- Portræt af Roskilde Frømandsklub
- De Danske mesterskaber i ungdomsboksning blev afviklet i Baunehøjskole i Jyllinge
- Moden fra 1968 bliver vist af børn i 1987
- Roskilde Bindericentral
- Nye bøger om lokal historie vises på Roskilde Museum
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:34:11.960 --> 00:34:15.739 Hvad glæder I jer til næste år, når 2 00:34:15.739 --> 00:34:16.739 der skal være 24 her igen? 3 00:34:17.120 --> 00:34:17.300 Hvad glæder I jer til næste år, når 4 00:34:17.300 --> 00:34:17.400 der skal være 24 her igen? 5 00:34:57.660 --> 00:34:59.640 Koffertvendt og hurtigt tørnet. 6 00:35:00.280 --> 00:35:00.460 Koffertvendt og hurtigt tørnet. 7 00:35:00.460 --> 00:35:02.920 I bikinien har Sine valgt et konservativt og 8 00:35:02.920 --> 00:35:03.380 smarte plads. 9 00:35:03.700 --> 00:35:04.520 Dagtig sandaler. 10 00:35:05.500 --> 00:35:05.840 Dagtig sandaler. 11 00:35:07.380 --> 00:35:09.260 Kurvetasken er praktisk og åben. 12 00:35:09.740 --> 00:35:12.200 Sololje er vendt udenfor dagens varme. 13 00:35:19.540 --> 00:35:27.590 Det er også det vigtigste arbejde, fordi den 14 00:35:27.590 --> 00:35:33.370 tækker helt selv Erhvervskudspang er kun voksen Og 15 00:35:33.370 --> 00:35:38.090 et skud af den skæbne kromperer Det tager 16 00:35:38.090 --> 00:35:42.170 vi med klusen af ro For at se 17 00:35:42.170 --> 00:35:46.690 selv, kluserne har blivet nævnt For en, to, 18 00:35:46.870 --> 00:35:51.350 tre, hvert skud For en, to, tre, hvert 19 00:35:51.350 --> 00:35:54.230 skud Har stået en knald Og det er 20 00:35:54.230 --> 00:35:57.630 en gommibold Og det er en gommibold Der 21 00:35:57.630 --> 00:36:00.850 er noget på slaget Har stået en knald 22 00:36:00.850 --> 00:36:04.290 Og det er en gommibold Og det er 23 00:36:04.290 --> 00:36:06.910 en gommibold I det næste indslag har Roskilde 24 00:36:06.910 --> 00:36:10.910 Lokaltv besøgt Roskilde Bindecentral Vi skal bl.a. 25 00:36:11.030 --> 00:36:13.690 se under hvilke forhold man laver tørrede blomster 26 00:36:13.690 --> 00:36:17.810 Og forskellige andre spændende og flotte grænser Ivald 27 00:36:17.810 --> 00:36:20.510 Tank Christensen og Jytte Christensen I har denne 28 00:36:20.510 --> 00:36:22.450 her helt specielle forretning her nede i kælderen 29 00:36:22.450 --> 00:36:25.430 på Dronning Sofies vej Hvad er det egentlig 30 00:36:25.430 --> 00:36:26.490 en forretning, vi står midt i? 31 00:36:26.710 --> 00:36:30.290 Fænderier og tækler Hvad bruger man sådan nogle 32 00:36:30.290 --> 00:36:30.610 ting til? 33 00:36:31.410 --> 00:36:36.810 Man bruger mane for blomsteri Ægge, blomsterforretninger, gardener 34 00:36:39.270 --> 00:36:42.730 Men det er jo en forretning fuldt med 35 00:36:42.730 --> 00:36:45.890 mange spændende ting Hvordan fik I idéen til 36 00:36:45.890 --> 00:36:46.690 at starte den her forretning? 37 00:36:46.790 --> 00:36:50.210 Det kom sådan hen ad vejen Hvornår? 38 00:36:50.330 --> 00:36:51.030 Hvor mange år siden er det? 39 00:36:51.330 --> 00:36:55.730 1950 startede vi med det først Sådan noget 40 00:36:55.730 --> 00:36:59.170 som tørrede blomster, hvad bruger man det til? 41 00:37:00.350 --> 00:37:02.830 Udover at man bestiller grænser til begravelser? 42 00:37:03.470 --> 00:37:04.550 Nå, der bruger man det ikke. 43 00:37:04.770 --> 00:37:08.190 Det er friske blomster Der bruger man det 44 00:37:08.190 --> 00:37:14.890 til opsætsgrænser, tørrede grænser Flere opsætser Blandt andet 45 00:37:14.890 --> 00:37:19.170 sådan noget om det der Men hvordan får 46 00:37:19.170 --> 00:37:22.090 man som jer idéerne til at lave de 47 00:37:22.090 --> 00:37:22.450 her ting? 48 00:37:22.810 --> 00:37:28.710 Så er du heroppe i EDB'en Hvad 49 00:37:28.710 --> 00:37:29.290 med dig Jytte? 50 00:37:29.470 --> 00:37:32.090 Hvordan arbejder du med de her ting? 51 00:37:32.690 --> 00:37:38.770 Jeg får lidt undervisning af min mand Hvordan 52 00:37:38.770 --> 00:37:39.670 får I fat i jeres kunder? 53 00:37:40.450 --> 00:37:41.590 Det kommer altså selv. 54 00:37:42.010 --> 00:37:47.150 Det er monotermodmotoren Det vil sige at I 55 00:37:47.150 --> 00:37:48.350 har faktisk ikke brug for at lave noget 56 00:37:48.350 --> 00:37:49.090 større reklame? 57 00:37:50.110 --> 00:37:53.670 Nej, sådan ser det ikke Hvor kommer de 58 00:37:53.670 --> 00:37:56.070 tørrede blomster fra? 59 00:37:58.490 --> 00:38:05.710 De kommer fra Holland, Hongkong, Italien, og så 60 00:38:05.710 --> 00:38:09.250 kommer der en del fra Belgien Jeg kunne 61 00:38:09.250 --> 00:38:12.370 se at der er nogle af jeres blomster 62 00:38:12.370 --> 00:38:16.730 som er guldbelagte Hvorfor gør man det? 63 00:38:17.410 --> 00:38:18.290 Dem spræger man. 64 00:38:18.650 --> 00:38:20.810 Det er nemmere selv når der er guld 65 00:38:20.810 --> 00:38:23.390 på Det er også noget med at de 66 00:38:23.390 --> 00:38:24.090 holder bedre, ikke? 67 00:38:24.430 --> 00:38:26.150 Jo jo, det er det. 68 00:38:26.410 --> 00:38:29.250 Når vi guldborler, sølvborler, så bruger de sådan 69 00:38:29.250 --> 00:38:33.330 en hold Men der er jo utrolig mange 70 00:38:33.330 --> 00:38:35.450 farvespil. 71 00:38:37.130 --> 00:38:39.570 Er det altid en fordel at det er 72 00:38:39.570 --> 00:38:40.950 så krydret med farve? 73 00:38:41.990 --> 00:38:42.730 Ikke altid. 74 00:38:43.630 --> 00:38:47.370 Naturen er det bedste Men der må alligevel 75 00:38:47.370 --> 00:38:48.550 være godt selv i det, siden I kan 76 00:38:48.550 --> 00:38:49.330 have sådan et stort udvalg? 77 00:38:49.390 --> 00:38:53.430 Det er der også Skal vi prøve en 78 00:38:53.430 --> 00:38:55.270 gang at gå omkring og kigge lidt på 79 00:38:55.270 --> 00:38:57.710 hvad det er I har af forskellige sjove 80 00:38:57.710 --> 00:38:57.930 ting? 81 00:38:59.870 --> 00:39:01.910 Nu for eksempel sådan nogle blomster som dem 82 00:39:01.910 --> 00:39:02.150 her. 83 00:39:02.350 --> 00:39:04.670 Er det sådan noget der er på mode 84 00:39:04.670 --> 00:39:05.150 i øjeblikket? 85 00:39:05.250 --> 00:39:08.110 Nej, det er det ikke Jamen de har 86 00:39:08.110 --> 00:39:09.350 jo været meget på mode for nogle år 87 00:39:09.350 --> 00:39:12.750 Ja, meget brugt før Hvorfor mister folk interessen 88 00:39:12.750 --> 00:39:13.050 hos nogen? 89 00:39:14.630 --> 00:39:15.850 Ja, det må jeg gerne sige. 90 00:39:15.990 --> 00:39:16.870 Det kan I svare på. 91 00:39:17.270 --> 00:39:19.690 Det kan jeg ikke Men der kan være 92 00:39:19.690 --> 00:39:21.710 ting der, så stopper det. 93 00:39:22.150 --> 00:39:23.610 Holdet ligger stille i to år, så kommer 94 00:39:23.610 --> 00:39:26.330 det igen Men det må være ligesom for 95 00:39:26.330 --> 00:39:28.330 jer meget vigtigt at være opmærksom på? 96 00:39:28.390 --> 00:39:32.150 Det er det også Sådan en græns som 97 00:39:32.150 --> 00:39:33.390 denne her, det er noget som jeg kan 98 00:39:33.390 --> 00:39:35.090 forstå I har siddet og arbejdet meget med 99 00:39:36.350 --> 00:39:38.710 Og det er jo sådan noget småt pilleri 100 00:39:39.530 --> 00:39:42.250 Hvordan er processen egentlig ved at lave sådan 101 00:39:42.250 --> 00:39:42.830 en græns? 102 00:39:43.670 --> 00:39:45.210 Så man starter med denne her? 103 00:39:45.230 --> 00:39:47.210 Man starter med at ådse grænserne her. 104 00:39:47.730 --> 00:39:58.690 Beklager dem af papirunderkanten Sådan Ja Så 105 00:39:58.690 --> 00:40:01.890 ligner det Og hvordan gør man så når 106 00:40:01.890 --> 00:40:03.470 man skal sætte de her blomster på? 107 00:40:03.610 --> 00:40:07.450 Det gør man med en penset Det er 108 00:40:07.450 --> 00:40:08.690 altså rigtig sådan noget pillerarbejde? 109 00:40:08.750 --> 00:40:09.030 Ja, ja. 110 00:40:09.690 --> 00:40:11.890 Jeg bruger slet ikke fingrene, andet til at 111 00:40:11.890 --> 00:40:15.330 holde bensinen med Hvor lang tid tager det 112 00:40:15.330 --> 00:40:16.070 at lave sådan en græns? 113 00:40:18.330 --> 00:40:19.490 Sådan jamen den der er jo bare tre 114 00:40:19.490 --> 00:40:22.990 kvarter Det kan jeg ikke gøre det på 115 00:40:23.390 --> 00:40:24.390 Det kan du ikke gøre det på? 116 00:40:24.410 --> 00:40:29.250 Nej Nu bor I jo her på stedet 117 00:40:29.250 --> 00:40:29.390 også. 118 00:40:29.490 --> 00:40:30.890 Er det sådan så at I faktisk mange 119 00:40:30.890 --> 00:40:32.650 gange har sådan et lille håndarbejde med op? 120 00:40:33.750 --> 00:40:37.470 Det sker hvis jeg laver lysgræns Hvis ikke 121 00:40:37.470 --> 00:40:38.650 I har tid med det, så er der 122 00:40:38.650 --> 00:40:39.570 nok at tage med? 123 00:40:39.850 --> 00:40:40.810 Ja, der er simpelthen noget at tage fat 124 00:40:40.810 --> 00:40:44.750 på I har valgt denne her meget flotte, 125 00:40:45.030 --> 00:40:49.970 store blomsteropsætning vi står ved her Hvordan bygger 126 00:40:49.970 --> 00:40:50.510 man den op? 127 00:40:50.770 --> 00:40:54.070 Man køber på sådan nogle æssis her Og 128 00:40:54.070 --> 00:40:56.890 så finder man en gren i skoven, eller 129 00:40:56.890 --> 00:40:58.030 hvad man kan få fat i i en 130 00:40:58.030 --> 00:41:00.630 fart Så sætter man den af lige oveni 131 00:41:01.790 --> 00:41:04.210 Og så beklager man den med ruskus, grøn 132 00:41:04.210 --> 00:41:09.170 ruskus Og så hvige margaritter Hvad er det 133 00:41:09.170 --> 00:41:10.370 for et materiale de er lavet af? 134 00:41:11.910 --> 00:41:12.470 De her? 135 00:41:12.650 --> 00:41:14.430 Det er ruskus Nå, det er det der 136 00:41:14.430 --> 00:41:14.830 er ruskus? 137 00:41:14.970 --> 00:41:15.470 Ja, ja. 138 00:41:16.190 --> 00:41:21.870 Det stikker Og så er det margaritter i 139 00:41:21.870 --> 00:41:26.310 stof Er det så dem her som I 140 00:41:26.310 --> 00:41:27.050 har fået hjem fra Ishøj? 141 00:41:27.670 --> 00:41:29.490 Det er det Der er noget med at 142 00:41:29.490 --> 00:41:31.810 man faktisk kan behalde dem næsten hvordan som 143 00:41:31.810 --> 00:41:32.810 helst Hvordan kan de lade sig gøre? 144 00:41:33.130 --> 00:41:37.830 Det er fra margarittering Ja, og der er 145 00:41:37.830 --> 00:41:39.770 jo faktisk flere forskellige farver Så vil det 146 00:41:39.770 --> 00:41:41.510 sige at de har været igennem nogle forskellige 147 00:41:41.510 --> 00:41:43.010 farveprocesser? 148 00:41:43.030 --> 00:41:44.290 Ja, de har været igennem forskellige farver Ja, 149 00:41:44.830 --> 00:41:47.750 det er rigtigt Er det noget som I 150 00:41:47.750 --> 00:41:49.250 bestemmer og I siger jeg vil gerne have? 151 00:41:49.410 --> 00:41:49.770 Nej, nej. 152 00:41:50.230 --> 00:41:53.110 Det er det ikke De har så mange 153 00:41:53.110 --> 00:41:58.390 farver at køre med dem ikke Hvordan får 154 00:41:58.390 --> 00:42:00.730 I nogen gange kendskab til det marked der 155 00:42:00.730 --> 00:42:01.570 er rundt omkring i verden? 156 00:42:02.550 --> 00:42:06.570 Der kommer repræsentanter derned fra Både fra Italien 157 00:42:06.570 --> 00:42:10.470 og Israel og Holland Der kommer store udstillingsvogne 158 00:42:12.490 --> 00:42:13.970 Men I rejser også selv en del? 159 00:42:14.330 --> 00:42:17.270 Ja Jeg har lige været i Holland sidste 160 00:42:17.270 --> 00:42:22.290 år Hvordan er markedet for sådan nogle flitkoge? 161 00:42:22.610 --> 00:42:26.550 Det er stort Er det noget med at 162 00:42:26.550 --> 00:42:29.550 man godt kan lide det her naturlige ved 163 00:42:29.550 --> 00:42:30.010 dem eller hvordan? 164 00:42:30.690 --> 00:42:34.210 Ja, og så er de billige For mange 165 00:42:34.210 --> 00:42:38.430 de vil helst have malet koge Men det 166 00:42:38.430 --> 00:42:41.810 er for dyrt at få dem malet Det 167 00:42:41.810 --> 00:42:43.010 vil sige så køber man det her hos 168 00:42:43.010 --> 00:42:44.830 jer og så maler man det selv? 169 00:42:44.830 --> 00:42:48.790 Så maler man det selv Kunne du fortælle 170 00:42:48.790 --> 00:42:51.830 om hvad I har af forskellige koge ting 171 00:42:51.830 --> 00:42:52.790 her på hylderne? 172 00:42:53.130 --> 00:42:55.730 Der er nok en 300 forskellige slags hvis 173 00:42:55.730 --> 00:42:58.610 jeg samler det hele Når nu folk kommer 174 00:42:58.610 --> 00:43:00.510 ned i jeres forandring her, ved de så 175 00:43:00.510 --> 00:43:02.450 at I herinde også bagved har de her 176 00:43:02.450 --> 00:43:02.790 koge? 177 00:43:02.970 --> 00:43:06.830 Ja, det ved de Dem der er vant 178 00:43:06.830 --> 00:43:08.010 til at komme her, de ved hvor det 179 00:43:08.010 --> 00:43:10.350 er Det er altså ikke kun blomsterne de 180 00:43:10.350 --> 00:43:10.910 folk kommer for? 181 00:43:11.110 --> 00:43:14.150 Nej nej, det er det ikke Noget af 182 00:43:14.150 --> 00:43:15.810 det som I også leverer meget af, det 183 00:43:15.810 --> 00:43:21.670 er sådan nogle bånd til begravelsesgrænser Men er 184 00:43:21.670 --> 00:43:24.430 det kun til Danmark I gør det? 185 00:43:24.610 --> 00:43:28.410 Nej, Grønland og Færøerne Kan du fortælle lidt 186 00:43:28.410 --> 00:43:30.850 om processen når man skal lave de her 187 00:43:30.850 --> 00:43:31.110 bånd? 188 00:43:32.450 --> 00:43:35.710 Ja, det kan jeg Så klipper man dem 189 00:43:35.710 --> 00:43:48.190 ud i den længder her Så 190 00:43:48.190 --> 00:43:51.650 bruger vi aviser til at lægge under Og 191 00:43:51.650 --> 00:44:03.860 så de her Det var ikke meneligt Så 192 00:44:03.860 --> 00:44:11.100 tager man og lægger de her på Det 193 00:44:11.100 --> 00:44:13.080 her kommer til at stå for vand Så 194 00:44:13.080 --> 00:44:16.300 retter man lige med en sikke Nu er 195 00:44:16.300 --> 00:44:17.500 det den maskine der ikke er varm, så 196 00:44:17.500 --> 00:44:20.020 jeg kan ikke trykke det på Men det 197 00:44:20.020 --> 00:44:21.520 vil sige at man faktisk lægger det sådan 198 00:44:21.520 --> 00:44:24.600 lagvis Og så kører man det ind i 199 00:44:24.600 --> 00:44:25.580 maskinen og så trykker den? 200 00:44:25.800 --> 00:44:27.620 Ja, det er bare lige ned og op 201 00:44:27.620 --> 00:44:30.080 igen når den er varm Længere var det 202 00:44:30.080 --> 00:44:32.660 ikke Har du indtryk af hvor mange der 203 00:44:32.660 --> 00:44:34.380 egentlig beskæftiger sig med sådan noget i Danmark? 204 00:44:35.280 --> 00:44:38.060 Jeg ved ikke hvor mange Men de er 205 00:44:38.060 --> 00:44:41.920 til til Vi skal i hvert fald helt 206 00:44:41.920 --> 00:44:44.520 til slagelse over København For at få de 207 00:44:44.520 --> 00:44:48.900 her lavet Men der har I så et 208 00:44:48.900 --> 00:44:50.240 samarbejde med domsterforretningerne? 209 00:44:51.020 --> 00:44:54.440 Ja, ja, det har vi Så de sender 210 00:44:54.440 --> 00:44:55.120 bestillinger til jer? 211 00:44:55.180 --> 00:44:58.500 Ja Ja, men så vil jeg jo prøve 212 00:44:58.500 --> 00:44:59.440 at se om jeg kan komme hjem af 213 00:44:59.440 --> 00:45:00.960 Og så vil jeg sige tak for i 214 00:45:00.960 --> 00:45:02.540 dag, Evald Tak fordi du måtte komme ned 215 00:45:02.540 --> 00:45:05.700 og kigge God fornøjelse og god afslutning til 216 00:45:05.700 --> 00:45:38.490 resten af dagen Tak for vel Lokalhistoriske 217 00:45:38.490 --> 00:45:40.710 bøger er måske et ukendt fænomen for de 218 00:45:40.710 --> 00:45:43.150 fleste Men ikke desto mindre kan man ved 219 00:45:43.150 --> 00:45:45.370 hjælp af disse bøger lære sin egen at 220 00:45:45.370 --> 00:45:49.670 kende på en ny måde Museumsinspektør Frank Birkebæk 221 00:45:49.670 --> 00:45:52.930 fortæller her om de sidste nye lokalhistoriske bøger 222 00:45:52.930 --> 00:45:57.670 om Roskilde og omegn Frank Birkebæk, som museumsinspektør 223 00:45:57.670 --> 00:46:00.110 her i Roskilde måtte jo være balsam for 224 00:46:00.110 --> 00:46:02.610 sjælen at der nu er kommet nye lokalhistoriske 225 00:46:02.610 --> 00:46:05.890 bøger frem Kunne du fortælle lidt om de 226 00:46:05.890 --> 00:46:06.450 nye bøger der? 227 00:46:07.250 --> 00:46:09.270 Ja, det vil jeg gerne Jeg synes det 228 00:46:09.270 --> 00:46:12.470 er godt at der kommer så meget historielitteratur 229 00:46:12.470 --> 00:46:13.710 Jeg kan også godt forstå der gør det 230 00:46:14.190 --> 00:46:17.090 Fordi jeg tror der er en stor interesse 231 00:46:17.090 --> 00:46:19.950 ikke alene for historie som et overordnet begreb 232 00:46:19.950 --> 00:46:23.490 Men også for lokalhistorie Og jeg kan også 233 00:46:23.490 --> 00:46:27.370 godt forstå der er det Fordi jeg mener 234 00:46:27.370 --> 00:46:30.090 at de fleste mennesker har et eller andet 235 00:46:30.090 --> 00:46:31.950 forhold til historien Selvom de måske ikke altid 236 00:46:31.950 --> 00:46:33.870 går og tænker over det Jeg mener at 237 00:46:33.870 --> 00:46:37.450 de fleste mennesker bruger historien som en referenceramme 238 00:46:38.490 --> 00:46:42.870 I mange sammenhænge På det helt personlige plan 239 00:46:42.870 --> 00:46:45.810 er man historisk når man har et fotoalbum 240 00:46:45.810 --> 00:46:48.750 derhjemme med billeder af familien Eller hvis man 241 00:46:48.750 --> 00:46:52.010 har en kasse med gamle ting fra familien 242 00:46:52.750 --> 00:46:54.770 Så har man på den måde forsøgt at 243 00:46:54.770 --> 00:46:57.110 samle sig nogle af de ting som peger 244 00:46:57.110 --> 00:47:00.390 bagud og fortæller om de rødder Som man 245 00:47:00.390 --> 00:47:02.770 i den familie har Og dermed gør man 246 00:47:02.770 --> 00:47:05.290 en brug af historien til at give sig 247 00:47:05.290 --> 00:47:08.810 selv på en eller anden måde Vi kan 248 00:47:08.810 --> 00:47:11.890 godt kalde det identitet Men man prøver at 249 00:47:11.890 --> 00:47:13.330 give sig selv nogle rødder bagud og prøver 250 00:47:13.330 --> 00:47:14.750 at sætte sig ind i en sammenhæng Som 251 00:47:14.750 --> 00:47:16.810 man er en del af Og på den 252 00:47:16.810 --> 00:47:21.610 måde bruger de fleste mennesker historien Nogle bruger 253 00:47:21.610 --> 00:47:24.470 den så også i et videre betydning De 254 00:47:24.470 --> 00:47:26.170 bruger så også historien til at finde ud 255 00:47:26.170 --> 00:47:28.710 af hvad det for en samfund de findes 256 00:47:28.710 --> 00:47:31.870 i Hvad er det for et lokalsamfund jeg 257 00:47:31.870 --> 00:47:33.610 lever i Hvad har det for nogle rødder 258 00:47:33.610 --> 00:47:36.310 Og hvad har det for en historie som 259 00:47:36.310 --> 00:47:39.090 jeg nu er en del af Og i 260 00:47:39.090 --> 00:47:41.870 den forbindelse kommer der så nogle bøger Som 261 00:47:41.870 --> 00:47:43.830 fortæller om det samfund vi bor i Og 262 00:47:43.830 --> 00:47:45.730 der kan man så fortælle om det helt 263 00:47:45.730 --> 00:47:47.490 ned i den lille detalje Eller man kan 264 00:47:47.490 --> 00:47:49.890 gøre det på et lidt mere større plan 265 00:47:50.990 --> 00:47:52.290 Og nogle af de bøger jeg sidder med 266 00:47:52.290 --> 00:47:55.270 her Eller de bøg jeg sidder med her 267 00:47:55.270 --> 00:47:59.590 Har sådan set i virkeligheden I deres indhold 268 00:47:59.590 --> 00:48:01.410 en mulighed for at dække alle de vinkler 269 00:48:02.030 --> 00:48:03.390 Først vil jeg fortælle lidt om Det er 270 00:48:03.390 --> 00:48:07.290 en bog der hedder En ny serie som 271 00:48:07.290 --> 00:48:10.070 Gyldendal udgiver Der hedder Danmark Og hvor man 272 00:48:10.070 --> 00:48:13.830 har valgt at Be en enkelt forfatter om 273 00:48:13.830 --> 00:48:16.530 at beskrive En egn i Danmark Og i 274 00:48:16.530 --> 00:48:18.230 det her tilfælde er det Nordsjælland det drejer 275 00:48:18.230 --> 00:48:19.970 sig om Og den mand man har valgt 276 00:48:19.970 --> 00:48:24.850 til Det er Godfred Hartmann Som har givet 277 00:48:24.850 --> 00:48:29.170 sin beskrivelse Af Nordsjælland Og skal jeg sige 278 00:48:29.170 --> 00:48:30.830 noget meget kort om bogen Så er den 279 00:48:30.830 --> 00:48:33.250 for det første Letlæselig og velskrevet Man kan 280 00:48:33.250 --> 00:48:35.510 næsten læse den som roman Men for det 281 00:48:35.510 --> 00:48:38.770 andet så er Den også med til at 282 00:48:38.770 --> 00:48:40.650 give andre områder Af Nordsjælland end det vi 283 00:48:40.650 --> 00:48:44.850 traditionelt betragter som Nordsjælland En god profil Det 284 00:48:44.850 --> 00:48:46.270 er nogle af de bedste beskrivelser For eksempel 285 00:48:46.270 --> 00:48:48.850 jeg har læst af Hornsad og Oddsad Og 286 00:48:48.850 --> 00:48:50.470 så er der også et afsnit om Roskilde 287 00:48:51.170 --> 00:48:54.430 Det er ikke det største i bogen Man 288 00:48:54.430 --> 00:48:55.650 kan måske sige på den måde at Godfred 289 00:48:55.650 --> 00:49:00.770 Hartmanns Kærlighed ligger nok Til andre byer i 290 00:49:00.770 --> 00:49:02.490 området End lige til Roskilde Men han kender 291 00:49:02.490 --> 00:49:06.190 byen Og han har givet en utrolig god 292 00:49:06.190 --> 00:49:11.290 beskrivelse Af Domkirken Og måske en Beskrivelse af 293 00:49:11.290 --> 00:49:14.630 byen Som godt kunne have båret lidt mere 294 00:49:14.630 --> 00:49:16.890 Men okay Det er stadigvæk en god og 295 00:49:16.890 --> 00:49:20.030 spændende bog Og spændende fordi Det er en 296 00:49:20.030 --> 00:49:23.210 mands opfattelse Skrevet i et sprog Der er 297 00:49:23.210 --> 00:49:25.950 til at gå til for alderen hver Og 298 00:49:25.950 --> 00:49:27.390 en bog som jeg i hvert fald med 299 00:49:27.390 --> 00:49:28.930 stor glæde Vil have liggende i min bil 300 00:49:28.930 --> 00:49:30.430 Når jeg kører en tur rundt i Nordsjælland 301 00:49:30.430 --> 00:49:32.510 Og tage den frem Og så opleve Nordsjælland 302 00:49:32.510 --> 00:49:36.750 sammen med Godfred Hartmann Det var lidt større 303 00:49:36.750 --> 00:49:39.950 plan Hvis vi så skal indsnivere området Så 304 00:49:39.950 --> 00:49:41.910 kommer vi ned i Roskilde Amt I stedet 305 00:49:41.910 --> 00:49:43.650 for som jo så er en region I 306 00:49:43.650 --> 00:49:46.270 den egen det hedder Nordsjælland Og der har 307 00:49:46.270 --> 00:49:50.050 Lokalhistoriske Arkiver i Roskilde Amt Udgivet en helt 308 00:49:50.050 --> 00:49:53.610 Fortryllende bog Der hedder fra det nu forsvundne 309 00:49:53.610 --> 00:49:57.150 Roskilde Amt Ved at Roskilde Amt Selvfølgelig eksisterer 310 00:49:57.150 --> 00:49:59.230 endnu Titlen går på det der var en 311 00:49:59.230 --> 00:50:02.690 gang i Roskilde Amt Og Det er simpelthen 312 00:50:02.690 --> 00:50:06.150 en samling af fotografier Fra Roskilde Amt Og 313 00:50:06.150 --> 00:50:08.450 fra alle egne amtet Som man har samlet 314 00:50:08.450 --> 00:50:12.790 Og udgivet i bogform for at markere Lokalhistoriske 315 00:50:12.790 --> 00:50:15.550 arkiver i Roskilde Amts 10 års jubilæum Og 316 00:50:15.550 --> 00:50:17.730 også som en tilbagemelding til folk Som har 317 00:50:17.730 --> 00:50:20.970 indleveret nogle bødre til Arkiverne i forbindelse med 318 00:50:20.970 --> 00:50:23.830 en stor kampagne Man havde i 1978 Og 319 00:50:23.830 --> 00:50:27.670 der er simpelthen En guldgruppe for folk Der 320 00:50:27.670 --> 00:50:30.710 godt vil have et indblik i Hvordan tingene 321 00:50:30.710 --> 00:50:33.070 så ud en gang I kraft af fotografier 322 00:50:34.370 --> 00:50:37.110 Fra Som sagt fra hele amtet Og i 323 00:50:37.110 --> 00:50:39.990 en utrolig masse situationer Og det gode ved 324 00:50:39.990 --> 00:50:42.350 den her bog er At redaktørerne af den 325 00:50:43.110 --> 00:50:46.290 Har skrevet nogle tekster til bødderne Som viser 326 00:50:46.290 --> 00:50:48.290 i hvor høj grad Vi kan hente historie 327 00:50:48.290 --> 00:50:52.910 ud af sådan en fotografi Jeg Kan prøve 328 00:50:52.910 --> 00:50:54.550 at vælge et eksempel på det Hvis jeg 329 00:50:54.550 --> 00:50:57.670 kan finde Et sjovt idiotikære her Hvor vi 330 00:50:57.670 --> 00:51:01.890 sidder med et billede Fra Mysselhøj gård En 331 00:51:01.890 --> 00:51:05.290 gård i lejre Hvor der sidder en familie 332 00:51:05.290 --> 00:51:08.110 Inde i gården Med sin fine stue Og 333 00:51:08.110 --> 00:51:11.150 er blevet fotograferet Og så fortæller teksten i 334 00:51:11.150 --> 00:51:14.290 virkeligheden En lang historie om det Og den 335 00:51:14.290 --> 00:51:15.930 kan jeg godt lide at tage frem Fordi 336 00:51:15.930 --> 00:51:17.650 den har også noget med Roskilde museum at 337 00:51:17.650 --> 00:51:21.890 gøre Fordi Mysselhøj gård Så sådan her ud 338 00:51:21.890 --> 00:51:27.110 i 1890 Men i 1981 Der skete Den 339 00:51:27.110 --> 00:51:32.130 ulykkelige hændelse At gården brændte Og de mennesker 340 00:51:32.130 --> 00:51:34.010 der boede i den Måtte så bygge den 341 00:51:34.010 --> 00:51:36.330 op igen Og i forbindelse med genopbygningen Det 342 00:51:36.330 --> 00:51:38.910 fortæller teksten også her Så blev der lavet 343 00:51:38.910 --> 00:51:41.510 en arkeologisk undersøgelse på stedet Hvor man fandt 344 00:51:41.510 --> 00:51:44.970 de første bebyggelsespore Af vikingetidens lejre Nede under 345 00:51:44.970 --> 00:51:47.750 den her gård Nemlig nogle såkaldte gruppehuse fra 346 00:51:47.750 --> 00:51:51.410 900.000-tallet Og pludselig Så bliver der 347 00:51:51.410 --> 00:51:53.770 et meget langt perspektiv I historien igennem den 348 00:51:53.770 --> 00:51:56.830 tekst Og inden fortæller teksten også At efter 349 00:51:56.830 --> 00:51:59.410 brænden Blev der holdt en støttekoncert i Roskilde 350 00:51:59.410 --> 00:52:03.510 På et sted der dengang hed Stedet For 351 00:52:03.510 --> 00:52:04.770 at samle penge ind til de mennesker Der 352 00:52:04.770 --> 00:52:06.510 havde boet på gården Og som havde mistet 353 00:52:06.510 --> 00:52:08.430 de fleste af deres egen dele Så pludselig 354 00:52:08.430 --> 00:52:10.770 står der altså en fortid Helt tilbage til 355 00:52:10.770 --> 00:52:14.010 vikingetiden Lidt fra 1800-tallets slutning Noget fra 356 00:52:14.010 --> 00:52:16.670 i dag, nemlig 1981 I teksten til det 357 00:52:16.670 --> 00:52:17.950 billede her Og så er der en lang 358 00:52:17.950 --> 00:52:21.330 historie knyttet på det Men en fantastisk sjov 359 00:52:21.330 --> 00:52:23.390 bog at kigge i Og jeg mener stadigvæk 360 00:52:23.390 --> 00:52:25.190 En ren guldgruppe folk Der gerne vil se 361 00:52:25.190 --> 00:52:28.190 hvordan tingene var engang Og så få de 362 00:52:28.190 --> 00:52:32.050 historier der knyttes til dem Det var Roskilde 363 00:52:32.050 --> 00:52:34.190 Amt Og hvis vi så skal gå endnu 364 00:52:34.190 --> 00:52:36.890 længere Ind i perspektivet Så kommer vi ned 365 00:52:36.890 --> 00:52:40.970 til et enkelt monument I Roskilde Amt Og 366 00:52:41.830 --> 00:52:43.490 Jeg ved ikke om det er karakteristisk Men 367 00:52:43.490 --> 00:52:47.370 jo mindre emnet bliver i omfang Jo større 368 00:52:47.370 --> 00:52:50.310 bliver bogen altså Og det jeg sidder med 369 00:52:50.310 --> 00:52:54.110 her Er en bog om tunestillingen Som vel 370 00:52:54.110 --> 00:52:55.550 er et af de mest spændende Mindesmærker vi 371 00:52:55.550 --> 00:53:00.030 har her i amtet Fra nyere tid Der 372 00:53:00.030 --> 00:53:01.910 er ikke ret mange Der kender tunestillingen Men 373 00:53:01.910 --> 00:53:04.310 i virkeligheden er det Danmarks største bevarende forsvarsanlæg 374 00:53:04.310 --> 00:53:08.470 Som ligger I området mellem Køge Bugt Og 375 00:53:08.470 --> 00:53:11.550 Roskilde Fjord Og som er bygget 1915-18 376 00:53:12.270 --> 00:53:14.450 Og der kan alle jo så gætte Hvad 377 00:53:14.450 --> 00:53:16.130 det er for en situation Der fremkalder denne 378 00:53:16.130 --> 00:53:20.670 tunestilling Nemlig den første verdenskrig Og så var 379 00:53:20.670 --> 00:53:22.930 der en mand Der hedder Klaus Becker Larsen 380 00:53:22.930 --> 00:53:26.770 Som for 4-5 år siden Fik en 381 00:53:26.770 --> 00:53:28.350 interesse for tunestillingen Og fandt ud af at 382 00:53:28.350 --> 00:53:29.970 den aldrig ville blive beskrevet Og nu ville 383 00:53:29.970 --> 00:53:31.670 han gerne gøre det Og så har han 384 00:53:31.670 --> 00:53:33.390 igennem et fantastisk arbejde Hvor han har været 385 00:53:33.390 --> 00:53:35.510 rundt alle de steder Hvor der kunne hentes 386 00:53:35.510 --> 00:53:40.870 oplysninger om tunestillingen Og samle et kildematerial Som 387 00:53:40.870 --> 00:53:42.530 har gjort At han for første gang har 388 00:53:42.530 --> 00:53:44.590 kunnet beskrive tunestillingen Og det har han altså 389 00:53:44.590 --> 00:53:46.530 gjort i denne her bog Det stærkeste ved 390 00:53:46.530 --> 00:53:50.670 bogen er At ud over Den første beskrivelse 391 00:53:50.670 --> 00:53:52.870 af tunestillingen Og hvordan det var bygget At 392 00:53:52.870 --> 00:53:54.930 han også sætter den ind i nogle andre 393 00:53:54.930 --> 00:53:58.430 sammenhænge Nemlig nogle sociale sammenhænge På egnen Og 394 00:53:58.430 --> 00:54:00.110 fortæller hvad det betød for en egn At 395 00:54:00.110 --> 00:54:02.810 der pludselig kom flere tusinder soldater Der skulle 396 00:54:02.810 --> 00:54:09.090 ligge i kantoner Altså ligge Eller have Boligophold 397 00:54:09.090 --> 00:54:12.190 hos de lokale familier Hvad det betød for 398 00:54:12.190 --> 00:54:14.430 de familier Og han fortæller også hvad det 399 00:54:14.430 --> 00:54:17.610 betød for De soldater der lå her At 400 00:54:17.610 --> 00:54:19.190 være med i det her meget hårde Fysiske 401 00:54:19.190 --> 00:54:21.910 arbejde Være væk hjemmefra Og bo hos fremmede 402 00:54:21.910 --> 00:54:23.650 mennesker Så han sætter den altså ind i 403 00:54:23.650 --> 00:54:27.070 nogle sociale sammenhænge Han sætter den ind i 404 00:54:27.070 --> 00:54:31.110 nogle økonomiske sammenhænge Og giver den pludselig Og 405 00:54:31.110 --> 00:54:33.870 gør tunestillingen til en del Af et stort 406 00:54:33.870 --> 00:54:37.690 samlet Helhed som var Det der skete omkring 407 00:54:37.690 --> 00:54:40.650 tunestillingen Da den blev bygget Og det er 408 00:54:40.650 --> 00:54:44.430 en bog som Jeg synes er meget spændende 409 00:54:44.430 --> 00:54:47.170 Og meget Fint at få på bordet nu 410 00:54:47.170 --> 00:54:50.350 Som også har vagt en berettiget interesse Og 411 00:54:50.350 --> 00:54:51.790 så er der sammen med bogen her også 412 00:54:51.790 --> 00:54:54.430 En kort som man Hvis man bor her 413 00:54:54.430 --> 00:54:57.650 i området Kan undersøge om der skulle være 414 00:54:57.650 --> 00:55:01.490 Rest af tunestillingen i haven Eller på ens 415 00:55:01.490 --> 00:55:06.530 grund På kortene her Er tunestillingen så Sat 416 00:55:06.530 --> 00:55:09.230 ind Og hvis der er det Så vil 417 00:55:09.230 --> 00:55:11.770 jeg da gerne opfordre folk nu Som har 418 00:55:11.770 --> 00:55:15.890 tunestillingen læggende På deres arealer Til at passe 419 00:55:15.890 --> 00:55:18.170 godt på den Vi er glade for at 420 00:55:18.170 --> 00:55:19.230 vi har Det ene og det andet vi 421 00:55:19.230 --> 00:55:21.570 ikke har tilbage I Danmark i dag Eller 422 00:55:21.570 --> 00:55:24.050 ikke i Danmark Men som et vind om 423 00:55:24.050 --> 00:55:27.050 den danske historie En gang Men tunestillingen er 424 00:55:27.050 --> 00:55:29.030 lige så væsentligt et monument Selvom den er 425 00:55:29.030 --> 00:55:31.150 fra nyere tid Så bliver vores historie jo 426 00:55:31.150 --> 00:55:33.110 også en dag Noget som vil blive studeret 427 00:55:33.110 --> 00:55:35.490 med interesse Så vi skal passe på det 428 00:55:35.490 --> 00:55:37.030 Der er fra nyere tid Og det er 429 00:55:37.030 --> 00:55:41.350 tunestillingen Et af eksemplerne på Så til sidst 430 00:55:41.350 --> 00:55:43.750 Er vi så nede i et endnu mindre 431 00:55:43.750 --> 00:55:46.290 monument Og med ikke mindre betydning Nemlig Vafrugekirke 432 00:55:46.290 --> 00:55:51.550 i Roskilde Og der har menighedsrådet Ved Domkirken 433 00:55:52.470 --> 00:55:56.650 Udgivet en lille hefte Forfattet af Annelie Kruse 434 00:55:56.650 --> 00:55:59.170 Og det har man gjort I forbindelse med 435 00:55:59.170 --> 00:56:01.090 en restaurang Af Vafrugekirke som lige er blevet 436 00:56:01.090 --> 00:56:04.390 gennemført Hvor man fortæller kirkens historie Og gør 437 00:56:04.390 --> 00:56:07.710 det i en overskuelig Og letlæst form Det 438 00:56:07.710 --> 00:56:09.290 er jo en af de meget spændende kirker 439 00:56:09.290 --> 00:56:11.050 En af de ældste stenbygninger Eller den ældste 440 00:56:11.050 --> 00:56:14.250 stenbygning vi har tilbage i Danmark Bygget engang 441 00:56:14.250 --> 00:56:17.790 i 1000-tallet Og har ført en omskiftelig 442 00:56:17.790 --> 00:56:21.530 tilværelse Både som klosterkirke Sovnekirke og øde kirke 443 00:56:21.530 --> 00:56:25.230 Men nu står restaureret Igen i en meget 444 00:56:25.230 --> 00:56:28.050 smuk udformning Og bruges jo stadigvæk Til kirkelige 445 00:56:28.050 --> 00:56:33.670 handlinger I forbindelse med Domkirken også Så det 446 00:56:33.670 --> 00:56:36.190 var lidt om Den lokalhistoriske litteratur der er 447 00:56:36.190 --> 00:56:39.590 kommet Som jeg mener har en stor interesse 448 00:56:39.590 --> 00:56:41.670 Og som en vanvittig menneske kan få En 449 00:56:41.670 --> 00:56:42.950 fornøjelse at sætte sig ned og kigge på
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer