- Regeringen er kommet med et forslag om, at blandt andet Taxachauffører, 4.400 kroners fradag til fortæring pr. år, skal bortfalde
- Skal folkeskolen privatiseres
- Roskilde Kommune grave op til fjernvarme på de private veje men vil ikke renovere de private veje igen
- DK Sparekassen giver gode råd om at købe hus
- Per Larsen bliver ny direktør for Charlottenlund Travbane
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:00.440 --> 00:00:03.059 Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 2 00:00:03.260 --> 00:00:03.760 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 3 00:00:03.760 --> 00:00:13.430 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 4 00:00:13.430 --> 00:00:13.530 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 5 00:00:13.530 --> 00:00:14.350 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 6 00:00:15.910 --> 00:00:17.410 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 7 00:00:17.410 --> 00:00:19.230 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 8 00:00:19.230 --> 00:00:19.330 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 9 00:00:19.330 --> 00:00:21.850 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 10 00:00:21.850 --> 00:00:22.190 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 11 00:00:22.190 --> 00:00:22.710 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 12 00:00:22.710 --> 00:00:29.230 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 13 00:00:29.230 --> 00:00:29.770 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, 14 00:00:29.770 --> 00:00:38.790 ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja 15 00:02:10.600 --> 00:02:13.020 I dagens udsendelse har vi et indslag om 16 00:02:13.020 --> 00:02:15.380 de nye skatteregler, hvor en lang række danskere 17 00:02:15.380 --> 00:02:19.080 mister deres ellers traditionelle faste skattefradrag. 18 00:02:19.700 --> 00:02:21.940 En gruppe beboere på en vej i Roskilde 19 00:02:21.940 --> 00:02:23.480 har måttet hyre en advokat for at tage 20 00:02:23.480 --> 00:02:25.820 kampen op mod kommunen, og her i studiet 21 00:02:25.820 --> 00:02:26.940 har vi en gæst. 22 00:02:27.340 --> 00:02:30.360 Det er formanden for de lokale lærere, og 23 00:02:30.360 --> 00:02:33.420 det er et indslag i rækken omkring privatisering. 24 00:02:34.160 --> 00:02:36.240 Men først til de nye skatteregler. 25 00:02:36.900 --> 00:02:39.120 En arbejdsgruppe har fundet frem til fjernelsen af 26 00:02:39.120 --> 00:02:41.360 en række fradrag, der ellers af grupper i 27 00:02:41.360 --> 00:02:43.880 det danske samfund har været betragtet som hævdvundne. 28 00:02:44.460 --> 00:02:46.080 Vi har talt med nogle af de berørte 29 00:02:46.080 --> 00:02:46.340 grupper. 30 00:02:47.400 --> 00:02:49.420 Nu har vi hørt meget om, at detaljelivet 31 00:02:49.420 --> 00:02:51.080 beglæder sig over, at det ikke er så 32 00:02:51.080 --> 00:02:52.420 stort et salg nu, som det var for 33 00:02:52.420 --> 00:02:53.140 eksempel sidste år. 34 00:02:53.220 --> 00:02:55.220 Hvordan går det som hyrevågnschefører? 35 00:02:55.260 --> 00:02:56.220 Det er nøjagtigt det samme. 36 00:02:56.400 --> 00:02:57.600 Vi har lige så let at lave nu, 37 00:02:57.740 --> 00:02:59.400 som vi havde for et halvt år siden 38 00:02:59.400 --> 00:02:59.660 bare. 39 00:03:00.380 --> 00:03:01.540 For et år siden, der havde vi det 40 00:03:01.540 --> 00:03:02.860 rigeligt at lave her i november måned. 41 00:03:03.260 --> 00:03:05.260 Det vil sige, at I kan mærke skatreformer 42 00:03:05.260 --> 00:03:07.340 og kartoffelkur og alt det der? 43 00:03:07.680 --> 00:03:08.420 Det kan vi sagtens. 44 00:03:09.400 --> 00:03:10.840 Det er først vi mærker det på, at 45 00:03:10.840 --> 00:03:12.940 hver gang skatten stiger og hver gang der 46 00:03:12.940 --> 00:03:15.700 bliver strammet fra regeringen, så er vi mindre 47 00:03:15.700 --> 00:03:15.940 lav. 48 00:03:16.620 --> 00:03:17.860 Og så er der kommet et forslag om, 49 00:03:17.960 --> 00:03:20.120 at det fradrag I har på 4400 kroner, 50 00:03:20.240 --> 00:03:21.220 det skal nu væk. 51 00:03:21.540 --> 00:03:22.640 Hvad siger du til sådan et forslag? 52 00:03:24.540 --> 00:03:25.620 Jeg synes sådan lidt, at det er lidt 53 00:03:25.620 --> 00:03:27.980 forkert, fordi vi får de 4400, fordi vi 54 00:03:27.980 --> 00:03:28.940 ikke har noget sted at køre hen om 55 00:03:28.940 --> 00:03:29.940 natten og spise og sådan noget. 56 00:03:29.940 --> 00:03:31.640 Så det er sådan set et slags udtilæg. 57 00:03:33.180 --> 00:03:34.580 Nogle af os må køre hjem og spise, 58 00:03:34.660 --> 00:03:35.700 hvis vi er så heldige, at vi kan. 59 00:03:35.860 --> 00:03:39.000 Andre må køre ud på Københavnsvej og spise. 60 00:03:40.480 --> 00:03:41.760 Det er også sådan, at vi sidder i 61 00:03:41.760 --> 00:03:42.400 bilen og spiser. 62 00:03:42.700 --> 00:03:43.920 Det kan jo ikke være meningen. 63 00:03:44.860 --> 00:03:46.160 Forslaget er jo også på grund af, at 64 00:03:46.160 --> 00:03:48.260 det er alle de mange fradrag, man vil 65 00:03:48.260 --> 00:03:48.760 tillives. 66 00:03:49.260 --> 00:03:50.280 Tror du ikke, det ville være en hjælp, 67 00:03:50.320 --> 00:03:51.900 hvis vi alle sammen ikke havde nogen fradrag? 68 00:03:52.700 --> 00:03:54.800 Jo, hvis skatten tilsvarende røg nedad. 69 00:03:55.800 --> 00:03:57.060 Ellers ville det ikke være nogen hjælp. 70 00:05:18.200 --> 00:05:20.240 Har du kunne mærke nogen ændring på, at 71 00:05:20.240 --> 00:05:21.480 folk ikke har så mange penge med dem 72 00:05:21.480 --> 00:05:21.940 hænder længere? 73 00:05:23.940 --> 00:05:26.400 Nej, jeg må nok erkende, at min opfattelse 74 00:05:26.400 --> 00:05:28.640 er, at der stadigvæk er lige så mange 75 00:05:28.640 --> 00:05:31.200 poliser, der glemmer deres penskive, som førhen. 76 00:05:31.760 --> 00:05:34.200 Og der er lige så mange poliser, som 77 00:05:34.200 --> 00:05:38.120 også glemmer at læse på tavlene, hvad det 78 00:05:38.120 --> 00:05:39.060 egentlig er, det står. 79 00:05:39.940 --> 00:05:42.120 Vi har jo også et stort problem. 80 00:05:42.320 --> 00:05:44.400 Det er, at mange poliser kommer og læser 81 00:05:44.400 --> 00:05:45.240 på vores tavle. 82 00:05:45.240 --> 00:05:46.340 Og så ser de, at der står et 83 00:05:46.340 --> 00:05:47.660 P, og så står der en T. 84 00:05:48.020 --> 00:05:50.020 Men så glemmer de at læse, hvad der 85 00:05:50.020 --> 00:05:51.600 står under, når der står en T. 86 00:05:52.060 --> 00:05:54.100 Vi har blandt andet et problem med, at 87 00:05:54.100 --> 00:05:55.140 vi er ude på bordet. 88 00:05:55.280 --> 00:05:58.980 Der har vi nemlig statsning og parkeringsforbud i 89 00:05:58.980 --> 00:06:01.320 begge vejsider mellem kl. 90 00:06:02.180 --> 00:06:03.140 15 og kl. 91 00:06:03.340 --> 00:06:03.740 19. 92 00:06:04.340 --> 00:06:06.340 Og der har vi jo sandsynlig mange poliser, 93 00:06:06.440 --> 00:06:08.940 der henstiller deres vogn, når der er statsning 94 00:06:08.940 --> 00:06:09.840 og parkeringsforbud. 95 00:06:10.000 --> 00:06:11.680 Og det er, fordi man ikke kan se 96 00:06:11.680 --> 00:06:13.400 til at læse, hvad er det ene, der 97 00:06:13.400 --> 00:06:14.280 står oppe på tavlen. 98 00:06:14.280 --> 00:06:15.640 Det vil sige, at selvom man ikke har 99 00:06:15.640 --> 00:06:17.840 nogen penge ved dem hen, så sikrer man 100 00:06:17.840 --> 00:06:18.840 sig alligevel ikke for. 101 00:06:19.240 --> 00:06:20.420 Og så det vi ikke vil tale med 102 00:06:20.420 --> 00:06:21.640 dig om, det er, at i Ekstrabladet i 103 00:06:21.640 --> 00:06:23.740 dag er der kommet et forslag om, at 104 00:06:23.740 --> 00:06:25.440 der er en masse fredrag, der skal bortfalde. 105 00:06:26.300 --> 00:06:28.280 I som parkeringsvagter har uden tvivl også nogle 106 00:06:28.280 --> 00:06:30.680 fredrag, som nu ikke længere kan bruges. 107 00:06:30.760 --> 00:06:31.640 Hvad siger du til sådan noget? 108 00:06:33.140 --> 00:06:36.040 Jeg må nok indrømme, at for vi parkeringsvagtere, 109 00:06:36.120 --> 00:06:38.260 der er der ikke nogen ændringer i det, 110 00:06:38.320 --> 00:06:39.260 som er fremkommet. 111 00:06:39.440 --> 00:06:40.660 Meget bekendt i værste fælde. 112 00:06:40.660 --> 00:06:43.420 Men jeg vil nok indrømme, at der er 113 00:06:43.420 --> 00:06:45.180 mange, der har brug for det der fat 114 00:06:45.180 --> 00:06:45.840 af fredrag. 115 00:06:45.980 --> 00:06:49.380 Så jeg tror ikke, det er rigtigt, hvis 116 00:06:49.380 --> 00:06:49.980 man gør det. 117 00:06:50.200 --> 00:06:50.860 Lad mig sige det sådan. 118 00:06:50.940 --> 00:06:51.900 Men jeg har ikke sat mig så meget 119 00:06:51.900 --> 00:06:54.020 inde i sagen til jeg konkret kan sige 120 00:06:54.020 --> 00:06:55.200 noget om det, for jeg har ikke læst 121 00:06:55.200 --> 00:06:56.520 Ekstrabladet, så jeg tør ikke sige det. 122 00:06:56.900 --> 00:06:58.460 Men jeg vil nok indrømme, at man skal 123 00:06:58.460 --> 00:07:02.020 vare som at tage fredrag fra til arbejdende 124 00:07:02.020 --> 00:07:02.660 befolkning. 125 00:07:08.160 --> 00:07:13.800 Andre berørte grupper er journalister, forsvarspersonale, politiet, præster, 126 00:07:14.020 --> 00:07:18.020 fisker, havnarbejdere, ølkuske og såmen også kommunalpolitikere. 127 00:07:18.920 --> 00:07:22.000 Mærkeligt nok kan man måske sige, så er 128 00:07:22.000 --> 00:07:24.660 der ikke fjernelse af fredrag for folketingspolitikere. 129 00:07:25.560 --> 00:07:27.880 Men det er måske en tilfældighed eller hvem 130 00:07:27.880 --> 00:07:28.980 ved en forglemmelse. 131 00:07:30.440 --> 00:07:32.420 Blandt de områder, der taltes meget om i 132 00:07:32.420 --> 00:07:34.040 privatiseringsdebatten er folkeskolen. 133 00:07:35.160 --> 00:07:37.900 Og der fremkom overraskende i en rapport forleden 134 00:07:37.900 --> 00:07:41.040 en række påstande om, at det var et 135 00:07:41.040 --> 00:07:42.620 af de steder, der virkelig kunne sættes ind 136 00:07:42.620 --> 00:07:45.980 med privatisering, selvom det ville have visse omkostninger. 137 00:07:46.960 --> 00:07:49.040 Vi har formanden for den lokale lærerforening, Hans 138 00:07:49.040 --> 00:07:50.340 -Henrik Olsen, i studiet. 139 00:07:50.820 --> 00:07:52.860 Hans-Henrik Olsen, hvad mener du om de 140 00:07:52.860 --> 00:07:55.380 ting og de tanker, der har været om 141 00:07:55.380 --> 00:07:57.040 at skulle privatisere folkeskolen? 142 00:07:57.500 --> 00:07:58.540 Ja, det ene ting er i hvert fald 143 00:07:58.540 --> 00:08:01.180 sikkert, at det ikke kun er dansk fodbolds 144 00:08:01.180 --> 00:08:02.440 fremtid, der står på spil i de her 145 00:08:02.440 --> 00:08:02.700 dage. 146 00:08:02.780 --> 00:08:04.000 Der er jo også det, vi har fra 147 00:08:04.000 --> 00:08:06.360 lærerforeningens side kaldt angrebet på folkeskolen, som har 148 00:08:06.360 --> 00:08:07.460 en lang række elementer. 149 00:08:07.540 --> 00:08:10.440 Men et af dem er jo privatiseringstankegangen. 150 00:08:10.920 --> 00:08:12.420 Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at 151 00:08:12.420 --> 00:08:16.040 lærerne efterhånden er meget opmærksomme på, at der 152 00:08:16.040 --> 00:08:19.520 er et stigende behov for forældresamarbejde på skolerne. 153 00:08:19.860 --> 00:08:22.060 Men det er stadig vores opfattelse, at hvis 154 00:08:22.060 --> 00:08:23.340 det skal fungere ordentligt, så må det bygge 155 00:08:23.340 --> 00:08:24.040 på undervisningskvalitet. 156 00:08:24.560 --> 00:08:27.680 Vi kan ikke leve med systemer, og jeg 157 00:08:27.680 --> 00:08:29.140 tror heller ikke forældre er interesseret i systemer, 158 00:08:29.200 --> 00:08:32.320 hvor man begynder at konkurrere på kvalitet, lav 159 00:08:32.320 --> 00:08:34.679 og dårlig kvalitet, forskellige priser på skoletilbud. 160 00:08:34.860 --> 00:08:37.120 Det afgørende demokratiske element i Danmark har jo 161 00:08:37.120 --> 00:08:39.960 altid været, at vi havde et rimeligt ensartet 162 00:08:39.960 --> 00:08:42.320 skoletilbud, som var frit og gratis for alle. 163 00:08:42.860 --> 00:08:44.740 Men tanken skulle være, at man simpelthen, i 164 00:08:44.740 --> 00:08:47.340 stedet for at pengene følger systemet på en 165 00:08:47.340 --> 00:08:50.020 enkelte skole, så skulle pengene følge børnene, sådan 166 00:08:50.020 --> 00:08:52.340 at en enkelte skole fik et tilskud, alt 167 00:08:52.340 --> 00:08:53.740 efter hvor mange børn der var. 168 00:08:53.740 --> 00:08:55.060 Og på den måde skulle der så være 169 00:08:55.060 --> 00:08:57.080 en konkurrence i skolerne imellem om, hvem der 170 00:08:57.080 --> 00:08:58.620 kunne give de bedste tilbud, og dermed hvem 171 00:08:58.620 --> 00:09:00.280 der kunne tiltrække fleste elever. 172 00:09:00.740 --> 00:09:04.040 Jeg tror ikke på den konkurrencetankegang i den 173 00:09:04.040 --> 00:09:04.540 her forbindelse. 174 00:09:04.640 --> 00:09:06.640 Det er et illusionsnummer at forestille sig, at 175 00:09:06.640 --> 00:09:08.920 en form for produkter som undervisning er, at 176 00:09:08.920 --> 00:09:10.140 man kan konkurrere på den måde. 177 00:09:12.080 --> 00:09:14.740 Det man kan sige i forhold til at 178 00:09:14.740 --> 00:09:17.360 lade pengene følge eleverne, det er jo noget 179 00:09:17.360 --> 00:09:19.360 med, så kunne man forestille sig det, ministeren 180 00:09:19.360 --> 00:09:21.600 har kaldt forskellige profiler på skolerne. 181 00:09:21.600 --> 00:09:23.120 Og det er der vi er bekymrede. 182 00:09:23.180 --> 00:09:27.080 Selvfølgelig skal der være muligheder for forældresamarbejde, og 183 00:09:27.080 --> 00:09:30.020 det skal udbygges, og forældreinfløsene i skolen skal 184 00:09:30.020 --> 00:09:30.660 udbygges. 185 00:09:30.940 --> 00:09:31.920 Men det er ikke det samme som at 186 00:09:31.920 --> 00:09:34.760 man grundlæggende kan lave forskelligartede folkeskoler. 187 00:09:35.160 --> 00:09:35.860 Og der er det vi siger, at der 188 00:09:35.860 --> 00:09:38.320 er et afgørende demokratisk element i Danmark, det 189 00:09:38.320 --> 00:09:40.500 er, at der er et rimeligt ensartighed, og 190 00:09:40.500 --> 00:09:42.040 at det ikke er sådan, at man kan 191 00:09:42.040 --> 00:09:44.580 prioritere nogle ting på bekostning, for eksempel af 192 00:09:44.580 --> 00:09:46.140 svage elevgrupper på nogle skoler. 193 00:09:46.320 --> 00:09:47.560 Det kan jo let blive konsekvenserne. 194 00:09:47.560 --> 00:09:49.060 På den anden side har man oplevet inden 195 00:09:49.060 --> 00:09:51.220 for de senere år, at flere og flere 196 00:09:51.220 --> 00:09:53.640 mennesker sætter deres børn i privatskoler, antallet af 197 00:09:53.640 --> 00:09:55.520 elever i privatskolerne er steget med op til 198 00:09:55.520 --> 00:09:57.760 12 procent om året, mens antallet af elever 199 00:09:57.760 --> 00:10:00.540 via det faldende børnetal gennemgående er faldet i 200 00:10:00.540 --> 00:10:01.180 folkeskolen. 201 00:10:01.720 --> 00:10:03.380 Det må vel have givet anledning til tanker 202 00:10:03.380 --> 00:10:05.260 hos lærerne, at man ikke bare siger, at 203 00:10:05.260 --> 00:10:06.440 det er forældrene, der er noget galt med, 204 00:10:06.440 --> 00:10:08.500 når de sætter deres børn i privatskoler, men 205 00:10:08.500 --> 00:10:09.940 der må også være noget galt med folkeskolen, 206 00:10:10.000 --> 00:10:11.120 når ikke man kan rumme så mange børn 207 00:10:11.120 --> 00:10:11.300 mere. 208 00:10:12.180 --> 00:10:13.420 Det er fuldstændig korrekt. 209 00:10:13.480 --> 00:10:15.620 Vi kan også se på udgiftsniveauet i folkeskolen, 210 00:10:15.720 --> 00:10:17.360 hvor man fordi, at man ikke kan klasse 211 00:10:17.360 --> 00:10:21.620 klasser sammen på kryds og tværs, så har 212 00:10:21.620 --> 00:10:23.440 man haft et stigende forbrug af lærere, fordi 213 00:10:23.440 --> 00:10:25.080 man slet ikke tog klasser på 18 elever 214 00:10:25.080 --> 00:10:27.140 sammen til én klass, og når der falder 215 00:10:27.140 --> 00:10:28.680 mere end én elev, så kan man ikke 216 00:10:28.680 --> 00:10:29.980 klasse klasserne sammen med den grund. 217 00:10:30.240 --> 00:10:31.880 Det har givet et større forbrug, men samtidig 218 00:10:31.880 --> 00:10:34.820 er udgiftsniveauet i folkeskolen faldet, så pengene til 219 00:10:34.820 --> 00:10:36.840 de sjove og de spændende ting er gledet 220 00:10:36.840 --> 00:10:37.040 ud. 221 00:10:37.040 --> 00:10:39.560 Man har været ude efter specialundervisningen, som har 222 00:10:39.560 --> 00:10:42.460 givet yderligere problemer, måske i en lang række 223 00:10:42.460 --> 00:10:44.060 klasser, og det kan være med til, at 224 00:10:44.060 --> 00:10:45.800 forældrene tager elever ud. 225 00:10:46.020 --> 00:10:46.880 Men det er jo i øvrigt en udvikling, 226 00:10:46.960 --> 00:10:49.140 der er stoppet nu, og som jeg startede 227 00:10:49.140 --> 00:10:50.940 med at sige, Danmarks Lærerfænding lægger utrolig meget 228 00:10:50.940 --> 00:10:54.220 vægt på forældresamarbejde, og det kan man måske 229 00:10:54.220 --> 00:10:57.000 sige er en erkendelse, at vi måske en 230 00:10:57.000 --> 00:10:59.180 gang imellem ikke har været åbne nok over 231 00:10:59.180 --> 00:11:01.500 for den side af sagen, men det afgørende 232 00:11:01.500 --> 00:11:04.320 er jo, at det samarbejde bliver et samarbejde 233 00:11:04.320 --> 00:11:06.270 om at løse den undervisningsopgave, der ligger i 234 00:11:06.270 --> 00:11:08.790 folkeskolen, og i en privatisering frygter jeg også, 235 00:11:08.850 --> 00:11:11.030 at det bliver så mange forskellige elementer, man 236 00:11:11.030 --> 00:11:12.770 skal ud og slås om på den enkelte 237 00:11:12.770 --> 00:11:15.530 skole, at det bliver en magtkamp om, hvor 238 00:11:15.530 --> 00:11:18.230 man prioriterer, hvem hvis børn det er, man 239 00:11:18.230 --> 00:11:20.610 skal prioritere, frem for et samarbejde om at 240 00:11:20.610 --> 00:11:23.450 løse den opgave, som er beskrevet rimeligt som 241 00:11:23.450 --> 00:11:25.670 en centralt mål for folkeskolen. 242 00:11:25.970 --> 00:11:28.730 Men er problemet reelt, at den debat, der 243 00:11:28.730 --> 00:11:30.630 var i begyndelsen af 70'erne om indoktrinering, 244 00:11:30.630 --> 00:11:32.870 ligesom fik skolen til at glemme at have 245 00:11:32.870 --> 00:11:35.330 en profil, at man glemte, at det, der 246 00:11:35.330 --> 00:11:37.790 med moderne ord i markedsføring, at positionere sig 247 00:11:37.790 --> 00:11:39.090 i forhold til samfundet? 248 00:11:39.570 --> 00:11:42.330 Det er helt enigt, der ligger klart et 249 00:11:42.330 --> 00:11:43.650 problemstilling der. 250 00:11:44.030 --> 00:11:45.550 Og det er også derfor, at vi selvfølgelig 251 00:11:45.550 --> 00:11:48.590 af personlige grunde er interesseret i spørgsmål kring 252 00:11:48.590 --> 00:11:49.890 vores egen ansættelsesikkerhed. 253 00:11:49.990 --> 00:11:50.650 Det er jo også noget af det, der 254 00:11:50.650 --> 00:11:51.230 bliver angrebet. 255 00:11:51.590 --> 00:11:53.250 Men hvis man ønsker, at lærere står frem 256 00:11:53.250 --> 00:11:56.170 som mennesker, der har meninger og holdninger, også 257 00:11:56.170 --> 00:11:57.730 over for børn, så de støder på forskellige 258 00:11:57.730 --> 00:11:58.670 holdninger, det er jo ikke noget med, at 259 00:11:58.670 --> 00:11:59.710 de bliver entrættet af den grund. 260 00:11:59.810 --> 00:12:02.190 Forældrene, det er min hverdag, som jeg ser 261 00:12:02.190 --> 00:12:03.210 det med børn af i hvert fald, der 262 00:12:03.210 --> 00:12:06.270 kommer også forældreholdninger igennem, så der bliver rigelig 263 00:12:06.270 --> 00:12:07.050 mulighed for debat. 264 00:12:07.110 --> 00:12:09.270 Men det der, at læreren også tør stå 265 00:12:09.270 --> 00:12:12.050 frem, det hænger jo nøjesammen med, at man 266 00:12:12.050 --> 00:12:13.910 ikke har en skolebestyrelselinje. 267 00:12:13.950 --> 00:12:15.150 Jeg har ikke noget, måske ikke noget mod, 268 00:12:15.170 --> 00:12:18.890 at vi kalder forældreindflydelses organet skolebestyrelsen eller skolerådet, 269 00:12:18.930 --> 00:12:19.210 eller hvad vi vil. 270 00:12:19.410 --> 00:12:19.890 Det er ikke det. 271 00:12:20.130 --> 00:12:21.710 Men hvis de begynder at have en bemødelse 272 00:12:21.710 --> 00:12:24.390 til ting som afskedelser og lærere, så vil 273 00:12:24.390 --> 00:12:26.690 man netop dukke læreren og undgå den her 274 00:12:26.690 --> 00:12:28.390 personlige engagement. 275 00:12:28.670 --> 00:12:30.890 Det her personlige engagement, som er nødvendigt for, 276 00:12:31.130 --> 00:12:32.490 når man har med mennesker at gøre, og 277 00:12:32.490 --> 00:12:34.130 ikke produktion af ting og sager. 278 00:12:34.270 --> 00:12:35.670 Du nævnte selv problemet med ansættelsessikkerhed. 279 00:12:36.310 --> 00:12:37.870 Det er vel en kendskærning, at der per 280 00:12:37.870 --> 00:12:41.070 definition i folkeskolen ikke har eksisteret et problem 281 00:12:41.070 --> 00:12:41.970 med dårlige lærere. 282 00:12:42.390 --> 00:12:44.650 Man har ikke kunne fyre lærere reelt, selvom 283 00:12:44.650 --> 00:12:45.950 de måske ikke var særlig gode til deres 284 00:12:45.950 --> 00:12:47.530 job, som det kan ske andre steder i 285 00:12:47.530 --> 00:12:47.930 samfundet. 286 00:12:48.190 --> 00:12:49.770 Nu har vi haft en periode, hvor der 287 00:12:49.770 --> 00:12:51.930 var mangen på lærereuddannet. 288 00:12:52.730 --> 00:12:54.510 Det har selvfølgelig nok også medført, at man 289 00:12:54.510 --> 00:12:56.730 ikke har gjort de ting, man egentlig kunne 290 00:12:56.730 --> 00:12:59.570 gøre for at gribe ind over for lærere, 291 00:12:59.630 --> 00:13:01.170 der faktisk ikke passede deres opgaver. 292 00:13:01.490 --> 00:13:02.830 Det er noget, vi engang med minde dør 293 00:13:02.830 --> 00:13:05.310 over for skoleledere for eksempel, som er medlem 294 00:13:05.310 --> 00:13:07.830 af vores egen forening, som siger, at problemet 295 00:13:07.830 --> 00:13:09.550 ikke er, at man ikke kan komme af 296 00:13:09.550 --> 00:13:10.410 med en dårlig lærer. 297 00:13:10.950 --> 00:13:12.470 Spørgsmålet er, at man har været i en 298 00:13:12.470 --> 00:13:14.550 situation, hvor det, man fik, var endnu dårligere. 299 00:13:15.010 --> 00:13:17.250 Det er vigtigt at have uddannet lærere i 300 00:13:17.250 --> 00:13:19.030 folkeskolen som princip. 301 00:13:21.450 --> 00:13:23.430 Det skal selvfølgelig være sådan, at hvis man 302 00:13:23.430 --> 00:13:26.470 kan påtale rent tjenesteforsøgelser og ting og sager, 303 00:13:26.570 --> 00:13:28.030 hvor man ikke kan passe sit arbejde, så 304 00:13:28.030 --> 00:13:29.810 skal det selvfølgelig være muligt at gribe ind 305 00:13:29.810 --> 00:13:31.710 over for en lærer og rådgive og vejledning, 306 00:13:31.770 --> 00:13:33.110 som man gør på enhver arbejdsplads. 307 00:13:33.150 --> 00:13:34.950 Hvis det ikke lykkes, og lederen må konstatere, 308 00:13:35.010 --> 00:13:36.950 at det ikke lykkes, og arbejdet ikke bliver 309 00:13:36.950 --> 00:13:39.150 passet, så mener jeg, at der heller ikke 310 00:13:39.150 --> 00:13:39.950 skal være sikkerhed. 311 00:13:40.090 --> 00:13:41.410 Det er ikke den form for sikkerhed, vi 312 00:13:41.410 --> 00:13:43.170 snakker om, når det handler om, at man 313 00:13:43.170 --> 00:13:44.130 ikke passer sit arbejde. 314 00:13:44.230 --> 00:13:45.590 Selvfølgelig skal lærere passe deres arbejde. 315 00:13:45.590 --> 00:13:46.990 Man kan også forestille sig, at det ikke 316 00:13:46.990 --> 00:13:48.410 har noget med at gøre med at være 317 00:13:48.410 --> 00:13:50.930 til stede og undervise, men også at undervisningskvalitet, 318 00:13:51.190 --> 00:13:53.490 at der simpelthen findes lærere, som ikke svinger 319 00:13:53.490 --> 00:13:55.290 sammen med børnene og som ikke er særlig 320 00:13:55.290 --> 00:13:56.330 gode til at lære fra sig. 321 00:13:58.550 --> 00:14:00.730 Skoler er jo normalt store arbejdspladser, og der 322 00:14:00.730 --> 00:14:01.810 er jo en af de ting, vi lægger 323 00:14:01.810 --> 00:14:04.190 utrolig meget vægt på, det er, at nogle 324 00:14:04.190 --> 00:14:06.010 lærere har deres styrke på nogle områder, og 325 00:14:06.010 --> 00:14:07.110 nogle har det på andre områder. 326 00:14:07.470 --> 00:14:11.370 Der vil bedre betingelser for lærere, lærersamarbejde og 327 00:14:11.370 --> 00:14:14.910 forældresamarbejde, altså det, vi kalder lærerteams omkring grupper 328 00:14:14.910 --> 00:14:16.330 af lærere, kunne jo netop gøre, at man 329 00:14:16.330 --> 00:14:18.490 var i stand til at lave et bedre 330 00:14:18.490 --> 00:14:19.990 produkt sammen. 331 00:14:20.070 --> 00:14:21.390 Og det er vi da opmærksomme på, at 332 00:14:21.390 --> 00:14:22.550 der er nogle lærere, der har nogle svage 333 00:14:22.550 --> 00:14:22.890 sider. 334 00:14:23.350 --> 00:14:24.530 Men det er vel en kæftskærning, at man 335 00:14:24.530 --> 00:14:26.030 har det principe, at man mere eller mindre 336 00:14:26.030 --> 00:14:28.070 placerer en dårlig lærer på en skole de 337 00:14:28.070 --> 00:14:29.970 steder, hvor vidkommende gør mindst skade, og det 338 00:14:29.970 --> 00:14:31.370 er vel til det gået ud over nogle 339 00:14:31.370 --> 00:14:32.210 af orienteringsfagene. 340 00:14:33.450 --> 00:14:34.630 Fordi der er da ikke noget eksamen. 341 00:14:35.150 --> 00:14:36.370 Ja, og så kan jeg være i tvivl, 342 00:14:36.390 --> 00:14:37.430 at nogle af de ting, der bliver lagt 343 00:14:37.430 --> 00:14:40.550 op til fra lotsudvalget og lignende, det er, 344 00:14:40.730 --> 00:14:44.250 at arbejdslederen, altså vores skoleinspektører, skulle have flere 345 00:14:44.250 --> 00:14:47.390 personalpolitiske instrumenter end dem, der er i forvejen. 346 00:14:47.430 --> 00:14:50.530 Fordi de bliver ikke forvaltet bevidst nok. 347 00:14:50.590 --> 00:14:51.950 Det handler jo ikke om det, som vi 348 00:14:51.950 --> 00:14:54.890 som fagforening selvfølgelig må have et solidarisk udgangspunkt, 349 00:14:54.950 --> 00:14:57.370 at hvis folk ikke ligefrem ikke passer deres 350 00:14:57.370 --> 00:14:59.150 arbejde, så har vi altså sammen om at 351 00:14:59.150 --> 00:15:00.410 løse den her opgave, og det kan vi 352 00:15:00.410 --> 00:15:00.890 også godt. 353 00:15:01.130 --> 00:15:02.990 Men det kræver, at man åbner op for 354 00:15:02.990 --> 00:15:05.810 bedre muligheder for lærersamarbejde, og at vi selv 355 00:15:05.810 --> 00:15:07.290 har indflydelse på arbejdstillegelsen. 356 00:15:07.290 --> 00:15:08.930 Og det er jo præcis det modsatte af 357 00:15:08.930 --> 00:15:10.710 de tanker, der ligger fra arbejdsgiverens side. 358 00:15:11.050 --> 00:15:11.990 Tror du ikke, det kunne være et fordel 359 00:15:11.990 --> 00:15:13.930 for folkeskolen, hvis man fik lov til at 360 00:15:13.930 --> 00:15:16.510 profilere sig kraftigere, og på den måde måske 361 00:15:16.510 --> 00:15:18.350 være med til, uden egentlig at bruge ordet 362 00:15:18.350 --> 00:15:19.970 konkurrence, men alligevel i forhold til konkurrence i 363 00:15:19.970 --> 00:15:22.050 den enkelte skole imellem, at så gøre skolerne 364 00:15:22.050 --> 00:15:25.190 bedre, at skolerne fik en profil, som forældrene 365 00:15:25.190 --> 00:15:26.410 kunne vælge imellem? 366 00:15:26.970 --> 00:15:29.390 Jeg tror, det ville være utrolig farligt for 367 00:15:29.390 --> 00:15:31.710 de svageste, hvis man ville begynde at profilere 368 00:15:31.710 --> 00:15:34.030 sig på at styrke f.eks. bestemte farveområder 369 00:15:34.030 --> 00:15:35.370 af forskellige karakterer af skoler. 370 00:15:35.370 --> 00:15:37.430 Det er den kreative skole, og det er 371 00:15:37.430 --> 00:15:40.070 den skole, hvor man lægger vægt på de 372 00:15:40.070 --> 00:15:42.630 kunskaberne, og det er skolen, hvor man nyeret 373 00:15:42.630 --> 00:15:44.030 sig sender dem hen, der bliver presset af 374 00:15:44.030 --> 00:15:45.670 systemet, fordi der ikke er tid til nok 375 00:15:45.670 --> 00:15:48.190 til de almindelige færdigheder i dansk og specialundervisning 376 00:15:48.190 --> 00:15:49.730 omkring færdighedstræning. 377 00:15:50.030 --> 00:15:51.370 Jeg tror ikke, det vil være sundt for 378 00:15:51.370 --> 00:15:53.430 folkeskolen, den form for konkurrence. 379 00:15:53.730 --> 00:15:55.630 Det er klart, der er allerede noget, jeg 380 00:15:55.630 --> 00:15:58.330 vil hellere kalde det en inspirationsskoler imellem, om 381 00:15:58.330 --> 00:16:00.650 hvad det er for aktiviteter, man kan gennemføre. 382 00:16:01.090 --> 00:16:03.550 Og det, synes jeg, er noget, vi selv 383 00:16:03.550 --> 00:16:04.770 også som lærer lægger vægt på. 384 00:16:04.770 --> 00:16:06.330 Men i dag, der er de forældre, der 385 00:16:06.330 --> 00:16:07.690 går ind for de der specielle ting, som 386 00:16:07.690 --> 00:16:11.370 specielle kreative ting eller specielle boligkunskaber, de tager 387 00:16:11.370 --> 00:16:12.590 deres børn ud i en privatskole. 388 00:16:12.650 --> 00:16:13.790 Fordi det er jo ikke dyrt at have 389 00:16:13.790 --> 00:16:14.910 sit barn i en privatskole end i et 390 00:16:14.910 --> 00:16:18.530 fritidshjem, f.eks. Det er jo et spørgsmål 391 00:16:18.530 --> 00:16:21.250 om brugerbetaling, om det system skal indføres. 392 00:16:21.330 --> 00:16:22.870 Jeg synes, det er et godt, sundt dansk 393 00:16:22.870 --> 00:16:25.110 princip, at vi har en fri grundskole som 394 00:16:25.110 --> 00:16:27.150 tilbud i Danmark, og det, synes jeg, skal 395 00:16:27.150 --> 00:16:27.770 fastholdes. 396 00:16:28.570 --> 00:16:28.830 Tak. 397 00:16:31.050 --> 00:16:33.130 Det kan være hårdt at kæmpe mod offentlige 398 00:16:33.130 --> 00:16:35.030 myndigheder, og det er årsagen til, at en 399 00:16:35.030 --> 00:16:36.950 gruppe beboere på en vej i Roskilde nu 400 00:16:36.950 --> 00:16:39.810 har hyret en advokat i kamp mod kommunen. 401 00:16:40.270 --> 00:16:42.850 Er der tale om kommunalt magtmisbrug, eller er 402 00:16:42.850 --> 00:16:45.790 der blot tale om dårlig eller manglende planlægning? 403 00:16:47.210 --> 00:16:48.930 I disse dage, der taler så meget om 404 00:16:48.930 --> 00:16:49.710 privatisering. 405 00:16:50.430 --> 00:16:52.450 Jeres vej har været privatiseret i et stykke 406 00:16:52.450 --> 00:16:53.970 tid, men nu er kommunen kommet ind i 407 00:16:53.970 --> 00:16:54.070 det. 408 00:16:54.570 --> 00:16:55.790 Og I kunne få så forhverveligt lang tid 409 00:16:55.790 --> 00:16:58.070 siden, der opreger I hver 7.000 kroner. 410 00:16:58.210 --> 00:16:59.270 Hvad kommer det til at koste jer nu? 411 00:17:00.330 --> 00:17:01.310 Det ved vi ikke. 412 00:17:02.350 --> 00:17:04.369 For hvis ikke kommunen laver den i stand, 413 00:17:04.510 --> 00:17:05.609 så bliver vi jo selv nødt til at 414 00:17:05.609 --> 00:17:06.210 lave den i stand. 415 00:17:06.430 --> 00:17:07.630 Og så kommer det til at koste 7 416 00:17:07.630 --> 00:17:08.190 .000 igen. 417 00:17:08.790 --> 00:17:10.230 Hvis de ikke laver den i stand, det 418 00:17:10.230 --> 00:17:11.490 vil sige ingen garanti for, at I laver 419 00:17:11.490 --> 00:17:11.890 den i stand? 420 00:17:12.050 --> 00:17:14.450 Nej, fordi kommunen har jo sagt, at de 421 00:17:14.450 --> 00:17:18.089 lapper kun de huller der, og så ved 422 00:17:18.089 --> 00:17:20.910 vi jo godt, hvordan det ser ud rundt 423 00:17:20.910 --> 00:17:21.250 omkring. 424 00:17:22.150 --> 00:17:25.010 Og det bliver vores vej også til noget 425 00:17:25.010 --> 00:17:27.250 lapperi der, og det er det, vi ikke 426 00:17:27.250 --> 00:17:28.050 vil forvente os i. 427 00:17:28.570 --> 00:17:29.730 Nu er det jo fjernvarmt, når det bliver 428 00:17:29.730 --> 00:17:30.090 lagt ind. 429 00:17:30.750 --> 00:17:33.190 Ja, det kan godt være, det er fjernvarmt. 430 00:17:33.350 --> 00:17:34.910 Hvad fanden de kan eller hvad, det ved 431 00:17:34.910 --> 00:17:35.250 jeg ikke. 432 00:17:35.810 --> 00:17:39.390 Men vi har jo ikke bedt om det. 433 00:17:43.890 --> 00:17:46.490 Og da vi for et år sidder her 434 00:17:46.490 --> 00:17:51.430 i 86, og snakker med kommunen om det, 435 00:17:51.510 --> 00:17:52.650 der sagde de, at der skulle ikke lægges 436 00:17:52.650 --> 00:17:54.090 fjernvarmt heroppe hos os. 437 00:17:55.210 --> 00:17:57.010 Og derfor fik I selvfølgelig lavet vejen i 438 00:17:57.010 --> 00:17:57.230 stand. 439 00:17:57.230 --> 00:17:59.610 Og hvornår var det, I fik lagt vejen 440 00:17:59.610 --> 00:17:59.910 i stand? 441 00:18:00.830 --> 00:18:03.750 Vejen blev lavet i stand i 87, og 442 00:18:03.750 --> 00:18:07.490 vi har en treårig garanti på både asfaltbelægning 443 00:18:07.490 --> 00:18:13.090 og foretårsbelægning, som gælder fra august 87 og 444 00:18:13.090 --> 00:18:13.790 tre år frem. 445 00:18:15.290 --> 00:18:16.730 Og den er altså røget nu. 446 00:18:18.410 --> 00:18:19.550 Det var dig, der satte det hele i 447 00:18:19.550 --> 00:18:20.990 gang, og det var med et læserbrev. 448 00:18:21.470 --> 00:18:21.590 Ja. 449 00:18:22.650 --> 00:18:22.850 Hvad? 450 00:18:23.110 --> 00:18:24.150 Hvorfor gør I sådan? 451 00:18:24.210 --> 00:18:24.930 Hvor går I med til det? 452 00:18:24.930 --> 00:18:25.970 Hvorfor siger I ikke til kommunen? 453 00:18:26.050 --> 00:18:26.690 Det må I altså ikke. 454 00:18:26.690 --> 00:18:27.230 Det er vores vej. 455 00:18:29.210 --> 00:18:30.790 Det kan vi jo ikke sige nej til. 456 00:18:31.070 --> 00:18:33.530 Det er jo en offentlig privat vej. 457 00:18:33.870 --> 00:18:35.430 Vejen har altid været privat, og det er 458 00:18:35.430 --> 00:18:36.430 en offentlig privat vej. 459 00:18:37.610 --> 00:18:39.290 Så folk kan køre ind og ud, som 460 00:18:39.290 --> 00:18:40.310 de vil af kommunen. 461 00:18:41.330 --> 00:18:43.230 Og dem, der er værkende, de kan jo 462 00:18:43.230 --> 00:18:44.530 komme ud og lave, hvad de vil derude. 463 00:18:45.710 --> 00:18:47.730 Men vi har jo sikret os, at de 464 00:18:47.730 --> 00:18:49.250 ikke vil gøre noget ved at spørge dem 465 00:18:49.250 --> 00:18:51.530 om, om der var planer om at krave 466 00:18:51.530 --> 00:18:52.070 vejen op. 467 00:18:52.070 --> 00:18:53.970 For der er jo ingen, der har drømt 468 00:18:53.970 --> 00:18:55.370 om at få penge på at sætte vejen 469 00:18:55.370 --> 00:18:58.330 i stand, hvis vi havde vidst, at de 470 00:18:58.330 --> 00:19:01.150 bagefter kom og kravede den op. 471 00:19:03.270 --> 00:19:05.150 Nu er der jo altså også nogle dagligdagsproblemer. 472 00:19:05.210 --> 00:19:06.230 Du har været ude for et af dem. 473 00:19:09.330 --> 00:19:09.730 Ja. 474 00:19:09.730 --> 00:19:12.170 Jeg kom trækkende med mit cykel her, med 475 00:19:12.170 --> 00:19:16.790 solen i øjnene, og der var der pludselig 476 00:19:16.790 --> 00:19:22.650 kravet op midt på fortåget, så min cykelhjule 477 00:19:22.650 --> 00:19:23.230 faldt i. 478 00:19:24.050 --> 00:19:25.530 Men heldigvis skete der ikke mere. 479 00:19:26.210 --> 00:19:28.450 Men jeg synes, at det er forkert, at 480 00:19:28.450 --> 00:19:32.330 man ikke sørger for at afskærme udkravningerne ordentligt, 481 00:19:32.490 --> 00:19:35.750 fordi der bor trods alt også ældre mennesker 482 00:19:35.750 --> 00:19:36.390 her på vejen. 483 00:19:37.750 --> 00:19:38.890 Hvad vil I gøre nu? 484 00:19:39.270 --> 00:19:40.670 Hvad vil I sige til kommunen nu? 485 00:19:42.510 --> 00:19:46.290 Vi har jo kontaktet en advokat, og der 486 00:19:46.290 --> 00:19:48.670 har vi jo så sendt brev til kommunen, 487 00:19:50.130 --> 00:19:51.850 ankundere for at få vores vej lavet i 488 00:19:51.850 --> 00:19:52.090 stand. 489 00:19:52.470 --> 00:19:56.070 Desuden så har vi snakket med dem, der 490 00:19:56.070 --> 00:19:58.110 går her og laver noget på vejen, for 491 00:19:58.110 --> 00:20:03.770 at få DS, det der lys, reguleret, så 492 00:20:03.770 --> 00:20:08.210 folk kan se, at der er huller i 493 00:20:08.210 --> 00:20:08.510 vejen. 494 00:20:08.510 --> 00:20:11.550 Og de fungerer altså ikke, de der lys. 495 00:20:12.430 --> 00:20:15.330 Og de siger, dem der går her, at 496 00:20:15.330 --> 00:20:17.810 det er børnene, der spakker mine stykker, og 497 00:20:17.810 --> 00:20:19.490 det vil jeg simpelthen nægte. 498 00:20:20.290 --> 00:20:22.770 Nu har jeg her de sidste 4-5 499 00:20:22.770 --> 00:20:24.750 dage kommet hjem fra arbejde her i kvartets 500 00:20:24.750 --> 00:20:26.930 sol om aftenen, og der har lysen aldeles 501 00:20:26.930 --> 00:20:27.590 ikke virket. 502 00:20:28.770 --> 00:20:33.770 Og det der er det paradoxale i, det 503 00:20:33.770 --> 00:20:35.150 er, at vi satte jo vejen i stand 504 00:20:35.150 --> 00:20:38.610 for, vi havde tænkt på, at formålet med 505 00:20:38.610 --> 00:20:41.990 at sende vejen i stand var, at vi 506 00:20:41.990 --> 00:20:44.350 ville have kommunen til at overtage vejen. 507 00:20:44.610 --> 00:20:45.850 Og så siger de, at den skal så 508 00:20:45.850 --> 00:20:48.770 op på kommunal standard, hvad det så er. 509 00:20:48.910 --> 00:20:50.110 Og da vi så havde sat den i 510 00:20:50.110 --> 00:20:51.390 stand, så var den jo oppe på kommunal 511 00:20:51.390 --> 00:20:51.750 standard. 512 00:20:52.430 --> 00:20:54.610 Nu har de jo så gået og ravet 513 00:20:54.610 --> 00:20:57.770 og kravet og gjort ved, og nu kan 514 00:20:57.770 --> 00:20:58.730 de jo komme og sige, at nu har 515 00:20:58.730 --> 00:21:00.250 den ikke kommunal standard mere. 516 00:21:01.370 --> 00:21:02.610 I har også offeret andre ting, i har 517 00:21:02.610 --> 00:21:03.650 også offeret vejbelysning? 518 00:21:04.930 --> 00:21:07.610 Ja, det var jo nødvendigt, men den rørte 519 00:21:07.610 --> 00:21:08.130 de jo ikke ved. 520 00:21:08.490 --> 00:21:09.630 Nå, men det skulle vi jo også selv 521 00:21:09.630 --> 00:21:09.990 betale. 522 00:21:10.130 --> 00:21:11.250 Ja, ja, men det skulle vi da jo, 523 00:21:11.410 --> 00:21:12.250 fordi det er en privat vej. 524 00:21:12.350 --> 00:21:14.830 Så offerede vi vejbelysning for nogle år siden. 525 00:21:14.910 --> 00:21:16.170 Og i værste tilfælde, så kan det altså 526 00:21:16.170 --> 00:21:17.690 komme til at koste jer yderligere 7.000 527 00:21:17.690 --> 00:21:18.390 kroner per husstand? 528 00:21:19.010 --> 00:21:21.850 Ja, hvis vejen skal laves i stand igen, 529 00:21:21.930 --> 00:21:23.570 så kommer det til at koste det samme 530 00:21:23.570 --> 00:21:23.970 beløb. 531 00:21:27.610 --> 00:21:31.430 I mandags offentliggjorde Klampenborg galopselskab, at man vil 532 00:21:31.430 --> 00:21:34.190 indgive konkursbegæring, og at der derfor ikke vil 533 00:21:34.190 --> 00:21:35.890 være galopløb resten af sæsonen. 534 00:21:36.610 --> 00:21:38.870 Men også en anden hestesport, nemlig travsporten, har 535 00:21:38.870 --> 00:21:40.110 økonomiske problemer. 536 00:21:40.850 --> 00:21:43.150 På landsplan er der gang i omsætningen, der 537 00:21:43.150 --> 00:21:46.090 er fremgang i omsætningen, men på landets største 538 00:21:46.090 --> 00:21:48.750 travsportsbane, Charlottenlund, der har der kun været en 539 00:21:48.750 --> 00:21:51.590 fremgang på 2%, og da udgifterne i samme 540 00:21:51.590 --> 00:21:54.590 periode er stedet, så kommer man højst sandsynligt 541 00:21:54.590 --> 00:21:57.410 ikke ud af 1988, uden at der er 542 00:21:57.410 --> 00:21:57.990 underskud. 543 00:21:58.710 --> 00:22:01.550 Omsætningen på Charlottenlund travsbane er 219 mio. 544 00:22:01.850 --> 00:22:01.950 kr. 545 00:22:02.150 --> 00:22:02.670 per år. 546 00:22:03.370 --> 00:22:05.510 Og netop i disse øjeblikke har vi over 547 00:22:05.510 --> 00:22:09.050 vores telefags fået en meddelelse om, at Charlottenlund 548 00:22:09.050 --> 00:22:10.710 travsbane nu skal have daglig leder. 549 00:22:11.410 --> 00:22:12.150 Direktør Jørgen W. 550 00:22:12.230 --> 00:22:15.290 Hansen har meddelt banens bestyrelse, at han ønsker 551 00:22:15.290 --> 00:22:17.050 at fretræde sin stilling per 31. 552 00:22:17.230 --> 00:22:18.290 december i år. 553 00:22:19.730 --> 00:22:20.070 Jørgen W. 554 00:22:20.130 --> 00:22:22.230 Hansen har siddet i direktørstolen siden 1. 555 00:22:22.370 --> 00:22:23.270 oktober i fjord. 556 00:22:23.270 --> 00:22:26.270 Han efterfølges af banens tidtidige økonomi- og 557 00:22:26.270 --> 00:22:28.070 totalisatorschef Per Larsen. 558 00:22:29.190 --> 00:22:31.310 Dermed er denne udsendelse af Vestnyt ved at 559 00:22:31.310 --> 00:22:31.830 være slut. 560 00:22:32.430 --> 00:22:34.490 Vi siger tak for nu, og vender tilbage 561 00:22:34.490 --> 00:22:35.050 i morgen kl. 562 00:22:35.210 --> 00:22:36.350 17 på Kanal 60. 563 00:22:48.820 --> 00:22:51.720 Klokken er nu to minutter i halv ni, 564 00:22:51.780 --> 00:22:53.340 og vi holder en kort pause indtil kl. 565 00:22:53.460 --> 00:22:55.240 20.30, hvor vi skal høre lidt om 566 00:22:55.240 --> 00:22:57.920 boligfinansiering, og hvor vi har Arne Christiansen fra 567 00:22:57.920 --> 00:22:59.210 DK Sparkassen i studiet.
Kategori
Serie
Dato udgivet
Kommentarer