- Vi besøger det Danske Kokke landshold
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:47.880 --> 00:00:49.560 Ja, vi skal så høre noget om det 2 00:00:49.560 --> 00:00:51.960 danske kokkelandshold, som vi snakkede om tidligere. 3 00:00:52.460 --> 00:00:55.600 Og jeg har her Erik Vedsegaard stående, og 4 00:00:55.600 --> 00:00:57.360 Erik, du er cheftræner, men skulle vi ikke 5 00:00:57.360 --> 00:00:59.320 lige for en ordens skyld starte et sted? 6 00:00:59.440 --> 00:01:01.340 Fordi man starter jo ikke med at komme 7 00:01:01.340 --> 00:01:01.960 på landsholdet. 8 00:01:02.400 --> 00:01:04.540 Kunne du fortælle lidt om selve uddannelsen som 9 00:01:04.540 --> 00:01:04.760 kok? 10 00:01:05.300 --> 00:01:07.960 Ja, altså for at nå dertil, hvor vi 11 00:01:07.960 --> 00:01:09.240 er nået nu med at arbejde med det 12 00:01:09.240 --> 00:01:11.280 danske landshold, så skal man jo allerførst starte 13 00:01:11.280 --> 00:01:12.820 med at finde et sted, hvor man kan 14 00:01:12.820 --> 00:01:13.600 gå i kokkelære. 15 00:01:13.880 --> 00:01:15.020 Og det ved vi jo godt, at det 16 00:01:15.020 --> 00:01:16.140 er meget svært i dag. 17 00:01:16.140 --> 00:01:17.900 Vi har her i huset konstant måske 300 18 00:01:17.900 --> 00:01:21.060 -500 ansøgninger stående, så det kan være svært 19 00:01:21.060 --> 00:01:21.780 at komme ind. 20 00:01:22.040 --> 00:01:23.360 Men har man lyst til branchen, så skal 21 00:01:23.360 --> 00:01:25.460 man søge ind eventuelt som IFG eller i 22 00:01:25.460 --> 00:01:26.500 Mesterlærer, hvad man har lyst til. 23 00:01:27.040 --> 00:01:29.240 Og så selvfølgelig finde sig en god, solid 24 00:01:29.240 --> 00:01:29.720 læreplads. 25 00:01:29.940 --> 00:01:31.120 Og nu ikke fordi jeg skal reklamere for 26 00:01:31.120 --> 00:01:32.760 os, men Sjerseren er altså ikke noget dårligt 27 00:01:32.760 --> 00:01:33.440 sted at være i lære. 28 00:01:34.180 --> 00:01:35.380 Og det kan jeg da sige ud fra, 29 00:01:35.620 --> 00:01:37.480 at vi har gode resultater med vores elever 30 00:01:37.480 --> 00:01:38.160 på skolerne. 31 00:01:38.920 --> 00:01:41.840 Og vi har meget træning ved siden af 32 00:01:41.840 --> 00:01:45.860 her også, hvor vi supplerer uddannelsen med forskellige 33 00:01:45.860 --> 00:01:49.100 interne træningskurser i huset, som enten jeg afholder 34 00:01:49.100 --> 00:01:50.860 eller min souschef afholder, og så på den 35 00:01:50.860 --> 00:01:54.560 måde forstærker deres uddannelse, så grundlaget er i 36 00:01:54.560 --> 00:01:54.760 orden. 37 00:01:55.040 --> 00:01:55.340 Dvs. 38 00:01:55.480 --> 00:01:57.640 I er sådan set herinde selv en slags 39 00:01:57.640 --> 00:01:59.740 kompetente til at lege lære? 40 00:02:00.420 --> 00:02:02.800 Ja, det gør vi jo ikke, fordi skolen 41 00:02:02.800 --> 00:02:05.680 er selvfølgelig i væsentlig grad teoretisk orienteret, mens 42 00:02:05.680 --> 00:02:07.280 vi er meget praktisk orienteret her. 43 00:02:07.440 --> 00:02:09.580 Og vi kan tage de problemer op, som 44 00:02:09.580 --> 00:02:11.280 eleverne kan støde på i det daglige. 45 00:02:11.280 --> 00:02:14.860 Og direkte uddanne dem i den helt bestemte 46 00:02:14.860 --> 00:02:15.080 ting. 47 00:02:15.220 --> 00:02:17.340 Vi kan træne dem i selskaber på over 48 00:02:17.340 --> 00:02:18.680 1000 kværter, hvad de jo i hvert fald 49 00:02:18.680 --> 00:02:19.760 ikke kan på kokkeskolen. 50 00:02:19.920 --> 00:02:21.480 Så vi kan give dem meget ved siden 51 00:02:21.480 --> 00:02:21.580 af. 52 00:02:22.060 --> 00:02:22.940 Ja, det kan jeg godt se. 53 00:02:23.940 --> 00:02:25.100 Hvor mange elever har I egentlig? 54 00:02:25.580 --> 00:02:26.660 Vi har 14 alt i alt. 55 00:02:28.200 --> 00:02:30.380 For lige at vende tilbage til det med 56 00:02:30.380 --> 00:02:31.920 landsholdet, hvad går det egentlig ud på? 57 00:02:32.560 --> 00:02:33.600 Det er meget godt, at man har et 58 00:02:33.600 --> 00:02:35.940 kokkelandshold, men hvordan afvikler man f.eks. en 59 00:02:35.940 --> 00:02:38.360 konkurrence, og hvorhenne sker så noget? 60 00:02:38.360 --> 00:02:40.980 Nu kan vi så tage den næste store 61 00:02:40.980 --> 00:02:43.560 konkurrence, vi skal til, som er Kokonstudielympiaden, der 62 00:02:43.560 --> 00:02:45.440 finder sted i Frankfurt her i oktober måned. 63 00:02:46.180 --> 00:02:47.420 Og der foregår det på den måde, at 64 00:02:47.420 --> 00:02:49.320 der er et landshold på 5 personer, hvor 65 00:02:49.320 --> 00:02:50.280 den ene er kunditter. 66 00:02:51.120 --> 00:02:54.500 Og de arbejder sammen i et køkken, hvor 67 00:02:54.500 --> 00:02:56.340 de simpelthen serverer eller karderatter til folk, der 68 00:02:56.340 --> 00:02:57.360 kommer og køber det i en restaurant. 69 00:02:58.060 --> 00:03:00.140 Og der kan være en 120-130 kværter, 70 00:03:00.240 --> 00:03:02.100 som kommer og bestiller de her ting. 71 00:03:02.660 --> 00:03:05.060 Så arbejder man sammen, ligesom i et normalt 72 00:03:05.060 --> 00:03:06.560 køkken, som vi ser folkene gør her. 73 00:03:06.920 --> 00:03:09.240 Man gør tingene klar, man behandler råvarerne rigtigt, 74 00:03:09.320 --> 00:03:10.840 man arbejder sammen på en rigtig måde, man 75 00:03:10.840 --> 00:03:11.680 ser pæn ud i tøjet. 76 00:03:11.820 --> 00:03:12.560 Og alt hvad der hører til, er den 77 00:03:12.560 --> 00:03:13.840 slags ting for at give et indtryk af 78 00:03:13.840 --> 00:03:17.500 et velfungerende køkken, og et veltilrettelagt produkt i 79 00:03:17.500 --> 00:03:17.920 sidste ende. 80 00:03:18.180 --> 00:03:19.600 Det bliver så bedømt af dommer hele vejen 81 00:03:19.600 --> 00:03:21.940 igennem, at man gør det rigtigt, at ventetiden 82 00:03:21.940 --> 00:03:22.480 ikke er for lang. 83 00:03:22.520 --> 00:03:23.440 Og alt det der, som vi kender fra 84 00:03:23.440 --> 00:03:24.440 en almindelig restaurantsituation. 85 00:03:24.900 --> 00:03:26.060 Og så laver man ved siden af et 86 00:03:26.060 --> 00:03:28.560 meget stort koldprogram, med kolde anretninger osv., med 87 00:03:28.560 --> 00:03:30.340 sukkerarbejder fra kunditternes side osv. 88 00:03:30.920 --> 00:03:33.300 Det vil sige, det er ikke kun madens 89 00:03:33.300 --> 00:03:35.460 kvalitet, der bliver bedømt, det er også hele 90 00:03:35.460 --> 00:03:36.960 samarbejdet og funktionen i køkkenet? 91 00:03:37.360 --> 00:03:38.660 Absolut, det er det i hvert fald. 92 00:03:38.820 --> 00:03:40.420 Som jeg nævnte før, det er selv, hvordan 93 00:03:40.420 --> 00:03:42.720 uniformen ser ud, at være med i betragtningen 94 00:03:42.720 --> 00:03:44.080 for et velfungerende køkken. 95 00:04:12.700 --> 00:04:13.640 Køkkenet er et af de største køkker, der 96 00:04:13.640 --> 00:04:13.740 er udviklet i verden. 97 00:06:52.890 --> 00:06:53.370 Hvad sagde du?
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer