Sportsmagasinet+ Magasinprogram 09. marts 1988

WEBVTT

1
00:34:11.960 --> 00:34:15.739
Hvad glæder I jer til næste år, når

2
00:34:15.739 --> 00:34:16.739
der skal være 24 her igen?

3
00:34:17.120 --> 00:34:17.300
Hvad glæder I jer til næste år, når

4
00:34:17.300 --> 00:34:17.400
der skal være 24 her igen?

5
00:34:57.660 --> 00:34:59.640
Koffertvendt og hurtigt tørnet.

6
00:35:00.280 --> 00:35:00.460
Koffertvendt og hurtigt tørnet.

7
00:35:00.460 --> 00:35:02.920
I bikinien har Sine valgt et konservativt og

8
00:35:02.920 --> 00:35:03.380
smarte plads.

9
00:35:03.700 --> 00:35:04.520
Dagtig sandaler.

10
00:35:05.500 --> 00:35:05.840
Dagtig sandaler.

11
00:35:07.380 --> 00:35:09.260
Kurvetasken er praktisk og åben.

12
00:35:09.740 --> 00:35:12.200
Sololje er vendt udenfor dagens varme.

13
00:35:19.540 --> 00:35:27.590
Det er også det vigtigste arbejde, fordi den

14
00:35:27.590 --> 00:35:33.370
tækker helt selv Erhvervskudspang er kun voksen Og

15
00:35:33.370 --> 00:35:38.090
et skud af den skæbne kromperer Det tager

16
00:35:38.090 --> 00:35:42.170
vi med klusen af ro For at se

17
00:35:42.170 --> 00:35:46.690
selv, kluserne har blivet nævnt For en, to,

18
00:35:46.870 --> 00:35:51.350
tre, hvert skud For en, to, tre, hvert

19
00:35:51.350 --> 00:35:54.230
skud Har stået en knald Og det er

20
00:35:54.230 --> 00:35:57.630
en gommibold Og det er en gommibold Der

21
00:35:57.630 --> 00:36:00.850
er noget på slaget Har stået en knald

22
00:36:00.850 --> 00:36:04.290
Og det er en gommibold Og det er

23
00:36:04.290 --> 00:36:06.910
en gommibold I det næste indslag har Roskilde

24
00:36:06.910 --> 00:36:10.910
Lokaltv besøgt Roskilde Bindecentral Vi skal bl.a.

25
00:36:11.030 --> 00:36:13.690
se under hvilke forhold man laver tørrede blomster

26
00:36:13.690 --> 00:36:17.810
Og forskellige andre spændende og flotte grænser Ivald

27
00:36:17.810 --> 00:36:20.510
Tank Christensen og Jytte Christensen I har denne

28
00:36:20.510 --> 00:36:22.450
her helt specielle forretning her nede i kælderen

29
00:36:22.450 --> 00:36:25.430
på Dronning Sofies vej Hvad er det egentlig

30
00:36:25.430 --> 00:36:26.490
en forretning, vi står midt i?

31
00:36:26.710 --> 00:36:30.290
Fænderier og tækler Hvad bruger man sådan nogle

32
00:36:30.290 --> 00:36:30.610
ting til?

33
00:36:31.410 --> 00:36:36.810
Man bruger mane for blomsteri Ægge, blomsterforretninger, gardener

34
00:36:39.270 --> 00:36:42.730
Men det er jo en forretning fuldt med

35
00:36:42.730 --> 00:36:45.890
mange spændende ting Hvordan fik I idéen til

36
00:36:45.890 --> 00:36:46.690
at starte den her forretning?

37
00:36:46.790 --> 00:36:50.210
Det kom sådan hen ad vejen Hvornår?

38
00:36:50.330 --> 00:36:51.030
Hvor mange år siden er det?

39
00:36:51.330 --> 00:36:55.730
1950 startede vi med det først Sådan noget

40
00:36:55.730 --> 00:36:59.170
som tørrede blomster, hvad bruger man det til?

41
00:37:00.350 --> 00:37:02.830
Udover at man bestiller grænser til begravelser?

42
00:37:03.470 --> 00:37:04.550
Nå, der bruger man det ikke.

43
00:37:04.770 --> 00:37:08.190
Det er friske blomster Der bruger man det

44
00:37:08.190 --> 00:37:14.890
til opsætsgrænser, tørrede grænser Flere opsætser Blandt andet

45
00:37:14.890 --> 00:37:19.170
sådan noget om det der Men hvordan får

46
00:37:19.170 --> 00:37:22.090
man som jer idéerne til at lave de

47
00:37:22.090 --> 00:37:22.450
her ting?

48
00:37:22.810 --> 00:37:28.710
Så er du heroppe i EDB'en Hvad

49
00:37:28.710 --> 00:37:29.290
med dig Jytte?

50
00:37:29.470 --> 00:37:32.090
Hvordan arbejder du med de her ting?

51
00:37:32.690 --> 00:37:38.770
Jeg får lidt undervisning af min mand Hvordan

52
00:37:38.770 --> 00:37:39.670
får I fat i jeres kunder?

53
00:37:40.450 --> 00:37:41.590
Det kommer altså selv.

54
00:37:42.010 --> 00:37:47.150
Det er monotermodmotoren Det vil sige at I

55
00:37:47.150 --> 00:37:48.350
har faktisk ikke brug for at lave noget

56
00:37:48.350 --> 00:37:49.090
større reklame?

57
00:37:50.110 --> 00:37:53.670
Nej, sådan ser det ikke Hvor kommer de

58
00:37:53.670 --> 00:37:56.070
tørrede blomster fra?

59
00:37:58.490 --> 00:38:05.710
De kommer fra Holland, Hongkong, Italien, og så

60
00:38:05.710 --> 00:38:09.250
kommer der en del fra Belgien Jeg kunne

61
00:38:09.250 --> 00:38:12.370
se at der er nogle af jeres blomster

62
00:38:12.370 --> 00:38:16.730
som er guldbelagte Hvorfor gør man det?

63
00:38:17.410 --> 00:38:18.290
Dem spræger man.

64
00:38:18.650 --> 00:38:20.810
Det er nemmere selv når der er guld

65
00:38:20.810 --> 00:38:23.390
på Det er også noget med at de

66
00:38:23.390 --> 00:38:24.090
holder bedre, ikke?

67
00:38:24.430 --> 00:38:26.150
Jo jo, det er det.

68
00:38:26.410 --> 00:38:29.250
Når vi guldborler, sølvborler, så bruger de sådan

69
00:38:29.250 --> 00:38:33.330
en hold Men der er jo utrolig mange

70
00:38:33.330 --> 00:38:35.450
farvespil.

71
00:38:37.130 --> 00:38:39.570
Er det altid en fordel at det er

72
00:38:39.570 --> 00:38:40.950
så krydret med farve?

73
00:38:41.990 --> 00:38:42.730
Ikke altid.

74
00:38:43.630 --> 00:38:47.370
Naturen er det bedste Men der må alligevel

75
00:38:47.370 --> 00:38:48.550
være godt selv i det, siden I kan

76
00:38:48.550 --> 00:38:49.330
have sådan et stort udvalg?

77
00:38:49.390 --> 00:38:53.430
Det er der også Skal vi prøve en

78
00:38:53.430 --> 00:38:55.270
gang at gå omkring og kigge lidt på

79
00:38:55.270 --> 00:38:57.710
hvad det er I har af forskellige sjove

80
00:38:57.710 --> 00:38:57.930
ting?

81
00:38:59.870 --> 00:39:01.910
Nu for eksempel sådan nogle blomster som dem

82
00:39:01.910 --> 00:39:02.150
her.

83
00:39:02.350 --> 00:39:04.670
Er det sådan noget der er på mode

84
00:39:04.670 --> 00:39:05.150
i øjeblikket?

85
00:39:05.250 --> 00:39:08.110
Nej, det er det ikke Jamen de har

86
00:39:08.110 --> 00:39:09.350
jo været meget på mode for nogle år

87
00:39:09.350 --> 00:39:12.750
Ja, meget brugt før Hvorfor mister folk interessen

88
00:39:12.750 --> 00:39:13.050
hos nogen?

89
00:39:14.630 --> 00:39:15.850
Ja, det må jeg gerne sige.

90
00:39:15.990 --> 00:39:16.870
Det kan I svare på.

91
00:39:17.270 --> 00:39:19.690
Det kan jeg ikke Men der kan være

92
00:39:19.690 --> 00:39:21.710
ting der, så stopper det.

93
00:39:22.150 --> 00:39:23.610
Holdet ligger stille i to år, så kommer

94
00:39:23.610 --> 00:39:26.330
det igen Men det må være ligesom for

95
00:39:26.330 --> 00:39:28.330
jer meget vigtigt at være opmærksom på?

96
00:39:28.390 --> 00:39:32.150
Det er det også Sådan en græns som

97
00:39:32.150 --> 00:39:33.390
denne her, det er noget som jeg kan

98
00:39:33.390 --> 00:39:35.090
forstå I har siddet og arbejdet meget med

99
00:39:36.350 --> 00:39:38.710
Og det er jo sådan noget småt pilleri

100
00:39:39.530 --> 00:39:42.250
Hvordan er processen egentlig ved at lave sådan

101
00:39:42.250 --> 00:39:42.830
en græns?

102
00:39:43.670 --> 00:39:45.210
Så man starter med denne her?

103
00:39:45.230 --> 00:39:47.210
Man starter med at ådse grænserne her.

104
00:39:47.730 --> 00:39:58.690
Beklager dem af papirunderkanten Sådan Ja Så

105
00:39:58.690 --> 00:40:01.890
ligner det Og hvordan gør man så når

106
00:40:01.890 --> 00:40:03.470
man skal sætte de her blomster på?

107
00:40:03.610 --> 00:40:07.450
Det gør man med en penset Det er

108
00:40:07.450 --> 00:40:08.690
altså rigtig sådan noget pillerarbejde?

109
00:40:08.750 --> 00:40:09.030
Ja, ja.

110
00:40:09.690 --> 00:40:11.890
Jeg bruger slet ikke fingrene, andet til at

111
00:40:11.890 --> 00:40:15.330
holde bensinen med Hvor lang tid tager det

112
00:40:15.330 --> 00:40:16.070
at lave sådan en græns?

113
00:40:18.330 --> 00:40:19.490
Sådan jamen den der er jo bare tre

114
00:40:19.490 --> 00:40:22.990
kvarter Det kan jeg ikke gøre det på

115
00:40:23.390 --> 00:40:24.390
Det kan du ikke gøre det på?

116
00:40:24.410 --> 00:40:29.250
Nej Nu bor I jo her på stedet

117
00:40:29.250 --> 00:40:29.390
også.

118
00:40:29.490 --> 00:40:30.890
Er det sådan så at I faktisk mange

119
00:40:30.890 --> 00:40:32.650
gange har sådan et lille håndarbejde med op?

120
00:40:33.750 --> 00:40:37.470
Det sker hvis jeg laver lysgræns Hvis ikke

121
00:40:37.470 --> 00:40:38.650
I har tid med det, så er der

122
00:40:38.650 --> 00:40:39.570
nok at tage med?

123
00:40:39.850 --> 00:40:40.810
Ja, der er simpelthen noget at tage fat

124
00:40:40.810 --> 00:40:44.750
på I har valgt denne her meget flotte,

125
00:40:45.030 --> 00:40:49.970
store blomsteropsætning vi står ved her Hvordan bygger

126
00:40:49.970 --> 00:40:50.510
man den op?

127
00:40:50.770 --> 00:40:54.070
Man køber på sådan nogle æssis her Og

128
00:40:54.070 --> 00:40:56.890
så finder man en gren i skoven, eller

129
00:40:56.890 --> 00:40:58.030
hvad man kan få fat i i en

130
00:40:58.030 --> 00:41:00.630
fart Så sætter man den af lige oveni

131
00:41:01.790 --> 00:41:04.210
Og så beklager man den med ruskus, grøn

132
00:41:04.210 --> 00:41:09.170
ruskus Og så hvige margaritter Hvad er det

133
00:41:09.170 --> 00:41:10.370
for et materiale de er lavet af?

134
00:41:11.910 --> 00:41:12.470
De her?

135
00:41:12.650 --> 00:41:14.430
Det er ruskus Nå, det er det der

136
00:41:14.430 --> 00:41:14.830
er ruskus?

137
00:41:14.970 --> 00:41:15.470
Ja, ja.

138
00:41:16.190 --> 00:41:21.870
Det stikker Og så er det margaritter i

139
00:41:21.870 --> 00:41:26.310
stof Er det så dem her som I

140
00:41:26.310 --> 00:41:27.050
har fået hjem fra Ishøj?

141
00:41:27.670 --> 00:41:29.490
Det er det Der er noget med at

142
00:41:29.490 --> 00:41:31.810
man faktisk kan behalde dem næsten hvordan som

143
00:41:31.810 --> 00:41:32.810
helst Hvordan kan de lade sig gøre?

144
00:41:33.130 --> 00:41:37.830
Det er fra margarittering Ja, og der er

145
00:41:37.830 --> 00:41:39.770
jo faktisk flere forskellige farver Så vil det

146
00:41:39.770 --> 00:41:41.510
sige at de har været igennem nogle forskellige

147
00:41:41.510 --> 00:41:43.010
farveprocesser?

148
00:41:43.030 --> 00:41:44.290
Ja, de har været igennem forskellige farver Ja,

149
00:41:44.830 --> 00:41:47.750
det er rigtigt Er det noget som I

150
00:41:47.750 --> 00:41:49.250
bestemmer og I siger jeg vil gerne have?

151
00:41:49.410 --> 00:41:49.770
Nej, nej.

152
00:41:50.230 --> 00:41:53.110
Det er det ikke De har så mange

153
00:41:53.110 --> 00:41:58.390
farver at køre med dem ikke Hvordan får

154
00:41:58.390 --> 00:42:00.730
I nogen gange kendskab til det marked der

155
00:42:00.730 --> 00:42:01.570
er rundt omkring i verden?

156
00:42:02.550 --> 00:42:06.570
Der kommer repræsentanter derned fra Både fra Italien

157
00:42:06.570 --> 00:42:10.470
og Israel og Holland Der kommer store udstillingsvogne

158
00:42:12.490 --> 00:42:13.970
Men I rejser også selv en del?

159
00:42:14.330 --> 00:42:17.270
Ja Jeg har lige været i Holland sidste

160
00:42:17.270 --> 00:42:22.290
år Hvordan er markedet for sådan nogle flitkoge?

161
00:42:22.610 --> 00:42:26.550
Det er stort Er det noget med at

162
00:42:26.550 --> 00:42:29.550
man godt kan lide det her naturlige ved

163
00:42:29.550 --> 00:42:30.010
dem eller hvordan?

164
00:42:30.690 --> 00:42:34.210
Ja, og så er de billige For mange

165
00:42:34.210 --> 00:42:38.430
de vil helst have malet koge Men det

166
00:42:38.430 --> 00:42:41.810
er for dyrt at få dem malet Det

167
00:42:41.810 --> 00:42:43.010
vil sige så køber man det her hos

168
00:42:43.010 --> 00:42:44.830
jer og så maler man det selv?

169
00:42:44.830 --> 00:42:48.790
Så maler man det selv Kunne du fortælle

170
00:42:48.790 --> 00:42:51.830
om hvad I har af forskellige koge ting

171
00:42:51.830 --> 00:42:52.790
her på hylderne?

172
00:42:53.130 --> 00:42:55.730
Der er nok en 300 forskellige slags hvis

173
00:42:55.730 --> 00:42:58.610
jeg samler det hele Når nu folk kommer

174
00:42:58.610 --> 00:43:00.510
ned i jeres forandring her, ved de så

175
00:43:00.510 --> 00:43:02.450
at I herinde også bagved har de her

176
00:43:02.450 --> 00:43:02.790
koge?

177
00:43:02.970 --> 00:43:06.830
Ja, det ved de Dem der er vant

178
00:43:06.830 --> 00:43:08.010
til at komme her, de ved hvor det

179
00:43:08.010 --> 00:43:10.350
er Det er altså ikke kun blomsterne de

180
00:43:10.350 --> 00:43:10.910
folk kommer for?

181
00:43:11.110 --> 00:43:14.150
Nej nej, det er det ikke Noget af

182
00:43:14.150 --> 00:43:15.810
det som I også leverer meget af, det

183
00:43:15.810 --> 00:43:21.670
er sådan nogle bånd til begravelsesgrænser Men er

184
00:43:21.670 --> 00:43:24.430
det kun til Danmark I gør det?

185
00:43:24.610 --> 00:43:28.410
Nej, Grønland og Færøerne Kan du fortælle lidt

186
00:43:28.410 --> 00:43:30.850
om processen når man skal lave de her

187
00:43:30.850 --> 00:43:31.110
bånd?

188
00:43:32.450 --> 00:43:35.710
Ja, det kan jeg Så klipper man dem

189
00:43:35.710 --> 00:43:48.190
ud i den længder her Så

190
00:43:48.190 --> 00:43:51.650
bruger vi aviser til at lægge under Og

191
00:43:51.650 --> 00:44:03.860
så de her Det var ikke meneligt Så

192
00:44:03.860 --> 00:44:11.100
tager man og lægger de her på Det

193
00:44:11.100 --> 00:44:13.080
her kommer til at stå for vand Så

194
00:44:13.080 --> 00:44:16.300
retter man lige med en sikke Nu er

195
00:44:16.300 --> 00:44:17.500
det den maskine der ikke er varm, så

196
00:44:17.500 --> 00:44:20.020
jeg kan ikke trykke det på Men det

197
00:44:20.020 --> 00:44:21.520
vil sige at man faktisk lægger det sådan

198
00:44:21.520 --> 00:44:24.600
lagvis Og så kører man det ind i

199
00:44:24.600 --> 00:44:25.580
maskinen og så trykker den?

200
00:44:25.800 --> 00:44:27.620
Ja, det er bare lige ned og op

201
00:44:27.620 --> 00:44:30.080
igen når den er varm Længere var det

202
00:44:30.080 --> 00:44:32.660
ikke Har du indtryk af hvor mange der

203
00:44:32.660 --> 00:44:34.380
egentlig beskæftiger sig med sådan noget i Danmark?

204
00:44:35.280 --> 00:44:38.060
Jeg ved ikke hvor mange Men de er

205
00:44:38.060 --> 00:44:41.920
til til Vi skal i hvert fald helt

206
00:44:41.920 --> 00:44:44.520
til slagelse over København For at få de

207
00:44:44.520 --> 00:44:48.900
her lavet Men der har I så et

208
00:44:48.900 --> 00:44:50.240
samarbejde med domsterforretningerne?

209
00:44:51.020 --> 00:44:54.440
Ja, ja, det har vi Så de sender

210
00:44:54.440 --> 00:44:55.120
bestillinger til jer?

211
00:44:55.180 --> 00:44:58.500
Ja Ja, men så vil jeg jo prøve

212
00:44:58.500 --> 00:44:59.440
at se om jeg kan komme hjem af

213
00:44:59.440 --> 00:45:00.960
Og så vil jeg sige tak for i

214
00:45:00.960 --> 00:45:02.540
dag, Evald Tak fordi du måtte komme ned

215
00:45:02.540 --> 00:45:05.700
og kigge God fornøjelse og god afslutning til

216
00:45:05.700 --> 00:45:38.490
resten af dagen Tak for vel Lokalhistoriske

217
00:45:38.490 --> 00:45:40.710
bøger er måske et ukendt fænomen for de

218
00:45:40.710 --> 00:45:43.150
fleste Men ikke desto mindre kan man ved

219
00:45:43.150 --> 00:45:45.370
hjælp af disse bøger lære sin egen at

220
00:45:45.370 --> 00:45:49.670
kende på en ny måde Museumsinspektør Frank Birkebæk

221
00:45:49.670 --> 00:45:52.930
fortæller her om de sidste nye lokalhistoriske bøger

222
00:45:52.930 --> 00:45:57.670
om Roskilde og omegn Frank Birkebæk, som museumsinspektør

223
00:45:57.670 --> 00:46:00.110
her i Roskilde måtte jo være balsam for

224
00:46:00.110 --> 00:46:02.610
sjælen at der nu er kommet nye lokalhistoriske

225
00:46:02.610 --> 00:46:05.890
bøger frem Kunne du fortælle lidt om de

226
00:46:05.890 --> 00:46:06.450
nye bøger der?

227
00:46:07.250 --> 00:46:09.270
Ja, det vil jeg gerne Jeg synes det

228
00:46:09.270 --> 00:46:12.470
er godt at der kommer så meget historielitteratur

229
00:46:12.470 --> 00:46:13.710
Jeg kan også godt forstå der gør det

230
00:46:14.190 --> 00:46:17.090
Fordi jeg tror der er en stor interesse

231
00:46:17.090 --> 00:46:19.950
ikke alene for historie som et overordnet begreb

232
00:46:19.950 --> 00:46:23.490
Men også for lokalhistorie Og jeg kan også

233
00:46:23.490 --> 00:46:27.370
godt forstå der er det Fordi jeg mener

234
00:46:27.370 --> 00:46:30.090
at de fleste mennesker har et eller andet

235
00:46:30.090 --> 00:46:31.950
forhold til historien Selvom de måske ikke altid

236
00:46:31.950 --> 00:46:33.870
går og tænker over det Jeg mener at

237
00:46:33.870 --> 00:46:37.450
de fleste mennesker bruger historien som en referenceramme

238
00:46:38.490 --> 00:46:42.870
I mange sammenhænge På det helt personlige plan

239
00:46:42.870 --> 00:46:45.810
er man historisk når man har et fotoalbum

240
00:46:45.810 --> 00:46:48.750
derhjemme med billeder af familien Eller hvis man

241
00:46:48.750 --> 00:46:52.010
har en kasse med gamle ting fra familien

242
00:46:52.750 --> 00:46:54.770
Så har man på den måde forsøgt at

243
00:46:54.770 --> 00:46:57.110
samle sig nogle af de ting som peger

244
00:46:57.110 --> 00:47:00.390
bagud og fortæller om de rødder Som man

245
00:47:00.390 --> 00:47:02.770
i den familie har Og dermed gør man

246
00:47:02.770 --> 00:47:05.290
en brug af historien til at give sig

247
00:47:05.290 --> 00:47:08.810
selv på en eller anden måde Vi kan

248
00:47:08.810 --> 00:47:11.890
godt kalde det identitet Men man prøver at

249
00:47:11.890 --> 00:47:13.330
give sig selv nogle rødder bagud og prøver

250
00:47:13.330 --> 00:47:14.750
at sætte sig ind i en sammenhæng Som

251
00:47:14.750 --> 00:47:16.810
man er en del af Og på den

252
00:47:16.810 --> 00:47:21.610
måde bruger de fleste mennesker historien Nogle bruger

253
00:47:21.610 --> 00:47:24.470
den så også i et videre betydning De

254
00:47:24.470 --> 00:47:26.170
bruger så også historien til at finde ud

255
00:47:26.170 --> 00:47:28.710
af hvad det for en samfund de findes

256
00:47:28.710 --> 00:47:31.870
i Hvad er det for et lokalsamfund jeg

257
00:47:31.870 --> 00:47:33.610
lever i Hvad har det for nogle rødder

258
00:47:33.610 --> 00:47:36.310
Og hvad har det for en historie som

259
00:47:36.310 --> 00:47:39.090
jeg nu er en del af Og i

260
00:47:39.090 --> 00:47:41.870
den forbindelse kommer der så nogle bøger Som

261
00:47:41.870 --> 00:47:43.830
fortæller om det samfund vi bor i Og

262
00:47:43.830 --> 00:47:45.730
der kan man så fortælle om det helt

263
00:47:45.730 --> 00:47:47.490
ned i den lille detalje Eller man kan

264
00:47:47.490 --> 00:47:49.890
gøre det på et lidt mere større plan

265
00:47:50.990 --> 00:47:52.290
Og nogle af de bøger jeg sidder med

266
00:47:52.290 --> 00:47:55.270
her Eller de bøg jeg sidder med her

267
00:47:55.270 --> 00:47:59.590
Har sådan set i virkeligheden I deres indhold

268
00:47:59.590 --> 00:48:01.410
en mulighed for at dække alle de vinkler

269
00:48:02.030 --> 00:48:03.390
Først vil jeg fortælle lidt om Det er

270
00:48:03.390 --> 00:48:07.290
en bog der hedder En ny serie som

271
00:48:07.290 --> 00:48:10.070
Gyldendal udgiver Der hedder Danmark Og hvor man

272
00:48:10.070 --> 00:48:13.830
har valgt at Be en enkelt forfatter om

273
00:48:13.830 --> 00:48:16.530
at beskrive En egn i Danmark Og i

274
00:48:16.530 --> 00:48:18.230
det her tilfælde er det Nordsjælland det drejer

275
00:48:18.230 --> 00:48:19.970
sig om Og den mand man har valgt

276
00:48:19.970 --> 00:48:24.850
til Det er Godfred Hartmann Som har givet

277
00:48:24.850 --> 00:48:29.170
sin beskrivelse Af Nordsjælland Og skal jeg sige

278
00:48:29.170 --> 00:48:30.830
noget meget kort om bogen Så er den

279
00:48:30.830 --> 00:48:33.250
for det første Letlæselig og velskrevet Man kan

280
00:48:33.250 --> 00:48:35.510
næsten læse den som roman Men for det

281
00:48:35.510 --> 00:48:38.770
andet så er Den også med til at

282
00:48:38.770 --> 00:48:40.650
give andre områder Af Nordsjælland end det vi

283
00:48:40.650 --> 00:48:44.850
traditionelt betragter som Nordsjælland En god profil Det

284
00:48:44.850 --> 00:48:46.270
er nogle af de bedste beskrivelser For eksempel

285
00:48:46.270 --> 00:48:48.850
jeg har læst af Hornsad og Oddsad Og

286
00:48:48.850 --> 00:48:50.470
så er der også et afsnit om Roskilde

287
00:48:51.170 --> 00:48:54.430
Det er ikke det største i bogen Man

288
00:48:54.430 --> 00:48:55.650
kan måske sige på den måde at Godfred

289
00:48:55.650 --> 00:49:00.770
Hartmanns Kærlighed ligger nok Til andre byer i

290
00:49:00.770 --> 00:49:02.490
området End lige til Roskilde Men han kender

291
00:49:02.490 --> 00:49:06.190
byen Og han har givet en utrolig god

292
00:49:06.190 --> 00:49:11.290
beskrivelse Af Domkirken Og måske en Beskrivelse af

293
00:49:11.290 --> 00:49:14.630
byen Som godt kunne have båret lidt mere

294
00:49:14.630 --> 00:49:16.890
Men okay Det er stadigvæk en god og

295
00:49:16.890 --> 00:49:20.030
spændende bog Og spændende fordi Det er en

296
00:49:20.030 --> 00:49:23.210
mands opfattelse Skrevet i et sprog Der er

297
00:49:23.210 --> 00:49:25.950
til at gå til for alderen hver Og

298
00:49:25.950 --> 00:49:27.390
en bog som jeg i hvert fald med

299
00:49:27.390 --> 00:49:28.930
stor glæde Vil have liggende i min bil

300
00:49:28.930 --> 00:49:30.430
Når jeg kører en tur rundt i Nordsjælland

301
00:49:30.430 --> 00:49:32.510
Og tage den frem Og så opleve Nordsjælland

302
00:49:32.510 --> 00:49:36.750
sammen med Godfred Hartmann Det var lidt større

303
00:49:36.750 --> 00:49:39.950
plan Hvis vi så skal indsnivere området Så

304
00:49:39.950 --> 00:49:41.910
kommer vi ned i Roskilde Amt I stedet

305
00:49:41.910 --> 00:49:43.650
for som jo så er en region I

306
00:49:43.650 --> 00:49:46.270
den egen det hedder Nordsjælland Og der har

307
00:49:46.270 --> 00:49:50.050
Lokalhistoriske Arkiver i Roskilde Amt Udgivet en helt

308
00:49:50.050 --> 00:49:53.610
Fortryllende bog Der hedder fra det nu forsvundne

309
00:49:53.610 --> 00:49:57.150
Roskilde Amt Ved at Roskilde Amt Selvfølgelig eksisterer

310
00:49:57.150 --> 00:49:59.230
endnu Titlen går på det der var en

311
00:49:59.230 --> 00:50:02.690
gang i Roskilde Amt Og Det er simpelthen

312
00:50:02.690 --> 00:50:06.150
en samling af fotografier Fra Roskilde Amt Og

313
00:50:06.150 --> 00:50:08.450
fra alle egne amtet Som man har samlet

314
00:50:08.450 --> 00:50:12.790
Og udgivet i bogform for at markere Lokalhistoriske

315
00:50:12.790 --> 00:50:15.550
arkiver i Roskilde Amts 10 års jubilæum Og

316
00:50:15.550 --> 00:50:17.730
også som en tilbagemelding til folk Som har

317
00:50:17.730 --> 00:50:20.970
indleveret nogle bødre til Arkiverne i forbindelse med

318
00:50:20.970 --> 00:50:23.830
en stor kampagne Man havde i 1978 Og

319
00:50:23.830 --> 00:50:27.670
der er simpelthen En guldgruppe for folk Der

320
00:50:27.670 --> 00:50:30.710
godt vil have et indblik i Hvordan tingene

321
00:50:30.710 --> 00:50:33.070
så ud en gang I kraft af fotografier

322
00:50:34.370 --> 00:50:37.110
Fra Som sagt fra hele amtet Og i

323
00:50:37.110 --> 00:50:39.990
en utrolig masse situationer Og det gode ved

324
00:50:39.990 --> 00:50:42.350
den her bog er At redaktørerne af den

325
00:50:43.110 --> 00:50:46.290
Har skrevet nogle tekster til bødderne Som viser

326
00:50:46.290 --> 00:50:48.290
i hvor høj grad Vi kan hente historie

327
00:50:48.290 --> 00:50:52.910
ud af sådan en fotografi Jeg Kan prøve

328
00:50:52.910 --> 00:50:54.550
at vælge et eksempel på det Hvis jeg

329
00:50:54.550 --> 00:50:57.670
kan finde Et sjovt idiotikære her Hvor vi

330
00:50:57.670 --> 00:51:01.890
sidder med et billede Fra Mysselhøj gård En

331
00:51:01.890 --> 00:51:05.290
gård i lejre Hvor der sidder en familie

332
00:51:05.290 --> 00:51:08.110
Inde i gården Med sin fine stue Og

333
00:51:08.110 --> 00:51:11.150
er blevet fotograferet Og så fortæller teksten i

334
00:51:11.150 --> 00:51:14.290
virkeligheden En lang historie om det Og den

335
00:51:14.290 --> 00:51:15.930
kan jeg godt lide at tage frem Fordi

336
00:51:15.930 --> 00:51:17.650
den har også noget med Roskilde museum at

337
00:51:17.650 --> 00:51:21.890
gøre Fordi Mysselhøj gård Så sådan her ud

338
00:51:21.890 --> 00:51:27.110
i 1890 Men i 1981 Der skete Den

339
00:51:27.110 --> 00:51:32.130
ulykkelige hændelse At gården brændte Og de mennesker

340
00:51:32.130 --> 00:51:34.010
der boede i den Måtte så bygge den

341
00:51:34.010 --> 00:51:36.330
op igen Og i forbindelse med genopbygningen Det

342
00:51:36.330 --> 00:51:38.910
fortæller teksten også her Så blev der lavet

343
00:51:38.910 --> 00:51:41.510
en arkeologisk undersøgelse på stedet Hvor man fandt

344
00:51:41.510 --> 00:51:44.970
de første bebyggelsespore Af vikingetidens lejre Nede under

345
00:51:44.970 --> 00:51:47.750
den her gård Nemlig nogle såkaldte gruppehuse fra

346
00:51:47.750 --> 00:51:51.410
900.000-tallet Og pludselig Så bliver der

347
00:51:51.410 --> 00:51:53.770
et meget langt perspektiv I historien igennem den

348
00:51:53.770 --> 00:51:56.830
tekst Og inden fortæller teksten også At efter

349
00:51:56.830 --> 00:51:59.410
brænden Blev der holdt en støttekoncert i Roskilde

350
00:51:59.410 --> 00:52:03.510
På et sted der dengang hed Stedet For

351
00:52:03.510 --> 00:52:04.770
at samle penge ind til de mennesker Der

352
00:52:04.770 --> 00:52:06.510
havde boet på gården Og som havde mistet

353
00:52:06.510 --> 00:52:08.430
de fleste af deres egen dele Så pludselig

354
00:52:08.430 --> 00:52:10.770
står der altså en fortid Helt tilbage til

355
00:52:10.770 --> 00:52:14.010
vikingetiden Lidt fra 1800-tallets slutning Noget fra

356
00:52:14.010 --> 00:52:16.670
i dag, nemlig 1981 I teksten til det

357
00:52:16.670 --> 00:52:17.950
billede her Og så er der en lang

358
00:52:17.950 --> 00:52:21.330
historie knyttet på det Men en fantastisk sjov

359
00:52:21.330 --> 00:52:23.390
bog at kigge i Og jeg mener stadigvæk

360
00:52:23.390 --> 00:52:25.190
En ren guldgruppe folk Der gerne vil se

361
00:52:25.190 --> 00:52:28.190
hvordan tingene var engang Og så få de

362
00:52:28.190 --> 00:52:32.050
historier der knyttes til dem Det var Roskilde

363
00:52:32.050 --> 00:52:34.190
Amt Og hvis vi så skal gå endnu

364
00:52:34.190 --> 00:52:36.890
længere Ind i perspektivet Så kommer vi ned

365
00:52:36.890 --> 00:52:40.970
til et enkelt monument I Roskilde Amt Og

366
00:52:41.830 --> 00:52:43.490
Jeg ved ikke om det er karakteristisk Men

367
00:52:43.490 --> 00:52:47.370
jo mindre emnet bliver i omfang Jo større

368
00:52:47.370 --> 00:52:50.310
bliver bogen altså Og det jeg sidder med

369
00:52:50.310 --> 00:52:54.110
her Er en bog om tunestillingen Som vel

370
00:52:54.110 --> 00:52:55.550
er et af de mest spændende Mindesmærker vi

371
00:52:55.550 --> 00:53:00.030
har her i amtet Fra nyere tid Der

372
00:53:00.030 --> 00:53:01.910
er ikke ret mange Der kender tunestillingen Men

373
00:53:01.910 --> 00:53:04.310
i virkeligheden er det Danmarks største bevarende forsvarsanlæg

374
00:53:04.310 --> 00:53:08.470
Som ligger I området mellem Køge Bugt Og

375
00:53:08.470 --> 00:53:11.550
Roskilde Fjord Og som er bygget 1915-18

376
00:53:12.270 --> 00:53:14.450
Og der kan alle jo så gætte Hvad

377
00:53:14.450 --> 00:53:16.130
det er for en situation Der fremkalder denne

378
00:53:16.130 --> 00:53:20.670
tunestilling Nemlig den første verdenskrig Og så var

379
00:53:20.670 --> 00:53:22.930
der en mand Der hedder Klaus Becker Larsen

380
00:53:22.930 --> 00:53:26.770
Som for 4-5 år siden Fik en

381
00:53:26.770 --> 00:53:28.350
interesse for tunestillingen Og fandt ud af at

382
00:53:28.350 --> 00:53:29.970
den aldrig ville blive beskrevet Og nu ville

383
00:53:29.970 --> 00:53:31.670
han gerne gøre det Og så har han

384
00:53:31.670 --> 00:53:33.390
igennem et fantastisk arbejde Hvor han har været

385
00:53:33.390 --> 00:53:35.510
rundt alle de steder Hvor der kunne hentes

386
00:53:35.510 --> 00:53:40.870
oplysninger om tunestillingen Og samle et kildematerial Som

387
00:53:40.870 --> 00:53:42.530
har gjort At han for første gang har

388
00:53:42.530 --> 00:53:44.590
kunnet beskrive tunestillingen Og det har han altså

389
00:53:44.590 --> 00:53:46.530
gjort i denne her bog Det stærkeste ved

390
00:53:46.530 --> 00:53:50.670
bogen er At ud over Den første beskrivelse

391
00:53:50.670 --> 00:53:52.870
af tunestillingen Og hvordan det var bygget At

392
00:53:52.870 --> 00:53:54.930
han også sætter den ind i nogle andre

393
00:53:54.930 --> 00:53:58.430
sammenhænge Nemlig nogle sociale sammenhænge På egnen Og

394
00:53:58.430 --> 00:54:00.110
fortæller hvad det betød for en egn At

395
00:54:00.110 --> 00:54:02.810
der pludselig kom flere tusinder soldater Der skulle

396
00:54:02.810 --> 00:54:09.090
ligge i kantoner Altså ligge Eller have Boligophold

397
00:54:09.090 --> 00:54:12.190
hos de lokale familier Hvad det betød for

398
00:54:12.190 --> 00:54:14.430
de familier Og han fortæller også hvad det

399
00:54:14.430 --> 00:54:17.610
betød for De soldater der lå her At

400
00:54:17.610 --> 00:54:19.190
være med i det her meget hårde Fysiske

401
00:54:19.190 --> 00:54:21.910
arbejde Være væk hjemmefra Og bo hos fremmede

402
00:54:21.910 --> 00:54:23.650
mennesker Så han sætter den altså ind i

403
00:54:23.650 --> 00:54:27.070
nogle sociale sammenhænge Han sætter den ind i

404
00:54:27.070 --> 00:54:31.110
nogle økonomiske sammenhænge Og giver den pludselig Og

405
00:54:31.110 --> 00:54:33.870
gør tunestillingen til en del Af et stort

406
00:54:33.870 --> 00:54:37.690
samlet Helhed som var Det der skete omkring

407
00:54:37.690 --> 00:54:40.650
tunestillingen Da den blev bygget Og det er

408
00:54:40.650 --> 00:54:44.430
en bog som Jeg synes er meget spændende

409
00:54:44.430 --> 00:54:47.170
Og meget Fint at få på bordet nu

410
00:54:47.170 --> 00:54:50.350
Som også har vagt en berettiget interesse Og

411
00:54:50.350 --> 00:54:51.790
så er der sammen med bogen her også

412
00:54:51.790 --> 00:54:54.430
En kort som man Hvis man bor her

413
00:54:54.430 --> 00:54:57.650
i området Kan undersøge om der skulle være

414
00:54:57.650 --> 00:55:01.490
Rest af tunestillingen i haven Eller på ens

415
00:55:01.490 --> 00:55:06.530
grund På kortene her Er tunestillingen så Sat

416
00:55:06.530 --> 00:55:09.230
ind Og hvis der er det Så vil

417
00:55:09.230 --> 00:55:11.770
jeg da gerne opfordre folk nu Som har

418
00:55:11.770 --> 00:55:15.890
tunestillingen læggende På deres arealer Til at passe

419
00:55:15.890 --> 00:55:18.170
godt på den Vi er glade for at

420
00:55:18.170 --> 00:55:19.230
vi har Det ene og det andet vi

421
00:55:19.230 --> 00:55:21.570
ikke har tilbage I Danmark i dag Eller

422
00:55:21.570 --> 00:55:24.050
ikke i Danmark Men som et vind om

423
00:55:24.050 --> 00:55:27.050
den danske historie En gang Men tunestillingen er

424
00:55:27.050 --> 00:55:29.030
lige så væsentligt et monument Selvom den er

425
00:55:29.030 --> 00:55:31.150
fra nyere tid Så bliver vores historie jo

426
00:55:31.150 --> 00:55:33.110
også en dag Noget som vil blive studeret

427
00:55:33.110 --> 00:55:35.490
med interesse Så vi skal passe på det

428
00:55:35.490 --> 00:55:37.030
Der er fra nyere tid Og det er

429
00:55:37.030 --> 00:55:41.350
tunestillingen Et af eksemplerne på Så til sidst

430
00:55:41.350 --> 00:55:43.750
Er vi så nede i et endnu mindre

431
00:55:43.750 --> 00:55:46.290
monument Og med ikke mindre betydning Nemlig Vafrugekirke

432
00:55:46.290 --> 00:55:51.550
i Roskilde Og der har menighedsrådet Ved Domkirken

433
00:55:52.470 --> 00:55:56.650
Udgivet en lille hefte Forfattet af Annelie Kruse

434
00:55:56.650 --> 00:55:59.170
Og det har man gjort I forbindelse med

435
00:55:59.170 --> 00:56:01.090
en restaurang Af Vafrugekirke som lige er blevet

436
00:56:01.090 --> 00:56:04.390
gennemført Hvor man fortæller kirkens historie Og gør

437
00:56:04.390 --> 00:56:07.710
det i en overskuelig Og letlæst form Det

438
00:56:07.710 --> 00:56:09.290
er jo en af de meget spændende kirker

439
00:56:09.290 --> 00:56:11.050
En af de ældste stenbygninger Eller den ældste

440
00:56:11.050 --> 00:56:14.250
stenbygning vi har tilbage i Danmark Bygget engang

441
00:56:14.250 --> 00:56:17.790
i 1000-tallet Og har ført en omskiftelig

442
00:56:17.790 --> 00:56:21.530
tilværelse Både som klosterkirke Sovnekirke og øde kirke

443
00:56:21.530 --> 00:56:25.230
Men nu står restaureret Igen i en meget

444
00:56:25.230 --> 00:56:28.050
smuk udformning Og bruges jo stadigvæk Til kirkelige

445
00:56:28.050 --> 00:56:33.670
handlinger I forbindelse med Domkirken også Så det

446
00:56:33.670 --> 00:56:36.190
var lidt om Den lokalhistoriske litteratur der er

447
00:56:36.190 --> 00:56:39.590
kommet Som jeg mener har en stor interesse

448
00:56:39.590 --> 00:56:41.670
Og som en vanvittig menneske kan få En

449
00:56:41.670 --> 00:56:42.950
fornøjelse at sætte sig ned og kigge på
  • Portræt af Roskilde Frømandsklub
  • De Danske mesterskaber i ungdomsboksning blev afviklet i Baunehøjskole i Jyllinge
  • Moden fra 1968 bliver vist af børn i 1987
  • Roskilde Bindericentral
  • Nye bøger om lokal historie vises på Roskilde Museum
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 501 8
Varighed tidskode
00:56:56:00
Varighed sekunder
3416
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1333
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer