Sportsmagasinet 21. marts 1990

WEBVTT

1
00:00:47.560 --> 00:00:51.160
Søndag aftenen viste vi en timers uddrag fra

2
00:00:51.160 --> 00:00:55.580
den store gymnastikopvisning i Ramsøhallen, hvor Galstrup Idrætsforening

3
00:00:55.580 --> 00:00:57.600
satte punktum for vintersæsonen.

4
00:00:58.180 --> 00:00:59.760
Desværre havde vi ikke mulighed for at vise

5
00:00:59.760 --> 00:01:02.060
alle holdene i vores udsendelse søndag.

6
00:01:02.700 --> 00:01:04.700
Det er der naturligvis nogen af børnene, der

7
00:01:04.700 --> 00:01:06.620
er blevet kede af, og derfor har vi

8
00:01:06.620 --> 00:01:09.100
valgt her i aften at vise glimt med

9
00:01:09.100 --> 00:01:10.880
de hold, som ikke var med i vores

10
00:01:10.880 --> 00:01:12.040
program i søndags.

11
00:01:12.040 --> 00:01:15.540
Vi starter med springpiger 2.

12
00:01:15.640 --> 00:01:15.960
til 3.

13
00:01:16.100 --> 00:01:19.480
klasse under ledelse af Helle, Jacob og Vicky.

14
00:01:23.520 --> 00:01:27.400
De vælger for sikkerhedens skyld måske at gå

15
00:01:27.400 --> 00:01:28.580
over på den bløde måt og lave håndstand

16
00:01:28.580 --> 00:01:28.840
og rulle.

17
00:01:30.400 --> 00:01:32.080
Det kan godt være lidt hårdt i starten,

18
00:01:32.120 --> 00:01:36.700
når man træner det, at gymnasterne dunker lidt

19
00:01:36.700 --> 00:01:39.480
på ryggen på rullemotten.

20
00:01:39.480 --> 00:01:41.940
Så derfor har de her valgt at være

21
00:01:41.940 --> 00:01:43.620
sikre på, at de lander blødt, indtil de

22
00:01:43.620 --> 00:01:45.000
får den helt rigtige fornemmelse af at rulle

23
00:01:45.000 --> 00:01:46.200
fra håndstanden af.

24
00:01:46.980 --> 00:01:49.920
Man skal simpelthen huske at rulle sig sammen,

25
00:01:49.940 --> 00:01:50.460
når man går ned?

26
00:01:50.460 --> 00:01:51.760
Man skal huske, at når man er nede

27
00:01:51.760 --> 00:01:53.840
først, når man er, at man selvfølgelig ikke

28
00:01:53.840 --> 00:01:55.700
skal rulle sig sammen direkte fra håndstanden, men

29
00:01:55.700 --> 00:01:57.840
man skal først ned og støtte på nakken

30
00:01:57.840 --> 00:01:58.340
og så rulle.

31
00:02:02.820 --> 00:02:04.740
Så jo dygtigere man bliver til det, jo

32
00:02:04.740 --> 00:02:06.940
mere strakt kan man rulle.

33
00:02:08.039 --> 00:02:10.620
Så har man en god fornemmelse af, hvor

34
00:02:10.620 --> 00:02:11.860
meget man kan bøje ryggen og hvor lidt

35
00:02:11.860 --> 00:02:13.000
man kan bøje ryggen, hvor det kan løse

36
00:02:13.000 --> 00:02:13.300
at rulle.

37
00:02:14.760 --> 00:02:15.820
Så du lige vil ikke have at slå

38
00:02:15.820 --> 00:02:18.160
kolbette ude på en landevej, uden at slå

39
00:02:18.160 --> 00:02:18.260
dig?

40
00:02:18.620 --> 00:02:19.400
Det kan man sagtens.

41
00:02:19.520 --> 00:02:20.840
Det er ikke noget problem, hvis man er

42
00:02:20.840 --> 00:02:21.120
dygtig.

43
00:02:42.920 --> 00:02:44.220
Hæve dine samme tilhjælp til.

44
00:02:45.980 --> 00:02:48.140
Og stræk benene i starten.

45
00:03:01.390 --> 00:03:02.550
Og igen møllen her.

46
00:03:03.650 --> 00:03:03.750
Ja.

47
00:03:15.620 --> 00:03:17.420
Sjovt nok har piger lettere ved at strække

48
00:03:17.420 --> 00:03:20.500
benene end drenge, de har, når de laver

49
00:03:20.500 --> 00:03:22.440
møllevendinger.

50
00:03:22.700 --> 00:03:23.700
Og jo mere man kan strække benene, jo

51
00:03:23.700 --> 00:03:24.800
mere sving kommer der også på dem.

52
00:03:28.830 --> 00:03:29.810
Det er en fin mølle.

53
00:03:30.510 --> 00:03:31.550
Og det er også meget fint.

54
00:03:32.930 --> 00:03:33.630
Ja, det er flot.

55
00:03:34.970 --> 00:03:36.050
Nu skal vi prøve at lægge mærke til,

56
00:03:36.090 --> 00:03:38.130
om de får strakt ud i hoften, og

57
00:03:38.130 --> 00:03:39.230
om de ikke krydrer sig sammen.

58
00:03:39.550 --> 00:03:40.370
Det er meget fint.

59
00:03:41.270 --> 00:03:42.110
Nu er jeg helt ude i hoften.

60
00:03:43.670 --> 00:03:45.190
Og hende her, ja.

61
00:03:53.330 --> 00:03:54.170
Først af rammerspring.

62
00:03:54.670 --> 00:03:55.570
Få samlet benene.

63
00:03:56.150 --> 00:03:57.770
Og så langt tilbage.

64
00:03:58.890 --> 00:03:59.790
Og strække ud i hoften.

65
00:04:04.490 --> 00:04:05.450
Ja, det er klart ikke noget bedre end

66
00:04:05.450 --> 00:04:05.970
drengene, det her.

67
00:04:07.790 --> 00:04:09.270
Og det er direkte flikflak.

68
00:04:12.370 --> 00:04:14.130
Rammerspring og flikflak.

69
00:04:14.450 --> 00:04:15.170
Sådan skal det gøres.

70
00:04:44.080 --> 00:04:47.640
Ja, tak til springpigerne af den tredje klasse.

71
00:04:49.360 --> 00:04:52.760
Og fortælende kapsalver fra godt og vel et

72
00:04:52.760 --> 00:04:53.680
par hundrede tilskuere.

73
00:05:17.260 --> 00:05:20.180
Ja, så tager vi springen, rent aldersmæssigt i

74
00:05:20.180 --> 00:05:23.560
hvert fald, fra den tredje klasse, som vi

75
00:05:23.560 --> 00:05:24.060
så før.

76
00:05:24.200 --> 00:05:25.200
Og nu op til 8.

77
00:05:25.300 --> 00:05:25.840
og 9.

78
00:05:25.960 --> 00:05:26.400
klasse.

79
00:05:27.660 --> 00:05:28.620
Julia Rytmepiger.

80
00:07:54.760 --> 00:07:58.740
Ja, og så bliver de næste rytmepiger på

81
00:07:58.740 --> 00:08:01.540
gulvet lidt yngre end dem, vi lige har

82
00:08:01.540 --> 00:08:01.840
set.

83
00:08:02.020 --> 00:08:02.480
Det er 5.

84
00:08:02.620 --> 00:08:03.000
klasse.

85
00:08:04.100 --> 00:08:06.900
Ja, det her, det er Karina og Lisette,

86
00:08:07.080 --> 00:08:09.020
der er instruktører.

87
00:08:09.640 --> 00:08:11.060
Og det er noget større hold, vi får

88
00:08:11.060 --> 00:08:11.920
ind i halvet.

89
00:08:13.280 --> 00:08:16.680
Ja, det bliver spændende at se, om instruktøren

90
00:08:16.680 --> 00:08:20.000
har forstået at vælge nogle bevægelser, der passer

91
00:08:20.000 --> 00:08:22.060
til de små arme og små ben, som

92
00:08:22.060 --> 00:08:22.680
pigerne her har.

93
00:08:23.580 --> 00:08:25.460
Det farlige ved at lave rytmisk musik kan

94
00:08:25.460 --> 00:08:27.160
være, at man ofte kommer til at bruge

95
00:08:27.160 --> 00:08:30.000
musik, der er tilpas i instruktøren selv.

96
00:08:30.000 --> 00:08:31.240
Det vil sige, at når instruktøren selv laver

97
00:08:31.240 --> 00:08:34.039
sin rytmeserie, så passer den motorisk til hende

98
00:08:34.039 --> 00:08:34.280
selv.

99
00:08:34.340 --> 00:08:36.020
Men når man kommer ned til børnene, så

100
00:08:36.020 --> 00:08:37.320
svinger de jo meget hurtigere, ved det, at

101
00:08:37.320 --> 00:08:38.419
de har mindre arme og mindre ben.

102
00:08:38.940 --> 00:08:40.740
Derfor skal man altid sørge for at køre

103
00:08:40.740 --> 00:08:43.700
musikken hurtigere, end det passer til en selv.

104
00:08:44.240 --> 00:08:45.140
Nu får vi se, hvad hun har fundet

105
00:08:45.140 --> 00:08:49.400
på af forskellige opstillinger og samarbejde og bevægelse.

106
00:11:51.570 --> 00:11:55.370
Hvad er det,

107
00:12:04.740 --> 00:12:30.920
du

108
00:12:37.710 --> 00:12:37.810
har fundet på af forskellige opstillinger og samarbejde

109
00:12:37.810 --> 00:12:37.910
og bevægelse?

110
00:12:48.160 --> 00:12:49.440
Ja, det var rart at se.

111
00:12:50.220 --> 00:12:51.100
Jeg var helt nervøs for, at det skulle

112
00:12:51.100 --> 00:12:52.580
fortsætte i den første stil.

113
00:12:52.700 --> 00:12:54.280
Men det var dejligt at se, at de

114
00:12:54.280 --> 00:12:56.200
også kunne få noget fod under sig og

115
00:12:56.200 --> 00:12:58.040
få rørt og bevæget hele kroppen.

116
00:12:58.260 --> 00:12:58.920
Det er jo det, der drejer sig om,

117
00:12:58.980 --> 00:12:59.860
når man laver rytmisk musik.

118
00:13:00.000 --> 00:13:01.980
At bevæge sig i alle planer og få

119
00:13:01.980 --> 00:13:04.460
rørt alle muskler og helt særligt få hoppet

120
00:13:04.460 --> 00:13:06.960
og drejet og lavet store bevægelser.

121
00:13:07.080 --> 00:13:08.480
Så det lykkedes fint her til sidst.

122
00:13:09.340 --> 00:13:12.780
Så er vi gået en lidt yngre overgang.

123
00:13:12.920 --> 00:13:15.800
Springpiger, fjerde til femte klasse.

124
00:13:16.980 --> 00:13:20.620
Der er fire instrumentører på her, som vi

125
00:13:20.620 --> 00:13:20.960
kunne se.

126
00:13:21.380 --> 00:13:23.600
Charlotte, Helle, Ove og Rie.

127
00:15:01.890 --> 00:15:03.030
Jeg synes, at vi har set en stor

128
00:15:03.030 --> 00:15:04.790
pigeafdeling i dag.

129
00:15:14.700 --> 00:15:17.400
Men er det pigerne, der mere går til

130
00:15:17.400 --> 00:15:19.100
gymnastik, mens drengene udspiller fodbold?

131
00:15:19.980 --> 00:15:21.340
Ja, det er det desværre.

132
00:15:24.820 --> 00:15:25.360
Drengene er mange, men det er de, der

133
00:15:25.360 --> 00:15:25.460
gør det.

134
00:15:25.460 --> 00:15:29.300
Mange drenge vil hellere spille bold, men de

135
00:15:29.300 --> 00:15:32.580
drenge, der går til gymnastik, finder ud af,

136
00:15:32.680 --> 00:15:34.760
hvor mange muligheder der er indenfor gymnastikken.

137
00:15:35.160 --> 00:15:37.080
Vi har også set, hvor langt man kan

138
00:15:37.080 --> 00:15:37.260
nå.

139
00:15:37.540 --> 00:15:39.680
Vi får også senere at se, at det

140
00:15:39.680 --> 00:15:41.780
er helt store drenge, hvor utroligt dygtige man

141
00:15:41.780 --> 00:15:44.840
kan blive, når man kommer op og får

142
00:15:44.840 --> 00:15:45.240
lært at springe.

143
00:15:45.360 --> 00:15:46.740
Det er helt svært at springe.

144
00:15:47.160 --> 00:15:48.440
Det er en fornøjelse at gå til gymnastik.

145
00:15:49.180 --> 00:15:50.560
At kunne tumme sig sådan i luften.

146
00:15:59.330 --> 00:16:01.890
Her har vi trampolinen i nærpille og kan

147
00:16:01.890 --> 00:16:05.670
fornemme den affedring, eller hvad skal man sige,

148
00:16:06.090 --> 00:16:07.610
afsæt, det giver på sådan en.

149
00:16:12.270 --> 00:16:13.510
Det er klart, at det helt store højde

150
00:16:13.510 --> 00:16:15.390
når de ikke, fordi de ikke kan trykke

151
00:16:15.390 --> 00:16:16.650
trampolinen så meget i bordet.

152
00:16:16.990 --> 00:16:18.070
Men bare lige at komme op i luften

153
00:16:18.070 --> 00:16:19.290
og hænge og svæve, det er en sjov

154
00:16:19.290 --> 00:16:19.650
fornøjelse.

155
00:16:32.540 --> 00:16:35.560
Gymnastik er en af de største idrætsgrene i

156
00:16:35.560 --> 00:16:37.440
Danmark, og jeg ved ikke, hvad det er.

157
00:16:37.440 --> 00:16:39.940
Der er en masse gode sammenhold.

158
00:16:40.040 --> 00:16:42.400
Der er ikke så meget indbyrdeskonkurrence.

159
00:16:42.540 --> 00:16:45.800
Man hæpper meget hinanden op og har meget

160
00:16:45.800 --> 00:16:47.040
sammen om de ting, man laver.

161
00:17:16.760 --> 00:17:19.220
Søndag eftermiddag kunne Roers herre i 2.

162
00:17:19.260 --> 00:17:22.079
division i håndbold sikre sig et direkte adgang

163
00:17:22.079 --> 00:17:22.500
til 1.

164
00:17:22.599 --> 00:17:22.960
division.

165
00:17:23.619 --> 00:17:26.680
Kravet var, at Roer hjemme vandkampen imod Ydun,

166
00:17:27.060 --> 00:17:29.920
samtidig med, at Holte satte point til i

167
00:17:29.920 --> 00:17:32.160
udekampen mod Braushøjden.

168
00:17:32.160 --> 00:17:35.080
De to kampe startede samtidig, og undervejs i

169
00:17:35.080 --> 00:17:37.480
kampen af skiftede stillingen, så den af både

170
00:17:37.480 --> 00:17:41.180
Roer, Braushøjden og Holte på skift satte sig

171
00:17:41.180 --> 00:17:42.560
på den forjættede 1.

172
00:17:42.700 --> 00:17:44.660
plads, som gav direkte adgang til 1.

173
00:17:44.760 --> 00:17:45.200
division.

174
00:17:45.980 --> 00:17:49.500
Kampen mellem Roer og Ydun blev et nervepirrende

175
00:17:49.500 --> 00:17:53.200
opgør, hvor både spillere, ledere og publikum måtte

176
00:17:53.200 --> 00:17:55.280
hele følelsesregistret igennem.

177
00:17:56.200 --> 00:17:59.340
Lad os her genopleve den sindsoprivne afslutning for

178
00:17:59.340 --> 00:17:59.840
kampen.

179
00:17:59.840 --> 00:18:02.500
Vi kommer ind ved stillingen 20.19 til

180
00:18:02.500 --> 00:18:02.940
Ydun.

181
00:18:35.730 --> 00:18:36.570
Der er slet ikke noget at spille for,

182
00:18:36.650 --> 00:18:38.190
der kan ikke nå noget som helst.

183
00:18:39.330 --> 00:18:44.850
Jens Mollerup her får udlignet til 20.20,

184
00:18:45.110 --> 00:18:50.550
og nu er der bare 30 sekunder tilbage.

185
00:18:51.090 --> 00:18:52.730
Et halvt minut er der tilbage.

186
00:19:06.930 --> 00:19:10.490
Flot rødning af Mathias Holm og Roer.

187
00:19:10.630 --> 00:19:12.730
Roer har de 39,8 sekunder.

188
00:19:17.170 --> 00:19:19.850
Der er et dømt straffekast til Roer, og

189
00:19:19.850 --> 00:19:21.730
3 sekunder er der tilbage.

190
00:19:21.730 --> 00:19:23.510
Der er 3 sekunder tilbage.

191
00:19:24.170 --> 00:19:27.970
Stillingen er 20.20, og Roer skal vinde

192
00:19:27.970 --> 00:19:30.430
det her opgør, hvis vi skal gøre sig

193
00:19:30.430 --> 00:19:32.730
forhåbninger om oprykning til 1.

194
00:19:32.810 --> 00:19:33.110
division.

195
00:19:33.270 --> 00:19:35.650
Men det afhænger selvfølgelig også af, hvordan det

196
00:19:35.650 --> 00:19:39.070
er gået i den anden kamp mellem Dragsholm

197
00:19:39.070 --> 00:19:39.470
og Holte.

198
00:19:39.550 --> 00:19:42.550
Men sidste gang vi hørte det deroppefra, der

199
00:19:42.550 --> 00:19:45.250
var Jeppe Holte og Dragsholm foran med 3

200
00:19:45.250 --> 00:19:47.630
mål, og det var jo rigtig godt for

201
00:19:47.630 --> 00:19:51.010
Roer at holde til skuldesætte point til.

202
00:19:55.370 --> 00:20:00.790
Og det er Roers playmaker og normalt meget

203
00:20:00.790 --> 00:20:03.070
sikre straffesparkskytte Flemming B.

204
00:20:03.170 --> 00:20:05.930
Larsen, som skal tage sig af det her

205
00:20:05.930 --> 00:20:06.570
straffekast.

206
00:20:06.690 --> 00:20:08.750
Han går lidt rundt og kaster med bolden.

207
00:20:08.910 --> 00:20:11.570
Han ved ikke som helst om, hvordan det

208
00:20:11.570 --> 00:20:13.610
står til i kampen mellem Dragsholm og Holte.

209
00:20:13.610 --> 00:20:17.470
Det eneste han ved, det er, at han

210
00:20:17.470 --> 00:20:22.990
skal score nu, hvis Roer skal have chancen

211
00:20:22.990 --> 00:20:24.450
for den direkte oprykning.

212
00:20:31.050 --> 00:20:40.050
Ja, Flemming, Flemming råbes der nu fra alle

213
00:20:40.050 --> 00:20:42.090
ved 100 tilscore her i Roskilde.

214
00:20:42.090 --> 00:20:42.850
Flemming B.

215
00:20:42.930 --> 00:20:43.350
Larsen.

216
00:20:48.480 --> 00:20:49.480
Han misser den.

217
00:20:51.240 --> 00:20:53.660
Åh, stakkels, stakkels Flemming B.

218
00:20:53.720 --> 00:20:58.580
Larsen, som her ligger inde på gulvet i

219
00:20:58.580 --> 00:21:02.720
bare ærvelse for at trøste Jens Mollerup, også

220
00:21:02.720 --> 00:21:08.400
en ydung spiller, hen og trøste Flemming B.

221
00:21:08.500 --> 00:21:08.960
Larsen.

222
00:21:09.640 --> 00:21:11.320
Åh, hvor er det sødt, og hvor må

223
00:21:11.320 --> 00:21:13.120
han føle sig ensom lige i øjeblikket.

224
00:21:13.120 --> 00:21:17.380
Men også holdleder Hans Wolmer, andre ydungledere og

225
00:21:17.380 --> 00:21:19.640
andre er hen og trøste Flemming B.

226
00:21:23.280 --> 00:21:24.020
Larsen.

227
00:21:24.020 --> 00:21:28.520
Og vi har et resultat fra Braugsholm, og

228
00:21:28.520 --> 00:21:33.360
det siger at Braugsholm scorer 22 og Holte

229
00:21:33.360 --> 00:21:34.200
23.

230
00:21:34.880 --> 00:21:36.760
Og så kom resultatet.

231
00:21:37.240 --> 00:21:43.720
Holte vandt 23-22 over Braugsholm, og det

232
00:21:43.720 --> 00:21:47.820
bliver altså Holte, som sikrer sig den direkte

233
00:21:47.820 --> 00:21:49.880
oprykning til første divisionen.

234
00:21:49.880 --> 00:21:52.640
Åh, hvor er det ærgerligt set med Roers

235
00:21:52.640 --> 00:21:53.100
øjne.

236
00:21:53.740 --> 00:21:55.440
Så snært, så spændende.

237
00:21:56.440 --> 00:21:59.480
Det var en fantastisk afslutning på en lang

238
00:21:59.480 --> 00:21:59.920
sæson.

239
00:22:00.600 --> 00:22:02.600
Resultatet betyder, at Roer nu skal ud i

240
00:22:02.600 --> 00:22:04.720
to kvalifikationskampe mod Brønderslev.

241
00:22:05.300 --> 00:22:08.460
Roer lægger ud på hjemmebane i Roskildehallen søndag

242
00:22:08.460 --> 00:22:08.900
den 1.

243
00:22:09.020 --> 00:22:10.960
april med start enten kl.

244
00:22:11.080 --> 00:22:13.840
16 eller 16.30. Og så er der

245
00:22:13.840 --> 00:22:16.100
returopgør i Brønderslev den 8.

246
00:22:16.240 --> 00:22:16.780
april.

247
00:22:17.180 --> 00:22:17.980
Held og lykke, Roer.

248
00:25:22.440 --> 00:25:25.760
Mit arbejde består i, at de kunder, og

249
00:25:25.760 --> 00:25:31.060
det kan være privatpersoner eller virksomheder, som vælger

250
00:25:31.060 --> 00:25:33.700
at sige, at styringen af vores formue eller

251
00:25:33.700 --> 00:25:37.040
værdipapirbeholdning ikke er noget, vi selv har know

252
00:25:37.040 --> 00:25:38.820
-how'en til at tage os af.

253
00:25:39.260 --> 00:25:40.800
Det vil vi gerne lægge ud til en

254
00:25:40.800 --> 00:25:41.340
børsmaler.

255
00:25:41.800 --> 00:25:43.560
Der kan de i det tilfælde komme til

256
00:25:43.560 --> 00:25:46.500
foldmøden, og der vil det så være mig

257
00:25:46.500 --> 00:25:48.460
eller en af mine kollegaer her i området,

258
00:25:48.460 --> 00:25:51.220
som tager sig af den daglige styring af

259
00:25:51.220 --> 00:25:52.820
den pågældende værdipapirbeholdning.

260
00:25:53.340 --> 00:25:55.420
Og det vil sige, at mit job i

261
00:25:55.420 --> 00:25:58.000
det daglige består i at handle både danske

262
00:25:58.000 --> 00:26:01.780
aktieobligationer, udenlændske aktieobligationer og valuta.

263
00:26:03.760 --> 00:26:05.700
Det skal ikke være nogen hindelighed, at der

264
00:26:05.700 --> 00:26:07.440
kan være ganske gode penge i at være

265
00:26:07.440 --> 00:26:07.880
dealer.

266
00:26:08.440 --> 00:26:10.580
Var det det, der gjorde, at du valgte

267
00:26:10.580 --> 00:26:11.340
netop det her job?

268
00:26:11.460 --> 00:26:12.500
Eller hvad er det, der trækker ved det?

269
00:26:13.620 --> 00:26:17.280
Det som er den alt overvejende tiltrækning ved

270
00:26:17.280 --> 00:26:21.600
et job som det her, det er et

271
00:26:21.600 --> 00:26:23.680
luftigt udtryk, men det er hele stemningen omkring

272
00:26:23.680 --> 00:26:23.840
det.

273
00:26:24.060 --> 00:26:26.800
Det er et job, som er utroligt let

274
00:26:26.800 --> 00:26:28.780
at måle, om du er god eller dårlig

275
00:26:28.780 --> 00:26:29.180
til det.

276
00:26:29.900 --> 00:26:32.000
Han er sagt som, at når du er

277
00:26:32.000 --> 00:26:33.260
god og spiller en fodboldkamp, så kan du

278
00:26:33.260 --> 00:26:34.620
altid se bagefter, om det har været en

279
00:26:34.620 --> 00:26:35.500
god eller en dårlig kamp.

280
00:26:37.020 --> 00:26:38.540
Eller visende i form af, om du har

281
00:26:38.540 --> 00:26:39.240
tabt eller vundet.

282
00:26:39.400 --> 00:26:41.640
Sådan er det faktisk også i et dagligt

283
00:26:41.640 --> 00:26:43.000
arbejde i et børsmedlemskab.

284
00:26:43.280 --> 00:26:45.180
Fordi det hele det ender op i, har

285
00:26:45.180 --> 00:26:46.900
du tjent penge eller har du tabt penge?

286
00:26:46.900 --> 00:26:52.760
For mennesker, som er præstationsorienterede, så er det

287
00:26:52.760 --> 00:26:53.880
simpelthen det ideelle job.

288
00:26:54.360 --> 00:26:57.380
Det er den overvejende faktor.

289
00:26:58.760 --> 00:27:03.540
For de fleste af os herinde, vi vil

290
00:27:03.540 --> 00:27:04.360
også gerne tjene penge.

291
00:27:04.820 --> 00:27:09.180
Måske unge mennesker, som vil prøve at få

292
00:27:09.180 --> 00:27:12.220
en fornuftig løn hurtigt, der er der nok

293
00:27:12.220 --> 00:27:14.380
en vis tiltrækning til et børsmedlemskab.

294
00:27:14.380 --> 00:27:16.520
Og i sammenhængen kan man sige, at hvis

295
00:27:16.520 --> 00:27:18.560
man er god til det her, så kan

296
00:27:18.560 --> 00:27:20.340
man hurtigt tjene sin løn ind mange gange.

297
00:27:20.840 --> 00:27:23.160
Og derfor er der en høj præmiering af

298
00:27:23.160 --> 00:27:27.480
de gode dealer, eller investment manager, eller hvad

299
00:27:27.480 --> 00:27:28.240
det nu kan være.

300
00:27:29.180 --> 00:27:30.800
Hvad med atmosfæren heromkring?

301
00:27:30.980 --> 00:27:32.920
Nu er der forholdsvis stille i øjeblikket, men

302
00:27:32.920 --> 00:27:35.200
når børsen åbner rundt omkring i verden, når

303
00:27:35.200 --> 00:27:37.580
handelssalen ruller ind, så er det helt anderledes.

304
00:27:38.540 --> 00:27:40.340
Hvis nu vi for eksempel sagde, at I

305
00:27:40.340 --> 00:27:45.540
var kommet på dagen efter, at vi åbnede

306
00:27:45.540 --> 00:27:47.440
her efter nytåret, der skete det, at det

307
00:27:47.440 --> 00:27:51.520
danske obligationsmarked faldt med, og vi snakker nu

308
00:27:51.520 --> 00:27:56.500
lange 20-årige obligationer, der faldt kurserne med

309
00:27:56.500 --> 00:27:58.580
omkring et et kvart point.

310
00:27:58.960 --> 00:27:59.460
Det er meget.

311
00:27:59.580 --> 00:28:02.880
Det svarer til, at renten stiger omkring 0

312
00:28:02.880 --> 00:28:04.780
,20 til en kvart procent cirka.

313
00:28:05.060 --> 00:28:06.320
Det er meget, når der sker det på

314
00:28:06.320 --> 00:28:06.640
sådan en dag.

315
00:28:06.640 --> 00:28:09.500
Der var folk, der var røde i hovederne

316
00:28:09.500 --> 00:28:11.360
og råbte og skrigende herinde, fordi det er

317
00:28:11.360 --> 00:28:13.180
noget, der afføder aktivitet, når der er meget

318
00:28:13.180 --> 00:28:13.720
bevægelse.

319
00:28:14.340 --> 00:28:17.220
Men ellers også, som du siger, når der

320
00:28:17.220 --> 00:28:19.880
er begivenhed i form af handelstal fra ind

321
00:28:19.880 --> 00:28:21.440
- eller udlandet, det kan være amerikanske for

322
00:28:21.440 --> 00:28:23.260
eksempel, eller det kan være tyske, det er

323
00:28:23.260 --> 00:28:25.160
også noget, der giver stor aktivitet, fordi det

324
00:28:25.160 --> 00:28:30.400
skal omgående omsættes i kurserne på verdipapir, både

325
00:28:30.400 --> 00:28:32.580
aktieobligationer og valuta.

326
00:28:33.420 --> 00:28:35.720
Hvordan skal det her handelstal påvirke, for eksempel?

327
00:28:35.720 --> 00:28:38.200
Det er klart, at den stemning betyder også

328
00:28:38.200 --> 00:28:38.480
meget.

329
00:28:39.200 --> 00:28:41.280
Det gør, at det er spændende at være

330
00:28:41.280 --> 00:28:41.480
her.

331
00:28:42.660 --> 00:28:44.880
Man kan også sige næsten lige meget, hvilket

332
00:28:44.880 --> 00:28:45.500
job man har.

333
00:28:45.600 --> 00:28:47.440
Når man engang imellem ringer hjem, hvis man

334
00:28:47.440 --> 00:28:48.720
er ude i byen, så siger man, hvad

335
00:28:48.720 --> 00:28:49.240
sker der?

336
00:28:49.980 --> 00:28:51.860
Der kan så ske diverse ting og sager

337
00:28:51.860 --> 00:28:53.720
i et job, men hvis man ringer hjem

338
00:28:53.720 --> 00:28:55.600
hertil, så er man altid sikker på, at

339
00:28:55.600 --> 00:28:56.620
der er sket en hel masse.

340
00:28:57.420 --> 00:29:00.560
Det gør, at det er virkelig meget spændende

341
00:29:00.560 --> 00:29:02.240
at være herinde i det daglige.

342
00:29:03.440 --> 00:29:04.820
Hvis nu jeg godt kunne tænke mig at

343
00:29:04.820 --> 00:29:06.080
være dealer, hvad gør jeg så?

344
00:29:06.360 --> 00:29:07.520
Hvilken uddannelse skal man tage?

345
00:29:07.600 --> 00:29:08.780
Kan man komme ind fra gaden, eller hvordan?

346
00:29:10.680 --> 00:29:12.480
Du kan meget vanskeligt komme ind fra gaden.

347
00:29:12.580 --> 00:29:13.420
Det kunne man i gamle dage.

348
00:29:13.500 --> 00:29:16.400
Der kunne du komme i lære hos en

349
00:29:16.400 --> 00:29:16.960
vexalér.

350
00:29:17.560 --> 00:29:19.800
Den typiske vej nu om dagen, der er

351
00:29:19.800 --> 00:29:21.180
to måder.

352
00:29:21.880 --> 00:29:23.580
Den ene, det er for eksempel den tur,

353
00:29:23.700 --> 00:29:26.120
jeg har taget, som går på, at jeg

354
00:29:26.120 --> 00:29:28.940
har en uddannelse som civiløkonom fra Ændshøjskylden her

355
00:29:28.940 --> 00:29:32.560
i København, og har derefter været, først var

356
00:29:32.560 --> 00:29:34.000
jeg i en bank, og så er jeg

357
00:29:34.000 --> 00:29:35.820
kommet i et børsmedletilskab siden.

358
00:29:36.940 --> 00:29:39.160
Der er også den anden vej, hvor, og

359
00:29:39.160 --> 00:29:43.180
det er måske nok den, som mange unge

360
00:29:43.180 --> 00:29:44.920
bruger i dag, det er at sige, at

361
00:29:44.920 --> 00:29:48.540
man går ind i bankverdenen og starter simpelthen

362
00:29:48.540 --> 00:29:50.660
som bankelev, når man er færdig med gymnasiet

363
00:29:50.660 --> 00:29:51.960
eller handskolen for eksempel.

364
00:29:52.840 --> 00:29:56.580
Når man har nået en alder af 20

365
00:29:56.580 --> 00:29:58.920
-22 år, så vil man være færdig, og

366
00:29:58.920 --> 00:30:00.540
man vil måske i den periode have prøvet

367
00:30:00.540 --> 00:30:03.380
at være inde i en banksfondsafdeling, og dermed

368
00:30:03.380 --> 00:30:06.300
vil man også have det grundlæggende kendskab til

369
00:30:06.300 --> 00:30:07.100
branchen.

370
00:30:07.760 --> 00:30:09.840
Og det kan meget hurtigt skete til, at

371
00:30:09.840 --> 00:30:12.080
det er de to hovedmåder, man kommer ind

372
00:30:12.080 --> 00:30:13.100
i området på.

373
00:30:15.680 --> 00:30:17.000
Nu herinde ved siden af, der har vi

374
00:30:17.000 --> 00:30:18.320
de to dealerborde derinde.

375
00:30:18.540 --> 00:30:19.800
Når jeg sådan kigger mig rundt, det er

376
00:30:19.800 --> 00:30:21.360
hovedsagelig unge mennesker, der er derinde.

377
00:30:22.140 --> 00:30:23.860
Bliver man for gammel til det her, når

378
00:30:23.860 --> 00:30:25.000
man når de 40, kan man følge med?

379
00:30:26.080 --> 00:30:27.740
Man kan sige, at der sker en naturlig

380
00:30:27.740 --> 00:30:31.080
udvikling igennem årene.

381
00:30:31.380 --> 00:30:33.140
Det er typisk sådan, at de mennesker, som

382
00:30:33.140 --> 00:30:38.880
sidder inde ved vores dealerborde, de er unge,

383
00:30:38.940 --> 00:30:39.760
og der er de i kraft af to

384
00:30:39.760 --> 00:30:40.380
ting, vil jeg sige.

385
00:30:40.800 --> 00:30:42.560
Dels fordi det er vigtigt, når du sidder

386
00:30:42.560 --> 00:30:44.860
som for eksempel dealer på danske aktier, så

387
00:30:44.860 --> 00:30:48.040
skal det betyde meget for dig, hvis du

388
00:30:48.040 --> 00:30:49.780
skal købe en postaktie til en kunde for

389
00:30:49.780 --> 00:30:52.820
eksempel, om du så får det et eller

390
00:30:52.820 --> 00:30:54.100
to kurspunkt billigere.

391
00:30:54.380 --> 00:30:55.800
Det skal betyde meget for dig, at du

392
00:30:55.800 --> 00:30:57.080
får det så billigt som muligt ind.

393
00:30:57.080 --> 00:30:59.120
Og derfor skal man sige, at unge mennesker,

394
00:30:59.180 --> 00:31:00.940
det er typisk dem, der er mest entusiastiske

395
00:31:00.940 --> 00:31:02.040
med at få det her.

396
00:31:04.660 --> 00:31:05.240
Søren Hansen?

397
00:31:11.600 --> 00:31:14.920
Det bliver til, at vi skal optage lånet

398
00:31:14.920 --> 00:31:16.580
for fyren.

399
00:31:18.320 --> 00:31:21.800
Jeg mener godt på både den form og

400
00:31:21.800 --> 00:31:22.400
den langtidsform.

401
00:31:22.560 --> 00:31:23.600
Nej, det er ikke det.

402
00:31:24.380 --> 00:31:25.500
Ja, okay.

403
00:31:26.040 --> 00:31:26.700
Det er godt nok.

404
00:31:28.180 --> 00:31:29.200
Jeg vil helst gøre det på den måde,

405
00:31:29.280 --> 00:31:31.080
så vi tager et nyt senere, ikke?

406
00:31:31.280 --> 00:31:32.180
Ja, det kan jeg trække sig af.

407
00:31:32.400 --> 00:31:33.300
Okay, hej.
  • Gadstrup Idrætsforening havde opvisning i Ramsøhallen
  • Roar kunne i dag sikker sig oprykning til 1. division hvis de vandt i dag mod Ydun
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 279 5
Varighed tidskode
00:22:43:00
Varighed sekunder
1363
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1613
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer