Vestnyt 02. november 1988

WEBVTT

1
00:00:00.440 --> 00:00:03.059
Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

2
00:00:03.260 --> 00:00:03.760
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

3
00:00:03.760 --> 00:00:13.430
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

4
00:00:13.430 --> 00:00:13.530
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

5
00:00:13.530 --> 00:00:14.350
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

6
00:00:15.910 --> 00:00:17.410
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

7
00:00:17.410 --> 00:00:19.230
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

8
00:00:19.230 --> 00:00:19.330
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

9
00:00:19.330 --> 00:00:21.850
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

10
00:00:21.850 --> 00:00:22.190
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

11
00:00:22.190 --> 00:00:22.710
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

12
00:00:22.710 --> 00:00:29.230
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

13
00:00:29.230 --> 00:00:29.770
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja,

14
00:00:29.770 --> 00:00:38.790
ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja

15
00:02:10.600 --> 00:02:13.020
I dagens udsendelse har vi et indslag om

16
00:02:13.020 --> 00:02:15.380
de nye skatteregler, hvor en lang række danskere

17
00:02:15.380 --> 00:02:19.080
mister deres ellers traditionelle faste skattefradrag.

18
00:02:19.700 --> 00:02:21.940
En gruppe beboere på en vej i Roskilde

19
00:02:21.940 --> 00:02:23.480
har måttet hyre en advokat for at tage

20
00:02:23.480 --> 00:02:25.820
kampen op mod kommunen, og her i studiet

21
00:02:25.820 --> 00:02:26.940
har vi en gæst.

22
00:02:27.340 --> 00:02:30.360
Det er formanden for de lokale lærere, og

23
00:02:30.360 --> 00:02:33.420
det er et indslag i rækken omkring privatisering.

24
00:02:34.160 --> 00:02:36.240
Men først til de nye skatteregler.

25
00:02:36.900 --> 00:02:39.120
En arbejdsgruppe har fundet frem til fjernelsen af

26
00:02:39.120 --> 00:02:41.360
en række fradrag, der ellers af grupper i

27
00:02:41.360 --> 00:02:43.880
det danske samfund har været betragtet som hævdvundne.

28
00:02:44.460 --> 00:02:46.080
Vi har talt med nogle af de berørte

29
00:02:46.080 --> 00:02:46.340
grupper.

30
00:02:47.400 --> 00:02:49.420
Nu har vi hørt meget om, at detaljelivet

31
00:02:49.420 --> 00:02:51.080
beglæder sig over, at det ikke er så

32
00:02:51.080 --> 00:02:52.420
stort et salg nu, som det var for

33
00:02:52.420 --> 00:02:53.140
eksempel sidste år.

34
00:02:53.220 --> 00:02:55.220
Hvordan går det som hyrevågnschefører?

35
00:02:55.260 --> 00:02:56.220
Det er nøjagtigt det samme.

36
00:02:56.400 --> 00:02:57.600
Vi har lige så let at lave nu,

37
00:02:57.740 --> 00:02:59.400
som vi havde for et halvt år siden

38
00:02:59.400 --> 00:02:59.660
bare.

39
00:03:00.380 --> 00:03:01.540
For et år siden, der havde vi det

40
00:03:01.540 --> 00:03:02.860
rigeligt at lave her i november måned.

41
00:03:03.260 --> 00:03:05.260
Det vil sige, at I kan mærke skatreformer

42
00:03:05.260 --> 00:03:07.340
og kartoffelkur og alt det der?

43
00:03:07.680 --> 00:03:08.420
Det kan vi sagtens.

44
00:03:09.400 --> 00:03:10.840
Det er først vi mærker det på, at

45
00:03:10.840 --> 00:03:12.940
hver gang skatten stiger og hver gang der

46
00:03:12.940 --> 00:03:15.700
bliver strammet fra regeringen, så er vi mindre

47
00:03:15.700 --> 00:03:15.940
lav.

48
00:03:16.620 --> 00:03:17.860
Og så er der kommet et forslag om,

49
00:03:17.960 --> 00:03:20.120
at det fradrag I har på 4400 kroner,

50
00:03:20.240 --> 00:03:21.220
det skal nu væk.

51
00:03:21.540 --> 00:03:22.640
Hvad siger du til sådan et forslag?

52
00:03:24.540 --> 00:03:25.620
Jeg synes sådan lidt, at det er lidt

53
00:03:25.620 --> 00:03:27.980
forkert, fordi vi får de 4400, fordi vi

54
00:03:27.980 --> 00:03:28.940
ikke har noget sted at køre hen om

55
00:03:28.940 --> 00:03:29.940
natten og spise og sådan noget.

56
00:03:29.940 --> 00:03:31.640
Så det er sådan set et slags udtilæg.

57
00:03:33.180 --> 00:03:34.580
Nogle af os må køre hjem og spise,

58
00:03:34.660 --> 00:03:35.700
hvis vi er så heldige, at vi kan.

59
00:03:35.860 --> 00:03:39.000
Andre må køre ud på Københavnsvej og spise.

60
00:03:40.480 --> 00:03:41.760
Det er også sådan, at vi sidder i

61
00:03:41.760 --> 00:03:42.400
bilen og spiser.

62
00:03:42.700 --> 00:03:43.920
Det kan jo ikke være meningen.

63
00:03:44.860 --> 00:03:46.160
Forslaget er jo også på grund af, at

64
00:03:46.160 --> 00:03:48.260
det er alle de mange fradrag, man vil

65
00:03:48.260 --> 00:03:48.760
tillives.

66
00:03:49.260 --> 00:03:50.280
Tror du ikke, det ville være en hjælp,

67
00:03:50.320 --> 00:03:51.900
hvis vi alle sammen ikke havde nogen fradrag?

68
00:03:52.700 --> 00:03:54.800
Jo, hvis skatten tilsvarende røg nedad.

69
00:03:55.800 --> 00:03:57.060
Ellers ville det ikke være nogen hjælp.

70
00:05:18.200 --> 00:05:20.240
Har du kunne mærke nogen ændring på, at

71
00:05:20.240 --> 00:05:21.480
folk ikke har så mange penge med dem

72
00:05:21.480 --> 00:05:21.940
hænder længere?

73
00:05:23.940 --> 00:05:26.400
Nej, jeg må nok erkende, at min opfattelse

74
00:05:26.400 --> 00:05:28.640
er, at der stadigvæk er lige så mange

75
00:05:28.640 --> 00:05:31.200
poliser, der glemmer deres penskive, som førhen.

76
00:05:31.760 --> 00:05:34.200
Og der er lige så mange poliser, som

77
00:05:34.200 --> 00:05:38.120
også glemmer at læse på tavlene, hvad det

78
00:05:38.120 --> 00:05:39.060
egentlig er, det står.

79
00:05:39.940 --> 00:05:42.120
Vi har jo også et stort problem.

80
00:05:42.320 --> 00:05:44.400
Det er, at mange poliser kommer og læser

81
00:05:44.400 --> 00:05:45.240
på vores tavle.

82
00:05:45.240 --> 00:05:46.340
Og så ser de, at der står et

83
00:05:46.340 --> 00:05:47.660
P, og så står der en T.

84
00:05:48.020 --> 00:05:50.020
Men så glemmer de at læse, hvad der

85
00:05:50.020 --> 00:05:51.600
står under, når der står en T.

86
00:05:52.060 --> 00:05:54.100
Vi har blandt andet et problem med, at

87
00:05:54.100 --> 00:05:55.140
vi er ude på bordet.

88
00:05:55.280 --> 00:05:58.980
Der har vi nemlig statsning og parkeringsforbud i

89
00:05:58.980 --> 00:06:01.320
begge vejsider mellem kl.

90
00:06:02.180 --> 00:06:03.140
15 og kl.

91
00:06:03.340 --> 00:06:03.740
19.

92
00:06:04.340 --> 00:06:06.340
Og der har vi jo sandsynlig mange poliser,

93
00:06:06.440 --> 00:06:08.940
der henstiller deres vogn, når der er statsning

94
00:06:08.940 --> 00:06:09.840
og parkeringsforbud.

95
00:06:10.000 --> 00:06:11.680
Og det er, fordi man ikke kan se

96
00:06:11.680 --> 00:06:13.400
til at læse, hvad er det ene, der

97
00:06:13.400 --> 00:06:14.280
står oppe på tavlen.

98
00:06:14.280 --> 00:06:15.640
Det vil sige, at selvom man ikke har

99
00:06:15.640 --> 00:06:17.840
nogen penge ved dem hen, så sikrer man

100
00:06:17.840 --> 00:06:18.840
sig alligevel ikke for.

101
00:06:19.240 --> 00:06:20.420
Og så det vi ikke vil tale med

102
00:06:20.420 --> 00:06:21.640
dig om, det er, at i Ekstrabladet i

103
00:06:21.640 --> 00:06:23.740
dag er der kommet et forslag om, at

104
00:06:23.740 --> 00:06:25.440
der er en masse fredrag, der skal bortfalde.

105
00:06:26.300 --> 00:06:28.280
I som parkeringsvagter har uden tvivl også nogle

106
00:06:28.280 --> 00:06:30.680
fredrag, som nu ikke længere kan bruges.

107
00:06:30.760 --> 00:06:31.640
Hvad siger du til sådan noget?

108
00:06:33.140 --> 00:06:36.040
Jeg må nok indrømme, at for vi parkeringsvagtere,

109
00:06:36.120 --> 00:06:38.260
der er der ikke nogen ændringer i det,

110
00:06:38.320 --> 00:06:39.260
som er fremkommet.

111
00:06:39.440 --> 00:06:40.660
Meget bekendt i værste fælde.

112
00:06:40.660 --> 00:06:43.420
Men jeg vil nok indrømme, at der er

113
00:06:43.420 --> 00:06:45.180
mange, der har brug for det der fat

114
00:06:45.180 --> 00:06:45.840
af fredrag.

115
00:06:45.980 --> 00:06:49.380
Så jeg tror ikke, det er rigtigt, hvis

116
00:06:49.380 --> 00:06:49.980
man gør det.

117
00:06:50.200 --> 00:06:50.860
Lad mig sige det sådan.

118
00:06:50.940 --> 00:06:51.900
Men jeg har ikke sat mig så meget

119
00:06:51.900 --> 00:06:54.020
inde i sagen til jeg konkret kan sige

120
00:06:54.020 --> 00:06:55.200
noget om det, for jeg har ikke læst

121
00:06:55.200 --> 00:06:56.520
Ekstrabladet, så jeg tør ikke sige det.

122
00:06:56.900 --> 00:06:58.460
Men jeg vil nok indrømme, at man skal

123
00:06:58.460 --> 00:07:02.020
vare som at tage fredrag fra til arbejdende

124
00:07:02.020 --> 00:07:02.660
befolkning.

125
00:07:08.160 --> 00:07:13.800
Andre berørte grupper er journalister, forsvarspersonale, politiet, præster,

126
00:07:14.020 --> 00:07:18.020
fisker, havnarbejdere, ølkuske og såmen også kommunalpolitikere.

127
00:07:18.920 --> 00:07:22.000
Mærkeligt nok kan man måske sige, så er

128
00:07:22.000 --> 00:07:24.660
der ikke fjernelse af fredrag for folketingspolitikere.

129
00:07:25.560 --> 00:07:27.880
Men det er måske en tilfældighed eller hvem

130
00:07:27.880 --> 00:07:28.980
ved en forglemmelse.

131
00:07:30.440 --> 00:07:32.420
Blandt de områder, der taltes meget om i

132
00:07:32.420 --> 00:07:34.040
privatiseringsdebatten er folkeskolen.

133
00:07:35.160 --> 00:07:37.900
Og der fremkom overraskende i en rapport forleden

134
00:07:37.900 --> 00:07:41.040
en række påstande om, at det var et

135
00:07:41.040 --> 00:07:42.620
af de steder, der virkelig kunne sættes ind

136
00:07:42.620 --> 00:07:45.980
med privatisering, selvom det ville have visse omkostninger.

137
00:07:46.960 --> 00:07:49.040
Vi har formanden for den lokale lærerforening, Hans

138
00:07:49.040 --> 00:07:50.340
-Henrik Olsen, i studiet.

139
00:07:50.820 --> 00:07:52.860
Hans-Henrik Olsen, hvad mener du om de

140
00:07:52.860 --> 00:07:55.380
ting og de tanker, der har været om

141
00:07:55.380 --> 00:07:57.040
at skulle privatisere folkeskolen?

142
00:07:57.500 --> 00:07:58.540
Ja, det ene ting er i hvert fald

143
00:07:58.540 --> 00:08:01.180
sikkert, at det ikke kun er dansk fodbolds

144
00:08:01.180 --> 00:08:02.440
fremtid, der står på spil i de her

145
00:08:02.440 --> 00:08:02.700
dage.

146
00:08:02.780 --> 00:08:04.000
Der er jo også det, vi har fra

147
00:08:04.000 --> 00:08:06.360
lærerforeningens side kaldt angrebet på folkeskolen, som har

148
00:08:06.360 --> 00:08:07.460
en lang række elementer.

149
00:08:07.540 --> 00:08:10.440
Men et af dem er jo privatiseringstankegangen.

150
00:08:10.920 --> 00:08:12.420
Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at

151
00:08:12.420 --> 00:08:16.040
lærerne efterhånden er meget opmærksomme på, at der

152
00:08:16.040 --> 00:08:19.520
er et stigende behov for forældresamarbejde på skolerne.

153
00:08:19.860 --> 00:08:22.060
Men det er stadig vores opfattelse, at hvis

154
00:08:22.060 --> 00:08:23.340
det skal fungere ordentligt, så må det bygge

155
00:08:23.340 --> 00:08:24.040
på undervisningskvalitet.

156
00:08:24.560 --> 00:08:27.680
Vi kan ikke leve med systemer, og jeg

157
00:08:27.680 --> 00:08:29.140
tror heller ikke forældre er interesseret i systemer,

158
00:08:29.200 --> 00:08:32.320
hvor man begynder at konkurrere på kvalitet, lav

159
00:08:32.320 --> 00:08:34.679
og dårlig kvalitet, forskellige priser på skoletilbud.

160
00:08:34.860 --> 00:08:37.120
Det afgørende demokratiske element i Danmark har jo

161
00:08:37.120 --> 00:08:39.960
altid været, at vi havde et rimeligt ensartet

162
00:08:39.960 --> 00:08:42.320
skoletilbud, som var frit og gratis for alle.

163
00:08:42.860 --> 00:08:44.740
Men tanken skulle være, at man simpelthen, i

164
00:08:44.740 --> 00:08:47.340
stedet for at pengene følger systemet på en

165
00:08:47.340 --> 00:08:50.020
enkelte skole, så skulle pengene følge børnene, sådan

166
00:08:50.020 --> 00:08:52.340
at en enkelte skole fik et tilskud, alt

167
00:08:52.340 --> 00:08:53.740
efter hvor mange børn der var.

168
00:08:53.740 --> 00:08:55.060
Og på den måde skulle der så være

169
00:08:55.060 --> 00:08:57.080
en konkurrence i skolerne imellem om, hvem der

170
00:08:57.080 --> 00:08:58.620
kunne give de bedste tilbud, og dermed hvem

171
00:08:58.620 --> 00:09:00.280
der kunne tiltrække fleste elever.

172
00:09:00.740 --> 00:09:04.040
Jeg tror ikke på den konkurrencetankegang i den

173
00:09:04.040 --> 00:09:04.540
her forbindelse.

174
00:09:04.640 --> 00:09:06.640
Det er et illusionsnummer at forestille sig, at

175
00:09:06.640 --> 00:09:08.920
en form for produkter som undervisning er, at

176
00:09:08.920 --> 00:09:10.140
man kan konkurrere på den måde.

177
00:09:12.080 --> 00:09:14.740
Det man kan sige i forhold til at

178
00:09:14.740 --> 00:09:17.360
lade pengene følge eleverne, det er jo noget

179
00:09:17.360 --> 00:09:19.360
med, så kunne man forestille sig det, ministeren

180
00:09:19.360 --> 00:09:21.600
har kaldt forskellige profiler på skolerne.

181
00:09:21.600 --> 00:09:23.120
Og det er der vi er bekymrede.

182
00:09:23.180 --> 00:09:27.080
Selvfølgelig skal der være muligheder for forældresamarbejde, og

183
00:09:27.080 --> 00:09:30.020
det skal udbygges, og forældreinfløsene i skolen skal

184
00:09:30.020 --> 00:09:30.660
udbygges.

185
00:09:30.940 --> 00:09:31.920
Men det er ikke det samme som at

186
00:09:31.920 --> 00:09:34.760
man grundlæggende kan lave forskelligartede folkeskoler.

187
00:09:35.160 --> 00:09:35.860
Og der er det vi siger, at der

188
00:09:35.860 --> 00:09:38.320
er et afgørende demokratisk element i Danmark, det

189
00:09:38.320 --> 00:09:40.500
er, at der er et rimeligt ensartighed, og

190
00:09:40.500 --> 00:09:42.040
at det ikke er sådan, at man kan

191
00:09:42.040 --> 00:09:44.580
prioritere nogle ting på bekostning, for eksempel af

192
00:09:44.580 --> 00:09:46.140
svage elevgrupper på nogle skoler.

193
00:09:46.320 --> 00:09:47.560
Det kan jo let blive konsekvenserne.

194
00:09:47.560 --> 00:09:49.060
På den anden side har man oplevet inden

195
00:09:49.060 --> 00:09:51.220
for de senere år, at flere og flere

196
00:09:51.220 --> 00:09:53.640
mennesker sætter deres børn i privatskoler, antallet af

197
00:09:53.640 --> 00:09:55.520
elever i privatskolerne er steget med op til

198
00:09:55.520 --> 00:09:57.760
12 procent om året, mens antallet af elever

199
00:09:57.760 --> 00:10:00.540
via det faldende børnetal gennemgående er faldet i

200
00:10:00.540 --> 00:10:01.180
folkeskolen.

201
00:10:01.720 --> 00:10:03.380
Det må vel have givet anledning til tanker

202
00:10:03.380 --> 00:10:05.260
hos lærerne, at man ikke bare siger, at

203
00:10:05.260 --> 00:10:06.440
det er forældrene, der er noget galt med,

204
00:10:06.440 --> 00:10:08.500
når de sætter deres børn i privatskoler, men

205
00:10:08.500 --> 00:10:09.940
der må også være noget galt med folkeskolen,

206
00:10:10.000 --> 00:10:11.120
når ikke man kan rumme så mange børn

207
00:10:11.120 --> 00:10:11.300
mere.

208
00:10:12.180 --> 00:10:13.420
Det er fuldstændig korrekt.

209
00:10:13.480 --> 00:10:15.620
Vi kan også se på udgiftsniveauet i folkeskolen,

210
00:10:15.720 --> 00:10:17.360
hvor man fordi, at man ikke kan klasse

211
00:10:17.360 --> 00:10:21.620
klasser sammen på kryds og tværs, så har

212
00:10:21.620 --> 00:10:23.440
man haft et stigende forbrug af lærere, fordi

213
00:10:23.440 --> 00:10:25.080
man slet ikke tog klasser på 18 elever

214
00:10:25.080 --> 00:10:27.140
sammen til én klass, og når der falder

215
00:10:27.140 --> 00:10:28.680
mere end én elev, så kan man ikke

216
00:10:28.680 --> 00:10:29.980
klasse klasserne sammen med den grund.

217
00:10:30.240 --> 00:10:31.880
Det har givet et større forbrug, men samtidig

218
00:10:31.880 --> 00:10:34.820
er udgiftsniveauet i folkeskolen faldet, så pengene til

219
00:10:34.820 --> 00:10:36.840
de sjove og de spændende ting er gledet

220
00:10:36.840 --> 00:10:37.040
ud.

221
00:10:37.040 --> 00:10:39.560
Man har været ude efter specialundervisningen, som har

222
00:10:39.560 --> 00:10:42.460
givet yderligere problemer, måske i en lang række

223
00:10:42.460 --> 00:10:44.060
klasser, og det kan være med til, at

224
00:10:44.060 --> 00:10:45.800
forældrene tager elever ud.

225
00:10:46.020 --> 00:10:46.880
Men det er jo i øvrigt en udvikling,

226
00:10:46.960 --> 00:10:49.140
der er stoppet nu, og som jeg startede

227
00:10:49.140 --> 00:10:50.940
med at sige, Danmarks Lærerfænding lægger utrolig meget

228
00:10:50.940 --> 00:10:54.220
vægt på forældresamarbejde, og det kan man måske

229
00:10:54.220 --> 00:10:57.000
sige er en erkendelse, at vi måske en

230
00:10:57.000 --> 00:10:59.180
gang imellem ikke har været åbne nok over

231
00:10:59.180 --> 00:11:01.500
for den side af sagen, men det afgørende

232
00:11:01.500 --> 00:11:04.320
er jo, at det samarbejde bliver et samarbejde

233
00:11:04.320 --> 00:11:06.270
om at løse den undervisningsopgave, der ligger i

234
00:11:06.270 --> 00:11:08.790
folkeskolen, og i en privatisering frygter jeg også,

235
00:11:08.850 --> 00:11:11.030
at det bliver så mange forskellige elementer, man

236
00:11:11.030 --> 00:11:12.770
skal ud og slås om på den enkelte

237
00:11:12.770 --> 00:11:15.530
skole, at det bliver en magtkamp om, hvor

238
00:11:15.530 --> 00:11:18.230
man prioriterer, hvem hvis børn det er, man

239
00:11:18.230 --> 00:11:20.610
skal prioritere, frem for et samarbejde om at

240
00:11:20.610 --> 00:11:23.450
løse den opgave, som er beskrevet rimeligt som

241
00:11:23.450 --> 00:11:25.670
en centralt mål for folkeskolen.

242
00:11:25.970 --> 00:11:28.730
Men er problemet reelt, at den debat, der

243
00:11:28.730 --> 00:11:30.630
var i begyndelsen af 70'erne om indoktrinering,

244
00:11:30.630 --> 00:11:32.870
ligesom fik skolen til at glemme at have

245
00:11:32.870 --> 00:11:35.330
en profil, at man glemte, at det, der

246
00:11:35.330 --> 00:11:37.790
med moderne ord i markedsføring, at positionere sig

247
00:11:37.790 --> 00:11:39.090
i forhold til samfundet?

248
00:11:39.570 --> 00:11:42.330
Det er helt enigt, der ligger klart et

249
00:11:42.330 --> 00:11:43.650
problemstilling der.

250
00:11:44.030 --> 00:11:45.550
Og det er også derfor, at vi selvfølgelig

251
00:11:45.550 --> 00:11:48.590
af personlige grunde er interesseret i spørgsmål kring

252
00:11:48.590 --> 00:11:49.890
vores egen ansættelsesikkerhed.

253
00:11:49.990 --> 00:11:50.650
Det er jo også noget af det, der

254
00:11:50.650 --> 00:11:51.230
bliver angrebet.

255
00:11:51.590 --> 00:11:53.250
Men hvis man ønsker, at lærere står frem

256
00:11:53.250 --> 00:11:56.170
som mennesker, der har meninger og holdninger, også

257
00:11:56.170 --> 00:11:57.730
over for børn, så de støder på forskellige

258
00:11:57.730 --> 00:11:58.670
holdninger, det er jo ikke noget med, at

259
00:11:58.670 --> 00:11:59.710
de bliver entrættet af den grund.

260
00:11:59.810 --> 00:12:02.190
Forældrene, det er min hverdag, som jeg ser

261
00:12:02.190 --> 00:12:03.210
det med børn af i hvert fald, der

262
00:12:03.210 --> 00:12:06.270
kommer også forældreholdninger igennem, så der bliver rigelig

263
00:12:06.270 --> 00:12:07.050
mulighed for debat.

264
00:12:07.110 --> 00:12:09.270
Men det der, at læreren også tør stå

265
00:12:09.270 --> 00:12:12.050
frem, det hænger jo nøjesammen med, at man

266
00:12:12.050 --> 00:12:13.910
ikke har en skolebestyrelselinje.

267
00:12:13.950 --> 00:12:15.150
Jeg har ikke noget, måske ikke noget mod,

268
00:12:15.170 --> 00:12:18.890
at vi kalder forældreindflydelses organet skolebestyrelsen eller skolerådet,

269
00:12:18.930 --> 00:12:19.210
eller hvad vi vil.

270
00:12:19.410 --> 00:12:19.890
Det er ikke det.

271
00:12:20.130 --> 00:12:21.710
Men hvis de begynder at have en bemødelse

272
00:12:21.710 --> 00:12:24.390
til ting som afskedelser og lærere, så vil

273
00:12:24.390 --> 00:12:26.690
man netop dukke læreren og undgå den her

274
00:12:26.690 --> 00:12:28.390
personlige engagement.

275
00:12:28.670 --> 00:12:30.890
Det her personlige engagement, som er nødvendigt for,

276
00:12:31.130 --> 00:12:32.490
når man har med mennesker at gøre, og

277
00:12:32.490 --> 00:12:34.130
ikke produktion af ting og sager.

278
00:12:34.270 --> 00:12:35.670
Du nævnte selv problemet med ansættelsessikkerhed.

279
00:12:36.310 --> 00:12:37.870
Det er vel en kendskærning, at der per

280
00:12:37.870 --> 00:12:41.070
definition i folkeskolen ikke har eksisteret et problem

281
00:12:41.070 --> 00:12:41.970
med dårlige lærere.

282
00:12:42.390 --> 00:12:44.650
Man har ikke kunne fyre lærere reelt, selvom

283
00:12:44.650 --> 00:12:45.950
de måske ikke var særlig gode til deres

284
00:12:45.950 --> 00:12:47.530
job, som det kan ske andre steder i

285
00:12:47.530 --> 00:12:47.930
samfundet.

286
00:12:48.190 --> 00:12:49.770
Nu har vi haft en periode, hvor der

287
00:12:49.770 --> 00:12:51.930
var mangen på lærereuddannet.

288
00:12:52.730 --> 00:12:54.510
Det har selvfølgelig nok også medført, at man

289
00:12:54.510 --> 00:12:56.730
ikke har gjort de ting, man egentlig kunne

290
00:12:56.730 --> 00:12:59.570
gøre for at gribe ind over for lærere,

291
00:12:59.630 --> 00:13:01.170
der faktisk ikke passede deres opgaver.

292
00:13:01.490 --> 00:13:02.830
Det er noget, vi engang med minde dør

293
00:13:02.830 --> 00:13:05.310
over for skoleledere for eksempel, som er medlem

294
00:13:05.310 --> 00:13:07.830
af vores egen forening, som siger, at problemet

295
00:13:07.830 --> 00:13:09.550
ikke er, at man ikke kan komme af

296
00:13:09.550 --> 00:13:10.410
med en dårlig lærer.

297
00:13:10.950 --> 00:13:12.470
Spørgsmålet er, at man har været i en

298
00:13:12.470 --> 00:13:14.550
situation, hvor det, man fik, var endnu dårligere.

299
00:13:15.010 --> 00:13:17.250
Det er vigtigt at have uddannet lærere i

300
00:13:17.250 --> 00:13:19.030
folkeskolen som princip.

301
00:13:21.450 --> 00:13:23.430
Det skal selvfølgelig være sådan, at hvis man

302
00:13:23.430 --> 00:13:26.470
kan påtale rent tjenesteforsøgelser og ting og sager,

303
00:13:26.570 --> 00:13:28.030
hvor man ikke kan passe sit arbejde, så

304
00:13:28.030 --> 00:13:29.810
skal det selvfølgelig være muligt at gribe ind

305
00:13:29.810 --> 00:13:31.710
over for en lærer og rådgive og vejledning,

306
00:13:31.770 --> 00:13:33.110
som man gør på enhver arbejdsplads.

307
00:13:33.150 --> 00:13:34.950
Hvis det ikke lykkes, og lederen må konstatere,

308
00:13:35.010 --> 00:13:36.950
at det ikke lykkes, og arbejdet ikke bliver

309
00:13:36.950 --> 00:13:39.150
passet, så mener jeg, at der heller ikke

310
00:13:39.150 --> 00:13:39.950
skal være sikkerhed.

311
00:13:40.090 --> 00:13:41.410
Det er ikke den form for sikkerhed, vi

312
00:13:41.410 --> 00:13:43.170
snakker om, når det handler om, at man

313
00:13:43.170 --> 00:13:44.130
ikke passer sit arbejde.

314
00:13:44.230 --> 00:13:45.590
Selvfølgelig skal lærere passe deres arbejde.

315
00:13:45.590 --> 00:13:46.990
Man kan også forestille sig, at det ikke

316
00:13:46.990 --> 00:13:48.410
har noget med at gøre med at være

317
00:13:48.410 --> 00:13:50.930
til stede og undervise, men også at undervisningskvalitet,

318
00:13:51.190 --> 00:13:53.490
at der simpelthen findes lærere, som ikke svinger

319
00:13:53.490 --> 00:13:55.290
sammen med børnene og som ikke er særlig

320
00:13:55.290 --> 00:13:56.330
gode til at lære fra sig.

321
00:13:58.550 --> 00:14:00.730
Skoler er jo normalt store arbejdspladser, og der

322
00:14:00.730 --> 00:14:01.810
er jo en af de ting, vi lægger

323
00:14:01.810 --> 00:14:04.190
utrolig meget vægt på, det er, at nogle

324
00:14:04.190 --> 00:14:06.010
lærere har deres styrke på nogle områder, og

325
00:14:06.010 --> 00:14:07.110
nogle har det på andre områder.

326
00:14:07.470 --> 00:14:11.370
Der vil bedre betingelser for lærere, lærersamarbejde og

327
00:14:11.370 --> 00:14:14.910
forældresamarbejde, altså det, vi kalder lærerteams omkring grupper

328
00:14:14.910 --> 00:14:16.330
af lærere, kunne jo netop gøre, at man

329
00:14:16.330 --> 00:14:18.490
var i stand til at lave et bedre

330
00:14:18.490 --> 00:14:19.990
produkt sammen.

331
00:14:20.070 --> 00:14:21.390
Og det er vi da opmærksomme på, at

332
00:14:21.390 --> 00:14:22.550
der er nogle lærere, der har nogle svage

333
00:14:22.550 --> 00:14:22.890
sider.

334
00:14:23.350 --> 00:14:24.530
Men det er vel en kæftskærning, at man

335
00:14:24.530 --> 00:14:26.030
har det principe, at man mere eller mindre

336
00:14:26.030 --> 00:14:28.070
placerer en dårlig lærer på en skole de

337
00:14:28.070 --> 00:14:29.970
steder, hvor vidkommende gør mindst skade, og det

338
00:14:29.970 --> 00:14:31.370
er vel til det gået ud over nogle

339
00:14:31.370 --> 00:14:32.210
af orienteringsfagene.

340
00:14:33.450 --> 00:14:34.630
Fordi der er da ikke noget eksamen.

341
00:14:35.150 --> 00:14:36.370
Ja, og så kan jeg være i tvivl,

342
00:14:36.390 --> 00:14:37.430
at nogle af de ting, der bliver lagt

343
00:14:37.430 --> 00:14:40.550
op til fra lotsudvalget og lignende, det er,

344
00:14:40.730 --> 00:14:44.250
at arbejdslederen, altså vores skoleinspektører, skulle have flere

345
00:14:44.250 --> 00:14:47.390
personalpolitiske instrumenter end dem, der er i forvejen.

346
00:14:47.430 --> 00:14:50.530
Fordi de bliver ikke forvaltet bevidst nok.

347
00:14:50.590 --> 00:14:51.950
Det handler jo ikke om det, som vi

348
00:14:51.950 --> 00:14:54.890
som fagforening selvfølgelig må have et solidarisk udgangspunkt,

349
00:14:54.950 --> 00:14:57.370
at hvis folk ikke ligefrem ikke passer deres

350
00:14:57.370 --> 00:14:59.150
arbejde, så har vi altså sammen om at

351
00:14:59.150 --> 00:15:00.410
løse den her opgave, og det kan vi

352
00:15:00.410 --> 00:15:00.890
også godt.

353
00:15:01.130 --> 00:15:02.990
Men det kræver, at man åbner op for

354
00:15:02.990 --> 00:15:05.810
bedre muligheder for lærersamarbejde, og at vi selv

355
00:15:05.810 --> 00:15:07.290
har indflydelse på arbejdstillegelsen.

356
00:15:07.290 --> 00:15:08.930
Og det er jo præcis det modsatte af

357
00:15:08.930 --> 00:15:10.710
de tanker, der ligger fra arbejdsgiverens side.

358
00:15:11.050 --> 00:15:11.990
Tror du ikke, det kunne være et fordel

359
00:15:11.990 --> 00:15:13.930
for folkeskolen, hvis man fik lov til at

360
00:15:13.930 --> 00:15:16.510
profilere sig kraftigere, og på den måde måske

361
00:15:16.510 --> 00:15:18.350
være med til, uden egentlig at bruge ordet

362
00:15:18.350 --> 00:15:19.970
konkurrence, men alligevel i forhold til konkurrence i

363
00:15:19.970 --> 00:15:22.050
den enkelte skole imellem, at så gøre skolerne

364
00:15:22.050 --> 00:15:25.190
bedre, at skolerne fik en profil, som forældrene

365
00:15:25.190 --> 00:15:26.410
kunne vælge imellem?

366
00:15:26.970 --> 00:15:29.390
Jeg tror, det ville være utrolig farligt for

367
00:15:29.390 --> 00:15:31.710
de svageste, hvis man ville begynde at profilere

368
00:15:31.710 --> 00:15:34.030
sig på at styrke f.eks. bestemte farveområder

369
00:15:34.030 --> 00:15:35.370
af forskellige karakterer af skoler.

370
00:15:35.370 --> 00:15:37.430
Det er den kreative skole, og det er

371
00:15:37.430 --> 00:15:40.070
den skole, hvor man lægger vægt på de

372
00:15:40.070 --> 00:15:42.630
kunskaberne, og det er skolen, hvor man nyeret

373
00:15:42.630 --> 00:15:44.030
sig sender dem hen, der bliver presset af

374
00:15:44.030 --> 00:15:45.670
systemet, fordi der ikke er tid til nok

375
00:15:45.670 --> 00:15:48.190
til de almindelige færdigheder i dansk og specialundervisning

376
00:15:48.190 --> 00:15:49.730
omkring færdighedstræning.

377
00:15:50.030 --> 00:15:51.370
Jeg tror ikke, det vil være sundt for

378
00:15:51.370 --> 00:15:53.430
folkeskolen, den form for konkurrence.

379
00:15:53.730 --> 00:15:55.630
Det er klart, der er allerede noget, jeg

380
00:15:55.630 --> 00:15:58.330
vil hellere kalde det en inspirationsskoler imellem, om

381
00:15:58.330 --> 00:16:00.650
hvad det er for aktiviteter, man kan gennemføre.

382
00:16:01.090 --> 00:16:03.550
Og det, synes jeg, er noget, vi selv

383
00:16:03.550 --> 00:16:04.770
også som lærer lægger vægt på.

384
00:16:04.770 --> 00:16:06.330
Men i dag, der er de forældre, der

385
00:16:06.330 --> 00:16:07.690
går ind for de der specielle ting, som

386
00:16:07.690 --> 00:16:11.370
specielle kreative ting eller specielle boligkunskaber, de tager

387
00:16:11.370 --> 00:16:12.590
deres børn ud i en privatskole.

388
00:16:12.650 --> 00:16:13.790
Fordi det er jo ikke dyrt at have

389
00:16:13.790 --> 00:16:14.910
sit barn i en privatskole end i et

390
00:16:14.910 --> 00:16:18.530
fritidshjem, f.eks. Det er jo et spørgsmål

391
00:16:18.530 --> 00:16:21.250
om brugerbetaling, om det system skal indføres.

392
00:16:21.330 --> 00:16:22.870
Jeg synes, det er et godt, sundt dansk

393
00:16:22.870 --> 00:16:25.110
princip, at vi har en fri grundskole som

394
00:16:25.110 --> 00:16:27.150
tilbud i Danmark, og det, synes jeg, skal

395
00:16:27.150 --> 00:16:27.770
fastholdes.

396
00:16:28.570 --> 00:16:28.830
Tak.

397
00:16:31.050 --> 00:16:33.130
Det kan være hårdt at kæmpe mod offentlige

398
00:16:33.130 --> 00:16:35.030
myndigheder, og det er årsagen til, at en

399
00:16:35.030 --> 00:16:36.950
gruppe beboere på en vej i Roskilde nu

400
00:16:36.950 --> 00:16:39.810
har hyret en advokat i kamp mod kommunen.

401
00:16:40.270 --> 00:16:42.850
Er der tale om kommunalt magtmisbrug, eller er

402
00:16:42.850 --> 00:16:45.790
der blot tale om dårlig eller manglende planlægning?

403
00:16:47.210 --> 00:16:48.930
I disse dage, der taler så meget om

404
00:16:48.930 --> 00:16:49.710
privatisering.

405
00:16:50.430 --> 00:16:52.450
Jeres vej har været privatiseret i et stykke

406
00:16:52.450 --> 00:16:53.970
tid, men nu er kommunen kommet ind i

407
00:16:53.970 --> 00:16:54.070
det.

408
00:16:54.570 --> 00:16:55.790
Og I kunne få så forhverveligt lang tid

409
00:16:55.790 --> 00:16:58.070
siden, der opreger I hver 7.000 kroner.

410
00:16:58.210 --> 00:16:59.270
Hvad kommer det til at koste jer nu?

411
00:17:00.330 --> 00:17:01.310
Det ved vi ikke.

412
00:17:02.350 --> 00:17:04.369
For hvis ikke kommunen laver den i stand,

413
00:17:04.510 --> 00:17:05.609
så bliver vi jo selv nødt til at

414
00:17:05.609 --> 00:17:06.210
lave den i stand.

415
00:17:06.430 --> 00:17:07.630
Og så kommer det til at koste 7

416
00:17:07.630 --> 00:17:08.190
.000 igen.

417
00:17:08.790 --> 00:17:10.230
Hvis de ikke laver den i stand, det

418
00:17:10.230 --> 00:17:11.490
vil sige ingen garanti for, at I laver

419
00:17:11.490 --> 00:17:11.890
den i stand?

420
00:17:12.050 --> 00:17:14.450
Nej, fordi kommunen har jo sagt, at de

421
00:17:14.450 --> 00:17:18.089
lapper kun de huller der, og så ved

422
00:17:18.089 --> 00:17:20.910
vi jo godt, hvordan det ser ud rundt

423
00:17:20.910 --> 00:17:21.250
omkring.

424
00:17:22.150 --> 00:17:25.010
Og det bliver vores vej også til noget

425
00:17:25.010 --> 00:17:27.250
lapperi der, og det er det, vi ikke

426
00:17:27.250 --> 00:17:28.050
vil forvente os i.

427
00:17:28.570 --> 00:17:29.730
Nu er det jo fjernvarmt, når det bliver

428
00:17:29.730 --> 00:17:30.090
lagt ind.

429
00:17:30.750 --> 00:17:33.190
Ja, det kan godt være, det er fjernvarmt.

430
00:17:33.350 --> 00:17:34.910
Hvad fanden de kan eller hvad, det ved

431
00:17:34.910 --> 00:17:35.250
jeg ikke.

432
00:17:35.810 --> 00:17:39.390
Men vi har jo ikke bedt om det.

433
00:17:43.890 --> 00:17:46.490
Og da vi for et år sidder her

434
00:17:46.490 --> 00:17:51.430
i 86, og snakker med kommunen om det,

435
00:17:51.510 --> 00:17:52.650
der sagde de, at der skulle ikke lægges

436
00:17:52.650 --> 00:17:54.090
fjernvarmt heroppe hos os.

437
00:17:55.210 --> 00:17:57.010
Og derfor fik I selvfølgelig lavet vejen i

438
00:17:57.010 --> 00:17:57.230
stand.

439
00:17:57.230 --> 00:17:59.610
Og hvornår var det, I fik lagt vejen

440
00:17:59.610 --> 00:17:59.910
i stand?

441
00:18:00.830 --> 00:18:03.750
Vejen blev lavet i stand i 87, og

442
00:18:03.750 --> 00:18:07.490
vi har en treårig garanti på både asfaltbelægning

443
00:18:07.490 --> 00:18:13.090
og foretårsbelægning, som gælder fra august 87 og

444
00:18:13.090 --> 00:18:13.790
tre år frem.

445
00:18:15.290 --> 00:18:16.730
Og den er altså røget nu.

446
00:18:18.410 --> 00:18:19.550
Det var dig, der satte det hele i

447
00:18:19.550 --> 00:18:20.990
gang, og det var med et læserbrev.

448
00:18:21.470 --> 00:18:21.590
Ja.

449
00:18:22.650 --> 00:18:22.850
Hvad?

450
00:18:23.110 --> 00:18:24.150
Hvorfor gør I sådan?

451
00:18:24.210 --> 00:18:24.930
Hvor går I med til det?

452
00:18:24.930 --> 00:18:25.970
Hvorfor siger I ikke til kommunen?

453
00:18:26.050 --> 00:18:26.690
Det må I altså ikke.

454
00:18:26.690 --> 00:18:27.230
Det er vores vej.

455
00:18:29.210 --> 00:18:30.790
Det kan vi jo ikke sige nej til.

456
00:18:31.070 --> 00:18:33.530
Det er jo en offentlig privat vej.

457
00:18:33.870 --> 00:18:35.430
Vejen har altid været privat, og det er

458
00:18:35.430 --> 00:18:36.430
en offentlig privat vej.

459
00:18:37.610 --> 00:18:39.290
Så folk kan køre ind og ud, som

460
00:18:39.290 --> 00:18:40.310
de vil af kommunen.

461
00:18:41.330 --> 00:18:43.230
Og dem, der er værkende, de kan jo

462
00:18:43.230 --> 00:18:44.530
komme ud og lave, hvad de vil derude.

463
00:18:45.710 --> 00:18:47.730
Men vi har jo sikret os, at de

464
00:18:47.730 --> 00:18:49.250
ikke vil gøre noget ved at spørge dem

465
00:18:49.250 --> 00:18:51.530
om, om der var planer om at krave

466
00:18:51.530 --> 00:18:52.070
vejen op.

467
00:18:52.070 --> 00:18:53.970
For der er jo ingen, der har drømt

468
00:18:53.970 --> 00:18:55.370
om at få penge på at sætte vejen

469
00:18:55.370 --> 00:18:58.330
i stand, hvis vi havde vidst, at de

470
00:18:58.330 --> 00:19:01.150
bagefter kom og kravede den op.

471
00:19:03.270 --> 00:19:05.150
Nu er der jo altså også nogle dagligdagsproblemer.

472
00:19:05.210 --> 00:19:06.230
Du har været ude for et af dem.

473
00:19:09.330 --> 00:19:09.730
Ja.

474
00:19:09.730 --> 00:19:12.170
Jeg kom trækkende med mit cykel her, med

475
00:19:12.170 --> 00:19:16.790
solen i øjnene, og der var der pludselig

476
00:19:16.790 --> 00:19:22.650
kravet op midt på fortåget, så min cykelhjule

477
00:19:22.650 --> 00:19:23.230
faldt i.

478
00:19:24.050 --> 00:19:25.530
Men heldigvis skete der ikke mere.

479
00:19:26.210 --> 00:19:28.450
Men jeg synes, at det er forkert, at

480
00:19:28.450 --> 00:19:32.330
man ikke sørger for at afskærme udkravningerne ordentligt,

481
00:19:32.490 --> 00:19:35.750
fordi der bor trods alt også ældre mennesker

482
00:19:35.750 --> 00:19:36.390
her på vejen.

483
00:19:37.750 --> 00:19:38.890
Hvad vil I gøre nu?

484
00:19:39.270 --> 00:19:40.670
Hvad vil I sige til kommunen nu?

485
00:19:42.510 --> 00:19:46.290
Vi har jo kontaktet en advokat, og der

486
00:19:46.290 --> 00:19:48.670
har vi jo så sendt brev til kommunen,

487
00:19:50.130 --> 00:19:51.850
ankundere for at få vores vej lavet i

488
00:19:51.850 --> 00:19:52.090
stand.

489
00:19:52.470 --> 00:19:56.070
Desuden så har vi snakket med dem, der

490
00:19:56.070 --> 00:19:58.110
går her og laver noget på vejen, for

491
00:19:58.110 --> 00:20:03.770
at få DS, det der lys, reguleret, så

492
00:20:03.770 --> 00:20:08.210
folk kan se, at der er huller i

493
00:20:08.210 --> 00:20:08.510
vejen.

494
00:20:08.510 --> 00:20:11.550
Og de fungerer altså ikke, de der lys.

495
00:20:12.430 --> 00:20:15.330
Og de siger, dem der går her, at

496
00:20:15.330 --> 00:20:17.810
det er børnene, der spakker mine stykker, og

497
00:20:17.810 --> 00:20:19.490
det vil jeg simpelthen nægte.

498
00:20:20.290 --> 00:20:22.770
Nu har jeg her de sidste 4-5

499
00:20:22.770 --> 00:20:24.750
dage kommet hjem fra arbejde her i kvartets

500
00:20:24.750 --> 00:20:26.930
sol om aftenen, og der har lysen aldeles

501
00:20:26.930 --> 00:20:27.590
ikke virket.

502
00:20:28.770 --> 00:20:33.770
Og det der er det paradoxale i, det

503
00:20:33.770 --> 00:20:35.150
er, at vi satte jo vejen i stand

504
00:20:35.150 --> 00:20:38.610
for, vi havde tænkt på, at formålet med

505
00:20:38.610 --> 00:20:41.990
at sende vejen i stand var, at vi

506
00:20:41.990 --> 00:20:44.350
ville have kommunen til at overtage vejen.

507
00:20:44.610 --> 00:20:45.850
Og så siger de, at den skal så

508
00:20:45.850 --> 00:20:48.770
op på kommunal standard, hvad det så er.

509
00:20:48.910 --> 00:20:50.110
Og da vi så havde sat den i

510
00:20:50.110 --> 00:20:51.390
stand, så var den jo oppe på kommunal

511
00:20:51.390 --> 00:20:51.750
standard.

512
00:20:52.430 --> 00:20:54.610
Nu har de jo så gået og ravet

513
00:20:54.610 --> 00:20:57.770
og kravet og gjort ved, og nu kan

514
00:20:57.770 --> 00:20:58.730
de jo komme og sige, at nu har

515
00:20:58.730 --> 00:21:00.250
den ikke kommunal standard mere.

516
00:21:01.370 --> 00:21:02.610
I har også offeret andre ting, i har

517
00:21:02.610 --> 00:21:03.650
også offeret vejbelysning?

518
00:21:04.930 --> 00:21:07.610
Ja, det var jo nødvendigt, men den rørte

519
00:21:07.610 --> 00:21:08.130
de jo ikke ved.

520
00:21:08.490 --> 00:21:09.630
Nå, men det skulle vi jo også selv

521
00:21:09.630 --> 00:21:09.990
betale.

522
00:21:10.130 --> 00:21:11.250
Ja, ja, men det skulle vi da jo,

523
00:21:11.410 --> 00:21:12.250
fordi det er en privat vej.

524
00:21:12.350 --> 00:21:14.830
Så offerede vi vejbelysning for nogle år siden.

525
00:21:14.910 --> 00:21:16.170
Og i værste tilfælde, så kan det altså

526
00:21:16.170 --> 00:21:17.690
komme til at koste jer yderligere 7.000

527
00:21:17.690 --> 00:21:18.390
kroner per husstand?

528
00:21:19.010 --> 00:21:21.850
Ja, hvis vejen skal laves i stand igen,

529
00:21:21.930 --> 00:21:23.570
så kommer det til at koste det samme

530
00:21:23.570 --> 00:21:23.970
beløb.

531
00:21:27.610 --> 00:21:31.430
I mandags offentliggjorde Klampenborg galopselskab, at man vil

532
00:21:31.430 --> 00:21:34.190
indgive konkursbegæring, og at der derfor ikke vil

533
00:21:34.190 --> 00:21:35.890
være galopløb resten af sæsonen.

534
00:21:36.610 --> 00:21:38.870
Men også en anden hestesport, nemlig travsporten, har

535
00:21:38.870 --> 00:21:40.110
økonomiske problemer.

536
00:21:40.850 --> 00:21:43.150
På landsplan er der gang i omsætningen, der

537
00:21:43.150 --> 00:21:46.090
er fremgang i omsætningen, men på landets største

538
00:21:46.090 --> 00:21:48.750
travsportsbane, Charlottenlund, der har der kun været en

539
00:21:48.750 --> 00:21:51.590
fremgang på 2%, og da udgifterne i samme

540
00:21:51.590 --> 00:21:54.590
periode er stedet, så kommer man højst sandsynligt

541
00:21:54.590 --> 00:21:57.410
ikke ud af 1988, uden at der er

542
00:21:57.410 --> 00:21:57.990
underskud.

543
00:21:58.710 --> 00:22:01.550
Omsætningen på Charlottenlund travsbane er 219 mio.

544
00:22:01.850 --> 00:22:01.950
kr.

545
00:22:02.150 --> 00:22:02.670
per år.

546
00:22:03.370 --> 00:22:05.510
Og netop i disse øjeblikke har vi over

547
00:22:05.510 --> 00:22:09.050
vores telefags fået en meddelelse om, at Charlottenlund

548
00:22:09.050 --> 00:22:10.710
travsbane nu skal have daglig leder.

549
00:22:11.410 --> 00:22:12.150
Direktør Jørgen W.

550
00:22:12.230 --> 00:22:15.290
Hansen har meddelt banens bestyrelse, at han ønsker

551
00:22:15.290 --> 00:22:17.050
at fretræde sin stilling per 31.

552
00:22:17.230 --> 00:22:18.290
december i år.

553
00:22:19.730 --> 00:22:20.070
Jørgen W.

554
00:22:20.130 --> 00:22:22.230
Hansen har siddet i direktørstolen siden 1.

555
00:22:22.370 --> 00:22:23.270
oktober i fjord.

556
00:22:23.270 --> 00:22:26.270
Han efterfølges af banens tidtidige økonomi- og

557
00:22:26.270 --> 00:22:28.070
totalisatorschef Per Larsen.

558
00:22:29.190 --> 00:22:31.310
Dermed er denne udsendelse af Vestnyt ved at

559
00:22:31.310 --> 00:22:31.830
være slut.

560
00:22:32.430 --> 00:22:34.490
Vi siger tak for nu, og vender tilbage

561
00:22:34.490 --> 00:22:35.050
i morgen kl.

562
00:22:35.210 --> 00:22:36.350
17 på Kanal 60.

563
00:22:48.820 --> 00:22:51.720
Klokken er nu to minutter i halv ni,

564
00:22:51.780 --> 00:22:53.340
og vi holder en kort pause indtil kl.

565
00:22:53.460 --> 00:22:55.240
20.30, hvor vi skal høre lidt om

566
00:22:55.240 --> 00:22:57.920
boligfinansiering, og hvor vi har Arne Christiansen fra

567
00:22:57.920 --> 00:22:59.210
DK Sparkassen i studiet.
  • Regeringen er kommet med et forslag om, at blandt andet Taxachauffører, 4.400 kroners fradag til fortæring pr. år, skal bortfalde
  • Skal folkeskolen privatiseres
  • Roskilde Kommune grave op til fjernvarme på de private veje men vil ikke renovere de private veje igen
  • DK Sparekassen giver gode råd om at købe hus
  • Per Larsen bliver ny direktør for Charlottenlund Travbane
Kategori
Serie
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 373 2
Varighed tidskode
00:32:20:00
Varighed sekunder
1940
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1407
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer