Sportsmagasinet 21. januar 1987

WEBVTT

1
00:01:05.610 --> 00:01:08.170
God aften og velkommen til onsdag aften med

2
00:01:08.170 --> 00:01:09.310
Roskilde Lokal TV.

3
00:01:09.810 --> 00:01:11.650
Klokken er 18.30 og det er tid

4
00:01:11.650 --> 00:01:12.690
til Sportsmagasinet.

5
00:02:11.560 --> 00:02:14.140
Velkommen til Sportsmagasinet, hvor vi i dag vil

6
00:02:14.140 --> 00:02:17.740
beskæftige os med cykelløb, håndbold og tennis.

7
00:02:18.360 --> 00:02:21.520
Vi stiller straks om til Forums Restaurant, hvorfra

8
00:02:21.520 --> 00:02:23.360
vi for blot en time siden er vendt

9
00:02:23.360 --> 00:02:27.560
hjem med en reportage fra offentliggørelsen af feltet

10
00:02:27.560 --> 00:02:29.680
i årets københavnske seksdagsløb.

11
00:02:30.360 --> 00:02:32.860
Her vil flere lokale ryttere, Hans-Henrik Ørsted

12
00:02:32.860 --> 00:02:36.360
og Michael Markusen, være blandt hovedrolleindehaverne.

13
00:02:37.540 --> 00:02:39.580
Hvem bliver deres makkere og konkurrenter?

14
00:02:40.080 --> 00:02:41.300
Det blinder vi op for nu.

15
00:02:44.280 --> 00:02:48.580
Mine damer og herrer, kære sponsorer, kære ryttere,

16
00:02:49.080 --> 00:02:51.760
kære gæster og sidst men ikke mindst gentlemen

17
00:02:51.760 --> 00:02:54.420
of the press, rigtig hjertelig velkommen til dette

18
00:02:54.420 --> 00:02:56.540
pressemøde forud for det 29.

19
00:02:56.740 --> 00:02:59.340
københavnske seksdagsløb her i Forum, det 12.

20
00:02:59.460 --> 00:03:01.180
i regi af Københavns Vinterbane.

21
00:03:02.240 --> 00:03:05.460
Om ni dage, når den kedelige, triste januar

22
00:03:05.460 --> 00:03:07.880
den render ud, så er vi endnu en

23
00:03:07.880 --> 00:03:10.520
gang klar til at præsentere en rigtig københavnerbegivenhed

24
00:03:10.520 --> 00:03:13.800
og en tradition, som det københavnske seksdagsløb er.

25
00:03:16.320 --> 00:03:20.340
Og en begivenhed, som kan samle op imod

26
00:03:20.340 --> 00:03:23.480
60.000 mennesker her i Forum i de

27
00:03:23.480 --> 00:03:23.980
seks dage.

28
00:03:24.940 --> 00:03:26.940
Og det er der vist, uden at være

29
00:03:26.940 --> 00:03:29.600
Kål Høen, ikke så forfærdeligt mange andre ting,

30
00:03:29.640 --> 00:03:31.340
der kan i dagens Danmark.

31
00:03:32.820 --> 00:03:37.060
Vi præsenterer et felt med ikke færre end

32
00:03:37.060 --> 00:03:40.160
syv toppar, det kommer Rico ind på med

33
00:03:40.160 --> 00:03:42.620
et øjeblik, når vi fortæller feltet, selvom vi

34
00:03:42.620 --> 00:03:45.600
allerede har valgt at dele pressmaterialet ud fra

35
00:03:45.600 --> 00:03:48.540
starten af hensyn til pressens repræsentanter, så man

36
00:03:48.540 --> 00:03:50.940
har mulighed for at lave notater undervejs og

37
00:03:50.940 --> 00:03:52.740
så man er med på, hvad der står

38
00:03:52.740 --> 00:03:54.740
i pressmaterialet og hvad der eventuelt ikke står

39
00:03:54.740 --> 00:03:55.520
af det, vi siger.

40
00:03:55.860 --> 00:03:57.020
Har vi altså valgt i år at tage

41
00:03:57.020 --> 00:03:58.260
lidt af spændingen af ved at dele det

42
00:03:58.260 --> 00:03:59.540
ud på forhånd, men det er altså en

43
00:03:59.540 --> 00:04:02.180
service af hensyn til de herre pressefolk.

44
00:04:05.190 --> 00:04:07.450
Der er 12 danskere på startlisten, dosinet er

45
00:04:07.450 --> 00:04:08.530
således fuldt, det er det 12.

46
00:04:08.890 --> 00:04:11.190
seksdagsløb i vores poke, og der er 12

47
00:04:11.190 --> 00:04:12.330
danske ryttere til start.

48
00:04:12.790 --> 00:04:14.930
Ikke mindre end fem af disse er så

49
00:04:14.930 --> 00:04:16.810
høj klasse, at de helt sikkert vil være

50
00:04:16.810 --> 00:04:18.190
i stand til at blande sig i striden

51
00:04:18.190 --> 00:04:19.930
om de forreste placeringer.

52
00:04:20.370 --> 00:04:22.390
Det gælder naturligvis Gerd Frankens Henrik Ørsted, Jesper

53
00:04:22.390 --> 00:04:22.950
Vore, Jørgen V.

54
00:04:22.970 --> 00:04:25.870
Pedersen og Michael Markusen, der danner par med

55
00:04:25.870 --> 00:04:27.790
veteranen René Peineren.

56
00:04:28.850 --> 00:04:31.250
Det er samtidig også hermed det dyreste felt

57
00:04:31.250 --> 00:04:34.150
nogensinde, og det er ikke kun en pristagsregulering.

58
00:04:34.690 --> 00:04:38.450
Det er også, ud over pristagsreguleringen, den samlede

59
00:04:38.450 --> 00:04:40.350
gasudgift, jeg kan jo lige så godt sige

60
00:04:40.350 --> 00:04:41.170
det med det samme, ellers er det bare

61
00:04:41.170 --> 00:04:44.190
nogen, der spørger, er sammen med det belgiske

62
00:04:44.190 --> 00:04:46.990
PesaCorp, som selvfølgelig kommer igen til Tæxekorp Derning

63
00:04:46.990 --> 00:04:49.570
Grand Prix, for næsten 1,2 millioner kroner.

64
00:04:50.290 --> 00:04:52.310
Og selvfølgelig skal pengene hentes et sted, og

65
00:04:52.310 --> 00:04:55.170
det forventes også, at tilskuerentallet, vi håber i

66
00:04:55.170 --> 00:04:56.810
hvert fald og tror også på, at tilskuerentallet

67
00:04:56.810 --> 00:05:00.290
fra sidst med 54.000 tilskuere inden 1986

68
00:05:00.290 --> 00:05:01.930
bliver slået.

69
00:05:02.930 --> 00:05:05.530
Her i begyndelsen af forsatsperioden, der var vi

70
00:05:05.530 --> 00:05:07.390
i Københavns Vinterbane, og det var der vel

71
00:05:07.390 --> 00:05:09.230
også andre, der også, der var detailhandlen og

72
00:05:09.230 --> 00:05:11.230
andre brancher, man kan tokke kur og udsalg

73
00:05:11.230 --> 00:05:12.490
og vintervejr osv.

74
00:05:13.050 --> 00:05:15.810
Lidt mærket et økonomisk indgreb, men herefter nytår

75
00:05:15.810 --> 00:05:18.670
er salget betydeligt stigende, og på nuværende tidspunkt,

76
00:05:18.830 --> 00:05:21.030
der har været lidt antydning og lidt, skal

77
00:05:21.030 --> 00:05:24.090
vi kalde det, her er fakta, at i

78
00:05:24.090 --> 00:05:28.590
23.100 aftensædepladser er der 9.950 tilbage

79
00:05:28.590 --> 00:05:30.010
til de seks after.

80
00:05:30.970 --> 00:05:33.270
Og yderligere forventer vi, på grund af det

81
00:05:33.270 --> 00:05:35.130
spændende løb, som vi er overbevist om, vi

82
00:05:35.130 --> 00:05:38.290
får, ikke mindst apropos de fem tidligere omtalte

83
00:05:38.290 --> 00:05:41.630
danskere, forventer vi yderligere et større indgangssalg end

84
00:05:41.630 --> 00:05:42.030
tidligere.

85
00:05:43.570 --> 00:05:46.230
Og hvordan til at Solvej og Sarin er

86
00:05:46.230 --> 00:05:48.850
her, det er selvfølgelig indlysende, når man tænker

87
00:05:48.850 --> 00:05:52.710
på alternativet, som nævnt før, men det hænger

88
00:05:52.710 --> 00:05:54.350
også sammen med, at vi i år, som

89
00:05:54.350 --> 00:05:59.150
noget nyt, lancerer konferencen Viz Sextas, og det

90
00:05:59.150 --> 00:06:00.570
vil vi da godt indrømme, det er en

91
00:06:00.570 --> 00:06:03.390
idé, vi har tyvst jollet fra en anden

92
00:06:03.390 --> 00:06:05.830
forumsuccé, nemlig Custom Car udstillingen, hvor man har

93
00:06:05.830 --> 00:06:07.650
en Viz Custom Car, og det var i

94
00:06:07.650 --> 00:06:09.190
øvrigt Solvej, der blev Viz Custom Car i

95
00:06:09.190 --> 00:06:09.370
år.

96
00:06:09.790 --> 00:06:10.770
Skal vi give hende et lille håndklap?

97
00:06:14.990 --> 00:06:17.510
Men Solvej og Sarin, de vil hjælpe mig,

98
00:06:17.710 --> 00:06:19.830
når vi nu skal, om ikke afsløre, så

99
00:06:19.830 --> 00:06:22.130
i hvert fald endnu en gang præsentere feltet

100
00:06:22.130 --> 00:06:24.770
til Sextas-løbet, og det foregår på den

101
00:06:24.770 --> 00:06:27.010
måde, at vi starter med par nummer 13.

102
00:06:30.370 --> 00:06:32.090
Det er italienerne.

103
00:06:32.770 --> 00:06:34.670
Undskyld, de er jo klart i forkert rækkefølge,

104
00:06:34.750 --> 00:06:35.390
vi prøver igen.

105
00:06:36.650 --> 00:06:38.350
Det er Corona, der er gjort bedre.

106
00:06:42.110 --> 00:06:43.710
Vi skal have skiftet det ud med par

107
00:06:43.710 --> 00:06:45.690
nummer 13, det er Sigmund Hermann og Jens

108
00:06:45.690 --> 00:06:46.210
Vækkerby.

109
00:06:53.430 --> 00:06:56.170
Så kommer vi til par nummer 7, og

110
00:06:56.170 --> 00:06:58.630
det er, jeg ved hvem ellers, Geert Frank

111
00:06:58.630 --> 00:07:02.670
og Hans-Henrik Ørsted, og der står Tuborg

112
00:07:02.670 --> 00:07:03.590
efter dem.

113
00:07:05.250 --> 00:07:07.090
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det

114
00:07:07.090 --> 00:07:09.610
er en stor glæde fra Københavns Vinterbane, at

115
00:07:09.610 --> 00:07:12.130
vi har Frank og Ørsted som far i

116
00:07:12.130 --> 00:07:12.470
forum.

117
00:07:12.910 --> 00:07:15.690
Ingen tvivl om, at både vi og publikum

118
00:07:15.690 --> 00:07:18.350
savnede dem som dansk far sidste år i

119
00:07:18.350 --> 00:07:19.130
Sextas-løbet.

120
00:07:19.950 --> 00:07:22.330
Vi har på Vinterbanens side i første omgang

121
00:07:22.330 --> 00:07:24.770
ønsket, at de to uddrager selv skulle finde

122
00:07:24.770 --> 00:07:26.710
sammen i et magterskab igen, men det skal

123
00:07:26.710 --> 00:07:29.370
ikke være nogen hemmelighed, at allerede den sidste

124
00:07:29.370 --> 00:07:31.770
aften under sidste års Sextas-løb føltes i

125
00:07:31.770 --> 00:07:36.530
hvert fald udtegnelig, og undertegnede fornemmelsen af, at

126
00:07:36.530 --> 00:07:38.330
til næste år måtte vi have et dansk

127
00:07:38.330 --> 00:07:40.470
par igen, og vi kunne ikke se, at

128
00:07:40.470 --> 00:07:42.210
et dansk par nummer 7 i dag kan

129
00:07:42.210 --> 00:07:44.350
bestå af andre end Geert Frank og Hans

130
00:07:44.350 --> 00:07:44.910
-Henrik Ørsted.

131
00:07:45.530 --> 00:07:47.790
Vi ved godt, at de ikke har haft

132
00:07:47.790 --> 00:07:49.930
mulighed for at køre ret mange løb sammen

133
00:07:49.930 --> 00:07:50.650
i denne sæson.

134
00:07:51.110 --> 00:07:52.810
Vi ved godt, at de også kan risikere

135
00:07:52.810 --> 00:07:54.690
at få det bort i Rotterdam i næste

136
00:07:54.690 --> 00:07:56.970
uge, men vi synes, at de resultater, de

137
00:07:56.970 --> 00:07:59.150
to har opnået sammen gennem årene, og den

138
00:07:59.150 --> 00:08:01.430
seriøsitet, de altid har haft for dagen, med

139
00:08:01.430 --> 00:08:03.330
den som ballast, så har vi tillid til,

140
00:08:03.830 --> 00:08:04.930
at den også kan gå for par nummer

141
00:08:04.930 --> 00:08:07.610
7, både i Rotterdam og her i København.

142
00:08:09.090 --> 00:08:11.390
Der har vi så Rene Pegnen og Michael

143
00:08:11.390 --> 00:08:16.170
Markussen, og det er naturligvis nordkystens tagdækning.

144
00:08:26.830 --> 00:08:32.230
Rene Pegnen, feltets ældste rytter, men også feltets

145
00:08:32.230 --> 00:08:38.850
mest vindende rytter, 72, 6-dagesejere, og manden,

146
00:08:38.950 --> 00:08:41.150
der har været nede i hele vores periode

147
00:08:41.150 --> 00:08:44.310
også, han kører 6-dages i København for

148
00:08:44.310 --> 00:08:44.570
12.

149
00:08:44.650 --> 00:08:46.850
gang, og så Michael Markussen.

150
00:08:48.030 --> 00:08:50.150
Vi mener helt klart fra Københavns Vinterbaner, det

151
00:08:50.150 --> 00:08:51.610
har vi ment lige fra den dag, at

152
00:08:51.610 --> 00:08:54.890
Michael blev professionel, at med den styrke, det

153
00:08:54.890 --> 00:08:57.270
talent, de evner, han har som cykelrytter, som

154
00:08:57.270 --> 00:08:59.170
må, kan det ikke passe andet, end at

155
00:08:59.170 --> 00:09:00.890
han kan være med helt fremme blandt de

156
00:09:00.890 --> 00:09:02.250
bedste på Vinterbanerne.

157
00:09:02.830 --> 00:09:04.810
Vi så det allerede, da han var amatør

158
00:09:04.810 --> 00:09:07.770
endnu, og fik chancen i Hernings sidste 6

159
00:09:07.770 --> 00:09:09.910
-dagesløb, netop med Rene Pegnen som makker.

160
00:09:09.910 --> 00:09:12.410
Og vi fandt, at det var en sjov

161
00:09:12.410 --> 00:09:16.650
og god idé at genopleve det makkerskab i

162
00:09:16.650 --> 00:09:19.690
dette års københavnske 6-dagesløb, og jeg tør

163
00:09:19.690 --> 00:09:22.630
også godt sige, at da Michael fik meddelesen

164
00:09:22.630 --> 00:09:24.530
om, at Rene Pegnen var hans makker i

165
00:09:24.530 --> 00:09:26.410
dette års 6-dages, så var der i

166
00:09:26.410 --> 00:09:28.110
hvert fald lutter til fritid fra Michaels side.

167
00:09:28.190 --> 00:09:30.590
Vi synes, han fortjener den chance, ikke mindst

168
00:09:30.590 --> 00:09:33.130
med den indsats, han har gjort i år

169
00:09:33.130 --> 00:09:35.110
for at blive så fast på Vinterbanerne, og

170
00:09:35.110 --> 00:09:37.070
vi tror på, at et godt resultat fra

171
00:09:37.070 --> 00:09:39.170
Rene Pegnen i københavnske 6-dagesløb, kan blive

172
00:09:39.170 --> 00:09:41.650
det sidste afgørende nyk for Michaels, så han

173
00:09:41.650 --> 00:09:43.590
sidder endnu mere fast i sadlen i 6

174
00:09:43.590 --> 00:09:44.610
-dagesløbene til næste år.

175
00:09:45.830 --> 00:09:48.330
De to lokale indslag i årets 6-dagesløb

176
00:09:48.330 --> 00:09:50.250
bliver Michael Markusen og Hans-Henrik Ørsted.

177
00:09:50.890 --> 00:09:53.770
Hans-Henrik, du skal køre med de legendariske

178
00:09:53.770 --> 00:09:54.690
par nummer 7, tror jeg.

179
00:09:54.870 --> 00:09:56.270
Er det ved at blive en belastning, eller

180
00:09:56.270 --> 00:09:56.430
hvad?

181
00:09:57.070 --> 00:09:58.550
Nej, altså belastningen er ikke større, end den

182
00:09:58.550 --> 00:09:59.890
har været de andre gange, hvor jeg har

183
00:09:59.890 --> 00:10:01.310
prøvet at køre med par nummer 7, men

184
00:10:01.310 --> 00:10:04.530
det er da klart, at Vinterbanen har ønsket

185
00:10:04.530 --> 00:10:07.090
at prøve at få Kjell og jeg til

186
00:10:07.090 --> 00:10:08.190
at køre sammen igen, og håber på, at

187
00:10:08.190 --> 00:10:09.230
vi kan gøre det godt, og det håber

188
00:10:09.230 --> 00:10:09.970
jeg også selv på.

189
00:10:10.890 --> 00:10:11.850
Så det er jo klart, at det er

190
00:10:11.850 --> 00:10:13.910
en belastning, fordi der bliver holdt øje med

191
00:10:13.910 --> 00:10:15.650
os, og alt andet end at være helt

192
00:10:15.650 --> 00:10:16.970
fremme mellem de tre bedste, tror jeg, vil

193
00:10:16.970 --> 00:10:19.550
blive regnet for en form for fiasko.

194
00:10:19.570 --> 00:10:20.650
Hvem bliver de værste konkurrenter?

195
00:10:22.290 --> 00:10:23.810
Umiddelbart er der syv tokpare, men jeg tror

196
00:10:23.810 --> 00:10:25.690
altså, at det helt klart sværeste par, det

197
00:10:25.690 --> 00:10:26.510
er Clark Doyle.

198
00:10:28.720 --> 00:10:30.300
Er der en god våbenbil nu mellem Gerd

199
00:10:30.300 --> 00:10:30.740
Frank og dig?

200
00:10:32.140 --> 00:10:33.860
Det siger sig selv, at når vi er

201
00:10:33.860 --> 00:10:34.920
sat sammen på den her måde, og vi

202
00:10:34.920 --> 00:10:36.160
er frivillige at gå med til det, så

203
00:10:36.160 --> 00:10:37.960
er der jo absolut ikke nogen kamp svært

204
00:10:37.960 --> 00:10:40.420
imod, at vi har nok indset, at det

205
00:10:40.420 --> 00:10:43.800
tjener os begge to bedst, hvis vi finder

206
00:10:43.800 --> 00:10:45.100
ud af det sammen, og det er baggrunden

207
00:10:45.100 --> 00:10:46.300
for, at vi kører sammen som par nummer

208
00:10:46.300 --> 00:10:46.540
7.

209
00:10:47.280 --> 00:10:48.660
Et samarbejde, der fortsætter næste år?

210
00:10:49.280 --> 00:10:50.240
Hvis vi kan få det til at køre

211
00:10:50.240 --> 00:10:52.580
herinde, og Gerd vil fortsætte, ja.

212
00:10:53.800 --> 00:10:56.220
Mikkel Markusen, René Peine, er det en ønskemarker

213
00:10:56.220 --> 00:10:56.480
for dig?

214
00:10:57.340 --> 00:10:58.100
Det vil jeg nok sige.

215
00:10:58.240 --> 00:11:01.220
Det er en af fælles mest rutinerede rytter,

216
00:11:01.280 --> 00:11:03.640
så det kan nok ikke være bedre, at

217
00:11:03.640 --> 00:11:04.360
jeg kommer til at køre med ham.

218
00:11:05.320 --> 00:11:06.440
Du har haft nogle maveår.

219
00:11:06.520 --> 00:11:07.700
Det har været hårdt at slå igennem.

220
00:11:08.220 --> 00:11:09.640
Er det sådan, at efter de maveår, så

221
00:11:09.640 --> 00:11:10.380
kommer de fede år nu?

222
00:11:12.480 --> 00:11:13.360
Jeg vil ikke sige, at det har været

223
00:11:13.360 --> 00:11:13.840
en maveår.

224
00:11:14.060 --> 00:11:18.280
Jeg har kørt i de tre sidste år,

225
00:11:18.380 --> 00:11:20.140
jeg har kørt mellem 8 og 10 seksaløb

226
00:11:20.140 --> 00:11:21.060
hvert år, så jeg vil ikke sige, at

227
00:11:21.060 --> 00:11:21.800
det har været en maveår.

228
00:11:22.740 --> 00:11:24.640
Det er klart, at det er en omvæltning

229
00:11:24.640 --> 00:11:25.960
fra amatør til professionel.

230
00:11:26.100 --> 00:11:28.440
Der er flere ting, man skal lære, og

231
00:11:28.440 --> 00:11:30.520
det må man så lære at komme igennem

232
00:11:30.520 --> 00:11:31.620
på den bedste måde.

233
00:11:31.760 --> 00:11:33.100
Men det har vel alligevel givet dig mere

234
00:11:33.100 --> 00:11:34.440
mod på tilværelse, når du får sådan en

235
00:11:34.440 --> 00:11:35.320
marker som René Peine.

236
00:11:35.420 --> 00:11:36.680
Du kørte også mere om tidligere i år

237
00:11:36.680 --> 00:11:37.920
i natløbet.

238
00:11:38.580 --> 00:11:39.620
Ja, det er da helt klart, at det

239
00:11:39.620 --> 00:11:42.820
er en bekræftelse på, at man ikke er

240
00:11:42.820 --> 00:11:44.260
så dårlig, som der er nogen, der går

241
00:11:44.260 --> 00:11:45.860
og siger, at man ikke kan køre på

242
00:11:45.860 --> 00:11:46.320
sin cykel mere.

243
00:11:47.040 --> 00:11:48.220
Hvad placering satser I på?

244
00:11:49.360 --> 00:11:50.760
Ja, vi har prøvet på at være mellem

245
00:11:50.760 --> 00:11:51.900
de tre første måske.

246
00:11:52.020 --> 00:11:53.140
Det kunne jeg da også prøve at tænke

247
00:11:53.140 --> 00:11:53.240
mig.

248
00:11:54.240 --> 00:11:55.280
Held og lykke med de begge to.

249
00:11:59.720 --> 00:12:01.120
Denne tavle vil den 4.

250
00:12:01.340 --> 00:12:04.100
februar vise resultatet af årets seksdagsløb.

251
00:12:05.220 --> 00:12:05.600
Vil par nr.

252
00:12:05.660 --> 00:12:06.380
2 og par nr.

253
00:12:06.460 --> 00:12:07.800
7 leve op til forventningerne?

254
00:12:08.200 --> 00:12:10.300
Ja, det kan kun tiden vise.

255
00:12:10.900 --> 00:12:11.680
Slut fra forum.
  • Offentliggørelse af deltagerne i det 21. seksdagesløb i Forum med deltagelse af to lokale, nemlig Hans Henrik Ørsted og Michael Marcussen
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 649 704 0
Varighed tidskode
00:12:32:00
Varighed sekunder
752
Båndnummer
1151
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Afbrudt

Kommentarer