Startnøglen 12. oktober 1988

WEBVTT

1
00:02:32.740 --> 00:02:38.800
🎵🎵🎵 She's a girl, that's a reason I'm

2
00:02:38.800 --> 00:02:43.520
never tired of, always givin' A piece of

3
00:02:43.520 --> 00:02:48.180
man made, a pleasure, pleasure And her life's

4
00:02:48.180 --> 00:02:52.680
goin' on And I'm walkin' the streets For

5
00:02:52.680 --> 00:02:54.840
I am who I'm meant to be So

6
00:02:54.840 --> 00:02:57.620
love don't come to you when I is

7
00:04:02.350 --> 00:04:03.130
🎵🎵🎵

8
00:04:04.690 --> 00:04:14.350
🎵🎵🎵

9
00:04:35.710 --> 00:04:37.510
Og det er en bil med meget udmærkede

10
00:04:37.510 --> 00:04:39.170
egenskaber til prisen.

11
00:04:39.910 --> 00:04:42.210
Der er selvfølgelig også nogle ting, som lader

12
00:04:42.210 --> 00:04:42.710
noget tilbage.

13
00:04:42.770 --> 00:04:43.830
Jeg ønsker, at det, der er altid ved

14
00:04:43.830 --> 00:04:44.910
en bil, det er at komme på mere

15
00:04:44.910 --> 00:04:45.590
hele vejen igennem.

16
00:04:47.730 --> 00:04:48.090
Så...

17
00:04:48.090 --> 00:04:49.090
Men alt i alt synes jeg, at det

18
00:04:49.090 --> 00:04:50.610
er en glimrende bil til pengene.

19
00:04:51.110 --> 00:04:52.150
Nu er du jo nok det, man må

20
00:04:52.150 --> 00:04:53.950
betegne som en professionel betragter.

21
00:04:54.630 --> 00:04:56.410
Vil din forbruger med dine øjne kunne have

22
00:04:56.410 --> 00:04:57.870
fornøjelse af at se til en bil her?

23
00:04:59.150 --> 00:05:00.830
Vil du være den, der kunne vejlede forbrugeren

24
00:05:00.830 --> 00:05:01.190
rigtigt?

25
00:05:01.890 --> 00:05:03.710
Det er nok ikke den rette til at

26
00:05:03.710 --> 00:05:03.990
bedømme.

27
00:05:04.090 --> 00:05:05.250
Det må forbrugeren jo bedømme.

28
00:05:05.850 --> 00:05:07.850
Men jeg kan da godt give ham nogle

29
00:05:07.850 --> 00:05:08.570
enkelte ting.

30
00:05:08.730 --> 00:05:10.510
Detaljer eller eksempler på, hvad det er, jeg

31
00:05:10.510 --> 00:05:11.790
kigger efter, når jeg går sådan en bil

32
00:05:11.790 --> 00:05:12.070
igennem.

33
00:05:12.970 --> 00:05:14.510
Og det er hvad for eksempel?

34
00:05:14.930 --> 00:05:15.730
Ja, det er...

35
00:05:15.730 --> 00:05:17.270
Hvis vi nu tager ind i motorrummet, så

36
00:05:17.270 --> 00:05:19.950
kigger jeg selvfølgelig på, hvordan man har totalt

37
00:05:19.950 --> 00:05:20.710
arrangeret den.

38
00:05:21.690 --> 00:05:25.950
Og japanerne har tidligere været lidt råde med

39
00:05:25.950 --> 00:05:27.850
mange slange og så videre, så videre.

40
00:05:27.850 --> 00:05:28.990
Det er det, de er blevet meget dygtigere

41
00:05:28.990 --> 00:05:29.150
til.

42
00:05:29.430 --> 00:05:33.890
Og Toyota har jo her været ret godt

43
00:05:33.890 --> 00:05:34.110
med.

44
00:05:34.290 --> 00:05:35.330
Og vi kan se, at de fleste af

45
00:05:35.330 --> 00:05:36.630
de ting, der er vigtige at komme til,

46
00:05:36.870 --> 00:05:39.290
altså der, hvor du skal have sprinklervæske og

47
00:05:39.290 --> 00:05:41.910
batteriservice og bremsevæske og sådan noget på, det

48
00:05:41.910 --> 00:05:42.530
er let at komme til.

49
00:05:42.650 --> 00:05:43.750
Olien er også nem at komme til.

50
00:05:43.990 --> 00:05:46.130
Tændrørene sidder let tilgængeligt.

51
00:05:47.210 --> 00:05:48.530
Generatoren er nem at komme til at justere

52
00:05:48.530 --> 00:05:49.110
på og så videre.

53
00:05:49.230 --> 00:05:50.930
Men der er så et par detaljer, som

54
00:05:50.930 --> 00:05:51.970
jeg godt kunne tænke mig anderledes.

55
00:05:52.050 --> 00:05:54.330
Det er oliefil, der sidder hernede under skjoldet.

56
00:05:54.370 --> 00:05:55.690
Og det er altså ikke lige til at

57
00:05:55.690 --> 00:05:56.010
komme til.

58
00:05:56.010 --> 00:05:57.850
Og oliepinden sidder gennem hernede bagved.

59
00:05:57.930 --> 00:05:59.030
Den kunne jeg godt tænke mig at have

60
00:05:59.030 --> 00:06:01.730
sat lidt mere tilgængeligt også.

61
00:06:02.570 --> 00:06:05.570
Men det er småting, som vel nok ikke

62
00:06:05.570 --> 00:06:07.970
irriterer så meget i hverdagen.

63
00:06:09.050 --> 00:06:10.450
Sikringerne her er også nem at komme til.

64
00:06:11.670 --> 00:06:14.150
Så alt i alt er det udmærket lavt.

65
00:06:14.210 --> 00:06:15.390
Nu, den bil, vi står ved, har jo

66
00:06:15.390 --> 00:06:16.190
nok også noget specielt.

67
00:06:16.250 --> 00:06:17.250
Det er jo næsten en stationcar.

68
00:06:17.370 --> 00:06:17.990
Jeg ved ikke, om vi skal gå over

69
00:06:17.990 --> 00:06:18.910
på den anden side for at bedre kunne

70
00:06:18.910 --> 00:06:19.750
demonstrere det.

71
00:06:20.450 --> 00:06:22.090
Men man skal jo ikke købe den som

72
00:06:22.090 --> 00:06:23.690
stationcar, for den er jo lidt besværlig at

73
00:06:23.690 --> 00:06:24.450
lave om til sådan noget.

74
00:06:25.010 --> 00:06:26.010
Det kan den godt være.

75
00:06:26.990 --> 00:06:28.810
Så længe vi bare skal ind her bagfra,

76
00:06:28.910 --> 00:06:29.610
så er det godt nok.

77
00:06:30.010 --> 00:06:31.230
Læssehøjden er ikke alt for stor.

78
00:06:31.350 --> 00:06:32.530
Den er passende.

79
00:06:32.930 --> 00:06:35.150
Det her gør selvfølgelig, at det klemmer lidt

80
00:06:35.150 --> 00:06:35.790
med de brede ting.

81
00:06:37.150 --> 00:06:38.950
Det er meget pænt reguleret udformet rum.

82
00:06:39.210 --> 00:06:40.630
Det er altså godt nok.

83
00:06:40.770 --> 00:06:43.290
Det, der kunne være at ønske, det er,

84
00:06:43.370 --> 00:06:45.650
at hvis du kommer med en koffert, eller

85
00:06:45.650 --> 00:06:47.610
flere kofferter, og gerne vil have dem stillet

86
00:06:47.610 --> 00:06:49.550
op, så kan de ikke stå indenunder her.

87
00:06:50.310 --> 00:06:50.910
Det vil sige, at du er nødt til

88
00:06:50.910 --> 00:06:51.670
at fjerne den der.

89
00:06:53.010 --> 00:06:54.790
Man kan godt køre uden den.

90
00:06:55.110 --> 00:06:56.550
Så kommer der bare nogle andre problemer.

91
00:06:56.690 --> 00:06:57.990
Det er, at hvis der bliver indbrudt bilen,

92
00:06:58.050 --> 00:07:00.190
så siger forsikringselskabet, nej nej, den går ikke.

93
00:07:00.730 --> 00:07:01.570
Den dækker vi ikke på.

94
00:07:02.230 --> 00:07:03.130
Og den er vel også med til at

95
00:07:03.130 --> 00:07:04.330
tage noget vejstøj og sådan noget.

96
00:07:05.670 --> 00:07:07.650
Nu er vejstøj ikke så stor problem med

97
00:07:07.650 --> 00:07:07.870
den her.

98
00:07:07.930 --> 00:07:09.370
Det er mere vindsugt bagpå.

99
00:07:09.450 --> 00:07:11.230
Der kan være noget vindsugt på den.

100
00:07:11.790 --> 00:07:14.450
Men i øvrigt er den støjmæssigt ikke til

101
00:07:14.450 --> 00:07:15.190
de værre tværtimål.

102
00:07:15.290 --> 00:07:16.150
Den er sådan set pæn.

103
00:07:16.230 --> 00:07:17.230
Den er pæn med, hvad det angår.

104
00:07:17.690 --> 00:07:19.150
Du kan høre motoren, fordi det er kun

105
00:07:19.150 --> 00:07:19.910
1,6 liter.

106
00:07:20.450 --> 00:07:21.730
Det er en forholdsvis tom bil.

107
00:07:21.910 --> 00:07:23.650
Men den kommer godt fra det, synes jeg.

108
00:07:24.150 --> 00:07:25.350
Hvordan er kabinekomforten?

109
00:07:27.190 --> 00:07:28.470
Jeg synes, at den alt i alt er

110
00:07:28.470 --> 00:07:28.710
god.

111
00:07:30.010 --> 00:07:31.190
Men nu er jeg ikke så stor.

112
00:07:31.690 --> 00:07:32.550
Jeg er en dansker i hvert fald.

113
00:07:32.810 --> 00:07:33.890
Så jeg har ikke det store problem med

114
00:07:33.890 --> 00:07:35.570
at finde plads i de japanske biler.

115
00:07:36.530 --> 00:07:39.030
Men som jeg sagde før, store danskere, Normalt,

116
00:07:39.210 --> 00:07:40.610
hvis man kan sige det sådan, altså fra

117
00:07:40.610 --> 00:07:43.270
175 og op til 185, så er der

118
00:07:43.270 --> 00:07:44.070
nogen af dem, der kniver.

119
00:07:44.230 --> 00:07:45.150
Det er ikke specielt denne her.

120
00:07:45.330 --> 00:07:46.830
Men jeg synes alt i alt, at den

121
00:07:46.830 --> 00:07:47.750
er udemærket.

122
00:08:19.890 --> 00:08:21.370
Hvad synes du om at bruge den her

123
00:08:21.370 --> 00:08:21.910
inde i byen?

124
00:08:22.650 --> 00:08:24.490
Jeg synes nok, at den var lidt tung

125
00:08:24.490 --> 00:08:25.550
til bykørsel.

126
00:08:25.990 --> 00:08:27.330
Jeg tror, at den var smadret god på

127
00:08:27.330 --> 00:08:27.910
landvejen.

128
00:08:28.350 --> 00:08:29.710
Til langturskørsel.

129
00:08:30.350 --> 00:08:33.470
Jeg føler, at den ligger godt på vejen.

130
00:08:34.990 --> 00:08:36.490
Men jeg synes, at den er lidt tung

131
00:08:36.490 --> 00:08:37.070
inde i byen.

132
00:08:38.030 --> 00:08:39.270
Hvordan synes du om at komme fri og

133
00:08:39.270 --> 00:08:39.850
krydse sådan noget?

134
00:08:40.270 --> 00:08:42.370
Det synes jeg, at det gik udmærket.

135
00:08:42.809 --> 00:08:42.929
Men jeg synes, at den er lidt tung.

136
00:08:42.929 --> 00:08:45.650
Den er måske ikke så hurtig, som den

137
00:08:45.650 --> 00:08:46.250
kunne være.

138
00:08:47.650 --> 00:08:48.970
Nu er det jo også en stor bil,

139
00:08:49.050 --> 00:08:49.770
for vi kunne jo se, at der kan

140
00:08:49.770 --> 00:08:50.430
være meget i den.

141
00:08:50.530 --> 00:08:52.550
Der kan være meget i, og det synes

142
00:08:52.550 --> 00:08:54.170
jeg er lækkert, for det bruger jeg i

143
00:08:54.170 --> 00:08:54.730
min fritid.

144
00:08:55.270 --> 00:08:57.070
For jeg kører rundt med unge mennesker, og

145
00:08:57.070 --> 00:08:59.010
der er brug på meget bagagerumsplads.

146
00:08:59.610 --> 00:09:00.590
Hvad laver du i din fritid?

147
00:09:00.790 --> 00:09:03.710
Jeg er ungdomsleder for Sjællands Buskede Union.

148
00:09:05.050 --> 00:09:06.510
Og der tager vi på ture.

149
00:09:07.210 --> 00:09:08.650
Vi skal bl.a. til Norge her om

150
00:09:08.650 --> 00:09:11.150
en uge, og der skal jeg fire passagerer,

151
00:09:11.870 --> 00:09:12.770
og alt deres bagage.

152
00:09:13.230 --> 00:09:14.170
Så der tror jeg, at den vil være

153
00:09:14.170 --> 00:09:14.910
smadret lækker.

154
00:09:16.310 --> 00:09:17.950
Nu er Stendertorvet jo noget specielt, og vi

155
00:09:17.950 --> 00:09:19.850
kunne jo heller ikke finde nogen parkeringsplads deroppe.

156
00:09:20.030 --> 00:09:21.070
Men er den så svær at have med

157
00:09:21.070 --> 00:09:21.730
at gøre sådan et sted?

158
00:09:23.030 --> 00:09:24.150
Nej, det synes jeg ikke.

159
00:09:24.310 --> 00:09:25.950
Jeg fandt en plads, for jeg synes, der

160
00:09:25.950 --> 00:09:27.550
var udmærket at komme ind.

161
00:09:28.090 --> 00:09:28.570
Det var der.

162
00:09:30.890 --> 00:09:32.410
Hvordan havde du mulighed for at kunne se?

163
00:09:33.850 --> 00:09:35.450
Nu er jeg ikke så stor, så jeg

164
00:09:35.450 --> 00:09:38.150
synes op i byen, at der ikke er

165
00:09:38.150 --> 00:09:39.890
det udsyn, som jeg godt kunne ønske mig.

166
00:09:39.990 --> 00:09:42.030
Der er mange stolper, og der er alle

167
00:09:42.030 --> 00:09:44.590
de der nakkestøtter, og de generer altså en

168
00:09:44.590 --> 00:09:44.770
del.

169
00:09:45.610 --> 00:09:47.430
Nu har du fået nogle fornemmelser af ventilationen

170
00:09:47.430 --> 00:09:48.610
og komfortet i det hele taget?

171
00:09:51.450 --> 00:09:55.550
Der er god ventilation, og man sidder enormt

172
00:09:55.550 --> 00:09:57.310
godt på de der sæder, der kan skrues

173
00:09:57.310 --> 00:09:59.350
op og ned og frem og tilbage, ligesom

174
00:09:59.350 --> 00:10:00.790
man har lyst til.

175
00:10:01.670 --> 00:10:02.830
Og det må jo også være en fordel

176
00:10:02.830 --> 00:10:03.870
for dig, når du siger, at du er

177
00:10:03.870 --> 00:10:04.430
lidt mindre?

178
00:10:04.430 --> 00:10:06.390
Det er det bestemt.

179
00:10:06.730 --> 00:10:08.190
Jeg kan godt lide at komme op og

180
00:10:08.190 --> 00:10:10.390
sidde ret op og ned, så jeg kan

181
00:10:10.390 --> 00:10:11.910
kigge ud over det hele.

182
00:10:12.410 --> 00:10:39.860
Dit job

183
00:10:39.860 --> 00:10:41.480
er at være repræsentant, og det må jo

184
00:10:41.480 --> 00:10:42.840
kræve specielt ting til bilen.

185
00:10:42.880 --> 00:10:43.560
Har den opfyldt det?

186
00:10:44.200 --> 00:10:45.440
Ja, det må jeg nok sige ja til.

187
00:10:45.800 --> 00:10:48.440
Det kræver tre vigtige dele.

188
00:10:49.100 --> 00:10:50.380
Punkt et kan jeg fortælle, at der skal

189
00:10:50.380 --> 00:10:51.700
være meget bagagerumplads.

190
00:10:52.340 --> 00:10:54.900
De har en korrektion på 140 enheder, og

191
00:10:54.900 --> 00:10:56.300
der skal altså kunne ligge noget bag el,

192
00:10:56.380 --> 00:10:57.280
plus et rullestativ.

193
00:10:57.940 --> 00:10:59.700
Punkt to, så skal den være økonomisk, hvilket

194
00:10:59.700 --> 00:11:00.800
jeg også synes, den har vist sig at

195
00:11:00.800 --> 00:11:00.940
være.

196
00:11:01.840 --> 00:11:04.220
Og punkt tre, så kan man jo sige,

197
00:11:04.340 --> 00:11:05.880
at komforten skal være i orden, hvis man

198
00:11:05.880 --> 00:11:07.380
skal ligge og køre langt til Jylland og

199
00:11:07.380 --> 00:11:08.700
ned til London Falster.

200
00:11:09.100 --> 00:11:10.080
Det må jo også en gang imellem have

201
00:11:10.080 --> 00:11:10.980
krav om akceleration.

202
00:11:11.140 --> 00:11:11.520
Har den det?

203
00:11:12.340 --> 00:11:14.680
Ja, hvis du kommer bag et strengt færgetræk,

204
00:11:16.300 --> 00:11:18.080
og der måske ikke er de store chancer

205
00:11:18.080 --> 00:11:20.160
for overhælling, vedmindre den er en lille smule

206
00:11:20.160 --> 00:11:22.920
rep, og der er store lastbiler osv., så

207
00:11:22.920 --> 00:11:24.280
skal du kunne træde lidt på den.

208
00:11:24.340 --> 00:11:25.360
Og det synes jeg bestemt, at i forhold

209
00:11:25.360 --> 00:11:27.060
til den motor, der er i, at den

210
00:11:27.060 --> 00:11:29.160
opfylder de krav, der vil jeg ikke være

211
00:11:29.160 --> 00:11:31.020
nervøs for at skulle ud i yderbanen.

212
00:11:31.440 --> 00:11:32.740
Nu så vi nede i støden, og det

213
00:11:32.740 --> 00:11:34.440
er jo køringen helt mærkeligt sted, hvor vi

214
00:11:34.440 --> 00:11:35.860
andre fra Roskilde ikke kører ind.

215
00:11:36.140 --> 00:11:37.840
Du må også have parkeringsproblemer, når du kommer

216
00:11:37.840 --> 00:11:39.160
frem i Provinsen og sådan nogle steder?

217
00:11:39.620 --> 00:11:41.980
Ja, de fleste af mine forretninger ligger som

218
00:11:41.980 --> 00:11:45.720
her, inde på gårdgader og små tover osv.

219
00:11:46.060 --> 00:11:47.600
Der skal man helst kunne vinkelere sig ind.

220
00:11:48.720 --> 00:11:50.880
Og der skal du mange gange kunne parkere

221
00:11:50.880 --> 00:11:55.240
sådan mellem store biler, hvor der er meget

222
00:11:55.240 --> 00:11:57.480
lidt plads, og der skal du kun få

223
00:11:57.480 --> 00:11:58.320
svinget en bil ind.

224
00:11:58.440 --> 00:11:59.880
Så det ideelle ville være en lille bil,

225
00:12:00.160 --> 00:12:02.380
med masser af plads til korrektionen, men jeg

226
00:12:02.380 --> 00:12:03.400
synes, at denne her har været nem at

227
00:12:03.400 --> 00:12:03.740
parkere.

228
00:12:03.880 --> 00:12:05.820
Der har ikke været nogen problemer både at

229
00:12:05.820 --> 00:12:08.340
komme ind bagved og komme ind foran.

230
00:12:09.040 --> 00:12:10.720
Så det går som det skal.

231
00:12:11.500 --> 00:12:12.540
Og du har altså ikke haft noget at

232
00:12:12.540 --> 00:12:13.360
kunne indvende imod?

233
00:12:13.680 --> 00:12:14.860
Vil du anskaffe sig sådan en bil, hvis

234
00:12:14.860 --> 00:12:15.540
du havde mulighed for det?

235
00:12:16.040 --> 00:12:17.200
Havde jeg pengene, ja.

236
00:12:19.220 --> 00:12:20.480
Ja, det ville jeg nok.

237
00:12:21.140 --> 00:12:21.760
Det ville jeg nok.

238
00:12:21.760 --> 00:12:23.140
Jeg synes, at den er yderst rimelig i

239
00:12:23.140 --> 00:12:24.960
prisen, til hvad den tilbyder folk.

240
00:12:25.040 --> 00:12:26.280
Der er meget ekstraudstyr også.

241
00:12:26.980 --> 00:12:30.300
Et lille minus er måske nakslutterne bagi, men

242
00:12:30.300 --> 00:12:31.780
dem kan man jo tage af, så man

243
00:12:31.780 --> 00:12:33.080
kan se lidt bedre ud af baggrunden.

244
00:12:33.180 --> 00:12:34.020
Hvor meget kører du om året?

245
00:12:34.440 --> 00:12:36.360
Jeg kører i stedet mellem 35-40.000

246
00:12:36.360 --> 00:12:36.920
km.

247
00:12:37.340 --> 00:12:39.060
Hvad krav stiller du til en bil, altså

248
00:12:39.060 --> 00:12:40.320
ud over de tre ting, du har nævnt

249
00:12:40.320 --> 00:12:40.500
her?

250
00:12:40.560 --> 00:12:41.400
Hvad krav stiller du til?

251
00:12:41.780 --> 00:12:42.420
Motorydelser og sådan noget?

252
00:12:42.920 --> 00:12:45.040
Ja, altså den skal være driftsikker.

253
00:12:45.580 --> 00:12:46.220
Rimelig driftsikker.

254
00:12:46.300 --> 00:12:47.600
Det nytter ikke noget, at man kommer fra

255
00:12:47.600 --> 00:12:50.460
Haderslev og har et møde i Aalborg, en

256
00:12:50.460 --> 00:12:53.000
fire timer efter, og pludselig op omkring vejlet,

257
00:12:53.040 --> 00:12:54.380
så ryger kilder ind, eller et eller andet.

258
00:12:54.960 --> 00:12:55.980
Den skal være driftsikker.

259
00:12:56.040 --> 00:12:57.000
Det skal være en vogn, man kan stole

260
00:12:57.000 --> 00:12:57.260
på.

261
00:12:58.380 --> 00:12:59.740
Og så skal man kunne sidde ordentligt i

262
00:12:59.740 --> 00:12:59.840
den.

263
00:13:00.820 --> 00:13:02.280
Det skal være et sæde, der er ligesom,

264
00:13:02.380 --> 00:13:03.660
hvor du falder ind i sædet, som at

265
00:13:03.660 --> 00:13:04.500
sidde hjemme i en sofa.

266
00:13:05.220 --> 00:13:07.440
Jeg synes, man sidder meget behageligt i den

267
00:13:07.440 --> 00:13:07.800
type vogn.

268
00:13:46.760 --> 00:13:48.140
Nu har vi lige set dig tanke op.

269
00:13:48.340 --> 00:13:50.620
Har du nogen fornemmelse af, hvor meget benzinøkonomien

270
00:13:50.620 --> 00:13:50.980
er på den?

271
00:13:51.440 --> 00:13:52.560
Jeg vil skyde på, at den går afsted

272
00:13:52.560 --> 00:13:53.420
mellem 12 og 15.

273
00:13:54.380 --> 00:13:55.780
Men det er jo alt efter, hvad du

274
00:13:55.780 --> 00:13:55.920
kører.

275
00:13:55.960 --> 00:13:58.500
Om du kører by, eller på landvej, eller

276
00:13:58.500 --> 00:13:58.940
motorvej.

277
00:13:59.280 --> 00:13:59.980
Ja, det er klart.

278
00:14:00.120 --> 00:14:02.100
Men det har været mig altid, det jeg

279
00:14:02.100 --> 00:14:02.940
har kørt i den indtil nu.

280
00:14:03.040 --> 00:14:04.100
Så jeg vil skyde på en 12 og

281
00:14:04.100 --> 00:14:04.360
15.

282
00:14:04.460 --> 00:14:05.820
Det går op deromkring.

283
00:15:56.010 --> 00:15:58.130
Så har I også fået køreteknisk institut i

284
00:15:58.130 --> 00:15:58.510
Roskilde.

285
00:15:58.930 --> 00:16:00.410
Men det laver I jo ikke, når I

286
00:16:00.410 --> 00:16:01.010
er ude og køre bil.

287
00:16:01.130 --> 00:16:01.670
Hvor kører I hen?

288
00:16:02.410 --> 00:16:04.520
Vi kører hovedsageligt i udlandet.

289
00:16:06.230 --> 00:16:10.250
Sverige, Finland, Tyskland, og en enkelt gang i

290
00:16:10.250 --> 00:16:10.850
Skotland her.

291
00:16:11.490 --> 00:16:13.370
Og det danske unityp har været her for

292
00:16:13.370 --> 00:16:14.530
nogle få uger siden.

293
00:16:15.250 --> 00:16:16.390
Der er meget om, at I har dårlige

294
00:16:16.390 --> 00:16:18.010
forhold, og alle I har dårlige forhold i

295
00:16:18.010 --> 00:16:18.330
Danmark.

296
00:16:18.350 --> 00:16:18.850
Er det rigtigt?

297
00:16:19.870 --> 00:16:21.710
I forhold til udlandet, så er det utroligt

298
00:16:21.710 --> 00:16:22.670
dårligt herhjemme.

299
00:16:22.810 --> 00:16:23.070
Det er det.

300
00:16:24.010 --> 00:16:27.130
Vi kan samle en udlandet med fodbold herhjemme.

301
00:16:27.130 --> 00:16:29.370
Det er en folkefest, når der bliver kørt.

302
00:16:30.130 --> 00:16:32.010
Det er en hel by, der er faktisk

303
00:16:32.010 --> 00:16:32.650
deroppe på den anden ende.

304
00:16:33.530 --> 00:16:35.570
Alle er glade og hjælpsomme.

305
00:16:37.490 --> 00:16:40.450
Mange værksteder har de kunder indenhjemme.

306
00:16:40.470 --> 00:16:41.710
De bliver næsten i afud, hvis der kommer

307
00:16:41.710 --> 00:16:43.950
en rallybil, og skal lige have repareret et

308
00:16:43.950 --> 00:16:46.170
par små ting, som ikke kan gøres på

309
00:16:46.170 --> 00:16:46.510
den anden vej.

310
00:16:47.110 --> 00:16:48.390
Du samlede noget med fodbold.

311
00:16:48.530 --> 00:16:49.470
Var det ikke også noget, man havde samlet

312
00:16:49.470 --> 00:16:50.250
med Torte Frans?

313
00:16:50.490 --> 00:16:51.890
For det ser vi jo en gang imellem

314
00:16:51.890 --> 00:16:52.730
i dansk højdensyn.

315
00:16:53.730 --> 00:16:55.150
Jo, det kunne man også.

316
00:16:56.710 --> 00:16:59.570
I Sverige i dag, når vi kører derovre,

317
00:16:59.630 --> 00:17:01.330
om aftenen og natten, når det er mørkt,

318
00:17:02.290 --> 00:17:05.089
og alt i skoven, er der små bål,

319
00:17:05.290 --> 00:17:08.430
og folk sidder og hygger sig, og kigger

320
00:17:08.430 --> 00:17:08.750
på nr.

321
00:17:08.829 --> 00:17:09.589
2 og løber frem til det.

322
00:17:10.569 --> 00:17:12.450
Men selvom vi har så dårlige forhold, så

323
00:17:12.450 --> 00:17:14.609
går det jo fabelagtig godt for jer som

324
00:17:14.609 --> 00:17:15.210
juniorteam.

325
00:17:15.630 --> 00:17:16.930
Hvordan ligger I i øjeblikket i Europa?

326
00:17:17.310 --> 00:17:18.230
Vi ligger som nr.

327
00:17:18.310 --> 00:17:19.650
2 i Europamesterskabet.

328
00:17:20.630 --> 00:17:22.890
3 point efter finnerne.

329
00:17:24.490 --> 00:17:26.670
Nu kan jeg særlig ikke huske det, om

330
00:17:26.670 --> 00:17:27.050
det er nr.

331
00:17:27.290 --> 00:17:29.590
32 foran svenskerne, som ligger nr.

332
00:17:29.650 --> 00:17:29.890
3.

333
00:17:31.190 --> 00:17:33.710
Og vi skal ned og køre Rallye Deutschland

334
00:17:33.710 --> 00:17:36.050
her om 3 uger.

335
00:17:37.250 --> 00:17:39.310
Og der håber vi på at tage de

336
00:17:39.310 --> 00:17:41.370
3 point fra finnerne.

337
00:17:41.690 --> 00:17:44.670
For at vores andenplads skal forsvinde i hvert

338
00:17:44.670 --> 00:17:47.530
fald, så skal svenskerne både blive 1 og

339
00:17:47.530 --> 00:17:48.090
2 og dernede.

340
00:17:49.670 --> 00:17:51.550
Ja okay, alt kan lade sig gøre, men

341
00:17:51.550 --> 00:17:53.470
en andenplads, den skulle være hjemme.

342
00:17:54.170 --> 00:17:55.410
Nu er der jo altid to mand med

343
00:17:55.410 --> 00:17:56.750
sådan en sport, og du sidder jo altså

344
00:17:56.750 --> 00:17:57.330
ved siden af.

345
00:17:57.410 --> 00:17:57.670
Men hvad?

346
00:17:57.830 --> 00:17:58.950
Du sidder jo ikke og sover bare?

347
00:17:59.230 --> 00:18:00.350
Nej, jeg tror ikke, jeg sidder og sover

348
00:18:00.350 --> 00:18:00.750
hele tiden.

349
00:18:00.930 --> 00:18:03.210
Men jeg fortæller lidt om, hvad Claus skal

350
00:18:03.210 --> 00:18:05.310
gøre og hvordan han skal køre og hvor

351
00:18:05.310 --> 00:18:06.010
han skal køre henad.

352
00:18:06.610 --> 00:18:08.990
Så det er min væsentligste opgave, at sidde

353
00:18:08.990 --> 00:18:09.670
og læse på det kort.

354
00:18:10.250 --> 00:18:11.430
Og det var jo så ikke så nødvendigt

355
00:18:11.430 --> 00:18:11.730
i dag?

356
00:18:12.230 --> 00:18:12.830
Nej, ikke i dag.

357
00:18:12.910 --> 00:18:14.050
Der var det mere stille og roligt.

358
00:18:14.410 --> 00:18:15.570
Og hvordan var det så at køre i?

359
00:18:16.850 --> 00:18:19.130
Selve bilen var udmærket at køre i.

360
00:18:19.130 --> 00:18:21.910
Altså, hvis man skal sige til almindelig brug,

361
00:18:22.090 --> 00:18:23.990
der er det nok en udmærket bil.

362
00:18:25.430 --> 00:18:27.770
Når man begynder at køre den på det

363
00:18:27.770 --> 00:18:30.490
yderste, så er der nok nogle ting, som

364
00:18:31.050 --> 00:18:34.170
jeg nok ville have ændret, men som almindelig

365
00:18:34.170 --> 00:18:35.630
bil, der er den udmærket.

366
00:18:36.930 --> 00:18:38.850
Og du sidder ved siden af komforten i

367
00:18:38.850 --> 00:18:38.950
den?

368
00:18:39.810 --> 00:18:41.410
Den er udmærket, ingen problemer i den.

369
00:18:41.750 --> 00:18:44.430
God plads til benene og ordentlig højde og

370
00:18:44.430 --> 00:18:46.010
det er en virkelig god bil at sidde

371
00:18:46.010 --> 00:18:46.170
i.

372
00:18:48.110 --> 00:18:49.430
Hvad med ventilationen i den?

373
00:18:51.210 --> 00:18:53.390
Den er lidt kompliceret, det synes jeg, men

374
00:18:54.150 --> 00:18:55.410
man kan vel lære den at kende.

375
00:18:56.070 --> 00:18:57.110
Den er virkelig lidt kompliceret.

376
00:18:58.030 --> 00:19:00.010
Og så er der selvfølgelig det der med

377
00:19:00.010 --> 00:19:01.850
radioer, men det er jo en speciel radio,

378
00:19:01.850 --> 00:19:02.350
der sidder i.

379
00:19:03.870 --> 00:19:05.290
Ja, det er jo en stærk radio, der

380
00:19:05.290 --> 00:19:06.910
sidder i i hvert fald, med digitaltal og

381
00:19:06.910 --> 00:19:08.390
det hele, men det er en fornuftig radio

382
00:19:08.390 --> 00:19:09.470
i hvert fald, helt sikkert.

383
00:19:10.350 --> 00:19:12.050
Du prøvede den også sådan med den overdygtige.

384
00:19:12.410 --> 00:19:14.030
Hvordan synes du, det gik?

385
00:19:15.050 --> 00:19:16.190
Det gik godt.

386
00:19:16.470 --> 00:19:18.050
Nu vil jeg lige tilføje noget, mens vi

387
00:19:18.050 --> 00:19:20.350
lige er inde på det med instrumenter og

388
00:19:20.350 --> 00:19:20.570
sådan noget.

389
00:19:21.170 --> 00:19:23.030
Jeg synes, at den her, den er mere

390
00:19:23.030 --> 00:19:25.530
overskuelig end Toyota ellers har været.

391
00:19:26.410 --> 00:19:29.450
Det er nemmere at lige orientere sig om,

392
00:19:29.730 --> 00:19:31.930
hvad det er til hvad det er forskelligt.

393
00:19:32.350 --> 00:19:33.150
Der synes jeg, den er god.

394
00:19:34.490 --> 00:19:37.350
Og med noget, der er den god.

395
00:19:38.310 --> 00:19:42.410
Undervognen er måske lidt løs i det og

396
00:19:44.550 --> 00:19:46.550
de dæk, der sidder på den, nu ved

397
00:19:46.550 --> 00:19:48.030
jeg ikke, om det er nok nogen, der

398
00:19:48.030 --> 00:19:49.370
sidder på fra fabrikken af.

399
00:19:50.490 --> 00:19:54.110
Det vil jeg nok have fundet nogle andre,

400
00:19:54.310 --> 00:19:57.010
men det er nok et spørgsmål om kroner

401
00:19:57.010 --> 00:19:57.310
og ører.

402
00:19:58.830 --> 00:20:00.150
Jeg ved ikke, om I har noget at

403
00:20:00.150 --> 00:20:01.690
køre fem eller seks kilometer i dag med

404
00:20:01.690 --> 00:20:03.450
den, men hvad tror du, den virker på

405
00:20:03.450 --> 00:20:03.890
en lang tur?

406
00:20:05.190 --> 00:20:08.350
Den er sikkert, jeg tror, det ville være

407
00:20:08.350 --> 00:20:11.430
en dejlig, behagelig bil at skulle køre til

408
00:20:12.430 --> 00:20:15.310
sydtyskland eller noget andet på ferie.

409
00:20:15.490 --> 00:20:16.090
Der vil den være god.

410
00:20:18.390 --> 00:20:21.510
Campingvognen i bjerge og sådan noget, kan vi

411
00:20:21.510 --> 00:20:23.170
måske sætte et lille minus ved den ved

412
00:20:23.170 --> 00:20:23.950
bremserne eller noget.

413
00:20:24.390 --> 00:20:28.870
Nu har vi godt nok kørt den til

414
00:20:28.870 --> 00:20:31.430
det, den kunne tåle inden for rimelighedsgrænser i

415
00:20:31.430 --> 00:20:33.470
hvert fald, og der havde vi nogle problemer

416
00:20:33.470 --> 00:20:33.930
med bremserne.

417
00:20:34.030 --> 00:20:37.550
De blev varme i hvert fald.

418
00:20:37.550 --> 00:20:39.830
Men nu det er slalom, og de sving,

419
00:20:39.910 --> 00:20:42.390
vi har kørt i, der blev bremserne også

420
00:20:42.390 --> 00:20:43.130
brugt.

421
00:20:44.230 --> 00:20:45.050
Optimalt i hvert fald.

422
00:20:45.330 --> 00:20:46.790
Er det ikke noget, vi andre kommer ud

423
00:20:46.790 --> 00:20:46.970
i?

424
00:20:47.070 --> 00:20:48.730
Ret tit i hvert fald, sådan situationer?

425
00:20:49.090 --> 00:20:50.210
Det er det i hvert fald ikke, nej.

426
00:20:51.470 --> 00:20:53.610
Når jeg kører ned igennem slalom, så har

427
00:20:53.610 --> 00:20:56.270
jeg hele tiden venstrefoden på bremsen, for at

428
00:20:56.270 --> 00:20:57.450
se om jeg kan få bilen til at

429
00:20:57.450 --> 00:20:59.810
blive lidt tættere på vejene og lidt mere

430
00:20:59.810 --> 00:21:01.370
stabil, og ligesådan igennem svingene.

431
00:21:02.510 --> 00:21:05.210
Ligesom lige inden vi går ind i svingene,

432
00:21:05.210 --> 00:21:07.110
så giver den en gang på bremsen, samtidig

433
00:21:07.110 --> 00:21:09.210
med at holde fuldt gas på, så den

434
00:21:09.210 --> 00:21:14.150
ligesom suger sig fast, og så styrer den

435
00:21:14.150 --> 00:21:14.270
igen.

436
00:21:14.290 --> 00:21:15.990
Det er jo næsten umuligt for os jordiske

437
00:21:15.990 --> 00:21:17.290
at forstå, hvad du siger, men det må

438
00:21:17.290 --> 00:21:17.970
jo være rigtigt.

439
00:21:18.430 --> 00:21:19.970
Men hvad hvis I kommer ned på motorvejen?

440
00:21:20.110 --> 00:21:21.070
Tror du, der er kraft nok i den?

441
00:21:23.570 --> 00:21:27.010
Øh, nu med den fine motor, som der

442
00:21:27.010 --> 00:21:28.850
er i, 16 ventiler og alt det her,

443
00:21:28.890 --> 00:21:33.610
som er inde i øjeblikket, der mener indsprøjtningssystemet,

444
00:21:33.610 --> 00:21:36.230
det følger nok ikke helt med.

445
00:21:37.550 --> 00:21:40.770
Der kunne nok, hvis den fik lidt mere

446
00:21:41.410 --> 00:21:44.970
af noget elektronisk indsprøjtning, eller sådan noget lignende,

447
00:21:45.050 --> 00:21:46.710
det ville hjælpe enormt på den.

448
00:21:47.310 --> 00:21:48.790
Men alle de detaljer, du har talt om,

449
00:21:48.870 --> 00:21:49.930
det vil vi så også kunne gøre den

450
00:21:49.930 --> 00:21:51.750
medvirkende til at kunne komme med på holdet,

451
00:21:51.850 --> 00:21:54.290
på Danmarks landshold på lige over hele tiden,

452
00:21:54.430 --> 00:21:55.530
hvis du fik ændret alt det der.

453
00:21:56.410 --> 00:21:58.830
Det er helt sikkert så, det er straks

454
00:21:58.830 --> 00:22:00.890
en helt anden bil, hvis både undervogn og

455
00:22:00.890 --> 00:22:03.010
motor og gearkasse og det hele bliver lavet

456
00:22:03.010 --> 00:22:03.170
op.

457
00:22:04.510 --> 00:22:05.790
Men så er vi jo også oppe i

458
00:22:05.790 --> 00:22:06.910
en helt anden prisklasse.

459
00:22:07.150 --> 00:22:10.650
Det er jo altså, vil man have noget,

460
00:22:10.710 --> 00:22:11.990
så må man også betale for det.

461
00:22:12.910 --> 00:22:14.450
Og det siger du jo også til dagligt

462
00:22:14.450 --> 00:22:14.990
i en sport.

463
00:22:15.290 --> 00:22:15.890
Det er en dyr sport.

464
00:22:16.870 --> 00:22:18.350
Den er ikke billig, det er den ikke

465
00:22:18.350 --> 00:22:18.510
nok.
  • Test af Toyota
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 861 5
Varighed tidskode
00:23:45:00
Varighed sekunder
1425
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1817
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer