- Gadstrup Idrætsforening havde opvisning i Ramsøhallen
- Roar kunne i dag sikker sig oprykning til 1. division hvis de vandt i dag mod Ydun
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:47.560 --> 00:00:51.160 Søndag aftenen viste vi en timers uddrag fra 2 00:00:51.160 --> 00:00:55.580 den store gymnastikopvisning i Ramsøhallen, hvor Galstrup Idrætsforening 3 00:00:55.580 --> 00:00:57.600 satte punktum for vintersæsonen. 4 00:00:58.180 --> 00:00:59.760 Desværre havde vi ikke mulighed for at vise 5 00:00:59.760 --> 00:01:02.060 alle holdene i vores udsendelse søndag. 6 00:01:02.700 --> 00:01:04.700 Det er der naturligvis nogen af børnene, der 7 00:01:04.700 --> 00:01:06.620 er blevet kede af, og derfor har vi 8 00:01:06.620 --> 00:01:09.100 valgt her i aften at vise glimt med 9 00:01:09.100 --> 00:01:10.880 de hold, som ikke var med i vores 10 00:01:10.880 --> 00:01:12.040 program i søndags. 11 00:01:12.040 --> 00:01:15.540 Vi starter med springpiger 2. 12 00:01:15.640 --> 00:01:15.960 til 3. 13 00:01:16.100 --> 00:01:19.480 klasse under ledelse af Helle, Jacob og Vicky. 14 00:01:23.520 --> 00:01:27.400 De vælger for sikkerhedens skyld måske at gå 15 00:01:27.400 --> 00:01:28.580 over på den bløde måt og lave håndstand 16 00:01:28.580 --> 00:01:28.840 og rulle. 17 00:01:30.400 --> 00:01:32.080 Det kan godt være lidt hårdt i starten, 18 00:01:32.120 --> 00:01:36.700 når man træner det, at gymnasterne dunker lidt 19 00:01:36.700 --> 00:01:39.480 på ryggen på rullemotten. 20 00:01:39.480 --> 00:01:41.940 Så derfor har de her valgt at være 21 00:01:41.940 --> 00:01:43.620 sikre på, at de lander blødt, indtil de 22 00:01:43.620 --> 00:01:45.000 får den helt rigtige fornemmelse af at rulle 23 00:01:45.000 --> 00:01:46.200 fra håndstanden af. 24 00:01:46.980 --> 00:01:49.920 Man skal simpelthen huske at rulle sig sammen, 25 00:01:49.940 --> 00:01:50.460 når man går ned? 26 00:01:50.460 --> 00:01:51.760 Man skal huske, at når man er nede 27 00:01:51.760 --> 00:01:53.840 først, når man er, at man selvfølgelig ikke 28 00:01:53.840 --> 00:01:55.700 skal rulle sig sammen direkte fra håndstanden, men 29 00:01:55.700 --> 00:01:57.840 man skal først ned og støtte på nakken 30 00:01:57.840 --> 00:01:58.340 og så rulle. 31 00:02:02.820 --> 00:02:04.740 Så jo dygtigere man bliver til det, jo 32 00:02:04.740 --> 00:02:06.940 mere strakt kan man rulle. 33 00:02:08.039 --> 00:02:10.620 Så har man en god fornemmelse af, hvor 34 00:02:10.620 --> 00:02:11.860 meget man kan bøje ryggen og hvor lidt 35 00:02:11.860 --> 00:02:13.000 man kan bøje ryggen, hvor det kan løse 36 00:02:13.000 --> 00:02:13.300 at rulle. 37 00:02:14.760 --> 00:02:15.820 Så du lige vil ikke have at slå 38 00:02:15.820 --> 00:02:18.160 kolbette ude på en landevej, uden at slå 39 00:02:18.160 --> 00:02:18.260 dig? 40 00:02:18.620 --> 00:02:19.400 Det kan man sagtens. 41 00:02:19.520 --> 00:02:20.840 Det er ikke noget problem, hvis man er 42 00:02:20.840 --> 00:02:21.120 dygtig. 43 00:02:42.920 --> 00:02:44.220 Hæve dine samme tilhjælp til. 44 00:02:45.980 --> 00:02:48.140 Og stræk benene i starten. 45 00:03:01.390 --> 00:03:02.550 Og igen møllen her. 46 00:03:03.650 --> 00:03:03.750 Ja. 47 00:03:15.620 --> 00:03:17.420 Sjovt nok har piger lettere ved at strække 48 00:03:17.420 --> 00:03:20.500 benene end drenge, de har, når de laver 49 00:03:20.500 --> 00:03:22.440 møllevendinger. 50 00:03:22.700 --> 00:03:23.700 Og jo mere man kan strække benene, jo 51 00:03:23.700 --> 00:03:24.800 mere sving kommer der også på dem. 52 00:03:28.830 --> 00:03:29.810 Det er en fin mølle. 53 00:03:30.510 --> 00:03:31.550 Og det er også meget fint. 54 00:03:32.930 --> 00:03:33.630 Ja, det er flot. 55 00:03:34.970 --> 00:03:36.050 Nu skal vi prøve at lægge mærke til, 56 00:03:36.090 --> 00:03:38.130 om de får strakt ud i hoften, og 57 00:03:38.130 --> 00:03:39.230 om de ikke krydrer sig sammen. 58 00:03:39.550 --> 00:03:40.370 Det er meget fint. 59 00:03:41.270 --> 00:03:42.110 Nu er jeg helt ude i hoften. 60 00:03:43.670 --> 00:03:45.190 Og hende her, ja. 61 00:03:53.330 --> 00:03:54.170 Først af rammerspring. 62 00:03:54.670 --> 00:03:55.570 Få samlet benene. 63 00:03:56.150 --> 00:03:57.770 Og så langt tilbage. 64 00:03:58.890 --> 00:03:59.790 Og strække ud i hoften. 65 00:04:04.490 --> 00:04:05.450 Ja, det er klart ikke noget bedre end 66 00:04:05.450 --> 00:04:05.970 drengene, det her. 67 00:04:07.790 --> 00:04:09.270 Og det er direkte flikflak. 68 00:04:12.370 --> 00:04:14.130 Rammerspring og flikflak. 69 00:04:14.450 --> 00:04:15.170 Sådan skal det gøres. 70 00:04:44.080 --> 00:04:47.640 Ja, tak til springpigerne af den tredje klasse. 71 00:04:49.360 --> 00:04:52.760 Og fortælende kapsalver fra godt og vel et 72 00:04:52.760 --> 00:04:53.680 par hundrede tilskuere. 73 00:05:17.260 --> 00:05:20.180 Ja, så tager vi springen, rent aldersmæssigt i 74 00:05:20.180 --> 00:05:23.560 hvert fald, fra den tredje klasse, som vi 75 00:05:23.560 --> 00:05:24.060 så før. 76 00:05:24.200 --> 00:05:25.200 Og nu op til 8. 77 00:05:25.300 --> 00:05:25.840 og 9. 78 00:05:25.960 --> 00:05:26.400 klasse. 79 00:05:27.660 --> 00:05:28.620 Julia Rytmepiger. 80 00:07:54.760 --> 00:07:58.740 Ja, og så bliver de næste rytmepiger på 81 00:07:58.740 --> 00:08:01.540 gulvet lidt yngre end dem, vi lige har 82 00:08:01.540 --> 00:08:01.840 set. 83 00:08:02.020 --> 00:08:02.480 Det er 5. 84 00:08:02.620 --> 00:08:03.000 klasse. 85 00:08:04.100 --> 00:08:06.900 Ja, det her, det er Karina og Lisette, 86 00:08:07.080 --> 00:08:09.020 der er instruktører. 87 00:08:09.640 --> 00:08:11.060 Og det er noget større hold, vi får 88 00:08:11.060 --> 00:08:11.920 ind i halvet. 89 00:08:13.280 --> 00:08:16.680 Ja, det bliver spændende at se, om instruktøren 90 00:08:16.680 --> 00:08:20.000 har forstået at vælge nogle bevægelser, der passer 91 00:08:20.000 --> 00:08:22.060 til de små arme og små ben, som 92 00:08:22.060 --> 00:08:22.680 pigerne her har. 93 00:08:23.580 --> 00:08:25.460 Det farlige ved at lave rytmisk musik kan 94 00:08:25.460 --> 00:08:27.160 være, at man ofte kommer til at bruge 95 00:08:27.160 --> 00:08:30.000 musik, der er tilpas i instruktøren selv. 96 00:08:30.000 --> 00:08:31.240 Det vil sige, at når instruktøren selv laver 97 00:08:31.240 --> 00:08:34.039 sin rytmeserie, så passer den motorisk til hende 98 00:08:34.039 --> 00:08:34.280 selv. 99 00:08:34.340 --> 00:08:36.020 Men når man kommer ned til børnene, så 100 00:08:36.020 --> 00:08:37.320 svinger de jo meget hurtigere, ved det, at 101 00:08:37.320 --> 00:08:38.419 de har mindre arme og mindre ben. 102 00:08:38.940 --> 00:08:40.740 Derfor skal man altid sørge for at køre 103 00:08:40.740 --> 00:08:43.700 musikken hurtigere, end det passer til en selv. 104 00:08:44.240 --> 00:08:45.140 Nu får vi se, hvad hun har fundet 105 00:08:45.140 --> 00:08:49.400 på af forskellige opstillinger og samarbejde og bevægelse. 106 00:11:51.570 --> 00:11:55.370 Hvad er det, 107 00:12:04.740 --> 00:12:30.920 du 108 00:12:37.710 --> 00:12:37.810 har fundet på af forskellige opstillinger og samarbejde 109 00:12:37.810 --> 00:12:37.910 og bevægelse? 110 00:12:48.160 --> 00:12:49.440 Ja, det var rart at se. 111 00:12:50.220 --> 00:12:51.100 Jeg var helt nervøs for, at det skulle 112 00:12:51.100 --> 00:12:52.580 fortsætte i den første stil. 113 00:12:52.700 --> 00:12:54.280 Men det var dejligt at se, at de 114 00:12:54.280 --> 00:12:56.200 også kunne få noget fod under sig og 115 00:12:56.200 --> 00:12:58.040 få rørt og bevæget hele kroppen. 116 00:12:58.260 --> 00:12:58.920 Det er jo det, der drejer sig om, 117 00:12:58.980 --> 00:12:59.860 når man laver rytmisk musik. 118 00:13:00.000 --> 00:13:01.980 At bevæge sig i alle planer og få 119 00:13:01.980 --> 00:13:04.460 rørt alle muskler og helt særligt få hoppet 120 00:13:04.460 --> 00:13:06.960 og drejet og lavet store bevægelser. 121 00:13:07.080 --> 00:13:08.480 Så det lykkedes fint her til sidst. 122 00:13:09.340 --> 00:13:12.780 Så er vi gået en lidt yngre overgang. 123 00:13:12.920 --> 00:13:15.800 Springpiger, fjerde til femte klasse. 124 00:13:16.980 --> 00:13:20.620 Der er fire instrumentører på her, som vi 125 00:13:20.620 --> 00:13:20.960 kunne se. 126 00:13:21.380 --> 00:13:23.600 Charlotte, Helle, Ove og Rie. 127 00:15:01.890 --> 00:15:03.030 Jeg synes, at vi har set en stor 128 00:15:03.030 --> 00:15:04.790 pigeafdeling i dag. 129 00:15:14.700 --> 00:15:17.400 Men er det pigerne, der mere går til 130 00:15:17.400 --> 00:15:19.100 gymnastik, mens drengene udspiller fodbold? 131 00:15:19.980 --> 00:15:21.340 Ja, det er det desværre. 132 00:15:24.820 --> 00:15:25.360 Drengene er mange, men det er de, der 133 00:15:25.360 --> 00:15:25.460 gør det. 134 00:15:25.460 --> 00:15:29.300 Mange drenge vil hellere spille bold, men de 135 00:15:29.300 --> 00:15:32.580 drenge, der går til gymnastik, finder ud af, 136 00:15:32.680 --> 00:15:34.760 hvor mange muligheder der er indenfor gymnastikken. 137 00:15:35.160 --> 00:15:37.080 Vi har også set, hvor langt man kan 138 00:15:37.080 --> 00:15:37.260 nå. 139 00:15:37.540 --> 00:15:39.680 Vi får også senere at se, at det 140 00:15:39.680 --> 00:15:41.780 er helt store drenge, hvor utroligt dygtige man 141 00:15:41.780 --> 00:15:44.840 kan blive, når man kommer op og får 142 00:15:44.840 --> 00:15:45.240 lært at springe. 143 00:15:45.360 --> 00:15:46.740 Det er helt svært at springe. 144 00:15:47.160 --> 00:15:48.440 Det er en fornøjelse at gå til gymnastik. 145 00:15:49.180 --> 00:15:50.560 At kunne tumme sig sådan i luften. 146 00:15:59.330 --> 00:16:01.890 Her har vi trampolinen i nærpille og kan 147 00:16:01.890 --> 00:16:05.670 fornemme den affedring, eller hvad skal man sige, 148 00:16:06.090 --> 00:16:07.610 afsæt, det giver på sådan en. 149 00:16:12.270 --> 00:16:13.510 Det er klart, at det helt store højde 150 00:16:13.510 --> 00:16:15.390 når de ikke, fordi de ikke kan trykke 151 00:16:15.390 --> 00:16:16.650 trampolinen så meget i bordet. 152 00:16:16.990 --> 00:16:18.070 Men bare lige at komme op i luften 153 00:16:18.070 --> 00:16:19.290 og hænge og svæve, det er en sjov 154 00:16:19.290 --> 00:16:19.650 fornøjelse. 155 00:16:32.540 --> 00:16:35.560 Gymnastik er en af de største idrætsgrene i 156 00:16:35.560 --> 00:16:37.440 Danmark, og jeg ved ikke, hvad det er. 157 00:16:37.440 --> 00:16:39.940 Der er en masse gode sammenhold. 158 00:16:40.040 --> 00:16:42.400 Der er ikke så meget indbyrdeskonkurrence. 159 00:16:42.540 --> 00:16:45.800 Man hæpper meget hinanden op og har meget 160 00:16:45.800 --> 00:16:47.040 sammen om de ting, man laver. 161 00:17:16.760 --> 00:17:19.220 Søndag eftermiddag kunne Roers herre i 2. 162 00:17:19.260 --> 00:17:22.079 division i håndbold sikre sig et direkte adgang 163 00:17:22.079 --> 00:17:22.500 til 1. 164 00:17:22.599 --> 00:17:22.960 division. 165 00:17:23.619 --> 00:17:26.680 Kravet var, at Roer hjemme vandkampen imod Ydun, 166 00:17:27.060 --> 00:17:29.920 samtidig med, at Holte satte point til i 167 00:17:29.920 --> 00:17:32.160 udekampen mod Braushøjden. 168 00:17:32.160 --> 00:17:35.080 De to kampe startede samtidig, og undervejs i 169 00:17:35.080 --> 00:17:37.480 kampen af skiftede stillingen, så den af både 170 00:17:37.480 --> 00:17:41.180 Roer, Braushøjden og Holte på skift satte sig 171 00:17:41.180 --> 00:17:42.560 på den forjættede 1. 172 00:17:42.700 --> 00:17:44.660 plads, som gav direkte adgang til 1. 173 00:17:44.760 --> 00:17:45.200 division. 174 00:17:45.980 --> 00:17:49.500 Kampen mellem Roer og Ydun blev et nervepirrende 175 00:17:49.500 --> 00:17:53.200 opgør, hvor både spillere, ledere og publikum måtte 176 00:17:53.200 --> 00:17:55.280 hele følelsesregistret igennem. 177 00:17:56.200 --> 00:17:59.340 Lad os her genopleve den sindsoprivne afslutning for 178 00:17:59.340 --> 00:17:59.840 kampen. 179 00:17:59.840 --> 00:18:02.500 Vi kommer ind ved stillingen 20.19 til 180 00:18:02.500 --> 00:18:02.940 Ydun. 181 00:18:35.730 --> 00:18:36.570 Der er slet ikke noget at spille for, 182 00:18:36.650 --> 00:18:38.190 der kan ikke nå noget som helst. 183 00:18:39.330 --> 00:18:44.850 Jens Mollerup her får udlignet til 20.20, 184 00:18:45.110 --> 00:18:50.550 og nu er der bare 30 sekunder tilbage. 185 00:18:51.090 --> 00:18:52.730 Et halvt minut er der tilbage. 186 00:19:06.930 --> 00:19:10.490 Flot rødning af Mathias Holm og Roer. 187 00:19:10.630 --> 00:19:12.730 Roer har de 39,8 sekunder. 188 00:19:17.170 --> 00:19:19.850 Der er et dømt straffekast til Roer, og 189 00:19:19.850 --> 00:19:21.730 3 sekunder er der tilbage. 190 00:19:21.730 --> 00:19:23.510 Der er 3 sekunder tilbage. 191 00:19:24.170 --> 00:19:27.970 Stillingen er 20.20, og Roer skal vinde 192 00:19:27.970 --> 00:19:30.430 det her opgør, hvis vi skal gøre sig 193 00:19:30.430 --> 00:19:32.730 forhåbninger om oprykning til 1. 194 00:19:32.810 --> 00:19:33.110 division. 195 00:19:33.270 --> 00:19:35.650 Men det afhænger selvfølgelig også af, hvordan det 196 00:19:35.650 --> 00:19:39.070 er gået i den anden kamp mellem Dragsholm 197 00:19:39.070 --> 00:19:39.470 og Holte. 198 00:19:39.550 --> 00:19:42.550 Men sidste gang vi hørte det deroppefra, der 199 00:19:42.550 --> 00:19:45.250 var Jeppe Holte og Dragsholm foran med 3 200 00:19:45.250 --> 00:19:47.630 mål, og det var jo rigtig godt for 201 00:19:47.630 --> 00:19:51.010 Roer at holde til skuldesætte point til. 202 00:19:55.370 --> 00:20:00.790 Og det er Roers playmaker og normalt meget 203 00:20:00.790 --> 00:20:03.070 sikre straffesparkskytte Flemming B. 204 00:20:03.170 --> 00:20:05.930 Larsen, som skal tage sig af det her 205 00:20:05.930 --> 00:20:06.570 straffekast. 206 00:20:06.690 --> 00:20:08.750 Han går lidt rundt og kaster med bolden. 207 00:20:08.910 --> 00:20:11.570 Han ved ikke som helst om, hvordan det 208 00:20:11.570 --> 00:20:13.610 står til i kampen mellem Dragsholm og Holte. 209 00:20:13.610 --> 00:20:17.470 Det eneste han ved, det er, at han 210 00:20:17.470 --> 00:20:22.990 skal score nu, hvis Roer skal have chancen 211 00:20:22.990 --> 00:20:24.450 for den direkte oprykning. 212 00:20:31.050 --> 00:20:40.050 Ja, Flemming, Flemming råbes der nu fra alle 213 00:20:40.050 --> 00:20:42.090 ved 100 tilscore her i Roskilde. 214 00:20:42.090 --> 00:20:42.850 Flemming B. 215 00:20:42.930 --> 00:20:43.350 Larsen. 216 00:20:48.480 --> 00:20:49.480 Han misser den. 217 00:20:51.240 --> 00:20:53.660 Åh, stakkels, stakkels Flemming B. 218 00:20:53.720 --> 00:20:58.580 Larsen, som her ligger inde på gulvet i 219 00:20:58.580 --> 00:21:02.720 bare ærvelse for at trøste Jens Mollerup, også 220 00:21:02.720 --> 00:21:08.400 en ydung spiller, hen og trøste Flemming B. 221 00:21:08.500 --> 00:21:08.960 Larsen. 222 00:21:09.640 --> 00:21:11.320 Åh, hvor er det sødt, og hvor må 223 00:21:11.320 --> 00:21:13.120 han føle sig ensom lige i øjeblikket. 224 00:21:13.120 --> 00:21:17.380 Men også holdleder Hans Wolmer, andre ydungledere og 225 00:21:17.380 --> 00:21:19.640 andre er hen og trøste Flemming B. 226 00:21:23.280 --> 00:21:24.020 Larsen. 227 00:21:24.020 --> 00:21:28.520 Og vi har et resultat fra Braugsholm, og 228 00:21:28.520 --> 00:21:33.360 det siger at Braugsholm scorer 22 og Holte 229 00:21:33.360 --> 00:21:34.200 23. 230 00:21:34.880 --> 00:21:36.760 Og så kom resultatet. 231 00:21:37.240 --> 00:21:43.720 Holte vandt 23-22 over Braugsholm, og det 232 00:21:43.720 --> 00:21:47.820 bliver altså Holte, som sikrer sig den direkte 233 00:21:47.820 --> 00:21:49.880 oprykning til første divisionen. 234 00:21:49.880 --> 00:21:52.640 Åh, hvor er det ærgerligt set med Roers 235 00:21:52.640 --> 00:21:53.100 øjne. 236 00:21:53.740 --> 00:21:55.440 Så snært, så spændende. 237 00:21:56.440 --> 00:21:59.480 Det var en fantastisk afslutning på en lang 238 00:21:59.480 --> 00:21:59.920 sæson. 239 00:22:00.600 --> 00:22:02.600 Resultatet betyder, at Roer nu skal ud i 240 00:22:02.600 --> 00:22:04.720 to kvalifikationskampe mod Brønderslev. 241 00:22:05.300 --> 00:22:08.460 Roer lægger ud på hjemmebane i Roskildehallen søndag 242 00:22:08.460 --> 00:22:08.900 den 1. 243 00:22:09.020 --> 00:22:10.960 april med start enten kl. 244 00:22:11.080 --> 00:22:13.840 16 eller 16.30. Og så er der 245 00:22:13.840 --> 00:22:16.100 returopgør i Brønderslev den 8. 246 00:22:16.240 --> 00:22:16.780 april. 247 00:22:17.180 --> 00:22:17.980 Held og lykke, Roer. 248 00:25:22.440 --> 00:25:25.760 Mit arbejde består i, at de kunder, og 249 00:25:25.760 --> 00:25:31.060 det kan være privatpersoner eller virksomheder, som vælger 250 00:25:31.060 --> 00:25:33.700 at sige, at styringen af vores formue eller 251 00:25:33.700 --> 00:25:37.040 værdipapirbeholdning ikke er noget, vi selv har know 252 00:25:37.040 --> 00:25:38.820 -how'en til at tage os af. 253 00:25:39.260 --> 00:25:40.800 Det vil vi gerne lægge ud til en 254 00:25:40.800 --> 00:25:41.340 børsmaler. 255 00:25:41.800 --> 00:25:43.560 Der kan de i det tilfælde komme til 256 00:25:43.560 --> 00:25:46.500 foldmøden, og der vil det så være mig 257 00:25:46.500 --> 00:25:48.460 eller en af mine kollegaer her i området, 258 00:25:48.460 --> 00:25:51.220 som tager sig af den daglige styring af 259 00:25:51.220 --> 00:25:52.820 den pågældende værdipapirbeholdning. 260 00:25:53.340 --> 00:25:55.420 Og det vil sige, at mit job i 261 00:25:55.420 --> 00:25:58.000 det daglige består i at handle både danske 262 00:25:58.000 --> 00:26:01.780 aktieobligationer, udenlændske aktieobligationer og valuta. 263 00:26:03.760 --> 00:26:05.700 Det skal ikke være nogen hindelighed, at der 264 00:26:05.700 --> 00:26:07.440 kan være ganske gode penge i at være 265 00:26:07.440 --> 00:26:07.880 dealer. 266 00:26:08.440 --> 00:26:10.580 Var det det, der gjorde, at du valgte 267 00:26:10.580 --> 00:26:11.340 netop det her job? 268 00:26:11.460 --> 00:26:12.500 Eller hvad er det, der trækker ved det? 269 00:26:13.620 --> 00:26:17.280 Det som er den alt overvejende tiltrækning ved 270 00:26:17.280 --> 00:26:21.600 et job som det her, det er et 271 00:26:21.600 --> 00:26:23.680 luftigt udtryk, men det er hele stemningen omkring 272 00:26:23.680 --> 00:26:23.840 det. 273 00:26:24.060 --> 00:26:26.800 Det er et job, som er utroligt let 274 00:26:26.800 --> 00:26:28.780 at måle, om du er god eller dårlig 275 00:26:28.780 --> 00:26:29.180 til det. 276 00:26:29.900 --> 00:26:32.000 Han er sagt som, at når du er 277 00:26:32.000 --> 00:26:33.260 god og spiller en fodboldkamp, så kan du 278 00:26:33.260 --> 00:26:34.620 altid se bagefter, om det har været en 279 00:26:34.620 --> 00:26:35.500 god eller en dårlig kamp. 280 00:26:37.020 --> 00:26:38.540 Eller visende i form af, om du har 281 00:26:38.540 --> 00:26:39.240 tabt eller vundet. 282 00:26:39.400 --> 00:26:41.640 Sådan er det faktisk også i et dagligt 283 00:26:41.640 --> 00:26:43.000 arbejde i et børsmedlemskab. 284 00:26:43.280 --> 00:26:45.180 Fordi det hele det ender op i, har 285 00:26:45.180 --> 00:26:46.900 du tjent penge eller har du tabt penge? 286 00:26:46.900 --> 00:26:52.760 For mennesker, som er præstationsorienterede, så er det 287 00:26:52.760 --> 00:26:53.880 simpelthen det ideelle job. 288 00:26:54.360 --> 00:26:57.380 Det er den overvejende faktor. 289 00:26:58.760 --> 00:27:03.540 For de fleste af os herinde, vi vil 290 00:27:03.540 --> 00:27:04.360 også gerne tjene penge. 291 00:27:04.820 --> 00:27:09.180 Måske unge mennesker, som vil prøve at få 292 00:27:09.180 --> 00:27:12.220 en fornuftig løn hurtigt, der er der nok 293 00:27:12.220 --> 00:27:14.380 en vis tiltrækning til et børsmedlemskab. 294 00:27:14.380 --> 00:27:16.520 Og i sammenhængen kan man sige, at hvis 295 00:27:16.520 --> 00:27:18.560 man er god til det her, så kan 296 00:27:18.560 --> 00:27:20.340 man hurtigt tjene sin løn ind mange gange. 297 00:27:20.840 --> 00:27:23.160 Og derfor er der en høj præmiering af 298 00:27:23.160 --> 00:27:27.480 de gode dealer, eller investment manager, eller hvad 299 00:27:27.480 --> 00:27:28.240 det nu kan være. 300 00:27:29.180 --> 00:27:30.800 Hvad med atmosfæren heromkring? 301 00:27:30.980 --> 00:27:32.920 Nu er der forholdsvis stille i øjeblikket, men 302 00:27:32.920 --> 00:27:35.200 når børsen åbner rundt omkring i verden, når 303 00:27:35.200 --> 00:27:37.580 handelssalen ruller ind, så er det helt anderledes. 304 00:27:38.540 --> 00:27:40.340 Hvis nu vi for eksempel sagde, at I 305 00:27:40.340 --> 00:27:45.540 var kommet på dagen efter, at vi åbnede 306 00:27:45.540 --> 00:27:47.440 her efter nytåret, der skete det, at det 307 00:27:47.440 --> 00:27:51.520 danske obligationsmarked faldt med, og vi snakker nu 308 00:27:51.520 --> 00:27:56.500 lange 20-årige obligationer, der faldt kurserne med 309 00:27:56.500 --> 00:27:58.580 omkring et et kvart point. 310 00:27:58.960 --> 00:27:59.460 Det er meget. 311 00:27:59.580 --> 00:28:02.880 Det svarer til, at renten stiger omkring 0 312 00:28:02.880 --> 00:28:04.780 ,20 til en kvart procent cirka. 313 00:28:05.060 --> 00:28:06.320 Det er meget, når der sker det på 314 00:28:06.320 --> 00:28:06.640 sådan en dag. 315 00:28:06.640 --> 00:28:09.500 Der var folk, der var røde i hovederne 316 00:28:09.500 --> 00:28:11.360 og råbte og skrigende herinde, fordi det er 317 00:28:11.360 --> 00:28:13.180 noget, der afføder aktivitet, når der er meget 318 00:28:13.180 --> 00:28:13.720 bevægelse. 319 00:28:14.340 --> 00:28:17.220 Men ellers også, som du siger, når der 320 00:28:17.220 --> 00:28:19.880 er begivenhed i form af handelstal fra ind 321 00:28:19.880 --> 00:28:21.440 - eller udlandet, det kan være amerikanske for 322 00:28:21.440 --> 00:28:23.260 eksempel, eller det kan være tyske, det er 323 00:28:23.260 --> 00:28:25.160 også noget, der giver stor aktivitet, fordi det 324 00:28:25.160 --> 00:28:30.400 skal omgående omsættes i kurserne på verdipapir, både 325 00:28:30.400 --> 00:28:32.580 aktieobligationer og valuta. 326 00:28:33.420 --> 00:28:35.720 Hvordan skal det her handelstal påvirke, for eksempel? 327 00:28:35.720 --> 00:28:38.200 Det er klart, at den stemning betyder også 328 00:28:38.200 --> 00:28:38.480 meget. 329 00:28:39.200 --> 00:28:41.280 Det gør, at det er spændende at være 330 00:28:41.280 --> 00:28:41.480 her. 331 00:28:42.660 --> 00:28:44.880 Man kan også sige næsten lige meget, hvilket 332 00:28:44.880 --> 00:28:45.500 job man har. 333 00:28:45.600 --> 00:28:47.440 Når man engang imellem ringer hjem, hvis man 334 00:28:47.440 --> 00:28:48.720 er ude i byen, så siger man, hvad 335 00:28:48.720 --> 00:28:49.240 sker der? 336 00:28:49.980 --> 00:28:51.860 Der kan så ske diverse ting og sager 337 00:28:51.860 --> 00:28:53.720 i et job, men hvis man ringer hjem 338 00:28:53.720 --> 00:28:55.600 hertil, så er man altid sikker på, at 339 00:28:55.600 --> 00:28:56.620 der er sket en hel masse. 340 00:28:57.420 --> 00:29:00.560 Det gør, at det er virkelig meget spændende 341 00:29:00.560 --> 00:29:02.240 at være herinde i det daglige. 342 00:29:03.440 --> 00:29:04.820 Hvis nu jeg godt kunne tænke mig at 343 00:29:04.820 --> 00:29:06.080 være dealer, hvad gør jeg så? 344 00:29:06.360 --> 00:29:07.520 Hvilken uddannelse skal man tage? 345 00:29:07.600 --> 00:29:08.780 Kan man komme ind fra gaden, eller hvordan? 346 00:29:10.680 --> 00:29:12.480 Du kan meget vanskeligt komme ind fra gaden. 347 00:29:12.580 --> 00:29:13.420 Det kunne man i gamle dage. 348 00:29:13.500 --> 00:29:16.400 Der kunne du komme i lære hos en 349 00:29:16.400 --> 00:29:16.960 vexalér. 350 00:29:17.560 --> 00:29:19.800 Den typiske vej nu om dagen, der er 351 00:29:19.800 --> 00:29:21.180 to måder. 352 00:29:21.880 --> 00:29:23.580 Den ene, det er for eksempel den tur, 353 00:29:23.700 --> 00:29:26.120 jeg har taget, som går på, at jeg 354 00:29:26.120 --> 00:29:28.940 har en uddannelse som civiløkonom fra Ændshøjskylden her 355 00:29:28.940 --> 00:29:32.560 i København, og har derefter været, først var 356 00:29:32.560 --> 00:29:34.000 jeg i en bank, og så er jeg 357 00:29:34.000 --> 00:29:35.820 kommet i et børsmedletilskab siden. 358 00:29:36.940 --> 00:29:39.160 Der er også den anden vej, hvor, og 359 00:29:39.160 --> 00:29:43.180 det er måske nok den, som mange unge 360 00:29:43.180 --> 00:29:44.920 bruger i dag, det er at sige, at 361 00:29:44.920 --> 00:29:48.540 man går ind i bankverdenen og starter simpelthen 362 00:29:48.540 --> 00:29:50.660 som bankelev, når man er færdig med gymnasiet 363 00:29:50.660 --> 00:29:51.960 eller handskolen for eksempel. 364 00:29:52.840 --> 00:29:56.580 Når man har nået en alder af 20 365 00:29:56.580 --> 00:29:58.920 -22 år, så vil man være færdig, og 366 00:29:58.920 --> 00:30:00.540 man vil måske i den periode have prøvet 367 00:30:00.540 --> 00:30:03.380 at være inde i en banksfondsafdeling, og dermed 368 00:30:03.380 --> 00:30:06.300 vil man også have det grundlæggende kendskab til 369 00:30:06.300 --> 00:30:07.100 branchen. 370 00:30:07.760 --> 00:30:09.840 Og det kan meget hurtigt skete til, at 371 00:30:09.840 --> 00:30:12.080 det er de to hovedmåder, man kommer ind 372 00:30:12.080 --> 00:30:13.100 i området på. 373 00:30:15.680 --> 00:30:17.000 Nu herinde ved siden af, der har vi 374 00:30:17.000 --> 00:30:18.320 de to dealerborde derinde. 375 00:30:18.540 --> 00:30:19.800 Når jeg sådan kigger mig rundt, det er 376 00:30:19.800 --> 00:30:21.360 hovedsagelig unge mennesker, der er derinde. 377 00:30:22.140 --> 00:30:23.860 Bliver man for gammel til det her, når 378 00:30:23.860 --> 00:30:25.000 man når de 40, kan man følge med? 379 00:30:26.080 --> 00:30:27.740 Man kan sige, at der sker en naturlig 380 00:30:27.740 --> 00:30:31.080 udvikling igennem årene. 381 00:30:31.380 --> 00:30:33.140 Det er typisk sådan, at de mennesker, som 382 00:30:33.140 --> 00:30:38.880 sidder inde ved vores dealerborde, de er unge, 383 00:30:38.940 --> 00:30:39.760 og der er de i kraft af to 384 00:30:39.760 --> 00:30:40.380 ting, vil jeg sige. 385 00:30:40.800 --> 00:30:42.560 Dels fordi det er vigtigt, når du sidder 386 00:30:42.560 --> 00:30:44.860 som for eksempel dealer på danske aktier, så 387 00:30:44.860 --> 00:30:48.040 skal det betyde meget for dig, hvis du 388 00:30:48.040 --> 00:30:49.780 skal købe en postaktie til en kunde for 389 00:30:49.780 --> 00:30:52.820 eksempel, om du så får det et eller 390 00:30:52.820 --> 00:30:54.100 to kurspunkt billigere. 391 00:30:54.380 --> 00:30:55.800 Det skal betyde meget for dig, at du 392 00:30:55.800 --> 00:30:57.080 får det så billigt som muligt ind. 393 00:30:57.080 --> 00:30:59.120 Og derfor skal man sige, at unge mennesker, 394 00:30:59.180 --> 00:31:00.940 det er typisk dem, der er mest entusiastiske 395 00:31:00.940 --> 00:31:02.040 med at få det her. 396 00:31:04.660 --> 00:31:05.240 Søren Hansen? 397 00:31:11.600 --> 00:31:14.920 Det bliver til, at vi skal optage lånet 398 00:31:14.920 --> 00:31:16.580 for fyren. 399 00:31:18.320 --> 00:31:21.800 Jeg mener godt på både den form og 400 00:31:21.800 --> 00:31:22.400 den langtidsform. 401 00:31:22.560 --> 00:31:23.600 Nej, det er ikke det. 402 00:31:24.380 --> 00:31:25.500 Ja, okay. 403 00:31:26.040 --> 00:31:26.700 Det er godt nok. 404 00:31:28.180 --> 00:31:29.200 Jeg vil helst gøre det på den måde, 405 00:31:29.280 --> 00:31:31.080 så vi tager et nyt senere, ikke? 406 00:31:31.280 --> 00:31:32.180 Ja, det kan jeg trække sig af. 407 00:31:32.400 --> 00:31:33.300 Okay, hej.
Serie
Dato udgivet
Kommentarer