitte fejl i grad,

328
00:16:58.630 --> 00:17:00.070
som vi...

329
00:17:00.070 --> 00:17:02.990
Vi kan ikke se den, og så sker

330
00:17:02.990 --> 00:17:04.369
det, og vi ligger lige og trimmer den

331
00:17:04.369 --> 00:17:06.310
sidste mål, inden vi skal starte i morgen.

332
00:17:09.450 --> 00:17:11.310
Det er det uheld, man har engang, men

333
00:17:11.310 --> 00:17:13.150
der er ikke så meget andet at gøre

334
00:17:13.150 --> 00:17:13.510
end at klø på.

335
00:17:13.510 --> 00:17:14.970
Nu skal vi have massen på plads til

336
00:17:14.970 --> 00:17:15.410
i morgen tidlig.

337
00:17:16.750 --> 00:17:18.290
Ja, vi skal starte halv tolv i morgen,

338
00:17:18.390 --> 00:17:19.510
så...

339
00:17:20.050 --> 00:17:21.210
Til det øjeblik er den jo ikke så

340
00:17:21.210 --> 00:17:22.190
smuk, men det skulle den jo gerne være

341
00:17:22.190 --> 00:17:22.609
i morgen tidlig.

342
00:17:23.510 --> 00:17:24.910
Nu er vi så heldige, at vi har

343
00:17:24.910 --> 00:17:27.450
ham, som har bygget massen for os derhjemme.

344
00:17:27.930 --> 00:17:30.690
Han er herovre, og vi får flottet reservdelen

345
00:17:30.690 --> 00:17:35.110
over i nat, i aften, og så er

346
00:17:35.110 --> 00:17:36.170
der formoden ikke ret mange...

347
00:17:36.170 --> 00:17:37.170
Der er ret mange af os, der ser

348
00:17:37.170 --> 00:17:37.970
ret meget dynere i nat.

349
00:17:49.620 --> 00:17:50.520
Tror du, I når der til i morgen?

350
00:17:51.040 --> 00:17:53.480
Ja, det hele kommer an på, om det

351
00:17:53.480 --> 00:17:55.460
fly fra Danmark ankommer, sådan som vi havde

352
00:17:55.460 --> 00:17:55.760
regnet.

353
00:17:56.660 --> 00:17:58.440
Klokken er godt nok et, vi skulle have

354
00:17:58.440 --> 00:18:02.240
været her for en halv time siden, og

355
00:18:02.240 --> 00:18:05.060
vi mangler stadigvæk det ene samme stykke her.

356
00:18:05.960 --> 00:18:07.200
Det andet havde vi med over os selv,

357
00:18:07.620 --> 00:18:09.840
og det var lidt uheldigt, at den brækkede

358
00:18:09.840 --> 00:18:10.220
to steder.

359
00:18:11.220 --> 00:18:12.500
Men jeg regner lidt over det.

360
00:18:12.620 --> 00:18:15.220
Hvis vi kommer inden for en times tid,

361
00:18:15.300 --> 00:18:15.680
så når vi det.

362
00:18:16.340 --> 00:18:17.760
Hvis vi gør os umage, så kan vi

363
00:18:17.760 --> 00:18:19.140
jo måske finde den samme fart, som vi

364
00:18:19.140 --> 00:18:19.520
havde før.

365
00:18:21.380 --> 00:18:23.480
Det er også psykologisk, om man kan finde

366
00:18:23.480 --> 00:18:25.560
den samme fart med en brækkemast.

367
00:18:25.740 --> 00:18:26.800
Men jeg tror på det.

368
00:18:27.080 --> 00:18:27.640
Det er sket før.

369
00:18:28.260 --> 00:18:29.520
Jeg tror på, at vi nok skal klare

370
00:18:29.520 --> 00:18:29.660
det.

371
00:18:31.200 --> 00:18:32.220
Og det blev klaret.

372
00:18:32.720 --> 00:18:35.200
Næste formiddag, kort før første sejlads, kom masten

373
00:18:35.200 --> 00:18:36.140
på plads.

374
00:18:44.360 --> 00:18:46.500
Og de sidste justeringer blev foretaget ude på

375
00:18:46.500 --> 00:18:46.880
banen.

376
00:19:03.550 --> 00:19:05.570
Første sejlads var en kort indsjort på 30

377
00:19:05.570 --> 00:19:07.690
sømil, og den blev startet i let vejr.

378
00:19:12.460 --> 00:19:14.400
Fældet blev hurtigt delt, ikke efter størrelsen på

379
00:19:14.400 --> 00:19:16.040
bådene, men i høj grad efter held.

380
00:19:16.740 --> 00:19:19.180
I den lette luft med uforudsigelige vindspring blev

381
00:19:19.180 --> 00:19:20.600
banen meget chancebetummet.

382
00:20:13.660 --> 00:20:15.780
I toppen af fældet lå der to både,

383
00:20:16.100 --> 00:20:17.620
som begge kom til at sætte deres præg

384
00:20:17.620 --> 00:20:19.220
på alle sejladser ved atmoskop.

385
00:20:20.040 --> 00:20:22.480
Det var den amerikanske Sidewinder og den danske

386
00:20:22.480 --> 00:20:25.480
Totorner, båden med det umulige navn, original Beckmann

387
00:20:25.480 --> 00:20:26.040
Pletfjerner.

388
00:20:26.740 --> 00:20:29.300
De to lå sejladserne igennem og slog som

389
00:20:29.300 --> 00:20:30.860
førstepladsen blandt de store både.

390
00:20:45.990 --> 00:20:47.870
Andelsbanken lå i den sidste tredjedel af fældet,

391
00:20:48.250 --> 00:20:50.310
og selvom navigatører og taktikere forsøgte at lukke

392
00:20:50.310 --> 00:20:52.590
strømhemmelighederne ud af kortet, så hjalp det ikke

393
00:20:52.590 --> 00:20:52.890
meget.

394
00:20:53.730 --> 00:20:54.550
Båden endte på en 20.

395
00:20:54.670 --> 00:20:57.230
plads, men sammen med Pletfjernerens sejr, var det

396
00:20:57.230 --> 00:20:58.810
nok til, at Danmarks Samlet kom ind på

397
00:20:58.810 --> 00:20:59.890
en førsteplads den dag.

398
00:21:12.840 --> 00:21:16.460
Vi var ikke aggressiv nok, fordi vi var

399
00:21:16.460 --> 00:21:18.820
lidt trætte, og vi kørte måske en konservativ

400
00:21:18.820 --> 00:21:21.860
politik, fordi vi ligesom siger, at det her,

401
00:21:21.900 --> 00:21:22.840
det drejer sig om at stay out of

402
00:21:22.840 --> 00:21:23.160
toppet.

403
00:21:23.380 --> 00:21:25.740
Det er ikke at vende, og vi var

404
00:21:25.740 --> 00:21:26.900
måske ikke i stand til at være aggressiv

405
00:21:26.900 --> 00:21:29.480
nok i vores salats lige i går, men

406
00:21:29.480 --> 00:21:30.040
vi skal nok.

407
00:21:30.320 --> 00:21:31.880
Var det usikkerhed omkring masten, tror du, at

408
00:21:31.880 --> 00:21:32.400
det spillede ind?

409
00:21:33.140 --> 00:21:34.640
Nå ja, jeg tror snart, at vi snakker

410
00:21:34.640 --> 00:21:36.520
om et psykisk drawback.

411
00:21:37.000 --> 00:21:38.800
Nu er det lykkedes for os at komme

412
00:21:38.800 --> 00:21:41.480
ud på vandet efter en utrolig spændende nat,

413
00:21:41.620 --> 00:21:45.000
og jeg tror også, at vi sejler ud

414
00:21:45.000 --> 00:21:48.240
af havnen, når folk klapper op og råber

415
00:21:48.240 --> 00:21:51.220
hurra for os, og den her sympati, der

416
00:21:51.220 --> 00:21:53.980
strømmer os i møde, får os til at

417
00:21:53.980 --> 00:21:58.680
tænke lidt mere sympatisk på vores salat, i

418
00:21:58.680 --> 00:22:00.080
stedet for at tænke lidt aggressivt.

419
00:22:00.660 --> 00:22:02.140
I var simpelthen på pæn i går, så?

420
00:22:02.340 --> 00:22:03.640
Ja, det tror jeg.

421
00:22:10.450 --> 00:22:12.010
I Channel Race skulle der være slut med

422
00:22:12.010 --> 00:22:14.370
pænheden, og der blev sejlet aggressivt fra starten

423
00:22:14.370 --> 00:22:16.310
på den 214-sømil lange bane.

424
00:22:16.990 --> 00:22:17.950
Og det så godt ud.

425
00:22:17.950 --> 00:22:21.330
Ud gennem Solent lå original Beckmann pletfjerner blandt

426
00:22:21.330 --> 00:22:22.970
de to første både i en sej kamp

427
00:22:22.970 --> 00:22:25.230
om hver eneste meter med den engelske totonner,

428
00:22:25.590 --> 00:22:26.150
Indulgence.

429
00:22:29.810 --> 00:22:32.390
Blandt de små både lå Antelsbanken og Stockbroker

430
00:22:32.390 --> 00:22:34.370
også godt placeret, men det holdte ikke så

431
00:22:34.370 --> 00:22:34.650
længe.

432
00:22:43.150 --> 00:22:45.890
Jens Christensen, taktikker på Antelsbanken, fortæller hvorfor.

433
00:22:49.270 --> 00:22:51.150
Da vi kom ud herinde fra Solent og

434
00:22:51.150 --> 00:22:54.910
kom ud efter The Needles, der kunne vi

435
00:22:54.910 --> 00:22:56.190
ikke rigtig få båden til at gå ordentligt

436
00:22:56.190 --> 00:22:57.490
i de bølger, der var derude.

437
00:22:59.670 --> 00:23:01.830
Så kommer vi lidt på den ene fløj,

438
00:23:01.870 --> 00:23:04.050
og lige pludselig er hele feltet sejlet, og

439
00:23:04.050 --> 00:23:04.910
så var vi jo næsten sidst.

440
00:23:05.750 --> 00:23:06.830
Og så prøvede vi at redde det hjem,

441
00:23:06.870 --> 00:23:08.350
det skulle vi så ikke have gjort, og

442
00:23:08.350 --> 00:23:09.990
så skulle vi leve, hvor vi blev, fordi

443
00:23:09.990 --> 00:23:11.050
der var nogen, der så kom op igen

444
00:23:11.050 --> 00:23:11.330
osv.

445
00:23:11.470 --> 00:23:13.210
Så har det ellers været en lang sej

446
00:23:13.210 --> 00:23:14.430
kamp for at søge at komme tilbage igen,

447
00:23:14.570 --> 00:23:15.630
og det har været næsten umuligt.

448
00:23:17.430 --> 00:23:18.970
Antelsbanken hentede ikke det tabte igen.

449
00:23:19.790 --> 00:23:22.290
Ved indsejlingen til Solent efter halvanden døgn i

450
00:23:22.290 --> 00:23:24.510
søen, lå den langt ned i feltet og

451
00:23:24.510 --> 00:23:25.370
sluttede på den 21.

452
00:23:25.550 --> 00:23:25.830
plads.

453
00:23:26.750 --> 00:23:28.430
De to andre danske både klarede sig også

454
00:23:28.430 --> 00:23:28.790
dårligt.

455
00:23:29.210 --> 00:23:31.270
Danmark mistede sin første plads og røg ned

456
00:23:31.270 --> 00:23:32.390
på tredjepladsen.

457
00:23:40.630 --> 00:23:43.670
Skuffelsen var stor blandt mandskaberne, mens resultatlisterne blev

458
00:23:43.670 --> 00:23:44.170
studeret.

459
00:23:45.550 --> 00:23:48.870
Nå, der er lige så meget ophold om

460
00:23:48.870 --> 00:23:49.310
døgnheden.

461
00:23:49.830 --> 00:23:50.970
Indtil hensyn til I-punkter.

462
00:23:53.270 --> 00:23:54.750
Nu må der også snart være vores tur.

463
00:23:55.970 --> 00:23:57.770
Men det blev ikke Antelsbankens tur.

464
00:23:58.650 --> 00:24:01.170
På næste salas i en olympisk trekantbane håbede

465
00:24:01.170 --> 00:24:03.310
man på at vende de dårlige placeringer, men

466
00:24:03.310 --> 00:24:03.750
argak.

467
00:24:04.330 --> 00:24:06.070
Den salas blev afgjort på de første ti

468
00:24:06.070 --> 00:24:08.010
minutter, hvor en klump af både, der ibl.

469
00:24:08.210 --> 00:24:09.990
Antelsbanken, havnede i et stort vindhul.

470
00:24:11.010 --> 00:24:12.550
Store og små mellem hinanden kom de til

471
00:24:12.550 --> 00:24:14.310
mærket, og dem, der lå forrest, var dem,

472
00:24:14.370 --> 00:24:15.930
der havde valgt den rigtige side af banen.

473
00:24:17.250 --> 00:24:19.550
Selvom Antelsbanken forsøgte at sejle sig op, byggedes

474
00:24:19.550 --> 00:24:20.610
det kun med stort besvær.

475
00:24:21.270 --> 00:24:22.510
I så stærkt et fælde gilder det ikke

476
00:24:22.510 --> 00:24:24.270
om kun selv at gøre det rigtige, men

477
00:24:24.270 --> 00:24:25.370
også nødt til at håbe på, at de

478
00:24:25.370 --> 00:24:27.150
andre gør fejl, og det gør de ikke.

479
00:24:28.950 --> 00:24:30.890
Samtidig blev det klart, at Antelsbanken måske ikke

480
00:24:30.890 --> 00:24:32.730
havde det overskud i fart, som den før

481
00:24:32.730 --> 00:24:33.210
havde haft.

482
00:24:35.090 --> 00:24:37.290
Heller ikke søsterskibet Stockbroker klarede sig for godt,

483
00:24:37.670 --> 00:24:39.270
men det var nok ikke altid bådens skyld.

484
00:24:39.270 --> 00:24:41.730
Her tager det evigheder, før spileren kommer op

485
00:24:41.730 --> 00:24:43.250
efter en rundning, og det er der ikke

486
00:24:43.250 --> 00:24:44.630
råd til i sådan et tilskab.

487
00:25:21.300 --> 00:25:23.520
Bækmans pletfjerner klarede sig daimod stadig godt.

488
00:25:24.280 --> 00:25:26.720
Efter denne tredje sejlads, lå den først individuelt

489
00:25:26.720 --> 00:25:28.940
af de store både, og den position holdt

490
00:25:28.940 --> 00:25:29.100
den.

491
00:25:37.380 --> 00:25:40.320
Antelsbanken og Stockbroker fik placeringer som henholdsvis 25

492
00:25:40.320 --> 00:25:43.080
og 26 i sejladsen, og det begyndte efterhånden

493
00:25:43.080 --> 00:25:45.020
at lugte af, at bådtypen ikke længere var

494
00:25:45.020 --> 00:25:47.260
hurtig nok, og det var sket med Admiral's

495
00:25:47.260 --> 00:25:47.440
Cop.

496
00:26:14.960 --> 00:26:18.200
Næste sejlads, igen i en olympisk trekantbane, bekræftede,

497
00:26:18.340 --> 00:26:19.700
at der ikke rigtig var gang i antelsbanken.

498
00:26:20.340 --> 00:26:21.640
Den lå igen et godt stykke ned i

499
00:26:21.640 --> 00:26:23.060
feltet, og kom aldrig fri.

500
00:26:43.790 --> 00:26:45.770
Men den store begivenhed i sejladsen var denne

501
00:26:45.770 --> 00:26:48.410
episode efter tredje opryds, hvor ti både havde

502
00:26:48.410 --> 00:26:49.290
sat hinanden stævne.

503
00:26:52.050 --> 00:26:54.350
Hovedaktørerne i den mærkerunden var den iriske Jameson

504
00:26:54.350 --> 00:26:56.110
Whiskey, og den danske Stockbroker.

505
00:26:57.190 --> 00:26:58.830
Stockbroker blev nødt til at vende to gange,

506
00:26:58.910 --> 00:27:00.510
før den var rundt, og havde vanskeligt ved

507
00:27:00.510 --> 00:27:02.510
at gøre det, fordi spildersdagen allerede var sat.

508
00:28:05.800 --> 00:28:07.580
Fra luften så episoden sådan ud.

509
00:28:18.960 --> 00:28:20.540
Antelsbanken var også i nærheden, da det skete.

510
00:28:20.820 --> 00:28:22.400
Den er nederst i billedet nu, men sejlede

511
00:28:22.400 --> 00:28:24.540
let og elegant udenom alle problemer, og vandt

512
00:28:24.540 --> 00:28:25.600
mange placeringer på det.

513
00:28:39.020 --> 00:28:40.460
Seks protester kom der ud af det, men

514
00:28:40.460 --> 00:28:42.380
kun Jameson Whiskey og Stockbroker kom til at

515
00:28:42.380 --> 00:28:42.720
betale.

516
00:28:43.240 --> 00:28:44.640
De blev begge diskvalificeret.

517
00:29:28.670 --> 00:29:30.970
På landet efter salasen var der trængsel foran

518
00:29:30.970 --> 00:29:33.490
juryrummet, da seks besætninger med tilhørende vidner skulle

519
00:29:33.490 --> 00:29:34.010
afhøres.

520
00:29:40.810 --> 00:29:42.530
Men hos den strenge jury var der ikke

521
00:29:42.530 --> 00:29:43.690
plads til spøgefuldheder.

522
00:29:48.630 --> 00:29:51.090
I den sidste salas, Fast at Race, skulle

523
00:29:51.090 --> 00:29:52.910
der ske mirakler, hvis Danmark i væsentlig grad

524
00:29:52.910 --> 00:29:54.390
skulle forbedre den samlede 5.

525
00:29:54.530 --> 00:29:56.390
plads, som holdet efterhånden var røget ned på.

526
00:29:57.590 --> 00:29:59.350
Og mirakler var der ikke længere nogen, der

527
00:29:59.350 --> 00:30:00.590
troede på i den danske lejr.

528
00:30:00.950 --> 00:30:03.310
Kun Bækmanns pletfjerner klarede sig godt, men den

529
00:30:03.310 --> 00:30:05.050
alene kunne ikke samle pring nok til at

530
00:30:05.050 --> 00:30:07.010
hive Entels Banken og Stockbroker med op i

531
00:30:07.010 --> 00:30:07.590
placeringerne.

532
00:30:09.590 --> 00:30:11.550
Det traditionsrige Fast at Race er en tur

533
00:30:11.550 --> 00:30:14.090
på 605 sømil eller næsten tre gange så

534
00:30:14.090 --> 00:30:15.090
langt som Tjelland rundt.

535
00:30:15.730 --> 00:30:18.070
Og mens bådene rundede Fast at Rock, manglede

536
00:30:18.070 --> 00:30:19.010
der en gast på Bækmann.

537
00:30:19.530 --> 00:30:22.050
Det var Entels Bankens konstruktør, Niels Jeppesen, der

538
00:30:22.050 --> 00:30:23.690
var taget hjem til hverftet for at analysere,

539
00:30:23.690 --> 00:30:25.110
hvad der gik galt ved 18 års kop,

540
00:30:25.470 --> 00:30:27.590
hvor Danmark endte på en samlet syvende plads.

541
00:30:32.030 --> 00:30:35.870
Båden er i forhold til 2-tonneren væsentlig

542
00:30:35.870 --> 00:30:37.490
mere puttet i forskibet, eller fyldt det i

543
00:30:37.490 --> 00:30:38.550
forskibet.

544
00:30:38.930 --> 00:30:41.970
Og dernæst er det en meget stor 1

545
00:30:41.970 --> 00:30:42.510
-tonner i dag.

546
00:30:43.430 --> 00:30:45.650
Den er omkring 4-500 kg tungere på

547
00:30:45.650 --> 00:30:47.530
det plads, mangler altså den enige vægt end

548
00:30:47.530 --> 00:30:48.050
de andre.

549
00:30:48.210 --> 00:30:49.350
Men til gengæld har den sådan noget mere

550
00:30:49.350 --> 00:30:52.030
sejl, så spørgsmålet om det mere sejl kan

551
00:30:52.030 --> 00:30:54.810
opveje det, at den er tungere.

552
00:30:55.250 --> 00:30:56.970
Og dertil må man så sige, at vi

553
00:30:56.970 --> 00:30:58.790
har nok ikke stor stabilitet nok på 1

554
00:30:58.790 --> 00:31:00.450
-tonneren til at få glæde af det større

555
00:31:00.450 --> 00:31:01.010
sejlerhjæl.

556
00:31:02.090 --> 00:31:04.430
Efter Atmos Cop, vil Entels Banken i lyntempo

557
00:31:04.430 --> 00:31:06.190
sejle til Hederslev for at få den gamle

558
00:31:06.190 --> 00:31:08.170
køl revet af og ny sat på en

559
00:31:08.170 --> 00:31:09.330
1-ton cop i Kiel.

560
00:31:10.190 --> 00:31:11.950
Den optimering 1-tonneren har kommet ud fra

561
00:31:11.950 --> 00:31:13.230
i år, hvor vi har bygget med epoxy

562
00:31:13.230 --> 00:31:16.650
og vægtbesparelse og alt det der, der har

563
00:31:16.650 --> 00:31:18.590
vi så øget stabiliteten 3% i forhold

564
00:31:18.590 --> 00:31:21.110
til sidste år, men øget sejlerhjæl med 8%,

565
00:31:21.110 --> 00:31:22.570
og det skulle nok have været lige modsat,

566
00:31:22.570 --> 00:31:23.690
at vi skulle have øget stabiliteten med 8

567
00:31:23.690 --> 00:31:26.150
% og måske bibeholdt sejlerhjælet fra sidste år.

568
00:31:26.630 --> 00:31:29.050
Så jeg vil sige, at der er to

569
00:31:29.050 --> 00:31:30.190
ting i det fra min side.

570
00:31:31.610 --> 00:31:33.690
Der er mulighed for, at den er ret

571
00:31:33.690 --> 00:31:35.050
så stor, det er en stor 1-tonner,

572
00:31:35.990 --> 00:31:37.830
men jeg tror også, vi har fejloptimeret den

573
00:31:37.830 --> 00:31:39.510
i år, og derfor prøver vi egentlig at

574
00:31:39.510 --> 00:31:42.070
lave Entels Banken om, den kommer her i

575
00:31:42.070 --> 00:31:43.510
morgen, vi sætter ny køl på, så den

576
00:31:43.510 --> 00:31:44.910
minder meget mere om sidste års version.

577
00:31:49.920 --> 00:31:51.920
Dagen før 1-ton cop kom Entels Banken

578
00:31:51.920 --> 00:31:52.740
i vandet i Kiel.

579
00:31:53.540 --> 00:31:55.300
Både køl og mast var skiftet ud, og

580
00:31:55.300 --> 00:31:57.080
en del af mandskabet var også nyt, eller

581
00:31:57.080 --> 00:31:59.100
retter, veteraner fra VM i 86.

582
00:31:59.960 --> 00:32:02.040
Skuden skulle vendes til fremgang nu, men kløene

583
00:32:02.040 --> 00:32:03.720
fra England sad stadigvæk i kroppen.

584
00:32:04.500 --> 00:32:05.700
Det kommer jo for alle på et eller

585
00:32:05.700 --> 00:32:07.740
andet tidspunkt, ligesom hvis de har haft utroligt

586
00:32:07.740 --> 00:32:08.860
succes, og det har gået godt på et

587
00:32:08.860 --> 00:32:10.760
eller andet tidspunkt, så skal du jo have

588
00:32:10.760 --> 00:32:11.000
bank.

589
00:32:11.280 --> 00:32:12.720
Og når så fik vi det, det var

590
00:32:12.720 --> 00:32:14.580
selvfølgelig et utroligt uheldigt tidspunkt at få de

591
00:32:14.580 --> 00:32:15.940
banker, specielt så mange banker vi fik.

592
00:32:18.700 --> 00:32:20.100
Men det er klart, så går trykket af,

593
00:32:20.180 --> 00:32:21.120
og det bliver der en lille, så jeg

594
00:32:21.120 --> 00:32:23.260
har da mit indtryk af, at jeg ved,

595
00:32:23.480 --> 00:32:25.200
at hele mandskabet ser meget frem til at

596
00:32:25.200 --> 00:32:27.340
se, til at sejle den her salas, og

597
00:32:27.340 --> 00:32:29.400
ligesom forsøge på det første at få taget

598
00:32:29.400 --> 00:32:32.420
lidt revansk på renovering, fordi vi ved, at

599
00:32:32.420 --> 00:32:33.540
vi sejler bedre, vi ved, at vi kan

600
00:32:33.540 --> 00:32:34.540
gøre det meget bedre end vi gjorde i

601
00:32:34.540 --> 00:32:34.720
England.

602
00:32:36.720 --> 00:32:38.380
Og det så godt ud fra starten i

603
00:32:38.380 --> 00:32:38.580
Kiel.

604
00:32:39.340 --> 00:32:41.140
Antal banken kom i spidsen allerede på andet

605
00:32:41.140 --> 00:32:43.900
oprys i første salas, selvom det efterhånden blæste

606
00:32:43.900 --> 00:32:45.820
noget op på trækantbanen på Stoller Grund.

607
00:32:53.480 --> 00:32:55.960
Mange båder og besætninger var gamle bekendtskaber fra

608
00:32:55.960 --> 00:32:58.000
18-års kop, og der var regnskaber, der

609
00:32:58.000 --> 00:32:58.660
skulle gøre sig op.

610
00:33:29.000 --> 00:33:30.700
Men der var også nye aktører i Kiel.

611
00:33:31.500 --> 00:33:34.200
Blandt andet denne båd, en busfarekonstruktion ved navn

612
00:33:34.200 --> 00:33:36.560
Fram, ejet og sejlet af den norske kronprins

613
00:33:36.560 --> 00:33:36.880
Harald.

614
00:33:37.880 --> 00:33:40.620
Splinteren hyrer næsten identisk med den nyselandske succesbåd

615
00:33:40.620 --> 00:33:42.220
fra 18-års kop, Propaganda.

616
00:34:11.929 --> 00:34:14.290
Fram skulle blive en alvorlig konkurrent til Antalsbanken,

617
00:34:14.810 --> 00:34:17.489
men også ærgeredalen fra VM i 86, den

618
00:34:17.489 --> 00:34:18.850
spanske Sirius, trængte sig på.

619
00:34:19.330 --> 00:34:22.190
Her var professoren i havkapsarlæs, den danske I.

620
00:34:22.190 --> 00:34:23.409
Busing Andersen, ombord.

621
00:34:30.280 --> 00:34:32.400
Men det blev vindstyrker mellem 0 og ingenting,

622
00:34:32.480 --> 00:34:33.820
der kom til at præge One Ton Kop

623
00:34:33.820 --> 00:34:35.260
i de sidste fire sejlæser.

624
00:36:09.860 --> 00:36:12.440
En tredjeplads var inden for rækkevide for Antalsbanken,

625
00:36:12.640 --> 00:36:13.980
før femte og sidste sejlæs.

626
00:36:14.720 --> 00:36:16.780
Men den sejlæs fik aldrig noget med kapsarlæs

627
00:36:16.780 --> 00:36:17.080
at gøre.

628
00:36:18.660 --> 00:36:21.460
Det blev mere tilfældigheder, der bestemte en klog

629
00:36:21.460 --> 00:36:22.640
taktik og god fart.

630
00:36:52.020 --> 00:36:54.520
Verdensmesterskabet måtte Antalsbanken afgive til det norske frem,

631
00:36:55.120 --> 00:36:56.840
og den spanske Sirius blev forandret over et

632
00:36:56.840 --> 00:36:58.600
træk, henvist til andenpladsen.

633
00:37:00.460 --> 00:37:02.680
Men en god serie sikrede Antalsbanken den samlede

634
00:37:02.680 --> 00:37:04.660
fjerdeplads, og holdet var igen i den ende

635
00:37:04.660 --> 00:37:07.020
af resultattavlen, hvor det følte sig bedst tilpas.

636
00:37:11.070 --> 00:37:13.430
Vi har haft det dejligt, vi har gjort

637
00:37:13.430 --> 00:37:15.710
det rigtige i langt de fleste tilfælde, og

638
00:37:15.710 --> 00:37:19.030
vi har haft også fornøjelsen af både at

639
00:37:19.030 --> 00:37:21.750
få held og at få uheld, for det

640
00:37:21.750 --> 00:37:23.130
skal der altså nogle gange være.

641
00:37:23.430 --> 00:37:25.090
Men det vigtigste er, at hvis man seriøst

642
00:37:25.090 --> 00:37:27.830
arbejder på at sejle kapsarlæs hele tiden, så

643
00:37:27.830 --> 00:37:29.310
bliver der alligevel til nogle gode resultater, og

644
00:37:29.310 --> 00:37:31.830
vi må nok også sige, at en fjerdeplads

645
00:37:31.830 --> 00:37:33.770
til VM, det er vi sgu glade alligevel.

646
00:37:34.690 --> 00:37:37.510
Vi er blevet lidt forventet med gode resultater,

647
00:37:38.070 --> 00:37:39.690
men inderst inde i vores hjerter, så er

648
00:37:39.690 --> 00:37:40.850
vi sgu også glade for en fjerdeplads.

649
00:37:42.630 --> 00:37:45.830
De to både, der vandt, først og andenpladsen,

650
00:37:47.030 --> 00:37:48.870
det var de både, som viste gennemgående god

651
00:37:48.870 --> 00:37:52.110
fart og gode sejleregenskaber, så egentlig kan man

652
00:37:52.110 --> 00:37:53.690
sige, at det var heldigt, at sådan et

653
00:37:53.690 --> 00:37:54.910
stævne fandt de rigtige vindere.

654
00:37:55.590 --> 00:37:57.870
Om de så kom med i blandt de

655
00:37:57.870 --> 00:37:59.450
allersidste både, der rundede et mærke, hvis de

656
00:37:59.450 --> 00:38:01.190
havde disponeret forkert, så sejlede de bare lige

657
00:38:01.190 --> 00:38:03.750
ret op igennem feltet, og det kunne vi

658
00:38:03.750 --> 00:38:04.230
andre altså ikke.

659
00:38:04.690 --> 00:38:06.250
Så meget bogspeed havde vi altså ikke.

660
00:38:06.350 --> 00:38:07.390
Det havde vi heller ikke sidste år, da

661
00:38:07.390 --> 00:38:08.290
vi vandt Vandres Væsterskabet.

662
00:38:08.730 --> 00:38:11.250
Men i år var det ekstremt udtalt, at

663
00:38:11.250 --> 00:38:11.930
der var forskel.

664
00:38:12.590 --> 00:38:13.690
Har du sådan en båd til næste år?

665
00:38:14.270 --> 00:38:15.910
Ja, det har vi nok.

666
00:39:22.880 --> 00:39:25.180
Ja, vi tager grølige eller skibber, skal jeg

667
00:39:25.180 --> 00:39:25.840
måske snart sige.

668
00:39:26.460 --> 00:39:27.000
Det må da godt.

669
00:39:28.020 --> 00:39:29.360
Nu har vi set en film med jeres

670
00:39:29.360 --> 00:39:31.740
bedrifter ved VM og 18-årets cup.

671
00:39:32.080 --> 00:39:33.860
Det må jo give nogle fantastiske oplevelser at

672
00:39:33.860 --> 00:39:34.500
være med til sådan noget.

673
00:39:36.160 --> 00:39:37.680
Ja, du kan jo bare give mig et

674
00:39:37.680 --> 00:39:38.960
par timer, så skal jeg nok fortælle dig.

675
00:39:39.940 --> 00:39:41.920
Men det er klart, det er sejlerglæde og

676
00:39:41.920 --> 00:39:45.180
det er fartglæde, der giver os en masse

677
00:39:45.180 --> 00:39:45.740
oplevelser.

678
00:39:47.480 --> 00:39:49.240
Hvis vi kan kaste blikket lidt frem, og

679
00:39:49.240 --> 00:39:51.180
nu der er det en historie, så er

680
00:39:51.180 --> 00:39:52.460
I i gang med at bygge en ny

681
00:39:52.460 --> 00:39:52.860
båd, ikke?

682
00:39:53.680 --> 00:39:54.580
Ja, det er vi.

683
00:39:55.100 --> 00:39:57.720
Vi har til vores sæson 88, der har

684
00:39:57.720 --> 00:40:00.480
vi forberedt os ved at få bygget en

685
00:40:00.480 --> 00:40:00.920
ny båd.

686
00:40:01.380 --> 00:40:02.980
Vi kalder den en broskrabber.

687
00:40:03.240 --> 00:40:07.500
Det gør vi, fordi at begrænsningen i at

688
00:40:07.500 --> 00:40:09.720
bygge en stor båd, det er simpelthen storståndsbron,

689
00:40:09.800 --> 00:40:10.860
hvis man vil sejle Sjælland og Odense.

690
00:40:11.260 --> 00:40:13.180
Et af vores formål med at bygge båden,

691
00:40:13.320 --> 00:40:15.340
det er at komme først i mål på

692
00:40:15.340 --> 00:40:15.880
Sjælland og Odense.

693
00:40:16.940 --> 00:40:18.340
Det er der også andre, der har lignende

694
00:40:18.340 --> 00:40:20.960
projekter i gang med, og vi har andre

695
00:40:20.960 --> 00:40:23.020
konkurrenter, der har lyst til at gøre os

696
00:40:23.020 --> 00:40:23.740
rammen stadigvæk der.

697
00:40:23.900 --> 00:40:26.600
Men vi har prøvet at forberede os så

698
00:40:26.600 --> 00:40:28.620
godt som muligt, og brugt meget af de

699
00:40:28.620 --> 00:40:31.060
erfaringer, vi har fra internationale salater, både i

700
00:40:31.060 --> 00:40:35.320
byggemetoden og også i selve konstruktionen af båden.

701
00:40:35.460 --> 00:40:37.800
Det er konstruktørerne Alice Jeppesen, som er den

702
00:40:37.800 --> 00:40:39.240
samme, som har tegnet de både, vi har

703
00:40:39.240 --> 00:40:41.180
haft situationer internationalt.

704
00:40:41.380 --> 00:40:44.820
Og Alice Jeppesen har tegnet en båd, som

705
00:40:44.820 --> 00:40:48.100
er 60 fod lang, og 60 fod er

706
00:40:48.100 --> 00:40:51.740
18 meter, og så er den 5,6

707
00:40:51.740 --> 00:40:52.300
meter bred.

708
00:40:52.660 --> 00:40:53.500
Det er ret meget, ikke?

709
00:40:53.660 --> 00:40:54.940
Det er rigtig meget, og det er det,

710
00:40:54.980 --> 00:40:57.020
de fleste båder er i længden.

711
00:40:57.220 --> 00:41:00.240
Vi skal være en besætning på mellem 15

712
00:41:00.240 --> 00:41:00.880
og 18 mand.

713
00:41:01.540 --> 00:41:02.880
Når jeg siger imellem, så er det, fordi

714
00:41:02.880 --> 00:41:05.880
vi først ved præcis, hvordan båden betæger sig,

715
00:41:05.880 --> 00:41:07.080
når vi kommer ud at sejle.

716
00:41:07.760 --> 00:41:12.060
Prøvelserlæs med den, som kommer til at foregå

717
00:41:12.060 --> 00:41:13.120
lige efter påske her.

718
00:41:14.680 --> 00:41:16.200
Og der har vi jo først fået svar

719
00:41:16.200 --> 00:41:19.540
på de sidste ting, men det væsentligste i

720
00:41:19.540 --> 00:41:20.740
det er, at den har en master af

721
00:41:20.740 --> 00:41:23.620
66 meter høj, og det er som endt

722
00:41:23.620 --> 00:41:26.780
sådan så, at den kommer til at nærmest

723
00:41:26.780 --> 00:41:28.300
have skrabt på, og det er derfor, vi

724
00:41:28.300 --> 00:41:29.040
har fundet på navnet.

725
00:41:29.660 --> 00:41:31.400
Det er simpelthen det maksimale, I kan sejle

726
00:41:31.400 --> 00:41:32.220
under tillandsbåden med?

727
00:41:32.500 --> 00:41:32.800
Ja.

728
00:41:34.420 --> 00:41:36.540
Jeres besætning, 15 til 18 mand, siger du,

729
00:41:36.600 --> 00:41:37.680
at det er de samme, som var med

730
00:41:37.680 --> 00:41:38.240
sidste år?

731
00:41:38.880 --> 00:41:41.260
Ja, altså grundstammen af besætningen, er dem, som

732
00:41:41.260 --> 00:41:43.620
har sejlet sammen i fire år nu.

733
00:41:44.200 --> 00:41:46.780
Vi har vundet verdensmesterskaber sammen, og vi har

734
00:41:46.780 --> 00:41:50.920
vundet en massevis af kapsalæser, og vi er

735
00:41:50.920 --> 00:41:52.220
sådan en fast tømrer i besætningen.

736
00:41:52.960 --> 00:41:54.060
Og selvfølgelig er det sådan, at der er

737
00:41:54.060 --> 00:41:55.160
nogen, der er nødt til at gå ud

738
00:41:55.160 --> 00:41:57.500
af besætningen for en kortere eller længere bemærkning.

739
00:41:57.900 --> 00:41:59.280
Der kan ligefrem være nogen, der vil giftes,

740
00:41:59.360 --> 00:42:02.300
eller vil have et job indimellem, hvor de

741
00:42:02.300 --> 00:42:04.060
er nødt til at passe jobbet, og ikke

742
00:42:04.060 --> 00:42:05.560
kan tage uanede feriedage.

743
00:42:08.220 --> 00:42:09.620
Men kernebesætningen er den samme.

744
00:42:10.280 --> 00:42:15.740
Og så udvider vi lidt, både med helt

745
00:42:15.740 --> 00:42:17.380
unge sejlere, fordi det er også et ønske

746
00:42:17.380 --> 00:42:18.800
for os at få nogle helt unge sejlere

747
00:42:18.800 --> 00:42:21.600
ombord, så vi får en blandet besætning.

748
00:42:22.360 --> 00:42:24.520
Men også udvider vi med, og så må

749
00:42:24.520 --> 00:42:26.960
jeg sige, de gamle camper, der ikke har

750
00:42:26.960 --> 00:42:28.960
tid til at sejle en fuld international sæson,

751
00:42:29.300 --> 00:42:30.620
men de har måske netop tid til at

752
00:42:30.620 --> 00:42:34.360
deltage i projekter som det her, hvor vi

753
00:42:34.360 --> 00:42:36.340
sejler mest i danske farvand, og kun ganske

754
00:42:36.340 --> 00:42:37.280
lidt i sverige og Tyskland.

755
00:42:37.960 --> 00:42:39.280
Nu sagde du, at nogen af dem, der

756
00:42:39.280 --> 00:42:41.080
gik ud, det kunne være, fordi de gerne

757
00:42:41.080 --> 00:42:42.660
vil have et arbejde ved siden af det,

758
00:42:42.680 --> 00:42:44.660
eller de gerne vil passe noget familie.

759
00:42:46.120 --> 00:42:47.360
Prisen for at være med i sådan noget

760
00:42:47.360 --> 00:42:48.420
her, det er, at man ikke kan blive

761
00:42:48.420 --> 00:42:49.640
skæftiget sammen med andre.

762
00:42:50.200 --> 00:42:52.420
Ja, det er ikke helt rigtigt, men jeg

763
00:42:52.420 --> 00:42:54.720
vil sige det sådan, at ens hjerteskab i

764
00:42:54.720 --> 00:42:55.580
hvert fald ligger på rette sted.

765
00:42:57.040 --> 00:42:58.240
Det er da også klart, at der er

766
00:42:58.240 --> 00:43:00.720
mange i blandt besætningen, der er studerende, og

767
00:43:00.720 --> 00:43:02.780
det er, fordi de kan tillade sig at

768
00:43:02.780 --> 00:43:03.860
bruge den tid ekstra.

769
00:43:04.780 --> 00:43:07.740
De få, der er i den situation, at

770
00:43:07.740 --> 00:43:12.840
de har fast arbejde og har nogle ting,

771
00:43:12.880 --> 00:43:15.020
der forpligtelig skal passe, de er altså så

772
00:43:15.020 --> 00:43:16.500
bidt af det, så de bruger hver evig

773
00:43:16.500 --> 00:43:18.400
eneste feriedag og lidt til på det her.

774
00:43:19.160 --> 00:43:21.740
Det kræver jo altså en fantastisk forståelse for

775
00:43:21.740 --> 00:43:26.140
familien, og det kræver en interesse, som er

776
00:43:26.140 --> 00:43:27.060
udover det normale.

777
00:43:28.940 --> 00:43:30.500
Jeres ambition, du var lidt inde på det

778
00:43:30.500 --> 00:43:32.460
tidligere, jeres ambition i år, det er at

779
00:43:32.460 --> 00:43:33.240
vinde Sjælland-Århus.

780
00:43:33.980 --> 00:43:34.780
Ja, det er det.

781
00:43:35.120 --> 00:43:36.420
Og det er det blandt andet også, fordi

782
00:43:36.420 --> 00:43:37.800
vi synes, at vi har i flere år

783
00:43:37.800 --> 00:43:39.700
sejlet internationalt, og vi har gjort det godt.

784
00:43:40.140 --> 00:43:41.300
Og vi har blandt andet, på de hjemlige

785
00:43:41.300 --> 00:43:45.920
kapsalatsbaner, har vi vundet de store salatser, de

786
00:43:45.920 --> 00:43:49.240
store distanssalater overalt, flere gange, uden at der

787
00:43:49.240 --> 00:43:50.700
er nogen, der har bidt mærke i det.

788
00:43:51.180 --> 00:43:52.420
Det har ligesom været, at man har fokuseret

789
00:43:52.420 --> 00:43:53.760
lidt på, hvem er der, der kommer først.

790
00:43:53.760 --> 00:43:55.060
Og så er vi egentlig, ligesom det er

791
00:43:55.060 --> 00:43:56.660
grebet, af den der tanke, jamen så skal

792
00:43:56.660 --> 00:43:57.580
vi sgu vise dem, at vi også kan

793
00:43:57.580 --> 00:43:58.080
komme først.

794
00:44:00.380 --> 00:44:02.660
Men konstruktionen ved båden, den er bygget til

795
00:44:02.660 --> 00:44:04.020
at klare andet, end Sjælland-Århus?

796
00:44:04.660 --> 00:44:05.340
Ja, det er den.

797
00:44:05.500 --> 00:44:08.640
Båden er bygget efter, de mest moderne principper,

798
00:44:09.200 --> 00:44:10.920
og den er også bygget med sigte på,

799
00:44:11.080 --> 00:44:13.360
at Danmark skulle meget gerne, stille et hold

800
00:44:13.360 --> 00:44:18.540
til Atmoskop i 1989, og vi håber så

801
00:44:18.540 --> 00:44:20.200
sandelig også, at på det tidspunkt, der kunne

802
00:44:20.200 --> 00:44:21.840
være en af de båder, der deltager i

803
00:44:21.840 --> 00:44:25.760
de 300 serier, og vi håber også, at

804
00:44:25.760 --> 00:44:28.400
igennem konstruktionen, og byggemetoden på den her båd,

805
00:44:28.480 --> 00:44:30.040
at få svar på en hel del spørgsmål,

806
00:44:30.360 --> 00:44:31.080
som vi kan bruge.

807
00:44:33.040 --> 00:44:34.460
Men når I skal ud at sejle, på

808
00:44:34.460 --> 00:44:36.500
de store farvevand, så skal båden også være

809
00:44:36.500 --> 00:44:38.920
stærk, den skal være sø-sikker, kan man

810
00:44:38.920 --> 00:44:39.200
sige.

811
00:44:39.600 --> 00:44:40.680
Og det drejer sig også om, at sejle

812
00:44:40.680 --> 00:44:43.160
hurtigt, ligger der ikke en konflikt i det?

813
00:44:43.800 --> 00:44:45.020
Jo, altså det er klart.

814
00:44:46.580 --> 00:44:49.180
Al kapsalas på topplan, det foregår ved, at

815
00:44:49.180 --> 00:44:50.680
være så lette som muligt, og være så

816
00:44:50.680 --> 00:44:51.520
stærke som muligt.

817
00:44:51.940 --> 00:44:53.740
Det kan både være rækken, det kan være

818
00:44:53.740 --> 00:44:55.300
torvværket, det kan være sejle, det kan være

819
00:44:55.300 --> 00:44:58.020
skrog, det kan i øvrigt også være besætning.

820
00:44:59.620 --> 00:45:01.640
Fordi på så store både, der bruger vi

821
00:45:01.640 --> 00:45:04.000
jo også besætningens vægt, som stabilitetsfaktor.

822
00:45:04.100 --> 00:45:04.960
Det vil sige, at vi kan tilhøre at

823
00:45:04.960 --> 00:45:06.940
sejle en båd, som rent faktisk er let,

824
00:45:07.060 --> 00:45:07.520
men brev.

825
00:45:07.920 --> 00:45:09.580
Fordi vi kan tilhøre at sige, 18 mand,

826
00:45:09.920 --> 00:45:11.840
der i snit vejer 100 kilo, det er

827
00:45:11.840 --> 00:45:13.220
altså 1,8 ton, vi sætter ud på

828
00:45:13.220 --> 00:45:13.400
siden.

829
00:45:14.120 --> 00:45:16.000
Og det sætter vi altså en halv meter

830
00:45:16.000 --> 00:45:18.820
længere, ud til siden, eller længere tilbage.

831
00:45:18.820 --> 00:45:20.500
Og så flytter vi altså ganske politalt på

832
00:45:20.500 --> 00:45:21.280
bådens egenskaber.

833
00:45:23.500 --> 00:45:26.840
Men styrke og lethed, men der er også

834
00:45:26.840 --> 00:45:27.600
noget, der hedder sikkerhed.

835
00:45:28.460 --> 00:45:29.900
Og frem for alt, så er det jo

836
00:45:29.900 --> 00:45:31.580
vigtigt for os, at når vi sejler store

837
00:45:31.580 --> 00:45:34.120
distancehalvaser, så er det også vigtigt at gennemføre

838
00:45:34.120 --> 00:45:34.780
og komme imod.

839
00:45:35.160 --> 00:45:36.880
Og der er sikkerheden altså også væsentlig.

840
00:45:37.580 --> 00:45:40.440
Og jeg kan da sige, at Sejlerunionen har

841
00:45:40.440 --> 00:45:43.540
indført nogle skærpede regler, for at tilgodese sikkerheden.

842
00:45:43.640 --> 00:45:45.440
Og disse regler er ikke noget problem for

843
00:45:45.440 --> 00:45:46.500
os at klare, tvært imod.

844
00:45:46.500 --> 00:45:49.380
Vi kommer meget længere end det.

845
00:45:50.160 --> 00:45:53.420
Og blandt andet så påbygger reglerne ikke, eksempelvis

846
00:45:53.420 --> 00:45:56.160
ikke, cykelænder på en båd, der er konstrueret

847
00:45:56.160 --> 00:45:57.280
til Dansk Handikap-reglen.

848
00:45:57.680 --> 00:45:59.360
Det monterer vi alligevel, for vi føler, at

849
00:45:59.360 --> 00:46:00.520
det er rigtigt at have cykelænder på.

850
00:46:00.980 --> 00:46:02.980
Så I har altså bygget en båd, som

851
00:46:02.980 --> 00:46:04.500
både kan sejle stærkt, og som også er

852
00:46:04.500 --> 00:46:05.000
meget sikker?

853
00:46:05.540 --> 00:46:05.680
Ja.

854
00:46:06.200 --> 00:46:09.200
Vores altårskyndende interesse, det er at komme imod.

855
00:46:09.360 --> 00:46:10.920
Selvfølgelig komme først imod, men det er så

856
00:46:10.920 --> 00:46:13.100
særlig også at komme imod, og komme sikkert

857
00:46:13.100 --> 00:46:13.340
imod.

858
00:46:13.340 --> 00:46:15.640
Den film, I så for noget tid siden,

859
00:46:16.460 --> 00:46:17.340
var VM.

860
00:46:17.580 --> 00:46:19.760
Der sluttede I på en fjerdeplads, men I

861
00:46:19.760 --> 00:46:21.580
vandt jo faktisk VM et år før?

862
00:46:22.220 --> 00:46:22.440
Ja.

863
00:46:23.100 --> 00:46:24.680
Man må nok sige, at det var jo...

864
00:46:24.680 --> 00:46:27.000
Det var selvfølgelig dejligt at blive verdensmester i

865
00:46:27.000 --> 00:46:30.720
1986, og det vagtede meget en røre, og

866
00:46:30.720 --> 00:46:33.400
vi fik meget gode omtaler, og vi føler,

867
00:46:33.520 --> 00:46:35.700
at vores sport fik et løft af det.

868
00:46:36.900 --> 00:46:38.980
Men samtidig så sker der jo det, at

869
00:46:38.980 --> 00:46:42.020
vi fortsætter jo med at deltage internationalt, og

870
00:46:42.020 --> 00:46:43.860
vi synes, at vores fjerdeplads til VM i

871
00:46:43.860 --> 00:46:46.580
1987, den synes vi egentlig var, om så

872
00:46:46.580 --> 00:46:48.280
må man sige, lige så god en præstation,

873
00:46:48.620 --> 00:46:50.720
som vores førsteplads i 86.

874
00:46:51.800 --> 00:46:54.120
Men der er det altså så fantastisk, at

875
00:46:54.120 --> 00:46:55.560
det var da næsten ikke en kæft, der

876
00:46:55.560 --> 00:46:56.000
regnede med.

877
00:46:56.140 --> 00:46:57.140
Nu var vi også lidt uheldige.

878
00:46:57.220 --> 00:46:59.120
Der var en norsk ungprins, der gik hen

879
00:46:59.120 --> 00:47:00.240
og vandt, og det tog jo altså lidt

880
00:47:00.240 --> 00:47:02.000
af piftet ud af alle os andre.

881
00:47:03.260 --> 00:47:05.220
Men vi sejler jo altså for at vinde.

882
00:47:05.420 --> 00:47:11.140
Vi sejler principielt for at få de fornøjelser,

883
00:47:11.140 --> 00:47:12.900
der er i at sejle havkapsalats.

884
00:47:13.540 --> 00:47:15.760
Og jeg kan jo fortælle, at der er

885
00:47:15.760 --> 00:47:17.720
jo ikke mange mennesker, der har sejlet havkapsalats

886
00:47:17.720 --> 00:47:20.380
i fire døgn i træk, og både set

887
00:47:20.380 --> 00:47:23.820
valer, har lejet med delfiner, har set flyvefisk,

888
00:47:24.360 --> 00:47:26.460
og i øvrigt har været rundt 700 sømmel.

889
00:47:27.620 --> 00:47:29.520
Nu er det dig, der er skipper.

890
00:47:29.680 --> 00:47:30.860
Betyder det også, at det er dig, der

891
00:47:30.860 --> 00:47:31.520
ejer båden?

892
00:47:32.340 --> 00:47:34.200
Ja, i princippet jeg ejer båden.

893
00:47:34.820 --> 00:47:37.180
Men det betyder uendeligt lidt, fordi det er

894
00:47:37.180 --> 00:47:39.960
en besætning, der spiller sammen her.

895
00:47:39.960 --> 00:47:42.400
Og mit ejerskab er uden betydning, når vi

896
00:47:42.400 --> 00:47:43.800
snakker om at deltage i havkapsalats.

897
00:47:43.920 --> 00:47:45.180
I øvrigt er det heller ikke mere venligvis

898
00:47:45.180 --> 00:47:47.620
sådan, at jeg skal være med, når vi

899
00:47:47.620 --> 00:47:47.940
sejler.

900
00:47:48.000 --> 00:47:50.440
Jeg sejler kun med som en gast, så

901
00:47:50.440 --> 00:47:52.720
længe jeg kan deltage på det niveau, som

902
00:47:52.720 --> 00:47:55.580
de andre også kræver, og for at teamet

903
00:47:55.580 --> 00:47:56.460
fungerer rigtigt.

904
00:47:57.600 --> 00:47:58.960
Hvad er prisen for sådan en, I har

905
00:47:58.960 --> 00:47:59.360
bygget her?

906
00:48:00.520 --> 00:48:02.720
Ja, det skal jo nok være ærligt at

907
00:48:02.720 --> 00:48:04.940
sige, at vi er over de 2 millioner

908
00:48:04.940 --> 00:48:07.140
i byggepris, inklusiv al udrustning.

909
00:48:08.220 --> 00:48:10.720
Men de store udgifter, det giver jer de

910
00:48:10.720 --> 00:48:12.320
der mange oplevelser, som vi selv har været

911
00:48:12.320 --> 00:48:13.060
inde på tidligere.

912
00:48:13.100 --> 00:48:14.880
Har du en eller anden anekdote, eller en

913
00:48:14.880 --> 00:48:16.560
eller anden sjov lille historie her til sidst,

914
00:48:16.680 --> 00:48:17.440
du kan fortælle seerne?

915
00:48:18.960 --> 00:48:23.460
Ja, jeg kan da sige, at vores oplevelser

916
00:48:23.460 --> 00:48:25.480
er jo en kombination af sejlerglæde.

917
00:48:26.820 --> 00:48:28.560
Man kan ikke rigtig sige, at man sidder,

918
00:48:28.620 --> 00:48:30.040
når man sejler havkapsalats på det plan, at

919
00:48:30.040 --> 00:48:32.860
man så sidder og nyder at sejle stærkt.

920
00:48:33.020 --> 00:48:36.640
Men det gys, den fornemmelse, det giver at

921
00:48:36.640 --> 00:48:40.660
sejle med en hastighed, som vi har prøvet

922
00:48:40.660 --> 00:48:42.420
indtil nu, og har været lidt op over

923
00:48:42.420 --> 00:48:44.300
20 knog i et stort surf, ned ad

924
00:48:44.300 --> 00:48:45.760
bakke, i hårdt vejr.

925
00:48:46.260 --> 00:48:47.500
Det kan man ikke beskrive, det kan man

926
00:48:47.500 --> 00:48:48.720
ikke fortælle, det skal man have prøvet.

927
00:48:49.260 --> 00:48:51.100
Og vores intention med den nye båd, det

928
00:48:51.100 --> 00:48:53.600
er selvfølgelig bare at oversætte det til det

929
00:48:53.600 --> 00:48:55.080
næste vi skal prøve, det er 25 knog,

930
00:48:55.160 --> 00:48:56.640
eller 26 knog, eller 27 knog.

931
00:48:57.600 --> 00:48:59.060
Vi ønsker jer i hvert fald alt muligt

932
00:48:59.060 --> 00:49:00.460
held og lykke med at nå måske 28

933
00:49:00.460 --> 00:49:00.860
knog.

934
00:49:01.220 --> 00:49:01.840
Tak skal I have.

935
00:49:36.400 --> 00:49:38.020
Så nåede vi vejene ind i denne lidt

936
00:49:38.020 --> 00:49:39.300
forlængede sportsudsendelse.

937
00:49:39.820 --> 00:49:41.120
Vi håber, at I har syntes om det,

938
00:49:41.180 --> 00:49:41.780
vi har vist dem.

939
00:49:41.900 --> 00:49:42.920
Tak fordi I fulgte med os.

940
00:49:43.040 --> 00:49:44.460
Og på gensyn næste onsdag.

941
00:50:04.060 --> 00:50:04.940
Danske tekster af Nicolai Winther
  • Copenhagen Cup vinderen i 1987, den danske Traver, Harios, møder i morgen aften op på Skovbo Travbanen
  • Standerhejsning i Roskilde Sejlklub
  • Et portræt af en af Danmarks Største sejlbåde, nemlig Andelsbanken
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 123 3
Varighed tidskode
00:50:10:00
Varighed sekunder
3010
Båndnummer
1350
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer