Ungdomsprogrammet På Stedet 18. august 1988

WEBVTT

1
00:00:47.880 --> 00:00:49.560
Ja, vi skal så høre noget om det

2
00:00:49.560 --> 00:00:51.960
danske kokkelandshold, som vi snakkede om tidligere.

3
00:00:52.460 --> 00:00:55.600
Og jeg har her Erik Vedsegaard stående, og

4
00:00:55.600 --> 00:00:57.360
Erik, du er cheftræner, men skulle vi ikke

5
00:00:57.360 --> 00:00:59.320
lige for en ordens skyld starte et sted?

6
00:00:59.440 --> 00:01:01.340
Fordi man starter jo ikke med at komme

7
00:01:01.340 --> 00:01:01.960
på landsholdet.

8
00:01:02.400 --> 00:01:04.540
Kunne du fortælle lidt om selve uddannelsen som

9
00:01:04.540 --> 00:01:04.760
kok?

10
00:01:05.300 --> 00:01:07.960
Ja, altså for at nå dertil, hvor vi

11
00:01:07.960 --> 00:01:09.240
er nået nu med at arbejde med det

12
00:01:09.240 --> 00:01:11.280
danske landshold, så skal man jo allerførst starte

13
00:01:11.280 --> 00:01:12.820
med at finde et sted, hvor man kan

14
00:01:12.820 --> 00:01:13.600
gå i kokkelære.

15
00:01:13.880 --> 00:01:15.020
Og det ved vi jo godt, at det

16
00:01:15.020 --> 00:01:16.140
er meget svært i dag.

17
00:01:16.140 --> 00:01:17.900
Vi har her i huset konstant måske 300

18
00:01:17.900 --> 00:01:21.060
-500 ansøgninger stående, så det kan være svært

19
00:01:21.060 --> 00:01:21.780
at komme ind.

20
00:01:22.040 --> 00:01:23.360
Men har man lyst til branchen, så skal

21
00:01:23.360 --> 00:01:25.460
man søge ind eventuelt som IFG eller i

22
00:01:25.460 --> 00:01:26.500
Mesterlærer, hvad man har lyst til.

23
00:01:27.040 --> 00:01:29.240
Og så selvfølgelig finde sig en god, solid

24
00:01:29.240 --> 00:01:29.720
læreplads.

25
00:01:29.940 --> 00:01:31.120
Og nu ikke fordi jeg skal reklamere for

26
00:01:31.120 --> 00:01:32.760
os, men Sjerseren er altså ikke noget dårligt

27
00:01:32.760 --> 00:01:33.440
sted at være i lære.

28
00:01:34.180 --> 00:01:35.380
Og det kan jeg da sige ud fra,

29
00:01:35.620 --> 00:01:37.480
at vi har gode resultater med vores elever

30
00:01:37.480 --> 00:01:38.160
på skolerne.

31
00:01:38.920 --> 00:01:41.840
Og vi har meget træning ved siden af

32
00:01:41.840 --> 00:01:45.860
her også, hvor vi supplerer uddannelsen med forskellige

33
00:01:45.860 --> 00:01:49.100
interne træningskurser i huset, som enten jeg afholder

34
00:01:49.100 --> 00:01:50.860
eller min souschef afholder, og så på den

35
00:01:50.860 --> 00:01:54.560
måde forstærker deres uddannelse, så grundlaget er i

36
00:01:54.560 --> 00:01:54.760
orden.

37
00:01:55.040 --> 00:01:55.340
Dvs.

38
00:01:55.480 --> 00:01:57.640
I er sådan set herinde selv en slags

39
00:01:57.640 --> 00:01:59.740
kompetente til at lege lære?

40
00:02:00.420 --> 00:02:02.800
Ja, det gør vi jo ikke, fordi skolen

41
00:02:02.800 --> 00:02:05.680
er selvfølgelig i væsentlig grad teoretisk orienteret, mens

42
00:02:05.680 --> 00:02:07.280
vi er meget praktisk orienteret her.

43
00:02:07.440 --> 00:02:09.580
Og vi kan tage de problemer op, som

44
00:02:09.580 --> 00:02:11.280
eleverne kan støde på i det daglige.

45
00:02:11.280 --> 00:02:14.860
Og direkte uddanne dem i den helt bestemte

46
00:02:14.860 --> 00:02:15.080
ting.

47
00:02:15.220 --> 00:02:17.340
Vi kan træne dem i selskaber på over

48
00:02:17.340 --> 00:02:18.680
1000 kværter, hvad de jo i hvert fald

49
00:02:18.680 --> 00:02:19.760
ikke kan på kokkeskolen.

50
00:02:19.920 --> 00:02:21.480
Så vi kan give dem meget ved siden

51
00:02:21.480 --> 00:02:21.580
af.

52
00:02:22.060 --> 00:02:22.940
Ja, det kan jeg godt se.

53
00:02:23.940 --> 00:02:25.100
Hvor mange elever har I egentlig?

54
00:02:25.580 --> 00:02:26.660
Vi har 14 alt i alt.

55
00:02:28.200 --> 00:02:30.380
For lige at vende tilbage til det med

56
00:02:30.380 --> 00:02:31.920
landsholdet, hvad går det egentlig ud på?

57
00:02:32.560 --> 00:02:33.600
Det er meget godt, at man har et

58
00:02:33.600 --> 00:02:35.940
kokkelandshold, men hvordan afvikler man f.eks. en

59
00:02:35.940 --> 00:02:38.360
konkurrence, og hvorhenne sker så noget?

60
00:02:38.360 --> 00:02:40.980
Nu kan vi så tage den næste store

61
00:02:40.980 --> 00:02:43.560
konkurrence, vi skal til, som er Kokonstudielympiaden, der

62
00:02:43.560 --> 00:02:45.440
finder sted i Frankfurt her i oktober måned.

63
00:02:46.180 --> 00:02:47.420
Og der foregår det på den måde, at

64
00:02:47.420 --> 00:02:49.320
der er et landshold på 5 personer, hvor

65
00:02:49.320 --> 00:02:50.280
den ene er kunditter.

66
00:02:51.120 --> 00:02:54.500
Og de arbejder sammen i et køkken, hvor

67
00:02:54.500 --> 00:02:56.340
de simpelthen serverer eller karderatter til folk, der

68
00:02:56.340 --> 00:02:57.360
kommer og køber det i en restaurant.

69
00:02:58.060 --> 00:03:00.140
Og der kan være en 120-130 kværter,

70
00:03:00.240 --> 00:03:02.100
som kommer og bestiller de her ting.

71
00:03:02.660 --> 00:03:05.060
Så arbejder man sammen, ligesom i et normalt

72
00:03:05.060 --> 00:03:06.560
køkken, som vi ser folkene gør her.

73
00:03:06.920 --> 00:03:09.240
Man gør tingene klar, man behandler råvarerne rigtigt,

74
00:03:09.320 --> 00:03:10.840
man arbejder sammen på en rigtig måde, man

75
00:03:10.840 --> 00:03:11.680
ser pæn ud i tøjet.

76
00:03:11.820 --> 00:03:12.560
Og alt hvad der hører til, er den

77
00:03:12.560 --> 00:03:13.840
slags ting for at give et indtryk af

78
00:03:13.840 --> 00:03:17.500
et velfungerende køkken, og et veltilrettelagt produkt i

79
00:03:17.500 --> 00:03:17.920
sidste ende.

80
00:03:18.180 --> 00:03:19.600
Det bliver så bedømt af dommer hele vejen

81
00:03:19.600 --> 00:03:21.940
igennem, at man gør det rigtigt, at ventetiden

82
00:03:21.940 --> 00:03:22.480
ikke er for lang.

83
00:03:22.520 --> 00:03:23.440
Og alt det der, som vi kender fra

84
00:03:23.440 --> 00:03:24.440
en almindelig restaurantsituation.

85
00:03:24.900 --> 00:03:26.060
Og så laver man ved siden af et

86
00:03:26.060 --> 00:03:28.560
meget stort koldprogram, med kolde anretninger osv., med

87
00:03:28.560 --> 00:03:30.340
sukkerarbejder fra kunditternes side osv.

88
00:03:30.920 --> 00:03:33.300
Det vil sige, det er ikke kun madens

89
00:03:33.300 --> 00:03:35.460
kvalitet, der bliver bedømt, det er også hele

90
00:03:35.460 --> 00:03:36.960
samarbejdet og funktionen i køkkenet?

91
00:03:37.360 --> 00:03:38.660
Absolut, det er det i hvert fald.

92
00:03:38.820 --> 00:03:40.420
Som jeg nævnte før, det er selv, hvordan

93
00:03:40.420 --> 00:03:42.720
uniformen ser ud, at være med i betragtningen

94
00:03:42.720 --> 00:03:44.080
for et velfungerende køkken.

95
00:04:12.700 --> 00:04:13.640
Køkkenet er et af de største køkker, der

96
00:04:13.640 --> 00:04:13.740
er udviklet i verden.

97
00:06:52.890 --> 00:06:53.370
Hvad sagde du?
  • Vi besøger det Danske Kokke landshold
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 037 7
Varighed tidskode
00:07:28:00
Varighed sekunder
448
Båndnummer
2019
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer